Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina's):

Plan V - Plan T
RailWiki.nl
24-04-2013 10:02:34
thom
thom
"Dat was het weer even" alsin voorlopig blijft het even bij deze bakken?
Dat zou dan klinken als een proefsloop met deze stellen.
 

24-04-2013 11:00:44
tjabbe73
tjabbe73
Het zal er wel om gaan dat HKS of welke toko het tegenwoordig is, zijn papieren dit keer wel op orde heeft. Daarom waren de 1300-en toen het laatste materieel wat NS daar zou laten slopen, maar ach niets zo veranderlijk....  

24-04-2013 11:27:40
guuglurg
guuglurg
Quote
Frontier (wo 24 apr 2013 00:47:08 https://www.somda.nl/forum/12856/p446901/): Oké, daarom vroeg ik het ook even voor de zekerheid, aangezien in streetview nog duidelijk een wissel, spoorwegovergang en een stukje spoor tot het terrein van HKS zichtbaar is, maar die beelden zijn dus gedateerd inmiddels.
Om precies te zijn: op http://www.industriespoor.nl/ProvincieNoordHolland.htm is te lezen: "De spooraansluiting van HKS (voorheen Hollandia Amsterdam) is in oktober 2010 opgebroken (Railmagazine 280 van december 2010)."
 

24-04-2013 20:08:48
Mat644
Mat644
Wat mij is opgevallen is dat bij veel terzijde Plan V het tyfoonrooster is verwijderd en ook in sommige gevallen een van de hoekruitjes eruit gehaald is.
Weet iemand of hier een reden voor is?
 


24-04-2013 20:13:39
KvdLee
KvdLee
Waarschijnlijk als voorraad voor andere stellen. Zijn moeilijk even na te maken als het kapot is.


Wordt donateur van de BSH! www.bsh-online.nl
 

24-04-2013 20:25:50
phantom
phantom
En miss dat de huidige museum eigenaren van een mat 64 ook wel wat mochten komen halen voor hun stellen om te dienen als voorraad ?
Zou ook nog zomaar kunnen,denk ik.


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

24-04-2013 20:26:50
AgentX
AgentX
En de Plan U stichtingen, zijraampjes zijn toch allemaal hetzelfde.  

24-04-2013 20:28:28
KvdLee
KvdLee
Klinkt ook wel aannemelijk, maar doet Ns wel zaken op dat gebied met stichtngen?


Wordt donateur van de BSH! www.bsh-online.nl
 

24-04-2013 20:35:33
Mat644
Mat644
Ja het viel mij op dat die attributen bij het transport naar Ahg b.v. al weg zijn. Verder heb ik nog de vraag hoelang een revisietermijn geldig is.  

24-04-2013 22:38:44
broek53
broek53
De revisietermijn van mat '64 is - bij de revisies die de laatste vijftien jaar zijn uitgevoerd - 7 1/4 jaar. Pas op: daarbij gaat het niet om alle delen van een treinstel; zo hebben draaistellen en allerlei hoofddelen hun eigen termijnen. En het is geen wet of zo: het is datgene wat NS en NedTrain samen hebben vastgesteld voor dit materieel.  

24-04-2013 22:39:03
taigagaai
Moderator
taigagaai
Dat hangt er maar net van af. Bij aflevering van de treinstellen werd er een termijn gevolgd van drie jaar. Nu gaan de stellen terzijde na 7 jaar en 3 maanden. Met de remcontrolebeurten is het mogelijk om de revisietermijn met 18 maanden te verlengen. Dit staat ook wel op de vorige pagina genoemd door broek53.

Laatst bewerkt door taigagaai op 24-04-2013 22:39
 

25-04-2013 10:04:05
aarclay
aarclay
Quote
KvdLee (wo 24 apr 2013 20:28:28 https://www.somda.nl/forum/12856/p447000/): Klinkt ook wel aannemelijk, maar doet Ns wel zaken op dat gebied met stichtngen?

Tuurlijk, aan stichtingen die van de NS een dergelijk treinstel hebben verworven worden er echt wel onderdelen van terzijde gesteld materieel ter beschikking gesteld indien nodig. Zo is de 115 van de DE-3 geloof ik voorzien van nieuwe ramen uit de 419, in dit geval was deze inmiddels gesloopte trein eigendom van NedTrain, maar NS doet voor zover ik weet van vrijwilligers niet moeilijk tegen zulke stichtingen waar ze zaken mee hebben gedaan.

Laatst bewerkt door aarclay op 25-04-2013 10:05


Choo choo.....
 

25-04-2013 11:17:49
bnv
bnv
Quote
verwoert (wo 24 apr 2013 22:39:03 https://www.somda.nl/forum/12856/p447035/): Dat hangt er maar net van af. Bij aflevering van de treinstellen werd er een termijn gevolgd van drie jaar. Nu gaan de stellen terzijde na 7 jaar en 3 maanden. Met de remcontrolebeurten is het mogelijk om de revisietermijn met 18 maanden te verlengen. Dit staat ook wel op de vorige pagina genoemd door broek53.


Voorzover ik het eigenlijk steeds begrepen heb: bij Plan V zeven en driekwart jaar met maximale verlengingsmogelijkheid van anderhalf jaar. Dat geeft dan maximaal negen en een kwart jaar na laatste revisie.
 

25-04-2013 11:32:31
bnv
bnv
Quote
thom (wo 24 apr 2013 10:02:34 https://www.somda.nl/forum/12856/p446913/): "Dat was het weer even" alsin voorlopig blijft het even bij deze bakken?
Dat zou dan klinken als een proefsloop met deze stellen.


Proefsloop: dat zou zo maar kunnen en wel in de lijn der logica.
Blijkbaar gaat HKS dat werk doen, hadden nog niet eerder plan V bij de hand en gaan aan de hand van deze twee stellen een methode vaststellen hoe die sloop moet gaan plaatsvinden.
Het kan dan ook nog zo zijn dat die methoede een onderdeel is van het proces omtrent de verlening van de milieuvergunning. Aan de hand van die methode wordt dan na verloop van tijd de definitieve vergunning verleend.
Let wel: dat is in principe mogelijk, weet niet of het inderdaad ook zo is. Afgezien van beroepsmogelijkheden kan het dan nog wel even duren voordat de seriematige sloop gaat plaatsvinden.

Kijk naar Simmeren: de 832 en een bak van de 840 werden in oktober 2010 aan Simmeren als proefsloop aangeboden. De seriematige sloop startte pas eind maart/begin april 2011.
 

25-04-2013 12:26:02
sik214
sik214
Waarbij in het geval van Simmeren eerst nog een proefsloop plaats heeft gevonden in de buurt van Zaandam, toch?  

25-04-2013 12:54:09
broek53
broek53
Neen, daar hebben alleen bakken opgestapeld gestaan.  

25-04-2013 18:56:58
BGM104
BGM104
Quote
broek53 (di 22 jan 2013 21:05:09 https://www.somda.nl/forum/12856/p431762/): Mat '64 heeft qua "omloop" al een grote ingebakken warme reserve. Ter vergelijking: in het wbl februari zijn er 37 beschikbaar (op inderdaad zoiets als 31 rijdende diensten), en dat worden er in april dus 5 minder. Dat zegt verder nog niets over hoeveel stellen eruit gaan; dat hangt er sterk vanaf of de carrousel in stand blijft en in welke omvang.


Ik ben het overzicht even kwijt. Volgens bovenstaande post zijn er nu 26 rijdende diensten, hoeveel stellen zijn hiervoor beschikbaar na de recente terzijde stellingen?

Het verschil tussen diensten en stellen wordt nu niet meer in Mt geparkeerd in een carroussel maar staat kris kras door het land?
 

25-04-2013 19:47:19
broek53
broek53
Het jaar is begonnen met 68 rijvaardige plan V's. Terzijde gesteld zijn sindsdien 445, 922, 923, 927, 930-935 = 10 stellen. Er zijn dus nog 58 stellen in dienst. Aantal geplande diensten op het moment weet ik niet precies, maar ik vermoed nog steeds 31. Er is geen carrousel meer, dus de 27 reserve-stellen staan inderdaad kris-kras door het land heen (of rijden als vervangers voor wat anders, natuurlijk).  

25-04-2013 23:58:40
bnv
bnv
Eerder in dit topic is ergens langs gekomen dat er vanaf het wijzigingsblad per 8 april nog 22 diensten zijn.
Dat zou op zich kunnen kloppen nu er in februari nog 31 waren zoals hierboven gezegd wordt. Per 1 april vervielen vervolgens de diensten in de 27900 groep, de ommetjes (Es)-Hgl-Dv-Zl. Dat waren drie diensten van steeds drie stellen, 9 diensten in totaal. En zo komen we dan op 31 - 9 = 22 stellen.
 

26-04-2013 00:07:27
broek53
broek53
Bij mijn weten zijn de diensten van Zl-Es verhuisd naar de 4400/9600 om DDAR af te lossen en zijn er per saldo ongeveer net zoveel diensten als in februari, maar het kan zijn dat ik een paar dingen door elkaar haal.  

26-04-2013 07:02:23
sik214
sik214
Zitten er stellen op korte termijn in de 'gevarenzone'? Bijvoorbeeld 936?  

26-04-2013 10:07:11
ZJ37
ZJ37
Quote
broek53 (do 25 apr 2013 19:47:19 https://www.somda.nl/forum/12856/p447188/): Er is geen carrousel meer, dus de 27 reserve-stellen staan inderdaad kris-kras door het land heen (of rijden als vervangers voor wat anders, natuurlijk).
Ik zie wel een trend dat er geregeld vanuit Mt stelletjes naar Hrl gaan die daar vervolgens dagenlang aan de kant staan en dan pas na enkele dagen of zelfs weken weer de dienst in gaan.
 

26-04-2013 11:29:28
bnv
bnv
Quote
sik214 (vr 26 apr 2013 07:02:23 https://www.somda.nl/forum/12856/p447233/): Zitten er stellen op korte termijn in de 'gevarenzone'? Bijvoorbeeld 936?


Kijk op Railwiki bij Plan V. Zie wat de laatste revisiedatum is en tel daar zeven en driekwart jaar bij op. Even rekenen dus en je hebt het antwoord.(er van uitgaande dat er geen verlengingsbeurten gegeven worden).
 

26-04-2013 13:12:38
doorreis
doorreis
In het OD topic wordt melding gemaakt dat de CXX 919 vandaag aan de kant staat. Er er een voorspelling op te maken dat het stel komend weekend (morgen) ook nog buiten dienst staat? Of is het gedaan met het stel...  

26-04-2013 15:36:54
train85
train85
Hij staat vandaag voor onderhoud aan de kant. In het weekend wordt die zelden ingezet. Dus aannemelijk is dat die vanaf maandag weer gaat rijden.  

26-04-2013 18:27:41
rogier
rogier
Op zaterdag heeft Connexxion zes diensten voor zes treinstellen, dus normaliter rijdt de 919 wel op zaterdagen...


Reiziger met hoofdletter R......
 

26-04-2013 18:29:43
doorreis
doorreis
Ik zag ook wat foto's voorbij komen van vorige week zaterdag... We gaan het zien...  

03-05-2013 20:11:02
broek53
broek53
Nog geen maand geleden kon ik melden dat er voor 2014 geen diensten voor mat '64 meer werden voorzien. Nu ben ik een reeks artikelen over mat '64 aan het schrijven en daarbij ben ik al tegengekomen dat er al in de jaren zeventig grote moeite was om de materieelbehoefte te bepalen (en wie de geschiedenis van de roemruchte Gaten van 83 en 93 kent, en het grillige verloop van de jaren 2000 tot heden een beetje kent, weet dat dat eigenlijk nooit anders is geweest). Lange aanloop om te melden dat er nu, een maand later, rekening wordt gehouden met een park van circa 50 plan V's in 2014.... Dat zegt nog niets over het aantal diensten, maar ze zullen vast niet allemaal voor reserve bedoeld zijn.

Het komt overigens exact overeen met een mededeling van een paar weken terug dat de stellen tot en met 940 in de gevarenzône zitten. Als die weg zijn, dan zijn er nog precies 50 stellen...

Laatst bewerkt door broek53 op 03-05-2013 20:11
 

04-05-2013 18:19:09
iraj-smile
iraj-smile
weet iemand waar de V'tje 876 is?  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


04-05-2013 18:30:25
bossie186
bossie186
In Br in de loods.

Laatst bewerkt door bossie186 op 04-05-2013 18:30
 

04-05-2013 18:48:46
iraj-smile
iraj-smile
dank u wel  

04-05-2013 21:11:23
koosmat64
koosmat64
Quote
maigoda (wo 23 jan 2013 15:55:26 https://www.somda.nl/forum/12856/p431964/): Dat klopt inderdaad. Volkerrail heeft in opdracht van de Stichting Mat'64 met loc 203-4 de 904 uit Es weggehaald en overgebracht naat Zl. Vertrektijd te Es was 12.18 uur en de aankomst te Zl was 13.49 uur. (plaats ik wel als ik weer thuis ben). Ik was van bestuurswege uit aanwezig als begeleider. De 904 kan voorlopig in Zl blijven en daar zal gewerkt woden aan een herindienststelling.

Hoe staat het hier eigenlijk mee? Ben een beetje nieuwschierig.
 

05-05-2013 16:18:51
bnv
bnv
Quote
broek53 (vr 03 mei 2013 20:11:02 https://www.somda.nl/forum/12856/p448233/): Nog geen maand geleden kon ik melden dat er voor 2014 geen diensten voor mat '64 meer werden voorzien. Nu ben ik een reeks artikelen over mat '64 aan het schrijven en daarbij ben ik al tegengekomen dat er al in de jaren zeventig grote moeite was om de materieelbehoefte te bepalen (en wie de geschiedenis van de roemruchte Gaten van 83 en 93 kent, en het grillige verloop van de jaren 2000 tot heden een beetje kent, weet dat dat eigenlijk nooit anders is geweest). Lange aanloop om te melden dat er nu, een maand later, rekening wordt gehouden met een park van circa 50 plan V's in 2014.... Dat zegt nog niets over het aantal diensten, maar ze zullen vast niet allemaal voor reserve bedoeld zijn.

Het komt overigens exact overeen met een mededeling van een paar weken terug dat de stellen tot en met 940 in de gevarenzône zitten. Als die weg zijn, dan zijn er nog precies 50 stellen...


Duidelijk teken dat ze nog niet weten wat ze er mee willen en wat ze er mee zouden kunnen doen. (vanaf december 2013).
Wat wel duidelijk is, dat, mochten ze volgend jaar over die 50 stellen willen beschikken, dat dan zeker alle 900'en verlengingsbeurten nodig hebben. Daarbij rekening houdende dat het met de stellen t/m 940 deze zomer voorbij is. Na de zomer 2014 moeten dan ook de eerste 441'ers dat hebben, maar dat is allemaal nog relatief ver weg.
Wellicht spelen deze overwegingen een rol omtrent de plannen met DM 90 dat in dat topic te lezen is.
Het is een rekensom versus materieelbehoefte dat goed plannen en rekenen vereist waarvan Broek 53 nog niet helemaal overtuigd is dat dit een efficiënt en adequaat model oplevert.............. Afwachten maar weer wat het gaat worden.
 

05-05-2013 16:24:09
broek53
broek53
Niet overtuigd es heel zwak uitgedrukt. Het is nooit adequaat en aan de betekenis van efficient zul je heel wat moeten veranderen om dat recht te praten. What about de 40 tussenrijtuigen DDZ die er straks ook nog eens bij komen?  

05-05-2013 16:37:17
BGM104
BGM104
Het gaat bij de voorspelling van het aantal reizigers al mis. Voor wbl sep is er een prognose van groei waardoor het huidige materieelpark eigenlijk te klein is. voor wbl dec zijn de prognoses dan weer zo negatief dat je mat64 niet nodig zou hebben.

Dat de modellen nu niet meer blind gevolgd worden is voor reiziger alleen maar winst.
 

05-05-2013 20:31:07
tjabbe73
tjabbe73
Quote
koosmat64 (za 04 mei 2013 21:11:23 https://www.somda.nl/forum/12856/p448414/):
Quote
maigoda (wo 23 jan 2013 15:55:26 https://www.somda.nl/forum/12856/p431964/): Dat klopt inderdaad. Volkerrail heeft in opdracht van de Stichting Mat'64 met loc 203-4 de 904 uit Es weggehaald en overgebracht naat Zl. Vertrektijd te Es was 12.18 uur en de aankomst te Zl was 13.49 uur. (plaats ik wel als ik weer thuis ben). Ik was van bestuurswege uit aanwezig als begeleider. De 904 kan voorlopig in Zl blijven en daar zal gewerkt woden aan een herindienststelling.

Hoe staat het hier eigenlijk mee? Ben een beetje nieuwschierig.

Die staat bleek te zijn op Zwolle, op de dieselsporen, naast Arriva...
 

05-05-2013 23:42:12
279
279
dat het stel in Zl staat wisten we wel.
koosmat zal meer benieuwd zijn naar vorderingen op het gebied
van herindienststelling....
 

06-05-2013 10:10:50
jorgo
jorgo
Quote
broek53 (vr 03 mei 2013 20:11:02 https://www.somda.nl/forum/12856/p448233/): Nog geen maand geleden kon ik melden dat er voor 2014 geen diensten voor mat '64 meer werden voorzien. Nu ben ik een reeks artikelen over mat '64 aan het schrijven en daarbij ben ik al tegengekomen dat er al in de jaren zeventig grote moeite was om de materieelbehoefte te bepalen (en wie de geschiedenis van de roemruchte Gaten van 83 en 93 kent, en het grillige verloop van de jaren 2000 tot heden een beetje kent, weet dat dat eigenlijk nooit anders is geweest). Lange aanloop om te melden dat er nu, een maand later, rekening wordt gehouden met een park van circa 50 plan V's in 2014....


Zonder je te vragen de reeks artikelen 'weg te geven', roept dit wel wat vragen op. (In ieder geval is het mooi te constateren dat de huidige generatie planners zijn werk niet minder goed doet - of: in staat wordt gesteld te doen - dan dertig jaar geleden.)
- Je lijkt een beetje aan te geven dat de waan van de dag eerder over de planning regeert dan de lange termijn visie?
- Kan het niet zo zijn dat er daadwerkelijk een zeer grillige behoefte aan materieel bestaat die echt per seizoen verandert ('behoefte' gerelateerd aan reizigersopkomst, niet aan bedrijfspolitieke koers t.a.v. reserves, volnormen etc.)
- Als dat zo is, zou een meer op de lange-termijn gerichte planning, die op gemiddelden van die grilligheden in de curve gericht is, niet juist zorgen voor een minder genuanceerde beschikbaarheid van materieel (oftewel: in de praktijk óf teveel, óf te weinig, maar gemiddeld precies genoeg).
- Is het aanhouden van een regelkraan aan mat '64 dan niet voorzichtigheidshalve een betere oplossing dan ze nu slopen en volgend jaar lente weer ergens rijtuigen moeten huren (die dan in de praktijk pas kunnen instromen als het ergste leed geleden is)?
- Oftewel, misschien is de planning nog altijd korte termijn, maar in ieder geval beter dan zoals het in het verleden ging: afromen van de reserves en dan moeten bijkopen/-huren...

Laatst bewerkt door jorgo op 06-05-2013 10:13
 

06-05-2013 12:40:46
bnv
bnv
Het blijft voor ons, niet direct betrokkenen, altijd speculeren welke methode er bij de planning gehanteerd wordt. Ongetwijfeld zullen daar wiskundige modellen bij gebruikt worden waarvan wij maar hopen dat alle factoren die in dit proces een rol spelen, ook gebruikt zijn om de methode vast te stellen.
In de praktijk is het vaak zo dat immateriële factoren, waaronder die ontleend aan de gedragswetenschappen, een ondergeschoven rol toebedeeld krijgen nu deze in de praktijk moeilijk in wiskundige modellen op te nemen zijn. Ik kan niet nagaan in hoeverre dat allemaal gebeurd is. Het heeft dan ook weinig zin om kritiek te leveren nu een genuanceerd oordeel over de gevolgde methode niet mogelijk is daar die ons onbekend is.

Wel: het probleem met mat 64 betreft mijn inziens een korte termijn probleem, nu:
- die 50 stellen in de dienstregeling 2014 nog nodig blijken te zijn, op welke wijze dan ook;
- waarvan de resterende 900'en verlengingsbeurten nodig hebben om de komende winter door te komen;
- dat dan 21 stellen betreft (vanaf 941) terwijl de 400'en zonder verdere revisies tot volgende zomer door kunnen blijven rijden.
- dat men op grond van kostenoverwegingen naar alternatieven zoekt om op andere wijze te voorzien in vervanging van de resterende 900'en.
- dat er zo'n 25 stuks DM 90 beschikbaar zijn die dat gat zouden kunnen vullen.
- dat er wellicht meer opties zijn die we nu maar even laten voor wat die zijn.(speculeren op dit moment nog niet zo zinvol).

Tot nu toe zie ik niet in dat men naar oplossingen zoekt voor problemen na zomer 2014 gezien hetgeen in dit topic en in dat van DM 90 dezer dagen langs gekomen is.
 

09-05-2013 08:53:55
bnv
bnv
Een mijn inziens vreemde melding in OdR van deze maand mei dat naar verluidt die twee stellen 842 en 879 naar HKS zijn overgebracht om daar te worden opgeslagen. Niet duidelijk waarvoor dat dient als de rest op de Wgm achterblijft en welk nut dat dan dient.
Ik houd het vooralsnog op proefsloop om een sloopbestek op te stellen voor het seriematige werk tzt.
 

22-05-2013 11:51:09
jorgo
jorgo
Even een eigen post van vijf jaar geleden quoten...

Quote
jorgo (di 05 feb 2008 23:37:26 https://www.somda.nl/forum/12856/p118867/): Om records te vestigen hoeft mat'64 niet zo heel lang meer mee. Ter vergelijking: geen enkele Hondekop heeft het in de reguliere dienst langer uitgehouden dan 37 jaar. Men sprak er in 1996 van dat het hoog tijd werd voor de (overigens nog in prima staat verkerende) oudjes. Welnu, het 'oerdegelijke' materieel heeft het toch moeten afleggen tegen de lichtgewicht treinstellen. De oudste Plan T (1964) is inmiddels tegen de 44... Toegegeven, Hondekoppen gaven wel duidelijk de indruk van een oudere generatie te zijn, mn vanwege de ramen, deuren en schorten.

FF leeftijdenlijstje van buitendienstgesteld materieel: %02%
* Mat'46 (1983): maximaal 35 jaar
* Plan F/G/M (astbesthondekoppen, draairamen; 1993): max. 37 jaar
* Plan P (glaswolhondekoppen, viertjes; 1996): max. bijna 37 jaar
* Plan Q (glaswoltweetjes, 1996): max. 34 jaar

* Plan D (1978): max. 28 jaar
* Plan D RD -> stuurstanden (1987): max. 36 jaar
* Plan E (1988): max. 33 jaar (exemplaren uit 1954 hebben de eindstreep niet gehaald)
* Plan E fietsenrijtuigen (2004): 49 jaar
* Plan W (2003): max. 33 jaar

* Plan U (2003): max. 43 jaar
* Plan X (2002): bijna max. 49 jaar

Zo zie je dat het met name de laatste jaren een trend is materieel langer in dienst te houden (is de kwaliteit ook beter?). Dit geldt overigens ook voor het buitenland: in België zijn de oudste AM62 stukken ouder dan tot nog toe buiten dienst gestelde klassiekjes ooit geworden zijn.

De DE-II zal wel niet worden ingehaald, maar qua elektrisch stroomlijnmaterieel heeft mat'64 de records gebroken. Niet dat je mij hoort klagen.


Inmiddels blijkt Plan T tegen de 46 jaar geworden te zijn. De 441 is in september 2013 44 jaar in dienst. Die zal wel geen 46 worden.

Records worden toch nog gebroken: AM62 is nog altijd in dienst (eventjes), veel treinstellen uit die serie worden 51 dit jaar. Representatief zijn die allang niet meer, voornamelijk vanwege het gebrekkige onderhoud.
 

29-05-2013 20:29:28
broek53
broek53
Voor wie met sommige stellen iets speciaals heeft: komend weekend gaan de 924, 925, 926 en 936 terzijde.  

29-05-2013 21:17:46
taigagaai
Moderator
taigagaai
Is dat per 1 juni of nog per 31 mei?  

29-05-2013 21:22:31
broek53
broek53
De terzijdestelling is met ingang van 3 juni; ze kunnen dus nog tot en met zondag rijden. Verzamelplaats wordt waarschijnlijk Nijmegen, waarna ze volgende week naar Arnhem GE zullen gaan.  

30-05-2013 20:07:59
broek53
broek53
Zoals uit het OD blijkt, is de 936 vandaag al vanuit de rijdende dienst in één klapo door naar Haarlem gebracht, waar een en ander uitgenomen zal worden. Net als bij de DDAR-en van vandaag is ook dit een soort snelheidsrecord. De 936 is dan ook formeel vandaag terzijde gesteld, en ook dat gebeurt niet vaak (formele terzijdestelling op de dag dat een stel nog volop in dienst is geweest).
De 936 is in het plan V-areaal een bijzonder stel: ik zie het nog al dan niet afgedekt wachten met een schuin omhoog geknikte kop van de ABk op een beslissing over herstel. Uiteindelijk heeft Talbot zich er toen over ontfermd.
 

30-05-2013 22:11:36
103 220-0
103 220-0
Is de BPk van de 936 destijds niet een tijd met de ABDk 401 onderweg geweest?  

30-05-2013 22:34:04
broek53
broek53
Zeker, met het nummer 936 op de zijwand afgekruist en het nummer 401 erboven. Een uniek treinstel met een bagageruimte en een postruimte en twee tamelijk verschillende soorten interieur.  

31-05-2013 05:07:59
ZJ37
ZJ37
Je doelt hierbij op de schade die de 936 heeft opgelopen bij de frontale botsing tussen Nmd en Nm, neem ik aan.  

31-05-2013 07:53:53
rob46
rob46
Klopt, op 28-8-1979 frontale botsing met Mat'46: 256+224. 256 Total loss.


57 jaar OV-fotografie.
 

31-05-2013 07:59:36
dvdhoven
dvdhoven
En misschien nog nuttig om aan te vullen, Wc - Rvs - O was toen nog enkel spoor. En het is bij de overgang naar enkelspoor gebeurt.


Dick van den Hoven
 

31-05-2013 08:15:39
103 220-0
103 220-0
Nee, de treinen waren in verschillende richtingen op hetzelfde spoor onderweg. De mat '46-stellen hadden een spitstrein gereden en keerden terug naar Nijmegen.  

31-05-2013 08:59:51
broek53
broek53
Ik had het beter meteen in zijn geheel kunnen opschrijven. Het was overigens de 936 die na een spitsslag terugkeerde naar Nijmegen, het mat '46 was de reguliere trein. De 936 was door een beveiligingsfout in Wychen op linkerpoor terechtgekomen in plaats van op het reguliere rechterspoor, en bij gebrek aan beveiliging voor linkerspoorrijden reed het Verkeerd Spoor.

Laatst bewerkt door broek53 op 31-05-2013 09:00
 

31-05-2013 09:07:25
103 220-0
103 220-0
Het is al lang geleden en ik ben van een generatie die mat'46 associeert met spitstreinen, maar de IJssellijn was destijds natuurlijk ook nog het domein van mat'46  

31-05-2013 09:10:21
rob46
rob46
Quote
broek53 (vr 31 mei 2013 08:59:51 https://www.somda.nl/forum/12856/p452503/): Ik had het beter meteen in zijn geheel kunnen opschrijven. Het was overigens de 936 die na een spitsslag terugkeerde naar Nijmegen, het mat '46 was de reguliere trein. De 936 was door een beveiligingsfout in Wychen op linkerpoor terechtgekomen in plaats van op het reguliere rechterspoor, en bij gebrek aan beveiliging voor linkerspoorrijden reed het Verkeerd Spoor.
Tot overmaat van ramp reed 936 in een flauwe linkerboog zodat ze elkaar niet in beeld hadden.


57 jaar OV-fotografie.
 


31-05-2013 09:12:40
jorgo
jorgo
Quote
broek53 (do 30 mei 2013 22:34:04 https://www.somda.nl/forum/12856/p452473/): Zeker, met het nummer 936 op de zijwand afgekruist en het nummer 401 erboven. Een uniek treinstel met een bagageruimte en een postruimte en twee tamelijk verschillende soorten interieur.


En, als ik het wel heb, verschillende ramen.
 

31-05-2013 09:52:38
lex_t
lex_t
Quote
rob46 (vr 31 mei 2013 07:53:53 https://www.somda.nl/forum/12856/p452493/): Klopt, op 28-8-1979 frontale botsing met Mat'46: 256+224. 256 Total loss.


En 8 mensen dood. Ik zeg het maar even.
 

31-05-2013 12:24:35
ZJ37
ZJ37
Quote
broek53 (wo 29 mei 2013 20:29:28 https://www.somda.nl/forum/12856/p452261/): Voor wie met sommige stellen iets speciaals heeft: komend weekend gaan de 924, 925, 926 en 936 terzijde.
De 925 is zoals reeds vermeld gisteren vanuit Ut naar Nm gekomen en kwam hier rond 17.15 uur aan. De 926 staat sinds gisteravond te Ehv en van de 936 is het verhaal bekend. De 924 is als enige van dit rijtje nog actief geweest vanmorgen: het werd na 4428 te Nm afgerangeerd.

Wel apart dat de 929 niet in de rijtje voorkomt dat eerder deze week defect raakte bij Sdk. Het stel is overigens niet meer in Ut, maar staat nu in Ehv.
 

31-05-2013 13:16:29
maigoda
maigoda
Quote
jorgo (vr 31 mei 2013 09:12:40 https://www.somda.nl/forum/12856/p452509/):
Quote
broek53 (do 30 mei 2013 22:34:04 https://www.somda.nl/forum/12856/p452473/): Zeker, met het nummer 936 op de zijwand afgekruist en het nummer 401 erboven. Een uniek treinstel met een bagageruimte en een postruimte en twee tamelijk verschillende soorten interieur.


En, als ik het wel heb, verschillende ramen.

Dat klopt ook. In het deel "Elektrische treinstellen in Nederland" waar mat'64 in beschreven staat, is er volgens mij een foto van terug te vinden. Genomen in het midden van het stel met het doorgestreepte nummer en daardoor ook goed zichtbaar het verschil in ramen.
Groetjes,
Emiel
 

31-05-2013 16:53:09
broek53
broek53
Uit onverwachte hoek: heden terzijde gesteld de 948 en 952, die met wat grotere defecten staan (ik neem aan in Maastricht).


Enigszins geruststellend voor de liefhebbers (en wellicht jammer voor de niet-liefhebbers): actuele stand van zaken voor het jaar 2014 = 50 stellen in dienst, inzet in principe gelijk aan dit jaar.
 

31-05-2013 17:52:24
guuglurg
guuglurg
Er zijn er (met recente terzijdestellingen) nog 51 beschikbaar, in ruim 6 maanden hiervan slechts 1 terzijde stellen is misschien wat optimistisch

Als ik het goed bekijk zijn er nu 24 omlopen voor mat '64 gesteld (6x 5500, 1x 6900, 6x 44/9600, 11x 52/6400). Dat worden er met wzblad 9 juni 28, 2 extra in de 44/9600 en 2 voor de 7500.
 

31-05-2013 17:52:54
bnv
bnv
Dat betekent dan, nu er nog 53 stellen in dienst zijn, er nog drie aan de kant kunnen. Wellicht zullen dat de 928 en de 929 zijn die al in de verlenging zitten, en dan nog eentje, zou kunnen dan de 937 die in juli zijn revisietermijn bereikt. Vanaf de 939 moeten er dan weer verlengingsbeurten plaatsvinden om alle stellen de komende winter door te helpen en zo de dienstregeling 2014 kunnen draaien.
Nummers uiteraard in zoverre dat er geen tussentijdse terzijdestellingen plaatsvinden zoals nu met de 948 en de 952.
 

31-05-2013 22:42:12
timtrein
timtrein
In het (onwaarschijnlijke) geval dat er toch extra behoefte is aan mat'64 kunnen er natuurlijk altijd terzijdestellen weer in dienst genomen worden. Maar als er maar pakweg 28 stellen nodig zijn dan lijkt de kans me groter dat het reservepark gewoon met het beschikbare aantal stellen meekrimpt.
En zo gaan de jongere stellen toch nog in de buurt van de 40 dienstjaren komen
 

02-06-2013 17:27:54
Davio
Davio
Goeiendag,

Ik hoorde net dat de laatste (hele) Plan T 526 a.s maandag word gesloopt! Weet iemand bij welke sloperij het word gesloopt? Dat vraagt namelijk een stichting af die het graag wilt bewaren

Alvast bedankt voor jullie medewerking.

Laatst bewerkt door spiketrain op 02-06-2013 17:37, reden: Behoort thuis in Ontwikkelingen Mat. '64
 

02-06-2013 17:29:55
thieskes
thieskes
Komen ze op tijd mee als deze a.s. maandag (dat is dus morgen) gesloopt wordt.


http://www.flickr.com/photos/thieske_1987
 

02-06-2013 17:33:18
Davio
Davio
Idd, het is ook een beetje te laat gemeld...  

02-06-2013 19:11:51
broek53
broek53
Een hele tijd geleden heb ik al eens badinerend voorspeld dat er wel een stichting zou komen om het wrak van de allerlaatste plan T te bewaren.
Overigens kan ik mij slecht voorstellen dat er in Amersfoort gesloopt gaat worden (vergunning, asbest, noem maar op). Hooguit kan ik mij indenken dat de 526 weg moet om ruimte te maken voor DDAR bijvoorbeeld - dan zullen ze 'm misschien wegslepen.
 

02-06-2013 19:12:52
rob46
rob46
Quote
Davio (zo 02 jun 2013 17:27:54 https://www.somda.nl/forum/12856/p452872/): Goeiendag,

Ik hoorde net dat de laatste (hele) Plan T 526 a.s maandag word gesloopt! Weet iemand bij welke sloperij het word gesloopt? Dat vraagt namelijk een stichting af die het graag wilt bewaren
Alvast bedankt voor jullie medewerking.
Tuurlijk, en het is niet eens 1 april.


57 jaar OV-fotografie.
 

02-06-2013 19:28:29
Davio
Davio
In ieder geval, hij staat niet meer op het opstelspoor in amf. Waar is dan een sloperij in amf?  

02-06-2013 20:48:09
maigoda
maigoda
Die is er niet in Amf.
Groetjes,
Emiel
 

02-06-2013 21:31:25
aarclay
aarclay
Sloperij Beelen is het...

En nee, de sloop is niet te redden. Het stel staat al een jaar op de lijst van de te slopen treinstellen. Spijtig maar helaas, maar toch rouw ik er niet om omdat we al twee Mat'64'jes hebben. Op het interieur na is Plan T zo goed als hetzelfde als Plan-V, en ja, gelukkig hebben we de foto's nog

Laatst bewerkt door aarclay op 02-06-2013 21:33


Choo choo.....
 

02-06-2013 21:55:31
Erikvd12
Erikvd12
en daarmee zal mijn wandeling door de 517 en het stickertje dat ik eraf trok en behoorlijk meurde mijn laatste "rit" zijn geweest, hoewel ik de 520 nog filmde in Swk te 7 april 2010.
En natuurlijk de rit met de 530 tussen Gv en Rtd te 14 juli 2008.

Laatst bewerkt door Erikvd12 op 02-06-2013 22:00
 

02-06-2013 22:23:33
bnv
bnv
Quote
broek53 (zo 02 jun 2013 19:11:51 https://www.somda.nl/forum/12856/p452886/): Een hele tijd geleden heb ik al eens badinerend voorspeld dat er wel een stichting zou komen om het wrak van de allerlaatste plan T te bewaren.
Overigens kan ik mij slecht voorstellen dat er in Amersfoort gesloopt gaat worden (vergunning, asbest, noem maar op). Hooguit kan ik mij indenken dat de 526 weg moet om ruimte te maken voor DDAR bijvoorbeeld - dan zullen ze 'm misschien wegslepen.


Kijk, dit lijkt me nou een plausibele verklaring. Heerlijk, die spraakverwarring.
Geloof het maar niet dat maandag de snijbranders klaar zullen staan. Verwacht inderdaad dat het stel elders zal worden weggezet waarbij de aantekening is gemaakt dat het stel voor sloop bestemd is.

Nog even een herhaling van zetten: de sloop van al het mat 64 is gegund aan Beelen. Die doet dat niet zelf maar vindt daar andere sloopbedrijven voor die vergunning hebben om ook oa. met asbest te werken. Twee jaar geleden was dat Simmeren in Groningen. Het lijkt er nu op dat deze keer dit aan Hollandia (HKS) in de Westhaven van Asd gegund wordt. De 842 en de 879 hebben de eerste gang gemaakt om, in mijn beleving, een proefsloop uit te voeren om een sloopbestek op te stellen. Dit dient vervolgens voor de te verlenen milieuvergunning dat, gezien de voorgeschreven procedures, moet worden overlegd alvorens de vergunning wordt verleend waar het bestek onderdeel vormt van de milieuvergunning. Vandaar dat de seriematig sloop nog wel even op zich zal laten wachten.
Waarin ook ongetwijfeld de 526 mee zal worden genomen.
Dit in mijn beleving. Wie anders weet mag het hier zeggen.
 

02-06-2013 22:30:01
thom
thom
Het zou me niets verbazen als na het akkefietje wat Beelen had met het asbest van deze stellen de sloopklus kwijt geraakt is en NS op zoek is naar een ander en die mogelijk gevonden heeft in HKS.

En wbt die 526, laat die alsjeblieft verschrotten, genoeg mat'64 bewaard en dat stel is een complete gatenkaas van de geplukte en gesloopt onderdelen dat je daar niets meer van gaat maken.

Laatst bewerkt door thom op 02-06-2013 22:31
 

02-06-2013 22:32:55
bnv
bnv
Niet Beelen had een akkefietje met asbest maar Simmeren. Beelen moet nu een ander bedrijf vinden om dit werk uit te voeren. HKS komt daarbij nu in zicht.
NS is geen partij geweest in deze affaire.
 

03-06-2013 08:54:30
rob46
rob46
Het afvoeren van 842 en 879 vanaf de Wgm had te maken met de opdracht van NS om de zwaar, in het zicht staande, ontsierende volgekliederde stellen te verwijderen i.v.m. het aanzien op de Wgm. Planning was drie stellen af te voeren naar HKS Scrap Metals BV., maar door vertragingen werden het er dus twee. De andere stellen staan nu aan het zicht onttrokken op de Wgm. Beide HKS-stellen zijn géén antidreunstellen hetgeen ook geldt voor de overige vijf op de Wgm. Van een proefsloop zou ik niet willen spreken, niettemin worden deze twee stellen bij HKS gesloopt. Hoe de sloop van de antidreunstellen zal gaan verlopen is vooralsnog een groot ????

Laatst bewerkt door rob46 op 03-06-2013 12:53


57 jaar OV-fotografie.
 

03-06-2013 09:23:21
jorgo
jorgo
'HKS Crap Metals BV'?

Het siert het bedrijf overigens dat het een specifieke actie opzet vanwege dit esthetische geval.
 

03-06-2013 17:57:53
thom
thom
Quote
bnv (zo 02 jun 2013 22:32:55 https://www.somda.nl/forum/12856/p452916/): Niet Beelen had een akkefietje met asbest maar Simmeren. Beelen moet nu een ander bedrijf vinden om dit werk uit te voeren. HKS komt daarbij nu in zicht.
NS is geen partij geweest in deze affaire.

Het probleem zat een stapje verder dus, duidelijk

Wel creatief, vroeger deed HKS het slopen onder hun eigen naam.
 

03-06-2013 18:14:31
Davio
Davio
Als ik het goed begrijp gaat nu de HSK de 526 slopen? %03%  

03-06-2013 18:16:54
Bert13
Bert13
Als ik het goed begrijp, gaat er voorlopig helemaal niks gebeuren.


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

03-06-2013 18:22:54
timtrein
timtrein
Vraag blijft, waar is de 526 heen! Verstopt in Amf, weggemoffeld op de Dijksgracht of nog ergens anders?  

03-06-2013 18:36:44
SGMm2137
SGMm2137
Ik was gister bij wagenloods in Amf en dacht dat achteraan wel een Plan T zag staan. Maar dat kan ook de 522 zijn? Weet het dus niet zeker.  

03-06-2013 18:52:21
rob46
rob46
De 522 is al op 2-4-2012 vanaf Amf naar het Rb Hlm gegaan.

Laatst bewerkt door rob46 op 03-06-2013 19:04


57 jaar OV-fotografie.
 

03-06-2013 19:08:51
Davio
Davio
Dus dan is het goed mogelijk dat het de 526 is of het moet een plan v stel zijn ofzow iets maar dat lijkt me sterk...  

03-06-2013 19:11:12
treinefan
treinefan
Ik was vandaag zelf in Amersfoort op alle legale plekken en ik kon nergens plan T vinden. Ook niet in de buurt van de Syntus treinen. Daar staan nog wel altijd gele plan U stellen. Misschien dat de 526 daarmee verward wordt? Anders moet hij uit zicht verplaatst zijn.  

03-06-2013 19:15:02
SGMm2137
SGMm2137
Heb jij thv de DDAR rijtuigen op de heuvel gestaan?
Dan kon je hem helemaal achterin het hoekje zien.
 

03-06-2013 20:50:30
sik214
sik214
De 526 staat gewoon in Amf, achter de voormalige werkplaats, aan de kant van Amfge. Misschien voor de gemoedstoestand van sommigen beter dat dat ding snel de schredder in gaat!  

03-06-2013 21:23:33
KvdLee
KvdLee
Haha, ikzou d'r best een souvenirtje uit willen maar verder niet. Staat daar prima vind ik. Houden zo, stel sloop uit en probeer zeker niet op te knappen. Het heeft wel iets dat wrak %02%


Wordt donateur van de BSH! www.bsh-online.nl
 

03-06-2013 21:24:01
bnv
bnv
.............en dan is dat probleem volgens mij gewoon opgelost. Die 526 staat dus nu op een andere plaats dan waar die de laatste maanden gestaan heeft. Ik ga er maar van uit dat deze verplaatsing aanleiding is geweest voor de ophef over deze kwestie.
Wat mij betreft over en sluiten. (wie stond er vanochtend om 8.00 uur aan het hek om te kijken wat er ging gebeuren?).
 

05-06-2013 18:57:41
Mat64Rens
Mat64Rens
Weet iemand waar Plan V 904 is van Stichting Mat 64?  

05-06-2013 19:03:09
marciekemp
marciekemp
Staat in Zwolle op een bovenleiding loos spoor  

05-06-2013 20:04:58
KvdLee
KvdLee
Er wordt niet mee gereden nee, maar onderhoud geloof ik wel.


Wordt donateur van de BSH! www.bsh-online.nl
 

05-06-2013 21:12:34
dvdhoven
dvdhoven
Quote
verwoert (wo 05 jun 2013 20:19:08 https://www.somda.nl/forum/12856/p453419/): Hoe kom je daar nou bij??? Het treinstel moest weg uit Enschede, omdat het emplacement daar deze zomer wordt verbouwd.
Even kleine correctie, dat emplacement wordt nu al verbouwd. Het spoor waar hij stond, is er nog wel, maar inmiddels onbereikbaar.


Dick van den Hoven
 

05-06-2013 22:02:08
maigoda
maigoda
Ik kwam net Es binnengereden, maar het spoor waar de 904 stond (spoor 412b) is inmiddels vanaf het wissel opgebroken.
Groetjes,
Emiel
 

06-06-2013 07:05:54
Erikvd12
Erikvd12
Tijdje terug heeft men het stel naar Zl gebracht, maar ook valt mij op dat de website niet wordt geüpdatet.  

06-06-2013 07:25:49
admin
Moderator
admin
Berichten rondom stel 904 stevig opgeschoond zonder dat er feitelijke inhoud is verwijderd.
Hierbij het vriendelijke verzoek aan alle gebruikers om bij een herhaling van zetten (dus eigenlijk iemand die voorgaande berichten niet leest en weigert de zoekfunctie te gebruiken) dit te melden aan het beheer en niet te reageren.


Met vriendelijke groet, Peter van der Leek
 

06-06-2013 23:18:40
tripleklep
tripleklep
Sinds een paar dagen staat bij de werkplaats Haarlem plan V 936. Vandaag stond het stel achteraan het terrein en was men bezig één van de cabines los te maken van de rest van de bak. Als ik het in het voorbij rijden goed heb gezien! Iemand die meer hierover weet?  

06-06-2013 23:28:57
thom
thom
Een cabine losmaken van de bak, begrijp ik dan dat je ze met een snijbrander bezig gezien hebt ?  

06-06-2013 23:34:48
Frontier
Frontier
Vanmiddag langs gereden, beide cabines zaten er nog gewoon aan, met een paar medewerkers ernaast, dat dan weer wel.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

06-06-2013 23:39:13
tripleklep
tripleklep
Daar leek het op maar met een rijdende trein ben je er snel voorbij. Vandaar dat ik het hier even navraag..  

07-06-2013 08:19:32
ZJ37
ZJ37
De enige tijd defect geraakte 929 is deze week weer ingezet.  


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina's):

Plan V - Plan T
RailWiki.nl