Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina's):

Plan V - Plan T
RailWiki.nl
11-08-2008 19:56:35
broek53
broek53
Het is een tamelijk grove schande (persoonlijke mening) en een overtreding van de milieuvergunning van Zwolle Rangeer (daar mag geen reizigersmaterieel staan) en een schending van beloften aan de gemeente Zwolle, zover ik weet.
Des te onbegrijpelijker omdat juist ter voorkoming van dit soort drama's de hekken in Amersfoort en Dijksgracht zijn geplaatst.
 

11-08-2008 20:42:46
kevinevers
kevinevers
@Broek53: Dat ben ik met je eens dat het een schande is!

Mja, hekken en camera's willen nu ook niet echt veel zeggen als je naar de 3230 in Amersfoort kijkt.
 

11-08-2008 22:46:45
sik214
sik214
Quote
keesje:
Quote
broek53: 502 is vrijdag 8/8 na de ochtendspits uit de dienst in de serie 4400 gehaald en 's middags overgebracht naar Zwolle, om aldaar terzijde te worden gesteld.


Laatste klus begon om 10.26 bij vertrek uit Ht, om samen met de 830 als 4434 naar Nm te rijden. Daarna kon de 502 met pensioen!


De 502 kwam om 12.20 door Dr richting Zl (met de 830). In Dr mocht er nog even roest gereden worden over spoor 3.
 

11-08-2008 23:46:24
broek53
broek53
Quote
kevinevers: Mja, hekken en camera's willen nu ook niet echt veel zeggen als je naar de 3230 in Amersfoort kijkt.
De 3230 heeft zijn malheuren aan kleuren opgelopen buiten de hekken van Dgr of Amf.
 


11-08-2008 23:54:49
kevinevers
kevinevers
Is de 3230 tussen 4 januari en 31 maart nog op reis geweest dan?

Laatst bewerkt door kevinevers op 11-08-2008 23:55
 

12-08-2008 10:05:15
taigagaai
Moderator
taigagaai
Volgens mij gaat het hier om mat'64 en niet om wadlopers. Dat mag in een ander topic.  

13-08-2008 13:23:55
rjybema
rjybema
Mochten er nog geïnteresseerden zijn:
de stellen op Zlr (het zijn er inmiddels 9) zijn wat van volgorde gewisseld na wat rangeeracties van Nedtrain naar en weg van de werkplaats.
Gezien vanaf de IJsseldijk:
- Linker rijtje = 823+806+813+811
- Rechter rijtje = 814+821+802+807 / 506
 

13-08-2008 22:15:35
vinny004
vinny004
Quote
kevinevers: @Broek53: Dat ben ik met je eens dat het een schande is!

Mja, hekken en camera's willen nu ook niet echt veel zeggen als je naar de 3230 in Amersfoort kijkt.

Ik wil hierbij opmerken dat ik vind dat de daders veel te makkelijk weg komen in Nederland. Als ze al gepakt worden (de politie heeft het veel te druk met het uitschrijven van boetes voor verkeersovertredingen) komen ze er met een weekje schoffelen vanaf. Op zijn minst moeten de totale kosten van de beveiliging en het herstel van het materieel op de daders verhaald worden.
 

14-08-2008 12:14:38
thom
thom
Ik denk dat een discussie over hoe iedereen over ons rechtssysteem denkt hier niet echt thuishoort....  

15-08-2008 08:31:23
admin
Moderator
admin
admin: Mee eens


Met vriendelijke groet, Peter van der Leek
 

15-08-2008 11:12:53
ruysdael
ruysdael
Iemand een idee hoe het met stel 953 staat? Heb het ding nadat het al een geruim half jaar niet gereden heeft (vanwege een aanrijding) gezien op de Zaanstraat, en aan de spots te zien heeft ie ook al weer op de Emmerlijn gereden.  

15-08-2008 11:47:06
broek53
broek53
Dat doen ze dan snel, in de zin dat hij een paar dagen terug is afgeleverd door het RB Tilburg (!) na herstel. Hij is in de Zaanstraat onderhouden en bestickerd. De 950 wordt nu teruggetrokken van de Emmerlijn.  

15-08-2008 12:03:46
keesje
keesje
De 953 is afgelopen dinsdag van Tbwph naar Ehv gegaan. Woensdag heeft het zelfs een paar slagen in de 5200 gereden (5216,5217,5226 en 5227 tot Ehv). Daarna is het stel direct door naar Asd gegaan waar het nog altijd ergens zou moeten staan!

Laatst bewerkt door keesje op 15-08-2008 12:04
 

15-08-2008 12:28:06
ruysdael
ruysdael
Klopt, gisteren althans, stond het op de Zaanstraat moederziel alleen op een spoortje in het midden van het terrein (en werd later vergezeld door 2 V's, waarvan de nummers voor mij onleesbaar waren, en waarvan er een al om 16.50 de benen nam ).  

15-08-2008 14:15:50
rudolfph
rudolfph
Dus de spots van 7 juli (Gertjan) 1 augustus en 13 augustus (beide Mikos) te Zl zijn waarschijnlijk niet correct?  

15-08-2008 14:31:11
noof
noof
Volgens mij kan dit hoor, ik weet vrijwel 100% zeker dat ik de 953 afgelopen weekend op Zwolle gezien heb.

Overigens, waarom wordt trein 950 nu weer teruggetrokken van de Emmerlijn? Hadden ze net zo goed niet kunnen bestickeren dan, dunkt mij.

Laatst bewerkt door noof op 15-08-2008 14:32
 

15-08-2008 15:22:09
broek53
broek53
De 953 heeft tot afgelopen dinsdag in Tilburg gestaan, dus kan alleen erbuiten gezien zijn als iemand een ander stel stiekem 953 heeft gedoopt. Als de gespotte 953 niet glom van de verf (in ieder geval aan ëén kant), dan was het de 953 dus niet .
953 erin en 950 eruit is zuiver de wens een aaneengesloten nummerreeks aan "speciale" stellen te hebben - dat verkleint de kans op fouten in de uitvoering.
 

15-08-2008 16:08:13
dvdhoven
dvdhoven
Quote
keesje: De 953 is afgelopen dinsdag van Tbwph naar Ehv gegaan. Woensdag heeft het zelfs een paar slagen in de 5200 gereden (5216,5217,5226 en 5227 tot Ehv). Daarna is het stel direct door naar Asd gegaan waar het nog altijd ergens zou moeten staan!
Ik heb het stel afgelopen woensdag gespot als LeegMat tegen 11:00 door Utrecht.


Dick van den Hoven
 

15-08-2008 16:41:08
Rolffiej19
Rolffiej19
953 Staat inmiddels op Aswplz  

15-08-2008 16:55:04
noof
noof
Helaas geen spotbriefjes meer... nouja, 't zal zo zijn dan. Had 'm niet ingevoerd dus maakt ook niet uit.  

15-08-2008 21:13:24
2296
2296
Stel staat vandaag binnen voor onderhoud en .

Laatst bewerkt door 2296 op 15-08-2008 21:13
 

17-08-2008 22:04:14
mat64
mat64
weet iemand welke stellen er nu weer als eerst binnenkort buiten dienst gaan?  

17-08-2008 22:10:48
lucky
lucky
Alle stellen tot oktober zijn laatst in 1 klap buiten dienst gezet, dus tot dan is het in ieder geval rustig.  

18-08-2008 09:57:55
broek53
broek53
Ik citeer mijzelf even van eerder uit dit topic: Ieder van jullie heeft natuurlijk HOV in zijn nachtkastje, maar voor de weinigen die dat niet hebben: de 800-en werden afgeleverd als volgt (in 1999):
"" 801, 810 (feb), 803, 804, 805 (maart), 806, 809, 821 (april), 811, 814, 823 (mei), 802, 807, 808 (juni), 812, 813, 820 (juli), 817, 827, 818 (augustus), 819, 815, 822 (september) etcetera. ""
De stellen staan nu aan de kant t/m 813, waarmee de 820 dus de eerste is die aan het eind van de revisietermijn komt. Dan is het eind oktober.
 

25-08-2008 20:38:33
nickn5
nickn5
Ik heb twee vragjes...

1) Wanneer is de volgende Plan T aan de kant, en welke nummer? Ik ben in Nederland volgende week op vakantie (derde keer deze jaar!) met camera...

2) Ik heb een idee voor een web pagina (eerst in Engels, maar ook wel in Nederlands) over de Plan T, met 'in dienst', 'revisie datum', 'aan de kant' (is dat 'afgevoerd'?) en 'gesloopt', en ook een foto voor elke nummer. Maar ik kan niet doen alleen omdat ik weet niet elke datum etc. Mag ik vragen hier voor hulp, of in email misschien?

Bedankt!
Nicholas.
 

25-08-2008 20:58:16
floriss
floriss
Even gekopieerd van pagina 5, gegevens zijn afkomstig van Broek53.

Revisiedata Plan T:

505: 24 september
507: 21 oktober
508: 12 december
509: 16 december

Edit: drie zielen 1 gedachte, aan de twee berichten hieronder te zien.

Laatst bewerkt door floriss op 25-08-2008 21:15
 

25-08-2008 20:58:27
fermon
fermon
Dit heb ik net uit het bericht van Broek53 gekopieerd van pagina 5:
503: 29 mei
504: 7 juli
506: 3 augustus
502: 11 augustus
505: 24 september
507: 21 oktober
508: 12 december
509: 16 december

En alvast succes met de website %02%

Edit: Floriss was me net voor

Laatst bewerkt door fermon op 25-08-2008 20:59
 

25-08-2008 21:00:56
broek53
broek53
... waarbij ik de eerder gemaakte opmerking nog eens plaats dat volgens mijn gegevens de 515 eruit moet in de buurt van de 507 (in oktober dus), omdat het stel destijds na herstel van zware brandschade en grote revisie vrijwel tegelijk met de 507 is afgeleverd. Hij komt alleen niet voor in het afvoeroverzicht van destijds.

Laatst bewerkt door broek53 op 25-08-2008 21:24
 

25-08-2008 21:07:45
taigagaai
Moderator
taigagaai
Quote
nickn5: 2) Ik heb een idee voor een web pagina (eerst in Engels, maar ook wel in Nederlands) over de Plan T, met 'in dienst', 'revisie datum', 'aan de kant' (is dat 'afgevoerd'?) en 'gesloopt', en ook een foto voor elke nummer. Maar ik kan niet doen alleen omdat ik weet niet elke datum etc. Mag ik vragen hier voor hulp, of in email misschien?
De 501 is in 2002 al gesloopt, de exacte maand weet ik zo even niet meer. "Aan de kant" kan je inderdaad opvatten als afvoer of ter zijde stelling.
En over die foto's, wil je dan het hele stel op de foto of alleen het nummer, zoals deze bijvoorbeeld te vinden is in de treinstellen of aan de buitenzijde van de treinstellen?
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


25-08-2008 21:19:22
gertjan
gertjan
De 501 is in januari 2002 afgevoerd maar de exacte datum weet ik niet.  

25-08-2008 21:36:02
vrijgezel
vrijgezel
Ik heb het even opgezocht (bron: "Op de Rails 2002-7):

Sinds februari 2001 stond treinstel 501 [Treinstel Toekomst] op noodtrucks in Amersfoort Bokkeduinen. De laatste rit kon niet per spoor omdat NedTrain geen draaistellen ter beschikking kon stellen en daarom zijn de bakken (alle 4) in tweeën gezaagd en per diepladers naar HKS in de Amsterdamse Westhavens vervoerd. Op 28 mei 2002 gingen de delen van de Bk1 + AD, op 4 juni volgden de delen van de B + Bk2.
De laatste inzet van de 501 in de reizigersdienst was op 18 september 2000.
 

25-08-2008 23:23:48
Rolffiej19
Rolffiej19
505 is vandaag overgebracht naar Aswplz door V-irm 9508  

25-08-2008 23:31:09
keesje
keesje
Dat scheelt weer een planning morgen! %08%  

25-08-2008 23:43:04
lucky
lucky
Weet iemand of de 502 nog steeds naast de loods in zl staat? En of deze nog in de normale gele kleur fotografeerbaar is? Dan ga ik er woensdag even langs namelijk.  

26-08-2008 09:07:56
rudolfph
rudolfph
Gisteren stond-ie er nog, en in betere staat dan de andere stellen hier in Zl.  

26-08-2008 19:54:26
robbertc
robbertc
Stond er vanavond idd ook nog. Koersrollen zijn er uit gehaald, wat ik zo heb gezien.  

26-08-2008 20:06:04
keesje
keesje
Foei  

26-08-2008 20:51:11
nickn5
nickn5
Bedankt voor reacties Stel 501 was in 1961 gebouwd, weet iemand wanneer precies in dienst? En op 31 mei 1964 gingen de eerste tien serie Plan T stellen in dienst, denk ik, 502-511? En dan de andere twintig, wanneer in dienst? Dank u wel voor alle informatie!

(voor moderators: zal ik een nieuwe topic beginnen of is het hier ok?)

Quote
taigagaai: En over die foto's, wil je dan het hele stel op de foto of alleen het nummer, zoals deze bijvoorbeeld te vinden is in de treinstellen of aan de buitenzijde van de treinstellen?


Denk ik de hele stel, en de nummer als het mogelijk is, dus twee foto's per stel. Binnen of buiten nummer, is goed.
 

26-08-2008 20:52:42
lucky
lucky
Wil je dat het nummer van het stel leesbaar is op de foto van het hele stel?  

27-08-2008 00:23:50
kevinevers
kevinevers
De 505 is nu ook terzijde, vanwege een groot defect?  

27-08-2008 01:08:24
Rolffiej19
Rolffiej19
505 is nog niet terzijde hur stelletje word gewoon gerepareerd vooralsnog geen buitendienst stelling

overgens staan de zusjes 506 en 507 ook te Aswplz

Laatst bewerkt door Rolffiej19 op 27-08-2008 01:10
 

27-08-2008 01:24:25
2296
2296
Is de 506 dan vanuit Zwolle naar Aswplz toe gekomen
En dan staat er nog een jonger zusje van 507 te Aswplz namelijk de 508 welke vannacht uit onderhoud is gekomen.
505 heeft ook zijn onderhoudsbeurt gehad. Zal waarschijnlijk wel de laatste zijn geweest voor dat stel

Laatst bewerkt door 2296 op 27-08-2008 01:25
 

27-08-2008 05:01:51
lucky
lucky
Lijkt me niet logisch dat dat gebeurd zou zijn. Anyway, ik vertrek zo richting zwolle en verder en zal kijken of het T'je er nog saat.  

27-08-2008 09:45:45
nickn5
nickn5
Quote
lucky: Wil je dat het nummer van het stel leesbaar is op de foto van het hele stel?


Voor mijn web pagina denk ik niet, is een 'bonus' als het is maar is niet essentieel. Ik heb veel Plan T foto's maar niet elke stel, geen 501 of 504 foto's denk ik. De andere missende stellen ik kan foto's maken volgende week, hoop ik! Ik zal hier vragen voor Plan T foto's voor stellen dat heb ik niet na mijn vakantie, denk ik.

N.

Laatst bewerkt door nickn5 op 27-08-2008 09:52
 

28-08-2008 00:00:10
lucky
lucky
De 506 stond nog in zl. Tenminste onherkenbaar kwa nummer, maar het is de 506.

Foto van de 502 is mislukt omdat het nog te vroeg was... (6.40...)
 

28-08-2008 00:04:35
hvondelen
hvondelen
De 505 stond vandaag GDST te Zaanstraat rond een uur of één.
Rond een uurtje of twee zag ik alleen een plan-t richting Asd gaan ter hoogte van de houtmankade (,tussen Aswplz en Asd).
Toen ik een uur later weer langs Zaanstraat liep stond de 505 er niet meer, ik denk dat die Plan-t die ik zag rijden de 505 is geweest!

Laatst bewerkt door hvondelen op 28-08-2008 00:05


http://www.flickr.com/photos/hvondelen -- De Groeten uit santpoort Noord!
 

28-08-2008 00:33:35
Rolffiej19
Rolffiej19
nope was niet de 505 maar de 508 die je hebt gezien de 505 staat al de heledag langs sp17 (reinigings perron)  

28-08-2008 00:37:55
stel172
stel172
953 is nu echt terug: vorige week maandag voor het eerst weer op de Emmer-lijn gezien. Nog zonder de Emmerlijn opschriften. Reed vorige week regelmatig. Deze week niet gezien. 502 nog steeds de hele week naast de lijnwerkplaats Zwolle.
Bestand Emmerlijn is nu weer: 950-958, 960-965.

Laatst bewerkt door stel172 op 28-08-2008 00:39
 

28-08-2008 10:11:05
rudolfph
rudolfph
Aangepast, bedankt.  

01-09-2008 15:10:46
broek53
broek53
Op 14/9 gaat Arriva met GTW's rijden, maar er komen toch pas 2 plan V's naar NS terug. Eén ervan verhuist direct door naar .... Connexxion !
De overige vijf plan V's van Arriva komen half oktober naar NS. dat zal overigens (neem ik aan) wel afhankelijk zijn van de het functioneren van de GTW-stellen.
 

01-09-2008 16:08:18
WesselE
WesselE
En wat moet CXX dan weer met die Plan-V? Is dat een voorloper voor de pendels naar Bnc voor de volgende dienstregeling?


'Okeh'
 

01-09-2008 16:24:34
gertjan
gertjan
Nouja, er staat een protos met schade aan de kant, dus 1+1=2  

01-09-2008 16:27:19
WesselE
WesselE
Welke? De 5034 was betrokken bij een botsing, maar aan de spots te zien rijd die alweer...


'Okeh'
 

01-09-2008 16:33:10
gertjan
gertjan
Dan zijn ze sneller dan ik verwacht had bij TSN. Nouja, misschien willen ze dan toch een stelletje extra hebben, aangezien ze nogal vaak een stel tekort komen. Maarja, we merken het vanzelf wel wat ze ermee willen doen.  


01-09-2008 16:38:21
robbertc
robbertc
Maar, zoals ik ook al eerder heb geschreven, per december hebben ze wel een stel extra nodig...  

01-09-2008 18:19:01
keesje
keesje
Dat lossen ze wel weer op met het alom bekende teletekstbericht.  

01-09-2008 19:26:39
broek53
broek53
Neen, door een stel van NS te huren, zo te zien. En zo hoort het ook.
Verder speculeren over en afkraken van Cxx gaarne in het daarvoor bestemde topic (zou ik zeggen), dat houdt dit topic ff wat meer bij de mat '64-les.
 

01-09-2008 19:29:42
superboer
superboer
Dus dat stel word voor langere tijd gehuurd?


Garantie tot aan de voordeur.
 

01-09-2008 19:51:36
broek53
broek53
Dat weet ik niet; alleen dat er een stel min of meer rechtstreeks overgaat van Arriva naar Cxx, niet voor hoe lang.  

01-09-2008 22:09:54
hvondelen
hvondelen
Vandaag stond er buiten op de sporen van Hlmwph een karkas van een Mat'64, er zat niks meer in of aan....Welke is dit geweest, het nummertje was onleesbaar.


http://www.flickr.com/photos/hvondelen -- De Groeten uit santpoort Noord!
 

01-09-2008 22:12:25
broek53
broek53
De 871, vrijdag uit Ehv gekomen.  

01-09-2008 22:13:09
mvd
mvd
Dat is stel 871, deze is betrokken geweest bij de aanrijding in Mt en heeft lang in Ehv gestaan.


Iech kom gelökkig oet Mestreech!
 

01-09-2008 22:13:58
nielske90
nielske90
Ah, daar is het stel uit Eindhoven heen gegaan. Ik heb er niet op gelet, maar volgens mij was ie vandaag verdwenen. Waren beide cabines voorzien van een groot blauw zeil?
Ik weet het nummer niet zeker, maar ik meen dat het de 871 was.

EDIT: Typo 873 > 871

Laatst bewerkt door nielske90 op 01-09-2008 22:16
 

01-09-2008 22:16:26
train85
train85
Stel 873 rijdt zijn rondes rondom Ehv, het is de 871 die daar staat.  

01-09-2008 22:26:48
noof
noof
Quote
nielske90: Ah, daar is het stel uit Eindhoven heen gegaan. Ik heb er niet op gelet, maar volgens mij was ie vandaag verdwenen. Waren beide cabines voorzien van een groot blauw zeil?
Ik weet het nummer niet zeker, maar ik meen dat het de 871 was.

EDIT: Typo 873 > 871


Een der cabines ja, viel mij zaterdag op.
 

01-09-2008 22:36:35
kevinevers
kevinevers
Weet trouwens iemand de samenstelling van deze:
http://kevinevers.nl/P8300072.JPG (zijn 3 bakken)

Van welk stel komt deze:
http://kevinevers.nl/P8300073.JPG

@Nielske90: Nee gewoon zoals die in ehv stond met aan de schade zeide een grijs zeil.

Laatst bewerkt door kevinevers op 01-09-2008 22:37
 

01-09-2008 22:49:09
lamote_ban
lamote_ban
Quote
gertjan: Nouja, er staat een protos met schade aan de kant, dus 1+1=2

Is dat ding nou nog steeds niet gerepareerd?
 

01-09-2008 23:00:42
webguy
webguy
Het is a) Haarlem niet en b) geen NS die niet weet wat ze willen


Kom eens langs op http://ovinnederland.nl!
 

01-09-2008 23:48:58
broek53
broek53
Redelijk lang nagedacht wat hier nou bedoeld zou kunnen worden, maar ik snap 't niet.  

01-09-2008 23:54:48
webguy
webguy
Misschien had het inderdaad wat meer uitleg nodig: maar ik heb al meerdere malen horen langskomen dat de NS eerst een treinstel gaat slopen, maar dan toch wordt hersteld, of andersom natuurlijk, en dat in de tussentijd het stel maar op een spoortje staat. Daarnaast wordt bijna al het herstelwerk in Haarlem gedaan, en soms duurt het dus even voordat een stel weer op de baan is. (maar dat komt door het grotere volume werk...)
CXX in tegenstelling moet het stel repareren, ze hebben niet veel keus, en dat wordt door TSN gedaan, die het snel doet, omdat ze minder werk hebben.
Het stel is dus alweer op de baan, sneller dan je had verwacht...


Kom eens langs op http://ovinnederland.nl!
 

01-09-2008 23:58:52
broek53
broek53
Ter verdediging van het luie Haarlem en het besluiteloze NS dan maar even: dat deukje dat die Protos had, is iets dat bij NS door een onderhoudsbedrijf ook zo eventjes wordt hersteld. Sneren op NS prima (was sich liebt, das neckt sich), maar het moet nog wel een beetje ergens op slaan, bij voorkeur.

Laatst bewerkt door broek53 op 01-09-2008 23:59
 

02-09-2008 07:19:10
keesje
keesje
Quote
broek53: Neen, door een stel van NS te huren, zo te zien. En zo hoort het ook.
Verder speculeren over en afkraken van Cxx gaarne in het daarvoor bestemde topic (zou ik zeggen), dat houdt dit topic ff wat meer bij de mat '64-les.


Quote
broek53: Ter verdediging van het luie Haarlem en het besluiteloze NS dan maar even: dat deukje dat die Protos had, is iets dat bij NS door een onderhoudsbedrijf ook zo eventjes wordt hersteld. Sneren op NS prima (was sich liebt, das neckt sich), maar het moet nog wel een beetje ergens op slaan, bij voorkeur..


Anderen aanspreken prima, maarre dan niet zelf in de fout gaan...

Laatst bewerkt door keesje op 02-09-2008 07:19
 

02-09-2008 07:56:05
edegroot
edegroot
edegroot: Nu is het wel eens een keer genoeg geweest. Ik wil hier voorlopig geen zaken meer zien waarbij spoorbedrijven tot in de eeuwigheid worden afgekraakt. Dat Cxx en Nedtrain in de ogen van een aantal gebruikers ver onder de maat presteren is ondertussen wel duidelijk genoeg dacht ik zo. Om elke keer dezelfde zaken voorbij te zien komen, komt de sfeer en de leesbaarheid van dit forum iig niet ten goede. Over deze post discussieren is *niet* toegestaan, mocht men een reactie kwijt willen dan kan er een email naar 1 van de beheerders verzonden worden.  

02-09-2008 09:55:52
Tjuk
Tjuk
Quote
kevinevers: Weet trouwens iemand de samenstelling van deze:
http://kevinevers.nl/P8300072.JPG (zijn 3 bakken)

Van welk stel komt deze:
http://kevinevers.nl/P8300073.JPG

@Nielske90: Nee gewoon zoals die in ehv stond met aan de schade zeide een grijs zeil.


Volgens mij is dat Plan T 525, maar ik weet niet waar de B-bak is van die 3.

Als ik het goed hebt is het Bk2 - AB - Bk1

Laatst bewerkt door Tjuk op 02-09-2008 09:56
 

02-09-2008 10:05:01
vrijgezel
vrijgezel
Quote
kevinevers: Weet trouwens iemand de samenstelling van deze:
http://kevinevers.nl/P8300072.JPG (zijn 3 bakken)


Dit zijn de bakken van de (theoretische) 523

Quote
kevinevers:Van welk stel komt deze:
http://kevinevers.nl/P8300073.JPG


Dit is de Bk van de 464

Edit Taigagaai: Quote hersteld

Laatst bewerkt door vrijgezel op 02-09-2008 10:05
 

02-09-2008 10:13:04
taigagaai
Moderator
taigagaai
Quote
vrijgezel:
Quote
kevinevers:Van welk stel komt deze:
http://kevinevers.nl/P8300073.JPG


Dit is de Bk van de 464
Bedoel je niet de Bk van de 466? De 464 rijdt bij mijn weten nog gewoon In het verleden heeft er een bakwisseling plaats gehad tussen de 466 en 468, waardoor de 468 (Abk 468 + Bk 466) nu ter zijde staat.
 

02-09-2008 10:17:42
vrijgezel
vrijgezel
zou ook kunnen, ik zal er eens op letten, als ik naar Haarlem wordt gestuurd over de A 200/ N 200.  

02-09-2008 10:31:36
broek53
broek53
In Haarlem staan terzijde, in principe voor sloop: Bk2 514, Bk1 + AB + B 523, Bk 466, ABk 468 en in Haarlem G (op het voormalige EKP) ABk 852 en Bk 916.
In Amersfoort staat nog de Bk 852.
 

02-09-2008 19:56:17
dh3201
dh3201
Quote
vrijgezel: Sinds februari 2001 stond treinstel 501 [Treinstel Toekomst] op noodtrucks in Amersfoort Bokkeduinen. De laatste rit kon niet per spoor omdat NedTrain geen draaistellen ter beschikking kon stellen en daarom zijn de bakken (alle 4) in tweeën gezaagd en per diepladers naar HKS in de Amsterdamse Westhavens vervoerd.

Klopt niet helemaal. Dat in tweeën zagen is gebeurt omdat een lange trailer de bocht bij de Bokkeduinen niet kan maken. Daarom liep de eerste afvoer ook behoorlijk uit (omdat er nog een knipapparaat geregeld moest worden). De geknipte bakken stonden pas 's avonds op de diepladers na sluitingstijd van HKS. De vrachtwagens zijn toen naar Barneveld gereden (thuisbasis van de vervoerder) en de volgende dag vandaar naar Amsterdam.


Shqiperise-lopers?
 

06-09-2008 08:21:19
WesselE
WesselE
Nog even een vraagje wat betreft Arriva en haar Plan-V's.

Broek53 had al eerder vermeld dat Arriva per 14/9 twee Plan-V's gaat teruggeven aan NSR en er zo dus vijf achter de hand houdt. Is één van de stellen die Arriva teruggeeft de 869 (wordt dat ding überhaupt nog gerepareerd?), of geeft zij twee rijvaardige stellen terug?

Laatst bewerkt door WesselE op 06-09-2008 08:21


'Okeh'
 

08-09-2008 20:26:13
luytjes
luytjes
Aangezien het hier al over Plan V gaat, zou ik hier nog wat dingen willen vragen. Er zijn namelijk een aantal dingen m.b.t. Plan V waar ik nergens informatie over kan vinden.

1. De klapzittingen. Bij mij zijn twee soorten klapzittingen bekend: de simpele versie met een houten zitting en de wat 'luxere' versie met vulling. Welke klapzittingen in welke stellen zijn gebruikt is voor mij echter een raadsel. Ook weet ik niet of de klapzittingen tijdens revisies door andere versies zijn vervangen. Weet iemand hier meer over?

2. In Railhobby 1987-2 staan kleine interieurtekeningen van Plan V. Bij Plan V4-13 is er een fietsenruimte (aantal klapzittingen op een rij) getekend, met daaromheen een stippellijn met daarin de tekst 'cdt'. Daaruit maak ik op dat er op de plek van de huidige fietsenafdeling vroeger een conducteursruimte heeft gezeten. Als ik echter de originele NS-tekeningen bekijk, zie ik op die plek gewoon een aantal klapzittingen, en is er van een conducteursruimte niets te bekennen. Hebben de Plan V's series 4 t/m 13 daadwerkelijk een conducteursruimte gehad, en tot wanneer? Plan V1-3 heeft sowieso een conducteursruimte gehad, tussen de 1e klas en de bagageruimte, maar heeft deze er altijd gezeten?

3. Ergens in een oud topic over onderlinge verschillen tussen Plan V kwam ik het volgende citaat tegen:
"Voor de plaatsing van de koersrol zit er ook nog een verschil tussen Werkspoor-stellen en de Talbot-exemplaren."
Is dit wel zo? De eerste Werkspoor-stellen hadden inderdaad de koersrol op de plaats van de fietsenafdeling, maar bij de zelfde stellen kom ook foto's tegen waar de koersrol later is verplaatst naar een plaats boven een normaal raam. Welk systeem zit hier nou precies achter?
 

08-09-2008 20:44:00
mvd
mvd
1. De oudere 800'en en de stellen vanaf 921 hebben gevulde klapzittingen. De stellen eind 800 (uit het hoofd vanaf 871)/begin 900 (tot 920) hebben "houten" zittingen.

2. Ik heb ergens gelezen dat enkele stellen een uitklaptafeltje hadden in het fietsgedeelte waar de HC kon werken.

3. Ik weet alleen dat op dit moment de stellen van de serie 400 en de 801 tot 839 de koersrol boven het raam heeft. De andere stellen hebben de koersrol (altijd) boven het kleine raam van de B(p)k gehad.


Iech kom gelökkig oet Mestreech!
 

08-09-2008 21:17:21
luytjes
luytjes
Bedankt voor de verduidelijking.
1. Dus de series V7, 8 en 11 t/m 13 hebben op dit moment gevulde klapzittingen. Is dat altijd zo geweest?
2. Dat tafeltje (waarvan ik nu pas zie dat het een tafeltje is) zie ik inderdaad terug in de tekeningen Het was dus geen echte afgesloten conducteursruimte.
3. Daar moet dus een wijziging in zijn geweest, want ik heb hier tekeningen van V1-6 (400'en) waarbij de koersrol boven het kleine raampje zit.

Laatst bewerkt door luytjes op 08-09-2008 22:15
 

08-09-2008 22:05:46
mark
mark
Quote
mvd: 1. De oudere 800'en en de stellen vanaf 921 hebben gevulde klapzittingen. De stellen eind 800 (uit het hoofd vanaf 871)/begin 900 (tot 920) hebben "houten" zittingen.
Daarnaast hebben de 441-483 ook nog houten zittingen
 

08-09-2008 23:03:51
vrijgezel
vrijgezel
Quote
luytjes: Aangezien het hier al over Plan V gaat, zou ik hier nog wat dingen willen vragen. Er zijn namelijk een aantal dingen m.b.t. Plan V waar ik nergens informatie over kan vinden.

1. De klapzittingen. Bij mij zijn twee soorten klapzittingen bekend: de simpele versie met een houten zitting en de wat 'luxere' versie met vulling. Welke klapzittingen in welke stellen zijn gebruikt is voor mij echter een raadsel. Ook weet ik niet of de klapzittingen tijdens revisies door andere versies zijn vervangen. Weet iemand hier meer over?


Bij aflevering af-fabriek hebben ze allemaal houten klapzitjes gehad. Na revisie zijn de gestofferde klapzitjes geplaatst, maar niet consequent; vooral als bezuinigingsmaatregel hebben stellen bij hun R6 geen gestoffeerde klapzitjes gekregen en dat betreft met name stellen serie 871 en serie 889 [V 9 en V10].

Quote
luytjes: 2. In Railhobby 1987-2 staan kleine interieurtekeningen van Plan V. Bij Plan V4-13 is er een fietsenruimte (aantal klapzittingen op een rij) getekend, met daaromheen een stippellijn met daarin de tekst 'cdt'. Daaruit maak ik op dat er op de plek van de huidige fietsenafdeling vroeger een conducteursruimte heeft gezeten. Als ik echter de originele NS-tekeningen bekijk, zie ik op die plek gewoon een aantal klapzittingen, en is er van een conducteursruimte niets te bekennen. Hebben de Plan V's series 4 t/m 13 daadwerkelijk een conducteursruimte gehad, en tot wanneer? Plan V1-3 heeft sowieso een conducteursruimte gehad, tussen de 1e klas en de bagageruimte, maar heeft deze er altijd gezeten?


Even uitsplitsen:
Plan V 4 t/m 6 hebben nooit een postafdeling gekend en daarom als "compensatie" een vergroot balkon. Op dit balkon waren er tegenover de WC (is bij de R6 verwijderd) 3 klapzitjes en een gestofferd zitje"-op-een-kistje". Deze laatste was voorbestemd voor de HC, want de V 4 t/m 7 hadden geen HC-ruimte. Je zou dus kunnen stellen dat de V 4 t/m 6 hun tijd ver vooruit waren, want later verdween uit de andere deelseries ook de HC-ruimte.
Plan V 7 heeft ook nooit een HC-ruimte gehad, m.u.z. van de 2e BPk van de 802.
Bij de deelseries V 7, V8 en V 11 t/m 13 is de postruimte vervallen en bij de V 7 en V 8 (tijdens de R6) wat dat betreft gelijk gemaakt aan de V 4 t/m V 6, bij de V 11 t/m V 13 (tijdens de R4) is de postruimte verbouwd tot "multi-functionele-ruimte". Als vervanging voor het "verlies" van de post/bagageruimte werd het balkon-met-wc vergroot door de WC te verwijderen. tijdens de R6 werd ook de HC-ruimte verwijderd.
Toen de deelseries V 9 en V 10 de R6 ondergingen, sloeg de bezuiging toe en werd de post/bagageruimte niet meer verbouwd, alleen de deuren werden afgesloten. De vergroting van het balkon-met-wc werd wel uitgevoerd, zoals bij V 8.

Quote
luytjes: 3. Ergens in een oud topic over onderlinge verschillen tussen Plan V kwam ik het volgende citaat tegen:
"Voor de plaatsing van de koersrol zit er ook nog een verschil tussen Werkspoor-stellen en de Talbot-exemplaren."
Is dit wel zo? De eerste Werkspoor-stellen hadden inderdaad de koersrol op de plaats van de fietsenafdeling, maar bij de zelfde stellen kom ook foto's tegen waar de koersrol later is verplaatst naar een plaats boven een normaal raam. Welk systeem zit hier nou precies achter?


De koersrollen: bij V 1 t/m V 3 hadden oorspronkelijk (net als Plan T) 2 koersrollen boven elkaar (vandaar het kleine raampje eronder): de bovenste als vertrekstation en de onderste de eindbestemming. Later (ik weet niet wanneer) verviel de bovenste. Deze koersrollen zaten boven het wc-raam en aan de andere zijde van het rijtuig boven het kleine raampje, waar klapzitjes zaten. Deze koersrollen moesten de hand naar de gewenste bestemming gedraaid worden. Bij de R4 kwamen de elektrisch bedienbare koersrollen van het zelfde type als die vanaf Plan V 8 (en SGM en de coachstellen Mat'54). Bij Plan T kwamen deze op dezelfde plek als de oorspronkelijke, bij Plan V 1 t/m V 3 kwam deze boven het eerste raam van de 2e klas van de ABDk (gezien vanaf het balkon).
Plan V 4 t/m V 7 hadden koersrollen boven de wc-ramen, dus aan de ene kant in de ABk en aan de andere kant in Bk (V 4 t/m 6) resp. BPk (V 7). Ook deze moesten met de hand geslingerd worden. Bij de R4 kregen ook deze elektrisch bedienbare koersrollen, ook weer van hetzelfde type als vanaf Plan V 8. Deze kwamen echter om onduidelijke reden boven het eerste raam van de afdeling met 24 zitplaatsen, werd na de R 4 de rokersafdeling (weer gezien vanaf het balkon).
Dus de werkspoor stellen hadden oorspronkelijk handbediende koersrollen (de DE III ook en hebben dat tot het eind gehouden!), de Talbot-stellen (vanaf V 8) hebben van begin af aan al elektrisch bedienbare koersrollen gehad.

Laatst bewerkt door vrijgezel op 09-09-2008 09:33
 

09-09-2008 09:16:25
luytjes
luytjes
Bedankt voor de verhelderende uitleg. Bij de series V8 t/m 13 heeft er dus wel een HC-ruimte gezeten tegenover de wc op het balkon?

Laatst bewerkt door luytjes op 09-09-2008 09:17
 

09-09-2008 09:58:40
vrijgezel
vrijgezel
Voordat er iemand boos wordt , Plan V 5 werd gebouwd door Talbot, maar het betrof toe een "proef" en waren volledig gelijk aan de Werkspoorstellen. Daarom voor het gemak maar even geschaard bij de Werkspoor-stellen/-series.  

09-09-2008 10:03:30
luytjes
luytjes
Wel even belangrijk om te weten, voordat ik daar ook vragen over begin te stellen  

09-09-2008 16:05:05
kevinevers
kevinevers
Ik zie bij sommige Bk bakken van een plan v vaker een of andere bank onder de bank zitten. Deze zit bij de eerste bank in de grote coupe vanaf de cabine gezien. Weet iemand waarvoor die gebruikt werd want toen er eens geen zitting overheen zat zag je alleen maar 3 plankjes zonder inhoud.  

09-09-2008 19:56:35
thom
thom
Een bank onder een bank....  

09-09-2008 20:04:07
mark
mark
Quote
kevinevers: Ik zie bij sommige Bk bakken van een plan v vaker een of andere bank onder de bank zitten. Deze zit bij de eerste bank in de grote coupe vanaf de cabine gezien. Weet iemand waarvoor die gebruikt werd want toen er eens geen zitting overheen zat zag je alleen maar 3 plankjes zonder inhoud.
Ik begrijp helemaal niets van je bericht...
 

09-09-2008 20:38:04
luytjes
luytjes
Wellicht een kist (bak, zonder n), die tegen de wand achter de cabine zit?

Nog een vraagje over Plan V4-6: hoeveel klapzittingen zijn er in de plaats gekomen van de WC? En zitten die precies uitgelijnd met de vier klapzittingen die daar tegenover al zitten?
 

09-09-2008 20:53:22
kevinevers
kevinevers
het was een BAK, een typfoutje dus. Nee niet achter de cabine.

In de grotere coupe tussen de twee balkons zit aan de cabine kant onder de eerste bank een kist/bak. Er zit niets in maar waar diende die voor?
 

10-09-2008 00:28:36
thom
thom
Zeker weten dat die kast leeg is?

Zo te zien hangt de compressor onder die bak, en daarom wil er nogweleens een luchtleiding met een klep of kraan oid onder een bank zitten...
 

10-09-2008 00:31:29
kevinevers
kevinevers
Ja, zelf gezien toen er eens op die plaats geen zitting in zat.  

11-09-2008 16:15:21
treinfan
treinfan
bij Plan T 528+Plan V 946 is vanochtend de snelschakelaar doorgebrand te hvs.
In plan V 946 zat een gigantische hoeveelheid rook.
Weet iemand of dit stel nog gerepareerd wordt, of dat deze uit de dienst gehaald wordt?
 

11-09-2008 16:49:49
luytjes
luytjes
Quote
luytjes: Nog een vraagje over Plan V4-6: hoeveel klapzittingen zijn er in de plaats gekomen van de WC? En zitten die precies uitgelijnd met de vier klapzittingen die daar tegenover al zitten?

Ik kreeg vandaag toevallig een 400'tje voor mijn neus, dus ik kon zelf even kijken hoe het zit. Voor de geïnteresseerden: het balkon lijkt verkleind te zijn, zodat er maar drie in plaats van vier klapzittingen in de lengterichting passen. De ruimte van het vierde klapzitje (de eigenlijk vergroting van het balkon, waardoor er in de reizigersafdeling er achter maar een 'halve vierzitter' is geplaatst) lijkt te zijn ingenomen door een apparatenkast. De plaats van de voormalige wc is door twee klapzittingen in de dwarsrichting en twee in de langsrichting ingenomen.

Laatst bewerkt door luytjes op 11-09-2008 16:51
 

11-09-2008 18:01:34
2296
2296
Quote
kevinevers: Ik zie bij sommige Bk bakken van een plan v vaker een of andere bank onder de bank zitten. Deze zit bij de eerste bank in de grote coupe vanaf de cabine gezien. Weet iemand waarvoor die gebruikt werd want toen er eens geen zitting overheen zat zag je alleen maar 3 plankjes zonder inhoud.


Ja ik weet waar die bak voor heeft gedient. Hierin zat vroeger een hulpkoppeling en op het balkon was er ook nog een koppelboom die je op de haak van de lok moet doen. Dit kan je nodig hebben als het treinstel met een lok getransporteerd moet worden.
 

11-09-2008 18:59:33
bjornl
bjornl
Uit een andere draad:
Quote
fabrier: Vorige week brandde er weer eens plan V uit, waren er diverse stellen die in Ehv defect uit de dienst moesten worden genomen en nu is het weer hommeles op de westelijke betuwelijn. Tijd voor de sloper zou ik langzamerhand te denken.

Nou, dat lijkt me wat ongenuanceerd. Bij ouder materieel houdt je altijd rekening met een hogere defectstand en op dit moment zit NSR even wat krap in het materieel, als ik OdR mag geloven, door de minder snel dan geplande levering van VIRM-4 in combinatie met het niet verlengen van de lease van een hele zwik V'tjes.
 

11-09-2008 19:53:33
t.ricksen_
t.ricksen_
Quote
treinfan: bij Plan T 528+Plan V 946 is vanochtend de snelschakelaar doorgebrand te hvs.
In plan V 946 zat een gigantische hoeveelheid rook.
Weet iemand of dit stel nog gerepareerd wordt, of dat deze uit de dienst gehaald wordt?
Wat denk je zelf?
Denk jij dat de volgende zaken in een tijdsbestek van twaalf uur kunnen worden afgehandeld?
- Stel wegslepen en parkeren;
- Eerste inspectie;
- Uitgebreide opname schade;
- Onderzoek naar de oorzaak;
- Zaak indienen bij de verzekeringsmaatschappij;
- Inspectie en onderzoek door de verzekeringsmaatschappij;
- Bepalen hoogte schadevergoeding door verzekeringsmaatschappij;
- Beslissing nemen tot herstel of terzijdestelling door vervoerder.

Stel jezelf nu nog eens de vraag "of iemand al weet of het stel gerepareerd wordt"...
 


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina's):

Plan V - Plan T
RailWiki.nl