Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina's):

Plan V - Plan T
RailWiki.nl
07-03-2008 11:52:49
keesje
keesje
Had het ook bij de opvallende zaken van 6 maart genoemd, maar hoort ook hier lijkt me:

De laatste daden van de 473 waren op wo 05/03 trein 13686 Bd-Ht, 16086 Ht-Gdm en samen met stel 458 16086 Gdm-Ut. Op do 06/03 verliet de 473 rond 14.45 Ut voor de laatste keer om koers te zetten richting Asd.
 

05-04-2008 15:20:27
floriss
floriss
Wat mij sind kort opvalt, is dat de 5100 (Den Haag Centraal - Roosendaal vv) sinds een paar weken een aantal treindiensten (ook buiten de spits) met 6 bakken materieel '64 rijdt ipv 4. Voorheen werd er vooral met losse Plan T stellen gereden, maar tegenwoordig worden ze regelmatig vergezeld door een Plan V.

Dit geldt in ieder geval voor:
trein 5140 Roosendaal v 12.35 uur Den Haag Centraal a 14.03 uur en
trein 5147 Den Haag Centraal v 12.28 uur Dordrecht a 13.28, deze keert dan te Dordrecht als trein 5142 Dordrecht v 13.37.
 

05-04-2008 18:36:20
daniel_ddr
daniel_ddr
Tja, maar omgekeerd rijden er ook losse T'tjes in de vroege spits... o.a. in de 5121 en 5127. De 5123 moet 't zelfs met een los V'tje stellen, maar die hoeft gelukkig niet in de spitsdrukte terug.

De 5116 is trouwens sinds enige tijd consequent versterkt tot 8 bakken Mat'64.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

18-04-2008 17:31:56
2296
2296
Het is nu echt gedaan met de 473+477+483. De stellen staan nu in de werkplaats om te worden ontdaan van een aantal belangrijke onderdelen voor de rest van de serie Mat 64.  


18-04-2008 17:37:35
broek53
broek53
De werkplaats = de Zaanstraat, en daar zijn ze woensdagavond heen gebracht. Raken op zijn minst hun compressors kwijt, en de antennes van Tracking & Tracing (want zie zijn op en niet mer verkrijgbaar%03%).  

18-04-2008 18:50:25
2296
2296
Dat is correct. Het is inderdaad de Zaanstraat. De antenne's is een heel groot probleem(problemen met de fabrikant). Verder zal ik het wel zien wat er nog meer vanaf gehaald moet worden.  

23-04-2008 21:20:52
broek53
broek53
Er is geen twijfel aan: NS heeft een aantal koersen op materieelgebied scherp ingezet en voor het mat '64 betekent dat niet veel goeds. Er worden nu formele sloopbesluiten voorbereid voor alle bekende langdurige-schade en langdurig-terzijde bakken, er worden slopers uitgevraagd voor zowel deze bakken als voor de drie plan V's in de Zaanstraat en alle plan T's die dit jaar buiten dienst gaan. Daarnaast is er een discussie gaande over het ueberhaupt nog opknappen van plan V's en dat mag dan wel snel beslecht worden, want in mei is het voor de eerste 800-en zover. Stay tuned %05%  

23-04-2008 21:24:57
ruysdael
ruysdael
Ze staan met zn 3'en treurig op een rijtje naast de Werplaats (bij de hoofdingang bij het Brediusbad)... ze zagen er inderdaad niet goed uit.  

23-04-2008 21:58:48
2296
2296
Vindt ik wel meevallen. De gemiddelde lage 800 (801-850) ziet er slechter uit.  

23-04-2008 23:45:28
timtrein
timtrein
Quote
broek53: Daarnaast is er een discussie gaande over het ueberhaupt nog opknappen van plan V's en dat mag dan wel snel beslecht worden, want in mei is het voor de eerste 800-en zover
Hm, laat ze wel uitkijken dat het niet te snel gaat. Zolang er nog geen nieuw spul in dienst is loop je het risico dat je jezelf weer in een groot materieelgat stort... met te korte stoptreinen maak je zeker geen vrienden!
 

23-04-2008 23:50:24
broek53
broek53
De discussie gaat dan ook letterlijk tussen die twee polen. De schatbewaarders voelen niets voor zo'n reserve, de uitvoering vindt sloop heel onverstandig. Sowieso is het (wederom) een zwaai van een graadje of 180 om van een "flexpark" weer te gaan naar "warm slopen". Ik ben ook wel benieuwd hoe het uiteindelijk uitpakt.  

24-04-2008 09:55:59
hvondelen
hvondelen
Het is voor ons wel jammer als spotters en treinenliefhebbers, maarja ik geef NS groot gelijk. Als de SLT's er zijn heb je niks meer aan de meeste V's.
Natuurlijk moet je ze niet allemaal slopen voor de zekerheid, en met de SLT's kan je ze ook niet allemaal slopen. Het gaat ook deels om de reputatie van de NS, vergelijk een lawaaierige vieze plan-V is met een SLT Al verdwijnt er wel een stuk edelmetaal van het Nederlandse spoorwegnet.

Laatst bewerkt door hvondelen op 24-04-2008 09:57


http://www.flickr.com/photos/hvondelen -- De Groeten uit santpoort Noord!
 

24-04-2008 10:25:39
mdeen
mdeen
Heb je al vaak in een SLT gereden dan? Als ze enigszins gelijk zijn aan de duitse BR425 dan maakt de airco dat dit ook erg lawaaierig materieel is.
Niet zozeer de piepjes en kraakjes en kreuntjes die plan V geeft maar een continue aanslag op je oren die je door het continue karakter na verloop van tijd niet meer bewust hoort maar waardoor je een zucht van verlichting slaakt als hij weg is.
 

24-04-2008 10:48:33
mark
mark
Mark: Gelieve de eindeloze discussies over comfort van materieel even achterwege te laten.  

24-04-2008 11:41:28
timtrein
timtrein
Quote
broek53: Sowieso is het (wederom) een zwaai van een graadje of 180 om van een "flexpark" weer te gaan naar "warm slopen".
Ik lees dit toch met een beetje verbazing. Het is nog maar een paar jaar geleden dat V1-V3 aan de kant gingen, wat vrij vlot door een materieeltekort werd gevolgd. Nu is de eerste SLT nog lang niet in dienst, en willen ze gelijk voortvarend mat'64 opruimen?

Nouja, we zien wel wat het wordt, maar volgens mij is de rekensom vrij eenvoudig te maken. Maar goed, ik ben maar een simpele ziel natuurlijk
 

24-04-2008 12:30:34
willy84
willy84
Vind het ook wel opmerkelijk om mat'64 te gaan slopen dat nog een levensduurverlengende revisie kan krijgen. Mede omdat er nog heel wat huur materieel rond rijdt. Verder staan er nog rijen Wadlopers waar geen enkel zicht op emplooi voor is, dus sloop daarvan ligt meer in de rede.  

24-04-2008 12:49:57
bjornl
bjornl
Vergeet niet dat er 200 bakken dubbeldeksmaterieel staan te popelen, daar kan je een aardige sloot Mat'64 mee aflossen (zoals in ditzelfde topic al vaker betoogd). De eerste VIRM-4 kwamen toch al behoorlijk snel de grens over.  

24-04-2008 14:31:58
timtrein
timtrein
Instroom vanaf omstreeks augustus, zo maak ik uit de berichtgeving op. Nu weet ik niet precies in welk tempo de opknapbeurten van de 801 en verder nodig zijn, maar het zal al gauw om enkele stellen per maand gaan waarvan de termijnen aflopen. Inclusief Plan T zijn dat al gauw een bak of 30-40 die aan de kant moeten tegen de tijd dat eindelijk de eerste paar nieuwe IRM's komen.  

24-04-2008 17:32:46
2296
2296
Quote
willy84: Vind het ook wel opmerkelijk om mat'64 te gaan slopen dat nog een levensduurverlengende revisie kan krijgen. Mede omdat er nog heel wat huur materieel rond rijdt. Verder staan er nog rijen Wadlopers waar geen enkel zicht op emplooi voor is, dus sloop daarvan ligt meer in de rede.


Soms is het goedkoper om spul te huren dan het nog een keer revisie te gaan geven. Hoe ouder het spul is hoe duurder her revisie programma er uit komte zien.

Als je nu een stel neemt dat aan de kant staat heb je ongeveer een uur of 60 nodig voordat hij weer de baan op kan. Het lijkt niet veel maar er moet wel degelijk veel gebeuren.
 

24-04-2008 23:38:17
willy84
willy84
Ja oke, logisch maar als het gaat om rem controlebeurten om een stel wat langer op de baan te houden, dan lijkt me dat wel goedkoper.
Om een stel helemaal te reviseren en de bakken compleet te verven om ze na een paar maanden dienst achter een hek te zetten is idd onzinnig.
Ik zou als NS vanwege ervaringen in het verleden liever op veilig spelen.
Alhoewel VIRM niet zo'n groot risico is voor wat betreft kinderziektes en je dus meer risico kan nemen door alvast mat'64 terzijde te stellen.
 

24-04-2008 23:46:14
broek53
broek53
We praten de laatste berichten nogal in extremen: óf complete revisie, óf direct afvoeren. Mij stond meer voor ogen datgene wat er nu met ICK wel gaat gebeuren: materieel dat aan revisie toe is, netjes wegzetten, enigszins geconserveerd. Dat was bij mijn weten de bedoeling van het "flexpark" en dat was de achtergrond van het maken van opstelgelegenheid in Amerrsfoort en op de Dijkagracht. Sterker nog: er loopt zelfs nu nog een investeringsvoorstel om de hele Dijksgracht te omheinen. Dan heb je geen exploitatiereserve staan, maar wel iets dat je bij gebleken vervoergroei binnen een paar maanden op de baan kunt hebben.  

25-04-2008 00:08:19
thom
thom
Klinkt een beetje als Strategische Reserve, of denk ik nual tever terug in de tijd  

25-04-2008 08:20:23
broek53
broek53
Het heet nu "flexpark", maar zoiets is het wel.  

25-04-2008 13:49:30
bart
bart
Oftewel de goeie, ouwe "mottenballenvloot". %08%  

25-04-2008 19:28:17
fabrierban
fabrierban
Ik snap eerlijk gezegd wat het nut is om 45 jaar oude treinen tegen torenhoge kosten in een mottenballenvloot te gaan stoppen. Als NS kennelijk te veel geld heeft heb ik liever dat ze de tarieven wat verlagen.

Gezien de instroom van VIRM, nieuwe Sprinters en de grote reserve aan ICK lijkt me er de eerste paar jaar sowieso geen noodzaak aan nog meer mottenballen. En over 5 jaar is Mat64 bijna 50 jaar oud en wat moet je daar dan in hemelsnaam nog mee?
 

25-04-2008 19:38:41
timtrein
timtrein
Het gaat om stellen van _35_ jaar oud hoor. En het nut van 'uitgesteld slopen' is dat je dan je reizigers ook kunt laten zitten als er iets een beetje anders gaat. IRM-4 en SLT-alles zijn er ook nog niet hoor, er komen nog allerlei revisies aan, en echt veel geld kost het echt niet om het spul nog even te laten staan!  

25-04-2008 19:46:52
dumpy_dump
dumpy_dump
Quote
fabrier: Ik snap eerlijk gezegd wat het nut is om 45 jaar oude treinen tegen torenhoge kosten in een mottenballenvloot te gaan stoppen.
Ah, kennelijk weet je wat het kost om stellen in een mottenballenvloot te stoppen. Ik ben benieuwd, hoeveel kost zoiets?
 

26-04-2008 10:09:07
broek53
broek53
Voor de nuance: ik bedacht mij ook (een beetje laat, n.a.v. wat fabrier zei) dat er twee verschillende dingen spelen: plan T en plan V. De discussie over het al dan niet snel laten slopen van de plan V's wil ik wel aan, maar van plan T is al vastgesteld dat deze een echte hoofdrevisie moeten hebben om weer op de baan te kunnen. Dat is wat anders dan materieel dat een veiligheidsbeurt(je) moet hebben om voor een jaar of twee weer ingezet te kunnen worden, zoals de plan V's die nu al dan niet aan de kant gezet gaan worden.
Bij het komend overschot aan materieel (ICK denkt men eind 2009 ook al grotendeels aan de kant te hebben staan) kan ik mij dus goed voorstellen dat plan T - met dank voor de bewezen diensten - zonder verdere omhaal afgedankt wordt. En, zoals gezegd: over plan V wordt nog discussie gevoerd.
(Bedenk bij de V's overigens ook dat er begin volgend jaar 15 stuks terugkomen van Arriva en Veolia.)
 

28-04-2008 16:19:11
rudolfph
rudolfph
Nee, fabrier heeft liever dat het oude plan V direct gesloopt wordt zodat tarieven flink verlaagd worden zodat er nog meer mensen in de nog kortere treinen in Brabant gaan staan (van zitten zal dan geen sprake meer zijn) . Als NS nou eens de banken uit die stellen haalt, passen er nog meer mensen in, dus zijn er nog minder treinen nodig dus kunnen de treinkaartjes nog goedkoper %05% Is dat even goed nieuws.  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


29-04-2008 08:14:12
dennis3
dennis3
als in december de treindienst Apd-Aml wordt doorgetrokken naar Es (2x per uur) blijven dan de plan v rijden  

29-04-2008 08:39:54
ruysdael
ruysdael
Quote
fabrier: Ik snap eerlijk gezegd wat het nut is om 45 jaar oude treinen tegen torenhoge kosten in een mottenballenvloot te gaan stoppen. Als NS kennelijk te veel geld heeft heb ik liever dat ze de tarieven wat verlagen.
Aparte mening voor iemand die steen en been klaagt over te korte treinen in Brabant....
 

29-04-2008 09:04:06
broek53
broek53
Ja, nou weten we het wel. Essentie van de niet helemaal juiste gedachte is dat het geld zou kosten om elektrische stellen in de mottenballen te zetten. Dat is nauwelijks zo, althans: je doet er verstandig aan de batterijen af te koppelen en eens in de zoveel maanden het materieel te verrollen (ivm de lagers), maar daar blijft het dan ook wel bij. Het is uiteraard niet kostenloos, maar de kosten zijn verre van torenhoog. En laten slopen is (eenmalig) een stuk duurder.

Laatst bewerkt door broek53 op 11-04-2009 15:49
 

29-04-2008 09:10:13
fabrierban
fabrierban
Quote
rudolfph: Nee, fabrier heeft liever dat het oude plan V direct gesloopt wordt zodat tarieven flink verlaagd worden zodat er nog meer mensen in de nog kortere treinen in Brabant gaan staan (van zitten zal dan geen sprake meer zijn) . Als NS nou eens de banken uit die stellen haalt, passen er nog meer mensen in, dus zijn er nog minder treinen nodig dus kunnen de treinkaartjes nog goedkoper %05% Is dat even goed nieuws.

Zo lang er tekort is aan materieel ga je geen materieel slopen, maar inmiddels is de situatie totaal anders. Door de instroom van nieuw materieel ontstaat er de komende jaren een flink overschot en dan is het logisch dat je niet meer investeeert in materieel van 40 jaar oud. NS is geen museumbedrijf.

Laatst bewerkt door fabrierban op 29-04-2008 09:10
 

29-04-2008 09:16:08
rudolfph
rudolfph
Het probleem is dat mat'64 nu aan het einde van de revisietermijnen komt, en SLT en VIRM-vervolgbestelling pas straks beschikbaar is. De 503 gaat vandaag of morgen buiten dienst, binnenkort gevolgd door nog enkele stelletjes, en moet je jou eens horen als er ergens in Brabant een stelletje te weinig opduikt. Het punt is dat je jezelf tegenspreekt.

(En ja, mijn vorige reactie was wat overdreven, vandaar ook als die smileys )
 

29-04-2008 10:35:18
keesje
keesje
En rijdt er in Brabant geen V-tje te weinig, dan zal het misschien wel eens ergens anders zijn. Feit is dat ikzelf de laatste weken/maanden het aantal treinen zie dat met één tweetje te weinig (in plaats van 4 of 6 bakken) rijdt in de 9600/6400/5200/13600 op één hand te tellen is. En om te zeggen dat ze dan direct overvol zitten is overdreven, maar oké, dat kan op een ander tijdstip eventjes anders zijn.

Ik wil eerder van een overschot spreken in Brabant als je ziet hoe groot diverse series de hele dag doorrijden, zoals 6 bakken-treinen in de 5200 en 13600 (waar zelfs 8 bakken voor komt na de spits).

Maar goed, dit wordt een eindeloze discussie vrees ik...

Laatst bewerkt door keesje op 29-04-2008 10:35
 

29-04-2008 10:55:41
floriss
floriss
Ik ga verder me niet inhoudelijk in de discussie mengen, maar het zou wel prettig zijn, als we ons een beetje beperken tot feiten en structurele 'problemen' in plaats van allerlei incidenten op te gaan sommen.
En die argumenten over Plan V en Brabant zijn ook behoorlijk aan slijtage onderhevig. Graag eens nieuwe en frisse argumenten.

Het plan V materieel is Brabant niet anders verdeelt dan elders in het land. 5200 en 9600/6400 op werkdagen meestal 2x Plan V in het weekend losse stellen. Treinen tussen Breda en Utrecht rijden over het algemeen met 3x Plan V op werkdagen en in het weekend met 2 treinstellen.
Voor incidentele gevallen, zoals 1 trein in de 5200 wordt er 3x Plan V ingezet.
Hetzelfde geldt ook voor een enkele trein tussen Breda en Utrecht, deze rijdt met 4x Plan V. 1 stel wordt meestal na aankomst in Utrecht afgekoppeld en afgerangeerd naar het opstelterrein.
 

29-04-2008 12:06:19
broek53
broek53
Je hebt gelijk: in dit topic hoort het te gaan (sprak hij streng) over de ontwikkelingen van het *park* mat '64. Over de inzet kan het m.i. ook gaan in de zin van: waar rijden ze (nog), maar niet over de treinlengtes etc. Dat is niet anders dan bij ander materieel, en daar zijn andere topics voor (de wijzigingsbladen en zo).  

29-04-2008 13:28:21
broek53
broek53
Om de eerste vrees (?) weg te nemen: de 801 staat op het moment voor onderhoud in Maastricht en gaat op of rond 9 mei (zijn formele revisietermijn) naar de Zaanstraat voor een levensduurverlengende beurt.  

29-04-2008 17:40:31
mren
mren
Quote
dennis3: als in december de treindienst Apd-Aml wordt doorgetrokken naar Es (2x per uur) blijven dan de plan v rijden

Ja hoor; het doorrijden naar Enschede kost helemaal niets aan extra materieel omdat dat spul na de ochtendspits vrolijk 61 minuten staat te keren in Almelo en je met 25 minuten als stoptrein in Enschede bent.
 

29-04-2008 20:01:43
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
rudolfph: De 503 gaat vandaag of morgen buiten dienst
Ik heb zo'n vermoeden dat we daar vandaag van kunnen maken... 'tis allicht opvallend dat een stel dat al 'n tijdje in de stoptreintjes vanuit Gvc rondhobbelt vandaag ineens middenin de spits naar een opstelspoortje te Gv werd afgerangeerd.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

29-04-2008 20:12:39
lucky
lucky
Quote
broek53:
Quote
broek53: Na de 473 komt men aan de serie 801-840 (plan V7) en die krijgen, zoals het er nu voor staat, een opknapbeurt voor een korte periode (een tot twee jaar, begreep ik). De volgende terzijdestellingen zullen de plan T's zijn, te beginnen bij de 502 of 503.
Alvast voor de spotters (zo'n forum is dit immers ): Het begint bij de 503, die op 29 mei aan het einde van alle revisietermijnen-met-verlenging komt.


Ik citeer even bovenstaand bericht. Dit staat op pagina 4 van dit topic. Heb ik wat gemist of heeft iemand zich in de maanden vergist?

Daar staat toch duidelijk 29 mei.. En vandaag zijn we 29 april.

Laatst bewerkt door lucky op 29-04-2008 20:14
 

29-04-2008 21:48:06
mark
mark
Mark: Heren, dit overloze gemiep om die maand mag nu wel weer stoppen... topic opgeschoond.  

29-04-2008 22:01:10
dh3201
dh3201
Als 33 jaar oud materieel (SGM-0) nu nog een volledige revisie krijgt, zou dat voor het net zo oude en zelfs nog iets jongere materieel (V12-V13) vast ook wel kunnen. Met nieuwe kekke kleurtjes staat dat vast ook een stuk moderner dan dat aftandse geel.


Shqiperise-lopers?
 

30-04-2008 00:48:15
broek53
broek53
Niet vanwege het gemiep, maar uit belangstelling heb ik toevallig vandaag gespeurd naar de revisietermijnen, lees: deadlines (..) voor de plan T's dit jaar. Dat leidt tot het volgende lijstje:
503: 29 mei
504: 7 juli
506: 3 augustus
502: 11 augustus
505: 24 september
507: 21 oktober
508: 12 december
509: 16 december
Wie HOV uitvlooit (en wie doet dat niet, nietwaar ), kan zien dat dat in zoverre consequent is dat deze data ruwweg twee weken liggen vóór de afleveringsdata door Haarlem.
Dit komt overeen met een vermindering van het aantal diensten van plan T met 1 ingaande het wijzigingsblad van 7 april jl, 3 diensten in het wbl van 7 juni, 1 dienst met het wbl van 25 augustus. Met de dienstregeling 2009 zullen er dan nog eens 4 diensten af gaan (de 508+509 en de eerste stellen die in 2009 afgevoerd zullen worden).

Om de echte vorsers voor te zijn:
Het enige dat ik niet kan thuisbrengen, is stel 515. Dat is destijds van de ondergang gered (stond al sloopgereed met forse brandschades) en is alsnog hersteld en gereviseerd. Daarbij is het afgeleverd twee weken na de 505, maar de 515 ontbreekt dus op deze beide lijstjes. Dat blijft dus nog even een
 

30-04-2008 08:53:19
broek53
broek53
Wat de plan V's betreft: een zéér voorlopige planning geeft aan dat de eerste vijf 800-en die aan hun revisietermijn komen, tussen half mei en eind juni een beurtje voor 1 jaar krijgen, zijnde de 801, 803-805 en 810.  

30-04-2008 14:05:43
taigagaai
Moderator
taigagaai
@Michiel, bedoel je niet de 516 in plaats van de 515? 1 van de bakken van de 516 is toen bijna geheel verloren gegaan tijdens een brand in Haarlem. In HOV heb ik dat boven staande verhaal gelezen, maar dan met de 516 in de hoofdrol.  

30-04-2008 14:40:33
broek53
broek53
Nou, plan T heeft een paar memorabele branden gehad, maar hier gaat het echt om de 515. Bk1 brandde op 3-1-1996 uit en de BD raakte beschadigd, waarna het stel terzijde ging. Op dat moment was het beeld dat plan T in 1999-2002 afgevoerd ging worden. De Bk1 is toen zelfs nog een keer moedwillig in brand gestoken voor een brandweeroefening (in Haarlem) en is daarna onttakeld in Onnen, Zwolle, de Zaanstraat en Haarlem zelf - en toen kwam het besluit dat plan T nog een revisie zou ondergaan, op een moment dat er sprake was van een groot gevoel van materieelschaarste , en is de 515 wederopgebouwd. Afgeleverd door Haarlem op 15 juli 1999. Vandaar.  

30-04-2008 18:25:52
taigagaai
Moderator
taigagaai
Aha, kijk. Altijd leuk om zulke dingen te weten te komen. Ik weet dat er in 2000 ook een beslissing was om de 516 te slopen na de genoemde brand in Haarlem.  

05-05-2008 19:52:21
broek53
broek53
Ja, dat was een brand in een akelige traditie: een van de Bk's van de 516 brandde uit in een van de loodsen van Haarlem tijdens de revisie (in 2000). Dat zag er slecht uit ("zwart", zeiden sommigen ), maar de bak kon toch hersteld worden.  

23-05-2008 10:02:53
broek53
broek53
Bevestigd vanuit het Hoofdkwartier : maandag (26/5) gaat de 801 naar de Zaanstraat voor een beetje oplapwerk-voor-een-jaar, donderdag 29/5 gaat de 503 echt aan de kant, bestemming is (daarna, voorshands) Dijksgracht.  

23-05-2008 22:40:18
timtrein
timtrein
En het leek wel toeval, maar vandaag reden de 801+802 gekoppeld tussen Breda n Utrecht. Kom je natuurlijk pas achter als je ze langs ziet rijden en geen foto hebt gemaakt, maar goed...  

24-05-2008 00:49:07
Rolffiej19
Rolffiej19
Quote
broek53: Bevestigd vanuit het Hoofdkwartier : maandag (26/5) gaat de 801 naar de Zaanstraat voor een beetje oplapwerk-voor-een-jaar,.


is kijken of ik die door een stootjuk kan jagen hahha %08%..

Nee oke ik zal hem rustig de loods binnen rijden hah%08%
 

24-05-2008 13:22:13
2296
2296
%08%%08% waar ken ik dat van %08%%08%  

28-05-2008 17:18:51
nickn5
nickn5
Quote
broek53: donderdag 29/5 gaat de 503 echt aan de kant, bestemming is (daarna, voorshands) Dijksgracht.


Ik komt van Wales, en volgende week (02/06 - 07/06) ik heb een vacancie in Den Haag. Weet jullie waar ik 504 kan vinden voor fotos te maken, omdat ik heb 503 gemist en 504 is de volgende buiten dienst? Ik zal hier kijken op maandag morgen (moet thuis weg 10.00 uur engelse tijd). Sorry mijn Nederlands is niet zo goed!

N.
 


28-05-2008 18:28:53
ruysdael
ruysdael
De 504 is de eerstvolgende en gaat per 7 juli aan de kant inderdaad. Waar hij de desbetreffende dag zal rijden kan enkel op de dag zelf (en met een beetje geluk de dag ervoor) voorspelt worden  

28-05-2008 18:32:48
jesse_z
jesse_z
En die voorspellingen staan in het Opvallende Dingen topic van de betreffende dag.  

03-06-2008 13:57:09
broek53
broek53
Om dit topic maar even up-to-date te brengen (anders vallen er van die gaten als je terugleest): sinds vandaag staan op de Dijksgracht de 473, 477 en 483 (weer) in licht onttakelde toestand, en de rijvaardige, maar over zijn houdbaarheidsdatum heen zijnde 503. In de Zaanstraat krijgen op dit moment de 801 en 810 een kleine opknap/veiligheidsbeurt voor een jaar.
De volgende zeven 800-en die aan de revisietermijn toe zijn, krijgen in ieder geval ook nog een opknapbeurt. Volgende plan T terzijde: de 504 op uiterlijk 7 juli.
 

03-06-2008 15:37:15
Rolffiej19
Rolffiej19
jup klopt weer als een bus alleen heeft treinstel 504 een boel defecten en staat nu weer bij de zaanstraat maar of ie daar nog vandaan gaat voor de reizigers dienst is maar de vraag%03%%05%  

03-06-2008 15:47:05
broek53
broek53
Tsja, daar kan ik mij wat bij voorstellen. Per 15 juni zitten er al minder diensten voor plan T in de omloop, dus in die zin kan er al best wel een stel gemist worden (niet van harte natuurlijk, maar op 7 juli is het toch zover en er komt niets voor in de plaats, nu niet en straks ook niet).  

03-06-2008 15:50:05
ruysdael
ruysdael
Ik heb er al naar zitten zoeken, maar heb het niet kunnen vinden: Wat is er in de plaatsgekomen voor de tot nu toe terzijde gestelde V's en T('s)? (Of hebben ze die stellen tot nog toe gewoon kunnen missen? %03%)

Laatst bewerkt door ruysdael op 03-06-2008 15:51
 

03-06-2008 15:51:53
visscher
visscher
Het is hier in enkhuizen ook gelijk te merken dat de plan T eruit gaat, de eerste stoptrein, die naar schiphol en leiden, de enige 3300 uit enkhuizen. wordt sinds kort door 2xV gereden ipv een plan T.  

03-06-2008 15:56:41
lucky
lucky
Quote
ass-er: Ik heb er al naar zitten zoeken, maar heb het niet kunnen vinden: Wat is er in de plaatsgekomen voor de tot nu toe terzijde gestelde V's en T('s)? (Of hebben ze die stellen tot nog toe gewoon kunnen missen? %03%)


Er stonden wat stellen (ik meen 7xV) op strategische reserve. Die zijn nu ingezet, dus bij veel defecten krijg je tekorte treinen.
 

03-06-2008 15:56:45
Iceman
Iceman
Dat komt omdat de 3416 nu vaak met 2 keer V wordt gereden. Als het mat 64 uit de 3416 de hele dag in omloop blijft eindigen deze in de 3460 te Hn, en gaan dan leeg naar ekz voor de 3317 van de volgende dag.  

03-06-2008 16:01:26
Rolffiej19
Rolffiej19
binnekort komen de nieuwe v-irm`s in dienst de nieuwe SLT`s komen dit najaar ook in dienst en als laatste komen er nog een aantal SGM-2 terug uit denemarken .

zoveel plan T is er ook nou weer niet weg het gaat nu nog maar om 2 stellen dit jaar zullen het er 10 zijn die buitendienst gaan , en dat Plan-T toevallig even niet in de omloop vanaf enkhuizen(3300) gebeurt al tijden dat er divers materieel in die serie start heb wel is DDAR-SGMm-Icm in die serie zien voorbij komen s`ochtents vroeg hehe
 

03-06-2008 16:03:44
broek53
broek53
Quote
ass-er: Ik heb er al naar zitten zoeken, maar heb het niet kunnen vinden: Wat is er in de plaatsgekomen voor de tot nu toe terzijde gestelde V's en T('s)? (Of hebben ze die stellen tot nog toe gewoon kunnen missen? %03%)
Tsja, de grote lijnen en het micro-niveau, nietwaar ? Ff denken.. drie plan V's die aan de kant gegaan zijn, is eigenlijk het bestand stellen (het deel van het plan V-park) dat voor revisie in Haarlem kon staan. Die revisie-onttrekking is er dus niet meer. De eerste plan T-dienst die eruit gegaan is (voor de terzijdestelling van de 503) was het product van de instroming van het laatste ICL en de herschikking van het getrokken materieel en de VIRM's in de 3500/2000/1900. daarnaast is - zoals ik wel eens eerder gemeld heb - het park plan V op het moment een stel of vier groter dan de grootste behoefte die NSR en NedTrain normaliter hanteren (aantallen diensten plus alle mogelijke reserves en onderhoudsstellen). Voor het wijzigingsblad van 15 juni heb ik de verschuivingen al eens aangegeven, meen ik zeker te weten %09%

Laatst bewerkt door broek53 op 03-06-2008 16:04
 

03-06-2008 19:48:12
taigagaai
Moderator
taigagaai
https://www.somda.nl/www/forum/4944/ Hier staan de plannen die per 15 juni ingaan.  

03-06-2008 21:21:46
tgvfan
tgvfan
En over 10 jaar denk je.... wel jammer dat het niet meer rijd.  

03-06-2008 21:45:24
broek53
broek53
Zo gaat het altijd, ik heb nog nooit anders meegemaakt Vermoedelijk over een jaartje zal zich wel een stichting melden die een pln T wil bewaren ook  

03-06-2008 22:33:19
thom
thom
Sterkte met zo'n lomp ding %08%  

03-06-2008 22:38:46
Rolffiej19
Rolffiej19
hehe laat me raden %08% stichting mat64 toevallig kan ie mooi groen geschilderd worden kunnen ze samen rijden%08%  

03-06-2008 22:43:00
2296
2296
Hebben ze even wat te doen. Is even iets meer dan een V die in ze in het verleden hebben groen gekwast.%08% Maar er zijn er nog genoeg die in het geel nog rond rijden.  

03-06-2008 22:48:38
broek53
broek53
Nou, even een persoonlijke noot dan: de 419 is groen geschilderd op initiatief van NSR Amsterdam (dat een wegleerstel nodig had en dat wilde onderscheiden van de andere plan V's om 'm niet elke dag kwijt te zijn in de rijdende dienst) met verf betaald door de NVBS (eert die vereniging !) en door een flink aantal vrijwilligers. Toen dat schilderen gebeurde, was er van een Stichting mat '64 nog geen sprake (die werd toevallig net in die tijd opgericht) en omgekeerd: toen de 419 uiteindelijk buiten dienst moest, is hij vanwege die groene kleur uitverkoren door genoemde stichting. En gekwast (en vooral geschuurd) is er dus eigenlijk door een geheel toevallig bij elkaar gebeld stelletje mensen.  

03-06-2008 22:53:40
webguy
webguy
Not to forget de STIBANS loods in Blerick he


Kom eens langs op http://ovinnederland.nl!
 

04-06-2008 08:10:24
vismj
vismj
Quote
thom: Sterkte met zo'n lomp ding %08%
Met mat.'54 766 is het toch ook gelukt. Bewaren ze een 2tje voor een museum en gaan ze met het 4tje rondritjes organiseren.
 

04-06-2008 12:13:49
thom
thom
Het is gelukt ja... Maar daar heb je het wel mee gezegd, want ding zwerft van hot naar her...  

04-06-2008 12:28:20
broek53
broek53
Nou, en?  

04-06-2008 14:20:41
salieri
salieri
Zolang hij het goed doet, zie ik er geen probleem in
Vind de stichting vast ook niet erg, als de 766 even ergens anders staat, omdat er toevallig ruimte voor is%02%
 

04-06-2008 23:11:49
thom
thom
Quote
broek53: Nou, en?

Niks ergs aan opzich, maar iets wel iets waar je zeker rekening mee moet houden.

En of hij van dat gesleep nou echt beter word, vraag ik me af helaas...
 

04-06-2008 23:59:39
timtrein
timtrein
Hoe meer beweging, hoe beter, alleen jammer dat 'ie niet droog staat, dat is op termijn funest. En jammer dat 'ie her en der wat gevoelig voor alternatieve schiderbeurten is
Datzelfde gevaar loop je ook met een Mat'64-stelletje zonder vaste woon- of verblijfplaats, hebben we aan de 419 ook al gezien
 

05-06-2008 00:08:56
thom
thom
Je verwoord precies waar ik heenwou...  

06-06-2008 15:24:31
Rolffiej19
Rolffiej19
voor plan T 504 is ook het doek gevallen en is vandaag afgerangeerd naar Sp1 te Aswplz wachtent op transport naar de sloop(niet naar de dijksgracht)%05%  

11-06-2008 17:13:44
broek53
broek53
Voor de 504 is het nu in formele zin ook afgelopen. Eigenaar NSR heeft toestemming gegeven het stel niet alleen terzijde te stellen, maar ook te "plukken" van bruikbare onderdelen. Voor de 503 wordt ook een onttakelingsplan opgesteld (en voor de rest ook).  

26-06-2008 16:26:54
Rolffiej19
Rolffiej19
Plan T 504 wordt morgen geduwd door de 707 overgebracht vanaf de Zaanstraat naar de Dijksgracht tijd van vertrek is ongv om 12uur s`middags!!

Laatst bewerkt door Rolffiej19 op 26-06-2008 16:27
 

26-06-2008 17:52:33
dh3201
dh3201
Weet iemand overigens ook in welke volgorde de Plan V's op de Dijksgracht staan?


Shqiperise-lopers?
 

26-06-2008 18:12:05
WesselE
WesselE
419, 473, 477 en 483


'Okeh'
 

26-06-2008 20:07:43
dh3201
dh3201
Die volgorde klopt niet want de 419 staat op het spoor ernaast en niet in het verlengde van die andere drie.
Op het zuidelijkste spoor staat 3x plan V (in welke volgorde?)
Op het volgende spoor staat 503 en 419 (503 aan Asd-zijde)
Op het volgende spoor stond op 13 juni de 766
Op het volgende spoor staat de TEE (met de gele kop aan Asd-zijde)

Dus mijn vraag is op het zuidelijkste spoor, welke V staat aan de Asd-zijde, welke in het midden en welke aan de Asdm-zijde.


Shqiperise-lopers?
 

27-06-2008 00:54:28
Rolffiej19
Rolffiej19
ik kom er morgen (eigenlijk vandaag al)toch dan noteer ik ze wel ffe voor je

EDIT:
Van Links naar rechts vanaf CS gezien:
Wadlopers,
Wadlopers,
Leeg spoor,
2 Rijtuigen,
Plan T 504,
TEE,
Leeg spoor,
Plan V 419 (Muiderpoort kant) + Plan T 503 (Amsterdam CS kant),
Plan V 473(Amsterdam CS kant), 477 (Midden)en 483 (Muiderpoort kant),

Plan T 504 is vandaag om kwart over 10 aangekomen op de Dijksgracht , binnekort komen er nog meerdere plan Vtjes bij die uit de lease periode komen en binnekort valt ook het doek voor de 506 die vandaag nog binnekomt voor z`n laatste onderhoudsbeurt!

Laatst bewerkt door Rolffiej19 op 27-06-2008 14:22
 

27-06-2008 19:54:18
timtrein
timtrein
Plan V's uit de lease? Die gaan toch gewoon bij NSR de dienst in, of is dat veranderd? Of bedoel je andere lage 800'en die de levensduurverlenging van 1 jaar aan hun neus voorbij zien gaan?  

29-06-2008 19:27:42
Rolffiej19
Rolffiej19
plan v`s uit de lease contracten denk bij veolia en arriva die gaan rechtstreeks naar de dijksgracht  

29-06-2008 19:56:44
plant
plant
Heb je enig idee waarom dat is? De revisietermijn van die stellen (84x, 86x/87x) ligt toch nog wel een eind weg? Er zijn vast nog wel wat (spits)treintjes die een extra V'tje kunnen gebruiken!


Youri
 

29-06-2008 20:39:59
fabrierban
fabrierban
Ik zie niet zo goed waar die Plan V's ingezet moeten worden, want alles wat versterking nodig had heeft die inmiddels wel. Wat ik me wel afvraag is of ze in de mottenballen gaan of direct door naar de sloop.  

29-06-2008 20:56:21
willy84
willy84
Als ze direct naar de sloop zouden gaan dan zouden er nu geen stellen op de Dijksgracht staan.
De SLT en nieuwe IRM moet nog indienst komen.
ICK gaat aan de kant. Het is dan wel handig om even wat ruimer in het materieel te zitten zodat je kan inspelen op eventuele onverwachte situaties.
Slopen kan altijd nog. Geen oude schoenen weggooien voor je nieuwe hebt enzo.
 

29-06-2008 21:43:06
plant
plant
En waarom dan een verlening van een jaar voor 801 - 810, terwijl deze stellen bijna vrijkomen, en gelijk aan de kant gaan? %03%


Youri
 

29-06-2008 21:52:27
jordydl1
jordydl1
zal wel het zlfde leidje worden als met als met wadloper, plan U enzo
eerst wachten op verkoop, daarna pas gaan slopen
 

29-06-2008 22:29:44
gertjan
gertjan
E-mat in de verkoop doen gaat niet werken ... wie wil er van die oude gebakjes hebben? En dan moet je ze ook nog ombouwen (1.5 kV), dat doet niemand.  

29-06-2008 22:59:17
timtrein
timtrein
Misschien om het 'gat' te vullen dat ontstaat doordat er wat V's en T's uitgaan? Hoewel ze dat in de zomer natuurlijk niet nodig hebben. Naja, eerst maar eens zien hoe de wereld er op materieelgebied omstreeks medio september uitziet voor we verder gaan speculeren...  

30-06-2008 00:00:31
Rolffiej19
Rolffiej19
nou nog maar een plaatje van de 504 die z`n 1na laatste rit erop heeft zitten geduwd door lok 707 %04%
http://img185.imageshack.us/img185/3338/15555555555hg2.jpg
 

30-06-2008 09:46:13
dh3201
dh3201
Het lijkt mij zinvoller om de van Arriva en Veolia terugkerende plan V's te gebruiken ter vervanging van het af te voeren plan T, of zijn die stellen bij Veolia en Arriva zo afgeragd dat NSR daar niet meer mee wil rijden?

Overigens als alle geleasde stellen buiten dienst gaan, rijdt er helemaal geen plan V meer. NSR least het materieel ook! %08%


Shqiperise-lopers?
 

30-06-2008 12:41:35
Rolffiej19
Rolffiej19
hehe ik heb het idd over die van Arriva en veolia maar NS heeft die stellen niet nodig dus gaan ze aan de kant  

30-06-2008 12:50:10
robbertc
robbertc
Nou ja, er speelt nog wel het e.e.a., dus ik weet niet of je dat zo stellig kan zeggen...  


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina's):

Plan V - Plan T
RailWiki.nl