Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina's):

Plan V - Plan T
RailWiki.nl
16-09-2011 18:06:55
103 220-0
103 220-0
Quote
aarclay (vr 16 sep 2011 15:01:55 https://www.somda.nl/forum/2078/p355595/): Ze willen gewoon niet dat iedereen even het terrein op komt. Als iedereen dat doet dan is SimmereN pas in 2020 klaar met het slopen van de stelletjes, bij wijze van spreken.

--
En nu lees ik de betonblokken-story.... Ach ja, dat wordt dus een hoogwerkertje huren. Ik geloof niet dat de NS zelf aan Simmeren gevraagd heeft om wat betonblokken op elkaar te stapelen. Er zal wel iets anders achter zitten.
Wat hadden we het destijds dan goed getroffen met Koek in Mijdrecht. Daar kon alles en mocht alles. Leek vaak meer op een ontmoetingsplaats voor spoorweghobbyisten dan op een sloperij. Lekker gezellig kletsen tussen het asbest %03%
 

16-09-2011 18:20:11
aarclay
aarclay
Ja, vroeger kon dat gewoon. Ik meen dat de 1501 toen destijds (m.b.v. dieseltractie) bij Koek naar binnen is gereden met een groep NVBS'ers voor een rondleiding.
Helaas voor mijn tijd vrees ik.

Is het overigens niet zo dat Simmeren het terrein aan het herindelen is, en dat er treinstellen tegen die betonwanden worden geplaatst om te voorkomen dat ze niet het Winschoterdiep invallen?

Als het tegen pottekijkers was hadden ze denk ik wel eerder een hoog scherm neergezet. Maar zo'n betonwand kan wel heel wat hebben.

Dat is wat ik denk.


Choo choo.....
 

16-09-2011 18:28:24
treintim
treintim
Haha, om te voorkomen dat ze in het Winschoterdiep vallen? Dat doen ze echt niet vanzelf hoor. Nee, daarvoor zal het niet zijn. Het zijn overigens betonnen blokken die in elkaar passen, deze lagen elders om het terrein al vier hoog, alleen aan de waterkant tot vandaag maar twee hoog (nu gingen ze het uitbreiden naar eveneens zo hoog met 2 van hun graafmachines).

Tevens zou een foto van jou, Pim, wel even wat duidelijkheid scheppen. Als jou van dat hek wel is opgevallen... dààr waren ze dus bezig. Neem toch aan dat ze niet alles weer weggehaald hebben toen ik wegging...
Kan zelf de hele avond niet uploaden, omdat ik niet thuis ben.
 

16-09-2011 18:35:49
103 220-0
103 220-0
Quote
aarclay (vr 16 sep 2011 18:20:11 https://www.somda.nl/forum/2078/p355634/): Ja, vroeger kon dat gewoon. Ik meen dat de 1501 toen destijds (m.b.v. dieseltractie) bij Koek naar binnen is gereden met een groep NVBS'ers voor een rondleiding.
Dat verhaal kan ik naar het rijk der fabelen verwijzen.
 


16-09-2011 18:46:59
bart84
Moderator
bart84
Quote
treintim (vr 16 sep 2011 18:28:24 https://www.somda.nl/forum/2078/p355636/): Haha, om te voorkomen dat ze in het Winschoterdiep vallen? Dat doen ze echt niet vanzelf hoor. Nee, daarvoor zal het niet zijn. Het zijn overigens betonnen blokken die in elkaar passen, deze lagen elders om het terrein al vier hoog, alleen aan de waterkant tot vandaag maar twee hoog (nu gingen ze het uitbreiden naar eveneens zo hoog met 2 van hun graafmachines).

Die blokken worden over het algemeen gebruikt om een 'wandje' te vormen of om segmenten te scheiden bij de opslag van bulk-goederen (in dit geval oude metalen). Als alleen de treinen aan het zicht zouden moeten worden onttrokken, dan kan men toch ook gewoon een met doek bekleed hekwerk plaatsen.


Mvg. Bart
 

16-09-2011 18:59:10
martijn
martijn
Leuk deze chatbox, maar is er eigenlijk nog nieuws over het Materieel '64? Over de 526 op de Hanzelijn bijvoorbeeld?  

16-09-2011 20:25:59
Pim530
Pim530
@treintim Ja, ik zie het op de foto. Links vier hoog, hoewel je het grootste (bovenste) deel Plan T nog prima kan zien, rechts helemaal geen blokken.  

16-09-2011 20:42:40
snowie
snowie
Quote
martijn (vr 16 sep 2011 18:59:10 https://www.somda.nl/forum/2078/p355643/): Leuk deze chatbox, maar is er eigenlijk nog nieuws over het Materieel '64? Over de 526 op de Hanzelijn bijvoorbeeld?
U vraagt - na transport naar Llso op 13 september was Plan T 526 op 14 september reeds aanwezig op de Hanzelijn - stel is afgesteld op 1 vd wachtsporen van Stb (= ongeveer ter hoogte A6 ri Dronten). Stel is niet inzetbaar en zal gebruikt worden voor calamiteiten oefeningen van verschillende instanties (oa. brandweer), foto van de 14e sept http://www.flickr.com/photos/cees_1251/6152782287/in/photostream/

Laatst bewerkt door snowie op 17-09-2011 16:28
 

16-09-2011 20:53:24
broek53
broek53
Ja, dat is er. Er is een gebruiksovereenkomst tussen Prorail en NS gesloten over de 526. Dit stel (momenteel in Swifterbant) zal worden gebruikt voor instructie aan hulpverleningsinstanties van de gemeenten langs de Hanzelijn, dus ambulance, brandweer, politie en dergelijke. Zij komen voor het eerst in aanraking met 'het spoor'.  

16-09-2011 20:57:34
mren
mren
Dan moet iemand ze wel uitleggen dat er ook dubbeldekkers bestaan. Anekdotisch is het verhaal van de oefening in de Schipholtunnel waarbij de hulpverleners de bovenste verdieping over het hoofd hebben gezien.  

16-09-2011 21:21:09
Bob1991
Bob1991
Quote
treintim (vr 16 sep 2011 14:38:00 https://www.somda.nl/forum/2078/p355589/): Die sloopten gisteren nog recht voor mijn camera op geheel fotogenieke wijze de neus van de vrijheidstrein (anders dan ze bij andere treinen doen, en toen er met die neus als 'troffee' in de lucht boven de hekken uit geposeerd werd, met ronddraaien en al een tijdje lang enzo, werd ik bovendien recht in de camera aangekeken vanuit de sloopmachine, speciaal voor de foto dus).

Beetje offtopic, maar zijn deze foto's ergens online te vinden?
 

16-09-2011 22:54:44
aarclay
aarclay
Quote
Dat verhaal kan ik naar het rijk der fabelen verwijzen.

Ik heb dit ergens gelezen. Tijdje terug overigens...


Choo choo.....
 

16-09-2011 23:10:11
tonnie12
tonnie12
Quote
103 220-0 (vr 16 sep 2011 18:35:49 https://www.somda.nl/forum/2078/p355639/):
Quote
aarclay (vr 16 sep 2011 18:20:11 https://www.somda.nl/forum/2078/p355634/): Ja, vroeger kon dat gewoon. Ik meen dat de 1501 toen destijds (m.b.v. dieseltractie) bij Koek naar binnen is gereden met een groep NVBS'ers voor een rondleiding.
Dat verhaal kan ik naar het rijk der fabelen verwijzen.
dit was een z.g.n. koninginnedagrit met de 1501 2400 met plan E rytuigen net voor de opening v/d westtak en de schiphollijn, deze rit ging over de v.m. haarlemmermeerlijn tot Uithoorn en weer terug naar de aansluiting by loenersloot en daarna ri. schiphollijn'.
 

16-09-2011 23:28:18
treintim
treintim
@Bob1991: ja, zie op: http://www.imgplace.com/viewimg695/4463/90vrijheidmeteenmuur.png en http://www.imgplace.com/viewimg694/9537/95stilstaanbijdebouwvan.png de bouw van de muur. Foto's gemaakt vanmiddag.

@Pim530: zoals je op de foto ziet, zie ik vooral juist dat de rechterkant is volgebouwd met 4 hoog en juist niet de linkerkant... Hoe kan het dat jij dit anders gezien hebt? Overigens vind ik niet dat je over die 4 blokken goed kunt heen kijken. Maar uiteindelijk moeten we gewoon even afwachten of de muur helemaal afgebouwd wordt, 4 hoog aan de waterkant.

@bart84: ja, maar misschien hadden ze die blokken wel over? En was het duurder om hekken te bestellen? Misschien dat de blokken toch voor iets anders worden neergelegd, ja, maar het is dan wel vreemd dat ze dit nu pas doen (suggereert dat die blokken aan de waterkant niet echt nodig zijn bij de sloop van treinen). Ze hadden trouwens juist al wel hekken, alleen dan met een doorzichtig groen zijl (van een andere spotter hoorde ik juist dat ze dat speciaal voor fotografen hadden gedaan).

Laatst bewerkt door treintim op 16-09-2011 23:55
 

16-09-2011 23:31:12
spiketrain
Moderator
spiketrain
Spiketrain: zullen we het weer over mat. '64 gaan hebben?


Groet, Spiketrain
 

17-09-2011 00:31:15
broek53
broek53
Jl maandag zijn de laatste stellen van de Dijksgracht naar de Watergraafsmeer gehaald die gesloopt mogen/gaan worden: de 819, 829 en de halve 522. De 819 en de halve 522 staan op het onttakelspoor achter de wasmachine en de 829 op de infrasporen bij het OB.  

17-09-2011 00:41:44
plant
plant
Okee dan!

De laatste stelletjes (lager dan 840) die nog her en der (vooral in Amf) staan te wachten komen dus een volgende keer pas aan de beurt, kan ik dat hier uit op maken?

Laatst bewerkt door plant op 17-09-2011 00:42, reden: Blijkbaar kreeg ik maar de helft van de tekst.


Youri
 

17-09-2011 01:47:25
broek53
broek53
Ik bedoelde te zeggen dat het de laatste sloopstellen van de Dijksgracht waren, niet de laatste in het land. Ik weet niet exact welke stellen wel en niet sloopbaar zijn, maar als vuistregel geldt tot nu toe dat al het plan T gesloopt wordt en alle plan V's die vóór april zijn afgevoerd. Dat zou betekenen dat de stellen in Amersfoort sloopbaar zijn (in ieder geval de 820) en de stellen die uit Nijmegen afkomstig zijn en nu in Onnen staan.

@edit: ik heb mij vergist: op de Dijksgracht staat nog de 810 voor sloop, maar dat is dan echt voorlopig de laatste.

Laatst bewerkt door broek53 op 17-09-2011 10:02
 

17-09-2011 12:19:43
salieri
salieri
Welke stellen waren dat, welke uit Nm kwamen?

De stand van zaken qua nummervolgorde in Onnen was op 8 september 2011 (uit betrouwbare bron gekregen):

Gezien van Onz ri. werkplaats:

Rij 1: 886-893-894-899-856-848-889-851-873-900
Rij 2: 883-869-843-902-888-858-895-903
Rij 3: 882-898-866-875-872-891-874-881-911-915
 

17-09-2011 13:10:27
broek53
broek53
Geen enkel stel komt uit Nijmegen - ik ben wel helendal tamelijk in de war. De stellen uit Nm zijn naar Dgr gegaan en inmiddels in het sloopcircus opgenomen. Waarmee de conclusie moet zijn dat er van de vóór april terzijde gestelde stellen alleen de 810 op de Dgr en drie stellen in Amersfoort Bokkeduinen over zijn (de 820, 844 en 847, als ik het goed heb). Verder zijn er nog drie schadebakken in Amf en Hlm, maar daarvan weet ik niet of die bij het lopende contract horen.  

17-09-2011 14:54:53
nedtrain25
nedtrain25
Quote
broek53 (za 17 sep 2011 13:10:27 https://www.somda.nl/forum/2078/p355735/): Geen enkel stel komt uit Nijmegen - ik ben wel helendal tamelijk in de war. De stellen uit Nm zijn naar Dgr gegaan en inmiddels in het sloopcircus opgenomen. Waarmee de conclusie moet zijn dat er van de vóór april terzijde gestelde stellen alleen de 810 op de Dgr en drie stellen in Amersfoort Bokkeduinen over zijn (de 820, 844 en 847, als ik het goed heb). Verder zijn er nog drie schadebakken in Amf en Hlm, maar daarvan weet ik niet of die bij het lopende contract horen.


weet je ook of de 419 erbij hoord?
 

17-09-2011 15:28:09
broek53
broek53
O ja, die moet ook nog. Nee, daarvan weet ik ook niet of hij in de huidige tranche zit. Ik ben sowieso wel benieuwd of het slopen nu tot stilstand komt, of dat er gewoon een volgende tranche aan de beurt komt.  

17-09-2011 15:57:42
broek53
broek53
Terwijl ik dit schrijf, vertrekt de Nedtrain 710 van de Watergraafsmeer naar de Dijksgracht om de NSR 810 op te halen. Het voorlopig laatste sloopstel van de Dgr dus.

Laatst bewerkt door broek53 op 17-09-2011 15:58
 

17-09-2011 17:51:58
nedtrain25
nedtrain25
we wachten het wel af  

18-09-2011 10:00:24
spiketrain
Moderator
spiketrain
Spiketrain: enkele berichten verwijderd. Spotmeldingen behoren thuis in het topic opvallende dingen.


Groet, Spiketrain
 

20-09-2011 15:33:17
nedtrain25
nedtrain25
er gaat morgen eindelijk iets met de 419 gebeuren. de bakken worden andersom gecombineerd en een slang door het stel heen.  

20-09-2011 15:49:49
john2
john2
Nedtrain25, wat bedoel je met een slang door het stel heen?  

20-09-2011 15:50:39
HansBeeker
HansBeeker
Waarschijnlijk voor transport, beide neuzen tegen elkaar aan, met daar een luchtslang (?) doorheen.  

20-09-2011 17:06:25
aarclay
aarclay
Een luchtslang is lang niet zo gek hoor. Dit werd ook al eerder gedaan bij een ander Mat '64 stel die afgevoerd wordt.


Choo choo.....
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


20-09-2011 17:40:19
maigoda
maigoda
Quote
nedtrain25 (di 20 sep 2011 15:33:17 https://www.somda.nl/forum/2078/p356158/): er gaat morgen eindelijk iets met de 419 gebeuren. de bakken worden andersom gecombineerd en een slang door het stel heen.

Ik neem aan dat de ABDk-koppeling dan vervangen wordt: deze is namelijk ernstig defect.
Groetjes,
Emiel
 

20-09-2011 20:32:39
jg64
jg64
vandaag stonden in Mt de 466,924,927 en 934 met de panto's gestreken helemaal aan de straatkant van het emplacement. Weet iemand of deze terzijde zijn gesteld?
Tevens stond bij de 906,912,913,en 919 de 934. Is de 934 dan ook terzijde?
 

20-09-2011 20:35:30
salieri
salieri
Officieel zouden deze niet terzijde moeten staan (de rij van de 906 wel, behalve de 934).
Maar dat ze met gestreken panto's er staan, hoeft nog niet meteen te zeggen dat ze terzijde staan natuurlijk

Laatst bewerkt door salieri op 20-09-2011 20:36
 

20-09-2011 21:23:10
broek53
broek53
Er is zoveel mat '64 extra in dienst, dat het onderhoud een beetje getemporiseerd wordt, al naar gelang de behoefte. Amders gezegd: stellen staan een paar weken te wachten tot ze in onderhoud gaan.  

21-09-2011 08:27:48
broek53
broek53
Aangewezen voor sloop van de volgende groep terzijde staande stellen zijn de 854, 863 en 865. Staan sinds een dag of twee op de Wgm, de 854 en 865 al in onttakeling bij de wasstraat.
op de Bokkeduinen is er ook beweging bij de daar opgestelde stellen 820, 844 en 847. Ik zag vanmorgen althans twee bakken met de neuzen aan elkaar gekoppeld staan.
 

21-09-2011 21:08:16
vrijgezel
vrijgezel
Wat is de status van de allang met (onderlinge) botsschade terzijde staande 842+860 (schade opgelopen in Ehv, thans verblijvend op Dgr; zijn deze ook al aangewezen voor sloop? Ik kom het hier in iedergeval niet tegen.  

21-09-2011 21:14:21
broek53
broek53
Ik zou mij goed kunnen voorstellen dat er meer treinstellen worden vrijgegeven voor sloop en dat die stellen daarbij zullen horen. Maar weten doe ik het nog niet.

Laatst bewerkt door broek53 op 21-09-2011 21:14
 

21-09-2011 22:14:16
lw-o
lw-o
staat er dan behalve 854 863 en 865 niets aan mat'64 meer op de wgm?  

21-09-2011 22:15:34
broek53
broek53
De 829 nog, meen ik - maar meer niet. En nu dan ook nog de stellen die net uit Amersfoort gekomen zijn, waarschijnlijk.  

21-09-2011 22:26:27
lw-o
lw-o
dus als ik het dan goed begrijp zijn dat de 3 stellen die op bkd stonden. dan dus nu alleen het spul in onnen en de 3 schadebakken die nog bij de wadjes te amf stonden en voor de rest alles rond amsterdam

EDIT: ik vergeet de 4 maastrichtse stellen

Laatst bewerkt door lw-o op 21-09-2011 22:26
 

21-09-2011 22:31:49
broek53
broek53
Daar begint het aardig op te lijken. En vergeet de 419 niet, die kennelijk binnenkort uit Ldd naar de Wgm komt. Verder staan er twee schadebakken in Amersfoort (ABk 468 en Bk 852) en eentje in Haarlem (Bk 466), maar of eraan gedacht is dat die ook wel eens gesloopt mogen worden ...?

Aparte ontwikkeling: de 471 (ex- Nijmegen, sinds eind juli op de Dijksgracht) is gisteren naar het RB Hlm gesleept.
 

21-09-2011 22:34:03
2296
2296
Stel 471 heeft wat warme draadjes (gesmolten) gehad.

Laatst bewerkt door 2296 op 21-09-2011 22:34
 

21-09-2011 22:35:38
lw-o
lw-o
zouden ze daar wat tijd over hebben en zorgen dat ie weer wat rondjes mag rijden?  

21-09-2011 22:40:59
salieri
salieri
Quote
2296 (wo 21 sep 2011 22:34:03 https://www.somda.nl/forum/2078/p356419/): Stel 471 heeft wat warme draadjes (gesmolten) gehad.
En dat gebeurde rond de omgeving van Tl. Daarna heeft dat stel een tijdlang in Mt gestaan en is daar terzijde gesteld (officieel). Toen naar Nm gebracht en van Nm naar de Dgr en nu dus Hlm. Grappig dat het stel toch nog, ondanks zijn terzijdestelling, nog zo'n grote reis gemaakt heeft.
 

21-09-2011 23:39:04
Bob1991
Bob1991
Ik reed vanavond langs hoofdwerkplaats Haarlem, en zag daar daar een mooie, diepgele Plan V binnenstaan.. Vermoedelijk de 471 dus..

Maar wordt deze na herstel dan toch weer in dienst gesteld, of is dit meer bedoeld als strategische (winter)reserve?

Laatst bewerkt door Bob1991 op 21-09-2011 23:39
 

22-09-2011 11:49:22
broek53
broek53
De wonderen zijn de wereld nog niet uit... 471 gaat in herstelling en keert gewoon terug in de dienst. Voor de administratie: per vandaag is het teruggekeerd in het actieve-materieelpark.  

22-09-2011 12:07:16
timtrein
timtrein
Lijkt er dan toch sterk op dat NS serieus werk maakt om in de herst/winter extra materieel op de baan te hebben! Goede zaak!  

22-09-2011 12:23:31
Maertus
Maertus
Quote
broek53 (wo 21 sep 2011 22:31:49 https://www.somda.nl/forum/2078/p356418/): Daar begint het aardig op te lijken. En vergeet de 419 niet, die kennelijk binnenkort uit Ldd naar de Wgm komt. Verder staan er twee schadebakken in Amersfoort (ABk 468 en Bk 852) en eentje in Haarlem (Bk 466), maar of eraan gedacht is dat die ook wel eens gesloopt mogen worden ...?


Vandaag stond de 419 niet meer op Ldd helaas... Heeft iemand de 419 (in transport) nog op de foto gezet? Ik heb er veel interesse in!
 

22-09-2011 12:33:34
broek53
broek53
Quote
timtrein (do 22 sep 2011 12:07:16 https://www.somda.nl/forum/2078/p356464/): Lijkt er dan toch sterk op dat NS serieus werk maakt om in de herst/winter extra materieel op de baan te hebben! Goede zaak!
Zekers, maar er zit ongetwijfeld meer achter. Er staan tientallen stellen aan de kant die niet van schade hersteld hoeven te worden en bijna per ommegaande weer in dienst zouden kunnen (alle nummers zo tussen de 900 en 920). De herstelling van de 471 zal dus wel een wat langeretermijn-component hebben (wat velen ook een goede zaak zullen vinden, daar niet van)

Laatst bewerkt door broek53 op 22-09-2011 12:34
 

23-09-2011 19:06:56
2296
2296
Quote
nedtrain25 (di 20 sep 2011 15:33:17 https://www.somda.nl/forum/2078/p356158/): er gaat morgen eindelijk iets met de 419 gebeuren. de bakken worden andersom gecombineerd en een slang door het stel heen.

Het stel staat inmiddels al op de Wgm. Vlak bij de de Wasstraat. Maar nog niet op de plek waar de snijbranders klaar liggen
 

23-09-2011 19:12:51
lw-o
lw-o
is er al bekend of uit amersfoort alleen complete stellen zijn overgekomen? of zijn ook de 2 schadebakken meegekomen?  

23-09-2011 19:57:29
broek53
broek53
Uit Amf de 820 (in tweeën gesplitst om als koppelwagens te dienen), de 844 en 847. De schadebakken staan nog bij de loods.  

23-09-2011 20:01:15
279
279
962 stond reserve in Asd en is vandaag in Hlm geparkeerd.  

23-09-2011 20:28:35
Klaasje
Klaasje
Ik heb hem gister op de Wgm zien staan.  

24-09-2011 06:42:20
broek53
broek53
Vrijdagmorgen zag ik weer een kraan op de Watergraafsmeer zich ontvouwen. iemand die weet of en zo ja, welke stellen er naar de sloper zijn gegaan?  


24-09-2011 08:51:43
Jokehenk
Jokehenk
Ja, er zijn gisteren weer bakken afgevoerd. Mijn vrouw en dochter meldde dat zij op de A1 & A6 rond het middaguur twee bakken hebben gezien.  

24-09-2011 18:54:15
ICMm4250
ICMm4250
hallo alle mat 64 liefhebbers ik ben nieuw op dit forum kan iemand mij uitleggen hoe ik foto s in dit topic kan bijvoegen ik heb onder andere wat plaatjes van de 419 vlak voor deze vanuit ldm naa de wgm vetrok op 22-09-2011  

24-09-2011 18:58:36
SGMm2137
SGMm2137
Als je de foto's of een andere site hebt staan (Bijv. Flickr). Dan doe je het webadres kopieeren en dan in het bericht zetten dan wordt het automatisch een link.


(hsl)-mcn Ehv
 

24-09-2011 19:07:27
ICMm4250
ICMm4250
Dsnk je voor de info en hoe krijg ik zo n plaatje bij mn naam?

Laatst bewerkt door ICMm4250 op 24-09-2011 19:09
 

24-09-2011 19:11:28
SGMm2137
SGMm2137
Dan klik je boven op het kopje: MIJN SOMDA Dan kies je: 'gebruikers-instellingen' en dan: wijzig profiel. Dan kun je kiezen uitafbeeldingen.

Laatst bewerkt door SGMm2137 op 24-09-2011 19:11


(hsl)-mcn Ehv
 

24-09-2011 21:52:35
ICMm4250
ICMm4250
Zoals je ziet is het gelukt dank hiervoor,dan nu waar het hier over gaat mat 64,bijna alle stellen uit de serie 500 en 801/840 zijn nu gesloopt het laatste plan V stel uit de serie V1 de 419 zal ook zijn einde vinden waarbij ik wil kenmerken dat dit stel net als de stellen plan T typerende TL armaturen hebben V-vorm het is jammer dat hier niets van word veilig gesteld uit de nog resterende plan T"s of 419 je weet nooit of er later een stel in de jaren 60 stijl terug gebracht word en misschien wel vernummerd in een laag 400 nummer dan komen ze miss van pas  

24-09-2011 22:11:20
maarten83
maarten83
Denk dat je dat vernummeren wel kunt vergeten.  

24-09-2011 22:19:24
salieri
salieri
@ICMm4250: Ooit van interpunctie gehoord? Ik heb je verhaal 3x moeten lezen voordat ik begreep wat je bedoelde%03%  

24-09-2011 22:31:19
ICMm4250
ICMm4250
http://www.flickr.com/photos/alextreinenpagina plaatjes van de 419 op de dag van vertrek naar de watergraafsmeer

Laatst bewerkt door admin op 25-09-2011 09:40, reden: Link naar plaatje hersteld
 

24-09-2011 22:43:16
ICMm4250
ICMm4250
kijk op zich zou de 904 best omgbouwd en vernummerd kunnen worden omdat die qua bouw nagenoeg gelijk is aan de serie v1 hij is alleen uit een latere deelserie in duitsland gebouwd en in de werkelijkheid nooit groen geweest oke, maar als het nsm straks een geel/grijze plan v heeft.
dan zou met onderdelen uit de 419 of het resterende plan T een replica uit de serie V1 met weinig moeite kunnen worden geraliseerd het omnummeren van een stel zit dan tussen de oren,maar qua uiterlijk en interieur heb je dan 2 tijdsbeelden.ik schets alleen een voorbeeld:de 904 met de Tl Armaturen uit plan T of de 419 en het terugbrengen van de banken in de rode kleur en dan omgenummerd in ik noem maar wat 404.zou quq uiterlijk en interieur kunnen,het NSM heeft dan de 876 die geel/grijs blijft en ongewijzigd blijft
wat heb je aan uiterlijk en innerlijk 2 dezelfde plan V s als museumstel??
 

24-09-2011 23:35:18
broek53
broek53
Voordat hier nu weer een museumstellendiscussie losbarst, zou ik op voorhand willen voorstellen dat in een ander topic uit te vechten - en het hier te houden bij de echte gebeurtenissen.  

25-09-2011 00:19:28
ICMm4250
ICMm4250
Vertel eens over de huidige stand van zaken NSR heeft de gehele serie plan T voor sloop aangeboden en de 801/840 + schadebakken daarbij zit ook de 419 alle stellen Plan V na April 2011 waren niet in dit sloop besluit meegenomen is er iets bekend over wat er met de stellen 841t/m921 gaat gebeuren uitgezonderd schadebakken uit deze deelserie.welke stellen gaan evt deel uitmaken van een hernieuwde inzet of strategische reserve en wat staat er voor betreffende stellen vast van sloop?omdat het laatste wat ik hierover heb kunnen lezen is dat er toch stellen boven de nummers 841 gesloopt gaan worden terwijl er tot op heden bekend was dat er boven de 840 niet gesloopt zou gaan worden
is er een lijst wat \\NSR als strategische reserve achter de hand houdt of herindienst wil stellen of welke stellen definitief boven de 840 gesloopt gaan worden?

Ik zou er ook zeker niet van wakker liggen dat SLT deze winter weer volledig onderuit zou gaan qua techniek geef mij maar Mat, maar er staat momenteel zoveel buitendienst/terzijde als NSR wijs zou zijn lieten ze MAt 64 wederom een midlife beurt ondergaan waardoor de stellen nog eens 15 jaar mee zouden kunnen gaan.Technisch onverwoestbaar een klimaatregeling voor de reizigers erin..... maar ze zullen zich nog wel eens achter de oren krabben dat ze alles hebben laten slopen dit herhaalt zich al voorbeeld: met mat 46 mat 54 ga zo maar door
het is onverwoestbaar materieel net als de serie 1200 die al 60 jaar rijdt

een Plan V in sprinter kleuren zou wel leuk zijn Mat 54 had in de laatste maanden van zijn bestaan toch ook diverse kleurstellingen,mat 64 moet nog een 1,5 jaar mee het zou leuk zijn als er eentje in sprinterkleurstelling op de baan gebracht zou worden.

ook de 526 zwerft rond als sleep/rem stel worde deze ook gesloopt of wordt deze als rem/sleepstel achter de hand gehouden?

Laatst bewerkt door admin op 25-09-2011 09:40, reden: 4 Berichten samengevoegd
 

25-09-2011 01:02:38
MDDM
MDDM
De 526 staat nu op Station Dronten. Gaat gebruikt worden bij oefening van de hulpdiensten.


Gr Joop mcn Lls
 

25-09-2011 03:00:03
maigoda
maigoda
Quote
ICMm4250 (za 24 sep 2011 22:43:16 https://www.somda.nl/forum/2078/p356769/): kijk op zich zou de 904 best omgbouwd en vernummerd kunnen worden omdat die qua bouw nagenoeg gelijk is aan de serie v1 hij is alleen uit een latere deelserie in duitsland gebouwd en in de werkelijkheid nooit groen geweest oke, maar als het nsm straks een geel/grijze plan v heeft.
dan zou met onderdelen uit de 419 of het resterende plan T een replica uit de serie V1 met weinig moeite kunnen worden geraliseerd het omnummeren van een stel zit dan tussen de oren,maar qua uiterlijk en interieur heb je dan 2 tijdsbeelden.ik schets alleen een voorbeeld:de 904 met de Tl Armaturen uit plan T of de 419 en het terugbrengen van de banken in de rode kleur en dan omgenummerd in ik noem maar wat 404.zou quq uiterlijk en interieur kunnen,het NSM heeft dan de 876 die geel/grijs blijft en ongewijzigd blijft
wat heb je aan uiterlijk en innerlijk 2 dezelfde plan V s als museumstel??

Om hier heel kort op in te gaan, wat denk je dat dit onzalige plan moet gaan kosten? Ik weet zeker dat het meer zal kosten dan de geraamde 170.000 euro herstelkosten van de 419. Een stel uit de V1 t/m V3-serie verschilt zodanig veel van de vervolgseries, dat een "ombouw naar een V1" van de 904 in de miljoenen gaat lopen, om nog maar te zwijgen van het papierwerk wat bij een constructiewijziging komt kijken.
Groetjes,
Emiel
(die iets bestuurlijks doet bij de Stichting Mat'64)
 

25-09-2011 11:09:08
broek53
broek53
Quote
ICMm4250 (zo 25 sep 2011 00:19:28 https://www.somda.nl/forum/2078/p356775/): Vertel eens over de huidige stand van zaken NSR heeft de gehele serie plan T voor sloop aangeboden en de 801/840 + schadebakken daarbij zit ook de 419. Alle stellen Plan V na april 2011 waren niet in dit sloop besluit meegenomen. Is er iets bekend over wat er met de stellen 841 t/m 921 gaat gebeuren uitgezonderd schadebakken uit deze deelserie?
Welke stellen gaan evt deel uitmaken van een hernieuwde inzet of strategische reserve en wat staat er voor betreffende stellen vast van sloop? Omdat het laatste wat ik hierover heb kunnen lezen is dat er toch stellen boven de nummers 841 gesloopt gaan worden terwijl er tot op heden bekend was dat er boven de 840 niet gesloopt zou gaan worden. Is er een lijst wat NSR als strategische reserve achter de hand houdt of herindienst wil stellen of welke stellen definitief boven de 840 gesloopt gaan worden?
Al een paar keer aangegeven: die lijst is er zker, maar is nog niet publiekelijk bekend (en ook niet bij mij persoonlijk%09%).
Quote
Ik zou er ook zeker niet van wakker liggen dat SLT deze winter weer volledig onderuit zou gaan qua techniek geef mij maar Mat, maar er staat momenteel zoveel buitendienst/terzijde als NSR wijs zou zijn lieten ze mat 64 wederom een midlife beurt ondergaan waardoor de stellen nog eens 15 jaar mee zouden kunnen gaan. Technisch onverwoestbaar een klimaatregeling voor de reizigers erin..... maar ze zullen zich nog wel eens achter de oren krabben dat ze alles hebben laten slopen dit herhaalt zich al voorbeeld: met mat 46 mat 54 ga zo maar door het is onverwoestbaar materieel net als de serie 1200 die al 60 jaar rijdt
Pleit je er nu voor om nooit iets te veranderen, of om een dubbel materieelpark aan te houden?
Kortom: zouden we het niet een klein beetje realistisch kunnen houden?

Laatst bewerkt door broek53 op 25-09-2011 11:09
 

25-09-2011 11:33:15
Maertus
Maertus
Ander vraagje: weet iemand met wat voor een loc de 419 versleept is naar wgm ?
En weet iemand of de 419 daar los staat of gekoppeld is aan ander (sloop)materieel?
Ik ben erg benieuwd en misschien heeft iemand foto's? Dat zou ik helemaal fantastisch vinden! Alvast grote dank!
 

25-09-2011 11:54:55
MDDM
MDDM
De 419 staat los, met de neuzen tegen elkaar gecombineerd op de Wgm


Gr Joop mcn Lls
 

25-09-2011 14:40:30
ICMm4250
ICMm4250
Aangezien ik nog niet heel handig ben in het maken van links.
Op mijn Flickr pagina staan een 3 tal foto"s van de 419 op Ldm vlak voor het stel gesplitst zou gaan worden en later di edag zou vertrekken naar de Wgm.

dus kijk even op Flickr en bij zoekopdracht plan v 419.
 

25-09-2011 15:13:51
treinfan
treinfan
een foto op Leerdam? De juiste verkorting is Ldd
Het plaatsen van een link is overigens heel simpel: het enige wat je hoeft te doen is het gehele internetadres (zoals dat in de adresbalk van je browser staat, inclusief het http:/ waarmee het begint) in je bericht te typen.
 

25-09-2011 15:19:11
marotrans
marotrans
Negen berichten geleden wist je nog wel hoe dat moest...
Quote
ICMm4250 (zo 25 sep 2011 14:40:30 https://www.somda.nl/forum/2078/p356820/): Aangezien ik nog niet heel handig ben in het maken van links.
Op KNIP.
dus kijk even op Flickr en bij zoekopdracht plan v 419.
 

25-09-2011 15:40:55
ICMm4250
ICMm4250
ja je hebt gelijk moet Ldd zijn,bij de foto staat ook dat het stel vanaf Januari 2010 daar stond maar dat moet 2009 zijn.
Zijn er nog meer foto"s gemaakt op deze dag(transport) of de dagen erna (Verblijf op de Wgm) van de 419?
 

25-09-2011 20:08:08
kmark
kmark
419 uit de V1 serie? Volgens mij komt de 419 uit de V2 serie...  

25-09-2011 20:55:08
Erikvd12
Erikvd12
V1=401-415 V2=416-430(419) en V3=431-438.  

27-09-2011 22:44:46
2296
2296
De 419 staat nu naast de wasstraat op de Wgm. Dat is de plek waar de stellen worden klaargemaakt (onderzijde kaal maken) voor transport.  

28-09-2011 00:53:44
broek53
broek53
Ja, en aangesloten heeft hier de 820 (ex-Amersfoort). Erachter staat de 829 te wachten. Ik geloof (zo uit het hoofd) dat dat de laatste stellen plan V7 zijn.  

28-09-2011 12:01:20
ICMm4250
ICMm4250
NSR houd dan wel het E.A achter de hand voor de mogelijk komende winterperikelen,maar aangezien het mat 64 nog maar zeer incdenteel in de randstad rijd gaat op den duur de materieelbevoegdheid van MCN"s op dit materieel verlopen.
Dan bedoel ik met name de standplaatsen RTD en GVC die nauwlijks meer met mat 64 te maken hebben gehad na april dit jaar.
 

28-09-2011 12:17:51
MDDM
MDDM
Mat bevoegdheid verloopt niet, zoals met wegbekendheid na een jaartje. Je krijgt ook niet elk jaar van alle mat soorten her instructieHet zal wat Mat'64 allemaal wel mee vallen met vervallen van mat bevoegdheid.


Gr Joop mcn Lls
 

28-09-2011 12:31:19
RSK-Mat92
RSK-Mat92
Buiten dat, als de situatie zich voordoet; is het dan een enorm gedoe voor een MCN om de materieel bevoegdheid bij te schaven? Of kan dat met een 'simpele' opfriscursus?


Met vriendelijke groet, Robin
 

28-09-2011 12:33:28
MDDM
MDDM
Nee, is absoluut geen enorm gedoe. De 2 dagen her instructie in Amf bij het Simulatie centrum krijgen we elke dag een stukje her instructie Daar zijn we met een uurtje hooguit anderhalf uur mee bezig.


Gr Joop mcn Lls
 

28-09-2011 12:38:17
RSK-Mat92
RSK-Mat92
Mooi, kunnen we weer een ingebeeld probleem wegstrepen


Met vriendelijke groet, Robin
 

28-09-2011 15:00:01
maigoda
maigoda
Mat-instructie geven is inderdaad niet zo'n probleem. "In een ochtendje" is het gedaan. Het is ook niet primair voor het rij- en remgebeuren, maar voor de zaken die maar weinig voorkomen, maar wel tot de materieelkennis behoren. Daar valt onder anderen onder: stroomafnemer omschakelen, aarden treinstel, deuren afsluiten, gereedmaken/noodgereedmaken, en wat te doen bij diverse storingen.

Een materieelbevoegdheid is 3 jaar geldig + de rest van het lopende jaar. Dit ongeacht hoevaak je binnen die drie jaar ermee rijdt.

Alle NSR-machinisten hebben in 2010 nog herinstructie gehad op mat'64 (daar stel 820 werd voor gebruikt) en dat houdt in dat men tot eind 2013 kan blijven rijden. Houdt men mat'64 ook na december 2013 in reserve, dan zullen ze een overweging moeten maken wat het handigste is: iedereen herinstructie geven en mat'64 kan overal inspringen, of gericht standplaatsen herinstructie geven en mat'64 alleen in series laten inspringen die door die standplaatsen worden gereden.
Groetjes,
Emiel
 

28-09-2011 17:57:35
thom
thom
Quote
RSK-Mat92 (wo 28 sep 2011 12:38:17 https://www.somda.nl/forum/2078/p357313/): Mooi, kunnen we weer een ingebeeld probleem wegstrepen

Mwaoh, je moet wel zorgen dat die tijd voor alle machinisten beschikbaar is, en dat is altijd weer een onttrekking aan de rijdende dienst. t'Is geen probleem, maar er zit nogwel wat achter natuurlijk.
 

28-09-2011 18:20:46
MDDM
MDDM
Welnee. Geen problemen maken die niet van toepassing zijn hoor. Iedere mcn is momenteel gewoon voor tenminste 2 jaar bevoegd om met Mat'64 te racen door het land.


Gr Joop mcn Lls
 

28-09-2011 18:54:58
marcel72
marcel72
Quote
Jokehenk (za 24 sep 2011 08:51:43 https://www.somda.nl/forum/2078/p356691/): Ja, er zijn gisteren weer bakken afgevoerd.



Iemand al enig idee welke bakken er 23 september zijn afgevoerd ?
 

28-09-2011 18:58:37
broek53
broek53
Aan wat er nu nog op de Wgm over is te oordelen, de stellen die enkele dagen eerder van de Dijksgracht zijn gehaald: de 854, 863 en 865. Die zijn zomaar ineens weg namelijk.

@ edit: "Watergraafsmeer" bevestigt dit en meldt tevens dat er deze week geen stellen naar de sloop gaan, waarschijnlijk maandag weer - standby voor de 419

Laatst bewerkt door broek53 op 28-09-2011 19:23
 

29-09-2011 00:23:33
bert
bert
Quote
broek53 (wo 28 sep 2011 18:58:37 https://www.somda.nl/forum/2078/p357387/): Aan wat er nu nog op de Wgm over is te oordelen, de stellen die enkele dagen eerder van de Dijksgracht zijn gehaald: de 854, 863 en 865. Die zijn zomaar ineens weg namelijk.



In plaats van een normaal antwoord is er hier dus weer een kruiswoordraadsel.
Het lijkt er dus op dat 2 bakken 522, de 810 en de 819 van de Wgm naar het noorden zijn afgevoerd, misschien wel op de 23e? Tussen het 'wegleren' door meende ik dit te kunnen filteren. Maar ik ben niet zo'n beste puzzelaar, dus als iemand me kan verbeteren, dan graag.
met groet
 

29-09-2011 01:15:12
broek53
broek53
Wat er in dit topic niet blijkt te staan (en alleen in het OD van die dag) is dat de halve 522, de 810 en de 819 op 20 september zijn afgevoerd naar de sloper. Op 23 september zijn, zoals aangegeven, kennelijk de 854, 863 en 865 naar de sloop gegaan - wat ik afleid uit het feit dat ze er eerst wel stonden en nu niet meer. Daar is weinig raadselachtigs aan, dacht ik.

Nu nog op de Wgm: 419, 820 (onttakeling), 829 (in de rij voor onttakeling), 844 en 847 (compleet).
 

29-09-2011 12:26:21
bert
bert
Nou niet raadselachtigs.... De laatste berichten van 810, 829 en 2x bak 522 dateren van 17 september: het transport van Dgr naar Wgm. Dus als dit spul ineens niet meer op de meer staat, dan is de vraag best wel relevant: wanneer zijn de afgevoerd? En dát stond dus (nog) nergens. Idem het transport naar het noorden of het mogelijke retour naar Dgr van 854, 863 en 865.
Desondanks, dank voor het helpen op te lossen van mijn puzzel.
 

02-10-2011 20:35:25
6501
6501
Op aanraden van een collega-fotograaf (weet niet of het een lijstlid is) ben ik afgelopen vrijdag na het werk even naar SimmerN gereden....zijn gedachte was werkelijkheid.
Eind vorige week zijn een deel of alle bakken T uit Zaandam in Gn bij SimmerN aangeboden. Op de plaats waar gesloopt wordt zag ik een half open gewerkte T-AB met daarachter nog 2 bakken waarvan 1 in ieder geval een kopbak is maar kon geen T of V onderscheiden.
Op de 'wachtkamerplek' lag tegen het winschoterdiep de B-508 met daarachter een T-Bk...maar kon geen nr zien.
 

02-10-2011 22:42:35
lw-o
lw-o
hoe is het eigenlijk met de andere 2 522 bakken (welke voor de duitse tests zijn gebruikt) staan deze nog steeds in duitsland? of zijn ze alweer de grens over?  

03-10-2011 00:28:58
tonnie12
tonnie12
wordt er maandag nog mat 64 vanuit amsterdam naar v. simmeren in groningen gebracht?

Laatst bewerkt door tonnie12 op 03-10-2011 01:15
 

03-10-2011 01:24:11
2296
2296
Nee. De stellen 419 en 820 welke op de behandelplaats staan is nog niks mee gebeurd.  

05-10-2011 20:04:22
Bob1991
Bob1991
Kwam een filmpje tegen van een brandoefening in een Mat'64:
http://www.zie.nl/video/algemeen/Brandweer-oefent-treinbrand/m1ezw34fcsek

Maar zie ik het nou goed, is het een Plan T? (Losse stoelen en de glazen deuren) Wist niet dat er nog T'jes over waren..

Laatst bewerkt door Bob1991 op 05-10-2011 20:05
 

05-10-2011 20:08:55
279
279
dat is het befaamde stel 526 van de Hanzelijn.  

05-10-2011 20:08:56
Bert13
Bert13
Als het goed is, is dit Plan T 526 waar de brandweer inderdaad bij Dronten oefeningen mee heeft gedaan, zie even eerder in dit topic.


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

05-10-2011 20:09:46
Pim530
Pim530
Even op het forum kijken leert je dat de 526 voor oefeningen op de Hanzelijn staat

Laatst bewerkt door Pim530 op 05-10-2011 20:44, reden: 522 -> 526
 


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina's):

Plan V - Plan T
RailWiki.nl