Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina's):

Plan V - Plan T
RailWiki.nl
30-06-2008 15:29:40
nielske90
nielske90
Zou ook vreemd zijn, omdat ze nu de Plan V die door het stootblok is gegaan in Ddr aan het herstellen zijn. Ook al staat in het contract dat ze weer heel moeten zijn bij de overdracht, zou dat redelijk zinloos zijn...  

30-06-2008 16:08:37
lucky
lucky
Inderdaad... dan kun je beter gaan onderhandelen over een afkoopsom of iets dergelijk.  

30-06-2008 17:32:59
timtrein
timtrein
O, maar dat is vaker gebeurd hoor. Ook met ICK's, die daarna de mottenballen in gingen (OK, om er later wel weer uit te komen).  

30-06-2008 18:52:10
lamote_ban
lamote_ban
Quote
fabrier: Ik zie niet zo goed waar die Plan V's ingezet moeten worden, want alles wat versterking nodig had heeft die inmiddels wel. Wat ik me wel afvraag is of ze in de mottenballen gaan of direct door naar de sloop.

Wat wel nog zou kunnen is om DM'90 in het Noorden te vervangen door Plan V. Het DM'90 kan dan naar Syntus (of heet dat al Qbuzz?) dat voor zover ik begrijp graag zou willen bijhuren. Onnodig met diesel rijden op E-lijnen is bij de huidige olieprijzen toch wel een beetje waanzin.

Laatst bewerkt door lamote_ban op 30-06-2008 21:57
 


30-06-2008 21:52:46
timtrein
timtrein
Hele ruwe gok is dat het in de 9100 toch al gauw richting de 10.000 liter peut per etmaal gaat... da's een behoorlijke slok!  

01-07-2008 01:25:11
Rolffiej19
Rolffiej19
Quote
robbertc: Nou ja, er speelt nog wel het e.e.a., dus ik weet niet of je dat zo stellig kan zeggen...

hehe dat zij de gene die beheerder is van de dijksgracht opstel

Laatst bewerkt door Rolffiej19 op 01-07-2008 01:26
 

01-07-2008 12:58:22
marvinkok
marvinkok
Quote
lamotep: Wat wel nog zou kunnen is om DM'90 in het Noorden te vervangen door Plan V. Het DM'90 kan dan naar Syntus (of heet dat al Qbuzz?) dat voor zover ik begrijp graag zou willen bijhuren.


Syntus wordt geen Qbuzz... Dat zijn twee verschillende bedrijven...
 

01-07-2008 14:02:13
T_Reinen
T_Reinen
Quote
nielske90: Zou ook vreemd zijn, omdat ze nu de Plan V die door het stootblok is gegaan in Ddr aan het herstellen zijn. Ook al staat in het contract dat ze weer heel moeten zijn bij de overdracht, zou dat redelijk zinloos zijn...
Als je de spots bekijkt van de 869, kan je zien dat deze weer is opgenomen in de drgl van arriva.

Edit by Gertjan: Quote hersteld

Laatst bewerkt door T_Reinen op 01-07-2008 14:03
 

01-07-2008 14:40:20
sik214
sik214
Ja en Nee. De 869 is op 25 juni 's ochtends 2x gespot in Ddr en 's avonds weer bij Hlmwph. Het kán natuurlijk, maar lijkt me een beetje onwaarschijnlijk. Zondag 22 juni zag ik één deel van de 869 bij Hlmwph buiten staan.

Laatst bewerkt door sik214 op 01-07-2008 14:42
 

01-07-2008 16:25:02
broek53
broek53
In dit topic is een wissel in de verkeerde stand bereden en daarom hebben jullie het nu steeds over de plan V's die bij Veolia en Arriva in gebruik zijn. Daar gaat het niet om bij stellen "waarvan de lease verloopt". Arriva en Veolia leasen geen stellen van NS Financial Services, maar huren ze rechtsteeks van NSR. De terugkeer van de stellen van A en V bij NS is verrekend in de voorlopige inzetplannen vooor de ietsje langere termijn, namelijk 2009. Kort gezegd komt het erop neer dat dankzij de terugkeer van die stellen, minder van de oudere stellen een opknapbeurt-voor-een-jaar hoeven te krijgen dan het geval zou zijn als ze op dat moment niet zouden terugkeren. Dit alles gerekend bij een bepaalde mix van materieelinzet: uiteraard met het nieuwe VIRM, meer SGMm-tweetjes en een beetje SLT, minus een bepaald tempo van ICK-aan-de-kant.

De stellen waarvan de lease verloopt, zijn stellen die NSR van NSFS least. Ook daar gelden - meer nog dan tussen NSR en de andere maatschappijen onderling - harde wetten.
 

01-07-2008 16:45:44
broek53
broek53
SPECTACULAIR NIEUWS: sinds vandaag zijn 11 plan V's aan de kant gezet. Sluit aan op het vorige bericht: het zijn stellen waarvan de lease (NSR bij NSFS) op 30 juni eindigde. Onverwacht en tegen het materieelinzetplan voor de middellange termijn in heeft de NS-directie besloten van deze stellen de lease niet te verlengen, ook en met name omdat ze dan over een paar maanden weer een opknapbeurt moeten ondergaan voor levensduurverlenging. Daarom is uiteindelijk besloten de gok te nemen en 11 stellen niet meer te gebruiken. Het gaat om de volgende stellen, met tussen () de plaatsen waar ze volgens het principe waar-het-valt-daar-legt-'t buiten dienst gegaan zijn:
802 (Zl), 806 (Ht), 807 (Zl), 808 (Ah), 809 (Llso), 811 (Ehv), 812 Zaanstraat), 813 (Ehv), 814 (Zl), 821 (Zp) en 823 (Ht).
 

01-07-2008 16:47:15
WesselE
WesselE


Jeetje, en dan gaat het opeens behoorlijk hard zeg! Zonde
Het gaat de aankomende periode dus krapjes worden in de Plan-V diensten, de SLT's zijn na de vakantie immers nog steeds niet dienstvaardig en ik verwacht niet dat die paar SGMm-II'tjes die er dan zijn een hele dienst kunnen overnemen van Mat'64...

Laatst bewerkt door WesselE op 01-07-2008 16:52


'Okeh'
 

01-07-2008 16:56:06
Somda
Somda
De 809 stond in ieder geval de gehele morgen al GDST op Llso.%03%  

01-07-2008 17:03:50
broek53
broek53
Quote
WesselE: Jeetje, en dan gaat het opeens behoorlijk hard zeg! Zonde
Het gaat de aankomende periode dus krapjes worden in de Plan-V diensten, de SLT's zijn na de vakantie immers nog steeds niet dienstvaardig en ik verwacht niet dat die paar SGMm-II'tjes die er dan zijn een hele dienst kunnen overnemen van Mat'64...
Dat het krap gaat worden, zit er wel in, althans: tot nu toe was en is de vermindering van het park mat '64 op die manier niet meegenomen in de materieelomloop, zover ik weet. Als plusje mag je in ieder geval zien dat er in doorsnee meer plan T's op de baan zijn dan er voor de omloop nodig zijn (de afvoer van sommige stellen werpt een schaduw vooruit in de omloop) en, zover ik begrepen heb, is de vroegtijdige teruglevering van de plan V's van Arriva (eerder dan waarop was gerekend) ook een pluspunt voor de korte termijn. Daarnaast denk ik dat de vermindering van diensten van ICK in het najaar niet doorgaat. Komende dagen zal ik mijn licht eens opsteken.
 

01-07-2008 17:16:58
WesselE
WesselE
Dat is waar, de Arriva V's kunnen deels de taak van de terzijde gestelde V's op zich nemen. Je spreekt ook van T's die "over" zijn. Maar is het niet zo dat er eerdaags weer wat T's uitgaan? Die diensten kunnen dan weer worden overgenomen door (de dan waarschijnlijk vrijgekomen) Veolia V's, maar volgens mij kom je dan nog steeds niet uit en verlies je sowieso wat capaciteit.


'Okeh'
 

01-07-2008 17:29:26
2296
2296
Maar als dat zo doorgaat barst Drg eerdaags uit zijn voegen als al die stellen daar komen te staan. Of hebben ze al een andere lokatie in gedachten waar ze de stellen willen stallen.  

01-07-2008 17:56:54
jacokran
jacokran
Quote
broek53: SPECTACULAIR NIEUWS: sinds vandaag zijn 11 plan V's aan de kant gezet.
Het viel mij wel op dat een aantal treinen korter waren. Ik ben een aantal 5000/5700 treinen tegen gekomen met 4 bakken ipv 6.
 

01-07-2008 18:01:14
broek53
broek53
Quote
2296: Maar als dat zo doorgaat barst Drg eerdaags uit zijn voegen als al die stellen daar komen te staan. Of hebben ze al een andere lokatie in gedachten waar ze de stellen willen stallen.
Deze korte-termijnactie heeft alles van een blinde actie waarbij, zoals gezegd, de directie de lijn van de logistiek staf van NSR niet gevolgd heeft. Met als gevolg dat alles verder nog geregeld moet worden, vrees ik.
NSR kan overigens aardig om het opstelprobleem heen, want zakelijkheid werkt twee kanten uit: het is het probleem van NSR immers niet meer. Voor de duidelijkheid: NSFS huurt bijvoorbeeld ook de beveiligde opstelruimte van de DH-stellen van NSR...
Overigens ligt er wel een besluit van de directie om de hele Dijksgracht te gaan omhekken, mits ProRail dat goedvindt enerzijds en de capaciteit zonder voorbehoud voor de komende jaren toedeelt aan NS. Als dat allemaal lukt, gaat de Dgr in het najaar weer in de verbouwing.
 

01-07-2008 18:06:32
broek53
broek53
Quote
WesselE: Dat is waar, de Arriva V's kunnen deels de taak van de terzijde gestelde V's op zich nemen. Je spreekt ook van T's die "over" zijn. Maar is het niet zo dat er eerdaags weer wat T's uitgaan? Die diensten kunnen dan weer worden overgenomen door (de dan waarschijnlijk vrijgekomen) Veolia V's, maar volgens mij kom je dan nog steeds niet uit en verlies je sowieso wat capaciteit.
Zeker, maar ik bedoel te zeggen dat er per wijzigingsblad diensten plan T uit gaan, terwijl de betreffende stellen nog weken en soms maanden blijven rijden. Maar inderdaad: méér wordt het er niet van, zeker niet tegen het eind van een wbl. Vandaar ook mijn vermoeden dat het terzijde stellen van ICK nu wel een paar maanden opgeschoven zal worden.
Daarnaast moet je die getallen ook niet allemaal te absoluut zien. Er zitten in de omloop een aantal diensten die puur "reserve" zijn en buiten de omloop is er een vloot aan technische reserve (TR) voor de werkplaatsen en bots/brand-reserve van een aantal stellen. Heb je weinig stellen in Haarlem staan, dan heb je die stellen ook al weer extra ter beschikking. 11 stellen minder wil dus niet per definitie zeggen dat er 11 diensten in de omloop (in de praktijk) minder gereden kunnen worden, wil ik maar zeggen.
 

01-07-2008 18:30:24
timtrein
timtrein
Ze zullen de gok wel hebben genomen omdat de zomervakantie inmiddels voor de deur staat, en er over een week of zes wat nieuw spul in de dienst komt (?)

Opvallend trouwens dat er ook wat hoger genummerde stellen tussen zitten! (821, 823). Hoe zit het met de revisietermijnen daarvan?
En zijn er al wat stellen (801, 803-5 etc). die al wel die revisie-voor-een-jaar hebben gehad en daarom de dans zijn ontsprongen?
 

01-07-2008 19:58:36
willy84
willy84
Ik snap die terzijde stelling op geen enkele manier gezien het feit dat ze nog een aantal (?) maanden kunnen rijden voordat ze een opknapbeurt nodig hebben. Laat ze die termijn dan uitrijden. Lijkt mij financieel gezien het meest voor de hand liggend. Omdat NSR en NFVS 2 verschillende bedrijven zijn, kan dat alleen niet.
Een vraag daarop inhakkend: kan een stel dat nu 2 maanden stil staat straks 2 maanden langer doorrijden of blijft de revisie/opknapbeurt termijn hetzelfde?
 

01-07-2008 20:07:41
rudolfph
rudolfph
Nee, einddatum is einddatum. Als je een nieuwe trein eerst dertig jaar lang ergens in een vergeten hoekje parkeert, kan je die natuurlijk na dertig jaar ook niet zonder een flinke onderhoudsbeurt de baan opsturen .  

01-07-2008 20:25:18
lamote_ban
lamote_ban
Quote
timtrein: Ze zullen de gok wel hebben genomen omdat de zomervakantie inmiddels voor de deur staat, en er over een week of zes wat nieuw spul in de dienst komt (?)

De gebruikelijke zomerinkrimpingen zoals bijv. in de 4400 (6 > 4), 5200 (6 > 4) en 16000 (8 > 6) zijn nog niet begonnen. Dus tot eind augustus kan het best met wat minder toe.
 

01-07-2008 20:32:06
john563
john563
ik moet volgende week de 953 weer in tilburg aan de gang krijgen.  

01-07-2008 20:32:23
robbertc
robbertc
@ lamotep: 7 juli gaat het volgende wijzigingsblad in, met daarin de zomeruitsnijdingen!

Laatst bewerkt door robbertc op 01-07-2008 20:32
 

01-07-2008 20:58:33
plant
plant
Auw!
Dat zag ik niet aankomen! Wat vreemd zeg, die beslissing valt snel! Ik hoop heel erg dat ze, net zoals ICK een paar jaar terug, toch weer ineens van stal gehaald worden... al zie ik het somber in

Laatst bewerkt door plant op 01-07-2008 20:58


Youri
 

01-07-2008 21:14:38
broek53
broek53
Quote
willy84: Ik snap die terzijde stelling op geen enkele manier gezien het feit dat ze nog een aantal (?) maanden kunnen rijden voordat ze een opknapbeurt nodig hebben. Laat ze die termijn dan uitrijden. Lijkt mij financieel gezien het meest voor de hand liggend. Omdat NSR en NSFS 2 verschillende bedrijven zijn, kan dat alleen niet.
Wat dat betreft: het is lichtelijk krankzinnig, dat ben ik met iedereen eens. NS valt in het zwaard van de eigen Handige Constructie met een laesemaatschappij, ongeveer zoals eerder Veolia met het DM '90-drama in dat zwaard viel. Daarnaast is het natuurlijk allemaal monopolieën ook nog. De winst van NSFS is het verlies van NSR en NedTrain lacht zich helemaal te pletter%03%

Laatst bewerkt door broek53 op 01-07-2008 21:15
 

01-07-2008 21:36:28
willy84
willy84
"De NS" voorzover je daarvan kan spreken, wordt er alleen maar slechter van. Ze gaan er immers op achteruit want ze doen materieel weg dat nog een aantal maanden kan rijden zonder opknapbeurten.
De enige zinnige reden die ik kan bedenken is een fiscale constructie:
NSR verlengd het lease contract niet. NSFS (dat in Ierland zit) vind dat niet leuk want daar hadden ze niet op gerekend. De stellen kunnen immers nog rijden. Hierdoor maakt NSFS op deze constructie verlies. Dit verlies kunnen ze dan van de belasting aftrekken.
NSR raakt op deze manier stellen kwijt die ze toch al kwijt zouden raken binnen een paar maanden en die ze ook kunnen missen gezien de zomerperiode en de instroom van nieuw mat na de zomer. NSR raakt dus zijn 11 stellen mat'64 kwijt en haalt er nog een financieel voordeel uit ook!
Nedtrain snap ik alleen even niet, zij hebben minder te onderhouden. That's it ?
Zomaar een gedachtengangetje
 

01-07-2008 21:58:24
plant
plant
Een gedachtengangetje waar je jezelf in tegenspreekt dan?

Je begint met de zin dat NSR er slechter op wordt, en je eindigt met het feit dat NSR er financieel voorbeeld uithaalt. Ik zie de link niet, of ligt dat aan mij?

Laatst bewerkt door plant op 01-07-2008 21:58


Youri
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


01-07-2008 22:11:24
lucky
lucky
Het "vpb-tarief" in Ierland is 12.5%, tegen 25.5% in Nederland. Dus je hebt een aanzienlijk belastingvoordeel door deze constructie. Voor NS als totaal bedrijf is dat dus een voordeel.

Maar elk voordeel heeft zijn nadeel, zoals het gezegde is. Door deze constructie heb je nu dus 10 stellen korter op de baan welke nog 2 maanden hadden kunnen rijden.

Maar even edit om er geen spam boel van te maken: Ierland heeft 1 vast tarief, en wel het laagste van de Europese Unie. Nederland heeft een oplopend tarief tot en met 25.5%. Gezien de grootte van de NS vallen ze grootendeels onder het top tarief in NL.

Laatst bewerkt door lucky op 01-07-2008 22:23
 

01-07-2008 22:15:58
taigagaai
Moderator
taigagaai
Is 12.5% dan het hoogste tarief in Ierland? In Nederland heb je nu als laagste tarief 20%. Maar dit is wel erg offtopic.  

01-07-2008 22:59:12
lamote_ban
lamote_ban
@lucky
10 stellen voor de twee zomermaanden kunnen juist gemist worden.

Laatst bewerkt door lamote_ban op 01-07-2008 23:16
 

01-07-2008 23:05:53
broek53
broek53
Quote
timtrein: Opvallend trouwens dat er ook wat hoger genummerde stellen tussen zitten! (821, 823). Hoe zit het met de revisietermijnen daarvan?
En zijn er al wat stellen (801, 803-5 etc). die al wel die revisie-voor-een-jaar hebben gehad en daarom de dans zijn ontsprongen?
De revisietermijnen worden - je zou het bijna kunnen verzinnen - bepaald door de data van de vorige revisies. Daarmee schuift je vraag een negeneneenkwart jaar terug, want begin 1999 kwamen de eerste plan V7's uit revisie. Waarom die niet op volgorde was, is nu nauwelijks meer na te gaan. Voor sommige stellen lag dat (de volgorde) aan de grote revisie ervoor, zelfs ... (etcetera). Ironisch genoeg heeft die volgorde bepaald welke stellen er nu nog even voortmogen en welke niet. De eerste vijf 800-en hebben hun jaarbeurtje in de Zaanstraat inmiddels gehad (en hun lease is kennelijk verlengd), de volgende elf zijn de klos.
Ieder van jullie heeft natuurlijk HOV in zijn nachtkastje, maar voor de weinigen die dat niet hebben: de 800-en werden afgeleverd als volgt (in 1999):
801, 810 (feb), 803, 804, 805 (maart), 806, 809, 821 (april), 811, 814, 823 (mei), 802, 807, 808 (juni), 812, 813, 820 (juli), 817, 827, 818 (augustus), 819, 815, 822 (september) etcetera. De cesuur is dus kennelijk gelegd tussen de 813 en 820, die beide eind oktober het strijdtoneel zouden hebben moeten verlaten.
 

01-07-2008 23:06:39
thom
thom
Quote
lamotep:
Wat voor verlies?
1) Na meer dan 40 jaar mag je aannemen dat Mat64 tegen nul-waarde op de balans staan. Dus afschrijven is er niet meer bij.
2) Verwachtte inkomsten uit verhuur die niet komen kun je natuurlijk niet aftrekken van de belastingen.
3) En eventuele kosten, die wel aftrekbaar zijn, zijn er vrijwel niet meer als je de treinen afvoert.

De realiteit is dat NSR in de zomermaanden minder stellen Mat64 nodig heeft en er na de zomer voldoende nieuw materieel ter vervanging is. Dus waarom zouden ze die stellen nog huren?

De 802 is nu 38, dus meer dan 40 klopt niet helemaal...

Het slopen van die bakken zal ook niet niks kosten, mede gezien het feit dat er nogwel wat asbest in te vinden is wat verwijderd moet worden.

Laatst bewerkt door thom op 01-07-2008 23:08
 

01-07-2008 23:14:30
broek53
broek53
Quote
lamotep: De realiteit is dat NSR in de zomermaanden minder stellen Mat64 nodig heeft en er na de zomer voldoende nieuw materieel ter vervanging is. Dus waarom zouden ze die stellen nog huren?
Nou ja, er was en is volgens de huidige inzichten na de zomer nog niet voldoende nieuw materieel, dat is het verwonderpunt. Niet voldoende om aan andere verplichtingen en doelstellingen te kunnen voldoen, zijnde de afvoer van stellen plan T en het niet-reviseren (en dus uit dienst halen) van ICK. Maar zoals gezegd: dat zijn de regelknoppen waar wel wat aan te draaien valt (behalve de feitelijke afvoer van plan T) en met de bliksemsnelle instroming van VIRM-4 in het vooruitzicht (en de terugkomst van de verhuurde plan V's) valt daar wel een mouw aan te passen.
 

01-07-2008 23:18:06
broek53
broek53
Quote
thom:Het slopen van die bakken zal ook niet niks kosten, mede gezien het feit dat er nog wel wat asbest in te vinden is wat verwijderd moet worden.
Zeker kost het slopen van materieel meer geld dan het oud-metaal opbrengt - dat is dan ook de reden dat er zo gul stellen weggegeven worden aan brandweren en museale stichtingen .

@ thom: De 802 is nu 38, dus meer dan 40 klopt niet helemaal...

Tsja, laat nou net de 802 nog lang geen 38 jaar zijn, althans voor de helft ... (vraag voor een Railquizz?)
 

01-07-2008 23:28:06
lamote_ban
lamote_ban
@broek53
Je hebt dus hooguit een probleem in zeg september/oktober/november. Dan is het financieel voordeliger om PlanT /ICK in het najaar langzamer uit te faseren dan Plan V voor 5 maanden bij te huren terwijl je dat tot september helemaal niet nodig hebt. Er zit dus mijns inziens geen dubbele bodem in het verhaal, het is gewoon verstandig financieel rekenwerk.

Ik begrijp dat het voor de vele Mat64 fans even schrikken is, maar er is voor materieel nou eenmaal een tijd van komen en een tijd van gaan. Na 40 jaar is het welletjes geweest, want er vliegt inmiddels iedere maand wel ergens een stel spontaan in de fik.

Laatst bewerkt door lamote_ban op 01-07-2008 23:30
 

01-07-2008 23:32:17
geertw
geertw
Langzamer uitfaseren van Plan T zal lastig worden als de revisietermijnen verstreken zijn. Einde oefening is einde oefening, lijkt me, en dat is gewoon een harde datum


http://www.ovinnederland.nl/
 

01-07-2008 23:33:09
broek53
broek53
Dat het verstandig is, daar zul je mij niet over horen. En verder was en is het in dienst blijven van mat '64 sowieso niet meer dan een zaak van een paar maanden voor het ene stel meer en voor het andere stel minder.
Het vervelende is dat NSR Logistiek eerst een lange-termijnplan had waarin maximaal mat '64 "uitgefaseeerd" werd, toen een plan moest maken waarin ICK zoveel mogelijk naar de zijlijn ging (op basis waarvan de draaistelrevisie inmiddels gestaakt is) en nu weer "iets anders" moet. Had men een consequentere lijn eerder ingezet, dan waren er ook geen vijf plan V's nog weer met een jaarbeurt op de wielen gehouden, denk ik.
 

01-07-2008 23:34:39
thom
thom
Quote
broek53:
Quote
thom:Het slopen van die bakken zal ook niet niks kosten, mede gezien het feit dat er nog wel wat asbest in te vinden is wat verwijderd moet worden.
Zeker kost het slopen van materieel meer geld dan het oud-metaal opbrengt - dat is dan ook de reden dat er zo gul stellen weggegeven worden aan brandweren en museale stichtingen .

@ thom: De 802 is nu 38, dus meer dan 40 klopt niet helemaal...

Tsja, laat nou net de 802 nog lang geen 38 jaar zijn, althans voor de helft ... (vraag voor een Railquizz?)

Volgens mij wil je mij quoten en gaat dat mis, of je moet exact zelfde als mij gezegd hebben

Maar stel zal dus wel een bakwisseltje gehad hebbenb, Hmz...
 

01-07-2008 23:43:59
broek53
broek53
Zelfs een hele nieuwe bak, en nog wel eentje van Talbot, mèt een aparte bakcode (358.001). Geleverd in 1976, aansluitend aan de bouw van de 936-950. Daarmee is het een "uniek" Werkspoor/Talbot-stel.  

02-07-2008 00:06:25
kevinevers
kevinevers
Het zal we een domme vraag zijn maar wat houdt zon revisietermijn nou precies in. Stel een trein heeft de datum einde revesie op 2-7-08. Is het treinstel dan op 3-7-08 niet meer veilig? Of hoe zit dat precies?  

02-07-2008 00:44:24
Rolffiej19
Rolffiej19
jup die rivisietermijn is ingesteld om het spoorweg materieel veilig te kunnen laten rijden als zo`n ding over z`n rivisietermijn heen is is het gewoon niet meer veilig volgens de bouwer om er mee te rijden %05%  

02-07-2008 09:44:46
plant
plant
Quote
kevinevers: Het zal we een domme vraag zijn maar wat houdt zon revisietermijn nou precies in. Stel een trein heeft de datum einde revesie op 2-7-08. Is het treinstel dan op 3-7-08 niet meer veilig? Of hoe zit dat precies?


Het is natuurlijk niet zo dat het treinstel na het verstrijken van de revisietermijn direct helemaal uit elkaar valt. Sommige stellen doen dat voor hun revisietermijn al, andere zouden na die termijn nog maanden meekunnen. Het is te vergelijken met een houdbaarheidsdatum op eten enzo. Sommige dingen zijn al helemaal verrot vóór die datum, terwijl andere dingen soms nog wel eetbaar zijn na hun houdbaarheidsdatum. Enige punt is dat het gewoon niet verstandig is om het na die datum nog op te eten.

Na de revesietermijn is er dus een steeds hogere kans dat het ding ooit een keer door z'n assen zakt.


Youri
 

02-07-2008 10:12:57
broek53
broek53
Nou, beide visies zijn deels waar. De revisietermijn als zodanig bestaat eigenlijk helemaal niet %03%. Het materieel bestaat uit heel veel onderdelen, waarvan bijna alle hoofd-onderdelen hun eigen termijnen hebben. De revisietermijn waarvan hier steeds sprake is, is in feite die van de rijtuigbakken enerzijds en van het hele remsysteem anderzijds. Die laatste zijn bepalend. De revisietermijn is op het moment voor de meeste treinstellen 7 3/4 jaar. Daarna begint bij mat '64 iets dat eigenlijk al gewoon is geworden: een periode van 18 maanden waarin de stellen bij onderhoud extra remcontrolebeurten krijgen (die meen ik in zwaarte ook weer oplopen). Onderzoek heeft opgeleverd dat in het ongunstigste geval deze termijnen gehanteerd kunnen worden. Daarna zou je over moeten gaan tot het individueel onderzoeken van elk systeem onder elk treinstel. Dat laatste doet men niet (tenzij het stel een museumstel wordt, dan kan er ineens weer van alles) en daarom wordt er botweg een streep gezet na 9 1/4 jaar na de laatste revisie (althans: waarbij het systeem helemaal vernieuwd is) en dat wordt dan als absolute doodlijn gehanteerd. Maar omdat men aan de veilige kant zit, is het voor 99 % van de treinstellen zeker zo dat ze nog makkelijk en veilig langer mee zouden kunnen.  

02-07-2008 19:07:25
dh3201
dh3201
Die datum is net zoiets als een APK datum voor een auto. Na die datum zal de auto vast niet uit elkaar vallen, maar je mag er dan niet meer in rijden.
Alleen is een revisiebeurt bij een trein wel wat anders dan een APK-beurt


Shqiperise-lopers?
 

02-07-2008 19:15:18
robbertc
robbertc
Quote
broek53: 802 (Zl), 806 (Ht), 807 (Zl), 808 (Ah), 809 (Llso), 811 (Ehv), 812 Zaanstraat), 813 (Ehv), 814 (Zl), 821 (Zp) en 823 (Ht).
De stellen uit Ehv en Ht (806, 811, 813 en 823) zijn vanmiddag naar Zl vervoerd, waar ze een plekje hebben gevonden bij de 3 stellen die al op Zlr stonden. Vanmiddag om 17.45 drukte locje 710 de stellen van spoor 10/11 richting Zlr..
 

02-07-2008 20:35:32
daan-ns
daan-ns
De 821 stond vandaag nog in Zp


Groetjes Daan
 

03-07-2008 13:59:55
2296
2296
De 812 word voorlopig gebruikt voor proefen met ATB vv. Stel staat in de Zaanstraat voor inbouw van apparatuur  

03-07-2008 14:14:14
timtrein
timtrein
En is dat dankzij, of ondanks de terzijdestelling?  

03-07-2008 14:33:01
2296
2296
Ondanks de terzijdestelling. Was maandag al bekendt dat het dit treinstel zal worden.  

07-07-2008 08:54:35
broek53
broek53
Kennelijk toch een kink in de kabel gekomen (of de proeven moeten al snel klaar zijn geweest): de 812 en de uit Llso afkomstige 809 zijn in de nacht van 4 op 5 juli op de Dijksgracht geplaatst.
Kweenie of het al gemeld was, maar de 504 staat daar sinds 27 juni ook.
 

07-07-2008 11:19:50
plant
plant
Quote
broek53: Kweenie of het al gemeld was, maar de 504 staat daar sinds 27 juni ook.
Klopt, was al vermeld. Hoeveel stellen kan die Dijksgracht eigenlijk aan? Hoe lang kan er nog doorgegaan worden met Mat'64 stellen daar neerzetten?


Youri
 

07-07-2008 11:31:24
broek53
broek53
Met een beetje schoffelen van wat er nu staat, nog een bak of 12 tot 14.  


20-07-2008 19:24:14
torsten
torsten
Vandaag even bij het oefenterrein bij Wijster geweest en de uitgeleefde 472 geplaat http://www.torro-trains.com/jaaroverzicht/2008/juli-08/fra472.htm


Mvgr Torsten (www.Torro-Trains.com)
 

20-07-2008 20:43:48
2296
2296
Quote
broek53: Kennelijk toch een kink in de kabel gekomen (of de proeven moeten al snel klaar zijn geweest): de 812 en de uit Llso afkomstige 809 zijn in de nacht van 4 op 5 juli op de Dijksgracht geplaatst.
Kweenie of het al gemeld was, maar de 504 staat daar sinds 27 juni ook.


Die proefen zijn vrijdags succes vol uitgevoerd. Apparatuur is daarna weer uitgebouwd. Waarna stel op de Drg terecht is gekomen.
 

20-07-2008 23:53:13
broek53
broek53
Ter herinnering voor wie nog geen plaatje heeft of zo: de afvoerdata van de volgende twee plan T's nadert met rasse schreden: 506 op 3 augustus en 502 op 11 augustus.  

21-07-2008 13:33:08
rob46
rob46
Quote
robbertc:
Quote
broek53: 802 (Zl), 806 (Ht), 807 (Zl), 808 (Ah), 809 (Llso), 811 (Ehv), 812 Zaanstraat), 813 (Ehv), 814 (Zl), 821 (Zp) en 823 (Ht).
De stellen uit Ehv en Ht (806, 811, 813 en 823) zijn vanmiddag naar Zl vervoerd, waar ze een plekje hebben gevonden bij de 3 stellen die al op Zlr stonden. Vanmiddag om 17.45 drukte locje 710 de stellen van spoor 10/11 richting Zlr..
Ik ben het even kwijt, het HOV meldt 813+814 waren tijdelijk in Ehv en kwamen op 3-7 naar Zlr. Wat klopt er niet ??
 

21-07-2008 13:36:32
rob46
rob46
Laat ik nou zelf het antwoord geven, zal wel 811+813 moeten zijn. Staat de 808 nog in Ah en de 821 in Zp. ??  

21-07-2008 13:43:20
superboer
superboer
808 stond vrijdag nog in Arnhem. De 821 heb ik niet in Zp gezien of hij moet op 1 van de achterste sporen op Zpge staan, die kon ik niet zien omdat er een ICL stam voor stond.

Laatst bewerkt door superboer op 21-07-2008 13:43


Garantie tot aan de voordeur.
 

21-07-2008 14:32:36
robbertc
robbertc
Volgens mij is de 821 op 4 juli stiekem van Zp naar Zl verkast en staat daar bij zn lotgenoten op Zlr  

25-07-2008 16:21:24
rudolfph
rudolfph
821 staat inderdaad al een tijdje te Zlr, vandaag viel me op dat een van de andere plan V's van Zlr naar Zlwpl is gebracht (maar na afgelopen zaterdag).  

25-07-2008 16:51:14
superboer
superboer
De 808 is afgelopen week verplaatst. Het stel staat nu op 1 van de bovenleidingloze spoortjes op Ahb, voor een Plan W(?) rijtuig. Ik heb het vermoeden dat ie daar nog wel even blijft staan.


Garantie tot aan de voordeur.
 

25-07-2008 18:22:38
rob46
rob46
Het iemand een idee in welke volgorde de PlanV's op Zlr staan, gezien vanaf de IJssel,links voor 813+8??+8?? en rechts 802+8??+8??+821 totaal dus zeven stellen.

Laatst bewerkt door rob46 op 25-07-2008 18:23
 

26-07-2008 15:11:44
rudolfph
rudolfph
Deels: Rechter rijte is 802-807-814-821.  

26-07-2008 15:38:56
rob46
rob46
Dat gedeelte had ik ook zojuist ontdekt mijn dank daarvoor. In de linkerrij staat 813 met 2 stellen. De vraagt blijft welk stel is afgelopen week richting Ob verplaatst. In aanmerking komen 806,811 of 823.

Laatst bewerkt door rob46 op 26-07-2008 15:52
 

26-07-2008 15:51:28
gertjan
gertjan
De 808 zou nog op Ahbo staan, en dus niet bij Zlwpl of op Zlr  

28-07-2008 09:01:24
rjybema
rjybema
Het andere rijtje is 813+811+823; de 806 staat naast de Wärtsilä-loods.  

28-07-2008 22:55:00
manuel25
manuel25
Quote
gertjan: De 808 zou nog op Ahbo staan, en dus niet bij Zlwpl of op Zlr
Paar weken geleden zag ik hem nog op Ahbo
 

28-07-2008 22:56:08
mark
mark
Stel 808 staat inderdaad nog op Ahbo.  

29-07-2008 09:58:11
justin
justin
De 869 staat in ieder geval nog in Haarlem, heb ik gezien bij mijn omleiding van zaterdag

Verder zie ik weer net als twee jaar terug, wat meer DD-AR ipv Mat '64 in de 5100.


Sporten + NS = Prima te doen
 

29-07-2008 19:54:42
daniel_ddr
daniel_ddr
Dat DDAR in de 5100 is ook deels versterking omdat de 5000 nu niet rijdt.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

29-07-2008 19:56:06
WesselE
WesselE
Daar zie ik de logica niet van in, vrijwel alle treinen in de 5100 rijden met 3x V of T+V. De zitplaatscapaciteit van 6 bakken Mat'64 staat ongeveer gelijk aan dat van een DDAR...


'Okeh'
 

29-07-2008 20:13:56
daniel_ddr
daniel_ddr
Er zijn er ook nog zat met vier bakken anders hoor! Zelfs eentje met een los V'tje (5123 op Gvc-Ddr, daar komt nu het materieel uit de 2123 erbij).

Enkele van die 2xV treinen rijden in de zomer met 3xV was m'n ervaring van vorig jaar (valt nu wat minder op, aangezien er wat meer variatie zit in 't moment dat ik zelf de trein heb).


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

29-07-2008 20:21:00
gertjan
gertjan
De 5100 is in de zomer alles T+V en 1 set DD-AR. Uitzondering is de 5123, das een solo V, en er zit een omloop van een losse T in.  

29-07-2008 20:28:00
broek53
broek53
De inzet van mat '64 hoort, vind ik, niet thuis in dit topic, althans niet het gechat over een tweetje meer of minder in de zomerdienst.  

29-07-2008 20:28:44
daniel_ddr
daniel_ddr
Welke is de losse T eigenlijk normaal? In ieder geval komt het vrij vaak voor dat de 5121 een los T'tje heeft, maar die is af en toe ook weer T+V.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

29-07-2008 20:48:13
gertjan
gertjan
Om toch nog even de vraag te beantwoorden, de losse T is de omloop van de 5121 en verder.

Gertjan: Einde gekibbel over de matinzet tijdens de zomer
 

04-08-2008 16:58:29
mat64
mat64
staan er nog wat mat64 op Zlr ? wil er namelijk straks nog heen foto tje maken....  

04-08-2008 17:00:16
lucky
lucky
Jep er staat nog weleen paar stellen, dus je kunt gerust gaan.  

04-08-2008 17:03:13
broek53
broek53
506 heeft vrijdag in Utrecht de strijd gestaakt (defecte motorgenerator), is op zondag 3 augustus officieel buiten dienst gesteld en staat inmiddels in Zwolle bij de loods (volgens de Opvallende Dingen van vandaag).  

04-08-2008 17:20:23
mat64
mat64
hoeveel stellen staan er voor de wartsila loods kwa plan v omdat er op zlr weekje geleden 8 stonden
en ik heb vernomen gister nog maar 4

edit
ik kan opeens niet meer
kunnen mensen kijken die er morgen nog langskomen in de middag of er nog stellen staan en dat posten?

Laatst bewerkt door mat64 op 04-08-2008 18:01
 

04-08-2008 19:22:42
timtrein
timtrein
Mooi. Volgende week maandag volgt de 502, zie ik. Het oudste nog rondrijdende stel, die heeft het dan iets van 44 jaar volgehouden... eens zien of er nog een stelletje is dat de 45 haalt!  

04-08-2008 23:11:28
broek53
broek53
Dat zette mij aan het denken, omdat ik er zonder verder nadenken van was uitgegaan dat de 502 een record zet dat niet meer gebroken kan worden. Het is immers het oudste stel, dat bij toeval wat later revise heeft gehad dan een paar jongere.
Het is echter niet waar. De 502-530 zijn in ruim anderhalf jaar nieuwgebouwd (van begin 1964 tot juli 1965), maar de revisies besloegen veel langere periodes: de laatste liep van begin 1999 tot juli 2002.
Zolang de afvoer van de plan T's daarom op de uiterste revisetermijn blijft gebeuren, zullen er eind 2009 en in 2010 stellen zijn die de 45 jaar halen. En in dat geval zal het oudste stel ruim 46 jaar kunnen worden: theoretisch de 519, die eind 1964 gebouwd is en het kan uithouden tot juni/juli 2011.
 

05-08-2008 09:01:36
2296
2296
Hoe zit het dan met de 522 en de 530 ? Deze hebben nog later revisie gehad en kunnen dus nog iets langer mee.
En is er trouwens iemand die een lijst heeft met de datums wanneer de stellen zijn gelevert aan de NS.

Laatst bewerkt door 2296 op 05-08-2008 09:01
 

05-08-2008 09:38:42
broek53
broek53
Ik kon alleen de 530 nog vinden, die nog drie maanden langer mee kan dan de 519, maar zeker 7 maanden jonger is dan de 519, vandaar. Als je gelijk hebt en de 522 zit er nog tussen, dan zal 't erom spannen (het is maar wat je belangrijk vindt...)  

05-08-2008 16:56:42
mat64
mat64
heeft iemand de vtjes in zlr vandaag nog zien staan?  

05-08-2008 17:03:18
lucky
lucky
Die dingen vliegen niet weg hoor... dat wil zeggen ik weet zeker dat ze er nog staan zonder in de buurt te zijn geweest..  

05-08-2008 17:11:57
mat64
mat64
achja nedtrain is soms zo onvoorspelbaar he%08%  

05-08-2008 23:26:58
timtrein
timtrein
Helaas zullen ze de T's record van de 186 niet gaan halen; die heeft het een jaar of 48 volgehouden. Absolute recorhouder zijn natuurlijk de 1200'en van ACTS, die al royaal over de 55 zijn...  

06-08-2008 08:38:52
taigagaai
Moderator
taigagaai
Zo heeft elk type soort een recordhouder, en in type soort bedoel ik dan electrische locs, treinstellen en diesel locs en treinstellen.
Bij de e-locs zijn het de 1200 van ACTS, bij de d-locs de sikken, bij e-treinstellen Plan T en bij d-treinstellen de 186.
 

06-08-2008 09:40:34
bjornl
bjornl
Ik vind het zelf ook nog wel een verschil maken of een enkeling die inzetduur haalt (186) of dat vrijwel de complete serie er komt (Plan T)  

11-08-2008 16:30:47
broek53
broek53
502 is vrijdag 8/8 na de ochtendspits uit de dienst in de serie 4400 gehaald en 's middags overgebracht naar Zwolle, om aldaar terzijde te worden gesteld.  

11-08-2008 18:45:48
noof
noof
502 stond inderdaad gisteren op Zwolle te nietsen.

Overigens vond ik het een zeer triest beeld om te zien hoe de V's die te Zlr stonden (en ik geloof ook een T?) een alternatieve beschildering hebben gekeken. Onverdiend einde, vind ik.
 

11-08-2008 19:07:27
Mcn-Ut
Mcn-Ut
Ik verbaas me ook iedere keer weer wanneer ik daar langs rij over de staat waarin ze het materieel daar weg laten rotten... Het zal niet lang duren of ze staan binnenkort in de fik.

Ik kan me herinneren dat ze het terzijde gestelde Mat '54 bewaakten met honden. Nu is het een vrijplaats voor grafiti-spuiters en ander tuig. Inderdaad, zoals Noof zegt: een onverdiend einde.
 

11-08-2008 19:31:37
keesje
keesje
Ja breng ze even op het idee! %03%  

11-08-2008 19:34:07
keesje
keesje
Quote
broek53: 502 is vrijdag 8/8 na de ochtendspits uit de dienst in de serie 4400 gehaald en 's middags overgebracht naar Zwolle, om aldaar terzijde te worden gesteld.


Laatste klus begon om 10.26 bij vertrek uit Ht, om samen met de 830 als 4434 naar Nm te rijden. Daarna kon de 502 met pensioen!
 

11-08-2008 19:49:49
mdj
mdj
Quote
Mcn Ut: Nu is het een vrijplaats voor grafiti-spuiters en ander tuig. Inderdaad, zoals Noof zegt: een onverdiend einde.


Maar wat wil je er dan mee? Vroeg of laat zal het toch echt gesloopt moeten worden... Je kan moeilijk elke avond een bakje voer komen brengen...

Edit: quote toegevoegd.

Laatst bewerkt door mdj op 11-08-2008 19:51
 

11-08-2008 19:50:32
lucky
lucky
Nou, die ideeen hebben ze genoeg, en het is geen gezicht als je er met de IC langs komt. Geel zie je niet meer. Als er ook een T staat dan zal dat de 506 zijn die afgelopen woensdag nog naast de werkplaatsstond opgesteld.  

11-08-2008 19:53:54
dh3201
dh3201
Quote
Mcn-Ut: Ik verbaas me ook iedere keer weer wanneer ik daar langs rij over de staat waarin ze het materieel daar weg laten rotten... Het zal niet lang duren of ze staan binnenkort in de fik.

Zoals het de 146 en 148 is vergaan daar?


Shqiperise-lopers?
 


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina's):

Plan V - Plan T
RailWiki.nl