Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina's):

Plan V - Plan T
RailWiki.nl
05-12-2011 18:58:15
thom
thom
Quote
dlm4yjp (ma 05 dec 2011 13:57:54 https://www.somda.nl/forum/2078/p368260/): Volgensmij is er meer aan de hand: de stroomafnemer is met een voetpomp noodgereed te maken als ik dat tenminste goed begrepen heb.

Dan staat je stroomafnemer tegen de draad, maar dan draait je Motorgenerator nog niet, en als je geen spanning hebt komen de relais daarvan niet in...
 

05-12-2011 19:13:04
Johan-41
Johan-41
Quote
mvd (ma 05 dec 2011 18:20:02 https://www.somda.nl/forum/2078/p368308/): Via het andere stel (stuurstroom via koppeldoos).


Zie matgids:
"Indien de batterijspanning minder dan 70V is kunt u niet noodgereedmaken"

Er zijn gerust andere trucjes zoals een hamer of bezem, maar nogmaals, officiëel kan je met lage batterijspanning niks meer.
 

05-12-2011 19:17:18
maigoda
maigoda
Quote
dlm4yjp (ma 05 dec 2011 13:57:54 https://www.somda.nl/forum/2078/p368260/): Volgensmij is er meer aan de hand: de stroomafnemer is met een voetpomp noodgereed te maken als ik dat tenminste goed begrepen heb.

Dat heeft niets te maken met het in de parkeerstand leeglopen van de batterijspanning en daardoor de het leeglopen van het luchtsysteem. Noodgereedmaken is bedoeld om het stel op te bouwen als er geen lucht aanwezig is. Dat kan op twee manieren: bij voldoende batterijspanning met de stroomafnemerpomp of als de batterijspanning net voldoende is, maar niet voldoende voor de stroomafnemerpomp, met de voetpomp. Is de batterijspanning onvoldoende, kun je het stel niet aan de gang krijgen en zul je andere middelen moeten gaan zoeken. Een daarvan is een ander stel aankoppelen. Een tweede mogelijkheid is het aansluiten van de depotvoeding, die de functie van de MG overneemt, zodat alle spanningssystemen weer werken.
Groetjes,
Emiel
 

05-12-2011 19:22:56
maigoda
maigoda
Quote
Johan-41 (ma 05 dec 2011 19:13:04 https://www.somda.nl/forum/2078/p368314/): Zie matgids:
"Indien de batterijspanning minder dan 70V is kunt u niet noodgereedmaken"

Uiteraard is dat "de theorie". Gelukkig is mat'64 nog uit een tijd dat zulke waardes niet in beton gegoten lagen. Ook met maar 50 volt batterijspanning wil het nog wel eens lukken een stel toch opgebouwd te krijgen. Je hebt die spanning alleen maar nodig om in de laagspanning de MG in te schakelen. De gebruikte relais zijn niet zo kritisch dat ze bij 69,9 volt er absoluut mee ophouden.
Groetjes,
Emiel
 


05-12-2011 19:23:57
Johan-41
Johan-41
gekke vraag, hoe krijg je bij mat'64 dan zo'n stel op gang via een 2e stel als de batterijen leeg zijn??  

05-12-2011 19:38:37
maigoda
maigoda
Via de koppeling wordt over doorgaande draad 90 100 volt spanning doorgegeven aan het andere stel. Met die 100 Volt kun je het stel gewoon opbouwen, terwijl de batterijspanning opzich onvoldoende is.

AANVULLING: het hulpstel moet je aankoppelen en dan vanaf het hulpstel moet je de boel opbouwen. Dan kan de batterij laden. Na voldoende te hebben geladen het hulpstel weer afkoppelen en kan het stel wat problemen had weer normaal opgebouwd worden.
Groetjes,
Emiel

Laatst bewerkt door maigoda op 05-12-2011 19:42
 

05-12-2011 19:54:21
Johan-41
Johan-41
Waarom staat er in de matgids dan niks genoemd over noodgereedmaken met een 2e stel zoals koploper wel heeft?  

05-12-2011 20:40:24
broek53
broek53
Andere vraag: Zullen we het weer eens over de ontwikkelingen van het park mat '64 gaan hebben?  

05-12-2011 20:43:10
maigoda
maigoda
Wellicht omdat het bij ICM een officiële methode is en bij mat'64 niet.
Groetjes,
Emiel
 

05-12-2011 22:16:57
sik214
sik214
ConneXXion zal dan bij te lage spanning altijd een probleem hebben omdat ze geen 2e stel hebbem. Een koppeling met een Protos is volgens mij puur mechanisch. Dus dan zullen ze NSR moeten vragen of op een andere manier de batterij laden...  

05-12-2011 22:20:31
plant
plant
Dat V'tje wordt toch ook ergens onderhouden? Als CXX het probleem zelf moet oplossen, kunnen ze hem vast wel met een PROTOS naar een plek met depotvoeding slepen. Daar komt bij dat het op het moment geen groot probleem is toch? Tenzij ze hem voor instructie willen gebruiken, ja.


Youri
 

05-12-2011 23:20:18
daniel81
daniel81
Als ik het relaas van Maigoda lees, gaat het hier waarschijnlijk puur om een menselijke fout en niet zozeer om een mankement aan stel 919.
CXX rijdt nu al enkele jaren rond met 1 plan V in z'n materieelpark en kennelijk gaat dat prima, dus waarom zou het dan straks niet ook gewoon goed gaan?
 

05-12-2011 23:34:03
maigoda
maigoda
Twee punten:

1. Het zal dit keer denk ik puur "even vergeten" zijn geweest. Misschien dat dat vaker voorkomt, maar omdat de 919 nog niet rijdt, zal het stel wat langer in de parkeerstand hebben gestaan. Als je een tweetje bij einde dienst parkeert en he vergeet de ATB uit te drukken en 's morgens om vier a vijf uur wordt het stel weer opgebouwd, dan kan dat nog wel goed gaan. Maar 24 uur of meer is zondermeer einde oefening, of de batterij moet al slecht geweest zijn.

2. Het laden. Bij het laden van mat'64 wordt er laadstroom uit het 116 volts-net gebruikt dat via een omvormer uit het 230 V~ driefasenet gevoed wordt. Het 230 V~ driefasenet wordt gevoed óf door de motorgenerator, óf door depotvoeding (die als het ware de motorgenerator vervangt). Zet je een mat'64 aan de depotvoeding, dan heb je in feite een compleet werkend laagspanningsnet en kan de batterij geladen worden. Het enige wat connexxion dus moet hebben is een punt waar je middels een kabel 230 V~ driefase kan afnemen. En voor het eventueel verslepen kan een Protos gebruikt worden.
Groetjes,
Emiel
 

06-12-2011 00:45:52
ICMm4250
ICMm4250
Mijn stelling is is dat het stel pas echt overleden is wanneer de knipschaar er bij Simmeren ingaat%08%.En tot die tijd is er altijd een manier om het stel onder prik te krijgen.
Niet dat het gaat gebeuren dat op de eerste plaats... maar van mij mag NSR alle nog als "koude reserve staande stellen 800/900 een veiligheidsbeurt geven,en ze preventief inzetten ter vervanging van de SLT"s dan zet je die gedurende de wintermaanden terzijde. 3 voordelen van mat 64 :bedrijfszekerder,aawezigheid van een toillet,(hoef je niet met je plaszak te struinen)en banken die 1000 keer beter zitten,want modern en vooruitgang is absoluut geen verbetering wat krijg je pijn in je r... van die stoelen in SLT.
Een klein voorbeeld hiervan in mijn optiek is het qua interieur na modernisaties op divers materieel het interieur en vooral de zitbanken erop achteruit gegaan vroeger kon ik op en lekker ingezeten oude bank van ICM op een lange rit in slaap vallen tegenwoordig wacht je op het moment wanneer je weer uit mag stappen omdat je een houten r..t hebt. misschien kan daar ook eens een topic over opgericht worden zitcomfort van oud/ongereviseerd materieel(per soort) en vergelijking zitcomfort ongemoderniseerd/oud.materieel?
en dit dan na een jaar naar NSR sturen!!!
oja en de MCN"s verliezen in de randsteden hun bekendheid dan niet op dit mat krijg je ook niet het gedoe met een evuntuele hernieuwde inzet van dit mat en dat MCN"s er niet meer mee mogen rijden,en dan geef ik maar een klein voorbeeld van DDM1 al laten ze maar een paar series vast rijden met dit mat dan is dit probleem opgelost

Laatst bewerkt door ICMm4250 op 06-12-2011 03:26
 

06-12-2011 01:19:24
maigoda
maigoda
Materieelbekendheid van mat'64 is tegenwoordig landelijk voor de machinisten hetzelfde. Dat komt omdat de laatste herinstructie gegeven is in Amersfoort bij de LHM (Landelijke herinstructie materieel). Deze is samen met DDAR, mDDM en 1700 gegeven in 2010 en is nog tot 31-12-2013 geldig. Wil men na die datum nog mat'64 willen inzetten, dan zal in 2013 nog een herinstructie gegeven moeten worden, hetzij landelijk, hetzij apart per standplaats.
Groetjes,
Emiel

Laatst bewerkt door maigoda op 06-12-2011 01:20
 

06-12-2011 01:27:32
ICMm4250
ICMm4250
nou ik denk dat de inzet van mat 64 dan (HELAAS) ten einde zal zijn ik denk dat bij het de vraag naarbehoefte aan materieel een hernieuwde midlife revisie van de terzijde staande stellen absoluut geen gekke overweging zou zijn al die electronica van SLT geeft alleen maar ellende en dan zwijg ik maar over alle andere zaken (ze zouden daar eens onderzoek over moeten doen bij de reiziger,heeft u liever een oude trein met een toillet comfortabele banken en die bijna altijd rijd in winterse omstndigheden?,of een trein die modern oogt geen toillet heeft en we niet kunnen garanderen dat hij het bij vorst en kou volhoud?)nou ik denk dat ik de utkomst wel weet) maar bij NSR werken mensen die waarschijnlijk nooit met de trein reizen en een dikke KM vergoeding voor de auto krijgen,maar wel verstand hebben omtrend het aanschaffen van materieel en de inzet ervan en de oude degelijkheid en tevredenheid bij de reiziger daarvan links laten liggen%08%

Laatst bewerkt door ICMm4250 op 06-12-2011 01:42
 

06-12-2011 01:33:17
patrick91
patrick91
Misschien geen overbodige tip: je mag interpunctie wel wat beter toepassen. Dat zou je berichten veel beter leesbaar maken, nu kom ik er haast niet uit zonder enige punt of komma..


Patrick
 

06-12-2011 01:35:18
maigoda
maigoda
Qua revisietermijn kunnen tal van stellen nog wel dienst doen in 2014. En met de oprekmogelijkheden middels veiligheidsbeurten en remcontrolebeurten zelfs tot in 2015. Wellicht dat mat'64 in 2013 niet meer structureel ingezet zal worden, maar als reserve blijven ze in elk geval achter de hand tot de revisiedatum verstreken is.
Groetjes,
Emiel
 

06-12-2011 01:57:11
ICMm4250
ICMm4250
maar die kans is ook klein dat dat gaat gebeuren,daar de stellen vanaf de nummers 841/923 die in apr 2011 buiten dienst zijn gegaan,en medio 2012 middels het sloopcontract naar sloperij Simmeren zullen gaan.
dan praten we over de stellen 441/482 924/964 en waarvan de stellen uit de 900 serie ook aan de revisie termijn gaan komen en de laatste stellen eind 2012 uit dienst treden.
Dat NSR niet slim is met het behouden van materieel weten we al zo ongeveer al vanaf de jaren "70 ik noem Mat 46,Plan K,D het afvoeren van Mat 54 en het daarna ontstane materieel tekort en zelfs terug kopen van materieel van de sloper,maar wat ik zeg weg met je oude materieel ondanks dat het kwalitatief goed is....maar daar zitten mensen voor die er voor gestudeerd hebben%02%
NSR loopt teveel achter het huidige tijdsbeeld aan:een trein uit de jaren "60 js dat kan anno 2011/2012 echt niet meer het moet een strakke en moderne"huisstijl zijn" joh in cuba rijden ze met treinen van 100 jaar oud en iedereen is tevreden!! breng een deel van je Mat 64 park in e huidige sprinter huisstijl kleuren en ik denk dat je met een toillet aan boord minder klachten krijgt dan met je superstrakke SLT maar goed ik heb maar VMBO maar ik zeg maar zo weg is weg

Laatst bewerkt door ICMm4250 op 06-12-2011 02:32
 

06-12-2011 10:33:36
Hoera63
Hoera63
http://www.nicospilt.com/koster/HK20080501_9276%20turboSprinter.JPG < afkomstig van Nico Spilt.

VMBO, toevallig economische richting? Dan even opletten bij economie! De treinstellen zijn zo'n revisie gewoon niet meer waard (economische levensduur). Economisch gezien zijn ze volgens mij allang afgeschreven. De onderdelen die de stellen gebruiken zijn ook oud en moeilijker te verkrijgen, omdat de elektronica in Mat'64 oud is. Daarom wordt het onderhoud steeds duurder. Voor het spoorwegmuseum nog wel te betalen, maar een complete vloot wordt al moeilijker. Nou kunnen ze met de terzijde gestelde stellen nog een aantal stellen een lange tijd rijdende houden maar als je Mat'64 nog betaalbaar op de baan wil houden zul je een complete motorrevisie (lees: nieuwe motor) moeten doen en daarom kan je beter nieuwe treinstellen bestellen en de oude afvoeren.

En Cuba neemt het in vergelijking met Nederland niet zo nauw met veiligheid. Daarom rijden die treinen nog rond.

Laatst bewerkt door Hoera63 op 06-12-2011 10:34
 

06-12-2011 10:44:18
kniesoor
kniesoor
Toch niet dit hele gereutel weer van iemand die niet met argumenten is te overtuigen, beheer?  

06-12-2011 10:51:12
broek53
broek53
Je haalt mij de woorden uit de mond. Als het gelijk halen begint met het afbranden van de veronderstelde tegenstanders bij NSR, ben ik verder trouwens sowieso al op voorhand uitgepraat.

Laatst bewerkt door broek53 op 06-12-2011 10:51
 

06-12-2011 11:07:01
martijnmet
Moderator
martijnmet
Martijnmet: Zullen we het inderdaad maar weer bij de feiten houden?  

06-12-2011 11:11:00
mich
mich
Mat64 zit vol met relais, en exact diezelfde dingen zitten in alle materieel, kwam ze zelfs tegen in de Traxx. Dus dat argument gaat grotendeels al niet op.
Ze zijn zeer zeker goed te reviseren, waarbij betrouwbaarheid gegarandeerd blijft. Met een look als deze: http://www.nicospilt.com/koster/HK20080501_9276%20turboSprinter.JPG zijn de reizigers echt wel tevreden. Reizigers zien ook weinig verschil in oude en nieuwe sprinters, als je ze zegt dat er 30 jaar tussen zit geloven ze je niet.
 

06-12-2011 12:29:53
maigoda
maigoda
Quote
Hoera63 (di 06 dec 2011 10:33:36 https://www.somda.nl/forum/2078/p368396/): De treinstellen zijn zo'n revisie gewoon niet meer waard (economische levensduur). Economisch gezien zijn ze volgens mij allang afgeschreven. De onderdelen die de stellen gebruiken zijn ook oud en moeilijker te verkrijgen, omdat de elektronica in Mat'64 oud is. Daarom wordt het onderhoud steeds duurder. Voor het spoorwegmuseum nog wel te betalen, maar een complete vloot wordt al moeilijker. Nou kunnen ze met de terzijde gestelde stellen nog een aantal stellen een lange tijd rijdende houden maar als je Mat'64 nog betaalbaar op de baan wil houden zul je een complete motorrevisie (lees: nieuwe motor) moeten doen en daarom kan je beter nieuwe treinstellen bestellen en de oude afvoeren.

Dan zal ik je meteen maar even uit de droom helpen, maar motorrevisies kunnen nog gewoon worden uitgevoerd door o.a. de werkplaats in Haarlem.

Zo heeft museumstel 904 in de draaistellen motoren zitten met als plaatsingsdatum september 2009 in het ene draaistel en december 2010 in het andere draaistel. De laatste twee zijn vier maanden voor plaatsing gereviseerd. De andere twee in 2008 en 2009. En wie weet hebben ze nog wel meer gereviseerde exemplaren op voorraad liggen?

Overigens betwijfel ik of het economisch is afgeschreven. De revisiedatum is zelfs bij de warme en koude reserve nog niet verstreken, al komt dat voor enkele wel dichtbij. De nog rijdende stellen hebben een nog langere revisietermijn. Het zou juist van kapitaalvernietiging getuigen als stellen die nog twee jaar kunnen rijden zondermeer de shredder in gingen.
Groetjes,
Emiel
 

06-12-2011 13:20:12
mdj
mdj
Quote
mich (di 06 dec 2011 11:11:00 https://www.somda.nl/forum/2078/p368404/): Reizigers zien ook weinig verschil in oude en nieuwe sprinters, als je ze zegt dat er 30 jaar tussen zit geloven ze je niet.

Dan zien ze toch juist het verschil?


Bij twijfel: gebruik beton.
 

06-12-2011 13:30:10
Hoera63
Hoera63
Quote
broek53 (di 06 dec 2011 10:51:12 https://www.somda.nl/forum/2078/p368400/): Je haalt mij de woorden uit de mond.
Ik citeer: "Met economische levensduur wordt, in bedrijfskundige zin, bedoeld de periode waarin een machine verouderd is.". We mogen wel stellen dat Mat'64 verouderd is, of ben ik nou gek. %03%
 

06-12-2011 13:42:29
ICMm4250
ICMm4250
Het is geen questie van mijn gelijk willen halen,en ik ben ook zeker geen tegenstander van NSR.
Want ik heb daar 3 jaar en met heel veel plezier gewerkt al HC%06%.
En nu nog steeds werkzaam in het ov en ik ben iemand die denkt vanuit de praktijk en niet uit theoretische logica dat is alles.
En daarbij waren eind jaren 90 de plan T stellen economisch ook afgeschreven,en ik denk de plan-U stellen ook lijkt mij zo.
De jongste plan v"s zijn nu ongeveer net zo oud als de 30 plan T stellen indertijd,
De plan T"s en plan U"s hebben toen na heel veel vijven en zessen en een hoop gedoe alsnog een Revisie gekregen,waarvan de Plan -T stellen hun geld wel weer hebben opgebracht maar de Plan-U stellen lijkt mij kapitaalvernietiging zijn geweest.
Maar daaruit blijkt wel dat het dus niet onmogelijk is en het niets met economische afschrijving te maken heeft maar met de vraag en behoefte naar materieel.

Laatst bewerkt door ICMm4250 op 06-12-2011 13:52
 

06-12-2011 13:48:13
spiketrain
Moderator
spiketrain
Spiketrain: genoeg nu! Terug naar de ontwikkelingen rond mat. '64.


Groet, Spiketrain
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


06-12-2011 13:58:07
ICMm4250
ICMm4250
Edit door Martijnmet: zoals hierboven te lezen hebben we het vanaf nu alleen nog maar over de ontwikkelingen van Mat'64. Verzoek is om je daar ook aan te houden!

Laatst bewerkt door martijnmet op 06-12-2011 14:45
 

07-12-2011 10:48:12
jorgo
jorgo
Constatering tussendoor:

Op een gemiddelde dag als vandaag zie ik in de OD al een kleine 15 stellen actief buiten hun geplande omlopen. Vandaag geen IC's, maar de afgelopen dagen doken er stellen op in de 1900, 2800, 800, 3600. Waarmee behalve sprintermaterieel ook ICMm, ICRm en VIRM vervangen wordt.

Kortom het vriest nog niet eens, en een groot deel van het 'reservepark' is al actief.

Laatst bewerkt door jorgo op 07-12-2011 10:51
 

07-12-2011 11:30:16
broek53
broek53
Mogelijk misverstandje tussendoor oplossen: het reservepark functioneert al sinds april en is nog nooit niet nodig/nuttig geweest. Dat heeft dus op zichzelf niets met de winter te maken. Wel is het waar dat er sinds april niets is afgevoerd en door de instroming van SLT het reservepark mat '64 steeds groter wordt. Maar 100 % in gebruik is het bij mijn weten nog niet geweest.  

07-12-2011 11:47:06
john563
john563
wil effe een paar dingen oplossen, boordnet via depot opladen dus niet.
motoren revisie in haarlem niet dus, en ematec is na 1-1-2012 afgelopen, dus geen revisie motoren en mG meer, is uitbesteed.(1600,1700 en 1800 frankrijk)

Dan opstarten zonder batterij, voetpomp stroomafnemer, alles inzetten in cabine, met een lans of bezem MG schakelaar opdrukken, maar pas op niet teveel gelijk inzetten, als namelijk de batterijen onder de 15 volt zitten kan het zijn dat de zekeringen boven de voeding trafo springen, deze dan in winter zetten. klaaaar.

Zal de bahco stellen echt wel missen.
 

07-12-2011 13:16:59
maigoda
maigoda
Quote
john563 (wo 07 dec 2011 11:47:06 https://www.somda.nl/forum/2078/p368549/): wil effe een paar dingen oplossen, boordnet via depot opladen dus niet.

Ik meende uit de tekeningen te kunnen opmaken dat dat kon, maar navraag bij de stichtings-monteur leverde inderdaad op dat dat niet gaat. Ben ik dan wel reuze benieuwd naar het precieze nut van depotvoeding.
Groetjes,
Emiel
 

07-12-2011 18:47:16
1855
1855
Quote
john563 (wo 07 dec 2011 11:47:06 https://www.somda.nl/forum/2078/p368549/):
motoren revisie in haarlem niet dus, en ematec is na 1-1-2012 afgelopen, dus geen revisie motoren en mG meer, is uitbesteed.(1600,1700 en 1800 frankrijk)



Hier zit een vleugje klok-klepel aan...
Ematech in Utrecht is sinds vorige maand al dicht. Echter niet opgeheven, maar verhuisd naar het nieuwe componentenbedrijf van NedTrain in Berkel Enschot (Tilburg) en daar worden gewoon volop tractiemotoren van al het materieel hersteld en gereviseerd (behalve 1700/1800 inderdaad).

Laatst bewerkt door 1855 op 07-12-2011 18:48
 

07-12-2011 18:57:36
Johan-41
Johan-41
Quote
maigoda (wo 07 dec 2011 13:16:59
Ik meende uit de tekeningen te kunnen opmaken dat dat kon, maar navraag bij de stichtings-monteur leverde inderdaad op dat dat niet gaat. Ben ik dan wel reuze benieuwd naar het precieze nut van depotvoeding.
Groetjes,
Emiel


En daarom zijn er dus storingsmonteurs %08%

Het nut van depotvoeding is om onderandere bij onderhoud toch verlichting in je trein te hebben. Onderhoud aan een motorgenerator is makkelijker als hij stilstaat en alles zonder hoogspanning is
 

07-12-2011 21:59:29
bnv
bnv
Quote
maigoda (di 06 dec 2011 12:29:53 https://www.somda.nl/forum/2078/p368413/):
Quote
Hoera63 (di 06 dec 2011 10:33:36 https://www.somda.nl/forum/2078/p368396/): De treinstellen zijn zo'n revisie gewoon niet meer waard (economische levensduur). Economisch gezien zijn ze volgens mij allang afgeschreven. De onderdelen die de stellen gebruiken zijn ook oud en moeilijker te verkrijgen, omdat de elektronica in Mat'64 oud is. Daarom wordt het onderhoud steeds duurder. Voor het spoorwegmuseum nog wel te betalen, maar een complete vloot wordt al moeilijker. Nou kunnen ze met de terzijde gestelde stellen nog een aantal stellen een lange tijd rijdende houden maar als je Mat'64 nog betaalbaar op de baan wil houden zul je een complete motorrevisie (lees: nieuwe motor) moeten doen en daarom kan je beter nieuwe treinstellen bestellen en de oude afvoeren.

Dan zal ik je meteen maar even uit de droom helpen, maar motorrevisies kunnen nog gewoon worden uitgevoerd door o.a. de werkplaats in Haarlem.

Zo heeft museumstel 904 in de draaistellen motoren zitten met als plaatsingsdatum september 2009 in het ene draaistel en december 2010 in het andere draaistel. De laatste twee zijn vier maanden voor plaatsing gereviseerd. De andere twee in 2008 en 2009. En wie weet hebben ze nog wel meer gereviseerde exemplaren op voorraad liggen?

Overigens betwijfel ik of het economisch is afgeschreven. De revisiedatum is zelfs bij de warme en koude reserve nog niet verstreken, al komt dat voor enkele wel dichtbij. De nog rijdende stellen hebben een nog langere revisietermijn. Het zou juist van kapitaalvernietiging getuigen als stellen die nog twee jaar kunnen rijden zondermeer de shredder in gingen.
Groetjes,
Emiel


Economische afschrijving is wat anders dan technische afschrijving.
Economische afschrijving betekent (o.a.) dat dit spul nog maar voor een euro op de balans staat.
Technische afschrijving betekent (o.a.) dat het mat 64 dan afgeschreven is zodra alle revisietermijnen verstreken zijn.

In dit laatste licht gezien: hoe zit het nu bijvoorbeeld met de 867? Die rijdt, tot op de dag van vandaag nog steeds bij Connexxion. Eerder was sprake dat alle revisietermijnen in november verstreken zouden zijn. Hoe lang kan die nog? Is de 919 nog steeds kandidaat voor de opvolging?

Nog in dit verband even de volgende vraag: (kan dit in dit topic niet vinden): hoe lang loopt de normale rervisietermijn van een plan V? 7 jaar? En hoe vaak kan dit voor hoe lang verlengd worden? Maximaal 8 en een half jaar? Of negen jaar na laatste revisiedatum?
Stellen met laatste revisiedatum in december 2003 moeten dan uiterlijk, bij 8 en een half jaar, in juni 2012 aan de kant. Definitieve terzijdestelling is dan inderdaad aannemelijk.
Wie weet of dit klopt of hoe dan anders wel is?

Voor puristen: Vaak kun je tussen de bakken nog zien wanneer de laatste revisiedatum geweest is. Je kunt dan eenvoudig uitrekenen hoe lang zo 'n stel nog paraat kan zijn, gesteld dat alle verlengingen uitgevoerd worden.
 

07-12-2011 23:25:38
timtrein
timtrein
Dat staat ergens halverwege dit draadje bij Plan T, het is meen ik iets van 8,5 jaar met maximaal 1 3/4 jaar verlenging. Michiel, weet jij het zo nog?

Laatst bewerkt door timtrein op 07-12-2011 23:25
 

08-12-2011 02:04:20
maigoda
maigoda
NSR heeft bij de vraag naar de lengte van de revisietermijn voor de 904 een lengte opgegeven van 7 jaar en 9 maanden. Volgens mij is dat inclusief 3 maanden "rek". Zodra je daar doorheen bent volgen de termijnen van de veiligheidsbeurt en remcontrolebeurten. Maar die weet ik niet, want die zijn voor de 904 niet van toepassing.
Groetjes,
Emiel
 

08-12-2011 07:37:27
AgentX
AgentX
De 919 gaat per 16 december in dienst bij CXX. Hij zal dan direct de 867 vervangen. Dit laatste stel gaat dan naar Zp voor demontage van bruikbare onderdelen. Hij zal niet gebruikt worden als plukstel, maar wordt definitief afgeschreven.  

08-12-2011 09:27:37
WesselE
WesselE
Quote
AgentX (do 08 dec 2011 07:37:27 https://www.somda.nl/forum/2078/p368667/): Dit laatste stel gaat dan naar Zp voor demontage van bruikbare onderdelen. Hij zal niet gebruikt worden als plukstel, maar wordt definitief afgeschreven.
Niet om zeikerig te doen, maar als ik het zo lees wordt 't wel degelijk een plukstel!


'Okeh'
 

08-12-2011 09:27:56
thom
thom
Als je bruikbare onderdelen demonteerd, dan ben je toch juist aan het plukken  

08-12-2011 11:07:15
RSK-Mat92
RSK-Mat92
Mijn vermoeden is dat er wat reserve-onderdelen verwijderd worden, en dat het stel aansluitend verschroot wordt. Anders snap ik de opmerking ook niet helemaal.


Met vriendelijke groet, Robin
 

08-12-2011 11:34:55
thom
thom
Plukken dus %08%  

08-12-2011 13:58:18
ICMm4250
ICMm4250
Daarmee kan tevens de conclusie getrokken worden,dat dit de laatste plan V uit de 800 serie is die uit de actieve reizigersdienst gaat per 15 Dec.  

08-12-2011 14:55:03
broek53
broek53
Yep, al zegt het hondertal in het geval van plan V niet al te veel. Het is wel de laatste actieve plan V8.  

08-12-2011 15:06:27
jorgo
jorgo
En zo wordt het laatste actieve stel met tot 2x8 zitplaatsen omgebouwde bagageruimte, vervangen door het laatste actieve stel met bagagedeuren. CXX blijft werken met eenlingen!  

08-12-2011 16:56:23
patrick91
patrick91
Volgens mij zijn er wel meer stellen met een tot 2x8 zitplaatsen omgebouwde bagageruimte. Heb ze de afgelopen weken nog wel eens gehad (en nee, niet die van CXX). Ik geloof dat ze uit de 400 serie zijn.


Patrick
 

08-12-2011 17:00:44
jorgo
jorgo
De hoge 400-en (441+) hebben dat al sinds bouwjaar 1969! De lage 800-en (tot 870) zijn daar als het ware naar gemodelleerd. Ander onderscheid: de lage 800-en hebben (hadden) dikke nieuwe klapzitjes op de balkons, de 400-en de oorspronkelijke houten.  

08-12-2011 17:40:29
broek53
broek53
Misschien begrijp ik het bovenstaande niet goed, maar in ieder geval hebben juist de stellen 921-965 allemaal een tot Bk verbouwde BPk. Zij waren zelfs de eerste, want bij hen gebeurde dat tijdens de grote revisie (bij de 801-870 pas bij de kleine revisie daarna).

Laatst bewerkt door broek53 op 08-12-2011 17:40
 

08-12-2011 18:28:16
Jelmer
Jelmer
hé, hebben ze die sprinterV's nou ook nog verlengd?????

Ik zie toch echt drie bakken.

Ziet er wel goed uit overigens.
 

08-12-2011 18:33:27
SGMm2137
SGMm2137
Die bestaan niet als je dat bedoelt%08%

Laatst bewerkt door SGMm2137 op 08-12-2011 18:33


(hsl)-mcn Ehv
 

08-12-2011 18:51:09
maigoda
maigoda
Als je deze foto bedoeld:

http://www.nicospilt.com/koster/HK20080501_9276%20turboSprinter.JPG

dan kun je zien dat het een SGM-drietje is met digitaal een Plan V-kop erop gemonteerd (ook wel bekend onder de naam Photoshoppen) en meteen even voorzien van de SGM-kleuren.

Niet echt dus, maar ik vind het wel kunstig gemaakt, omdat het eigenlijk niet te zien is dat het nep is.
Groetjes,
Emiel
 

08-12-2011 19:00:21
Erikvd12
Erikvd12
Volgens mij zijn de plan V's 441-483 eerst voorzien van 'echte' coupés, rond 1989/90 ongeveer zijn de muren en deuren weggehaald.
Ook vind ik het raar dat de 401-438 wel de tweede klas coupés hielden en de andere treinstellen niet.
En waarom hebben de 921-965 een open afdeling met klapzitjes en lampjes en niet met banken in een coupéhouding?
 


08-12-2011 19:02:16
AgentX
AgentX
Quote
RSK-Mat92 (do 08 dec 2011 11:07:15 https://www.somda.nl/forum/2078/p368690/): Mijn vermoeden is dat er wat reserve-onderdelen verwijderd worden, en dat het stel aansluitend verschroot wordt. Anders snap ik de opmerking ook niet helemaal.


Precies. Er worden 'enkele' bruikbare onderdelen verwijderd, en de rest wordt direct afgeschreven. Hij zal dus niet bewaard worden met de bedoeling om eventueel verder te plukken.
 

08-12-2011 19:19:46
Pim530
Pim530
Quote
Erikvd12 (do 08 dec 2011 19:00:21 https://www.somda.nl/forum/2078/p368751/): Volgens mij zijn de plan V's 441-483 eerst voorzien van 'echte' coupés, rond 1989/90 ongeveer zijn de muren en deuren weggehaald.
Ook vind ik het raar dat de 401-438 wel de tweede klas coupés hielden en de andere treinstellen niet.
En waarom hebben de 921-965 een open afdeling met klapzitjes en lampjes en niet met banken in een coupéhouding?


Zal wel met de capaciteit te maken hebben, denk ik.
 

08-12-2011 19:28:24
martijn
martijn
Wat dacht je van kosten?

Maar kan het hier weer over de ontwikkelingen van het Materieel '64 gaan? Deze non-discussie over verschillen in het interieur staat ook wel op een paar pagina's terug.
 

08-12-2011 19:42:30
Mearten279
Mearten279
Komt er nog een afnamerit/proefrit?

Mvg, Maarten
 

08-12-2011 19:45:07
AgentX
AgentX
Strukton heeft de 919 al uitgebreid bekeken en CXX geadviseerd. Ik weet niet of CXX nog een rit wil maken. Onderhoud blijft bij Strukton overigens.  

08-12-2011 21:02:57
broek53
broek53
Quote
Erikvd12 (do 08 dec 2011 19:00:21 https://www.somda.nl/forum/2078/p368751/): Volgens mij zijn de plan V's 441-483 eerst voorzien van 'echte' coupés, rond 1989/90 ongeveer zijn de muren en deuren weggehaald.
Mee eens dat we het niet over allerlei interieurverschillen zouden moeten hebben op deze plaats, maar een fout laten hangen is ook niet handig. Daarom: de 441-483 hebben nooit coupés met tussenmuurtje en deuren gehad.
 

09-12-2011 09:46:48
lw-o
lw-o
waarom wordt de 867 eigenlijk meteen definitief ageschreven en gesloopt? terwijl de meeste soortgenoten nog een tijdje staan te wachten om als mogelijk reservestel ingezet te worden?  

09-12-2011 09:48:31
sik214
sik214
Omdat de 867 in eigendom is overgegaan naar CXX misschien?  

09-12-2011 10:22:30
lw-o
lw-o
ah ok, ik dacht dat het gewoon een huurbak was.  

09-12-2011 10:54:03
jeanpierre
jeanpierre
Is het ook.  

09-12-2011 11:00:22
jorgo
jorgo
Quote
broek53 (do 08 dec 2011 17:40:29 https://www.somda.nl/forum/2078/p368742/): Misschien begrijp ik het bovenstaande niet goed, maar in ieder geval hebben juist de stellen 921-965 allemaal een tot Bk verbouwde BPk. Zij waren zelfs de eerste, want bij hen gebeurde dat tijdens de grote revisie (bij de 801-870 pas bij de kleine revisie daarna).


Het ging om het plaatsen van 2x8 zitplaatsen, vergelijkbaar met de oorspronkelijke 441-470. Dat is bij de hoge 900-en niet gebeurd en bij de 801-870 wel.

Quote
martijn (do 08 dec 2011 19:28:24 https://www.somda.nl/forum/2078/p368756/): Wat dacht je van kosten?

Maar kan het hier weer over de ontwikkelingen van het Materieel '64 gaan? Deze non-discussie over verschillen in het interieur staat ook wel op een paar pagina's terug.


Verbouwingen zijn ook ontwikkelingen, hoewel in het verleden. Dat is ook een discussie. Het is maar wat je interesseert, mij interesseert het bijvoorbeeld geen donder of een reeds afgevoerde bak nou 3 of 4 dagen bij de sloper heeft gestaan. Kwestie van smaak. En inhoudelijk: met kosten heeft het weinig te maken; de 921-965 hebben bijvoorbeeld een verbrede toegang tot deze afdeling, wat ook niet per se goedkoop is. Men wilde een multifunctionele ruimte creëren.

Laatst bewerkt door jorgo op 09-12-2011 11:03
 

09-12-2011 18:58:03
maigoda
maigoda
Die verbrede toegang had vooral te maken met het fietsenvervoer. Door het wegvallen van de schuifdeuren was de toegang via de oorspronkelijke doorgang te smal om fatsoenlijk doorheen te kunnen met een fiets.
Groetjes,
Emiel
 

09-12-2011 19:20:29
AgentX
AgentX
Quote
sik214 (vr 09 dec 2011 09:48:31 https://www.somda.nl/forum/2078/p368802/): Omdat de 867 in eigendom is overgegaan naar CXX misschien?


En omdat CXX hem niet meer nodig heeft. NSR heeft toch zat V's staan, dus die zal er ook niet meer in geinteresseerd zijn.

Laatst bewerkt door AgentX op 09-12-2011 19:20
 

12-12-2011 22:32:57
broek53
broek53
Quote
lw-o (vr 09 dec 2011 09:46:48 https://www.somda.nl/forum/2078/p368801/): waarom wordt de 867 eigenlijk meteen definitief ageschreven en gesloopt? terwijl de meeste soortgenoten nog een tijdje staan te wachten om als mogelijk reservestel ingezet te worden?
Ik durf er wel wat onder te verwedden dat de 867 niet snel wordt gesloopt, maar "gewoon" wordt gevoegd bij het park plan V's dat na de winter gesloopt gaat worden. Het klinkt althans erg alsof de 867 wordt geruild tegen de 919, waarbij Cxx / Strukton de nodige onderdelen van de 867 mogen afhalen voordat hij wordt ingeleverd. Tussen de terzijde staande 80--en met verlopen revisietermijn staan er wel meer die we echt niet meer terug gaan zien, hoe slecht het weer ook wordt. De 842 en 860 met hun platte neuzen, bijvoorbeeld. Daar kan een deels geplukte 867 ook wel bij.
 

12-12-2011 22:45:02
AgentX
AgentX
Ik heb begrepen dat bruikbare onderdelen uit de 867 worden verwijderd als reserve voor de 919 en dan definitief buiten dienst gaat. Of hij via CXX gesloopt wordt of terug gaat naar NSR en dan samen met al het andere Mat '64 gesloopt wordt, weet ik niet.  

12-12-2011 23:53:20
bnv
bnv
Quote
broek53 (ma 12 dec 2011 22:32:57 https://www.somda.nl/forum/2078/p369326/):
Quote
lw-o (vr 09 dec 2011 09:46:48 https://www.somda.nl/forum/2078/p368801/): waarom wordt de 867 eigenlijk meteen definitief ageschreven en gesloopt? terwijl de meeste soortgenoten nog een tijdje staan te wachten om als mogelijk reservestel ingezet te worden?
Ik durf er wel wat onder te verwedden dat de 867 niet snel wordt gesloopt, maar "gewoon" wordt gevoegd bij het park plan V's dat na de winter gesloopt gaat worden. Het klinkt althans erg alsof de 867 wordt geruild tegen de 919, waarbij Cxx / Strukton de nodige onderdelen van de 867 mogen afhalen voordat hij wordt ingeleverd. Tussen de terzijde staande 80--en met verlopen revisietermijn staan er wel meer die we echt niet meer terug gaan zien, hoe slecht het weer ook wordt. De 842 en 860 met hun platte neuzen, bijvoorbeeld. Daar kan een deels geplukte 867 ook wel bij.


En die 842 bijvoorbeeld had de laatste grote revisie Wph Haarlem 9.2001. Dat is intussen 10 jaar geleden.
Eerder had ik vorige week de vraag gesteld: hoe lang kan een stel mee na de laatste (grote) revisie in Hlm, dus inclusief verlengingen, remcontrolebeurten enz. Is dat 8,5, 9 of 9,5 jaar na die revisie. Of is dat eigenlijk niet vast te stellen gezien de praktijk. Allicht zijn er regels voor, welke?
Maar ook al daarom is dan voor de 842 zeker geen rol meer weggelegd, naast die botsschade met de 860. Alle termijnen zijn na 10 jaar zeker verstreken.
 

13-12-2011 00:18:16
broek53
broek53
Bij plan V wordt de laatste jaren 7 jaar 9 maanden gehanteerd als revisietermijn en anderhalf jaar als maximale uitloop, met extra veiligheids- en remcontro;lebeurten. Voor de 867 klopt dat alles precies: revisie op 24-9-2002, einde termijn 22-6-2010 en absoluut einde 21-12-2011. Bedenk er overigens bij dat dat geen wettelijke termijnen zijn of zo; het is wat NSR en NedTrain hebben afgesproken. Bij plan T is er bijvoorbeeld met een zwierig gebaar een half jaar bij gedaan toen dat zo uitkwam (en met zorgvuldig onderzoek van de stellen natuurlijk).  

13-12-2011 10:44:15
bnv
bnv
En nu is makkelijk uit te rekenen wanneer het absolute einde van plan V is te vermelden.
De laatst gereviseerde plan V (R7) is de 482,volgens mijn gegevens weer in dienst na revisie 7.2.2008.
Tel daar zeven jaar en negen maanden bij op en dan nog anderhalf jaar, dan komen we uit op 7 mei 2017.
Dat is natuurlijk allemaal heel theoretisch maar wil je bijvoorbeeld een museumstelletje aanwijzen en daarvan nog lang kunnen genieten met maximaal gebruik van de revisietermijnen, is dat een goede kandidaat. Je kunt dan vanaf nu nog een kleine vijf en een half jaar vooruit.
Nogmaals: puur theorie. Als die dat al haalt. Uit de gewone rijdende dienst is dan natuurlijk alles al lang weg.

Laatst bewerkt door bnv op 13-12-2011 10:44
 

13-12-2011 20:19:30
timtrein
timtrein
Voor museummaterieel kun je bovendien met een eigen onderhoudssysteem werken, op basis van de inzet en op basis van kwaliteit. Dan kun je met "normaal" onderhoud en herstel / revisie van bepaalde componenten bijna eeuwig doorrijden.
Maar dat terzijde. Ik denk niet dat na uiterlijk voorjaar 2013 nog mat'64 rijdt, eerlijk gezegd - of er moeten al hele rare dingen gebeuren.
 

13-12-2011 20:46:59
MarkJB
MarkJB
Quote
bnv En die 842 bijvoorbeeld had de laatste grote revisie Wph Haarlem 9.2001. Dat is intussen 10 jaar geleden.
Eerder had ik vorige week de vraag gesteld: hoe lang kan een stel mee na de laatste (grote) revisie in Hlm, dus inclusief verlengingen, remcontrolebeurten enz. Is dat 8,5, 9 of 9,5 jaar na die revisie. Of is dat eigenlijk niet vast te stellen gezien de praktijk. Allicht zijn er regels voor, welke?
Maar ook al daarom is dan voor de 842 zeker geen rol meer weggelegd, naast die botsschade met de 860. Alle termijnen zijn na 10 jaar zeker verstreken.


Botsing met de 860 was op 16 juni 2010, die heeft dus net geen 9 jaar in de reizigersdienst gereden na de revisie.

Verder vraag ik me af of je wel nog een stelletje uit de 400-serie wilt bewaren, want dat worden de 876 en 904 al.

Laatst bewerkt door MarkJB op 13-12-2011 20:47


Vaarwel Mat'64...
 

13-12-2011 23:36:08
maigoda
maigoda
Wat revisietermijnen betreft, die van de 904 verloopt op 16 mei 2012 (aldus de opgave van NSR). Zodra het papierwerk achter de rug is, kan de 904 in elk geval tot die datum ingezet worden. Voor de verlenging van onderhoudstermijnen zal er middels een plan van aanpak en tal van inspecties moeten worden bekeken wat de nieuwe termijnen kunnen worden voor de diverse onderhoudsgroepen. In elk geval zullen de draaistelopleggingen geïnspectreerd moeten worden. Middels een aardwint of met 8 hefbokken.

Op basis van dit alles kan het inzetcertificaat geldig blijven. Zoals timtrein het al schreef, met een te volgen onderhoudssysteem kun je nog jaren blijven rijden, zolang de hoofdonderdelen van het stel in goede staat zijn en onze keuringsinstantie er z'n fiat aan wil blijven geven.

Wat betreft de praktische kant van de 904: de verf is momenteel het slechtste aan het stel.

Tot slot kan ik melden dat de Stichting Mat'64 het zal houden bij de 904. Nog een tweetje erbij zal niet gebeuren. Aan de 904 hebben we al genoeg werk, ondanks dat het stel in uitmuntende staat is.
Groetjes,
Emiel

Laatst bewerkt door maigoda op 13-12-2011 23:37
 

16-12-2011 09:42:40
broek53
broek53
Voor de administratie is het handig ook in dit topic even te melden dat de halve 522 op 14-12 terug is gekomen uit Wegberg en in Amersfoort "achter de hekken" is opgesteld,

Laatst bewerkt door broek53 op 16-12-2011 09:44
 

16-12-2011 10:45:16
aarclay
aarclay
Ook enig idee wie de tractie heeft gedaan van de overbrenging van de 522?
RTB soms?

Laatst bewerkt door aarclay op 16-12-2011 10:45


Choo choo.....
 

16-12-2011 10:47:23
superboer
superboer
https://www.somda.nl/forum/11309/p369582/Opvallende+dingen+14+december/


Garantie tot aan de voordeur.
 

16-12-2011 11:06:29
sik214
sik214
Quote
broek53 (ma 12 dec 2011 22:32:57 https://www.somda.nl/forum/2078/p369326/):
Quote
lw-o (vr 09 dec 2011 09:46:48 https://www.somda.nl/forum/2078/p368801/): waarom wordt de 867 eigenlijk meteen definitief ageschreven en gesloopt? terwijl de meeste soortgenoten nog een tijdje staan te wachten om als mogelijk reservestel ingezet te worden?
Ik durf er wel wat onder te verwedden dat de 867 niet snel wordt gesloopt, maar "gewoon" wordt gevoegd bij het park plan V's dat na de winter gesloopt gaat worden. Het klinkt althans erg alsof de 867 wordt geruild tegen de 919, waarbij Cxx / Strukton de nodige onderdelen van de 867 mogen afhalen voordat hij wordt ingeleverd. Tussen de terzijde staande 80--en met verlopen revisietermijn staan er wel meer die we echt niet meer terug gaan zien, hoe slecht het weer ook wordt. De 842 en 860 met hun platte neuzen, bijvoorbeeld. Daar kan een deels geplukte 867 ook wel bij.

Kan het niet zo zijn dat de 867 aan Strukton verkocht is om te plukken? Vele onderdelen zijn ook toepasbaar op de mP's Jules en Jim.
 

16-12-2011 22:01:22
AgentX
AgentX
Dat vraag ik me af... Want hij wordt "gewoon" met alle overige te slopen V's weggebracht. Ik zal het eens vragen...

Edit: De 867 gaat na demontage door Strukton voor de sloop naar NSR. Maar treur niet, hij zal nog tot zeker begin januari bij CXX blijven rijden.

Laatst bewerkt door AgentX op 16-12-2011 22:22
 

16-12-2011 23:32:31
Pim530
Pim530
Ondanks dat de termijn dan is verstreken?  

17-12-2011 00:26:46
AgentX
AgentX
Daar is vast wel een beetje mee te sjoemelen  

17-12-2011 00:27:15
thom
thom
Dat ding is gewoon gehuurd en zal aan eind van die periode gewoon terug gaan naar NSR waar dat ding gewoon hetzelfde lot als zijn soort genoten af gaat wachten.
D'r worden hier de wildste verhalen verzonnen, maar moeilijker dan dit zal het echt niet zijn.

Waarom zou CXX ineens een plukstel nodig hebben nadat ze dat Victortje al jaren op de baan houden zonder plukstel...?
En een trein huren en hem gedemonteerd terug geven aan einde huur is ook een beetje apart...

Laatst bewerkt door thom op 17-12-2011 00:27
 

17-12-2011 00:30:58
AgentX
AgentX
Da's helemaal niet apart. Hij gaat terug naar NSR om gesloopt te worden. Strukton verwijdert eerst eenmalig bruikbare onderdelen voor CXX, want hij wordt tóch gesloopt. Zoals ik al eerder aangaf, hij blijft niet "behouden" als plukstel, er wordt éénmalig geplukt, en daarna bij het grof vuil gezet.

Laatst bewerkt door AgentX op 17-12-2011 00:31
 

17-12-2011 00:42:18
thom
thom
Maar daar zullen ze dat stel echt niet voor aanschaffen, dan hadden ze dat wel eerder gedaan  

17-12-2011 09:50:08
rob46
rob46
Quote
aarclay (vr 16 dec 2011 10:45:16 https://www.somda.nl/forum/2078/p369895/): Ook enig idee wie de tractie heeft gedaan van de overbrenging van de 522?
RTB soms?
DBS 6516.


57 jaar OV-fotografie.
 

17-12-2011 22:26:13
AgentX
AgentX
Quote
thom (za 17 dec 2011 00:42:18 https://www.somda.nl/forum/2078/p370035/): Maar daar zullen ze dat stel echt niet voor aanschaffen, dan hadden ze dat wel eerder gedaan


Het was toch een huurcontract? Dan gaat hij toch gewoon terug?
 

18-12-2011 03:23:53
Johan-41
Johan-41
precies, daarom zullen er geen onderdelen afgenomen worden, doe je bij je huurauto ook niet voordat je deze terug brengt naar de verhuurder  

18-12-2011 12:47:54
rolandrail
rolandrail
Stel 526 stond gisteren te Utdd.  

18-12-2011 16:10:48
AgentX
AgentX
Quote
Johan-41 (zo 18 dec 2011 03:23:53 https://www.somda.nl/forum/2078/p370180/): precies, daarom zullen er geen onderdelen afgenomen worden, doe je bij je huurauto ook niet voordat je deze terug brengt naar de verhuurder


En tóch zal die V eerst door Strukton worden gestript. Hoe het contractueel dan geregeld is weet ik niet.
 

19-12-2011 13:37:19
plant
plant
Ik hoorde vammorgen van een nfl dat hij een niet-gestickerde V voor de valleilijn heeft zien rijden. Zou de vervanging dan toch al plaatsgevonden hebben?


Youri
 

19-12-2011 13:39:17
Bert13
Bert13
Zie het OD-topic, daar is het reeds besproken. 919 is vanaf vandaag in dienst op de Valleilijn. Zie vb. https://www.somda.nl/forum/3802/p370299/ en https://www.somda.nl/forum/11328/p370277/

Laatst bewerkt door Bert13 op 19-12-2011 13:40


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

19-12-2011 13:45:40
broek53
broek53
Ja, en heel opvallend: met NS-logo's.  

19-12-2011 16:38:53
Mearten279
Mearten279
Krijgt deze nog de bekende valleilijn stickers, net zoals de 867?  

28-12-2011 12:18:19
AgentX
AgentX
Nee, de NS's logo's zitten er nog op, en ik heb niets vernomen van plannen van CXX voor een eigen kleurstelling.

Om even terug te komen op het huren/kopen tussen de betreffende parijen: de 867 is door Strukton gekocht voor onderdelen, en wordt in gestripte staat met de vloot Mat '64 via NS uit de weg geholpen. De 919 is door CXX gekocht.
 

28-12-2011 12:37:31
broek53
broek53
Dat de 919 verkocht is, heb ik ook vernomen. Tamelijk uniek dat NSR materieel verkoopt; des te merkwaardiger dat het stel met NS-logo's rondrijdt. Tot aan materieel dat aan het NSM overgedragen wordt, is de eerste eis ongeveer dat de logo's eraf moeten.

Laatst bewerkt door broek53 op 28-12-2011 12:38
 

28-12-2011 15:21:30
bossie186
bossie186
Quote
AgentX (wo 28 dec 2011 12:18:19 https://www.somda.nl/forum/2078/p371336/):
Om even terug te komen op het huren/kopen tussen de betreffende parijen: de 867 is door Strukton gekocht voor onderdelen, en wordt in gestripte staat met de vloot Mat '64 via NS uit de weg geholpen.


Gaat deze dan ook nog naar Zp?%08%
 

28-12-2011 15:55:21
maigoda
maigoda
NSM heeft de afspraak dat ze het NS-logo mogen voeren. Bij de 904 was de contract-eis dat de logo's binnen twee maanden na overdracht verwijderd moetsten zijn. Wellicht is dat met de 919 ook zo.
Groetjes,
Emiel
 

28-12-2011 19:31:25
broek53
broek53
Kan, maar dat zou ik dan erg dom vinden (van NSR) en vreemd (van Connexxion). En op Amersfoort steeds maar omroepen dat je wel moet opletten bij welke vervoerder (zou meer dan de helft van het publiek weten wat een vervoerder is?) je in- en uitcheckt.  

28-12-2011 21:38:27
AgentX
AgentX
Quote
bossie186 (wo 28 dec 2011 15:21:30 https://www.somda.nl/forum/2078/p371354/):
Quote
AgentX (wo 28 dec 2011 12:18:19 https://www.somda.nl/forum/2078/p371336/):
Om even terug te komen op het huren/kopen tussen de betreffende parijen: de 867 is door Strukton gekocht voor onderdelen, en wordt in gestripte staat met de vloot Mat '64 via NS uit de weg geholpen.


Gaat deze dan ook nog naar Zp?%08%


Yep, wordt bij Strukton in Zutphen gestript, en vanaf daar per dieplader naar de sloop gebracht. (Zal SimmereN wel zijn)
 


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina's):

Plan V - Plan T
RailWiki.nl