Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina's):

Plan V - Plan T
RailWiki.nl
23-06-2011 16:41:31
AgentX
AgentX
Jammer, want dat is er nog een met een postafdeling (BPk)...  

23-06-2011 17:13:21
broek53
broek53
Daar zijn er nog veel meer van, die onbeschadigd, onbeoefend en niet overgeschilderd zijn.  

23-06-2011 19:08:35
2296
2296
Quote
broek53 Op de Watergraafsmeer is inderdaad het verwijderen van de apparatenkasten ten behoeve van het transporteren op diepladers begonnen: op 21/6 was als eerste de 822 aan de beurt.

Ondertussen zijn ze rustig doorgegaan. Op 22-6 was de 831 aan de beurt.
Op 23-6 zijn de 817+812 behandeld. De 812 heeft er nog nog maar een klein beetje onderhangen en zal op 24-6 er aan moeten geloven.
 

24-06-2011 09:15:05
taigagaai
Moderator
taigagaai
De stellen worden op dit moment alleen nog maar 'leeg' gemaakt van de onderkant en nog niet vervoert naar de sloper?  


24-06-2011 09:15:50
2296
2296
Worden alleen leeggemaakt aan de onderzijde.  

24-06-2011 10:35:10
vrijgezel
vrijgezel
Gisteren even langs Overdie [Zaanse sloper] gereden en gezien dat de stapel Mat'64-bakken geslonken is; was eerst 3 hoog opgestapeld, nu is alleen de onderste laag over. Ik heb niet kunnen zien of daar alsnog gesloopt wordt of dat de restanten per schip naar Groningen (Simmern) zijn vervoerd.  

26-06-2011 15:49:18
marcel72
marcel72
Ben gisteren ook maar even langs gereden maar kon geen verandering ontdekken, behalve dat er een boot ligt waardoor de onderste vijf bakken niet zichtbaar zijn, de bovenste vier van de stapel zijn nog steeds dezelfde als vorig jaar. Marcel  

28-06-2011 14:48:31
broek53
broek53
Op de Wgm is gisteren de 836 van de apparatenkasten ontdaan en vandaag is een onbekende plan T bij het Technisch Centrum gezet. Er zijn nog geen stellen op diepalder (of anderszins) afgevoerd.
In het kader van order en tegenorder: het (b)lijkt nu dat de plan V's boven de 841 (de laatst terzijde gestelde dus) nog niet naar de sloper mogen. De 857, 880, 885 en 892 zouden daarom - aldus de berichten uit de Wgm - terugkeren naar de Dijksgracht en geruild worden tegen stellen van de Dijk die wel gesloopt moeten worden.
 

28-06-2011 14:50:45
ZJ37
ZJ37
Even als a-techneut die ik ben: wat is het (technische) verschil tussen de stellen hoger en lager dan 841 genummerd?  

28-06-2011 14:59:39
salieri
salieri
Kan het wellicht meer te maken hebben met het feit dat deze treinstellen nog niet aan de revisietermijn zitten en zodoende nog veiligheidsbeurten kunnen krijgen met de herfst? Zeg maar een strategische reserve?  

28-06-2011 15:18:51
broek53
broek53
Quote
ZJ37 (di 28 jun 2011 14:50:45 https://www.somda.nl/forum/2078/p342591/): Even als a-techneut die ik ben: wat is het (technische) verschil tussen de stellen hoger en lager dan 841 genummerd?
Geen, althans: dat is niet van belang. Het gaat om de stellen die in de afvoergolf van april terzijde zijn gesteld en waarvoor (kennelijk) nog geen sloopovereenkomst met de sloper is gesloten - of intern nog geen slooptoestemming is gegeven; iets administratiefs dus voornamelijk.
 

28-06-2011 15:20:03
broek53
broek53
Quote
salieri (di 28 jun 2011 14:59:39 https://www.somda.nl/forum/2078/p342593/): Kan het wellicht meer te maken hebben met het feit dat deze treinstellen nog niet aan de revisietermijn zitten en zodoende nog veiligheidsbeurten kunnen krijgen met de herfst? Zeg maar een strategische reserve?
Of het in de overwegingen meespeelt, weet ik niet - maar het zou zeker voor de hoogste nummers een optie kunnen zijn.
 

30-06-2011 16:33:47
rob46
rob46
@HansBeeker. Gesleep rondom Wgm en Dgr: ik moest zojuist een pad veilig leggen voor een Plan T+V transport naar de Wgm. Stel Plan T reed wonder boven wonder op eigen kracht.
@Rob46. In principe kunnen 512,514,519,530 en 531 nog op eigen kracht rijden.

Laatst bewerkt door rob46 op 02-07-2011 10:50


57 jaar OV-fotografie.
 

30-06-2011 16:45:15
279
279
heeft Rob een webcam op de Wgm?  

30-06-2011 16:50:32
rob46
rob46
Nee, ik werk nog met rooksignalen.....


57 jaar OV-fotografie.
 

30-06-2011 18:07:33
nohab
nohab
Om 17:47 was NT 710 op de Watergraafsmeer met Plan T 516 aan het rangeren.  

30-06-2011 20:26:20
klaass16
klaass16
@rob,, 520 zal je bedoelen?? de 530 staat er 2x in haha


http://www.flickr.com/photos/39674979@N07/
 

30-06-2011 20:37:21
rob46
rob46
Tikfoutje, moet zijn 531. De 520 staat niet op de Dgr en is deels geplukt dus niet meer rijvaardig.


57 jaar OV-fotografie.
 

30-06-2011 20:50:46
broek53
broek53
Er zouden in omgekeerde richting stellen die niet gesloopt mogen worden, terugkeren naar de Dgr. Iemand iets van gezien of gemerkt?  

30-06-2011 20:51:49
microshit
microshit
Als de 520 de Vrijheidstrein was, deze staat op Utctw  

30-06-2011 21:14:13
salieri
salieri
@Broek53: De 880 en 885 zijn gespot op de Dgr vandaag, zie ik net.  

01-07-2011 10:25:14
taigagaai
Moderator
taigagaai
Ook al bekend welke bakken van de 516 afgevoerd zijn vanochtend en of de andere 2 bakken vandaag ook nog gaan?  

01-07-2011 16:03:00
rob46
rob46
Er blijkt nog geen vervoersvergunning in Asd te zijn voor transporten over de weg vanuit de Wgm. Vannacht is de combinatie 836+507 met als beremming de PlanT 516 en gesleept door VR 203-3 vanuit de Wgm naar Zlr vertrokken. Vanmorgen/middag is het spul naar Zlkatw doorgevoerd waarna de 836+507 op diepladers naar SimmereN zijn vertrokken. De 516 dient nog te worden behandeld (afbranden onderdelen) en gaat in week 27 naar SimmereN.

Laatst bewerkt door rob46 op 13-07-2011 18:10


57 jaar OV-fotografie.
 

02-07-2011 00:03:23
jochem
jochem
De VR 203-3+516 kwamen vandaag rond 13:00 geduwd binnen vanaf Zlr op sp2 te Zl, waarna het spulletje direct getrokken doorging ri Zlkatw.  

02-07-2011 11:50:48
broek53
broek53
Zul je altijd zien: had men koppelstel 921 net gesloopt... Vond dit transport nu "gewoon" plaats met behulp van sleepkoppelingen?  

02-07-2011 16:45:49
AgentX
AgentX
Wat gebeurt er trouwens met het interieur van de 64'ers? Van al die tientallen treinstellen die gesloopt worden moeten toch heel wat zitplaatsen vrij komen... Komen ze ook bij HGB terecht, net als de ICM banken?  

02-07-2011 16:56:15
edje
edje
Denk dat de zitkussens al voor de afvoer eruit zal zijn gehaald,als reserve, zitten er immers los in. De rest zal gewoon door de sloper door midden worden geknipt.
Je gaat als sloper immers niet eerst iets netjes demonteren om vervolgens het hele treinstel met een veel geweld in 100.000 stukjes te knippen.
 

02-07-2011 18:45:45
rob46
rob46
Quote
AgentX (za 02 jul 2011 16:45:49 https://www.somda.nl/forum/2078/p343480/): Wat gebeurt er trouwens met het interieur van de 64'ers? Van al die tientallen treinstellen die gesloopt worden moeten toch heel wat zitplaatsen vrij komen... Komen ze ook bij HGB terecht, net als de ICM banken?
Het merendeel gaat compleet naar de sloper die overigens niet meer wil worden gebeld om verzoeken betreffende overname van banken, dat geldt ook voor NedTrain. Er worden geen onderdelen van sloopstellen aan particulieren geleverd/verkocht, dit is contractueel vastgelegd maar dat heb ik in dit topic al meerdere malen geschreven.


57 jaar OV-fotografie.
 

02-07-2011 22:38:31
AgentX
AgentX
Jammer, ik had nog best een Mat'64 bank willen hebben. Maar goed, dat is helaas niet anders...  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


03-07-2011 00:24:23
aarclay
aarclay
En het knip-gereedschap van de slopersarm heeft zeker geen moeite met een paar bankjes.... Ook de klapstoeltjes en hele hydraulische deurinstallaties vallen ten prooi.

Waarom zou je een hele bak willen strippen met bruikbare bankjes terwijl je dan een hoop extra reserve hebt liggen waar niks meer mee gebeurt? Als er ooit in een bestaande Mat. 64 een bankje opeens onbruikbaar is heeft NedTrain vast nog wel wat op voorraad liggen.


Choo choo.....
 

03-07-2011 10:07:19
mich
mich
Pneumatische deurinstallaties  

03-07-2011 14:41:52
salieri
salieri
De 836 en 507 lagen bij Simmeren klaar om op sloop te wachten: http://i53.tinypic.com/jk87s2.jpg

(Voordat er eventueel gezeur op komt, deze foto is gewoon door het hek gemaakt en ben dus NIET het terrein op geweest.)

Laatst bewerkt door salieri op 03-07-2011 14:42
 

03-07-2011 19:22:31
edje
edje
Quote
aarclay (zo 03 jul 2011 00:24:23 https://www.somda.nl/forum/2078/p343551/): En het knip-gereedschap van de slopersarm heeft zeker geen moeite met een paar bankjes.... Ook de klapstoeltjes en hele hydraulische deurinstallaties vallen ten prooi.

Waarom zou je een hele bak willen strippen met bruikbare bankjes terwijl je dan een hoop extra reserve hebt liggen waar niks meer mee gebeurt? Als er ooit in een bestaande Mat. 64 een bankje opeens onbruikbaar is heeft NedTrain vast nog wel wat op voorraad liggen.


Klopt ook ja, toen de eerste deelserie werd gesloopt 401 en verder, was ik als storingsmonteur ook ingedeeld om onderdelen te plukken uit die stellen.
Tractiemotoren, generator, compressor, bepaalde kleppen, cabineairco, enz enz.
Bankjes en dergelijk bleven allemaal zitten.
Al heb ik toen zelf wel een klapzitje nog kunnen redden van de sloop, maar die ligt ondertussen ook al op de vuilnisbelt. Wel hangt een noodremtrekker nog steeds op de wc.
 

03-07-2011 21:30:27
aarclay
aarclay
Voor de 'hoge-nood'stop thuis is dit erg handig...

Quote
mich (zo 03 jul 2011 10:07:19 https://www.somda.nl/forum/2078/p343579/): Pneumatische deurinstallaties

Grom, ik blijf ze door elkaar halen... %07%

Laatst bewerkt door aarclay op 03-07-2011 21:32


Choo choo.....
 

04-07-2011 23:58:08
vrijgezel
vrijgezel
Vandaag weer wezen kijken bij Overdie en gezien dat er nog 9 bakken liggen, die 2 hoog zijn gestapeld.De onderste laag zijn 5 bakken; er bovenop zijn het er 4.  

05-07-2011 00:01:01
broek53
broek53
Komende nacht opnieuw een transport van de Watergraafsmeer naar Zwolle (zodat er mogelijk morgenochtend weer wat te beleven zal zijn in Katwolde). Klaar staan de 831 en 528 die van onder en boven kaal zijn gemaakt, en de nog vrijwel volledig intacte 518 voor het remvermogen.  

05-07-2011 00:02:37
SGMm2137
SGMm2137
Worden niet alle Mat 64 in Groningen gesloopt


(hsl)-mcn Ehv
 

05-07-2011 00:04:36
mdj
mdj
Zwolle->katwolde->bootje naar Groningen?


Bij twijfel: gebruik beton.
 

05-07-2011 00:34:21
himym
himym
Geen bootje maar dieplader, dus over de A28 naar Groningen  

05-07-2011 01:34:59
broek53
broek53
Ja, ik dacht dat dat wel duidelijk zou zijn. Nog steeds geen toestemming van de politie van Amsterdam om de bakken op diepladers vanaf de Wgm af te voeren. Vandaar net als afgelopen vrijdag een transport per spoor naar Zwolle Katwolde, waar nog wel een vergunning voor diepladergebruik is. En dan gaan de bakken dus over de weg naar Groningen, net zoals de hele handel van Zwolle Rangeerstation de afgelopen maanden gegaan is.  

05-07-2011 07:23:36
robbertc
robbertc
Quote
broek53 (di 05 jul 2011 00:01:01 https://www.somda.nl/forum/2078/p343914/): Komende nacht opnieuw een transport van de Watergraafsmeer naar Zwolle (zodat er mogelijk morgenochtend weer wat te beleven zal zijn in Katwolde). Klaar staan de 831 en 528 die van onder en boven kaal zijn gemaakt, en de nog vrijwel volledig intacte 518 voor het remvermogen.
Inderdaad zojuist 1x V en 2x T, waaronder stel 518, op Zlr.
 

05-07-2011 12:26:33
treintim
treintim
Om 12:20 stond het hele zaakje nog steeds op dezelfde plek als om zeven uur 's ochtends. Conclusie: vandaag in ieder geval geen afvoer via Zlkatw.  

05-07-2011 19:11:34
rob46
rob46
Quote
vrijgezel (ma 04 jul 2011 23:58:08 https://www.somda.nl/forum/2078/p343912/): Vandaag weer wezen kijken bij Overdie en gezien dat er nog 9 bakken liggen, die 2 hoog zijn gestapeld.De onderste laag zijn 5 bakken; er bovenop zijn het er 4.
Daar zal voorlopig ook niets veranderen, Beelen heeft andere prioriteiten. Voor de lezers met een slecht geheugen, op de stapel liggen sinds 28-10-2009 de PlanT's 503,508 en Bk2 513.


57 jaar OV-fotografie.
 

06-07-2011 05:50:12
bossie186
bossie186
Gisteren ( di 05 juli 2011 ), moest plan V 463 van Amf naar Zpge komen om de 478 naar Ehv te brengen. De 463 en 478 stonden gisteren om 18:30 GDST op sp 5 in Zp. Ik zag dat de 478 geen panto's op had ( en de 463 wel ), en dat de sluitlichten het niet deden van de 478. Toen de 463 en 478 om 18:44 vertrokken naar Eindhoven, bleek de 478 ook geen tractie te geven ( logisch ).

Wat was dan de reden, dat de 478 zo defect was,

alvast hartelijk dank.

Laatst bewerkt door bossie186 op 06-07-2011 05:51
 

06-07-2011 09:09:40
rob46
rob46
Een update van "onttakelde" PlanV's die momenteel op de Wgm gereedstaan voor afvoer; 809,812,817 en 822.


57 jaar OV-fotografie.
 

06-07-2011 09:33:21
jochem
jochem
Even na 9:00 was een Strukton G1206-loc te Zlge aan het rangeren met 1x sloop-V+1x sloop-T. Was te ver weg om nummers te kunnen zien, loc stond aan de Mp-zijde van het geheel.  

06-07-2011 13:19:11
tjabbe73
tjabbe73
Ja, was spoedklusje voor Strukton. De 528 is als eerste gebracht en ik geloof dat de 518 nog volgt.  

06-07-2011 13:55:37
kiekkiek
kiekkiek
518 rond 12.50 uit Zl vertrokken, richting????

Laatst bewerkt door kiekkiek op 06-07-2011 13:55
 

06-07-2011 13:58:01
SGMm2137
SGMm2137
Weet iemand welke 5 V's er achteraan in Nm staan. In de richting van Ah.
De achterste is de 849

Laatst bewerkt door SGMm2137 op 06-07-2011 14:12


(hsl)-mcn Ehv
 

06-07-2011 14:04:21
jochem
jochem
Er staat inmiddels een geplukt V'tje bij de losweg te Zlge, en om 13:25 sleepte de Strukton-G1206 (nummer mij nog altijd onbekend) een T'tje van Zl sp2 ri Zlr of Zlkatw.
Quote
kiekkiek (wo 06 jul 2011 13:55:37 https://www.somda.nl/forum/2078/p344248/): 518 rond 12.50 uit Zl vertrokken, richting????
Op eigen kracht (lijkt me niet) of gesleept? En vanuit Zl kun je ri Wz, Kpn, Hea, Hno en Wh. Daar moet dan toch wel iets van te maken zijn.
 

06-07-2011 14:10:12
henkvdwedd
henkvdwedd
Vertrokken naar Katwolde.  

06-07-2011 14:21:20
bossie186
bossie186
Quote
SGMm2137 (wo 06 jul 2011 13:58:01 https://www.somda.nl/forum/2078/p344249/): Weet iemand welke 5 V's er achteraan in Nm staan. In de richting van Ah.
De achterste is de 849


Ja dat weet ik, het zijn de V'tjes 471, 865, 854, 868 en de achterste de 849.
 

06-07-2011 14:28:20
SGMm2137
SGMm2137
Bedankt


(hsl)-mcn Ehv
 

06-07-2011 14:52:51
rob46
rob46
Quote
jochem (wo 06 jul 2011 09:33:21 https://www.somda.nl/forum/2078/p344210/): Even na 9:00 was een Strukton G1206-loc te Zlge aan het rangeren met 1x sloop-V+1x sloop-T. Was te ver weg om nummers te kunnen zien, loc stond aan de Mp-zijde van het geheel.
Dat zijn 528+831 bestemd voor Zlkatw. Het aldaar onttakelde "remtreinstel" 516 van het transport Wgm-Zlr van 1-7 is vanmorgen per diepladers naar Gn vertrokken.

Laatst bewerkt door rob46 op 06-07-2011 14:55


57 jaar OV-fotografie.
 


06-07-2011 15:18:28
rob46
rob46
Quote
bossie186 (wo 06 jul 2011 14:21:20 https://www.somda.nl/forum/2078/p344261/):
Quote
SGMm2137 (wo 06 jul 2011 13:58:01 https://www.somda.nl/forum/2078/p344249/): Weet iemand welke 5 V's er achteraan in Nm staan. In de richting van Ah.
De achterste is de 849


Ja dat weet ik, het zijn de V'tjes 471, 865, 854, 868 en de achterste de 849.
De 868 staat op de Dgr, je bedoelt 863 in Nm.


57 jaar OV-fotografie.
 

06-07-2011 16:52:19
treintim
treintim
Quote
henkvdwedd (wo 06 jul 2011 14:10:12 https://www.somda.nl/forum/2078/p344256/): Vertrokken naar Katwolde.


Quote
2296 (wo 06 jul 2011 14:08:05 https://www.somda.nl/forum/2078/p344254/): Wgm. Dit omdat er aan de onderkant nog wat kaal gemaakt moet worden. De 518 heeft alleen als remwagen meegereden.


Neem me niet kwalijk, maar dit zijn twee verschillende antwoorden. Gaat het hier om de 518? Éne antwoord zegt dat die naar Wgm is vertrokken en het andere antwoord naar Zlkatw... was is het nou?
 

06-07-2011 16:53:42
taigagaai
Moderator
taigagaai
Ze te lezen reageert Henk op het eerste deel van het bericht van Jochem en niet over de 518.  

06-07-2011 17:32:27
henkvdwedd
henkvdwedd
Klopt Helemaal.  

06-07-2011 18:23:46
rob46
rob46
Om het allemaal overzichtelijk te houden; vandaag zijn 528 en 518 door een G 1206 van SR naar Zlkatw overgebracht. Naar SimmereN zijn per dieplader de 516 en 528 vertrokken. De 518 gaat natuurlijk niet retour naar de Wgm maar staat nu in het overlaadstation en moet worden ontdaan van de uitstekende delen onder de bak. De onttakelde 831 is nog op Zlge achtergebleven.

Laatst bewerkt door rob46 op 06-07-2011 21:56


57 jaar OV-fotografie.
 

07-07-2011 00:09:41
bart84
Moderator
bart84
SR Willy (303002) was rond kwart over negen op Zlge met de 528 en 831 aan het rangeren. Op het moment dat ik er met de 525 langs kwam, stond het zooitje bijna opgesloten tussen de doorgaande sporen Zl-Hea en de busopstelplaats.


Mvg. Bart
 

07-07-2011 09:48:18
slifor2
slifor2
Ik zag gisterenavond rond 2040u bij Zaltbommel een drietal V-tjes, waarvan de achterste gesleept werd. Het betroffen de 443 en 949 als sleeptractie en de 441 in opzending. Trein ging in noordelijke richting naar.....??? Iemand enig idee wat dit voor rit betrof? voor een plaatje zie: http://www.flickr.com/photos/florisleeuw/5910183536/in/photostream  

07-07-2011 09:51:02
train85
train85
Ritje haarlem daar staan de stellen nu.  

07-07-2011 09:55:49
ZJ37
ZJ37
En ze kwamen uit Mt.  

07-07-2011 18:26:54
sik214
sik214
Bij de wasplaats op de Wgm zag ik rond 17 uur een V'tje die vers in de verf zat (4xx), maar toch ontakeld leek. Welke zou dit kunnen zijn.  

07-07-2011 18:35:43
SGMm2137
SGMm2137
Misschien eentje voor Stichting Mat 64


(hsl)-mcn Ehv
 

07-07-2011 18:42:30
rob46
rob46
Quote
sik214 (do 07 jul 2011 18:26:54 https://www.somda.nl/forum/2078/p344538/): Bij de wasplaats op de Wgm zag ik rond 17 uur een V'tje die vers in de verf zat (4xx), maar toch ontakeld leek. Welke zou dit kunnen zijn.
Er komen maar twee Wgm-stellen voor onttakeling in aanmerking, 483 en 470 (zonder AK ).


57 jaar OV-fotografie.
 

07-07-2011 18:44:59
sik214
sik214
Dan zou het de 470 wel zijn, de 483 is nooit meer gereviseerd/geschilderd een aantal jaar geleden volgens mij.  

07-07-2011 18:48:56
salieri
salieri
Klopt.
De 470 had, meen ik, een aanrijding met een auto ergens op de lijn waar de serie 4400 ook rijdt. Kan me de plaats even niet meer herinneren.

Laatst bewerkt door salieri op 07-07-2011 18:49
 

07-07-2011 18:55:16
SGMm2137
SGMm2137
Dacht Oisterwijk in de 5200?  

07-07-2011 19:27:01
salieri
salieri
Zou ook kunnen. Hij heeft in ieder geval een aanrijding gehad.  

07-07-2011 19:39:00
kevinevers
kevinevers
Inderdaad de 470 deze stond op Wgm.

Tekst bij mijn foto in het 5e mat '64 deel:

De 470 staat te wachten op zijn laatste reis naar de sloop. Dit stel heeft dubbel pech gehad. Op 1 oktober 2009 botste het stel samen met de 901 als trein 5258 bij Boxtel op een auto. Vervolgens werd het stel hersteld en heeft het ongeveer een maand rond gereden en toen botste het stel samen op 5 januari 2010 samen met de 898 als trein 5263 bij Oisterwijk op een taxibusje.

Laatst bewerkt door kevinevers op 07-07-2011 21:20
 

07-07-2011 20:56:04
ZJ37
ZJ37
Mijn administratie zegt dat het trein 5263 was, but who cares.  

07-07-2011 21:20:00
kevinevers
kevinevers
Dat heb ik fout over genomen eerst werd namelijk de 5265 als ongelukkige genoemd..en daarna is het aangepast. Ik pas het ook even aan.  

07-07-2011 21:35:23
aarclay
aarclay
Quote
SGMm2137 (do 07 jul 2011 18:35:43 https://www.somda.nl/forum/2078/p344541/): Misschien eentje voor Stichting Mat 64

Die wouden toch een 8xx ?


Choo choo.....
 

07-07-2011 22:00:00
train85
train85
Ja in die serie met een bagageruim waarbij de schuifdeuren na wat aanpassingen open kunnen.  

09-07-2011 20:49:05
rob46
rob46
Quote
rob46 (wo 06 jul 2011 09:09:40 https://www.somda.nl/forum/2078/p344202/): Een update van "onttakelde" PlanV's die momenteel op de Wgm gereedstaan voor afvoer; 809,812,817 en 822.
Update "onttakelde"-Plan V's; 470,809,812,817,822 en 825. Nog te behandelen resp.824,483 en 818.


57 jaar OV-fotografie.
 

11-07-2011 08:33:12
rob46
rob46
Gisteravond 10-7 zijn de PlanT's 519+530+512 vanaf de Dgr naar de Wgm overgebracht en op de IF-sporen geplaatst.


57 jaar OV-fotografie.
 

11-07-2011 10:36:37
aarclay
aarclay
Quote
train85 (do 07 jul 2011 22:00:00 https://www.somda.nl/forum/2078/p344590/): Ja in die serie met een bagageruim waarbij de schuifdeuren na wat aanpassingen open kunnen.


Die aanpassingen zijn toch niet zo heel groot? Inbouw van een knopje om hem te ontgrendelen, verwijderen van het bevestigingsplaatje die de deuren bijeen houdt.

Werkte deze deur nou echt volledig automatisch, of was die knop alleen bedoeld om hem te ontgrendelen waarna je nog met de hand de deur een stukje moest openen? Ik heb deze schuifdeur nooit in werking gezien helaas. En wanneer werd deze buiten gebruik gesteld?

Laatst bewerkt door SleutelMan op 12-07-2011 01:22, reden: quote toegevoegd


Choo choo.....
 

11-07-2011 14:16:01
maigoda
maigoda
Wanneer ze buiten dienst gingen... Tja, dat staat me niet helder voor de geest. Ik schat zo in eind jaren 90, want in de tijd dat ik nog pendelde tussen woonplaats en werk, waren ze nog in gebruik. Ze zijn buiten gebruik gesteld wegens de vele verstoringen die er optraden bij het sluiten.

De "aanpassingen zijn inderdaad niet zo groot. Zoals je al aangaf aan de binnenkant/buitenkant de knop terugplaatsen (komen van de 419), de bevestigingsplaatjes verwijderen en de tot nu toe moeilijkste: de noodknop terugplaatsen. Die noodknop hebben we nu niet in voorraad evenals de handgrepen die in elk geval aan de buitenkant zaten. Of ze ook aan de binnenkant zaten, weet ik niet uit m'n hoofd.

De deur werkt als deze operationeel is inderdaad automatisch.
Groetjes,
Emiel
 

11-07-2011 18:03:55
thom
thom
Bij sommige stellen ontbreekt ook nog wat luchtleidingwerk was mijn ervaring.
En verder ontbrak daar de noodknop niet maar zat die gewoon achter een afdekplaatje ipv het noodruitje wat ervoor hoort volgens mij...

Maar dat kan best per stel anders zijn.
 

12-07-2011 01:16:14
maigoda
maigoda
Dat klop. Het noodglaasje was er ook niet. Maar ik heb een keer bij een "te bekijken en te keuren" treinstel de kappen opengemaakt en daarbij viel het me op dat daar de noodknop ook weg was. Maar of dat overal zo is, dat is gewoon even afwachten.

En wat vaak ook ontbreekt, is de vergrendeling van de deuren. Die zit bij een werkzame deur rechts aan de deurpost en is om de deur van binnenuit af te kunnen sluiten. Zowel bij een indienst zijnde deur als bij een buitendienst gestelde deur.

Maar goed, of de bagagedeuren weer in dienst gesteld gaan worden, zal afhangen van het compleet en werkend kunnen maken van de installatie. Als dat niet lukt, blijven ze afgesloten zoals dat nu ook gedaan is.
Groetjes,
Emiel
 

12-07-2011 09:20:53
jochem
jochem
Rond 8:35 stond VR 203-1 voorzien van rangeersein en personeel op de losweg te Zlge op 2 meter afstand van de 831. Ruikt naar afvoer richting Zlkatw.  

12-07-2011 12:25:37
rob46
rob46
Vandaag overbrenging 831 Zlge > Zlkatw en wegtransporten 518+831 naar SimmereN.
Hiermede komt een eind aan de slooptransporten vanuit Zlkatw. De Wgm-stellen gaan vanaf heden op diepladers rechtstreeks naar Gn. Vervoersvergunning dus verleend.


57 jaar OV-fotografie.
 

12-07-2011 19:31:58
broek53
broek53
Quote
slifor2 (do 07 jul 2011 09:48:18 https://www.somda.nl/forum/2078/p344425/): Ik zag gisterenavond rond 2040u bij Zaltbommel een drietal V-tjes, waarvan de achterste gesleept werd. Het betroffen de 443 en 949 als sleeptractie en de 441 in opzending. Trein ging in noordelijke richting naar.....??? Iemand enig idee wat dit voor rit betrof? voor een plaatje zie: http://www.flickr.com/photos/florisleeuw/5910183536/in/photostream
441 is in het RB Hlm binnengenomen voor herstel van schade (niet nader gespecificeerd). Niet gek voor de (in jaren) oudste actieve plan V.
 

12-07-2011 20:33:19
Erikvd12
Erikvd12
Maar wanneer is de 441 nou precies in dienst gesteld? Ergens voor september 1969.  

12-07-2011 20:35:31
bossie186
bossie186
Ergens in augustus 1969, datum precies weet ik niet.  

12-07-2011 20:43:00
rob46
rob46
Quote
Erikvd12 (di 12 jul 2011 20:33:19 https://www.somda.nl/forum/2078/p345406/): Maar wanneer is de 441 nou precies in dienst gesteld? Ergens voor september 1969.
In de maand september 1969 werden de 441 t/m 443 in dienst gesteld. 441 maakte in aug. 1969 haar eerste proefritten vanuit Werkspoor Ut.


57 jaar OV-fotografie.
 

12-07-2011 23:29:58
bert
bert
Quote

In de maand september 1969 werden de 441 t/m 443 in dienst gesteld. 441 maakte in aug. 1969 haar eerste proefritten vanuit Werkspoor Ut.


4 september 1969 was/is datum van officiële in dienst stelling
 

13-07-2011 00:18:40
maigoda
maigoda
Quote
broek53 (di 12 jul 2011 19:31:58 https://www.somda.nl/forum/2078/p345391/):441 is in het RB Hlm binnengenomen voor herstel van schade (niet nader gespecificeerd). Niet gek voor de (in jaren) oudste actieve plan V.

Het enige wat ik kon vinden was een op 2 juli gedateerd laagspanningsprobleem:
Zodra MG overneemt is de laagspanning nog maar 70V Verlichting knippert en ATB valt open Smeulende lucht vanuit balkonkast waar KG klep zit; Kortsluiting?

Laatst bewerkt door maigoda op 13-07-2011 00:19
 

13-07-2011 13:05:35
rolandrail
rolandrail
Bevrijdingsstel 520 is vandaag overgebracht van Utctw naar Dgr.

Laatst bewerkt door rolandrail op 13-07-2011 13:05
 

13-07-2011 14:27:11
sjoerd
sjoerd
Quote
rob46 (di 12 jul 2011 20:43:00 https://www.somda.nl/forum/2078/p345408/): In de maand september 1969 werden de 441 t/m 443 in dienst gesteld. 441 maakte in aug. 1969 haar eerste proefritten vanuit Werkspoor Ut.


De 441 is ook al weer een vrouw: 441 maakte "haar" eerste proefrit. Mensen: kijk uit voor deze verharing van de taal. Een schip en een lokomotief zijn vrouwelijk, waarna je "haar" mag gebruiken. Het is: het treinstel, en dan gebruik je: "zijn".
De NS "zijn" werknemers, de trein "zijn" wielen, de lokomotief "haar" buffers, en weet je het woordgeslacht niet, zoek het op, of gebruik dan "zijn". Ik wil niet betuttelend zijn, maar laten we op onze taal letten.
 

13-07-2011 14:42:45
ZJ37
ZJ37
Vandaar ook dat het geen lokomotief maar locomotief is!  

13-07-2011 14:44:40
rob46
rob46
Quote
rolandrail (wo 13 jul 2011 13:05:35 https://www.somda.nl/forum/2078/p345502/): Bevrijdingsstel 520 is vandaag overgebracht van Utctw naar Dgr.
Hiertoe werd vanmorgen PlanV 880 door VR 203-4 van de Dgr gehaald en ingezet als remtreinstel bij het slepen van de 520, plaatje zie: http://www.flickr.com/photos/rob46/5933642004/


57 jaar OV-fotografie.
 

13-07-2011 16:03:00
maigoda
maigoda
Quote
sjoerd (wo 13 jul 2011 14:27:11 https://www.somda.nl/forum/2078/p345524/):
De 441 is ook al weer een vrouw: 441 maakte "haar" eerste proefrit. Mensen: kijk uit voor deze verharing van de taal. Een schip en een lokomotief zijn vrouwelijk, waarna je "haar" mag gebruiken. Het is: het treinstel, en dan gebruik je: "zijn".
De NS "zijn" werknemers, de trein "zijn" wielen, de lokomotief "haar" buffers, en weet je het woordgeslacht niet, zoek het op, of gebruik dan "zijn". Ik wil niet betuttelend zijn, maar laten we op onze taal letten.

Op taal letten... Tja... Schip is onzijdig (het schip), locomotief staat in het woordenboek als V(M), kan dus beide, en NS is als NV/BV/Holding zijnde vrouwelijk (vennootschap). Maar dit even terzijde.
Groetjes,
Emiel

Laatst bewerkt door maigoda op 13-07-2011 16:13
 

13-07-2011 16:37:12
sjoerd
sjoerd
Nederigheid past ieder: excuses voor mijn eigen foutje. Ik vond het al vreemd staan. Schepen krijgen meestal vrouwelijke namen, locs inderdaad niet altijd. Hoewel off-topic, dat alles laat onverlet dat we op onze taal moeten letten. Terug naar mat 64. Wat ik nog nergens gelezen heb: die Emmer V-tjes waren toch aangepast? Halen de vervangers de dienstregeling dan wel? En zo nee, is dat dan zo lastig bij te sturen? Krijgt een machinist bij aanvang dienst een treinstelnummer op om mee te starten of is de RET-machinist degene die het stel kiest in de tuin?  

13-07-2011 16:51:30
marotrans
marotrans
Het lijkt mij dat de omloop, al dan niet bijgestuurd, bepaald welk stel een bepaalde dienst doet. Anders zitten er een paar mensen voor niets te werken toch?  

13-07-2011 16:53:00
Bert13
Bert13
Wat ik weet, is dat machinisten nooit zomaar zelf even een treinstel uit mogen zoeken. Ik neem aan, dat er zo mogelijk met de Race-V's gereden wordt in de 3800/8000, maar meer dan 3-4 minuten vertraging zou het niet op mogen leveren.


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

13-07-2011 17:38:54
nohab
nohab
Quote
ZJ37 (wo 13 jul 2011 14:42:45 https://www.somda.nl/forum/2078/p345528/): Vandaar ook dat het geen lokomotief maar locomotief is!
Gheel juist. En het is dus ook geen 'lok' maar 'loc'. Lok is Duits en geen Nederlands.
 

13-07-2011 18:02:13
broek53
broek53
Quote
sjoerd (wo 13 jul 2011 16:37:12 https://www.somda.nl/forum/2078/p345554/):Wat ik nog nergens gelezen heb: die Emmer V-tjes waren toch aangepast? Halen de vervangers de dienstregeling dan wel? En zo nee, is dat dan zo lastig bij te sturen? Krijgt een machinist bij aanvang dienst een treinstelnummer op om mee te starten of is de RET-machinist degene die het stel kiest in de tuin?
Het is niet lastig bij te sturen, maar dit aspect staat ergens onderaan de bij te sturen zaken qua prioriteit. zo wordt er vrijwel geen enkele serieuze poging gedaan de DDAR-stammen met loc en met motorwagen in de juiste omlopen te sturen, sprintertweetjes en drietjes worden slecht uit elkaar gehouden en zelfs VIRM 4 en 6 staat kennelijk niet hoog op de prioriteitenlijst. Op zichzelf heel begrijpelijk als je weet wat er op een dag allemaal wèl bijgestuurd wordt; het is veelal daadwerkelijk een capaciteitskwestie en - het moet gezegd - ook een kwestie van willen.
Wat dat betreft verandert er in de loop van decennia niet veel. Toen ik het bijsturingswerk in de grijze oudheid wel eens deed, wisselden we in weekenden in Amsterdam in overleg met de HVL soms wel 25 plan V's uit, met name om stellen met Telerail in Noord-Holland te krijgen en Maastrichtse stellen in Maastrichtse diensten. Kenmerkend was dat je dat het weekend erna rustig weer kon gaan doen....
Terug naar Emmen: zolang de punctualiteit bij gebrek aan deze stellen niet hopeloos in elkaar stort, zal het nooit hoog in de prioriteitenlijst komen. En in elkaar storten doet het vast niet: de tijdwinst vanb de race-V's is een hogelijk overschat fenomeen, die bovendien alleen dient om de speling in de dienstregeling ietwat op orde (in de richting van de vereiste 5 %) te krijgen - en niet om de kale rijtijden te halen.
En neen: een machinist zoekt geen stel uit; hij krijgt op welk stel hij/zij verondersteld wordt te nemen.

Laatst bewerkt door broek53 op 18-07-2011 21:55
 

13-07-2011 18:27:38
mdj
mdj
Ooit een keer op een regenachtige dag met de 917 naar Emmen geweest... Overal keurig de tijden gehaald


Bij twijfel: gebruik beton.
 


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina's):

Plan V - Plan T
RailWiki.nl