Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina's):

Plan V - Plan T
RailWiki.nl
10-07-2012 14:15:06
koploper1
koploper1
Opmerking over 30 mei ( ABI verhaal )
Bij de hoge serie mat 64 is de abi aangepast met een modernere variant.
Dit is gedaan omdat bij deze serie de kopdraaistellen met schijfremmen is uitgevoerd.
Als het goed is vanaf 921.
Dus de medeling dat de ABI niet goed zou werken, zo alleen een verminderd remvermogen opleveren omdat alleen de kopdraaistellen zouden uitvallen, de motordraaistellen hebben nog de ouderwetse ABI.
aannemelijk is dat er iets mis is met de besturing van de remmen, maar als deze uitvalt is er nog de noodremming en deze werkt niet elektrisch maar pneumatisch.

Laatst bewerkt door koploper1 op 10-07-2012 14:30
 

10-07-2012 14:27:02
salieri
salieri
Met alle respect, dat is niet de informatie die ik vraag
Ik vraag naar de stand van zaken, niet naar nieuwere ABI en vanaf welk stel.
 

10-07-2012 14:40:14
maigoda
maigoda
Quote
koploper1 (di 10 jul 2012 14:15:06 https://www.somda.nl/forum/2078/p398328/): Als het goed is vanaf 921.

Bijna goed. Het zijn de stellen 936 t/m 965. Dezelfde stellen waarbij in de rijcontroller ook weer de PZ3-stand gekozen kan worden, zodar er iets sneller de maximum snelheid wordt gehaald.
Groetjes,
Emiel

Laatst bewerkt door maigoda op 10-07-2012 14:41
 

10-07-2012 14:51:02
Bob1991
Bob1991
Quote
salieri (di 10 jul 2012 14:27:02 https://www.somda.nl/forum/2078/p398330/): Met alle respect, dat is niet de informatie die ik vraag
Ik vraag naar de stand van zaken, niet naar nieuwere ABI en vanaf welk stel.

(hij reageerde op de post van Klaasje van 30 mei, daar was nog geen antwoord op, vandaar)

Al ben ik verder ook benieuwd naar nieuwe ontwikkelingen. Zag gister stel 957 staan op het tussenspoor (spoor 2) te Haarlem. Dit was volgens mij een stel dat betrokken was bij het doorglij-gebeuren in Ommen (samen met de 951). Mogelijk technisch onderzoek/onderhoud o.i.d.?

Laatst bewerkt door Bob1991 op 10-07-2012 14:53
 


10-07-2012 16:09:22
salieri
salieri
Oh, misschien kan hij de volgende keer het bericht even quoten.

Ik denk eerlijk gezegd dat de 957 er niet voor onderhoud staat, maar inderdaad voor onderzoek of herstel. Er was een bericht geplaatst dat dit stel specifiek onderzocht moest worden op een groot defect, maar ik weet niet meer waar dit bericht geplaatst was en wanneer.
 

10-07-2012 17:06:17
Lenny
Lenny
Dat was stel 951 aldus deze quote:
Quote
plant (wo 30 mei 2012 13:35:54 https://www.somda.nl/forum/2078/p392976/): Het leek me wel gepast onderstaande post uit het OD met betrekking tot de doorgeschoten trein bij Ommen hier ook even op te nemen:
Quote
raoul (wo 30 mei 2012 12:28:21 https://www.somda.nl/forum/11965/p392959/): 951 zal voorlopig wel in Maastricht blijven. Dit door het incident in Ommen van een paar weken terug. Aan dit stel is een ernstig veiligheidsdefect ontdekt. Hierdoor zal dit stel voorlopig daar blijven en mag het niet ingezet worden. Men onderzoekt nu of het te herstellen is. Ook onderzoekt men of dit probleem vaker voorkomt. Er schijnt iets goed mis te zijn met de remmen, geen idee wat precies.



De 957 is samen met de 474 (had schade) en 451 naar Hlm gekomen ( https://www.somda.nl/forum/2078/p384845/ ), geen idee waarom die daar (nog) staat.
 

10-07-2012 17:12:37
jorgo
jorgo
@ salieri: In Mt staat nog altijd een aanzienlijke warme reserve.

Laatst bewerkt door jorgo op 10-07-2012 17:13
 

10-07-2012 18:24:13
mich
mich
Op de Wgm worden in ieder geval rigoreus onderdelen geplukt uit de 800 stellen. De meeste op de Dgr missen vanalles. In enkele stellen lagen alle banken op een hoop gegooid.  

10-07-2012 22:08:39
FST
FST
Worden er onderdelen uit de 800-stellen bewaard als reserve voor de nog actieve stellen? Of gaan alle onderdelen naar de schroothoop?  

11-07-2012 07:24:29
mich
mich
Ze waren er gericht spullen uit aan het halen dus onderdelen voor de overige stellen.  

11-07-2012 10:17:51
ICMm4250
ICMm4250
Maar wat is het nut dan om zoveel onderdelen te vergaren? voor de nog actieve stellen?

Er staan nog steeds elke dag stellen die inzetbaar zijn stil in de carousel,het aantal diensten voor plan V wordt het einde van het jaar alleen nog maar minder
zoals het er nu voor staat.

kan me voorstellen dat het interieur gebruikt kan worden voor alle nog overige
rijdende 400 tjes die te maken hebben gehad met vandalisme dat scheelt natuurlijk aanzienlijk wat kosten i.p.v nieuw,maar moeten daar echt alle 800-en dan voor gestript worden?

Wie weet wat voor wilde plannen er zijn?
 

11-07-2012 10:35:32
salieri
salieri
Waarom niet?
Als je zaken laat reviseren, terwijl je een hele sloot ongebruikte stellen hebt, kan je prima onderdelen daar uit halen.
 

11-07-2012 11:29:43
kniesoor
kniesoor
Quote
ICMm4250 (wo 11 jul 2012 10:17:51 https://www.somda.nl/forum/2078/p398449/): Maar wat is het nut dan om zoveel onderdelen te vergaren? voor de nog actieve stellen?

Er staan nog steeds elke dag stellen die inzetbaar zijn stil in de carousel,het aantal diensten voor plan V wordt het einde van het jaar alleen nog maar minder
zoals het er nu voor staat.

kan me voorstellen dat het interieur gebruikt kan worden voor alle nog overige
rijdende 400 tjes die te maken hebben gehad met vandalisme dat scheelt natuurlijk aanzienlijk wat kosten i.p.v nieuw,maar moeten daar echt alle 800-en dan voor gestript worden?

Wie weet wat voor wilde plannen er zijn?
Je kunt ook zo erg gaan speculeren dat je je eigen waarheid gaat geloven natuurlijk...
 

11-07-2012 11:49:31
2410
2410
Quote
mich (di 10 jul 2012 18:24:13 https://www.somda.nl/forum/2078/p398378/): Op de Wgm worden in ieder geval rigoreus onderdelen geplukt uit de 800 stellen. De meeste op de Dgr missen vanalles. In enkele stellen lagen alle banken op een hoop gegooid.

Dat ze daar geen handeltje van maken voor de treinengekken, ik denk dat je wel wat bankjes zou kunnen wegzetten
 

11-07-2012 12:09:07
maigoda
maigoda
De laatste berichten lezende heb ik de indruk dat er inderdaad tal van onderdelen achtergehouden worden ter aanvulling van de reserves. Bij normale sloop wordt rigoreus met een snijbrander alle apparatuur van de onderkant verwijderd en de bak vervolgens zonder draaistellen, maar verder compleet, op een dieplader geplaatst en afgevoerd.
Groetjes,
Emiel
 

11-07-2012 12:28:30
mich
mich
Dat heb ik bij eerdere sloop inderdaad zien gebeuren, compleet met gsm-r en al...  

11-07-2012 22:47:20
timtrein
timtrein
Vergeet niet dat mat'64 mogelijk nog enkele jaren door blijft rijden totdat de nieuwe nieuwe nieuwe Sprinter er is he...  

11-07-2012 22:50:08
ZJ37
ZJ37
Het lijkt er in ieder geval nu wel op dat Mat'64 ook in 2014 nog nodig is om het zuiden de stoppertjes te blijven verzorgen.  

11-07-2012 23:42:39
broek53
broek53
Quote
salieri (di 10 jul 2012 13:07:21 https://www.somda.nl/forum/2078/p398316/): Hoe staat het op dit moment met het warme reserve in de vorm van die caroussel? Is dit nog steeds intact of is hier alweer vanaf gestapt?
De carroussel draait voort. Niet alles wordt voortdurend gemeld, maar de stand op 9 juli was 19 stellen in de draaimolen:
443, 444, 447, 449, 457, 464, 471, 474, 475, 482, 923, 928, 929, 931, 936, 941, 942, 943, 948
 

12-07-2012 09:02:12
salieri
salieri
Bedankt Broek!  

17-07-2012 19:33:29
Maertus
Maertus
Gisteren nog in enkele Vtjes gezeten (o.a. de 469) vanaf Zwolle >>> Emmen.

Helaas in Amersfoort niet de Connexxion 919 gezien... Ik heb een vraagje, weet iemand hoe het interieur van de 919 eruit ziet? Heeft Connexxion er veel aan veranderd? (misschien iemand een site?)

En is het nummer bij Connexxion 919 gebleven (binnen), want ik weet dat de uitleen Vtjes wel eens van het middelste cijfer werden ontdaan... 838 werd zo 88 enzo... Wie kan me bijpraten?! Bedankt alvast!
 

17-07-2012 19:44:01
aarclay
aarclay
Het interieur is hetzelfde als de andere V-tjes. Voor een enkel Plan-V stel die ze voor een paar jaar hebben gaan ze niet nieuwe banken en ander nieuw interieur inbouwen. Hoogstens hier en daar wat huisregeltjes van CXX en wat posters...

CXX gebruikt verder gewoon het huidige nummer. Waar je vandaan haalt dat het middelste cijfer wel eens weg wordt gelaten begijp ik ook niet zo, en dat lijkt me zeer onwaarschijnlijk. Misschien was het eens toeval....

Laatst bewerkt door aarclay op 17-07-2012 19:46


Choo choo.....
 

17-07-2012 19:52:32
dh3201
dh3201
Alle door Veolia, Connexxion en Arriva gebruikte plan V's hebben hun NS nummer behouden. Datzelfde geldt ook voor de door NoordNed/Arriva, Connexxion en Veolia gebruikte Wadlopers en door NoordNed/Arriva en Veolia gebruikte Buffels.
Alleen de Syntus Buffels 50-61 hebben een ander nummer gekregen, later door Syntus bijgehuurde Buffels hebben ook hun NS nummer behouden.


Shqiperise-lopers?
 

17-07-2012 19:53:52
AlbertP
AlbertP
De 844 en 867 hebben onder hun eigen nummer bij Connexion gereden. En er is bij de recente spots geen enkele spot van de 88 of CXX88 gezien, dus het lijkt me niet waarschijnlijk dat er een 88 heeft rondgereden.
Volgens mij hebben er sinds de Protos op de Valleilijn rijdt geen andere V's dan de 844, 867 en 919 gereden.

Laatst bewerkt door AlbertP op 17-07-2012 19:54
 

17-07-2012 20:03:32
dh3201
dh3201
In het begin hebben de 836-840 bij Connexxion gereden, een enkele daarvan ook nog gelijktijdig met de Protos


Shqiperise-lopers?
 

17-07-2012 20:15:36
martijn
martijn
Jep de 840 was dat. En die keert later nog eens terug. Een overzichtje: http://martijnvanvulpen.nl/web/index.php/84-geen-categorie/43-materieel-64-bij-andere-vervoerders  

18-07-2012 08:39:13
Maertus
Maertus
Sorry mensen, de verwarring die ik heb veroorzaakt komt door een fotoreeks die ik gezien heb van Plan V 838... Daarbij zag ik een bordje waar de '3' ontbrak en er in de tekst steeds werd gesproken van de CXX "8(3)8", zodoende trok ik mijn conclusies... Bedankt voor alle informatie!  

18-07-2012 09:03:47
broek53
broek53
Stilstandcaroussel ingaande gisteren:
443-445, 447, 449, 457, 464, 471, 474, 475, 482, 923, 924, 928, 929, 931, 932, 936, 941-943, 948
 

18-07-2012 19:49:08
oranjebank
oranjebank
Wat een vrolijke boel in Maastricht met al die vrolijk kijkende Vtjes . %08%
Do - en vrijdag heb ik er van kunnen genieten.
Anyway weet iemand nou of t de 953 was of de 96x ? T stel zal vast naar Haarlem moeten voor reparatie. Als t stel 953 is heeft ie t zelfde lot als de 470 . Die ook al 2 keer op dezelfde plek een aanrijding heeft gehad.
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


18-07-2012 20:23:28
salieri
salieri
953 was het stel.

@Broek: Bedankt voor je update!

Laatst bewerkt door salieri op 18-07-2012 21:01
 

18-07-2012 23:20:02
Waaldrecht
Waaldrecht
Zover bekend gaat de 953 zelfstandig naar Hlm en gaat daar achter slot en grendel.. we zien wel of die terug komt.. kans is erg klein.. Koppeling kapot, stukkie snor geschoren waarbij wat glas kapot is en er zitten wat deuken in de neus waardoor de 3e frontseinkap is manco.  

18-07-2012 23:30:08
timtrein
timtrein
Nou, het is natuurlijk wel verzekeringswerk (van de tegenpartij).  

18-07-2012 23:33:55
mren
mren
Maar het verzekeringsgeld innen en vervolgens niet herstellen is natuurlijk een klassieke truc  

19-07-2012 01:45:29
dlm4yjp
dlm4yjp
Quote
timtrein (wo 11 jul 2012 22:47:20 https://www.somda.nl/forum/2078/p398559/): Vergeet niet dat mat'64 mogelijk nog enkele jaren door blijft rijden totdat de nieuwe nieuwe nieuwe Sprinter er is he...


Je vergeet er een hoor %08%
Het is nieuwe nieuwe nieuwe nieuwe sprinter (SNG, SLT, SM'90, SGM).


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

19-07-2012 08:16:24
treinefan
treinefan
Ze kunnen hem gratis herstellen en dan als 'zo goed als nieuw' doorverkopen. Zet hem op marktplaats zou ik zeggen.  

19-07-2012 09:11:03
maigoda
maigoda
Quote
mren (wo 18 jul 2012 23:33:55 https://www.somda.nl/forum/2078/p399492/): Maar het verzekeringsgeld innen en vervolgens niet herstellen is natuurlijk een klassieke truc

Dat ligt er aan op welke basis de verzekering uitbetaald. Is dat "hierbij keren we u de herstelkosten uit", of is dat "hierbij keren we u de dagwaarde uit van het stel 10 seconden voor de schade"? Ik ga er in elk geval vanuit dat de verzekering uitsluitend kiest voor de situatie dat hen het minste geld kost.
Groetjes,
Emiel
 

19-07-2012 10:43:47
rick
rick
Quote
dlm4yjp (do 19 jul 2012 01:45:29 https://www.somda.nl/forum/2078/p399495/):
Het is nieuwe nieuwe nieuwe nieuwe sprinter (SNG, SLT, SM'90, SGM).

SGM begon dus al meteen als 'nieuwe Sprinter', zonder dat er daarvoor al een Sprinter was? Bovendien was SM'90 geen Sprinter.
 

19-07-2012 13:48:09
broek53
broek53
953 is inderdaad terzijde gesteld, voorlopig in ieder geval - m.a.w. hij wordt niet hersteld als de materieelstand en de materieelbehoefte blijft zoals-ie nu is.
Op papier is de 949 nu aan de groep van de Emmer-stellen toegevoegd.

Laatst bewerkt door broek53 op 19-07-2012 14:17
 

19-07-2012 15:09:42
ZJ37
ZJ37
Benieuwd of die 949 nog op korte termijn gaat worden ingezet op Zl-Emn. In de praktijk maakt men zich al dagelijks niet al te druk of er wel of geen Emmer V's rondrijden: niet Emmer V's zijn er al dagelijks in meerdere aantallen aan te treffen en tevens rijden er Emmer V's rond in het Brabantse.  

19-07-2012 15:19:45
broek53
broek53
Ik noem het ook niet voor niets 'op papier'. Ik denk niet dat men zich in het algemeen gesproken nog erg druk maakt over Zwolle - Emmen.  

19-07-2012 16:26:54
ZJ37
ZJ37
Kan in de 949 die extra rijstand al worden gebruikt of moet daarvoor eerst nog iets gebeuren?  

19-07-2012 16:33:17
Rolffiej19
Rolffiej19
953 staat trouwens niet te Hlm maar te Aswpl


MCN ASD
 

19-07-2012 18:43:53
kniesoor
kniesoor
Quote
ZJ37 (do 19 jul 2012 16:26:54 https://www.somda.nl/forum/2078/p399563/): Kan in de 949 die extra rijstand al worden gebruikt of moet daarvoor eerst nog iets gebeuren?
Die stand werkt toch gewoon sowieso al in alle stellen 936-965?
 

19-07-2012 19:34:07
ZJ37
ZJ37
Als dat zo is dan is mijn vraag beantwoord, dank!  

19-07-2012 19:58:59
broek53
broek53
Het begint ernaar uit te zien dat na het DDM-1 het snoeimes ook mat '64 zal gaan bereiken. Het gaat dramatisch slecht met de vervoercijfers en de materieelbehoefte zakt dan navenant snel...  

19-07-2012 22:09:53
Klaasje
Klaasje
Economie en de gevolgen natuurlijk..  

19-07-2012 22:11:43
illyavaes
illyavaes
Allerlei instortende dienstverlening "in goed overleg met ProRail" heeft er natuurlijk niets mee te maken - weer puur natuurverschijnsel. Nothing to see here, move along, move along...

Laatst bewerkt door spiketrain op 20-07-2012 05:37, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten.
 

19-07-2012 22:38:13
timtrein
timtrein
En als over zo'n zes weken de diverse opleidingen weer beginnen, dan is er wel voldoende materieel?  

19-07-2012 23:02:54
Klaasje
Klaasje
Quote
illyavaes (do 19 jul 2012 22:11:43 https://www.somda.nl/forum/2078/p399605/):
Allerlei instortende dienstverlening "in goed overleg met ProRail" heeft er natuurlijk niets mee te maken - weer puur natuurverschijnsel. Nothing to see here, move along, move along...

Wat ook meespeelt is dat op veel drukke trajecten ook de wegen zijn verbeterd.. Als je alles bij elkaar optelt gaat het best hard. Ik denk niet dat veel treinreizigers meteen naar de auto overstappen bij een betere doorstroming maar wanneer je een paar keer strandt na blikseminslag, wisselstoringen of een overwegstoring op een ander traject dan gaat iedereen nadenken denk ik...

Laatst bewerkt door spiketrain op 20-07-2012 05:38, reden: Bewerking bericht Illyavaes
 

19-07-2012 23:39:51
broek53
broek53
Quote
timtrein (do 19 jul 2012 22:38:13 https://www.somda.nl/forum/2078/p399610/): En als over zo'n zes weken de diverse opleidingen weer beginnen, dan is er wel voldoende materieel?
Jawel, het inzakken van de vervoercijfers gaat niet over de zomer, maar over de lange termijn en de planning van 2013.
Overigens zou ik dit topic niet gebruiken om discussies over instortende vervoercijfers te gaan houden. Dat is de oorzaak dat er (misschien wel) mat '64 zachtjesaan ook versneld aan de kant gaat; dit topic is voor het gevolg.

Laatst bewerkt door broek53 op 20-07-2012 12:19
 

20-07-2012 09:45:01
broek53
broek53
Quote
broek53 (wo 18 jul 2012 09:03:47 https://www.somda.nl/forum/2078/p399374/): Stilstandcaroussel ingaande gisteren:
443-445, 447, 449, 457, 464, 471, 474, 475, 482, 923, 924, 928, 929, 931, 932, 936, 941-943, 948
Gisteren extra in de caroussel; 479 en 947. Dezer dagen er weer uit: 923, 929, 942 en 943.

Laatst bewerkt door broek53 op 20-07-2012 09:45
 

20-07-2012 09:54:51
PlanX-180
PlanX-180
957 staat er heden nog steeds, in het zelfde rijtje als de 2 'testrijtuig'bakken plan T 522.
Quote
Lenny (di 10 jul 2012 17:06:17 https://www.somda.nl/forum/2078/p398361/): Dat was stel 951 aldus deze quote:
Quote
plant (wo 30 mei 2012 13:35:54 https://www.somda.nl/forum/2078/p392976/): Het leek me wel gepast onderstaande post uit het OD met betrekking tot de doorgeschoten trein bij Ommen hier ook even op te nemen:
Quote
raoul (wo 30 mei 2012 12:28:21 https://www.somda.nl/forum/11965/p392959/): 951 zal voorlopig wel in Maastricht blijven. Dit door het incident in Ommen van een paar weken terug. Aan dit stel is een ernstig veiligheidsdefect ontdekt. Hierdoor zal dit stel voorlopig daar blijven en mag het niet ingezet worden. Men onderzoekt nu of het te herstellen is. Ook onderzoekt men of dit probleem vaker voorkomt. Er schijnt iets goed mis te zijn met de remmen, geen idee wat precies.



De 957 is samen met de 474 (had schade) en 451 naar Hlm gekomen ( https://www.somda.nl/forum/2078/p384845/ ), geen idee waarom die daar (nog) staat.
 

20-07-2012 12:21:04
broek53
broek53
Quote
Rolffiej19 (do 19 jul 2012 16:33:17 https://www.somda.nl/forum/2078/p399564/): 953 staat trouwens niet te Hlm maar te Aswpl
Tot vanmorgen was dat waar; sinds vanmorgen (20/7 dus) staat de 953 op de Dijksgracht.
 

20-07-2012 16:05:38
noof
noof
Ik kán het gemist hebben, maar de 951 rijdt inmiddels weer op de Emmerlijn. Dit stel was toch betrokken bij het glijpartijtje in Ommen?  


20-07-2012 16:17:34
train85
train85
Ja en klopt dat die rijdt.  

22-07-2012 12:45:52
broek53
broek53
Quote
Quote
PlanX-180 (vr 20 jul 2012 09:54:51 https://www.somda.nl/forum/2078/p399644/): Lenny (di 10 jul 2012 17:06:17 https://www.somda.nl/forum/2078/p398361/): Dat was stel 951 aldus deze quote:
Quote
plant (wo 30 mei 2012 13:35:54 https://www.somda.nl/forum/2078/p392976/): Het leek me wel gepast onderstaande post uit het OD met betrekking tot de doorgeschoten trein bij Ommen hier ook even op te nemen:
Quote
raoul (wo 30 mei 2012 12:28:21 https://www.somda.nl/forum/11965/p392959/): 951 zal voorlopig wel in Maastricht blijven. Dit door het incident in Ommen van een paar weken terug. Aan dit stel is een ernstig veiligheidsdefect ontdekt. Hierdoor zal dit stel voorlopig daar blijven en mag het niet ingezet worden. Men onderzoekt nu of het te herstellen is. Ook onderzoekt men of dit probleem vaker voorkomt. Er schijnt iets goed mis te zijn met de remmen, geen idee wat precies.

De 957 is samen met de 474 (had schade) en 451 naar Hlm gekomen ( https://www.somda.nl/forum/2078/p384845/ ), geen idee waarom die daar (nog) staat.
957 staat er heden nog steeds, in het zelfde rijtje als de 2 'testrijtuig'bakken plan T 522.

Ter voorkoming van misverstanden: de 957 heeft geen maanden in Haarlem gestaan, maar is op 2 april destijds weer in dienst gekomen. En nu dus sinds 10 juli weer in Haarlem.
 

22-07-2012 19:18:17
Jelmer
Jelmer
Ik zag gisteren de 953 achter het hek op de Dijkgracht (Amsterdam)

Laatst bewerkt door spiketrain op 22-07-2012 19:35, reden: Graffiti als primair onderwerp niet toegestaan.
 

28-07-2012 18:58:28
treinefan
treinefan
Quote
ZJ37 (do 19 jul 2012 15:09:42 https://www.somda.nl/forum/2078/p399553/): Benieuwd of die 949 nog op korte termijn gaat worden ingezet op Zl-Emn. In de praktijk maakt men zich al dagelijks niet al te druk of er wel of geen Emmer V's rondrijden: niet Emmer V's zijn er al dagelijks in meerdere aantallen aan te treffen en tevens rijden er Emmer V's rond in het Brabantse.


Ik heb gisteren de 949 zien rijden op de lijn Zwolle - Emmen. Hij had nu ook stickers van Drenthe en Overijssel. Gisteren waren alle treinen die ik op die lijn zag rijden Emmer v's. Als ik het zo zag hebben een aantal stellen nieuwe provinciestickers gehad.
 

29-07-2012 21:29:04
ZJ37
ZJ37
Die 949 rijdt er inmiddels al langer dan een week, ik had het ook opgemerkt. De inzet van dit stel op Zl-Emn ging dus veel sneller dan ik had verwacht.  

30-07-2012 10:26:07
luuk1997
luuk1997
Dit komt vanwege een aanrijding met een vrachtwagen in coevorden. Dit treinstel zal binnenkort gesloopt worden. Er was zeker wel veel schade aan.%03%

Laatst bewerkt door luuk1997 op 30-07-2012 10:26
 

30-07-2012 10:58:50
bnv
bnv
"dit treinstel": nou ja, niet de 949, maar bedoeld zal zijn de 953.
Het is nog maar de vraag of deze meegenomen zal worden met het eerstvolgende sloopcircus van stellen uit de groep 841-895. (wanneer?) Een bericht over terzijdestelling van de 953 heb ik nog niet langs zien komen.
 

30-07-2012 11:17:53
ZJ37
ZJ37
Wel hoor:
Quote
broek53 (do 19 jul 2012 13:48:09 https://www.somda.nl/forum/2078/p399546/): 953 is inderdaad terzijde gesteld, voorlopig in ieder geval - m.a.w. hij wordt niet hersteld als de materieelstand en de materieelbehoefte blijft zoals-ie nu is.
Op papier is de 949 nu aan de groep van de Emmer-stellen toegevoegd.
 

30-07-2012 17:45:22
timtrein
timtrein
Yep maar dat zegt dus niets over sloop! Dat zal gerust nog even duren.  

30-07-2012 22:07:09
bnv
bnv
En dat is nou juist wat ik bedoelde: voorlopige terzijdestelling is wat anders dan definitieve terzijdestelling. Dat bericht over voorlopige is idd wel langs gekomen maar........... van sloop zal zeker geen sprake kunnen zijn voordat er een besluit over definitieve terzijdestelling genomen is.  

31-07-2012 22:22:10
bert
bert
Quote
luuk1997 (ma 30 jul 2012 10:26:07 https://www.somda.nl/forum/2078/p400939/): Er was zeker wel veel schade aan.%03%


Schade valt we mee: zie de foto vanuit de trein op
http://stortenbeker.eu/groot.asp?f1=fi&q1=\+f028323.
Maar bij oud materieel is de geringste aanleiding een argument voor afvoer. Hoewel, tal van uitzonderingen bevestigen deze regel. De 470 werd eerst hersteld na een overweg aanrijding. Binnen twee maanden een tweede aanrijding was wel fataal terwijl de schade vergelijkbaar leek.
 

31-07-2012 22:33:31
broek53
broek53
... waarna de 470 tussen de sloopstellen uit gehaald werd toen de sloper echt begon met slopen en alsnog hersteld werd. De 953 wordt nu net zoiets: de vooruitzichten voor het materieel zijn op dit moment weer heel slecht en dan gaan ook de kleine schades aan de kant.
Trekt het vervoer weer hevig aan, dan gaan ze weer in herstelling - daar kun je van opaan.
 

31-07-2012 22:49:24
ICMm4250
ICMm4250
Met je stelling ben ik het eens broek want wat dat aangat zijn er wel opmerkelijkere dingen voorgevallen,maar eerlijk gezegd denk ik dat de 953 zijn rol is uitgespeeld want mocht het zo zijn dat er inderdaad weer een vervoersgroei zou zijn dan heb je nog alle stellen uit de carousel die men daarvoor kan gebruiken.

En mochten er echt nog meer stellen nodig zijn dan zal de serie 900/925 worden aangesproken,die moeten dan wel een onderhoudsbeurt cq kleine revisie ondergaan maar ik denk dat dat goedkoper zal zijn dan de 953 herstellen,de schade lijkt op het oog klein maar als je dat moet gaan herstellen kost meer dan dat je een stel uit de serie 900/925 onderhoud geeft en opnieuw in dienst stelt.

Overigens ben ik vorige week even in MT naar het terzijde staande Mat 64 gaan kijken en heb wat plaatjes gemaakt van alle terzijde staande en in de carouscel
staande stellen Mat 64,voor de liefhebber die het leuk vindt om hiervan wat te zien klik even op het flickr icoontje onder mijn naam en dan bij "Sets" naar Mat 64 Maastricht.

Laatst bewerkt door ICMm4250 op 31-07-2012 22:51
 

01-08-2012 00:05:21
plant
plant
Vergeet niet dat de 953 voorlopig nog niet aan zijn revisietermijn komt, hoewel die voor de lagere 900'en al verstreken zijn, dacht ik.


Youri
 

01-08-2012 00:10:39
ICMm4250
ICMm4250
Maar dat is juist wat ik bedoel de 953 heeft nog wel een nog geldende revisie termijn,terwijl die bij de lage plan V"s 900/925 bijna is verstreken.

Maar bij een eventuele nieuwe inzet van Mat 64 komen eerst de carousel stellen aan bod,en als men dan nog meer behoefte heeft aan extra materieel dan is een onderhoudsbeurt aan een schadeloos stel uit de serie 900/925 goedkoper om een extra stel te creeren dan de 953 te herstellen van schade+onderhoud!!

Zoals het er voorlopig uitziet zal de komende tijd de inzet van Mat 64 alleen maar minder worden en het aantal stellen wat met een nog lopende revisie termijn als "reserve" komen te staan alleen maar groter.

Kijk ik persoonlijk zeg zelfs laat de stellen uit de carousel af en toe op een Zondag is een slag in de 800 serie rijden i.p.v. Virm maar er word bij NSR anders gedacht.

Maar puur realistich gezien met meer dan genoeg andere Plan V"s voorhanden denk ik dat de 953 zijn lot is bezegeld........ maar goed zeg nooit nooit.

Laatst bewerkt door ICMm4250 op 01-08-2012 00:19
 

01-08-2012 01:09:20
kevinevers
kevinevers
Quote
broek53 (di 31 jul 2012 22:33:31 https://www.somda.nl/forum/2078/p401211/): ... waarna de 470 tussen de sloopstellen uit gehaald werd toen de sloper echt begon met slopen en alsnog hersteld werd. De 953 wordt nu net zoiets: de vooruitzichten voor het materieel zijn op dit moment weer heel slecht en dan gaan ook de kleine schades aan de kant.
Trekt het vervoer weer hevig aan, dan gaan ze weer in herstelling - daar kun je van opaan.


De 470 is toch al een tijdje gesloopt? De 471 is wel hersteld van een schade maar dat was geen botsschade.
 

01-08-2012 07:42:30
sik214
sik214
De 953 is natuurlijk wel een schadegeval waarbij een aanwijsbare dader is. Daarom zou herstel (indien gewenst) weleens goedkoper kunnen zijn dan een stel uit de lagere serie een aanvullende revisie geven.  

01-08-2012 16:00:10
rob46
rob46
Quote
broek53 (di 31 jul 2012 22:33:31 https://www.somda.nl/forum/2078/p401211/): ... waarna de 470 tussen de sloopstellen uit gehaald werd toen de sloper echt begon met slopen en alsnog hersteld werd.
Uh, de 470 is op 25-7-2011 naar Simmeren gegaan en in wk. 34/2011 gesloopt.


57 jaar OV-fotografie.
 

02-08-2012 13:36:20
ZJ37
ZJ37
Quote
broek53 (vr 20 jul 2012 09:45:01 https://www.somda.nl/forum/2078/p399643/):
Quote
broek53 (wo 18 jul 2012 09:03:47 https://www.somda.nl/forum/2078/p399374/): Stilstandcaroussel ingaande gisteren:
443-445, 447, 449, 457, 464, 471, 474, 475, 482, 923, 924, 928, 929, 931, 932, 936, 941-943, 948
Gisteren extra in de caroussel; 479 en 947. Dezer dagen er weer uit: 923, 929, 942 en 943.
De 449, 457 en 464 zijn er inmiddels ook weer uit.

Laatst bewerkt door ZJ37 op 02-08-2012 13:36
 

02-08-2012 13:44:56
koosmat64
koosmat64
Klopt, de 457 stond gister om 14.00uur GDST te Heerlen opstel.  

02-08-2012 23:32:06
bert
bert
Quote
rob46 (wo 01 aug 2012 16:00:10 https://www.somda.nl/forum/2078/p401303/):
Quote
broek53 (di 31 jul 2012 22:33:31 https://www.somda.nl/forum/2078/p401211/): ... waarna de 470 tussen de sloopstellen uit gehaald werd toen de sloper echt begon met slopen en alsnog hersteld werd.
Uh, de 470 is op 25-7-2011 naar Simmeren gegaan en in wk. 34/2011 gesloopt.


Is na de tweede aanrijding op 5/1/2010 inderdaad niet meer hersteld.
(http://stortenbeker.eu/groot.asp?f1=film/fotonummer&q1=d017620)
 

10-08-2012 14:44:16
ZJ37
ZJ37
Quote
ZJ37 (do 02 aug 2012 13:36:20 https://www.somda.nl/forum/2078/p401395/):
Quote
broek53 (vr 20 jul 2012 09:45:01 https://www.somda.nl/forum/2078/p399643/):
Quote
broek53 (wo 18 jul 2012 09:03:47 https://www.somda.nl/forum/2078/p399374/): Stilstandcaroussel ingaande gisteren:
443-445, 447, 449, 457, 464, 471, 474, 475, 482, 923, 924, 928, 929, 931, 932, 936, 941-943, 948
Gisteren extra in de caroussel; 479 en 947. Dezer dagen er weer uit: 923, 929, 942 en 943.
De 449, 457 en 464 zijn er inmiddels ook weer uit.
En ook de 471, 482, 931 zijn er weer uit.

Laatst bewerkt door ZJ37 op 10-08-2012 14:44
 

10-08-2012 15:49:06
bossie186
bossie186
De 471 was op 6 augustus jl uit de carrousel gehaald.%02%

Laatst bewerkt door bossie186 op 10-08-2012 15:49
 

13-08-2012 15:16:44
treintim
treintim
Zijn daarvoor in de plaats geen nieuwe stellen het carrousel meer in gegaan?  

16-08-2012 16:17:49
broek53
broek53
Update van de carroussell:
443, 444, 445, 454, 456, 467, 478, 479, 480, 922, 924, 928, 930, 932, 934, 935, 937, 946, 947.
 

16-08-2012 21:28:30
ZJ37
ZJ37
Dan is de 935 er vanmiddag ingekomen want die kwam terug uit Zl.  

16-08-2012 21:57:25
broek53
broek53
Om heel precies te zijn: die gaat er morgen pas daadwerkelijk in, na onderhoud.  

21-08-2012 09:24:05
broek53
broek53
Stellen uit de caroussel komen dezer dagen in snel tempo weer in dienst in verband met het terzijde staan van DDZ (en wellicht ook de ICE-vervangingen). Vanaf vandaag staan er nog "maar" elf stellen aan de kant: 454, 456, 467,478,
480, 922, 930, 934, 935, 937 en 946.
 

21-08-2012 10:05:17
jorgo
jorgo
Het is inderdaad weer relatief kaaltjes in Mt.
Overigens, behoudens een enkele slag in de 5400 en 7000 zijn ze niet in ongebruikelijke diensten gespot de laatste dagen, als ik het wel heb.
 

21-08-2012 14:12:46
sik214
sik214
Ook vervangende diensten als ICE Asd-Ah en vervangende IC Berlijn op Hfd-Bh v.v.  

21-08-2012 19:49:39
sfj
En de twee stelletjes in de 4500 zondag ... En zoals od van vandaag meldt in de 5400!

Laatst bewerkt door sfj op 21-08-2012 20:20, reden: Toevoeging opnieuw geplaatst, quote had ik toen oo


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

21-08-2012 20:07:22
kleine_man
kleine_man
Quote
broek53 (di 21 aug 2012 09:24:05 https://www.somda.nl/forum/2078/p404864/): Stellen uit de caroussel komen dezer dagen in snel tempo weer in dienst in verband met het terzijde staan van DDZ (en wellicht ook de ICE-vervangingen). Vanaf vandaag staan er nog "maar" elf stellen aan de kant: 454, 456, 467,478,
480, 922, 930, 934, 935, 937 en 946.


Een beetje off-topic: ICE-Problemen???

Dus ik kan straks met een "banaan" naar huis! %08%
 

21-08-2012 20:27:36
train85
train85
Vandaag reden alle ICE's gewoon. Of er moet nog wat komen.  

21-08-2012 21:31:18
Klaasje
Klaasje
Zo moeilijk is het niet. Zomer, warm, ICE. That'll do the job.  

21-08-2012 21:33:39
mren
mren
Zoiets bedoel je? http://www.youtube.com/watch?v=wXjhszy2f9w

Laatst bewerkt door spiketrain op 21-08-2012 21:46, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten.
 

23-08-2012 13:33:22
2410
2410
Weet iemand wat de oorzaak is van dat sommige plan v's panto's hebben zonder 'weefsel' of spinnenweb er in? Zoals 2939 bijv http://www.flickr.com/photos/75265191@N02/7474379626/  

23-08-2012 13:35:07
qj7141
qj7141
Deze staat in de verkeerde topic. Het is een treinstel type SGM.  

23-08-2012 13:37:48
2410
2410
Er zijn ook plan v's bij schrijf ik toch?  

23-08-2012 13:38:31
treinefan
treinefan
Ja, ik heb pas ook een plan V foto ermee gezien. Ik weet alleen niet waarom het is.


Met vriendelijke groet,
 

23-08-2012 13:55:55
Erikvd12
Erikvd12
Wat is nou eigenlijk de reden waarom Plan V dienst doet in Intercity diensten? Hier kwamen gisteren de 924 en 928 langs en de stellen zaten best vol!  

23-08-2012 14:01:29
2410
2410
Ik ben ook wel benieuwd of het een diepere reden heeft dan toeval of niets anders voorhanden... misschien omdat ze even opfriscurussen doen om ze in te zetten als nsr straks die 'duizenden' extra treinen moet rijden vanwege de Hanzelijn en er nog niet genoeg mat. is dus plan v gaat worden ingezet?  

23-08-2012 14:16:38
robbertc
robbertc
Er is momenteel aardig wat mat64 beschikbaar (zeker nu de siltstandcarroussel is gehalveerd) en wordt het de afgelopen volgens mij puur gebruikt als invulbeurten na (eerdere) verstoringen.  

23-08-2012 16:04:36
icened
icened
Gaat de Materieel 64 volgend jaar vooral in de winter gebruikt worden?  

23-08-2012 16:15:59
maigoda
maigoda
Quote
treinefan (do 23 aug 2012 13:38:31 https://www.somda.nl/forum/2078/p405286/): Ja, ik heb pas ook een plan V foto ermee gezien. Ik weet alleen niet waarom het is.

Dit zijn is een wat ouder type stroomafnemer. Is nog gewoon in gebruik, maar er zijn er niet veel meer van.
Groetjes,
Emiel
 

23-08-2012 17:04:07
2410
2410
Ouder type? Ze zaten er midden jaren 80 al op en waren toen al zeldzaam...  

23-08-2012 17:17:21
timtrein
timtrein
Quote
icened (do 23 aug 2012 16:04:36 https://www.somda.nl/forum/2078/p405323/): Gaat de Materieel 64 volgend jaar vooral in de winter gebruikt worden?

Het materieel '64 zal vooralsnog gewoon in de dienst blijven rijden als ik het zo een beetje kan inschatten. Het lijkt me niet waarschijnlijk dat het alleen een winterpark gaat vormen, hooguit dat ze ze tot begin 2014 op reserve laten staan. Daarna is het wel bekeken.
 


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina's):

Plan V - Plan T
RailWiki.nl