OV-chipkaartpoortjes
Forum: Algemeen - Algemeen
10-03-2016 17:06:04
albertjan9
albertjan9
Op Arnhem waren vandaag de Arriva-poortjes gesloten, al dan niet achter een afzetlint.  

15-03-2016 20:51:20
ToH
ToH
https://flic.kr/p/EnBVgo

Poortjes van Arriva zijn nu ook geplaatst in de tunnel van Zwolle. Het gat is eindelijk gedicht!
 

22-03-2016 20:06:17
daniel_ddr
daniel_ddr
In Amersfoort is men vandaag begonnen met het plaatsen van borden boven de poortjes, waaruit blijkt dat er zowel NS als Connexxion-poortjes komen. Blijkbaar is de proef met enkelvoudig in- en uitchecken nu zover uitgesteld dat de sluiting van de poortjes het inhaalt. Dat wordt dus omchecken op het perron en uitchecken in het restaurant als je uit Barneveld, Lunteren of Ede komt en bij Perron 4/5 gaat eten, want daar binnen staat alleen een NS-paaltje.

Laatst bewerkt door daniel_ddr op 22-03-2016 20:06


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

04-04-2016 10:36:42
albertjan9
albertjan9
Arriva heeft blijkbaar een oplossing gevonden voor hun OV-chipkaart - poortjes. Op station Ddr worden vanaf vandaaag de poortjes gefaseerd gesloten, vandaag en morgen zijn de poortjes daar bij wijze van proef gesloten, vanaf 25 april zijn ze definitief dicht. Ook op Ah en Zl worden de Arriva poortjes gesloten, verwachting is Ah medio mei, en Zl medio juni.

Bron: http://www.arriva.nl/poortjes/

Laatst bewerkt door albertjan9 op 04-04-2016 13:34
 


08-04-2016 16:40:02
ToH
ToH
Poortjes van Arriva in Ddr hebben rode folie op het glas van de poortjes en rode kappen op de kast waar je je pas voor houdt.

Die van de NS hebben gele folie em gele kappen.

Moet nu haast wel duidelijk zijn welke vervoerder welke poortjes heeft.
 

08-04-2016 16:43:27
Mueslireep
Mueslireep
Ben wel benieuwd. Heb je een foto?  

08-04-2016 17:57:59
ToH
ToH
Bekijk de Tweet van @JurgenJansma: https://twitter.com/JurgenJansma/status/718430516073140225?s=09  

08-04-2016 20:08:11
TBloemink
TBloemink
Dat was zeer waarschijnlijk een proef of zoiets, want vandaag was die folie weer weggehaald.


Groutnes Uut grunn
 

08-04-2016 21:13:53
daniel_ddr
daniel_ddr
Station Dordrecht is sowieso het eerste station met poortjes van meerdere vervoerders die ook daadwerkelijk dicht gaan, allicht dat ze daarom wat aan het proberen zijn. Zo was ik er begin deze week en toen stond al op een klapbord dat de Arriva-poortjes op 4 en 5 april bij wijze van proef al allemaal dicht waren. Destijds ook zonder gekleurde folie.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

19-04-2016 19:15:45
daniel_ddr
daniel_ddr
Vandaag heeft men ook een begin gemaakt met de plaatsing van poortjes op Utrecht Centraal. Wegens de werkzaamheden is de toegang vanuit de poortvrije passage naar de hal tussen spoor 18/19 en 14/15 nu voor de helft afgesloten.

De poortjes komen in Utrecht overigens op exact dezelfde plek als de paaltjes en zullen dus aannemelijk vrijwel direct in gebruik gaan. Met de bouw was daar al rekening mee gehouden: alle paaltjes staan er nu immers op een strook tijdelijke houten vloer.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

19-04-2016 21:51:11
ToH
ToH
Hoge of lage poortjes?  

19-04-2016 21:56:58
daniel_ddr
daniel_ddr
Zal ik in de gaten houden. De situatie van vanmiddag was dat er paaltjes weggehaald waren, de tijdelijke houten vloer eruit was en om dat geheel heen een hek stond met "NS plaatst poortjes op dit station". De poortjes zelf zijn nog niet gearriveerd dus.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

20-04-2016 06:41:18
anton_
anton_
Quote
daniel_ddr (vr 08 apr 2016 21:13:53 https://www.somda.nl/forum/12836/p574485/): Station Dordrecht is sowieso het eerste station met poortjes van meerdere vervoerders die ook daadwerkelijk dicht gaan

Zijn de poortjes op Amsterdam Amstel ook al niet dicht ? (vervoerders NS en GVB)
 

20-04-2016 08:22:56
train85
train85
Quote
AlexH (di 19 apr 2016 21:51:11 https://www.somda.nl/forum/12836/p575661/): Hoge of lage poortjes?
Volgens ontwerp op tekening lage.
 

20-04-2016 09:23:17
nathanvos2
nathanvos2
Quote
anton_ (wo 20 apr 2016 06:41:18 https://www.somda.nl/forum/12836/p575676/):
Quote
daniel_ddr (vr 08 apr 2016 21:13:53 https://www.somda.nl/forum/12836/p574485/): Station Dordrecht is sowieso het eerste station met poortjes van meerdere vervoerders die ook daadwerkelijk dicht gaan

Zijn de poortjes op Amsterdam Amstel ook al niet dicht ? (vervoerders NS en GVB)


Ik denk dat de stedelijke vervoerders niet meetellen. Dan is Dordrecht wel de eerste. Met de stedelijke vervoerders kan ik er wel meerderen opnoemen.
 

20-04-2016 13:21:35
dennistd
dennistd
De poortjes op Asd gaan 's nachts van 23.15u tot 5.00u dicht: http://www.treinreiziger.nl/actueel/binnenland/poortjes_amsterdam_centraal_in_de_nacht_gesloten-147557  

20-04-2016 16:42:23
ToH
ToH
De NS-Poortjes in Zwolle zijn nu ook in werking. Nog niet gesloten, maar je kan er wel in- en uitchecken.  

02-05-2016 22:53:27
daniel_ddr
daniel_ddr
Het is inmiddels mei en de poortjes in Amersfoort die in april zouden sluiten staan nog altijd wagenwijd open%03%

Wat meer vorderingen zijn er te Utrecht Centraal waar inmiddels zowel aan de Centrum- als de Jaarbeurszijde ongeveer de helft van de hoofdingang is afgesloten vanwege de plaatsing van poortjes. Overigens viel me op dat er ook poortjes gaan komen in het gangetje achter de winkeltjes aan de zuidzijde van de hal langs. Daarmee ontstaat er dus ook een vlotte route vanaf de perrons naar het busstation aan de Jaarbeurszijde zonder dat je door de drukte van het grote open gedeelte van de hal hoeft.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

02-05-2016 22:56:16
train85
train85
Ik en andere reizigers zullen blij als de stationshal van Utrecht alleen gebruikt gaat worden door reizigers en de doorgaande mensen die de gang aan de noordzijde gaan lopen. Deze gang is vaak leeg en er loopt niks.  

02-05-2016 22:57:34
dennistd
dennistd
Volgens Arriva zou medio mei Arnhem dicht moeten gaan en medio juni Zwolle: https://www2.arriva.nl/poortjes/  

23-05-2016 18:17:57
ToH
ToH
Station Bilthoven heeft ook poortjes, vandaag gezien, nog niet in gebruik.

Station Zwolle heeft nu de helft van de NS poortjes gesloten. Die van Arriva zijn nog niet in gebruik.
 

23-05-2016 19:18:23
daniel_ddr
daniel_ddr
Klopt ja, zag ze 'n week geleden voor het eerst. Echter heeft zover ik gezien heb de toegang via de loopbrug nog geen poortje.

In Amersfoort hanteren ze een afwijkende kalender, daar staan de poortjes die in april aan zouden gaan nog altijd uit. De sluiting ervan was dan weliswaar uitgesteld, maar dat betekend natuurlijk niet dat je ze niet vast aan kunt zetten. Nu zijn het alleen maar irritante obstakels.

In Utrecht staan de poortjes er inmiddels over de helft van de breedte van de hal aan de Jaarbeurszijde, maar nog wel achter de hekken dus waarschijnlijk is men nog niet klaar met het aansluiten ervan.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

23-05-2016 19:27:08
thom
thom
Was die loopbrug ook niet van tijdelijke aard, of vergis ik me daarin?  

23-05-2016 20:28:08
daniel_ddr
daniel_ddr
Die loopbrug is geplaatst toen men met de tunnels aan de slag ging en het parkeerterrein bij het station een stuk opschoof. Het is echter ook nu nog de meest ideale uitgang als je met de auto naar het station gekomen bent, scheelt 'n stuk omlopen doordat de brug midden op het parkeerterrein uit komt.

Ondanks dat de tunnels bij station Bilthoven al geruime tijd klaar zijn staat 'ie er dus nog steeds.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

23-05-2016 22:36:46
dennistd
dennistd
Quote
daniel_ddr (ma 23 mei 2016 19:18:23 https://www.somda.nl/forum/12836/p579182/): Klopt ja, zag ze 'n week geleden voor het eerst. Echter heeft zover ik gezien heb de toegang via de loopbrug nog geen poortje.
Zeker wel, maar die staat aan de kant van het parkeerterrein, dus de brug valt binnen de poortjes. Zag het gisteren toevallig vanuit de IC.
 

24-05-2016 07:45:17
daniel_ddr
daniel_ddr
Ah, die kant had ik nog niet op gekeken. Zag vanmorgen wel dat er nog een nu overbodig geworden paaltje op het perron staat bij die brug.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

26-05-2016 11:36:02
albertjan9
albertjan9
De OV-chipkaartpoortjes van Breng/Arriva op station Arnhem worden 20 juni definitief gesloten. Op 6 en 7 juni wordt gekeken of alles naar behoren werkt, en zullen de poortjes dus ook gesloten zijn.
(Bron: http://breng.nl/reizen/1190/poortjes-dicht-op-station-arnhem-dicht/4401)
De poortjes van NS zijn al langere tijd dicht, op een paar na

Laatst bewerkt door albertjan9 op 26-05-2016 11:36
 

27-05-2016 12:52:19
rysz
rysz
Quote
train85 (wo 20 apr 2016 08:22:56 https://www.somda.nl/forum/12836/p575688/):
Quote
AlexH (di 19 apr 2016 21:51:11 https://www.somda.nl/forum/12836/p575661/): Hoge of lage poortjes?
Volgens ontwerp op tekening lage.


En intussen visueel bevestigd.
 

27-05-2016 13:09:59
evangoor
evangoor
Utrecht C: de kaartlezers van de poortjes in de tussenverbinding van de hal en buitenom-looproute zijn in bedrijf. Ze staan nog permanent open. Poortjes op slechts de helft van de doorgang dan, want, net bij alle in- en uitgangen van Utrecht C, is maar de helft van de doorgangen beschikbaar. Op de andere helft worden de (andere) poortjes opgebouwd.  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


27-05-2016 13:14:54
ToH
ToH
De Arriva poortjes in Zwolle zijn nu in werking, maar je kan er nog niet in- en uitchecken. Ze zijn intussen ook voorzien van een Vechtdallijn-blauw opzetstukje.  

27-05-2016 14:15:56
albertjan9
albertjan9
Hetzelfde voor Ah, al zaten de stickers er nog wel op. Van een van de poortjes waren de stickers echter verwijderd en was het display zichtbaar, met een Buiten Dienst-melding en het Arriva-logo erop.  

31-05-2016 07:38:47
HC-ehv
HC-ehv
In Eindhoven zijn dit weekend de eerste poortjes geplaatst in de nieuwe tunnel/hal aan de centrumzijde. Ook hier komen lage.  

31-05-2016 09:27:59
martijnmet
Moderator
martijnmet
Ook in Nm zijn ze inmiddels begonnen met het graven voor de aanleg van de poortjes.  

31-05-2016 13:33:57
umbusko
umbusko
Oh, daar is die bouwput voor. Hoe gaat dat in zijn werk voor reizigers van Veolia? Komen er aparte poortjes voor NS/Veolia én overstapmeubels op het perron?  

31-05-2016 13:43:21
dennistd
dennistd
Lijkt me wel, Dordrecht heeft dat nu al.  

31-05-2016 20:47:35
Daniel1
Daniel1
Zullen ze niet wachten tot Arriva de hele zooi daar overneemt?  

01-06-2016 01:21:06
dennistd
dennistd
De poortjes zijn tot nu toe allemaal van Thales (zelfde type als die van NS), dus dat ik dan gewoon een kwestie van nieuwe stickers en andere software laden. Dat heeft Arriva in Gelderland ook gedaan met de Syntus-paaltjes.  

02-06-2016 00:11:27
dennistd
dennistd
Quote
albertjan9 (do 26 mei 2016 11:36:02 https://www.somda.nl/forum/12836/p579531/): De OV-chipkaartpoortjes van Breng/Arriva op station Arnhem worden 20 juni definitief gesloten. Op 6 en 7 juni wordt gekeken of alles naar behoren werkt, en zullen de poortjes dus ook gesloten zijn.
Datzelfde geldt voor station Zwolle, op dezelfde data. Op Zl-Kpn kan ook met een sterabonnement gereisd worden, deze krijgen QR-codes op de achterzijde: http://www.syntus.nl/vervoerbewijzen/syntus-sterabonnement/toegangspoortjes-station-zwolle.aspx
 

06-06-2016 12:19:53
ToH
ToH
De Zwolse poortjes zitten vandaag en morgen allemaal dicht als test.  

08-06-2016 16:54:11
daniel_ddr
daniel_ddr
Aan de centrumzijde van Utrecht Centraal staan de poortjes aan de linkerkant bij binnenkomst van de hal nu aan. Het plaatsingsgebeuren heeft zich nu naar het midden van de hal.  

08-06-2016 19:18:53
wouter15
wouter15
De poortjes op Utrecht CS aan de Jaarbeurszijde aan de rechterkant (vanaf het busstation bekeken) staan er nu ook en zijn in werking.  

10-06-2016 07:21:52
daniel_ddr
daniel_ddr
Op station Amersfoort zijn de paaltjes van Connexxion nu verplaatst en staan tegen de poortjes aan. Wel alleen nog aan de binnenkant.
Zou april dan toch nog voor juli beginnen?
 

10-06-2016 14:45:36
Lovers83
Lovers83
Ut: De poortjes staan inmiddels ook op de eerste verdieping bij de uitsparing bij Het Koffiehuis waar de definitieve trap straks komt.  

10-06-2016 19:13:11
daniel_ddr
daniel_ddr
Poortjes in Amersfoort zijn in de loop van vandaag dus ook in gebruik genomen. Wel alleen de NS-exemplaren nog.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

23-06-2016 22:44:07
martijn
martijn
In Ah waren vandaag de poortjes gesloten. Moet zeggen dat ik het als ervaren treinreiziger absoluut geen duidelijke situatie vond. En veel anderen met mij. Mensen zijn daar bijvoorbeeld gewend om op het perron al uit te checken...  

23-06-2016 23:24:12
Sietse
Sietse
Wat ook al vervelend is, is dat de Arriva/Brengpoortjes alleen in het midden zitten. Als het een beetje druk is loopt iedereen kriskras door elkaar op weg naar zijn poortje ,vooral als je samen met NS-reizigers loopt. Beter was geweest om helemaal rechts en links ook nog een Arrivapoortje te maken.  

23-06-2016 23:34:36
ToH
ToH
Zwolle is inmiddels ook gesloten en hetzelfde verhaal met Arriva in het midden van de poortjesrij.  

23-06-2016 23:35:44
thom
thom
Nog beter is om eens te kappen met al dat geklojo met die aparte poortjes...

Voor wanneer was dat eigenlijk voorzien? Of doen we dat pas als alle stations voorzien zijn van die poortjes zodat we ze daarna weer van een ander plakplaatje kunnen voorzien?
 

23-06-2016 23:41:39
Sietse
Sietse
Dat duurt sowieso veel te lang ja. Regelmatig mis ik nog aansluitingen vanwege de bekende omcheckfiles, en ik ben zeker niet de enige...  

23-06-2016 23:55:31
ZJ37
ZJ37
Niet zeuren jongens, die verschillende vervoerders dat is allemaal in het belang van de reizigers.  

24-06-2016 05:53:14
MasterE
MasterE
Dit is toch wat iedereen wil, meer vervoerders, meer concurrentie. Allemaal beter voor de reiziger. Publieke sectoren zijn niet geschikt om geld te verdienen en dat moet zeker niet de insteek zijn. Publieke zaken kosten altijd geld en die zal je als overheid vanuit andere bronnen moeten financieren.  

24-06-2016 06:59:33
mdeen
mdeen
Quote
ZJ37 (do 23 jun 2016 23:55:31 https://www.somda.nl/forum/12836/p582951/): Niet zeuren jongens, die verschillende vervoerders dat is allemaal in het belang van de reizigers.

Eh, het probleem is de OV-Chipkaart, niet de verschillende vervoerders.
 

24-06-2016 07:56:15
martijn
martijn
Euh maar alle transacties van de OV-Chipkaart komen toch op een grote hoop terecht in 1 systeem? Dat zou het probleem niet moeten zijn  

24-06-2016 08:40:05
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
AlexH (do 23 jun 2016 23:34:36 https://www.somda.nl/forum/12836/p582945/): Zwolle is inmiddels ook gesloten en hetzelfde verhaal met Arriva in het midden van de poortjesrij.
Poortjes van de andere vervoerder aan de zijkant is anders ook niet alles... dat is op Amersfoort het geval waar je nu dus alle reizigers een flinke slinger door de hal ziet maken. Immers zitten daar de Connexxion-poortjes rechts en komen de reizigers ook vrij massaal aan die rechter kant het station binnen (voetgangers uit de stad, uitstappende buspassagiers en fietsers vanuit de stalling i.i.g. wel)


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 


24-06-2016 15:20:59
albertjan9
albertjan9
Wat mij op Arnhem is opgevallen is dat de poortjes regelmatig blokkeren; geven een herhalend incheckfout geluid en op het display verschijnt dan de tekst "Even geduld alstublieft." Komt dit doordat het uitchecken dan niet lukt, of is er dan wat anders aan de hand?  

26-06-2016 14:11:59
kleine_man
kleine_man
Quote
mdeen (vr 24 jun 2016 06:59:33 https://www.somda.nl/forum/12836/p582961/):
Quote
ZJ37 (do 23 jun 2016 23:55:31 https://www.somda.nl/forum/12836/p582951/): Niet zeuren jongens, die verschillende vervoerders dat is allemaal in het belang van de reizigers.

Eh, het probleem is de OV-Chipkaart, niet de verschillende vervoerders.


Het probleem is niet de chipkaart, die werkt an-sich wel goed. Het probleem zijn wel degelijk de vervoerders. Die hebben beslissingen genomen in hun eigen belang. Het belang van de reiziger was niet in beeld. Kijk naar het Fyra-debacle.

Kijk maar naar de beginperiode, alle problemen die toen de kop opstaken waren per definitie het probleem van de reiziger, terwijl elke dummy kon zien dat het probleem toch bij de vervoerder lag.

Nu nog mag ik dagelijks 12 handelingen verrichten om correct te mogen reizen met een altijd-vrij abo. Lang leve de OVC en zo.


Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 

27-06-2016 07:27:50
mdeen
mdeen
Quote
kleine_man (zo 26 jun 2016 14:11:59 https://www.somda.nl/forum/12836/p583244/):
Quote
mdeen (vr 24 jun 2016 06:59:33 https://www.somda.nl/forum/12836/p582961/):
Quote
ZJ37 (do 23 jun 2016 23:55:31 https://www.somda.nl/forum/12836/p582951/): Niet zeuren jongens, die verschillende vervoerders dat is allemaal in het belang van de reizigers.

Eh, het probleem is de OV-Chipkaart, niet de verschillende vervoerders.


Het probleem is niet de chipkaart, die werkt an-sich wel goed.

Ja, als in "operatie geslaagd, patient overleden".
Voor de reiziger werkt de OV-Chipkaart zoals die in Nederland wordt gebruikt maar matig. Het hele uit- en inchecken bij verschillende vervoerders is naadje pet. Er zit nu tenminste degressieviteit in bij verschillende reizen bij NS, maar dat heeft ook lang geduurd. Technologisch is het nog altijd een rommeltje. Wat was het afgelopen weekend? Boekingen waren niet terug te vinden maar wel afgeschreven en de klantenservice is er in het weekend natuurlijk niet.

Quote

Nu nog mag ik dagelijks 12 handelingen verrichten om correct te mogen reizen met een altijd-vrij abo. Lang leve de OVC en zo.

Ja, en dat is hoe de OV-Chipkaart in Nederland is uitgerold. Je kunt dit met meerdere vervoerders ook anders regelen. Je had de OV-Chipkaart ook zo kunnen opzetten dat dit niet had gehoeven.
Het is onzin om de OV-Chipkaart als argument te gebruiken om te trappen tegen een vermeende "verschillende veroverders is slecht want NS mag dat allemaal niet rijden".

Geloof me: als NS alleenheerser op het net was dan hadden ze die poortjes ook gewild en de enige manier om daar fatsoenlijk doorheen te komen is de OV-Chipkaart en dan hadden ze je ook voor elke reis laten in- en uitchecken.
 

27-06-2016 16:17:36
Roy
Roy
Die ov chipkaart had als sleutel kunnen werken voor als er poortjes staan. Op mijn reis amri-dv hoef ik dan niet in te checken maar ik kan wel de poortjes in dv openen. Dit alleen in het geval je altijd vrij of vergelijkbaar product hebt.

Het principe van een ov chipkaart is een geschenk. Nooit meer naar de kaartautomaat. Jammer dat het zo bekrompen is uitgevoerd. Een gemiddelde ICT student kan de single check in makkelijk aanpassen, de ICT wereld werkt echter niet zo, zij voeren alleen de opdrachten uit. Als de verschillende vervoerders dit willen kan dit makkelijk geregeld worden.
 

02-08-2016 17:08:25
waalkade
waalkade
Benieuwd hoe de poortjes er in Nm komen uit te zien?
Zie hier de aanvraag voor de vergunning:
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2016-105815.html
 

02-08-2016 20:16:24
NSR-fan
NSR-fan
Ik denk zomaar dat de poortjes in Nijmegen er hetzelfde uit komen te zien als elders in het land.

Oudjes en serieuze reizigers zullen er hinder van ondervinden, de types welke toch al niet van betalen houden weten zo langzamerhand wel hoe de poortjes te passeren zonder te betalen.

Ga eens een kwartiertje op een groot of klein station met dichte poortjes staan, let goed op, en je weet meer dan genoeg........
 

02-08-2016 20:19:24
ruud.h
ruud.h
Quote
waalkade (di 02 aug 2016 17:08:25 https://www.somda.nl/forum/12836/p586710/): Benieuwd hoe de poortjes er in Nm komen uit te zien?
Zie hier de aanvraag voor de vergunning:
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2016-105815.html


komen er ook nog poortjes van Veolia of gaan ze meteen over op de Poortjes van Arriva


ruud.h
 

02-08-2016 21:41:54
thom
thom
Quote
NSR-fan (di 02 aug 2016 20:16:24 https://www.somda.nl/forum/12836/p586726/): Ik denk zomaar dat de poortjes in Nijmegen er hetzelfde uit komen te zien als elders in het land.

Oudjes en serieuze reizigers zullen er hinder van ondervinden, de types welke toch al niet van betalen houden weten zo langzamerhand wel hoe de poortjes te passeren zonder te betalen.

Ga eens een kwartiertje op een groot of klein station met dichte poortjes staan, let goed op, en je weet meer dan genoeg........

Tsja, en toch is het een feit dat er méér mensen een trein kaartje kopen, dus helpen zal het toch wel degelijk.
 

03-08-2016 08:28:15
mich
mich
Zie ze in Rotterdam Zuid wel eens eronder door gaan, terwijl je er met een goederentrein langs rijdt.  

03-08-2016 11:40:11
ToH
ToH
De Leeuwarder Courant meldt dat er voor het eind van dit jaar poortjes staan op station Lw en Hr.

Link: https://www.lc.nl/friesland/Afsluiting-NS-perrons-Leeuwarden-en-Heerenveen-aanstaande-21536967.html
 

03-08-2016 14:55:22
martijnham
martijnham
Quote
ruud.h (di 02 aug 2016 20:19:24 https://www.somda.nl/forum/12836/p586728/):
Quote
waalkade (di 02 aug 2016 17:08:25 https://www.somda.nl/forum/12836/p586710/): Benieuwd hoe de poortjes er in Nm komen uit te zien?
Zie hier de aanvraag voor de vergunning:
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2016-105815.html


komen er ook nog poortjes van Veolia of gaan ze meteen over op de Poortjes van Arriva


De tekeningen in de aanvraag laten zien dat het gaat om NS- en Arriva-poortjes.
 

03-08-2016 16:39:24
sjoerd
sjoerd
Ik kan zo snel niet zien of het al eerder is gemeld, maar de poortjes in Breda gaan op proef dicht op 12 en 13 september en definitief op 26 september, dus na de officiële opening van het nieuwe station op 8 september.  

03-08-2016 22:00:58
NSR-fan
NSR-fan
Quote
thom (di 02 aug 2016 21:41:54 https://www.somda.nl/forum/12836/p586733/):
Tsja, en toch is het een feit dat er méér mensen een trein kaartje kopen, dus helpen zal het toch wel degelijk.


Ondanks dat je bijna al mijn posts in twijfel trekt geef ik je bij deze gewoon gelijk %02%
Maar het blijft vreemd, omdat het gewoon zo simpel is om de poortjes te omzeilen, cq zonder geldig kaartje in de trein te stappen op stations met dichte poortjes.
 

04-08-2016 13:27:21
dh3201
dh3201
Maar het mag niet volgens de regeltjes. Dan moeten ze de regeltjes maar strenger handhaven.


Shqiperise-lopers?
 

04-08-2016 13:33:35
sjoerd
sjoerd
Nee, hoor. Het is een aspect van het leven dat niet alles volgens de regeltjes gaat. Dat is altijd zo geweest en het zal altijd zo blijven. Elk heeft een keuze om zich te gedragen of om dat niet te doen. Daar helpen strengere regels niet tegen om de doodeenvoudige reden dat die keuze blijft bestaan. Ik mag hopen dat dit niet weer tot een eindeloze discussie leidt en dat we dit onder ogen leren zien. Derhalve: terug naar het onderwerp.  

04-08-2016 20:19:22
NSR-fan
NSR-fan
Quote
dh3201 (do 04 aug 2016 13:27:21 https://www.somda.nl/forum/12836/p586846/): Maar het mag niet volgens de regeltjes. Dan moeten ze de regeltjes maar strenger handhaven.


Heeft alleen NIETS met regeltjes te maken, dat halen jullie er weer bij, maar met de werking OV chipkaart in combinatie met de poortjes dat er zeer makkelijk zwart gereisd kan worden. Ga eens op Zoetermeer Oost kijken, station met dichte poortjes.
Iedereen kan begrijpen dat de zwartreizigers dit een prima station vinden om in- en uit te stappen.

Laatst bewerkt door NSR-fan op 04-08-2016 20:20
 

06-08-2016 12:06:09
gkw1969
gkw1969
De OV chipkaart is geen probleem, in de rest van de wereld werkt het goed. Het probleem zit hem er in dat de Nederlandse overheid zelf weer iets veranderen in het systeem.

In London kennen we de Oysterkaart, 1 kaart voor al het OV. Met voor alle vervoerders de zelfde apparatuur en dezelfde tariefstelling per vervoersmodaliteit. En waarom werkt het in London goed?
Omdat Transport for London, de opdrachtgever, zelf de backoffice beheerst en de regie voert over het vervoer en het tariefsysteem.

In Nederland heeft Den Haag gezegd: vervoerders(niet eens opdrachtgevers) ga dat lekker zelf regelen en maak onderlinge afspraken. En ja..... als je concurrenten samen wilt laten werken op het gebied van inkomsten...... volgens mij heb je dan niet helemaal het principe van marktwerking begrepen.

Of Den Haag had de regie moeten houden(wat verstandiger is i.v.m. NS) of de opdrachtgever, maar niet de vervoerders.
 

06-08-2016 23:26:16
ruud.h
ruud.h
krijgt Veolia-transport ook nog poortjes of niet meer om dat Arriva nu gaat overnemen


ruud.h
 

06-08-2016 23:50:05
ToH
ToH
Het verwisselen van de frontjes van Veolia naar Arriva is geen groot karwei. Misschien worden het wel gewoon neutrale poortjes, zoals Amersfoort.  

07-08-2016 00:08:51
thom
thom
Quote
gkw1969 (za 06 aug 2016 12:06:09 https://www.somda.nl/forum/12836/p587021/): De OV chipkaart is geen probleem, in de rest van de wereld werkt het goed. Het probleem zit hem er in dat de Nederlandse overheid zelf weer iets veranderen in het systeem.

In London kennen we de Oysterkaart, 1 kaart voor al het OV. Met voor alle vervoerders de zelfde apparatuur en dezelfde tariefstelling per vervoersmodaliteit. En waarom werkt het in London goed?
Omdat Transport for London, de opdrachtgever, zelf de backoffice beheerst en de regie voert over het vervoer en het tariefsysteem.

In Nederland heeft Den Haag gezegd: vervoerders(niet eens opdrachtgevers) ga dat lekker zelf regelen en maak onderlinge afspraken. En ja..... als je concurrenten samen wilt laten werken op het gebied van inkomsten...... volgens mij heb je dan niet helemaal het principe van marktwerking begrepen.

Of Den Haag had de regie moeten houden(wat verstandiger is i.v.m. NS) of de opdrachtgever, maar niet de vervoerders.

Laat nu juist de overheid er niet zoveel mee te maken hebben, en het beheer van de OV-Chipkaart liggen bij Translink systems welke een onafhankelijke partij is.
 

07-08-2016 09:29:55
michaben
michaben
Dat zegt hij toch precies? Het is juist de fout van de overheid het niet zelf te regelen maar aan de vervoerders over te laten.  

07-08-2016 09:46:41
treinfan
treinfan
Je mist het punt dat Thom probeert te maken: er is juist wél een onafhankelijke partij (geen vervoerder) verantwoordelijk voor de OV-chipkaart.  

07-08-2016 10:06:04
phantom
phantom
Als men blijkbaar zo gemakkelijk de poortjes kan omzeilen,dan kan je wel stellen dat het ontwerp van die dingen faalt.
Indien je iets ontwerpt en daar elke kromme geest en manier van kijken op los laat,dan kom je volgens mij tot een beter ontwerp wat passeren op een illegale manier voorkomt of in elk geval nog verder minimaliseert.
Dat is hiermee blijkbaar niet gebeurt als ik het zo lees.


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

07-08-2016 10:06:56
michaben
michaben
treinfan: Dat is het punt helemaal niet, Translink doet het beheer van de chipkaart, maar niet de gehele regie over alles wat er met de chipkaart te maken heeft. En zo onafhankelijk is Translink ook weer niet, de vervoerders zijn indirect aandeelhouder (tot vorig jaar had de NS zelfs rechtstreeks 68% in handen) waardoor ik niet denk dat TLS snel een besluit zal nemen dat tegen het belang van de vervoerders in zal gaan.  

07-08-2016 13:40:41
bert
bert
Tls zal niet kunnen afdwingen om het stomme overstap uit en inchecken om zeep te helpen. Daar heb je adequate stas voor nodig. En als je zo adequate bent dan zit je zeker niet bij ILT.  

07-08-2016 22:51:56
thom
thom
Ik zie sowieso niet helemaal in wat ILeT met de OV-chipkaart van doen heeft, sowieso zal die niks gaan afdwingen daarin...

Laatst bewerkt door thom op 07-08-2016 22:53
 

08-08-2016 10:34:48
bert
bert
Stas Huizinga voerde de regie over de invoering van de ovchipkaart. Dus...  

09-09-2016 09:01:36
Daniel1
Daniel1
Inmiddels worden vanaf vandaag lage poortjes in Lw geplaatst, zo zag ik vanochtend.
In Hr zijn de voorbereidingen getroffen: De bekende ProRail/NS hekken aan het begin van het perron en een klein stukje versmalling van het perron. Daarnaast is de betonplaat gelegd, waar later de poortjes komen.
 

14-09-2016 07:46:00
Erikvd12
Erikvd12
Zelfs hier in Swk komen poortjes in de stationshal en waarschijnlijk ook buiten omdat de fietsenstallingen daar zijn verwijderd.

Laatst bewerkt door Erikvd12 op 14-09-2016 07:46
 

23-09-2016 12:51:17
wouter15
wouter15
De poortjes op Utrecht Centraal gaan in november dicht: http://www.ad.nl/utrecht/poortjes-op-utrecht-cs-gaan-eind-november-dicht~a517fa5c/  

23-09-2016 13:07:39
umbusko
umbusko
In Nm is inmiddels aan beide zijden van de trap een rij poortjes verschenen, met stickers dat ze nog niet werkzaam zijn en deels ook afgezet met rood-witte linten, zodat men eromheen loopt en niet erdoorheen met verwarring omdat het inchecken niet werkt tot gevolg.  

23-09-2016 20:10:23
mren
mren
26-09 gaat 50% van de poortjes te Amf dicht 'om de reiziger te laten wennen', 03-10 gaat 75% dicht. Gaat nadrukkelijk enkel om de NS-poortjes.  

23-09-2016 20:21:32
daniel_ddr
daniel_ddr
Waar moeten de reizigers precies aan wennen dan? Het zal vooral voor de niet-reizigers wennen zijn.
Hopelijk gaat men trouwens een beetje logisch om met eventueel eenrichtingsverkeer door de poortjes, NS-klanten moeten nu al een rare slinger door de hal maken vanaf de kant waar de meesten binnenkomen (vanaf fietsenstalling en bus-uitstaphalte). Uiterst rechts staan immers juist de CXX-paaltjes (tegen open poortjes aan) en de glazen wand met deur tbv bevoorrading.

De oude paaltjes hadden trouwens wel hun sporen nagelaten op Amf. Zodanig dat er flinke stukken tegelvloer vervangen worden rond waar ze stonden.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

23-09-2016 20:28:18
Michael98
Michael98
Sinds een aantal weken zijn in Bd de poortjes deels dicht. Enkele poortjes zijn dicht, andere staan open. Ook is nu bij de poortjes een looprichting (kruis en pijl) aangegeven. Hier is de volgorde alleen ver te zoeken. Enkele station uit, dan weer een ander aantal station in en ga zo maar door. De bijzondere volgorde zorgt 's ochtends ook voor opstoppingen voor poortjes.  

24-09-2016 22:08:50
mren
mren
Quote
mren (vr 23 sep 2016 20:10:23 https://www.somda.nl/forum/12836/p592396/): 26-09 gaat 50% van de poortjes te Amf dicht 'om de reiziger te laten wennen', 03-10 gaat 75% dicht. Gaat nadrukkelijk enkel om de NS-poortjes.

aanvulling: 24/10 gaan NS- en CXX-poortjes dicht te Amf.
 

26-09-2016 20:24:26
daniel_ddr
daniel_ddr
Ik dacht al dat het zou gebeuren (zie hierboven).... reizigers vanuit de drukste ingang van het station mochten zich vandaag dus door de twee NS-poortjes in de rechter helft van de hal proppen. In de linker helft, waar je vooral uitgaande reizigers naar de bussen zou verwachten, stonden dan juist weer vier poortjes geschakeld in de richting station-in terwijl er maar iets van twee voor het station verlatende reizigers te gebruiken waren.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

26-09-2016 20:52:51
ToH
ToH
Vanaf 26-9 is Asd maandags tm zaterdags gesloten tussen 23:15 en 07:00. Op zondag tussen 23:15 en 08:00.  

26-09-2016 21:32:21
jor[D]1
jor[D]1
Vorige week donderdag (22-9) waren ze ook al dicht 's avonds/nachts op Asd.

Is men op Sloterdijk op de meest oostelijke trappen naar de lage sporen ook voorbereidingen voor poortjes aan het treffen?
Er lijkt onderaan de trap een soort fundering geplaatst te zijn.
 

26-09-2016 22:34:42
yappa
yappa
Het regime in Asd bestond al tot 5 uur. Dat wordt nu dus opgerekt naar 7 uur. Ik heb een niet scherp of er ook aan de begintijd wordt gesleuteld.  

26-09-2016 23:15:08
Amazonous
Amazonous
Quote
Daniel1 (vr 09 sep 2016 09:01:36 https://www.somda.nl/forum/12836/p590578/): Inmiddels worden vanaf vandaag lage poortjes in Lw geplaatst, zo zag ik vanochtend.
In Hr zijn de voorbereidingen getroffen: De bekende ProRail/NS hekken aan het begin van het perron en een klein stukje versmalling van het perron. Daarnaast is de betonplaat gelegd, waar later de poortjes komen.

Inmiddels staan er in Hr functionele poortjes, alleen nog niet gesloten. Palen zit een 'gebruik de poortjes'-kap op.
 

26-09-2016 23:22:35
AlexNL
AlexNL
Sinds vandaag zijn alle poortjes in Breda gesloten. Helaas.  

27-09-2016 08:01:32
sneltram
sneltram
In Bd heb je totaal geen last van de poortjes. Die staan alleen bij de opgangen naar de perrons. Er zijn stations waar het veel meer helaas is.  

27-09-2016 12:04:03
aarclay
aarclay
En in Haarlem kan je een passagepas uit de automaat halen, zag ik recentelijk.  

27-09-2016 12:07:01
dh3201
dh3201
Wat kost die, en hoe lang is die geldig?
Of kan dat de ultime zwartrijderspas worden?


Shqiperise-lopers?
 

27-09-2016 13:12:36
dennistd
dennistd
Volgens mij is dat een eenmalig passagerecht dat je op de OV-chipkaart kunt laden.  

27-09-2016 13:23:14
ricohallo
ricohallo
In Amersfoort kun je ook een eenmalig passagerecht op je OV-Chip laden zag ik afgelopen zondag.