OV-chipkaartpoortjes
Forum: Algemeen - Algemeen
12-08-2015 15:06:41
dh3201
dh3201
Quote
mren (wo 12 aug 2015 13:30:51 https://www.somda.nl/forum/12836/p548792/): Actuele stand poortjes Amersfoort: https://www.facebook.com/nvbs.voorzitter

Niks te zien daar %03%


Shqiperise-lopers?
 

12-08-2015 19:09:56
thom
thom
Ik zie toch duidelijk als eerste post;
"Poortjesplaatserij te Amersfoort in volle gang vandaag. — bij Station Amersfoort."

Quote
gvttreinen (wo 22 jul 2015 09:51:10 https://www.somda.nl/forum/12836/p546821/): Toegangspassen...brrr, als er iets totaal overbodig in het OVC gebeuren is verzonnen dan zijn het wel de OVC toegangspassen.
Bron voor fraude, ergernis en verspilde gelden.

Overbodig is zeker niet, met besloten vervoer, internationale treinen, reizend spoorweg personeel etc heb je zulks zeker nodig.
Maar je moet zulks niet gebruiken voor dingen waar het niet voor bedoeld is...

Laatst bewerkt door thom op 12-08-2015 19:16
 

12-08-2015 19:55:59
tochjo
tochjo
Quote
thom (wo 12 aug 2015 19:09:56 https://www.somda.nl/forum/12836/p548826/): Ik zie toch duidelijk als eerste post;
"Poortjesplaatserij te Amersfoort in volle gang vandaag. — bij Station Amersfoort."

Ik vermoed dat dh3201 samen met ondergetekende één van de weinige stervelingen is die nog geen Facebookaccount heeft, daarom niet kan inloggen en dus ook geen berichten ziet.
 

12-08-2015 20:02:41
AgentX
AgentX
Nou, het bericht is openbaar dus je zou het gewoon moeten kunnen zien.  


12-08-2015 20:07:30
mren
mren
Klopt, was op weg naar overleg dus had even geen tijd om foto-uploaddienst te gebruiken.  

12-08-2015 21:52:25
mhlvdijk
mhlvdijk
Gisteren een rit Middelburg, Almere Buiten gemaakt. Zou 15,20 euro moeten kosten. Door een stremming bij Lage Zwaluwe ben ik via 's Hertogenbosch, Utrecht en Weesp gereisd. Bij Weesp dacht ik even in de 10 minuten overstaptijd op het stationsplein te gaan kijken i.p.v. een dood perron te bezichtigen.
Betaalde mooi 14,90+2,80 en dus twee aparte reizen. Dit terwijl ik nog geen vijf minuten op het plein ben geweest.

Is dit een fout in het systeem? Er zou toch minstens een overstap gerekend moeten worden? Er is een mail naar NS onderweg....
 

12-08-2015 22:07:14
tochjo
tochjo
Quote
AgentX (wo 12 aug 2015 20:02:41 https://www.somda.nl/forum/12836/p548840/): Nou, het bericht is openbaar dus je zou het gewoon moeten kunnen zien.

Toch is dat dus niet zo.
 

13-08-2015 00:20:05
279
279
op moment van schrijven verschijnt na het klikken op de link:

Nvbs Voorzitter
is op Facebook.
Registreer je vandaag nog bij Facebook zodat je in contact kunt komen met Nvbs.

geen berichten...
(en ja : ik heb wel FB).
 

13-08-2015 00:28:27
Amazonous
Amazonous
https://scontent.xx.fbcdn.net/hphotos-xft1/t31.0-8/11705508_413570722176517_1957752470827900967_o.jpg  

13-08-2015 08:23:28
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
mren (wo 12 aug 2015 13:30:51 https://www.somda.nl/forum/12836/p548792/): Actuele stand poortjes Amersfoort: https://www.facebook.com/nvbs.voorzitter
Die stand is inmiddels niet meer actueel: vanmorgen was men bezig met de tweede helft (van het brede poortje tot aan de toekomstige service & alarmzuil. Resteert dus nog een klein stukje tussen die zuil en de loketten.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

13-08-2015 09:16:58
ToH
ToH
Dat zal dan wel voor de toekomstige CXX poortjes zijn.  

13-08-2015 09:48:07
daniel81
daniel81
Quote
mhlvdijk (wo 12 aug 2015 21:52:25 https://www.somda.nl/forum/12836/p548865/): Gisteren een rit Middelburg, Almere Buiten gemaakt. Zou 15,20 euro moeten kosten. Door een stremming bij Lage Zwaluwe ben ik via 's Hertogenbosch, Utrecht en Weesp gereisd. Bij Weesp dacht ik even in de 10 minuten overstaptijd op het stationsplein te gaan kijken i.p.v. een dood perron te bezichtigen.
Betaalde mooi 14,90+2,80 en dus twee aparte reizen. Dit terwijl ik nog geen vijf minuten op het plein ben geweest.

Is dit een fout in het systeem? Er zou toch minstens een overstap gerekend moeten worden? Er is een mail naar NS onderweg....


Nee, want een overstap vindt altijd binnen de poortjes plaats (uitgezonderd Hvs waar je een bladzijde terug uitvoerig over kunt lezen, daar worden ook ten onrechte 2 aparte reizen berekend).
 

13-08-2015 09:50:46
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
AlexH (do 13 aug 2015 09:16:58 https://www.somda.nl/forum/12836/p548899/): Dat zal dan wel voor de toekomstige CXX poortjes zijn.
Die zal je in Amf niet nodig gaan hebben. De proef met niet meer om hoeven checken op de Valleilijn gaat immers van start op het moment dat de poortjes in Amf sluiten.
Het leek er eerst nog op dat we hier ook een constructie met paaltjes tussen de poortjes zouden krijgen als in Zl, maar de sporen van dummy-paaltjes zijn inmiddels verdwenen.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

13-08-2015 11:42:10
rolandrail
rolandrail
Quote
mren (wo 12 aug 2015 13:30:51 https://www.somda.nl/forum/12836/p548792/): Actuele stand poortjes Amersfoort: https://www.facebook.com/nvbs.voorzitter
"Deze inhoud is momenteel niet beschikbaar" , en ja ik heb ingelogd op FB.

Laatst bewerkt door moderator op 13-08-2015 12:06, reden: Kan het ff wat vriendelijker ;)
 

13-08-2015 12:02:32
john2
john2
Quote
mhlvdijk (wo 12 aug 2015 21:52:25 https://www.somda.nl/forum/12836/p548865/): Gisteren een rit Middelburg, Almere Buiten gemaakt. Zou 15,20 euro moeten kosten. Door een stremming bij Lage Zwaluwe ben ik via 's Hertogenbosch, Utrecht en Weesp gereisd. Bij Weesp dacht ik even in de 10 minuten overstaptijd op het stationsplein te gaan kijken i.p.v. een dood perron te bezichtigen.
Betaalde mooi 14,90+2,80 en dus twee aparte reizen. Dit terwijl ik nog geen vijf minuten op het plein ben geweest.

Is dit een fout in het systeem? Er zou toch minstens een overstap gerekend moeten worden? Er is een mail naar NS onderweg....

Heb je soms uit en in gecheckt?
 

13-08-2015 12:08:04
sfj
Hoe wil je anders door de poortjes heen John, even nadenken voor je post aub


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

13-08-2015 12:18:17
john2
john2
Met excuus, er over heen gelezen dat er op het stationsplein was gekeken. Wij zijn maar allemaal mensen met ook onze fouten.  

13-08-2015 13:49:06
reisthijs
reisthijs
Quote
daniel81 (do 13 aug 2015 09:48:07 https://www.somda.nl/forum/12836/p548901/): Nee, want een overstap vindt altijd binnen de poortjes plaats (uitgezonderd Hvs waar je een bladzijde terug uitvoerig over kunt lezen, daar worden ook ten onrechte 2 aparte reizen berekend).
Binnen 35 minuten uit- en inchecken hoort een overstap te zijn. Daarvoor hoeft het toch niets uit te maken of dit bij paaltjes of poortjes gebeurt?

De situatie zoals in Hvs geeft alleen problemen als je reis begon in de daluren en je overstapt tijdens de spits.
 

13-08-2015 14:01:55
mhlvdijk
mhlvdijk
precies dat dacht ik ook. ook op Almere Centrum wel eens uitgecheckt, tot de conclusie gekomen dat de bus net weg was en dus de trein weer gepakt: dat gaat altijd goed.
Verder blijft het natuurlijk bizar dat je niet je reis langer dan een half uur kunt onderbreken...
 

13-08-2015 17:07:06
tochjo
tochjo
Quote
mhlvdijk (wo 12 aug 2015 21:52:25 https://www.somda.nl/forum/12836/p548865/): Gisteren een rit Middelburg, Almere Buiten gemaakt. Zou 15,20 euro moeten kosten. Door een stremming bij Lage Zwaluwe ben ik via 's Hertogenbosch, Utrecht en Weesp gereisd. Bij Weesp dacht ik even in de 10 minuten overstaptijd op het stationsplein te gaan kijken i.p.v. een dood perron te bezichtigen.
Betaalde mooi 14,90+2,80 en dus twee aparte reizen. Dit terwijl ik nog geen vijf minuten op het plein ben geweest.

Is dit een fout in het systeem? Er zou toch minstens een overstap gerekend moeten worden? Er is een mail naar NS onderweg....

Zat er toevallig meer dan zes uur tussen je allereerste incheck en je laatste incheck te Weesp? Een reis bij NS mag maximaal zes uur duren. Na die zes uur wordt een nieuwe incheck niet meer gezien als overstap, maar als nieuwe reis. Dit wordt niet bijzonder helder gecommuniceerd (in http://www.ns.nl/binaries/content/assets/NS/reizigers/voorwaarden/avr2014.pdf spreekt artikel 3.4 over de grens van zes uur en in http://www.ns.nl/binaries/content/assets/NS/nieuwe-portfolio/22241-spdf-nsr-voorwaarden-abonnementen-consumenten-a4_v2.pdf staat er in artikel 4.1 iets over zes uur).

In de praktijk wordt dit echter wel gehandhaafd. Vandaag ben ik zelf met Dal Vrij op pad geweest: om 9.02 mijn eerste check-in, onderweg na een check-uit wordt een check-in steeds gezien als een overstap, tot mijn laatste check-in te Rtd om circa 15.45. Toen geen overstap meer volgens het scherm, dus gewoon een nieuwe reis.
 

13-08-2015 17:08:42
kleine_man
kleine_man
Tenzij er in die tijd een tijdgrens ligt. 1600 Uur. Daarbij is Weesp geen logisch punt en ziet het systeem het dus als een omreis. Geld terugvragen via klantenservice en een klacht indienen bij rover/ovloket.  

13-08-2015 17:47:53
tochjo
tochjo
Reageer je op mijn bericht?  

13-08-2015 21:15:37
kleine_man
kleine_man
Nee, op mhlvdijk. Was ik vergeten erbij te zetten


Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 

13-08-2015 21:57:48
daniel_ddr
daniel_ddr
In Amersfoort staat sinds vandaag de hele poortjesrij aan de centrumkant van het station er. Naast de loketten en de AKO zit nog een opening maar vermoed dat daar een glaswandje komt want nog een poortje zou niet passen (komt dan half voor de deur van het loket uit)


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

13-08-2015 22:16:24
ToH
ToH
Staan de poortjes alleen aan de winkeltjeskant of ook al aan de andere kant?  

13-08-2015 22:26:33
broek53
broek53
Aan de andere kant van de traverse staat nog niets.  

13-08-2015 22:29:00
mren
mren
Wel voorbereidingshandelingen, dus er is wel te zien dat ze een aantal meters voor de trappen en AH komen te staan. Is ook ruimte zat daar.  

14-08-2015 06:40:55
mdeen
mdeen
Quote
kleine_man (do 13 aug 2015 17:08:42 https://www.somda.nl/forum/12836/p548937/): Tenzij er in die tijd een tijdgrens ligt. 1600 Uur. Daarbij is Weesp geen logisch punt en ziet het systeem het dus als een omreis. Geld terugvragen via klantenservice en een klacht indienen bij rover/ovloket.

Hoezo is Weesp geen logisch punt tussen Middelburg en Almere Buiten? Het ligt precies op de route en je mag gewoon je reis onderbreken dus ik zie even niet waarom uit- en inchecken in Weesp direkt als een nieuwe reis gezien zou worden.
Dat zou dus op elk station mis gaan?
 

14-08-2015 10:46:08
reisthijs
reisthijs
Je mag niet "gewoon je reis onderbreken" als je op saldo reist, uitchecken is het einde van een rit dus een onderbroken reis bestaat uit twee ritten.

Dankzij de overstapregeling kan een korte 'onderbreking' nu wel als overstap gerekend worden waardoor je goedkoper uit zou moeten zijn dan twee echt losse ritten.
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


14-08-2015 12:12:13
mdeen
mdeen
Ja, dat klopt. Met de OV-Chipkaart zijn de reisregels weer ten nadele van de reiziger aangepast dat hij niet onbeperkt (op een dag) zijn reis mag onderbreken. Waarom snap ik niet. Maar afgezien daarvan zou het dus ook niet fout moeten gaan als je maar een half uur je reis onderbreekt en zou het op elk ander station op dezelfde manier fout (of goed) moeten gaan als op Weesp. Dat dit op Weesp gebeurt en niet op andere stations zou gebeuren betekent dat er ergens iets mis is.  

15-08-2015 16:03:55
koetszy
koetszy
Quote
tochjo (do 13 aug 2015 17:07:06 https://www.somda.nl/forum/12836/p548936/)
In de praktijk wordt dit echter wel gehandhaafd. Vandaag ben ik zelf met Dal Vrij op pad geweest: om 9.02 mijn eerste check-in, onderweg na een check-uit wordt een check-in steeds gezien als een overstap, tot mijn laatste check-in te Rtd om circa 15.45. Toen geen overstap meer volgens het scherm, dus gewoon een nieuwe reis.


Sorry voor het off-topic gaan maar dit is toch wel gek. Als je deze vraag:

"Ik reis binnenkort, volledig in de daluren, met een Dal Voordeelkaart, van Groningen via Amsterdam Centraal, Dordrecht, Roermond, Venlo en Nijmegen weer naar Groningen. Mijn overstappen zijn overal korter dan 35 minuten. "Vroeger" kocht ik hiervoor een dagkaart met 40% korting voor ca. € 25, of een rondreiskaartje.

Klopt het dat ik nu, in combinatie met de Lange afstandskorting die tegenwoordig bij elke treinvervoerder geldt, ik maximaal € 15,40 kwijt ben voor deze reis? De reisplanner geeft uiteraard geen uitsluitsel voor enigszins lastigere reizen....

Zie de tabel op http://www.ns.nl/binaries/content/assets/NS/tariefinformatie/2015/prijzen-enkele-reizen-reizen-op-saldo-reizen-op-rekening.pdf voor dit bedrag.

Het lijkt mij een logische redenering maar ik vraag me af of NS hier inhoudelijk op kan reageren voordat ik het uitprobeer en toch véél meer kwijt ben voor deze reis."

rechtstreeks aan de NS Klantenservice (email via EVA) stuurt krijg je dit, na enig aandringen, als antwoord:

"Onder de door u genoemde voorwaarden zou u inderdaad € 15,40 betalen. Verdere informatie is voor mij ook moeilijk te verkrijgen met betrekking tot prijsbepaling. "

Ik heb het nog niet geprobeerd, ik ben eigenlijk blij dat jij dat gedaan hebt, maar dit antwoord strookt niet met jouw ervaring.

Er wordt volgens mij nergens gecommuniceerd dat je reis niet meer dan 6 uur mag duren maar dat kan ik mis hebben...
 

15-08-2015 16:33:53
tochjo
tochjo
Als de laatste check-in in Nijmegen binnen zes uur na de eerste check-in in Groningen plaatsvindt, wat volgens mij net moet lukken, denk ik inderdaad dat je ongeveer 15,40 euro voor de reis betaalt. In Mijn NS zie ik van mijn reizen met Dal Vrij ook dat de afzonderlijke delen als overstap gezien worden, en bij het laatste deel staat keurig "Tariefeenheden bij einde: 383". Eén lange reis dus. Zou de laatste incheck in Nijmegen net buiten de zes uur vallen, dan verwacht ik dat je weer een nieuwe reis begint en opnieuw begint met betalen als had je de reis tot Venlo niet gemaakt.

Ik denk niet dat het totaalbedrag precies op 15,40 euro uitkomt, omdat je met meerdere vervoerders reist en het dan wel wat ingewikkelder wordt qua prijsberekening. Maar zo om en nabij dat bedrag zal het wel zijn, verwacht ik.

De grens van zes uur wordt genoemd in enkele productvoorwaarden, zie links in mijn vorige bericht. NS schrijft bijvoorbeeld dat na zes uur het instaptarief wordt ingehouden als niet binnen die tijd wordt uitgecheckt. Daaruit zou je kunnen afleiden dat na die zes uur een nieuwe reis begint.
 

16-08-2015 11:16:41
john2
john2
Waar kan ik die product voorwaarden vinden? Wil toch weten waarom de grens van 6 uur wordt gesteld.  

16-08-2015 12:12:33
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Zie het bericht van tochjo van Donderdag 13 aug 2015 - 17:07:06 (zoals hij zelf ook al aangaf).  

16-08-2015 12:24:31
john2
john2
Sleutelman, dank voor je geheugensteun.  

18-08-2015 12:36:43
Lovers83
Lovers83
Gvc krijgt naar verwachting niet eerder dan 2019 de felbegeerde poortjes >> http://www.nu.nl/binnenland/4108270/deel-haag-cs-moet-verbouwd-worden-ov-poortjes.html  

19-08-2015 00:08:57
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Ik vroeg me al af wanneer dit in het nieuws kwam... in de huidige opzet zijn poortjes (behalve aan de zijde van het prins Bernhardviaduct) onmogelijk... maar zoals ik het lees willen ze de perrons verlengen zodat er meer ruimte is aan de halzijde. Dat betekent dus een kleiner emplacement en dan kan er mooi worden gesneden in de wissels... of denk ik nu te veel in complottheoriën?

Laatst bewerkt door SleutelMan op 19-08-2015 00:09
 

19-08-2015 06:47:32
mdeen
mdeen
Ik weet niet hoe ik het moet lezen. Aan de hal zou dus niks gedaan worden, ik lees eerder dat de perrons aan de buitenkant verlengd gaan worden.
Ik ben ook benieuwd hoe de poortjes worden opgesteld. Op de perrons tussen de sporen zodat je elke keer dat je van een perron af komt moet uitchecken? Dat zou de slechtst denkbare oplossing zijn (wel geheel in stijl het OV-Chipkaartproject overigens).
 

19-08-2015 08:05:31
daniel_ddr
daniel_ddr
Nee, de perrons worden aan de buitenkant verlengd en aan de halkant ingekort. Dat zou dus betekenen dat de poortjes op een lange rij kunnen komen waar nu de perrons eindigen en dat je alsnog binnen de poortjes kunt overstappen.

Hierdoor komen de perrons op Gvc dus steeds verder van de hal af te liggen. Nog even en je staat er buiten op je trein te wachten en hebt ´n extra grote stationshal onder het busplaform


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

19-08-2015 08:30:48
ToH
ToH
Wat me wel opviel is dat er al poortjes staan op Gvc bij de trappen omhoog naar het busplatform (?) aan de achterzijde van de perrons.  

19-08-2015 21:32:42
wattman
wattman
Niet naar het busplatform, maar naar het voetpad op het Prins Bernhardviaduct. Die staan er al heel lang.  

20-08-2015 10:16:48
ToH
ToH
Vanaf 14 september wil de NS de poortjes gaan sluiten op station Asb.  

20-08-2015 21:03:37
reisthijs
reisthijs
Wanneer krijgen de poortjes daar barcodescanners?  

20-08-2015 22:15:39
ToH
ToH
@reisthijs Dat zal tzt gebeuren. In ieder geval vóór de ingebruikstelling.  

24-08-2015 17:09:07
rysz
rysz
Quote
mhlvdijk (wo 12 aug 2015 21:52:25 https://www.somda.nl/forum/12836/p548865/): Gisteren een rit Middelburg, Almere Buiten gemaakt. Zou 15,20 euro moeten kosten. Door een stremming bij Lage Zwaluwe ben ik via 's Hertogenbosch, Utrecht en Weesp gereisd. Bij Weesp dacht ik even in de 10 minuten overstaptijd op het stationsplein te gaan kijken i.p.v. een dood perron te bezichtigen.
Betaalde mooi 14,90+2,80 en dus twee aparte reizen. Dit terwijl ik nog geen vijf minuten op het plein ben geweest.

Is dit een fout in het systeem? Er zou toch minstens een overstap gerekend moeten worden? Er is een mail naar NS onderweg....


Vanuit mijn ervaring en kennis als actief Rover-lid op het gebied van de OV-chipkaart kan ik zeggen dat er hier iets fout gegaan moet zijn (of in ieder geval sprake van een ongewenst effect). Zowel de 14,90 als de 2,80 zijn met 40%-korting, dus er is geen sprake van de knip tussen dal en spits. Weesp ligt op de kortste route van Middelburg naar Almere, dus er is ook geen sprake van een "omreis-overstap". Hooguit inderdaad dat je langer dan 6 uur over je reis gedaan hebt, maar dat is iets waar wij ook niet blij mee zijn. Met een éénmalige chipkaart is die beperking er namelijk niet, maar die zijn niet te koop met korting.

Dus mocht NS niet thuis geven, inderdaad graag een klacht bij Rover/OV-loket
 

31-08-2015 18:56:44
Sietse
Sietse
Vandaag zijn ze begonnen met plaatsen van NS-poortjes in de perrontunnel van Arnhem. Geen idee of de Arriva/Breng-paaltjes ook poortjes worden of dat deze paaltjes nog verplaatst worden. Ze zijn in ieder geval ook achter het hek verdwenen.  

01-09-2015 08:32:12
albertjan9
albertjan9
Worden dat hoge of lage poortjes?  

01-09-2015 16:43:14
pjkleton
pjkleton
In Leiden Centraal zijn de afgelopen maand Augustus de poortjes niet gesloten, zoals eerst aangekondigd was.
Peter
 

01-09-2015 18:19:54
AgentX
AgentX
Dat kan ik bevestigen, de poortjes stonden er gisterenmiddag, toen ik er was, open.  

02-09-2015 07:28:36
kleine_man
kleine_man
@Albertjan9: er liggen nu een hoop kabels. Dus je moet nog even geduld hebben.  

09-09-2015 12:30:01
albertjan9
albertjan9
Quote
Sietse (ma 31 aug 2015 18:56:44 https://www.somda.nl/forum/12836/p550901/): Vandaag zijn ze begonnen met plaatsen van NS-poortjes in de perrontunnel van Arnhem. Geen idee of de Arriva/Breng-paaltjes ook poortjes worden of dat deze paaltjes nog verplaatst worden. Ze zijn in ieder geval ook achter het hek verdwenen.


Ook aan de Sonsbeekzijde is men begonnen met het plaatsen van poortjes; helft van de paaltjes is hier weggehaald en er staan hekken op die plaats.
 

11-09-2015 16:46:25
ToH
ToH
Vandaag heb ik een vijftal poortjes zien staan aan de Piet Mondriaanzijde van Amf. Van station ri. Piet Mondriaanplein staan de vijf poortjes aan de linkerkant tot ongeveer de helft van de passage.  

11-09-2015 18:59:40
Roy
Roy
Poortjes in dv staan alweer een tijdje, nog steeds uit. Vandaag waren ze bezig een glazen deur te monteren. Opvallend blijft dat aan de stadszijde lage poortjes staan en aan de andere kant hoge poortjes.  

11-09-2015 19:15:41
dvdhoven
dvdhoven
Dat houdt verband met het monumentale karakter van het stationsgebouw.


Dick van den Hoven
 


11-09-2015 20:21:53
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
AlexH (vr 11 sep 2015 16:46:25 https://www.somda.nl/forum/12836/p552136/): Vandaag heb ik een vijftal poortjes zien staan aan de Piet Mondriaanzijde van Amf. Van station ri. Piet Mondriaanplein staan de vijf poortjes aan de linkerkant tot ongeveer de helft van de passage.
Dat is inmiddels al een aantal weken de situatie. Ook aan de centrumzijde ligt de boel al een tijd stil en zit er nog altijd een gat tussen poortjes en loket en poortjes en broodzaak.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

15-09-2015 10:32:05
marciekemp
marciekemp
Te Ah komen naast poortjes van NS ook poortjes van Arriva/Breng te staan... het kan dus wel  

15-09-2015 11:11:43
nickeyboy
nickeyboy
Een snel plaatje in de stationshal https://lh3.googleusercontent.com/-UHrgoPOsjI0/VffgbxHFQmI/AAAAAAAAWEk/S_r2_9d7bhM/s800-Ic42/12003031_10205110008091369_8825564095043428884_n.jpg  

15-09-2015 11:40:30
daniel_ddr
daniel_ddr
Hoe zie je aan dat poortje dat het een Arriva/Breng poortje is en er niet gewoon nog een gele sticker ontbreekt?


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

15-09-2015 12:11:01
nickeyboy
nickeyboy
omdat er andere lezers opzitten dan de NS gebruikt, en omdat ik dit heb gecheckt bij de vervoerders via Twitter  

15-09-2015 14:58:42
albertjan9
albertjan9
Lage poortjes dus. Heeft iemand een idee hoe lang het hele traject van poortjes plaatsen gemiddeld duurt?

Laatst bewerkt door albertjan9 op 15-09-2015 14:59
 

15-09-2015 15:17:14
broek53
broek53
Scroll eens een kilometertje terug in dit topic  

15-09-2015 16:06:40
yappa
yappa
Overigens is ook in Bkl begonnen met het plaatsen van poortjes. Duidelijk een P&R-locatie in opkomst, een jaar geleden was er nog geen enkele sprake van plannen om Bkl te sluiten.  

17-09-2015 19:45:23
ToH
ToH
Op Asd zijn de poortjes bij spoor 1 gesloten. De rest van de poortjes in de tunnels zijn nog open.  

19-09-2015 17:23:32
ToH
ToH
Hierbij een foto van de situatie in Asd.

https://flic.kr/p/yMVTPp
 

22-09-2015 12:19:54
ToH
ToH
De poortjes in Asd krijgen nieuwe frontjes.
https://flic.kr/p/yWG3CR
 

22-09-2015 12:27:03
cuneo56
cuneo56
Is op jouw foto de linker geen Barcode geschikte kaartlezer?  

22-09-2015 12:49:39
ToH
ToH
@cuneo56, jawel. De nieuwe frontjes hebben ook barcodescanners.  

22-09-2015 12:51:22
martijn
martijn
In Dv zijn inmiddels bijna alle tijdelijke palen weggehaald en kan men de lezers die bij de (nog openstaande) poortjes horen, gebruiken.

Update: de tijdelijke palen zijn weg en de oude palen die er nog staan, werken niet meer.

Laatst bewerkt door martijn op 23-09-2015 07:29
 

28-09-2015 08:01:29
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
AlexH (vr 11 sep 2015 16:46:25 https://www.somda.nl/forum/12836/p552136/): Vandaag heb ik een vijftal poortjes zien staan aan de Piet Mondriaanzijde van Amf. Van station ri. Piet Mondriaanplein staan de vijf poortjes aan de linkerkant tot ongeveer de helft van de passage.
Vanmorgen bleek dat dit het definitieve aantal is. Vanaf die vijf poortjes is nu een schuine glazen wand geplaatst richting de hoek van de traverse. De AH to Go ligt op deze manier dus binnen het poortjesgebied.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

28-09-2015 08:44:27
bacr
bacr
Quote
De AH to Go ligt op deze manier dus binnen het poortjesgebied.

Op Utrecht Centraal liggen de winkels ook allemaal binnen het poortjesgebied, als dat er komt.
Op Den Haag Centraal ligt juist alles buiten het poortjesgebied, als dat er daar komt....
Lekker consequent, ook ten behoeve van de diverse ondernemers (als daar nog plek voor is buiten de franchises van NS Retail of hoe dat ook moge heten).
 

28-09-2015 10:04:34
marciekemp
marciekemp
In Ah zijn vandaag ook de 1e poortjes in gebruik genomen, die van NS wel te verstaan, de poortjes van Arriva zijn nog niet in gebruik, en achter de poortjes zijn dan ook gewone in en uitcheck paaltjes geplaatst  

28-09-2015 10:23:31
john2
john2
Quote
bacr (ma 28 sep 2015 08:44:27 https://www.somda.nl/forum/12836/p553697/):
Quote
De AH to Go ligt op deze manier dus binnen het poortjesgebied.

Op Utrecht Centraal liggen de winkels ook allemaal binnen het poortjesgebied, als dat er komt.
Op Den Haag Centraal ligt juist alles buiten het poortjesgebied, als dat er daar komt....
Lekker consequent, ook ten behoeve van de diverse ondernemers (als daar nog plek voor is buiten de franchises van NS Retail of hoe dat ook moge heten).

Ik neem aan dat het personeel van de winkels die binnen de poortjes liggen via een achteringang, buiten de poortjes hun winkels binnen kunnen komen. Dit ook voor de leveranciers die deze winkels bevoorraden. Evenals voor de postbodes en koeriers die post brengen.
 

28-09-2015 10:29:33
daniel81
daniel81
Dat zal lang niet altijd kunnen. Er zijn ook genoeg stations met een Kiosk op het perron, de enige manieren om daar buiten de poortjes om te komen is per helicopter of na een flinke wandeling over de rails%08%
O ja, instappen op een poortjesloos station zou ook nog kunnen maar dan heb je alsnog een chipkaart als vervoerbewijs nodig

Dus dat is gewoon maatwerk.

Laatst bewerkt door daniel81 op 28-09-2015 10:30
 

28-09-2015 10:44:21
reisthijs
reisthijs
Quote
bacr (ma 28 sep 2015 08:44:27 https://www.somda.nl/forum/12836/p553697/): Op Utrecht Centraal liggen de winkels ook allemaal binnen het poortjesgebied, als dat er komt.
Niet allemaal, er zijn hier winkels (bijv. AH to Go) met een 'bij-winkel' buiten het poortjesgebied.
 

28-09-2015 10:47:42
martijn
martijn
Quote
daniel81 (ma 28 sep 2015 10:29:33 https://www.somda.nl/forum/12836/p553719/): Dat zal lang niet altijd kunnen. Er zijn ook genoeg stations met een Kiosk op het perron, de enige manieren om daar buiten de poortjes om te komen is per helicopter of na een flinke wandeling over de rails%08%
O ja, instappen op een poortjesloos station zou ook nog kunnen maar dan heb je alsnog een chipkaart als vervoerbewijs nodig

Dus dat is gewoon maatwerk.


Alsof het personeel ook ingevlogen wordt. Er zijn overal wel bruikbare toegangen tot stationshallen en de perrons.
 

28-09-2015 11:25:31
john2
john2
Bruikbare ingangen die ook gebruik kunnen worden door NS, Prorail, NedTrain en schoonmaak personeel.  

28-09-2015 11:52:09
bacr
bacr
Quote
reisthijs (ma 28 sep 2015 10:44:21 https://www.somda.nl/forum/12836/p553721/):
Quote
bacr (ma 28 sep 2015 08:44:27 https://www.somda.nl/forum/12836/p553697/): Op Utrecht Centraal liggen de winkels ook allemaal binnen het poortjesgebied, als dat er komt.
Niet allemaal, er zijn hier winkels (bijv. AH to Go) met een 'bij-winkel' buiten het poortjesgebied.


Laat ik het er dan op houden dat vrijwel alle belangrijke winkels binnen het poortjesgebied komen. Er is een achterkantwinkeltje van de AH-to-go aan de stadstraverse. Burger King en Smullers hebben een van het reguliere restaurant met een glazen wand afgescheiden balie voor stadstraversewandelaars; daar moet je een tijdje staan zwaaien en roepen naar het personeel voor je wordt opgemerkt en geholpen; de echte klanten komen meest vanuit het station.
Het is een gedrocht van een oplossing....
 

28-09-2015 12:56:43
Sietse
Sietse
Quote
marciekemp (ma 28 sep 2015 10:04:34 https://www.somda.nl/forum/12836/p553714/): In Ah zijn vandaag ook de 1e poortjes in gebruik genomen, die van NS wel te verstaan, de poortjes van Arriva zijn nog niet in gebruik, en achter de poortjes zijn dan ook gewone in en uitcheck paaltjes geplaatst

Die Arriva paaltjes stonden toen ik voorbij kwam rond 11 uur op zwart.
De poortjes zijn trouwens nog vrij slecht te onderscheiden, op de Arriva poortjes heeft men een papiertje geplakt met handgeschreven 'Arriva' erop.
 

28-09-2015 13:01:52
waalkade
waalkade
In Dtc zag ik onlangs nog een paaltje met Syntus erop, kennelijk was de erover geplakte sticker versleten.  

28-09-2015 19:23:30
thom
thom
Quote
bacr (ma 28 sep 2015 08:44:27 https://www.somda.nl/forum/12836/p553697/):
Quote
De AH to Go ligt op deze manier dus binnen het poortjesgebied.

Op Utrecht Centraal liggen de winkels ook allemaal binnen het poortjesgebied, als dat er komt.
Op Den Haag Centraal ligt juist alles buiten het poortjesgebied, als dat er daar komt....
Lekker consequent, ook ten behoeve van de diverse ondernemers (als daar nog plek voor is buiten de franchises van NS Retail of hoe dat ook moge heten).

Aleens bedacht dat ook geen enkel station in NL hetzelfde heeft, en de inrichting vaak zo ontstaan is vanuit het verleden...? Natuurlijk kun je daar nooit één lijn in trekken...

Daarnaast hebben we het over winkels waar het gros van de klanten daadwerkelijk treinreiziger zijn, dus niet zo gek dat daar ook het meest naar gekeken wordt.

Dat die Smullers en Burger King wel een balie hebben buiten het OV gebied waar ze vervolgens hun klanten half negeren zegt meer over de instelling van die zaak/personeel dan over het ontwerp van de zaak tov het OV chipkaart gebied.

Laatst bewerkt door thom op 28-09-2015 19:24
 

28-09-2015 21:35:35
Z2N
Z2N
Quote
martijn (ma 28 sep 2015 10:47:42 https://www.somda.nl/forum/12836/p553723/):
Quote
daniel81 (ma 28 sep 2015 10:29:33 https://www.somda.nl/forum/12836/p553719/): Dat zal lang niet altijd kunnen. Er zijn ook genoeg stations met een Kiosk op het perron, de enige manieren om daar buiten de poortjes om te komen is per helicopter of na een flinke wandeling over de rails%08%
O ja, instappen op een poortjesloos station zou ook nog kunnen maar dan heb je alsnog een chipkaart als vervoerbewijs nodig

Dus dat is gewoon maatwerk.


Alsof het personeel ook ingevlogen wordt. Er zijn overal wel bruikbare toegangen tot stationshallen en de perrons.
De betrokken medewerkers van NS Retail krijgen zodra de poortjes dichtgaan op een station gewoon een passagepas hoor, werkt wel zo makkelijk
 

29-09-2015 20:50:53
ToH
ToH
Poortjes van Tb zijn geplaatst. Ze zijn hoog.  

29-09-2015 21:48:35
daniel_ddr
daniel_ddr
In Amersfoort was de eindsituatie vanmorgen bijna klaar: er miste nog slechts één ruit tussen de poortjes en de gevel van de loketten. Zal dan wel niet lang meer duren voordat de poortjes ook aangezet worden, al zal er nog wel even een CXX-paaltje moeten blijven staan.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

30-09-2015 01:21:15
ruud.h
ruud.h
komen er ook poortjes op Nm te staan daar zie ik nog altijd de ov-chippaaltjes staan hoe zit dat dan?


ruud.h
 

30-09-2015 05:54:34
tochjo
tochjo
Er moeten uiteindelijk wel poortjes komen op station Nijmegen. Dat het een station is waar meerdere vervoerders zijn, maakt het wat ingewikkelder dan op stations waar alleen NS rijdt. Maar nu men in Ah bezig is zo'n situatie op te lossen, zal Nm binnenkort wel aan de beurt zijn. Aan het begin van dit jaar heeft een woordvoerder van NS gezegd dat ze er in 2016 zouden komen.  

30-09-2015 07:35:00
kleine_man
kleine_man
Tijdens de laatste verbouwing van Nijmegen is de tunneltrap dusdanig geplaatst dat er geen poortjes geplaatst kunnen worden. Het is niet mogelijk een veiligheidszone te creeeren.  

30-09-2015 09:13:38
albertjan9
albertjan9
Quote
Sietse (ma 28 sep 2015 12:56:43 https://www.somda.nl/forum/12836/p553742/):
Quote
marciekemp (ma 28 sep 2015 10:04:34 https://www.somda.nl/forum/12836/p553714/): In Ah zijn vandaag ook de 1e poortjes in gebruik genomen, die van NS wel te verstaan, de poortjes van Arriva zijn nog niet in gebruik, en achter de poortjes zijn dan ook gewone in en uitcheck paaltjes geplaatst

Die Arriva paaltjes stonden toen ik voorbij kwam rond 11 uur op zwart.
De poortjes zijn trouwens nog vrij slecht te onderscheiden, op de Arriva poortjes heeft men een papiertje geplakt met handgeschreven 'Arriva' erop.


Poortjes staan open, maar NS-reizigers kunnen hier alleen uitchecken, voor inchecken wordt je naar het perron verwezen, alhoewel er achter de poortjes vandaag wel 2 mobiele NS-palen geplaatst zijn. Hetzelfde geld voor Arriva, ware het niet dat er gewone CiCo-paaltjes vóór de poortjes zijn geplaatst, waar je in principe ook zou kunnen inchecken. Maar dit zal wel niet de bedoeling zijn. Foto via Twitter: https://pbs.twimg.com/media/CP-9qmgWwAErObC.jpg
 

06-10-2015 18:21:40
mren
mren
Restaurant Tollius op spoor 4/5 te Amf:

OV Poortjes
De poortjes staan inmiddels. Maar door onvoorziene technische problemen zullen
deze niet voor april 2016 dicht gaan.
Ook daarna blijven we bereikbaar voor al onze gasten.
Er zijn verschillende mogelijkheden:
Inchecken in de hal en uitchecken bij ons voor de deur. Voor iedereen die al een OV pas heeft is dit de makkelijkste oplossing. Je checkt in bij de poortjes en checkt uit bij ons voor de deur. Als je het restaurant verlaat check je bij ons weer in en bij de poortjes weer uit, dit is kosteloos.
Wijkbewoners krijgen passagepassen van de NS en kunnen zo altijd bij ons komen op dezelfde manier als met een gewone OV pas
Voor degene die geen pas hebben en niet in de buurt wonen kunnen wij passagepassen aanvragen. Laat je gegevens achter bij ons in het restaurant en wij zorgen dat deze bij de NS komen. Zij zullen de passen dan opsturen.
Ook kunnen wij straks bij elke reservering een barcode mailen waarmee je eenmalig het station in en uit kunt om bij ons te eten.
Wij zijn natuurlijk altijd bereikbaar als er vragen zijn.
 

06-10-2015 21:45:48
thom
thom
Quote

Voor degene die geen pas hebben en niet in de buurt wonen kunnen wij passagepassen aanvragen. Laat je gegevens achter bij ons in het restaurant en wij zorgen dat deze bij de NS komen.

Die's leuk Éérst naar het restaurant om je gegevens af te geven... %08%
 

06-10-2015 21:52:04
edje
edje
je gegevens achterlaten kan ook per telefoon, je weet wel zo'n ding waarmee je kunt Whatssappen, SMS'en en kunt bellen.  

07-10-2015 00:06:40
mren
mren
Dan nog klinkt het alsof je enkele dagen op voorhand moet besluiten bij Tollius te gaan eten. Terwijl veel uit-eet-momentjes -althans hier in huis- vaak spontaan opkomen uit collectieve luiheid bij ons beiden om te koken.

Laatst bewerkt door mren op 07-10-2015 00:07
 

07-10-2015 13:57:09
gvttreinen
gvttreinen
Idd, een lekkere barrière dus, kost klandizie.
Dat hele passagepasgebeuren is m.i. een grote kolder onstaan toen men een 'o ja' moment kreeg bij het constateren dat je stations niet geheel kan afsluiten voor 'niet reizigers'.

Kosten die dingen ook nog geld of zijn ze gratis?
Beetje vreemd want voor een gewone OVchipkaart moet je betalen terwijl je ook voor de passagekaart een hele administratie moet bijhouden.
 

07-10-2015 14:07:14
Diedje
Diedje
Waarbij de passagepas naar mijn vermoeden niets meer is dan een scanbare code waarmee je door de poortjes komt?!  

07-10-2015 14:20:15
gvttreinen
gvttreinen
Ideetje, passagepas voor bepaalde station via NS site aan te vragen en/of te downloaden (pdf file, thuis uitprinten) of heel 21e eeuws....een QR kode op je smartphonescherm.

Kan heel Nederland passagepassen aanvragen en toegang verschaffen tot stations om rottigheid uit te halen.
 

07-10-2015 16:18:23
sjoerd
sjoerd
Dat zeg je treffend. Het is net of we de banden van onze nieuwe fiets maar vast lekprikken, zodat we de plakset zeker nodig zullen hebben. Zelfs de supermarkten doen het beter met hun zelfscansysteem. En dan staan daar zelfs ook nog servicemedewerkers van meneer Jumbo of meneer Albert.  

07-10-2015 16:18:32
AgentX
AgentX
En natuurlijk had niemand dit voorzien...  

07-10-2015 18:21:16
thom
thom
Een passagepas is een hardplastic kaart met chip erin die de poortjes kan openen, bedoeld voor personeel om de poortjes te passeren zonder dit te registreren als reis (Denk aan een goederenmachinisten of het helpen van reizigers).
Deze pas heeft een langere geldigheid.

Daarnaast heb je nog papieren tickets met barcode voor het éénmalig openen van de poortjes. Die worden uitgegeven bij bv extra vervoer waar de reiziger zijn reis al andere wijze betaald heeft en wordt hier dus het restaurant meegestuurd met de bevestiging van je reservering.

We doen nu net of iedereen iedereen ineens een passagepas op zak heeft, maar die krijg je nou ook niet zomaar. Ik kan me bv ook niet voorstellen dat als jij voor het eerst in dat restaurant komt je daar gelijk een passagepas van ze kunt krijgen...
 

07-10-2015 22:44:22
AlexNL
AlexNL
Quote
mren (di 06 okt 2015 18:21:40 https://www.somda.nl/forum/12836/p554669/): Restaurant Tollius op spoor 4/5 te Amf:

(..)
Inchecken in de hal en uitchecken bij ons voor de deur. Voor iedereen die al een OV pas heeft is dit de makkelijkste oplossing. Je checkt in bij de poortjes en checkt uit bij ons voor de deur. Als je het restaurant verlaat check je bij ons weer in en bij de poortjes weer uit, dit is kosteloos.
(..)



Inchecken bij de poortjes, uitchecken bij het restaurant, en vervolgens kun je zo alsnog de trein instappen. Briljante vondst, die poortjes. Houdt geheid zwartrijders buiten de deur...!

In other news: te Gv zijn een aantal van de poortjes dicht. Ook daar is het volkomen debiel dat die dingen er geplaatst zijn, want aan de andere kant van het station (bij de fietstunnel) is er gewoon een trap waarmee je op het perron kunt komen. Geen poortje te zien.

Ik weet dat Gv een "tweede voorkant" gaat krijgen, maar blijft die fietstunnel dan open, of wordt die afgesloten wanneer de andere tunnel is opgeleverd?
 

08-10-2015 21:24:28
jor[D]1
jor[D]1
Zo zijn er zoveel rare situaties. Op Asd heeft perron 15 ook een trap binnnen en een trap buiten de poortjes.  

08-10-2015 22:47:12
daniel_ddr
daniel_ddr
Niet meer toch sinds de IJhal open is?

In de categorie rare situaties kunnen we denk ik ook Ddr wel toevoegen. Ik zag vanmiddag dat aan de kant van de fietsenstalling de poortjes voor spoor 1 en 20 tussen stationsgebouw en traverse komen, maar die voor spoor 2 t/m 5 komen juist op de traverse! Vooral apart gezien die vrij smal is, je kunt er hooguit twee poortjes kwijt.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl