OV-chipkaartpoortjes
Forum: Algemeen - Algemeen
08-10-2015 23:51:35
AgentX
AgentX
Inderdaad. Spoor 15 in Asd ligt nu ook geheel in de "roze zone".  

13-10-2015 17:57:28
albertjan9
albertjan9
Op Arnhem CS zijn nu ook aan de Sonsbeekzijde de poortjes geplaatst. Ze werken nog niet, maar ze zijn wel geopend zodat reizigers er wel doorheen kunnen lopen. Inchecken moet daarna nog wel bij een paal. In tegenstelling tot de centrumzijde staan hier wel hoge poortjes.
Het gaat snel nu, volgens mij zag ik de andere helft van de poortjes aan de centrumzijde ook al staan achter de hekken, maar het kan nog wel eens helemaal tot april 2016 gaan duren voordat ze ook gesloten gaan worden: http://www.omroepgelderland.nl/nieuws/2099920/Arnhem-eerste-grote-Gelderse-station-met-poortjes-voorjaar-2016-in-gebruik

Laatst bewerkt door albertjan9 op 13-10-2015 18:09
 

16-10-2015 18:52:50
ToH
ToH
Op Ddr worden de poortjes binnen afzienbare tijd geplaatst.  

16-10-2015 20:43:30
daniel_ddr
daniel_ddr
Dat had ik op de vorige pagina ook al gepost. Enige wat toen nog ontbrak waren de poortjes zelf, de voorbereidingen ervoor waren al aanwezig.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 


19-10-2015 23:06:38
waalkade
waalkade
Quote
kleine_man (wo 30 sep 2015 07:35:00 https://www.somda.nl/forum/12836/p553935/): Tijdens de laatste verbouwing van Nijmegen is de tunneltrap dusdanig geplaatst dat er geen poortjes geplaatst kunnen worden. Het is niet mogelijk een veiligheidszone te creeeren.
Quote
kleine_man (wo 30 sep 2015 07:35:00 https://www.somda.nl/forum/12836/p553935/): Tijdens de laatste verbouwing van Nijmegen is de tunneltrap dusdanig geplaatst dat er geen poortjes geplaatst kunnen worden. Het is niet mogelijk een veiligheidszone te creeeren.
Hoezo niet mogelijk, hef spoor 1a en het aanliggende kruiswissel op.
En schuif de perronwand van het huidige spoor 1a richting spoor 2a.
 

20-10-2015 21:27:12
daniel_ddr
daniel_ddr
De poortjes in Dordrecht zijn gisteren geplaatst aldus http://www.rtvdordrecht.nl/ook-poortjes-voorkant-cs/nieuws/item?788267 Zoals te zien op de fotoserie inclusief Arriva-poortjes.
Ben trouwens op zich wel benieuwd hoe ze het daar in het gangetje van de stationshal naar perron 1 gedaan hebben, daar past volgens mij namelijk hooguit één poortje in wat betekend dat Arriva-reizigers een andere route zouden moeten nemen om bij AKO en loketten te komen dan NS-reizigers.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

20-10-2015 22:43:16
midniight
midniight
Ik weet niet of het al gemeld is. Zondag ben ik met een rolstoeler door de poortjes in Deventer geweest. Daar hebben ze het ERG goed gedaan op dit moment. %03% Ze hebben eigenlijk bij de loketten maar 1 kant waar je door kan met een rolstoel. Kom je dus met een bus aan, wat daar goed kan omdat de streekbussen mensen met rolstoel kunnen hebben, moet je een heel eind omrijden. Dit komt door de verbouwing van de fietsenstalling onder de grond. Dit is tijdelijk maar erg lastig. Kom je uit de trein, en wil je een bus halen, kan je dus lekker zwaaien naar je bus.%08%


Twello, mooi gat op de Veluwe!
 

20-10-2015 23:27:58
Roy
Roy
De voordeur die naar de bussen gaat is gewoon te krap. Ze hadden er voor kunnen kiezen om 2 normale poortjes te vervangen voor 1 brede. Binnenkort is de verbouwing (eerder dan gepland) klaar en is de omweg nog maar 50 meter ipv de halve marathon nu.  

21-10-2015 00:32:48
midniight
midniight
Klopt. Jij weet waar ik het over heb. Gelukkig waren de andere deuren bij terugkomst open en konden we het busplein op zonder omweg. Het is nu nog even lastig. Of je moet aan achterkant het station uit. Dat kan nu wel!


Twello, mooi gat op de Veluwe!
 

21-10-2015 14:08:19
gvttreinen
gvttreinen
Geen poortjes maar vandaag viel me op dat station Tl twee mobiele checkpalen erbij heeft gekregen...vanwaar deze uitbreiding op de zes (!) die er al staan?  

21-10-2015 14:51:48
bacr
bacr
Misschien krijgt Tl ook poortjes en heb je binnenkort alleen die twee mobiele palen over? Is Tl niet een hoog-risico-station ?

Laatst bewerkt door moderator op 21-10-2015 17:56, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten.
 

21-10-2015 17:20:35
mren
mren
In Amf (complete stationsgebouw) moet de gehele brandmeldinstallatie incl. bekabeling vervangen worden voordat de poortjes dicht kunnen. Dit om automatisch openen van poortjes bij calamiteit mogelijk te kunnen maken.

En dit allemaal zodat iedere vervoerder zijn eerlijke aandeel van de opbrengst krijgt...
 

21-10-2015 17:27:55
dennistd
dennistd
Een aanpassing in de software met if 'brandalarm' then 'haal stroom van relais dat de poortjes dicht houdt' is niet mogelijk? %03%  

21-10-2015 18:53:55
gvttreinen
gvttreinen
Mbt Tl, mobiele chippalen inmiddels verwijderd, wss iets tijdelijks geweest.  

21-10-2015 22:04:18
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
mren (wo 21 okt 2015 17:20:35 https://www.somda.nl/forum/12836/p556225/): In Amf (complete stationsgebouw) moet de gehele brandmeldinstallatie incl. bekabeling vervangen worden voordat de poortjes dicht kunnen. Dit om automatisch openen van poortjes bij calamiteit mogelijk te kunnen maken.
In datzelfde Amf wilde men blijkbaar ook af van de reizigers die massaal langs de poortjes i.p.v. door de poortjes naar hun trein liepen af: inmiddels al enige tijd is er, in plaats van de nog ontbrekende glaspanelen tussen poortjes en loket, iemand behoorlijk enthousiast bezig geweest om een muurtje van rood/wit afzetlint te creëren
Lijkt me eerlijk gezegd een kleine moeite om dan ook maar gelijk die poortjes aan te zetten, dat lijkt me ook wel te kunnen zonder dat ze dicht gaan immers.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

22-10-2015 00:35:43
thom
thom
Quote
dennistd (wo 21 okt 2015 17:27:55 https://www.somda.nl/forum/12836/p556226/): Een aanpassing in de software met if 'brandalarm' then 'haal stroom van relais dat de poortjes dicht houdt' is niet mogelijk? %03%

Dan gaan die poortjes doodleuk verder op hun eigen noodaccu

Maar ongetwijfeld zullen de poortjes zich open kunnen laten sturen door een extern signaal. Dat kan je prima door de brandmeldcentrale laten sturen, immers stuurt zo'n centrale een rits stuurrelais aan waarmee je kunt schakelen wat je maar wilt.

Ik kan me ook niet helemaal voorstellen dat de gehéle installatie vervangen moet worden, en zeker niet de bekabeling van de huidige installatie.
Enige pech zou kunnen zijn dat de brandmeldcentrale geen stuurrelais meer vrij heeft en niet meer uitbreidbaar is en vervangen moet worden door wat groters.
 

09-11-2015 12:08:08
Roy
Roy
Vandaag zijn de poortjes in Deventer dicht. Binnen de poortjes is een nieuw soort automaat verschenen. Hij staat op de plek waar al lang een automaatvoet stond, maast de lift. Er was extra personeel aanwezig. Als ik vanmiddag optijd ben zal ik een foto maken van de automaat.  

09-11-2015 12:48:50
aarclay
aarclay
Bedoel je een mini-chipkaartautomaat? Die staan ook op Asd en Rtd.


Choo choo.....
 

09-11-2015 13:24:28
daniel_ddr
daniel_ddr
Amf heeft inmiddels ook zo´n automaat staan (alleen aan de centrumzijde). Echter hangen daar inmiddels ook heel veel bordjes dat de poortjes nog niet in gebruik zijn en je bij de paaltjes in kunt checken. Kennelijk teveel moeite om de poortjes vast aan (maar nog open) te zetten. Iedereen moet er namelijk inmiddels wel doorheen, want het gat tussen loketten en poortjes waar nog een glasplaat mist is al enige tijd met roodwit lint afgezet. Voordat dat lint er hing werd door de meeste reizigers namelijk massaal nog die route gekozen.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

09-11-2015 13:42:41
reisthijs
reisthijs
Poortjes nu al aanzetten is geen goed idee omdat Valleilijn-reizigers daar (nog) niet kunnen inchecken. Dat zou dus veel verwarring gaan geven.
Het wachten is op de (proef)invoering van 'single check-in check-out', en dat is uitgesteld tot april http://www.rtvutrecht.nl/nieuws/1398887/uitstel-ovchipkaartpoortjes-amersfoort.html
 

09-11-2015 14:29:16
Roy
Roy
Ik weet niet welke automaat op asd en rtd staan. Dit is die in deventer: https://imageshack.us/i/p5eWlxLfj

Op de terugweg waren de poortjes in deventer weer open. Waarschijnlijk was het dus een test.
 

09-11-2015 14:59:33
aarclay
aarclay
Exact dezelfde automaat.. Niets super-nieuws dus.


Choo choo.....
 

09-11-2015 15:17:49
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
reisthijs (ma 09 nov 2015 13:42:41 https://www.somda.nl/forum/12836/p558032/): Poortjes nu al aanzetten is geen goed idee omdat Valleilijn-reizigers daar (nog) niet kunnen inchecken. Dat zou dus veel verwarring gaan geven.
Gezien de hoeveelheid aan bordjes dat er momenteel op Amf hangt geeft de huidige situatie anders ook de nodige verwarring. ´t zou trouwens de doorstroming ook wel bevorderen want de poortjes staan veel praktischer dan de paaltjes: zeker van spoor 1/2 af in de spits is een ramp met weinig paaltjes en een grote stroom reizigers in twee richtingen.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

18-11-2015 15:52:47
ChrisGBNL
ChrisGBNL
De poortjes op Dv zijn sinds vanmiddag voor de helft gesloten.  

18-11-2015 16:11:37
martijn
martijn
Om en om dus: http://martijnvanvulpen.nl/fotos/351-foto-5

De ondergrondse fietsenstalling gaat trouwens per 27 november open. Ik ga er vanuit dat dan het voorplein ook weer gedeeltelijk begaanbaar is en de poortjes definitief sluiten.
 

18-11-2015 18:59:58
AlexNL
AlexNL
De poortjes in Gv zijn allemaal dicht, en ook daar staat zo'n mini-automaat binnen de poortjeszone.  

22-11-2015 18:34:50
ToH
ToH
Ook de poortjes van Sdm zijn nu allemaal dicht. RET had ze al gesloten, maar de NS nu ook sinds korte tijd. Er wordt nu een extra poortje geplaatst voor de lift.  

23-11-2015 17:13:55
reisthijs
reisthijs
Vanmiddag zijn voor het eerst alle poortjes gesloten op Amsterdam Amstel.  

24-11-2015 07:16:13
ToH
ToH
In Zl is vanochtend ook zo'n oplaadpaal geplaatst binnen de poortjes.  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


24-11-2015 09:25:22
Daniel1
Daniel1
Stond er gisteren ook al, dus ik denk eerder afgelopen weekend. Niet dat het zoveel uitmaakt, maar toch...;)  

24-11-2015 09:54:03
ToH
ToH
Oh, viel me vandaag pas op  

24-11-2015 15:49:20
phantom
phantom
Quote
AlexH (vr 16 okt 2015 18:52:50 https://www.somda.nl/forum/12836/p555760/): Op Ddr worden de poortjes binnen afzienbare tijd geplaatst.


Die staan er ondertussen al weer enige tijd,zei het dat ze nog wel open staan.
Ook hier het hoge model zo te zien vanuit de vrachtwagen,de paaltjes zijn ook nog aanwezig,dit omdat de poortjes nog niet actief zijn.
Trouwens geen idee of ze nou aan de achterkant van het station bij de voetgangers tunnel ook al poortjes hebben geplaatst


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

25-11-2015 08:36:39
smarkie
smarkie
Quote
AlexH (zo 22 nov 2015 18:34:50 https://www.somda.nl/forum/12836/p559517/): Ook de poortjes van Sdm zijn nu allemaal dicht. RET had ze al gesloten, maar de NS nu ook sinds korte tijd. Er wordt nu een extra poortje geplaatst voor de lift.


Sdm is nog niet dicht.
Zijn nog 2 poortjes per zijde open, dit omdat ze eerst aanpassingen moesten doen om de lift naar sp1 en de metro buiten het gebied te plaatsen.

Tevens moet het meteoperron op sp1 nog voorzien worden van glazen panelen om daar de poortjes te gaan gebruiken.
Eind november/begin december is dit klaar


Mcn NS International Rtd
 

25-11-2015 13:57:32
Daan!
Daan!
Asa zijn nu weer een aantal poortjes open. Vanochtend waren ze allemaal dicht.  

26-11-2015 01:51:08
AlexNL
AlexNL
Te Den Haag HS zijn er tegenwoordig ook weer een paar open.  

26-11-2015 07:45:07
dvdhoven
dvdhoven
Deventer gaat vlak voor Kerst dicht: http://www.destentor.nl/regio/deventer/ov-poortjes-deventer-per-21-december-dicht-1.5478444
Ik weet niet of het hier wel eens gemeld is, Deventer heeft in de hal lage poortjes, aan de kant van de Diepenveenseweg hoge poortjes.


Dick van den Hoven
 

30-11-2015 19:53:13
Mueslireep
Mueslireep
De poortjes op Leiden Centraal gaan in januari definitief dicht: http://www.leidschdagblad.nl/regionaal/leidenenregio/article27585204.ece

Er komt een passagepas voor omwonenden en mensen die in de buurt van het station werken. Er wordt nog voor het einde van dit jaar gestart met het promoten van de pas.
 

30-11-2015 22:03:17
mren
mren
Quote
En wie ov-kaart noch passagepas bezit, maar zich ter plekke meldt, mag toch verder.


Poortjes definitief ontmaskerd als een farce?
 

01-12-2015 05:35:51
phantom
phantom
Bij de hoge poortjes aan de voorzijde van station Ddr was men gisteren bezig om de zaak te voorzien van (stroom)kabels.
Best lullig voor de reizigers,das al 2x in korte tijd door de bagger lopen,1st toen men de kabels in de grond gooide en de poortjes plaatste,en nu weer om dezelfde kabels werkelijk te gaan aansluiten
Vraag me toch af wat er moelijk aan is om die kabels gelijk op de juiste plek te monteren alvorens de boel onder grond en zand te begraven en het te betegelen%03%


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

01-12-2015 11:15:41
waalkade
waalkade
Kabels leggen en kabels aansluiten zijn 2 verschillende disciplines.
Het in bedrijf stellen een derde%08%.
En dan heb ik het nog niet over de software en de andere kant van de kabels.
 

21-12-2015 18:52:41
ToH
ToH
http://destentor.nl/regio/deventer/deventer-voorbereid-op-afsluiten-ns-station-1.5563378#.Vng0s_xgnzY.twitter

Dv is nu ook afgesloten.
 

22-12-2015 10:08:50
reisthijs
reisthijs
Op Asa waren de poortjes vanochtend weer gesloten. Is dit weer een proef, of is het deze keer iets blijvends...?

Volgens de kaart van http://www.ns.nl/over-ns/dossier-ov-chipkaart/steeds-meer-poortjes-in-gebruik.html (situatie 11-11-2015) zou Asa pas in 2016 aan de beurt komen.

Interessant daarop is het lijstje met stations die deze maand afgesloten worden: Gv (hal), Dv, Rai, Tb, Sdm, Bkl.
En gepland voor de eerste vier maanden van 2016: Ddr, Ledn, Std, Hlm, Amf.
 

23-12-2015 14:00:33
dh3201
dh3201
In Hilversum stond vandaag ambulancepersoneel voor dichte ov-poortjes:
http://www.rtvnh.nl/nieuws/176665/Ambulancepersoneel%20staat%20voor%20dichte%20ov-poortjes%20op%20station%20Hilversum


Shqiperise-lopers?
 

23-12-2015 14:51:11
albertjan9
albertjan9
Op Ah staan de kaartlezers op de Arriva-poortjes nu aan, en wordt de Buiten gebruik-melding van NS hierop getoond %03%

Laatst bewerkt door albertjan9 op 23-12-2015 14:51
 

23-12-2015 18:23:28
Sietse
Sietse
Een paar maanden geleden las ik op het Twitteraccount van Arriva dat er eerst een softwareupdate nodig is, voordat ze kunnen werken.  

23-12-2015 21:00:03
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
dh3201 (wo 23 dec 2015 14:00:33 https://www.somda.nl/forum/12836/p563404/): In Hilversum stond vandaag ambulancepersoneel voor dichte ov-poortjes:
http://www.rtvnh.nl/nieuws/176665/Ambulancepersoneel%20staat%20voor%20dichte%20ov-poortjes%20op%20station%20Hilversum
Kijk voor de grap even goed naar het symbool op het poortje waar ze door willen... Eentje naar links hadden ze vast een stuk minder moeite mee gehad om doorheen te komen


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

27-01-2016 19:35:20
anton_
anton_
Quote
reisthijs (di 22 dec 2015 10:08:50 https://www.somda.nl/forum/12836/p563258/): Op Asa waren de poortjes vanochtend weer gesloten. Is dit weer een proef, of is het deze keer iets blijvends...?

Volgens de kaart van http://www.ns.nl/over-ns/dossier-ov-chipkaart/steeds-meer-poortjes-in-gebruik.html (situatie 11-11-2015) zou Asa pas in 2016 aan de beurt komen.

Interessant daarop is het lijstje met stations die deze maand afgesloten worden: Gv (hal), Dv, Rai, Tb, Sdm, Bkl.
En gepland voor de eerste vier maanden van 2016: Ddr, Ledn, Std, Hlm, Amf.

Bkl was vanmorgen inderdaad afgesloten.
Hoe wordt Gv afgesloten ? Alleen de Hal ? niet de fietstunnel? Lijkt me niet erg zinvol (of er moet iets veranderd zijn de afgelopen 2 jaar - ik ben al een tijd niet op Gv uitgestapt)

Laatst bewerkt door anton_ op 27-01-2016 19:35
 

27-01-2016 21:10:39
aarclay
aarclay
Voor zover ik weet gaan ze de perrons afsluiten, zodat je gewoon vrij kan winkelen. Hiervoor moet nog wel een hoop werk verzet worden na(!) de opening a.s maandag.


Choo choo.....
 

27-01-2016 22:24:45
BasSNG2001
BasSNG2001
Lekker dat ze Ut nog niet hebben afgesloten. Ben twee weken geleden 'gewoon' een ICE en wat andere treintjes op Spoor 14/15 gaan filmen %02%.


#DiscoverEU
 

27-01-2016 23:21:45
maarten83
maarten83
Quote
aarclay (wo 27 jan 2016 21:10:39 https://www.somda.nl/forum/12836/p566693/): Voor zover ik weet gaan ze de perrons afsluiten, zodat je gewoon vrij kan winkelen. Hiervoor moet nog wel een hoop werk verzet worden na(!) de opening a.s maandag.


Volgens mij haal je nu Gvc en Gv door elkaar.
 

28-01-2016 00:14:39
aarclay
aarclay
True... my bad...

Laatst bewerkt door aarclay op 28-01-2016 00:14


Choo choo.....
 

28-01-2016 09:08:14
train85
train85
Quote
BasSNG2001 (wo 27 jan 2016 22:24:45 https://www.somda.nl/forum/12836/p566700/): Lekker dat ze Ut nog niet hebben afgesloten. Ben twee weken geleden 'gewoon' een ICE en wat andere treintjes op Spoor 14/15 gaan filmen %02%.
Als Ut klaar is met verbouwing dit jaar gaan er poortjes komen. NS wil het dit jaar nog voltooien.
 

28-01-2016 21:13:23
IC2000
IC2000
Zullen de ondernemers in Hoog Catharijne blij mee zijn...  

29-01-2016 08:15:57
daniel_ddr
daniel_ddr
Daar hebben ze de poortvrije passage voor uitgevonden


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 


29-01-2016 11:14:22
reisthijs
reisthijs
Quote
IC2000 (do 28 jan 2016 21:13:23 https://www.somda.nl/forum/12836/p566782/): Zullen de ondernemers in Hoog Catharijne blij mee zijn...
De ondernemers in de Patatstraat worden er misschien wel beter van als de concurrentie in de stationshal straks achter poortjes zit...

't Is eerder nadelig voor de ondernemers in de stationshal als mensen buitenom gaan lopen.

Laatst bewerkt door reisthijs op 29-01-2016 11:15
 

29-01-2016 11:47:40
BasSNG2001
BasSNG2001
Quote
train85 (do 28 jan 2016 09:08:14 https://www.somda.nl/forum/12836/p566718/):
Quote
BasSNG2001 (wo 27 jan 2016 22:24:45 https://www.somda.nl/forum/12836/p566700/): Lekker dat ze Ut nog niet hebben afgesloten. Ben twee weken geleden 'gewoon' een ICE en wat andere treintjes op Spoor 14/15 gaan filmen %02%.
Als Ut klaar is met verbouwing dit jaar gaan er poortjes komen. NS wil het dit jaar nog voltooien.
Snel nog eens naar Hoog Catharijne dan maar. Is er al een soort van prognose voor voltooiing


#DiscoverEU
 

29-01-2016 12:07:59
daniel_ddr
daniel_ddr
Utrecht Centraal zou voor wat betreft de trein in de zomer 2016 klaar moeten zijn. Het bus/tramstation aan de centrumzijde met daar bovenop Stationsplein Oost dat de verbinding tussen het station en Hoog Catharijne gaat vormen is pas later klaar.
Waar de poortjes komen is trouwens nu al heel aardig te zien: alle paaltjes staan niet voor niets nog op een tijdelijk stuk vloer.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

29-01-2016 12:31:46
waalkade
waalkade
Komen er trouwens overstap paaltjes op de perrons in Ut?
Bijvoorbeeld Nm - Amf kan via Ut i.p.v. via de Kippenlijn.
 

29-01-2016 12:34:14
nohab
nohab
Als je van Nm naar Amf gaat en je checkt in Ed niet uit en in bij NS en Connexxion wordt je prijs sowieso berekend via Ut.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

29-01-2016 12:59:43
waalkade
waalkade
Straks ook? Dat omchecken tussen de vervoerders is toch vanuit de reiziger gezien niet gewenst.  

29-01-2016 13:56:02
dh3201
dh3201
Omschecken kan ook handig zijn als je besluit terug te reizen.
(Omdat je onderweg erachter komt dat je afspraak niet doorgaat, of dat je iets vergeten bent, of omdat je gewoon geen zin meer hebt).
Of moet je dan verplicht eerst het station uit en via de poortjes uit- en inchecken voor je weer in tegengestelde richting kunt verderreizen (lees: terugreizen)?


Shqiperise-lopers?
 

29-01-2016 14:00:00
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
waalkade (vr 29 jan 2016 12:59:43 https://www.somda.nl/forum/12836/p566851/): Straks ook? Dat omchecken tussen de vervoerders is toch vanuit de reiziger gezien niet gewenst.
Bij het enkelvoudig in- en uitchecken (vanaf april meen ik) zal wel weer de oorspronkelijke situatie terug komen waarbij de reis via Ut en via Ltn evenveel kost.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

29-01-2016 14:41:14
nohab
nohab
Quote
waalkade (vr 29 jan 2016 12:59:43 https://www.somda.nl/forum/12836/p566851/): Straks ook? Dat omchecken tussen de vervoerders is toch vanuit de reiziger gezien niet gewenst.
En jij denkt dat dat die vervoerders iets boeit?


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

29-01-2016 15:04:46
cuneo56
cuneo56
Hier en daar een in/uit check paaltje (op een perron)is heel handig op stations waar treinen komen die een afwijkend tarief kennen . Denk aan de huidige Austria expres of de Thalys b.v.
In Rotterdam staan o.a. daarom op sommige perrons er ook paaltjes.
 

29-01-2016 19:10:31
mvboetzela
mvboetzela
Yep: erg handig: inchecken, door het poortje en weer uitchecken bij de paal.  

29-01-2016 19:21:53
nohab
nohab
Quote
cuneo56 (vr 29 jan 2016 15:04:46 https://www.somda.nl/forum/12836/p566873/): Hier en daar een in/uit check paaltje (op een perron)is heel handig op stations waar treinen komen die een afwijkend tarief kennen . Denk aan de huidige Austria expres of de Thalys b.v.
In Rotterdam staan o.a. daarom op sommige perrons er ook paaltjes.
Ik heb nooit met die Austria Expres of Thalys gereisd maar dat zijn toch geen treinen waarop een ov-chipkaart geldig is? Die paaltjes in Rotterdam staan er in elk geval ook voor ICd.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

29-01-2016 19:24:27
ToH
ToH
Wat nou als je uit de Thalys komt en je reis in Nederland verder wilt voortzetten met NS? Dan is inchecken op de perrons wel erg handig.  

29-01-2016 19:34:16
nohab
nohab
Dat ik daar niet aan dacht.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

29-01-2016 20:01:04
ricohallo
ricohallo
Als je internationaal reist koop je in principe gewoon een kaartje voor de gehele treinreis. Omdat je voor de Thalys moet reserveren krijg je een apart kaartje voor het stuk met de Thalys maar daarnaast krijg je ook een 'internationaal' kaartje (met barcode) voor de rest van de reis in NL. Het is iig niet de bedoeling dat er tijdens een internationale treinreis op enig moment in- of uitgecheckt wordt.  

29-01-2016 20:17:13
waalkade
waalkade
Je kan niet eens in NL een kaartje bij de automaat kopen naar een plaatsje in Duitsland. Het zal andersom niet veel anders zijn.
Neem voor mijn reisjes in Duitsland vaak een SchönerTagTicket, kom ik op de terug reis in Vl aan, dan moet ik ook inchecken, dat kan nu nog in Vl op het perron.
 

29-01-2016 20:36:16
bond
bond
Voor een trip vanuit het VK kun je op de Eurostar-website alleen bestemmingen Rtd, Shl en Asd boeken - inderdaad dan handig om na aankomst voor overstap in te checken op perron dan wel vooraf een kaartje te hebben geprint via ns.nl.
Boek je bij NS-Internationaal dan zijn alle bestemmingen in Nederland mogelijk.
 

29-01-2016 22:06:01
MasterE
MasterE
Als je een abonnement hebt en reist met Thalys en je reist bv van Hvh naar Parijs dan check je in op Hvh en uit op het perron in Rtd van de Thalys en reis je verder met je Internationale ticket en omgekeerd natuurlijk. Daar zijn de paaltjes voor bedoelt. Voor ICD staan er alleen toeslagzuilen.  

29-01-2016 22:13:32
ricohallo
ricohallo
Dan juist niet, dan geef je bij het kopen van een kaartje al aan dat je 40% of 100% korting hebt in NL.  

29-01-2016 22:54:06
cuneo56
cuneo56
Als je b.v rechtstreeks bij Thalys een internet boeking maakt kan dat al niet om maar eens een voorbeeld te geven. Daar kun je enkel van of naar de eigen halte plaatsen boeken.  

29-01-2016 23:55:22
thom
thom
Quote
ricohallo (vr 29 jan 2016 20:01:04 https://www.somda.nl/forum/12836/p566914/): Als je internationaal reist koop je in principe gewoon een kaartje voor de gehele treinreis. Omdat je voor de Thalys moet reserveren krijg je een apart kaartje voor het stuk met de Thalys maar daarnaast krijg je ook een 'internationaal' kaartje (met barcode) voor de rest van de reis in NL. Het is iig niet de bedoeling dat er tijdens een internationale treinreis op enig moment in- of uitgecheckt wordt.

Bij de Thalys is dat misschien zo, maar bij bv de Austria Express niet...
 

30-01-2016 10:29:51
mren
mren
Quote
AlexH (vr 29 jan 2016 19:24:27 https://www.somda.nl/forum/12836/p566906/): Wat nou als je uit de Thalys komt en je reis in Nederland verder wilt voortzetten met NS? Dan is inchecken op de perrons wel erg handig.

En andersom? De nietsvermoedende reiziger die op Rtd uitcheckt bij het paaltje bij uitstappen. Wat gebeurt er dan bij het verlaten van het station?
 

30-01-2016 11:13:06
daniel_ddr
daniel_ddr
Niks, daar is namelijk speciaal een uitzondering voor in het systeem verwerkt. Als je al op hetzelfde station hebt uitgecheckt is het enige wat de poortjes nog doen gewoon open gaan.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

30-01-2016 22:38:44
AgentX
AgentX
En al zouden de poortjes weigeren omdat "U bent al uitgecheckt", dan loop je terug naar een paaltje om in te checken.  

31-01-2016 11:29:44
phantom
phantom
Omslachtig geneuzel als t fout gaat.
Heb je een afspraak ben je blij dat je op het perron al kan uitchecken,kom je bij de uitgang gaat t ding niet open,mag jij geërgerd terug lopen om in te checken en weg is je verbinding,leuk he,mag je als dank nog een keer uitchecken %03%
Zitten daar trouwens geen extra kosten voor de klant aan vast als je door een storing in t systeem heen en weer mag checken ??


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

31-01-2016 16:09:09
drentheicm
drentheicm
Niet zo zeuren om het zeuren Phantom. Je kunt in dat geval gewoon het poortje door, zoals daniel_ddr aangeeft.  

31-01-2016 21:04:34
kleine_man
kleine_man
Hmmm...... Da's nieuw. Ik was altijd in de veronderstelling dat het systeem dan geen incheck kan vinden en dus opnieuw uitcheckt inclusief afschrijving van het starttarief. Ik kan het helaas niet uit proberen.


Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 

31-01-2016 21:51:50
dvdhoven
dvdhoven
Is best mogelijk. De incheckkant is nl wel zo dom. Die kijkt niet of er al een incheck op de kaart staat, maar checkt er gewoon over heen in inclusief opnieuw afschrijven van €10. Dat heb ik zelf meegemaakt. Ik dacht dat er normale in/uitcheck apparatuur in de poortjes zat en dat je - net als bij een paaltje - gewoon aan beide kanten kunt in- en uitchecken. Nee dus. De incheckkant checkt alleen in zonder te kijken of er al een incheck op staat. Goed uiteindelijk had ik geen schade, alles via de servicelijn van NS terug kunnen krijgen.


Dick van den Hoven
 

31-01-2016 21:56:42
daniel_ddr
daniel_ddr
Over die specifieke situatie in Rotterdam stond in elk geval iets in een PDFje van NS met alle mogelijke teksten en meldingen op de displays van OV-chipkaart paaltjes/poortjes. Ik kan dat documentje alleen momenteel even niet terugvinden...


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

15-02-2016 15:41:07
ToH
ToH
Op station Zwolle zijn ze nu aan de centrumzijde begonnen met het plaatsen van de glazen wanden die je ook bij de poortjes aantreft. It giet oan.  

15-02-2016 15:57:58
dh3201
dh3201
Onlangs kwam ik per sprinter uit Nijmegen Goffert aan in Nijmegen en wilde per intercity naar Oss terugreizen.
Omdat ik hierbij dus weer terugreis naar mijn vertrekpunt moest ik dus omchecken (lees: uitchecken en weer inchecken).
Ik dacht in Goffert slim te zijn door alvast voor in de trein te gaan zitten.
Ten eerste reed de sprinter door naar het puntje van het perron 3a.
Op het hele tweede perron zijn geen omcheckpaaltjes te vinden, dus dan maar de tunnel in waar er ééntje staat.
Uitcheck OK
Incheck: bliep: u bent al in/uitgecheckt.
Ja klopt, ik wil nu weer inchecken.
Incheck: bliep: u bent al in/uitgecheckt.
Waarom snapt dat domme ding niet dat ik weer wil INchecken?
Incheck: bliep: u bent al in/uitgecheckt.
Grrrrrrrr.
Dan maar snel de trap op naar het eerste perron gerend, daar wel bij een paaltje kunnen inchecken, en weer snel de trap af, tunnel door, trap op om afgepeigerd bij de intercity naar Oss aan te komen....

Nu heeft Nijmegen op het eerste perron dus wel omcheckpoortjes. Als er geen Veolia zou zijn geweest, zou ik dan nog verder door de stationshal hebben moeten rennen om te kunnen omchecken?

Ook leuk als er om wat voor reden dan ook een stremming van de sporen 1 en 35 zou zijn, en de Veoliatrein naar spoor 3 wordt omgeleidt. Alle reizigers
die met NS willen verderreizen, moeten dan eerst door de tunnel naar spoor 1 terug om daar bij Veolia te kunnen uitchecken en bij NS weer inchecken en vervolgens weer door de tunnel terug naar het tweede perron om weer in de NS trein te stappen.....


Shqiperise-lopers?
 

15-02-2016 16:44:21
train85
train85
Heel simpel er zit 100 sec tussen in en uitchecken op dezelfde paal. Staat in het reglement.  

15-02-2016 16:47:30
dennistd
dennistd
Een trucje om toch direct weer in te kunnen checken is om je id-kaart even voor het paaltje te houden. Je krijgt dan de melding dat het geen ov-chipkaart is (duh..) maar daarna kun je gewoon meteen inchecken.  

15-02-2016 16:52:05
gvttreinen
gvttreinen
Of een ander paaltje gebruiken.  

15-02-2016 17:03:01
train85
train85
Moet je wel goed kijken op welke locatie dat is. Want soms op perrons heb je er maar 1.  

15-02-2016 18:40:44
thom
thom
Simpelweg dus de beveiliging om te zorgen dat de pas niet dubbel gelezen wordt en je dus gelijk weer per ongeluk in/uit checkt.  

15-02-2016 19:51:22
timtrein
timtrein
Het is dat ik niet tot nauwelijks meer per trein reis, anders denk ik dat ik gewoon zonder dat gebliep was overgestapt.  

15-02-2016 19:52:05
AgentX
AgentX
@dennistd Op je ID-kaart reageren de chiplezers al geruime tijd niet meer. Je hebt echt een tweede kaart nodig voor dat trucje.  

15-02-2016 21:36:45
dennistd
dennistd
Dan is het mijn rijbewijs, of een combinatie van die twee. Hou altijd mijn portemonnee zonder ov-chipkaart er voor namelijk, en meer pasjes met een chip zitten daar niet in (het werkte ook al voor de nfc-bankpas namelijk).  

16-02-2016 11:27:40
dh3201
dh3201
De beveiliging om te zorgen dat de pas niet dubbel gelezen wordt en je dus gelijk weer per ongeluk in/uit checkt kan ik mee inkomen, maar 100 seconden is dan wel heel erg lang. Hoeveel reizigers zullen na 99 seconden perongeluk weer inchecken terwijl ze alleen maar wilde uitchecken?

Op grotere stations werkt een andere paal inderdaad wel binnen die tijd (alleen ontbreekt dus in Nijmegen een dichtbij het tweede perron bevindenden tweede paal. Er staat maar één paal in de tunnel en geen op het tweede perron).
Op kleinere stations werkt het bij een andere paal binnen die tijd ook niet.
Ook op de andere paal volgt de melding dat je al bent in/uitgecheckt.


Shqiperise-lopers?
 

16-02-2016 12:09:41
rolandrail
rolandrail
Quote
dh3201 (di 16 feb 2016 11:27:40 https://www.somda.nl/forum/12836/p568715/): De beveiliging om te zorgen dat de pas niet dubbel gelezen wordt en je dus gelijk weer per ongeluk in/uit checkt kan ik mee inkomen, maar 100 seconden is dan wel heel erg lang. Hoeveel reizigers zullen na 99 seconden perongeluk weer inchecken terwijl ze alleen maar wilde uitchecken?
Relatief veel. Ik zie het elke dag gebeuren dat ze het nog eens doen b.v. voor saldo checken of uit onzekerheid of die het wel gedaan heeft. Tegenovergestelde zie ik ook elke dag: mensen die inchecken en gewoon doorlopen ondanks het foutsignaal.
 

16-02-2016 14:31:02
reisthijs
reisthijs
Quote
dh3201 (ma 15 feb 2016 15:57:58 https://www.somda.nl/forum/12836/p568610/): Nu heeft Nijmegen op het eerste perron dus wel omcheckpoortjes. Als er geen Veolia zou zijn geweest, zou ik dan nog verder door de stationshal hebben moeten rennen om te kunnen omchecken?
Inderdaad. Want NS plaatst geen paaltjes voor omchecken van NS naar NS. Men gaat er immers van uit dat alle reizigers de gebruikelijke reisroutes volgen zoals de reisplanner ze geeft.
 

16-02-2016 19:59:19
AgentX
AgentX
Maar dan vergeten ze wel de reizigers die dagelijks twee keer omchecken van korting naar vol tarief en vice versa.  

16-02-2016 22:17:44
ToH
ToH
Terug naar de poortjes? Cc. Moderators  

07-03-2016 20:42:34
ToH
ToH
https://twitter.com/NS_zwolle/status/706778346588413952

Noordzijde van Zwolle moet er ook aan geloven. 't Is te zien dat er NS-poortjes komen en "blanco"-poortjes voor Arriva.
 

07-03-2016 21:16:02
daniel_ddr
daniel_ddr
In Amersfoort zouden de poortjes per 1 april in gebruik moeten gaan, nu al zijn van enkele poortjes de stickers dat ze buiten gebruik zijn af trouwens.
Bijzonder geval hier is dat er ook een cico geplaatst is in restaurant perron 4/5 zodat bezoekers met chipkaart daar kunnen uitchecken ( http://www.ad.nl/ad/nl/31848/Amersfoort/article/detail/4228808/2016/01/20/NS-paal-niet-op-maar-iacute-n-Perron.dhtml )
Reserverende gasten zonder chipkaart kunnen middels het scannen van de reservering door de poortjes.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl