Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina's):

Plan V - Plan T
RailWiki.nl
03-11-2009 22:12:41
spoorhaas
spoorhaas
@Bjornl & Broek53,

Sorry, over het hoofd gelezen, mijn fout....

Bedankt voor het antwoorden btw

Laatst bewerkt door spoorhaas op 03-11-2009 22:13
 

03-11-2009 22:20:07
thom
thom
Quote
salieri: Ook de DH's staan er niet meer op, waar ze er eerst wel op stonden.

Nog stiekum even offtopic,
Die DH´s staan er natuurlijk niet meer op omdat ze aan het buitenland verkocht zijn, dat lijkt me wel logisch...
 

03-11-2009 23:01:05
ruysdael
ruysdael
Anyway, is er door NSR ook daadwerkelijk betaald voor die 800-stellen (om ze te mogen onttakelen) of is dit een puur administratief trucje?

Laatst bewerkt door admin op 04-11-2009 08:43
 

03-11-2009 23:19:57
thom
thom
Volgens mij is dat hele NSFS een financiale truuk %08%

Het zal wel iets te maken hebben met het laten slopen van die dingen hier in Nederland, terwijl NSFS zelf in Ierland zit.
 


04-11-2009 08:45:19
admin
Moderator
admin
admin: Discussie opgeschoond, voortaan gaan we lief tegen elkaar doen


Met vriendelijke groet, Peter van der Leek
 

04-11-2009 09:30:25
rob46
rob46
Quote
broek53: Lijkt op/klinkt als de bak is ergens geweest voor een oefening, dus.
Gezien de locatie in Hde lijkt het op een defensieoefening maar niets is nog zeker.

Laatst bewerkt door rob46 op 04-11-2009 09:31
 

04-11-2009 22:47:12
treintim
treintim
Als het zover is, 13 december, ben ik benieuwd hoe ze alle -zo goed in de Randstad geïntegreerde- Plan T's opeens in Limburg willen krijgen. Hopelijk koppelen ze alles aan elkaar en rijden ze in colonne gezamelijk naar het zuiden.

Laatst bewerkt door treintim op 04-11-2009 22:47
 

04-11-2009 23:03:35
timtrein
timtrein
Ze zullen in het weekend wel in omlopen richting Maastricht worden gezet, of als LM die kant op. 7 gecombineerde stellen zul je denk ik alleen in je dromen zien
Kijk er trouwens niet raar van op als het geleidelijk gaat, en er met onderhoudsslagen 2xV tegen 1xT wordt gewisseld.
 

05-11-2009 12:21:18
ralf036
ralf036
Er hoeven maar 4x Plan T richting Maastricht te gaan (1xT reserve, 2xT in de 6800-serie, 1xT in de 6900-serie), de andere twee Plan's hoeven maar tot Ehv.(inzet 5200/6400-serie). Hoe de verhuizing gaat verlopen zal de tijd leren...  

05-11-2009 12:52:34
keesje
keesje
Dit is deels al geregeld: op zondagavond 13/12 rijdt in 16087 (met ook 2x Plan V) een Plan T die vanaf Ht via 9689 in Ehv komt. Nog een stel rijdt 16091 en 9693 Ut->Ehv.

Hoe het met de rest gaat weet ik niet, het is in ieder geval nog niet helemaal geregeld.

Maarre... het dwaalt volgens mij ook te ver af van de ontwikkelingen van Mat.'64. T.z.t. komt er wel meer nieuws in een OD-topic.
 

06-11-2009 12:38:28
broek53
broek53
Het blijft een dynamisch onderwerp, die terzijdestellingen en het terugdraaien ervan. Per vandaag 6/11 is de recent terzijde gestelde 820 (Watergraafsmeer) weer in dienst (op papier; in de praktijk weet ik het niet) - en naar het zich laat aanzien, zullen de 844 en 847 (thans Bokkeduinen) alsnog het veiligheidsbeurten/remcontrolebeurten-circuit in gaan en binnen afzienbare tijd ook weer in dienst worden gesteld.  

06-11-2009 17:21:35
plant
plant
Welkom in de herfst, wellicht?


Youri
 

06-11-2009 17:26:16
train85
train85
Dat misschien ook, maar de SLT komt pas op zijn vroegst vanaf 1 februari in wat grotere aantallen in dienst. Uitgezonderd een enkele trein rondom Gouda. Zeer waarschijnlijk de komende tijd nog een aantal Plan V weer in dienst.  

06-11-2009 18:10:16
bogger
bogger
Weet niet of dit nou hier of bij DRGL 2010 thuishoort, heeft beide raakvlakken..

Plan V gaat dus in ieder geval begin DRGL2010 (massaal) SLT vervangen in 4000/7400/9800 etc?

BVD%02%
 

06-11-2009 18:39:04
train85
train85
Dat is afwachten weet niet precies hoe ze het gaan oplossen.  

06-11-2009 19:22:12
timtrein
timtrein
@Broek: interessant hoor, dat ge-jojo. Bewijst in elk geval dat er amper een zinvol materieelbeleid is... want dan kijk je op zijn minst een aantal maanden vooruit. Naja, kijken wat er deze keer van terecht komt!  

06-11-2009 19:33:12
keesje
keesje
Er is heus wel een materieelbeleid op langere termijn, maar daarmee kun je niet altijd voorzien dat de stellen het zo massaal laten afweten op het moment dat je het nodig hebt.

In het drgl-2010 of in het SLT-topic heb ik al ergens genoemd dat er een behoorlijke uitbreiding van het aantal diensten zouden komen voor SLT, ingaande december 2009.

Maar omdat er nog niet eens het aantal stellen op Nederlandse bodem is dan het aantal gestelde SLT's, zou me het niet verbazen dat al potenciële af te voeren Mat.'64 wel wat langer blijft doorrijden, of terug in dienst komt. Of kan ik beter zeggen: het zou me niet verwonderen?

Laatst bewerkt door keesje op 06-11-2009 19:33
 

06-11-2009 23:23:21
broek53
broek53
Quote
timtrein: @Broek: interessant hoor, dat ge-jojo. Bewijst in elk geval dat er amper een zinvol materieelbeleid is... want dan kijk je op zijn minst een aantal maanden vooruit. Naja, kijken wat er deze keer van terecht komt!
Over de 516 heb ik mij wel verwonderd en druk gemaakt, maar verder gebeurt er nu met de plan V's uiteindelijk niet echt iets vreemds. Het deel van mat '64 dat nog een "restlevensduur" heeft, werd/wordt sowieso niet terzijde gesteld voor sloop, maar als strategische reserve (of hoe je het ook wilt noemen) - en dat is al sinds het voorjaar het plan. Dat die reserve van stal wordt gehaald als het nodig is, is ook weer niet zo raar, en het wordt nu nodig omdat het park mat '64 niet meer mag krimpen omdat de situatie rond het SLT nog steeds niet verandert. Waar er nu stellen plan aankomen die geen "restlevensduur" meer hebben en daarom afgeveord moeten worden, is het niet vreemd dat de jongste plan V's uit de motteballen worden gehaald.
Om precies te zijn: de 820 heeft al eens een extra sloopuitstel-beurt gehad en kan nog mee tot midden januari 2010; de 844 en 847 zijn op hun "kale" revisietermijn aan de kant gezet en kunnen met de bekende extra controlebeurten en een veiligheidsbeurt nog een jaartje (denk ik) mee. Vergeet niet dat plan V8 eigenlijk al helemaal aan de kant had moeten staan en steeds meer stellen uit die reeks over de revisietermijn aan het gaan zijn en dus in het extra-beurten-regime vallen. Zij zijn in feite de strategische reserve, die alleen nog nooit op reserve heeft gestaan.
 

07-11-2009 01:09:42
bert
bert
Quote
broek53: Zij zijn in feite de strategische reserve, die alleen nog nooit op reserve heeft gestaan.

Het is het oude verhaal: bij mat '36 ging het zo, bij mat '46, bij mat 54 en dus ook bij mat '64.
Bizar dat NS opgedane ervaring zo weinig in practijk brengt.

Laatst bewerkt door spiketrain op 07-11-2009 21:01, reden: Quoot hersteld
 

07-11-2009 13:37:44
bart
bart
Er zit natuurlijk wel een redelijk groot aantal jaren verschil tussen de (definitieve) buitendienststellingen van de diverse materieeltypes en zodoende zullen er ook andere beleidsbepalers zijn, die die ervaring niet zelf hebben meegemaakt en wellicht met andere kennis en inzichten (van deze tijd) aan het werk zijn.

Laatst bewerkt door spiketrain op 07-11-2009 21:01, reden: Onnodige quoot verwijderd
 

07-11-2009 17:48:54
bert
bert
Dat is het precies: iedere keer weer opnieuw het (vierkante) wiel uitvinden.

Laatst bewerkt door spiketrain op 07-11-2009 21:02, reden: Onnodige quoot verwijderd
 

07-11-2009 20:28:46
broek53
broek53
Eigenlijk begrijp ik niet waarom jullie nu lopen te mopperen. Wat had "de NS" dan moeten leren, c.q. anders moeten doen?  

07-11-2009 21:34:11
timtrein
timtrein
Het zit 'm een beetje in de nuance, tenminste naar mijn mening. Waarom eerst materieel met (ruime) restdatum aan de kant zetten, om het later weer in dienst te schuiven, terwijl de SLT-nattigheid toen al voelbaar was. Laat het dan gewoon meedraaien met de rest, zeker in de herfst. Het komt een klein beetje over als hap-snap beleid (tenminste, zo komt het op mij af en toe over).  

07-11-2009 22:07:48
keesje
keesje
Zolang alle treinen maar op voldoende lengte zitten zal niemand malen om dat hap-snap beleid. De praktijk leert helaas dat er zo links en rechts nogal eens stellen ontbreken, maar heb de indruk dat het niet Materieel '64 is dat het massaal laat afweten. Kijk maar eens naar de 7000 en 7600 waar meer dan de helft van het aantal SGM-diensten al dagelijks vervangen wordt door ICM, VIRM en Mat.'64.  

08-11-2009 10:02:04
broek53
broek53
Dat zijn twee heel verschillende kwesties. Het gaat hier niet over het vergroten van de technische en andere reserves, en het buiten dienst stellen en weer in dienst stellen van mat '64 heeft daar dan ook niets mee te maken.  

08-11-2009 11:21:55
salieri
salieri
Bedankt voor de update Broek53. Wellicht kunnen die twee stellen, zodra ze weer in dienst zijn, een keer in de LTI gemeld worden?  

09-11-2009 13:03:41
keesje
keesje
De 820 rijdt ingaande vandaag weer zijn rondjes. In de 844 en 847 zitten volgens T&T (nog) geen beweging.  

09-11-2009 23:34:54
bert
bert
Quote
broek53: Eigenlijk begrijp ik niet waarom jullie nu lopen te mopperen. Wat had "de NS" dan moeten leren, c.q. anders moeten doen?


Van alles. Maar dat hoef ik jou als insider hier niet te vertellen. Dat weet je zelf ook wel. Ik mopper niet. Ik kijk alleen maar naar wat er gebeurt. Eén van mijn vorige bazen ooit zei vaak: "Het resultaat, daar kijk ik naar. Het verhaal interesseert me niet". Deze uitspraak gaat niet altijd op, maar wel vaak.

Voorbeeld: Ik verbaas me over een uur-stop-dienst met een paar plan V tjes op de Zeeuwse lijn. Midden op de dag zijn er daar geen zitplaatsen (ook niet meer op Ht-Nm sinds de 'verbeteringen' van onlangs daar).
Maar zet de plan V's maar aan de kant. Wat dát kan echt niet meer. En maar weer terughalen en weer wegzetten. Zo ging het ook met plan W nog niet zo lang geleden. Daar hád men van kunnen leren...
Als er andere vervoerder komt is er zo een halfuursdienst gerealiseerd in Zeeland met meer klandizie. Dat hebben we al een paar keer meer gezien in Nederland op lijnen waar NS dertig(!!!) jaar geen verbetering wist te bereiken. Waarom lijkt NS daar niet van te leren?
 

10-11-2009 07:25:27
keesje
keesje
Uurdienst in Zeeland met alleen Plan V's? Eventjes ogen open doen en je ziet ook VIRM-IV en DDAR rijden.

Maar volgens mij heeft dit allang niks meer te maken met de ontwikkelingen van Mat.'64.
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


10-11-2009 09:09:08
jorgo
jorgo
Bert, Plan W is inderdaad een aantal malen achter de hand gehouden om bij te springen, maar dat was eigenlijk toch prima? Natuurlijk was dat comfortmatig het minst goede alternatief, maar het was wel íets. Waarom had men ze moeten laten rijden in de eerdere periodes toen er nog genoeg rijtuigen waren? Ze nutteloos laten mengen met ICR terwijl die het beter bod waren en afdoende voorhanden? Plan W was een prima troef.

Hetzelfde geldt voor Plan V. Men zet ze weg als ze niet nodig zijn en kan ze relatief snel weer laten meelopen als ze weer gewenst zijn om wat voor reden dan ook. Als reiziger merk je het verschil niet, of het treinstel zojuist uit de mottenballen is gehaald danwel constant heeft meegedraaid in een te ruim park.
 

10-11-2009 18:38:17
bert
bert
Quote
keesje: Uurdienst in Zeeland met alleen Plan V's? Eventjes ogen open doen en je ziet ook VIRM-IV en DDAR rijden.

Maar volgens mij heeft dit allang niks meer te maken met de ontwikkelingen van Mat.'64.


Er rijden heel veel treinen - maar alleen de plan V's rijden in een uurdienst naar bijvoorbeeld Rilland-Bath of Arnemuiden etc (de stopdienst).
Eerst even de drgl raadplegen voor je wat gaat schrijven...!
 

10-11-2009 18:45:32
keesje
keesje
Dat is dus gewoon niet waar, maar heb niet zoveel zin in welles-nietus discussies eigenlijk. In Zeeland is er zowieso al één complete omloop 12100 waar geen Mat. '64 in zit (maar wel VIRM).  

10-11-2009 18:47:28
bert
bert
Quote
jorgo: Bert, Plan W is inderdaad een aantal malen achter de hand gehouden om bij te springen, maar dat was eigenlijk toch prima?


Jou mening deel ik niet. Ik het het gerommel en geschuif met plan W als materieelregelaar van heel dichtbij meegemaakt. Het stil zetten (in Zutphen in de fik, in Zwolle dik onder verf) en het weer op gang brengen, kost waarschijnlijk aan overhead en reanimatie meer als het gewoon rijvaardig standy houden en doorwisselen waardoor bijvoorbeeld de kilometers niet zo snel oplopen van het oude mat. En dat bespaart ook weer geld. Want na x-duizend km's moet het spul wel iedere keer in onderhoud. En NedTrain werkt (terecht) niet gratis voor NSR.
Maar goed. Plan W is een beetje off topic denk ik. Alhoewel, het interieur heeft alles like mat 64.
 

10-11-2009 18:49:48
AlbertP
AlbertP
Behalve de bagagerekken.  

10-11-2009 19:45:38
bert
bert
Quote
keesje: Dat is dus gewoon niet waar


Arnemuiden en Rilland Bath hebben verborgen stops?
Nou ja, laat maar.

Laatst bewerkt door bert op 10-11-2009 19:48
 

10-11-2009 19:54:17
robbertc
robbertc
Nee, er rijdt nauwelijks mat64 in de stoptreindienst Rsd-Vs. De stoptreinen worden gereden door DDAR en VIRM.
Merkwaardig dat je nog steeds zo hoog van de toren blaast, terwijl je terecht gecorrigeerd wordt.. %03%

Laatst bewerkt door robbertc op 10-11-2009 19:58
 

10-11-2009 20:53:21
mdj
mdj
Nauwelijks zou ik het niet noemen, 1 setje MAT, 1setje VIRM en 1setje DDAR (muv het weekend, dan 1xMAT, 1.5 VIRM, 0.5 DDAR)

NB: Het lijkt me duidelijk waarom het een halve dienst DDAR (en anderhalve dienst VIRM) is...


Bij twijfel: gebruik beton.
 

10-11-2009 22:04:05
Joey666
Joey666
Ik kom wel eens in Zeeland.

Stoptrein 12100 serie

Daar is het per periode erg verschillend. Zo rijd er veel Virm.
Dan opeens zie ik 2 diensten mat 64 en rest Virm.
En de laatste maanden zelfs DDAR en 1x DDM gezien.
Dus overal een mix van.
Dat is handig dat me vriend daar bij het spoor woont.

Dit vanaf globaal begin 2009 tot nu.

Dit lijk me meer een 12100 serie topic

Maar laten we maar weer terug te gaan naar de Mat 64 topic. %08%
 

10-11-2009 22:15:57
ruysdael
ruysdael
Quote
bert: Het stil zetten (in Zutphen in de fik, in Zwolle dik onder verf) en het weer op gang brengen, kost waarschijnlijk aan overhead en reanimatie meer als het gewoon rijvaardig standy houden
Dan heeft de NS dus toch wat geleerd , want nu staat alles keurig achter een hek op de Dijksgracht/Watergraafsmeer, geen graffiti of brandjes meer dus.
 

10-11-2009 23:16:41
BGM104
BGM104
Quote
robbertc:
Merkwaardig dat je nog steeds zo hoog van de toren blaast, terwijl je terecht gecorrigeerd wordt.. %03%


Ik denk dat Bert het gaat om het feit dat er in Zeeland maar 1x per uur een stoptrein rijdt, in een concessie waarbij NS kan doen en laten wat het wil. En dat bij een openbare aanbesteding het makkelijk 2 stoptreintjes per uur kunnen worden, naast 1 of 2 IC's per uur.

Maar dit is natuurlijk behoorlijk OT hier
 

10-11-2009 23:21:50
robbertc
robbertc
Ja klopt, dat is het punt waarschijnlijk ook. Maar dat gaat niet over "mat64" maar over "stoptreinen".
Over "mat64" maar weer hebben dan?
 

11-11-2009 00:00:21
bert
bert
Quote
BGM104:
Quote
robbertc:
Merkwaardig dat je nog steeds zo hoog van de toren blaast, terwijl je terecht gecorrigeerd wordt.. %03%


Ik denk dat Bert het gaat om het feit dat er in Zeeland maar 1x per uur een stoptrein rijdt, in een concessie waarbij NS kan doen en laten wat het wil. En dat bij een openbare aanbesteding het makkelijk 2 stoptreintjes per uur kunnen worden, naast 1 of 2 IC's per uur.

Maar dit is natuurlijk behoorlijk OT hier


Dit bemoedigt me weer een beetje. Uitstekend begrepen.
Overigens reed tot voor kort reed in de uur-stop-dienst louter Plan V. Indertijd zelfs een aparte serie plan v's met een aparte onderhoudsslag Rsd-Mt vv.
 

11-11-2009 00:16:12
mren
mren
Quote
BGM104: in een concessie waarbij NS kan doen en laten wat het wil. En dat bij een openbare aanbesteding het makkelijk 2 stoptreintjes per uur kunnen worden, naast 1 of 2 IC's per uur.


of een aanbesteding openbaar is of niet heeft hier natuurlijk niets mee te maken.
 

11-11-2009 08:19:58
taigagaai
Moderator
taigagaai
Taigagaai: Over aanbestedingen loopt al een topic, dus graag daar verder over aanbestedingen. En dan gaan we hier weer terug naar de ontwikkelingen binnen het park van Plan T/V  

11-11-2009 20:28:25
broek53
broek53
(NS kan binnen de concessie niet doen wat het wil. Overtuig het Rijk dat de stations van bv de Zeeuwse Lijn tweemaal per uur bediend moeten worden, zet het in de concessie voor het hoofdrailnet en klaar is klara).

Hoewel ik vrees voor de toorn van deze en gene, toch maar even een bericht over terzijdestellingsplannen die teruggedraaid zijn. in dit geval voordat ze uitgevoerd zijn, wees gerust. Alleen voor jullie dus: de 819 en 827 zouden dezer dagen aan de kant gaan, maar ze blijven in dienst. De reden is nu eens niet allemaal Fout of Goed Beleid, maar domweg een menselijke communicatiefout. NSR verkeerde in de veronderstelling dat de 820 in oktober en de 819 en 827 in november aan het eind van hun verlengde revisietermijn waren, en NedTrain keek daar wat vreemd tegenaan - omdat de stellen tot januari en februari mee kunnen. Nadat dat bij de 820 aan het licht was gekomen en dit stel weer in dienst was gesteld, werd vastgesteld dat zoiets ook met genoemde twee stellen aan de hand is.... Betekent wel dat de 844 en 847 wat dat betreft voorlopig niet weer in dienst behoeven te worden gesteld.
Verder kijken alle kenners van plan T (wie is dat hier niet?) natuurlijk uit naar de datum van 20/11, de dag waarop de 524 aan het eind van zijn revisietermijn + 1,5 jaar komt. Reeds is vastgesteld dat het park mat '64 voorlopig niet meer mag krimpen, en de 524 zal met een veiligheidsbeurt in dienst worden gehouden (voor hoe lang, dat is dan even de vraag).

Laatst bewerkt door broek53 op 15-11-2009 10:04
 

11-11-2009 21:07:39
salieri
salieri
Bedankt voor de update Broek53!%02%
Goed om te horen dat de 524 nog wat langer op de baan blijft

Zat ik toch nog even met een vraag:

Er zijn heel wat stellen uit dienst gegaan (zoals de stellen in Wt, die over de revisiedatum zitten). Mogen zij eventueel, mocht dat nodig zijn, met een veiligheidsbeurt alsnog 1,5 jaar de baan weer op?

Laatst bewerkt door salieri op 11-11-2009 21:09
 

11-11-2009 21:25:11
treintim
treintim
Quote
broek53:Reeds is vastgesteld dat het park mat '64 voorlopig niet meer mag krimpen


En dat voorlopig is tót 13 december, toch? Op en rond die datum zal er toch wel het één en ander buiten dienst worden gesteld neem ik aan, als SLT wel planmatig in meerdere treinseries actief is..

Laatst bewerkt door treintim op 11-11-2009 21:25
 

11-11-2009 21:29:48
broek53
broek53
@ salieri: Neen, althans de meeste niet, eenvoudigweg omdat ze al de 1,5 jaar verlenging gehad hebben. Dat geldt voor vrijwel alle plan T's en alle stellen plan V7 (801-840), die bijna zonder uitzondering op hun uiterste termijn aan de kant zijn gezet. Dat dat op zichzelf ook maar betrekkelijk is, bewijzen overigens de stellen 819, 820 en 827. Die hebben hun revisietermijn PLUS 1,5 jaar uitgereden, hebben een tijdje aan de kant gestaan en zijn vervolgens met een (kennelijk wat zwaardere) veiligheidsbeurt weer in dienst gesteld voor een jaar. Met andere woorden: als de nood helemaal aan de man zou komen, kan er nog veel. Niet meer met plan T overigens: daarvan is vastgesteld dat deze alleen met een hoofdrevisie nog langer in dienst zouden mogen blijven (wat uiteraard nooit zal gebeuren).
Plan V8 is nu geleidelijk aan het eind van de revisietermijn aan het komen. De 844 en 847 zijn op dat moment terzijde gesteld, maar de rest gaat nu een voor een over op het regiem van remcontrolebeurten en veiligheidsbeurten. Als het met SLT volgens plan was verlopen, hadden zij inmiddels al sinds de zomer aan de kant gestaan.

Laatst bewerkt door broek53 op 11-11-2009 21:30
 

11-11-2009 21:35:02
broek53
broek53
Quote
treintim:
Quote
broek53:Reeds is vastgesteld dat het park mat '64 voorlopig niet meer mag krimpen
En dat voorlopig is tót 13 december, toch? Op en rond die datum zal er toch wel het één en ander buiten dienst worden gesteld neem ik aan, als SLT wel planmatig in meerdere treinseries actief is..
Nou ja, het is feitelijk niet aan een datum gebonden, maar aan het moment dat SLT echt planmatig gaat rijden. Als dat onverhoopt februari zou worden, dan mag het park mat '64 tot die tijd niet krimpen (tenzij er in de nieuwe dienst door andere verschuivingen ook mat '64 uit zou kunnen).

Laatst bewerkt door broek53 op 11-11-2009 21:35
 

11-11-2009 21:44:44
keesje
keesje
De aantallen diensten die voor Mat.'64 per december zo drastisch afnamen én die voor SLT juist flink toenamen; worden toch weer planmatig bijgesteld. Met andere woorden: minder SLT-diensten dan eerst bedacht en een mindere afname van het aantal diensten Mat.'64 (de tweetjes dan in dit geval).  

11-11-2009 23:53:37
lw-o
lw-o
welke plan t's zijn nu buiten dienst gegaan zonder de 1,5 jaar verlenging dan?
die zouden dan evt. samen met de 844 en 847 relatief snel weer in kunnen springen, als de blaadjes dusdanig veel materieel tijdelijk buiten dienst stellen:p


Virm is verrekte fijn spul
 

12-11-2009 00:05:35
broek53
broek53
De 516 is dan een relatief goede kanshebber. Die is halverwege de 1,5 jaar verlenging alsnog terzijde gesteld en heeft volgens Nedtrain zelfs nog geen extra beurten nodig om weer een tijdje dienst te kunnen doen. Verder is de 527 op zo'n zelfde moment aan de kant gezet - hij kan met extra beurten theoretisch tot september 2010 mee.  

12-11-2009 00:57:40
Jannn2009
Jannn2009
Laten we hopen dat er nog wat 500'en bijkomen, de 516 staat er nog goed bij op de zaanstraat (daar waar ik hem het laatst gezien heb), maar de 527 ziet er zo 'definitief' ter zijde uit omdat hij tussen (enkele) geplukte stellen op Wt staat. Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat deze weer uit dat park gehaald wordt om vervolgens weer gecontroleerd en in dienst gesteld te worden!

Laatst bewerkt door Jannn2009 op 12-11-2009 00:58
 

12-11-2009 09:40:35
broek53
broek53
Ik denk dat je je over de 500-en geen enkele illusie moet maken, eigenlijk. Hooguit over de 516 inderdaad.  


12-11-2009 11:23:50
timtrein
timtrein
Waar de 527 staat is natuurlijk niet zo relevant, wel of 'ie geplukt / vernield is of niet.

Maar ik verwacht dat NSR eerder wat Plan V's langer in dienst houdt/stelt dan Plan T's, omdat die viertjes logistiek wat lastiger zijn - zeker vanuit Mt. En voor de herfst zullen ze dat vast niet meer doen, dat is in een paar weken wel bekeken.
 

12-11-2009 13:33:45
broek53
broek53
Zeker, het materieelpark zie ik op dit moment niet meer uitgebreid worden, ook niet tijdelijk. Het in stand houden van het park in zijn huidige omvang is redelijk goed mogelijk; zo uit mijn hoofd gezegd is de 512 in december het enige stel dat er echt uit moet, de rest van de T's en V's kunnen met al dan niet extra controlebeurten voorlopig op de baan worden gehouden.  

12-11-2009 20:52:19
ruysdael
ruysdael
Een teken van leven van Emmer-V 963, na ruim een maand. Kwam rond 20.16 door station Sloterdijk (Haarlem-sporen) richting Centraal.  

12-11-2009 21:04:07
mdj
mdj
Solo?


Bij twijfel: gebruik beton.
 

12-11-2009 21:15:09
ruysdael
ruysdael
Solo.  

13-11-2009 09:37:15
ruysdael
ruysdael
Uit het opvallende dingen topic van 13 november 2009:
Quote
keesje: * Stel 963 is na zijn brandje enkele weken geleden ook weer aan zijn eerste slag Zl-Emn begonnen: samen met de 964 vervangen ze de verdwenen VIRM 8629 nu in trein 8021.
 

15-11-2009 12:39:28
broek53
broek53
Quote
keesje: De aantallen diensten die voor Mat.'64 per december zo drastisch afnamen én die voor SLT juist flink toenamen; worden toch weer planmatig bijgesteld. Met andere woorden: minder SLT-diensten dan eerst bedacht en een mindere afname van het aantal diensten Mat.'64 (de tweetjes dan in dit geval).
Voor het wijzigingsblad van februari wordt gerekend met ca. 106 diensten plan V en 8 extra reserve, wat met alle reserves en onderhoud erbij neerkomt op ca. 128 stellen.
Zoals te verwachten blijft plan T gewoon dalen: nog maar 2 diensten op een park van 5 a 6 stellen.
Dit alles gebeurt bij een geschatte inzet van 17 stellen SLT.

Deze getallen niet absoluut nemen: omdat de omloop maanden vantevoren gemaakt wordt en de ontwikkelingen van SLT een kwartaal vantevoren ingeschat moeten worden, klopt de omloop al een jaar niet meer met het werkelijke materieelpark. Omgekeerd geeft dit aan wat men op het ogenblik verwacht. Mocht het dus ongeveer zo lopen, dan zouden er dus ca. 20 plan V's uit gaan richting februari. Daamee zijn we dan nog niet eens zover als de situatie die oorspronkelijk bedacht was voor juni 2009...

Laatst bewerkt door broek53 op 15-11-2009 12:39
 

15-11-2009 18:01:54
timtrein
timtrein
Voorlopig zijn er zo te zien nog geen tekenen die wijzen op een spoedig in dienst komen van SLT, dus wat dat betreft is alle reserve nog wel even welkom. Maar de verwachting dat Plan T snel aan de kant gaat zodra dat mogelijk is klopt dus wel.  

18-11-2009 12:01:15
Rolffiej19
Rolffiej19
Even nog wat nieuws voor degene die wilden weten wat er met het gebouw van OB-Zaanstraat gaat gebeuren daar word Materieel van het NSM ondergebracht aldus NS-Poort  

24-11-2009 17:01:40
Rob...
Rob...
Gisteren in de 8** richting het Zuiden zag ik in mijn ooghoek stel 822 in ehv staan (voor onttakeling?). Kan iemand dit bevestigen...of gooi ik nummertjes door elkaar?  

24-11-2009 18:11:29
Lenny
Lenny
Vamorgen (8.15 ongeveer) stond dit stel GDST bij het postperron met de stroomafnemers neer. Later in de middag was het weer weg en heb ik het ook nergens meer gezien (Uit het opvallende dingen van 24 oktober topic).  

26-11-2009 19:57:46
WesselE
WesselE
Hoe staat het eigenlijk met de 844 en 847, gaan de plannen om ze te reactiveren door?


'Okeh'
 

26-11-2009 20:16:08
salieri
salieri
Quote
broek53: Alleen voor jullie dus: de 819 en 827 zouden dezer dagen aan de kant gaan, maar ze blijven in dienst. De reden is nu eens niet allemaal Fout of Goed Beleid, maar domweg een menselijke communicatiefout. NSR verkeerde in de veronderstelling dat de 820 in oktober en de 819 en 827 in november aan het eind van hun verlengde revisietermijn waren, en NedTrain keek daar wat vreemd tegenaan - omdat de stellen tot januari en februari mee kunnen. Nadat dat bij de 820 aan het licht was gekomen en dit stel weer in dienst was gesteld, werd vastgesteld dat zoiets ook met genoemde twee stellen aan de hand is.... Betekent wel dat de 844 en 847 wat dat betreft voorlopig niet weer in dienst behoeven te worden gesteld.
 

26-11-2009 21:31:56
WesselE
WesselE
Sorry, overheen gekeken. Bedankt Broek53 en salieri .


'Okeh'
 

30-11-2009 17:07:20
timtrein
timtrein
Quote
broek53: Verder kijken alle kenners van plan T (wie is dat hier niet?) natuurlijk uit naar de datum van 20/11, de dag waarop de 524 aan het eind van zijn revisietermijn + 1,5 jaar komt. Reeds is vastgesteld dat het park mat '64 voorlopig niet meer mag krimpen, en de 524 zal met een veiligheidsbeurt in dienst worden gehouden (voor hoe lang, dat is dan even de vraag).
Inderdaad, de 524. Die zat toch al zo'n beetje aan zijn uiterste termijn? (+1,5 jaar). Hoe is dat dan nog verder opgerekt, vraag ik me dan zo af
Verder is de 512 over drie weken aan de beurt, en de 514 komt dan ca. aan zijn reguliere revisietermijn. Wil NSR het materieelpark ook ingaande de nieuwe dienst nog op sterkte houden?
 

30-11-2009 17:47:52
Somda
Somda
En langzaam bladderd de verf van de door veolia zwartgeschilderde ruitjes af....  

30-11-2009 18:53:53
keesje
keesje
De 524 was vandaag gewoon in dienst. De 512 staat al bijna een week op de Zaanstraat, maar weet niet om welke reden(en).  

30-11-2009 18:56:09
2296
2296
De 512 heeft donderdag onderhoud gehad. Stel heeft maandag nog een AW behandeling gehad en aan het einde van de dag klaar voor in de dienst ingezet te kunnen worden.

Laatst bewerkt door 2296 op 01-12-2009 09:40
 

09-12-2009 13:12:09
broek53
broek53
Terzijde te stellen bij aanvang van de nieuwe dienstregeling: 524 (uiteraard) en de 819 + 827.  

15-12-2009 22:13:57
keesje
keesje
Ook in het OD-topic van 15/12 vermeld, maar voor de volledigheid nog maar even het verhaal van de laatste kilometers van genoemde stellen:

De twee Plan V's kwamen zaterdag 12/12 gezamelijk leeg vanuit Mt naar Nm. De 819 was nog actief in de 6800, de 827 was al langer aanwezig in Mt. Met de 854 voorop gingen de 827 + 819 rond 19.10 uur mee vanuit Mt naar Ht. Daarna gingen de 827 + 819 samen door naar Nm, waar de 524 vijf kwartier later om 23.00 uur aankwam vanuit Ut. Het laatste kunstje van de 524 was die dag trein 17441 Bkl-Ut en vanaf 17436 werd vervangen door de 936 + 896.

Laatst bewerkt door keesje op 15-12-2009 22:14
 

15-12-2009 22:55:30
timtrein
timtrein
Overtollig mat'64 wordt nu ook in Nm opgesteld? Of is dat tijdelijk?  

16-12-2009 01:45:01
ruysdael
ruysdael
Misschien een leuk dingetje voor tussendoor: Ik zag vandaag het eerste Emmen-V'tje in Maastricht: de 963.  

16-12-2009 08:20:20
keesje
keesje
Je loopt achter! Uit het OD-topic van 12 december:

Quote
keesje: De eerste Zl-Emn Plan V is naar Mt gekomen: De gelukkige was de 955, die samen met de 944, 444 en 903 in 2e positie (!) rond 15.10 uur aankwam.
 

16-12-2009 09:08:46
broek53
broek53
Quote
timtrein: Overtollig mat'64 wordt nu ook in Nm opgesteld? Of is dat tijdelijk?
Niets is voor de eeuwigheid. Maar in dit geval is het niet Weert geworden omdat Weert weer leeggehaald schijnt te moeten worden. In ieder geval wordt er niet meer iets bij gezet.
 

16-12-2009 22:18:01
timtrein
timtrein
Zo langzamerhand moet NSR eens afscheid gaan nemen van wat ouwe meuk, want volgens mij kan er straks geen trein meer rijden omdat alle opstelterreinen volstaan met afgevoerde treinstellen  

16-12-2009 23:13:46
Jannn2009
Jannn2009
Ik heb even rondgekeken maar niets gevonden over 516 (zeer recent dan) want deze staat niet meer op zijn plekje te Aswplz. Een paar sporen verder stond wel een T 51x maar kon het niet goed zien of dat de 516 was!%03% Weet iemand meer?

Wel een spot gezien:
Plan T 516 GDST 10:45 uur, terzijde za 12 dec 2009 mark Aswplz --> Wellicht alleen verplaatst dus?

Laatst bewerkt door Jannn2009 op 16-12-2009 23:16
 

16-12-2009 23:20:33
Rolffiej19
Rolffiej19
Jup de 516 staat nu voor de loods opgesteld en staat ook weer tegen de draad heeft alleen 1 tractie motor buitendienst  

16-12-2009 23:22:18
broek53
broek53
Dat zal 'm wel zijn. De 516 is vrijdagavond gebruikt om symbolisch de werkplaats als laatste te verlaten door de loods uit te rijden tijdens het grote afscheids"feest" van het personeel van de Zaanstraat.  

16-12-2009 23:25:16
broek53
broek53
Quote
timtrein: Zo langzamerhand moet NSR eens afscheid gaan nemen van wat ouwe meuk, want volgens mij kan er straks geen trein meer rijden omdat alle opstelterreinen volstaan met afgevoerde treinstellen
Yep, en er is een sloper gecontracteerd voor veel bakken, naar ik uit de meest betrouwbare bron heb vernomen. Verder moet ik nog eventjes vaag blijven, maar niet lang meer. Duidelijk is namelijk ook dat Weert zsm leeg moet...
 

18-12-2009 17:40:47
bert
bert
Bert
Quote
broek53: Dat zal 'm wel zijn. De 516 is vrijdagavond gebruikt om symbolisch de werkplaats als laatste te verlaten door de loods uit te rijden tijdens het grote afscheids"feest" van het personeel van de Zaanstraat.


Inderdaad staat de 516 (ook vandaag) tegen de draad.
Op de achtergrond is de 507 te zien.
groet
 

18-12-2009 17:56:37
timtrein
timtrein
Niemand had zin om 'm weer af te breken zeker...  

18-12-2009 20:53:03
keesje
keesje
Quote
broek53: Dat zal 'm wel zijn. De 516 is vrijdagavond gebruikt om symbolisch de werkplaats als laatste te verlaten door de loods uit te rijden tijdens het grote afscheids"feest" van het personeel van de Zaanstraat.


Dat lijkt me dan een apart "feest" als meniggeen daar zijn laatste werkdag gehad heeft.
 

18-12-2009 21:03:08
2296
2296
Dat was het ook. Het was een feest om niet meer te vergeten. Er zijn collega's die er zo'n beetje 30 jaar hebben gewerkt. Voor hun (eigenlijk al het personeel) viel het zwaar. Er hebben hier en daar wel tranen over de wangen gelopen.

Maar nu weer fris aan de slag in een andere werkplaats.

Laatst bewerkt door spiketrain op 18-12-2009 21:04, reden: Onnodige quoot verwijderd.
 

18-12-2009 21:08:50
keesje
keesje
Veel plezier in de Meer. Helaas dan wel zonder Mat.'64.  

19-12-2009 17:54:47
AlbertP
AlbertP
Zonder Plan T zul je bedoelen.  

19-12-2009 18:00:38
WesselE
WesselE
Nee hoor, Plan V is ook in onderhoud in Maastricht, die zullen ze dus niet zien in "de Meer"


'Okeh'
 

20-12-2009 23:56:25
teus-baars
teus-baars
Vandaag (zondag) in de sneeuw te ENSCHEDE (EDIT) PLAN T 526 %05% http://www.flickr.com/photos/noorderned/4200917877/

Laatst bewerkt door teus-baars op 21-12-2009 10:57
 

21-12-2009 08:37:11
marl
marl
Quote
timtrein: Zo langzamerhand moet NSR eens afscheid gaan nemen van wat ouwe meuk, want volgens mij kan er straks geen trein meer rijden omdat alle opstelterreinen volstaan met afgevoerde treinstellen


Dat valt op Nm (GE) nog wel mee, er past nog wel wat bij. voordat het ICK daar werd neergezet werden die sporen voor zover ik het weet nergens voor gebruikt.


7878 Petrikov express. / 30-12-2009 DDM-1 in tr 3032.
 

21-12-2009 08:57:38
abbm
abbm
Die reed zaterdag nog in de 6800. Ik zag hem om 10:10 vertrekken uit Ec  

21-12-2009 09:54:31
Somda
Somda
Quote
marl:
Quote
timtrein: Zo langzamerhand moet NSR eens afscheid gaan nemen van wat ouwe meuk, want volgens mij kan er straks geen trein meer rijden omdat alle opstelterreinen volstaan met afgevoerde treinstellen


Dat valt op Nm (GE) nog wel mee, er past nog wel wat bij. voordat het ICK daar werd neergezet werden die sporen voor zover ik het weet nergens voor gebruikt.


Af en toe een zooi goederenrijtuigen, of tijdens de zomerfeesten wat extra materieel maar verder werd het idd niet gebruikt....
 

21-12-2009 10:34:30
4koploper4
4koploper4
Weet iemand nog welke Plan V's en Plan T's rijden.
Wil namelijk voor mijn blad een overzicht maken.


Wesley
 

21-12-2009 10:41:14
Somda
Somda
Ik heb een excel bestandje dus als je ff je e-mail stuurd....  

21-12-2009 12:50:18
spiketrain
Moderator
spiketrain
Quote
4koploper4: Weet iemand nog welke Plan V's en Plan T's rijden.
Wil namelijk voor mijn blad een overzicht maken.
Zie hier https://www.somda.nl/nieuws/165/#1


Groet, Spiketrain
 

29-12-2009 09:22:10
spiketrain
Moderator
spiketrain
Spiketrain: enkele offtopic berichten verwijderd.


Groet, Spiketrain
 

29-12-2009 11:40:42
bart
bart
Weet iemand trouwens hoe het ervoor staat met de 526?

Dit treinstel is 1e Kerstdag vanuit Alkmaar achter 3 Plan V's defect afgevoerd richting Maastricht. Over wat er met het treinstel aan de hand is heb ik verschillende verhalen gehoord, tot een gebroken as aan toe.

Heb het hier op Somda (nog?) niet voorbij zien komen.
 

29-12-2009 11:45:34
keesje
keesje
Kan je vertellen dat het inderdaad in de nacht van 1e op 2e kerstdag achter de 850, 951 (!) en 463 aan in Mt is aangekomen rond de klok van 2.55 uur. Maar wat er met de 526 aan de hand is, weet ik niet. Het stel is in ieder geval niet meer ingezet.  


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina's):

Plan V - Plan T
RailWiki.nl