Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina's):

Plan V - Plan T
RailWiki.nl
03-01-2011 15:34:54
rob46
rob46
In die tussentijd heb ik geen berichten uit Asd over mutaties ontvangen dus aannemelijk nog steeds bij Aswpl.  

03-01-2011 21:57:15
thom
thom
Ja, ik dacht er ineens aan en voordat ik wat zeg en blijkt dat ze net in de tussentijd verdwenen zijn  

13-01-2011 09:44:01
taigagaai
Moderator
taigagaai
Hoe zit het met de benaming van de verschillende revisie's die de stellen hebben gehad? De laatste grote voor Plan V is de R6 geweest, begin deze eeuw. De serie V4 - V6 hebben nog een R7 gehad. De vorige grote revisie vond plaats in de eerste helft van de jaren 90. Was dit de R5 of heette deze toen anders? In 1982 hebben o.a de 955, 962 en 964 een grote revisie gehad nadat zij eerder Hlmwph waren binnen gelopen voor schade herstel. Was dit dan R3? Want tussen 1982 en 1995 zouden de stellen nog maals een grote revisie gehad moeten hebben, gezien de tijd er tussen. De R4 dan? En wat hielden de R1 en R2 in, als deze er al waren? Want als ik terug reken vanaf 1982 voor de 3 boven genoemde stellen, kom ik jaren tekort vanaf hun aflevering, wat in ca 1974 gebeurd moet zijn. Of waren de revisie termijnen toen veel korten dan de huidige van 7 jaar en 9 maanden?  

13-01-2011 10:31:13
john563
john563
bij plan V was ongeveer de vuistregel:
R2 bij 7,5 jaar
R3 bij 15 jaar
R4 bij 22,5 jaar
R6 bij 30 jaar
R7 toegevoegde beurt.

Aleen de R4 was de grote beurt.

En dan heb je ook de H beurten in de lijnwerkplaats.
 


13-01-2011 11:14:57
Bob1991
Bob1991
Trouwens, om even in de lijn van interieur & revisies te blijven:

Waarom waren de stellen uit de gesloopte series v1/v2/v3 wel uitgerust met een (mooier in mijn ogen) moderner interieur dan de meeste turquoise kleurige plan V's.. Het 'koffiebonen' interieur lijkt mij toch later geplaatst dan het turquoise interieur..

Beetje zonde alleen om dat nieuwere interieur te plaatsen als de stellen toch al snel gesloopt zouden worden lijkt me.. Want nu hebben alleen de stellen 921-965 dat interieur nog..
 

13-01-2011 11:17:22
Pim530
Pim530
Jij bedoelt met 'koffieboneninterieur' dus het paars?  

13-01-2011 11:19:05
Bob1991
Bob1991
Klopt (koffiebonen omdat er zo'n soort motief op de banken zit)

Laatst bewerkt door Bob1991 op 13-01-2011 11:19
 

13-01-2011 11:57:09
vrijgezel
vrijgezel
Quote
Bob1991: Trouwens, om even in de lijn van interieur & revisies te blijven:

Waarom waren de stellen uit de gesloopte series v1/v2/v3 wel uitgerust met een (mooier in mijn ogen) moderner interieur dan de meeste turquoise kleurige plan V's.. Het 'koffiebonen' interieur lijkt mij toch later geplaatst dan het turquoise interieur..


De stellen serie 401 kregen net een verbouwing van de bagageruimte tot "multifunctionele-ruimte". Omdat met toen toch bezig was, werd de rest van het interieur ook 'meegenemen'. Dat was in dezelfde periode dat de serie 921 (en jonger) de R4 in ging. Vanaf de serie 441 en 801 sloeg de eerste bezuiniging toe en vanaf de serie 871 nog meer (hierbij werd de postafdeling niet meer verbouwd).
 

13-01-2011 12:00:06
lex_t
lex_t
Quote
vrijgezel:

De stellen serie 401 kregen net een verbouwing van de bagageruimte tot "multifunctionele-ruimte".


Ik vond het toen al een wel heel grondige verbouwing voor dit bejaarde materieel.
Hoe lang hebben ze zo uiteindelijk gereden?
 

13-01-2011 12:11:20
taigagaai
Moderator
taigagaai
@ John, bedankt voor de verheldering. De R4 was dus tweede helft jaren 80 zeg maar.

Kofffiebonen is vanaf ca 1995 ingebouwd. Sommige stellen zijn hiervoor speciaal terug geroepen, nadat zij al gereviseerd waren.
 

13-01-2011 22:44:39
timtrein
timtrein
Halverwege de revisie (R6?) met verbouwing van de bagageruimte tot multi-ruimte is alsnog (!) besloten de stellen van een herbekleed / vernieuwd interieur te voorzien. NB: toen hadden ze toch nog een rood interieur?
Zo'n beetje de halve serie is toen inderdaad speciaal daarvoor (!) teruggeroepen. En 8 jaar later stonden ze bij de sloop...
 

13-01-2011 23:41:26
dh3201
dh3201
Was bij de eerste series bij de R4 het oude groene interieur vervangen door het rode?

Bij de series V4-V6 werd het rode interieur vanaf 1989 (was dat de R4 toen) vervangen door zeegroen en blauw.


Shqiperise-lopers?
 

14-01-2011 10:36:17
jorgo
jorgo
@dh3201, ik kan me herinneren rond 1986 nog op groengrijs kunstleer te hebben gezeten in een V1-V3. Volgens de vuistregel van john563 zou dat (ongeveer) kunnen kloppen, V1-V3 is vanaf 1966 gebouwd; men zou dan iets hebben voorgelopen want er waren er toen ook al met rood kunstleer.

@timtrein: ik kan me werkelijk niet herinneren dat er V1-V3 in de combinatie rood kunstleer+verbouwde bagageruimte hebben rondgereden, dus vandaar dat mij deze geschetste praktijk merkwaardig voorkomt. Maar ik laat mij graag van het tegendeel overtuigen.
 

14-01-2011 10:53:18
broek53
broek53
Zover mijn herinnering strekt is bij V1-3 de verbouwing van de bagageruimte tegelijk uitgevoerd met het nieuwe interieur. Inderdaad tijdens de laatste kleine revisie, waarbij de eerste stellen van de serie na de technische revisie nog teruggehaald zijn om alsnog verbouwd te worden. De combinatie rood interieur met verbouwde bagageruimte is er volgens mij niet geweest.  

14-01-2011 16:16:27
timtrein
timtrein
Oja dan was dat het. In elk geval zijn ze na de technische revisie inderdaad speciaal teruggehaald voor interieur (en dus bagageruimte). Waar ze inderdaad maar pakweg 8 jaar van hebben kunnen genieten!  

14-01-2011 16:22:43
broek53
broek53
Een deel kreeg het direct, de eerste stellen zijn later teruggehaald.Het was de begintijd van het routemanagement, dezelfde tijd waarin plan T richting sloop rechtsomkeert maakte, een revisie met verbouwing van de BD en dat vreselijke interieur met te krap geplaatste stoelen kreeg - de reden kortom waarom zij het zo'n 45 jaar hebben volgehouden.
Bij plan V ging het ook om zoveel mogelijk zitplaatsen in bestaand materieel en vooral geen nieuw materieel aanschaffen; vandaar de plan V1-3-actie (en bijvoorbeeld ook het afblazen van het IC Plus-gebeuren, vervangen door de grote revisie waarbij er ook weer meer zitplaatsen in een rijtuig gemaakt werden).
 

14-01-2011 23:12:16
thom
thom
In het kader van deze discussie, is er ook ergens iemand die gewoon een schemaatje of tabelletje heeft welke serie plan Victor nou welk interieur had in welk tijdperk?
Zoiets zou een hoop duidelijk maken als aanvulling op deze tekstuele uitleggen...
 

15-01-2011 11:19:56
broek53
broek53
Om het maar weer eens over de actualiteit te hebben: de Zaanstraat werd in december onder andere heropend om tussenbeurten/veiligheidsbeurten aan plan V uit te voeren dat over zijn revisietermijn heen gaat. Nu DDM-1 weer in de vaart is, zou de ruimte ervoor moeten zijn. Weet iemand of er ook daadwerkelijk plan V's behandeld worden in de Zaanstraat?  

15-01-2011 12:05:55
Rolffiej19
Rolffiej19
Ja zeker maar alleen een bepaalde serie V`s worden behandeld ik weet toevallig dat de volgende er zijn(geweest) 903,875,45*,866 en nog een aantal voor de TCB`s

Ook de 531 is laatst van de dijksgracht afgekomen gesleept door NT700 naar aswpl en daar van zijn draaistellen ontdaan en op nooddraaistellen geplaatst

Laatst bewerkt door Rolffiej19 op 15-01-2011 12:07
 

15-01-2011 12:37:35
broek53
broek53
Dan is het raadsel van de 531 ook weer opgelost, dank. In principe zouden de plan V's in de Zaanstraat "ondergebracht" die eigenlijk per 12 december afgevoerd zouden worden, namelijk de 841-905. Ik wist alleen niet of het ook werkelijk gebeurde (plannen veranderen nogal eens). Wordt er nu ook door monteurs gewerkt die vroeger in de Zaanstraat werkten, of is het allemaal inhuur van Strukton?  

15-01-2011 15:44:21
tripleklep
tripleklep
Gisteravond is plan V 861 achter loc 1750 uit Haarlem vertrokken. Ik neem aan naar de Dijksgracht? Het stel van geplukt van o.a. één schortplaat onder de automatische koppeling door de werkplaats Haarlem.  

15-01-2011 15:46:00
ettenrail
ettenrail
Niet naar Dgr want:
Quote
WesselE: Lok 1750 met stel 861 op sleeptouw passeerde Gdm om 20.22 richting Ht.
 

15-01-2011 20:29:58
timtrein
timtrein
Klinkt als Maastricht.

Schemaatje voor Thom, voor zover ik het uit m'n hoofd weet:

401-438: in dienst grijs, later rood, later (begin jaren '90) paars
441-920: in dienst rood (toch?), later groen/zeeblauw
921-965: in dienst rood (toch?), medio jaren '90 paars
 

16-01-2011 12:44:10
Rolffiej19
Rolffiej19
@Broek : De Strukton monteurs waren er in het begin wel, maar dat schoot niet op. Nu werkt het (voormalige) personeel van de Zaanstraat weer aan de treinen (komen van OB HSA)

Laatst bewerkt door spiketrain op 16-01-2011 12:55, reden: Interpunctie
 

18-01-2011 18:14:11
broek53
broek53
Quote
ettenrail: Niet naar Dgr want:
Quote
WesselE: Lok 1750 met stel 861 op sleeptouw passeerde Gdm om 20.22 richting Ht.

Vorige week is de 861 een paar dagen in het RB Haarlem binnen geweest en daarna vertrokken met bestemming "Eindhoven opleiding". Staat hij nu in Eindhoven, zover bekend?
 

18-01-2011 18:22:52
timtrein
timtrein
Dus niet in dienst gesteld? Dan lost het materieeltekort zich langzamerhand wel op?  

18-01-2011 19:05:23
kevinevers
kevinevers
Quote
broek53:
Quote
ettenrail: Niet naar Dgr want:
Quote
WesselE: Lok 1750 met stel 861 op sleeptouw passeerde Gdm om 20.22 richting Ht.

Vorige week is de 861 een paar dagen in het RB Haarlem binnen geweest en daarna vertrokken met bestemming "Eindhoven opleiding". Staat hij nu in Eindhoven, zover bekend?


Gisteren heb ik een melding gedaan dat er een stel zonder schortplaat in Ehv stond op spoor 31. Dus aannemelijk dat het de 861 is.

Laatst bewerkt door kevinevers op 18-01-2011 19:05
 

19-01-2011 01:06:25
broek53
broek53
Quote
timtrein: Dus niet in dienst gesteld? Dan lost het materieeltekort zich langzamerhand wel op?
jawel, zelfs vrij snel. Nu is het nooit de bedoeling geweest om plan V's te reactiveren, alleen om stellen niet terzijde te stellen. Kweenie of ik het hier al gemeld had, maar de oorspronkelijke bedoeling was dat alle stellen van 841 tot en met 905 inmiddels buiten dienst zouden zijn. M.a.w.: die zijn nu allemaal extra beschikbaar.
 

19-01-2011 09:10:46
taigagaai
Moderator
taigagaai
Quote
timtrein: Klinkt als Maastricht.

Schemaatje voor Thom, voor zover ik het uit m'n hoofd weet:

401-438: in dienst grijs, later rood, later (begin jaren '90) paars
441-920: in dienst rood (toch?), later groen/zeeblauw
921-965: in dienst rood (toch?), medio jaren '90 paars
Met de binnenkomst van de965 op 9 oktober 1998 in Haarlem verdween het rode interieur van Plan V.
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


29-01-2011 14:04:15
OBASD
OBASD
Inmiddels wordt er ODH & TCB gegeven aan een park van 45 stellen plan V, dit vooralsnog tot 1 April.
Het personeel bestaat uit deels Structon deels Nedtrain (OHSA).
Er zijn in die tussentijd ook nog enige EBK's behandeld (875 & 441), de 531 is op het AW behandeld voor 8 draaistel verwisselingen. Mogelijkerwijs worden er nog 2 tweetjes op nooddraaistellen geplaatst.
Tevens is er nog een wiestelverwisseling geweest aan een DDM1.

Ik zal eens kijken wat er nog aan Mat 64 op de Zaanstraat staat en alhier vermelden.

Mr.Zaanstraat
 

29-01-2011 15:36:31
Erikvd12
Erikvd12
Ik heb een vraag: wanneer loopt ongeveer de revisietermijnen van de plan V's 441-482?  

29-01-2011 19:28:38
timtrein
timtrein
De revisie van die stellen (NB: 441-483 is het) is in augustus 2006 begonnen, en liep tot ergens in 2007. Tel daar 7 3/4 jaar bij op, dan loopt de reguliere termijn af. Dan heb je het dus over zo'n beetje halverwege 2014 tot begin 2015. Maar dat gaan ze niet halen hoor

Laatst bewerkt door timtrein op 29-01-2011 19:28
 

30-01-2011 12:37:25
OBASD
OBASD
Huil of juich niet te vroeg, het is afhankelijk van o.a. SLT maar ook de evt. toename van reizigers, de 10 minuten dienst, etc. etc.
Kortom alles is mogelijk.

Mr. Zaanstraat
 

31-01-2011 20:02:56
OBASD
OBASD
Nou daar gaat ie dan:

Op de WGM staat: 470,483,809,812,817,818,822,824,825. Mogelijkerwijs staat er nog een bots bij de wasstraat maar daar ben ik vandaag niet geweest. Mogelijkerwijs staat deze al op de Dijksgracht.
De Zaanstraat zal ik morgen opnemen.

Mr. Zaanstraat

Laatst bewerkt door OBASD op 31-01-2011 20:05
 

31-01-2011 20:05:08
thom
thom
Aan terzijde gestelde mat'64 staat er op de Zaanstraat de 831, 836, 507 en 516.  

31-01-2011 20:06:23
OBASD
OBASD
En de 531 waarvan de bedoeling is dat hij naar de Dijk terug gaat.  

31-01-2011 22:18:53
nls911
nls911
Vergeet ook niet de 857 deze staat tegen de 516 aan.  

02-02-2011 12:56:41
Jannn2009
Jannn2009
Wat is eigenlijk de reden dat de 503 en de 508 wél gesloopt zijn, de de rest van de T's nog ergens in NL staan? Had de sloper niet genoeg capaciteit of werd het NS te duur? Ik heb het geprobeerd na te zoeken in het forum, maar heb daar geen antwoord kunnen vinden.. dus vandaar!  

02-02-2011 13:41:32
broek53
broek53
Een groot deel van de handel aan terzijde staand mat '64 is verkocht aan sloper Beelen. En die heeft de grootste moeite aan te tonen aan de Arbeidsinspectie dat hij treinstellen kan slopen volgens de jongste regels voor het omgaan met asbest. Daarom staan de 508 en 503-bakken ook nog steeds opgestapeld bij een sloper in Zaandam. Ook een proef met de sloop van de 840 in Groningen is kennelijk niet geslaagd, want daarna is er ook niets meer gebeurd.  

02-02-2011 13:44:23
RSK-Mat92
RSK-Mat92
Bijzonder dat een scherpere regelgeving leidt tot een soort uitstel van executie. Niet dat ik bezwaren heb, maar toch


Met vriendelijke groet, Robin
 

02-02-2011 13:47:46
peterselie
peterselie
Quote
broek53 (wo 02 feb 2011 13:41:32 https://www.somda.nl/forum/2078/p316380/): Een groot deel van de handel aan terzijde staand mat '64 is verkocht aan sloper Beelen. En die heeft de grootste moeite aan te tonen aan de Arbeidsinspectie dat hij treinstellen kan slopen volgens de jongste regels voor het omgaan met asbest. Daarom staan de 508 en 503-bakken ook nog steeds opgestapeld bij een sloper in Zaandam. Ook een proef met de sloop van de 840 in Groningen is kennelijk niet geslaagd, want daarna is er ook niets meer gebeurd.

De sloop van onder meer de 840 was bij SimmereN en niet bij Beelen zelf.
 

02-02-2011 14:09:14
thom
thom
Quote
RSK-Mat92 (wo 02 feb 2011 13:44:23 https://www.somda.nl/forum/2078/p316381/): Bijzonder dat een scherpere regelgeving leidt tot een soort uitstel van executie. Niet dat ik bezwaren heb, maar toch

Kunt je afvragen zoals de stellen nu lijden, of het wel uitstel van executie is ...

Laatst bewerkt door thom op 02-02-2011 14:09
 

02-02-2011 14:36:49
MDDM
MDDM
We hebben het over een dood stuk ijzer, en niet over een groot aantal wezens (in welke vorm dan ook) die lijden.


Gr Joop mcn Lls
 

02-02-2011 14:55:25
verschuyl
verschuyl
Is er niet ergens een autosloperij die dit klusje wil klaren?


Groet'n uut Tubberg'n, Jacco
 

02-02-2011 14:55:45
broek53
broek53
Quote
peterselie (wo 02 feb 2011 13:47:46 https://www.somda.nl/forum/2078/p316382/):
Quote
broek53 (wo 02 feb 2011 13:41:32 https://www.somda.nl/forum/2078/p316380/): Een groot deel van de handel aan terzijde staand mat '64 is verkocht aan sloper Beelen. En die heeft de grootste moeite aan te tonen aan de Arbeidsinspectie dat hij treinstellen kan slopen volgens de jongste regels voor het omgaan met asbest. Daarom staan de 508 en 503-bakken ook nog steeds opgestapeld bij een sloper in Zaandam. Ook een proef met de sloop van de 840 in Groningen is kennelijk niet geslaagd, want daarna is er ook niets meer gebeurd.

De sloop van onder meer de 840 was bij SimmereN en niet bij Beelen zelf.
Ja, en de 503 en 508 staan bij de Zaanse Schroothandel en ook niet bij Beelen zelf (te Vlaardingen), al komen ze daar wel vandaan (!)
 

02-02-2011 14:56:55
MDDM
MDDM
@verschuyl: Die zullen er vast wel zijn. Maar zolang er asbest in het spel is, is iedereen zeer terug houdend. En dat is te begrijpen.


Gr Joop mcn Lls
 

02-02-2011 15:01:23
verschuyl
verschuyl
Daar deden ze 20 jaar geleden niet moeilijk over met Plan E. Die reden ze bij de Binckhorst zo naar de sloper.


Groet'n uut Tubberg'n, Jacco
 

02-02-2011 15:05:48
MDDM
MDDM
Tja, 20 jaar geleden deden ze niet zo moeilijk bij het verwerken van asbest. Die regels zijn in de loop der jaren wel wat aangescherpt, nadat uit onderzoek ik gebleken dat het erg schadelijk is voor de gezondheid en milieu.


Gr Joop mcn Lls
 

02-02-2011 15:24:00
103 220-0
103 220-0
Quote
verschuyl (wo 02 feb 2011 15:01:23 https://www.somda.nl/forum/2078/p316404/): Daar deden ze 20 jaar geleden niet moeilijk over met Plan E. Die reden ze bij de Binckhorst zo naar de sloper.
Maar daar heeft die sloper uiteindelijk wel heel wat problemen mee gekregen. Was niet helemaal legaal.
 

02-02-2011 15:26:48
broek53
broek53
Quote
verschuyl (wo 02 feb 2011 15:01:23 https://www.somda.nl/forum/2078/p316404/): Daar deden ze 20 jaar geleden niet moeilijk over met Plan E. Die reden ze bij de Binckhorst zo naar de sloper.
Nou, dat is nu net het verkeerde voorbeeld. Plan E zat vol met het heel gevaarlijke blauwe asbest. Dat werk is stilgelegd en de sloper heeft een grote boete gehad. Daarna ging het op AhGE nog een keer mis en daarna is NS van ellende in zee gegaan met Hollandia, dat een spciale asbestloods liet bouwen in ruil voor de belofte dat ze alle hondekoppen en alle plan E's mochten slopen.

Laatst bewerkt door broek53 op 02-02-2011 15:27
 

02-02-2011 15:57:28
verschuyl
verschuyl
Ow. Ik weet wel dat die sloper lekker snel ging. Die deed bijna een rijtuig per dag toen die aan het slopen was.
En wat voor asbest zit er nu in die stellen dan? Kan er dan niet weer een asbestloods gemaakt worden of is die van Hollandia er nog? Heeft Vlasman wel zo'n loods dan? die heeft ook wel stellen gesloopt.


Groet'n uut Tubberg'n, Jacco
 

02-02-2011 16:05:25
BGM104
BGM104
Even over een andere boeg: is de verwachting nog steeds dat vanaf pak em beet komende zomer mat64 alleen nog tuft tussen Zl-Emn? Na de winter zou er dan in hoog tempo mat64 uitmoeten, vraag me af of dat wel zo realistisch is.  

02-02-2011 16:05:32
broek53
broek53
NS zit een beetje klem, ofwel lacht in zijn vuistje, dat weet ik niet. In ieder geval ligt de poffer bij sloper Beelen, die een contract met NS gesloten heeft en het nu niet waar kan maken.  

02-02-2011 16:11:38
broek53
broek53
Quote
BGM104 (wo 02 feb 2011 16:05:25 https://www.somda.nl/forum/2078/p316424/): Even over een andere boeg: is de verwachting nog steeds dat vanaf pak em beet komende zomer mat64 alleen nog tuft tussen Zl-Emn? Na de winter zou er dan in hoog tempo mat64 uitmoeten, vraag me af of dat wel zo realistisch is.
Heel erg afhankelijk van wat NedTrain waar kan maken met de verhoogde materieelinzet waarin ze zich vorig jaar verslikt hebben. Persoonlijk zie ik het inderdaad ook nog niet gebeuren dat mat '64 zich nu al terugtrekt op Zl - Emn.
 


02-02-2011 21:49:49
thom
thom
Quote
verschuyl (wo 02 feb 2011 14:55:25 https://www.somda.nl/forum/2078/p316396/): Is er niet ergens een autosloperij die dit klusje wil klaren?

Autoslopers zitten ook met een uitgebreid eisen pakket, waaronder een demontage ruimte. En ik denk dat er maar weinig autoslopers zijn waar een trein in die ruimte past.

Daarnaast is er maar weinig vergelijking in het slopen van een auto of een trein. Een trein heeft een totaal andere inrichting dan een auto, en auto's gaan na demontage gewoon de schredder in, en daar past een trein niet in.
Daarnaast heeft een autosloop daar helemaal geen outillage voor, en dan nog dat asbest verhaal.

Laatst bewerkt door SleutelMan op 02-02-2011 21:58
 

02-02-2011 23:39:33
timtrein
timtrein
Quote
MDDM nadat uit onderzoek ik gebleken dat het erg schadelijk is voor de gezondheid en milieu.
Kan alleen kwaad voor mensen / dieren met longen, verder is het onschadelijk.
 

04-02-2011 20:21:35
OBASD
OBASD
Quote
BGM104 (wo 02 feb 2011 16:05:25 https://www.somda.nl/forum/2078/p316424/): Even over een andere boeg: is de verwachting nog steeds dat vanaf pak em beet komende zomer mat64 alleen nog tuft tussen Zl-Emn? Na de winter zou er dan in hoog tempo mat64 uitmoeten, vraag me af of dat wel zo realistisch is.


Nee, de verwachting is wel dat de "wintervloot" van 45 stellen na 31 maart aan de kant gaat, uit het merendeel daarvan is de rek ook uit, oftewel een extra beurt om ze nog een jaar te laten rijden/ter zijde stellen is niet meer mogelijk.
Ga er maar vanuit dat Mat 64 ook nog als back-up dient voor SLT en SGM en benevens Zl-Emn nog wel een paar trajecten zal rijden. Wat er na de winter 2011/2012 gebeurt is koffiedik kijken maar er zal ongetwijfeld ook dan weer mat 64 achter de hand gehouden worden.

Mr. Zaanstraat
 

04-02-2011 20:24:50
OBASD
OBASD
Quote
nls911 (ma 31 jan 2011 22:18:53 https://www.somda.nl/forum/2078/p316153/): Vergeet ook niet de 857 deze staat tegen de 516 aan.


Daar ben ik inmiddels ook achter, als het goed is gaat komende week de 531 terug naar de Dijk en komt of de 528 of de 530 naar de Zaanstraat om op nooddraaistellen geplaatst te worden. Voor de goede orde, beiden gaan op nooddraaistellen.

Mr.Zaanstraat

Laatst bewerkt door OBASD op 04-02-2011 20:25
 

04-02-2011 21:04:41
Erikvd12
Erikvd12
Wat is nu eigenlijk de bedoeling dat deze plan T's op nooddraaistellen worden gezet?  

04-02-2011 21:29:45
broek53
broek53
Dat is niet het doel, maar het gevolg. De draaistellen gaan onder plan V's (met name de motordraaistellen, naar ik begrepen heb).  

04-02-2011 21:38:11
broek53
broek53
Quote
OBASD (vr 04 feb 2011 20:21:35 https://www.somda.nl/forum/2078/p316850/): %Nee, de verwachting is wel dat de "wintervloot" van 45 stellen na 31 maart aan de kant gaat, uit het merendeel daarvan is de rek ook uit, oftewel een extra beurt om ze nog een jaar te laten rijden/ter zijde stellen is niet meer mogelijk.
Nou, dat zie ik toch ff anders. Globaal genomen bereiken de stellen rond de 884 nu net de revisietermijn, dus alles wat daarboven zit (tot aan de 905 dus), kan met extra beurten anderhalf jaar of langer mee.
Ik zeg niet dat dat moet, maar het kan wel.
 

04-02-2011 21:39:00
Jannn2009
Jannn2009
Maar die (motor)draaistellen waren toch juist zo verouderd na alle revisie's en procedures waardoor de T's niet meer verder konden/mochten? Of staan (motor)draaistellen los van revisie?  

04-02-2011 21:41:09
broek53
broek53
Ja, draaistellen en motoren volgen een eigen revisie-cyclus.

Laatst bewerkt door broek53 op 04-02-2011 21:41
 

04-02-2011 21:46:57
NSR521
NSR521
Hoelang blijven de mat`64 nog staan in Zwolle??  

04-02-2011 21:57:05
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Totdat de sloper (Beelen) zijn vergunning voor het slopen rond heeft, dit heeft nogal wat haken en ogen gezien de aanwezigheid van asbest in de stellen... kortom, dat kan wel even gaan duren.  

04-02-2011 21:58:51
NSR521
NSR521
Dan is dat zeker tot minimaal eind februari/begin maart

Laatst bewerkt door spiketrain op 04-02-2011 22:02, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten.
 

04-02-2011 23:33:55
daniel81
daniel81
Nog even terug naar de asbestperikelen: ik was altijd in de veronderstelling dat alleen de oudste Hondekoppen dat hadden en dat de nieuwere exemplaren in plaats daarvan met glaswol waren uitgerust. De asbeststellen moesten begin jaren '90 dan ook op stel en sprong buiten dienst waarna de glaswolstellen het nog iets langer konden uitzingen. Dus dat mat'64 ook asbest heeft, verbaast mij nogal.  

04-02-2011 23:38:08
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Quote
NSR517 (vr 04 feb 2011 21:58:51 https://www.somda.nl/forum/2078/p316894/): Dan is dat zeker tot minimaal eind februari/begin maart


geen idee, dat contract voor de sloop is geloof ik vorig jaar al ergens gesloten, dus echt veel schot zit er niet in.
 

04-02-2011 23:45:15
robins
robins
de glaswolstellen hadden ook asbest

enige verschil was dat de mate van aanwezigheid van asbest bij de zgn asbeststellen aanzienlijk hoger is dan de glaswolstellen.

mvg,
Robin
 

04-02-2011 23:49:14
dh3201
dh3201
Er werden verschillende soorten asbest voor verschillende toepassingen gebruikt. Blauwe asbest als isolatiemateriaal is tot en met Mat'54 Plan F/G/M gebruikt. Deze asbest mag sinds 1 januari 1994 niet meer in gebruikt reizigersmaterieel toegepast zijn, en dat heeft NS keurig gehaald met de laatste buitendienststelling begin november 1993.
Nieuwe materieel heeft glaswol als isolatiemateriaal gekregen. Maar voor andere zaken is een andere vorm van asbest gebruikt, zo ook in Mat'54 Plan P/G en Mat'64 Plan T/V.


Shqiperise-lopers?
 

05-02-2011 00:28:55
OBASD
OBASD
Quote
broek53 (vr 04 feb 2011 21:29:45 https://www.somda.nl/forum/2078/p316881/): Dat is niet het doel, maar het gevolg. De draaistellen gaan onder plan V's (met name de motordraaistellen, naar ik begrepen heb).


Nee ook de loopdraaistellen, mits ze nog flink wat km's over hebben.
In het geval van de 528 en de 530 elk ook nog een midden loop draaistel, daartoe moeten 2 nooddraaistellen uit Lageweide "ontkopt" worden om van de vrijgekomen draaistellen weer kopdraaistellen te maken.
2 kopdraaistellen zitten zo dicht bij hun revisie dat die blijven zitten.
Overigens uit de aangeleverde nood motor draaistellen moeten de motoren nog uitgebouwd worden.

Mr.Zaanstraat

Laatst bewerkt door OBASD op 05-02-2011 00:36
 

05-02-2011 00:34:24
OBASD
OBASD
Quote
broek53 (vr 04 feb 2011 21:38:11 https://www.somda.nl/forum/2078/p316885/):
Quote
OBASD (vr 04 feb 2011 20:21:35 https://www.somda.nl/forum/2078/p316850/): %Nee, de verwachting is wel dat de "wintervloot" van 45 stellen na 31 maart aan de kant gaat, uit het merendeel daarvan is de rek ook uit, oftewel een extra beurt om ze nog een jaar te laten rijden/ter zijde stellen is niet meer mogelijk.
Nou, dat zie ik toch ff anders. Globaal genomen bereiken de stellen rond de 884 nu net de revisietermijn, dus alles wat daarboven zit (tot aan de 905 dus), kan met extra beurten anderhalf jaar of langer mee.
Ik zeg niet dat dat moet, maar het kan wel.


Ik schreef ook: "bij het merendeel is de rek er uit" en voor revisietermijn moet je sloop/afvoer schrijven.
Het feit waarom die 45 stellen aan de kant gaan is dat het stoptrein materieel al weer behoorlijk in de plus zit.

FF off-topic: De DDM1 is een ander verhaal. Het zou wel eens kunnen gebeuren dat die na 31 Maart nog blijft rijden.

Mr.Zaanstraat
 

05-02-2011 22:44:22
thom
thom
Quote
dh3201 (vr 04 feb 2011 23:49:14 https://www.somda.nl/forum/2078/p316924/): Er werden verschillende soorten asbest voor verschillende toepassingen gebruikt. Blauwe asbest als isolatiemateriaal is tot en met Mat'54 Plan F/G/M gebruikt. Deze asbest mag sinds 1 januari 1994 niet meer in gebruikt reizigersmaterieel toegepast zijn, en dat heeft NS keurig gehaald met de laatste buitendienststelling begin november 1993.
Nieuwe materieel heeft glaswol als isolatiemateriaal gekregen. Maar voor andere zaken is een andere vorm van asbest gebruikt, zo ook in Mat'54 Plan P/G en Mat'64 Plan T/V.

Bijvoorbeeld als anti dreun pasta tegen de zijwanden van treinstellen, een dikke zwarte laag smurrie met een vezel erin, vezel > Asbest.

Ook zijn er nog materialen aanwezig, waarvan men later pas erachter kwam dat deze ook een vorm van asbest bevatte.
 

06-02-2011 14:30:56
Bob1991
Bob1991
Voor degenen die nog geinteresseerd zijn waar precies dat asbest in mat'64 zit heb ik hier 2 documenten/foto's. Kwam ik ooit eens op een forum tegen. Is wel van 2005, dus mogelijk ondertussen al verwijderd.

http://img153.imageshack.us/i/asbestboekmat641.jpg/
http://img51.imageshack.us/i/asbestboekmat642.jpg/
Zoals te zien valt is er voor de reiziger geen gevaar ofzo, het gaat in principe om een paar kleine losse dingetjes bij de hoogspanningskasten , om brand etc.(ivm vonken)te voorkomen. Verder staat er nog wat over dat anti-dreuningsmiddel.

Verder nog, gaat dit alleen over de nu nog rijdende 400-serie. Ik geloof dat er bij de 800/900 serie veel minder asbest is toegepast, in ieder geval niet meer als antidreuningsmiddel..

Laatst bewerkt door Bob1991 op 06-02-2011 15:56
 

06-02-2011 15:18:21
OBASD
OBASD
Dat zou waar kunnen zijn. Echter er is ook al behoorlijk wat asbest inmiddels verwijderd en vervangen door ander materiaal, de scheidingschotten tussen de diverse HS schakelaars bijvoorbeeld. De Snelschakelaarkast is nog steeds een hot item. Onlangs zorgden de HS smeltveiligheden van 10 A weer voor een verrassing.

Mr. Zaanstraat
 

06-02-2011 15:47:36
2296
2296
Jaren geleden zijn toen alle 10A HS smeltveiligheden vervangen. En nu dus weer. Gaat lekker zo.

Edit door SleutelMan: Bij het laatste bericht hoef je niet te quoten.

Laatst bewerkt door SleutelMan op 06-02-2011 20:30
 

06-02-2011 18:07:19
thom
thom
Quote
Bob1991 (zo 06 feb 2011 14:30:56 https://www.somda.nl/forum/2078/p317137/):
Zoals te zien valt is er voor de reiziger geen gevaar ofzo, het gaat in principe om een paar kleine losse dingetjes bij de hoogspanningskasten , om brand etc.(ivm vonken)te voorkomen..

Zowieso, asbest in treinen kan nooit gevaarlijk zijn voor de reizigers. Gevaarlijk is asbest pas als je het inademt tijdens bewerken ervan en dat doet een reiziger niet.
Quote
OBASD (zo 06 feb 2011 15:18:21 https://www.somda.nl/forum/2078/p317144/): Dat zou waar kunnen zijn. Echter er is ook al behoorlijk wat asbest inmiddels verwijderd en vervangen door ander materiaal, de scheidingschotten tussen de diverse HS schakelaars bijvoorbeeld. De Snelschakelaarkast is nog steeds een hot item. Onlangs zorgden de HS smeltveiligheden van 10 A weer voor een verrassing.

Mr. Zaanstraat

Maar die anti-Rombo zit er echt nogwel in, en dat is nou waarschijnlijk het probleem...
Dat spul zit eigenlijk overal tegen het staal aan en is een pasta, dus geen kwestie van losschroeven en afvoeren, het is praktisch 1 met het staal...

Laatst bewerkt door thom op 06-02-2011 18:12
 

06-02-2011 21:42:02
john563
john563
komen die stomme lijstjes weer, heb toen al eens gezegd tegen degene die ze online zette, pas op!!!! liever niet doen.
Neem maar van mij aan dat het enige asbest in mat'64 nog de antidreun in de wanden is (ongeveer 5% asbest).

Bij de revisie van ICMm word er zelfs nog asbest gehaald al zijn het maar een paar afdicht ringetjes m5, maar wettelijk moet daar zoveel omheen dat je niet wil weten wat daar voor nodig is...
 

06-02-2011 21:54:10
Bob1991
Bob1991
Quote
thom (zo 06 feb 2011 18:07:19 https://www.somda.nl/forum/2078/p317179/):
Zowieso, asbest in treinen kan nooit gevaarlijk zijn voor de reizigers. Gevaarlijk is asbest pas als je het inademt tijdens bewerken ervan en dat doet een reiziger niet.



Bedoelde ook meer van dat het niet op plaatsen zit waar de reiziger bij kan komen
 

06-02-2011 22:21:54
OBASD
OBASD
Er zit nog wel meer asbest in Mat '64 dan de dreunwanden. Echter als je het gaat vergelijken met wat er 40 jaar geleden in zat is er al een hoop verwijderd/vervangen.
Dat wat er nu echter nog in zit is vaak asbest gerelateerd, kortom geen pure asbest.
In de loop der jaren zijn echter de wetten betreffende het werken met asbest (en ook met asbest gerelateerde materialen) enorm verscherpt. Vandaar ook de problemen betreffende de sloop van Mat '64.

Mr. Zaanstraat

Laatst bewerkt door OBASD op 06-02-2011 22:23
 

06-02-2011 22:56:31
tjabbe73
tjabbe73


Laatst bewerkt door tjabbe73 op 07-02-2011 08:58
 

07-02-2011 01:04:23
thom
thom
Quote
OBASD (zo 06 feb 2011 22:21:54 https://www.somda.nl/forum/2078/p317229/): Er zit nog wel meer asbest in Mat '64 dan de dreunwanden. Echter als je het gaat vergelijken met wat er 40 jaar geleden in zat is er al een hoop verwijderd/vervangen.
Dat wat er nu echter nog in zit is vaak asbest gerelateerd, kortom geen pure asbest.

Daarom wordt het vaak ook asbesthoudend genoemd, en daar vallen alle gradaties natuurlijk onder

Ik denk dat toen mat'64 gebouwd werd, je er nog rustig vanuit kon gaan dat elk onderdeel met een isolerende waarde gemaakt was van een asbestproduct.
Uiteraard zijn daar de meeste zaken van vervangen, lonend naar het component wat het betreft gekeken naar vervangingswaarde en gebruik.

Een vonkkap gaat er elk onderhoud af, en is een stuk makkelijker te vervangen dan bv de isolerende bewanding van een snelschakelaar kast. Daarnaast doe je ansich nooit wat met die wanden zelf...

De makkelijkste zaken zullen dus allang vervangen zijn, daarintegen zitten de moeilijkst bereikbare vormen van asbest er nog gewoon in.
Maar dat is precies wat Tjabbe zegt, een stukje gezond verstand, geen gekke dingen ermee doen en dan is er eigenlijk niets aan de hand...
 

07-02-2011 08:57:29
tjabbe73
tjabbe73
Quote
thom
Zowieso, asbest in treinen kan nooit gevaarlijk zijn voor de reizigers. Gevaarlijk is asbest pas als je het inademt tijdens bewerken ervan en dat doet een reiziger niet.

Asbest is ook niet gevaarlijk als je het inademt. Tenminste als niet roker zijnde. Rokers zijn er wel gevoeliger voor. Begreep dat dit tenminste de uitkomst was van een onderzoek wat niet gepubliceerd mocht worden...
Ook hier geldt dus: gezond verstand gebruiken en niet meteen in de stress schieten van asbest of gelijksoortige materialen...
 

07-02-2011 11:17:56
jeanne
jeanne
Wat is dit voor raar verhaal. Het inademen van asbest kan nooit gezond zijn en welke vorm dan ook. Het is goed dat men kritisch is, maar men is inmiddels zeer ver door geschoten. Zelf ooit zeer korte tijd in de de lichterrij van Wph Hlm gewerkt. Vele van mijn toenmalige college hebben helaas niet of amper hun pensioen mogen bereiken, omdat zij met materialen werkten waar zij destijds niet of onvoldoende het besef hadden dat het gevaarlijk was. In de woningbouw wordt dagelijks ongecontroleerd illegaal asbest verwijderd. Dat men nu zover gaat dat men bij het miste of geringste vermoeden van asbest het verwerken van ons afgedankte materieel staakt en praktisch onmogelijk maakt is wat mij betref hypocriet, omdat het slopen gecontroleerd kan gebeuren. Dit alles heeft een hoog gehalte dat niemand z'n vingers wil verbranden.  

07-02-2011 13:31:47
thom
thom
Het staken van het slopen zal niet direct een een gevolg zijn van het ondekken van een vermoeden van asbest, want dat er asbest inzit is allang duidelijk en ook gedocumenteerd. Zie het asbest rapport wat een paar posts hierboven gelinkt wordt.

Ik denk zelf meer dat de sloper zich vergist heeft in de methode om de anti-dreun pasta te verwijderen, en de vergunningen die ze daar voor nodig hebben op hun terrein.
 

07-02-2011 17:58:08
timtrein
timtrein
Hoe ging dat ook alweer bij Plan V1-3 en W? Zijn die niet een soort van "versnipperd"?  

07-02-2011 22:59:15
dh3201
dh3201
Quote
jeanne (ma 07 feb 2011 11:17:56 https://www.somda.nl/forum/2078/p317302/): Wat is dit voor raar verhaal. Het inademen van asbest kan nooit gezond zijn en welke vorm dan ook.

Het inademen van glaswol kan ook nooit gezond zijn....


Shqiperise-lopers?
 

07-02-2011 23:06:49
martijnmet
Moderator
martijnmet
Martijnmet: zullen we het bij de ontwikkelingen van Mat'64 houden?  

08-02-2011 23:11:19
OBASD
OBASD
08-02-2011, 530 naar de Zaanstraat voor draaistel verwisselingen, 531 retour Dijksgracht.

Mr. Zaanstraat
 

08-02-2011 23:42:21
broek53
broek53
Het OD meldt dat de 528 naar de Zstr is gebracht, toch?  

09-02-2011 00:32:56
Rolffiej19
Rolffiej19
Dat laatste is het correcte antwoord , staat inmiddels binnen in de loods  

09-02-2011 20:42:46
OBASD
OBASD
Rolfie, dat zie je echt verkeerd, het is echt de 530, staat op spoor 6 (AW)!!! Ik ben hoogst persoonlijk zelf bezig met het ding dus ........
En wat het OD er van maakt is hun zaak, communicatie is niet altijd het sterkste punt van de NS.

Mr. Zaanstraat

Laatst bewerkt door OBASD op 09-02-2011 21:14
 

09-02-2011 21:52:32
thom
thom
"OD" is geen afdeling van NS hé, dat staat gewoon voor de Opvallende Dingen Topics hier op Somda %08%

Daarnaast denk ik dat Rolffie wel de weg weet op de Zaanstraat, en dat je toch morgen even naar dat nummertje moet kijken

Laatst bewerkt door thom op 09-02-2011 21:54
 

09-02-2011 22:03:00
robins
robins
hmm... Er staat toch echt 530 op. Is gistermiddag op het AW geplaatst.
(en ik weet het zeker, ik zie het stel zo voor me %08%)

mvg,
Robin
 

10-02-2011 00:29:18
Rolffiej19
Rolffiej19
Hmzz foutje mischien van mij. Een collega zei dat ie de 528 mee had genomen vanaf de Dgr, maar goed, die staat dus nog steeds op z`n plekkie en de 530 in de Wpl

Laatst bewerkt door SleutelMan op 10-02-2011 00:36, reden: spelling en interpunctie aangepast
 

10-02-2011 09:28:14
AgentX
AgentX
Quote
robins: Is gistermiddag op het AW geplaatst.

Wat moet ik me voorstellen bij het AW?
 

10-02-2011 09:58:02
2296
2296
Het AW is een plek in de werkplaats waar assen/draaistellen gewisseld kunnen worden.  

10-02-2011 10:04:17
Rolffiej19
Rolffiej19
Beter bekend als Aardwind  

10-02-2011 10:40:25
AgentX
AgentX
Quote
2296 (do 10 feb 2011 09:58:02 https://www.somda.nl/forum/2078/p318078/): Het AW is een plek in de werkplaats waar assen/draaistellen gewisseld kunnen worden.


Thanks!
 

10-02-2011 11:17:04
treintim
treintim
Quote
Rolffiej19 (do 10 feb 2011 00:29:18 https://www.somda.nl/forum/2078/p318040/): Hmzz foutje mischien van mij. Een collega zei dat ie de 528 mee had genomen vanaf de Dgr, maar goed, die staat dus nog steeds op z`n plekkie en de 530 in de Wpl


Ja, en van mij in het OD, want ik hoorde ook van alle kanten dat de 528 meegenomen zou worden en was daar zo zeker van dat ik het nummertje in het echt (want ik stond er met m´n neus bovenop) niet meer controleerde (het is immers maar een nummertje..). Maar n.a.v. OBASD zijn bericht heb ik het nummer nog dezelfde dag in het OD-topic aangepast. Desondanks zitten er hier scherpe lezers.

Laatst bewerkt door treintim op 10-02-2011 11:18
 


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina's):

Plan V - Plan T
RailWiki.nl