OV-chipkaartpoortjes
Forum: Algemeen - Algemeen
27-09-2016 13:32:29
spiketrain
Moderator
spiketrain
Dat kan op wel meer stations (o.a. Ddr), je hebt dan een uur de tijd.


Groet, Spiketrain
 

27-09-2016 19:59:16
daniel_ddr
daniel_ddr
In Amersfoort kan je zelfs uitchecken in een restaurant, dat kan wel weer alleen daar


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

28-09-2016 18:02:55
ToH
ToH
Op Sloterdijk zijn ze inderdaad bezig met het voorbereidende werk voor poortjes plaatsen. Beneden aan de trappen van de drie perrons beneden is de fundering geplaatst en staan bordjes die de plaats van de infozuilen aangeven.
Hoe het geregeld gaat worden op de sporen 11 en 12 heb ik niet gezien.
 

28-09-2016 18:10:12
VIRMm1
VIRMm1
Beneden aan de trappen? Dat gaat voor lekkere opstoppingen (en een hoop gemiste aansluitingen) zorgen dan...  


28-09-2016 18:45:51
ToH
ToH
Ze hebben (trap)leuningen ongeveer 5 meter het perron op verlengd. Na die leuningen komen dan de poortjes. Alsnog grote kans op file inderdaad. Ik mag aannemen dat er nog een glazen wand o.i.d. geplaatst gaat worden, je stapt er immers zo overheen.

Laatst bewerkt door ToH op 28-09-2016 18:47
 

28-09-2016 20:23:13
daniel_ddr
daniel_ddr
Wel een heel merkwaardige oplossing voor een overstapstation als Sloterdijk.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

29-09-2016 09:23:23
Astraea
Astraea
Recentelijk heb ik een keycard gekregen om door de poortjes te kunnen op Rtd (voor de Wereldhavendagentrein). Hoe lang is zo'n kaart (papiertje met een QR-code) geldig?  

29-09-2016 16:46:03
maurits
maurits
Zo'n Keycard schijnt 20 keer gebruikt te kunnen worden, ik heb het echter niet uitgetest.


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

30-09-2016 00:46:09
thom
thom
Volgens mij kan die ook gewoon voor een bepaalde dag geprogrammeerd worden.  

30-09-2016 10:42:54
maurits
maurits
Zou goed kunnen dat de barcodes op de e-tickets beperkingen hebben qua stations of datum, de Keycards kunnen op alle stations gebruikt worden.


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

30-09-2016 22:22:33
umbusko
umbusko
In Nm zijn inmiddels ook poortjes geplaatst bij de ingang naast spoor 35, de helft NS en de helft niet-NS zo te zien. Allemaal nog niet in gebruik. Ook zijn er twee automaten binnen de poortjes verschenen om saldo op te laden en dergelijke: één recht tegenover de piano, bij de balustrade (midden tussen beide trappen in) en de andere bij het begin van spoor 35.  

03-10-2016 10:27:44
umbusko
umbusko
En inmiddels zijn er ook glazen wanden geplaatst waar geen poortjes staan. De ingang van de AH To Go zit buiten de poortjes.  

03-10-2016 10:55:20
waalkade
waalkade
Quote
umbusko (vr 30 sep 2016 22:22:33 https://www.somda.nl/forum/12836/p593224/): In Nm zijn inmiddels ook poortjes geplaatst bij de ingang naast spoor 35, de helft NS en de helft niet-NS zo te zien. Allemaal nog niet in gebruik. Ook zijn er twee automaten binnen de poortjes verschenen om saldo op te laden en dergelijke: één recht tegenover de piano, bij de balustrade (midden tussen beide trappen in) en de andere bij het begin van spoor 35.
De "hemelpoort" boven de poortjes bij spoor 35 heeft al wel NS aanduidingen, wie de 2e vervoerder is laat men nog in het midden.
De opwaardeerautomaat bij spoor 35 deed het zondag al wel.
 

03-10-2016 14:03:52
abbm
abbm
Zou men voor die twee maanden niet wachten tot Arriva die poortjes gaat gebruiken?  

03-10-2016 14:30:24
reisthijs
reisthijs
De poortjes gaan pas in december dicht
http://www.n1.nl/ov-poortjes-pas-eind-december-in-werking/nieuws/nieuws/item?826631
 

13-10-2016 17:27:13
hapsrail
hapsrail
De poortjes op station Nijmegen zijn sinds vandaag ook dicht. Een paar staan er open, bij die poortjes heeft men een Veolia-paaltje geplaatst.  

13-10-2016 19:50:58
daniel_ddr
daniel_ddr
Sinds de proef van 10 en 11 oktober op Amf zijn daar trouwens ook de Connexxion-poortjes in gebruik en de gekleurde kappen en stickers op de poortjes verschenen om de vervoerders duidelijk te onderscheiden.
Bij het verlaten van het station is het uitchecken bij CXX echter nog een uitdaging gezien er nog een cico-paaltje voor het poortje staat waardoor je de pijlen/kruizen niet kunt zien

Ook na de proef wordt nog steeds de merkwaardige indeling van looprichtingen door de poortjes gehanteerd. Die is zodanig dat er veel meer kruisend verkeer vlak voor de poortjes optreedt dan nodig zou zijn.

Laatst bewerkt door daniel_ddr op 13-10-2016 19:51


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

14-10-2016 21:47:31
ruud.h
ruud.h
Ik snap een ding niet in Nm komen ook de poortjes te staan als ik het perron op wil moet ik eerst door de poortjes heen maar dan doe ik toch inchecken bij NS maar wil dan verder met Arriva hoe gaat dit dan erg ingewikkeld vindt ik dit
kan iemand mij uitleggen wat ik dan moet doen


ruud.h
 

14-10-2016 21:54:54
Daniel1
Daniel1
Als je het station opkomt kan je straks direct inchecken bij Arriva, daarvoor komen gewoon aparte poortjes. Dit is ook het geval in Zl, Ddr en Lw.
Als je een overstap maakt op het station kan je gebruik maken van de overstappaaltjes op spoor 1/35, of je kiest ervoor even de poortjes uit (Arriva) en in (NS) te lopen.
 

15-10-2016 17:16:45
umbusko
umbusko
Ik vind het zelf redelijk debiel, want er zijn nu dus nieuwe Veoliapaaltjes speciaal vlak achter de nog niet in gebruik genomen poortjes geplaatst. Ze staan niet bepaald in het zicht omdat ze dus vlak achter de poortjes staan, gisteren heb ik al iemand bijna zien vergeten in te checken...
Van de vroegere overstapmeubels is dat wat het dichtst bij de trap stond (twee paaltjes NS, twee Veolia) niet meer in gebruik, het andere (een stukje verder, ook vier paaltjes) wel nog en dat bij spoor 35 is geloof ik al helemaal weg.
 

16-10-2016 09:25:18
abbm
abbm
Ik zag gisteren dat ze op Std alle poortjes zijn aan het aanpassen, ik verwacht voor december. Alle poortjes zijn buiten dienst en er staan tijdelijke incheckpalen.  

17-10-2016 09:19:21
jorgo
jorgo
Aan de achterkant in Std zijn vier poortjes, waarvan één brede. Ik neem toch aan dat die brede dan voor twee vervoerders wordt... en van die andere drie dan één voor Arriva.
Wat was er eigenlijk op tegen om poortjes op stations met meerdere vervoerders allemaal te voorzien van een incheckpad voor al die vervoerders?
 

17-10-2016 09:20:52
nohab
nohab
De verdeling van geld tussen vervoerders onderling.

Laatst bewerkt door nohab op 17-10-2016 09:21


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

17-10-2016 09:23:38
jorgo
jorgo
Uiteraard, maar dat bedoelde ik niet. Ik bedoel om niet poortjes toe te wijzen aan een vervoerder, maar alle aanwezige poortjes van incheckpads voor alle aanwezige vervoerders te voorzien.

Laatst bewerkt door jorgo op 17-10-2016 09:24
 

17-10-2016 09:24:55
nohab
nohab
Leg uit? Ik kan hier geen chocola van maken.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

17-10-2016 09:27:33
bacr
bacr
Dubbele sensoren, dubbel zoveel kans op defecten misschien?
Of bewust of onbewust verkeerd inchecken, daar pas in de trein achterkomen met een boete tot gevolg?
 

17-10-2016 09:29:14
jorgo
jorgo
@ nohab Stel je voor: je staat voor een poortje. Aan de rechterkant moet je inchecken. Dat kan nu bij één vervoerder, namelijk die waarvan het poortje is. Maar waarom zou er niet (bijv.) én een Arriva- én een NS-incheckcontact naast het poortje kunnen zitten?

Laatst bewerkt door jorgo op 17-10-2016 09:30
 

17-10-2016 10:11:32
nohab
nohab
Detail. Je zou natuurlijk eens kunnen onderzoeken wat reizigers handiger vinden: het bijbehorende poortje bij de vervoerder zoeken of op het poortje je pas boven het goede 'pad' houden.

Laatst bewerkt door nohab op 17-10-2016 10:13


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

17-10-2016 10:56:27
bobo90
bobo90
en als ze een beetje opschieten met het 1 keer in en uit checken boeit het over een jaar niet meer en kan je dus beter poortjes neerzetten met maar 1 scanner want goedkoper.  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


17-10-2016 11:03:29
daniel81
daniel81
Quote
nohab (ma 17 okt 2016 10:11:32 https://www.somda.nl/forum/12836/p594979/): Detail. Je zou natuurlijk eens kunnen onderzoeken wat reizigers handiger vinden: het bijbehorende poortje bij de vervoerder zoeken of op het poortje je pas boven het goede 'pad' houden.

Het is niet bepaald een detail. Er zijn normen en berekeningen voor de benodigde hoeveelheid poortjes, waarvoor soms draconische verbouwingen nodig zijn. Door aan elk pad paaltjes vna meerdere vervoerders te plaatsen (bv NS links en Arriva rechts) vergroot je de capaciteit enorm (maatgevend zal de piekbelasting bij het uitchecken zijn, en in de meeste gevallen komen de treinen van 2 vervoerders niet op exact hetzelfde moment binnenrijden, waarmee dus een veel efficiënter gebruik van de ruimte mogelijk is)
 

20-10-2016 11:21:49
waalkade
waalkade
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2016-144007.html
Men is er in Nijmegen uit, voor de poortjes is geen vergunning nodig.
 

21-10-2016 14:42:38
Dennis1977
Dennis1977
Inmiddels ook geplaatst in swk  

21-10-2016 17:39:54
ToH
ToH
In Lw staan ze ook.  

21-10-2016 20:08:25
daniel_ddr
daniel_ddr
Geloof ik hier nog niet gemeld, maar Amf gaat a.s. maandag definitief dicht.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

21-10-2016 22:04:57
sneltram
sneltram
Quote
Dennis1977 (vr 21 okt 2016 14:42:38 https://www.somda.nl/forum/12836/p595563/): Inmiddels ook geplaatst in swk


Is dat vanmiddag gebeurd? Vanochtend stond er nog niets. Alleen een fundering.
 

24-10-2016 18:17:52
daniel_ddr
daniel_ddr
In de categorie briljant: vanwege de gesloten poortjes vanaf vandaag te Amf is er een balie neergezet waar je een passagepas kunt aanvragen. Daarvoor moet je wel even over de poortjes heen klimmen wat die balie staat thv spoor 4/5 en dus binnen het afgesloten gebied  

25-10-2016 00:56:07
AgentX
AgentX
Die passagepas zal wel allen voor ov-chipkaartloze reizigers die reeds binnen de "roze zone" zijn ofzo?  

25-10-2016 01:30:18
thom
thom
Hoe ben je zonder OVC dan in die roze zone terecht gekomen?

Een kaartje uit de automaat heeft ook een chip, en op een thuis uitgeprint vervoersbewijs staat een barcode.
 

25-10-2016 07:50:09
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
AgentX (di 25 okt 2016 00:56:07 https://www.somda.nl/forum/12836/p595992/): Die passagepas zal wel allen voor ov-chipkaartloze reizigers die reeds binnen de "roze zone" zijn ofzo?
Nee die is bedoeld voor omwonenden die het station als doorgang gebruiken en geen chipkaart met voldoende saldo hebben. Dus bv. iemand die net achter het station woont en de bus wil pakken, dan is door het station heen lopen de meest logische route en die zal waarschijnlijk geen 20 euro op z´n kaart hebben staan.

Laatst bewerkt door daniel_ddr op 25-10-2016 07:50


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

25-10-2016 09:16:13
dh3201
dh3201
Maar dan moet die wel één keer voldoende saldo hebben om binnen de poortjes te komen om bij die balie zo'n pas op te kunnen halen....


Shqiperise-lopers?
 

25-10-2016 09:32:38
cuneo56
cuneo56
Nou en?
Het is een gunst van de partijen die het station beheren dat je er doorheen mag.
 

01-12-2016 08:03:57
mvboetzela
mvboetzela
Zojuist aan Engelsen uitgelegd dat je met een uitgeprint ticket niet in kunt checken bij de IC direct toeslagzuil op Shl. Zie daar regelmatig mensen vertwijfeld inchecken, waarbij ik vermoed dat ze niet door hebben dat de rode zuil voor de ICD is en niet voor de CiCo.  

01-12-2016 08:13:45
jelmerrr
jelmerrr
Waar staat CiCo voor?


https://www.youtube.com/channel/UCSNSnRMXN_O70O0R111kjAg. Noem de treinen! https://www.sporcle.com/games/jelmerrr/call-the-dutch-trains
 

01-12-2016 08:19:12
Klaasje
Klaasje
Check-in Check-out: CiCo.  

01-12-2016 08:57:39
Daniel1
Daniel1
Quote
mvboetzela (do 01 dec 2016 08:03:57 https://www.somda.nl/forum/12836/p599944/): Zojuist aan Engelsen uitgelegd dat je met een uitgeprint ticket niet in kunt checken bij de IC direct toeslagzuil op Shl. Zie daar regelmatig mensen vertwijfeld inchecken, waarbij ik vermoed dat ze niet door hebben dat de rode zuil voor de ICD is en niet voor de CiCo.


Ik zie het überhaupt veel te vaak gebeuren dat (dagjes)mensen met een e-ticket proberen in te checken bij een paaltje. Ze denken dan ook dat ze ermee moeten inchecken, maar het scannen bij een poortje is puur voor de doorgang...
 

01-12-2016 10:06:27
AgentX
AgentX
Ze moeten gewoon in het groot in tien talen neerzetten dat je NIET hoeft in te checken met een e-ticket.  

01-12-2016 10:28:06
jor[D]1
jor[D]1
Overigens laatst iemand geholpen het station uit te gaan met een DB e-ticket waar geen barcode oid opzat. Hoe moeten deze mensen het station officeel verlaten?  

01-12-2016 10:52:30
ToH
ToH
Bellen met de servicezuil of een serviceverlener op het station om hulp vragen. Die hebben (meestal) een passagepas.  

01-12-2016 11:21:11
reisthijs
reisthijs
Dat is eigenlijk een noodoplossing.

Officieel zouden reizigers met een ticket zonder barcode een Keycard moeten krijgen om het station te verlaten.

Vreemd overigens, dat iemand een DB e-ticket heeft waar geen barcode oid opzat, ik dacht dat die daar tegenwoordig standaard opzitten? Bij mijn laatste DB e-tickets tenminste wel. Al weet ik niet of ze al werken bij NS-poortjes.
 

01-12-2016 12:27:57
Amazonous
Amazonous
Als ik kijk naar hoe vaak ik mensen door de poortjes help omdat ze inderdaad geen eticket hebben, het ticket op een afwijkend formaat is geprint, een eticket wat verfrommeld is, et cetera. Linksom of rechtsom is het scannen van een eticket bij een poortje geen praktische oplossing, maar je ontkomt er niet aan.  

01-12-2016 13:37:47
aarclay
aarclay
Quote
reisthijs (do 01 dec 2016 11:21:11 https://www.somda.nl/forum/12836/p599970/): Dat is eigenlijk een noodoplossing.

Officieel zouden reizigers met een ticket zonder barcode een Keycard moeten krijgen om het station te verlaten.

Vreemd overigens, dat iemand een DB e-ticket heeft waar geen barcode oid opzat, ik dacht dat die daar tegenwoordig standaard opzitten? Bij mijn laatste DB e-tickets tenminste wel. Al weet ik niet of ze al werken bij NS-poortjes.

Op mijn E-Ticket van de DB werkte de barcode gewoon, en kon ik gewoon het poortje openen en sluiten. Op tickets die geen barcode hebben, zullen dat geen oude tickets zijn die een tijdje geleden al aangeschaft zijn?

Laatst bewerkt door aarclay op 01-12-2016 13:38


Choo choo.....
 

01-12-2016 13:41:44
henri1972
henri1972
DB tickets uit een automaat heb geen code om poortjes te openen. Vorige week vrijdag had er nog 1 maar op klp staan geen poortjes.  

02-12-2016 15:07:16
yappa
yappa
Maar ook die tickets zullen binnen afzienbare tijd een barcode krijgen, waarmee reizigers door de poortjes kunnen.  

09-12-2016 21:52:10
waalkade
waalkade
Ik zag vanavond een Arriva automaat staan in de hal van station Nm.  


10-12-2016 12:07:12
Dennis1977
Dennis1977
Ik lees net op het forum van ns dat de poortjes op Utrecht cs vanaf overmorgen gefaseerd dichtgaan, te beginnen met 50%. Iemand trouwens al enig idee wanneer Eindhoven aan de beurt is?  

14-12-2016 16:58:31
umbusko
umbusko
In Nm is het snel gegaan: de poortjes voor de tweede vervoerder zijn inmiddels geheel voor Arriva ingericht en alle poortjes zijn inmiddels ook al dicht.
Je kunt natuurlijk zo aanvoelen dat onmiddellijk alle poortjes sluiten tot problemen leidt en inderdaad: als je uit de 32200 komt, kom je eerst twee overstapmeubels tegen voordat je bij de poortjes bent. Genoeg mensen ook die daar uitchecken (om met NS verder te gaan). Vóór de tijd van de poortjes was dat sowieso de plek om uit te checken, dus zo verwonderlijk is het niet dat mensen gewoon bij die overstapmeubels uitchecken. (De eerste plek die je tegenkomt, heb je dat alvast gehad.) Sta je daar met je uitgecheckte kaart voor een dicht poortje...
Zelf had ik het net op tijd door, maar ik heb genoeg mensen beteuterd voor een dicht poortje zien staan. Geen personeel te bekennen om even te helpen.
 

14-12-2016 17:11:25
jor[D]1
jor[D]1
Op Asa liet het proortje mij gewoon door bij uitchecken op overstap meubels kan ik herinneren. Weet niet of dat gvb of ns was.
Maar Nm is niks nieuws wat betreft het eerst langs een overstap paal en daarna langs poortjes. Dvd en Asa kom je er ook langs. Dvd hangen nu briefjes "beneden uitchecken"
 

14-12-2016 18:13:54
selivio
selivio
Je kunt gewoon het poortje door als je al bij een overstapmeubel bent uitgecheckt. Poortje zegt dan geloof ik reeds uitgecheckt. Moet uiteraard dan wel het poortje zijn van dezelfde vervoerder als het paaltje waarbij je bent uitgecheckt.  

14-12-2016 18:50:21
umbusko
umbusko
Dat dacht ik ook. Toch leek het erop dat meerdere mensen moeite hadden bij de poortjes. Een mannetje om de eerste dagen even te helpen, wel werkende maar nog niet gesloten poortjes of op zijn minst een waarschuwing bij het overstapmeubel om daar alleen uit te checken als je moet overstappen, was geen slecht idee geweest.  

14-12-2016 18:55:28
pjkleton
pjkleton
Klopt ,
We checkten uit op het Arnhemse perron toen we uitstapten en wilden er bij de Sonsbeekzijde uit ,waar weer een poortje was. We checkten uit ,en het poortje "zei ":reeds uitgedheckt"of zo iets.Dit nadat een beveiliger ons even eea had uitgelegd.
Peter
 

14-12-2016 19:45:50
Sietse
Sietse
Quote
umbusko (wo 14 dec 2016 18:50:21 https://www.somda.nl/forum/12836/p601583/): Dat dacht ik ook. Toch leek het erop dat meerdere mensen moeite hadden bij de poortjes. Een mannetje om de eerste dagen even te helpen, wel werkende maar nog niet gesloten poortjes of op zijn minst een waarschuwing bij het overstapmeubel om daar alleen uit te checken als je moet overstappen, was geen slecht idee geweest.

Waren dit geen mensen die bij NS uitstapten en vervolgens door het Arriva-poortje het station wilden verlaten? Aan die mensen hebben de S&V medewerkers in Arnhem ook nog steeds een dagtaak.
 

14-12-2016 20:29:12
umbusko
umbusko
Nee nee, ze kwamen voor mij de 32200 uit. Had ik geweten dat ze niet over gingen stappen, had ik natuurlijk iets kunnen zeggen, maar ja.
Laten poortjes van een andere vervoerder je niet zomaar door dan? Dat is vervelend...
 

14-12-2016 22:00:33
bart84
Moderator
bart84
Quote
pjkleton (wo 14 dec 2016 18:55:28 https://www.somda.nl/forum/12836/p601586/): We checkten uit op het Arnhemse perron toen we uitstapten en wilden er bij de Sonsbeekzijde uit ,waar weer een poortje was. We checkten uit ,en het poortje "zei ":reeds uitgedheckt"of zo iets.Dit nadat een beveiliger ons even eea had uitgelegd.
Peter
Ik had dat afgelopen zaterdag andersom. Met het treinvervangend busvervoer vanaf Nijmegen naar Arnhem gegaan (in Nijmegen ingecheckt), maar daar blijken de poortjes in de stationshal dicht te zijn, je bent al ingecheckt, maar nu nog het station in zien te komen. Poortjes prima, werkzaamheden ook, maar stem dit wel op elkaar af. Uiteindelijk met het uiterst linker poortje alsnog binnen kunnen komen, deze stond (al of niet bewust) open.


Mvg. Bart
 

14-12-2016 22:22:12
daniel_ddr
daniel_ddr
In Utrecht nu trouwens ook dagelijks een poortjesorkest. Gaat daar vooral mis door het eenrichtingsverkeer wat men nog niet zo door heeft in combinatie met veel links voorsorterende reizigers naar het busstation die daardoor nog maar de helft van de poortjes kunnen gebruiken.
De pijlen vallen ook niet zo op tussen de mensenmassa in de spits.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

14-12-2016 22:50:18
AlexNL
AlexNL
Quote
umbusko (wo 14 dec 2016 20:29:12 https://www.somda.nl/forum/12836/p601604/):

Laten poortjes van een andere vervoerder je niet zomaar door dan? Dat is vervelend...

Apparatuur van vervoerder A kan de transacties van vervoerder B niet uitlezen. Dat geldt voor de kaartautomaten, de railpockets en consorten, en ook voor de poortjes, paaltjes en cico's.

Dat heeft te maken met de privacy van de reiziger.
 

14-12-2016 22:58:41
Amazonous
Amazonous
Met de MCL in servicemodus zie ik onder historie gewoon transacties bij andere spoorvervoerders. Locatie is enkel de naam van de vervoerder.  

14-12-2016 23:03:17
bert
bert
Quote

Dat heeft te maken met de privacy van de reiziger.


Nee, NS mag de transacties van de concurrenten en omgekeerd niet zien.
Het is een gevolg van de fijne concurrentie waar we zo blij mee mogen zijn.
 

14-12-2016 23:13:57
AgentX
AgentX
Quote
Amazonous (wo 14 dec 2016 22:58:41 https://www.somda.nl/forum/12836/p601616/): Met de MCL in servicemodus zie ik onder historie gewoon transacties bij andere spoorvervoerders. Locatie is enkel de naam van de vervoerder.


Waar staat MCL voor?
 

14-12-2016 23:22:13
Amazonous
Amazonous
Kaartlezer in de Railpocket  

14-12-2016 23:54:19
AlexNL
AlexNL
Quote
Amazonous (wo 14 dec 2016 22:58:41 https://www.somda.nl/forum/12836/p601616/): Met de MCL in servicemodus zie ik onder historie gewoon transacties bij andere spoorvervoerders. Locatie is enkel de naam van de vervoerder.

Ja ok, dat bedoelde ik eigenlijk. Locatie is toch wel het meest gevoelige aspect.

Quote
bert (wo 14 dec 2016 23:03:17 https://www.somda.nl/forum/12836/p601617/):
Quote

Dat heeft te maken met de privacy van de reiziger.


Nee, NS mag de transacties van de concurrenten en omgekeerd niet zien.
Het is een gevolg van de fijne concurrentie waar we zo blij mee mogen zijn.


Dat speelt uiteraard ook een rol, maar privacy is wel degelijk een aspect. Daarom moet je ook apart toestemming geven aan TLS om die gegevens te verzamelen en te tonen wanneer jij op ov-chipkaart.nl je reisgeschiedenis wil inzien.
 

15-12-2016 08:03:45
jor[D]1
jor[D]1
Kan niet citeren op mobile site. Bart84 heeft het over niet het station in komen bij vervangend bus vervoer. In Ledn staan bij bus vervoer altijd mobile palen op de halte. Kun je gewoon uitchecken en station weer in. Krijg je zoiets als in hilversum waarbij je moet in en uit checken.  

15-12-2016 08:29:49
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
AlexNL (wo 14 dec 2016 22:50:18 https://www.somda.nl/forum/12836/p601615/): Apparatuur van vervoerder A kan de transacties van vervoerder B niet uitlezen. Dat geldt voor de kaartautomaten, de railpockets en consorten, en ook voor de poortjes, paaltjes en cico's.
Ze kunnen de transactie wel lezen, maar de details niet zien. Als ik op een kaartautomaat van NS m´n transactieoverzicht bekijk dan zie ik ook genoeg transacties bij Qbuzz op het scherm bijvoorbeeld. Die zijn inclusief afgeschreven bedragen, maar welke halte ik in- of uitcheckte is er juist niet zien (aannemelijk wegens eerder genoemde redenen)

Zelfde geldt met poortjes trouwens: kwam een keer met Arriva in Dordrecht aan maar had daar na een toiletbezoek binnen de poortjes even geen erg in. Het NS poortje waar ik per abuis het station wilde verlaten gaf toen netjes een melding dat ik bij een andere vervoerder moest uitchecken, die zag dus gewoon dat ik bij Arriva ingecheckt was.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

15-12-2016 10:23:58
waalkade
waalkade
Quote
umbusko (wo 14 dec 2016 18:50:21 https://www.somda.nl/forum/12836/p601583/): Dat dacht ik ook. Toch leek het erop dat meerdere mensen moeite hadden bij de poortjes. Een mannetje om de eerste dagen even te helpen, wel werkende maar nog niet gesloten poortjes of op zijn minst een waarschuwing bij het overstapmeubel om daar alleen uit te checken als je moet overstappen, was geen slecht idee geweest.
Waarschijnlijk ben je bij spoor 35 naar buiten gegaan. Afgelopen woensdag stonden overdag bij de hoofdingang een massa hulpvaardige en tellende mensen.
Menig student(e) heeft in Nm en Std aan de CiCo's deze dagen een leuk zakcentje verdient.
Laat op de avond, zo rond 24.25 stonden de uitgaande poortjes open en de ingaande poortjes dicht in Nm.
 

15-12-2016 12:29:30
umbusko
umbusko
Nee, dat ben ik niet. Bij spoor 35 zag ik mensen vertwijfeld staan kijken terwijl mijn trein binnenkwam, toen zag ik ook dat de poortjes dicht waren en vervolgens ben ik de overstapmeubels voorbijgelopen en gewoon bij de AH To Go door een poortje naar buiten gegaan.
Ik zag daar toen geen personeel. Rond een uur of drie was dat.
 

13-01-2017 23:36:25
selivio
selivio
https://www.ovmagazine.nl/2017/01/een-keer-inchecken-op-overijsselse-trein-1756/

Proef nummer 2 (en syntus en arriva zitten blijkbaar met elkaar om tafel wat sowieso al iets positiefs is in de huidige spoormarkt...)
 

14-01-2017 08:23:14
Dennis1977
Dennis1977
De Telegraaf berichtte daar gisteravond ook al over, alleen lopen ze iets op de feiten vooruit %02%

http://www.telegraaf.nl/binnenland/27429322/__Proef_overstappen_ov__.html
 

29-01-2017 11:40:33
achterdoel
achterdoel
1x inchecken proef op valleilijn gaat waarschijnlijk in maart van start.
http://www.gelderlander.nl/de-vallei/proef-een-keer-inchecken-valleilijn-mag-definitief-van-start-in-maart~a32c15ec/


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel
 

29-01-2017 15:48:09
gvttreinen
gvttreinen
Ik vernam dat Ut pas dit voorjaar defimitief dicht gaat, de brandweer van Utrecht ligt schijnbaar dwars.  

29-01-2017 15:54:33
rolandrail
rolandrail
Hahaha, serieus? Men kan toch vluchten naar de perrons? Als de brandweer hun zin krijgt dan zal de rest landelijk ook wel gaan dwarsliggen om zich zelf te bewijzen.  

29-01-2017 15:59:18
gvttreinen
gvttreinen
Ik vraag me ook af het het waar is maar in ieder geval is Ut nog niet dicht hetgeen afgelopen december eigenlijk zou plaatsvinden.  

29-01-2017 16:25:56
daniel_ddr
daniel_ddr
Men is in Utrecht nu wel steeds een fase verder aan het gaan. Sinds vorige week ofzo is er weer een groter deel van de poortjes gesloten.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

29-01-2017 17:20:25
AgentX
AgentX
Quote
rolandrail (zo 29 jan 2017 15:54:33 https://www.somda.nl/forum/12836/p606239/): Hahaha, serieus? Men kan toch vluchten naar de perrons?


Zeker, maar vanaf de perrons kun je geen kant op. Bovendien, als de stationshal in de fik staat wil ik er niet onder staan hoor.
 

29-01-2017 17:39:21
geert
geert
Bij de bommelding op 17 januari j.l. was al te zien hoe chaotisch dit verloopt toen was het geen spitsuur en was alleen het gedeelte tussen spoor 14 en spoor 21 afgezet. Men kon aan de jaarbeurszijde simpelweg veel te langzaam weg ondanks dat nog niet eens alle poortjes dicht zijn. Brandweer heeft hier m.i dus een terecht punt.  

29-01-2017 17:42:20
daniel_ddr
daniel_ddr
Sowieso is de reizigersdoorstroming verre van optimaal sinds de poortjes deels dicht zijn en er dus eenrichtingsverkeer doorheen bestaat. In de hal zie je de reizigersstromen toch al wel een beetje voorsorteren op waar ze heen moeten, maar dan kom je dus op een vrij beperkt aantal poortjes uit. Even snel naar een andere hoofdlooproute gaat ook niet zo gek makkelijk want die doorgang staat al vol bankjes.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

29-01-2017 18:27:24
Jmsz
Jmsz
Ik zag gisteren een medewerker van Arriva S&V te Lw over een poortje springen. Hij deed dit met een dusdanige behendigheid dat ik het idee kreeg dat hij dit vaker deed. Hebben deze mensen niet gewoon een pasje waarmee ze vrij in en uit kunnen? Ik vond het een apart schouwspel temeer omdat dit niet bepaald het goede voorbeeld geeft aan de reizigers.  

29-01-2017 20:17:05
thom
thom
Natuurlijk hebben ze dat, alleen waarschijnlijk dan te lui om hem uit zijn portemonnee te halen. Lekker voorbeeld... %09%

Quote
AgentX (zo 29 jan 2017 17:20:25 https://www.somda.nl/forum/12836/p606242/):
Quote
rolandrail (zo 29 jan 2017 15:54:33 https://www.somda.nl/forum/12836/p606239/): Hahaha, serieus? Men kan toch vluchten naar de perrons?


Zeker, maar vanaf de perrons kun je geen kant op. Bovendien, als de stationshal in de fik staat wil ik er niet onder staan hoor.

De perrons kun je ook verlaten via de Noordertunnel.

En er zal niet snel brand zijn aan twee kanten van de stationshal tegelijk, dus je zal altijd wel de kant van het centrum of van de Jaarbeurs op kunnen vanuit de hal.

Laatst bewerkt door thom op 29-01-2017 20:18
 

29-01-2017 21:56:11
daniel_ddr
daniel_ddr
Sowieso, wat is er brandbaar aan die berg staal en golfplaat Perron 18/19 en 20/21 verlaten via de Noordertunnel wordt trouwens wel weer lastig, maar aan de zuidzijde heb je ook nog een overpad over alle sporen heen (d'r zit toch een deur in dat hek bij spoor 4?). Is hooguit soms wat zigzag want van 8 t/m 12 moet je eerst naar 14/15 om op het overpad naar 4 uit te komen meen ik te herinneren.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

29-01-2017 22:32:12
bert
bert
Brand is het probleem niet. Maar de rook van één flink fikkende winkel. Dat kan halvullend zijn met alle gevolgen van dien. Als er dan brand is, graag de poortjes eerst svp.  

29-01-2017 22:43:00
thom
thom
Dat zal ook niet zo'n probleem zijn, ongetwijfeld is de stationshal voorzien van een Rook Warmte Afvoer installatie.

Op het moment dat een brandmeldcentrale een brand detecteert of een handmelder bediend word zal de RWA aangestuurd worden, die bestaat uit dakluiken die open gaan. Tevens zal er ook een toevoer van frisse lucht gecreëerd worden door oa entree deuren open te open te sturen zodat er trek ontstaat waardoor de rook via de dakluiken de hal kan verlaten.

Verder lijkt het me dat de brandmeldcentrale ook de OVC poortjes geforceerd open zal sturen.
 

29-01-2017 22:52:39
IC2000
IC2000
Dat lijkt me een fijn plan... ooit scheikunde gehad op de middelbare? Dan weet je dat wat jij beschrijft het effect heeft van een gasbrander. Waar ik ook meteen op kan inhaken is de brandveiligheid. Het is niet zozeer de doorstroming die het gevaar is maar het wegvallen van stroom. En als die wegvalt en het poortje is dicht? Juist, dan blijft het poortje dicht. Passagiers, met name ouderen, zwakkeren enzovoort. Kunnen niet door de poortjes, dus die worden in de blonde paniek om een beetje rook platgedrukt. Levensgevaarlijk dus, ik begrijp de brandweer wel. Valt me mee dat ze geen bevel hebben gegeven om ze te verwijderen.  

29-01-2017 22:53:44
waalkade
waalkade
Quote
thom (zo 29 jan 2017 20:17:05 https://www.somda.nl/forum/12836/p606249/): Natuurlijk hebben ze dat, alleen waarschijnlijk dan te lui om hem uit zijn portemonnee te halen. Lekker voorbeeld... %09%

Quote
AgentX (zo 29 jan 2017 17:20:25 https://www.somda.nl/forum/12836/p606242/):
Quote
rolandrail (zo 29 jan 2017 15:54:33 https://www.somda.nl/forum/12836/p606239/): Hahaha, serieus? Men kan toch vluchten naar de perrons?


Zeker, maar vanaf de perrons kun je geen kant op. Bovendien, als de stationshal in de fik staat wil ik er niet onder staan hoor.

De perrons kun je ook verlaten via de Noordertunnel.

En er zal niet snel brand zijn aan twee kanten van de stationshal tegelijk, dus je zal altijd wel de kant van het centrum of van de Jaarbeurs op kunnen vanuit de hal.
De Noordertunnel heeft toch maar een uitgang?
Niet alle perrons komen toch op de Noordertunnel uit.
En daarna moet je over een berg fietsen heen.
Buiten dat in de Noordertunnel net zo goed poortjes staan.
Is de boel daar nog gedeeltelijk afgetimmerd?
 

29-01-2017 23:10:08
thom
thom
Quote
IC2000 (zo 29 jan 2017 22:52:39 https://www.somda.nl/forum/12836/p606263/): Dat lijkt me een fijn plan... ooit scheikunde gehad op de middelbare? Dan weet je dat wat jij beschrijft het effect heeft van een gasbrander. Waar ik ook meteen op kan inhaken is de brandveiligheid. Het is niet zozeer de doorstroming die het gevaar is maar het wegvallen van stroom. En als die wegvalt en het poortje is dicht? Juist, dan blijft het poortje dicht. Passagiers, met name ouderen, zwakkeren enzovoort. Kunnen niet door de poortjes, dus die worden in de blonde paniek om een beetje rook platgedrukt. Levensgevaarlijk dus, ik begrijp de brandweer wel. Valt me mee dat ze geen bevel hebben gegeven om ze te verwijderen.

Zeker heb ik scheikunde gehad, maar ben ik ook beheerder van een brandmeldcentrale met RWA installatie

Het principe klinkt inderdaad tegenstrijdig, maar de ontstane trek zorgt ervoor dat de rook juist afgevoerd word, ipv dat de rook ophoopt en in no-time de hal vult.
Bedenk je dat bij brand zo'n hal sneller is gevuld met rook dan jij de uitgang kunt vinden. Tevens verdwijnen zo de hete brandbare rookgassen die ontstaan bij een brand en je daarmee ook uitbreiding van het vuur voorkomt.

De poortjes zijn stuk voor stuk voorzien van een UPS, waardoor ze bij stroomuitval ten alle tijden kunnen openen dus dat is zeker geen probleem.

Laatst bewerkt door thom op 29-01-2017 23:12
 

29-01-2017 23:20:21
aarclay
aarclay
Quote
IC2000 (zo 29 jan 2017 22:52:39 https://www.somda.nl/forum/12836/p606263/): Waar ik ook meteen op kan inhaken is de brandveiligheid. Het is niet zozeer de doorstroming die het gevaar is maar het wegvallen van stroom. En als die wegvalt en het poortje is dicht? Juist, dan blijft het poortje dicht. Passagiers, met name ouderen, zwakkeren enzovoort. Kunnen niet door de poortjes, dus die worden in de blonde paniek om een beetje rook platgedrukt. Levensgevaarlijk dus, ik begrijp de brandweer wel. Valt me mee dat ze geen bevel hebben gegeven om ze te verwijderen.

Gelukkig zal dit scenario niet snel gebeuren omdat de poortjes een accu hebben en bij stroomuitval vanzelf nog open gaan. Ik geloof zelfs dat check-in's en check-out's dan ook nog blijven werken gedurende een bepaalde periode.

En mocht een poortje écht niet opengaan is een ferme trap bij een calamiteit wel voldoende. Het is niet alsof ze onverwoestbaar zijn.

Ik denk eerder dat de brandweer op dit moment even worstelt met een goed draaiboek met hoe ze de poortjes eventueel kunnen openen, en hoe ze moeten handelen als er een brandje in de stationshal is. Al is het maar een vlam in de pan bij een van de restaurants, of een aangeslagen rookmelder.

Laatst bewerkt door aarclay op 29-01-2017 23:25


Choo choo.....
 

30-01-2017 12:33:37
mren
mren
Quote
thom (zo 29 jan 2017 22:43:00 https://www.somda.nl/forum/12836/p606262/):
Verder lijkt het me dat de brandmeldcentrale ook de OVC poortjes geforceerd open zal sturen.


Dat klopt, daarom moest in het gehele stationsgebouw van Amf de hele brandmeldinstallatie worden vernieuwd ivm die poortjes. Zijn ze vele weken mee bezig geweest. Niet continu maar wel zichbaar door openliggende plafonds enzo.
 

30-01-2017 21:16:18
thom
thom
Dat de hele installatie aangepast moet worden zal wel een gevolg zijn van het niet meer kunnen uitbreiden van de installatie en daarbij een verouderde installatie.  

18-02-2017 16:44:59
ToH
ToH
Op de perrons van Amsterdam Sloterdijk (beneden) staan poortjes voor de trappen. Hoe het in de stationshal en bovenste sporen is geregeld weet ik niet.  

04-04-2017 23:57:00
Mueslireep
Mueslireep
Met de overname van de Hoekse Lijn door de RET vallen de stations aan deze lijn niet meer onder de NS.
Op Schiedam Nieuwland, Vlaardingen Oost, Vlaardingen Centrum en Maassluis staan echter nog poortjes van de NS.

De NS heeft gezegd dat ze 82(?) stations af wil sluiten door middel van poortjes. Deze 4 stations vallen echter weg van dit plan.
Zouden de poortjes op andere stations hergebruikt worden, zouden er nieuwe stations aan de lijst worden toegevoegd, gaan de poortjes naar de RET, of is dit gewoon kapitaalvernietiging?
 

05-04-2017 00:00:41
thom
thom
Volgens mij was alle OV Chipkaart apparatuur al verwijderd voordat het de laatste dag was  

05-04-2017 07:05:20
erwin_6610
erwin_6610
Klopt, de poortjes zijn in de laatste week vervangen door mobiele incheck-paaltjes. Daarna zijn de poortjes geheel verwijderd.  

05-04-2017 08:41:21
abbm
abbm
Ik begreep dat Rm in onderzoek was om af te sluiten. Al hoorde ik dat via Arriva en dat was een maand of twee terug.