Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina's):

Plan V - Plan T
RailWiki.nl
04-03-2010 20:44:37
elizabeth
elizabeth
Quote
keesje: Een van de kopbakken van de 520 stond gisteren buiten op het terrein van de werkplaats te Tb. De neus en een klein deel van de zijkant rood en de rest van de zijkant wit. Helemaal strak in de lak.


Nou wie komt er met de plaatjes? Want voor mij zit het er (nu) niet in om even naar Tb af te reizen.


jaapfan.
 

04-03-2010 20:51:31
daniel81
daniel81
Quote
broek53: Nagevraagd over de rode en blauwe kop van de 520: daar is over nagedacht en vorig jaar heeft IVW voor dit tijdelijke gebruik toestemming verleend, zonder dat er witte en gele vlakken aan te pas hoeven komen.
De 520 zal niet alleen extra treinen rijden, maar ook - op stille uren en trajecten, in de gewone dienst worden ingezet.

Gelukkig, de bureaucratie heerst nog niet helemaal
Het zou anders ongetwijfeld een vreselijk resultaat hebben opgeleverd.
Blijft -ie na bevrijdingsdag ook nog rijden of is het dan einde oefening?
 

04-03-2010 20:54:52
WesselE
WesselE
Quote
elizabeth: Nou wie komt er met de plaatjes? Want voor mij zit het er (nu) niet in om even naar Tb af te reizen.
Relax, dat ding gaat echt wel verder dan Tilburg rijden hoor.


'Okeh'
 

04-03-2010 21:02:28
broek53
broek53
Quote
daniel81:
Quote
broek53: Nagevraagd over de rode en blauwe kop van de 520: daar is over nagedacht en vorig jaar heeft IVW voor dit tijdelijke gebruik toestemming verleend, zonder dat er witte en gele vlakken aan te pas hoeven komen. De 520 zal niet alleen extra treinen rijden, maar ook - op stille uren en trajecten, in de gewone dienst worden ingezet.

Gelukkig, de bureaucratie heerst nog niet helemaal
Het zou anders ongetwijfeld een vreselijk resultaat hebben opgeleverd.
Blijft -ie na bevrijdingsdag ook nog rijden of is het dan einde oefening?
Dan is het afgelopen.
 


04-03-2010 21:04:55
daniel81
daniel81
't Is jammer!
Maar wederom bedankt voor al je uitzoekwerk%05%
 

06-03-2010 00:28:13
jorgo
jorgo
Nu zat ik vanmiddag in de 530 van Std naar Mt en ik ben dan zo'n lolbroek die tegen de conductrice zegt dat ze het maar hoeft aan te geven als we een keer een lapje en een sopje moeten meenemen. Dat ie dan zo weer blinkend geel is.

Goeiendag zeg, wat een smerigheid van de buitenkant. En dat zit er al even op hoor, een paar weken geleden heeft hij de 519 al opgevolgd als nationale kampioen vieze tattie. Toen ik een raampje openschoof werd het duidelijk lichter in het compartiment.

Men zou kunnen aanvoeren dat er de afgelopen dagen wat vorst in de lucht heeft gezeten waardoor de wasstraten niet op volle kracht hebben kunnen draaien. Maar juist in Mt is recent een wasstraat geopend die in de pers gepropageerd werd als state-of-the-art die tot -2 graden nog prima functioneert. En kouder is het toch niet geworden dunkt me.

Ik zie geen enkele Plan V die zo vuil is als sommige T's. Een reden? Kunnen ze in Mt geen viertjes poetsen? Of puur toeval?
 

06-03-2010 00:54:28
kevinevers
kevinevers
Het kan altijd erger http://www.kevinevers.nl/IMG_0326.jpg  

06-03-2010 01:33:00
ruysdael
ruysdael
Voordat het onderhoud in Maastricht plaatsvond waren de Plan T's vaak ook al smeriger dan de Plan V's. Ik denk dat er vuil op zit die er zo erg in vast gebakken zit dat het met een normale schrobmachine niet meer te verwijderen is?  

06-03-2010 08:02:06
broek53
broek53
Los van de zaak zelf: de werkplaats waar materieel in onderhoud is, heeft in principe niets te maken met de plaats waar het gewassen wordt. En een stel dat in onderhoud geweest is, krijgt niet per definitie tegelijk een wasbeurt. M.a.w.: het verplaatsen van het onderhoud van plan T heeft geen directe relatie met het wassen.  

06-03-2010 14:24:03
pothuize
pothuize
Voortschrijdend inzicht: zie http://www.4en5mei.nl/4en5mei
Quote
WesselE:
Quote
elizabeth: Nou wie komt er met de plaatjes? Want voor mij zit het er (nu) niet in om even naar Tb af te reizen.
Relax, dat ding gaat echt wel verder dan Tilburg rijden hoor.



adriaan
 

06-03-2010 17:22:38
martijnmet
Moderator
martijnmet
De (getekende) 520 stond vanmorgen op de voorpagina van het Nederlands Dagblad: http://xs.to/image-9B0C_4B928011.jpg

Laatst bewerkt door martijnmet op 06-03-2010 17:22
 

06-03-2010 20:25:40
dionysus
dionysus
Quote
jorgo: Maar juist in Mt is recent een wasstraat geopend die in de pers gepropageerd werd als state-of-the-art die tot -2 graden nog prima functioneert. En kouder is het toch niet geworden dunkt me.



Een nieuwe wasstraat zegt ook niet alles. Dat ding op UtCTW is ook zo'n nieuw geval, waarin je alle treinen en zo kunt instellen, maar het komt er eigenlijk meer op neer dat het gewoon een ouderwetse natmaakmachine. Die oude was-straten doen het vaak stukke beter.
Zo'n T4 kan wat dat betreft beter eens een flinke oxaal beurt krijgen in een ouderwetsche wasstraat
 

06-03-2010 20:30:52
ruysdael
ruysdael
Een dichtbijstaand familielid van mij moest van de week een oefening doen in Weeze (D). Zoals we allemaal weten is hier sinds 2009 de 477 gestationeerd voor deze doeleinden. Hij heeft voor mij enkele telefoonfoto's van het V'tje bij onze oosterburen gemaakt en voor de belangstellenden zal ik ze hier wel even plaatsen.
http://img693.imageshack.us/img693/9426/26841101318836571050100.jpg, http://img638.imageshack.us/img638/3808/26841101318869904380100.jpg, http://img534.imageshack.us/img534/7595/26841101318879904379100.jpg.
 

06-03-2010 23:42:49
Somda
Somda
lijkt me sterk, maar ik vraag het toch maar: Staat die 477 op een plek waar je zo kan komen? want het is bij die oude legerbasis bij het vliegveld als ik het zo zie....  

08-03-2010 19:06:20
mvd
mvd
In een van de huiskamers van T'tje 530 trof ik op beide wanden stickers voor de stilte-coupé. op de ramen was niets aangebracht, maar zijn er plannen om ook in de T's een stiltezone te maken? http://farm5.static.flickr.com/4006/4417740136_706d140522_b.jpg


Iech kom gelökkig oet Mestreech!
 

08-03-2010 19:19:50
abbm
abbm
Beetje raar voor materieel dat binnenkort aan de kant staat.
%03%
 

08-03-2010 19:29:51
Joey666
Joey666
Waarschijnlijk hebben ze wat stickers over.  

08-03-2010 20:29:38
keesje
keesje
En volgens mij ook het eerste stoptreinmaterieel dat ze met deze stickers uitrusten. Of één of andere grapjas heeft die sticker opgehangen, het zou me niet verbazen. En nee, it wasn't me.

Laatst bewerkt door keesje op 08-03-2010 20:30
 

08-03-2010 23:09:12
webguy
webguy
Quote
martijnmet: De (getekende) 520 stond vanmorgen op de voorpagina van het Nederlands Dagblad: http://xs.to/image-9B0C_4B928011.jpg

Heeft iemand al z'n Plan V foto bij de Haar geidentificeerd, of is dat netjes gevraagd?


Kom eens langs op http://ovinnederland.nl!
 

08-03-2010 23:23:25
jorgo
jorgo
Hoezo Plan V? En misschien kunnen ze zelf ook een foto maken...

Ik voorzie trouwens de terugkeer van het 'Lage Landen effect', hoewel de inzet in de reguliere dienst natuurlijk geen wereldreis zal betreffen...

Laatst bewerkt door jorgo op 08-03-2010 23:26
 

09-03-2010 10:32:18
webguy
webguy
Jah, sorry, Plan T natuurlijk


Kom eens langs op http://ovinnederland.nl!
 

09-03-2010 13:28:43
ruysdael
ruysdael
Quote
keesje: En volgens mij ook het eerste stoptreinmaterieel dat ze met deze stickers uitrusten. Of één of andere grapjas heeft die sticker opgehangen, het zou me niet verbazen. En nee, it wasn't me.
Toch niet . In de de Plan V (ex424?) bak van de 528 hangen ook stickers op de deuren van de tweede klas hokjes: "Stilte, werkcoupé" of iets in die richting .
 

09-03-2010 15:40:53
jorgo
jorgo
Die bestaan al tenminste sinds de jaren '80... dat telt niet

Vraag me trouwens af of die stickers er nog wel zijn. Ze zijn me laatst niet opgevallen toen ik me doelbewust in één van die coupé's nestelde; de laatste nog actieve 8 persoonscoupés in den lande.
 

09-03-2010 15:46:25
Somda
Somda
en de ICM dan?

Laatst bewerkt door admin op 16-03-2010 20:55, reden: Het laatste bericht hoef je niet te quoten
 

09-03-2010 15:54:12
mvd
mvd
Toevallig dacht ik er vanmorgen nog aan toen ik zelf in de ex-424 van T'tje 528 zat. Een van de coupé's heeft nog steeds de sticker werkcoupé.


Iech kom gelökkig oet Mestreech!
 

09-03-2010 20:17:15
mren
mren
Er rijdt nog aardig wat mat'64 rond met de werkcoupéstickers.  

09-03-2010 20:42:23
keesje
keesje
Dat is zo, ik bedoelde het type sticker dat op de foto stond. Dat heb ik nog nooit in een Mat.'64 gezien. Die werkcoupé's tref je alleen nog aan in de Plan V's als ik me niet vergis.  

09-03-2010 20:53:13
MarkJB
MarkJB
Quote
mren: Er rijdt nog aardig wat mat'64 rond met de werkcoupéstickers.


Volgens mij is dat bij alle aparte coupe's in de 1e klas van Plan V, tenminste, ik heb er nog nooit een zonder die stickers gezien.


Vaarwel Mat'64...
 

09-03-2010 21:16:37
mark
mark
Quote
famflodder:
Quote
jorgo: Die bestaan al tenminste sinds de jaren '80... dat telt niet

Vraag me trouwens af of die stickers er nog wel zijn. Ze zijn me laatst niet opgevallen toen ik me doelbewust in één van die coupé's nestelde; de laatste nog actieve 8 persoonscoupés in den lande.

en de ICM dan?
ICM heeft geen 8-persoonscoupés.
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


09-03-2010 21:33:06
ruysdael
ruysdael
Quote
jorgo: Vraag me trouwens af of die stickers er nog wel zijn. Ze zijn me laatst niet opgevallen toen ik me doelbewust in één van die coupé's nestelde; de laatste nog actieve 8 persoonscoupés in den lande.
Twee weken geleden nog wel
 

09-03-2010 21:38:47
jorgo
jorgo
Volgens mvd, één van de twee

Én met de karakteristieke onbeklede houten middenarmleuningen... altijd iets aparts gevonden, ook toen er nog bijna 40 tweetjes en zo'n 30 viertjes hier mee rondreden. Nooit helemaal begrepen waarom uitgerekend daar, in tegenstelling tot alle andere banken en ook de 8 persoonscoupés van de hondekop, geen lapje kunstleer meer voor handen was...
 

10-03-2010 00:00:54
oranjebank
oranjebank
Quote
Quote
famflodder:
Quote
jorgo: Die bestaan al tenminste sinds de jaren '80... dat telt niet

Vraag me trouwens af of die stickers er nog wel zijn. Ze zijn me laatst niet opgevallen toen ik me doelbewust in één van die coupé's nestelde; de laatste nog actieve 8 persoonscoupés in den lande.

en de ICM dan?
ICM heeft geen 8-persoonscoupés. ;


De koppbakken van de koplopers hebben wel aan iedere kant 8 ramen .
Anyway ontopic. De 531 heeft gelukkig geen problemen meer en heeft Limburg weer verlaten en was vandaag heerlijk rond Utrecht en Breukelen aan t pendelen en genieten van de prachtige zon. %08%%02%
 

10-03-2010 00:07:25
jorgo
jorgo
Misschien toch nog één keer goed lezen, oranjebank, want zelfs als ik humor probeer te ontdekken kom ik met die acht ramen helemaal nergens. Het gaat over achtpersoonscoupés. Dat zijn hokjes, naast een zijgang, met een eigen schuifdeur, waarin acht mensen kunnen zitten, maar wat je liever niet wil. De constatering was dat na alle afvoer- en verbouwontwikkelingen bij Mat '64 er nog maar één bak in de actieve Nederlandse dienst rondrijdt die deze bezit.

Waarbij de positie van de 531 meer in het OD thuishoort.
 

11-03-2010 21:19:00
elizabeth
elizabeth
Quote
jorgo: Volgens mvd, één van de twee

Én met de karakteristieke onbeklede houten middenarmleuningen... altijd iets aparts gevonden, ook toen er nog bijna 40 tweetjes en zo'n 30 viertjes hier mee rondreden. Nooit helemaal begrepen waarom uitgerekend daar, in tegenstelling tot alle andere banken en ook de 8 persoonscoupés van de hondekop, geen lapje kunstleer meer voor handen was...


Toch vind/ vond ik het wel wat hebben. Vooral toen het nog rood kunstleer was. Gaf toch nog een beetje een wat warmere sfeer.
Off topic: bij mat 54 waren ze opklapbaar. (althans in de 8 pers coupees van 766.)


jaapfan.
 

12-03-2010 15:56:23
treinfreak
treinfreak
Voor de ongeduldigen/nieuwsgierigen onder ons er zijn foto's online gezet van de vrijheidstrein.
http://www.davinci.nl/site/index.php/speciaalvoor/leerlingen/speciaal_voor_studenten_fotos/treinproject_stilstaan_bij_vrijheid

Laatst bewerkt door treinfreak op 12-03-2010 15:59


wat is er leuker dan een trein? 2 treinen natuurlijk!
 

12-03-2010 18:03:43
MarkJB
MarkJB
Quote
elizabeth:
Quote
jorgo: Volgens mvd, één van de twee

Én met de karakteristieke onbeklede houten middenarmleuningen... altijd iets aparts gevonden, ook toen er nog bijna 40 tweetjes en zo'n 30 viertjes hier mee rondreden. Nooit helemaal begrepen waarom uitgerekend daar, in tegenstelling tot alle andere banken en ook de 8 persoonscoupés van de hondekop, geen lapje kunstleer meer voor handen was...


Toch vind/ vond ik het wel wat hebben. Vooral toen het nog rood kunstleer was. Gaf toch nog een beetje een wat warmere sfeer.



Nu we het toch over dat rode kunstleer hebben, wanneer werd dat in Plan V eigenlijk vervangen door dat blauwe kunstleer, of het paarse in de oudste en jongste Plan V's? Volgens mij was dat wel ergens in de jaren '90, maar wie weet tussen welke jaartallen al dat ombouwgeweld plaatsvond? En werd tijdens die verbouwing ook de vervanging van de buitenste voorruiten door ondoorzichtig materiaal meegenomen?

Laatst bewerkt door MarkJB op 12-03-2010 18:13


Vaarwel Mat'64...
 

12-03-2010 18:46:30
vrijgezel
vrijgezel
Het rode kunstleer verdween tijdens R4 vanaf 1989 en begon met de serie 441. De eerst behandelde was tijdens de tentoonstelling NS 150 in Utrecht te bewonderen en als ik mij niet vergis stond deze naast de Begische "Duikbril".
De serie 401 had tijdens de R4 juist rode bekleding (wel een andere tint dan die vanaf de 441) gekregen ter vervanging van het groene en bij diens R6 kwam het grijze interieur. Dit overigens gelijk met het verbouwen van de bagageruimte tot "multi-functionele-ruimte".
De treinstellen Plan T waren voor de serie 401 al behandeld en krijgen bij de R7 het nu toegepaste gestoffeerde groene interieur.
 

12-03-2010 18:58:05
luytjes
luytjes
Het vervangen van de rode bekleding door blauwe/groene bekleding begon met de serie V4 (vanaf 441) in 1988. Dit werd afgesloten met de serie V10 (t/m 920) in 1996. De series V11 t/m V13 (921-965, oftewel de "hoge 900'en") werden tussen 1996 en 1998 voorzien van de lila bekleding met "koffiebonen".

Een geval apart zijn, zoals vrijgezel aangeeft, de eerste series V1 t/m V3 (401-438). Die werden afgeleverd met groengrijs-kleurige bekleding in de tweede klas en rood in de eerste klas. Bij de revisie van 1987-1988 werd dit vervangen door de rode bekleding en tenslotte in 1995 t/m 1997 werden deze series voorzien van de lila koffieboon-bekleding. Daarmee hadden deze oudste series het modernste interieur gekregen, hetzelfde interieur als de jongste series

Laatst bewerkt door luytjes op 12-03-2010 19:00
 

12-03-2010 19:05:45
MarkJB
MarkJB
Dan zat ik er dus toch wel enigszins naast. Ik dacht dat die verbouwingen ergens rond 1995 begonnen.


Vaarwel Mat'64...
 

12-03-2010 21:38:06
jorgo
jorgo
Quote
luytjes: Een geval apart zijn, zoals vrijgezel aangeeft, de eerste series V1 t/m V3 (401-438). Die werden afgeleverd met groengrijs-kleurige bekleding in de tweede klas en rood in de eerste klas. Bij de revisie van 1987-1988 werd dit vervangen door de rode bekleding en tenslotte in 1995 t/m 1997 werden deze series voorzien van de lila koffieboon-bekleding. Daarmee hadden deze oudste series het modernste interieur gekregen, hetzelfde interieur als de jongste series


Waarbij natuurlijk de groengrijzige bekledingen vóór de 441 in Nederland niet abnormaal was. Stroomlijnmaterieel en rijtuigen uit de jaren voor mat '64 had vaak ook zoiets. Kan me trouwens herinneren in 1986 nog op zo'n bank in een lage 400 gezeten te hebben. Kan me ook herinneren dat een vernieuwd stel op Treinen door de Tijd stond. Betekent dus dat ik oud word...

Grappig is te zien dat het rode kunstleer, dat in de eerste klas meestal vergezeld ging van rood trijp en groengrijze hoofdsteunen, inmiddels bijna weer verleden tijd is, en alleen nog in DDM1 is aan te treffen (en het trijp, met bruine hoofdsteunen, nog in ICM viertjes). Tot de introductie van DDM2 en IRM en de massale Plan-V verbouwing was dit alomtegenwoordig.

Overigens, gedurende genoemde revisies verloor materieel '64 (en Plan W) ook de typische driedelige schuifraampjes. Alleen de nieuwste V's hebben deze nooit gehad. De oudste kregen er weer een paar terug bij de laatste revisie, en wel in de multifunctionele ruimte.
 

12-03-2010 21:53:29
Jannn2009
Jannn2009
Quote
treinfreak: Voor de ongeduldigen/nieuwsgierigen onder ons er zijn foto's online gezet van de vrijheidstrein.
http://www.davinci.nl/site/index.php/speciaalvoor/leerlingen/speciaal_voor_studenten_fotos/treinproject_stilstaan_bij_vrijheid


Geweldig!;) Leuk om even te 'previewen':) Bedankt!

Laatst bewerkt door Jannn2009 op 12-03-2010 21:53
 

13-03-2010 13:06:56
aarclay
aarclay
Interessant om te zien
Is er ook bekend wat er binnen allemaal gaat veranderen?

Nu ik die blauwe kop zie zou deze kleurstelling ook ideaal zijn geweest voor een Plan-T op de Valleilijn
(refererend naar een oude OdR van maart van vorige jaren;-) )

Laatst bewerkt door aarclay op 13-03-2010 13:09


Choo choo.....
 

14-03-2010 01:27:44
taigagaai
Moderator
taigagaai
De B van de 520 stond vandaag (13-3) buiten bij Tb. De bak stond los van de overige bakken en is grotendeels wit geschilderd, met blauwe accenten.  

17-03-2010 08:19:24
jaques
jaques
Quote
luytjes: Het vervangen van de rode bekleding door blauwe/groene bekleding begon met de serie V4 (vanaf 441) in 1988. Dit werd afgesloten met de serie V10 (t/m 920) in 1996. De series V11 t/m V13 (921-965, oftewel de "hoge 900'en") werden tussen 1996 en 1998 voorzien van de lila bekleding met "koffiebonen".

Een geval apart zijn, zoals vrijgezel aangeeft, de eerste series V1 t/m V3 (401-438). Die werden afgeleverd met groengrijs-kleurige bekleding in de tweede klas en rood in de eerste klas. Bij de revisie van 1987-1988 werd dit vervangen door de rode bekleding en tenslotte in 1995 t/m 1997 werden deze series voorzien van de lila koffieboon-bekleding. Daarmee hadden deze oudste series het modernste interieur gekregen, hetzelfde interieur als de jongste series


Oorspronkelijk had plan T en V1-V3 geen groen/grijze maar blauw/grijze bekleding. En in de eerste klas rode trijp ook voor de hoofsteunen.
Zo rond de 70er jaren kwamen bij kleine revisies de grijze kunstleren hoofdsteunen.
 

17-03-2010 13:20:18
Jannn2009
Jannn2009
Uit het SLT Topic:
Quote
keesje: Ik tel 21 diensten voor de 4-en en ook 21 voor de 6-en. Maar ik heb niet naar de inhoud van die diensten gekeken, dus wellicht dat er het nodige aan GDST of instructie bij zit.



Als er zoveel SLT in gaat stromen (met de nadruk op 'als'), lijkt het mij dat mat '64 dat over de revisiedatum nog rijdt (met name de plan T's) wel versneld aan de kant kunnen?

Laatst bewerkt door Jannn2009 op 17-03-2010 13:52
 

17-03-2010 15:01:22
broek53
broek53
De vraag is of het de bedoeling is dat plan T versneld aan de kant gaat. Ik suggereer dat hier wel eens (en ik zou het mij ook goed kunnen voorstellen), maar of dat de bedoeling is, weet ik niet.

In het kader van de normale buitendienststellingen: afhankelijk van het aantal kilometers dat de 526 de komende dagen rijdt, gaat hij binnen 3 tot 8 dagen aan de kant (bereikt de onderhoudstermijn bijna tegelijk met de uiterste revisietermijn).

Laatst bewerkt door broek53 op 17-03-2010 15:01
 

19-03-2010 14:28:57
broek53
broek53
526 gaat uiterlijk 21-3 terzijde, wat in de praktijk wel neer zal komen op vanavond of morgenavond.  

19-03-2010 17:56:10
keesje
keesje
Misschien is het al gebeurd: nadat het als 4039 aankwam te Rtd, heeft het stel niks meer gedaan.  

20-03-2010 09:50:39
keesje
keesje
En dan de aanvulling hierop: vanmorgen rond 7.30 uur vertrok de 514 + 526 vanuit Rtd om via Bd-Ht naar Nm te gaan. De 526 bleef hier achter en de 514 ging solo door richting Ah.

Ik ga er vanuit dat de 526 hier de 524 gezelschap gaat houden.
 

20-03-2010 12:34:05
broek53
broek53
Jazeker.  

20-03-2010 14:59:46
sloterdijk
sloterdijk
Quote
keesje: En dan de aanvulling hierop: vanmorgen rond 7.30 uur vertrok de 514 + 526 vanuit Rtd om via Bd-Ht naar Nm te gaan. De 526 bleef hier achter en de 514 ging solo door richting Ah.

Ik ga er vanuit dat de 526 hier de 524 gezelschap gaat houden.


gelukkig is de 530 nog aan het touren te driebergen http://www.flickr.com/photos/46934519@N08/4447179333/

Laatst bewerkt door sloterdijk op 20-03-2010 15:02
 

22-03-2010 18:50:43
Hondekop76
Hondekop76
Tevens wordt het alsmaar drukker op Zwolle Rangeer http://www.youtube.com/watch?v=YQWkIi42orY http://www.youtube.com/watch?v=t5L9W9CIq2M

Laatst bewerkt door Hondekop76 op 22-03-2010 19:09
 

22-03-2010 21:05:29
thom
thom
Volgens mij wordt er al even niets meer bijgeplaatst daar.. ?  

22-03-2010 21:18:45
timtrein
timtrein
Ze zouden naar de sloper gaan als het kanaal weer ontdooid is. Nou, de eenden hebben inmiddels de zonnebril er al bij op, dus volgens mij moet het kunnen zo langzamerhand...  


22-03-2010 22:51:34
aarclay
aarclay
Welk treinstel is dat nou die helemaal geplukt is? En wat is er met die ramen gebeurt? Voor de HIJSM, of gewoon als extra voorraad?


Choo choo.....
 

22-03-2010 23:16:08
jorwerd_f1
jorwerd_f1
http://twitpic.com/195x0o
De 520 krijgt voor zijn laatste dagen LED voor- en sluitseinen?! Kan ik concluderen dat de proef geslaagd is, of loopt deze nog?

Verder vond ik dit filmpje op youtube, compilatie over de 'ombouw' van het treinstel. http://www.youtube.com/watch?v=g7pD31rTINY
 

22-03-2010 23:58:08
mich
mich
De 526 staan in Nm met de stroomafnemer tegen de draad, aan de Ah zijde met rangeersein en aan de Ht zijde met 1 sluitsein. Binnenverlichting is gedoofd.

Update: hij staat nu donker op het bovenleidingloze spoor voor de 524.

Laatst bewerkt door mich op 24-03-2010 21:36
 

24-03-2010 15:20:19
Joey666
Joey666
Zag net een video van de vrijheidstrein op treinreiziger.nl

Zo ziet de trein er nu uit, van buiten en van binnen.
http://www.youtube.com/watch?v=g7pD31rTINY&feature=player_embedded
 

24-03-2010 15:38:42
jaques
jaques
Nu alleen nog de ramen weer schoon/doorzichtig maken of zou dit stel net als de andere T's en veel V's met mat bruine ramen gaan rondrijden?  

24-03-2010 15:46:44
TheKnitter
TheKnitter
Nu, we een aantal weken later zijn, heb ik mijn Plan T bestandje bijgewerkt.
Om hem te openen/op te slaan: http://www.durkhoutsma.nl/treinen/Plan%20T%20-%20Informatie.xlsx

voornaamste wijzigingen
* Technische gegevens toegevoegd
* Stel 526 als Terzijde vermeld
* Stel 520 vermeld als ombouwing Vrijheidstrein
* Stel 503/508/513 aanpassingen bij Overig

edit: Foutjes verbeterd en opnieuw geupload.

Laatst bewerkt door TheKnitter op 25-03-2010 10:35
 

25-03-2010 08:30:58
broek53
broek53
Ter aanvulling/verbetering: de 503 en 508 zijn niet gesloopt bij Vlasman, maar zijn eerst afgevoerd naar Beelen in Vlaardingen en vervolgens vandaar verscheept naar Overdie in Zaandam, waar de bakken nog steeds op het terrein staan.
Van de 513 zijn de AB + B + Bk1 destijds vanuit Weert naar een onbekende sloperij vertrokken; de Bk2 staat nu (ook) bij Overdie in Zaandam.
 

25-03-2010 09:16:13
TheKnitter
TheKnitter
Ah, bedankt voor de update! Ik zal het zometeen gaan aanpassen!

Edit: Heb het aangepast. Bovenstaande link is hiervoor weer te gebruiken

Laatst bewerkt door TheKnitter op 25-03-2010 10:35
 

27-03-2010 17:35:46
treintim
treintim
Plan V 841 is sinds 18 maart niet meer gespot. Mag ik vragen wat er aan de hand is/waar het stel uithangt, dat niemand 'm zo lang ziet? Van andere Plan V's zijn bijna dagelijks spotjes.

Laatst bewerkt door treintim op 27-03-2010 17:37
 

27-03-2010 18:36:31
WesselE
WesselE
Ik meen gister de 841 vanaf een afstandje te hebben gezien in de (1)6000.


'Okeh'
 

27-03-2010 18:42:32
treintim
treintim
O, kijk eens aan, dan is er dus niets mee aan de hand. Bedankt!  

31-03-2010 10:17:27
spiketrain
Moderator
spiketrain
Spiketrain: enkele berichten verwijderd. We gaan het weer over gewoon mat. '64 hebben.


Groet, Spiketrain
 

31-03-2010 12:19:25
bert
bert
Quote
broek53: Ter aanvulling/verbetering:
Van de 513 zijn de AB + B + Bk1 destijds vanuit Weert naar een onbekende sloperij vertrokken; de Bk2 staat nu (ook) bij Overdie in Zaandam.


Ik dacht dat de AB 513 in de 504 vanuit Weert naar Zwolle was meegekomen?

Laatst bewerkt door bert op 31-03-2010 12:20
 

31-03-2010 12:58:33
rob46
rob46
Klopt, slechts de Bk1+B 513 zijn voor proefsloop naar sloperij Jos Menten in Haelen gegaan. Het complete sloop/afvoeroverzicht over 2009 in het boek Spoor editie 21, uitgave De Alk BV rond mei/juni 2010.

Laatst bewerkt door rob46 op 31-03-2010 15:00
 

31-03-2010 18:21:42
bert
bert
De 520 had zijn maiden trip vandaag met de Kroonprins aan boord.
Foto's: http://stortenbeker.eu/flat.asp?f1=nummer&q1=520&o2=en&f2=datum%A0%28dd/mm/jjjj%29&q2=31/3/2010
 

31-03-2010 18:31:12
Jannn2009
Jannn2009
@ bert: Bovenstaant bericht hoort denk ik thuis in rubriek 'vrijheidstrein' https://www.somda.nl/forum/8351/Vrijheidstrein/  

31-03-2010 18:33:19
Pijnackerb
Pijnackerb
Weet iemand hoe het eigenlijk nu zit met de 526? Hij is vandaag weer gespot in de 4000 en 1470  

31-03-2010 18:42:16
Jannn2009
Jannn2009
Ik zag het net ook ja. Het lijkt me theoretisch onmogelijk, en de 528 lijkt mij dan voor de hand liggend bij als de spotter het verkeerd gezien zou hebben. Ik denk dat iemand met toegang tot T&T daar meer inzicht in heeft.  

31-03-2010 18:47:56
MDDM
MDDM
Stel 526 is 19 maart gereed gemaakt voor afvoer sloop. Die heeft vandaag dus niet een reizigers trein gereden. Stel 524 is niet eens meer bekend
meldingen uit de railpocket opgehaald

Laatst bewerkt door MDDM op 31-03-2010 18:52, reden: aanvullende info


Gr Joop mcn Lls
 

31-03-2010 19:08:10
mich
mich
beide staan in Nm terzijde.  

31-03-2010 19:34:32
bert
bert
Quote
Jannn2009: @ bert: Bovenstaant bericht hoort denk ik thuis in rubriek 'vrijheidstrein' https://www.somda.nl/forum/8351/Vrijheidstrein/


Maar 't is nog steeds een mat 64!
 

31-03-2010 19:45:21
Jannn2009
Jannn2009
Dat zeker weten, maar er is niet voor niets een nieuw topic geopend!;)  

31-03-2010 20:27:05
rh_ii
rh_ii
Ik heb vandaag te Asd de 528 wel binnen zien komen in een trein richting Utg, achter een V. Die heeft vandaag dus in ieder geval in de 4000 gereden

Bas
 

31-03-2010 20:32:51
Erikvd12
Erikvd12
Morgen ga ik dan eindelijk naar zlr toe! Maar wanneer zullen de stellen naar Zwolle Katwolde toegaan, wat de vorst is inmiddels wel verdwenen.  

31-03-2010 21:39:28
broek53
broek53
De daverende stilte die ook NSR inmiddels betracht, begint erop te duiden dat het met dat sloopcontract niet helemaal jofel zit. Zeker zo'n soort wadloper-vrijblijvendheid of zo...  

31-03-2010 22:31:11
thom
thom
oh, de intentie tot...  

01-04-2010 00:17:17
Noodrem
Noodrem
Quote
mich: beide staan in Nm terzijde.


Ik dacht dat de 526 te Aswplz stond, althans, de bij mij veronderstelde Plan T 526 stond nogsteeds op exact dezelfde plek eergister dan dat hij de afgelopen maanden na sluiting van de Zaanstraat heeft gestaan.
 

01-04-2010 00:24:14
Rolffiej19
Rolffiej19
Alleen de 516 die staat tegen de draad en de 507 staan nog te Aswplz  

01-04-2010 00:35:38
broek53
broek53
Quote
bert:
Quote
broek53: Ter aanvulling/verbetering:
Van de 513 zijn de AB + B + Bk1 destijds vanuit Weert naar een onbekende sloperij vertrokken; de Bk2 staat nu (ook) bij Overdie in Zaandam.

Ik dacht dat de AB 513 in de 504 vanuit Weert naar Zwolle was meegekomen?
Zie je, ik wíst dat er nog iets was met de 513, maar dit was ik al weer helemaal vergeten. Dank voor het opfrissen van het geheugen.
 

01-04-2010 00:50:28
willy84
willy84
Quote
broek53: De daverende stilte die ook NSR inmiddels betracht, begint erop te duiden dat het met dat sloopcontract niet helemaal jofel zit. Zeker zo'n soort wadloper-vrijblijvendheid of zo...

Ik las vandaag een berichtje op Rtlz dat de staalprijs aan het stijgen is. Mogelijk heeft het daar mee te maken.

Laatst bewerkt door willy84 op 01-04-2010 00:51
 

12-04-2010 16:58:34
Zwolle
Zwolle
Het viel mij afgelopen weekend op dat er een complete rij Plan V's en T's van het rangeerterrein in Zwolle is, weet iemand waar deze stellen heen zijn gegaan?

Mark
 

12-04-2010 17:31:16
rob46
rob46
Ongetwijfeld naar het oB Zl ter onttakeling zoals met alle op Zlr aanwezige bakken het geval is. Na onttakeling keren ze weer terug op Zlr.  

14-04-2010 17:07:16
jorgo
jorgo
Op het opstelspoor gelegen gelijk naast de parkeerplaats Meerssenerweg, achterzijde Mt, zijn achter de sinds begin januari aldaar vertoevende 512 de stellen 528 en 519 met gestreken stroomafnemers toegevoegd. Het gaat nu rap.  

14-04-2010 17:25:15
abbm
abbm
Is er al iets bekend wat er hier in Limburg komt te rijden qua materieel als het Mat'64 eruit is?  

14-04-2010 17:33:17
salieri
salieri
Quote
jorgo: Op het opstelspoor gelegen gelijk naast de parkeerplaats Meerssenerweg, achterzijde Mt, zijn achter de sinds begin januari aldaar vertoevende 512 de stellen 528 en 519 met gestreken stroomafnemers toegevoegd. Het gaat nu rap.
Zijn deze defect of echt terzijde? Volgens mij waren zij nog niet aan de revisietermijn toe
 

14-04-2010 17:38:25
jorgo
jorgo
Het ziet er erg terzijde uit op die plek, maar de experts weten misschien meer. Inderdaad hadden ze nog mogelijkheden volgens Broek53's overzicht van een aantal pagina's geleden.  

14-04-2010 18:04:54
Jannn2009
Jannn2009
Daar hadden ze inderdaad nog een ´tijdje´ te gaan. Echter, er is weer een wijzigingsblad geweest, en (naar mijn idee) is er misschien toch genoeg SLT in dienst gekomen de afgelopen weken!?

Het wachten is inderdaad op de 'experts' die wellicht meer informatie weten in die willen delen!
 

14-04-2010 18:22:21
Lenny
Lenny
Ik denk dat de NS nu z.s.m. van de T'tjes af wil, als het ook mogelijk is door instroom van SLT. Aangezien ze het toch niet zo op kleine series mat hebben (icm-0, sm90, ddm1).


The idea is to die young as late as possible.
 

14-04-2010 19:23:05
robbertc
robbertc
De SLT/mat'64 behoefte/inzet is per wbl april niet drastisch anders dan daarvoor..  

14-04-2010 20:16:04
broek53
broek53
Geen expert zijnde (echt niet) en ook nog niets concreets op dit vlak vernomen hebbende, kan ik niet anders dan teruggrijpen op wat ik al eerder verondersteld heb: ik denk nog steeds dat plan T voorrang krijgt bij afvoer; zoals we ooit becijferd hebben in dit topic is er royaal meer mat '64 op de baan dan er nodig is, ook in de SLT-vervangende sfeer; de 519 zit aan het eind van de revisietermijn en zou begin april aan de veiligheids- en rembeurtencyclus moeten beginnen om nog anderhalf jaar verlenging te krijgen --> volgens deze redenering is de kans dat hij aan de kant gezet is, tamelijk groot.
Maar het is dus geen feit, slechts het resultaat van mijn eigen redeneringen. De 528 kan ik in dat verband niet verklaren; die zit al sinds september 2009 in de rembeurtencyclus en heeft theoretisch op die manier nog tot maart 2011.
Interessant om extra in de gaten te houden: wat gebeurt er met de 522, die op 21 april einde revisietermijn/begin veiligheidsbeurten bereikt.
 

15-04-2010 07:56:28
keesje
keesje
Het kan een toevalstreffer zijn, maar vanmorgen zijn de laagste nummers uit de nog rijdende Plan T's aan de kant gebleven: de 514, 518 en 519. Wel rijden de 522, 530 en 531.  

15-04-2010 08:38:46
htmtram
htmtram
Quote
aarclay: Welk treinstel is dat nou die helemaal geplukt is? En wat is er met die ramen gebeurt? Voor de HIJSM, of gewoon als extra voorraad?
Alleen de ramen van de 419 zijn gebruikt. En nog wat reserve ramen van de vsm
 

15-04-2010 09:31:13
jorgo
jorgo
@keesje, de 528 is ook aan de kant gebleven dus met nummervolgorde heeft het niet per se iets te maken denk ik.  

15-04-2010 10:00:16
fastguy84
fastguy84
Quote
abbm: Is er al iets bekend wat er hier in Limburg komt te rijden qua materieel als het Mat'64 eruit is?

SLT, zoals in een interview op 19 december 2009 aangegeven door Jacques Huberts, directeur NS Reizigers, in de Limburgse kranten. Citaat:
Quote
Op steeds meer plekken in Nederland
wordt op stoptreinlijnen nieuw of gemo-
derniseerd materieel ingezet. Is Limburg
als laatste aan de beurt?
„Nee, zeker niet. Overigens schiet het
elders in het land nog niet op met de
invoering van onze nieuwste stoptrein,
de Sprinter Light Train. Die moet voor
2015 alle oude stoptreinstellen vervan-
gen, maar de eerste exemplaren hebben
te kampen met kinderziektes. Als die
zijn opgelost, gaan we snel door met de
instroom, waarbij Limburg relatief
vroeg aan de beurt komt. Vóór 2012,
want juist in gebieden waar ook regio-
nale vervoerders actief zijn, willen we
versneld oud materieel gaan aflossen.
Ook dat moet je zien in het licht van de
concurrentie op het spoor. Nu Veolia
door Limburg rijdt met moderne trei-
nen, willen we laten zien dat wij daar
zeker niet voor onder doen.”
 

15-04-2010 10:11:47
jorgo
jorgo
Ja, volgens die redenatie hadden ze natuurlijk al moeten rijden in Limburg. Korreltje zout?

De enige ontwikkeling is dat met de introductie van Plan T de gemiddelde leeftijd van het mat'64 in de 68/6900 nog wat omlaag gegaan is...
 

15-04-2010 10:23:14
broek53
broek53
In vervolg op de redenaties van gisteren: formeel is er (nog) geen enkel stel aan de kant gezet (sinds de 526 in maart).  


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina's):

Plan V - Plan T
RailWiki.nl