Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina's):

Plan V - Plan T
RailWiki.nl
15-09-2009 12:22:29
AlbertP
AlbertP
De 527 is vrijdag nog in de rijdende dienst (=5100) gespot.  

15-09-2009 12:30:46
keesje
keesje
De 531 staat ook al 2 weken werkloos te Aswplz, beetje ongebruikelijk lang.  

15-09-2009 12:42:05
broek53
broek53
Als men zich strak aan de datum houdt, rijdt de 527 nog hooguit twee dagen.

Laatst bewerkt door broek53 op 15-09-2009 16:46
 

15-09-2009 14:06:37
maigoda
maigoda
Volgens mijn gegevens zou de 531 in de werkplaats staan door een storing in de ATB. Prognose is dat het stel vrijdag weer zou rijden.
Groetjes,
Emiel
 


15-09-2009 14:48:31
Rolffiej19
Rolffiej19
hehe als alles goed gaat wel heb vanacht de 507 ernaast mogen zetten op sp Atb4 de 531 staat op sp Atb 5 naast de loods 507 gaat nog meer geplukt worden

Laatst bewerkt door admin op 15-09-2009 19:22, reden: Onnodige quote verwijderd
 

15-09-2009 17:07:39
Somda
Somda
Weet iemand heel toevallig welk(e) stel(len) voor het NSM gereserveerd zijn?  

15-09-2009 17:14:30
broek53
broek53
Geen, bij mij weten. Zeker niet nu het NSM de 840 heeft laten gaan. Plan T staat sowieso niet op welk lijstje dan ook, zover mij bekend.  

16-09-2009 14:13:58
bjornl
bjornl
Quote
broek53: Als men zich strak aan de datum houdt, rijdt de 527 nog hooguit twee dagen.
Deze stond rond het middaguur te Ahb op hetzelfde spoor als de Plan W-rijtuigen.
 

16-09-2009 16:07:29
robbertc
robbertc
Stel is gisteren / afgelopen nacht na trein 12178 vanaf Rsd naar Ah gereden.  

16-09-2009 16:38:26
broek53
broek53
Vannacht gaat ook de 845 buiten dienst en wordt gecombineerd met de 527. Samen zullen ze de 960 op de Watergraafsmeer ophalen, waarna het hele sleepje in Weert wordt geparkeerd, achter de stellen die er op 9/9 heen gegaan zijn.  

16-09-2009 18:48:56
htmtram
htmtram
De 509 werd vandaag gebruikt voor instructie van het personeel  

16-09-2009 19:37:14
keesje
keesje
Wat valt daaraan te instrueren dan? Dat stel staat al maanden aan de kant!

Laatst bewerkt door keesje op 16-09-2009 19:37
 

16-09-2009 19:40:26
fermon
fermon
Quote
broek53: Geen, bij mij weten. Zeker niet nu het NSM de 840 heeft laten gaan. Plan T staat sowieso niet op welk lijstje dan ook, zover mij bekend.


Bewaard het NSM üperhaupt nog wel een Plan V?
 

16-09-2009 19:46:08
mat64
mat64
ja maar ze weten nog niet welke
zijn ze mee bezig is mij verteld
 

16-09-2009 19:56:46
broek53
broek53
Ja, daar moet je vast ook wel een jaar of wat over nadenken  

16-09-2009 20:55:27
Jannn2009
Jannn2009
Het gaat nu allemaal wel snel met de stellen.. kan iemand mij vertellen wat er nu ongeveer op weert allemaal staat? Want ik wil daar morgen even heen gaan rond het middag uur!;) maar als er hetzelfde staat als 2 maanden terug ga ik zo'n reis natuurrijk niet maken!;) Alvast bedankt!  

16-09-2009 21:04:55
broek53
broek53
Tsja, eigenlijk is het hier geen servicebureau voor eenieder die het teveel moeite vindt een topic een stuk terug te lezen, maar vooruit. Grosso modo staan dezelfde stellen nog in Weert onder de draad vandaan die er twee maanden gelden stonden en het kan zijn dat er een plan T gewisseld is met Eindhoven. Verder staan er sinds een week (zover terugscrollen is dat niet) onder de draad de 529, 835 en 816, en daarachter worden de stellen morgen geplaatst (dat is maar een heel klein stukje terugscrollen).  

16-09-2009 21:13:53
WesselE
WesselE
Overigens vind ik het nogal opvallend dat er opeens ook Plan V's terzijde worden gesteld met de herfst in aantocht. Ik ben benieuwd of we weer dezelfde taferelen krijgen zoals vorig jaar, waarbij men opeens weer stellen ging reactiveren.


'Okeh'
 

16-09-2009 21:20:41
broek53
broek53
NS bevindt zich op het moment in een van haar vijfjaarlijkse bezuiningingskrampen, wat betekent dat elke beurt aan een mat '64 die uitgespaard wordt, al als Heel Belangrijk wordt gezien. Daarnaast is de hevige hefst met massale uitval weer zo'n tien jaar geleden, en dan treedt het Koninginnedageffect op: de aandacht verslapt. Die combinatie van factoren zou inderdaad wel eens voor materieelproblemen kunnen gaan zorgen eind oktober, zeker als het toevallig weer eens een beetje Herfst wilt worden.  

16-09-2009 21:38:36
Jannn2009
Jannn2009
Quote
broek53: Tsja, eigenlijk is het hier geen servicebureau voor eenieder die het teveel moeite vindt een topic een stuk terug te lezen, maar vooruit. Grosso modo staan dezelfde stellen nog in Weert onder de draad vandaan die er twee maanden gelden stonden en het kan zijn dat er een plan T gewisseld is met Eindhoven. Verder staan er sinds een week (zover terugscrollen is dat niet) onder de draad de 529, 835 en 816, en daarachter worden de stellen morgen geplaatst (dat is maar een heel klein stukje terugscrollen).


Heel erg bedankt voor de informatie broek53!;) Ik had dat laatste inderdaad al gelezen, maar er veranderd zoveel in deze dagen! Het was even voor de zekerheid, nogmaals bedankt.

(off-topic even) Mag ik trouwens vragen hoe je aan al die informatie komt, want je komt vaak met rijtjes van wat er gaat gebeuren, en dat klopt vrijwel altijd!;)

Laatst bewerkt door Jannn2009 op 16-09-2009 22:02
 

16-09-2009 22:05:11
thom
thom
Quote
broek53: Ja, daar moet je vast ook wel een jaar of wat over nadenken

Maar je hoeft niet altijd hardop te denken toch...
 

16-09-2009 22:52:59
htmtram
htmtram
Quote
keesje: Wat valt daaraan te instrueren dan? Dat stel staat al maanden aan de kant!
Dat vraag ik mij dus ook af %03% Maar het is dus echt gebeurd Mischien omdat er verder niks in de drie hoek stond.
 

16-09-2009 23:00:29
broek53
broek53
Op een elektrisch stel dat een jaar buiten dienst staat, onder de draad vandaan en al een keer flink gevandaliseerd, valt echt geen instructie meer te geven. Men zal wel onderdelen aan het "plukken" geweest zijn.  

16-09-2009 23:04:04
broek53
broek53
Quote
Jannn2009: Heel erg bedankt voor de informatie broek53!;) Ik had dat laatste inderdaad al gelezen, maar er veranderd zoveel in deze dagen! Het was even voor de zekerheid, nogmaals bedankt.
(off-topic even) Mag ik trouwens vragen hoe je aan al die informatie komt, want je komt vaak met rijtjes van wat er gaat gebeuren, en dat klopt vrijwel altijd!;)
Vragen mag iedereen altijd alles, zolang ik maar niet altijd antwoord hoef te geven
 

16-09-2009 23:06:11
htmtram
htmtram
Hey, ik was er toch bij, er werd gewoon instructie gegeven  

16-09-2009 23:26:33
Jannn2009
Jannn2009
Het is een lastig verhaal, het stel is eerder dan gepland buiten dienst gegaan wegens een defect, en zoals broek53 al meldt is het bijna onmogelijk na een jaar stilstand instructie te geven (los van eventueel vandalisme). Daarbij komt wel dat andere buiten dienst gestelde Plan T's wel eens verplaatsen, denk daarbij aan het verplaatsen van de 507 een aantal dagen geleden:
Quote
Rolffiej19: hehe als alles goed gaat wel heb vanacht de 507 ernaast mogen zetten op sp Atb4 de 531 staat op sp Atb 5 naast de loods 507 gaat nog meer geplukt worden


Daarbij is het echter niet duidelijk of deze op eigen kracht gereden heeft. Dit is zoals ik het beleef, corrigeer me alsjeblieft als ik er helemaal naast zit!

Laatst bewerkt door Jannn2009 op 16-09-2009 23:27
 

16-09-2009 23:33:34
keesje
keesje
Quote
broek53: NS bevindt zich op het moment in een van haar vijfjaarlijkse bezuiningingskrampen,


Vijfjaarlijks? Ik houd het op minstens een tweejaarlijks ritueel, waarbij de kosten van de talloze nadenkclupjes vast niet opwegen tegen hetgeen wat men beoogt te besparen. En daar komen diezelfde clupjes twee jaar laten achter om het vervolgens weer eens over te doen.

Maar het ging over Mat.'64 en in die contekst wordt er ook genoeg gejojo'd tussen bakkilometers besparen en weer de boel wat comfortabeler plannen.

Laatst bewerkt door keesje op 16-09-2009 23:33
 

16-09-2009 23:33:55
ATBvv
ATBvv
Ook op een stel wat al langer BD staat is prima instruktie te geven.....
Zelfs beter, je kan allerlei procerures doen welke met een bedrijfsvaardig stel wat moeilijker gaat, ivm aanwezigheid lucht en laagspanning.
 

16-09-2009 23:39:30
htmtram
htmtram
Bedankt Er is teminste nog 1 iemand die normaal er over nadenkt.  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


16-09-2009 23:59:37
bert
bert
Quote
broek53: Ja, daar moet je vast ook wel een jaar of wat over nadenken


Daar is allang over nagedacht - immers, we weten dat men de 840 niet wil. Overigens, inmiddels heeft NSM een keuze gemaakt, maar dat is alleen nog niet in de Telegraaf gezet en omdat er nog van alles kan veranderen. Eén class 66 door een rooie en je hebt een plan V minder immers...
 

17-09-2009 00:01:23
broek53
broek53
Nou, en?  

17-09-2009 00:25:35
MDDM
MDDM
Quote
keesje: Wat valt daaraan te instrueren dan? Dat stel staat al maanden aan de kant!

Jaarlijkse her-instructie


Gr Joop mcn Lls
 

17-09-2009 00:27:41
MDDM
MDDM
Quote
bert: Eén class 66 door een rooie en je hebt een plan V minder immers...
Daar heb je geen class 66 voor nodig hoor.Zie wat er op Ldd is gebeurd met de 419 die een mDDM op zijn pad zag komen.


Gr Joop mcn Lls
 

17-09-2009 00:36:54
broek53
broek53
Voordat ik nog een keer voor een verkapte randdebiel word uitgemaakt in dit topic, zal ik even de broodnodige nuance op mijn mopperpartij over bezuinigingsdrift en herfstperikelen aanbrengen. De omloop vanaf 5 oktober heeft 130 diensten plan V, wat uitkomt op een materieelpark van 144 stellen. Er zijn er, als ik goed tel, na vandaag nog 147 in dienst, dus in die zin kan er nog hier of daar eentje gemist worden. Het is alleen spannend aan het worden als SLT helemaal niet gaat rijden, want daarvan zitten 3 zessen en 3 vieren in de omloop opgenomen die ook nog vervangen moeten worden, en daar is dan vrijwel geen mat '64 extra meer voor beschikbaar. In combinatie met de herfstperikelen zou dat dan het mateerieel"drama" van het najaar worden.  

17-09-2009 01:04:13
plant
plant
Bedankt voor die verduidelijking! Dat is ook ongeveer wat ik verwachtte nadat ik las dat er geen SLT meer beschikbaar is de komende tijd. Ik hoop op mooie tijden voor deze oudjes!

Kort vraagje; is het terzijdestellen van eerder materieel, zoals bijvoorbeeld mat'54, ook op deze manier verlopen? En dan bedoel ik soms bij bosjes, anderen weer zo lang mogelijk op de baan en zaten er met een beetje geluk ook weer tijdelijke "herintreders" tussen? Of is dit iets wat alleen bij mat'64 voorkomt ivm de grote serie?


Youri
 

17-09-2009 10:17:47
1631
1631
Plan T 515 die al weet ik het hoelang naast de wpl van Nedtrain Zl stond is verdwenen! Dit om 9.40u vanochtend.  

17-09-2009 10:35:28
broek53
broek53
Quote
plant: Bedankt voor die verduidelijking! Dat is ook ongeveer wat ik verwachtte nadat ik las dat er geen SLT meer beschikbaar is de komende tijd. Ik hoop op mooie tijden voor deze oudjes!Kort vraagje; is het terzijdestellen van eerder materieel, zoals bijvoorbeeld mat'54, ook op deze manier verlopen? En dan bedoel ik soms bij bosjes, anderen weer zo lang mogelijk op de baan en zaten er met een beetje geluk ook weer tijdelijke "herintreders" tussen? Of is dit iets wat alleen bij mat'64 voorkomt ivm de grote serie?
De vraag is kort, het antwoord zo lang als je wilt, maar het komt erop neer dat er met mat '64 niets nieuws onder de zon is. Grote series als mat '46 en mat '54 hebben vergelijkbare afvoerverlopen gehad, al naar gelang de conjunctuur - met planmatige afvoer, toch weer terugkeer, veiligheidsbeurten, motteballenvlootjes en wat dies meer zij. Wat wel anders was, was dat zowel mat '46 als mat '54 er aan het eind plotseling op een deadline afgevoerd werden: mat '46 in 1983 omdat Materieel & Werkplaatsen het wilde, de lage stellen mat '54 vanwege het blauwe asbest en de hoge stellen mat '54 vanwege beleid.
 

17-09-2009 11:52:35
jorgo
jorgo
Dat van het blauwe asbest was vrij hard ja. Daar was eind 1993 ook geen ontkomen meer aan. Er ging toen trouwens wel meer buitendienst, zoals M2 (op 1 stam na), dus de nood zal wat minder groot zijn geweest.

Wat betreft de hoge nummer: ik kan me geen herindienststelling herinneren van stellen die al terzijde stonden (anders gezegd: mat '64 wordt nu wel onder méér voorbehoud terzijde gesteld dan mat '54 ttt), maar dat kan ook zijn omdat we het toen met minder internetmonitoring moesten doen...

Daarbij mag wel gezegd worden, dat de resterende 5 tweetjes en 8 viertjes mat '54 vanaf de zomerdienst 1995 tot 14 januari 1996 sowieso een beetje een karakter van reservevloot hadden; de winterdienst 95-96 kende (uit mijn hoofd) door de week nog maar 4 of 5 geplande ritten per dag, en het aantal invalbeurten was welhaast groter. Gedurende 1994 bleef het glaswolpark compleet, in 1995 zijn in 3 tranches stellen terzijde gezet en na 14 januari 1996 mocht echt helemaal niets meer rijden, hoewel ze bij tijd en wijle best van pas waren gekomen (en eigenlijk ook dienstvaardig waren). Beleid, inderdaad

In die restantenfase bevindt mat '64 zich echter nog lang niet en is vergelijken moeilijk.

Laatst bewerkt door jorgo op 17-09-2009 11:54
 

17-09-2009 12:03:11
broek53
broek53
Nee, maar ik had ook niet de neiging en de wil om er in allerlei details op in te gaan. De glaswolstellen waren op het laatst op papier inderdaad overbodig, maar dan geldt weer dat daar vrij gemakkelijk stellen met wat schade vervroegd afgevoerd werden. En dat terwijl een paar jaar eerder ze nog zo slecht gemist konden worden dat de ABDk 391 verbouwd werd tot BDk 768, om er maar eens eentje te noemen die zo voor ogen komt.
Enfin: terug naar mat '64.
 

17-09-2009 15:33:42
2296
2296
Quote
Jannn2009: Daarbij komt wel dat andere buiten dienst gestelde Plan T's wel eens verplaatsen, denk daarbij aan het verplaatsen van de 507 een aantal dagen geleden:
Quote
Rolffiej19: hehe als alles goed gaat wel heb vanacht de 507 ernaast mogen zetten op sp Atb4 de 531 staat op sp Atb 5 naast de loods 507 gaat nog meer geplukt worden


Daarbij is het echter niet duidelijk of deze op eigen kracht gereden heeft. Dit is zoals ik het beleef, corrigeer me alsjeblieft als ik er helemaal naast zit!

Zover ik weet heeft dat stel niet op eigen kracht gereden. Er zijn al behoorlijk wat onderdelen gewinkeld voor andere stellen. Waardoor het op eigen kracht rijden niet meer verantwoord is.
 

17-09-2009 15:56:03
Jannn2009
Jannn2009
Oke bedankt! Had ik ook wel verwacht eerlijk gezegd. En er is natuurlijk ook een verschil met wat er geplukt wordt he!;) als een een koersrol en een bankje weg is, is er niet veel aan de hand nog!;)

Laatst bewerkt door admin op 17-09-2009 18:01, reden: Onnodige quote verwijderd
 

17-09-2009 18:38:06
Rolffiej19
Rolffiej19
Heb ik met een lok 707 gesleept dus de 707 sleept de 507  

17-09-2009 19:28:46
mvd
mvd
Een klein vraagje tussendoor: zou het zomaar kunnen dat de onderdelen van Plan T ook gebruikt worden in een V'tje? Ik zag V'tje 926 namelijk in Mt met enkele ramen uit een T'tje (zwarte raamlijsten en bij dit V'tje viel het ook op omdat de rest van de ramen geen zonwering hebben).


Iech kom gelökkig oet Mestreech!
 

18-09-2009 17:57:47
lint27
lint27
Lijkt me wel, ze gaan in Tilburg niet al die Plan T's plukken voor alleen de andere T's, daarvoor heb je naar verwachting geen 100+ raamlijsten meer nodig  

18-09-2009 19:16:52
elizabeth
elizabeth
Zo ver als dat ik weet zijn T's en V's gelijk aan elkaar, alleen het interieur niet.


jaapfan.
 

18-09-2009 19:36:17
vrijgezel
vrijgezel
Ook de traktie(-installatie) is anders: Plan T (waarbij zelfs die van PlanT1 anders is/was dan Plan T2 en T3, en daarom ook niet uitwisselbaar) heeft meer vermogen dan 2 X Plan V. Daarom trekt of duwt een Plan T een Plan V bij gekoppeld rijden in treinschakeling. Plan V heeft echter als gevolg van het iets kleinere vermogen een gunstiger energieverbruik.  

18-09-2009 19:47:52
2296
2296
Een plan T is in feite 2x Plan V kwa tractie installatie. En zou dus niks mogen uitmaken.  

18-09-2009 20:06:01
broek53
broek53
Quote
lint27: Lijkt me wel, ze gaan in Tilburg niet al die Plan T's plukken voor alleen de andere T's, daarvoor heb je naar verwachting geen 100+ raamlijsten meer nodig
Ze gaan bij mijn weten helemaal geen plan T's plukken in Tilburg, maar ik laat mij graag corrigeren%06%
 

18-09-2009 21:46:31
vrijgezel
vrijgezel
Quote
2296: Een plan T is in feite 2x Plan V kwa tractie installatie. En zou dus niks mogen uitmaken.


Plan V heeft minder vermogen dan Plan T; per tractiemotor heeft Plan T 175 KW, Plan V moet het doen met 138 KW per tractiemotor

of zoals in de tabel achterin "Elektrische treinen in Nederland" deel 3 op blz. 190: Plan T: 8 X 175 KW, Plan V 4 X 138 KW.
 

20-09-2009 19:01:45
lint27
lint27
Quote
broek53:
Quote
lint27: Lijkt me wel, ze gaan in Tilburg niet al die Plan T's plukken voor alleen de andere T's, daarvoor heb je naar verwachting geen 100+ raamlijsten meer nodig
Ze gaan bij mijn weten helemaal geen plan T's plukken in Tilburg, maar ik laat mij graag corrigeren%06%
Ik bedoelde dan ook Eindhoven
 

20-09-2009 22:09:38
peterselie
peterselie
Quote
1631: Plan T 515 die al weet ik het hoelang naast de wpl van Nedtrain Zl stond is verdwenen! Dit om 9.40u vanochtend.

Heb ik donderdag ook gezien. Overigens stond het stel er vandaag om 15:45 uur weer
 

21-09-2009 00:21:30
maigoda
maigoda
Quote
vrijgezel:
Quote
2296: Een plan T is in feite 2x Plan V kwa tractie installatie. En zou dus niks mogen uitmaken.


Plan V heeft minder vermogen dan Plan T; per tractiemotor heeft Plan T 175 KW, Plan V moet het doen met 138 KW per tractiemotor

of zoals in de tabel achterin "Elektrische treinen in Nederland" deel 3 op blz. 190: Plan T: 8 X 175 KW, Plan V 4 X 138 KW.


Ik vrees voor je dat het genoemde boek er een klein stukje naast zit. Ik zal hieronder even typen wat de NS-materieelbeschrijvingen Plan T en Plan V er over te melden hebben:

Plan T (501 t/m 511):
Motortype: MV 139-GT 38/22
Spanning: 675 Volt
Continu vermogen: 126,5 kW
Uurvermogen: 138 kW

Plan T (512 t/m 531):
Motortype: TM 671
Spanning: 675 Volt
Continu vermogen: 127 kW
Uurvermogen: 145 kW

Plan V (alle stellen):
Motortype: TM 671
Spanning: 675 Volt
Continu vermogen: 127 kW
Uurvermogen: 145 kW

Vrij vertaald komt er dus naar voren dat behoudens de stellen 501 t/m 511, alle mat'64 over dezelfde tractiemotoren beschikken. Bij de stellen 501 t/m 511 is het ook te zien dat er andere motoren in zitten: deze stellen hebben op de AB- en B-bak dakventilatoren voor het aanzuigen van extra koellucht. Deze zijn er op gekomen toen bleek dat de normale luchtkoeling onvoldoende was.
Groetjes,
Emiel
 

21-09-2009 00:34:43
Rolffiej19
Rolffiej19
Quote
maigoda: Vrij vertaald komt er dus naar voren dat behoudens de stellen 501 t/m 511, alle mat'64 over dezelfde tractiemotoren beschikken. Bij de stellen 501 t/m 511 is het ook te zien dat er andere motoren in zitten: deze stellen hebben op de AB- en B-bak dakventilatoren voor het aanzuigen van extra koellucht. Deze zijn er op gekomen toen bleek dat de normale luchtkoeling onvoldoende was.
Fout bij de 501 t/m 511 staan die dingen op het dak omdat de aanzuiging van de lucht in eerste instantie onder de bak gebouwd was tja en dat gaf regelmatig problemen met name in de winter met de aanzuiging van sneeuw vandaar dat ze later naar boven zijn geplaatst heeft niks met Extra koellucht te maken%05%

Laatst bewerkt door admin op 21-09-2009 10:03, reden: Quote ingekort
 

21-09-2009 01:24:52
maigoda
maigoda
Ik baseer mijn dakventilatoren-verhaal slechts op uitspraken van werkplaats-personeel. Maar het hierboven genoemde klink evengoed aannemelijk. Het ging er mij vooral om het verschil aan te geven. Overigens weet ik van een ex-Zaanstraat medewerker, thans machinist, dan de 501, de 502 en nog een stel, waarvan het nummer me even ontschoten is, 'omgebouwd' waren en TM 671-motoren hadden. De dakventilatoren bleven echter gewoon zitten. Die waren welliswaar niet meer nodig, maar zaten ook niet in de weg. Dus waarom zou je daar geld aan besteden om ze te verwijderen.
Groetjes,
Emiel

Laatst bewerkt door admin op 21-09-2009 10:03, reden: Onnodige quote verwijderd
 


22-09-2009 18:28:08
kevinevers
kevinevers
Plan V 946 is inmiddels ook voorzien van rolstoel en fiets stickers. Is dit het eerste Plan V treinstel met dergelijke stickers?  

22-09-2009 18:35:01
marl
marl
Ik heb er al meerdere mee zien rondrijden

Laatst bewerkt door marl op 22-09-2009 18:35


7878 Petrikov express. / 30-12-2009 DDM-1 in tr 3032.
 

22-09-2009 20:38:59
raymond16
raymond16
Er rijden er al minstens 6 rond, maar waarschijnlijk al veel meer.

Laatst bewerkt door raymond16 op 22-09-2009 20:39
 

22-09-2009 22:56:53
noof
noof
Ook enkele Emmer-V's zijn al in het bezit van zulke stickers, inderdaad..  

25-09-2009 00:54:18
bert
bert
Quote
peterselie:
Quote
1631: Plan T 515 die al weet ik het hoelang naast de wpl van Nedtrain Zl stond is verdwenen! Dit om 9.40u vanochtend.

Heb ik donderdag ook gezien. Overigens stond het stel er vandaag om 15:45 uur weer



Stond er op 16/9 al niet meer. Nu dus weer terug. Waar was het...?
 

25-09-2009 09:36:52
bert
bert
Het lijkt dat het afgelopen is voor de 512.
Is gistermiddag extra leeg naar Eindhoven gereden.

Verder lijkt de 519 sinds 18 sept in Roosendaal te staan.
Ook opzij gezet?
 

25-09-2009 13:20:12
broek53
broek53
De 512 is in dienst en "men" is niet van plan 'm voorlopig aan de kant te zetten. De 519 is alleen maar defect (en zou inmiddels in de Zaanstraat moeten staan).

De 521 daarentegen beleeft vandaag zijn laatste werkzame dag en gaat m.i.v. morgen terzijde.
 

25-09-2009 18:15:30
Somda
Somda
De stickers op de deuren van de o.a. 950,948 en 448 voor fietsers en rolstoelers, is de bedoeling dat die op alle V's worden geplaatst?  

25-09-2009 18:57:11
plant
plant
Aan de willekeurigheid van die stelnummers te zien gaan alle V'tjes van deze stickers voorzien worden.

Nu schiet me wel te binnen dat ik geen 800-stellen voorbij heb zien komen waarvan gemeld is dat er stickers op zaten. Wellicht laten ze deze stellen zitten ivm revisietermijnen/terzijdestelling-plannen?


Youri
 

25-09-2009 20:08:40
AlbertP
AlbertP
801-870 denk ik wel, die hebben een revisietermijn die het eerst verloopt.  

25-09-2009 22:10:33
treinfan
treinfan
876 heeft in ieder geval ook fietsstickers  

26-09-2009 23:30:57
bert
bert
521 gisteravond ter zijde: 26/9 (vandaag) solo op eigen kracht naar Weert
512 25/9 vanuit Ehv weer aan de slag.

519 nog steeds (defect?) Rsd sinds 18 september.
Dat duurt lang...
 

26-09-2009 23:40:49
WesselE
WesselE
De 521 is niet solo naar Weert gegaan, hij nam de (geplukte) 833 mee.


'Okeh'
 

28-09-2009 00:33:00
bert
bert
Quote
WesselE: De 521 is niet solo naar Weert gegaan, hij nam de (geplukte) 833 mee.


Heeft de 521 dan het stel in llso ophaald? In het stel naar Weert gesleept?
 

28-09-2009 08:53:10
broek53
broek53
Krèk.  

28-09-2009 20:54:12
broek53
broek53
Kweenie of dit een plek ervoor is, maar ik heb een paar opmerkingen over de rubriek Reizigersmaterieel en het nieuws daarover v.w.b. mat '64
* op 16 september is niet alleen de 527 terzijde gesteld, maar ook de 816 en 845
* op 26 september is de 521 terzijde gesteld
* de 960 is terzijde gesteld (staat inmiddels in Weert)
* de 844 is niet meer bij Cxx actief (maar staat bij NSR terzijde)
 

28-09-2009 21:20:31
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
dan moet je hier wezen: https://www.somda.nl/forum/2722/

(het topic is al een tijdje niet meer actief, dat maakt hem wat moeilijk vindbaar)
 

28-09-2009 21:22:22
broek53
broek53
Nou, ik zou een topic met een dergelijke titel ook ab-so-luut nooit of te nimmer hebben aangezien voor iets waar de rubriek Reizigersmaterieel gewijzigd zou kunnen worden, om eerlijk te zijn. Dank !  

28-09-2009 21:34:26
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
vreemd, ik kom net ook dit topic tegen: https://www.somda.nl/forum/3802/

Die laatste lijkt me dan ook wel het beste topic, maar hoezo dan dat andere topic? Er is immers ook een los topic voor de CARGO-richtlijnen....
 

28-09-2009 21:41:46
superboer
superboer
Ik heb vorige week ook(tevergeefs) lopen zoeken naar dat topic. Wellicht is het een idee om in de overzichten een linkje te plaatsen naar de desbetreffende topics waar de aanvullingen gemeld kunnen worden.  

28-09-2009 23:31:10
plant
plant
Voor wat het waard is;

Vandaag heb ik stel 858 gespot zónder stickers op de deuren. Verder hadden alle V'tjes die mij zijn gepasseerd stickers op de deuren. Deze waren overigens buiten de serie 801 - 870.

Laatst bewerkt door plant op 28-09-2009 23:32, reden: Zin anders geformuleerd


Youri
 

29-09-2009 09:06:11
taigagaai
Moderator
taigagaai
Quote
broek53: Kweenie of dit een plek ervoor is, maar ik heb een paar opmerkingen over de rubriek Reizigersmaterieel en het nieuws daarover v.w.b. mat '64
* de 844 is niet meer bij Cxx actief (maar staat bij NSR terzijde)
De 844 staat niet meer tussen de actieve stellen van Plan V. Volgens het bericht is dit op 15 september aangepast.
 

29-09-2009 09:45:31
kevinevers
kevinevers
Staat er nog wel in
Quote
...Daarnaast heeft Connexxion twee Plan V's, de 844 en 867.


Die staat bij Connexxion

Laatst bewerkt door kevinevers op 29-09-2009 09:45
 

29-09-2009 10:08:49
mvd
mvd
844 verwijderd bij CXX.


Iech kom gelökkig oet Mestreech!
 

29-09-2009 19:36:54
taigagaai
Moderator
taigagaai
Quote
broek53: Kweenie of dit een plek ervoor is, maar ik heb een paar opmerkingen over de rubriek Reizigersmaterieel en het nieuws daarover v.w.b. mat '64
* op 16 september is niet alleen de 527 terzijde gesteld, maar ook de 816 en 845
* op 26 september is de 521 terzijde gesteld
* de 960 is terzijde gesteld (staat inmiddels in Weert)
* de 844 is niet meer bij Cxx actief (maar staat bij NSR terzijde)
Bovenstaande is nu allemaal verwerkt. Daarnaast is in het nieuws bericht nu ook een link aangebracht waarin wijzigingen op de richtlijnen gegeven kunnen worden.
 

30-09-2009 01:08:40
kevinevers
kevinevers
Even een vraagje over wat er allemaal staat in Weert.
Als ik het goed heb staan er:
529, 835, 816, 527, 845, 960, 521, 833, 839, 837, 804, 808, 805, 511, 801, 517, 828, 838, 513 Bk2 AB, en de 504.
 

30-09-2009 07:48:03
MDDM
MDDM
En wat is de vraag?

Laatst bewerkt door admin op 02-10-2009 11:05, reden: Onnodige quote verwijderd


Gr Joop mcn Lls
 

30-09-2009 08:37:32
dh3201
dh3201
Ik denk dat de vraag is of het genoemde lijstje klopt of niet klopt.


Shqiperise-lopers?
 

30-09-2009 08:49:22
kevinevers
kevinevers
ja dat was de vraag. Ik wil even kijken of mijn waarnemingen klopt want dan kan ik mijn lijstje afmaken.  

30-09-2009 08:54:39
massamsee
massamsee
ik zie net dat de 960 ook op het lijstje staat, het is mij even ontgaan wat met het treinstel is gebeurd,zijn er nog meer V13 (951-965)treinstellen uit de omloop.

mvgr Evert Masselink

Laatst bewerkt door massamsee op 30-09-2009 08:55
 

30-09-2009 09:59:14
nsr1855
nsr1855
Stel had brand gehad (28-01-2009) toen het onderweg was met een onderhoudsslag uit Zl ri Asd thv van 't Harde. Sinds dien is het een hele poos in Hlm geweest en daarna afgevoerd. Iemand die het beter weet. Gaat uw gang.

Laatst bewerkt door nsr1855 op 30-09-2009 09:59, reden: Datum toegevoegd.
 

30-09-2009 14:26:12
broek53
broek53
Dat is 'm. Hij heeft een tijd op de Watergraafsmeer gestaan en is met de 527 en 816 naar Weert gesleept, niet lang geleden.  

30-09-2009 16:32:57
kevinevers
kevinevers
Die 960 is overigens ook al redelijk geplukt. Er zijn diverse banken uit verdwenen.  

01-10-2009 20:46:15
broek53
broek53
Het volgende slachtoffer wordt de 516; terzijdestelling op (of voor) 6 oktober. Met enig rekenen kom ik erop dat dit een stel is die het lot van de 527 volgt, in de zin dat niet de maximale levensduur wordt gebruikt; het gaat een jaar eerder aan de kant dan mogelijk zou zijn.  

01-10-2009 21:36:08
salieri
salieri
Dank voor de update Broek53!

Ik neem aan dat het treinstel dan ook weer naar Wt gaat?
Hoe zit het eigenlijk met het opslaan in Amf, daar was eerst ook sprake van dacht ik? Het lijkt mij, dat Wt ook wel eens vol komt te staan op een gegeven moment

Laatst bewerkt door salieri op 01-10-2009 21:36
 

01-10-2009 21:40:42
kevinevers
kevinevers
In amf zou toch het DM '90 mat komen te staan als ik mij niet vergis?  

01-10-2009 21:49:29
mich
mich
Voorlopig niet, de Wadlopers zijn voorlopig nog niet weg...  

01-10-2009 22:02:41
broek53
broek53
Kort door de bocht: voor opstellen van terzijde gesteld materieel heeft NS de Dijksgracht en Amersfoort omheind (niet Prorail, overigens). Dat is echter bij lange na niet genoeg voor wat er ineens allemaal loskwam aan materieel en niet direct verkocht of gesloopt wordt. dat laatste heeft NS overigens zelf in de hand en daarbij niet het verstandigste gedaan dat je kunt doen, namelijk de sloop van een enorme tranche aan mat '64 en de DE3-en Europees aanbesteden. Dat proces loopt nu al het hele jaar en dat schiet dus niet erg op. Vandaar het opstellen van sloopmat in Zwolle, het inmiddels illegaal opstellen van mat '64 op de Watergraafsmeer en het opstellen van het ICK in Nijmegen, alsmede het aanwijzen van Weert als een soort bufferterrein. Ik vraag mij al een tijdje af wat er gebeurd zou zijn als plan V was afgevoerd in het tempo waarin het bedoeld was: dan had men inmiddels een stel of 40 extra ergens moeten opbergen...  

01-10-2009 22:23:26
willy84
willy84
Als ik de Dijksgracht zo bekijk dan past daar nog wel het een en ander bij. Ook Amersfoort kan nog wel wat hebben als ik het van een afstandje bekijk.  

02-10-2009 00:43:49
thom
thom
Ik ken de situatie´s te plaatse niet, maar vergeet niet dat je ook nog wat ruimte over moet houden om eventueel te kunnen rangeren.

Als je ineens het materieel nodig hebt wat compleet achteraan staat, moet je dat materieel wat ervoor staat wel opzij kunnen schuiven nog...
 

02-10-2009 08:57:50
taigagaai
Moderator
taigagaai
Wat mij betreft, mag er ook wel wat naar Hengelo komen. Toen de serie Plan V1-3 werd afgevoerd, zijn ook enkele stellen hier gestald. Alsmede enkele Plan U stellen.  

02-10-2009 09:29:14
noof
noof
In Emn is ook nog wel ruimte, als we dan toch zo doen.. hebben we gelijk reservemateriaal als er een Emmer-V even geen zin in heeft.

Maja, 't is idd schrikbarend, het spul dat bij de Ijssel in Zwolle staat ziet er ook echt niet meer uit en zal nooit meer rijvaardig worden.
 

02-10-2009 10:08:30
broek53
broek53
NS wil best overal spul neerzetten, maar op de meeste emplacementen mag het niet. Door de bureaucratie van de "capaciteitsverdeling" en/of van de milieuvergunningen.  

02-10-2009 10:35:42
jorgo
jorgo
Quote
broek53: dat laatste heeft NS overigens zelf in de hand en daarbij niet het verstandigste gedaan dat je kunt doen, namelijk de sloop van een enorme tranche aan mat '64 en de DE3-en Europees aanbesteden.


Was dat geen verplichting voor een bedrijf dat niet in private handen is? Er zijn met dergelijke materieelparken natuurlijk enorme bedragen gemoeid en in overheidsland is de grens voor verplichte Europese aanbesteding dan al snel overschreden. Maar of dat ook voor de verzelfstandigde NS geldt? Wel zit ik me even af te vragen naar welke kant het geld eigenlijk schuift. Is de sloopprijs hoger dan de schrootprijs?

Overigens: in Railmagazine staat dat drie Plan T's alsnog de maximale 18 maanden rek krijgen. Is dat nog actueel? Dan zullen ze ze in Mt nog wat vertroetelen op hun oude dag.
 

02-10-2009 11:09:40
broek53
broek53
Bij een bepaald volume is Europees aanbesteden nodig. Maar je hoeft natuurlijk niet de sloop van een paar honderd bakken tegelijk aan te besteden. Alle schadebakken die de afgelopen jaren zijn gesloopt, zijn gewoon per twee of per 10 bakken (ik zeg maar wat) verkocht aan een sloperij. Zou men dat gedaan hebben, dan was het opstelprobleem nu al een stuk kleiner geweest.

Materieelinzetplannen voor de langere termijn zijn (met permissie) zo vluchtig als wat. Als er iemand een keer niest, is het weer anders - en juist dat hebben we met mat '64 de laatste anderhalf jaar een aantal malen meegemaakt. Dat bedoel ik niet als kritiek overigens. Maar het schetst wel dat de semi-nauwkeurigheid van drie stellen die nog heel lang dienst zouden moeten doen, eerder uit een rekenmodel komen dan dat het een beleidsbeslissing is. Stellen als de 530 en 531 kunnen met maximale oprekking tot in 2013 mee, maar ik geloof nooit dat ze dat gaan halen - al was het maar omdat je geen deelparkje van drie stellen in stand gaat laten houden.

Laatst bewerkt door broek53 op 02-10-2009 11:10
 

02-10-2009 11:20:37
mren
mren
Quote
jorgo: Was dat geen verplichting voor een bedrijf dat niet in private handen is? Er zijn met dergelijke materieelparken natuurlijk enorme bedragen gemoeid en in overheidsland is de grens voor verplichte Europese aanbesteding dan al snel overschreden.

De aanbestedingsplicht voor publieke partijen wordt doorgelegd aan die partijen die voor >50% van hun inkomsten of bestuur aan een publieke partij gekoppeld zijn, zoals bijvoorbeeld ook ziekenhuizen.

Verder zit het bij veel mensen tussen de oren dat een EA eng is enzo, terwijl voor een professioneel opdrachtgever een EA niet veel meer werk zou moeten zijn dan een gunning uit de hand. Je wil natuurlijk de beste dienst voor het minste geld, en een openbare aanbesteding is daar het geëigende middel voor.

De drempelwaarde op het vlak van diensten ligt overigens op 206.000, waarbij de waarde van gelijke opdrachten over een periode van 4 jaar opgeteld dienen te worden.
 


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina's):

Plan V - Plan T
RailWiki.nl