Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina's):

Plan V - Plan T
RailWiki.nl
12-08-2013 10:44:55
phantom
phantom
Als dat klopt dan is dat stel in de buurt van een V250 geweest en heeft t "geintje" van m overgenomen


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

12-08-2013 11:11:25
alle46
alle46
Quote
tonnie12 (do 01 aug 2013 01:00:10 https://www.somda.nl/forum/12856/p461169/): waarom wordt Mat 64 niet of nauwlijks gewassen? is bepaalt geen visitekaartje v.d. NS.

Antwoord op de vraag heb ik niet. Dat het anders kan weet ik wel.
De stellen die op Zl-Emn reden waren altijd goed schoon inclusief de ruiten. Vergelijkbare stellen zagen er uit als schaftketen waarbij je bijna niet meer door de ruiten kon kijken.
 

12-08-2013 13:36:43
mdj
mdj
Er waren altijd ritten Ehv-Bkh met Vtjes om daar oxaal gewassen te worden. Dat oxaal wassen werd ook met ICRm gedaan. Als beide weer (verschrikkelijk?) smerig worden, kan het zijn dat ze daar niet meer oxaal (mogen?) wassen.


Bij twijfel: gebruik beton.
 

17-08-2013 12:42:13
treinjoop
treinjoop
Plan V 957 is al weer even niet meer actief. Laatste spot was op 17 juni. Daarna GDST te Maastricht. Weet iemand of dit stel terzijde is gegaan of is het V'tje inmiddels al weer in de reizigersdienst opgedoken?


Doe maar gek, want je bent al normaal genoeg.
 


17-08-2013 13:13:59
bossie186
bossie186
Plan V 957 staat daar met de 446, 467, 458, 955, 452, 466 en 965 in een soort van carrousel stil.  

17-08-2013 20:37:00
mantaray
mantaray
De standplaats Dordrecht gaat binnen nu en een paar weken herinstructie mat 64 krijgen locatie zal Dordrecht of Rotterdam gaan worden .
Andere standplaatsen gaan ook die herinstructie krijgen welke dat zijn weet ik niet
 

18-08-2013 10:19:45
phantom
phantom
Heeft dat nog een speciale reden ?
Zover ik weet is er geen 1 treinserie die mat64 planmatig naar of door Ddr laat komen.
Behalve dan die reinigingsritjes maar das volgens mij van begin tot eind door rijden tot aan de was straat.


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

18-08-2013 10:23:09
Hoera63
Hoera63
Misschien dat Mat'64 wat SLT gaat vrijmaken in de serie Den Haag - Breda?  

18-08-2013 10:26:02
Bert13
Bert13
Misschien dat stpl Ddr diensten MAT heeft in de series waar het nu terug komt, maar ook enkele machinisten die daar weer (her)instructie voor moeten krijgen? Concluderen dat het MAT gelijk planmatig naar Dordt zal komen, is wat kort door de bocht.


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

18-08-2013 17:45:29
daniel_ddr
daniel_ddr
Het lijkt me toch niet heel raar dat er ook diensten vanuit standplaats Ddr op de 5200 rijden bijvoorbeeld. En een gedeelte van de 9600 behoort ook nog tot de mogelijkheden. Zover mij bekend komen de Dordtse machinisten tot in Vl met de 1900 dus in die buurt zal er ongetwijfeld weleens een Sprinter in de diensten zitten.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

18-08-2013 21:55:17
timtrein
timtrein
En sowieso, alle NS-mcn'en zijn bevoegd op mat'64, dus ook deze.  

18-08-2013 22:30:27
broek53
broek53
Om de zaak ook in dit topic aan beetje op een rijtje te houden:
met het wbl van 2 september verhuist de inzet van mat '64 nogal. De diensten zijn als volgt verdeeld:
3 in de 4400/9600, 3 in de 5200/6400, 9 in de 6800, 1 in de 6900, 12 in de 7000, 2 in de 7500, 6 in de 7600 en nul in de 5500.
Dat betekent een verhoging van de inzet naar 36 diensten; verder staan er officieel 2 in onderhoud en zijn er 2 extra reserve. Let wel: officieel. Er zijn dus tien stellen die niet ingedeeld zijn en dus defect kunnen zijn of een strategische reserve gaan vormen.

Op 7 oktober zal er weer wat veranderen: de 9 plan V's in de 6800 worden allemaal vervangen door SGM. Daarvan verhuizen er twee naar de 6900 (vervangen daar de ene Sprinter die er rijdt) en zes naar de 4400/9600, die ook SGM vervangen. Twee worden er in de 7000 vervangen door een SGM met Sandite aan boord.
Totaal wordt dan: 9 (= 3x3) in de 4400/9600, 3 (=1x3) in de 5200/9600, 3 in de 6900, 10 in de 7000, 2 in de 7500, 6 in de 7600.
 

19-08-2013 12:48:24
rolandrail
rolandrail
Quote
timtrein (zo 18 aug 2013 21:55:17 https://www.somda.nl/forum/12856/p463391/): En sowieso, alle NS-mcn'en zijn bevoegd op mat'64, dus ook deze.
Zoals meer naar boven te lezen is, is dat dus niet zo.
 

21-08-2013 09:48:22
train85
train85
Quote
broek53 (do 18 jul 2013 17:31:06 https://www.somda.nl/forum/12856/p459471/): 928 inmiddels gestald op spoor 12 in Amf, een van de twee opleidingsspoortjes. Dat zegt niet alles, wantgisteren en vandaag is daar juist het DDZ en SLT vandaan vertrokken omdat de opleiding vakantie beeft...
Hij staat sinds 20 augustus 17:00 uur op spoor 213 te Bkd. En begin van de avond overgebracht naar Hrl.

Laatst bewerkt door train85 op 21-08-2013 10:54
 

21-08-2013 11:28:46
Harold27
Harold27
In de ochtend van 20-8 stond ie nog wel op spoor 12.
Een afscheidsfotootje dan maar, dezelfde dag om 9.37 uur.
http://www.ipernity.com/doc/310751/25609029

Laatst bewerkt door Harold27 op 21-08-2013 11:31
 

21-08-2013 11:41:26
train85
train85
Dat klopt ja, rond 17:00 uur is die van spoor 12 te Amf naar 213 te Bkd gereden met een RET machinist.  

21-08-2013 17:32:16
broek53
broek53
De 928 is naar Hrl voor de herinstructie in Limburg. Er zullen nog een paar terzijde gestelde plan V's in den lande worden opgesteld voor dat doel. Welke en waar is nog niet bekend; aannemelijk zullen het recente gevalletjes uit Ahg worden.  

24-08-2013 23:08:10
iraj-smile
iraj-smile
Nu er steeds meer mat'64 word ingezet, is er misschien nog kans dat Treinstel 876 nog ingezet word? Die staat toch in Zwolle?  

24-08-2013 23:12:23
timtrein
timtrein
De 876 is van het Spoorwegmuseum en staat in Blerick. De 904 staat in Zwolle, die is van de Stichting Mat'64. Beide zijn niet meer van NS en zullen/kunnen dus ook niet ingezet worden.
Er is ook niet echt sprake van 'steeds meer inzet', er zitten minder stellen in de omloop dan dat er terzijde staan. Als men echt stellen tekort komt (maar dat is nog niet het geval) zullen de recent terzijde gestelde stellen als eerste weer in dienst komen. De kans daarop is echter zeeeeer klein.
 

25-08-2013 09:40:52
279
279
in Asd staat de 937 tbv herinstructie te Hlm. wacht op een plekje.
in Hfdo staat op een van de kopsporen (zijde Nvp) stel 928,
ook voor herinstructie.

edit: 937 staat inmiddels in Hlm in de driehoek.

Laatst bewerkt door 279 op 25-08-2013 23:33
 

29-08-2013 16:56:04
broek53
broek53
De 929, die net als de 928 en 937 nog in Heerlen stond, blijft daar staan, maar nu ook als opleidingsstel. De 924 en 925 worden van Arnhem GE af gehaald en gaan voor instructie in Arnhem, resp. Den Bosch staan.  

29-08-2013 18:57:27
KvdLee
KvdLee
De 937 is al een paar dagen verkast naar de stofzuigersporen ten noorden vd driehoek  

29-08-2013 20:58:51
marciekemp
marciekemp
Die in arnhem kan er al wel is staan stonden vannochtend 2 stellen op Ahb, terwijl er 2 onderweg waren, zal morgen ochtend is kijken naar de nummers van de stellen  

30-08-2013 07:04:45
marciekemp
marciekemp
De 924 staat inderdaad al op Ahbo, stond gekoppeld met de 471 die de 924 waarschijnlijk vanaf Arnhem GE zal hebben gehaald  

30-08-2013 17:50:36
sebasss
sebasss
Ik hoorde dat morgen de Mat'64 op de lijn Apd-Es rijd mijn vraag is is dit zo?  

30-08-2013 17:57:34
ricohallo
ricohallo
Vanaf maandag rijden er geloof ik een aantal omlopen met Mat '64.

Laatst bewerkt door ricohallo op 30-08-2013 17:58
 

30-08-2013 17:58:12
lesley001
lesley001
Vanaf 2 september is de serie 7000 (Apd - Es) inderdaad volledig met Mat'64 geplanned. Ik zou niet weten of het dit weekend ook al het geval is.  

30-08-2013 18:08:13
martijn
martijn
Quote
lesley001 (vr 30 aug 2013 17:58:12 https://www.somda.nl/forum/12856/p464536/): Vanaf 2 september is de serie 7000 (Apd - Es) inderdaad volledig met Mat'64 geplanned. Ik zou niet weten of het dit weekend ook al het geval is.

Ja dat is zo. Zie het wijzigingsblad-topic voor 2 september.
 

30-08-2013 19:19:52
sebasss
sebasss
Okee bedankt allemaal  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


30-08-2013 22:17:53
midniight
midniight
Vandaag iig nog Sgmm. Weet niet hoe en wat. Kwam vandaag 2 stellen tegen. Mag zijn vandaag/morgen wissel van mat


Twello, mooi gat op de Veluwe!
 

31-08-2013 07:20:40
martijn
martijn
Het was gisteren toch ook pas 30 augustus?  

31-08-2013 20:48:29
Harold27
Harold27
Quote
marciekemp (vr 30 aug 2013 07:04:45 https://www.somda.nl/forum/12856/p464459/): De 924 staat inderdaad al op Ahbo, stond gekoppeld met de 471 die de 924 waarschijnlijk vanaf Arnhem GE zal hebben gehaald


Voor de geschiedschrijving over mat64 vermeld ik hier nog even, wat ook al verscholen in het OD topic van 30-8 is gemeld:
De 471+924 reden op 30/8 trein 7656 tussen Ah en Nm
De 924 dus na zijn buitendienststelling op 31-5 en na drie maanden stilstand.
Door een forumlid gecheckt op de Railpocket en dus een juiste spot.
Veel werd er niet op gereageerd op Somda, wat ik vreemd vind, want het was wel erg bijzonder.
Vandaar de (her)melding op deze plaats, zodat dit topic actueel blijft.
 

31-08-2013 22:50:30
bnv
bnv
Het zou ook nog zo kunnen zijn dat de 924 in opzending meereed in de 7656 om deze voor instructie over te brengen naar Ah.
Strikt theoretisch mag de 924 volgens mij niet voor de reizigersdienst worden gebruikt vanwege de dit voorjaar verlopen revisietermijn.
Als deze laatste veronderstelling inderdaad juist mocht zijn, (???) is die rit Nm-Ah een eenmalige om de 924 in Ah te krijgen zonder bijvoorbeeld een extra machinist te moeten stellen.
 

31-08-2013 23:07:04
guuglurg
guuglurg
Quote
martijn (vr 30 aug 2013 18:08:13 https://www.somda.nl/forum/12856/p464538/):
Quote
lesley001 (vr 30 aug 2013 17:58:12 https://www.somda.nl/forum/12856/p464536/): Vanaf 2 september is de serie 7000 (Apd - Es) inderdaad volledig met Mat'64 geplanned. Ik zou niet weten of het dit weekend ook al het geval is.

Ja dat is zo. Zie het wijzigingsblad-topic voor 2 september.
Vandaag uiteraard nog SGM (en SLT). Morgen begint de omloop 7023/34 etc. volgens dagplan met een 817023 Ut (v 07:36)-Apd, met Mat '64.
 

31-08-2013 23:52:17
broek53
broek53
Quote
bnv (za 31 aug 2013 22:50:30 https://www.somda.nl/forum/12856/p464724/): Het zou ook nog zo kunnen zijn dat de 924 in opzending meereed in de 7656 om deze voor instructie over te brengen naar Ah.
Strikt theoretisch mag de 924 volgens mij niet voor de reizigersdienst worden gebruikt vanwege de dit voorjaar verlopen revisietermijn.
Als deze laatste veronderstelling inderdaad juist mocht zijn, (???) is die rit Nm-Ah een eenmalige om de 924 in Ah te krijgen zonder bijvoorbeeld een extra machinist te moeten stellen.
zoiets kan, ware het niet dat de 924 al in Arnhem stond (vrijdag vers van Arnhem Goederen gehaald).
 

01-09-2013 22:25:54
timtrein
timtrein
Van Ah naar Nm, dus.  

08-09-2013 19:17:22
SGMm2137
SGMm2137
Ook Plan V word voorzien van UIC nummers op de bakken. Zojuist gezien bij treinstel 965.  

12-09-2013 16:01:54
martijn
martijn
Nog niet voorbij zien komen hierboven, maar de 935 staat (voor herinstructie) op het geëlektrificeerde kopspoortje bij de Zutphense IJsselbrug: http://martijnvanvulpen.nl/web/index.php/84-geen-categorie/290-fotos

Laatst bewerkt door martijn op 12-09-2013 17:09
 

12-09-2013 16:15:41
AgentX
AgentX
Check, die heb ik zojuist nog gezien.  

13-09-2013 17:42:15
Bert13
Bert13
Voor Amsterdamse instructie-einden schijnt men het niet ver te zoeken: een efl zag dat Plan V 953 (met z'n beschadigde neus) van de Dgr naar spoor 61 te Asd is verhuisd.


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

13-09-2013 18:55:11
broek53
broek53
Ja, volslagen belachelijk. Stel staat op spoor 51, overigens.  

14-09-2013 22:32:26
Mat644
Mat644
Wat valt er nog aan instructie te geven op de 953. Aan een kant liggen zijn front en sluitseinen eruit. Ik neem aan dat hij niet meer tegen de hoogspanning kan of gaat?. Er zijn toch veel betere stellen die voor instructie kunnen dienen?  

14-09-2013 22:45:36
broek53
broek53
Toen hij weggezet werd, deed hij het nog gewoon. Maar er is al van alles afgenomen (asgevers en zo) en een stel met botsschade zet je niet zo te kijk op een reizigersstation. Volslagen belachelijk.  

14-09-2013 22:46:53
thom
thom
Als alleen zijn frontverlichting eruit ligt en het stel verder onaangeroerd is kun je daar prima instructie geven, dat heeft niets met hoogspanning te maken.

Een compleet stel kun je beter als reserve voor de dienst houden
 

14-09-2013 23:29:38
broek53
broek53
Op Ahg staat een heel regiment stellen die heelhuids uit de dienst zijn gekomen, recenter dan de 953 gecrasht is en niet geplukt, en niet bestemd als reserve voor de dienst (want verlopen revisietermijn). Alles beter dan zo'n semi-wrak.  

14-09-2013 23:30:07
MasterE
MasterE
Zover ik kon zien staat alleen de koppeling scheef. Dus het valt wel mee met de schade en het uitzicht voor de reiziger, volgens mij staat hij ook gewoon tegen de draad.


Mcn Asd
 

15-09-2013 00:12:36
bert
bert
schade valt inderdaad wel mee:
http://stortenbeker.eu/search.asp?f1=fi&q1=\%20f028323
 

15-09-2013 20:23:59
timtrein
timtrein
Als er nou niks anders is, okee, maar er zijn heus genoeg reizigers die wél zien dat dit ding een tik gehad heeft. Niet echt vertrouwenswekkend...  

15-09-2013 20:58:54
dlm4yjp
dlm4yjp
Dus? Op de Dgr heeft een lange tijd beschadigde meuk gestaan en als je langs Hlmwpl komt dan zie je nog veel meer beschadigde stellen.
Dus waar dat "onvertrouwensgevoel" vandaan komt weet ik niet, maar dat imago heeft Mat'64 al een paar jaar, ook de "onbeschadigde" stellen.

Een normale reiziger hoor je immers vaak genoeg zeggen: "Komt dat hok weer aan" of "Wat hebben ze nou weer uit de gracht gevist?".


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

15-09-2013 21:03:38
broek53
broek53
Je zet geen stel met botsschade en onder de graffiti op een reizigersstation, zo eenvoudig is dat. Kan niet schelen welk materieel, zoets doe je niet.  

15-09-2013 21:10:37
dlm4yjp
dlm4yjp
Dat van de Graffiti wist ik niet (al verbaasd het me niets), in dat geval heb ik niets gezegd


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

15-09-2013 21:19:32
mvd
mvd
Ik zag vanmorgen in Ht een Victor tegen de draad staan die ook onder de graffiti zat. Het leek een buiten dienst gesteld V'tje. Weet iemand welke dit is?

Laatst bewerkt door mvd op 15-09-2013 22:15


Iech kom gelökkig oet Mestreech!
 

15-09-2013 21:50:43
SGMm2137
SGMm2137
Plan V 925  

16-09-2013 00:39:48
maigoda
maigoda
Quote
broek53 (zo 15 sep 2013 21:03:38 https://www.somda.nl/forum/12856/p467015/): Je zet geen stel met botsschade en onder de graffiti op een reizigersstation, zo eenvoudig is dat. Kan niet schelen welk materieel, zoets doe je niet.

De 953 is vanaf het perron nauwelijks te zien. En daar waar hij nu staat, is hij net zo zichtbaar als waar hij stond op de dijksgracht.
Groetjes,
Emiel

Laatst bewerkt door maigoda op 16-09-2013 00:42
 


16-09-2013 00:48:17
AgentX
AgentX
Ik vind het overdreven. Zelf kwam ik er aan het eind van de middag langs.

De schade aan de neus is beslist niet groot, is grotendeels niet eens zichbaar, want de neus zit verborgen achter het stootjuk, en het zal menig reiziger daarom geeneens opvallen.

Dat er grafitti op dit is inderdaad niet zo netjes, maar ik vind het overdreven om het "onacceptabel" te noemen dat hij daar staat.
 

16-09-2013 07:00:40
broek53
broek53
Fijn hoor jongens, geniet er maar van.  

16-09-2013 07:11:14
martijn
martijn
Het Zutphense opleidingsstel de 935 heeft inmiddels ook de stroomafnemer weer tegen de draad.  

16-09-2013 09:07:22
rolandrail
rolandrail
Quote
AgentX (ma 16 sep 2013 00:48:17 https://www.somda.nl/forum/12856/p467040/): Ik vind het overdreven. Zelf kwam ik er aan het eind van de middag langs.

De schade aan de neus is beslist niet groot, is grotendeels niet eens zichbaar, want de neus zit verborgen achter het stootjuk, en het zal menig reiziger daarom geeneens opvallen.

Dat er grafitti op dit is inderdaad niet zo netjes, maar ik vind het overdreven om het "onacceptabel" te noemen dat hij daar staat.
Broek53 heeft wel degelijk een punt, schade is not done. De meesten hier bekijken het met een roze spoorbril en zijn niet objectief. De grens is overschreden als je schadematerieel bewust en zichtbaar gaat gebruiken voor herinstructie. Als dit wordt gedoogd, wat is dan de volgende stap? Een gekreukelde VIRM voor herinstructie?
 

16-09-2013 11:00:28
AgentX
AgentX
Welnee. Wat ik er mee wil zeggen is dat de schade aan dat stel niet heel groot is, en dat het menig reiziger niet eens zal opvallen.

En met alle respect, maar ik denk dat onder "de meesten hier" jullie ook vallen.
 

16-09-2013 12:46:21
admin
Moderator
admin
Zullen we weer wat respect voor elkaar gaan opbrengen?
En dat is meer dan "met alle respect" toevoegen aan je bericht (waarmee ik niet wil zeggen dat Koen de enige schuldige is).


Met vriendelijke groet, Peter van der Leek
 

16-09-2013 20:30:09
rolandrail
rolandrail
Quote
AgentX (ma 16 sep 2013 11:00:28 https://www.somda.nl/forum/12856/p467094/): Welnee. Wat ik er mee wil zeggen is dat de schade aan dat stel niet heel groot is, en dat het menig reiziger niet eens zal opvallen.

En met alle respect, maar ik denk dat onder "de meesten hier" jullie ook vallen.
Pas op met wat je zegt, als jij denkt dat ik niet objectief ben dan is inderdaad niemand dat hier volgens jou.
 

16-09-2013 20:47:54
timtrein
timtrein
Feit is dat NS in elk geval door de ogen van het grote publiek weinig zijn best lijkt te doen. Treinen zijn relatief vaak vies, van binnen danwel van buiten (of allebei), de hoeveelheid zitplaatsen is lang niet altijd wat 't zou mogen zijn, en dan hebben we nog een grote hoeveelheid vertragingen, uitval of niet-overgenomen overstappen. NS zou best eens wat meer écht zijn best mogen doen voor zijn klanten. Daar horen dit soort 'interne' zaken die ook zichtbaar zijn ook bij.  

16-09-2013 21:15:33
robert55
robert55
In het algemeen lijken NS en Nedtrain slordiger op het punt van een beetje wegstoppen van schade en roestgevalletjes dan een tijdje terug. Kijk maar eens van Haarlem werkplaats, via Amsterdam (Oosterdokseiland, Dijksgracht en Watergraafsmeer) en dan door tot Amersfoort.  

16-09-2013 21:24:17
AgentX
AgentX
Precies. IEDEREEN uit Utrecht en Amersfoort die Amsterdam binnenkomt, gaat langs de Dijksgracht. En wat staat daar allemaal?  

16-09-2013 21:47:23
Arjan73
Arjan73
Het past allemaal mooi in onze zesjes cultuur. Niet meer dan nodig en goed is goed genoeg. Ondanks de genoemde minpunten zitten de treinen vol of zelfs overvol. Het is de keuze van de reizger om zich zo te laten vervoeren.  

16-09-2013 22:05:12
ZJ37
ZJ37
Ik zou het eerder een belediging vinden voor het eigen personeel dat ze herinstructie moeten doen in een beschadigde trein. De directrice zit toch ook niet achter een derdehands buro?  

16-09-2013 22:22:28
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
Arjan73 (ma 16 sep 2013 21:47:23 https://www.somda.nl/forum/12856/p467181/): Het is de keuze van de reizger om zich zo te laten vervoeren.
Je maakt er een beetje een kip/ei discussie van. Wat was er eerder: de reiziger of de overvolle trein. In veel gevallen de reiziger en als die eenmaal de keuze gemaakt heeft (bv. abonnement gekocht) dan verander je die niet zo snel meer. Dat gecombineerd met de knappe koppen bij NS die treinen die al goed gevuld zijn om duistere reden gaan inkorten maakt wel dat ze overvol komen te zitten.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

16-09-2013 22:28:23
broek53
broek53
De ontwikkelingen bij mat '64, daar zouden we het toch over hebben?  

16-09-2013 23:19:52
bnv
bnv
Precies.
En als het waar mocht zijn wat Broek 53 in het DDZ topic aankondigt: dat DDAR/DDM 1 misschien toch nog weer in aanmerking komt voor revisie (hoe groot/klein dan ook en dan ook nog eens afwachten hoe groot de waarheidsgehalte is van dergelijke berichten), dan kan dat natuurlijk toch weer eens snel het einde betekenen van Plan V, eerder dan we misschien denken. Is natuurlijk weer een kwestie van geld en het beschikbaar hebben van voldoende stoptreinmaterieel. Wat er aan DDM 1/DDAR nog gebeurt, het gaat dan sowieso langer mee dan Plan V waarvan alleen al de 900 'en de komende winter allemaal in de verlenging terecht komen.
 

16-09-2013 23:44:47
aaron
aaron
Al zou dd-ar/ddm-1 gereviseerd worden, dan nog is dat niet voldoende om al het ddz en mat '64 dat momenteel rond rijdt in sprinterdiensten te vervangen.  

17-09-2013 00:27:15
broek53
broek53
Dat ben ik niet eens, zeker niet als DDM-1 er werkelijk bij betrokken zou worden. Je spreekt dan over vele duizenden zitplaatsen.
Het hoeft ook niet meteen alles te zijn; heel grofweg zal het erom gaan om zoveel DDZ uit de stoptreindiensten te krijgen als je nodig hebt om zoveel ICR te vervangen als nodig is om diensten over de HSL te rijden, en ik verwacht ook om mat '64 te vervangen. Nu is mat '64 al veel taaier gebleken dan ooit verwacht/gepland, maar het eeuwige leven heeft het toch ook niet. Het zal mogelijk nog wel even de 'regelkraan' blijven voor de fine-tuning van de materieelomloop, en een wintertje reserve.
 

17-09-2013 01:19:18
aaron
aaron
Oke, helder. Dank voor je toelichting. Gezien het huidige beleid van besparing van bakkilometers en minimale capaciteit bieden, lijkt het mij vanuit dat oogpunt bezien echter handiger om juist het Plan V nog wat langer op de baan te houden. Plan V is immers veel eenvoudiger aan te passen aan capaciteitsbehoefte gedurende verschillende dagdelen dan dd-ar/ddm-1. Wat zou dan voor NS een overweging kunnen zijn om dan toch voor de revisie van dd-ar/ddm-1 te kiezen?  

17-09-2013 02:15:43
Hoera63
Hoera63
Leeftijd en capaciteit, denk ik. Mat'64 is inderdaad gemakkelijker aan te passen aan verschillende capaciteiten gedurende dagdelen, maar of dat nou zo belangrijk is... Dan toch liever een langere trein met iets met capaciteit.  

17-09-2013 10:28:13
MDDM
MDDM
Zag ik van de week een foto voorbij komen van een zwaarbeschadigde ouwe loc uit België, waren de complimenten niet van de lucht. Nu staat er een iets wat gehavende treintje op Asd, en valt (bijna) iedereen er over als of het een groots schandelijk iets is.

Over de diverse stellen die voor instructie gebruikt gaan worden: Die ouwe rammelbak die nu op Hfdo staat komt als ze daar klaar zij over naar Llso.


Gr Joop mcn Lls
 

18-09-2013 09:19:15
admin
Moderator
admin
Ik denk dat alles nu wel is gezegd over de beschadigde plan V...


Met vriendelijke groet, Peter van der Leek
 

20-09-2013 13:23:33
Apda
Apda
Stel 941 heeft foutieve UIC-nummers. Op de ABk staat "NL NS 94 84 435941-2" en op de Bk staat "NL NS 94 84 435941-3". In beide gevallen een cijfer te weinig. Hoe is dit bij de andere stellen?  

20-09-2013 13:54:08
martijnham
martijnham
Zag vandaag toevallig de 450 met volledig nummer (12 cijfers):
ABk NL NS 94 84 4353450-8
Bk NL NS 94 84 4352450-9

Laatst bewerkt door martijnham op 20-09-2013 16:21
 

20-09-2013 13:59:18
broek53
broek53
Kweenie, maar volgens mij zijn dat 11 cijfers + controlecijfer.  

20-09-2013 16:21:38
martijnham
martijnham
ehh gelijk maar gecorrigeerd.  

20-09-2013 20:04:57
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
Apda (vr 20 sep 2013 13:23:33 https://www.somda.nl/forum/12856/p467624/): Stel 941 heeft foutieve UIC-nummers. Op de ABk staat "NL NS 94 84 435941-2" en op de Bk staat "NL NS 94 84 435941-3". In beide gevallen een cijfer te weinig. Hoe is dit bij de andere stellen?
En dan natuurlijk bij één van beiden ook een foutief controlecijfer want dat kan nooit anders zijn als er verder hetzelfde nummer op staat


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

20-09-2013 20:13:43
ZJ37
ZJ37
Wie gaat zich eigenlijk druk maken om die UIC cijfers?  

20-09-2013 20:16:44
sfj
Hobbyisten ZJ37, dat vinden velen van ons interessant en leuk.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

20-09-2013 20:18:05
ZJ37
ZJ37
Nou ik bedoelde het meer beroepsmatig. Die UIC cijfers hebben altijd alleen op rijtuigen gezeten en nu moeten ze ineens overal op, zelfs op materieel dat bij wijze van spreken volgende week buiten dienst zou kunnen staan.  

20-09-2013 20:23:33
sfj
Ik zie je punt en vraag me ook af wat de toegevoegde waarde is, maar dat vraag ik me bij wel meer van die Europese dingen af ... Je vraag kwam op mij denk ik niet compleet met die context over, vandaar mijn reactie


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

20-09-2013 21:38:51
dh3201
dh3201
Kwak er wat nummertjes op en iedereen is tevreden (behalve de nummertjesfetishsten).
Ook bij de rijtuigen kloppen de geplakte nummertjes niet altijd met de werkelijkheid.


Shqiperise-lopers?
 

20-09-2013 22:45:38
thom
thom
Quote
daniël_ddr (vr 20 sep 2013 20:04:57 https://www.somda.nl/forum/12856/p467651/):
Quote
Apda (vr 20 sep 2013 13:23:33 https://www.somda.nl/forum/12856/p467624/): Stel 941 heeft foutieve UIC-nummers. Op de ABk staat "NL NS 94 84 435941-2" en op de Bk staat "NL NS 94 84 435941-3". In beide gevallen een cijfer te weinig. Hoe is dit bij de andere stellen?
En dan natuurlijk bij één van beiden ook een foutief controlecijfer want dat kan nooit anders zijn als er verder hetzelfde nummer op staat

Dat zal zijn oorzaak hebben in dat er een getal mist, ergens buiten het controle getal zal tochook een getal anders moeten zijn om onderscheid te maken in de beide bakken.

Het nummers van de 941 zullen wel:
94 84 4357941-2 en 94 84 4356941-3
moeten zijn gezien de genoemde nummers van de 450 waar er nog een getal voor het stelnummer staat, na de nummers 435. Maar ook dat is een beetje een gokje.

Laatst bewerkt door thom op 20-09-2013 22:56
 

21-09-2013 12:32:29
SGMm2137
SGMm2137
Plan V 943 stond om 10.25 GDST in Mtwpl. Wat mij opviel in de spots is dat hij niet meer was gespot sinds mei 2013. Treinstel stond gewoon onder draad. Weet iemand wat de reden is dat het stel niet was gespot?  

21-09-2013 12:46:10
bossie186
bossie186
op 10 augustus j.l. heeft het stel een brandje gehad bij Mt.

Laatst bewerkt door bossie186 op 21-09-2013 12:47
 

21-09-2013 17:24:36
Mat64Rens
Mat64Rens
Goed nieuws, ik heb vandaag van twee conducteurs te horen gekregen dat NS een groot project gaat starten! Namelijk met het ombouwen van Mat '64. Alle rijdende stellen en alle stellen die terzijde staan worden omgebouwd omdat SLT toileten krijgen. Goed nieuws dus!  

21-09-2013 17:26:10
marotrans
marotrans
Wat gaan 'ze' er aan ombouwen dan precies?  

21-09-2013 17:36:23
john2
john2
Als ik het ombouwen moet interpreteren dan maak ik eruit op dat de toiletten uit de mat 64 gehaald worden en in de SLT ingebouwd worden. Want in de terzijde staande treinen die toch waarschijnlijk niet meer of weinig gebruik worden zullen ze echt niet meer gaan renoveren.  

21-09-2013 17:36:52
Pim530
Pim530
Als het echt om al het terzijde staande mat'64 gaat, weet ik voor elk individueel stel wel wat leuks om om te bouwen, om maar eens te beginnen met de 522. Verhaal staat wat mij betreft een beetje haaks op het DDM verhaal voor volgend jaar.  

21-09-2013 18:13:17
Mat64Rens
Mat64Rens
Sorry, ik bedoel moderniseren. Ik vertel geen leugens. Er werd ook bij verteld dat er al machinisten nu en straks weer kennis gaan doen met Mat '64.  

21-09-2013 18:28:48
salieri
salieri
Ben benieuwd wat broek53 ervan weet/te horen krijgt. Het lijkt mij namelijk stug dat alle terzijde staande en nog rijdende stellen een gehele revisiebeurt gaan krijgen. In plaats daarvan kunnen ze beter DDM-1 en DD-AR een (kleine) opknapbeurt geven voor meer capaciteit.  

21-09-2013 18:56:40
iraj-smile
iraj-smile
Hoi! Sorry dat ik er tussen een andere vraag stel. Maar ik ben op zoek naar de schematische tekeningen van het bedieningskastje van de koersrol? Ik wil er een kopen, een koersrol. Maar ik wil hem wel werkend!! Iemand tips?  

21-09-2013 20:37:28
trein00
trein00
Dit lijkt mij helemaal niet logisch. Het inbouwen van toiletten in de SLT duurt toch niet zo lang dat men van een hele hoop afgeschreven treinstellen een dure revisie gaat geven? Een revisie is voor vele jaren (uit mijn hoofd gezegd de laatste MAT64 revisie voor 7 en 3/4 jaar). Als men de toiletten gefaseerd inbouwd is het materieel wat tekort komt erg klein. Daarbij komen er vanaf 2016 ook nieuwe sprinter treinen als alles loopt volgens de planning en de verplicht stelling van een toilet is pas veel later als ik me niet vergis.

Laatst bewerkt door trein00 op 21-09-2013 20:41
 

21-09-2013 20:42:56
dlm4yjp
dlm4yjp
Ach, wacht eerst nou maar is een concrete bevestiging af van betrouwbare (insider) bronnen af, pas dan wil ik dit gerucht een kans geven


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

21-09-2013 22:16:09
thom
thom
Met alle respect voor de melder, maar als dat soort nieuws neergedaald is in de kringen van Mcn en Hc's, dan had het hier ook alwel bekend geweest...

Ik denk dat het gewoon voortvloeit uit het feit gaat dat de voor mat'64 de herinstructie weer in gang gezet is, end e stellen nogwel even in de dienst zullen blijven rondrijden.
 

21-09-2013 23:32:39
KvdLee
KvdLee
Zou leuk zijn! Maar economisch rendabel?
Goed, was hier al iets gezegd over Plan V 919 van CXX naar SHD?
 

21-09-2013 23:36:02
Pim530
Pim530
Je m'excuse? 919 historisch DIESELmaterieel?  


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina's):

Plan V - Plan T
RailWiki.nl