Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina's):

Plan V - Plan T
RailWiki.nl
03-02-2010 22:54:10
treintim
treintim
Dank wederom voor je goede uitleg.
Het zijn dus maar vijf Plan V'tjes die echt tegen einde revisietermijn aanzitten.
Verder rijdt de 841 nog steeds vrolijk rond (laatst nog zelfs in Duitsland gespot als ICE naar Em), ik denk dat je de 844 + 847 bedoelt en dat de 841 nog steeds in de verlenging zit. Wel een goed voorbeeld in deze context trouwens, die plotselinge buitendienststelling van die twee stellen. Dat maakt je verhaal over verdere buitendienststelling van stellen die aan het eind van de revisietermijn komen maar nog niet aan de extra beurten zijn begonnen, aannemelijk.

Laatst bewerkt door treintim op 03-02-2010 23:07
 

04-02-2010 01:48:57
treinfreak
treinfreak
Ik las trouwens net op www.mat64.nl dat stel 419 is overgedragen aan Nedtrain en niet meer in bezit is van stichting mat 64.
Het zal nu wel snel afgelopen zijn met het stel.


wat is er leuker dan een trein? 2 treinen natuurlijk!
 

06-02-2010 15:06:16
snowie
snowie
Even een vraag over de 'opgevoerde' Plan V's die gereserveerd waren voor Zwolle-Emmen. Deze stellen zijn nu overal in het land te vinden, gisteren gespot in Hd, en rijden gecombineerd met andere stellen - 952 gecombineerd met 905 bv. Echter - is dit niet vragen om problemen of wordt de zgn. 'Turbo-mode' weer geblokeerd zodra ze buiten Zwolle-Emmen ingezet worden ?  

06-02-2010 15:37:23
molenaar12
molenaar12
Dat was in ieder geval niet gebeurd bij de 964 die twee weken terug in NH rondreed. Ik denk dus dat dit bij de andere stellen ook niet het geval is.

Laatst bewerkt door spiketrain op 06-02-2010 15:39, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten.
 


06-02-2010 15:52:39
WesselE
WesselE
Quote
snowie: Echter - is dit niet vragen om problemen of wordt de zgn. 'Turbo-mode' weer geblokeerd zodra ze buiten Zwolle-Emmen ingezet worden ?
Ik heb me eens laten vertellen dat de Plan V die voorop rijdt bepaald of er "Turbo" gereden wordt of niet. Zit er dus een Emmer-V voorop, dan zal het achterste treinstel gewoon meeschakelen, omgekeerd zal de turbo-V zich dus "gedragen" als een niet-opgevoerd stel.


'Okeh'
 

06-02-2010 17:08:21
kbrandsma
kbrandsma
De termen "bepaald" en "gedragen" klinken wel heel modern voor materieel dat tot stand is gekomen ver vóór het computertijdperk. Het is gewoon een mechanische blokkering van de hoogste rijstand voor alle stellen, uitgezonderde dus een aantal uit een bepaalde reeks. Is het bediende stel niet geblokkeerd dan wordt dit signaal via de stuurstroomkabels/koppeldozen aan het gekoppelde stel doorgegeven. De blokkering zit hem dus in het "aanstuurmechanisme" en niet in de elektromotoren zelf.

Laatst bewerkt door spiketrain op 06-02-2010 17:53, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten.
 

06-02-2010 18:22:29
timtrein
timtrein
De Zwolle-Emmen V's zijn trouwens ook vooral verdwaald door alle perikelen, het is niet echt een bewuste actie m.i.  

06-02-2010 19:29:04
snowie
snowie
Bedankt voor de uitleg over de Turbo mode - door de materieel problemen zijn de V-tjes op drift geraakt - dit was me bekend  

07-02-2010 16:38:34
Hondekop76
Hondekop76
Voor de liefhebbers onder jullie, Plan T 520 te Boxtel in HD! http://www.youtube.com/watch?v=i0j6-sVrejE geniet ervan....

p.s.: mocht dit bericht niet helemaal volgens jullie manier geplaatst zijn, mijn excuses, dit is mijn eerste post.

-----

En Plan V 465.....wat zijn ze toch mooi! (zonder grafitti)%03% http://www.youtube.com/watch?v=FDd_jAW6eOw Wat zal ik deze treinstellen missen.....er klinkt niets zo bekend als een remmend/accelererend Plan T/V

Rudolfph: Het is niet de bedoeling dat op dit forum allerlei foto's en video's geplaatst worden, alleen foto's of video's van opvallende zaken zijn toegestaan. Meer informatie staat in de forumregels, het is aan te raden deze een keer door te lezen. De link naar de forumregels staat bij de nieuwsberichten (en hier: https://www.somda.nl/nieuws/126/ ). Verder heb je twee berichten samengevoegd, als je nog iets wilt toevoegen en jouw bericht is het laatste in een draadje, dan kan je je eigen bericht aanpassen met de "bewerk"-knop. En natuurlijk: welkom op het forum en veel plezier hier!

Laatst bewerkt door rudolfph op 07-02-2010 20:58
 

07-02-2010 21:07:10
Hondekop76
Hondekop76
Ok Rudolfph.....sorry, iig bedankt voor de welkomstboodschap!. Denk echter wel dat er behoefte aan is om een topic te openen met filmpjes en foto's. Ik zie het aantal hits namelijk enorm oplopen sinds ik de link op het forum heb geplaatst.

Enfin...laat het me maar weten, ben van plan om een hoop hoogwaardig videomateriaal te gaan maken. Misschien kan ik een keer met iemand mee op spot!?

Groetjes,

Mark.

Laatst bewerkt door Hondekop76 op 07-02-2010 21:07
 

07-02-2010 21:20:25
rudolfph
rudolfph
Mogelijk dat die behoefte aan foto's er wel is, maar dan wil ik je toch nogmaals verwijzen naar de forumregels. In de forumregels staat duidelijk dat hier alleen foto's van opvallende dingen geplaatst mogen worden. Er zijn genoeg fotofora op internet waar je gewone foto's kunt plaatsen. Als je een vaste plek hebt waar je jouw foto's publiceert, dan kun je dit wel kenbaar maken door een link in je handtekening en/of profiel. Het is niet de bedoeling dat Somda.nl een fotoforum wordt.

Uiteraard kun je hier wel je reis- en spotplanningen plaatsen, in het forum is daarvoor een speciale categorie. Mocht je nog vragen hebben, stuur dan een van de beheerders een mailtje of start een nieuw topic als je denkt dat jouw vraag ook voor anderen van belang kan zijn.
 

12-02-2010 18:28:01
kevinevers
kevinevers
Iemand enig idee wat er met stel 443 is gebeurd? Deze staat in mt op spoor 34 bij de oude goederenloods.  

12-02-2010 22:55:36
Jannn2009
Jannn2009
Geen idee op dit moment, deze is wel al een tijdje uit de roulatie als ik de spots bekijk%05% Laatste gespotte dienst is ruim een maand geleden.  

18-02-2010 13:15:23
1631
1631
Op het terrein van Nedtrain in Tilburg staat ook een plan T! Tenminste, je kan vanaf het perron een kopbak zien en een losse B-bak. Weet iemand van welk stel deze zijn en waarom ze daar staan? (vanaf het perron gezien schuin naar links, btje achterin)  

18-02-2010 18:44:17
keesje
keesje
Heb de indruk dat die van de 520 zijn en daar sinds 15-02 staat.  

18-02-2010 22:33:34
MarkJB
MarkJB
Niet echt een ontwikkeling, maar gisteren viel me bij Plan V 849 een nogal rare neusschildering op: http://www.flickr.com/photos/40012911@N06/4368149189/ Sorry voor het niet al te beste plaatje, maar ik zag het eigenlijk te laat.


Vaarwel Mat'64...
 

18-02-2010 22:36:30
scooter
scooter
Ik vermoed dat dat stel is gebruikt om prins carnaval binnen te halen,de kleuren lijken namelijk op die van het carnaval  

18-02-2010 22:36:35
keesje
keesje
Volgens mij nog een gevolgje van het carnaval, toen is het stel gebruikt voor het inhalen van feestgangers en/of prinsen. Waarschijnlijk is men meteen het feestgedruis ingegaan is de 'versiering' er niet meer afgehaald.  

18-02-2010 22:40:12
broek53
broek53
Quote
keesje: Heb de indruk dat die van de 520 zijn en daar sinds 15-02 staat.
Ik denk dat de nieuwe "Eén voor allen"-achtige trein niet lang meer geheim blijft, nu ...
 

18-02-2010 22:42:35
keesje
keesje
Tja, dat ding is gewoon voor iedereen te zien dus kennelijk niks geheims aan.  

18-02-2010 22:44:35
broek53
broek53
Nee hoor, dat was het ook niet - maar tot niet zo lang geleden was het niet zeker dat het zou gebeuren en als het zou gebeuren, zou het zich eind maart pas afspelen. Vandaar dat ik tot nu toe mijn mond erover heb gehouden.  

18-02-2010 23:07:52
jorgo
jorgo
Slim uitgekiend dan; die kan nog mee tot 20 mei en hoeft dus na bevrijdingsdag de reguliere dienst niet meer in.  

19-02-2010 01:01:01
treintim
treintim
Quote
broek53:
Quote
keesje: Heb de indruk dat die van de 520 zijn en daar sinds 15-02 staat.
Ik denk dat de nieuwe "Eén voor allen"-achtige trein niet lang meer geheim blijft, nu ...


En dan begint iemand ook nog eens over Bevrijdingsdag...

Maar het verband zie ik niet. Wat heeft de 520 met de 'echte' "Eén voor allen"-trein te maken? http://opeenshadikhet.nl/foto/fotovdmaand/2009/november/4_full.jpg En waarom is die datum dan zo goed uitgekiemd, of gaat het juist en alleen om data?

Quote
MarkJB: Niet echt een ontwikkeling, maar gisteren viel me bij Plan V 849 een nogal rare neusschildering op: http://www.flickr.com/photos/40012911@N06/4368149189/


Met die indiaan-achtige vlag op de neus is dit toch wel een afwijkend treinstel in de Plan V-serie waarvan ik me kan voorstellen dat je als treinenfan dit wel wilt fotograferen komende week, zolang het er nog eventjes tijdelijk op zit en het nog kan. 'The day after carnaval'-treinstel. Wat mij betreft mag die in de OD-topics wel een paar keer langskomen.

Laatst bewerkt door treintim op 19-02-2010 01:06
 

19-02-2010 01:12:31
icetha
icetha
Quote
MarkJB: Niet echt een ontwikkeling, maar gisteren viel me bij Plan V 849 een nogal rare neusschildering op: http://www.flickr.com/photos/40012911@N06/4368149189/ Sorry voor het niet al te beste plaatje, maar ik zag het eigenlijk te laat.


Is idd restant van de Carnaval inhuldiging in Oeteldonk (Ht)...
Kijk hier naar oorspronkelijke uitvoering: http://www.flickr.com/photos/35422840@N03/4357041288/
 

19-02-2010 09:01:13
robbertc
robbertc
Quote
treintim:
Quote
MarkJB: Niet echt een ontwikkeling, maar gisteren viel me bij Plan V 849 een nogal rare neusschildering op: http://www.flickr.com/photos/40012911@N06/4368149189/


Met die indiaan-achtige vlag op de neus is dit toch wel een afwijkend treinstel in de Plan V-serie waarvan ik me kan voorstellen dat je als treinenfan dit wel wilt fotograferen komende week, zolang het er nog eventjes tijdelijk op zit en het nog kan. 'The day after carnaval'-treinstel. Wat mij betreft mag die in de OD-topics wel een paar keer langskomen.
Of kan het te maken hebben met je bovenmatige belangstelling van de ex-veolia V'tjes?
 

19-02-2010 10:46:29
dennistd
dennistd
Quote
broek53:
Quote
keesje: Heb de indruk dat die van de 520 zijn en daar sinds 15-02 staat.
Ik denk dat de nieuwe "Eén voor allen"-achtige trein niet lang meer geheim blijft, nu ...

Ah, dan zal http://www.deweekkrant.nl/artikel/2010/februari/17/trein_als_promotiemiddel_voor_bevrijdingsdag toch geen hoax zijn (wat ik eerst verwachtte)
 

19-02-2010 10:54:52
MarkJB
MarkJB
Quote
robbertc: Of kan het te maken hebben met je bovenmatige belangstelling van de ex-veolia V'tjes?


Ik heb dan ook geen bovenmatige belangstelling voor de voormalige V'tjes van Veolia, maar het ging me hier ook echt alleen om de neusschildering.


Vaarwel Mat'64...
 

19-02-2010 10:56:09
martijn
martijn
't is dit jaar tenslotte alweer 65 jaar geleden, dus wel weer een mooie reden om er weer eentje te laten rijden. (in reactie op dennistd)

Laatst bewerkt door martijn op 19-02-2010 10:56
 

19-02-2010 11:17:23
broek53
broek53
Ja, klopt - en de 520 heeft dus de eer. Ik noemde het de Een voor allen om het verband met de 763 destijds aan te geven; hij zal wel iets van de Trein van de Vrijheid gaan heten of zo (zoals in het artikel staat), maar dat weet ik verder niet.  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


19-02-2010 11:33:02
ruysdael
ruysdael
Grappig dat er (toch nog) een Mat'64-stel in de reclame gaat. Is het stel overigens al terzijde, of staat er nu sinds 15-02 een gewoon inzetbaar stel stil?

Laatst bewerkt door ruysdael op 19-02-2010 11:33
 

19-02-2010 11:35:19
broek53
broek53
Het stel kan niet terzijde, want dan kun je het niet meer gebruiken als wat voor trein dan ook.  

19-02-2010 11:37:37
ruysdael
ruysdael
Ok, duidelijk. Praktisch.  

19-02-2010 13:48:38
jorgo
jorgo
Dat is wat ik bedoelde met slim uitgekiend (als in: er is over nagedacht). Met inderdaad in het achterhoofd de grondig aangepakte witte 763 http://members.multimania.nl/timgoorman/763on1.jpg (Tim Goorman) is het handig als je een stel gebruikt dat na de festiviteiten niet weer terug de actieve dienst in hoeft; de 520 hoeft dat niet want die is 20 mei in theorie aan het eind van zijn Latijn. Een stel dat 5 mei niet haalt is nutteloos.  

19-02-2010 18:34:32
daniel81
daniel81
Quote
dennistd: Ah, dan zal http://www.deweekkrant.nl/artikel/2010/februari/17/trein_als_promotiemiddel_voor_bevrijdingsdag toch geen hoax zijn (wat ik eerst verwachtte)

Ik vraag me wel af of-ie die neusbeschildering krijgt, anders wordt-m de toegang tot het spoorwegnet nog geweigerd. Over vrijheid gesproken%08%%02%
 

19-02-2010 20:43:32
treintim
treintim
Een witte neus zoals de "Eén-voor-allen"-Hondekop dertijd zou anders ideaal zijn voor het IVW. Bedankt voor de link naar het krantenartikel, nu begrijp ik de bedoelingen en dat het echt zo is. Maar waarom dat krantenartikel steeds over die Plan T in Gelderland rept, begrijp ik niet. Misschien dat het ding zal worden ingezet in wat normale Mat'64-diensten ofzo, waarmee het evt. in Tiel/Geldermalsen/Culemborg zou kunnen komen, maar normaal wordt daar natuurlijk geen Plan T ingezet. http://www.map-of-netherlands.co.uk/images/gelderland.gif

Quote
MarkJB:
Quote
robbertc: Of kan het te maken hebben met je bovenmatige belangstelling van de ex-veolia V'tjes?


Ik heb dan ook geen bovenmatige belangstelling voor de voormalige V'tjes van Veolia, maar het ging me hier ook echt alleen om de neusschildering.


Idemdito, hier ging het mij ook puur alleen om. De draken-Plan V 950 is ook zo'n afwijkend treinstel bijv. dat ik met plezier fotografeer. Niet dat de neus anders beschilderd is, maar de zijkant met wat aparts bestickerd, in die zin bedoel ik dus dat het een beetje vergelijkbaar is. Tevens vraag ik me af hoe lang de carnavalsvlag op de Plan V blijft zitten als herinnering d'r aan..

Laatst bewerkt door treintim op 19-02-2010 20:54
 

19-02-2010 20:50:41
broek53
broek53
Ik proef hier en daar een beetje dat gedacht wordt dat het stel (de 520) alleen een ander uiterlijk krjgt. Voor de zekerheid: dat is niet zo. Er wordt een hoop aan het interieur verbouwd en vandaar dat het stel zes weken in Tilburg staat.

Laatst bewerkt door broek53 op 19-02-2010 20:51
 

19-02-2010 22:29:56
gummbahla
gummbahla
Hier en daar werd er al over gespeculeerd, maar nu is het dan ook bevestigd: de stoptreindienst die vanaf december tussen Bh en Hgl rijdt, zal met Mat64 worden gereden: http://www.tctubantia.nl/incoming/6272226/In-december-met-trein-naar-Bentheim.ece  

20-02-2010 12:27:29
ruysdael
ruysdael
Quote
broek53: Ik proef hier en daar een beetje dat gedacht wordt dat het stel (de 520) alleen een ander uiterlijk krjgt. Voor de zekerheid: dat is niet zo. Er wordt een hoop aan het interieur verbouwd en vandaar dat het stel zes weken in Tilburg staat.
... en het eigenlijk niet gemist kan worden in de dienst.
 

20-02-2010 12:44:37
bart
bart
Quote
gummbahla: Hier en daar werd er al over gespeculeerd, maar nu is het dan ook bevestigd: de stoptreindienst die vanaf december tussen Bh en Hgl rijdt, zal met Mat64 worden gereden: http://www.tctubantia.nl/incoming/6272226/In-december-met-trein-naar-Bentheim.ece

Leuke concurrentie voor Syntus, of gaat Syntus zelf met Mat'64 rijden?
 

20-02-2010 12:53:26
broek53
broek53
Quote
maccerr:
Quote
broek53: Ik proef hier en daar een beetje dat gedacht wordt dat het stel (de 520) alleen een ander uiterlijk krjgt. Voor de zekerheid: dat is niet zo. Er wordt een hoop aan het interieur verbouwd en vandaar dat het stel zes weken in Tilburg staat.
... en het eigenlijk niet gemist kan worden in de dienst.
Voor zover dat waar is (de stand van mat '64 sec is ver boven wat er op de baan zou moeten zijn, bij plan T meer dan het dubbele), kon men dat niet weten toen het contract vorig jaar gesloten werd.
 

20-02-2010 13:02:36
dennistd
dennistd
Quote
bart:
Quote
gummbahla: Hier en daar werd er al over gespeculeerd, maar nu is het dan ook bevestigd: de stoptreindienst die vanaf december tussen Bh en Hgl rijdt, zal met Mat64 worden gereden: http://www.tctubantia.nl/incoming/6272226/In-december-met-trein-naar-Bentheim.ece

Leuke concurrentie voor Syntus, of gaat Syntus zelf met Mat'64 rijden?

Syntus gaat die trein zelf rijden, hij staat zelfs voor dit jaar al in de treinnummerlijst (serie 31500)

Laatst bewerkt door dennistd op 20-02-2010 13:02
 

20-02-2010 13:12:39
MarkJB
MarkJB
Krijgen we dan ook Mat'64 in Syntus-kleuren, of in ieder geval met Syntus-logo?


Vaarwel Mat'64...
 

20-02-2010 14:23:46
keesje
keesje
O help, alweer een deelparkje met al zijn 'voordelen'?  

20-02-2010 14:31:30
ruysdael
ruysdael
Wordt de reguliere pendel tussen Hengelo en Oldenzaal per december opgeheven? In dat geval zou het een mixbedrijf met Mat'64 en Lint kunnen worden.  

20-02-2010 14:32:59
thijs
thijs
Nee, er komt dus een kwartierdienst Hgl-Odz. Bestaande serie 31200 Zp-Odz blijft gewoon rijden.  

20-02-2010 15:04:23
ruysdael
ruysdael
Wat een onzin zeg. Een kwartierdienst. Het zou beter zijn de bestaande pendel door te trekken naar Bh, nu wordt er wel erg hard van stapel gelopen. Nu zullen we binnen afzienbare tijd wel te horen krijgen dat het niet rendabel is ofzo.

Laatst bewerkt door spiketrain op 20-02-2010 15:10
 

20-02-2010 15:13:36
spiketrain
Moderator
spiketrain
Spiketrain: terug naar mat. '64. De verbinding Odz-Bh mag verder besproken worden in https://www.somda.nl/forum/4035/1/Trein+van+Bad+Bentheim+naar+Oldenzaal/.

Laatst bewerkt door spiketrain op 20-02-2010 15:15


Groet, Spiketrain
 

20-02-2010 22:55:02
thom
thom
Quote
maccerr:
Quote
broek53: Ik proef hier en daar een beetje dat gedacht wordt dat het stel (de 520) alleen een ander uiterlijk krjgt. Voor de zekerheid: dat is niet zo. Er wordt een hoop aan het interieur verbouwd en vandaar dat het stel zes weken in Tilburg staat.
... en het eigenlijk niet gemist kan worden in de dienst.

Volgens mij zijn er meer plan T´s op de baan dan dat er officieel diensten voor zijn, dus dat is een beetje onzin...
 

21-02-2010 00:44:34
lw-o
lw-o
vergeet niet dat er nog niet voldoende slt in dienst is om alle diensten te kunnen rijden he

Laatst bewerkt door admin op 21-02-2010 18:41, reden: Het laatste bericht hoef je niet te quoten
 

21-02-2010 00:57:40
broek53
broek53
Ja, en er is dan ook een behoorlijke overmaat aan mat '64 in dienst. Bijvoorbeeld 8 plan T's voor 2 diensten...

Laatst bewerkt door broek53 op 03-03-2010 23:38
 

21-02-2010 01:36:02
thom
thom
Dus whooo dat zijn er nu maar 7... Spannend... !%08%  

21-02-2010 06:36:30
MDDM
MDDM
En de 522 staat gereed op Llso als 80924. Gaat ergens in de morgen een keer als 3924 naar Hfd.


Gr Joop mcn Lls
 

21-02-2010 08:31:12
edje
edje
Quote
thom: Dus whooo dat zijn er nu maar 7... Spannend... !%08%

zekers, als dat allemaal maar goed komt in de dienstuitvoering
 

21-02-2010 09:29:31
broek53
broek53
Het zijn er nog 8 (ik had de 520 er al afgetrokken): 514, 518, 519, 522, 526, 528, 530, 531.  


21-02-2010 12:47:03
timtrein
timtrein
Voor de zuiverheid van de berekening moet je wel het tekort aan SLT aftrekken van het overschot aan mat'64 om aan een echt 'overschot' te komen. Even er vanuitgaande dat de overige materieelseries zo'n beetje wel kloppen (op het defecte ICM na dan...)  

21-02-2010 13:58:09
broek53
broek53
Ik zou het hier niet de zoveelste variant van het materieelinzetgebeuren in het algemeen willen maken - dat vervuilt het topic nogal. Maar omdat het anders blijft hangen: de omloop kent, zover ik weet, 106 diensten plan V op een benodigd bestand van 120 stellen (d.i. inclusief schade en technische reserves etc), terwijl het bestand nu 143 stellen bedraagt. Bij plan T zijn er 8 stellen op een benodigd bestand van 3. Aan SLT zijn 8 diensten van vieren en 9 van zessen nodig = 17, waarvan er nu 8 gesteld worden. Voor het vervangen van 9 SLT's zijn dus - volgens deze uitermate theoretische berekening - 23 plan V's en 5 plan T's beschikbaar. Er is dus nog heel wat ruimte om ook ander (defect) materieel te vervangen.

Laatst bewerkt door broek53 op 21-02-2010 13:58
 

21-02-2010 15:57:57
timtrein
timtrein
Vandaar dat stellen met schade dus ook niet hersteld worden (zoals de 921 of dat beschadigde tweetje uit de omgeving Boxtel).  

21-02-2010 16:35:10
kevinevers
kevinevers
Waar is de 470 nu eigenlijk?  

21-02-2010 16:48:35
broek53
broek53
Quote
timtrein: Vandaar dat stellen met schade dus ook niet hersteld worden (zoals de 921 of dat beschadigde tweetje uit de omgeving Boxtel).
Nee, dat kun je wel vermoeden. Getalsmatig vallen ze zelfs binnen het bestand van 120 stellen dat ik noemde, omdat de bots-reserve 3 stellen bedraagt.
 

23-02-2010 10:11:50
nielske90
nielske90
Voor de liefhebbers: Van Plan T 520 is inmiddels één kopbak geschilderd te Tbwph, zowaar helemaal wit met een rode neus zoals op het eerder getoonde plaatje.  

23-02-2010 16:15:41
279
279
Quote
kevinevers: Waar is de 470 nu eigenlijk?


volgens de laatste tellingen zou hij in de Wgm moeten staan.
 

23-02-2010 20:22:33
elizabeth
elizabeth
Quote
nielske90: Voor de liefhebbers: Van Plan T 520 is inmiddels één kopbak geschilderd te Tbwph, zowaar helemaal wit met een rode neus zoals op het eerder getoonde plaatje.


Voor ons leuk een rode neus, maar ik ben benieuwt wat IVW er van gaat vinden.


jaapfan.
 

23-02-2010 20:54:01
keesje
keesje
Je zou zeggen dat men zo slim is om dit van te voren even te informeren?  

23-02-2010 21:23:13
broek53
broek53
Ja, dat zou je zeggen, ja... Wellicht gaat IVW er niet zo rigide meer om met zoiets tijdelijks als destijds met de 419 (wat een soapje op zichzelf was) - al kan ik mij dat met de bureaucratie der bureaucratieën nauwelijks voorstellen - of wordt er op de rode en blauwe kop toch voldoende vierkante meters wit of geel aangebracht om die club tevreden te stellen.  

24-02-2010 00:08:39
jorgo
jorgo
Er is toch wel meer museummaterieel met een donkere neus? De 114 bijvoorbeeld, is ook rood van voren, met een streepje beige tyfoonrooster. Een uitzonderingsstatus in die sfeer moet dan toch voorstelbaar zijn.

Of anders kan misschien iemand van de gelegenheid gebruik maken om weer eens een of andere misplaatste witte wing erop te schilderen...
 

24-02-2010 00:52:56
treintim
treintim
Het probleem is dan denk ik dat Plan T 520 geen museummaterieel is. Het museummaterieel is inderdaad uitgezonderd van dat witte/gele-neus-voorschrift. Er rijden inderdaad zat (museum)treinen zonder lelijke witte stickers voorop, dus er moet vast wel wat te regelen zijn. Zo'n rare situatie als met de 419 is daarna ook niet meer voorgekomen. Laat het IWV proberen het zo te houden, zeker voor dat zeer korte tijdje waarin de 'vrijheidstrein' rond gaat rijden. Dat zou toch niet zo'n structureel probleem moeten opleveren dat men daar echt werk van gaat maken.. Kijk, de olympische Koplopers en VIRM's zijn wit van de voorkant en niet geheel oranje helaas, maar als je ziet hoe lang die nu al op de baan zijn..

Laatst bewerkt door treintim op 24-02-2010 00:59
 

24-02-2010 00:59:19
thom
thom
Bij museumtreinen is dat opgenomen in hun inzetcertificaat.

Maar bij die 520 zal daar best wel over nagedacht zijn...
 

24-02-2010 10:14:40
Apda
Apda
Voor wie precies wil weten hoe het zit met de witte/gele neus en de mogelijke uitzonderingen: http://www.ivw.nl/Images/Regeling%20keuring%20spoorvoertuigen%20Bijlage%201-6%20en%208-11_tcm247-197592.pdf Even doorbladeren naar Bijlage 5.  

24-02-2010 13:53:25
ruysdael
ruysdael
Quote
jorgo: Er is toch wel meer museummaterieel met een donkere neus? De 114 bijvoorbeeld, is ook rood van voren, met een streepje beige tyfoonrooster. Een uitzonderingsstatus in die sfeer moet dan toch voorstelbaar zijn.
De 419 had in de tijd van de wegleerritten geen museale status, die kwam later pas (met de oprichting van de stichting Mat'64?). Toen is volgens mij ook het witte vlak weer verwijderd.
 

24-02-2010 15:09:08
broek53
broek53
Yep, en daarom waren de witte vlakken ook als magnetisch plastic uitgevoerd. Als hij voor wegleren werd gebruikt, zat het vlak erop, reed hij een gezelschapsrit o.i.d, dan was hij eraf.  

24-02-2010 18:02:18
kevinevers
kevinevers
Hoe zit het dan met de DE61 van HGK? Die is toch half rood half zwart van voren.  

24-02-2010 18:10:56
ehbk2006
ehbk2006
Omdat deze al was toegelaten voordat de regel met de Holland Latz (contrast vlak) ging spelen.  

24-02-2010 19:09:54
keesje
keesje
Maar weer even over de gele versies van Mat.'64: stel 514 stond al een week in Hlm en heeft vandaag een proefritje Hlm-Ledn gereden. Waarvoor het stel in Hlm stond en er nu weer staat is me niet duidelijk.  

25-02-2010 00:09:49
bert
bert
Waarschijnlijk voor een defect wat men in de Mt niet kon herstellen? Het stel is na een paar dagen Mt op 12/2/2010 extra van Mt naar Hlm overgebracht (op eigen kracht).

Laatst bewerkt door spiketrain op 25-02-2010 14:43, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten.
 

26-02-2010 23:55:02
ruysdael
ruysdael
De 520 is inmiddels (deels) geschilderd of bestickerd in het rood/wit, zoals vandaag te zien was op Tbwph.

Laatst bewerkt door ruysdael op 26-02-2010 23:55
 

27-02-2010 10:52:19
klaass16
klaass16
wat willen ze met het stel doen dan?  

27-02-2010 11:01:23
broek53
broek53
je moet even een bericht of 40 naar boven scrollen, daar staat het uitgebreid, inclusief discussies.  

27-02-2010 11:02:50
aarclay
aarclay
Als je in dit topic even terugleest had je kunnen lezen dat deze trein omgebouwd zal gaan worden tot Vrijheids-trein, en in de reguliere dienst ingezet zal worden om mensen stil te laten staan bij Bevrijdingsdag.

Zowiezo zal ik op zoek gaan naar deze trein binnenkort, en zal dan ook zeker foto's ervan maken.

Laatst bewerkt door aarclay op 27-02-2010 11:04


Choo choo.....
 

27-02-2010 12:20:01
broek53
broek53
Hij gaat pas rijden op 31 maart, dus ga niet te vroeg op zoek !  

27-02-2010 15:44:41
MarkJB
MarkJB
Is het ook de bedoeling dat er een tekst op gaat staan die iets te maken heeft met 65 jaar vrijheid, want als ik me niet vergis had Mat'54-stel 763 15 jaar geleden ook de tekst `50 jaar vrijheid`.


Vaarwel Mat'64...
 

27-02-2010 15:49:16
salieri
salieri
Is het niet leuker om je vanaf nu gewoon te laten verrassen?%02%  

27-02-2010 18:48:01
Chopper
Chopper
Kan iemand me misschien vertellen wat er gisteravond met de 531 aan de hand was? Hij kwam aan te Mt als trein 6872, maar mocht niet verder rijden.  

28-02-2010 00:10:51
robins
robins
vermoedelijk tractieproblemen.

mvg,
Robin
 

01-03-2010 12:46:55
hellfire
hellfire
Vandaag zag ik de 531 door Echt rijden, om ongeveer 11:20, dus wellicht als stoptrein naar Roermond? Z'n neus was opvallend geel. Een stuk feller dan de rest van het treinstel.  

01-03-2010 15:43:59
mark
mark
Klopt, is een nieuwe neus opgezet na een botsing bij Ah in 2006  

01-03-2010 21:09:39
broek53
broek53
Nagevraagd over de rode en blauwe kop van de 520: daar is over nagedacht en vorig jaar heeft IVW voor dit tijdelijke gebruik toestemming verleend, zonder dat er witte en gele vlakken aan te pas hoeven komen.
De 520 zal niet alleen extra treinen rijden, maar ook - op stille uren en trajecten, in de gewone dienst worden ingezet.
 

01-03-2010 21:11:27
keesje
keesje
Op naar de Zaanlijn dan maar! %08%  

01-03-2010 21:20:05
Pim-ICR
Pim-ICR
In de 9100 dan maar  

01-03-2010 21:37:05
Joey666
Joey666
of ouderwets, in de 4900/5000/5700 serie

Plan T is in deze serie bijna verdwenen, Plan V niet !!!
520 is daar altijd weer welkom.
 

01-03-2010 21:40:20
mark
mark
Zal wel weer verdwalen in de 7000... Maar stille uren en trajecten wil zeggen dat het stel geen gehele T4-diensten draait?  

01-03-2010 21:44:09
broek53
broek53
Neen, dat denk ik niet. Zoveel zitplaatsen heeft hij straks niet meer.  

01-03-2010 21:48:22
htmtram
htmtram
Nee de 520 gaat in de 98xx rijden.  

01-03-2010 21:53:45
plant
plant
Hmm, ik ben heel benieuwd wat er allemaal met het stelletje gaat gebeuren, ik laat me graag verassen! De bijsturing zal vast blij zijn met zo'n apart T'tje...


Youri
 

01-03-2010 22:23:38
bjornl
bjornl
Crematies daargelaten ben ik ook benieuwd of ik het stel bij toeval tegen ga komen. Vandaag zat er weer Mat '64 in de 7500, dus wie weet %02%  

01-03-2010 22:25:48
keesje
keesje
In een verder verleden werd nog wel eens een aparte omloop gemaakt voor dergelijke stellen? Of wordt dit nu gewoon aan het toeval overgelaten?  

01-03-2010 22:39:16
TheKnitter
TheKnitter
Het zal ook mooi zijn, dat het stel op meerdere plekjes rond gaat rijden, zodat meer mensen hem zien. %08%
En je hem afwisselend mee maakt.
 

01-03-2010 23:15:41
broek53
broek53
Quote
keesje: In een verder verleden werd nog wel eens een aparte omloop gemaakt voor dergelijke stellen? Of wordt dit nu gewoon aan het toeval overgelaten?
Het zal wel geen eigen omloop worden, veronderstel ik, in de zin dat hij dan op het laatst elke dag of ministens elke week hetzelfde rijdt. Maar ik veronderstel zeker wel dat hij volgens een plan via dagplan wordt ingezet, al was het maar omdat ik anderzijds weer niet veronderstel dat het zomaar zonder meer (en dan bedoel ik: zonder begeleiding) wordt ingezet.
 

02-03-2010 10:49:49
Chopper
Chopper
Quote
robins: vermoedelijk tractieproblemen.
Bedankt!

Quote
hellfire:Vandaag zag ik de 531 door Echt rijden, om ongeveer 11:20, dus wellicht als stoptrein naar Roermond? Z'n neus was opvallend geel. Een stuk feller dan de rest van het treinstel.
Mooi dat 'ie weer in dienst is. %02%

Laatst bewerkt door admin op 05-03-2010 20:24, reden: Quote ingekort
 

04-03-2010 07:23:31
keesje
keesje
Een van de kopbakken van de 520 stond gisteren buiten op het terrein van de werkplaats te Tb. De neus en een klein deel van de zijkant rood en de rest van de zijkant wit. Helemaal strak in de lak.

Laatst bewerkt door spiketrain op 04-03-2010 08:06
 

04-03-2010 08:08:31
spiketrain
Moderator
spiketrain
Spiketrain: enkele berichten verwijderd. De dagelijkse activiteiten van de plan T's in de dienst worden vermeld in de topics opvallende dingen.


Groet, Spiketrain
 


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina's):

Plan V - Plan T
RailWiki.nl