Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina's):

Plan V - Plan T
RailWiki.nl
20-10-2011 22:48:42
timtrein
timtrein
Heb je veel aan als je wissels vastvriesen  

20-10-2011 22:55:58
spiketrain
Moderator
spiketrain
Spiketrain: zullen we het weer over mat. '64 gaan hebben?


Groet, Spiketrain
 

20-10-2011 22:58:13
lamar
lamar
Ik zat vandaag in stel 466 en deze had de bekende stickers op de cabine deuren (waren wel afgespoten). Dus ik mag aannemen dat de reserves gewoon al meedraaien?  

20-10-2011 23:24:40
Rolffiej19
Rolffiej19
Mischien is ffe de vorige pagina doorlezen


MCN ASD
 


21-10-2011 18:01:15
spiketrain
Moderator
spiketrain
Spiketrain: enkele berichten verwijderd. Spotmeldingen behoren thuis in het topic opvallende dingen.


Groet, Spiketrain
 

25-10-2011 15:44:21
jorgo
jorgo
Quote
broek53 (ma 12 sep 2011 13:36:24 https://www.somda.nl/forum/2078/p354810/): Daar staat geen datum voor. Het idee is om eind 2012 als laatste de stellen van Zwolle - Emmen buiten dienst te stellen, maar er niets op tegen om een deel van het mat '64 nog een hele tijd als stille reserve terzijde te laten staan.


Uit de opmerkingen in het draadje over verdeling over werkplaatsen dat "het materieel 64 over dik een jaar absoluut nog niet zal zijn verdwenen" https://www.somda.nl/forum/11080/Verdeling+materieel+over+onderhoudsbedrijven/ leid ik af dat hier inmiddels serieus rekening mee wordt gehouden?
 

25-10-2011 15:50:26
timtrein
timtrein
Nou in elk geval zal bedoeld worden dat mat'64 sowieso nog tot half december 2012 rijdt.  

25-10-2011 15:59:48
jorgo
jorgo
Ja, maar dat was dan ook wat ik met 'dik een jaar' bedoelde!  

26-10-2011 00:49:55
oranjebank
oranjebank
En hoelang is de 466 [ De Abk ] al samen met de Bk bak van de 468 ?  

26-10-2011 09:01:31
broek53
broek53
Sinds eind 2005.  

26-10-2011 12:02:18
daniel81
daniel81
In het OD-topic komen dagelijks meldingen voor van MAT in SGM/SLT-diensten. Wil dat zeggen dat dit materieel momenteel daadwerkelijk nodig is of worden die stelletjes bijvoorbeeld ook meegenomen omdat ze toevallig vooraan staan op het opstelterrein o.i.d.?  

26-10-2011 12:34:24
broek53
broek53
Beide zal voorkomen, maar in de meeste gevallen is het noodzakelijk omdat er een gebrek aan rijvaardig SLT en SGM is. Niet voor niets werd het roulerende terzijdestellingsparkje in Maastricht acuut opgeheven toen de eerste bladeren begonnen te vallen.

Laatst bewerkt door broek53 op 26-10-2011 12:35
 

26-10-2011 17:22:47
Pim530
Pim530
Ik heb van horen zeggen dat het MAT nog langer mee zal gaan dan het einde van de exploitatie van de Emmerlijn door NSR, en dan praten we over een langere periode dan een week of drie.  

26-10-2011 17:30:50
broek53
broek53
Tsja, men hoort zoveel zeggen... feit is wel dat, als de omloopplannen van niet zo lang geleden voor de dienstregeling 2012 werkelijkheid zouden zijn geworden, er aanstaande december in de omloop al geen ander mat '64 meer zou zijn ingezet dan alleen op Zwolle - Emmen.
Anderzijds denk ik dat het realisme ook wel heeft toegeslagen, gezien het feit dat men nu een heel ruime reserve aan mat '64 aanhoudt en zelfs de 471, genomineerd voor sloop, laat herstellen. Het klinkt allemaal zo'n beetje als DDM-1: aan de kant als het kan, maar dan als koude, lauwe of warme reserve al naar gelang het uitkomt in een bepaalde periode.

Laatst bewerkt door broek53 op 27-10-2011 00:33
 

26-10-2011 17:34:29
Pim530
Pim530
Nog een dikke 400 dagen, dan zullen we het definitief weten De info kwam overigens via NedTrain, zowel rechtstreeks als via-via.  

26-10-2011 18:51:34
oranjebank
oranjebank
Oki dat is al een beetje lang dus dat die 2 bakken gefuseerd zijn.

Anyway geweldig dat er reserve wordt gehouden. Ik hoop dat ze ook na 12 december in t zuiden nog nodig zijn . En de Emmerlijn wil ik zeker dan ng met Plan V berijden. %08%

Maar werden ook beschikbare 400 en hoge 900 [ mmet de paarse banken ] tijdelijk terzijde gezet dan?
Op 28 september was ik eventjes op t station van Maastricht [ toen ik naar Valkenburg moest ] en stonden 3 Plan V's met de panto's omlaag zonder bovenleiding ook nog . 1 ervan was een 46x en 2 900 Plan V's met paarse banken .
 

26-10-2011 18:59:17
jorgo
jorgo
Dat is nu net rondom dit verhaal vanaf de vorige pagina uitgelegd: https://www.somda.nl/forum/2078/p359352/Ontwikkelingen+Mat%2764/  

26-10-2011 19:03:27
ZJ37
ZJ37
Vanaf 11 december zijn er 42 diensten gesteld voor Mat.'64, waarvan 14 op Zl-Emn.

De overige stellen zijn net als nu te vinden in de series 6400, 5200, 6800 en 6900.
 

26-10-2011 20:26:46
Pim530
Pim530
12100, waarom wordt die toch altijd vergeten?  

26-10-2011 20:32:37
ZJ37
ZJ37
Mijn wel gemeende excuses, deze serie hoort er ook nog bij inderdaad!  

26-10-2011 20:33:30
Pim530
Pim530
't Geeft niet hoor. Desondanks bedankt voor je bevestiging.  

26-10-2011 23:05:28
timtiesen
timtiesen
De 466 rijdt inderdaad weer. Buitenkant staat idd materieel niet inzetbaar.
Deur machinist ging open tussen cabine en trein.
Er zit een grote sticker op de binnendeur met slooptransport ??- Okt - 11.
Dit is weggespoten en er zit een sticker overheen materieel inzetbaar tot - - 12.
 

26-10-2011 23:10:27
timtiesen
timtiesen
Reed 26 okt als stoptrein tussen oss en nijmegen.
Rijdt trouwens weer veel vaker mat 64 in de 4400 Nmgn - den bosch vanaf Oktober sinds de overname door SGMm.

Laatst bewerkt door timtiesen op 26-10-2011 23:11
 

27-10-2011 08:35:36
Harold27
Harold27
Hopelijk nog niet eerder gemeld (ik heb gezocht), maar gisteren (26/10) zag ik een beetje verdekt opgesteld op de goederensporen in Amf een plan T staan.  

27-10-2011 08:58:42
rob46
rob46
Op 25 oktober sleepte SR 303007 de PlanT 526 vanaf de Hanzelijn naar Amersfoort.


57 jaar OV-fotografie.
 

27-10-2011 23:08:12
treintje49
treintje49
wat ik heb begrepen is dat de mat'64 nog lang niet weg gaat. en als ze al uit dienst worden gehaald, ze willen een stuk of 50 bewaren als back-up als de SLT het weer eens niet doet. geloof mij maar: de mat'64 zou al 15 jaar geleden uit de dienst zijn genomen, maar ze rijden nog. en het zal nog wel lang duren voordat ze echt verdwijnen. Met de reserve's wat ze hebben, willen ze als het nodig is om de bovenleiding te hard bevroren is en dat dan de mat'64 de bovenleiding "ontdooid" wordt  

27-10-2011 23:28:39
Pim530
Pim530
Spijt me, maar treinstellen van twintig jaar oud wegdoen lijkt me ook niet echt het ideaalbeeld.  

27-10-2011 23:36:06
tonnie12
tonnie12
wat gaat ernu met de 526 gebeuren?  

28-10-2011 00:34:37
broek53
broek53
Quote
treintje49 (do 27 okt 2011 23:08:12 https://www.somda.nl/forum/2078/p362026/): wat ik heb begrepen is dat de mat'64 nog lang niet weg gaat. en als ze al uit dienst worden gehaald, ze willen een stuk of 50 bewaren als back-up als de SLT het weer eens niet doet. geloof mij maar: de mat'64 zou al 15 jaar geleden uit de dienst zijn genomen, maar ze rijden nog. en het zal nog wel lang duren voordat ze echt verdwijnen. Met de reserve's wat ze hebben, willen ze als het nodig is om de bovenleiding te hard bevroren is en dat dan de mat'64 de bovenleiding "ontdooid" wordt
Dat er voorlopig wel de nodige mat '64 als reserve blijft staan, is wel duidelijk. Je kunt ook wel voorspellen dat dat maximaal de tijd duurt dat stellen nog binnen de revisietermijn zitten. Voor de 441-483 is dat overigens nog tot in 2014 en 2015. Dat is logisch: zulke stellen kunnen relatief eenvoudig en goedkoop weer ingezet worden, en omgekeerd is het nogal kapitaalvernietiging om zulke stellen vroegtijdig af te voeren. Ik verwacht dus dat je zult gaan zien dat stellen na afloop van de revisietermijn (plus een aantal maanden) voor sloop afgevoerd gaan worden. Maar zoals gezegd: dat loopt dan dus door tot diep in 2015.
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


28-10-2011 09:21:37
rob46
rob46
Quote
tonnie12 (do 27 okt 2011 23:36:06 https://www.somda.nl/forum/2078/p362029/): wat gaat ernu met de 526 gebeuren?
Stel staat nog steeds ter beschikking van de testorganisatie Hanzelijn/Pro Rail. De 526 stond ook niet op de slooplijst (1e sessie), die deze maand is voltooid.


57 jaar OV-fotografie.
 

28-10-2011 15:15:01
taigagaai
Moderator
taigagaai
Hopelijk gaat deze quote van Michiel op:
Quote
Je zou wel een traditie in ere herstellen waar men zich niet meer zo aan houdt:
een museumvoertuig dient het laatste van een serie te zijn (dat is de 526), dat
een tijd heeft staan wegkommeren (de 526 in Nijmegen), wonderlijk gered is (526
als remtreinstel voor een aantal transporten, en nu ter beschikking van de
Hanzelijn), flink gevandaliseerd (ff wachten, dan is het zover) en onderwerp van
geweldige discusies over terugbouwen naar origineel en wat dan origineel is 9die
komen er zometeen aan).


Aldus te vinden op OVL, gepost op 30 september j.l.
 

28-10-2011 15:50:46
timtrein
timtrein
Is het stel voor het testen beschikbaar gekomen omdát ze 'm vergeten zijn op de slooplijst te zetten, of is het stel bewust niet op de slooplijst gezet omdat er al een aanvraag tot testdoeleinden lag?
Dat dan zomaar even tussendoor op de vrijdagmiddag
 

28-10-2011 15:54:26
rob46
rob46
De laatste stelling is correct.


57 jaar OV-fotografie.
 

31-10-2011 10:03:53
AgentX
AgentX
Komende Woensdag zal er onderzoek worden gedaan naar de Plan V 919 op de Bkd. Wanneer dit positief eindigt zal hij naar CXX gaan ter vervanging van de huidige 867.

Laatst bewerkt door AgentX op 31-10-2011 10:56, reden: Typfoutje
 

31-10-2011 10:32:26
rob46
rob46
Maak daar maar 867 van.


57 jaar OV-fotografie.
 

31-10-2011 10:33:12
bnv
bnv
Bedoeld wordt natuurlijk de 867 (en niet de 876).
Die 867 gaat dan aan de kant. Revisietermijnen verstreken. Naar de Dgr?
 

31-10-2011 10:56:12
AgentX
AgentX
Excuus, ik bedoel uiteraard de 867...  

31-10-2011 18:17:02
noof
noof
De 950 is eindelijk z'n Elephant-bestikkering kwijt viel mij vanmiddag te Zl op. Feestje is al ruim een jaar voorbij.  

31-10-2011 18:40:23
Pim530
Pim530
De 950 heeft al geruime tijd geen reclame meer...  

31-10-2011 19:01:41
WesselE
WesselE
Geruime tijd is volgens jou...? Ik zag 'm 3 weken geleden nog met die reclame staan.

Laatst bewerkt door spiketrain op 31-10-2011 19:27, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten.


'Okeh'
 

31-10-2011 19:06:14
bossie186
bossie186
Hij is rond 25 september 2011 ontstickerd ( zoals eerder al gemeld ), ik heb hem 1 oktober 2011 zonder stickers gezien in Amf ( zie opvallende dingen 1 oktober ) .

Laatst bewerkt door bossie186 op 31-10-2011 19:08
 

31-10-2011 20:50:32
ICMm4250
ICMm4250
Maar de revisitermijn van de 919 zal toch ook niet zaligmakend meer zijn??  

31-10-2011 20:55:37
Jannn2009
Jannn2009
Kun je misschien even quoten waar op je reageert? De meeste begrijpen het wel hier, maar het is toch wat verwarrend als de laatste berichten niet over Connexxion of de 867/919 gaan.  

31-10-2011 21:12:57
broek53
broek53
De revisietermijn is zeker niet zaligmakend; daarom wordt het stel ook gewoon op zijn staat bekeken. Daarnaast zal CXX wel behoefte hebben aan een plan V die zo lang mogelijk mee kan, aangezien het er niet naar uitziet dat het met de zesde Protos de komende jaren iets zal worden.  

31-10-2011 21:45:15
ICMm4250
ICMm4250
Het zou wel leuke ontwikkelingen voor de toekomst kunnen bieden zoals jij het zegt.
Als de 919 door CXX in een goede staat bevonden word en het stel voor een langere tijd wil gaan gebruiken en de revisie termijn erop zit en het in revisie zou gaan met een beetje geluk ook totaal beplakt/of gespoten in CXX kleuren op de baan terugkomt

Van mij mag het allemaal!!
 

31-10-2011 21:53:16
mdj
mdj
Stel wordt geleasd/gehuurd toch? Zal wel gewoon een blauwe band onder de ramen worden, vergelijkbaar met alle Vtjes die ze hebben gehad (836-840, 844 en 867)


Bij twijfel: gebruik beton.
 

31-10-2011 22:06:23
ICMm4250
ICMm4250
Klant is koning toch??
Als Conexxion besluit het stel vor een langere tijd te gaan leasen en het daardoor een revisie moet ondergaan en bij NSR in die periode het plan V uitgestroomt is lijkt het mij niet ondenkbaar dat ze uiteraard tegen betaling het stel in de huistijl kleuren kunnen laten brengen bij deze revisie die dan ongetwijffeld in de Wph Hlm zal plaatsvinden.
Zoals nu de 867 rond rijd met die stickers vind ik persoonlijk geen gezicht dan is een totale make-over in protos stijl dus geheel gespoten in de kleuren van de protos mooier.

Laatst bewerkt door ICMm4250 op 31-10-2011 22:17
 

31-10-2011 22:17:06
mdj
mdj
De klant is pas koning, als er een zak geld op tafel komt. En gezien de aanpassingen aan de eerdere Vtjes, lijkt het me zeeer onwaarschijnlijk. Zeker omdat er totaal geen enkele noodzaak voor is.


Bij twijfel: gebruik beton.
 

31-10-2011 22:29:59
ICMm4250
ICMm4250
er hoeft niets aangepast te worden.
De noodzakelijke onderhoudsrevisie en wat nu alleen maar speculeren is totaal bestickering that"s it
en in mijn verhaaltje staat duidelijk jouw zak met geld vermeld.......
 

31-10-2011 22:43:57
timtrein
timtrein
Het is allemaal niet zo moeilijk, de 919 zal nog een revisietermijn van een half jaar tot een jaar hebben, en na die tijd komt er gewoon een hoge 400 van de grote stapel - die kan NSR tegen die tijd echt wel missen, als het niet heel gek loopt. Dan kan Cxx nog tot 2014 doorrijden met het stel, en daarna zal die Protos er toch wel zijn?  

31-10-2011 23:35:00
daniel81
daniel81
Quote
ICMm4250 (ma 31 okt 2011 22:06:23 https://www.somda.nl/forum/2078/p362592/): Klant is koning toch??

Vraag is alleen: wie is de klant?
Als het de reiziger is: die wil vooral een trein die rijdt, ongeacht of-ie rood, blauw of groen is. Als het CXX is, waarom zouden ze geld gaan spenderen daaraan? Dan zou het al de provincie moeten zijn. En met de huidige financiële situatie van de Nederlandse overheden zullen die ook niet zitten te wachten op dit soort onnodige uitgaven.
 

06-11-2011 17:29:47
timtiesen
timtiesen
Ik krijg het idee dat men in de 4400 stellen niet meer afkoppeld.
Voorheen reden de stellen buiten de spits enkel, in de spits wisselend tussen 2 of 3 stellen.
Nu rijden ze elk tijdstip met 3 en heel soms 2 stellen, maar de treinnummers zijn altijd gekoppeld in dezelfde volgorde. Het lijkt er dus op dat in deze serie weinig tot niet meer gewisseld wordt tussen treinnummers.
 

06-11-2011 18:36:43
SGMm2137
SGMm2137
Plan V rijdt niet meer planmatig in de 4400/9600.  

06-11-2011 19:12:06
timtiesen
timtiesen
Nee dat weet ik, afgewisseld met SGMm
Maar wat ik zij geldt voor de stellen die nog wel rijden, met name buiten de spits en 's avonds...
 


09-11-2011 09:15:33
Harold27
Harold27
Publicatie in Het Nieuwsblad van het Noorden van vandaag:

GRONINGEN - De Nederlandse Spoorwegen heeft de sloop van oude treinstellen tijdelijk laten stilleggen. De NS wil de slooptreinen achter de hand houden voor het geval de dienstregeling komende winter in gevaar komt.

Nieuwere treinstellen zijn gevoeliger voor ijzel, storm en sneeuw. Ze geven eerder de geest. De voor de sloop bestemde treinen die op drie plaatsen in Nederland staan geparkeerd zijn minder gevoelig voor winterse omstandigheden.

"Tijdens de winter is NS extra alert", zegt NS-woordvoerder Corien Koetsier. "Zo nodig wordt al het materieel ingezet dat we hebben, dus eventueel ook ouder materieel. Dit materieel moet natuurlijk wel op het desbetreffende baanvak passen en voldoen aan alle eisen."

 

09-11-2011 09:19:03
Hoera63
Hoera63
Zoals we allen kunnen lezen is alleen de eerste serie naar de sloop gegaan en daarna is er verder (nog) geen sprake geweest van sloop. Alle Mat'64 word gehouden om o.a. de ICMm, DDAR, en instroom van SLT op te vangen welke niet geheel vlekkeloos verliep (maar welk materieel stroomt nou in zonder ook maar één fout).

Laatst bewerkt door Hoera63 op 09-11-2011 09:19
 

09-11-2011 10:58:13
sik214
sik214
Hoezo sloop stilgelegd? Wat er nu nog in den lande staat zou toch ook nog even blijven staan?  

09-11-2011 11:02:15
broek53
broek53
Zeker, maar dat weet het grote publiek niet - en "stil laten leggen" klinkt actiever dan melden dat men dat altijd al van plan is geweest. Maar inderdaad: over meer dan over juist die stellen (Dgr en On) gaat het niet.  

09-11-2011 11:02:46
Harold27
Harold27
Neem dit soort berichten met een korrel zout.
Journalisten weten heel weinig van de details van het spoor. Zou dat bij persvoorlichters beter zijn?
 

09-11-2011 11:03:00
RSK-Mat92
RSK-Mat92
Media vertonen wel vaker nieuws dat doet denken aan klok en klepel. Laten we maar niet al te veel in gaan op dit bericht.


Met vriendelijke groet, Robin
 

09-11-2011 11:04:46
broek53
broek53
Zoals gezegd; het bericht is feitelijk gewoon waar, dus zo vreemd is het niet. Alleen de kreet "stil laten leggen" klinkt wat flitsender dan het in feite is.  

09-11-2011 11:07:04
Harold27
Harold27
En de term slooptreinen is op termijn natuurlijk ook waar, maar klinkt wel wat negatief.
Hoewel: de meeste forensen worden liever vervoerd in een sloopstel, dan dat er geen trein komt, denk ik.
 

09-11-2011 11:11:15
broek53
broek53
Yup, maar ook dat klinkt beter. Berichtgeving is nu eenmaal veel emotie, tegenswoordigs. Er is natuurlijk geen enkele reden om de 920 een sloopstel te nomen en de 922 niet - althans, zolang de 920 nog helemaal compleet is.  

09-11-2011 11:13:23
sjoerd
sjoerd
Persvoorlichters worden getraind om berichten neutraal te brengen om juist weer niet teveel overhoop te halen (geen bijboodschappen). In die zin is het verbazingwekkend dat in een officieel bericht de term sloopstellen of zelfs maar het woord sloop zou zijn gebruikt, terwijl het gaat om treinstellen die in principe nog jaren meekunnen. Dat is buitengewoon ontactisch, zeker naar de pers en het publiek toe.
Iets is pas een sloopstel als het daartoe is aangewezen en dan is er geen publieksfunctie meer voor weggelegd.
 

09-11-2011 11:35:52
broek53
broek53
Tuurlijk is het een babbelstuk van een voorlichter zonder enig tactisch benul, daar zijn we het snel over eens. Je zet je bedrijf al helemaal te kijk als je het volgende publiekelijk durft te debiteren (los van het feit of het waar is): "Nieuwere treinstellen zijn gevoeliger voor ijzel, storm en sneeuw. Ze geven eerder de geest. De voor de sloop bestemde treinen die op drie plaatsen in Nederland staan geparkeerd zijn minder gevoelig voor winterse omstandigheden."
Dan zou ik als lezer toch grote vraagtekens plaatsen bij het aankoopbeleid van de NV Nederlandsche Spoorwegen, om te beginnen. Alsmede de vraag of het bedrijf van plan is ten eeuwigen dage een zomer- en een wintervloot (Ook Bestendig Tegen Storm) te onderhouden.

Maar genoeg cabaret nu; terug naar de saaie ontwikkelingen van dit Oer Betrouwbare Materieel.

Laatst bewerkt door broek53 op 15-11-2011 21:40
 

09-11-2011 23:00:45
timtrein
timtrein
DvhN heeft wel vaker van die "journalistieke" stukken van dubieus gehalte. Beetje jammer. De NS-woordvoerder zal ongetwijfeld iets heel anders gezegd hebben.
Voor de rest heeft NSR geen enkele reden om nu acuut door te gaan met de sloop van stellen die deels nog revisietermijnen hebben, dus men wacht het verlopen daarvan & dus de winter af alvorens verder te gaan. Maar dat is natuurlijk niet leuk in de krant.
 

15-11-2011 21:37:34
salieri
salieri
Weet niet of deze video al eens geplaatst is, maar je ziet hierin een opname vanaf het terrein van Simmeren:
http://www.youtube.com/watch?v=mEh152M6sjo&feature=related
 

16-11-2011 11:54:33
derdeklas
derdeklas
Quote
broek53 (ma 31 okt 2011 21:12:57 https://www.somda.nl/forum/2078/p362577/): (...) aangezien het er niet naar uitziet dat het met de zesde Protos de komende jaren iets zal worden.



Ik vroeg mij ook al af hoe het er met het zesde Protos-stel voorstaat.
Het zou toch zo rond augustus afgeleverd worden?
Is er iets over bekend?
 

16-11-2011 11:58:09
broek53
broek53
Daar is nog helemaal niets mee gebeurd, laat ik mij door Cxx vertellen.  

16-11-2011 14:24:48
jeanpierre
jeanpierre
En daar gaat ook niets meer mee gebeuren (voor Cxx althans). Vervanging (van de plan V) gaat wel gebeuren. Bestelling is al (of wordt binnenkort) geplaatst %05%  

16-11-2011 14:47:28
broek53
broek53
Ik zag vanmorgen op de Bokkeduinen naast de 919 een andere plan V staan.

Laatst bewerkt door broek53 op 16-11-2011 14:55
 

16-11-2011 15:28:01
ZJ37
ZJ37
Was dat niet de 923? Die staat er al een paar dagen.  

16-11-2011 22:36:16
timtrein
timtrein
Interessant, ben benieuwd wat er dan besteld wordt en met name of het met een Protos multiple kan rijden. Wel funest dat dat dan iets afwijkends moet worden... (ik zou haast een E-GTW verwachten trouwens).  

17-11-2011 07:11:35
sik214
sik214
Multiple met een Protos zal niet kunnen, is vooralsnog niet nodig ook (dubbele stellen). Afslepen kan daarentegen wel makkelijk. Mechanisch kan plan V met een Protos gekoppeld worden.  

17-11-2011 15:38:20
Mearten279
Mearten279
Hmm, betekend het dus dat CXX een bestelling gaat plaatsen/ al heeft geplaatst voor een ander type treinstel dan de protos? Of huurt CXX weer materieel van NSR?  

17-11-2011 16:19:19
aarclay
aarclay
Dat laatste..
Er gaat een nieuwere Mat'64 over naar CXX op termijn.

Wel jammer dat de grijze proto-Protos (what's in a name) niet meer naar CXX lijkt te gaan. Die plannen hadden ze wel namelijk, maar ja het was alleen jammer dat FTD zo goed als failliet was (en inmiddels een doorstart gemaakt heeft).

Laatst bewerkt door aarclay op 17-11-2011 16:22


Choo choo.....
 

17-11-2011 16:27:45
timtrein
timtrein
Nee dat eerste dus. Wat is er onduidelijk aan "Bestelling is al (of wordt) geplaatst" ?  

17-11-2011 16:28:33
broek53
broek53
de revsietermijn plus alle verlengingen van de 867 zijn zowat op, vandaar dat er op redelijk korte termijn toch al een andere moet komen. Zoals in dit topci al gemeld: de 919 staat voor opleiding op de Bokkeduinen (gehuurd door Cxx) en bekeken is of het dit stel is dat de vervanger gaat worden of misschien toch een ander.  

17-11-2011 16:46:31
Mearten279
Mearten279
Dus CXX blijft altijd een protos te weinig hebben om de dienstregeling goed te kunnen uitvoeren, dus ze zullen altijd een extra stel nodig hebben?  

17-11-2011 17:09:04
Bob1991
Bob1991
Zou wel leuk zijn, Plan V na 2012 bij CXX, haalt het misschien toch nog de 50 jaar (als materieelserie)  

17-11-2011 17:57:41
aarclay
aarclay
Ik zie een nieuwe reünie komen...


Choo choo.....
 

17-11-2011 18:21:04
kevinevers
kevinevers
De 471 is in Mt aangekomen voor onderhoud..Binnenkort weer terug op de baan.  

17-11-2011 19:38:02
plant
plant
Quote
broek53 (do 17 nov 2011 16:28:33 https://www.somda.nl/forum/2078/p365558/): de 919 staat voor opleiding op de Bokkeduinen (gehuurd door Cxx) en bekeken is of het dit stel is dat de vervanger gaat worden of misschien toch een ander.


De 919 staat er nu al een tijdje om bekeken te worden. Is het denkbaar dat de 923 die er nu - zo lijkt het - zonder aanwijsbare reden bij staat, is gekomen als andere optie?


Youri
 

17-11-2011 20:47:09
jeanpierre
jeanpierre
Quote
Bob1991 (do 17 nov 2011 17:09:04 https://www.somda.nl/forum/2078/p365570/): Zou wel leuk zijn, Plan V na 2012 bij CXX, haalt het misschien toch nog de 50 jaar (als materieelserie)
De kans daarop is niet zo groot, maar wie weet. Als de levertermijn duidelijk is van de nieuwe trein zal ik het wel melden.
 

17-11-2011 22:38:51
ZJ37
ZJ37
Quote
plant (do 17 nov 2011 19:38:02 https://www.somda.nl/forum/2078/p365598/):
Quote
broek53 (do 17 nov 2011 16:28:33 https://www.somda.nl/forum/2078/p365558/): de 919 staat voor opleiding op de Bokkeduinen (gehuurd door Cxx) en bekeken is of het dit stel is dat de vervanger gaat worden of misschien toch een ander.


De 919 staat er nu al een tijdje om bekeken te worden. Is het denkbaar dat de 923 die er nu - zo lijkt het - zonder aanwijsbare reden bij staat, is gekomen als andere optie?
Het lot heeft de 923 volgens mij naar Amf gebracht. Vorige week samen met de 441 bij een aanrijding betrokken geraakt en via de Zaanstraat naar Amf gekomen. De 441 is alweer uit Amf vertrokken en omdat het toch in de buurt stond richting Zl gegaan om te helpen op Zl-Emn.

Redelijk OD-verhaal, maar wil maar aangeven hoe die 923 er gekomen is.
 

17-11-2011 23:51:47
daniel81
daniel81
Quote
Mearten279 (do 17 nov 2011 16:46:31 https://www.somda.nl/forum/2078/p365565/): Dus CXX blijft altijd een protos te weinig hebben om de dienstregeling goed te kunnen uitvoeren, dus ze zullen altijd een extra stel nodig hebben?

Ja, dat is indirect een erfenis van de wanprestaties in het tweede exploitatiejaar
Korte uitleg: CXX reed het eerste jaar met gehuurde plan-V's, hetgeen behoorlijk verliep. Toen was het huurcontract afgelopen en hadden de Protossen moeten gaan rijden. Het duurde echter een hele tijd voordat die dingen toegelaten waren en enigszins betrouwbaar konden worden ingezet. Gevolg was dat Amf-Ed meer en meer een busdienst werd%09% De Provincie heeft CXX beboet voor het slechte presteren, maar was gelukkig van mening dat het geld eigenlijk terug moest naar de reiziger, die immers het grootste slachtoffer was.
De vorm die ze daarvoor hebben gevonden is dat de pendel Amf-Bnn standaard ging doorrijden naar Bnc; waarbij de verlenging van de dienst dus feitelijk betaald werd door CXX.
Om die verlenging mogelijk te maken is een extra omloop nodig (5 stellen ipv 4) dus CXX had een zesde treinstel nodig om de minimale reserve van één exemplaar in stand te kunnen houden.
 

17-11-2011 23:56:59
Pim530
Pim530
De kwestie waarom de slogan 'bus en trein op één lijn' is is nu voor mij volledig opgehelderd %08% (en ja, ik ken de werkelijke reden wel.)  

19-11-2011 20:29:44
AgentX
AgentX
Quote
plant (do 17 nov 2011 19:38:02 https://www.somda.nl/forum/2078/p365598/):
Quote
broek53 (do 17 nov 2011 16:28:33 https://www.somda.nl/forum/2078/p365558/): de 919 staat voor opleiding op de Bokkeduinen (gehuurd door Cxx) en bekeken is of het dit stel is dat de vervanger gaat worden of misschien toch een ander.


De 919 staat er nu al een tijdje om bekeken te worden. Is het denkbaar dat de 923 die er nu - zo lijkt het - zonder aanwijsbare reden bij staat, is gekomen als andere optie?


Een paar weken geleden inmiddels is er een bezoekje geweest van Strukton om het V'tje te bekijken. Ik zal eens informeren hoe dat is afgelopen...
 

24-11-2011 15:26:20
Mearten279
Mearten279
Wanneer loopt de revisietermijn van de CXX 867 af? Dus wanneer kunnen we de 919 (of een ander stel) verwachten? En worden er ook nog proefritten met het nieuwe stel gereden? (geen idee of dat nodig is)  

24-11-2011 16:03:38
thom
thom
Lol, waarom zou je proefritten moeten gaan rijden, als je een identiek treinstel terug krijgt?  

24-11-2011 16:05:37
tjabbe73
tjabbe73
Eh zomaar een gokje in de wilde weg: afnamerit??
Ik zou niet zomaar zonder een proefrit iets over nemen....
 

24-11-2011 16:07:31
thom
thom
Hm, daar zit wel wat in ja  

24-11-2011 16:12:15
stefanvdw
stefanvdw
Inmiddels rijdt de voormalig terzijdestaande 471 ook weer rond, het is gisteren (23-11) voor het eerst weer begonnen als trein 6820.  

04-12-2011 15:16:45
Ttreintje
Ttreintje
Stel 919 vandaag zo dood als een pier en ook niet met noodgereed tot "leven" kunnen wekken.

Wordt vervolgd.
 

04-12-2011 15:59:42
broek53
broek53
Tsja. Jl. dinsdag stond de stroomafnemer halverwege de draad en het dak (nog een mazzel dat de draad niet doorgebrand is), dan zal er inmiddels wel echt geen leven meer in zitten inderdaad...  

05-12-2011 12:18:09
maigoda
maigoda
Klinkt als een gevalletje "verkeerd weggezet", lees: de ATB niet uitgedrukt in de parkeerstand. Dat heeft tot gevolg dat de batterij leegloopt (in de parkeerstand loopt alleen de compressor als dat nodig is). Nu is dat niet gevaarlijk voor de bovenleiding. Op het moment dat de batterijspanning onvoldoende is en de daarmee de laagspanning uitvalt, start ook de compressor niet meer als dat nodig zou zijn en loopt ook het luchtsysteem langzaam leeg wat zichtbaar wordt aan de stroomafnemer die langzaam gaat dalen.
Groetjes,
Emiel
 

05-12-2011 13:57:54
dlm4yjp
dlm4yjp
Volgensmij is er meer aan de hand: de stroomafnemer is met een voetpomp noodgereed te maken als ik dat tenminste goed begrepen heb.


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

05-12-2011 14:44:26
MasterE
MasterE
Helaas, als je de lucht en spanning kwijt bent, heb je een ander stel nodig om hem weer aan de praat te krijgen.


Mcn Asd
 

05-12-2011 18:17:31
Johan-41
Johan-41
waar haal je dan je spanning vandaan?%08%
(ofiiciëel uiteraard%08%)
 

05-12-2011 18:20:02
mvd
mvd
Via het andere stel (stuurstroom via koppeldoos).


Iech kom gelökkig oet Mestreech!
 


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina's):

Plan V - Plan T
RailWiki.nl