Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina's):

Plan V - Plan T
RailWiki.nl
18-10-2008 22:15:47
broek53
broek53
Aan de sloop daarvan wordt wel gewerkt, heb ik begrepen. De eerstvolgende is de 871. Maar als het allemaal in dat tempo gaat, is het 2020 voordat mat '64 gesloopt is...  

18-10-2008 23:12:45
keesje
keesje
De 515 staat nu ook al enkele weken in Ehv in een dusdanige staat dat het er niet naar uitziet dat het binnenkort gaat rijden. Wat is de status van dat stel?  

19-10-2008 02:17:43
bert
bert
dat ie is afgevoerd....  

19-10-2008 21:19:08
kevinevers
kevinevers
Oh ja die 515 staat nu in 2 delen in Ehv.
Hoe is de Bk 852 eigenlijk aan zijn brandschade gekomen? Ik meen me iets vaag te herinneren dat jeudige knapen deze ergens in het midden des lands in brand gestoken hebben klopt dat?
 


19-10-2008 21:26:57
keesje
keesje
Dat was - als ik het me goed herinner - toen het onderweg was als stopper in de buurt van Delft.  

19-10-2008 21:32:54
kevinevers
kevinevers
Ja dat zou wel eens kunnen kloppen. Bedankt.  

20-10-2008 17:46:41
keesje
keesje
En nu concreter: de 852 raakte op 2 mei 2007 in brand te Dtz toen het onderweg was als 5183. Het was toen onderweg samen met de 510.

Weet je weer wat meer.
 

20-10-2008 22:18:15
kevinevers
kevinevers
Weet je misschien ook wat over de schadeafhandeling? Zijn die jongens berecht? Is de schade verhaald op hun of de ouders?  

20-10-2008 22:36:01
keesje
keesje
Dat weet ik in ieder geval niet.  

22-10-2008 22:36:26
bert
bert
De 507 in Utrecht ter zijde gesteld na de spits maandag 20 oktober?
Staat nu nog aan de Cartesiusweg, helemaal aan de buitenkant.
Wachtend of afvoer naar... wie weet het?
gr
bert

Laatst bewerkt door bert op 22-10-2008 22:37
 

23-10-2008 15:28:07
keesje
keesje
Daarnaast is het opvallend dat de oudste twee in dienst zijnde Plan V's al even niet meer zijn ingezet. De 441 vertoeft al meer dan een week in Asd en de 443 staat al bijna drie weken in Ehv aan de kant. Toeval?

Laatst bewerkt door keesje op 23-10-2008 15:31
 

23-10-2008 15:36:06
nielske90
nielske90
Quote
keesje: en de 443 staat al bijna drie weken in Ehv aan de kant.

Aan de recente spots te zien is ie 3 weken terug uit Maastricht weggegaan en staat ie nu in Haarlem. In Ehv staat voor zover ik kan zien geen V'tje aan de kant, hoewel er af en toe een in de werkplaats staat.
 

23-10-2008 15:36:59
booij1990
booij1990
Als ik de spots zo zie, zie ik dat de 869 (jukjumper Ddr) en 870 ook weer terug zijn na hun Tweejarig arriva-avontuur?

Ben benieuwd wanneer de 866 en de 868 volgen..., en waar ze op dit moment uithangen...

Ze zijn weg van Kijfhoek?

Laatst bewerkt door booij1990 op 23-10-2008 15:38
 

23-10-2008 16:12:01
robbertc
robbertc
868 rijdt vandaag in de 9600/6400. 866 weet ik niet.
Overigens, ook bij 'recente spots' kun je zien dat de 868 inmiddels bij NSR rijdt..

Laatst bewerkt door robbertc op 23-10-2008 16:20
 

23-10-2008 17:05:35
booij1990
booij1990
Oh sorry... deze spot had ik per ongeluk over het hoofd gezien...  

23-10-2008 17:33:38
hvondelen
hvondelen
Quote
nielske90:
Quote
keesje: en de 443 staat al bijna drie weken in Ehv aan de kant.

Aan de recente spots te zien is ie 3 weken terug uit Maastricht weggegaan en staat ie nu in Haarlem. In Ehv staat voor zover ik kan zien geen V'tje aan de kant, hoewel er af en toe een in de werkplaats staat.

De 443 stond inderdaad in Haarlem tussen de PlanU's en de 509. Gisteren stond hij daar echter niet meer, dus ik denk dat ie de Werkplaats in is gegaan.

Laatst bewerkt door hvondelen op 23-10-2008 17:34


http://www.flickr.com/photos/hvondelen -- De Groeten uit santpoort Noord!
 

23-10-2008 17:55:59
2296
2296
Quote
keesje: Daarnaast is het opvallend dat de oudste twee in dienst zijnde Plan V's al even niet meer zijn ingezet. De 441 vertoeft al meer dan een week in Asd en de 443 staat al bijna drie weken in Ehv aan de kant. Toeval?


De 441 staat met een hardnekkige tractie storing in de Zaanstraat. Aan herstel word gewerkt.

Ook de 915 die een compressorbrandje heeft gehad bij Zaltbommel komt één deze dagen weer terug op de baan van uit Haarlem waar deze is hersteld.
 

23-10-2008 19:03:54
hvondelen
hvondelen
Klopt, deze stond vandaag net buiten Haarlem.

Laatst bewerkt door hvondelen op 23-10-2008 19:04


http://www.flickr.com/photos/hvondelen -- De Groeten uit santpoort Noord!
 

23-10-2008 21:30:00
taigagaai
Moderator
taigagaai
De 443 heeft de bovenleiding bij Heeze naar beneden gehaald op 3 oktober en heeft daardoor brandschade opgelopen. Deze wordt hersteld in Haarlem. Aldus HOV-RN van oktober. Toch jammer dat het blad ophoudt met bestaan, het is hartstikke handig voor dit soort dingen  

23-10-2008 22:06:13
timtrein
timtrein
Nog even voor de duidelijkheid: de 400'en die nog rijden hebben pas onlangs een revisie gehad, en zullen dus nog wel een paar jaar rondrijden. Eventuele kleine schades zullen dus gewoon hersteld worden. Dat u niet bij elke dag GDST in de stress schiet...  

23-10-2008 23:19:14
keesje
keesje
Van geen enkel stel dat op GDST staat schiet ik in de stress, zelfs niet van elk stel dat buiten dienst gaat.
Het was slechts een constatering dat juist die twee stellen al even niks meer hadden gedaan.
 

26-10-2008 10:54:02
broek53
broek53
Zoals uit de spots blijkt, is de 507 per 21/10 volgens planning buiten dienst gesteld, maar is op 24/10 weer in dienst gekomen. Vanwege het huidige materieeltekort krijgt het stel nog uitstel (sprake is van een maand), net zoals eerder de 505 kreeg. De 505 is trouwens ook nog niet buiten dienst, terwijl die er al ruim een extra maand op heeft zitten.  

26-10-2008 19:37:37
Erikvd12
Erikvd12
Het Spoorwegmuseum gaat misschien treinstel 840(het laatste mat'64 treinstel die in Nederland is gebouwd) overnemen, ik heb het gevraagd aan een meneer die werkt bij het spoorwegmuseum.  

26-10-2008 20:12:29
thom
thom
Of het straks daadwerkelijk echt de 840 word is nog een leuke vraag, waarschijnlijk is het zinniger om naar de staat van techniek en bak te kijken als het zover is...  

26-10-2008 21:53:21
timtrein
timtrein
Ja, maar in principe staat de 840 toch al jaren aangewezen omdat het het laatste in NL gebouwde stel is? Dat kan natuurlijk nog wijzigen als het stel écht slecht blijkt te zijn, maar of die kans zo groot is vraag ik me af.  

26-10-2008 22:02:50
broek53
broek53
Als het in dit tempo doorgaat, is het binnen een paar maanden zover dat de keuze gemaakt zal moeten worden. Kiest het NSM er niet voor, dan pleegt het wel verraad aan een heel lang geleden gedane belofte, verwoord in diverse bewaarplannen, merk ik maar even op.  

27-10-2008 00:41:00
thom
thom
Die belofte zegt mij zo niks,ik zeg dit danook op persoonlijke titel.

Echter zal het wel een knappe belofte moeten zijn als het een reden zou zijn om een eventueel technisch minder stel te nemen terwijl een beter voor handen is...
 

27-10-2008 10:01:47
broek53
broek53
Eerder schreef ik:
Quote
broek53: Zoals uit de spots blijkt, is de 507 per 21/10 volgens planning buiten dienst gesteld, maar is op 24/10 weer in dienst gekomen. Vanwege het huidige materieeltekort krijgt het stel nog uitstel (sprake is van een maand), net zoals eerder de 505 kreeg. De 505 is trouwens ook nog niet buiten dienst, terwijl die er al ruim een extra maand op heeft zitten.
Voor wat de 505 betreft, blijkt dat niet juist. Het stel is op 24/10 in Leiden terzijde gesteld en blijft daar nog een tijdje staan.
 

27-10-2008 10:24:42
keesje
keesje
De 505 staat nu in Ehv... Afgelopen nacht aangekomen vanuit, jawel, Ledn! Het reed via Shl, Asd, Ut en Ht naar Ehv. Overigens reed de 524 ook mee voorop en die is nu weer in dienst in de 4400.

Is het misschien toeval dat de 507 na 4988 afgelopen zaterdag ook niks meer doet vanuit Llso?

Laatst bewerkt door keesje op 27-10-2008 10:25
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


27-10-2008 13:01:53
ruysdael
ruysdael
Quote
broek53: Voor wat de 505 betreft, blijkt dat niet juist. Het stel is op 24/10 in Leiden terzijde gesteld en blijft daar nog een tijdje staan.
Hadden Iceman en ik dus toch gelijk, afgelopen vrijdag. Hij stond 'opgesloten' door 3xSGMm-II.
 

27-10-2008 13:10:22
broek53
broek53
Dat denk ik wel, of hij is stuk. Er is toestemming om 'm tot 21 november in te zetten.

Laatst bewerkt door broek53 op 27-10-2008 13:47
 

27-10-2008 13:20:32
nielske90
nielske90
Quote
keesje: De 505 staat nu in Ehv...

Is binnengenomen in de werkplaats. Stond om 10.57 voor de helft binnen.
 

27-10-2008 15:38:17
timtrein
timtrein
Hoe zit dat eigenlijk met die extra maand voor enkele T's? Is dat het benutten van de ruimte die er nog is na afloop van de revisietermijn doordat de normale onderhoudsbeurt-termijn iets langer doorloopt ofzo?  

27-10-2008 20:52:32
broek53
broek53
Neen, het is "gewoon" een maand rekken, een zgn. "beheerste overschrijding" als ik het goed onthouden heb (what's in a name)  

27-10-2008 21:03:25
booij1990
booij1990
Ik kon het zo snel niet op het forum vinden, maar waarom heeft Connexxion nou weer een Plan-V (867) in dienst?  

27-10-2008 21:27:30
broek53
broek53
Niemand die het echt weet, geloof ik . De meest voor de hand liggende reden is dat ze 'm gaan gebruiken als zesde treinstel, dat nodig is om vanaf de drgl 2009 de pendeldienst Amf - Bnn te verlengen naar Bnc. Daarvoor zou men de proto-Protos graag willen hebben en aanpassen, maar dat lijkt lastig nu de bouwer/eigenaar failliet is geweest en inmiddels overgenomen.  

27-10-2008 21:47:47
bjornl
bjornl
Het laatste wat ik hierover heb gehoord is dat de partij die het onderhoud aan de Protossen uitvoert de proto-Protos tot een volwaardige Protos zou kunnen ombouwen.  

27-10-2008 22:01:27
broek53
broek53
Mijn vermoeden (maar ook niet meer dan dat) is dat het probleem wel in het verkrijgen van het stel uit een faillite boedel zal liggen. Maar laten we daar in het Cxx-topic maar verder over speculeren.  

27-10-2008 22:12:01
kbrandsma
kbrandsma
Quote
broek53: Neen, het is "gewoon" een maand rekken, een zgn. "beheerste overschrijding" als ik het goed onthouden heb (what's in a name)

Beheerste overschrijding? Klinkt een beetje twijfelachtig. Het is toch ook niet toegestaan om met een auto een maand met verlopen APK rond te toeren? Een dergelijke situatie komt dan nauwelijks voor, hoe kijkt IVW tegen zo'n situatie bij een (steekproef-) controle op een willekeurig station?
 

27-10-2008 22:59:41
mren
mren
Prima vergelijking: je mag een maand of drie met verlopen APK rijden voor je bekeurd wordt. Dus verlopen APK bij auto houdt ook niet in dat het ding van de ene op de andere dag niet meer aan de eisen zou voldoen.

Laatst bewerkt door mren op 27-10-2008 23:04
 

28-10-2008 00:00:17
keesje
keesje
We zullen de eventuele verrichtingen van de 505 en 507 de komende dagen wel in de gaten blijven houden en eventueel een planning daarbij verzorgen.

Wie is het volgende slachtoffer van de Plan T's na de 505, 507 en 515?
 

28-10-2008 00:25:45
broek53
broek53
Quote
kbrandsma:
Quote
broek53: Neen, het is "gewoon" een maand rekken, een zgn. "beheerste overschrijding" als ik het goed onthouden heb (what's in a name)

Beheerste overschrijding? Klinkt een beetje twijfelachtig. Het is toch ook niet toegestaan om met een auto een maand met verlopen APK rond te toeren? Een dergelijke situatie komt dan nauwelijks voor, hoe kijkt IVW tegen zo'n situatie bij een (steekproef-) controle op een willekeurig station?
Ik merk het al, deze weg moet ik niet meer bewandelen. Leidt maar tot wantrouwen en insinuendo. Voor de zekerheid: er is geen enkel voorschrift van buitenaf dat zegt dat een treinstel merk X zo-en-zo-lang tussen twee revisies (defineer: revisies) op de baan mag zijn. Die voorschriften zijn door NSR en Nedtrain ( = NS) gemaakt om de veiligheid primair te waarborgen. Na bepaalde periodes kun je niet meer volstaan met standaard onderhoud of controle, bijvoorbeeld. IVW kan dus niet om een APK van een treinstel vragen, want die bestaat gewoon niet.
Bewijs uit het ongerijmde: maak van een treinstel dat aan het eind van deze termijnen zit, een museumtreinstel en het kan weer jaaaaren vooruit zonder revisie (maar mèt controles op bepaalde veiligheidspunten).
 

28-10-2008 00:48:03
broek53
broek53
Quote
keesje: We zullen de eventuele verrichtingen van de 505 en 507 de komende dagen wel in de gaten blijven houden en eventueel een planning daarbij verzorgen. Wie is het volgende slachtoffer van de Plan T's na de 505, 507 en 515?
De 505 kun je je besparen, die wordt onttakeld op het moment. De 507 blijft - zonder ernstige defecten - tot 21/11 in dienst, de daarop volgende is (hoe verrassend) de 508 begin december en de daaropvolgende staat al terzijde, dat is de 509.
 

28-10-2008 06:13:06
hansverker
hansverker
Quote
broek53:
Quote
keesje: We zullen de eventuele verrichtingen van de 505 en 507 de komende dagen wel in de gaten blijven houden en eventueel een planning daarbij verzorgen. Wie is het volgende slachtoffer van de Plan T's na de 505, 507 en 515?
De 505 kun je je besparen, die wordt onttakeld op het moment. De 507 blijft - zonder ernstige defecten - tot 21/11 in dienst, de daarop volgende is (hoe verrassend) de 508 begin december en de daaropvolgende staat al terzijde, dat is de 509.


Van de vierdelige stellen Plan T zijn nog aanwezig de 507, 508, 510-514, 516-522, 524 en 526-531.: dit valt te lezen onder "Treinmaterieel", terwijl een zin verder staat dat o.a. de 514 terzijde staat.
Welke is nu terzijde: de 514 of 515? De 515 wordt namelijk al genoemd als eventuele kanshebber.
Ben overigens wel somda-er, maar geen personeel NS of zo.
 

28-10-2008 07:24:08
keesje
keesje
De 514 rijdt nog, de 515 niet meer.  

28-10-2008 08:41:31
hansverker
hansverker
Moet de moderator dit dan niet aanpassen in het hoofdstuk "Treinmaterieel"?
Volgens mij dan wel toch
 

28-10-2008 08:43:21
hansverker
hansverker
Ik bedoel natuurlijk het hoofdje "Treinstellen".  

28-10-2008 10:20:45
vinny004
vinny004
Quote
broek53:
Quote
kbrandsma:
Quote
broek53: Neen, het is "gewoon" een maand rekken, een zgn. "beheerste overschrijding" als ik het goed onthouden heb (what's in a name)

Beheerste overschrijding? Klinkt een beetje twijfelachtig. Het is toch ook niet toegestaan om met een auto een maand met verlopen APK rond te toeren? Een dergelijke situatie komt dan nauwelijks voor, hoe kijkt IVW tegen zo'n situatie bij een (steekproef-) controle op een willekeurig station?
Ik merk het al, deze weg moet ik niet meer bewandelen. Leidt maar tot wantrouwen en insinuendo. Voor de zekerheid: er is geen enkel voorschrift van buitenaf dat zegt dat een treinstel merk X zo-en-zo-lang tussen twee revisies (defineer: revisies) op de baan mag zijn. Die voorschriften zijn door NSR en Nedtrain ( = NS) gemaakt om de veiligheid primair te waarborgen. Na bepaalde periodes kun je niet meer volstaan met standaard onderhoud of controle, bijvoorbeeld. IVW kan dus niet om een APK van een treinstel vragen, want die bestaat gewoon niet.
Bewijs uit het ongerijmde: maak van een treinstel dat aan het eind van deze termijnen zit, een museumtreinstel en het kan weer jaaaaren vooruit zonder revisie (maar mèt controles op bepaalde veiligheidspunten).

Ik begrijp dan niet waarom de NS zo graag materieel afschrijft. Wat mij betreft zou een (APK achtige) keuring toch voldoende moeten zijn? Als zo'n treinstel het nog prima doet en veilig is, dan hoeft het wat mij betreft niet meteen te worden vervangen/gereviseerd al is de revisietermijn verstreken...
 

28-10-2008 10:56:42
damart
damart
Ik reed gisteren langs de werkplaats Haarlem en zag daar de 871 volledig gestript staan (geen ramen, banken, of wat dan ook). Iemand enig idee wat daar de reden van is? Geplukt en binnenkort afgevoerd voor sloop bijvoorbeeld?  

28-10-2008 11:37:32
mark
mark
Ja. Treinstel is in juni 2006 onherstelbaar beschadigd geraakt bij een botsting te Mt.  

28-10-2008 16:07:38
2296
2296
En de rest is gebruikt als voorraad voor de rest van de serie. Hoe ouder het materieel hoe moeilijker het wordt voor genoeg reseve onderdelen.  

28-10-2008 17:54:47
rijkse
rijkse
Staat de 515 fotografeerbaar opgesteld in Eindhoven?  

28-10-2008 17:59:29
timtrein
timtrein
Quote
vinny004: Ik begrijp dan niet waarom de NS zo graag materieel afschrijft. Wat mij betreft zou een (APK achtige) keuring toch voldoende moeten zijn? Als zo'n treinstel het nog prima doet en veilig is, dan hoeft het wat mij betreft niet meteen te worden vervangen/gereviseerd al is de revisietermijn verstreken...
Klopt, vandaar dat er ook allerlei Plan V's met remcontrolebeurten etc. op de baan zijn gehouden de afgelopen tijden...
Verder is het wel handig om ergens een grens te trekken, want anders kom je toch vroeg of laat problemen tegen vrees ik!
 

28-10-2008 18:10:36
nielske90
nielske90
Quote
rijkse: Staat de 515 fotografeerbaar opgesteld in Eindhoven?


Wellicht vanaf spoor 1/2. Moet je alleen geluk hebben dat er niks voor staat, want het wordt daar regelmatig als opstelterrein gebruikt. Afgelopen twee dagen zijn er echter spoorwerkzaamheden en staan er klmos'en en rongenwagens opgesteld. Hij staat zelf op spoor 34 volgens mij.
 


28-10-2008 19:53:28
kbrandsma
kbrandsma
Quote
mren: Prima vergelijking: je mag een maand of drie met verlopen APK rijden voor je bekeurd wordt. Dus verlopen APK bij auto houdt ook niet in dat het ding van de ene op de andere dag niet meer aan de eisen zou voldoen.

Na een maand of drie wordt automatisch een boete verzonden. Wanneer bij aanhouding blijkt dat een APK is verlopen volgt meteen een boete. Je kunt wel tot 2 maanden voor de einddatum een keuring laten verrichten, waarbij de volgende keuringsdatum dan maximaal 14 maanden in de toekomst ligt.

Nu weer verder met het treinwezen:
Quote
broek53: Ik merk het al, deze weg moet ik niet meer bewandelen. Leidt maar tot wantrouwen en insinuendo. Voor de zekerheid: er is geen enkel voorschrift van buitenaf dat zegt dat een treinstel merk X zo-en-zo-lang tussen twee revisies (defineer: revisies) op de baan mag zijn. Die voorschriften zijn door NSR en Nedtrain ( = NS) gemaakt om de veiligheid primair te waarborgen. Na bepaalde periodes kun je niet meer volstaan met standaard onderhoud of controle, bijvoorbeeld. IVW kan dus niet om een APK van een treinstel vragen, want die bestaat gewoon niet.
Bewijs uit het ongerijmde: maak van een treinstel dat aan het eind van deze termijnen zit, een museumtreinstel en het kan weer jaaaaren vooruit zonder revisie (maar mèt controles op bepaalde veiligheidspunten).

Geen enkel wantrouwen na deze toelichting, vandaar dat ik ook vroeg om een (wellicht voor meerdere forumleden van belang zijnde) verduidelijking. Ik heb enige tijd geleden eens gezien dat een tweetal personen van IVW met een aantal papieren uitgebreid een treinstel zaten te bekijken, ze de machinist aanspraken, vervolgens de cabine inspecteerden en een aantal papieren doornamen. Dit was dus geen controle op het verstrijken van een revisietermijn, omdat er dus geen periodieke keuring verplicht is.
 

29-10-2008 10:25:21
edje
edje
Elk treinstel wordt elke nacht nagekeken door een stmt of door een technisch controleur
Een Treinstel krijgt dan een zogenaamde A-Beurt of een B-Beurt
Waarbij bepaalde controle punten worden nagekeken
Zoals Remmen, veiligheidsmiddelen, interieur, Exterieur.
Elke Loc, krijgt elke 24 uur een A-Beurt maar dan wordt het een 24 uurscontrole genoemd.
Zo wordt dus gekeken, of het apperaat de volgende 24 uur weer veilig verder kan rijden.
In cabine 1 zit een afteken kaart met allemaal krabbeltjes, Zoals Asd1 Es1 Gn87 Hgl42 enz enz, dat zijn dus de persoonlijke krabbels van elke stmt/tech contr.
Is de kaart op de A beurt al meer dan 48 uur niet afgetekend, dan moet de machinist hem gewoon laten staan, en mag het treinstel niet de dienst in.

Dus in principe heeft elke trein elke dag een soort van APK.
Het staat dus helemaal los van revisie en onderhoudsbeurten.
Is een revisietermijn afgelopen, dan bestaat er de kans dat bepaalde wissel/hoofddelen, vervangen moeten worden.
Het is dan dus mogelijk om vanwege de ouderdom van een treinstel, het stel aan de kant te zetten.
 

29-10-2008 10:48:03
raymond16
raymond16
Quote
rijkse: Staat de 515 fotografeerbaar opgesteld in Eindhoven?

Vanmorgen wel iig. Helaas ziet het stel er niet meer helemaal uit zoals ie vorige week aan is gekomen.
 

31-10-2008 17:59:13
aarclay
aarclay
De 504 in Zwolle schijnt nu gestript te zijn van de koersrollen.  

31-10-2008 19:31:32
nielske90
nielske90
De 515 in Ehv had vandaag ook al twee zwarte gaten als koersrollen...  

31-10-2008 21:29:13
willy84
willy84
Even sec: als alle nu bestelde SLT's zijn binnen gekomen, is dat dan voldoende om de volledige behoefte aan mat'64 van NS af te dekken?  

31-10-2008 21:37:23
nielske90
nielske90
99 SLT's die 277 Plan V's en Plan T's vervangen. Dat lukt je dus werkelijk nooit.

EDIT: Even een rekensommetje: De bestelde SLT gaan 26.578 zitplaatsen bieden, de huidige voorraad Mat'64 heeft 39.889 zitplaatsen.

Laatst bewerkt door nielske90 op 31-10-2008 21:41
 

31-10-2008 22:21:38
aarclay
aarclay
En vergeet niet dat de NS ook de VIRM-4'tjes erbij heeft dan, dus dat overige aantal kan je nog wat kleiner maken.
En vergeet de ICMm niet waarbij door de het verwijderen van de keuken en wat toiletten meer zitplaatsruimte ontstaat.

Laatst bewerkt door aarclay op 31-10-2008 22:22
 

31-10-2008 22:31:01
bjornl
bjornl
En het jongste Mat '64 heeft net een revisie gehad en kan nog jaren mee. Geeft de tijd voor vervolgbestellingen SLT of iets anders.  

31-10-2008 22:44:34
nielske90
nielske90
@aarclay: Vergeet dan ook niet dat er een reizigersgroei is gepland van ongeveer 5%, zodat de extra VIRM/ICMm-plaatsen wel opgevuld zijn. Het is net wat bjornl zegt; je hebt nog wel tijd genoeg voor vervolgbestellingen. Deze bestelling is in ieder geval nog niet genoeg, dat lijkt me duidelijk.  

31-10-2008 22:57:56
robbertc
robbertc
Quote
nielske90: EDIT: Even een rekensommetje: De bestelde SLT gaan 26.578 zitplaatsen bieden, de huidige voorraad Mat'64 heeft 39.889 zitplaatsen.
De capaciteit van vooral Sprinter-materieel houdt niet op bij zitplaatsen! SGMm en in nog hogere mate SLT hebben een veel grotere 'sta-capaciteit' dan Mat'64. De capaciteit van Sprinters is vele malen hoger dan alleen de zitplaats-capaciteit.

Laatst bewerkt door robbertc op 31-10-2008 23:06
 

31-10-2008 23:12:50
dh3201
dh3201
Daarnaast is NSR ook tig lijnen kwijtgeraakt en gaat NSR mogelijk nog meer lijnen kwijt raken. Het materieel wat daar in NSR tijd op reed gebruikt NSR nu elders.
Hofpleinlijn, Zoetermeerlijn, Merwede-Lingelijn, Heuvellandlijn, Kippenlijn en straks misschien de Emmerlijn.


Shqiperise-lopers?
 

31-10-2008 23:17:39
nielske90
nielske90
Kan wel zijn van die staanplaatscapaciteit, maar daar heb je niks aan in met name de gebieden buiten de Randstad (waar het gros van het mat'64 rijdt). De stelregel was dacht ik dat je maar 15 minuten mocht staan, en de trajecten buiten de Randstad zijn vaak langer.

Laatst bewerkt door nielske90 op 31-10-2008 23:17
 

31-10-2008 23:17:53
maxime
maxime
En daarnaast gaan op heel veel lijnen in Nederland de frequenties flink omhoog komende jaren, dus daar is ook extra materieel voor nodig.  

31-10-2008 23:23:04
fabrierban
fabrierban
@nielske
Als je bijv. rond Eindhoven kijkt kun je alle stoptreinen door SLT4 vervangen, terwijl daar nu nu 2xV of 3xV rijdt. Staan in de spits is er dan massaal vanaf Best, Geldrop en Helmond en dat past prima binnen die 15 minuten norm. Kortom ook buiten de Randstad zijn zitplaatsen te besparen.
 

31-10-2008 23:29:18
fabrierban
fabrierban
Quote
nielske90: @aarclay: Vergeet dan ook niet dat er een reizigersgroei is gepland van ongeveer 5%, zodat de extra VIRM/ICMm-plaatsen wel opgevuld zijn.


Gezien de komende recessie en de exhorbitante tariefsverhoging die NS dit jaar weer wil gaan doorvoeren zal er van die 5% niks terecht komen. Mijn voorspelling: NS mag volgend jaar al heel blij zijn als het vervoer niet daalt.

Laatst bewerkt door fabrierban op 31-10-2008 23:30
 

31-10-2008 23:35:28
mren
mren
Het gaat ook om een langjarig gemiddelde, dat uiteraard niet elk jaar gehaald zou worden.  

01-11-2008 17:07:05
jesse_z
jesse_z
Het DD-AR wordt natuurlijk ook gereviseerd. Dit zal vast ook nog wel wat nieuwe plaatsen per stel opleveren.  

01-11-2008 17:22:14
ruysdael
ruysdael
Aangezien het Intercitywaardig materieelmoet worden, en het nu ook al te wensen overlaat v.w.b. de beenruimte, zou ik daar niet al de gauw vanuit gaan .  

01-11-2008 17:44:05
willy84
willy84
DD-AR gaat gedeeltelijk (?) naar IC diensten, dat houdt in dat ook die plaatsen vervangen dienen te worden door nieuwe sprinters.  

01-11-2008 20:40:23
dh3201
dh3201
DD-AR rijdt nu ook al IC diensten, die diensten krijgen straks dus wat echter IC materieel


Shqiperise-lopers?
 

01-11-2008 22:28:43
kleine_man
kleine_man
Quote
nielske90: 99 SLT's die 277 Plan V's en Plan T's vervangen. Dat lukt je dus werkelijk nooit.

EDIT: Even een rekensommetje: De bestelde SLT gaan 26.578 zitplaatsen bieden, de huidige voorraad Mat'64 heeft 39.889 zitplaatsen.


De totale order omvat zo'n 160 treinstellen. Daarvan zijn nu 3 opties daadwerkelijk besteld. Dus er kunnen nog 50% meer stellen bij komen en dan heb je toch ongeveer evenveel zitplaatsen SLT als er aan Plan V/T uit gaan. De laatste deelseries Plan V hebben hun 5e revisie gehad en kunnen er nog 1 krijgen voordat ze afgeschreven worden. Dan heb je het al gauw over zo'n 10 jaar. Daar hoef je nog geen nieuwe stellen voor de bestellen.

Groet Patrick
 

01-11-2008 22:41:23
fabrierban
fabrierban
De nieuwste stellen zijn weliswaar aangeschaft in 1975-1977, maar het technische ontwerp van Mat'64 dateert uit ongeveer 1960. Dat betekent dat je over techniek praat van een halve eeuw geleden en steeds meer onderdelen niet meer leverbaar zijn. Nog 10 jaar is daarom onwaarschijnlijk, ik denk dat het over hooguit een paar jaar al einde oefening is.

Laatst bewerkt door fabrierban op 01-11-2008 22:43
 

01-11-2008 22:42:59
timtrein
timtrein
Uh, het is een publiek geheim dat NS echt geen mat'64 meer gaat reviseren. De ("5e") revisie van een deel van de 441-483 was al min of meer uit nood, daar is men dus ook mee opgehouden zodra dat mogelijk was. Je kunt er rustig vanuit gaan dat NS nog wel even doorgaat met het bestellen van SLT, net zolang tot het hele stoptreinsegment wel gevuld is. Ik vrees toch echt dat het 50-jarig jubileum van de serie niet gehaald gaat worden... (1964-2014)
(en dan voor de lolbroeken: ja, het Treinstel Toekomst kwam uit 1961, da's bekend)

@Fabrier, over onderdelen zou ik me niet zo'n zorgen maken nu de vloot in hoog tempo aan de kant gaat en dus beschikbaar komt voor plukken...

Verder is de rekensom eenvoudig: uiterlijk 7 3/4 jaar na aflevering van het laatste gereviseerde stel, maar de kans dat ze dat halen is vermoedelijk klein omdat je op den duur nog maar een erg klein parkje overhoudt. Maar we zullen zien...

Laatst bewerkt door timtrein op 01-11-2008 22:45
 

03-11-2008 00:48:12
geertw
geertw
Quote
maxime: En daarnaast gaan op heel veel lijnen in Nederland de frequenties flink omhoog komende jaren, dus daar is ook extra materieel voor nodig.

Dat hoeft niet noodzakelijkerwijs, waar voorheen 2x/uur twee stellen reden laat je dan 4/x uur losse stellen rijden. Frequentie verdubbeld, materieelbalans hetzelfde


http://www.ovinnederland.nl/
 

03-11-2008 08:16:57
rudolfph
rudolfph
In theorie wel, maar door de verhoging van de frequentie neemt het aantal reizigers ook toe. Hierdoor heb je ook extra zitplaatsen nodig, met als gevolg dat er waarschijnlijk ook extra treinstellen nodig zijn.  

03-11-2008 08:17:53
maxime
maxime
Ok, maar weet je nog wat er gebeurd is op de lijnen van Veolia en Arriva waar ook frequentieverhogingen doorgevoerd werden? Ik kan me voorstellen dat in drukbevolkte gebieden de reizigersgroei absoluut veel groter is, dus dat je het al snel niet meer redt met dat ene stel.  

03-11-2008 09:58:35
kleine_man
kleine_man
Quote
fabrier: De nieuwste stellen zijn weliswaar aangeschaft in 1975-1977, maar het technische ontwerp van Mat'64 dateert uit ongeveer 1960. Dat betekent dat je over techniek praat van een halve eeuw geleden en steeds meer onderdelen niet meer leverbaar zijn. Nog 10 jaar is daarom onwaarschijnlijk, ik denk dat het over hooguit een paar jaar al einde oefening is.


Maar tussentijds zijn er wel aanpassingen gedaan met de laatste kennis der techniek. De laatste 2 deelseries hebben bijvoorbeeld schijfremmen.

En de eerste stellen hebben het ook ongeveer 38 jaar uitgehouden, dus waarom de laatste ook niet. Dus de laatst gebouwde stellen kunnen het in theorie tot ongeveer 2015 uithouden. Of het daadwerkelijk gebeurd is de vraag.

Groet Patrick

Laatst bewerkt door kleine_man op 03-11-2008 10:01
 

03-11-2008 13:21:36
broek53
broek53
Spoormaterieel kun je in principe zo'n beetje eindeloos blijven reviseren en op de baan houden, maar met mat '64 is dat niet het plan - politiek gezien dus. Uitfaseren is het modewoord, en als NSR centjes genoeg heeft (dat is nogal knijp op het moment) zou mat '64 ergens in 2012 "uitgefaseerd" moeten zijn.  

03-11-2008 14:17:23
rob46
rob46
Quote
damart: Ik reed gisteren langs de werkplaats Haarlem en zag daar de 871 volledig gestript staan (geen ramen, banken, of wat dan ook). Iemand enig idee wat daar de reden van is? Geplukt en binnenkort afgevoerd voor sloop bijvoorbeeld?
Opvallend, want wanneer zou het stel dan van Ehv naar Hlm zijn overgebracht ?
 

03-11-2008 14:45:09
broek53
broek53
Op 29 augustus, althans binnenkomst in Hlm  

06-11-2008 12:39:10
broek53
broek53
... en vandaag 6/11 naar de sloper, in Apn (per dieplader). Ook naar de sloop: de lang vermiste B 523, die dus ook in Hlm bleek te staan. Dat is de bak waar brand in is geweest, de oorzaak van de terzijdestelling van stel 523.  

06-11-2008 17:43:39
broek53
broek53
Vrijwel zeker: van de tien per 1/10 terzijde gestelde plan V's worden er 8 weer in dienst gesteld i.v.m. de materieeltekorten (herfst, stagnerende instroom van VIRM en mogelijk ook van SLT). Uitdaging: hoe krijgen we ze van de Dijksgracht af die buiten dienst is en spanningloos %03%  

06-11-2008 18:53:38
keesje
keesje
Herhaling van wat de stellen 441, 443 en 444 dus is overkomen.  

06-11-2008 19:04:33
timtrein
timtrein
Quote
broek53: Uitdaging: hoe krijgen we ze van de Dijksgracht af die buiten dienst is en spanningloos %03%
Hoor ik daar iemand "Sleepdienst Watergraafsmeer" roepen?
 

06-11-2008 19:10:07
plant
plant
Hé, is dat even mooi nieuws!
Van deze stellen was de revisietermijn nog niet verlopen, is 't niet? Moet er nog iets belangrijks met ze gebeuren voordat ze terug de dienst in gaan?


Youri
 

06-11-2008 19:11:37
timtrein
timtrein
Normale onderhoudsbeurt, wellicht. Die gaan volgens mij op tijdsbasis.  

06-11-2008 19:12:32
thom
thom
Quote
timtrein:
Quote
broek53: Uitdaging: hoe krijgen we ze van de Dijksgracht af die buiten dienst is en spanningloos %03%
Hoor ik daar iemand "Sleepdienst Watergraafsmeer" roepen?

Daarnaast hoor ik mensen schreeuwen om een dieselkar....
 

06-11-2008 19:15:33
timtrein
timtrein
Met zo'n Bonsai-MaKje kom je een heel eind volgens mij  

06-11-2008 20:41:51
bert
bert
Vandaag stond de 515 enigszins geplukt (stroomafnemers weg enzo) naast de 502 naast het werkplaatsgebouw in Zwolle. De 515 is dus overgebracht van Ehv naar Zl. Wanneer?

groet
Bert Stortenbeker
 

06-11-2008 20:51:03
zugzug
zugzug
ik zag de 515 vorige week vrijdag (31 oktober) ook al naast de 502 staan.  

06-11-2008 21:04:07
sik214
sik214
Quote
thom:
Quote
timtrein:
Quote
broek53: Uitdaging: hoe krijgen we ze van de Dijksgracht af die buiten dienst is en spanningloos %03%
Hoor ik daar iemand "Sleepdienst Watergraafsmeer" roepen?

Daarnaast hoor ik mensen schreeuwen om een dieselkar....


En er wordt geschreeuwd om een handige regelneef omdat de Dgr dus buiten dienst is (volgens mij vanwege uitbreiding van "de kooi". Oftewel het is er onmogelijk om te komen zonder opheffing van de WBI van de aannemer. Maar daar is vast even een mouw aan te passen.
 

06-11-2008 21:25:21
broek53
broek53
Voorlopig schreeuwt er nog niemand, maar dat kan zomaar gaan gebeuren De Sleepdienst Watergraafsmeer is al gewaarschuwd, en verder moet er inderdaad wat geregelneefd worden met Strukton en zo. Een aantal stellen hoeft feitelijk niet eens een beurt te krijgen, omdat hun onderhoudstermijn nog niet verlopen is en ze ook niet aan de kilometers zitten, maar uiteraard zullen ze wel nagezien worden en sommige wel onderhoud krijgen. In allemaal moeten een paar prints van de ATB herplaatst worden, want die zijn uit alle terzijde staande stellen verwijderd.  

07-11-2008 02:34:18
Rolffiej19
Rolffiej19
hehe sleepdienst Watergraafsmeer ?? die stellen zullen toch echt naar de Zaanstraat moeten oftewel Sleepdienst Zaanstraat gaat dat klusje wel even klaren hahhahah%08%  

07-11-2008 07:19:52
Erikvd12
Erikvd12
Ik heb de 502 laatst nog gefilmd(op 26 juli), (toen stond de 515 er nog niet) op de zelfde plek als dat Bert hem heeft gespot, en toen was hij nog in goede staat, is hij dat nu nog steeds?

Laatst bewerkt door Erikvd12 op 07-11-2008 07:21
 

07-11-2008 10:27:51
broek53
broek53
@ Rolffiej: Ik denk 't niet. Nooit praten over instanties en dingen waar je niets vanaf weet. Dat de stellen naar de Zaanstraat moeten, dat is ongetwijfeld zo, maar degenen die ze weg gaan halen, vormen nu eenmaal de "Sleepdienst Watergraafsmeer". Een soort Geuzennaam voor een aantal mensen in NSR- en NT-verband dat zich graag mag bezighouden met de meer moeilijke overbrengklusjes. Met de Watergraafsmeer als zodanig heeft het niet (meer) te maken.

Laatst bewerkt door broek53 op 07-11-2008 14:03
 


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina's):

Plan V - Plan T
RailWiki.nl