Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina's):

Plan V - Plan T
RailWiki.nl
15-04-2010 19:03:49
timtrein
timtrein
Quote
jorgo: De enige ontwikkeling is dat met de introductie van Plan T de gemiddelde leeftijd van het mat'64 in de 68/6900 nog wat omlaag gegaan is...

Omnhoog dus. Tenminste als de 6800/6900 daadwerkelijk in Limburg rijden, treinseries weet ik niet altijd uit het hoofd.
 

15-04-2010 21:40:33
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
6800 = Mtr-Mt-Bha-Bde-Bk-Lut-Luta-Std-Srn-Ec-Mbt-Lin-Rm v.v.
6900 = Hrl-Hrla-Hb-Nh-Sn-Sbk-Gln-Std v.v.

Dus ja, het is in Limburg.
 

15-04-2010 23:37:42
jorgo
jorgo
Eh ja omhoog natuurlijk, dat was een redenatiefoutje...  

20-04-2010 09:00:54
jorgo
jorgo
Quote
jorgo: Op het opstelspoor gelegen gelijk naast de parkeerplaats Meerssenerweg, achterzijde Mt, zijn achter de sinds begin januari aldaar vertoevende 512 de stellen 528 en 519 met gestreken stroomafnemers toegevoegd. Het gaat nu rap.


Even reagerend op mezelf: na een weekje staan beide stellen er nog altijd zo bij, dus ik denk dat we de optionele diagnose 'in afwachting van reparatie' inmiddels wel kunnen uitsluiten.
 


20-04-2010 17:38:38
jorgo
jorgo
Zo, dat wordt meteen afgestraft! In de loop van vandaag is de 528 uit het rijtje verdwenen. Waarheen, waarom en hoe laat weet ik niet. De 519 staat er wel nog.  

20-04-2010 19:42:12
plant
plant
Gevalletje "Ohja, die stond er ook nog!"?


Youri
 

21-04-2010 23:22:32
Bob1991
Bob1991
Ik ben bang dat ze treinstel 884 ook kunnen afschrijven na het brandje van vanavond?.. Het is toch dat zodra er eentje in de hens staat, ze niet meer hersteld worden?..

Zonde, volgens mij konden de hoge 800's juist nog wel even mee..
 

21-04-2010 23:54:53
Jannn2009
Jannn2009
Het ligt natuurlijk wel aan de hoeveelheid schade dit treinstel heeft opgelopen. Een verbrandde bank is gemakkelijk te vervangen, maar als het stel naast het interieur (banken, prullenbankken en tafels) meer schade heeft begrijp ik je benadering heel goed. Het is dus even afwachten!;)  

21-04-2010 23:56:34
broek53
broek53
Brand van enige omvang in een treinstel veroorzaakt altijd grote schade en langdurig herstel, vooral als het vuur achter de plafond- of wandplaten heeft gezeten. Als dat bij de 884 gebeurd is, geef ik er inderdaad geen cent meer voor. Als het puur bij een paar banken en roetaanslag is gebleven, dan kan het nog meevallen.  

22-04-2010 01:08:20
plant
plant
Het viel me overigens vandaag op dat de 911 nog altijd zijn Sandite-antenne heeft zitten. Ik weet niet of dit de bedoeling is, het zou zomaar kunnen zijn van wel natuurlijk, het is een terugkomend project. Maar ik dacht, is misschien leuk om even op te merken als je het stel tegen komt


Youri
 

23-04-2010 12:21:40
bert
bert
Weet iemand of de 519 nu officieel ter zijde is (dus geen levenduurverlenging krijgt)?
Idem 528?

Zijn al een poosje niet meer gesignaleerd.

Laatst bewerkt door bert op 23-04-2010 12:22
 

23-04-2010 12:23:28
AlbertP
AlbertP
Zo uit mijn hoofd zeg ik dat de 528 kortgeleden buiten dienst is gegaan.  

23-04-2010 13:37:47
keesje
keesje
De 519 en 528 staan in ieder geval beiden te Mt. De 884 is woensdag met de 932 naar Hlm gekomen.

Laatst bewerkt door keesje op 23-04-2010 13:38
 

26-04-2010 08:48:01
htmtram
htmtram
Geloof het of niet. Maar de 509 heeft weer 300 meter gereden. %08%  

26-04-2010 09:16:00
Jannn2009
Jannn2009
Op eigen kracht? Dat zou wel cool zijn!%08%

Verder denk ik dat de T's nu geen nieuwe 'verlengings-trajecten' in gaan als dat niet meer nodig is. En dat is niet onlogisch gezien het aantal SLT's dat binnenkomt en ook in dienst zal komen. Echter moeten er wel voldoende SLT-opgeleide mcn'en zijn!;)

Laatst bewerkt door Jannn2009 op 26-04-2010 09:17
 

26-04-2010 09:25:32
htmtram
htmtram
Nee, ik denk een 700 hem heeft versleept.  

26-04-2010 09:44:16
robbertc
robbertc
528 rijdt nog/weer. Is zojuist uit Mt vertrokken om 9.20 in noordelijke richting. Ik denk als LM.
EDIT: Lijkt vandaag slechts een heen-en-weertje naar Std te hebben gemaakt en staat nu weer in Mt.

Laatst bewerkt door robbertc op 26-04-2010 12:37
 

26-04-2010 10:15:12
jorgo
jorgo
Quote
AlbertPool: Zo uit mijn hoofd zeg ik dat de 528 kortgeleden buiten dienst is gegaan.


Met dat soort opmerkingen help je niemand. Als je deze en vorige pagina doorgezocht had op '528', had je weinig aanleiding gevonden dat (nog) te kunnen concluderen. Of heb je info uit andere hoek? Het laatste wat ik meldde uit Mt was dat het stel weer uit het rijtje met ogenschijnlijk terzijdegestelde stellen was gehaald.
 

26-04-2010 11:46:32
robbertc
robbertc
Plan T 519 is op 22 april terzijde gegaan.  

02-05-2010 21:17:30
lekbrug
lekbrug
De 401-438 hadden voor de eerste grote revisie zelfs nog enkele beglazing met voorzetruiten aan de coupekant. Je kunt nu bij de V's zo lekker je elleboog in het raam laten rusten; toen niet...
En omdat in de jaren 80 mat'46 (en later de Hondekoppen) werd afgereden op de 9600 (toen Ut-Gdm-Ht-Ehv), was er niet echt veel verschil in de beleving van het interieur...

Hmm edit:kruisje vergeten - was bedoeld als reactie op 17/3

Laatst bewerkt door spiketrain op 02-05-2010 23:15, reden: Dubbel bericht verwijderd
 

03-05-2010 09:10:29
vrijgezel
vrijgezel
Wat betreft de voorzetruiten: de viertjes [alias Plan T] en de rijtuigen Plan W hadden eveneens voor hun R4 dezelfde voorzetvensters.
Bij al deze series werden deze tijdens de R4 vervangen door de "sprinterramen".
 

03-05-2010 17:18:52
jorgo
jorgo
Ik neem aan dat we het hier precies over die ook driedelige schuifraampjes hebben zoals ik bedoel in mijn post van 12/3? Voor zover ik weet hebben de laatste daarvan het nog uitgehouden tot 1996, 1995 in ieder geval. Dat waren overigens hogere nummers dan 401-438 die dat toen nog hadden, ik meen 800-en (die daar nog mee waren afgeleverd voordat sprinterramen al bij de aflevering werden ingebouwd, nl. de hoogste nummers tot 965).

Treinstel Toekomst had overigens bij de aflevering vierdelige schuifraampjes zoals glaswolhondekoppen en Plan U, maar dan aan alle vier de hoeken even rond ipv onderaan rond en bovenaan hoekig. Weet niet tot wanneer. Maar dit terzijde.
 

03-05-2010 19:25:17
rob46
rob46
Quote
rob46: Ongetwijfeld naar het oB Zl ter onttakeling zoals met alle op Zlr aanwezige bakken het geval is. Na onttakeling keren ze weer terug op Zlr.
Sommige stellen worden wel heel rigoureus onttakeld, bv. 837 mist alle deuren, ramen incl. cabineramen, frontseinen, schortplaten maar ook een koppeling en dat sleept straks zo fijn.

Laatst bewerkt door rob46 op 03-05-2010 19:25
 

03-05-2010 20:07:59
Erikvd12
Erikvd12
Ook zag ik laatst dat er veel stellen bij Windesheim werden gezet, en dat er een bak van een plan T naar achteren was gezet.  

03-05-2010 22:37:20
dh3201
dh3201
Die driedelige schuifraampjes zaten in de 401-438, 441-483 en 801-920.
Nadat de laatste stellen tijden revisie deze raampjes voor sprinterramer verruilden, kwamen ze weer terug in een groot aantal stellen 401-438 (in ieder geval niet in de 404, 420, 426 en 431).

Verder zaten driedelige schuifraampjes ook in de 502-531, mP 3001-3035, B 4101-4124 en B 508421-37501 - 532.


Shqiperise-lopers?
 

04-05-2010 21:17:20
htmtram
htmtram
De 509 had een briefje gericht aan de zwerfers. Dat ze ilegaal in de trein zaten maar dat de trein binnenkort weggaat dus dat ze alle persoonlijke bezittingen er uit moeten halen.

Oftewel, ik denk dat de 509 bijna naar de sloper mag
 

04-05-2010 21:24:43
Somda
Somda
Zat daar echt zo'n briefje in? Hhaha, dat is wel netjes  

04-05-2010 21:48:47
broek53
broek53
Het stel moet uit de driehoek weg, net als het ex-HIJSM-spul. Dat wil niet zeggen dat hij nu naar de sloper gaat, dunkt mij - er zijn nog vele tienatallen wachtenden voor hem . Tenzij het stel voor sloop wordt verhandeld via NedTrain - dan kan het inderdaad snel gaan en zal de sloper Vlasman worden. Maar ik heb geen indicatie dat dat zo is (voordat er misverstanden ontstaan).  

04-05-2010 21:50:28
timtrein
timtrein
Zit er ook nog geen schot in die hele meute die in Zlr staat? De boel is nu toch echt wel gedooid in het IJsselmeer...  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


04-05-2010 21:59:12
broek53
broek53
Als zoiets zo lang duurt en men doet er bij NS aan alle kanten het zwijgen toe, dan durf ik een aanzienlijk deel van mijn inkomen te zetten op "asbestproblematiek". Wedje?  

04-05-2010 22:11:45
MDDM
MDDM
Asbest was toch uit de neus in ieder geval verwijderd? Zit er ook in de snelschakelaar kast ook asbest?


Gr Joop mcn Lls
 

04-05-2010 22:11:51
vrijgezel
vrijgezel
De rijtuig-bakken van de stellen die reeds bij de sloper in Zaandam aanwezig zijn, zie ook de foto (van mijn colega) in "Op de Rails" 3-2010, blz. 115 bovenaan welke is genomen op 9 febr. 2010, staan/ liggen nog steeds onaangeroerd er zo bij! Was vorige week donderdag nog wezen kijken, maar bij gebrek aan een telelens zelf geen goede foto kunnen maken en vanaf de andere kant van het water wordt je begroet door een "vriendelijke" Rottweiler...  

04-05-2010 23:08:12
kevinevers
kevinevers
Op ovnieuws.info stonden nog wat foto's die gemaakt waren op het terrein alleen vind ik ze niet meer op de site. Op de foto's was als ik me niet vergis te zien dat er wel een keer in geknipt was maar verder niks mee gedaan was.  

04-05-2010 23:18:40
marl
marl
Mij viel op dat de T'tjes en V'tjes op Nm "weg" zijn, er is in ieder geval beweging in geweest. Zag nog wel een onbekende Plan T deels achter het ICK staan, de rest heb ik niet meer zien staan


7878 Petrikov express. / 30-12-2009 DDM-1 in tr 3032.
 

04-05-2010 23:25:29
edje
edje
Quote
MDDM: Asbest was toch uit de neus in ieder geval verwijderd? Zit er ook in de snelschakelaar kast ook asbest?


ja alleen bij de snelschakelaar zit in de isolatie van de kast asbest als isolatie
Deelserie 401 - 438 is voor een groot gedeelte leeg geplukt in Hengelo, een klus waarbij ik toen ook veel op zat.
We hadden toen het merendeel van de snelschakelaars eruit gesloopt, toen er eens een iemand in paniek aan kwam rennen dat er in de kast asbest zat verwerkt, en dat er absoluut niet meer in de kast mocht worden gewerkt.
De goede man wist niet, dat als je asbest niet bewerkt, er dus eigenlijk niks aan de hand is.
 

04-05-2010 23:31:24
broek53
broek53
Met name plan T is aan de binnenzijde van het hele casco bestreken met een zgn. anti-dreuningsmiddel waarin asbest verwerkt is. dat hadden ook de 401-438 ook; de latere plan V's hebben antidreuningsmiddel zonder asbest. En in alle stellen zitten nog wel asbesthoudende delen, zoals in sommige kasten. Dat is allemaal niet vreselijk indrukwekkend of moeilijk, maar er moeten wel de nodige vergunningen voor zijn. Mijn idee (maar letwel: het is ook niet meer dan mijn idee) is dat het daar ergens (nog) niet in orde is.  

05-05-2010 00:05:28
broek53
broek53
Belangrijker nieuws - en uit zo'n beetje de meest betrouwbare bron - is dat de op dit moment van kracht zijnde inzetplannen van het materieel luiden dat - bij een ongestoorde instroming van SLT - in februari 2011 aan mat '64 alleen nog de stellen van Zwolle - Emmen in actieve dienst zullen zijn !  

05-05-2010 00:12:36
plant
plant
Ja, die verwachting/beslissing zat er aan te komen natuurlijk!
Bedankt voor de update, broek53!

Ik ga maar stilletjes hopen dat er nog heel eventjes een nieuwe SLT-kinderziekte opduikt...


Youri
 

05-05-2010 08:11:38
rob46
rob46
Quote
broek53: Als zoiets zo lang duurt en men doet er bij NS aan alle kanten het zwijgen toe, dan durf ik een aanzienlijk deel van mijn inkomen te zetten op "asbestproblematiek". Wedje?
Daar doe ik dan een deel van m'n pensioen bij Michiel, dat wordt een leuk potje. Overigens is er niet in Zd geknipt en liggen de 503,508 en Bk2 513 sinds eind oktober 2009 daar in ruste.
 

05-05-2010 09:32:20
noof
noof
Quote
broek53: Belangrijker nieuws - en uit zo'n beetje de meest betrouwbare bron - is dat de op dit moment van kracht zijnde inzetplannen van het materieel luiden dat - bij een ongestoorde instroming van SLT - in februari 2011 aan mat '64 alleen nog de stellen van Zwolle - Emmen in actieve dienst zullen zijn !


Nouja, ik neem aan dat het Emmerdeelpark het langste mee kan dan ofzo? Want het is niet echt een 'nette' manier om afscheid te nemen van de Emmerlijn.
 

05-05-2010 09:41:53
broek53
broek53
Tsja, wat wil je dan? Een afscheidstoernee van NS op de lijn naar Emmen met de inzet van allerlei leuk materieel? Kom nou. Het is van een grote logica: NS hoeft niets meer te bewijzen of te wijzigen op die dienst, de turbo-V's zijn "nodig" om de dienst te rijden en het zijn de jongste stellen (die zonder levensduurverlenging mee kunnen tot in 2013 en 2014), zodat ze tegelijk met het beëindigen van de concessie aan de kant kunnen. Een geruislozer manier om een concessie te beëindigen is er op materieel gebeid nauwelijks te vinden.  

05-05-2010 09:45:26
fermon
fermon
Hoelang kunnen de 400'en technisch nog mee die een jaar of wat geleden gereviseerd zijn?  

05-05-2010 09:45:26
noof
noof
Mja, daar heb je ook volledig gelijk in hoor. Reizigers zullen alleen met een wee gevoel over NS achterblijven, dat bedoelde ik vooral. Ze hebben natuurlijk een keer een SLT zien rijden hier en dachten 'hey, dat is ook leuk'.  

05-05-2010 09:46:21
alle46
alle46
Toch moeten de laatste V'tjes ergens rijden. En dat dat de hoogste nummers zijn, die ook nog eens voor de Emmerlijn waren bestemd, is niet zo toevallig! Ik verwacht niet dat NS enig aandacht zal besteden aan hun terugtrekking op Zl-Emn.  

05-05-2010 09:48:40
broek53
broek53
Quote
fermon: Hoelang kunnen de 400'en technisch nog mee die een jaar of wat geleden gereviseerd zijn?
Zonder verder levenduurverlenging tot 2014 en de meeste tot in 2015.
 

05-05-2010 11:46:01
Noodrem
Noodrem
Is de uitfasering van Mat'64 in het wijzigingsblad van Juni in sommige series al een voorbode van deze massale uitdienststelling? Als je in 2011 de hele serie eruit wilt hebben, zou dit opzich wel logisch zijn.
Ik hoop voor NSR dat ze snel een aantal extra slopers vinden. Ik vermoed zo dat Vlasman een dergelijke massale uitdienststelling nooit gaan bijbenen, en zo ruim zit NSR niet in haar opstalplekken voor terzijdegesteld materieel. Was de renovatie van de Dgr hier soms een voorbode voor?
 

05-05-2010 12:53:14
broek53
broek53
Wat heet voorbode? Als het met SLT direct goed zou zijn gegaan, zouden bijvoorbeeld de 841-870 vorig jaar juni al buiten dienst zijn gegaan en zou de afvoer nu al een heel eind gevorderd zijn. SLT is nu aan de inhaalrace begonnen en dan volgt de afvoer van mat '64 min of meer vanzelf. Het enige dat daar tussendoor kan fietsen, is dat de terzijdestelling van DDM-1 voorrang krijgt, maar kennelijk gaat dat voorlopig niet door òf het kan allebei.
NSR heeft een contract voor de sloop van alles dat aan de kant staat en de komende tijd aan de kant gaat (zover het voor sloop bestemd wordt) met de firma Beelen, alleen is daar nu kennelijk een probleem gerezen (mogelijk dus iets met asbest) - waarvan je mag verwachten dat dat wel opgelost wordt.
Vlasman is de huis-sloper van NedTrain de laatste jaren, dus niet meer dan de sloper van schadebakken die NSR aan NT overgedragen heeft.
NS is sinds anderhalf jaar overal op de knieën bij Prorail en gemeenten om terzijde gesteld materieel te mogen opstellen. Er staat nu materieel legaal en semi-legaal alom in den lande en het einde daarvan is wel zo ongeveer bereikt. De Dijksgracht en Amersfoort zijn (op kosten van NS) ingericht om primair het materieel op te stellen dat nog niet direct voor sloop bestemd is. Daar zal in eerste instantie trouwens ook het jongste deel van plan V onder gaan vallen.
 

05-05-2010 18:06:46
keesje
keesje
Wie ziet dan het verschil tussen materieel dat voor sloop bestemd is en materieel dat in dienst is en wekenlang staat te niksen? Oftewel: als je een ander stempeltje aan het materieel hangt, mag het dan ineens wel of niet ergens staan?  

05-05-2010 18:55:36
broek53
broek53
De hekken rond de Dijksgracht en Amersfoort staan er niet voor niets, maar om vandalen buiten te houden. Vandaar dat materieel dat misschien nog wel weer in dienst moet komen of verkocht kan worden, daar opgesteld wordt en materieel dat in principe voor sloop bestemd is, niet per se.
Dat is overigens een keus van NS zelf: met "mogen" in de zin van toestemming o.i.d. heeft het niet te maken. NS heeft de extra beveiliging van de Dgr en Amf zelf betaald, heeft de capaciteit van de Dgr toegedeeld gekregen en bepaalt zelf wat er wel of niet komt te staan. (en de loods in Amf is geen Prorail-terrein.)

Laatst bewerkt door broek53 op 05-05-2010 18:58
 

05-05-2010 21:15:07
rob46
rob46
Quote
broek53: NSR heeft een contract voor de sloop van alles dat aan de kant staat en de komende tijd aan de kant gaat (zover het voor sloop bestemd wordt) met de firma Beelen, alleen is daar nu kennelijk een probleem gerezen (mogelijk dus iets met asbest) - waarvan je mag verwachten dat dat wel opgelost wordt.
Vlasman is de huis-sloper van NedTrain de laatste jaren, dus niet meer dan de sloper van schadebakken die NSR aan NT overgedragen heeft.

Inmiddels zijn de te slopen bakken van 503 en 508 in Zd voorzien van rood/witte afzetlinten die duiden op "asbestgevaar" hetgeen een veeg teken is.
 

05-05-2010 21:44:25
timtrein
timtrein
Enig idee waar dan het "flexpark" of hoe we het ook noemen uit gaat bestaan? De stellen 921> voor zover niet nodig op Zl-Emn, en misschien de resterende 400'en?

Ik kan me zo voorstellen dat de resterende 800'en geen erg lange revisietermijn meer hebben...
 

06-05-2010 13:49:31
martijnmet
Moderator
martijnmet
Quote
marl: Mij viel op dat de T'tjes en V'tjes op Nm "weg" zijn, er is in ieder geval beweging in geweest. Zag nog wel een onbekende Plan T deels achter het ICK staan, de rest heb ik niet meer zien staan

De V'tjes staan er nog steeds op spoor 83 hoor.
De T's staan nu op de wissels van spoor 11a richting spoor 90.
 

11-05-2010 13:32:50
TheKnitter
TheKnitter
Heb weer een update uitgevoerd aan mijn Plan T bestandje:
http://www.durkhoutsma.nl/treinen/Plan%20T%20-%20Informatie.xls
Dit is compatibel voor Excel 2007 en 2003.
 

12-05-2010 13:54:29
jorgo
jorgo
Quote
broek53: Belangrijker nieuws - en uit zo'n beetje de meest betrouwbare bron - is dat de op dit moment van kracht zijnde inzetplannen van het materieel luiden dat - bij een ongestoorde instroming van SLT - in februari 2011 aan mat '64 alleen nog de stellen van Zwolle - Emmen in actieve dienst zullen zijn !


Ik ga er van uit dat als men zulke plannen opstelt voor een dergelijke relatief korte termijn, er ook daadwerkelijk nu al aan voorbereidingen en randvoorwaardelijke zaken gewerkt wordt, en dan wordt de tweede helft van dit jaar een bewogen jaar. Even filosoferend en speculerend, wat moet er nog allemaal gebeuren om dit voor elkaar te krijgen?
* SLT moet afdoende functioneren.
* Er moet opvolging geïntroduceerd worden in de buitenrandstedelijke inzetgebieden van Mat '64, dus met name Limburg en Brabant.
* Dat kan SGM zijn, of SLT. In principe kan voor de 6800/6900 ook IRM worden gebruikt, een 9100-achtige constructie. Daar heb je wel zes stellen voor nodig, maar het vookomt sprintertransport.
* Inplannen van leegmaterieelritten met SGM/SLT naar Leidschendam vanuit het zuiden danwel slim plannen in de reguliere dienst.
* Het opvullen van het grote gat dat Mat '64 bij NedTrain in Mt achterlaat. Om massaontslag te voorkomen, dient er nieuw materieel geïntoduceerd te worden. SGM, SLT en/of IRM. IRM zou wel praktisch zijn tbv de 800: uitruilen met Onnen tegen de laatste 15 V's.
* Instructie op SGM/SLT in het zuiden. Al bezig?
* Opstelterrein voor het af te voeren Mat '64 regelen.
* Eersteklasreizigers in het zuiden psychologisch voorbereiden. Gelukkig zijn er dat weinig.

Ben benieuwd...
 


12-05-2010 14:51:10
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
wat betreft die eventuele uitruil tussen On en Mt, je doet dat om massaontslagen te voorkomen bij OB Mt, maar 15 V's ruilen tegen vrijwel het gehele VIRM park (uitgezonderd de serie 9400 geloof ik?) levert in On natuurlijk duimendraaiend personeel op...  

12-05-2010 15:17:19
jorgo
jorgo
Ja, dat zou wel een beetje uit balans zijn dan...  

12-05-2010 15:31:13
broek53
broek53
Quote
jorgo:
Quote
broek53: Belangrijker nieuws - en uit zo'n beetje de meest betrouwbare bron - is dat de op dit moment van kracht zijnde inzetplannen van het materieel luiden dat - bij een ongestoorde instroming van SLT - in februari 2011 aan mat '64 alleen nog de stellen van Zwolle - Emmen in actieve dienst zullen zijn !

Ik ga er van uit dat als men zulke plannen opstelt voor een dergelijke relatief korte termijn, er ook daadwerkelijk nu al aan voorbereidingen en randvoorwaardelijke zaken gewerkt wordt, en dan wordt de tweede helft van dit jaar een bewogen jaar. Even filosoferend en speculerend, wat moet er nog allemaal gebeuren om dit voor elkaar te krijgen?
* SLT moet afdoende functioneren.
* Er moet opvolging geïntroduceerd worden in de buitenrandstedelijke inzetgebieden van Mat '64, dus met name Limburg en Brabant.
* Dat kan SGM zijn, of SLT. In principe kan voor de 6800/6900 ook IRM worden gebruikt, een 9100-achtige constructie. Daar heb je wel zes stellen voor nodig, maar het vookomt sprintertransport.
* Inplannen van leegmaterieelritten met SGM/SLT naar Leidschendam vanuit het zuiden danwel slim plannen in de reguliere dienst.
* Het opvullen van het grote gat dat Mat '64 bij NedTrain in Mt achterlaat. Om massaontslag te voorkomen, dient er nieuw materieel geïntoduceerd te worden. SGM, SLT en/of IRM. IRM zou wel praktisch zijn tbv de 800: uitruilen met Onnen tegen de laatste 15 V's.
* Instructie op SGM/SLT in het zuiden. Al bezig?
* Opstelterrein voor het af te voeren Mat '64 regelen.
Het is niet zo dat dit een volslagen verrassing of een plotseling besluit is. Uiteraard weet men al eventjes dat SLT eraan komt en mat '64 gaat vervangen. Het gaat door de vervoerskrimp en door het (veel) krapper plannen op zitplaatsen nu in de inzetplannen wat sneller dan eerder misschien voorzien.
Bij mijn weten heeft NSR hier geen projectorganisatie op zitten (heel opvallend), met name sinds het decimeren van staf er een soort hobby geworden is %09% en dan vindt men algauw dat dat "in de staande organisatie opgelost moet worden". Dat gaat meestal ook wel, maar het wordt algauw wat hap-snap en een ongelukje als het huidige "er zijn niet genoeg opgeleide machinisten voor de series waarin SLT plotseling ingepland wordt", neemt men kennelijk op de koop toe.
* SLT moet goed functioneren: die snap ik, maar hij ligt buiten het bereik van NSR
* Opvolger van mat '64 in de regio's is in principe SGM. Het zou inderdaad handig zijn als de laatste standplaatsen die SGM nog niet kennen, bijtijds worden opgeleid. En de formele inzetbeperkingen van SGM (een restant uit een heel grijs verleden) worden opgeruimd, voor zover ze nog bestaan
* Planning van een omloop met of zonder ledig materieelritten is het gewone werk voor NSR Logistiek; daar hoef je niets bijzonders voor te doen
* Opvullen van het gat van mat '64: een zaak waar NedTrain al lange tijd mee bezig is. Niet voor niets is inmiddels de Zaanstraat dicht en concreet denk ik dat op den duur Maastricht wel zal volgen (maar nog niet op de korte termijn).
* Opstelterrein voor het mat '64 dat voorlopige strategisch, lauw of koud reserve blijft, is er voldoende in de vorm van de Dijksgracht en Amersfoort. Voor de rest van het spul heeft NS een contract met een sloper, maar zoals we weten gebeurt er nu eventjes niets. Niettemin: aan het wegwerken van het overtollige spul is gedacht.
 

12-05-2010 15:46:15
Lenny
Lenny
Quote
Jorgo: * Instructie op SGM/SLT in het zuiden. Al bezig?
Voor zover ik weet wel, er staat al 3 of 4 weken een SGM 2 in Ehv op dezelfde plek waar eerst een SLT voor instructie heeft gestaan.


The idea is to die young as late as possible.
 

17-05-2010 18:48:05
treintim
treintim
Quote
broek53: Belangrijker nieuws - en uit zo'n beetje de meest betrouwbare bron - is dat de op dit moment van kracht zijnde inzetplannen van het materieel luiden dat - bij een ongestoorde instroming van SLT - in februari 2011 aan mat '64 alleen nog de stellen van Zwolle - Emmen in actieve dienst zullen zijn !


Maar dan hebben we het dus niet over de Connexxion Plan V op Amf-Bnc en ik meende dat de pendel Hgl-Bh toch ook met MAT zou gaan rijden...
 

17-05-2010 19:20:32
timtrein
timtrein
Er zijn natuurlijk wel wat mitsen en maren, en zolang de revisietermijn nog niet verlopen is zullen dat soort stellen best wel blijven rijden. Vergeet niet dat er ook een soort warme reserve-park zal komen, waardoor je zonder moeite best enkele stellen op de baan kan houden. En aangezien de resterende 400'en nog revisietermijnen van (ik dacht) tot in 2014 hebben, kan dat allemaal ook makkelijk.

Kortom, we zullen zien!
 

17-05-2010 20:16:27
broek53
broek53
Quote
treintim:
Quote
broek53: Belangrijker nieuws - en uit zo'n beetje de meest betrouwbare bron - is dat de op dit moment van kracht zijnde inzetplannen van het materieel luiden dat - bij een ongestoorde instroming van SLT - in februari 2011 aan mat '64 alleen nog de stellen van Zwolle - Emmen in actieve dienst zullen zijn !
Maar dan hebben we het dus niet over de Connexxion Plan V op Amf-Bnc en ik meende dat de pendel Hgl-Bh toch ook met MAT zou gaan rijden...
Neen, daar hebben we het niet over. En ook niet over Pietje Puk die misschien wel 50 stellen van NS wil huren%08%. Ik heb het, kortom, over de inzetplannen van NSR.
 

17-05-2010 23:44:54
Pim530
Pim530
Ik weet dat het al eens voorbij is gekomen, maar de twee grootste brede mat'64 trajecten worden dus omgetoverd in SLT of SGMm. Ik kan mij echt niet voorstellen dat alles in dienst blijft...  

18-05-2010 00:28:19
plant
plant
Dat is zeker al voorbij gekomen

Reken maar dat er mat'64 terug moet verhuizen naar de 7400/4000 om de daar ingeplande SLT's weer vrij te spelen. Deze gaan daar de komende tijd nog niet rijden. Met het wijzigingsblad zullen hoe dan ook de diensten voor het mat'64 weer teruglopen, maar naar wat ik hier voorbij zie komen, zal dat in mijn ogen (nog) niet tot massale buitendienststellingen gaan leiden.

Zoals al eerder is gezegd hier; een koude of lauwe reserve in de vorm van mat'64 is de uitgangssituatie.


Youri
 

18-05-2010 09:01:02
Pim530
Pim530
Bedankt, maar ja, dan zitten we nog een beetje in de twijfel. In ieder geval is er, lijkt mij, minder nodig in de 4000/7400 dan er uit de corridors Ut - Ht/Tl en Rsd - Gvc/ Ledn komt.  

18-05-2010 09:22:14
broek53
broek53
Als je mat '64 bedoelt: natuurlijk. Verwacht de rest van het jaar ook maar een flinke uitstroom van mat '64, met als doel (zoals eerder genoemd) dat in het voorjaar van 2011 alleen nog mat '64 op Zwolle - Emmen te vinden zal zijn.  

18-05-2010 12:23:12
ruysdael
ruysdael
@Sluiting Maastricht: Eindelijk dan eens een werkplaats in een onmogelijke uithoek die gesloten wordt. Heb nooit begrepen waarom diverse goedbereikbare werkplaatsen evt. in de Randstad (Zaanstraat, Tilburg etc.) gesloten werden terwijl die onmogelijke apparaten in bijvoorbeeld Onnen en Maastricht wel open bleven. Goeie zaak!  

18-05-2010 14:11:08
TheKnitter
TheKnitter
Weet iemand hoe het Plan V 459 zit?
Ik lees op meerdere plekken dat deze terzijde staat, maar komt nog wel voor in de actuele reizigersdienst, volgens spots.
Tenminste, de afgelopen 12 maanden 2x.. In 2010.. Zou terzijde staan sinds 2-9-2005.

[edit:]Staat toch echt terzijde, tenzij iemand mij anders kan aantonen..

Laatst bewerkt door TheKnitter op 18-05-2010 14:15
 

18-05-2010 14:21:29
keesje
keesje
Die is er al heel lang uit. Zie hier een overzicht van enkele jaren geleden, hier staat de 459 ook al niet meer bij: http://www.hov-rn.nl/pdf/matnederland.pdf  

18-05-2010 17:35:29
broek53
broek53
Quote
maccerr: @Sluiting Maastricht: Eindelijk dan eens een werkplaats in een onmogelijke uithoek die gesloten wordt. Heb nooit begrepen waarom diverse goedbereikbare werkplaatsen evt. in de Randstad (Zaanstraat, Tilburg etc.) gesloten werden terwijl die onmogelijke apparaten in bijvoorbeeld Onnen en Maastricht wel open bleven. Goeie zaak!
Onnen is destijds als lijnwerkplaats gebouwd om werkgelegenheid naar de noordelijke provincies te brengen en Maastricht is ooit om soortgelijke redenen voor de zuidelijke provincies niet gesloten. Dan spreken wij nog over een tijd dat NS nog een maatschappelijke functie had, althans: eentje die door het rijk rechtstreeks kon worden afgedwongen. Voor een commercieel (en niet anders dan dat) opererende "vervoerder" liggen die zaken heel anders natuurlijk.
 

18-05-2010 17:46:09
martijn
martijn
Quote
keesje: Die is er al heel lang uit. Zie hier een overzicht van enkele jaren geleden, hier staat de 459 ook al niet meer bij: http://www.hov-rn.nl/pdf/matnederland.pdf


De 459 is gesloopt in september 2005 na een brand in Mariënberg in januari dat jaar.
 

18-05-2010 20:04:13
taigagaai
Moderator
taigagaai
De ABk 459 is gesloopt. Stel 459 bestond toen uit de ABk 459 en Bk 481 en zijn zo gesloopt. Stel 481 (ABk 481 (brandschade) + Bk 459 (botsschade)) is in december 2004 gesloopt.  

18-05-2010 21:46:07
kevinevers
kevinevers
Ik wil binnenkort eens gaan kijken of ik de 470 voor mijn lens kan krijgen. Weet iemand toevallig waar dit stel uithangt?  

18-05-2010 21:58:31
treintim
treintim
Die is inderdaad al een wat langere tijd niet meer gespot. Was dat uitgerekend één van de zeer weinige stellen die je nog nooit gefotografeerd had en nog op de foto wilde krijgen?
@Keesje; wel heel mooi op de seconde tegelijk gepost.

Laatst bewerkt door treintim op 18-05-2010 22:00
 

18-05-2010 21:58:31
keesje
keesje
Niet op de baan in ieder geval. Gokje: Hlm?  

18-05-2010 22:24:23
bert
bert
Quote
kevinevers: Ik wil binnenkort eens gaan kijken of ik de 470 voor mijn lens kan krijgen. Weet iemand toevallig waar dit stel uithangt?


De 470 is in januari 2010 op Asdm gespot, gesleept op weg naar... Hlm (?) na de 2e overwegcrash in de buurt van Boxtel.
De spot was tot voor kort opvraagbaar in Somda.
Vorige week was het stel niet in dienst (toevallig gecheckt).

Laatst bewerkt door spiketrain op 18-05-2010 23:06, reden: Fotolink verwijderd, illegaal standpunt.
 

18-05-2010 22:41:09
treinfan
treinfan
Uhm, de spot is nog steeds opvraagbaar en toont een spot te Asd richting Asdm  

18-05-2010 23:14:51
broek53
broek53
Ik weet het verre van zeker, maar zou het kunnen zijn dat dat het stel is dat ik al heel lang naast de wasmachine van de Watergraafsmeer zie staan?  

18-05-2010 23:43:18
treintim
treintim
Nu we in dit topic dan toch bezig zijn met het lokaliseren van alles en nog wat; op de Wgm staat ook nog een weggemoffeld stel; de 82X die vast nog niemand gezien zal hebben, gezien die zo goed verstopt is: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2010/05/18/1274209995-760.jpg . En het is niet de 827 volgens mij.

Laatst bewerkt door treintim op 18-05-2010 23:49
 

19-05-2010 09:24:21
taigagaai
Moderator
taigagaai
De 827 staat in Nm. De enige 82X die volgens mij op de Wgm staan, zijn de 822 en 825.  

19-05-2010 09:41:11
2296
2296
Quote
broek53: Ik weet het verre van zeker, maar zou het kunnen zijn dat dat het stel is dat ik al heel lang naast de wasmachine van de Watergraafsmeer zie staan?

Dat is correct. Stel staat daar nog steeds. Stel staat daar mooi beschut zodat je hem niet ziet staan. De kop is aardig ingedeukt.
 

19-05-2010 15:20:48
klaass16
klaass16
ìs stel 470 toen betrokken geweest bij die aanrijding met die class66 in Ah?  

19-05-2010 15:28:19
Apda
Apda
nee, dat waren 826 en 531

Laatst bewerkt door Apda op 19-05-2010 15:31
 

19-05-2010 20:35:56
keesje
keesje
Quote
klaass15: ìs stel 470 toen betrokken geweest bij die aanrijding met die class66 in Ah?


Overwegbotsing met een taxibusje bij Btl begin januari.
 

19-05-2010 22:04:04
willy84
willy84
Quote
maccerr: @Sluiting Maastricht: Eindelijk dan eens een werkplaats in een onmogelijke uithoek die gesloten wordt. Heb nooit begrepen waarom diverse goedbereikbare werkplaatsen evt. in de Randstad (Zaanstraat, Tilburg etc.) gesloten werden terwijl die onmogelijke apparaten in bijvoorbeeld Onnen en Maastricht wel open bleven. Goeie zaak!

Vergeet niet dat het moeilijk is om geschikt personeel te vinden in de randstad. In Groningen zal dat een stuk makkelijker gaan.
 

20-05-2010 21:44:55
taigagaai
Moderator
taigagaai
Afgelopen week kreeg ik een foto onder ogen van het bakcode nummer en de revisie data van de B 521. Het opvallende aan het bakcode nummer was, dat het 345.017 luidde. Serie 345 is volgens Elektrische treinen in NL deel 3 voorbehouden aan de BD van Plan T1 en wel de 502-511. Bij de overige stellen was de serie 349 voor het BD rijtuig. Is er iets bijzonders aan de hand geweest met dit rijtuig van de 521?  

20-05-2010 21:56:05
broek53
broek53
Dat laatste weet ik niet, maar het bakcodenummer kan sowieso niet kloppen. Aangezien, zoals je schrijft, het de bakcodenummers voor de 502-511 waren, kan een nummer in die reeks niet hoger zijn dan 345.010.  

20-05-2010 21:59:37
AlbertP
AlbertP
345.017 zou dan voor de 518 geweest zijn, als men niet op 349 was overgestapt. 349.010 zou het kloppende nummer zijn: het 10e stel van T2 is dit namelijk.  

20-05-2010 21:59:40
keesje
keesje
Het heeft niet echt met de ontwikkelingen van Mat'64 te maken, maar ontsporen doen treinen ook niet elke dag: de gisteren op Utm ontspoorde 905 kwam zoals in het OD Topic van 19/5 gemeld naar Ut en stond vanmiddag aan de kant op Ut OZ.  

20-05-2010 22:02:12
AlbertP
AlbertP
In het museum? Toch niet weer een ontsporing tegen het stootblok?  

20-05-2010 22:09:42
dlm4yjp
dlm4yjp
Als in het OD had gekeken dan had je gezien dat 1 as uit de wissel is gelopen, dat stond gisteren uitgebreid in het OD met foto's...


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

20-05-2010 23:15:21
edward
edward
In 2002 heeft de 521 de B-bak van de 528 gekregen, dus 349.017  

21-05-2010 08:06:48
taigagaai
Moderator
taigagaai
Ik heb de betreffende foto geupload van het bakcode nummer van de B 521: http://picasaweb.google.com/Taigagaai/Treinen#5473598562789043442 Foto is niet van mij zelf, maar ik heb toestemming om hem te publiceren. De AB 521 heeft als bakcode 350.010 en de Bk2 heeft 351.010. Dat is dus goed.  

21-05-2010 14:54:11
mark
mark
Mark: Discussie enigszins opgeschoond, a.u.b. respect voor elkaar en on-topic graag!  

21-05-2010 17:18:20
timtrein
timtrein
Misschien heeft Elektrische treinen het fout? Ook niet onwaarschijnlijk...
Of er is tussentijds nog wat gewijzigd natuurlijk.
 

21-05-2010 17:26:51
taigagaai
Moderator
taigagaai
Die fout zou kunnen. Maar dan zou B 529 niet de code 349.018 moeten hebben. Overigens zou dat B 519 moeten zijn in de 529, na een bakwisseling in 1984 volgens Elektrische treinen. De B 527 heeft als code 349.011. Die zou afkomstig moeten zijn uit de 522.
Wat ook zou kunnen, is dat Haarlem een fout heeft gemaakt met het maken van de sticker na een revisie en de bakcode serie 345 er op heeft gezet, in plaats van 349. Het volgnummer komt dan overeen met de 528, maar na een bakwisseling is deze in de 521 gekomen, zoals Edward schrijft.
 

24-05-2010 11:56:35
maurits
maurits
Nog even een vraagje wat in mij opkwam: Uit dit topic blijkt dat binnen afzienbare tijd alleen nog Mat '64 op de Emmerlijn actief is totdat Arriva daar begint. Hoe zit het dan met:
- De twee stellen die Connexxion gebruikt tussen Amf en Ed.
- De plannen voor de trein Hgl-Bh, hier zou toch ook Mat '64 voor gebruikt gaan worden?


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

24-05-2010 12:05:40
Dre
Dre
De melding over 'alleen nog Mat '64 op Zl-Emn' had betrekking op de diensten bij NSR. De 31300, 31400 en 31500 zijn diensten van respectievelijk Connexxion en Syntus en zijn daar dus niet bij inbegrepen.

Laatst bewerkt door Dre op 24-05-2010 12:05
 

24-05-2010 14:57:56
plant
plant
Quote
maurits: *knip*
- De twee stellen die Connexxion gebruikt tussen Amf en Ed.



CXX rijdt maar met één V'tje, de 867
De eerder gebruikte 844 staat terzijde, aan de spots te zien op de Bkd.


Youri
 

24-05-2010 15:52:20
broek53
broek53
Het verhuren van plan V's heeft weinig te maken met de inzet van mat '64 door NSR zelf. Het zou pas precair worden als NS het spul meteen wilde slopen (en dat is niet zo). Bovendien verdient het bedrijf er dan nog wat aan...  

24-05-2010 17:00:23
keesje
keesje
Quote
Dre: De melding over 'alleen nog Mat '64 op Zl-Emn' had betrekking op de diensten bij NSR. De 31300, 31400 en 31500 zijn diensten van respectievelijk Connexxion en Syntus en zijn daar dus niet bij inbegrepen.

Dan is er in ieder geval t.z.t. een grotere kans op afwijkend materieel op de Emmerlijn zodra er te weinig 'Emmer'stellen beschikbaar zijn. Zie nu de dagelijkse invalbeurten door niet 'Emmer' Plan V's. Maar als die er niet meer zijn...

Laatst bewerkt door keesje op 24-05-2010 17:00
 


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina's):

Plan V - Plan T
RailWiki.nl