Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina's):

Plan V - Plan T
RailWiki.nl
01-02-2008 12:59:13
fastguy84
fastguy84
Maar na 1 of 2 keer oefenen lijkt me dat het voor de concurrentie niet meer zo interessant is... de enige geïnteresseerde martkpartij lijkt me dan nog de oud-ijzer-boer.  

01-02-2008 21:34:46
thom
thom
Oefenen betekend niet per definitie in de fik steken en erop losknippen in bakwanden ed...

Volgens mij is zelfs 1 van de oefen Victor's speciaal aangepast voor oefen van brandoefeningen zonder dat het stel er schade van ondervind.
 

01-02-2008 21:38:43
salieri
salieri
Klopt, dat is volgens mij de 460 als ik het goed onthouden heb.
Daar zijn de stoelen van ijzer etc.
 

02-02-2008 12:46:39
fabrierban
fabrierban
Quote
broek53: Het komt erop neer dat NS ze weggeeft, omdat weggeven goedekoper is dan laten slopen. Aan dat weggeven zitten ongetwijfeld de nodige contractuele voorwaarden natuurlijk - maar zeker is wel dat ze niet meer van NS zijn.

Dat hangt er van af. Als er nog asbest in zit (weet iemand dat?) kunnen de sloopkosten flink oplopen, anders is slopen waarschijnlijk nog wel een winstgevende klus.
 


02-02-2008 13:31:31
taigagaai
Moderator
taigagaai
Asbest zal der wel niet meer inzitten, aangezien reeds bij de bouw van de Hondekoppen werd overgegaan op glaswol in plaats van asbest als isolatie.  

02-02-2008 13:55:32
thom
thom
Vergis je daar niet in...

Een tijd lang mocht er geen enkele snelschakelaar kast van een VIctor meer open, omdat bleek dat er nog asbest in zat
 

02-02-2008 14:32:31
broek53
broek53
Ja, er is een verschil tussen asbest als isolatiemiddel (dat na de eerste generatie hondekoppen al werd vervangen door glaswol) en asbest dat in van alles en nog wat verwerkt is. Zo is tot die in de serie plan V (ik weet niet meer tot waar precies) een anti-dreuningsmiddel (prachtig woord!) toegepast (goedje waarmee de stalen wanden worden ingesmeerd) waar asbest in verwerkt zit en in schakelkasten komt het ook voor in isolerende plaatjes en zo.  

05-02-2008 23:37:26
jorgo
jorgo
Om records te vestigen hoeft mat'64 niet zo heel lang meer mee. Ter vergelijking: geen enkele Hondekop heeft het in de reguliere dienst langer uitgehouden dan 37 jaar. Men sprak er in 1996 van dat het hoog tijd werd voor de (overigens nog in prima staat verkerende) oudjes. Welnu, het 'oerdegelijke' materieel heeft het toch moeten afleggen tegen de lichtgewicht treinstellen. De oudste Plan T (1964) is inmiddels tegen de 44... Toegegeven, Hondekoppen gaven wel duidelijk de indruk van een oudere generatie te zijn, mn vanwege de ramen, deuren en schorten.

FF leeftijdenlijstje van buitendienstgesteld materieel: %02%
* Mat'46 (1983): maximaal 35 jaar
* Plan F/G/M (astbesthondekoppen, draairamen; 1993): max. 37 jaar
* Plan P (glaswolhondekoppen, viertjes; 1996): max. bijna 37 jaar
* Plan Q (glaswoltweetjes, 1996): max. 34 jaar

* Plan D (1978): max. 28 jaar
* Plan D RD -> stuurstanden (1987): max. 36 jaar
* Plan E (1988): max. 33 jaar (exemplaren uit 1954 hebben de eindstreep niet gehaald)
* Plan E fietsenrijtuigen (2004): 49 jaar
* Plan W (2003): max. 33 jaar

* Plan U (2003): max. 43 jaar
* Plan X (2002): bijna max. 49 jaar

Zo zie je dat het met name de laatste jaren een trend is materieel langer in dienst te houden (is de kwaliteit ook beter?). Dit geldt overigens ook voor het buitenland: in België zijn de oudste AM62 stukken ouder dan tot nog toe buiten dienst gestelde klassiekjes ooit geworden zijn.

De DE-II zal wel niet worden ingehaald, maar qua elektrisch stroomlijnmaterieel heeft mat'64 de records gebroken. Niet dat je mij hoort klagen.
 

06-02-2008 19:04:45
dh3201
dh3201
En daarvoor, toen de rijtuigen nog van hout waren, waren leeftijden van boven de 60 jaar geen uitzondering...


Shqiperise-lopers?
 

06-02-2008 23:55:51
timtrein
timtrein
Wel is het zo dat het (bijna altijd) een- of enkelingen zijn die zo extreem oud worden. Bijvoorbeeld de 186, en de Df'jes waren er ook maar een paar (niet eens alle 8).

Bijn Plan T is vrijwel de hele serie nu ruim 40 jaar in dienst, dat is voor treinstellen echt een record...
 

07-02-2008 12:52:49
MarkJB
MarkJB
Ze kunnen beter de `fatsoenlijke` stellen opknappen. Dan bedoel ik de stellen 921-965. Dit zijn de stellen met die paarse bankjes in de tweede klas, die beter zitten. Alle andere hebben die blauwe bankjes. Die 400-serie stellen zijn nog niet zo heel lang geleden opgeknapt voor 2 jaar ofzo. Ik las pas dat ze weer 31 stellen zouden gaan opknappen voor 7,5 jaar. Ik ben benieuwd hoeveel jaar die dingen dan nog daadwerkelijk zullen rijden.

Er zijn dingen die het nog langer uithouden. Bijvoorbeeld de 1100(1950-1999), of de 1300 (1952-2000), maar de kampioen is toch echt de 1200 van ACTS (1951-2008), maar helaas is het hier binnenkort ook mee gebeurd

Edit door Rudolfph: van 2 berichten 1 gemaakt, je kan je eerdere bericht bewerken door middel van de bewerkknop rechts.
 

07-02-2008 13:32:35
dvdhoven
dvdhoven
Quote
dh3201: En daarvoor, toen de rijtuigen nog van hout waren, waren leeftijden van boven de 60 jaar geen uitzondering...
Niet echt een vergelijking. In de tijd van de houten rijtuigen lag de snelheid veel lager, was de frequentie een stuk geringer, onderhoud een stuk goedkoper, vooral mankracht. Ook de techniek was een stuk eenvoudiger en makkelijker te vervangen/repareren.


Dick van den Hoven
 

07-02-2008 13:51:18
mdeen
mdeen
Quote
MarkJB: Ik las pas dat ze weer 31 stellen zouden gaan opknappen voor 7,5 jaar.

Bedenk wel dat de laatste Plan-V's pas in 1976 de baan op kwamen. Die zijn dus nog 'maar' 32 jaar. Als ze de 921-965 nemen om te verbouwen dan kunnen die nog wel een tijdje mee, gezien de levensduur van Plan T.

Erg simpel gezegd: als je nu Plan T wegdoet dan hoef je pas over 12 jaar de laatste Plan V weg te doen %02% (of )
 

07-02-2008 13:52:10
2296
2296
Quote
MarkJB: Ik las pas dat ze weer 31 stellen zouden gaan opknappen voor 7,5 jaar. Ik ben benieuwd hoeveel jaar die dingen dan nog daadwerkelijk zullen rijden.


Ze blijfen langer dan je zou denken.%08%%08%
 

07-02-2008 15:38:21
timtrein
timtrein
Quote
MarkJB: Ze kunnen beter de `fatsoenlijke` stellen opknappen. Dan bedoel ik de stellen 921-965. Dit zijn de stellen met die paarse bankjes in de tweede klas, die beter zitten. Alle andere hebben die blauwe bankjes. Die 400-serie stellen zijn nog niet zo heel lang geleden opgeknapt voor 2 jaar ofzo. Ik las pas dat ze weer 31 stellen zouden gaan opknappen voor 7,5 jaar. Ik ben benieuwd hoeveel jaar die dingen dan nog daadwerkelijk zullen rijden.

Uh... beter zitten? Volgens mij zijn al die banken toch precies hetzelfde?? %03%
Enne, die 31 opgeknapte stellen, was dat niet het nog rijdende deel van de serie 441-483? Want er worden nu alleen nog een paar 800'en beperkt opgeknapt, voor zover ik weet. Ook jouw 'geliefde' 921-965 hebben pas een of twee jaar geleden een revisie gehad...
 

07-02-2008 16:14:38
nielske90
nielske90
Quote
timtrein:Uh... beter zitten? Volgens mij zijn al die banken toch precies hetzelfde?? %03%


Bij mijn weten hebben ze dezelfde vorm, alleen ander materiaal. Voor mijn gevoel zitten ze wel beter in ieder geval...
 

07-02-2008 18:43:52
thom
thom
Zowieso gaan revisie's op basis van getalletjes, niet op welk stelletje beter zit  

07-02-2008 23:14:42
nielske90
nielske90
Dan kan er nog wel verschil in zitten, dat de gereviseeerde beter zitten dan de niet-gereviseerde...  

13-02-2008 23:12:01
dh3201
dh3201
Ik heb begrepen dat twee schadebakken weer gecompleteerd worden tot een rijvaardig stel. Ik meen dat het twee bakken van de 916 en 852 betrof, maar pin me niet vast op die nummers.


Shqiperise-lopers?
 

13-02-2008 23:16:54
broek53
broek53
Dat zijn ze. Toevallig zijn deze bakken jl weekend weer overgebracht van de Watergraafsmeer naar Haarlem, volgens zeggen om aan het herstel te beginnen. Een onbegrijpelijke actie in het licht van de toekomst van mat '64 in het bijzonder en de overs in het materieelpark in het algemeen, maar dat is een andere discussie  

14-02-2008 05:41:49
2296
2296
Het zijn wel twee bakken met weinig tot geen schade. Alleen zijn er het nodige onderdelen van afgehaald voor andere stellen. Dus kan weer snel in diest komen.  

14-02-2008 08:27:08
broek53
broek53
Ook weer waar. Maar de Bk 916 moet bijvoorbeeld compleet gereviseerd worden (heeft de laatste revisiecyclus gemist), daar dacht ik eigenlijk aan.  

14-02-2008 12:10:35
timtrein
timtrein
Tsja, er wordt dit jaar wel het nodige aan T's afgevoerd (en ook aan tweetjes trouwens), in dat licht is dit nog wel een rendabele actie. En op zich is mat'64 wel spul dat altijd overal van pas komt...

Maar inderdaad, het is op zich wel een opvallende, want je reviseert 1 bak terwijl de termijnen van de andere bak over een paar jaar al aflopen. Of zouden ze die ook gelijk doen? Dan komt de 852 in de boeken te staan als het laatste stel mat'64 dan een revisie heeft gekregen... en daarmee kan het stel mee tot plusminus 2016 %02%
 

14-02-2008 14:32:08
2296
2296
De stellen komen buitendienst te staan. Wil nog niet zeggen dat ze meteen afgevoerd gaan worden.  

14-02-2008 18:46:21
timtrein
timtrein
In elk geval de V'tjes worden achter de hand gehouden "voor het geval dat", dat klopt. Ik drukte me ook een beetje verkeerd uit...  

15-02-2008 09:04:52
broek53
broek53
Zo willekeurig kan het lot zijn: terwijl de laatst gereviseerde 482 aan het vervolg van zijn carrière is begonnen, is de 483 vannacht aan de kant gezet en gaat vanmiddag achter de hekken van de Dijksgracht.  

15-02-2008 11:35:37
fabrierban
fabrierban
Quote
broek53: Toevallig zijn deze bakken jl weekend weer overgebracht van de Watergraafsmeer naar Haarlem, volgens zeggen om aan het herstel te beginnen. Een onbegrijpelijke actie in het licht van de toekomst van mat '64 in het bijzonder en de overs in het materieelpark in het algemeen, maar dat is een andere discussie

Zo raar is het niet, omdat voor er voor de korte termijn nog steeds krapte is. In Brabant zie je inmiddels in de spits opnieuw tekorten optreden. Pas met de inzet van nieuw materieel zal de situatie ruimer worden, maar dan praten we al over eind dit jaar. Volgend jaar zullen er wel echt flinke overschotten gaan komen want de groei van het vervoer stagneert en zou mede gezien de extra tariefverhoging in februari wel eens in een daling kunnen gaan omslaan.

Laatst bewerkt door fabrierban op 15-02-2008 11:36
 

15-02-2008 11:37:57
keesje
keesje
De groei van het vervoer stagneert? Ik lees net een nieuwsbericht dat de NS elk jaar meer en meer reizigers vervoert!  

15-02-2008 11:45:40
fabrierban
fabrierban
@keesje
http://www.nu.nl/news/1437290/30/Reizigersgroei_NS_zakt_in.html
http://www.nos.nl/nosjournaal/artikelen/2008/2/15/150208_spoorwegen.html

Vergeet daarbij niet dat NS begin dit jaar de prijzen fors meer dan de inflatie en de lonen heeft verhoogd en dan is nul-groei of een daling voor dit jaar geen onzinnige raming. En al helemaal niet als ook de economie nog zou gaan inzakken.

Overigens zag ik gisteren cijfers over de groei van het vervoer. In 2006 vervoerde de NS 10% meer reizigers dan in 1996: gemiddelde stijging is dus sowieso slechts 1% per jaar. De groei blijft daarmee procentueel ver achter bij die van het autoverkeer.

Laatst bewerkt door fabrierban op 15-02-2008 11:50
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


15-02-2008 11:48:05
vinny004
vinny004
Dat zijn allemaal dagkoersen. In principe heeft een tariefsverhoging ook geen effect op het aantal reizigerskilometers (een tariefsdaling ook niet). De algemene economische situatie wel. Op het moment dat de werkloosheid laag is, en de economische groei hoog wordt er vaker met de trein gereisd dan in periodes van recessie. Door de jaren heen zie je een zeer matige groei van het aantal reizigerskilometers. Sommige jaren is die wat groter dan andere jaren. Als je het vergelijkt met de toename van het autoverkeer is het eigenlijk schrikbarend wat het railvervoer daar tegenover zet.  

15-02-2008 11:53:28
vinny004
vinny004
Dank je voor de link, Fabrier. Dit zegt natuurlijk weinig. Er is wel groei, maar die is minder dan de topjaren 2005 en 2006. Bedenk wel dat de doelstelling van het kabinet ooit 3% op jaarbasis was en de NS 5% wilde realiseren. Bij een groei van 3% is er trouwens OOK een groei van het beschikbare materieel nodig, daarnaast wordt het systeem trager (meer stations enzo) en worden er meer losse diensten gereden (1500 serie), derhalve is er dus NOG MEER behoefte aan materieel, ondanks dat de reizigersgroei achterblijft...  

15-02-2008 11:58:26
lamote_ban
lamote_ban
Quote
vinny004: Als je het vergelijkt met de toename van het autoverkeer is het eigenlijk schrikbarend wat het railvervoer daar tegenover zet.

Althans bij NS, want die opmerking doet heen recht aan Arriva en aan de goederenvervoerders. Maar ja, daar kun je Mat'64 niet kwijt.
 

15-02-2008 12:16:06
broek53
broek53
Quote
fabrier:
Quote
broek53: Toevallig zijn deze bakken jl weekend weer overgebracht van de Watergraafsmeer naar Haarlem, volgens zeggen om aan het herstel te beginnen. Een onbegrijpelijke actie in het licht van de toekomst van mat '64 in het bijzonder en de overs in het materieelpark in het algemeen, maar dat is een andere discussie

Zo raar is het niet, omdat voor er voor de korte termijn nog steeds krapte is. In Brabant zie je inmiddels in de spits opnieuw tekorten optreden.
O jee, daar komt de krapte in Brabant weer. Dat zou ik nou toch wel eens uit de wereld wilen hebben, dan wel duidelijk. Hebben we het nu over treinen die krap gepland zijn of over treinen die in de praktijk niet volgens de planning zijn samengesteld? Dat is een wereld van verschil, immers. Als het eerste het geval is, moet NS ervan overtuigd worden dat er treinen te krap gepland worden. Is het laatste het geval, dan is er iets raars aan de hand: de beschikbaarheidscijfers, zeker van mat '64, zijn de laatste maanden goed en dat is de basis waarop o.a. drie plan V's aan de kant gezet worden en de 840 uitgeleend aan Connexxion. Dan zou het, op incidenten als acute defecten na, niet mogen voorkomen dat er te klein gereden wordt (in welke landstreek dan ook )
 

15-02-2008 12:25:09
geertw
geertw
Quote
lamotep: Althans bij NS, want die opmerking doet geen recht aan Arriva en aan de goederenvervoerders. Maar ja, daar kun je Mat'64 niet kwijt.

Arriva rijdt op Ddr-Gdm nog altijd met Mat'64 voor zover ik weet...
 

15-02-2008 13:02:43
fabrierban
fabrierban
Quote
broek53: O jee, daar komt de krapte in Brabant weer. Dat zou ik nou toch wel eens uit de wereld wilen hebben, dan wel duidelijk. Hebben we het nu over treinen die krap gepland zijn of over treinen die in de praktijk niet volgens de planning zijn samengesteld? Dat is een wereld van verschil, immers. Als het eerste het geval is, moet NS ervan overtuigd worden dat er treinen te krap gepland worden.
In de 6400/9600 zie ik in de ochtendspits de laatste tijd weer regelmatig losse stellen, terwijl die treinen toch echt gepland zijn op twee stellen. Dat geeft dus wel aan dat er op dit moment nog echt geen overschot is aan Mat64.

Laatst bewerkt door fabrierban op 15-02-2008 13:07
 

15-02-2008 15:37:02
keesje
keesje
En in de 5200 waarvan drie composities onlangs tot historische 3 stellen zijn gepland. Heb deze ook meer wel dan niet met 3 stellen Plan V zien rijden...

In Ht zie ik ook elke ochtend 9600-en staan (meestal 9617, 9619 of 9621) en die zie ik zelden met een los stel staan...
 

15-02-2008 16:08:40
broek53
broek53
Quote
fabrier: In de 6400/9600 zie ik in de ochtendspits de laatste tijd weer regelmatig losse stellen, terwijl die treinen toch echt gepland zijn op twee stellen. Dat geeft dus wel aan dat er op dit moment nog echt geen overschot is aan Mat64.
Neen, bij een positieve materieelstand geeft dat aan dat de Regelcentra hun werk niet goed doen (of niet goed kunnen doen om een of andere reden). Voor de reiziger is het effect hetzelfde %03%, maar het is voor de discussie hier wel goed c.q handig om te weten of we het nou over een materieeltekort hebben, een materieel-beschikbaarheidsprobleem of een regelprobleem. Het lijkt er dus op dathet laatste het geval is.
 

15-02-2008 16:45:20
fabrierban
fabrierban
@keesje
Gisteren zag ik in Ht bijv. 9620/9623 en vandaag 9622/9625 los rijden.
Tussen de spitsen rijden sinds 4/2 ook veel treinen 9600/6400 los, maar dat is gepland.

@broek53
Het is als reiziger uiteraard lastig om te zien of er een regelprobleem of een beschikbaarheidsprobleem is. Maar ik krijg in ieder geval de indruk dat er toch geen echte overschotten zijn.

Laatst bewerkt door fabrierban op 15-02-2008 16:46
 

15-02-2008 18:30:10
nielske90
nielske90
Quote
keesje: En in de 5200 waarvan drie composities onlangs tot historische 3 stellen zijn gepland. Heb deze ook meer wel dan niet met 3 stellen Plan V zien rijden...


Als je in de spits gaat kijken, is het in de 5200 wel wenselijk om met 3 stellen te rijden. Dus daar moet je extra V'tjes voor andere treinen eigenlijk niet uithalen, tenzij het echt niet anders kan.

Of er werkelijk een V'tjes tekort in Brabant is durf ik niet te zeggen, maar in mijn ogen zijn, in de spits, extra V's wel 'handig'.

Laatst bewerkt door nielske90 op 15-02-2008 18:30
 

15-02-2008 18:35:51
fabrierban
fabrierban
@nieslke
De geplande capacteit in Brabant is echt voldoende, zeker nu enkele 5200'en ook nog op 3 stellen zijn gebracht. Het probleem is alleen dat de geplande stellen er niet altijd zijn. En zo lang dat zo is (ik neem aan dat elders hetzelfde speelt) lijkt het me wat overdreven om Plan V af te voeren.

Laatst bewerkt door fabrierban op 15-02-2008 18:37
 

15-02-2008 18:41:20
nielske90
nielske90
Dan moeten inderdaad de 3x V's wel in de goede 5200's terecht komen, want zie er regelmatig die wel erg druk zijn.%03%
Maar als ik je goed begrijp, bedoel jij dat er Mat'64 (dat eigenlijk aan de kant gezet wordt) vanuit andere delen van het land naar Brabant moeten als reserve-voorraad?

Laatst bewerkt door nielske90 op 15-02-2008 18:41
 

15-02-2008 18:45:20
spoorhaas
spoorhaas
Af en toe is het best wenselijk extra Plan V/T naar Brabant voor versterking... maar ovet het algemeen mogen we er nog niet over klagen, aangezien ze het nog steeds redden met 2x Vee op verschillende lijnen..  

15-02-2008 21:01:35
thom
thom
Quote
fabrier: @nieslke
De geplande capacteit in Brabant is echt voldoende, zeker nu enkele 5200'en ook nog op 3 stellen zijn gebracht. Het probleem is alleen dat de geplande stellen er niet altijd zijn. En zo lang dat zo is (ik neem aan dat elders hetzelfde speelt) lijkt het me wat overdreven om Plan V af te voeren.

Denken we naast de wens van de reizigers ook aan het financiele plaatje van een vervoerder

De gedachte zo'n plan V niet aan de kant te zetten, maar nog een jaartje aan te houden is wel leuk, maar dat kan dus alleen na een revisie.

En dan denken om een paar treinen te versterken door toch wat plan V te revisieren is leuk gedacht maar zo'n revisie kost wel een gódsvermogen en vooral met het idee wat er nog aan materieel in bestelling is kan ik me voorstellen dat NSR daar een ander idee achter heeft...

Heb ik het nog niet over het gerucht dat de Brabantse treinen te kort zijn versus de gegevens die NSR daar zelf over heeft...
 

15-02-2008 21:32:37
nielske90
nielske90
Quote
thom: Heb ik het nog niet over het gerucht dat de Brabantse treinen te kort zijn versus de gegevens die NSR daar zelf over heeft...


Maar van wanneer zijn die gegevens? Eigen actuele ervaringen (mits in grote aantallen aanwezig) zijn toch relevanter dan cijfers van meer dan een jaar terug namelijk...
 

15-02-2008 21:42:38
geertw
geertw
Quote
nielske90: Eigen actuele ervaringen (mits in grote aantallen aanwezig) zijn toch relevanter dan cijfers van meer dan een jaar terug namelijk...

Sowieso vindt er continu onderzoek plaats door de meters van Synovate: je weet wel, met die rode jasjes.
Maar hoe accuraat denk je dat jouw ervaringen zijn? Je ziet enkele treinen per dag (op een deeltraject) en dan meen je te mogen concluderen dat er een tekort aan stoptreinmaterieel is?
 

15-02-2008 21:55:06
nielske90
nielske90
Ik wil een dingen stellen: Ik heb hierboven nergens geconcludeerd dat er tekort is aan stoptreinmaterieel%05%

Die paar treinen die je op een dag ziet, als die in de spitsperiode vallen, zouden al behoorlijk relevant kunnen zijn. En jij weet ook wel dat als je in enkele weken tijd iedere keer dezelfde trein(en) ziet, en ze zitten iedere keer flink gevuld, dan mag je wel aannemen dat er iets mis is...

Daarbij, hoe lang duurt de verwerking van die gegevens, en na hoeveel onderzoeken hebben ze genoeg. Om maar aan te geven dat het dan nog best lang tijd nodig kan hebben...

Laatst bewerkt door nielske90 op 15-02-2008 21:56
 

15-02-2008 22:01:33
hvondelen
hvondelen
De 833 stond vandaag GDST in Hlm, is het zo dat ze aan de serie 800 zijn begonnen met reviseren, want de 483 staat nu terzijde terwijl de 482 net klaar is van zijn revisie%03%

Laatst bewerkt door hvondelen op 15-02-2008 22:02


http://www.flickr.com/photos/hvondelen -- De Groeten uit santpoort Noord!
 

15-02-2008 22:09:01
nielsie21
nielsie21
Ik geloof dat de 833 brandschade heeft

Laatst bewerkt door nielsie21 op 15-02-2008 22:12
 

15-02-2008 22:25:11
hvondelen
hvondelen
Aha! ok zal ook wel kunnen maar uit de foto was t niet af te lezen.
http://www.flickr.com/photos/23592001@N06/2267836014/

Laatst bewerkt door hvondelen op 15-02-2008 22:26


http://www.flickr.com/photos/hvondelen -- De Groeten uit santpoort Noord!
 

15-02-2008 23:08:32
fabrierban
fabrierban
Quote
thom:
En dan denken om een paar treinen te versterken door toch wat plan V te revisieren is leuk gedacht maar zo'n revisie kost wel een gódsvermogen en vooral met het idee wat er nog aan materieel in bestelling is kan ik me voorstellen dat NSR daar een ander idee achter heeft...


Ik wordt hier echt moe van.
Nogmaals het gaat niet om het versterken van treinen maar om het steeds weer ontbreken van materieel dat gepland is.

Laatst bewerkt door fabrierban op 15-02-2008 23:09
 

15-02-2008 23:12:21
thom
thom
Leuk dat je moe word, maar dan nog kan een zelfde gedachte van NSR de oorzaak zijn

Laatst bewerkt door thom op 15-02-2008 23:12
 

16-02-2008 09:46:25
dumpy_dump
dumpy_dump
Quote
fabrier: Ik wordt hier echt moe van.
Nogmaals het gaat niet om het versterken van treinen maar om het steeds weer ontbreken van materieel dat gepland is.
Ik word ook moe van deze discussie. Het is al heel vaak gezegd namelijk: er is geen sprake van een tekort aan plan V, het is een probleem van het verkeerde materieel op de verkeerde plaats. Dan kun je wel heel hard roepen dat er alweer een enorm tekort aan plan V in Brabant is (terwijl er 1 hele plan V mist), maar dat is dus gewoon onzin. Het enige dat ontbreekt is de wil (danwel de middelen) om de juiste hoeveelheid stellen op de juiste plek te hebben. Een probleem dat echt niet alleen bij Plan V speelt, maar ook bij al het andere materieel. En een probleem dat niet alleen in Brabant speelt, maar in heel Nederland. Hoe graag de Brabantse spotters ons dat dan ook anders willen doen geloven, heb ik het idee...
 

16-02-2008 10:51:06
broek53
broek53
Het moeten hier niet de Hoekse en Kabeljauwse Twisten worden, toch? Ik geloof dat we er nu wel achter zijn dat het voornamelijk een besturings- en beheersprobleem is, althans: op dit moment. Wat wel een speciaal effect is bij plan V: hoe kleiner de eenheid (een tweetje), hoe makkelijker er eentje weggelaten wordt onder het motto: de trein rijdt ten minste. Ik bedoel: zouden in Brabant (of waar dan ook) alle stoptreinen met 1 DDAR gereden worden, dan had je het probleem veel minder.
Maar goed: terug naar de ontwikkelingen in het park mat '64, lijkt mij.
 

16-02-2008 11:45:19
lucky
lucky
De 483 is dus vertrokken. Is de 473 nog steeds op de planning voor 5 maart? En welk stel wordt de volgende?


Voor mij is het handig om te weten welke er waarschijnlijk gaan volgen zodat ik er een jacht op kan gaan maken als ik het stel nog moet.
 


16-02-2008 12:08:07
broek53
broek53
Na de 473 komt men aan de serie 801-840 (plan V7) en die krijgen, zoals het er nu voor staat, een opknapbeurt voor een korte periode (een tot twee jaar, begreep ik). De volgende terzijdestellingen zullen de plan T's zijn, te beginnen bij de 502 of 503.  

16-02-2008 13:14:30
keesje
keesje
Die 483 reed trouwens nog best goed voor mijn gevoel, maar dat heeft verder niks met verlopen revisietermijnen te maken. Ik krijg eerder het gevoel dat Plan T aan het eind van z'n Latijn is: een ritje over de Zeeuwse lijn met zo'n stel is letterlijk en figuurlijk een schokkende ervaring. Voor wie het eens wil proberen: het stukje Rilland=Bath - Bergen op Zoom is met een Plan T net een achtbaan, tenminste dat heb ik eens in de 507 mogen ervaren...  

16-02-2008 14:12:12
2296
2296
Mooi he, dan hoef je niet in een lange rij te staan bij een pretpark maar gewoon een retourtje kopen bij de automaat en een keer op en neer tussen Rilland Bath - Bergen op Zoom.%08%%08%%08%

Maar ik ben het met je eens dat Plan T nu slecht gaat worden.

Laatst bewerkt door 2296 op 16-02-2008 14:12
 

16-02-2008 19:49:12
plant
plant
De staat van Plan T wordt inderdaad steeds slechter, maar persoonlijk vind ik de stellen er op die manier alleen maar leuker op worden! zo'n "valt-net-niet-uit-elkaar-stijl".

Jammer dat de eerste 3 V'tjes aan de kant gaan/zijn! Het is hopelijk nog ver weg, maar ik ga de stellen zeker missen!


Youri
 

16-02-2008 20:32:32
lamote_ban
lamote_ban
Wat ik me afvroeg is wat NS wil gaat inzetten in de korte stoptreinen buiten de Randstad zodra de sloop van Plan V/T op gang komt. DD-AR lijkt me wat erg ruim bemeten (zeker in de daluren) en hetzelfde geldt voor de nieuwe Sprinters 4/6. Het enige wat ik me kan voorstellen is een mix van de opgelapte Sprinters 2/3. Iemand enig idee wat het geplande scenario is?  

16-02-2008 20:45:34
fabrierban
fabrierban
Goede vraag, hoewel nog niet urgent. Voorlopig zijn er nog wel een hoop Plan V's, daarna zullen inderdaad de oude Sprinters wel doorschuiven als er veel nieuwe Sprinters binnenkomen. Die oude Sprinters (bouwjaar 1977/1983) kunnen tot ongeveer 2020 mee. Rond die tijd wordt alles aanbesteed en is alles open.  

16-02-2008 21:09:48
dumpy_dump
dumpy_dump
De nieuwe Sprinter-vieren zijn ongeveer even lang als de huidige Sprinter-drietjes (de zesjes komen overeen met een plan T), dus ook voor stille uren kan dat prima. Als een Sprinter-III goed is, is een SLT-60 (viertje) dus ook prima...  

16-02-2008 21:12:20
nielske90
nielske90
Bovendien kun je SGMm niet gebruiken buiten de randstad, omdat ze maar 125 kunnen, en buiten de Randstad zijn de afstanden tussen de stations over het algemeen toch groter...  

16-02-2008 21:34:47
fabrierban
fabrierban
Quote
dumpy_dump: De nieuwe Sprinter-vieren zijn ongeveer even lang als de huidige Sprinter-drietjes.

Dat lijkt me voor de daluren op lijnen als Eindhoven-Weert, Sittard-Heerlen, Roermond-Maastricht, Apeldoorn-Almelo, Ede-Arnhem-Zutphen, enz. toch nog steeds erg fors bemeten.
 

16-02-2008 21:38:57
willy84
willy84
Ja dat kan wel zo zijn, maar je kunt niet minder laten rijden. Zo'n probleem is dat niet. Heb je een keer de ruimte!  

16-02-2008 21:43:49
sander14
sander14
Quote
nielske90: Bovendien kun je SGMm niet gebruiken buiten de randstad, omdat ze maar 125 kunnen, en buiten de Randstad zijn de afstanden tussen de stations over het algemeen toch groter...


Ok, maar ze worden ook gebruikt op de lijnen naar Rhenen, Lelystad enz
 

16-02-2008 22:36:50
nielske90
nielske90
Dan nog kan het wel een probleem worden op sommige trajecten in Brabant, als je daar SGMm gaat rijden. Bijvoorbeeld Bd-Tb waar het erg druk is, maar zelfs op Ehv-Dn is er voor de stoptrein vrijwel geen speling...

EDIT: Dit gaat over de spoorcapaciteit...;)

Laatst bewerkt door nielske90 op 16-02-2008 23:10
 

16-02-2008 22:50:25
jordydl1
jordydl1
drukte in de spits waarschijnlijk??
op dinsdag middag is de 3600 half leeg
 

16-02-2008 22:53:02
fabrierban
fabrierban
Die drukte slaat op het aantal treinen, niet op het aantal reizigers.  

16-02-2008 22:53:41
mren
mren
Het gaat dan ook over de stoptrein.
En in de middag tussen de spitsen is geen geschikt moment om te bekijken of je capaciteit voldoende is. En al helemaal niet op dinsdag, omdat het op maandag en vrijdag ook nog eens drukker is dan op dinsdag.
 

16-02-2008 23:09:29
nielske90
nielske90
Voor alle duidelijkheid. Ik had het over de spoorcapaciteit!  

16-02-2008 23:31:02
dumpy_dump
dumpy_dump
Die Helmondse stations liggen erg dicht op elkaar. Mijn gezonde boerenverstand zegt me dat de rijtijden van SGMm en die van plan V op de Brabantse stoptreintrajecten elkaar niet erg veel ontlopen.

De 5200 (Dn-Tbwt) heeft trouwens dienstregelingen geleden ook al met Sprinters gereden. Ben alleen een beetje kwijt wanneer dat was, en hoe de rijtijd van die serie toen was. Iemand?
 

16-02-2008 23:35:23
jordydl1
jordydl1
eind 2006 hebben de SGMm 3tjes trouwens ook 2 maanden het plan v mat vervangen in de 8800 dus het is blijkbaar wel overal goed haalbaar want in alphen is een virm net zo laat als een SGMm er in die tijd was (er was geen aanpassing van de dienstregeling bij intreden van de sprinters)  

16-02-2008 23:39:05
mren
mren
Quote
nielske90: Voor alle duidelijkheid. Ik had het over de spoorcapaciteit!

En over het algemeen is niet de capaciteit van het spoor maatgevend, maar vooral de perroncapaciteit, en daar worden de dienstregelingen min of meer aan opgehangen door enkele beperkte factoren die via aansluiteningen en stationscapaciteit zo ongeveer netwerkwijde invloed hebben.
 

17-02-2008 10:04:29
geert
geert
En als er SGMm in Brabant gaat rijden, is dit een come-back van SGM. Heb nog wel dia's van gele sprinters in Boxtel, Oisterwijk, Helmond, Deurne etc.... Dus ze zijn daar dan bepaald niet voor het eerst.

Groetjes,
Geert.
 

17-02-2008 10:16:27
fabrierban
fabrierban
Het is natuurlijk niet alleen Brabant, maar je praat ook over Limburg en het Oosten. SGM in Brummen, wie had dat nog ooit kunnen denken.  

17-02-2008 12:49:37
edegroot
edegroot
Zullen we hier weer een beetje proberen om het over Mat'64 te gaan hebben ??  

17-02-2008 15:52:51
Somda
Somda
Quote
nielske90: Bovendien kun je SGMm niet gebruiken buiten de randstad, omdat ze maar 125 kunnen, en buiten de Randstad zijn de afstanden tussen de stations over het algemeen toch groter...

Ze kunnen mss wel 125 km/h laat maar 120 km/h toe.
 

17-02-2008 17:02:45
nielske90
nielske90
Quote
dumpy_dump: Die Helmondse stations liggen erg dicht op elkaar. Mijn gezonde boerenverstand zegt me dat de rijtijden van SGMm en die van plan V op de Brabantse stoptreintrajecten elkaar niet erg veel ontlopen.

De 5200 (Dn-Tbwt) heeft trouwens dienstregelingen geleden ook al met Sprinters gereden. Ben alleen een beetje kwijt wanneer dat was, en hoe de rijtijd van die serie toen was. Iemand?


Met de 5200 is het als volgt:
In Dn vertrekt eerst de 1900 ri.Gvc. Vervolgens komt de 1900 ri.Vl binnen, en pas dan kan de 5200 weg. Gezien de hoeveelheid stations in Helmond, heeft ie bij vertrek in Ehv nog 12 minuten voorsprong op de volgende 1900. Deze 12 minuten is ie in de praktijk in Ot kwijt, waardoor de achteropkomende 1900 in de remmen kan knijpen. Vanaf dan moment zit ie eigenlijk al in de weg.

Conclusie, de 5200 zit nu al te krap in zijn vel. Tussen Hmbv-Ehv en Ehb-Tb zal je zoveel tijd gaan verliezen als je SGMm gaat rijden, dat de 1900 steevast met 5 a 10 minuten vertraging zal aankomen in Tb.

Enige speling die je kunt krijgen is een grote aanpassing aan station Deurne. Spoor 3 zou dan moeten worden doorgetrokken ri.Vl, en moet de mogelijkheid van 11 bakken krijgen. Tevens moeten de wissels náár spoor 3 minder scherp worden, zodat goederen op snelheid ook over spoor 3 kunnen. Spoor 2 word dan het spoor waar de stoptrein gaat keren (en daarmee niet hoeft te wachten op de IC naar Venlo). Dit gaat echter alleen als de wissel van 2 naar 1 een stukje wordt verplaatst. Als je dit doet, krijg je een tijdwinst van een minuut of 7. Heb dan alleen geen idee of ie dan ergens anders in de knoei komt met treinen, maar dat valt wel mee volgens mij.

Lijkt mij dat het noodzakelijk is om Mat'64 te blijven rijden, of enig ander materieel dat 140 kan...

Laatst bewerkt door nielske90 op 17-02-2008 17:05
 

17-02-2008 17:02:47
admin
Moderator
admin
Dat gaat dus niet over Mat'64 Joop.

admin: Bij deze nogmaals: on-topic vanaf nu!


Met vriendelijke groet, Peter van der Leek
 

26-02-2008 21:45:24
broek53
broek53
Quote
broek53: Na de 473 komt men aan de serie 801-840 (plan V7) en die krijgen, zoals het er nu voor staat, een opknapbeurt voor een korte periode (een tot twee jaar, begreep ik). De volgende terzijdestellingen zullen de plan T's zijn, te beginnen bij de 502 of 503.
Alvast voor de spotters (zo'n forum is dit immers ): Het begint bij de 503, die op 29 mei aan het einde van alle revisietermijnen-met-verlenging komt.
 

26-02-2008 21:47:59
lucky
lucky
Misschien zouden de mensen die de bijzondere stellen posten dit stel kunnen opnemen zodat bepaalde mensen het stel misschien nog kunnen spotten voor ie definitief verdwijnt? (Hetzelfde met plan V stellen)

Laatst bewerkt door lucky op 26-02-2008 21:48
 

26-02-2008 21:59:28
taigagaai
Moderator
taigagaai
Ik denk dat het wel gebeurd. Dat is in het verleden ook gebeurd met de eerste serie's V1-V3, de 460 en 461.  

26-02-2008 22:58:58
dh3201
dh3201
Als je daar na 44 jaar nu nog achteraan moet rennen.... %08%


Shqiperise-lopers?
 

26-02-2008 23:14:16
lucky
lucky
Niet iedereen leeft al zo lang op deze aarbol he.  

26-02-2008 23:29:31
broek53
broek53
Tsja, en Wadlopers mochten willen dat ze zou oud geworden waren. Maarre: als voorstel voor het opnemen van de inzet zouden nu de 473 (nog een ruime week) en straks de 503 kunnen gelden. Na de 503 volgt pas in juli de 504, in augustus de 502 en 506, in september de 505, oktober de 507 en december de 508 en 509.
Bij de plan V's staan voor de 800-en voorshands opknapbeurten op het programma.
 

06-03-2008 21:10:29
dh3201
dh3201
Niets zo veranderlijk als de NS, het herstel van de 852 (met Bk 912) en 523 gaat nu toch weer niet door. De schadebakken zullen binnen niet al te lange tijd worden afgevoerd naar de sloop.


Shqiperise-lopers?
 

06-03-2008 21:15:50
broek53
broek53
Voortschrijdend inzicht heet dat. En daar waar NS een paar maanden geleden nog dacht in een aanhoudend materieeltekort te zitten, is nu pas echt goed doorgedrongen dat er zonder veel extra moeite volgend jaar 150 bakken op strategische reserve zullen staan te staan (let op de term "flexpark", dat gaan we nog heel veel horen).  

06-03-2008 21:34:28
floriss
floriss
Die 150 bakken is dat voornamelijk Plan V en T of geldt dat bijvoorbeeld ook voor ICK of ander materieel?  

06-03-2008 22:00:34
2296
2296
Ik denk dat het alleen maar geld voor ICK. Bij mat 64 plan V en T zijn immers dan een aantal revisie termijnen verlopen en kunnen dan niet meer ingezet worden voor ze revisie hebben gehad.  

06-03-2008 22:14:53
timtrein
timtrein
Bij 'strategische reserve' denk ik eerder aan mottenballen a la mat'64  

06-03-2008 22:21:33
1631
1631
Vanmiddag rond 15.30u stond aannnemelijk de 473 op eigen kracht voor de poort van de Dgr.  

06-03-2008 22:24:10
lamote_ban
lamote_ban
Quote
broek53: Voortschrijdend inzicht heet dat. En daar waar NS een paar maanden geleden nog dacht in een aanhoudend materieeltekort te zitten, is nu pas echt goed doorgedrongen dat er zonder veel extra moeite volgend jaar 150 bakken op strategische reserve zullen staan te staan (let op de term "flexpark", dat gaan we nog heel veel horen).

Toch vraag ik me af waar die enorme berg overtollig materieel vandaan gaat komen, want zoveel nieuws komt er voorlopig nog niet bij. Stagneert het vervoer (1% groei staat voor ongeveer 25 bakken), wordt het efficienter ingezet, minder storingen?
Verder wil ik niet rot doen maar ik ben deze week rond Ehv al weer drie keer geconfronteerd met treinen die korter waren dan ze volgens planning zouden moeten zijn (zowel Mat 64 als ICM), dus ik vraag me af of er echt zulke overschotten zijn of dat gewoon de operationele reserve wat krapper gepland wordt om de winst wat op te krikken.

Laatst bewerkt door lamote_ban op 06-03-2008 22:31
 

06-03-2008 23:00:33
vinny004
vinny004
Er staan in ieder geval wat Wadlopers te niksen...  

06-03-2008 23:01:51
thom
thom
Volgens mij hebben we het hier over het materieelpark van NSR, niet over dat van NSFS
Er zit maar een klein verschil in en een hoop verbanden, maar NSR zal zich niet rijk rekenen aan die DH's...

Laatst bewerkt door thom op 06-03-2008 23:02
 

06-03-2008 23:21:47
broek53
broek53
Quote
lamotep: Toch vraag ik me af waar die enorme berg overtollig materieel vandaan gaat komen, want zoveel nieuws komt er voorlopig nog niet bij. Stagneert het vervoer (1% groei staat voor ongeveer 25 bakken), wordt het efficienter ingezet, minder storingen?
Verder wil ik niet rot doen maar ik ben deze week rond Ehv al weer drie keer geconfronteerd met treinen die korter waren dan ze volgens planning zouden moeten zijn (zowel Mat 64 als ICM), dus ik vraag me af of er echt zulke overschotten zijn of dat gewoon de operationele reserve wat krapper gepland wordt om de winst wat op te krikken.
Ach ach ach. Op dat laatste ga ik niet meer in, men drinke zijn eigen azijn maar op.
Ik heb gemeld dat we het over een verwacht overschot hebben van volgend jaar, eind 2009. Dan zijn er 200 bakken VIRM bij en een stel of tig SLT, en dan is 150 enkeldeksbakken nog een vrij conservatieve inschatting. Het is overigens ook maar een slag in de lucht, gebaseerd op het feit dat je met dat VIRM gemakkelijk de hele vloot ICK aan de kant kan zetten. ZOU kunnen zetten, begrijp mij niet verkeerd. Om bij dit topic te blijven: plan T aan de kant, over het staken van opknapbeurten aan plan V wordt nagedacht en een van de keuzes wordt inderdaad: gaat ICK in de motteballen of mat '64 snel aan de kant. De uitkomst, kan ik voorspellen zonder voorkennis of glazen bol, zal een mix van beide zijn.
 

07-03-2008 00:36:30
willy84
willy84
Oprijden van materieel tot revisie beurten lijkt mij commercieel technisch het meest voor de hand liggend. De grote instroom van nieuw materieel is een vast staand gegeven tenzij zich er op technisch gebied nog tegenslagen zullen voordoen. Wat niet aannemlijk is daar VIRM en SLT beide een bestaand ontwerp zijn welke wat aangepast is. Schattingen van de omvang van het materieel park moeten dan ook redelijk gemaakt kunnen worden, lijkt mij.
Dan zou je extra materieel kwijt kunnen, in extra op te richten diensten, wat gezien de extra kosten niet heel aannemlijk is.
Voor de rest is het park dan afhankelijk van de reizigers groei. De economische vooruitzichten zijn niet heel rooskleurig, maar ook niet heel slecht. Dus daar moet je geen grote groei uit verwachten.
Dan komt je enkel nog uit bij politieke factoren. Er wordt momenteel gediscussieerd over een OV kaart voor MBO scholieren. (Doe je voltijd en ben je boven de 18 dan heb je al een OV) maar dat willen bepaalde politieken partijen uitbreiden. Ik acht de kans daarop op dit moment niet zo groot in, vanwege de kosten.
Voor wat betreft weg beprijzing; dat zie ik komende jaren ook nog niet van de grond komen dus effecten daarvan verwacht ik voorlopig niet.

Laatst bewerkt door willy84 op 07-03-2008 00:38
 

07-03-2008 01:00:16
vinny004
vinny004
Wat echter wel bekend is dat men in de Randstad éindelijk eens dat spoorboekjeloosrijden wil gaan invoeren, er belangrijke infrastructurele uitbreidingen zijn (Randstadspoor, Hanzelijn, corridor Schiphol - Almere etc.), en dat sommige provincies graag verdubbelde frequenties zien en dan valt op te merken dat dat materieeloverschot maar zeer tijdelijk zal zijn. Zeker als mat '64 en ICK uitstroomt.  

07-03-2008 07:49:27
salieri
salieri
Quote
vinny004: Er staan in ieder geval wat Wadlopers te niksen...
Die van Veolia hebben geen ATB meer.
 

07-03-2008 08:53:31
broek53
broek53
Quote
vinny004: Wat echter wel bekend is dat men in de Randstad éindelijk eens dat spoorboekjeloosrijden wil gaan invoeren, er belangrijke infrastructurele uitbreidingen zijn (Randstadspoor, Hanzelijn, corridor Schiphol - Almere etc.), en dat sommige provincies graag verdubbelde frequenties zien en dan valt op te merken dat dat materieeloverschot maar zeer tijdelijk zal zijn. Zeker als mat '64 en ICK uitstroomt.
daarom stroomt het in principe ook niet uit (op plan T na, verwacht ik), maar wordt het terzijde gesteld in dat "flexpark". Niet voor niets investeert NS nogal wat in beveiligd en deels overdekt wegzetten van materieel (Amersfoort en Dijksgracht zijn puur NS-investeringen, ProRail doet daar niets aan).
 

07-03-2008 09:32:31
rob46
rob46
Quote
broek53: Het komt erop neer dat NS ze weggeeft, omdat weggeven goedekoper is dan laten slopen. Aan dat weggeven zitten ongetwijfeld de nodige contractuele voorwaarden natuurlijk - maar zeker is wel dat ze niet meer van NS zijn.

De brandweerorganisaties zijn eigenaar van de treinstellen, die men permanent voor oefeningen gebruikt. Iedere organisatie richt het treinstel naar eigen behoefte in, zodat men jaren kan oefenen in en bij zo'n treinstel. Voor afvoer op termijn is men ook zelf verantwoordelijk.

Laatst bewerkt door rob46 op 07-03-2008 09:36
 


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina's):

Plan V - Plan T
RailWiki.nl