Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina's):

Plan V - Plan T
RailWiki.nl
19-11-2015 23:23:33
broek53
broek53
Dat vraag ik mij ook af van de 950 en 954 trouwens.  

19-11-2015 23:28:49
timtrein
timtrein
Misschien gewoon een mooie plek om ze kwijt te raken? Ik weet niet hoe het met bv. de Dijksgracht zit, maar de Ceres-terminal of hoe dat ding heet moest recent deels leeggeruimd worden voor goederentreinen.  

19-11-2015 23:30:06
sfj
Bij de ACT staat nog steeds gewoon DM90, DDM1 en 1700'en dus dat lijkt me ook niet de reden... De containertrein wordt op het derde spoor (ernaast) beladen.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

19-11-2015 23:39:12
broek53
broek53
Met één stelletje uit de Zaanstraat en eentje uit Ehv win je het ook niet; die kunnen er bijvoorbeeld ook nog makkelijk bij op de Dijksgracht, als het zou moeten. Kortom: er iets bewusts aan de gang met het overbrengen van deze stelletjes naar Amf.  


19-11-2015 23:48:32
plant
plant
Vraagje tussendoor:
Zijn deze stellen (950 en hoger) eigenlijk terzijde gesteld op hun 'normale' revisietermijn, of op de 'uiterlijke, opgerekte' termijn d.m.v. extra remcontrolebeurten zoals dat destijds ook bij Plan T en enkele tranches Plan V is gebeurd?
 

19-11-2015 23:51:14
cuneo56
cuneo56
Quote
thom (do 19 nov 2015 23:01:17 https://www.somda.nl/forum/12856/p559236/): Wat zou de 876 in Amf te zoeken hebben dan?

ATB controle meting??
 

19-11-2015 23:58:30
broek53
broek53
Quote
plant (do 19 nov 2015 23:48:32 https://www.somda.nl/forum/12856/p559245/): Vraagje tussendoor:
Zijn deze stellen (950 en hoger) eigenlijk terzijde gesteld op hun 'normale' revisietermijn, of op de 'uiterlijke, opgerekte' termijn d.m.v. extra remcontrolebeurten zoals dat destijds ook bij Plan T en enkele tranches Plan V is gebeurd?
Quote
plant (do 19 nov 2015 23:48:32 https://www.somda.nl/forum/12856/p559245/): Vraagje tussendoor:
Zijn deze stellen (950 en hoger) eigenlijk terzijde gesteld op hun 'normale' revisietermijn, of op de 'uiterlijke, opgerekte' termijn d.m.v. extra remcontrolebeurten zoals dat destijds ook bij Plan T en enkele tranches Plan V is gebeurd?
Alle stellen zijn dit jaar op de extra speciaal verlengde termijn terzijde gesteld.
 

20-11-2015 00:01:28
thom
thom
Quote
cuneo56 (do 19 nov 2015 23:51:14 https://www.somda.nl/forum/12856/p559246/):
Quote
thom (do 19 nov 2015 23:01:17 https://www.somda.nl/forum/12856/p559236/): Wat zou de 876 in Amf te zoeken hebben dan?

ATB controle meting??

Dat kan Nedtrain men prima in Ehv, daar doet men niet anders als materieel op de kuilwielenbank geweest is.

In Amf zie ik dat zo niet gebeuren, dan moet er een ATB ploeg van elders voor komen.

Laatst bewerkt door thom op 20-11-2015 00:02
 

20-11-2015 00:07:26
plant
plant
Oké, bedankt @broek53.

Zonder te willen speculeren: mocht NSR er nu onder druk toch voor gaan kiezen om het MAT'64 er niet per december uit te willen sturen kan er dus geen sprake zijn van reactivering van reeds uit de dienst gehaalde stellen (zoals we eerder wel hebben gezien bij stellen rond de 840 - 860 meen ik), enkel het voortzetten van geleidelijke afvloeiing zoals het nu gaat.

Ik stelde de vraag overigens om even in te schatten of NSR er misschien nog wat aan had om de stellen te 'conserveren', zoals soms is gebeurd met materieel in Amersfoort. Maar ik kan concluderen dat ze zonder ook maar enige vorm van revisie niet meer de baan op mogen, dus van conservering lijkt me ook geen sprake.

Laatst bewerkt door plant op 20-11-2015 00:11, reden: Kleine toevoeging
 

20-11-2015 00:11:33
cuneo56
cuneo56
Quote
thom (vr 20 nov 2015 00:01:28 https://www.somda.nl/forum/12856/p559249/):
Quote
cuneo56 (do 19 nov 2015 23:51:14 %
ATB controle meting??

Dat kan Nedtrain men prima in Ehv, daar doet men niet anders als materieel op de kuilwielenbank geweest is.

In Amf zie ik dat zo niet gebeuren, dan moet er een ATB ploeg van elders voor komen.

Het veranderd toch snel kennelijk ;
Amf was altijd een speciaal "kennis centrum" voor ATB, en ATB inregelen na afdraaien wielen/ draaistelwisseling is wel iets anders dan de halfjaarlijkse Controle Meting.
Maar goed; de wereld veranderd snel.
 

20-11-2015 06:20:02
sik214
sik214
Dat speciale ATB-herstelspoor lag toch in het verlengde van spoor 1 in Amf, waar nu de dive-under ligt?  

20-11-2015 07:27:40
ZJ37
ZJ37
Misschien wel naar Amf voor (her)instructies?  

20-11-2015 07:45:46
broek53
broek53
Iemand stelt de vraag of de 956 en de toevallig ermee gekoppelde 876 allebei naar Amf gaan en wij zijn inmiddels al een paar stations doorgedraafd.  

20-11-2015 09:15:22
daniel81
daniel81
Quote
plant (vr 20 nov 2015 00:07:26 https://www.somda.nl/forum/12856/p559250/): Oké, bedankt @broek53.

Zonder te willen speculeren: mocht NSR er nu onder druk toch voor gaan kiezen om het MAT'64 er niet per december uit te willen sturen kan er dus geen sprake zijn van reactivering van reeds uit de dienst gehaalde stellen (zoals we eerder wel hebben gezien bij stellen rond de 840 - 860 meen ik), enkel het voortzetten van geleidelijke afvloeiing zoals het nu gaat.

Ik stelde de vraag overigens om even in te schatten of NSR er misschien nog wat aan had om de stellen te 'conserveren', zoals soms is gebeurd met materieel in Amersfoort. Maar ik kan concluderen dat ze zonder ook maar enige vorm van revisie niet meer de baan op mogen, dus van conservering lijkt me ook geen sprake.


Het kan natuurlijk wel de manier zijn om reserve-onderdelen te conserveren.
 

20-11-2015 11:08:19
train85
train85
Quote
cuneo56 (do 19 nov 2015 23:51:14 https://www.somda.nl/forum/12856/p559246/):
Quote
thom (do 19 nov 2015 23:01:17 https://www.somda.nl/forum/12856/p559236/): Wat zou de 876 in Amf te zoeken hebben dan?

ATB controle meting??
Hij heeft daarnaast nog steeds geen onderhoud gehad in Ehv.
 

20-11-2015 15:16:05
moderator
Moderator
moderator
Terug naar de concrete ontwikkelingen hier, voor vragen en verzinsels open je maar een nieuw onderwerp. Daar gaan we vanaf nu strenger tegen optreden.


Met vriendelijke groet, Het moderator team
 

21-11-2015 19:20:57
rob46
rob46
Vanavond sleepte VR203-3 de terzijdegestelde 956 van Ehv via Ht, Nm, Dvge en Zl naar Amf loods.

Laatst bewerkt door rob46 op 21-11-2015 19:21


57 jaar OV-fotografie.
 

26-11-2015 01:04:57
broek53
broek53
Op 24/11 officieel afgevoerd: de 476 (staat in Mt).  

30-11-2015 17:34:39
nathanvos2
nathanvos2
Volgens https://railmagazine.nl/hoop-voor-mat64/ glooit er nog hoop voor de V'tjes.  

30-11-2015 18:45:40
timtrein
timtrein
Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald. Met wat voortschrijdend inzicht blijven de 400'en dus nog even rijden... misschien durven ze straks zelfs wel een verlenging tot mei/juni aan  

30-11-2015 19:48:56
MetroRET
MetroRET
https://www.facebook.com/railwiki/photos/a.521394747972139.1073741825.331499490295000/767395006705444/?type=3

Zou dit een officiele berichtgeving ervan kunnen zijn, of is het een "nutteloze" speculatie ?
 

30-11-2015 20:00:16
M-BASS
M-BASS
Het lijkt me geen officiele berichtgeving, eerder een speculatie. Echter wel een die uit gezond verstand komt om het verlies in (zit)plaatsen niet te ver op te laten lopen voordat ddm-1 weer instroomt. Als ze bij NS nou ook eens zo gaan denken, dan scheelt dat weer voor de klanten.  

30-11-2015 20:01:13
martijn
martijn
Aan het taalgebruik te zien, is het in ieder geval niet heel erg officieel.  

30-11-2015 20:02:08
thom
thom
Ik denk sowieso niet echt dat NS een officiele berichtgeving doet via een Facebook site van een Railwiki pagina....  

30-11-2015 20:09:20
sfj
Dit is een pagina door een paar hobbyisten die hier ook actief zijn. De pagina is op geen enkele wijze gelinkt aan de bij somda behorende www.railwiki.nl

Laten we verder maar even op een officieel persbericht of iets dergelijks wachten en niet gaan speculeren in dit topic gebaseerd op vage nieuwsberichten.

Laatst bewerkt door sfj op 30-11-2015 20:11


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

30-11-2015 20:13:25
nathanvos2
nathanvos2
We wachten gewoon af. We zien het over een week of twee vanzelf.  

30-11-2015 20:45:51
michaben
michaben
Is twee weken niet te krap om dat nog te regelen? Ik neem aan dat men de materieelomloop al af heeft. In 2014 hadden we in vergelijkbare situatie, de 9-delige ICR stammen gingen per 15 december 2013 uit dienst, om geloof ik per 6 januari 2014 toen weer terug te keren.

Laatst bewerkt door michaben op 30-11-2015 20:46
 

30-11-2015 20:54:49
timtrein
timtrein
Je kan alles op papier nog zo mooi regelen, maar ook nu zijn er al bijna dagelijks tekorten. Mogelijkheden genoeg voor wat simpel schuifwerk dus, al wordt het natuurlijk wel meer regelwerk naarmate je later bent.  

30-11-2015 21:16:50
broek53
broek53
Jaarplan pas je niet meer aan en voor het wbl februari moet je al erg opschieten, maar dagplan kan altijd natuurlijk. Of de stellen worden 100% reserve, dan zet de Bijsturing ze in.
Hoe het ook geregeld wordt, ik zou altijd aanbevelen Zuid-Limburg met '64 te blijven rijden. Levert je in de omloop 1:1 SGM op, en daar zijn de meeste manco's in.
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


01-12-2015 05:11:29
treinnetco
treinnetco
Dat zal inderdaad in het dagplan geregeld worden. Meest logische ook.


Groeten uit Amersfoort. Ik herhaal: Groeten uit Amersfoort.
 

04-12-2015 05:44:04
VIRMm1
VIRMm1
Quote
nathanvos2 (ma 30 nov 2015 17:34:39 https://www.somda.nl/forum/12856/p560536/): Volgens https://railmagazine.nl/hoop-voor-mat64/ glooit er nog hoop voor de V'tjes.


Inmiddels kan ik ook vanuit een zeer betrouwbare bron melden dat er vanuit de politiek is afgedwongen dat de Vtjes inderdaad nog minimaal een half jaar door blijven rijden.

Goed nieuws voor de meesten hier dus, maar ook voor de reiziger.
 

04-12-2015 07:52:25
ZJ37
ZJ37
Was voor die wijsheid zoveel tijd nodig?  

04-12-2015 08:09:58
mvd
mvd
Die treintjes gaan 2030 nog halen %08%%08%


Iech kom gelökkig oet Mestreech!
 

04-12-2015 09:08:00
AJT
AJT
Nergens op internet vind ik het nu dat de Mat'64 langer blijft rijden. Meestal komt er wel een persbericht van, dus nog even afwachten dat het officieel wordt.  

04-12-2015 09:32:13
V64
V64
Dat zou best een geruisloos kunnen gaan, als het gebeurt.
Niemand vindt het leuk om terug te krabbelen in een zaak die zo hoog opgespeeld is.
 

04-12-2015 09:44:00
daniel81
daniel81
Dat is nou net de oorzaak dat dit níet geruisloos zal gaan; iedereen zit hier zo bovenop dat het ongetwijfeld voorpaginanieuws gaat worden.
De NS zal er tzt wel weer een persbericht van gaan maken dat door allerlei externe oorzaken plan V eruit zou moeten gaan maar dat door hun zeer succesvolle interventie en met opoffering van de eigen middelen in het belang van de reiziger er toch meer zitplaatsen geboden kunnen worden.
 

05-12-2015 16:55:14
AJT
AJT
Het personeel laat mij in het ongewisse, de ene machinist zegt van NedTrain te hebben gehoord dat ze nog een aantal maanden rijden, de andere zegt, volgende week das Ende.  

06-12-2015 01:06:18
treinnetco
treinnetco
Wat ik grappig vind, is dat de oxaalzuurbehandelingen gewoon doorgaan. Lijkt me een dure grap om die door te laten gaan voor treinstellen welke over een week eruit gaan. Stille hint?

https://www.flickr.com/photos/134992401@N08/23522240086/in/dateposted/


Groeten uit Amersfoort. Ik herhaal: Groeten uit Amersfoort.
 

06-12-2015 07:41:54
Mat64Rens
Mat64Rens
Die ritten 80245 / 80246 staan volgens mij los van 13 december.  

06-12-2015 16:23:32
bultena
bultena
Quote
treinnetco (zo 06 dec 2015 01:06:18 https://www.somda.nl/forum/12856/p561203/): Wat ik grappig vind, is dat de oxaalzuurbehandelingen gewoon doorgaan. Lijkt me een dure grap om die door te laten gaan voor treinstellen welke over een week eruit gaan. Stille hint?

https://www.flickr.com/photos/134992401@N08/23522240086/in/dateposted/


Wat wordt er eigenlijk gewassen bij zo'n behandeling? Echt schoon is het stel niet. Of doen ze alleen het dak?
 

06-12-2015 16:38:31
bultena
bultena
Onder de foto staat 80246, dat is de retourrit!  

06-12-2015 19:28:38
moderator
Moderator
moderator
Aantal berichten over materieeltekorten verwijderd, die discussie wordt in het volgende topic gevoerd: https://www.somda.nl/forum/17207/Materieeltekorten+bij+NS/


Met vriendelijke groet, Het moderator team
 

06-12-2015 21:47:36
timtrein
timtrein
Ik weet niet of het te maken heeft met het oxaalwassen, maar het viel me vandaag op dat zo ongeveer alle stelletjes die ik heb gezien (dat is het halve park dus) de verflaag op de neus half kwijt is. Kennelijk in Haarlem bij de revisie net niet helemaal lekker geschilderd?  

06-12-2015 21:56:21
bossie186
bossie186
Kans is groot dat die verflaag is aangetast door de oxaalzuurbehandelingen. O.a. de 454 die ik laatste heb gezien heeft van die vlekken, bedoel je die vlekken?  

06-12-2015 22:06:30
timtrein
timtrein
De laatst aangebrachte verflaag is weg van de bovenkant van de neuzen.  

07-12-2015 08:36:50
thom
thom
Al is het wel vreemd, want materieel wordt al jááren met oxaal gewassen en eerder, of bij ander materieel, heb ik dat niet gezien en dan zou het ook niet alleen de neus zijn betreffen waar de verf los laat.

Gezien het alleen de neus is, hebben ze soms tegenwoordig een ander goedje in de ruitenspoeiertank, en tast dat misschien de verf aan?

Laatst bewerkt door thom op 07-12-2015 08:37
 

07-12-2015 11:19:35
bossie186
bossie186
Niet alleen de neus. Gister bij de 444 zag ik t.h.v. de bakovergang dat diezelfde vlekken er ook waren, de 454 heeft ze ook maar dan nog wat verder aan de bak.

Laatst bewerkt door bossie186 op 07-12-2015 11:19
 

07-12-2015 18:24:16
timtrein
timtrein
Ja klopt, bij de zijwanden laat her en der de verf ook los, maar de neuzen vallen extra op. Haarlem zal wel niet gedacht hebben dat die laklaag zo lang mee moest gaan...  

14-12-2015 13:53:51
MasterE
MasterE
Ik heb even geprobeerd een lijstje te maken van de huidige situatie van Mat '64:

441 Mt
443 Ehv
444 In Dienst -serie 9600/4400 -met 447+480
446 Nm
447 In Dienst -serie 9600/4400 -met 444+480
449 Ehv
450 Mt
451 Mt
452 Mt
453 Mt
454 In Dienst -serie 9600/4400 -met 458+466
455 In Dienst -serie 7000 - solo
456 Mt
457 Ah
458 In Dienst -serie 9600/4400 -met 454+466
463 Ehv
464 In Dienst -serie 5200 -met 479+965
465 Hrl
466 In Dienst -serie 9600/4400 -met 454+458
467 Mt
469 Ehv
471 Mt
474 Hrl
475 Mt
478 Hrl
479 In Dienst -serie 5200 -met 464+965
480 In Dienst -serie 9600/4400 -met 444+447
482 Mt
961 Ehv
963 Mt
965 In Dienst -serie 5200 -met 464+479

Laatst bewerkt door MasterE op 14-12-2015 13:56


Mcn Asd
 

14-12-2015 14:59:48
marciekemp
marciekemp
De 457 moet als het goed is nog naar Mt, heb alleen nog geen idee of dat vandaag nog gebeurt

Edit: gaat naar Dv
 

14-12-2015 15:03:39
trein00
trein00
Gaan de stellen die nu naar Maastricht gebracht worden/zijn gebruikt worden als "pluk" stellen om het resterende deel rijdende te houden?

Laatst bewerkt door trein00 op 14-12-2015 15:04
 

14-12-2015 15:04:36
rolandrail
rolandrail
In een artikel in de Volkskrant van vandaag wordt een conducteur geciteerd die zegt 'Maar in het mailtje dat we gisteren ontvingen, staat dat er nog 15 beschikbaar blijven voor calamiteiten'.  

14-12-2015 15:08:04
trein00
trein00
Waarom maar 15? Het is toch niet zo dat de helft kaalgeplukt moet worden voor onderdelen om de andere helft enkele maanden rijdende te houden ?  

14-12-2015 15:19:42
FST
FST
Plan V blijkt gisteren en vandaag dus toch weer ingezet te worden, o.a. in de 5200, 7000 en 4400/9600.
Wat ik overigens toejuich.
Maar hoe zit dat nu met de buitendienststelling?

Zie ook: http://www.treinreiziger.nl/actueel/binnenland/apekop_rijdt_toch_nog-147359

Laatst bewerkt door FST op 14-12-2015 15:22
 


14-12-2015 15:39:38
Daan!
Daan!
Is in meerdere topics te lezen. Mat'64 is inzetbaar als strategische reserve.  

14-12-2015 15:48:18
rob46
rob46
Quote
rolandrail (ma 14 dec 2015 15:04:36 https://www.somda.nl/forum/12856/p562343/): In een artikel in de Volkskrant van vandaag wordt een conducteur geciteerd die zegt 'Maar in het mailtje dat we gisteren ontvingen, staat dat er nog 15 beschikbaar blijven voor calamiteiten'.
Dat aantal was voor ons niet nieuw, nu afwachten wat de werkelijke verdeling, qua stelnummers, tussen reserve en terzijde gaat worden.


57 jaar OV-fotografie.
 

14-12-2015 15:51:44
ZJ37
ZJ37
Quote
Daan! (ma 14 dec 2015 15:39:38 https://www.somda.nl/forum/12856/p562352/): Is in meerdere topics te lezen. Mat'64 is inzetbaar als strategische reserve.
Dat is de omgekeerde wereld. Een deel van een benodigd materieelpark terzijde stellen en wat over blijft als strategische reserve betitelen. De strategische reserve is er gewoon helemaal niet.
 

14-12-2015 19:20:46
Stand7
Stand7
'Strategische reserve'... wat een grap. Zo wordt het alleen maar genoemd om niet helemaal publiekelijk af te gaan als een gieter na al het gekonkel rondom het onmogelijk in dienst kunnen houden van mat '64.
Aangezien NS zich momenteel geen enkele 'reserve' kan veroorloven (laat staan strategische) mag je er rustig van uit gaan dat het zaakje gewoon in dienst blijft. Ik vermoed dat het enige verschil zal zijn dat er voor de stellen op papier geen diensten meer in de omloop zijn opgenomen.
 

14-12-2015 20:15:15
Mat64Rens
Mat64Rens
Sinds een aantal dagen staat NSM 876 met een stroomafnemer tegen de draad in Ehv.  

14-12-2015 20:52:29
thom
thom
Ik denk dat je achter strategische reserve niet meer moet zoeken dan dat de stellen niet meer gepland in de actieve dienst opgenomen maar alleen nog beschikbaar zijn voor de bijsturing.

Het wijzigingsblad was natuurlijk al rond zonder mat'64 en daar was niets meer aan aan te passen.

Laatst bewerkt door thom op 14-12-2015 20:52
 

14-12-2015 21:53:15
broek53
broek53
Het is dat, plus de ontkenningsfase dat er in de praktijk al wat aan de hand was en is. Strategische reserve mag je niet inzetten, dat is het appeltje voor de dorst, staat terzijde en wordt niet onderhouden. Operationele reserve wel.
Ik denk dat ze in de praktijk direct overgaan naar de status operationele reserve; in Maastricht lopen de onderhoudsbeurten ook al gewoon door, begreep ik.

Laatst bewerkt door broek53 op 14-12-2015 21:54
 

15-12-2015 15:51:14
rob46
rob46
Onderhoud gaat gewoon door, vandaag 456 binnengenomen. We blijven dus gewoon van PlanV genieten.


57 jaar OV-fotografie.
 

15-12-2015 16:50:56
michaben
michaben
En het aantal van 15 stellen is vandaag inmiddels ook al overschreden, er zijn maandag en dinsdag 17 verschillende stellen ingezet.  

15-12-2015 17:07:45
AJT
AJT
Waarom zet men niet de V's structureel, totdat ze er echt uitgaan in in een serie, hetgeen ook materieel vrijspeelt. Ik weet dat er matplanningen zijn, maar de inzet kan men met het dagplan wijzigen.  

15-12-2015 17:28:09
rob46
rob46
De geplande afscheidsrit met 876 op 28 januari is opgeschort. Dit ivm het voorlopig in dienst houden van PlanV.


57 jaar OV-fotografie.
 

15-12-2015 17:30:08
martijn
martijn
Op de site van Railmagazine meer info: https://railmagazine.nl/mat-64-langer-in-dienst/  

15-12-2015 19:26:52
timtrein
timtrein
Quote
AJT (di 15 dec 2015 17:07:45 https://www.somda.nl/forum/12856/p562555/): Waarom zet men niet de V's structureel, totdat ze er echt uitgaan in in een serie, hetgeen ook materieel vrijspeelt. Ik weet dat er matplanningen zijn, maar de inzet kan men met het dagplan wijzigen.
Het is niet uit te sluiten dat NS daar ook mee bezig is, anderzijds maakt het ook niet zo heel veel uit natuurlijk (als ze maar rijden). Ik vermoed dat het niet de moeite is, gezien de hoeveelheid werk (en dit komt PR-technisch wellicht wat mooier uit)
 

15-12-2015 20:22:56
NSR-fan
NSR-fan
Daar is men nu helemaal niet mee bezig.
Als NS dit al zou willen is planmatige inzet pas per 02/2016
In januari daarover nadenken is vroeg genoeg, maar zelfs dat eigenlijk ondenkbaar
 

15-12-2015 20:40:00
MasterE
MasterE
Het wijzigingsblad van februari is reeds gesloten.
Per April zou kunnen, maar per dagplan of bijsturing gaat het toch ook. Als de stellen maar hun controlebeurten krijgen zijn ze beschikbaar en of dat dan gepland is of niet maakt m.i. niet veel uit!


Mcn Asd
 

15-12-2015 20:50:54
train85
train85
Op dagplanning kunnen deze wijzigingen doorgevoerd worden. Moet het eerst wel door de molen heen.  

15-12-2015 21:02:23
michaben
michaben
Quote
MasterE (di 15 dec 2015 20:40:00 https://www.somda.nl/forum/12856/p562591/): Het wijzigingsblad van februari is reeds gesloten.

Die harde data van ProRail gaan toch alleen maar over de treinpaden? Zolang je geen extra LM ritten nodig hebt voor de aangepaste materieelinzet verandert er voor ProRail niets.
 

15-12-2015 21:31:49
MasterE
MasterE
Volgens mij geldt die ook voor de materieel planning.


Mcn Asd
 

16-12-2015 15:50:59
TrainTheo
TrainTheo
Quote
rolandrail (ma 14 dec 2015 15:04:36 https://www.somda.nl/forum/12856/p562343/): In een artikel in de Volkskrant van vandaag wordt een conducteur geciteerd die zegt 'Maar in het mailtje dat we gisteren ontvingen, staat dat er nog 15 beschikbaar blijven voor calamiteiten'.
Afgelopen zaterdag (12-12) werden reisthijs & ik in het Zuid-Limburgse Bunde aangesproken door een voorbijganger toen we Plan V's stonden te spotten. Hij had van een HC een mailtje te zien gekregen dat de avond ervoor (vr. 11-12) binnen NS was rondgestuurd en waarin de reserve van 15 stellen werd aangekondigd. Ik denk dus hetzelfde mailtje dat in de Volkskrant wordt aangehaald. Beter laat dan nooit, zullen we maar zeggen.
 

16-12-2015 16:47:23
michaben
michaben
Alleen zijn we die 15 inmiddels al voorbij. Alleen die stellen die in Mt en Hrl zijn uitgelopen staan (op een paar na) te niksen, en zolang ze daar staan zal dat wel zo blijven want het is natuurlijk geen logische plek voor reserve. Als men 9 van de stellen die nu in Limburg staan te niksen verdeeld over het land (bijvoorbeeld 3 naar Rtd, 3 naar Asd en 3 naar Ut) dan heb je je er ook daadwerkelijk iets aan. In de 9700 is nu al weer 2 dagen sprake van SGM tekort, prima serie voor die Vtjes.  

16-12-2015 17:14:48
MCN-GVC
MCN-GVC
Een probleem dat veel vergeten wordt, is dat bijna geen enkele machinist in het westen der landen meer mat '64 mag rijden. Alleen de enkeling die in de hoge roosters zit nog. Bij de rest is het vervallen. En de meeste machinisten die het afgelopen jaar zijn begonnen hebben nooit een opleiding gehad. En nu het geheel, de meeste spinters op korte trajecten in de randstad worden nu precies gereden door de nieuwelinge.  

16-12-2015 17:48:41
mich
mich
Daarom komen er nog een aantal rondes herinstructie mat64 aan.  

16-12-2015 17:53:49
Frontier
Frontier
Quote
MCN-GVC (wo 16 dec 2015 17:14:48 https://www.somda.nl/forum/12856/p562694/): Een probleem dat veel vergeten wordt, is dat bijna geen enkele machinist in het westen der landen meer mat '64 mag rijden. Alleen de enkeling die in de hoge roosters zit nog. Bij de rest is het vervallen. En de meeste machinisten die het afgelopen jaar zijn begonnen hebben nooit een opleiding gehad. En nu het geheel, de meeste spinters op korte trajecten in de randstad worden nu precies gereden door de nieuwelinge.

Een door NS zelf gecreëerd probleem wat uiteraard voorkomen had kunnen worden, maar dat terzijde. Het probleem kun je natuurlijk eenvoudig omzeilen door Mat '64 dan structureel in te zetten in de oostelijke en zuidelijke contreien des lands, het materieel wat je daar vervolgens mee vrijspeelt kan dan weer naar het westen.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

16-12-2015 18:35:19
michaben
michaben
Het SGM terughalen uit Limburg is net zo effectief (minder leuk voor liefhebbers, maar NS is er natuurlijk primair om reizigers te vervoeren). Als men maar beseft dat het niet efficiënt is bijna de helft van het reservematerieel in een uithoek van het land te stallen terwijl men elders met tekorten zit. De stellen uit Hrl zijn inmiddels ook overgebracht naar Mt, waardoor er nu 13 stellen daar staan, 40% van de resterende vloot.  

16-12-2015 20:14:03
thom
thom
Best kans dat men terug werkt naar 15 stellen, en van de overige stellen de onderhoudsbeurt 'op' maakt alvorens ze aan de kant te zetten.  

16-12-2015 20:49:19
NSR-fan
NSR-fan
Quote
mich (wo 16 dec 2015 17:48:41 https://www.somda.nl/forum/12856/p562700/): Daarom komen er nog een aantal rondes herinstructie mat64 aan.


Compleet onzin. Instructie en Herinstructie wordt in het Westen al meer dan een jaar niet meer gegeven. Nu herinstructie gaan geven voor slechts 15 treinstellen is een zinloze investering in tijd en geld.
Zo'n dagje kost al gauw E 200.00 PP voor NSR.
Dat daardoor eventueel een trein met mat 64 blijft staan door niet aanwezig bevoegd personeel wordt als bedrijfsrisico gezien.
Denk ook dat personeel meer uitkijkt naar instructie op de Flirt %02%
 

16-12-2015 22:22:39
marciekemp
marciekemp
En toch is het zo dat er nog instructie en herinstructie op gegeven gaat worden, deze week is er ook nog weer instructie op weet ik toevallig...  

16-12-2015 23:29:19
Harrstein
Harrstein
Ook in de 7600 duiken ze nog regelmatig op.
Had net nog 3 stuks te pakken richting Nm
 

16-12-2015 23:39:41
NSR-fan
NSR-fan
Quote
marciekemp (wo 16 dec 2015 22:22:39 https://www.somda.nl/forum/12856/p562720/): En toch is het zo dat er nog instructie en herinstructie op gegeven gaat worden, deze week is er ook nog weer instructie op weet ik toevallig...


Enige uitzondering is Eindhoven omdat er anders problemen ontstaan met nieuw ingestroomde machinisten in hun 60-dagen diensten.
Elders is dat officieel not done.
 

17-12-2015 06:52:42
MCNAlkmaar
Ik mag nog gewoon tot eind 2017 op mat'64 rijden. Ik heb standplaats Alkmaar, niet echt in de buurt van Limburg maar zo zie je dat er alleen al bij ons een stuk of 90 machinisten zijn die er gewoon op mogen rijden.  

17-12-2015 14:07:13
sjoerd
sjoerd
En (even off topic) je gaat toch zeker niet vergeten hoe je een mat64 rijdt (even afgezien van de officiële bevoegdheid)?  

17-12-2015 16:02:35
MCN-GVC
MCN-GVC
Vergeten niet, ik heb nooit een cursus gehad, maar heb er in de leerlingentijd een paar keer op gereden, dus ik weet wel hoe het moet. Maar mogen is iets anders. Al gebeurd er iets wat niet de schuld van de machinist zou zijn, hij krijgt wel de volledige schuld omdat hij niet bevoegd was.
(off-topic, omdat er soms geen machinisten waren in Den Haag met mat '64 bevoegdheid, werden de treinstellen soms ongewassen weer terug naar limburg gestuurd in het weekend)

Laatst bewerkt door MCN-GVC op 17-12-2015 16:03
 

17-12-2015 20:42:22
ZJ37
ZJ37
20 jaar na het behalen van een zwemdiploma lukt zwemmen ook nog wel zonder opfriscursus.  

17-12-2015 20:57:42
michaben
michaben
We hebben het hier wel over een beroep waarin je voor de veiligheid verantwoordelijk bent natuurlijk. Lang niet alle mogelijke menselijke fouten worden afgevangen door de computer, zeker in oudere treinen niet.  

18-12-2015 01:43:01
NSR-fan
NSR-fan
Quote
ZJ37 (do 17 dec 2015 20:42:22 https://www.somda.nl/forum/12856/p562821/): 20 jaar na het behalen van een zwemdiploma lukt zwemmen ook nog wel zonder opfriscursus.


Gelukkig gaat NS iets serieuzer om met veiligheid en regelgeving.

Verder behelst herinstructie, als het goed is, juist handelingen welke in het dagelijkse werk van een machinist op materieel minder / amper voorkomt zoals bv aarden, stroomafnemer omschakelen en remmen afsluiten.
Herinstructie is dus erg nuttig lijkt mij en vaak ook noodzakelijk om kennis op peil te houden bij machinisten.
 

18-12-2015 09:24:57
ZJ37
ZJ37
Eens dat mijn vergelijking niet helemaal op gaat. Wat ik maar wil zeggen: wat wil je een machinist die 10-20 jaar ervaring heeft op bepaald materieel nu eigenlijk extra wijs maken om daar nog een paar maanden op te mogen rijden?  

18-12-2015 11:46:16
sjoerd
sjoerd
Zonder te willen stellen dat een opfriscursus met vernieuwde bevoegdheid niet nodig zou zijn, kan, zoals ik het lees in de vorige bijdragen, in een paar dagen een flink corps machinisten weer een rijbewijs krijgen op mat64, en dat doe je natuurlijk gericht en niet meer in Groningen of Leeuwarden. Wederom lijkt het niet te kunnen omdat het niet kan (en niet omdat het niet mogelijk is...). Intussen zwijgt het bedrijf in alle talen over de bewonderenswaardig creatieve oplossing om er nog even mee door te karren. Durf nu eens de vlag uit te steken!  

18-12-2015 12:21:47
daniel81
daniel81
Het zou wel erg kolderiek overkomen om datgene dat luid en duidelijk tientallen keren als volstrekt onmogelijk is verklaard, nu ineens als briljante oplossing naarvoren te schuiven %02%  

18-12-2015 13:07:19
broek53
broek53
Tot dusver is er bij de uitvoerende diensten niets bekend over het inperken van het park tot 15 of 16 stuks, zoals in het bericht aan het rijdend personeel gesuggereerd werd. Voorshands zijn alle stellen die op 12/12 nog redden, nog steeds in dienst en in onderhoud en is er geen lijst van terzijde te stellen stellen (behalve die van de aflopende revisietermijnen natuurlijk).  

18-12-2015 13:43:56
sjoerd
sjoerd
Quote
daniel81 (vr 18 dec 2015 12:21:47 https://www.somda.nl/forum/12856/p562896/): Het zou wel erg kolderiek overkomen om datgene dat luid en duidelijk tientallen keren als volstrekt onmogelijk is verklaard, nu ineens als briljante oplossing naarvoren te schuiven %02%

Nou, kolderiek, misschien voor ons als zeurpieten, maar voor de meerderheid van de klanten betekent het erkenning van hun grieven, en dat kun je dan beter volmondig doen door zoveel mogelijk zetels te handhaven. Niet parkeren op een kwijnend achterafspoortje laten wachten op alternatieve beschildering, maar volledig inzetbaar houden en dus: dagelijks volledig inzetten en dat heel breed uitmeten. Dan ben je geen zwalkend bedrijf maar een pragmatisch bedrijf: benoem alle extra zitplaatsen en je oogst niets dan lof.
 

18-12-2015 13:59:38
bacr
bacr
Dat vergt natuurlijk wel een U-bocht, en treinen zijn niet zo goed in U-bochten....  

18-12-2015 14:52:59
M-BASS
M-BASS
Managers zijn nog slechter in u-bochten, want dan moeten ze toegeven dat ze het verkeerd hadden, en dat valt voor velen niet mee. Ben benieuwd wat ze nog meer van plan zijn om het tekort op te vangen, want ook 31 stellen mat64 zou niet genoeg zijn.

Laatst bewerkt door M-BASS op 18-12-2015 15:32
 

18-12-2015 15:06:54
daniel81
daniel81
Waar baseer je die laatste stelling op?  

18-12-2015 15:31:55
M-BASS
M-BASS
Oa. het nieuws hierover van iets meer dan een week geleden, en de vraag van de staatssecretaris aan ns om voor de kerst te vertellen hoe ze het materieeltekort op willen gaan lossen.  

18-12-2015 15:45:14
sjoerd
sjoerd
Als manager zou ik dan ook ogenblikkelijk rapporteren dat ik bijtijds heb ingegrepen omdat er anders een onmogelijke situatie was ontstaan, en dat ik door mijn slagvaardigheid veel bijval had gekregen van mijn collega's. En dat het aantal positieve tweets en appjes niet bij te houden is. Laat de zon schijnen waar je schaduwen kunt laten vallen...  

19-12-2015 00:23:43
waalkade
waalkade
Quote
M-BASS (vr 18 dec 2015 15:31:55 https://www.somda.nl/forum/12856/p562929/): Oa. het nieuws hierover van iets meer dan een week geleden, en de vraag van de staatssecretaris aan ns om voor de kerst te vertellen hoe ze het materieeltekort op willen gaan lossen.
Ook in het nieuws (alhoewel OT in een mat '64 topic) dat het dik 200 miljoen zou opleveren wanneer de studenten niet meer in de spits zouden reizen. Een eerste voorzetje?
 


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina's):

Plan V - Plan T
RailWiki.nl