OV-chipkaartpoortjes
Forum: Algemeen - Algemeen
18-05-2015 14:46:08
dvdhoven
dvdhoven
Het is me ook opgevallen dat mensen kennelijk geen weet hebben waar de overstapmeubels staan. Ik kwam laatst uit Ww, moest naar Dv en een hele drom bij het meubel op spoor 1. Ik ben lekker doorgelopen en bij spoor 2/3 kon ik comfortabel en zonder gedrang uit- en inchecken. Het overgrote deel van de reizigers uit Ww wil de 3600 hebben richting het zuiden, die kunnen beter op spoor 2/3 hun uit- en incheck doen.
Edit betreft station Zp

Laatst bewerkt door dvdhoven op 18-05-2015 21:33


Dick van den Hoven
 

18-05-2015 19:28:25
AlbertP
AlbertP
Ik neem aan dat je station Zp bedoelt?

Connexxion op spoor 3/4 te Ed gebeurt volgens mij (vrijwel) standaard met de laatste trein van de dag. Dit levert altijd problemen op met mensen die een NS paal gebruiken en daarna op spoor 1a niet bij CXX kunnen uitchecken. Overstapmeubels zijn er namelijk niet te Ed.
 

25-05-2015 14:14:54
ToH
ToH
Vanaf morgen wordt het leuk in Rsd. De poortjes sluiten dan, handig met die internationale reizigers.  

25-05-2015 19:35:32
daniel_ddr
daniel_ddr
Die internationale reizigers worden keurig geïnformeerd door de buitenlandse vervoerder: http://www.belgianrail.be/nl/vervoersbewijzen/buitenland/roosendaal/poortjes.aspx


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 


25-05-2015 20:49:19
thom
thom
Oftewel, gewoon keurig rekening mee gehouden.  

25-05-2015 21:39:59
ZJ37
ZJ37
Op de FIP landencoupons (dat gebruikt wordt door spoorpersoneel) zit helemaal geen barcode. Hoe is dat voor hen geregeld zonder afhankelijk te moeten zijn van al dan niet de aanwezigheid van personeel of een kletspaal?

Laatst bewerkt door ZJ37 op 25-05-2015 23:22
 

25-05-2015 21:48:36
sfj
Op elk station met (gesloten) poortjes staat een info/alarmzuil waar ze helemaal niet moeilijk doen over het algemeen.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

25-05-2015 22:38:51
train85
train85
Quote
ZJ37 (ma 25 mei 2015 21:39:59 https://www.somda.nl/forum/12836/p540161/): Op de FIP landencoupons (dat gebruikt wordt door spoorpersoneel) zit helemaal geen barcode. Hoe kanjer voor hen geregeld zonder afhankelijk te moeten zijn van al dan niet de aanwezigheid van personeel of een kletspaal?
Ik heb me pasje altijd bij me en kan zo poortje openen. Maar inderdaad als je vanuit het buitenland komt en dan poortje wil openen wordt het lastig. Zal dit is als idee opdoen bij NS.
 

26-05-2015 07:16:29
VIRMm1
VIRMm1
Rsd 7.10 staat er een hele ploeg service medewerkers bij de poortjes, maar de situatie is nog steeds hetzelfde als voorheen; alle poortjes op 1 na gesloten.

De medewerkers begrijpen ook niet wat er aan de hand is.

Laatst bewerkt door VIRMm1 op 26-05-2015 07:16
 

26-05-2015 16:56:32
ToH
ToH
Vanaf vandaag (26 mei 2015) zijn de poortjes op station Rsd gesloten.  

26-05-2015 17:06:27
rolandrail
rolandrail
Quote
train85 (ma 25 mei 2015 22:38:51 https://www.somda.nl/forum/12836/p540167/):
Quote
ZJ37 (ma 25 mei 2015 21:39:59 https://www.somda.nl/forum/12836/p540161/): Op de FIP landencoupons (dat gebruikt wordt door spoorpersoneel) zit helemaal geen barcode. Hoe kanjer voor hen geregeld zonder afhankelijk te moeten zijn van al dan niet de aanwezigheid van personeel of een kletspaal?
Ik heb me pasje altijd bij me en kan zo poortje openen. Maar inderdaad als je vanuit het buitenland komt en dan poortje wil openen wordt het lastig. Zal dit is als idee opdoen bij NS.
De partner/kinderen krijgen een aparte coupon voor NL. Van werknemers wordt dus blijkbaar verwacht hun pasje te gebruiken.

Laatst bewerkt door rolandrail op 26-05-2015 17:08
 

27-05-2015 12:14:06
maurits
maurits
Op zich zo men de omslagen van de FIP-coupons van een barcode kunnen voorzien, dat hebben de omslagen van Interrailtickets ook sinds dit jaar.

Maar er zijn sinds de eerste proef (13 jaar geleden!) nog wel genoeg andere verassingen: https://www.rover.nl/actueel/blog/842-stationspoortjes-na-al-die-jaren-toch-nog-verrassingen


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

27-05-2015 13:22:55
ns1300
ns1300
Uit bovenstaand gelinkt bericht van Rover:

"In Amsterdam Zuid, Muiderpoort, Hilversum en Sittard, zijn de perrons afgesloten met poortjes en moet bij een gewone overstap dus tussendoor worden in- en uitgecheckt."

Dat is een lastig probleem, zou NS daar nog iets aan gaan doen? Duur grapje als je eigenlijk recht had op daluur maar vanwege een NS-NS overstap spitstarief betaalt voor de rest van je reis.
 

27-05-2015 13:35:12
sfj
Jahoor, je kan op dit moment je geld terugvragen en daar wordt coulant mee omgegaan. Voor het einde van het jaar is dit in de software opgelost. Stond ook in alle berichtgeving die ik er over gelezen heb.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

27-05-2015 13:48:34
ns1300
ns1300
Oké, mooi. Dat stond niet in het artikel van Rover  

27-05-2015 13:49:11
rick
rick
Het staat zelfs in het bericht van Rover,in dezelfde alinea als waaruit wordt gequoted...  

27-05-2015 18:19:54
rjz222
rjz222
Overigens is dit voor Asdz niet geheel waar: aan de westzijde is een deel van de stationshal afgesloten zodat zonder poortjes van perron naar perron gelopen kan worden. Dit is eveneens mogelijk aan uiterste westzijde (uitgang Parnassusweg/VU, gezien hier ook de trappen afgesloten zijn, inclusief de verbinding tussen de perrons.


Mijn website: http://www.treinenwereld.eu
 

27-05-2015 18:37:48
ZJ37
ZJ37
Quote
sfj (wo 27 mei 2015 13:35:12 https://www.somda.nl/forum/12836/p540307/): Jahoor, je kan op dit moment je geld terugvragen en daar wordt coulant mee omgegaan. Voor het einde van het jaar is dit in de software opgelost. Stond ook in alle berichtgeving die ik er over gelezen heb.
Ik snap niet dat iets coulant wordt genoemd dat eigenlijk omslachtig zou moeten heten, maar dat zal vast aan mij liggen. Reizigers hebben niet om deze situatie gevraagd, maar ze mogen het wel fijn zelf oplossen.
 

28-05-2015 17:44:04
rysz
rysz
Er zou ook helemaal geen sprake mogen zijn van "coulant oplossen". Dat is wel vaker het toverwoord door NS gebruikt voor zaken waarvan NS vindt dat ze zo aardig voor de verwarde of domme reiziger die nog moet wennen, maar vaak zijn het ook zaken waar de reiziger gewoon recht op heeft.

En als het dan toch voor het einde van het jaar opgelost kan worden, waarom moeten dan die poortjes zonodig nu al dicht? Doe ze dan dicht als het opgelost is, op die manier heeft de reiziger geen last van het feit dat NS niet nadenkt voor ze iets doen.

Het was trouwens dankzij Somda dat ik de pagina vond die in het artikel gelinkt wordt.
 

28-05-2015 22:05:19
broek53
broek53
De poortjes moeten nu al dicht vanwege de gruwelen die zwartrijders over de spoorwereld uitstorten - daar gaat het de laatste paar tientallen berichten al over. Dat is reden genoeg je betalende, maar dankzij een gebrek aan doorgaande treinen overstappende klanten te bestelen, blijkbaar - en de afdeling Newspeak heeft het dan over coulance als je je recht komt halen. Het is een wonderlijke wereld daar in een paar krochten van het NS-gebouw.

Laatst bewerkt door broek53 op 28-05-2015 22:07
 

29-05-2015 09:03:10
hw1969
hw1969
Quote
ns1300 (wo 27 mei 2015 13:22:55 https://www.somda.nl/forum/12836/p540306/): Uit bovenstaand gelinkt bericht van Rover:

"In Amsterdam Zuid, Muiderpoort, Hilversum en Sittard, zijn de perrons afgesloten met poortjes en moet bij een gewone overstap dus tussendoor worden in- en uitgecheckt."

Dat is een lastig probleem, zou NS daar nog iets aan gaan doen? Duur grapje als je eigenlijk recht had op daluur maar vanwege een NS-NS overstap spitstarief betaalt voor de rest van je reis.


Ook bij Hoofddorp speelt dat probleem. Soms komt de trein uit Hoorn op spoor 3 binnen in plaats van 2 (tbv korte kering). Als je verder wilt richting Leiden vanaf spoor 1 moet je door de poortjes. (of je pakt de lift en omzeilt de poortjes, maar dat is een ander onderwerp).
 

29-05-2015 17:05:31
jor[D]1
jor[D]1
in mijn ooghoek viel mij net te Asdz op dat er een nieuw type kaart/oplaad automaat is.
Bovenop staat een vierkante lichtbak met pictogram een tekst oplade oid.

't laat zich het best omschrijven als oplaadzuil, wel praktisch binnen de poortjes als je checkuit saldo te laag is,

Gaan de platte automaten eruit? in Ledn zijn er ook een aantal platte verwijderd.
 

29-05-2015 17:28:49
mren
mren
In juli is Amf aan de beurt (althans, projectplanning plaatsing), het eerste station met poortjes en meerdere treinvervoerders volgens mij. Is dat ook het moment dat 'omchecken' voor NS en CXX komt te vervallen?  

29-05-2015 18:36:04
daniel_ddr
daniel_ddr
Als ze dat combineren maakt het het allemaal wel wat makkelijker qua plaatsing van de poortjes. Vooral het gangetje vanaf perron 1/2 levert nogal eens opstoppingen op door de krappe ruimte in combinatie met weinig paaltjes.

Ben wat dat betreft wel benieuwd hoe de poortjes neergezet gaan worden want anders heb je eenzelfde situatie als nu in Hvs (met als klein verschil dat je nog via de loopbrug aan de andere kant zou kunnen overstappen)


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

30-05-2015 00:10:16
mren
mren
Ik heb geen tekening bij de hand, maar in de balkenplanning (tijd en afhankelijkheden) wordt melding gemaakt van tijdelijke bouwdeuren, verplaatsing luchtgordijn, montage nieuw puideel. Dus het zou zomaar kunnen dat ze bij de ingangen van het station komen. (Hoewel het ook kan zijn dat het hier om installaties gaat)  

30-05-2015 00:13:56
ToH
ToH
De tunnel in Zwolle wordt eind juni geopend. Als het goed is met poortjes en al. Hier dus ook verschillende poortjes: Arriva en NS.  

30-05-2015 00:58:03
dennistd
dennistd
Ik weet niet waar de poortjes komen in Zwolle, maar in principe heeft de tunnel niets met Arriva te doen omdat die alleen op spoor 15/16 stopt.  

30-05-2015 08:41:45
maurits
maurits
Totdat er een keer een Arriva-trein gespoorwijzigd wordt naar spoor 3 of 5....


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

30-05-2015 09:47:44
ZJ37
ZJ37
Dat zou wat zijn, dat de toch al schaarse perronspoorruimte dedicated wordt toegewezen aan een bepaalde vervoerder vanwege die poortjes. Ik hoop niet dat de spoorsector zo ver gaat afglijden.  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


30-05-2015 10:24:27
john2
john2
Er kunnen toch poortjes komen waarbij een gedeelte NS is en een gedeelte regionale vervoerder is. En voor overstappen overstapmeubels neerzetten. En de poortjes in de centrale hallen zo neerzetten dat men door poortjes niet extra hoeft uit en in te checken voor op een ander perron te komen.  

30-05-2015 18:13:57
broek53
broek53
Quote
ZJ37 (za 30 mei 2015 09:47:44 https://www.somda.nl/forum/12836/p540583/): Dat zou wat zijn, dat de toch al schaarse perronspoorruimte dedicated wordt toegewezen aan een bepaalde vervoerder vanwege die poortjes. Ik hoop niet dat de spoorsector zo ver gaat afglijden.
Persoonlijk ben ik wel voor de herbouw van een aantal buurtstations. Al die flauwekul met geïntegreerd spoorgebruik verdoezelt maar dat we met spoor bijna een eeuw terug zijn in de beschaving.
Neen, dan het nieuwe station Groningen straks: dat zijn gewoon twee stations naast elkaar waar je met geen mogelijkheid meer tussen kunt wisselen! Laat dat het lichtend voorbeeld zijn!

Laatst bewerkt door broek53 op 30-05-2015 18:15
 

30-05-2015 20:23:53
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
mren (za 30 mei 2015 00:10:16 https://www.somda.nl/forum/12836/p540567/): Ik heb geen tekening bij de hand, maar in de balkenplanning (tijd en afhankelijkheden) wordt melding gemaakt van tijdelijke bouwdeuren, verplaatsing luchtgordijn, montage nieuw puideel. Dus het zou zomaar kunnen dat ze bij de ingangen van het station komen. (Hoewel het ook kan zijn dat het hier om installaties gaat)
Ik heb zo'n vermoeden dat die aanpassingen vooral betrekking hebben op de ingang aan de Mondriaanplein-zijde. Immers zijn er ook normen voor hoe ver poortjes van roltrappen e.d. moeten staan en de ruimte is aan die kant uiteraard het krapst. Poortjes bij de ingangen aan de Stationsplein-zijde lijkt me niet logisch want dan komt het loket achter de poortjes te zitten. Al kan de verbouwing ook nog betrekking hebben op de toegang tot het loket zelf natuurlijk. Op die manier kan je de poortjes immers over de breedte van de hal neerzetten op zodanige wijze dat alle perrons binnen hetzelfde afgesloten gebied vallen.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

30-05-2015 22:09:00
ZJ37
ZJ37
Quote
broek53 (za 30 mei 2015 18:13:57 https://www.somda.nl/forum/12836/p540668/):
Quote
ZJ37 (za 30 mei 2015 09:47:44 https://www.somda.nl/forum/12836/p540583/): Dat zou wat zijn, dat de toch al schaarse perronspoorruimte dedicated wordt toegewezen aan een bepaalde vervoerder vanwege die poortjes. Ik hoop niet dat de spoorsector zo ver gaat afglijden.
Persoonlijk ben ik wel voor de herbouw van een aantal buurtstations. Al die flauwekul met geïntegreerd spoorgebruik verdoezelt maar dat we met spoor bijna een eeuw terug zijn in de beschaving.
Neen, dan het nieuwe station Groningen straks: dat zijn gewoon twee stations naast elkaar waar je met geen mogelijkheid meer tussen kunt wisselen! Laat dat het lichtend voorbeeld zijn!
Gelukkig zijn er nooit concessiewisselingen, dus dit gaat helemaal goed komen! %08%
 

31-05-2015 13:28:34
moderator
Moderator
moderator
Laatste vier berichten verwijderd, ontopic aub


Met vriendelijke groet, Het moderator team
 

31-05-2015 16:32:12
ToH
ToH
Toch blijf ik op mijn standpunt dat een gezamenlijke poort voor beide vervoerders makkelijker is voor Zwolle. Je checkt in in Zwolle. Als het systeem ziet dat je in Dl of Hno bent uitgecheckt, kan het juiste bedrag wat bij de juiste vervoerder hoort worden afgeschreven. Ik weet dat dit voor reizen als Odz - Ck via Syntus, NS en Veolia geen doen is, maar voor Zwolle lijkt het me wel een goede oplossing.

Laatst bewerkt door ToH op 31-05-2015 16:33
 

31-05-2015 16:37:48
Roy
Roy
Beter lossen ze het probleem gewoon helemaal op ipv alleen voor Zwolle.  

31-05-2015 21:33:51
jor[D]1
jor[D]1
Ze zijn er toch mee bezig. Beginnende met op een proef bij connexxion op de valleilijn. Probleem wordt dus nog wel opgelost in de toekomst.
http://nos.nl/artikel/2037950-mansveld-gaat-een-keer-in-en-uitchecken-regelen.html
 

01-06-2015 11:02:01
daniel81
daniel81
Tsja dat zou in Zl helemaal een stunt zijn. Heeft één van onze dierbare forumgebruikers voor miljoenen aan maatregelen bedacht om Zl-Hno iets te versnellen om de aansluitingen in Zl robuuster te maken (zie Zl-Es-topic), zouden die paar minuten meteen dubbel en dwars weer ingeleverd worden als NSR daar de concessie niet krijgt en iedereen moet omchecken %08%  

01-06-2015 18:57:15
broek53
broek53
Je moest eens weten wat een grappig boek "Het spoor teloor" zou worden, als ik het ooit zou schrijven. Poortjes zouden er een meer dan symbolische rol in spelen.  

01-06-2015 19:09:22
ZJ37
ZJ37
Nou, verbaas u niet: in een van de recentere ontwikkelde dienstregelingsmodellen voor de toekomst is voor het eerst gesproken over ruimere overstapnormen vanwege dat in- en uitchecken.

Laatst bewerkt door ZJ37 op 01-06-2015 19:09
 

01-06-2015 19:57:55
kleine_man
kleine_man
Quote
broek53 (ma 01 jun 2015 18:57:15 https://www.somda.nl/forum/12836/p540891/): Je moest eens weten wat een grappig boek "Het spoor teloor" zou worden, als ik het ooit zou schrijven. Poortjes zouden er een meer dan symbolische rol in spelen.


Waar kan ik mij intekenen?


Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 

01-06-2015 21:23:27
dvdhoven
dvdhoven
En of passagepassen nou het ei van Columbus zijn, valt ook nog te bezien http://www.ad.nl/ad/nl/1039/Utrecht/article/detail/4046829/2015/06/01/Poortjes-station-Utrecht-Overvecht-slaan-op-tilt.dhtml


Dick van den Hoven
 

01-06-2015 22:09:38
ZJ37
ZJ37
Kinderziektes %08%  

02-06-2015 10:04:55
daniel81
daniel81
Quote
ZJ37 (ma 01 jun 2015 19:09:22 https://www.somda.nl/forum/12836/p540895/): Nou, verbaas u niet: in een van de recentere ontwikkelde dienstregelingsmodellen voor de toekomst is voor het eerst gesproken over ruimere overstapnormen vanwege dat in- en uitchecken.

Niet meer dan terecht, op stations met krappe overstappen op andere vervoerders kun je het in de spits wel vergeten je aansluiting te halen%03%
 

02-06-2015 10:21:20
jorgo
jorgo
Maar ze gaan het omchecken toch afschaffen? Dat was vorige week nog in het nieuws http://nos.nl/artikel/2037950-mansveld-gaat-een-keer-in-en-uitchecken-regelen.html . Om dan nog dienstregelingen te gaan verruimen... wat is het eerst klaar...?

Laatst bewerkt door jorgo op 02-06-2015 10:21
 

02-06-2015 12:52:43
ZJ37
ZJ37
De ontwikkelingen halen elkaar in een rap tempo in

Toch benieuwd hoe dat dan gaat op trajecten waar meerdere vervoerders rijden. Zo zou je straks te Rm kunnen inchecken bij Arriva en te Mt kunnen uitchecken bij NS of andersom. Kun je wellicht weer leuke rekensommetjes op loslaten.
 

02-06-2015 13:54:53
mren
mren
Gewoon WROOV uit hetarchief trekken  

02-06-2015 14:50:55
daniel81
daniel81
Voor 95% van de gevallen is er geen enkel probleem. Iemand die in Dz incheckt en in Ut uitcheckt heeft logischerwijs Dz-Gn met Arriva gereisd en Gn-Ut met NSR.
Er zijn maar enkele randgevallen, daar kun je inderdaad een soort van (WROOV) verdeelsleutel tussen bedenken. Zoals Ah - Mt, Ww - Asd, Aml-Zp. Maar dat zijn stuk voor stuk niet de zwaarste reizigersstromen dus dat gaat om fouten in de marge. Het huidige ongemak en vertraging voor de reiziger staat in geen verhouding daartoe.
 

02-06-2015 14:56:55
mren
mren
Geldt die laatste zin van je niet voor het gehele OVC-systeem? Niet alleen vanuit de reiziger bekeken maar ook financieel: vele miljoenen uitgeven om opbrengsten op de cent nauwkeurig bij de juiste vervoerder te krijgen

Anderzijds: de WROOV-verdeling was ook erg slecht als je de enorme verschillen bekijkt die met de OVC aan het licht kwamen, met name in Groningen en Amsterdam.
 

02-06-2015 15:42:08
mdeen
mdeen
Welke verschillen kwamen aan het licht?  

02-06-2015 15:50:23
mren
mren
Als ik me goed herinner daalde de inkomsten in Groningen drastisch, terwijl het GVB ineens bakken met geld binnen kreeg. Zal wel liggen aan het feit dat de gemiddelde rit in Amsterdam veel korter is (en relatief duur voor de reiziger).  

02-06-2015 16:13:32
mdeen
mdeen
Ah, voor het streekvervoer. Ik zat aan spoor te denken.  

02-06-2015 18:32:43
maurits
maurits
Ook op trajecten waar meerdere vervoerders rijden kun je prima met dezelfde in- en uitcheckpalen werken. Het gros van de reizigers checkt kort voor vertrek in en direct na de reis uit. Relatief weinig mensen zullen heel vroeg op het station zijn of lang blijven hangen op een aankomststation, zeker niet op de kleine haltes.

Aan de hand van de incheck- en uitchecktijd is prima te bepalen wie met welke vervoerder gereisd heeft. De kleine marge kun je verdelen aan de hand van tellingen van reizigers die ervoor kiezen om op het station te verblijven. De marge die je dan nog overhoudt is te klein om de reiziger te pesten met verschillende in- en uitcheckpalen.


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

02-06-2015 21:00:54
thom
thom
Dat werkt natuurlijk voor geen meter met vertraagde treinen, extra treinen en bv de Kiosk op het perron...  


02-06-2015 21:07:06
ZJ37
ZJ37
De OV chipkaart was toch vooral ingevoerd om alles goed verrekend te krijgen tussen de verschillende vervoerders? Als dat nu ineens geen strak issue meer is kan net zo goed het klantvriendelijke treinkaartje weer worden ingevoerd en zijn we weer af van al dat in- en uitchecken. Wat een revolutie zou dat zijn! %06%%08%  

02-06-2015 21:26:55
mren
mren
Quote
thom (di 02 jun 2015 21:00:54 https://www.somda.nl/forum/12836/p541097/): Dat werkt natuurlijk voor geen meter met vertraagde treinen, extra treinen en bv de Kiosk op het perron...

Als de reiziger al zo veel moeite moet doen voor 'het systeem OVC', dan moeten de vervoerders dat ook maar eens doen, bijvoorbeeld door op tijd te rijden %08%
 

02-06-2015 21:32:11
maurits
maurits
Vertraagde treinen en extra treinen kun je probleemloos uit de actuele reisinformatie halen, dat is gewoon een programmeerregel als: "actuele aankomsttijd trein->uitchecks binnen 5 minuten daarna->opbrengst naar de betreffende vervoerder". Er zijn genoeg hobbyisten die zoiets in elkaar kunnen flansen, dan moeten de professionals van TLS het zeker kunnen.

Ook aanwezigheid van Kiosken, restaurants, snackkramen en allerlei ander vertier op de stations kun je meenemen in de marge na uitcheck. De piepkleine marge die je dan nog overhoudt is veel te klein om er nog aparte poortjes of paaltjes op na te houden.


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

02-06-2015 21:47:01
michaben
michaben
Plus dat als de reiziger in de trein gecontroleerd wordt bekend is bij welke vervoerder je reist. Extra motivatie voor vervoerders om controles uit te voeren.  

02-06-2015 21:55:07
nohab
nohab
Dat is al bekend na het inchecken, daarvoor hoef je niet gecontroleerd te worden. Waarom dacht je dat er op een boel stations palen staan van meerdere vervoerders?

Laatst bewerkt door nohab op 02-06-2015 21:56


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

02-06-2015 21:59:03
Bert13
Bert13
Maurits was juist aan het mijmeren over een uniforme incheckpaal.  

02-06-2015 21:59:17
Frontier
Frontier
En het streven is nu juist om van die gekkigheid af te geraken. Op het moment dat er nog maar één paal staat en je checkt bijvoorbeeld in Hgl in, dan kun je pas onderweg voor het eerst zien met welke vervoerder de reiziger is gaan reizen.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

02-06-2015 22:38:04
thom
thom
Quote
maurits (di 02 jun 2015 21:32:11 https://www.somda.nl/forum/12836/p541105/): Vertraagde treinen en extra treinen kun je probleemloos uit de actuele reisinformatie halen, dat is gewoon een programmeerregel als: "actuele aankomsttijd trein->uitchecks binnen 5 minuten daarna->opbrengst naar de betreffende vervoerder". Er zijn genoeg hobbyisten die zoiets in elkaar kunnen flansen, dan moeten de professionals van TLS het zeker kunnen.

En dan moet al die data ook nog verwerkt worden in de tijd dat ik mijn OVC uitcheck, immers moet dan wel het af geschreven bedrag getoond zijn.

Nee, volgens mij kan dat nooit een succes worden...
 

03-06-2015 07:25:27
Bert13
Bert13
Het afgeschreven bedrag is toch steeds hetzelfde..? Je zou echt eens daar moeten solliciteren, het direct duidelijk maken van "onmogelijkheden" is erg populair  

03-06-2015 10:42:22
ToH
ToH
Vanaf vandaag (3 juni) zijn de poortjes op station Dmnz en Std gesloten.

Laatst bewerkt door ToH op 03-06-2015 10:42
 

03-06-2015 12:17:50
sneltram
sneltram
In Dmnz betekent het meteen dat de westelijke toegang geheel dicht is. De loopbrug is dus niet meer toegankelijk. Het hek is daar aan beide kanten definitief dicht. Er zijn ook geen poortjes geplaatst.  

03-06-2015 12:38:11
maurits
maurits
Quote
Bert13 (wo 03 jun 2015 07:25:27 https://www.somda.nl/forum/12836/p541124/): Het afgeschreven bedrag is toch steeds hetzelfde..? Je zou echt eens daar moeten solliciteren, het direct duidelijk maken van "onmogelijkheden" is erg populair


In het denken in onmogelijkheden blinkt de spoorsector sowieso uit: "Kan niet, wil niet, gaat niet". En de klanten worden ondertussen de dupe....


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

03-06-2015 12:52:47
lex_t
lex_t
Ach, als het proces maar klopt, en het kwaliteitsmanagement geborgd is. (Sorry, te veel Fyra gekeken.)  

03-06-2015 19:33:46
umbusko
umbusko
In Vl zag ik vanmiddag een manshoog bord op perron 1 staan met daarop
"Reisen Sie weiter in den Niederlanden mit einem internationalen Fahrschein?" en een hoop uitleg.
Ik heb het helaas niet van dichtbij kunnen bekijken.

Het leek me trouwens wat onhandig geplaatst, het staat overdwars op het perron waardoor je het in ieder geval niet kunt missen maar je volgens mij ook flink wat capriolen uit moet halen als je er met een kinderwagen/rolstoel/bagage langs wilt of als er toevallig een deur van een 1900 net naast dat bord uitkomt. Maar misschien leek dat maar zo en is het perron toch nog breed genoeg.
 

03-06-2015 19:39:43
daniel_ddr
daniel_ddr
Hier een fototje van dat bord ter verduidelijking; http://www.ovinnederland.nl/viewtopic.php?f=8&t=11657&p=384096#p384096


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

03-06-2015 19:43:48
umbusko
umbusko
Oké, in ieder geval wel genoeg ruimte dan om er omheen te komen!  

03-06-2015 21:00:02
kleine_man
kleine_man
Kortom, de overstap naar Nm is dus nu definitief om zeep geholpen.

Gelukkig gaan de meeste Duitsers naar Venlo.


Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 

04-06-2015 00:13:25
thom
thom
Quote
Bert13 (wo 03 jun 2015 07:25:27 https://www.somda.nl/forum/12836/p541124/): Het afgeschreven bedrag is toch steeds hetzelfde..? Je zou echt eens daar moeten solliciteren, het direct duidelijk maken van "onmogelijkheden" is erg populair

Nouja, onmogelijk is niks natuurlijk op ICT gebied, maar ik zie het gewoon niet helemaal voor me, stiekum zitten er tochal snel een hoop haken en ogen aan
Bedoel als ik zie hoe goed de reisinfo soms werkt, hoe moet ik me dan voorstellen dat dat OVC systeem dan ineens wel goed met die data omgaat?

En met alle verschillende actie kaarten die soms bij de ene vervoerder wel geldig zijn en de andere niet, is het tarief lang niet altijd gelijk.

Laatst bewerkt door thom op 04-06-2015 00:18
 

04-06-2015 06:33:01
ZJ37
ZJ37
De zorg van Thom deel ik wel. Voor al die verschillende tariefacties kunnen het wat complexer maken. En bovendien is het in spoorland niet ongebruikelijk om zaken uit te rollen voordat de goede werking ervan is bewezen. U weet inmiddels wie dat dan mag ontdekken en oplossen, juist, die mensen die op dat podium zijn geplaatst.  

09-06-2015 20:38:49
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
mren (vr 29 mei 2015 17:28:49 https://www.somda.nl/forum/12836/p540541/): In juli is Amf aan de beurt (althans, projectplanning plaatsing)
Men is er ietsjes sneller bij of je hebt je een lettertje vergist in deze post. Volgens de Amersfoortse editie van het AD is men gisteren begonnen met de werkzaamheden. Aannemelijk aan de Mondriaanplein-zijde want aan de centrumkant heb ik nog niks gezien.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

09-06-2015 21:17:14
mren
mren
Voor 'toegang 2' staan werkzaamheden gepland van 02-06 tm 29-06, voor 'toegang 1' van 08-06 tm 14-07 en 'toegang 3' van 15-06 tm 23-06. 'T&S Aanpassen entreepui' van 26-06 tm 14-07.
Testen tussen 06-07 en 09-07, oplevering 15-07.
 

09-06-2015 21:46:23
dvdhoven
dvdhoven
In Deventer gaan de poortjes toch door http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?nid=219810
Ik zag in Zl in de nieuwe tunnel ongeveer onder spoor 10 een hele batterij poortjes staan, telde er zoiets van 14.


Dick van den Hoven
 

09-06-2015 22:29:49
Lovers83
Lovers83
CiCo-poortjes NS op Asdz gaan vanaf morgen (10/6) dicht. Bron >> http://www.ns.nl/over-ns/nieuwscentrum/nieuwsberichten#einde-aan-vergeten-check-out-op-station-amsterdam-zuid  

09-06-2015 22:54:41
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
mren (di 09 jun 2015 21:17:14 https://www.somda.nl/forum/12836/p541980/): 'T&S Aanpassen entreepui'
Ah, dat bevestigd dus dat de poortjes een stuk naar voren komen t.o.v. waar nu de paaltjes staan waarmee perron 1/2 volledig binnen dezelfde afgesloten zone komt te liggen.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

09-06-2015 23:54:46
ToH
ToH
Quote
dvdhoven (di 09 jun 2015 21:46:23 https://www.somda.nl/forum/12836/p541989/): In Deventer gaan de poortjes toch door http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?nid=219810
Ik zag in Zl in de nieuwe tunnel ongeveer onder spoor 10 een hele batterij poortjes staan, telde er zoiets van 14.


Heb je gezien of het hoge of lage poortjes waren?
 

10-06-2015 08:00:52
daniel_ddr
daniel_ddr
Zullen aannemelijk lage zijn, de hoge komen namelijk alleen op stations waar geen personeel aanwezig is dat toezicht kan houden.

Wat betreft de situatie in Amersfoort: ik merkte vanmorgen een rij gaten in de vloer op tussen Tickets & Service en de Broodzaak, dat maakt wel redelijk duidelijk waar ze gaan komen.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

10-06-2015 09:18:37
ToH
ToH
Vanaf vandaag (10-6) zijn de poortjes op station Asdz gesloten.  

10-06-2015 16:34:57
aarclay
aarclay
Quote
daniel_ddr (wo 10 jun 2015 08:00:52 https://www.somda.nl/forum/12836/p542019/): Wat betreft de situatie in Amersfoort: ik merkte vanmorgen een rij gaten in de vloer op tussen Tickets & Service en de Broodzaak, dat maakt wel redelijk duidelijk waar ze gaan komen.

En er komen ook speciale Connexxion-poortjes. Wel zal er een proef komen waarbij mensen bij een overstap niet meer hoeven 'om' te checken. Voor nu alleen op de Valleilijn, maar zal op den duur landelijk uitgerold moeten worden....


Choo choo.....
 

10-06-2015 16:58:44
ToH
ToH
Vandaag wezen kijken op station Zl. De poortjes die er staan zijn (voor zover ik kon zien) hoge poortjes.  

10-06-2015 17:39:47
mren
mren
Zijn er ook Arrivapoortjes? Of worden reizigers geacht bij NS in/uit te checken om de tunnel door te komen en dan nog separaat bij een ander poortje of paaltje van Arriva? Komen er dan ook 'dedicated' Arrivasporen waar absoluut niet van afgeweken mag worden?  

10-06-2015 17:45:07
Bert13
Bert13
Die zijn er toch al? Van het weekend waren er werkzaamheden Zl - Omn die enkel inhielden dat er aan spoor 15/16 te Zl gewerkt werkt. Maar ja, Arriva kun je niet spoorwijzigen natuurlijk...


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

10-06-2015 18:13:56
mdj
mdj
Bij gebrek aan sporen waar naar je kunt spoorwijzigen is dat eerder de reden dan de poortjes...


Bij twijfel: gebruik beton.
 

10-06-2015 19:08:28
maurits
maurits
Er zal vast wel een keer een verstoring of spoorwijziging zijn waarbij Arriva bijvoorbeeld op spoor 3 of 5 binnenkomt. En wat te denken van Zl-Es en Zl-Kpn, de kans is ook best groot dat daar binnenkort een andere vervoerder rijdt.


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

10-06-2015 20:27:44
ZJ37
ZJ37
Waarom wordt er niet gewoon een poortje ontwikkeld waarbij je de mogelijkheid hebt om bij vervoerder A of bij vervoerder B in te checken? Ik zal toch niet nu het ei hebben uitgevonden?  

10-06-2015 21:07:57
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
aarclay (wo 10 jun 2015 16:34:57 https://www.somda.nl/forum/12836/p542103/): En er komen ook speciale Connexxion-poortjes.
Hopelijk wel een beetje netjes verdeeld en niet allemaal aan de rechterkant ofzo. Da's vooral handiger voor de loopstromen: anders moeten bv. NS-reizigers vanuit de fietsenstalling eerst voor de poortjes langs een stuk naar links lopen en CXX-reizigers die uit de bus komen juist andersom. Dat gaat op een zeker moment botsen.

Quote
Wel zal er een proef komen waarbij mensen bij een overstap niet meer hoeven 'om' te checken.
Verdorie, daar gaat m'n wachtmuziekje bij het wachten op de trein (Tja, 't zijn nogal wat omcheckende reizigers die naar de 1718 overstappen)

Nog 'n nakomertje trouwens: in Ut heeft men, voor het geval de paaltjes nog niet goed genoeg opvielen, daar sinds enige tijd een bord boven gehangen met de vermelding "In-/Uitchecken".


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

10-06-2015 21:34:25
ToH
ToH
Quote
mren (wo 10 jun 2015 17:39:47 https://www.somda.nl/forum/12836/p542117/): Zijn er ook Arrivapoortjes? Of worden reizigers geacht bij NS in/uit te checken om de tunnel door te komen en dan nog separaat bij een ander poortje of paaltje van Arriva? Komen er dan ook 'dedicated' Arrivasporen waar absoluut niet van afgeweken mag worden?


Ik heb geen Arrivapoortjes zien staan. Ik denk dat er gewoon apart poortjes komen bij het eilandperron van spoor 15/16.
 

11-06-2015 06:47:27
rysz
rysz
Quote
daniel_ddr:
Nog 'n nakomertje trouwens: in Ut heeft men, voor het geval de paaltjes nog niet goed genoeg opvielen, daar sinds enige tijd een bord boven gehangen met de vermelding "In-/Uitchecken".


Heel goed. Duidelijke scheiding waarbij men geacht wordt in dan wel uit te checken is ook het advies van de TU Delft. En als dat heel goed overal wordt gedaan zijn poortjes niet meer nodig voor de groep mensen die het nu nog wel eens vergeet. (en tegen de zwartrijders is het toch al niet de perfecte oplossing. Ook met overal poortjes kan men nog steeds zwart rijden, en er komen niet eens overal poortjes)

Laatst bewerkt door rysz op 11-06-2015 06:48
 

11-06-2015 08:11:32
daniel_ddr
daniel_ddr
Nouja, als je de paaltjes al niet ziet valt dat bord in de drukte ook niet op trouwens. Kan trouwens ook nog verwarrend werken omdat je op Ut aan de centrumzijde nu ook nog op meerdere plekken kunt in-/uitchecken: er staan ook nog paaltjes op het busstation en in de gang naar Hoog Catharijne.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

11-06-2015 09:03:19
DingeZ
DingeZ
Inderdaad, het is me al meer dan eens voorgekomen dat ik bij de één incheck en bij de volgende rij weer uitcheck.  

11-06-2015 20:13:44
himym
himym
Quote
ZJ37 (wo 10 jun 2015 20:27:44 https://www.somda.nl/forum/12836/p542160/): Waarom wordt er niet gewoon een poortje ontwikkeld waarbij je de mogelijkheid hebt om bij vervoerder A of bij vervoerder B in te checken? Ik zal toch niet nu het ei hebben uitgevonden?
Omdat 90% van de reizigers zich alleen beseft dat ze met de trein reizen, en niet of ze met NS of Arriva gaan. Als je eerst moet selecteren welke vervoerder je neemt kan je je de hilarische taferelen al wel voorstellen...
 

11-06-2015 22:49:46
thom
thom
Dat is toch geen donder anders dan het juiste poortje of paaltje te kiezen..?

Laatst bewerkt door thom op 11-06-2015 22:50
 

11-06-2015 23:36:15
Frontier
Frontier
Waarom schuift men überhaupt die verantwoordelijk naar de reiziger toe? %03% Als reiziger zal het je aan je bips roesten welke firmanaam er op de trein staat. Gewoon een systeem van één universeel poortje of paaltje waar je in - en uitcheckt ten behoeven van je treinreis en dan gaan de vervoerders onderling achter de schermen maar ruziënd uitmaken wie welke opbrengsten krijgt.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

11-06-2015 23:38:05
ZJ37
ZJ37
Precies. Zou een mooie zijn straks in Zwolle als het wisseltje naar spoor 15/16 even defect is: "Dames en heren, de treinen naar Emmen vertrekken momenteel achter de toegangspoortjes van NS, reizen op eigen risico!"  

12-06-2015 08:02:19
kleine_man
kleine_man
Quote
Frontier (do 11 jun 2015 23:36:15 https://www.somda.nl/forum/12836/p542324/): Waarom schuift men überhaupt die verantwoordelijk naar de reiziger toe? %03% Als reiziger zal het je aan je bips roesten welke firmanaam er op de trein staat. Gewoon een systeem van één universeel poortje of paaltje waar je in - en uitcheckt ten behoeven van je treinreis en dan gaan de vervoerders onderling achter de schermen maar ruziënd uitmaken wie welke opbrengsten krijgt.


Omdat van begin af aan het probleem was dat de vervoerders het niet eens konden worden over de verdeelsleutel. Dit is vooralsnog over de rug van de reiziger opgelost.
Technisch is het allemaal op te lossen, het ontbreekt de vervoerders echter aan DE WIL om het eenvoudiger te maken. Dit is lang politiek gesteund door het feit dat vervoerders hun prijzen extra mochten verhogen om het verlies aan reizigers te compenseren.
De politiek komt er nu ook achter dat het probleem aan de vervoerders ligt en niet aan het systeem, en begint zich nu te roeren. Dus de vervoerders moeten er nu uit gaan komen.

Regelmatig wijs ik incidentele reizigers richting Zevenaar erop dat de ingecheckt zijn bij NS. Kost je in het ergste geval dus €40.

Verder kan ik totaal geen begrip opbrengen voor de verslechterende regels die de NS heeft doorgevoerd met de invoeren van de OVC.


Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 

12-06-2015 09:15:33
ZJ37
ZJ37
Misschien is één vervoerder in Nederland wel de oplossing! %06%%08% Maar dan wordt het veel te eenvoudig voor de reizigers, dat kan natuurlijk niet. Bovendien moeten we dan heel veel aandeelhouders gaan teleurstellen en ook dat is zeker niet in het belang voor reizend Nederland.  

12-06-2015 09:40:07
mdeen
mdeen
Volgens mij speelt het probleem van de verdeelsleutel nauwelijks bij het spoorvervoer. De routes die je daar rijdt zijn redelijk vast en voorspelbaar, ook omdat mensen toch een kaartje van A naar B moeten kopen. In het uiterste geval zet je een verplichte reisroute op je kaartje.
Het probleem is veel groter bij het stads- en streekvervoer waar er totaal geen relatie is tussen de verkoop van het het gebruik ervan. En juist daar voegt een OV-Chipkaart weinig bezwarends toe aan reizigers. Ja, je moet uitchecken, maar het inchecken deed je toch altijd al (stempelen).

Maar voor het spoorvervoer biedt de OV-Chipkaart geen oplossingen voor bestaande problemen. Het zorgt alleen voor een kostenverhoging door de verplichte aanschaf van een OV-Chipkaart of de verhoging van een los kaartje met als argument wegwerpchipkaart en de bouw van OV-Chipkaartpoortjes die er door de NS ook nog eens met de haren bijgesleept worden met het argument (agressieve) zwartrijders.