Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina's):

Plan V - Plan T
RailWiki.nl
18-01-2008 22:25:48
bjornl
bjornl
Quote
rick: 300 stellen materieel '64? 28 Teetjes die nog in dienst zijn en zo'n 210 Veetjes.

Ik denk dat de instroom van de nieuwe VIRM en Sprinters wel genoeg zitplaatsen oplevert om die te vervangen.

Precies, en die 50 VIRM (=zeker 100 Plan V-equivalenten!) en vooralsnog 50 viertjes en 49 zesjes SLT (= toch ook al snel flink meer dan 100 Plan V-equivalenten) zijn natuurlijk niet per definitie de laatste bestellingen voor de komende weetikhoeveel jaar. De laatste V'tjes komen net uit de revisie, die gaan nog wel even mee (jaartje of 7?).

Laatst bewerkt door bjornl op 18-01-2008 22:26
 

18-01-2008 22:31:44
Iceman
Iceman
In een plan-V kan je ook nog wel zitten. Nog een paar jaar plan-T kan je de rezigers niet aan doen.


Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop.
 

18-01-2008 22:56:37
bjornl
bjornl
Oh nee, niet wéér die discussie!

Wat ik me dan afvraag, waren die T-tjes voor de interieurrevisie "beter" qua zitten? En heeft iemand misschien foto's van het originele interieur?
 

18-01-2008 23:55:23
willy84
willy84
Vergeet de stellen die vrijkomen via Arriva en Veolia niet.  


19-01-2008 08:40:42
bjornl
bjornl
Vergeleken met de stortvloed aan VIRM en SLT zijn dat triviale hoeveelheden  

19-01-2008 10:14:59
Jack5812
Jack5812
Quote
bjornl: Oh nee, niet wéér die discussie!

Wat ik me dan afvraag, waren die T-tjes voor de interieurrevisie "beter" qua zitten? En heeft iemand misschien foto's van het originele interieur?

Toen hadden ze dezelfde banken als Plan V. Ook was er een restauratieafdeling in wat nu de B bak is. Helaas was dat toen een rookafdeling. En wat de "discussie" betreft hou ik m'n mond
Gr Jack
 

19-01-2008 10:16:11
timtrein
timtrein
Bjorn, de Plan T's hadden vroeger exact hetzelfde interieur als alle V'tjes. In de loop van de tijd zijn alle V's opnieuw bekleed (met groen of paars doek), de T's volgden als allerlaatste en hebben dus compleet nieuwe stoelen gekregen.

Foto heb ik wel ergens, maar niet nu
 

19-01-2008 10:53:03
maxime
maxime
Quote
bjornl:
Quote
rick: 300 stellen materieel '64? 28 Teetjes die nog in dienst zijn en zo'n 210 Veetjes.

Ik denk dat de instroom van de nieuwe VIRM en Sprinters wel genoeg zitplaatsen oplevert om die te vervangen.

Precies, en die 50 VIRM (=zeker 100 Plan V-equivalenten!) en vooralsnog 50 viertjes en 49 zesjes SLT (= toch ook al snel flink meer dan 100 Plan V-equivalenten) zijn natuurlijk niet per definitie de laatste bestellingen voor de komende weetikhoeveel jaar. De laatste V'tjes komen net uit de revisie, die gaan nog wel even mee (jaartje of 7?).


Een plan V kan ongeveer 130 mensen kwijt, dacht ik. Een SLT viertje kan er al 300! kwijt. Dan hebben we het nog niet eens over de SLT zesjes, die 450! mensen een plaats kunnen bieden. De capaciteit is dus respectievelijk 2,3 en 3,5 keer zo groot dan bij plan V.

Daarnaast bevatte het contract voor het SLT 5 opties op vervolgbestellingen. Nu dus nog 4. Dus NS heeft wel degelijk gekeken naar een grotere behoefte naar stoptreinmaterieel (voor in de randstad)

Laatst bewerkt door maxime op 19-01-2008 10:53
 

19-01-2008 11:04:53
mren
mren
Quote
bjornl: Vergeleken met de stortvloed aan VIRM en SLT zijn dat triviale hoeveelheden

Triviaal? Verwaarloosbaar zul je bedoeld hebben...
 

19-01-2008 11:16:28
bjornl
bjornl
Ik bedoelde triviaal: zonder wezenlijke betekenis (in de context van die enorme instroom).

En ik had die hoeveelheden expres laag ingeschat, enerzijds om discussies over exacte aantallen te vermijden, anderzijds omdat je met 1 VIRM weliswaar 3x de stoelen hebt van een V, maar daar natuurlijk nooit drie los rijdende Vtjes mee kan vervangen.

Die opties kende ik inderdaad (vandaar het woordje "vooralsnog"). Ik weet niet precies tot wanneer die opties lopen; als het over meerdere jaren loopt kunnen ze natuurlijk ook gebruikt gaan worden om ander materieel te vervangen.
 

19-01-2008 11:37:36
lykele
lykele
maxime, bedoel je zitplaatsen of totaal aantal mensen?
Een SLT gaat uit van meer staanders op max capaciteit toch? Ik denk dat je zitplaatsen moet rekenen, staanplaatsen zouden er eigenlijk alleen in bijzondere gevallen moeten zijn. Dan denk ik dat de verhouding bijna 2 V tegenover 1 SLT-4 is.
Afgezien daarvan, er komen veel zitplaatsen bij. ICMm, IRM, SLT enz. Maar de vraag is natuurlijk hoe het met de reizigersgroei zit. 10% groei in 1,5 jaar, dan moet het aantal zitplaatsen ook groeien met misschien wel 5% (uitgaande dat de halve groei in de spits plaatsvind en de andere helft daarbuiten).
 

19-01-2008 12:07:40
broek53
broek53
Wat de vervanging aangaat, moet je voornamelijk rekenen met de totale capaciteit, inclusief staanplaatsen. Daar wordt - voor het drukste spitsuur uiteraard - op gepland en de behoefte aan materieel mee bepaald. De zogenaamde "vol-norm" of de "acceptabel-norm".
Let wel: dat is wat anders dan de vraag hoeveel materieel je inzet in de daluren, dan is het aantal zitplaatsen bepalend voor de individuele trein. Maar materieel is er dan genoeg.
 

19-01-2008 12:07:53
mdeen
mdeen
Ik denk dat maxime staanplaatsen meerekent. Een BR425 (vergelijkbaar met SLT4) heeft goed 200 zitplaatsen.  

19-01-2008 14:11:06
dh3201
dh3201
Quote
vinny004: Ik vrees dat de NS weer aan het bouwen is aan een materieeltekort op middellange termijn. Er zijn maar liefst 300 stellen Mat '64 en daarnaast moeten er voor nieuwe infrastrucutrele verbindingen en het project stedenbaan beduidend meer treinen bijkomen... %03%

NS weet nu niet welke concessies ze na 2015 nog behouden en welke dan wellicht aan een ander gegund gaan worden. Daar gaat NS nu natuurlijk niet veel materieel voor bestellen. Dat zou geen enkel bedrijf doen.


Shqiperise-lopers?
 

19-01-2008 14:29:03
broek53
broek53
Dat is ook zo. Daarnaast is het bepaald niet ingewikkeld om plan V weer te gaan reviseren in plaats van afvoeren, mocht een sterke groei weer aan de orde komen. Het ging er hier vooral om of er aanleiding was om plan T nog te behouden, en dat is er op deze termijn echt niet.  

19-01-2008 14:35:31
ruysdael
ruysdael
Ik wil voor April nog wel even de Plan T's in volle glorie bezichtigen. Een overzichtje van waar ze nu nog rijden lijkt me dan ook wel handig.

- 3400
- 5000/5700
- 4900 (?)
- 5400/4800/4500 1 dienst zondag (of ook niet meer?)

En verder? Ik heb op dit moment geen flauw idee meer eigenlijk, hou het sinds dat er geen dienstregelingen meer verschijnen op Somda niet meer zo nauwkeurig bij.
 

19-01-2008 14:37:13
mikos
mikos
In de 3700 rijdt er ook eentje, gecombineerd met een V...


www.ov-ervaringen.nl
 

19-01-2008 14:39:56
martw
martw
Er is ook een kans ze aan te treffen in de (1)9800, je hebt meer kans in de 19800 dan in de 9800. Ook hier is het dan vaak een combi Plan V + Plan T.  

19-01-2008 14:46:46
Jack5812
Jack5812
In de 3400 zijn er 3 diensten op werkdagen, helaas geen op zaterdag en 1 dienst op zondag.
Gr Jack
 

19-01-2008 14:46:56
robbertc
robbertc
.. en natuurlijk is de 4400 een T-festijn!  

19-01-2008 14:49:58
nielske90
nielske90
En in de 4400 zit een setje Plan T's...

EDIT: Net 2 seconden te laat...%08%

Laatst bewerkt door nielske90 op 19-01-2008 14:50
 

19-01-2008 14:51:08
floriss
floriss
Ook de in 5100 Den Haag Centraal - Roosendaal rijdt veel Plan T.

Verder even kort over de capaciteit van de nieuwe Sprinter Lighttrains:

een vierdelig treinstel heeft 222 zitplaatsen en 85 staanplaatsen
een zesdelig treinstel heeft 332 zitplaatsen en 144 staanplaatsen

Eea heeft uiteraard ook te maken met de lengte van de bakken, deze zijn korter dan bij een Plan V, T of SGM.
 

19-01-2008 14:55:59
ijsm
ijsm
Quote
mdeen: Ik denk dat maxime staanplaatsen meerekent. Een BR425 (vergelijkbaar met SLT4) heeft goed 200 zitplaatsen.
Overigens staan de eerste SLT-testritten al op 28 januari gepland!
 

19-01-2008 15:07:00
et425
et425
Kreeg ook een mailtje van NS panel over een groepsdiscussie a.s. woensdag. Hierbij stond dat er eerst een nieuw type trein wordt bezocht.
Zouden er dan al een SLT in Nederland zijn ?
 

19-01-2008 15:07:20
broek53
broek53
In de doorsnede zijn er 25 diensten voor plan T:
7 in de 4900/5700-5000
6 in de 5100
2 in de 3400
4 in de 4400
3 in de 19800
1 in de 6300
1 in de 12100
1 in de 3700
De dienst in de 3700 is de eerste die gaat vervallen (per 7 april)
 

19-01-2008 15:17:56
keesje
keesje
Quote
lamotep:
Quote
broek53: De kogel is (op een formeel besluit na) door de kerk: komende jaren wordt plan T afgevoerd bij het bereiken van de revisietermijn (+ alle mogelijke verlengingen)!

Laten we hopen dat het waar is.


Dat is een opmerkelijke uitspraak gezien de geregelde berichten over tekorten van materieel '64 in het zuiden des lands
 

19-01-2008 15:19:32
maxime
maxime
Ik doelde inderdaad op zitplaatsen en staanplaatsen al mag je bij plan v dan zeker 10 mensen erbij tellen. Het ging mij dan ook om het inzetgebied van het materieel. In treinen die in de randstad rijden met plan v/t zullen toch ook wel mensen staan, vooral in de spits?  

19-01-2008 15:54:38
bassv
bassv
Quote
Overigens staan de eerste SLT-testritten al op 28 januari gepland!


Daarmee bedoel je waarschijnlijk de testritten op de testbaan in Duitsland?
 

19-01-2008 16:02:09
floriss
floriss
Sprinter-Lighttrain
Treinstel 2601 maakte in de tweede helft van december proefritten op de Berliner Aussenring, de ringspoorlijn rond de Duitse
hoofdstad. De ritten werden gereden vanuit Hennigsdorf, waar een deel van de Sprinter-Lighttrain-bakken wordt gebouwd.


Uit bovenstaand bericht van HOV-RN nieuwsbrief van januari 2008, blijkt dat de testritten in Duitsland al bezig zijn. Ik denk eerder dat de 2601 eind januari richting Nederland komt voor testritten.

Laatst bewerkt door floriss op 19-01-2008 16:02
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


19-01-2008 16:04:23
ijsm
ijsm
Quote
et425: Kreeg ook een mailtje van NS panel over een groepsdiscussie a.s. woensdag. Hierbij stond dat er eerst een nieuw type trein wordt bezocht.
Zouden er dan al een SLT in Nederland zijn ?
Kan, maar die RABe 514 is vast ook niet voor niets naar Utrecht gekomen...
 

19-01-2008 16:09:16
aestudent
aestudent
Hmmm, heb ik nou iets gemist of is NSR stiekem toch al op zoek naar een vervanger voor 't DD-AR?  

19-01-2008 16:36:00
Thtc
Thtc
De Berliner Aussenring is toch geëlektrificeerd met 15 kV 16 2/3 Hz wisselspanning. Kan de 2601 onder deze spanning rijden, of is hij alleen geschikt voor 1500 V gelijkspanning?  

19-01-2008 16:37:20
hvondelen
hvondelen
Misschien kan er een nieuwe topic geopend worden Ontwikkelingen SLT??


http://www.flickr.com/photos/hvondelen -- De Groeten uit santpoort Noord!
 

19-01-2008 16:40:34
daan1714
daan1714
Quote
broek53: In de doorsnede zijn er 25 diensten voor plan T:
7 in de 4900/5700-5000
6 in de 5100
2 in de 3400
4 in de 4400
3 in de 19800
1 in de 6300
1 in de 12100
1 in de 3700
De dienst in de 3700 is de eerste die gaat vervallen (per 7 april)
In het weekend rijdt er ook Plan T in de 7400.
 

19-01-2008 16:43:22
Jack5812
Jack5812
Quote
maxime: Ik doelde inderdaad op zitplaatsen en staanplaatsen al mag je bij plan v dan zeker 10 mensen erbij tellen. Het ging mij dan ook om het inzetgebied van het materieel. In treinen die in de randstad rijden met plan v/t zullen toch ook wel mensen staan, vooral in de spits?

Ik heb de reizigerscapaciteit van Plan V even opgezocht in het boek Elektrische Treinen deel 3:

441-483: 24 1e klas, 118 2e klas, 15 klapzitjes, 82 staanplaatsen
801-965: 24 1e klas, 104 2e klas, 21 klapzitjes, 94 staanplaatsen
Gr Jack

Laatst bewerkt door Jack5812 op 19-01-2008 16:44
 

20-01-2008 11:07:27
maxime
maxime
Volgens mij heb ik ook iets gemist? SBB materieel in Nederland?  

20-01-2008 11:14:29
bassv
bassv
Ja, het verbaast mij ook hoe weinig hierover gesproken wordt. Net zoals de vermeende testritten op 28 januari met de SLT. Wie weet meer?  

20-01-2008 12:00:07
vinny004
vinny004
Alleen die VIRM stellen zullen vooral ICK en ICL moeten gaan vervangen. Of het SLT voldoende is om plan T in zijn geheel te vervangen én de extra stoptreinen te laten rijden die de NS van plan is. Dat is de vraag dus. Ik heb er zo mijn twijfels over (zeker als plan V ook langzaamaan buiten bedrijf wordt gesteld of een groot aantal tegelijkertijd grondig gereviseerd worden)  

20-01-2008 12:11:00
Jack5812
Jack5812
NSR heeft nog 4 nabestellingen SLT in optie staan. Dat moet toch wel voldoende zijn om Mat 64 te vervangen. Daarnaast heb je ook nog de CityPendels die gereviseerd worden in Denemarken. En in de 5100 en 5700 kan het mat 64 prima vervangen worden door DDAR.
Gr Jack
 

20-01-2008 13:43:43
2296
2296
Waar wil de DD-AR vandaan halen? Het is elders ook hard nodig in het land dat materieel. En in de 5700 rijden een hoop stellen Mat 64 rond.

Laatst bewerkt door 2296 op 20-01-2008 13:44
 

20-01-2008 14:54:25
Jack5812
Jack5812
Dat lijkt me wel duidelijk. Ik ben er voor het gemak wel vanuit gegaan dat het nieuwe VIRM naast het Mat 64 uit de 3700 ook (deels) DDAR gaat aflossen in de 2200. Ook het feit dat DDAR al deels in de 5100 en 5700/4900 wordt ingezet bracht mij tot genoemde mogelijkheid om met DDAR het Mat64 af te lossen.
Gr Jack

Laatst bewerkt door Jack5812 op 20-01-2008 14:55
 

20-01-2008 22:45:45
nielske90
nielske90
De nieuwe VIRM gaat naar de 3700, 1500 en 1900. Tegen die tijd zijn ze echt wel op, en heb je helemaal niks meer over voor de 2200 hoor...

Laatst bewerkt door nielske90 op 20-01-2008 22:46
 

20-01-2008 23:17:26
broek53
broek53
Waar hálen jullie het allemaal vandaan... (zucht). Wat mij betreft mag speculeren op alle fronten en in alle topics tegelijk, maar het grote gevaar is (dat zie je hier al) is dat het binnen de kortste keren als de hoogste waarheid verkocht gaat worden. Het enige feit op dit moment is dat de instroming van de eerste VIRM-4 gebruikt gaat worden om plan T af te voeren. Er is nog niet eens een concreet idee hoe dat gaat gebeuren, dus de rest is allemaal speculatie & al dan niet wishful thinking.
Ook een feit is dat plan V7 dit jaar op de wielen gehouden wordt met opknapbeurten voor een jaar. En meer staat er gewoon niet vast.

Laatst bewerkt door broek53 op 20-01-2008 23:18
 

20-01-2008 23:52:52
vinny004
vinny004
VIRM is bij mijn weten IC-materieel. Dat VIRM-4 dus gebruikt wordt om plan T af te lossen in plaats van ICK is eerder een gebrek aan logica bij de NS dan speculatie of wishful thinking van mijn kant...

Zelf zou ik SLT als vervanging voor plan T zien, en op termijn als vervanging van al het Mat '64. Alleen..., er zijn meer spinters nodig dan het huidige mat '64 omdat de treindiensten aanzienlijk moeten gaan uitbreden de komende jaren, aldus de NS.
 

21-01-2008 00:30:15
thejag
thejag
Nee, wat Michiel opmerkt is dat de éérste instroom VIRM-4 gebruikt gaat worden voor de afvoer van plan T. Denk hierbij aan dat de 3700 een IC-lijn is waar nog immer mat'64 rond rijdt. Wat er met het vervolg van de instroom nieuwe VIRM gaat gebeuren is gewoon nog niet bekend. Uiteraard zal wel SLT het bestaand mat'64 park vervangen (denk voor vervanging van plan V ook aan de opties voor vervolgbestellingen SLT!).


grt, Michiel
 

21-01-2008 01:05:49
thom
thom
Quote
vinny004: VIRM is bij mijn weten IC-materieel. Dat VIRM-4 dus gebruikt wordt om plan T af te lossen in plaats van ICK is eerder een gebrek aan logica bij de NS dan speculatie of wishful thinking van mijn kant...

Zelf zou ik SLT als vervanging voor plan T zien, en op termijn als vervanging van al het Mat '64. Alleen..., er zijn meer spinters nodig dan het huidige mat '64 omdat de treindiensten aanzienlijk moeten gaan uitbreden de komende jaren, aldus de NS.

Teneerste kun je het noemen hoe je het wilt, maar als NS kiest om plan T te vervangen met VIRM,
dan is dat toch hun keuze en daar zullen ze hun visie ookwel achter hebben.
En om VIRM nu te bestempelen als volwaardig IC mat, gaat me ookwat te ver ergens.

En zolang de revisie termijnen van plan T wel ophouden en er nog geen SLT in de buurt is om die te vervangen, is dat natuurlijk geen optie

Laatst bewerkt door thom op 21-01-2008 01:06
 

21-01-2008 08:40:46
geert
geert
Quote
thom:
Quote
vinny004: VIRM is bij mijn weten IC-materieel. Dat VIRM-4 dus gebruikt wordt om plan T af te lossen in plaats van ICK is eerder een gebrek aan logica bij de NS dan speculatie of wishful thinking van mijn kant...

Zelf zou ik SLT als vervanging voor plan T zien, en op termijn als vervanging van al het Mat '64. Alleen..., er zijn meer spinters nodig dan het huidige mat '64 omdat de treindiensten aanzienlijk moeten gaan uitbreden de komende jaren, aldus de NS.

Teneerste kun je het noemen hoe je het wilt, maar als NS kiest om plan T te vervangen met VIRM,
dan is dat toch hun keuze en daar zullen ze hun visie ookwel achter hebben.
En om VIRM nu te bestempelen als volwaardig IC mat, gaat me ookwat te ver ergens.

En zolang de revisie termijnen van plan T wel ophouden en er nog geen SLT in de buurt is om die te vervangen, is dat natuurlijk geen optie


En daarnaast is er natuurlijk ook nog zoiets als indirecte vervanging. Bijvoorbeeld de al eerder ergens in een topic genoemde vervanging van DD-AR in de 2200-serie door VIRM en dan kan het DD-AR weer gaan rijden in de 5700/4900/9800/19800 en vul maar verder in. Kortom er zijn vele scenario's mogelijk.

Groetjes,
Geert.
 

21-01-2008 08:45:29
maxime
maxime
He jammer. Geert was me net voor! Ik sluit me bij hem aan wat betreft indirecte vervanging. Ik neem namelijk niet aan dat er bij NS mensen zijn die hun werk niet kunnen doen.  

21-01-2008 13:28:52
treinfan
treinfan
Quote
nielske90: De nieuwe VIRM gaat naar de 3700, 1500 en 1900. Tegen die tijd zijn ze echt wel op, en heb je helemaal niks meer over voor de 2200 hoor...
Zoals broek53 zegt: dit is slechts speculaas.
De 1500 zal zeer waarschijnlijk toch geen IRM krijgen; het ICL kan nog wel even mee
het mat '64 zal waarschijnlijk al voor de levering van het nieuwe IRM uit de 3700 zijn (meer ICL in de 1500 en met doorwisselingen IRM in de 3700), dus over het speculaas is niet eens goed nagedacht

Laatst bewerkt door treinfan op 21-01-2008 13:29
 

21-01-2008 22:14:06
micky
micky
de 472 staat uitelkaar op het vamterein  

21-01-2008 22:43:46
vinny004
vinny004
Quote
maxime: He jammer. Geert was me net voor! Ik sluit me bij hem aan wat betreft indirecte vervanging. Ik neem namelijk niet aan dat er bij NS mensen zijn die hun werk niet kunnen doen.

Nu ja, het feit dat er op het allerlaatste moment ergens een blik Duits materieel moest worden opengetrokken om de dgl. 2007 niet in gevaar te brengen doet mij daar wel eens aan twijfelen.

Overigens heb ik echt geen bezwaar tegen het vervangen van plan T door VIRM. Het is alleen niet geheel volgens de verwachting. Ik zie liever VIRM op diensten waar het capaciteitstechnisch nodig is: Schiphol - Utrecht e.v. bijvoorbeeld en niet ergens tussen Olst en Whije...
 

21-01-2008 22:55:46
raoul
raoul
en jij denkt dat er tussen Zwolle en Deventer geen reizigers zijn? In de spits richting heb je zeker wel een VIRM 6 nodig!

En niet te vergeten het traject Zutphen, Dieren, Arnhem en Nijmegen!

Laatst bewerkt door raoul op 21-01-2008 22:56
 

21-01-2008 23:13:38
lucky
lucky
Quote
vinny004: Overigens heb ik echt geen bezwaar tegen het vervangen van plan T door VIRM. Het is alleen niet geheel volgens de verwachting. Ik zie liever VIRM op diensten waar het capaciteitstechnisch nodig is: Schiphol - Utrecht e.v. bijvoorbeeld en niet ergens tussen Olst en Whije...


Dat is natuurlijk een belachelijke vergelijking. Als je alle inzetten gaat vergelijken met de kleinste stations op de route dan kan je overal met 1x plan v gaan rijden he! Even een belachelijk voorbeeld.

Op het nieuwe station van purmerend weidevenne stappen niet veel mensen in. Doordat de trein uit enkhuizen(4500) hier stopt moet deze trein met 1x plan v worden gereden...

Laatst bewerkt door lucky op 21-01-2008 23:18
 

22-01-2008 10:57:41
nielsje
nielsje
Hoop dat het nog lang duurt met het vervangen, nu is er nog wat variatie met Mat.'64 , Interregiomaterieel is veelste standaart, en (mijn mening) niks aan.. Mat.'64 is wel leuk hoe ze optrekken, en het prachtige geluid, dat hebje bij die IRM dingen niet  


22-01-2008 11:07:28
broek53
broek53
Als het vervoer niet meer groeit en de SLT's heel snel binnen komen, schat ik dat het in 2011/12 kan zijn afgelopen met mat '64. Maar realistischer is uit te gaan van de revisietermijn van de stellen, en dan kunnen de laatst gereviseerde nog tot 2016 mee...  

22-01-2008 11:37:09
Jack5812
Jack5812
Plan V 480 heeft net z'n beurtje gehad. Die ziet eruit alsof hij fabrieksnieuw is.
Edit: op onderstaande link een plaatje:
http://www.flickr.com/photos/22466006@N06/2212173926/
Gr Jack

Laatst bewerkt door Jack5812 op 22-01-2008 14:05
 

22-01-2008 12:30:23
lucky
lucky
Quote
broek53: Als het vervoer niet meer groeit en de SLT's heel snel binnen komen, schat ik dat het in 2011/12 kan zijn afgelopen met mat '64. Maar realistischer is uit te gaan van de revisietermijn van de stellen, en dan kunnen de laatst gereviseerde nog tot 2016 mee...


Of alle stellen gaan per 2015 (consessie datum) de dienst uit omdat er alleen maar met "nieuw" materieel mag worden gereden.
 

23-01-2008 08:04:33
Jack5812
Jack5812
De revisietermijn is tot 2016. Ik denk niet dat ze op een jaar meer of minder zullen kijken. De tijd zal het leren
Gr Jack
 

23-01-2008 12:07:45
thom
thom
Revisietermijn = revisie termijn, met wat controlebeurten kun je dat wat rekken, maar omdat nu op een jaartje meer of minder te kijken, zo werkt het niet  

23-01-2008 13:37:21
broek53
broek53
Nou ja, korter kan altijd natuurlijk
Voor de bestudeerders: revisietermijn voor mat '64 althans is 7 3/4 jaar en met extra remcontrolebeurten tijdens het onderhoud kan dat met 1 1/2 jaar verlengd worden. Dat laatste is de verlengde termijn waarover we het hebben bij plan T en bij plan V7, op het moment: 9 1/4 jaar na de laatste revisie dus.
 

28-01-2008 19:46:07
broek53
broek53
Tsja... vandaag is de 477 aan de kant gegaan, 9 1/4 jaar + 4 dagen na de laatste revisie.... Mocht men zich verder aan de termijnen houden, dan volgt de 483 op 15 februari en de 473 op 5 maart.  

28-01-2008 19:57:36
salieri
salieri
Worden deze Plan V's ook oefenobjecten voor de brandweer?  

28-01-2008 20:42:11
broek53
broek53
Niet spontaan, maar als zich een korps meldt, maakt dat een goede kan, denk ik. En toevallig heeft iets Noordhollands zich net gemeld (vraag me niet welke korpsen) waarvoor men met het plan speelt materieel op te stellen bij het voormalige EKP in Haarlem Goederen. Dus wie weet...  

28-01-2008 20:55:40
lucky
lucky
Dus dit stel wordt al afgevoerd?(Zo lees ik dat)

Zijn er al zoveel stellen niet meer nodig voor de diensten dan?
 

28-01-2008 20:59:58
fabrierban
fabrierban
Quote
jack5812: De revisietermijn is tot 2016. Ik denk niet dat ze op een jaar meer of minder zullen kijken. De tijd zal het leren

Mat'64 is misschien leuk voor de hobbyist maar het is langzamerhand dermate ouderwets dat het anno 2008 een aanfluiting is voor een zich modern noemend spoorwegbedrijf. NS zal het zeker voor 2014 afvoeren om zich de blamage van een 50-jarig jubileum te besparen.
 

28-01-2008 21:05:40
broek53
broek53
@ lucky: Daar komt het op neer, ja. Het komt er zo'n beetje op neer dat het aantal stellen dat de laatste twee jaar tegelijkertijd in Haarlem stond voor revisie, nu aan de kant gezet wordt. Dat waren er de laatste tijd 3, dus dat klopt dan wel. Na deze drie zijn de eerste 800-en aan de beurt en, zoals eerder gemeld, gaat daar nog wel een opknapbeurtje tegenaan, zij het maar voor een jaar.

Laatst bewerkt door broek53 op 28-01-2008 21:06
 

28-01-2008 21:06:00
lamote_ban
lamote_ban
Een 50-jarig jubilieum zal inderdaad een horror-scenario voor NS zijn.
Je ziet de vette koppen over levensgevaarlijke museumtreinen in de Telegraaf al voor je.

Het blijft overigens vreemd dat ProRail geen maximale leeftijd voor toegelaten materieel hanteert.

Laatst bewerkt door lamote_ban op 28-01-2008 21:08
 

28-01-2008 21:11:15
broek53
broek53
Hoezo? (Los van het feit dat ProRail de toelating van materieel niet bepaalt, dan.)

Laatst bewerkt door broek53 op 28-01-2008 21:12
 

28-01-2008 21:12:31
fabrierban
fabrierban
@lamotep
Het zou inderdaad verstandig zijn om een leeftijdsgrens van bijv. 40 jaar te stellen, zowel voor goederen- als voor reizigierstreinen. Dat voorkomt de maatschappijen eindeloos door blijven rijden met totaal verouderde spullen.
 

28-01-2008 21:13:22
broek53
broek53
Waarom is dat erg?  

28-01-2008 21:14:14
rick
rick
Met een leeftijdsgrens van 40 jaar blijft plan V tot 2016 in dienst. Lijkt me een nogal onzinnige regel.  

28-01-2008 21:16:14
robbertc
robbertc
Ben het helemaal eens! Liever geen treinen dan 50 jaar oud materieel. %03% Heren, fabrier en lamotep (wat zijn jullie het steeds leuk met elkaar eens als het over het oudere materieel gaat), NS is druk bezig met een inverstering in nieuw materieel; de SLT zit er aan te komen, dan zijn jullie over een paar jaar uit jullie lijden verlost  

28-01-2008 21:17:59
fabrierban
fabrierban
Quote
broek53: Waarom is dat erg?

Om dezelfde reden waarom Arriva, Veolia en CXX geen Wadlopers en Plan V's meer mogen gebruiken van hun diverse opdrachtgevers.
 

28-01-2008 21:18:45
broek53
broek53
Hoezo? Ik snap werkelijk niet waar jullie heen willen. Mat '64 - haat lijkt mij geen basis om een regel te verzinnen die een willekeurige instantie maar zou moeten afkondigen, eerlijk gezegd.
Begrijp me niet verkeerd: ik vind afvoer-of-niet interessant (om te volgen) en heb er verder persoonlijk geen mening over.
 

28-01-2008 21:19:50
broek53
broek53
Quote
fabrier:
Quote
broek53: Waarom is dat erg?

Om dezelfde reden waarom Arriva, Veolia en CXX geen Wadlopers en Plan V's meer mogen gebruiken van hun diverse opdrachtgevers.
Okay, dan moet het Rijk het verbieden, als concessieverlener. Maar het is onzinig om dat door ProRail, IVW of wie dan ook anders te laten doen.
 

28-01-2008 21:20:04
fabrierban
fabrierban
Quote
robbertc: Heren, fabrier en lamotep (wat zijn jullie het steeds leuk met elkaar eens als het over het oudere materieel gaat

Dat is iedereen die er als forens dagelijks in mag zitten.
Organiseer maar eens een enquete in de 4400 waar voornamelijk Plan T rijdt.
 

28-01-2008 21:21:53
mikos
mikos
Quote
fabrier: Organiseer maar eens een enquete in de 4400 waar voornamelijk Plan T rijdt.
Vanochtend nog, stel studenten: "He, dat kraakt altijd zo lekker, maar ik ben blij dat we warm binnen zitten..."

*Slips out of the discussion*


www.ov-ervaringen.nl
 

28-01-2008 21:24:49
timtrein
timtrein
Wat is dit voor volslagen flauwekul?? Leeftijdsgrensen aan materieel... het lijkt de buswereld wel! Daarin worden zeer comfortabele, goed geveerde, van goede stoelen en dubbel glas voorziene en alom gewaardeerde bussen van 12 (!) jaar oud vervangen door "moderne" lagevloers plastic troep, met kleine krappe harde stoelen en enkel glas, waarbij je tijdens het rijden op ieder ander wegdek dan strak asfalt het gevoel hebt alsof de bus uit elkaar trilt. Nou, wat een vooruitgang, die leeftijdseisen!

Mat'64 is als stoptreinmaterieel voor de korte afstand nog uitstekend geschikt. Enige puntje is dat het nu nog relatief veel in allerlei semi-sneltreinen en wannabe-IC's rijdt, en daar is het langzamerhand minder geschikt voor. Om die reden over afvoer praten is het gebruiken van verkeerde argumenten op de verkeerde plek.
 

28-01-2008 21:32:07
hvondelen
hvondelen
Volgens mij is de Plan T helemaal geschikt voor de 3400, wat mij betreft wel in ieder geval, alleen is er vaak ruimtegebrek.....%03%
Maar, ze mogen ze nog een jaartje of 10 mee als ze het aan kunnen, passen perfect bij de NS, echt een soort paradepaartje wat mij betreft.
En het is natuurlijk wel zo dat er nieuwe treinen aan zitten te komen SLT, VIRM die de mat 64 volledig kunnen vervangen in sneltrein/IC maar ook als stoptrein.

Laatst bewerkt door hvondelen op 28-01-2008 21:32


http://www.flickr.com/photos/hvondelen -- De Groeten uit santpoort Noord!
 

28-01-2008 21:32:14
waalkade
waalkade
Met een beetje bij de tijds interieur heb ik een mat 64 in de avonduren liever in een IC als een veel te lange stille trein.  

28-01-2008 21:38:52
kevinevers
kevinevers
@ timtrein: Ik geef jou dus echt voor 1000000% gelijk. Ik stap toch nog iedere dag graag in die oude vertrouwde plan v's die vrijwel altijd rijden.  

28-01-2008 21:42:21
broek53
broek53
Volgens mij gaan we het hele rondje weer afdraaien dat hierboven in deze draad al meerdere malen is af-gelopen. Wie ben ik om daartegen te zijn, maar ik doe er alleen niet meer aan mee.
Besluit ik met de opmerking dat de zorgen voorshands niet nodig zijn: ook hierboven staat ergens dat plan T er nu uit begint te gaan, en de beperkte opknapbeurtjes aan plan V7 duiden er eveneens op dat daar geen grootste toekomst meer voor gezien wordt. Kortom: alle wensen en gebeden worden verhoord van hen die van mat '64 (al dan niet zachtjesaan) af willen - zoals de sterren en de plannen er nu voor staan.
 

28-01-2008 21:42:40
fabrierban
fabrierban
@timtrein: Waar in het busvervoer dankzij de aanbestedingen snel schoon schip gemaakt wordt (juist vandaag werd bekend dat na aanbesteding in ZO-Brabant voor eind dit jaar weer honderden bussen naar de schroothoop c.q. Cuba toe mogen), zie je bij NS de tendens om zo min mogelijk in nieuw materieel te investeren en eindeloos met Mat64 door te blijven rijden.

Nogmaals dat is best leuk voor de variatie voor de hobbyist, maar met Mat64 ben je als bedrijf echt niet meer concurrerend met een redelijk nieuwe auto, zeker nu de tariefsverhogingen wel in onverminderd hoog tempo doorgaan.

Laatst bewerkt door fabrierban op 28-01-2008 21:45
 

28-01-2008 21:57:23
mren
mren
Maar bedrijfseconomisch kon dat wel eens verstandig zijn. Als je niet weet of je een concessie houdt (hoewel ik het nog niet zo snel zie gebeuren dat NS het kernnet verliest), ben als bedrijf goed stom om te investeren in materieel dat je na een jaar weg kan flikkeren omdat elke concessieverlener nieuwe spullen eist want dat verkoopt lekker naar de bevolking.

Dat is ook zo'n beetje de hoofdreden dat die IRM-vervolgbestellingen zo lang op zich lieten wachten, jaren terug.

En schoon schip maken is wat anders dan materieel dat goed aan de eisen voldoet vervangen door iets nieuws. Die nieuwe rommel (Lint's, Ambassadors) laat op alle punten merken voor ongeveer een concessieduur te zijn gemaakt (jaar of 10), en is er vooral gekomen omdat de gemiddelde aanbestedingsambtenaar al klaarkomt als je het woord lagevloerbus en/of lightrail laat vallen. Liefst nog in combinatie met een kekke regionale huisstijl of andere cosmetische fratsen waar de klant geen zak aan heeft, die wil gewoon frequentie, stiptheid, netheid en comfort (ook ongeveer in die volgorde). Voor de vervoerder kan het nog wel interessant zijn omdat zo'n Ambassador wel wat zuiniger is dan een Citaro of Integro (ik denk nog met weemoed aan de tijd dat hier Integro's in de stadsdienst reden), maar voor dat je dat eens terug hebt verdiend...bij VDL CBC (aan de A2 bij Veldhoven) staan de bussen bij de vleet opgestapeld. Altijd handig voor als de moderne paradepaardjes het begeven (SM'90, Phileas...)

Laatst bewerkt door mren op 28-01-2008 22:08
 

28-01-2008 22:01:39
broek53
broek53
Nu weet ik dat NS enkele honderden miljoenen heeft geïnvesteerd en aan investeringen heeft uitstaan in nieuw materieel (VIRM-2, VIRM-3, VIRM-4 en SLT), alsmede in renovatie van ICR en ICM, dus ik vraag mij werkelijk af waar je die tendens dan ziet. Het IS namelijk gewoon niet zo. De recente reeks revisies van plan V4-6 was een omkering van het afvoerprogramma, waarin V1-3 al versneld waren afgevoerd. Dat men zich gruwelijk verkeken heeft op de impact van Dienstregeling 2007 op de materieelbehoefte, is een heel andere zaak dan dat er de wens zou bestaan "eindeloos met ma '64 door te blijven rijden". Die wens, ik herhaal het nog maar eens, was er niet en is er helemaal niet.  

28-01-2008 22:06:52
bjornl
bjornl
Quote
fabrier: Waar in het busvervoer dankzij de aanbestedingen snel schoon schip gemaakt wordt (juist vandaag werd bekend dat na aanbesteding in ZO-Brabant voor eind dit jaar weer honderden bussen naar de schroothoop c.q. Cuba toe mogen), zie je bij NS de tendens om zo min mogelijk in nieuw materieel te investeren en eindeloos met Mat64 door te blijven rijden.
Excuse me? Die eindeloze stroom dubbeldekkers die de grens over blijven komen zijn een illusie zeker?

Daarnaast ben ik nog steeds van mening dat Plan V erg prettig stoptreinmaterieel is, al is het rijgedrag en geluidsniveau niet meer "van deze tijd". In een SGMm of DD-AR heb je simpelweg minder beenruimte en minder comfortabele banken/stoelen. Ik ben zelf in ieder geval al begonnen met genieten van elke rit met Plan V die ik nu nog meemaak%08%
 

28-01-2008 22:09:35
taigagaai
Moderator
taigagaai
Taigagaai: En nu graag weer terug naar het topic over de ontwikkelingen van mat'64. We gaan hier niet nog eens uit zitten wijden over wat de NS al dan wel of niet goed gedaan heeft qua investeringen in het materieel.  

28-01-2008 22:12:46
floriss
floriss
edegroot: bericht verwijderd. Dit heeft al niets meer met de ontwikkelingen van Mat64 te maken. Vriendelijk verzoek om terug te keren naar het onderwerp.  

29-01-2008 16:57:34
broek53
broek53
477 is aangemeld voor plaatsing op de Dijksgracht. Voorlopig durft men toch nog niet tot onttakeling over te gaan. Niet helemaal onverstandig natuurlijk, als er de komende tijd een plan V zou sneuvelen, zijn de terzijde te stellen 400-en relatief eenvodig met een opknapbeurt weer een tijdje op de baan te brengen.

Qua Dijksgracht (het hoort hier niet, maar een ander topic weet ik niet te vinden): hierheen gaan ook alle Wadlopers die nu nog in Zwolle staan en degene die bij Veolia nu nog rijden.
 

29-01-2008 19:10:10
timtrein
timtrein
Verstandig. Ik neem aan dat de T'tjes wel (vrij) direct onttakeld gaan worden? (ook handig voor de onderdelenvoorraad). Voor zover dat al bekend is dan...  

29-01-2008 20:15:03
broek53
broek53
Nah, ik wil er niet geringschattend over doen, maar erg lang tevoren denkt men er noch bij NSR, noch bij Nedtrain over na, is mijn ervaring. Als ik niet gevraagd had waar de 477 gebleven was na zijn terzijdestelling, had hij nu nog gereden, bijvoorbeeld (denk daar maar eens over na...). En dan gaat men zich kennelijk pas realiseren dat er enig besluit gevraagd wordt. Als dat bij plan T net zo verloopt, voorspel ik ze nog een lange terzijdestelling-in-afwachting-van-een-besluit...  

29-01-2008 21:37:08
mark
mark
Hoe bedoel je precies? Staat de 477 nu al terzijde, en als jij niet had gevraagd waar deze zou komen te staan na de terzijdestelling was het stel nu nog in dienst geweest?  

29-01-2008 21:45:01
broek53
broek53
Dat is goed mogelijk, ja. Daar is feitelijk nix mis mee, begrijp mij niet verkeerd (een stel gaat niet ter plekke door zijn assen als een geheel papieren termijn is afgelopen, zoals het gemiddelde museumstel bewijst), maar grappig vond ik het wel. De 477 is maandag in Eindhoven terzijde gesteld, vandaag naar Maastricht gegaan en komt morgen (is het idee) naar Amsterdam.

Laatst bewerkt door broek53 op 29-01-2008 21:45
 

29-01-2008 22:29:14
mark
mark
Ok, zo zit het dus %02%  

30-01-2008 20:35:57
broek53
broek53
477 is vanmiddag op de Dijksgracht geland. De 473 en 483 zijn inmiddels ook voor-aangekondigd, rond de bekende revisietermijndata in feb en mrt.  

30-01-2008 21:29:55
2296
2296
Quote
broek53: Dat is goed mogelijk, ja. Daar is feitelijk nix mis mee, begrijp mij niet verkeerd (een stel gaat niet ter plekke door zijn assen als een geheel papieren termijn is afgelopen, zoals het gemiddelde museumstel bewijst), maar grappig vond ik het wel. De 477 is maandag in Eindhoven terzijde gesteld, vandaag naar Maastricht gegaan en komt morgen (is het idee) naar Amsterdam.


Nu zal dat niet zo snel gebeuren. Maar dat komt omdat de draaistellen een appart revisie termijn hebben op kilometer basis (draaistellen kunnen er pas 4 maanden onder zitten). Verder is het een papieren kwesie.

Laatst bewerkt door 2296 op 30-01-2008 21:30
 

30-01-2008 23:43:31
vinny004
vinny004
Ik wil overigens wel zeggen dat de karakterestieke treinen, en vooral de kopvorm van Mat '54, Mat '64 en Plan U toch zeker wel voor een zeer groot deel van de (niet hobbyistische) Nederlanders een zekere betekenis heeft. Dat men in de loop der jaren gekozen heeft om de beenruimte zodanig te verkleinen dat het comfort in gereviseerde stellen (plan T) zeer ver te zoeken was, doet natuurlijk niets af aan het feit dat het in principe gewoon mooie treinen zijn!  

31-01-2008 15:49:22
Somda
Somda
Quote
broek53: De 477 is maandag in Eindhoven terzijde gesteld, vandaag naar Maastricht gegaan en komt morgen (is het idee) naar Amsterdam.


Check.Staat mooi achter het hek op de Dijksgracht.%03%(Spottijd 09:05)%08%
 

01-02-2008 11:56:52
rf
rf
Wat ik me eigenlijk afvraag is, hoe de status is van de treinstellen die nu bij de brandoefencentra staan. Ik denk zelf, dat deze stelletjes formeel nog steeds NS-eigendom zijn en blijven, hoewel er aannemelijk wel weinig interesse van de kant van de concurrentie zal zijn voor deze oude treinstellen. Bovendien kan het eigenlijk alleen maar goed uitkomen dat de terzijde staande stelletjes geen kostbare spoorruimte innemen op het landelijke net.
Misschien is er iemand die hier wat meer over weet?
Moet de brandweer eigenlijk betalen voor het "gebruik" van deze stellen??
Rob
 

01-02-2008 12:34:37
broek53
broek53
Het komt erop neer dat NS ze weggeeft, omdat weggeven goedekoper is dan laten slopen. Aan dat weggeven zitten ongetwijfeld de nodige contractuele voorwaarden natuurlijk - maar zeker is wel dat ze niet meer van NS zijn.  


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina's):

Plan V - Plan T
RailWiki.nl