Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina's):

Plan V - Plan T
RailWiki.nl
29-12-2011 06:54:17
bossie186
bossie186
Ok, hartelijk bedankt.  

06-01-2012 20:08:04
timtiesen
timtiesen
Door capaciteitsproblemen in treinserie 4400 gaat NS opnieuw mat64 inzetten ter compensatie van SGM. Dit heeft NS schriftelijk aan ons (gemeente ) laten weten.  

06-01-2012 20:43:25
kniesoor
kniesoor
Het zijn niet zozeer de capaciteitsproblemen alswel een doorschuifactie met materiieel.  

06-01-2012 21:06:45
ZJ37
ZJ37
Quote
timtiesen (vr 06 jan 2012 20:08:04 https://www.somda.nl/forum/2078/p372597/): Door capaciteitsproblemen in treinserie 4400 gaat NS opnieuw mat64 inzetten ter compensatie van SGM. Dit heeft NS schriftelijk aan ons (gemeente ) laten weten.
Gemeente Wijchen zeker?
 


07-01-2012 21:52:26
FST
FST
Er zijn nog wel meer lijnen met capaciteitsproblemen, de site http://www.volletreinen.nl is er niet voor niets.
Onbegrijpelijk dus dat er zoveel Mat'64 ongebruikt aan de kant staat.

Een van de lijnen met overvolle treinen zijn de stoptreinen tussen Gvc en Ledn. De 6300 zit altijd stampvol in de spits, maar in de 4300 is vaak nog wel een plek vrij. Er zijn bovendien veel klachten over het vervallen van de rechtstreekse stoptrein tussen Ledn en Gv, Rover dient daarom binnenkort een petitie in om deze verbinding terug te krijgen. Ik vraag me af of deze petitie kans heeft, maar ik hoop op extra spitspendels Ledn - Gv naast de series 4300 en 6300. Wellicht kan dat zodra de Benelux naar de HSL verhuist.
 

07-01-2012 21:53:38
FST
FST
Quote
timtiesen (vr 06 jan 2012 20:08:04 https://www.somda.nl/forum/2078/p372597/): Door capaciteitsproblemen in treinserie 4400 gaat NS opnieuw mat64 inzetten ter compensatie van SGM. Dit heeft NS schriftelijk aan ons (gemeente ) laten weten.


Komt dit Mat'64 uit de reservevoorraad, of wordt er alleen maar geschoven met de materieelinzet?
 

07-01-2012 22:14:34
SGMm2137
SGMm2137
Vanaf 16 jan. gaat er ook DDAR in de 12100 rijden. Dus ik denk dat het Mat'64 dan daar vandaan komt.

Laatst bewerkt door SGMm2137 op 08-01-2012 00:01


(hsl)-mcn Ehv
 

07-01-2012 22:27:59
robbertc
robbertc
Er wordt per 16 januari ook versterkt in de 6300, 5000 en 5100. Dat is onderdeel van de doorschuif-actie, waarom in de 4400 ook deels mat64 komt en ook beperkt verder versterkt wordt.  

07-01-2012 23:16:06
daniel81
daniel81
Quote
FST (za 07 jan 2012 21:52:26 https://www.somda.nl/forum/2078/p372731/): Er zijn nog wel meer lijnen met capaciteitsproblemen, de site http://www.volletreinen.nl is er niet voor niets.
Onbegrijpelijk dus dat er zoveel Mat'64 ongebruikt aan de kant staat.

Een van de lijnen met overvolle treinen zijn de stoptreinen tussen Gvc en Ledn. De 6300 zit altijd stampvol in de spits, maar in de 4300 is vaak nog wel een plek vrij.

Dat heeft niks met op reserve staand mat'64 te maken. Als je op een bepaald traject de dienstregeling drastisch verandert, kun je niet precies voorspellen hoe de reizigersstromen gaan lopen. Rondom Ledn heeft NS kennelijk verkeerd gegokt.
 

07-01-2012 23:18:01
daniel81
daniel81
Quote
broek53 (wo 28 dec 2011 12:37:31 https://www.somda.nl/forum/2078/p371338/): Dat de 919 verkocht is, heb ik ook vernomen. Tamelijk uniek dat NSR materieel verkoopt; des te merkwaardiger dat het stel met NS-logo's rondrijdt. Tot aan materieel dat aan het NSM overgedragen wordt, is de eerste eis ongeveer dat de logo's eraf moeten.
Ik meen dat op dit gebied de soep niet meer zo heet opgediend wordt als vroeger. Of vergis ik me?
 

08-01-2012 14:12:17
ICMm4250
ICMm4250
locon reed in het begin met de 1800-en toch ook rond met NS logo's,totdat ze werden bestickerd met Locon bestickering,vraag me af of Conexxion ze moet verwijderen?
En kijk naar materieel waarbij de stickers wel werden verwijderd,dan blijft door verwering van de laklaag en de spiegelglimmende laag onder de logo's de NS emblemen nog steeds zichtbaar,ik vind het niet veel meerwaarde hebben,en het herrinnerd alleen maar aan vroeger tijden niet? Een NS plan V op het kippen lijntje
 

08-01-2012 15:03:53
martijn
martijn
Welkom in 2012, waarbij het normaal is dat een treinreiziger bij de juiste vervoerder incheckt en het dus wellicht verwarrend overkomt als een trein met NS-logo's komt voorrijden wanneer je verwacht met Connexxion te gaan reizen.  

08-01-2012 18:10:50
thom
thom
Quote
ICMm4250 (zo 08 jan 2012 14:12:17 https://www.somda.nl/forum/2078/p372814/): locon reed in het begin met de 1800-en toch ook rond met NS logo's,totdat ze werden bestickerd met Locon bestickering,vraag me af of Conexxion ze moet verwijderen?
En kijk naar materieel waarbij de stickers wel werden verwijderd,dan blijft door verwering van de laklaag en de spiegelglimmende laag onder de logo's de NS emblemen nog steeds zichtbaar,ik vind het niet veel meerwaarde hebben,en het herrinnerd alleen maar aan vroeger tijden niet? Een NS plan V op het kippen lijntje

Het spoor is er niet om sentimenteel te zijn.

Ongetwijfeld zullen de logo's binnen een afgesproken tijd verdwenen moeten zijn, en kans is er dat dat zal gebeuren als CXX een huisstijl op het stelletje aanbrengt oid.
 

08-01-2012 19:51:45
110573
110573
Quote
thom (zo 08 jan 2012 18:10:50 https://www.somda.nl/forum/2078/p372835/): Het spoor is er niet om sentimenteel te zijn.

Heel fijn dat u als schijnbaar emotieloos persoon met deze onzin het topic verrijkt...
 

08-01-2012 20:47:59
MDDM
MDDM
Mja, Thom zegt dus niks verkeerds. Maar als je het niet bevalt, er is een meld functie


Gr Joop mcn Lls
 

08-01-2012 21:50:21
Harold27
Harold27
Voor sommigen is het werk, voor anderen hobby (=sentiment). Voor heel sommigen misschien wel allebei.
Laten we dat respecteren, dat houdt het leuk.
 

08-01-2012 22:38:40
ICMm4250
ICMm4250
Zo is het maar net%02% maar laat ik het zo zeggen het is voor mij werk,hobby,en sentiment.Ik werkte als HC bij NSR,toen als Boa bij de RET,en Nu Als bestuurder en Testbestuurder op Randstadrail dus ik heb al wat historie weg in het OV.
Het is maar net hoe je het leest,en hoe je daar op in springt.

Ik zeg alleen maar: normen en waarden.
 

08-01-2012 23:18:43
110573
110573
Het is niets persoonlijks naar Thom, maar het is die zin... Een beetje sentiment is toch niet verboden%03%, en als sentiment je niet aanstaat hoeft dat ook toch niet gelijk zo'n opmerking te betekenen? Sorry, maar dat stuit mij dan tegen de borst, mag ik?  

08-01-2012 23:22:37
daniel
daniel
Ik ga ervan uit dat Thom zo reageert om het standpunt vanuit spoorbedrijven te onderstrepen. Dat het zo leuk is dat er weer een NS Plan V'tje op de Kippenlijn rijdt en dat dat bij sommige hobbyisten een sentimenteel gevoel oproept, prima, maar dat zal de spoorbedrijven allemaal een worst wezen.
De herkenbaarheid van je bedrijf is belangrijk, en zeker zoals hier al gezegd is anno 2012 vanwege het in en uitchecken bij verschillende vervoerders. Bij de Jumbo kom je toch ook geen huismerk van de AH tegen?
 

08-01-2012 23:28:50
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
SleutelMan: En we zijn weer compleet offtopic..... graag terug naar materieel '64.

Laatst bewerkt door SleutelMan op 08-01-2012 23:28
 

08-01-2012 23:58:25
dh3201
dh3201
Quote
martijn (zo 08 jan 2012 15:03:53 https://www.somda.nl/forum/2078/p372817/): Welkom in 2012, waarbij het normaal is dat een treinreiziger bij de juiste vervoerder incheckt en het dus wellicht verwarrend overkomt als een trein met NS-logo's komt voorrijden wanneer je verwacht met Connexxion te gaan reizen.

Ik vraag me ook af hoe een reiziger die in Amersfoort uit een wit rijtuig met rood DB-logo overstapt op een gele plan V met NS logo richting Barneveld/Ede zou moeten weten bij welke palen die uit en in moet checken...


Shqiperise-lopers?
 

09-01-2012 00:26:32
aarclay
aarclay
Het kan wel onduidelijk zijn, maar ik denk dat CXX wel op de hoogte is van het probleem, en anders regelt de NS dat wel.

Het is niet echt netjes om met het NS embleem rond te rijden.


Choo choo.....
 

09-01-2012 15:21:31
timtiesen
timtiesen
Ns heeft ons een brief gestuurd waarin zij doelbewust hebben besloten om met mat64 te gaan rijden. Uit de brief blijkt dat zij tot op heden niet tevreden zijn met de invoering van het SGM in deze treinserie. Volgens NS zijn er meer vertragingen ontstaan, puur door het wisselen van mat64 naar SGM. Ze gaan onderzoeken hoe dit opgelost kan worden, want men wil in de toekomst weer volledig met SGM gaan rijden.
Dus wellicht onderdeel van de doorschuif actie, maar in ieder geval doelbewust mat64 naar de 4400 tot nader order
dit stond in een brief van NS aan onze gemeente, wijchen.
 

09-01-2012 15:41:57
mich
mich
Dat klopt. Door de hogere max snelheid die mat'64 haalt is hij net 1/2 minuten sneller. Mijn vriendin die dagelijks met de trein van Wc naar Nm reist heeft dan ook liever mat'64 dat ondanks zijn ouderwetse voorkomen vaker optijd is in Nijmegen om de aansluitingen te halen. Daarnaast worden treinen met mat '64 vaak met een bak meer gereden en dat geeft in de praktijk meer ruimte.  

09-01-2012 15:49:05
ZJ37
ZJ37
Inderdaad, 4 bakken Plan V ipv 3 bakken SGM levert welgeteld een extra totale capaciteit op van liefst 2 (van 432 naar 434).  

09-01-2012 16:10:51
mich
mich
Daarom zeg ik in de praktijk. dat tellen met cijfertjes heb je buiten zo weinig aan.  

09-01-2012 17:26:58
daniel81
daniel81
In de 7000 heeft het ook een aantal maanden geduurd voordat men erin slaagde met SGMm de dienstregeling te halen. Of is de gewenningstijd hier redelijkerwijs al voorbij?  

09-01-2012 18:13:19
maigoda
maigoda
Ik weet niet of het gewenning is, maar meer dan een jaar geleden reed ik de eerste keer met SGMm in de 7000 en bij de tweede slag ging dat "strak op tijd". Wellicht omdat ik nooit de automaat gebruik, want met de automaat ligt de snelheid altijd een km of 4 a 5 lager, soms zelfs wel meer.
Groetjes,
Emiel
 

09-01-2012 20:20:07
mdj
mdj
Quote
daniel81 (ma 09 jan 2012 17:26:58 https://www.somda.nl/forum/2078/p372930/): In de 7000 heeft het ook een aantal maanden geduurd voordat men erin slaagde met SGMm de dienstregeling te halen. Of is de gewenningstijd hier redelijkerwijs al voorbij?

Dec2006: 7000 vertrekt in Apd om .15/45. Es aankomst: .25/55 (7013/15/17) met MAT
2012: 7000 vertrekt in Apd om .08/38. Es aankomst: .25/55 met SGMm
7 minuten "extra" tijd gekregen.

(Nee, Aml_verdiept heeft er niet heel veel mee te maken, daar zitten slechts 2 minuten verschil in. V.01/31 toen, .29/59 nu.)

Laatst bewerkt door mdj op 09-01-2012 20:21


Bij twijfel: gebruik beton.
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


10-01-2012 23:32:43
ICMm4250
ICMm4250
weet iemand waar het Halve Plan T stel 522 zich bevindt?,en wat er met het stel gaat gebeuren?
Zal wel sloop worden denk ik,maar misschien dat iemand precies weet wat ermee staat te gebeuren.
 

10-01-2012 23:44:44
broek53
broek53
Laatstelijk gezien op het omheinde buitenterrein van de loods in Amersfoort en daarna niet meer; ik verwacht dat ze nu IN de loods staan.  

11-01-2012 00:00:33
ICMm4250
ICMm4250
Oke,jammer dat ze dan binnenstaan dan kan ik ze niet meer op mn gemak ff fotograferen.Ze zitten/zaten vol met meetapparatuur zijn er nog plannen de bakken voor meet doeleinden te gaan gebruiken,of gaan ze de volgende afvoergolf gewoon mee naar SimmereN?  

11-01-2012 00:05:37
broek53
broek53
Ik zou het niet weten. Uit het feit dat de bakken in de loods gestald zijn, zou je voorzichtig kunnen concluderen dat er nog wel apparatuur aan boord is en als die apparatuur nog steeds aan boord is, zal dat wel zijn voor toekomstig gebruik. Ik bedoel: pure sloopbakken ga je niet een tijdje in een loods opbregen.
Maar het is speculatie mijnerzijds, geef ik ogenblikkelijk toe.
 

11-01-2012 00:10:30
ICMm4250
ICMm4250
Is inderdaad speculeren ,maar daar is niets mis mee toch?,het zou ook kunnen zijn dat ze de bakken van de 522 daar tijdelijk gestald hebben om het e.a. op het gemak zonder de kou van buiten uit gaan bouwen.
Maar we wachten het maar af,misschien duikt hij zomaar weer ineens op%02%
 

13-01-2012 10:22:55
rob46
rob46
Er zijn inderdaad plannen omtrent de ingebouwde meetapparatuur vandaar dat de bakken binnen zijn gestald.


57 jaar OV-fotografie.
 

25-01-2012 11:33:15
ZJ37
ZJ37
Weet iemand de status van de 940? Deze had op 3/1 een aanrijding en is sindsdien niet meer ingezet.  

25-01-2012 16:54:11
broek53
broek53
Die is met de 444 samen naar Haarlem gegaan op 9/1 en staat daar waarschijnlijk nog. De 444 is op 20/1 weer afgeleverd.  

25-01-2012 17:15:48
ZJ37
ZJ37
Zover was ik inmiddels ook, dank, maar ik vraag me af hoe het kan dat een stel 3 weken in de werkplaats moet staan na een aanrijding met een persoon. Is het stel zo zwaar beschadigd?  

25-01-2012 17:25:46
broek53
broek53
Er zat een invalidenauto om de persoon van de aanrijding heen, zo luiden mijn inlichtingen - en alles wat Haarlem binnen komt rollen, hoeft niet meteen in herstelling te gaan. Ik denk dat mat '64 niet bovenaan de prioriteitenlijst voor herstellingen staat.  

30-01-2012 19:08:48
PlanX
PlanX
De halve plan T 522 staat weer buiten de loods in Amersfoort. http://www.flickr.com/photos/69195288@N07/6790302705/in/photostream

Laatst bewerkt door spiketrain op 30-01-2012 20:34
 

30-01-2012 21:35:13
AgentX
AgentX
Jup, heb ik ook nog zien staan gisteren.  

31-01-2012 11:59:00
PlanX-180
PlanX-180
Quote
ZJ37 (wo 25 jan 2012 11:33:15 https://www.somda.nl/forum/2078/p375162/): Weet iemand de status van de 940? Deze had op 3/1 een aanrijding en is sindsdien niet meer ingezet.

De 940 stond vanmorgen nog te Haarlem (opstelspoor zuidwestelijk van station).
 

31-01-2012 18:34:44
PlanX
PlanX
Plan v 919 van CXX is nog steeds voorzien van NS logo's http://www.flickr.com/photos/69195288@N07/6783199783/in/photostream  

31-01-2012 19:33:33
Bert13
Bert13
Is dat een ontwikkeling? Het lijkt me nuttiger om te melden wanneer het géén logo's van de NS meer zou hebben.


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

01-02-2012 16:25:00
PlanX-180
PlanX-180
Dag PlanX,
Waar heb jij je afbeelding vandaan ?
 

01-02-2012 16:31:14
sik214
sik214
Hij 'heeft' 'm niet, hij linkt gewoon een plaatje van de flickr-site.  

01-02-2012 21:27:11
thom
thom
Ik vermoed dat ie zijn avatar bedoeld en dezelfde wil hebben...  

01-02-2012 21:45:21
PlanX
PlanX
Mijn avatar staat gewoon in de lijst bij de rest onder 301.  

01-02-2012 22:36:05
sik214
sik214
Quote
thom (wo 01 feb 2012 21:27:11 https://www.somda.nl/forum/2078/p376029/): Ik vermoed dat ie zijn avatar bedoeld en dezelfde wil hebben...
Tja, dat kon natuurlijk ook nog bedoeld worden...
 

01-02-2012 23:37:04
markkegel
markkegel
Kwam net de 919 op Bkd met Connexxion bestickering tegen. In tegenstelling tot voorgaande V'tjes is deze bijna helemaal blauw, alleen de koppen zijn geel gebleven.  

02-02-2012 07:52:54
bossie186
bossie186
Bedoel je toch niet de 867 die daar ook staat?%02%  

02-02-2012 11:41:37
bossie186
bossie186
Quote
markkegel (wo 01 feb 2012 23:37:04 https://www.somda.nl/forum/2078/p376072/): Kwam net de 919 op Bkd met Connexxion bestickering tegen. In tegenstelling tot voorgaande V'tjes is deze bijna helemaal blauw, alleen de koppen zijn geel gebleven.


En je hebt nog gelijk ook, zag net de 919 via de railcam te Bnn met blauwe CXX stickers!!!
 

02-02-2012 12:19:53
Nelis
Nelis
Is hij het zelfde gestickerd als de 867 of heeft hij een ander sticker schema?  

02-02-2012 12:49:11
nielske90
nielske90
Kijk eens in de quote een bericht boven je.

Laatst bewerkt door nielske90 op 02-02-2012 12:49
 


02-02-2012 14:37:52
PlanX-180
PlanX-180
Dank je, ik was te lui om alle 700 afbeeldingen/avatars door te nemen !  

02-02-2012 15:11:17
Mearten279
Mearten279
De 919 heeft inderdaad een andere bestickering, ik zag de 919 vanmorgen rijden bij Bnc. Ik zal eens kijken of ik het stel morgen of zaterdag kan platen.  

29-02-2012 10:56:20
aking
aking
Het viel me zojuist op dat de 526 niet meer naast de HTMU staat, Is deze ondertussen ook onderweg naar de slopershamer?  

29-02-2012 11:24:56
train85
train85
Nee hij staat in de HTMU loods. Vanmorgen vanuit de 3000 daar is goed naar gekeken.  

29-02-2012 12:04:51
markkegel
markkegel
Afgelopen weekend 's nachts is er een brandje geweest in de 867 die nog steeds op de Bokkeduinen staat. Stel ligt daarna wel plat, voorheen stond het nog aan de draad.  

29-02-2012 12:05:15
aarclay
aarclay
Zijn er al weer plannen waneer de afvoer van Mat'64 weer op gang gaat komen?
April ?


Choo choo.....
 

29-02-2012 12:57:38
john2
john2
Wat is planning dat mat 64 compleet uit de reizersdienst is ontrokken? En wanneer is mat 64 compleet gesloop? Misschien op een enkele stel na voor een museum stuk.  

29-02-2012 13:04:46
aarclay
aarclay
Duurt nog zeker wel een jaar of wat. Vergeet niet dat CXX sinds pas geleden nog een nieuw Mat'64 stel heeft welke naar alle waarschijnlijkheid t/m 2014 dienst zal doen.

Ook voor de Zwolle-Emmen-lijn zijn er voorlopig nog een aantal (turbo) Plan-V'tjes, welke het nog wel een paar jaar vol gaan houden. Waneer de overigen afgevoerd zijn, geen idee. Maar dit jaar vermoed ik dat er weer een hoop een nieuw leven gaan krijgen als conservenblikjes.

Laatst bewerkt door aarclay op 29-02-2012 13:05


Choo choo.....
 

29-02-2012 13:20:07
mdj
mdj
Zwolle-Emmen, Apeldoorn-Zutphen-Winterswijk-Arnhem-Tiel en Arnhem-Doetinchem gaan in december naar Arriva (en de laatste naar Hermes). De GTW voor CXX wordt aansluitend geleverd na de Hermes-stellen, dus in december zou het wel eens afgelopen kunnen zijn wat betreft de 919...

Laatst bewerkt door mdj op 29-02-2012 13:20


Bij twijfel: gebruik beton.
 

29-02-2012 13:25:27
maigoda
maigoda
Ik heb opgevangen dat er het plan is de Emmerstellen na december van een revisie te voorzien zodat ze nog enige tijd mee kunnen. Garantie tot de deur dus of het ook echt gaat gebeuren.
Groetjes,
Emiel
 

29-02-2012 13:34:23
john2
john2
Dus ik kan nog een jaar of wat onder de grote rivieren, ondere andere Limburg, nog reizen in mat 64! Maar ik heb toch het idee dat de SGM, als ik de juiste benaming gebruik, toch langzamerhand in zuid Nederland, Limburg, in de reizigesdienst wordt opgenomen als sprinter. Omdat deze type trein ook al dienst doet tussen Roermond en Maastricht Randwyck.  

29-02-2012 13:50:06
train85
train85
Quote
john2 (wo 29 feb 2012 12:57:38 https://www.somda.nl/forum/2078/p380803/): Wat is planning dat mat 64 compleet uit de reizersdienst is ontrokken? En wanneer is mat 64 compleet gesloop? Misschien op een enkele stel na voor een museum stuk.
Er blijven er 2 over voor museumdoeleinden, en die zijn nu ook al lang aan de dienst onttrokken. Voor de NSM en Stichting Mat'64.
 

29-02-2012 15:06:52
jorgo
jorgo
Quote
john2 (wo 29 feb 2012 13:34:23 https://www.somda.nl/forum/2078/p380810/): Dus ik kan nog een jaar of wat onder de grote rivieren, ondere andere Limburg, nog reizen in mat 64!


Die conclusie trek je zelf. maigoda zegt niet dat hij ook heeft opgevangen waar die stellen voor gebruikt gaan worden.
 

29-02-2012 15:25:48
alle46
alle46
En het zal mij niets verbazen, als Arriva na de overname op Zl-Emn V'tjes moet huren. Meestal gaat zo'n overname niet zo soepel en treedt er een tekort aan treinstellen op.  

29-02-2012 15:38:36
Lenny
Lenny
Dat maakt toch niks uit? NS is niet verplicht om de V'tjes te bewaren zodat een concurrent ze kan huren als ze materieel tekort hebben.


The idea is to die young as late as possible.
 

29-02-2012 15:48:33
Erikvd12
Erikvd12
Ik hoop maar dat de V'tjes zo lang mogelijk in dienst blijven, vooral de 441!
Dat stel wordt dit jaar alweer 43!
 

29-02-2012 15:57:28
ajb42
ajb42
Ik zit als forens al jaaaaren in plan V (64xx).
Eens wat anders is onderhand welkom.

Laatst bewerkt door spiketrain op 29-02-2012 18:35, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten.
 

29-02-2012 17:04:10
salieri
salieri
Quote
alle46 (wo 29 feb 2012 15:25:48 https://www.somda.nl/forum/2078/p380825/): En het zal mij niets verbazen, als Arriva na de overname op Zl-Emn V'tjes moet huren. Meestal gaat zo'n overname niet zo soepel en treedt er een tekort aan treinstellen op.
In principe hoeft dat niet, de treinen voor Zl-Emn zijn tijdig bij Stadler besteld.
 

29-02-2012 17:44:56
broek53
broek53
'K geloof dat ik het wel vaker gezegd heb, maar er is inderdaad iets vreemds gaande. De komende tijd komen nog een paar SLT's in dienst, die men hard nodig zal hebben om DDAR uit de stopdiensten te krijgen. Sterker nog: getalsmatig haal je dat volgens mij helemaal niet. Dat betekent dat er dus (?) nog mat '64 in dienst zal moeten blijven. De behoefte aan mat '64 in relatie tot de huidige inzet daalt pas als Zwolle - Emmen eind dit jaar naar Arriva verdwijnt en als de serie 12100 verdijnt (zal ook wel eind dit jaar worden). Verder kan ik niks bedenken en nogmaals: hoe dan de laatste DDAR-en uit de stopdienst gehaald moeten worden, ontgaat mij nog.

Fysiek komen de oudste stellen (vanaf de 922 dus) in het najaar stuk voor stuk in beeld voor veiligheidsbeurten, als men ze in dienst zou willen houden.
 

29-02-2012 19:37:54
alle46
alle46
Quote
Lenny (wo 29 feb 2012 15:38:36 https://www.somda.nl/forum/2078/p380829/): Dat maakt toch niks uit? NS is niet verplicht om de V'tjes te bewaren zodat een concurrent ze kan huren als ze materieel tekort hebben.

Wat je zegt klopt. Maar als zich capaciteitsproblemen voordoen zijn er nog V'tjes en die kan je dan huren.
 

29-02-2012 23:18:15
timtrein
timtrein
E-GTW is spul dat zich al bewezen heeft, zelfs bij Arriva, het spul wordt ruim op tijd geleverd dus ik verwacht daar echt geen rare dingen.  

01-03-2012 10:57:43
thom
thom
Quote
alle46 (wo 29 feb 2012 19:37:54 https://www.somda.nl/forum/2078/p380869/):
Quote
Lenny (wo 29 feb 2012 15:38:36 https://www.somda.nl/forum/2078/p380829/): Dat maakt toch niks uit? NS is niet verplicht om de V'tjes te bewaren zodat een concurrent ze kan huren als ze materieel tekort hebben.

Wat je zegt klopt. Maar als zich capaciteitsproblemen voordoen zijn er nog V'tjes en die kan je dan huren.

Denk je dat NS voor _tonnen_ stellen laat reviseren, omdat een andere vervoerde ze _misschien_ nog nodig heeft...?
 

01-03-2012 11:46:42
daniel81
daniel81
Quote
broek53 (wo 29 feb 2012 17:44:56 https://www.somda.nl/forum/2078/p380855/): De behoefte aan mat '64 in relatie tot de huidige inzet daalt pas als Zwolle - Emmen eind dit jaar naar Arriva verdwijnt en als de serie 12100 verdijnt (zal ook wel eind dit jaar worden). Verder kan ik niks bedenken en nogmaals: hoe dan de laatste DDAR-en uit de stopdienst gehaald moeten worden, ontgaat mij nog.

De mogelijke aanbestedingen van de 6800-6900-7000 kunnen ook MAT overbodig maken.
 

01-03-2012 11:49:50
broek53
broek53
Er zijn twee dingen aan de hand: volgens de regelgeving rond overgang van concessies is de aftredende vervoerder verplicht materieel aan zijn opvolger ter beschikking te stellen (vgl plan V en DH-stellen aan Veolia destijds; dat was geen liefdewerk van NS, maar een verplichting).
Anderzijds kan NSR natuurlijk een leuke grijpstuiver verdienen als een andere vervoerder in nood zit om andere redenen dan het begin van een concessie (ik zeg: DM '90 Syntus en plan V Cxx), maar dan is het uiteraard een eigenstandige afweging van NSR of ze verhuurbaar materieel daarvoor speciaal in stand gaan houden. Amtwoord daarop zal vast wel "neen" zijn.
 

01-03-2012 11:51:13
broek53
broek53
Quote
daniel81 (do 01 mrt 2012 11:46:42 https://www.somda.nl/forum/2078/p380965/):
Quote
broek53 (wo 29 feb 2012 17:44:56 https://www.somda.nl/forum/2078/p380855/): De behoefte aan mat '64 in relatie tot de huidige inzet daalt pas als Zwolle - Emmen eind dit jaar naar Arriva verdwijnt en als de serie 12100 verdijnt (zal ook wel eind dit jaar worden). Verder kan ik niks bedenken en nogmaals: hoe dan de laatste DDAR-en uit de stopdienst gehaald moeten worden, ontgaat mij nog.

De mogelijke aanbestedingen van de 6800-6900-7000 kunnen ook MAT overbodig maken.
Je hebt gelijk natuurlijk. Maar daar heeft NSR bij de materieelbestellingen nooit op voorgesorteerd - het is nu meer een prettige bijkomstigheid.

Laatst bewerkt door broek53 op 01-03-2012 11:51
 

01-03-2012 12:55:43
Harold27
Harold27
Is het denkbaar dat NSR, analoog aan de toestand van nu op Zl - Emn, de aan te besteden series tot 2015 met MAT gaat rijden, zo alvast, qua materieelpositie, de situatie na 2015 creeërend op de andere series ?

Laatst bewerkt door Harold27 op 01-03-2012 14:34
 

01-03-2012 14:28:45
broek53
broek53
Dat lijkt mij wel zeker, eigenlijk. Zeker voor Zuid-limburg, voor de 7000 weet ik niet of daar nog rijtijd-issues spelen eventueel. Maar dan zou NSR andere series met mat '64 kunnen rijden dat dan in 2015 vervangen wordt door SGM uit de 7000.  

01-03-2012 14:56:28
alle46
alle46
Quote
Denk je dat NS voor _tonnen_ stellen laat reviseren, omdat een andere vervoerde ze _misschien_ nog nodig heeft...?

Nee, dat denk ik niet.
 

01-03-2012 16:04:12
daniel81
daniel81
Quote
broek53 (do 01 mrt 2012 11:51:13 https://www.somda.nl/forum/2078/p380967/):
Quote
daniel81 (do 01 mrt 2012 11:46:42 https://www.somda.nl/forum/2078/p380965/):
Quote
broek53 (wo 29 feb 2012 17:44:56 https://www.somda.nl/forum/2078/p380855/): De behoefte aan mat '64 in relatie tot de huidige inzet daalt pas als Zwolle - Emmen eind dit jaar naar Arriva verdwijnt en als de serie 12100 verdijnt (zal ook wel eind dit jaar worden). Verder kan ik niks bedenken en nogmaals: hoe dan de laatste DDAR-en uit de stopdienst gehaald moeten worden, ontgaat mij nog.

De mogelijke aanbestedingen van de 6800-6900-7000 kunnen ook MAT overbodig maken.
Je hebt gelijk natuurlijk. Maar daar heeft NSR bij de materieelbestellingen nooit op voorgesorteerd - het is nu meer een prettige bijkomstigheid.


Ik dacht meer aan de post van maigoda over de potentiële opknapbeurt van de Zl-Emn stellen. Dat idee zou wel kunnen voortkomen uit de gedachte dat er een paar jaar tot de aanbestedingen overbrugd moeten worden.

Laatst bewerkt door daniel81 op 01-03-2012 16:04
 

01-03-2012 16:41:21
broek53
broek53
Blijft het feit dat NS daar nooit op voorgesorteerd heeft, maar dat het een leuke bijkomstigheid is dat het kan. Overigens gaat het dan niet speciaal over de stellen op Zl - Emn, althans niet anders dan dat dat toevallig ook de jongste stellen zijn qua revisiedatum, NA de 400-en overigens. Als er een park mat '64 in dienst moet blijven, zal het wel een kwestie van echteruit rekenen worden: alle 400-en die voorlopig geen beurten nodig hebben en vervolges vanaf de 965 achteruit tellend tot je het benodigde park bij elkaar hebt.  

02-03-2012 20:20:52
spiketrain
Moderator
spiketrain
Spiketrain: de discussie over de Hoekse Lijn is afgesplitst naar https://www.somda.nl/forum/11630/Toekomst+van+de+Hoekse+Lijn/. Hier weer verder over mat. '64.


Groet, Spiketrain
 

15-03-2012 19:58:18
mv64nl
mv64nl
Vandaag (15-2) om 9.00 uur stond de 526 buiten bij de HTMU. De loods was nog open, dus ik vermoed dat hij net buiten was gezet. Er waren mensen bezig bij het treinstel. Om 17.30 uur stond hij er niet meer. Heeft iemand enig idee waar de 526 zich nu bevindt?  

15-03-2012 20:00:30
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Ergens op de hanzelijn, zie het OD  

15-03-2012 20:02:41
SGMm2137
SGMm2137
Die is vanmiddag verplaatst naar Swifterbant


(hsl)-mcn Ehv
 

15-03-2012 20:23:54
broek53
broek53
Binnen afzienbare tijd gaat de sloop van mat '64 verder. Op de Wgm is de plaats weer afgezet waar de apparatuur onder de stellen vandaan gesneden wordt. Niet voor niets zijn er vorige week drie stellen van de Dgr naar de Wgm gebracht: de afvoer zal gaan in porties van drie stellen. Elke dinsdag en vrijdag zullen er in principe drie stuks overgebracht worden Dgr - Wgm (en dus zal de afvoer van bakken naar Groningen ongeveer hetzelfde tempo aanhouden). Wanneer het circus precies begint, is mij nog niet bekend, maar lang kan het niet meer duren gezien de linten op de Wgm. Alle stellen van de Dgr gaan in ieder geval naar de sloper.

Laatst bewerkt door broek53 op 15-03-2012 21:04
 

15-03-2012 20:31:38
snowie
snowie
Quote
SGMm2137 (do 15 mrt 2012 20:02:41 https://www.somda.nl/forum/2078/p382944/): Die is vanmiddag verplaatst naar Swifterbant
Kleine correctie - het Dienstregelpunt heet Stb - maar de fysieke locatie zijn de wachtsporen van de Hanzelijn vlak bij de A6 afslag Lelystad Noord
 

15-03-2012 20:40:12
MDDM
MDDM
Quote
broek53 (do 15 mrt 2012 20:23:54 https://www.somda.nl/forum/2078/p382946/): Wanneer het circus precies begint, is mij nog niet bekend, maar lang kan het niet meet duren gezien de linten op de Wgm.
Die hingen er al vanaf vorige week, toen ze daar wissels en stukken spoor aan het lossen waren.


Gr Joop mcn Lls
 

15-03-2012 21:08:23
rob46
rob46
Klopt Joop, die linten hebben niets met sloop te maken. NT bracht de 855+862+868 naar de Wgm ivm uitname onderdelen. Op de Dgr verwijdert NT ook onderdelen van de PlanV's.


57 jaar OV-fotografie.
 

15-03-2012 21:09:52
broek53
broek53
Niemand hoeft mij te geloven, maar de sloop van plan V begint toch echt binnen afzienbare tijd weer. Of de linten er nu wel of niet mee te maken hebben.  

15-03-2012 21:16:14
MDDM
MDDM
Heeft niets met niet geloven te maken Broek53 integendeel. Als er 1 iemand op somda goed geïnformeerd is ben jij het wel. Met mijn reactie wilde ik alleen maar aangeven dat de linten er al hingen en waarom ze er al hingen. Niks meer of minder.

En van mij mag die rommel zo snel mogelijk van de Dgr verdwijnen. Het is een aanfluiting 1e klas als je die trieste bedoening daar ziet staan.

Laatst bewerkt door MDDM op 15-03-2012 21:18, reden: aanvullende reactie


Gr Joop mcn Lls
 

15-03-2012 22:02:10
2296
2296
Quote
broek53 (do 15 mrt 2012 21:09:52 https://www.somda.nl/forum/2078/p382958/): Niemand hoeft mij te geloven, maar de sloop van plan V begint toch echt binnen afzienbare tijd weer.
Dat is mooi.
Alleen even een vraag om hoeveel stellen gaat het deze keer ? Ben de tel een beetje kwijt geraakt %04%.
 

15-03-2012 22:08:49
rob46
rob46
Quote
broek53 (do 15 mrt 2012 21:09:52 https://www.somda.nl/forum/2078/p382958/): Niemand hoeft mij te geloven, maar de sloop van plan V begint toch echt binnen afzienbare tijd weer. Of de linten er nu wel of niet mee te maken hebben.

Dat klopt, planning sloop = voorjaar 2012. (Dgr/Wgm/On 42 stellen)

Laatst bewerkt door rob46 op 01-04-2012 10:30


57 jaar OV-fotografie.
 

15-03-2012 23:36:22
timtrein
timtrein
Ruwweg de serie 841-918 (minus de stellen die al gesloopt zijn), maar dat zal dus niet in een keer zijn (nog niet alle termijnen zijn afgelopen meen ik).
36 stellen in een tempo van 6 per week betekent dat ze zeker tot medio mei bezig zijn. Daarna zal de meuk uit Onnen wel volgen.
 

16-03-2012 09:56:09
daniel81
daniel81
en minus het museumstel natuurlijk, 904 als ik het mij goed herinner.  

16-03-2012 09:58:08
thom
thom
En ook de 876.  

16-03-2012 16:03:10
AgentX
AgentX
De 867 zal uiteindelijk ook meegaan met de sloop, maar die zal eerst nog via CXX gestript worden t.b.v. de 919.

Laatst bewerkt door AgentX op 16-03-2012 16:21, reden: nummertje
 


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina's):

Plan V - Plan T
RailWiki.nl