Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina's):

Plan V - Plan T
RailWiki.nl
28-02-2017 21:32:17
webber567
webber567
Als ze op het HCT terrein de baknummers afplakken van de 467....dan gebeurt dat vast niet als tijdverdrijf....  

28-02-2017 21:56:58
thom
thom
Nee, maar vind het ookwel een beetje vergezocht als je het mij vraagt.  

28-02-2017 22:49:12
webber567
webber567
Nou als iemand dan de werkelijke reden weet waarom alle baknummers werden afgeplakt voordat de 467 over de weg vervoerd werd naar HKS,dan hoor ik het graag..  

01-03-2017 00:21:23
rolandrail
rolandrail
Om hobbyïsten te sarren %08%  


01-03-2017 00:57:20
jeroen
jeroen
Dat zal ze leren om maar lui achter de laptop te blijven zitten... Vraag me dan wel af of er mensen zijn die zover gaan in hun strijd tegen het materieel tekort dat ze zelfs van sloopmat nagaan of het eventueel nog tot in dit jaar ingezet had kunnen worden?  

01-03-2017 08:05:47
broek53
broek53
Tsja... ik denk dat we hier de geboorte van een broodje-aap-verhaal aan het meemaken zijn.  

01-03-2017 08:30:52
dennisk
dennisk
Quote
webber567 (di 28 feb 2017 22:49:12 https://www.somda.nl/forum/12856/p609252/): Nou als iemand dan de werkelijke reden weet waarom alle baknummers werden afgeplakt voordat de 467 over de weg vervoerd werd naar HKS,dan hoor ik het graag..
Ik denk dat je de werkelijke reden niet hier gaat vinden. En dat is misschien ook wel iets dat ons verder niet aan gaat. In ieder geval vandaag tijdens het tandenpoetsen in de tent geen activiteit gespot.
 

01-03-2017 13:16:44
aarclay
aarclay
Minder vergezocht gokje: Misschien een nieuwe manier om aan HKS duidelijk te maken welke bakken ze moeten meenemen naar de sloop? Misschien wil de NS dit vanwege de administratie, en dus de afvoer in een bepaalde volgorde?  

01-03-2017 14:24:39
AgentX
AgentX
Ik kan me werkelijk niet voorstellen dat het iets uitmaakt in welke volgorde die treinstellen worden afgevoerd.  

01-03-2017 22:24:12
thom
thom
Alleen in volgorde van wel of geen anti-dreun pasta.

Maar het is ook niet HKS die de bakken ophaald, dat is gewoon een vervoerder in opdracht van NSR/Nedtrain, waarbij de laatste aanwezig is bij de afvoer.
 

01-03-2017 22:47:50
willem1974
willem1974
Daarbij is het in maastricht ook lastig om nog onderhoud te doen, alle outillage is opgeruimd en de werkplaats grotendeels ontmanteld en gesloopt. Volgens mij was dit ook een reden om met mat64 te stoppen...  

01-03-2017 23:16:38
vrijgezel
vrijgezel
Quote
thom (wo 01 mrt 2017 22:24:12 https://www.somda.nl/forum/12856/p609347/): Alleen in volgorde van wel of geen anti-dreun pasta.

Maar het is ook niet HKS die de bakken ophaald, dat is gewoon een vervoerder in opdracht van NSR/Nedtrain, waarbij de laatste aanwezig is bij de afvoer.


Op het randje van "off topic" raken: op de website van de vervoerder staat dat Beelen de opdrachtgever is, over NSR/ NedTrain wordt niets gemeld!
 

01-03-2017 23:19:51
thom
thom
Indirect is dan NSR/Nedtrain nog steeds de opdrachtgever, immers geeft die Beelen de opdracht de rommel op te ruimen

Maar ik snap wat je bedoeld
 

02-03-2017 20:29:24
webber567
webber567
Over de baknummers van de 467 hadden ze Nedtrain stickers geplakt.
Dat is het enige wat ik gezien heb...
Maar de reden zal dan inderdaad wel gissen blijven...
 

02-03-2017 21:00:08
KvdLee
KvdLee
Om even in de tenttrend te blijven: De wifi hotspot op camping de Houtrakpolder lag er even uit vandaag, maar inmiddels kan ik melden dat ik vanmorgen vanaf het luchtbedje geen activiteit heb waargenomen op de HCT. Althans, niet wat sloop betreft.

Laatst bewerkt door KvdLee op 02-03-2017 21:00


Wordt donateur van de BSH! www.bsh-online.nl
 

08-03-2017 08:16:42
vrijgezel
vrijgezel
Gisteren [07 03 2017, red.] heb ik gezien dat de Bk 457 werd opgehaald uit Hrp en afgeleverd bij slooplocatie HKS.
Omdat ik daarna naar mijn werk moest (rond 1300 uur) heb ik niet kunnen zien of de ABk ook nog werd opgehaald (wel aannemelijk).
Overigens werd in tegenstelling tot vorige keren bij de slooptransporten slecht één dieplader ingezet, de tweede niet gezien en ook niet gezien dat er draaistellen werden afgevoerd (wat ook "gebruikelijk" is als er bakken worden afgevoerd).

Laatst bewerkt door vrijgezel op 08-03-2017 08:17
 

09-03-2017 12:26:37
dennisk
dennisk
Quote
vrijgezel (wo 08 mrt 2017 08:16:42 https://www.somda.nl/forum/12856/p609796/): Gisteren [07 03 2017, red.] heb ik gezien dat de Bk 457 werd opgehaald uit Hrp en afgeleverd bij slooplocatie HKS.
Omdat ik daarna naar mijn werk moest (rond 1300 uur) heb ik niet kunnen zien of de ABk ook nog werd opgehaald (wel aannemelijk).
Overigens werd in tegenstelling tot vorige keren bij de slooptransporten slecht één dieplader ingezet, de tweede niet gezien en ook niet gezien dat er draaistellen werden afgevoerd (wat ook "gebruikelijk" is als er bakken worden afgevoerd).
Gezien het feit dat er vanmorgen twee stellen ontbraken, zullen ze wel 4 bakken in totaal hebben afgevoerd. Maar goed dat is een beetje koffiedik kijken.
 

15-03-2017 00:55:14
vrijgezel
vrijgezel
Gisteren [14 03 2017, red.] heb ik gezien dat in volgorde werden afgevoerd:
ABk 480; Bk 480; ABk 479 en Bk 479. Hier ging nog een stel aan vooraf, die echter niet gezien.
 

21-03-2017 19:57:41
Jan-Mark
Jan-Mark
Vandaag is de 526 afgevoerd, dit betekent dat het Plan T bijna geschiedenis is, nu dus nog maar twee bakken in den lande aanwezig.  

22-03-2017 19:38:00
TSNL250
TSNL250
De 443 is 21-03 ook afgevoerd.  

29-03-2017 11:18:27
vrijgezel
vrijgezel
Gisteren [28 03 2107] "getuige" geweest van de 2e afvoer van de dag (het eerste afgevoerde stel niet gezien): stel 446.
Ook sloeg de (al in dit forum eerdergenoemde) "censuur" toe; van het 3e stel uit de serie 441 dat werd afgevoerd was het nummer afgeplakt en het UIC nummer onleesbaar gemaakt.
 

29-03-2017 19:15:17
kleine_man
kleine_man
Zou het niet gewoon kunnen zijn dat een voertuig zonder UIC niet meer toegelaten is. Door de nummers onleesbaar te maken maak je meteen duidelijk dat het stel niet meer toegelaten is. Zeker met alle heisa die er geweest is, weet je dat je onder een vergrootglas ligt. Ik noem maar een dwarsstraat


Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 

29-03-2017 19:28:39
thom
thom
Ik denk dat je daar veel te ver mee zoekt, want niemand die het idee heeft dat die stellen ook nog maar een meter over het spoor zullen afleggen buiten het hek

Daarnaast worden de nummers pas doorgehaald als het stel het terrein verlaat.
 

29-03-2017 20:45:46
webber567
webber567
Zoals waarschijnlijk bekend hebben alle Vtjes uit de serie 441 t/m 482 een R7 revisie gehad.
Waarvan de laatste op 7 februari 2008 afgesloten werd.
Een R7 revisie is 9 jaar en 3 maanden geldig.

Van de Vtjes in de houtrakpolder hebben de 478,480 en 482 nog een revisietermijn die niet verlopen is!
De 478 is inzetbaar tot 9 april 2017,de 480 tot 21 april 2017 en de 482 tot 7 mei 2017.

Met het huidige materieel tekort bij de NS is het niet handig als blijkt dat bekend wordt dat er dienstvaardige treinstellen gesloopt worden.
NS is er alles aan gelegen om dat te verdoezelen.
Wat is er dan simpeler om de baknummers af te plakken?
.
 

29-03-2017 20:52:42
bnv
bnv
Nou, ik zou niet weten wie men daarmee blij zou kunnen maken.
De werkelijke reden voor het afplakken ontgaat mij overigens nog steeds.
Bij vroegere sloopacties gebeurde dat, voor zover ik weet, niet.
Wat is het verschil tussen maart 2017 en de periode tot en met juli 2015 dat dit niet gedaan werd?

Overigens:voor de statistiek:er is meer naar HKS gegaan dat spotmeldingen vermeld hebben.Het zal toch niet al te lang meer duren dat de Hrp leeg van V'tjes moet zijn.
Zodra dit het geval is, kunnen we gevoegelijk aannemen dat alles wat er half december stond, naar HKS gegaan is. En wat er toen stond, is toen in kaart gebracht.
 

29-03-2017 21:04:12
thom
thom
Dat zal helpen voor die paar honderd meter dat ze over de weg gaan, en data waarvan jij al laat zien dat je dat gewoon op internet kunt vinden... %08%  

29-03-2017 21:13:26
webber567
webber567
De reden van het afplakken lijkt mij duidelijk.
Er zijn namelijk nooit eerder plan Vtjes gesloopt die in principe nog dienstvaardig waren.
Omdat de NS ook weet dat de slooptransporten gevolgd en gefotografeerd worden door treinspotters worden bij de nog dienstvaardige treinstellen de baknummers afgeplakt.
De NS weet maar al te goed dat het slopen van dienstvaardige treinstellen ook politiek nogal gevoelig ligt...
En dan druk ik mij zacht uit...%08%
 

29-03-2017 21:20:31
ZJ37
ZJ37
Die zullen inderdaad schande uitspreken over het feit dat stel 482 nog een maand had meegekund. %08%  

29-03-2017 21:29:45
broek53
broek53
Het is een mooi staaltje paranoïa,maar tevens weinig logisch. Revisietermijnen zijn niet iets wettelijke of zo, maar een interne bedrijfsopvatting van NS. Ook stellen die die administratieve grens bereikt hadden, konden nog lang in dienst gehouden worden. De buitenwereld weet daar allemaal niks van. De afvoer van mat '64 was omstreden maar is uiteindelijk in alle openheid gebeurd.
En last but not least: NS heeft feitelijk geen materieeltekort meer.
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


29-03-2017 21:34:02
webber567
webber567
Wel met het huidige materieel tekort....
De enige reden dat mat 64 het tot april 2016 heeft volgehouden is omdat de politiek zich er mee ging bemoeien.
De reden dat met het slopen van de Vtjes pas in december 2016 is begonnen omdat toen van het grootste deel de revisie termijnen waren verlopen.
NS durfde het namelijk niet aan om eerder te beginnen omdat ze bang waren dat er dan weer kamervragen gesteld zouden worden...
Afplakken wordt nu alleen gedaan als de revisietermijn nog niet verlopen is.
 

29-03-2017 21:36:41
gose91
gose91
Quote
webber567 (wo 29 mrt 2017 21:13:26 https://www.somda.nl/forum/12856/p611654/): De reden van het afplakken lijkt mij duidelijk.
Er zijn namelijk nooit eerder plan Vtjes gesloopt die in principe nog dienstvaardig waren.
Omdat de NS ook weet dat de slooptransporten gevolgd en gefotografeerd worden door treinspotters worden bij de nog dienstvaardige treinstellen de baknummers afgeplakt.
De NS weet maar al te goed dat het slopen van dienstvaardige treinstellen ook politiek nogal gevoelig ligt...
En dan druk ik mij zacht uit...%08%

Ik kan niet begrijpen dat men daar moeilijk over zou doen.
Als een serie afloopt moet je er een keer een punt achter zetten. Je kan het best financieel verkopen dat je niet voor één, twee of drie stellen die theoretisch nog niet klaar zijn de organisatie nog paraat laat staan. Als je alles tot de laatste snik wil opgebruiken zit je met een berg onderdelen, omdat die voor het geval dat nog niet weggegooid of zelfs juist bijbesteld zijn. Gaat een stel net een paar dagen voor z'n einddatum stuk, moet je hem nog gaan herstellen omdat er uitgestraald moet worden dat alle mogelijke zitplaatsen nog ingezet worden?
En de spotters zijn ook niet achterlijk zoals u merkt, want die weten zo te vertellen dat er "dienstvaardige" Plan V's gesloopt worden. Waarom dan nog de moeite doen om de cijfertjes af te plakken of voor te slopen?!
 

29-03-2017 21:50:46
ZJ37
ZJ37
En stel je ze weer in dienst dan begint iedereen weer te jammeren hoe oud en overweggevaarlijk dat materieel is.  

29-03-2017 21:58:04
webber567
webber567
Er zijn in februari weer kamervragen gesteld over het te slopen materieel 64.
De vraag die gesteld is was..waarom sloop je 38 treinstellen terwijl je als NS weet over het te kort aan reizigers materieel?
De kwestie mat 64 ligt nog steeds erg gevoelig binnen politek Den Haag!
En daaruit is gekomen dat om nog meer onrust te voorkomen de baknummers af te plakken van treinstellen die nog inzetbaar zijn.
Want hoe denk je dat de NS dat slopen moet verkopen terwijl er nog dagelijks overvolle treinen zijn?
 

29-03-2017 22:03:23
MasterE
MasterE
Alsof er iemand in politiek Den Haag is die zich daar nu mee bezig houdt. Laat staan dat iemand weet wanneer van welk stel de revisie termijn verloopt. Ze hebben daar echt wel wat beters te doen!


Mcn Asd
 

29-03-2017 22:04:19
webber567
webber567
Quote
gose91
Ik kan niet begrijpen dat men daar moeilijk over zou doen.
Als een serie afloopt moet je er een keer een punt achter zetten. Je kan het best financieel verkopen dat je niet voor één, twee of drie stellen die theoretisch nog niet klaar zijn de organisatie nog paraat laat staan. Als je alles tot de laatste snik wil opgebruiken zit je met een berg onderdelen, omdat die voor het geval dat nog niet weggegooid of zelfs juist bijbesteld zijn. Gaat een stel net een paar dagen voor z'n einddatum stuk, moet je hem nog gaan herstellen omdat er uitgestraald moet worden dat alle mogelijke zitplaatsen nog ingezet worden?
En de spotters zijn ook niet achterlijk zoals u merkt, want die weten zo te vertellen dat er "dienstvaardige" Plan V's gesloopt worden. Waarom dan nog de moeite doen om de cijfertjes af te plakken of voor te slopen?!


Als je de baknummers afplakt weet een spotter dus niet of er een dienstvaardig treinstel naar de sloop gaat.
De baknummers worden voor transport afgeplakt.
Buiten het zicht van spotters...
 

29-03-2017 22:05:05
thom
thom
Nogmaals, want je ontwijkt vragen, wat is het nut van het afplakken van de nummers als je hier alsnog leest welke stellen er afgevoerd zijn en de revisie data zo terug kunt vinden.
Verser maakt het ook totaal geen onderscheid, want alle stellen op de houtrakpolder zijn dienstvaardig aan de kant gezet.

Daarnaast maakt het natuurlijk geen moer uit of je kunt zien dat ze met nummers naaf de sloop gaan of dat je hier gewoon kunt lezen dat ze al tijden geplukt aan de kant staan...

Dat ze pas zo laat begonnen zijn met de afvoer, heeft alles te maken met de milieuvergunning die verstrekt moet worden voor het slopen van de treinen met milieu gevaarlijke stoffen.

Hier ga ik het ook maar bij houden, het hele hoe en waarom mat64 aan de kant gegaan is is hier al uitvoerig en duidelijk gesproken en een schepje paranoia gaat daar niets aan veranderen.

Laatst bewerkt door thom op 29-03-2017 22:06
 

29-03-2017 22:11:50
jeanne
jeanne
Naar aanleiding van de vragen van TK-lid Martijn van Helvert heb ik al eerder opgemerkt dat deze graag vist. Het liefste in troebel water. Overigens de speculaasjes kun je beter overhouden voor .....piet. %08%


Jeanne Kok
 

29-03-2017 22:14:20
Klaasje
Klaasje
Quote
webber567 (wo 29 mrt 2017 22:04:19 https://www.somda.nl/forum/12856/p611666/):

Als je de baknummers afplakt weet een spotter dus niet of er een dienstvaardig treinstel naar de sloop gaat.
De baknummers worden voor transport afgeplakt.
Buiten het zicht van spotters...

Dat weten ze dus wel. Mij maakt het persoonlijk niet uit welk stel er heen gaat maar de manier hoe hier mee omgegaan wordt vind ik wel bijzonder voor het feit dat het niets uitmaakt.
 

29-03-2017 22:27:56
timtrein
timtrein
Zijn er dan alleen dienstvaardige stellen afgeplakt? Het lijkt me dan trouwens zinvoller om de revisiedatum af te plakken dan het nummer...
Verder is de hele houding van de politiek natuurlijk weinig steekhoudend dus ik kan me weinig voorstellen dat NS daar iets mee doet.
 

29-03-2017 22:42:58
webber567
webber567
Quote
thom (wo 29 mrt 2017 22:05:05 https://www.somda.nl/forum/12856/p611667/): Nogmaals, want je ontwijkt vragen, wat is het nut van het afplakken van de nummers als je hier alsnog leest welke stellen er afgevoerd zijn en de revisie data zo terug kunt vinden.
.


Het nut is dat niemand weet welke stellen vandaag zijn afgevoerd....
Het is nu alleen speculeren.
Maar ik zeg je dat er vandaag dienstvaardige stellen zijn afgevoerd.
De niet dienstvaardige stellen worden namelijk niet afgeplakt!

Verder is de enige reden dat ze gewacht hebben met slopen tot december omdat dan bij het merendeel van de stellen de revisie termijn verstreken zou ziin,
 

29-03-2017 22:54:07
webber567
webber567
@Timtrein,
Nou ja houding politiek niet steekhoudend...en dat NS er niks mee doet...
Het was van NS natuurlijk grote minachting naar de reizigers toe om maar mee te delen dat er capiciteit tekort is in de spits en dat veel reizigers mogen staan...
Als de politiek zich er niet ingemengd had...waren ale plan Vtjes al in december 2015 uit dienstgenomen,
Nu moest de NS wel door politieke druk uit Den haag de Vtjes tot april 2016 in dienst houden.

Laatst bewerkt door webber567 op 29-03-2017 22:55
 

29-03-2017 23:44:15
sjoerd
sjoerd
En ten slotte moeten we ook niet gaan doen of de vorige afgevoerde vloten, mat 54 en mat 46, wel allemaal aan hun termijn zaten. Als je hele series buiten dienst stelt, zitten daar standaard dienstvaardige stellen bij.
We geven elkaar helaas de kans om overal iets van te vinden en de politici en sommige kranten klimmen er graag in. Dus ik kan me het afplakcircus, om welke reden het ook is gedaan, heel goed indenken.
 

29-03-2017 23:48:02
thom
thom
D'r speelde ook nog veel meer mee bij het buitendienst stellen van mat'64, oa de tijdelijke sluiting van werkplaats Maastricht en het gebeuren met de baanruimers waarmee NSR een afspraak mee gemaakt had met ILeT.
Quote
webber567 (wo 29 mrt 2017 22:42:58 https://www.somda.nl/forum/12856/p611674/):
Quote
thom (wo 29 mrt 2017 22:05:05 https://www.somda.nl/forum/12856/p611667/): Nogmaals, want je ontwijkt vragen, wat is het nut van het afplakken van de nummers als je hier alsnog leest welke stellen er afgevoerd zijn en de revisie data zo terug kunt vinden.
.


Het nut is dat niemand weet welke stellen vandaag zijn afgevoerd....
Het is nu alleen speculeren.
Maar ik zeg je dat er vandaag dienstvaardige stellen zijn afgevoerd.
De niet dienstvaardige stellen worden namelijk niet afgeplakt!

Verder is de enige reden dat ze gewacht hebben met slopen tot december omdat dan bij het merendeel van de stellen de revisie termijn verstreken zou ziin,

Fijn dat je even de helft van mijn betoog wegknipt wat argumenten bevat tegen de stelling die je neerzet.

Vreemde manier van discussie voeren als je hard roept wat je denkt en niet open staat voor wat een ander leest en brengt aan feiten... aju

Laatst bewerkt door thom op 29-03-2017 23:53
 

29-03-2017 23:56:15
Frontier
Frontier
Quote
webber567 (wo 29 mrt 2017 22:42:58 https://www.somda.nl/forum/12856/p611674/): Het nut is dat niemand weet welke stellen vandaag zijn afgevoerd....
Het is nu alleen speculeren.
Maar ik zeg je dat er vandaag dienstvaardige stellen zijn afgevoerd.
De niet dienstvaardige stellen worden namelijk niet afgeplakt!

Er is daadwerkelijk iemand in dienst die indien nodig met een rol tape naar buiten gaat om de boel af te plakken?


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

29-03-2017 23:59:15
thom
thom
Sowieso kan ik je vertellen, géén enkel stel op de Houtrakpolder is meer van dienstvaardige staat...  

30-03-2017 06:03:03
gose91
gose91
Quote
webber567 (wo 29 mrt 2017 22:42:58 https://www.somda.nl/forum/12856/p611674/):
Quote
thom (wo 29 mrt 2017 22:05:05 https://www.somda.nl/forum/12856/p611667/): Nogmaals, want je ontwijkt vragen, wat is het nut van het afplakken van de nummers als je hier alsnog leest welke stellen er afgevoerd zijn en de revisie data zo terug kunt vinden.
.


Het nut is dat niemand weet welke stellen vandaag zijn afgevoerd....
Het is nu alleen speculeren.
Maar ik zeg je dat er vandaag dienstvaardige stellen zijn afgevoerd.
De niet dienstvaardige stellen worden namelijk niet afgeplakt!
,

BRILJANT!!!!! Dus je kan alleen aan de tape al tellen hoe verschrikkelijk veel zitplaatsen NSR compleet! nutteloos! aan het slopen is. Dan hoef je al niet eens meer de moeite te doen om te achterhalen welk stel het is en wat de bijbehorende revisiedata was. Plak dan alles af

Laatst bewerkt door gose91 op 30-03-2017 06:03
 

30-03-2017 07:13:02
phantom
phantom
Nog veel beter,pak elk stel helemaal in voor je t afvoert %08%
Dan mag je gaan "raden" naar wat voor type trein ze afvoeren %03%

Laatst bewerkt door phantom op 30-03-2017 07:15


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

30-03-2017 07:23:42
broek53
broek53
Zelden zo'n vreemde discussie meegemaakt. Het zal in het geweld wel verloren zijn gegaan, maar ik heb echt twee goede argumenten genoemd waarom de complottheorie niet opgaat.
1. Revisietermijnen zijn richtlijnen die NS intern hanteert en dus niet betekenen dat een stel op datum x aan de kant moet. Dat NS met mat '64:dat wel gedaan heeft, is een andere zaak.
2. Stellen die de revisietermijnen bereikten, konden (volgens diezelfde interne bedrijfs-richtlijnen) met wat extra controles nog 1 jaar en negen maanden (als ik het goed heb) in dienst blijven. In die zin konden de meeste stellen die nu gesloopt worden, nog rondrijden.
3. De kwestie was in 2016 actueel, nu niet meer. NS heeft geen materieeltekort meer sinds de in stroming van DDM-1, de terugkeer van het laatste ICR en het verlies van Zuid-Limburg en Gd -Apn. Om over Flirt en Hoekse Lijn maar te zwijgen.
 

30-03-2017 07:49:27
maarten83
maarten83
Quote
webber567 (wo 29 mrt 2017 22:54:07 https://www.somda.nl/forum/12856/p611675/): @Timtrein,
Nou ja houding politiek niet steekhoudend...en dat NS er niks mee doet...
Het was van NS natuurlijk grote minachting naar de reizigers toe om maar mee te delen dat er capiciteit tekort is in de spits en dat veel reizigers mogen staan...
Als de politiek zich er niet ingemengd had...waren ale plan Vtjes al in december 2015 uit dienstgenomen,
Nu moest de NS wel door politieke druk uit Den haag de Vtjes tot april 2016 in dienst houden.


Diezelfde politiek vond de stellen onveilig en wilde die oude barrels zo snel mogelijk van de baan hebben.
 

30-03-2017 07:56:12
maarten83
maarten83
Quote
webber567 (wo 29 mrt 2017 21:58:04 https://www.somda.nl/forum/12856/p611664/): Er zijn in februari weer kamervragen gesteld over het te slopen materieel 64.
De vraag die gesteld is was..waarom sloop je 38 treinstellen terwijl je als NS weet over het te kort aan reizigers materieel?
De kwestie mat 64 ligt nog steeds erg gevoelig binnen politek Den Haag!
En daaruit is gekomen dat om nog meer onrust te voorkomen de baknummers af te plakken van treinstellen die nog inzetbaar zijn.
Want hoe denk je dat de NS dat slopen moet verkopen terwijl er nog dagelijks overvolle treinen zijn?


Die Kamervragen getuigde ook niet van veel kennis m.b.t. het spoorgebeuren zie ook deze bijdrage https://www.somda.nl/forum/17207/p608442/Materieeltekorten+bij+NS/
 

30-03-2017 08:00:44
sik214
sik214
Quote
webber567 (wo 29 mrt 2017 22:42:58 https://www.somda.nl/forum/12856/p611674/):
Quote
thom (wo 29 mrt 2017 22:05:05 https://www.somda.nl/forum/12856/p611667/): Nogmaals, want je ontwijkt vragen, wat is het nut van het afplakken van de nummers als je hier alsnog leest welke stellen er afgevoerd zijn en de revisie data zo terug kunt vinden.
.


Het nut is dat niemand weet welke stellen vandaag zijn afgevoerd....
Het is nu alleen speculeren.
Maar ik zeg je dat er vandaag dienstvaardige stellen zijn afgevoerd.
De niet dienstvaardige stellen worden namelijk niet afgeplakt!

Verder is de enige reden dat ze gewacht hebben met slopen tot december omdat dan bij het merendeel van de stellen de revisie termijn verstreken zou ziin,
Het meerendeel van de journalisten weten beperkt inhoudelijk wat van het spoor. In hun ogen zou toch elke mat'64 naar de sloop zonde zijn. Waarom worden de slooptransporten dan niet buiten het zicht in de nacht uitgevoerd?
@webber567, plak jij toevallig zelf die stickers??
 

30-03-2017 09:08:20
dennisk
dennisk
Quote
vrijgezel (wo 29 mrt 2017 11:18:27 https://www.somda.nl/forum/12856/p611580/): Gisteren [28 03 2107] "getuige" geweest van de 2e afvoer van de dag (het eerste afgevoerde stel niet gezien): stel 446.
Ook sloeg de (al in dit forum eerdergenoemde) "censuur" toe; van het 3e stel uit de serie 441 dat werd afgevoerd was het nummer afgeplakt en het UIC nummer onleesbaar gemaakt.
Er zijn dinsdag 28 maart maar 2 stellen afgevoerd. Dus dat censuur van het derde stel was dan wel heel groot %02%
 

30-03-2017 09:27:15
vrijgezel
vrijgezel
Dan ben heb ik dus "het 1e stel" niet gemist. Ben wel getuige geweest van de afvoer van de andere 2 stellen die dag.

Heb inmiddels (ook omdat ik "vakbroeder" ben) contact met één van de chauffeurs die betrokken is met de slooptransporten (over de weg met behulp van de diepladers) en hij houd mij op de hoogte wanneer er transporten zijn. Die chauffeur is niet in dienst van de vaste vervoerder van Beelen, maar weer als "Charter"/"zzp-er" door de vervoerder ingehuurd.

Voor dat 'iedereen' aan mijn lippen gaat hangen en gaat vragen wanneer er weer transporten gaan plaatsvinden: ik ben ook afhankelijk van zijn informatie en het is heel goed mogelijk dat hij ook niet alles verteld omdat er soms erg geheimzinnig wordt gedaan in Hrp, het zou zelfs zijn werk kunnen kosten (ondanks dat ik op de openbare weg stond werd ik door een beveiliger weg gestuurd omdat zijn opdrachtgever "niet wilde" dat er getuigen zijn die zien wat daar gedaan wordt). Ik had in ieder geval op dat moment het idee alsof ik in de DDR was voor "die Wende".
Ga dus niet vragen naar een variant van "vragen om de dienstregeling" (een forumregel)!
 

30-03-2017 10:41:01
ZJ37
ZJ37
Niet dat mij die nummers iets interesseren, maar vanwaar die censuur op de stelnummers met slooptransporten?  


30-03-2017 10:43:11
VIRMm1
VIRMm1
Daar lijkt men het maar niet over eens te worden hier boven %02%%02%  

30-03-2017 11:18:15
maarten83
maarten83
Zelf vermoed ik dat het niets te maken heeft met de revisiedata maar meer iets met asbest.

Laatst bewerkt door maarten83 op 30-03-2017 11:18
 

30-03-2017 11:40:58
sjoerd
sjoerd
Even naar boven scrollen en bent op de hoogte en ook van het feit dat er niets nieuws onder de zon is: dat gebeurde tot nu toe wel bij elke materieelserie die aan de kant werd gezet. Ook hier slaat de paranoia kennelijk volkomen door en die is ook nog de oorzaak van de geheimzinnigheid rond het afplakken. We krijgen ook steeds de kans om ons ergens over op te winden, om van de pers nog maar te zwijgen.  

30-03-2017 11:54:32
lex_t
lex_t
Die nummers zijn niet meer relevant, en uit t systeem. Spul is afgeschreven, verkocht aan een sloper. Die ziet alleen nog maar porties schroot. En welk exemplaar wanneer aan de beurt is.. ze gaan allemaal.  

30-03-2017 12:29:52
dennisk
dennisk
Quote
lex_t (do 30 mrt 2017 11:54:32 https://www.somda.nl/forum/12856/p611717/): Die nummers zijn niet meer relevant, en uit t systeem. Spul is afgeschreven, verkocht aan een sloper. Die ziet alleen nog maar porties schroot. En welk exemplaar wanneer aan de beurt is.. ze gaan allemaal.
Voor naslag redenen is het bijhouden van wanneer welk stel naar de sloop gaat/ging wel boeiend.
En dat zit ook wel snor, maar voor de rest is het onbelangrijk. En is de hele discussie omtrent het gedoe met de nummers afplakken en de eventuele duistere reden waarom dat zo is, erg vermakelijk.
 

31-03-2017 17:26:55
moderator
Moderator
moderator
Een kleine opschoning gehouden.
Ongewenste berichten, berichten op de man en berichten zonder enige vorm/info van ontwikkeling verwijderd.
Graag bij de ontwikkelen van Mat64 blijven.


Met vriendelijke groet, Het moderator team
 

05-04-2017 01:03:32
vrijgezel
vrijgezel
Afgelopen dat [04 04 2017] gezien dat stellen 441 en 451 naar de sloop werden gebracht. Mogelijk dat hier nog een stel aan vooraf gegaan was.

De chauffeur die vast betrokken is bij het vervoer wist te melden dat de "voorraad" in Hrp bijna op is. Ook wist hij te melden dat hij en zijn collega ook over een tijd een rit naar Mt mogen maken om daar Mat'64 op te halen (inderdaad de 476 en de 957). Wanneer is nog niet duidelijk. Doorgaans krijgt hij de avond van te voren van zijn dienstindeler te horen (resp. zien) wat de bedoeling is.
 

05-04-2017 01:21:54
thom
thom
Een stel of 10 staat er nu nog volgens mij.  

05-04-2017 10:04:23
rob46
rob46
Er staan nu nog 6 stellen op het spoor en 6 BAKKEN op de straat zonder draaistellen. De update van de afgelopen transporten heb ik in RM 343 vermeld.


57 jaar OV-fotografie.
 

05-04-2017 14:19:38
sik214
sik214
Bij Aswpl stond gisteren de toe/ontakelde 855 voor de deur van de loods op spoor 10. Nu is er recent gekeken of de V's die hier staan ter plekke opgeladen gaan worden op een dieplader. Wanneer dat is, weet ik niet.  

11-04-2017 18:53:21
Jan-Mark
Jan-Mark
Vandaag zijn de 449, 949 en de 445 afgevoerd naar HKS.  

11-04-2017 22:13:39
aarclay
aarclay
Daar gaat het stelletje die bedoeld was voor Limburg. Ik meen dat er toch nog een ander stel achter de hand was gehouden hiervoor (mocht het óóit nog eens doorgaan)?

Laatst bewerkt door aarclay op 11-04-2017 22:13


Choo choo.....
 

11-04-2017 22:19:38
thom
thom
Nou, dat ie gewoon naar de sloop gegaan is, dat zegt wel genoeg denk ik...  

11-04-2017 22:25:55
Jan-Mark
Jan-Mark
Ik meende recentelijk gelezen te hebben dat de 466 voor dergelijke doeleinden (voorlopig?) nog achter de hand wordt gehouden.  

12-04-2017 09:50:45
rob46
rob46
466 is weggezet bij de loods in Amf, voor wat het waard is.


57 jaar OV-fotografie.
 

12-04-2017 17:15:42
willem1974
willem1974
Oftewel het hele plan valt hiermee in duigen. 466 is volgens mij namelijk een Talbot-stel. Anders gezegd, de 466 kan ook gesloopt worden %08%  

12-04-2017 17:46:24
broek53
broek53
Afgezien van het merkwaardige nationalistische sentiment (de 466 is dichterbij Limburg en door meer Limburgers gebouwd dan welk Werkspoor-stel dan ook) is de 466 niet gereserveerd voor die Limburgse actie. Het staat mij helaas niet vrij meer te vertellen, maar het is dus niet dezelfde eventuele bestemming als de 449 had.  

12-04-2017 22:58:29
sjoerd
sjoerd
Ik lees net dat de Maatschappij voor beter OV erachter is gekomen dat er mat64 naar de sloop is gegaan (nog prima treintjes!) terwijl er nu materieel tekort is om de sneltreinen naar het noorden te verlengen. En er is goed IC-materieel naar de HSL gegaan. Schande.  

12-04-2017 23:12:31
thom
thom
Heb je daar ook een linkje van dan?  

12-04-2017 23:26:27
sjoerd
sjoerd
Staat in de medianieuwsrubriek van deze site.  

12-04-2017 23:31:39
ZJ37
ZJ37
Quote
sjoerd (wo 12 apr 2017 22:58:29 https://www.somda.nl/forum/12856/p613243/): Ik lees net dat de Maatschappij voor beter OV erachter is gekomen dat er mat64 naar de sloop is gegaan (nog prima treintjes!) terwijl er nu materieel tekort is om de sneltreinen naar het noorden te verlengen. En er is goed IC-materieel naar de HSL gegaan. Schande.
Er is nu SGM over sinds het verdwijnen van de Hoekse Lijn én er staat legio ICM aan de kant in het weekend waarvan wordt beweerd dat het nog besteld moet worden. Logistiek hoeft alleen maar die treintjes te verlengen en klaar.

Als je in één dag tijd een paniekdienstregeling uit de kast kan trekken met een compleet andere materieelinzet, dan is het verlengen van wat treinen met beschikbaar materieel echt geen maandenlange bezigheid. Daarom begrijp ik ook niet dat het niet snel gebeurt.
 

12-04-2017 23:46:33
thom
thom
Quote
sjoerd (wo 12 apr 2017 23:26:27 https://www.somda.nl/forum/12856/p613246/): Staat in de medianieuwsrubriek van deze site.

Aah inderdaad...

http://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/120721/Maatschappij-voor-Beter-OV-NS-is-zelf-schuldig-aan-materieeltekort

Volgens mij dezelfde club die een paar jaar terug riep dat dat 'gevaarlijke mat'64' maareens aan de kant moest door zijn ontsporings gevoeligheid....
http://voorbeterov.nl/veiligheidsproblemen-mat64
En nu roepen dat het met een extra onderhoudsbeurtje wel had kunnen blijven rijden... %03%

Laatst bewerkt door thom op 13-04-2017 12:09
 

13-04-2017 04:30:42
Oldskool
Oldskool
Foutmeldig in je link naar de site van club Rikus, thom. Maar Mat'64 voldeed ook aardig als IC materieel. De 889 reed vroeger vanuit Hlm naar Ut altijd met die rommel %08%  

13-04-2017 06:37:39
SunKeeper
SunKeeper
Nou nou, houdt het netjes, er zitten nog fans hier.

-

Even terug in de tijd, maar kwam onderstaande (in video) vaak voor of is dit maar zeldzaam? Ik heb het verder nog nooit gezien bij Mat 64.

https://youtu.be/4wn9m_kijfE?t=32s

Laatst bewerkt door SunKeeper op 13-04-2017 06:38
 

13-04-2017 06:56:47
mdeen
mdeen
Quote
thom (wo 12 apr 2017 23:46:33 https://www.somda.nl/forum/12856/p613250/):
Quote
sjoerd (wo 12 apr 2017 23:26:27 https://www.somda.nl/forum/12856/p613246/): Staat in de medianieuwsrubriek van deze site.

Aah inderdaad...

http://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/120721/Maatschappij-voor-Beter-OV-NS-is-zelf-schuldig-aan-materieeltekort

Volgens mij dezelfde club die een paar jaar terug riep dat dat 'gevaarlijke mat'64' maareens aan de kant moest door zijn ontsporings gevoeligheid....
http://voorbeterov.nl/veiligheidsproblemen-mat64
En nu roepen dat het met een extra onderhoudsbeurtje wel had kunnen blijven rijden... %03%

Ik zie daar geen roep naar het aan de kant zetten van mat '64 maar een terechte vraag waarom NS zegt dat maatregelen voor mat '64 niet nodig zijn omdat het toch snel aan de kant gaat terwijl ze 7 jaar later wel nog gewoon rondrijden.
 

13-04-2017 08:19:51
sjoerd
sjoerd
Mijn bedoeling was niet om de discussie hierover opnieuw te voeren. Ik wilde alleen maar aangeven hoe slecht zo'n clubje als de Maatschappij doorgaans geïnformeerd is en hoe de media daarmee dan weer feest vieren. Om nog maar te zwijgen van de politici die daarmee dan weer mooie sier maken bij hun achterban.  

13-04-2017 09:08:14
SunKeeper
SunKeeper
Volgens mij had je een situatie als deze überhaupt niet kunnen voorkomen. OF ze gaan flippen omdat Mat64 te onveilig is om mee te blijven rijden OF zoals nu worden 'treinen'* die 'nog goed'** zijn zogenaamd jaren te vroeg aan de kant gezet.

*het aantal stellen wat nog mag rijden is redelijk beperkt, dus wat je aan zitplaatsen toevoegt is ook niet zo enorm veel.

**7 op de 10 reizigers zal Mat64 anno nu als veevervoer beoordelen. (vervolgens weer in de media: ''NS zet antieke treinen in terwijl de FLIRTS op het zijspoor klaarstaan.'') Het verschil met DDZ en nieuwste ICR is gewoon te groot. Neem alleen al de geluidsisolatie. Met 140 km/h kun je elkaar haast niet verstaan in Mat64.

In het artikel regent het trouwens ook fouten. Die rijtuigen zijn niet voor de hogesnelheidslijn, maar voor Breda-Eindhoven. En met zoveel FLIRT wat al in Nederland staat kun je dat niet meer ''een aantal'' noemen. Ga eens gauw buiten kijken meneer Rikus Spithorst.

Verder vindt ik wel dat de NS een beetje moet schuiven, DDZ in stoptreindiensten door FLIRT laten rijden en DDZ op de plaats van ICMm, kan er iets meer ICMm naar het Noorden.
 

13-04-2017 09:22:04
martijn
martijn
Denk dat als je je boodschap aan dhr. Spithorst duidelijk wil maken, je hem beter rechtstreeks of via social media kan benaderen. Heb niet het idee dat hij hier meeleest. En het gaat hier natuurlijk om het Materieel '64  

13-04-2017 09:31:56
BasSNG2001
BasSNG2001
Quote
SunKeeper (do 13 apr 2017 09:08:14 https://www.somda.nl/forum/12856/p613277/): In het artikel regent het trouwens ook fouten. Die rijtuigen zijn niet voor de hogesnelheidslijn, maar voor Breda-Eindhoven. En met zoveel FLIRT wat al in Nederland staat kun je dat niet meer ''een aantal'' noemen. Ga eens gauw buiten kijken meneer Rikus Spithorst.

Verder vindt ik wel dat de NS een beetje moet schuiven, DDZ in stoptreindiensten door FLIRT laten rijden en DDZ op de plaats van ICMm, kan er iets meer ICMm naar het Noorden.
Vergeet niet dat machinisten ook materieelbekendheid nodig hebben, en het dus nog niet geheel mogelijk is, wegens opleidingen, maar we dwalen af.


#DiscoverEU
 

13-04-2017 09:47:58
cuneo56
cuneo56
Het probleem waar velen over vallen is helemaal geen materieel tekort en daar met de haren bijgesleept slopen van Mat '64.
Het gaat om in het weekend structureel in de "Noord-Oost "rijden met te kleine treinen.
En het materieel dat nodig is om dat te verhelpen staat gewoon stil in het weekend om dan vanaf Maandagmorgen weer wel daarin mee te draaien.
 

13-04-2017 09:51:19
martijn
martijn
Iets met personeelstekort. Maar ook dat staat los van het Materieel '64.  

13-04-2017 10:08:34
SunKeeper
SunKeeper
Soort van terug ontopic met een stukje nostalgie dan maar: https://youtu.be/CEK08kZe9Mk

Wat een geluid eh. %08%
 

13-04-2017 11:02:02
rolandrail
rolandrail
Quote
SunKeeper (do 13 apr 2017 06:37:39 https://www.somda.nl/forum/12856/p613255/):Even terug in de tijd, maar kwam onderstaande (in video) vaak voor of is dit maar zeldzaam? Ik heb het verder nog nooit gezien bij Mat 64.
https://youtu.be/4wn9m_kijfE?t=32s
Je bent niet concreet: bedoeld je het slippen? Zo ja: niets bijzonders. Maar de mcn blijft het ook wel stug proberen tegen beter weten in.
 

13-04-2017 12:12:31
thom
thom
Quote
mdeen (do 13 apr 2017 06:56:47 https://www.somda.nl/forum/12856/p613257/):
Quote
thom (wo 12 apr 2017 23:46:33 https://www.somda.nl/forum/12856/p613250/):
Quote
sjoerd (wo 12 apr 2017 23:26:27 https://www.somda.nl/forum/12856/p613246/): Staat in de medianieuwsrubriek van deze site.

Aah inderdaad...

http://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/120721/Maatschappij-voor-Beter-OV-NS-is-zelf-schuldig-aan-materieeltekort

Volgens mij dezelfde club die een paar jaar terug riep dat dat 'gevaarlijke mat'64' maareens aan de kant moest door zijn ontsporings gevoeligheid....
http://voorbeterov.nl/veiligheidsproblemen-mat64
En nu roepen dat het met een extra onderhoudsbeurtje wel had kunnen blijven rijden... %03%

Ik zie daar geen roep naar het aan de kant zetten van mat '64 maar een terechte vraag waarom NS zegt dat maatregelen voor mat '64 niet nodig zijn omdat het toch snel aan de kant gaat terwijl ze 7 jaar later wel nog gewoon rondrijden.

Desondanks klopt het niet dat je je toen afvroeg waarom er geen maatregelen genomen zijn, en nu roept dat ze met een onderhoudsbeurt weer hadden kunnen rijden en van die te nemen maatregelen ineens niks meer weet...
 

13-04-2017 12:27:45
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
martijn (do 13 apr 2017 09:51:19 https://www.somda.nl/forum/12856/p613285/): Iets met personeelstekort. Maar ook dat staat los van het Materieel '64.
Zes bakken ICM hebben toch exact evenveel personeel nodig als een los drietje? Dat zou al aardige verlichting brengen in diverse treinen.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

13-04-2017 12:34:42
cuneo56
cuneo56
Quote
thom (do 13 apr 2017 12:12:31
Desondanks klopt het niet dat je je toen afvroeg waarom er geen maatregelen genomen zijn, en nu roept dat ze met een onderhoudsbeurt weer hadden kunnen rijden en van die te nemen maatregelen ineens niks meer weet...

Dat is een van de redenen dat ik dat eenmansbedrijfje bijna nooit sereius neem.
Helaas nemen veel media berichten van hem klakkeloos over zonder zelf ook maar een paar minuten onderzoek te doen.
 

13-04-2017 13:24:10
jeanne
jeanne
Helaas niet alleen de media. Als er weer eens iets door deze meneer op het vuur gezet is begin de politiek vanzelf weer wat te roepen. regelmatig ook zonder kennis van zaken. Etc., etc. ................

Dat is geweldig constructie weet je! %04%


Jeanne Kok
 

13-04-2017 15:38:45
sjoerd
sjoerd
Dat las ik vandaag om 8.19 uur ook al.  

13-04-2017 15:47:02
martijn
martijn
Ach, het is alweer opgelost http://nieuws.ns.nl/ns-per-direct-langere-weekendtreinen-op-drukste-routes/ , dus het kan nu echt weer over het Materieel '64 gaan!  

13-04-2017 15:48:06
ZJ37
ZJ37
De aflevering van de nieuwe treinen, zoals pas nog aangekondigd door een collega-woordvoerder, is wel erg rap gegaan! %08%  

14-04-2017 07:44:43
SunKeeper
SunKeeper
Kijk, dat is nou top. Ook een keer compliment voor NS!

Kunnen we weer met een gerust hart lekker verder met Mat64-bakken op de sloop zetten. %02%
 

15-04-2017 11:17:09
vrijgezel
vrijgezel
Ik heb eens een poging gewaagd na het verschijnen van "OdR" 2017-4 (blz. 164) aan een update na https://www.somda.nl/forum/12856/p597020/Ontwikkelingen+Mat+%2764/ van verblijfplaatsen van het afgevoerde Mat'64 (museumstellen 876 + 904 buiten beschouwing gelaten, die zijn immers niet bedoeld om naar de sloop te gaan). Update datum: 15 04 2017.

Hrp: 444, 447, 450, 453, 455, 456, 474, 950, 956; Bk 962 en Bk 964

Aswpl: 855, 890, 951, 958; Bpk 887; ABk 962 en ABk 964

Mt: 476, 957

Sporendriehoek Hlm: Bk1 522, B 522

Andere bestemmingen (oefen enz.):
Dordrecht: 460
Vlissingen 461
Wijster 472
Weeze (D) 477
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

Het is heel goed mogelijk dat ik iets verkeerd heb overgenomen en/ of gemist heb afgelopen discussies; dus verbeter of vul maar aan zonodig.
 

15-04-2017 11:52:29
plant
plant
Ter aanvulling daarop; de 466 staat in Amf.  

15-04-2017 16:48:09
vrijgezel
vrijgezel
Ik zie inmiddels zelf dat ik nog één vergeten heb:

ABk 887 staat op de Dgr.
 

16-04-2017 15:00:44
bnv
bnv
In het lijstje staat de 456. is echter naar HKS op 16.2 (OdR 4.2017).
Bedoeld zal zijn de 458.
In de Hrp ook nog de 482.

Verder op Aswpl ook:de 469

Het werkelijke aantal zal waarschijnlijk vier bakken (twee stellen) minder zijn. Die zijn dan naar HKS gegaan op 28.3 en 4.4, naast de stellen die op die dagen hier op Somda langs zijn gekomen.
Welke dat zijn is mij onbekend. (wie weet dat?).
 

17-04-2017 20:47:59
Rob...
Rob...
Op basis van jullie lijstjes heb ik de Somda melding van 6 stellen gemist: 452, 454, 456, 457, 475 en 478. Tenzij deze nog ergens staan zijn ze blijkbaar niet gemeld hier.

Laatst bewerkt door Rob... op 18-04-2017 01:51
 


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina's):

Plan V - Plan T
RailWiki.nl