Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina's): Plan V - Plan T |
18-01-2008 22:25:48 | ||
---|---|---|
bjornl
|
Quote Precies, en die 50 VIRM (=zeker 100 Plan V-equivalenten!) en vooralsnog 50 viertjes en 49 zesjes SLT (= toch ook al snel flink meer dan 100 Plan V-equivalenten) zijn natuurlijk niet per definitie de laatste bestellingen voor de komende weetikhoeveel jaar. De laatste V'tjes komen net uit de revisie, die gaan nog wel even mee (jaartje of 7?). Laatst bewerkt door bjornl op 18-01-2008 22:26 |
18-01-2008 22:31:44 | ||
---|---|---|
Iceman
|
In een plan-V kan je ook nog wel zitten. Nog een paar jaar plan-T kan je de rezigers niet aan doen. Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop. |
18-01-2008 22:56:37 | ||
---|---|---|
bjornl
|
Oh nee, niet wéér die discussie! Wat ik me dan afvraag, waren die T-tjes voor de interieurrevisie "beter" qua zitten? En heeft iemand misschien foto's van het originele interieur? |
18-01-2008 23:55:23 | ||
---|---|---|
willy84
|
Vergeet de stellen die vrijkomen via Arriva en Veolia niet. |
19-01-2008 08:40:42 | ||
---|---|---|
bjornl
|
Vergeleken met de stortvloed aan VIRM en SLT zijn dat triviale hoeveelheden |
19-01-2008 10:14:59 | ||
---|---|---|
Jack5812
|
Quote Toen hadden ze dezelfde banken als Plan V. Ook was er een restauratieafdeling in wat nu de B bak is. Helaas was dat toen een rookafdeling. En wat de "discussie" betreft hou ik m'n mond Gr Jack |
19-01-2008 10:16:11 | ||
---|---|---|
timtrein
|
Bjorn, de Plan T's hadden vroeger exact hetzelfde interieur als alle V'tjes. In de loop van de tijd zijn alle V's opnieuw bekleed (met groen of paars doek), de T's volgden als allerlaatste en hebben dus compleet nieuwe stoelen gekregen. Foto heb ik wel ergens, maar niet nu |
19-01-2008 10:53:03 | ||
---|---|---|
maxime
|
Quote Een plan V kan ongeveer 130 mensen kwijt, dacht ik. Een SLT viertje kan er al 300! kwijt. Dan hebben we het nog niet eens over de SLT zesjes, die 450! mensen een plaats kunnen bieden. De capaciteit is dus respectievelijk 2,3 en 3,5 keer zo groot dan bij plan V. Daarnaast bevatte het contract voor het SLT 5 opties op vervolgbestellingen. Nu dus nog 4. Dus NS heeft wel degelijk gekeken naar een grotere behoefte naar stoptreinmaterieel (voor in de randstad) Laatst bewerkt door maxime op 19-01-2008 10:53 |
19-01-2008 11:04:53 | ||
---|---|---|
mren
|
Quote Triviaal? Verwaarloosbaar zul je bedoeld hebben... |
19-01-2008 11:16:28 | ||
---|---|---|
bjornl
|
Ik bedoelde triviaal: zonder wezenlijke betekenis (in de context van die enorme instroom). En ik had die hoeveelheden expres laag ingeschat, enerzijds om discussies over exacte aantallen te vermijden, anderzijds omdat je met 1 VIRM weliswaar 3x de stoelen hebt van een V, maar daar natuurlijk nooit drie los rijdende Vtjes mee kan vervangen. Die opties kende ik inderdaad (vandaar het woordje "vooralsnog"). Ik weet niet precies tot wanneer die opties lopen; als het over meerdere jaren loopt kunnen ze natuurlijk ook gebruikt gaan worden om ander materieel te vervangen. |
19-01-2008 11:37:36 | ||
---|---|---|
lykele
|
maxime, bedoel je zitplaatsen of totaal aantal mensen? Een SLT gaat uit van meer staanders op max capaciteit toch? Ik denk dat je zitplaatsen moet rekenen, staanplaatsen zouden er eigenlijk alleen in bijzondere gevallen moeten zijn. Dan denk ik dat de verhouding bijna 2 V tegenover 1 SLT-4 is. Afgezien daarvan, er komen veel zitplaatsen bij. ICMm, IRM, SLT enz. Maar de vraag is natuurlijk hoe het met de reizigersgroei zit. 10% groei in 1,5 jaar, dan moet het aantal zitplaatsen ook groeien met misschien wel 5% (uitgaande dat de halve groei in de spits plaatsvind en de andere helft daarbuiten). |
19-01-2008 12:07:40 | ||
---|---|---|
broek53
|
Wat de vervanging aangaat, moet je voornamelijk rekenen met de totale capaciteit, inclusief staanplaatsen. Daar wordt - voor het drukste spitsuur uiteraard - op gepland en de behoefte aan materieel mee bepaald. De zogenaamde "vol-norm" of de "acceptabel-norm". Let wel: dat is wat anders dan de vraag hoeveel materieel je inzet in de daluren, dan is het aantal zitplaatsen bepalend voor de individuele trein. Maar materieel is er dan genoeg. |
19-01-2008 12:07:53 | ||
---|---|---|
mdeen
|
Ik denk dat maxime staanplaatsen meerekent. Een BR425 (vergelijkbaar met SLT4) heeft goed 200 zitplaatsen. |
19-01-2008 14:11:06 | ||
---|---|---|
dh3201
|
Quote NS weet nu niet welke concessies ze na 2015 nog behouden en welke dan wellicht aan een ander gegund gaan worden. Daar gaat NS nu natuurlijk niet veel materieel voor bestellen. Dat zou geen enkel bedrijf doen. Shqiperise-lopers? |
19-01-2008 14:29:03 | ||
---|---|---|
broek53
|
Dat is ook zo. Daarnaast is het bepaald niet ingewikkeld om plan V weer te gaan reviseren in plaats van afvoeren, mocht een sterke groei weer aan de orde komen. Het ging er hier vooral om of er aanleiding was om plan T nog te behouden, en dat is er op deze termijn echt niet. |
19-01-2008 14:35:31 | ||
---|---|---|
ruysdael
|
Ik wil voor April nog wel even de Plan T's in volle glorie bezichtigen. Een overzichtje van waar ze nu nog rijden lijkt me dan ook wel handig. - 3400 - 5000/5700 - 4900 (?) - 5400/4800/4500 1 dienst zondag (of ook niet meer?) En verder? Ik heb op dit moment geen flauw idee meer eigenlijk, hou het sinds dat er geen dienstregelingen meer verschijnen op Somda niet meer zo nauwkeurig bij. |
19-01-2008 14:37:13 | ||
---|---|---|
mikos
|
In de 3700 rijdt er ook eentje, gecombineerd met een V... www.ov-ervaringen.nl |
19-01-2008 14:39:56 | ||
---|---|---|
martw
|
Er is ook een kans ze aan te treffen in de (1)9800, je hebt meer kans in de 19800 dan in de 9800. Ook hier is het dan vaak een combi Plan V + Plan T. |
19-01-2008 14:46:46 | ||
---|---|---|
Jack5812
|
In de 3400 zijn er 3 diensten op werkdagen, helaas geen op zaterdag en 1 dienst op zondag. Gr Jack |
19-01-2008 14:46:56 | ||
---|---|---|
robbertc
|
.. en natuurlijk is de 4400 een T-festijn! |
19-01-2008 14:49:58 | ||
---|---|---|
nielske90
|
En in de 4400 zit een setje Plan T's... EDIT: Net 2 seconden te laat...%08% Laatst bewerkt door nielske90 op 19-01-2008 14:50 |
19-01-2008 14:51:08 | ||
---|---|---|
floriss
|
Ook de in 5100 Den Haag Centraal - Roosendaal rijdt veel Plan T. Verder even kort over de capaciteit van de nieuwe Sprinter Lighttrains: een vierdelig treinstel heeft 222 zitplaatsen en 85 staanplaatsen een zesdelig treinstel heeft 332 zitplaatsen en 144 staanplaatsen Eea heeft uiteraard ook te maken met de lengte van de bakken, deze zijn korter dan bij een Plan V, T of SGM. |
19-01-2008 14:55:59 | ||
---|---|---|
ijsm
|
QuoteOverigens staan de eerste SLT-testritten al op 28 januari gepland! |
19-01-2008 15:07:00 | ||
---|---|---|
et425
|
Kreeg ook een mailtje van NS panel over een groepsdiscussie a.s. woensdag. Hierbij stond dat er eerst een nieuw type trein wordt bezocht. Zouden er dan al een SLT in Nederland zijn ? |
19-01-2008 15:07:20 | ||
---|---|---|
broek53
|
In de doorsnede zijn er 25 diensten voor plan T: 7 in de 4900/5700-5000 6 in de 5100 2 in de 3400 4 in de 4400 3 in de 19800 1 in de 6300 1 in de 12100 1 in de 3700 De dienst in de 3700 is de eerste die gaat vervallen (per 7 april) |
19-01-2008 15:17:56 | ||
---|---|---|
keesje
|
Quote Dat is een opmerkelijke uitspraak gezien de geregelde berichten over tekorten van materieel '64 in het zuiden des lands |
19-01-2008 15:19:32 | ||
---|---|---|
maxime
|
Ik doelde inderdaad op zitplaatsen en staanplaatsen al mag je bij plan v dan zeker 10 mensen erbij tellen. Het ging mij dan ook om het inzetgebied van het materieel. In treinen die in de randstad rijden met plan v/t zullen toch ook wel mensen staan, vooral in de spits? |
19-01-2008 15:54:38 | ||
---|---|---|
bassv
|
Quote Daarmee bedoel je waarschijnlijk de testritten op de testbaan in Duitsland? |
19-01-2008 16:02:09 | ||
---|---|---|
floriss
|
Sprinter-Lighttrain Treinstel 2601 maakte in de tweede helft van december proefritten op de Berliner Aussenring, de ringspoorlijn rond de Duitse hoofdstad. De ritten werden gereden vanuit Hennigsdorf, waar een deel van de Sprinter-Lighttrain-bakken wordt gebouwd. Uit bovenstaand bericht van HOV-RN nieuwsbrief van januari 2008, blijkt dat de testritten in Duitsland al bezig zijn. Ik denk eerder dat de 2601 eind januari richting Nederland komt voor testritten. Laatst bewerkt door floriss op 19-01-2008 16:02 |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
19-01-2008 16:04:23 | ||
---|---|---|
ijsm
|
QuoteKan, maar die RABe 514 is vast ook niet voor niets naar Utrecht gekomen... |
19-01-2008 16:09:16 | ||
---|---|---|
aestudent
|
Hmmm, heb ik nou iets gemist of is NSR stiekem toch al op zoek naar een vervanger voor 't DD-AR? |
19-01-2008 16:36:00 | ||
---|---|---|
Thtc
|
De Berliner Aussenring is toch geëlektrificeerd met 15 kV 16 2/3 Hz wisselspanning. Kan de 2601 onder deze spanning rijden, of is hij alleen geschikt voor 1500 V gelijkspanning? |
19-01-2008 16:37:20 | ||
---|---|---|
hvondelen
|
Misschien kan er een nieuwe topic geopend worden Ontwikkelingen SLT?? http://www.flickr.com/photos/hvondelen -- De Groeten uit santpoort Noord! |
19-01-2008 16:40:34 | ||
---|---|---|
daan1714
|
QuoteIn het weekend rijdt er ook Plan T in de 7400. |
19-01-2008 16:43:22 | ||
---|---|---|
Jack5812
|
Quote Ik heb de reizigerscapaciteit van Plan V even opgezocht in het boek Elektrische Treinen deel 3: 441-483: 24 1e klas, 118 2e klas, 15 klapzitjes, 82 staanplaatsen 801-965: 24 1e klas, 104 2e klas, 21 klapzitjes, 94 staanplaatsen Gr Jack Laatst bewerkt door Jack5812 op 19-01-2008 16:44 |
20-01-2008 11:07:27 | ||
---|---|---|
maxime
|
Volgens mij heb ik ook iets gemist? SBB materieel in Nederland? |
20-01-2008 11:14:29 | ||
---|---|---|
bassv
|
Ja, het verbaast mij ook hoe weinig hierover gesproken wordt. Net zoals de vermeende testritten op 28 januari met de SLT. Wie weet meer? |
20-01-2008 12:00:07 | ||
---|---|---|
vinny004
|
Alleen die VIRM stellen zullen vooral ICK en ICL moeten gaan vervangen. Of het SLT voldoende is om plan T in zijn geheel te vervangen én de extra stoptreinen te laten rijden die de NS van plan is. Dat is de vraag dus. Ik heb er zo mijn twijfels over (zeker als plan V ook langzaamaan buiten bedrijf wordt gesteld of een groot aantal tegelijkertijd grondig gereviseerd worden) |
20-01-2008 12:11:00 | ||
---|---|---|
Jack5812
|
NSR heeft nog 4 nabestellingen SLT in optie staan. Dat moet toch wel voldoende zijn om Mat 64 te vervangen. Daarnaast heb je ook nog de CityPendels die gereviseerd worden in Denemarken. En in de 5100 en 5700 kan het mat 64 prima vervangen worden door DDAR. Gr Jack |
20-01-2008 13:43:43 | ||
---|---|---|
2296
|
Waar wil de DD-AR vandaan halen? Het is elders ook hard nodig in het land dat materieel. En in de 5700 rijden een hoop stellen Mat 64 rond. Laatst bewerkt door 2296 op 20-01-2008 13:44 |
20-01-2008 14:54:25 | ||
---|---|---|
Jack5812
|
Dat lijkt me wel duidelijk. Ik ben er voor het gemak wel vanuit gegaan dat het nieuwe VIRM naast het Mat 64 uit de 3700 ook (deels) DDAR gaat aflossen in de 2200. Ook het feit dat DDAR al deels in de 5100 en 5700/4900 wordt ingezet bracht mij tot genoemde mogelijkheid om met DDAR het Mat64 af te lossen. Gr Jack Laatst bewerkt door Jack5812 op 20-01-2008 14:55 |
20-01-2008 22:45:45 | ||
---|---|---|
nielske90
|
De nieuwe VIRM gaat naar de 3700, 1500 en 1900. Tegen die tijd zijn ze echt wel op, en heb je helemaal niks meer over voor de 2200 hoor... Laatst bewerkt door nielske90 op 20-01-2008 22:46 |
20-01-2008 23:17:26 | ||
---|---|---|
broek53
|
Waar hálen jullie het allemaal vandaan... (zucht). Wat mij betreft mag speculeren op alle fronten en in alle topics tegelijk, maar het grote gevaar is (dat zie je hier al) is dat het binnen de kortste keren als de hoogste waarheid verkocht gaat worden. Het enige feit op dit moment is dat de instroming van de eerste VIRM-4 gebruikt gaat worden om plan T af te voeren. Er is nog niet eens een concreet idee hoe dat gaat gebeuren, dus de rest is allemaal speculatie & al dan niet wishful thinking. Ook een feit is dat plan V7 dit jaar op de wielen gehouden wordt met opknapbeurten voor een jaar. En meer staat er gewoon niet vast. Laatst bewerkt door broek53 op 20-01-2008 23:18 |
20-01-2008 23:52:52 | ||
---|---|---|
vinny004
|
VIRM is bij mijn weten IC-materieel. Dat VIRM-4 dus gebruikt wordt om plan T af te lossen in plaats van ICK is eerder een gebrek aan logica bij de NS dan speculatie of wishful thinking van mijn kant... Zelf zou ik SLT als vervanging voor plan T zien, en op termijn als vervanging van al het Mat '64. Alleen..., er zijn meer spinters nodig dan het huidige mat '64 omdat de treindiensten aanzienlijk moeten gaan uitbreden de komende jaren, aldus de NS. |
21-01-2008 00:30:15 | ||
---|---|---|
thejag
|
Nee, wat Michiel opmerkt is dat de éérste instroom VIRM-4 gebruikt gaat worden voor de afvoer van plan T. Denk hierbij aan dat de 3700 een IC-lijn is waar nog immer mat'64 rond rijdt. Wat er met het vervolg van de instroom nieuwe VIRM gaat gebeuren is gewoon nog niet bekend. Uiteraard zal wel SLT het bestaand mat'64 park vervangen (denk voor vervanging van plan V ook aan de opties voor vervolgbestellingen SLT!). grt, Michiel |
21-01-2008 01:05:49 | ||
---|---|---|
thom
|
Quote Teneerste kun je het noemen hoe je het wilt, maar als NS kiest om plan T te vervangen met VIRM, dan is dat toch hun keuze en daar zullen ze hun visie ookwel achter hebben. En om VIRM nu te bestempelen als volwaardig IC mat, gaat me ookwat te ver ergens. En zolang de revisie termijnen van plan T wel ophouden en er nog geen SLT in de buurt is om die te vervangen, is dat natuurlijk geen optie Laatst bewerkt door thom op 21-01-2008 01:06 |
21-01-2008 08:40:46 | ||
---|---|---|
geert
|
Quote En daarnaast is er natuurlijk ook nog zoiets als indirecte vervanging. Bijvoorbeeld de al eerder ergens in een topic genoemde vervanging van DD-AR in de 2200-serie door VIRM en dan kan het DD-AR weer gaan rijden in de 5700/4900/9800/19800 en vul maar verder in. Kortom er zijn vele scenario's mogelijk. Groetjes, Geert. |
21-01-2008 08:45:29 | ||
---|---|---|
maxime
|
He jammer. Geert was me net voor! Ik sluit me bij hem aan wat betreft indirecte vervanging. Ik neem namelijk niet aan dat er bij NS mensen zijn die hun werk niet kunnen doen. |
21-01-2008 13:28:52 | ||
---|---|---|
treinfan
|
QuoteZoals broek53 zegt: dit is slechts speculaas. De 1500 zal zeer waarschijnlijk toch geen IRM krijgen; het ICL kan nog wel even mee het mat '64 zal waarschijnlijk al voor de levering van het nieuwe IRM uit de 3700 zijn (meer ICL in de 1500 en met doorwisselingen IRM in de 3700), dus over het speculaas is niet eens goed nagedacht Laatst bewerkt door treinfan op 21-01-2008 13:29 |
21-01-2008 22:14:06 | ||
---|---|---|
micky
|
de 472 staat uitelkaar op het vamterein |
21-01-2008 22:43:46 | ||
---|---|---|
vinny004
|
Quote Nu ja, het feit dat er op het allerlaatste moment ergens een blik Duits materieel moest worden opengetrokken om de dgl. 2007 niet in gevaar te brengen doet mij daar wel eens aan twijfelen. Overigens heb ik echt geen bezwaar tegen het vervangen van plan T door VIRM. Het is alleen niet geheel volgens de verwachting. Ik zie liever VIRM op diensten waar het capaciteitstechnisch nodig is: Schiphol - Utrecht e.v. bijvoorbeeld en niet ergens tussen Olst en Whije... |
21-01-2008 22:55:46 | ||
---|---|---|
raoul
|
en jij denkt dat er tussen Zwolle en Deventer geen reizigers zijn? In de spits richting heb je zeker wel een VIRM 6 nodig! En niet te vergeten het traject Zutphen, Dieren, Arnhem en Nijmegen! Laatst bewerkt door raoul op 21-01-2008 22:56 |
21-01-2008 23:13:38 | ||
---|---|---|
lucky
|
Quote Dat is natuurlijk een belachelijke vergelijking. Als je alle inzetten gaat vergelijken met de kleinste stations op de route dan kan je overal met 1x plan v gaan rijden he! Even een belachelijk voorbeeld. Op het nieuwe station van purmerend weidevenne stappen niet veel mensen in. Doordat de trein uit enkhuizen(4500) hier stopt moet deze trein met 1x plan v worden gereden... Laatst bewerkt door lucky op 21-01-2008 23:18 |
22-01-2008 10:57:41 | ||
---|---|---|
nielsje
|
Hoop dat het nog lang duurt met het vervangen, nu is er nog wat variatie met Mat.'64 , Interregiomaterieel is veelste standaart, en (mijn mening) niks aan.. Mat.'64 is wel leuk hoe ze optrekken, en het prachtige geluid, dat hebje bij die IRM dingen niet |
22-01-2008 11:07:28 | ||
---|---|---|
broek53
|
Als het vervoer niet meer groeit en de SLT's heel snel binnen komen, schat ik dat het in 2011/12 kan zijn afgelopen met mat '64. Maar realistischer is uit te gaan van de revisietermijn van de stellen, en dan kunnen de laatst gereviseerde nog tot 2016 mee... |
22-01-2008 11:37:09 | ||
---|---|---|
Jack5812
|
Plan V 480 heeft net z'n beurtje gehad. Die ziet eruit alsof hij fabrieksnieuw is. Edit: op onderstaande link een plaatje: http://www.flickr.com/photos/22466006@N06/2212173926/ Gr Jack Laatst bewerkt door Jack5812 op 22-01-2008 14:05 |
22-01-2008 12:30:23 | ||
---|---|---|
lucky
|
Quote Of alle stellen gaan per 2015 (consessie datum) de dienst uit omdat er alleen maar met "nieuw" materieel mag worden gereden. |
23-01-2008 08:04:33 | ||
---|---|---|
Jack5812
|
De revisietermijn is tot 2016. Ik denk niet dat ze op een jaar meer of minder zullen kijken. De tijd zal het leren Gr Jack |
23-01-2008 12:07:45 | ||
---|---|---|
thom
|
Revisietermijn = revisie termijn, met wat controlebeurten kun je dat wat rekken, maar omdat nu op een jaartje meer of minder te kijken, zo werkt het niet |
23-01-2008 13:37:21 | ||
---|---|---|
broek53
|
Nou ja, korter kan altijd natuurlijk Voor de bestudeerders: revisietermijn voor mat '64 althans is 7 3/4 jaar en met extra remcontrolebeurten tijdens het onderhoud kan dat met 1 1/2 jaar verlengd worden. Dat laatste is de verlengde termijn waarover we het hebben bij plan T en bij plan V7, op het moment: 9 1/4 jaar na de laatste revisie dus. |
28-01-2008 19:46:07 | ||
---|---|---|
broek53
|
Tsja... vandaag is de 477 aan de kant gegaan, 9 1/4 jaar + 4 dagen na de laatste revisie.... Mocht men zich verder aan de termijnen houden, dan volgt de 483 op 15 februari en de 473 op 5 maart. |
28-01-2008 19:57:36 | ||
---|---|---|
salieri
|
Worden deze Plan V's ook oefenobjecten voor de brandweer? |
28-01-2008 20:42:11 | ||
---|---|---|
broek53
|
Niet spontaan, maar als zich een korps meldt, maakt dat een goede kan, denk ik. En toevallig heeft iets Noordhollands zich net gemeld (vraag me niet welke korpsen) waarvoor men met het plan speelt materieel op te stellen bij het voormalige EKP in Haarlem Goederen. Dus wie weet... |
28-01-2008 20:55:40 | ||
---|---|---|
lucky
|
Dus dit stel wordt al afgevoerd?(Zo lees ik dat) Zijn er al zoveel stellen niet meer nodig voor de diensten dan? |
28-01-2008 20:59:58 | ||
---|---|---|
fabrierban
|
Quote Mat'64 is misschien leuk voor de hobbyist maar het is langzamerhand dermate ouderwets dat het anno 2008 een aanfluiting is voor een zich modern noemend spoorwegbedrijf. NS zal het zeker voor 2014 afvoeren om zich de blamage van een 50-jarig jubileum te besparen. |
28-01-2008 21:05:40 | ||
---|---|---|
broek53
|
@ lucky: Daar komt het op neer, ja. Het komt er zo'n beetje op neer dat het aantal stellen dat de laatste twee jaar tegelijkertijd in Haarlem stond voor revisie, nu aan de kant gezet wordt. Dat waren er de laatste tijd 3, dus dat klopt dan wel. Na deze drie zijn de eerste 800-en aan de beurt en, zoals eerder gemeld, gaat daar nog wel een opknapbeurtje tegenaan, zij het maar voor een jaar. Laatst bewerkt door broek53 op 28-01-2008 21:06 |
28-01-2008 21:06:00 | ||
---|---|---|
lamote_ban
|
Een 50-jarig jubilieum zal inderdaad een horror-scenario voor NS zijn. Je ziet de vette koppen over levensgevaarlijke museumtreinen in de Telegraaf al voor je. Het blijft overigens vreemd dat ProRail geen maximale leeftijd voor toegelaten materieel hanteert. Laatst bewerkt door lamote_ban op 28-01-2008 21:08 |
28-01-2008 21:11:15 | ||
---|---|---|
broek53
|
Hoezo? (Los van het feit dat ProRail de toelating van materieel niet bepaalt, dan.) Laatst bewerkt door broek53 op 28-01-2008 21:12 |
28-01-2008 21:12:31 | ||
---|---|---|
fabrierban
|
@lamotep Het zou inderdaad verstandig zijn om een leeftijdsgrens van bijv. 40 jaar te stellen, zowel voor goederen- als voor reizigierstreinen. Dat voorkomt de maatschappijen eindeloos door blijven rijden met totaal verouderde spullen. |
28-01-2008 21:13:22 | ||
---|---|---|
broek53
|
Waarom is dat erg? |
28-01-2008 21:14:14 | ||
---|---|---|
rick
|
Met een leeftijdsgrens van 40 jaar blijft plan V tot 2016 in dienst. Lijkt me een nogal onzinnige regel. |
28-01-2008 21:16:14 | ||
---|---|---|
robbertc
|
Ben het helemaal eens! Liever geen treinen dan 50 jaar oud materieel. %03% Heren, fabrier en lamotep (wat zijn jullie het steeds leuk met elkaar eens als het over het oudere materieel gaat), NS is druk bezig met een inverstering in nieuw materieel; de SLT zit er aan te komen, dan zijn jullie over een paar jaar uit jullie lijden verlost |
28-01-2008 21:17:59 | ||
---|---|---|
fabrierban
|
Quote Om dezelfde reden waarom Arriva, Veolia en CXX geen Wadlopers en Plan V's meer mogen gebruiken van hun diverse opdrachtgevers. |
28-01-2008 21:18:45 | ||
---|---|---|
broek53
|
Hoezo? Ik snap werkelijk niet waar jullie heen willen. Mat '64 - haat lijkt mij geen basis om een regel te verzinnen die een willekeurige instantie maar zou moeten afkondigen, eerlijk gezegd. Begrijp me niet verkeerd: ik vind afvoer-of-niet interessant (om te volgen) en heb er verder persoonlijk geen mening over. |
28-01-2008 21:19:50 | ||
---|---|---|
broek53
|
QuoteOkay, dan moet het Rijk het verbieden, als concessieverlener. Maar het is onzinig om dat door ProRail, IVW of wie dan ook anders te laten doen. |
28-01-2008 21:20:04 | ||
---|---|---|
fabrierban
|
Quote Dat is iedereen die er als forens dagelijks in mag zitten. Organiseer maar eens een enquete in de 4400 waar voornamelijk Plan T rijdt. |
28-01-2008 21:21:53 | ||
---|---|---|
mikos
|
QuoteVanochtend nog, stel studenten: "He, dat kraakt altijd zo lekker, maar ik ben blij dat we warm binnen zitten..." *Slips out of the discussion* www.ov-ervaringen.nl |
28-01-2008 21:24:49 | ||
---|---|---|
timtrein
|
Wat is dit voor volslagen flauwekul?? Leeftijdsgrensen aan materieel... het lijkt de buswereld wel! Daarin worden zeer comfortabele, goed geveerde, van goede stoelen en dubbel glas voorziene en alom gewaardeerde bussen van 12 (!) jaar oud vervangen door "moderne" lagevloers plastic troep, met kleine krappe harde stoelen en enkel glas, waarbij je tijdens het rijden op ieder ander wegdek dan strak asfalt het gevoel hebt alsof de bus uit elkaar trilt. Nou, wat een vooruitgang, die leeftijdseisen! Mat'64 is als stoptreinmaterieel voor de korte afstand nog uitstekend geschikt. Enige puntje is dat het nu nog relatief veel in allerlei semi-sneltreinen en wannabe-IC's rijdt, en daar is het langzamerhand minder geschikt voor. Om die reden over afvoer praten is het gebruiken van verkeerde argumenten op de verkeerde plek. |
28-01-2008 21:32:07 | ||
---|---|---|
hvondelen
|
Volgens mij is de Plan T helemaal geschikt voor de 3400, wat mij betreft wel in ieder geval, alleen is er vaak ruimtegebrek.....%03% Maar, ze mogen ze nog een jaartje of 10 mee als ze het aan kunnen, passen perfect bij de NS, echt een soort paradepaartje wat mij betreft. En het is natuurlijk wel zo dat er nieuwe treinen aan zitten te komen SLT, VIRM die de mat 64 volledig kunnen vervangen in sneltrein/IC maar ook als stoptrein. Laatst bewerkt door hvondelen op 28-01-2008 21:32 http://www.flickr.com/photos/hvondelen -- De Groeten uit santpoort Noord! |
28-01-2008 21:32:14 | ||
---|---|---|
waalkade
|
Met een beetje bij de tijds interieur heb ik een mat 64 in de avonduren liever in een IC als een veel te lange stille trein. |
28-01-2008 21:38:52 | ||
---|---|---|
kevinevers
|
@ timtrein: Ik geef jou dus echt voor 1000000% gelijk. Ik stap toch nog iedere dag graag in die oude vertrouwde plan v's die vrijwel altijd rijden. |
28-01-2008 21:42:21 | ||
---|---|---|
broek53
|
Volgens mij gaan we het hele rondje weer afdraaien dat hierboven in deze draad al meerdere malen is af-gelopen. Wie ben ik om daartegen te zijn, maar ik doe er alleen niet meer aan mee. Besluit ik met de opmerking dat de zorgen voorshands niet nodig zijn: ook hierboven staat ergens dat plan T er nu uit begint te gaan, en de beperkte opknapbeurtjes aan plan V7 duiden er eveneens op dat daar geen grootste toekomst meer voor gezien wordt. Kortom: alle wensen en gebeden worden verhoord van hen die van mat '64 (al dan niet zachtjesaan) af willen - zoals de sterren en de plannen er nu voor staan. |
28-01-2008 21:42:40 | ||
---|---|---|
fabrierban
|
@timtrein: Waar in het busvervoer dankzij de aanbestedingen snel schoon schip gemaakt wordt (juist vandaag werd bekend dat na aanbesteding in ZO-Brabant voor eind dit jaar weer honderden bussen naar de schroothoop c.q. Cuba toe mogen), zie je bij NS de tendens om zo min mogelijk in nieuw materieel te investeren en eindeloos met Mat64 door te blijven rijden. Nogmaals dat is best leuk voor de variatie voor de hobbyist, maar met Mat64 ben je als bedrijf echt niet meer concurrerend met een redelijk nieuwe auto, zeker nu de tariefsverhogingen wel in onverminderd hoog tempo doorgaan. Laatst bewerkt door fabrierban op 28-01-2008 21:45 |
28-01-2008 21:57:23 | ||
---|---|---|
mren
|
Maar bedrijfseconomisch kon dat wel eens verstandig zijn. Als je niet weet of je een concessie houdt (hoewel ik het nog niet zo snel zie gebeuren dat NS het kernnet verliest), ben als bedrijf goed stom om te investeren in materieel dat je na een jaar weg kan flikkeren omdat elke concessieverlener nieuwe spullen eist want dat verkoopt lekker naar de bevolking. Dat is ook zo'n beetje de hoofdreden dat die IRM-vervolgbestellingen zo lang op zich lieten wachten, jaren terug. En schoon schip maken is wat anders dan materieel dat goed aan de eisen voldoet vervangen door iets nieuws. Die nieuwe rommel (Lint's, Ambassadors) laat op alle punten merken voor ongeveer een concessieduur te zijn gemaakt (jaar of 10), en is er vooral gekomen omdat de gemiddelde aanbestedingsambtenaar al klaarkomt als je het woord lagevloerbus en/of lightrail laat vallen. Liefst nog in combinatie met een kekke regionale huisstijl of andere cosmetische fratsen waar de klant geen zak aan heeft, die wil gewoon frequentie, stiptheid, netheid en comfort (ook ongeveer in die volgorde). Voor de vervoerder kan het nog wel interessant zijn omdat zo'n Ambassador wel wat zuiniger is dan een Citaro of Integro (ik denk nog met weemoed aan de tijd dat hier Integro's in de stadsdienst reden), maar voor dat je dat eens terug hebt verdiend...bij VDL CBC (aan de A2 bij Veldhoven) staan de bussen bij de vleet opgestapeld. Altijd handig voor als de moderne paradepaardjes het begeven (SM'90, Phileas...) Laatst bewerkt door mren op 28-01-2008 22:08 |
28-01-2008 22:01:39 | ||
---|---|---|
broek53
|
Nu weet ik dat NS enkele honderden miljoenen heeft geïnvesteerd en aan investeringen heeft uitstaan in nieuw materieel (VIRM-2, VIRM-3, VIRM-4 en SLT), alsmede in renovatie van ICR en ICM, dus ik vraag mij werkelijk af waar je die tendens dan ziet. Het IS namelijk gewoon niet zo. De recente reeks revisies van plan V4-6 was een omkering van het afvoerprogramma, waarin V1-3 al versneld waren afgevoerd. Dat men zich gruwelijk verkeken heeft op de impact van Dienstregeling 2007 op de materieelbehoefte, is een heel andere zaak dan dat er de wens zou bestaan "eindeloos met ma '64 door te blijven rijden". Die wens, ik herhaal het nog maar eens, was er niet en is er helemaal niet. |
28-01-2008 22:06:52 | ||
---|---|---|
bjornl
|
QuoteExcuse me? Die eindeloze stroom dubbeldekkers die de grens over blijven komen zijn een illusie zeker? Daarnaast ben ik nog steeds van mening dat Plan V erg prettig stoptreinmaterieel is, al is het rijgedrag en geluidsniveau niet meer "van deze tijd". In een SGMm of DD-AR heb je simpelweg minder beenruimte en minder comfortabele banken/stoelen. Ik ben zelf in ieder geval al begonnen met genieten van elke rit met Plan V die ik nu nog meemaak%08% |
28-01-2008 22:09:35 | ||
---|---|---|
taigagaai
Moderator |
Taigagaai: En nu graag weer terug naar het topic over de ontwikkelingen van mat'64. We gaan hier niet nog eens uit zitten wijden over wat de NS al dan wel of niet goed gedaan heeft qua investeringen in het materieel. |
28-01-2008 22:12:46 | ||
---|---|---|
floriss
|
edegroot: bericht verwijderd. Dit heeft al niets meer met de ontwikkelingen van Mat64 te maken. Vriendelijk verzoek om terug te keren naar het onderwerp. |
29-01-2008 16:57:34 | ||
---|---|---|
broek53
|
477 is aangemeld voor plaatsing op de Dijksgracht. Voorlopig durft men toch nog niet tot onttakeling over te gaan. Niet helemaal onverstandig natuurlijk, als er de komende tijd een plan V zou sneuvelen, zijn de terzijde te stellen 400-en relatief eenvodig met een opknapbeurt weer een tijdje op de baan te brengen. Qua Dijksgracht (het hoort hier niet, maar een ander topic weet ik niet te vinden): hierheen gaan ook alle Wadlopers die nu nog in Zwolle staan en degene die bij Veolia nu nog rijden. |
29-01-2008 19:10:10 | ||
---|---|---|
timtrein
|
Verstandig. Ik neem aan dat de T'tjes wel (vrij) direct onttakeld gaan worden? (ook handig voor de onderdelenvoorraad). Voor zover dat al bekend is dan... |
29-01-2008 20:15:03 | ||
---|---|---|
broek53
|
Nah, ik wil er niet geringschattend over doen, maar erg lang tevoren denkt men er noch bij NSR, noch bij Nedtrain over na, is mijn ervaring. Als ik niet gevraagd had waar de 477 gebleven was na zijn terzijdestelling, had hij nu nog gereden, bijvoorbeeld (denk daar maar eens over na...). En dan gaat men zich kennelijk pas realiseren dat er enig besluit gevraagd wordt. Als dat bij plan T net zo verloopt, voorspel ik ze nog een lange terzijdestelling-in-afwachting-van-een-besluit... |
29-01-2008 21:37:08 | ||
---|---|---|
mark
|
Hoe bedoel je precies? Staat de 477 nu al terzijde, en als jij niet had gevraagd waar deze zou komen te staan na de terzijdestelling was het stel nu nog in dienst geweest? |
29-01-2008 21:45:01 | ||
---|---|---|
broek53
|
Dat is goed mogelijk, ja. Daar is feitelijk nix mis mee, begrijp mij niet verkeerd (een stel gaat niet ter plekke door zijn assen als een geheel papieren termijn is afgelopen, zoals het gemiddelde museumstel bewijst), maar grappig vond ik het wel. De 477 is maandag in Eindhoven terzijde gesteld, vandaag naar Maastricht gegaan en komt morgen (is het idee) naar Amsterdam. Laatst bewerkt door broek53 op 29-01-2008 21:45 |
29-01-2008 22:29:14 | ||
---|---|---|
mark
|
Ok, zo zit het dus %02% |
30-01-2008 20:35:57 | ||
---|---|---|
broek53
|
477 is vanmiddag op de Dijksgracht geland. De 473 en 483 zijn inmiddels ook voor-aangekondigd, rond de bekende revisietermijndata in feb en mrt. |
30-01-2008 21:29:55 | ||
---|---|---|
2296
|
Quote Nu zal dat niet zo snel gebeuren. Maar dat komt omdat de draaistellen een appart revisie termijn hebben op kilometer basis (draaistellen kunnen er pas 4 maanden onder zitten). Verder is het een papieren kwesie. Laatst bewerkt door 2296 op 30-01-2008 21:30 |
30-01-2008 23:43:31 | ||
---|---|---|
vinny004
|
Ik wil overigens wel zeggen dat de karakterestieke treinen, en vooral de kopvorm van Mat '54, Mat '64 en Plan U toch zeker wel voor een zeer groot deel van de (niet hobbyistische) Nederlanders een zekere betekenis heeft. Dat men in de loop der jaren gekozen heeft om de beenruimte zodanig te verkleinen dat het comfort in gereviseerde stellen (plan T) zeer ver te zoeken was, doet natuurlijk niets af aan het feit dat het in principe gewoon mooie treinen zijn! |
01-02-2008 11:56:52 | ||
---|---|---|
rf
|
Wat ik me eigenlijk afvraag is, hoe de status is van de treinstellen die nu bij de brandoefencentra staan. Ik denk zelf, dat deze stelletjes formeel nog steeds NS-eigendom zijn en blijven, hoewel er aannemelijk wel weinig interesse van de kant van de concurrentie zal zijn voor deze oude treinstellen. Bovendien kan het eigenlijk alleen maar goed uitkomen dat de terzijde staande stelletjes geen kostbare spoorruimte innemen op het landelijke net. Misschien is er iemand die hier wat meer over weet? Moet de brandweer eigenlijk betalen voor het "gebruik" van deze stellen?? Rob |
01-02-2008 12:34:37 | ||
---|---|---|
broek53
|
Het komt erop neer dat NS ze weggeeft, omdat weggeven goedekoper is dan laten slopen. Aan dat weggeven zitten ongetwijfeld de nodige contractuele voorwaarden natuurlijk - maar zeker is wel dat ze niet meer van NS zijn. |
Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina's): Plan V - Plan T |