OV-chipkaartpoortjes
Forum: Algemeen - Algemeen
11-05-2015 00:18:13
ricohallo
ricohallo
... Ik weet niet wat ik moet zeggen... Maar ik weet wel hoe ik me moet voelen: genaaid, net zoals 16 miljoen andere Nederlanders. Komt het niet door het ongemak van de OV-Faalkaart, dan komt het wel door de miljarden aan belastinggeld...  

11-05-2015 00:24:47
thom
thom
Misschien als je zoiets plaatst is het ook wel zo handig om even de link mee te sturen waar je dat vandaan hebt...  

11-05-2015 00:43:04
dennistd
dennistd
Ik lees er wat over op Twitter: https://twitter.com/brenno/with_replies  

11-05-2015 00:57:14
thom
thom
Als ik dat lees, dan heeft Mnr Brenno zelf helemaal niks uitgevonden, maar heeft iemand hem alleen een foto van een passagepas toe getwittert die uitgedeeld worden aan reizigers met een internationaal ticket, bedoeld om de poortjes te openen omdat dat niet kan met hun internationale ticket.

Verder lees ik dat ze een vermoeden hebben dat de pas te kopieren is en meerdere keren te gebruiken is maar dat ze dat nog daadwerkelijk uit moeten gaan proberen.

De paniek is dus lang zo groot nog niet als Aarclay ons probeert duidelijk te maken, want het is helemaal niet zeker dat het ook daadwerkelijk zo werkt... %03%

Laatst bewerkt door thom op 11-05-2015 00:58
 


11-05-2015 01:03:04
aarclay
aarclay
Ik heb hem in ieder geval al meerdere keren gebruikt samen met mogelijke andere personen, dus.... dat zegt al genoeg.

Laatst bewerkt door aarclay op 11-05-2015 01:03


Choo choo.....
 

11-05-2015 01:18:36
thom
thom
Maar dat vertelde je er net niet bij.

Maargoed, Gefeliciteerd ermee...

Laatst bewerkt door thom op 11-05-2015 01:19
 

11-05-2015 07:03:17
mdeen
mdeen
Een dergelijke code staat tegenwoordig ook op een interrail pas. Dus als hij al uniek is, kan hij vaker gebruikt worden.
Als NS een beetje slim is dan zit er een datum in gecodeerd zodat hij alleen binnen een bepaald tijdsbestek te gebruiken is.
 

11-05-2015 10:29:55
john2
john2
Quote
aarclay (zo 10 mei 2015 23:08:44 https://www.somda.nl/forum/12836/p538409/): De poortjes kunnen we bij wijze van spreken nu in de vuilnisbak gooien nu IT-onderzoeksjournalist Brenno de Winter heeft ontdekt dat de passage-passen bij elk poortje in Nederland werken. Je kan er gewoon een foto van maken, daarmee vervolgens met je smartphone een breed scan-poortje passeren.

En hoe dan als je geen smartphone heb? Ik heb geen smartphone.
 

11-05-2015 10:30:44
Bert13
Bert13
Ook als je wel een smartphone hebt, zou je het niet moeten doen... Zucht.


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

11-05-2015 10:35:36
john2
john2
Bert13, die zucht van je hoe moet ik die begrijpen?  

11-05-2015 10:40:55
Bert13
Bert13
Lijkt me vrij duidelijk toch? Stel dat @aarclay wel gelijk heeft. Het feit dat het mogelijk is gemaakt om zeer eenvoudig stations met poortjes binnen te komen door slechts een foto bij je te hebben (lees: de regels omzeilen), betekent toch hopelijk niet dat we dat dan ook zouden moeten doen?


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

11-05-2015 10:44:29
edje
edje
Quote
john2 (ma 11 mei 2015 10:29:55 https://www.somda.nl/forum/12836/p538431/):
Quote
aarclay (zo 10 mei 2015 23:08:44 https://www.somda.nl/forum/12836/p538409/): De poortjes kunnen we bij wijze van spreken nu in de vuilnisbak gooien nu IT-onderzoeksjournalist Brenno de Winter heeft ontdekt dat de passage-passen bij elk poortje in Nederland werken. Je kan er gewoon een foto van maken, daarmee vervolgens met je smartphone een breed scan-poortje passeren.

En hoe dan als je geen smartphone heb? Ik heb geen smartphone.


Downloaden en uitprinten en in je portemonnee bewaren.
 

11-05-2015 10:54:33
daniel81
daniel81
Quote
Bert13 (ma 11 mei 2015 10:40:55 https://www.somda.nl/forum/12836/p538436/): Lijkt me vrij duidelijk toch? Stel dat @aarclay wel gelijk heeft. Het feit dat het mogelijk is gemaakt om zeer eenvoudig stations met poortjes binnen te komen door slechts een foto bij je te hebben (lees: de regels omzeilen), betekent toch hopelijk niet dat we dat dan ook zouden moeten doen?


Uiteraard niet, en we moeten elkaar hier niet gaan helpen te frauderen. Maar het punt hier is dat het hele chippoortjescircus niet wordt opgezet voor de laten-we-zeggen 98% reizigers die braaf willen betalen, maar juist voor die 2% die dat níet doet. En als die kwaadwillende reizigers zo eenvoudig kunnen frauderen, valt inderdaad het nut van de poortjes weg (hoewel de oplossing waarschijnlijk relatief eenvoudig gerealiseerd kan worden, het 'verwijder alle poortjes maar' van @aarclay is natuurlijk zwaar overdreven).
 

11-05-2015 10:58:28
john2
john2
Quote
edje (ma 11 mei 2015 10:44:29 https://www.somda.nl/forum/12836/p538438/):
Quote
john2 (ma 11 mei 2015 10:29:55 https://www.somda.nl/forum/12836/p538431/):
Quote
aarclay (zo 10 mei 2015 23:08:44 https://www.somda.nl/forum/12836/p538409/): De poortjes kunnen we bij wijze van spreken nu in de vuilnisbak gooien nu IT-onderzoeksjournalist Brenno de Winter heeft ontdekt dat de passage-passen bij elk poortje in Nederland werken. Je kan er gewoon een foto van maken, daarmee vervolgens met je smartphone een breed scan-poortje passeren.

En hoe dan als je geen smartphone heb? Ik heb geen smartphone.


Downloaden en uitprinten en in je portemonnee bewaren.

Van welke website downloaden?
 

11-05-2015 11:07:03
aarclay
aarclay
Staat op het Twitter-account van Brenno de Winter.
Uiteraard moet je wel alsnog in bezit zijn van een geldig vervoersbewijs.

Laatst bewerkt door aarclay op 11-05-2015 11:10


Choo choo.....
 

11-05-2015 12:32:33
thom
thom
Je moet niet 'ook' in het bezit zijn van een geldig vervoersbewijs, als je gewoon een binnenlands treinkaartje koopt dan heb je die hele passagepas helemaal nergens voor nodig.... %03%

@ John,
De 'passagepas' op de Twitter-foto is bedoeld om uit te delen aan reizigers die in Nederland aankomen met een internationale trein en die dus op hun internationale vervoersbewijs geen OV-Chip of barcode erop hebben om de poortjes te openen.
De passagepas is dus voor hun om de poortjes te kunnen openen en het station te kunnen verlaten.
 

11-05-2015 13:08:14
daniel81
daniel81
Maar je kunt de poortjes bij verlaten toch altijd openen - gezien de wetgeving dat je niemand mag "gijzelen"? Bijvoorbeeld als je je chipkaart onderweg verloren bent, bestolen bent o.i.d. dan moet je er toch ook altijd uitkunnen?  

11-05-2015 13:15:19
aarclay
aarclay
Quote
thom (ma 11 mei 2015 12:32:33 https://www.somda.nl/forum/12836/p538445/): Je moet niet 'ook' in het bezit zijn van een geldig vervoersbewijs, als je gewoon een binnenlands treinkaartje koopt dan heb je die hele passagepas helemaal nergens voor nodig.... %03%

Zucht... Als je op het station bent, dan ben je verplicht om een geldig vervoersbewijs te hebben. Als dit een buitenlands ticket is, heb je er geen chip op zitten, en daarvoor zijn die passagekaarten.

Inmiddels is ook volgens AgentX duidelijk dat elke code uniek is, en ze een maximale aantal keer te gebruiken zijn. Dus in feite is er toch geen groot probleem.

Laatst bewerkt door aarclay op 11-05-2015 13:21


Choo choo.....
 

11-05-2015 13:18:54
evangoor
evangoor
Hoe werkt de 'passagepas' dan, die aan buurtbewoners uitgedeeld gaat worden? Die komt er toch juist om te voorkomen dat alle buurtbewoners een reguliere OV-Chipkaart met saldo moeten regelen? In dat geval dus geen geldig vervoerbewijs, maar iets dat volgens mij geheel gelijkwaardig is aan de streepjescode van NS International.  

11-05-2015 13:21:10
aarclay
aarclay
Ik heb begrepen dat ze in opdracht van de gemeente aan omwonenden verstrekt kunnen worden. Ik neem aan dat deze dan ongelimiteerd zullen zijn.


Choo choo.....
 

11-05-2015 13:28:44
mtlx
mtlx
Vziw kunnen die codes op die keycards 5 of 6 keer gebruikt worden (net als de enkele reis en retourtickets, ivm eventuele reisonderbreking), daarna worden ze ongeldig.
Ik herinner mij tenminste tijdens de proefdagen van gesloten poortjes op Rtd dat sommige toeristen niet begrepen hoe het werkte en dan aan de verkeerde kant van het poortje die kaart op de scanner hielden en zich af vroegen waarom hun poortje maar niet open ging. Na x aantal keer werd die kaart ongeldig en mocht er weer een nieuwe kaart uitgedeeld worden, deze keer maar met de uitleg dat de scanner aan de rechterkant gebruikt moest worden.

Edit: de passagepassen zijn inderdaad ongelimiteerd, maar hebben net als de ov-chipkaart wel een 'expire' datum. Personeel heeft ook zo'n pas, ook om mensen evt door de poortjes te kunnen laten.

Laatst bewerkt door mtlx op 11-05-2015 13:30
 

11-05-2015 13:29:42
john2
john2
Quote
evangoor (ma 11 mei 2015 13:18:54 https://www.somda.nl/forum/12836/p538450/): Hoe werkt de 'passagepas' dan, die aan buurtbewoners uitgedeeld gaat worden? Die komt er toch juist om te voorkomen dat alle buurtbewoners een reguliere OV-Chipkaart met saldo moeten regelen? In dat geval dus geen geldig vervoerbewijs, maar iets dat volgens mij geheel gelijkwaardig is aan de streepjescode van NS International.

Men kan toch niet verwachten dat een reisbureau in het buitenland treintickets levert met streepjescodes? Of bij een buitenlands treinstation met een gekocht kaartje met een Nederlands station. Andersom kan het natuurlijk wel.
 

11-05-2015 13:50:49
evangoor
evangoor
Haha, volgens mij verwacht Nederland dat nou weldegelijk. Helaas kom ik geen poortjes tegen (of straks in Amersfoort misschien wel), maar ik zou graag eens proberen met mijn handy-ticket van DB op mijn telefoon. Sommigen bij NS International zijn zelfs van mening dat dat op zich al een niet-geldig ticket is.

Maar waar het me om ging: met een buurtbewoners-passagepas heb je geen geldig vervoerbewijs. Daar is nu juist ook voor uitgevonden. Je hebt alleen een poortjes-sleutel om snel naar de stad te komen. Waar komt dan de discussie vandaan dat je, in algemene zin, een geldig vervoersbewijs moet hebben achter de controlelijn?
 

11-05-2015 13:57:51
Bert13
Bert13
Omdat dat in ieder geval vroeger zo was (Denk aan de bordjes "Op dit station dient u in het bezit te zijn van een geldig vervoersbewijs"), en omdat dat dé oplossing lijkt tegen het personeel wat achter de poortjes staat...


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

11-05-2015 14:43:59
NSR-fan
NSR-fan
Quote
mtlx (ma 11 mei 2015 13:28:44 https://www.somda.nl/forum/12836/p538452/): Personeel heeft ook zo'n pas, ook om mensen evt door de poortjes te kunnen laten.


Nee, vooral om zelf door de poortjes te kunnen.
Een machinist gaat nog geeneens over vervoersbewijzen (en niet stationsbewijzen ) dus op welke grond zou zo iemand een reziger in of uit laten ?
 

11-05-2015 15:29:22
thom
thom
Euhm, bestaat het personeel dan alleen uit het Machinisten korps ?

Ik denk dat Conducteurs, Perronopzichters, medewerkers van S&V etc voornamelijk bedoeld worden.
En daarnaast denk ik dat machinisten als die zich op het station begeven indien nodig ook een stukje dienstverlening mogen verlenen...

Quote
aarclay (ma 11 mei 2015 13:15:19 https://www.somda.nl/forum/12836/p538449/):
Zucht... Als je op het station bent, dan ben je verplicht om een geldig vervoersbewijs te hebben. Als dit een buitenlands ticket is, heb je er geen chip op zitten, en daarvoor zijn die passagekaarten.

Ja, zucht?
Ik weet ookwel waar die pas voor is, dat hoef je me niet uit te leggen, maar jij stelde eerder dat je een foto van kunt maken met je telefoon en daarmee alle poortjes kunt openen.

Dat is simpelweg nergens voor nodig als je gewoon een binnenlandskaartje hebt en bij internationaal vervoer krijg je dus een passagepas, dus foto's maken is alleen nodig als je de intentie hebt om de zooi te flessen...

Laatst bewerkt door thom op 11-05-2015 15:38
 

11-05-2015 15:38:05
mtlx
mtlx
Quote
NSR-fan (ma 11 mei 2015 14:43:59 https://www.somda.nl/forum/12836/p538461/):
Quote
mtlx (ma 11 mei 2015 13:28:44 https://www.somda.nl/forum/12836/p538452/): Personeel heeft ook zo'n pas, ook om mensen evt door de poortjes te kunnen laten.


Nee, vooral om zelf door de poortjes te kunnen.
Een machinist gaat nog geeneens over vervoersbewijzen (en niet stationsbewijzen ) dus op welke grond zou zo iemand een reziger in of uit laten ?
Ik ben zelf machinist, dus weet prima waarvoor die pas bedoeld is, dank je
En die bedoeling is ook service naar de reiziger. Heb al paar keer internationale reizigers die zonder zo'n aztekcode op hun vervoerbewijs voor gesloten poortjes stonden kunnen helpen het station te verlaten.
 

11-05-2015 15:39:03
thom
thom
En dat zul je doen met een passagepas en niet met je eigen vrij reizen neem ik aan  

11-05-2015 15:39:49
mtlx
mtlx
Correct, want daar is de pas inderdaad voor bedoeld.  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


11-05-2015 16:55:47
NSR-fan
NSR-fan
Opvallend is dan toch dat Internationale reizigers schijnbaar zonder verdere controle worden doorgelaten bij de poortjes, immers de passagebriefjes met barcode worden royaal uitgedeeld door werkstudenten, bv onderaan bij de trap te Rotterdam, terwijl binnenlandse reizigers bij niet kunnen uitchecken een boete krijgen omdat ze bv niet hebben ingecheckt.
Immers hoe controleert een machinist een niet werkende OV chipkaart als de poortjes om een of andere reden niet open gaat. Dat kan hij toch niet ?
Maar laat wel een internationaLe reiziger door.
 

11-05-2015 17:27:35
Frontier
Frontier
Quote
thom (ma 11 mei 2015 15:29:22 https://www.somda.nl/forum/12836/p538463/): Dat is simpelweg nergens voor nodig als je gewoon een binnenlandskaartje hebt en bij internationaal vervoer krijg je dus een passagepas, dus foto's maken is alleen nodig als je de intentie hebt om de zooi te flessen...

En als je met je AH/Kruidvat/Hema/Blokker kaartje voor 16.00 bent ingecheckt maar tussen 16.00 en 18.30 even het station wilt verlaten voor wat dan ook en kort daarna je reis weer wilt vervolgen? Dat zit er met gesloten poortjes dus niet meer in, en dan kan een andere manier om door de poortjes te komen toch verrekte handig zijn naar mijn mening.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

11-05-2015 17:53:20
john2
john2
Quote
NSR-fan (ma 11 mei 2015 16:55:47 https://www.somda.nl/forum/12836/p538475/): Opvallend is dan toch dat Internationale reizigers schijnbaar zonder verdere controle worden doorgelaten bij de poortjes, immers de passagebriefjes met barcode worden royaal uitgedeeld door werkstudenten, bv onderaan bij de trap te Rotterdam, terwijl binnenlandse reizigers bij niet kunnen uitchecken een boete krijgen omdat ze bv niet hebben ingecheckt.
Immers hoe controleert een machinist een niet werkende OV chipkaart als de poortjes om een of andere reden niet open gaat. Dat kan hij toch niet ?
Maar laat wel een internationaLe reiziger door.

Wat heeft een machinist met in en uit checken te maken? Dit is toch iets voor perronpersoneel die ook in de stationshallen lopen.
 

11-05-2015 18:03:18
ToH
ToH
Vanaf vandaag (11 mei) zijn de poortjes op station Rtb gesloten.  

11-05-2015 18:03:58
john2
john2
Een passagepas zou je ook een vroeger perronkaartje kunnen noemen. Als je met een passagepas door poortjes bent om een stationstunnel door te lopen kun je ook zo perrons op. Gemakkelijk om mensen uit te zwaaien, dan hoeft men niet met een OV chipkaart in een bepaalde tijd in en uit te checken. Ik neem aan dat men dan ook van dezelfde kant eruit kan als men er in is gekomen. Want het systeem zal wel niet registreren van welke kant men met een passagepas door poortjes is gegaan.

Laatst bewerkt door john2 op 11-05-2015 18:24, reden: Meer tekst er bij gezet
 

11-05-2015 18:25:20
NSR-fan
NSR-fan
Quote
john2 (ma 11 mei 2015 17:53:20 https://www.somda.nl/forum/12836/p538490/):
Wat heeft een machinist met in en uit checken te maken? Dit is toch iets voor perronpersoneel die ook in de stationshallen lopen.


@ John:
Als je even terugleest in de berichten, dan weet je hoe we bij de machinist zijn gekomen. Waarbij mtlx aangaf machinist te zijn, en Internationale reizigers te helpen bij het door de poortjes gaan.
Bijzonder klantvriendelijk natuurlijk, waarvoor hij alle lof krijgt, maar controleert hij dan ook het Internationale voervoersbewijs ?
En, wat doet hij bij een binnenlands vervoersbewijs, waarbij om een of andere reden het poortje niet open gaat. Ook gewoon zijn passagepas ervoor houden ?
Immers de poortjes zijn ook uitgangscontrolle.
Dat was de kern van de discussie.
 

11-05-2015 18:52:12
thom
thom
Zou dat niet een stukje vakmanschap zijn...?  

11-05-2015 19:16:38
Bert13
Bert13
Precies, alsof een machinist niks van vervoersbewijzen of mensen kan weten...  

11-05-2015 20:14:39
AgentX
AgentX
Quote
aarclay (ma 11 mei 2015 13:15:19 https://www.somda.nl/forum/12836/p538449/): Inmiddels is ook volgens AgentX duidelijk dat elke code uniek is, en ze een maximale aantal keer te gebruiken zijn. Dus in feite is er toch geen groot probleem.


Nog even een bevestiging hiervan: vanmiddag geprobeerd "van binnenuit" een poortje te openen met het bewuste kaartje. Er verscheen een melding dat de kaart te vaak is gebruikt, en het poortje bleef dicht.

Of elke papieren passagepas uniek is weet ik niet, maar de code op het beweuste kaartje werkte in elk geval niet meer.

Laatst bewerkt door AgentX op 11-05-2015 20:14
 

11-05-2015 20:23:47
mtlx
mtlx
Quote
Bert13 (ma 11 mei 2015 19:16:38 https://www.somda.nl/forum/12836/p538504/): Precies, alsof een machinist niks van vervoersbewijzen of mensen kan weten...

Gelukkig weet ik inderdaad wel iets van vervoersbewijzen af
Overigens kan je als machinist ook gewoon binnenlandse reizigers helpen. In vrijwel alle gevallen is via de kaartautomaat gewoon te achterhalen waarom de klant niet in of uit kan checken. Daar heb je gelukkig geen speciale scanapparatuur voor nodig.
Tegenwoordig wordt ook van een machinist een stukje klantvriendelijkheid en service verwacht en daar horen dit soort dingen ook gewoon bij.
 

11-05-2015 22:58:28
mren
mren
Quote
aarclay (ma 11 mei 2015 11:07:03 https://www.somda.nl/forum/12836/p538441/):
Uiteraard moet je wel alsnog in bezit zijn van een geldig vervoersbewijs.

Dat wil ik niet als ik even een vergeten boodschap bij de AH to go wil halen.
 

12-05-2015 10:31:28
treinfan
treinfan
Dan wil je niet graag genoeg je boodschap halen bij de AH Inchecken bij het poortje, boodschap doen en weer uitchecken bij het poortje (incheck annuleren, dus gratis) lijkt me nauwelijks moeite voor die fles appelsap die je o zo graag wil  

12-05-2015 11:25:58
john2
john2
Quote
NSR-fan (ma 11 mei 2015 18:25:20 https://www.somda.nl/forum/12836/p538495/):
Quote
john2 (ma 11 mei 2015 17:53:20 https://www.somda.nl/forum/12836/p538490/):
Wat heeft een machinist met in en uit checken te maken? Dit is toch iets voor perronpersoneel die ook in de stationshallen lopen.


@ John:
Als je even terugleest in de berichten, dan weet je hoe we bij de machinist zijn gekomen. Waarbij mtlx aangaf machinist te zijn, en Internationale reizigers te helpen bij het door de poortjes gaan.
Bijzonder klantvriendelijk natuurlijk, waarvoor hij alle lof krijgt, maar controleert hij dan ook het Internationale voervoersbewijs ?
En, wat doet hij bij een binnenlands vervoersbewijs, waarbij om een of andere reden het poortje niet open gaat. Ook gewoon zijn passagepas ervoor houden ?
Immers de poortjes zijn ook uitgangscontrolle.
Dat was de kern van de discussie.

Oké, begrepen. Een machinist kan ook reizigers helpen. Als ik zelf info moet hebben dan vraag ik dit ook aan de eerste de beste die ik tegenkom, dit kan ook een machinist zijn.
 

12-05-2015 18:49:03
timtrein
timtrein
Meestal is dat de schoonmaker. Met een beetje geluk spreekt 'ie Nederlands en kan 'ie zeggen dat hij het niet weet %08%  

12-05-2015 19:14:25
john2
john2
Ikke nie weten. %08% Terwijl er bij sommige de wetenschap paraat is maar niks wil zeggen.  

13-05-2015 00:34:20
bnv
bnv
Quote
treinfan (di 12 mei 2015 10:31:28 https://www.somda.nl/forum/12836/p538579/): Dan wil je niet graag genoeg je boodschap halen bij de AH Inchecken bij het poortje, boodschap doen en weer uitchecken bij het poortje (incheck annuleren, dus gratis) lijkt me nauwelijks moeite voor die fles appelsap die je o zo graag wil


Lijkt mij ook niet. Hoe lang gaat het dan duren voordat AH gaat klagen over verminderde omzet bij die winkels die zich achter de poortjes bevinden? Of over ongelijke concurrentie indien er gelijksoortige winkels zijn zowel voor als achter de poortjes?
 

13-05-2015 00:44:09
thom
thom
Worden de AH ToGo winkels op het station niet als Franchise uitgebaat door Servex?  

13-05-2015 07:57:11
ToH
ToH
Vanaf vandaag (13 mei) zijn de poortjes op station Uto gesloten.  

13-05-2015 10:42:44
visscher
visscher
Quote
AlexH (zo 10 mei 2015 10:13:04 https://www.somda.nl/forum/12836/p538343/): Morgen en overmorgen (11 en 12 mei) zullen de poortjes op station Uto gesloten worden in de ochtend- en avondspits. Als de proef een succes is, sluiten de poortjes woensdag definitief .
Wat is eigenlijk nog het nut en doel van dit soort proeven? Lijkt mij dat er inmiddels wel genoeg ervaring is met de poortjes om deze gelijk te kunnen sluiten.
 

13-05-2015 10:51:14
Bert13
Bert13
Het was een mooie redenering om de protesten in Overvecht de mond te snoeren, aangezien een aanzienlijk deel (bv. scholieren) van de tunnel als doorgaande route gebruik maken.


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

13-05-2015 11:18:42
reisthijs
reisthijs
Een interessant stukje over wat als je bij overstappen door poortjes moet en daarbij de spitsgrens passeert: http://www.ns.nl/reizigers/blind/tussentijds-uit-en-inchecken.html

Quote
Op dat moment gaat het spitstarief gelden voor het resterende deel van uw reis en betaalt u ten onrechte teveel voor uw treinreis.
(...)
Mocht dit het geval zijn dan kunt u dag en nacht contact op nemen met NS Klantenservice op telefoonnummer 030-751 51 55. Zij zorgen ervoor dat het teveel betaalde bedrag op uw rekening wordt teruggestort. In het laatste kwartaal van 2015 is dit probleem opgelost en betaalt u in de bovenstaande situatie gewoon weer het juiste tarief.
Ik ben wel benieuwd hoe ze dit precies willen gaan oplossen.
 

13-05-2015 13:32:21
dennistd
dennistd
Zal wel iets worden als:
if(vorigeReisEindtijd < 35minutenGeleden && vorigeReisProduct == 40procentKorting) {
checkInMetKorting();
}
else {
checkIn();
}
 

13-05-2015 14:01:07
mren
mren
En het zou dan ook maar één kant op moeten werken, want juist als je ná de spitsgrens ergens uit/incheckt moet je juist wel weer met korting verder kunnen reizen. Maar ik ben benieuwd  

13-05-2015 16:05:31
kleine_man
kleine_man
Quote
thom (wo 13 mei 2015 00:44:09 https://www.somda.nl/forum/12836/p538677/): Worden de AH ToGo winkels op het station niet als Franchise uitgebaat door Servex?


AH ToGo Station wordt uitgebaadt door NS Station Retailbedrijf (was Servex).

In het verleden heb ik Mogen rekenen aan het effect van het afsluiten van stations. Dit had een dramatisch effect op de omzet AH ToGo en BK. Ik ben benieuwd wat er straks in Rotterdam gebeurd.


Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 

13-05-2015 16:08:19
AgentX
AgentX
In Rtd zit één AHtoGo binnen de poortjes en één erbuiten.  


13-05-2015 20:06:19
ZJ37
ZJ37
Evenals bijna alle andere winkels in Rtd. Sommigen waren al failliet vóór de poortjes geplaatst werden overigens.  

13-05-2015 20:46:24
Daniel1
Daniel1
Even wat anders: Is al bekend waar en hoe de poortjes in Hr komen te staan? Echt veel ruimte is er op het perron nou ook weer niet...  

13-05-2015 21:02:59
anton_
anton_
Quote
mren (wo 13 mei 2015 14:01:07 https://www.somda.nl/forum/12836/p538717/): En het zou dan ook maar één kant op moeten werken, want juist als je ná de spitsgrens ergens uit/incheckt moet je juist wel weer met korting verder kunnen reizen. Maar ik ben benieuwd

niet noodzakelijk - als beide reizen als aparte reizen worden gezien betaal je 2 keer start tarief
 

13-05-2015 21:47:05
lex_t
lex_t
Ik sta op Amsterdam Muiderpoort. De poortjes zijn dicht. Wat als ik hier wil overstappen naar het andere perron, wat betekent dat ik moet in- en uitchecken? Geldt ook voor Arena, maar minder waarschijnlijk.. Hoewel: Ac Mt is vaak t snelst via Arena..  

13-05-2015 22:03:03
ToH
ToH
Quote
Daniel1 (wo 13 mei 2015 20:46:24 https://www.somda.nl/forum/12836/p538747/): Even wat anders: Is al bekend waar en hoe de poortjes in Hr komen te staan? Echt veel ruimte is er op het perron nou ook weer niet...


De poortjes komen nabij de kaartjesautomaat, op zo'n 10 meter van de perronrand. Hierdoor blijven de twee winkels bij het station gewoon toegankelijk.
 

13-05-2015 22:50:40
ricohallo
ricohallo
@lex_t Het antwoord staat 8 berichten boven je.  

13-05-2015 23:04:27
Bert13
Bert13
Dat is geen antwoord. Feit is dat als de planner je via Asdm stuurt (gebeurt soms ri. Asa/Asb) je rustig een euro meer betaalt door het uit- en inchecken dan rechtstreeks. Dus ja, je moet via de poortjes, maar daar word je weinig vrolijk van.  

14-05-2015 12:30:17
broek53
broek53
Het kan nog vreemder: in Hilversum gaan de poortjes medio juni dicht en omdat je van/naar spoor 1 alleen kunt komen door in- of uit te checken, betaal je hier bij overstappen ook dubbel. Volgens NS gaat dat om exact 46 mensen per dag, hetgeen mij uitermate gering voorkomt - maar goed.
Maar belangrijker lijkt mij wat er dan gebeurt als er een trein gespoorwijzigd wordt...
 

14-05-2015 12:33:19
treinfan
treinfan
Opvallender is dat er in Hilversum nog een ingang zit naar perron 1 waar geen incheckpaal en/of poortje staat, via die ingang moet je eerst door het poortje naar buiten om in te kunnen checken...  

14-05-2015 13:53:38
daniel_ddr
daniel_ddr
Doel je dan op de ingang bij de fietsenrekken aan de andere kant van het stationsgebouw? Daar zie ik namelijk via Google Streetview een groot afsluitbaar hek staan wat op die foto's nog open is maar ongetwijfeld dicht gaat wanneer de poortjes sluiten.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

14-05-2015 15:33:53
treinfan
treinfan
Ja, ik doel op die ingang aan de zuidzijde van het stationsgebouw. Ten zuiden van die ingang zijn via perron 1 overigens nog een paar ingangen voor kantoren, dus ik zie het zelf niet heel snel gebeuren dat die ingang afgesloten gaat worden.  

14-05-2015 19:05:06
john2
john2
Quote
broek53 (do 14 mei 2015 12:30:17 https://www.somda.nl/forum/12836/p538792/): Het kan nog vreemder: in Hilversum gaan de poortjes medio juni dicht en omdat je van/naar spoor 1 alleen kunt komen door in- of uit te checken, betaal je hier bij overstappen ook dubbel. Volgens NS gaat dat om exact 46 mensen per dag, hetgeen mij uitermate gering voorkomt - maar goed.
Maar belangrijker lijkt mij wat er dan gebeurt als er een trein gespoorwijzigd wordt...

Kan het niet, met de in dit topic bedoelde stations, zoals Station Sittard? Dat men de pootjes zo plaats dat niemand een extra uit check en in check heeft. Maar als het uit en in checken binnen de beoogde 35 minuten overstap tijd blijft, dan is er toch geld overboord.
 

14-05-2015 19:39:06
daniel_ddr
daniel_ddr
@Treinfan: nouja, als ze dat hek niet dicht gaan doen is 't probleem met overstappers naar spoor 1 ook gelijk opgelost toch? Beetje omlopen maar kan je redelijk wat geld schelen.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

14-05-2015 20:23:06
Bert13
Bert13
Hoe ga je van spoor 2/3 of 4/5 zonder poortjes naar die ingang dan...?


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

15-05-2015 11:57:33
maxim
maxim
Misschien heb ik wat gemist maar, als je binnen X minuten weer incheckt dan wordt dit toch gezien als overstap? In ieder geval wel als je naar een andere vervoerder omcheckt. Gaat dat niet hetzelfde bij NS > NS?  

15-05-2015 12:10:17
Bert13
Bert13
Er staat ook iets als "Overstap OK", maar aan het einde van de reis ben je toch meer geld kwijt...


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

15-05-2015 16:34:47
rysz
rysz
Quote
maxim (vr 15 mei 2015 11:57:33 https://www.somda.nl/forum/12836/p538905/): Misschien heb ik wat gemist maar, als je binnen X minuten weer incheckt dan wordt dit toch gezien als overstap? In ieder geval wel als je naar een andere vervoerder omcheckt. Gaat dat niet hetzelfde bij NS > NS?


Nee, een overstap waardoor je wisselt van spits naar dal of andersom wordt wel degelijk gezien als tariefknip, waardoor de LAK (lange afstands-korting) onderbroken wordt, en je reis als 2 losse delen wordt gezien.
 

15-05-2015 17:59:09
MasterE
MasterE
Per oktober is dit probleem opgelost. Tot die tijd helaas geld terug vragen!


Mcn Asd
 

15-05-2015 18:02:24
ZJ37
ZJ37
Tja, laat de reizigers het maar weer oplossen. Iets met op 1, 2 en 3 staan.  

15-05-2015 19:35:06
MasterE
MasterE
Het probleem moet eerst worden opgemerkt en vervolgens wordt er een oplossing voor bedacht en deze moet vervolgens in de software worden geïmplementeerd! Helaas werkt het zo! Tot die tijd is het niet anders.


Mcn Asd
 

16-05-2015 00:26:35
ZJ37
ZJ37
Poortjes wat langer open laten staan? %06%  

16-05-2015 00:27:59
Frontier
Frontier
Ben je mal, straks raakt de veiligheid in het geding, en 'dat moeten we toch niet willen?'.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

16-05-2015 00:29:24
ZJ37
ZJ37
Nou precies, wat dacht je van een andere manier om die overstap van spoor 1 naar spoor 2 te maken, zonder langs de poortjes te hoeven en een berg administratie? Vul em zelf maar in.  

16-05-2015 00:38:00
Frontier
Frontier
We kunnen helaas gewoon concluderen dat 46 tot 57 reizigers per dag gedurende de komende 4 maanden niet op plek 1, 2 en 3 staan. Die berg administratie en bijbehorende ergernis moeten die reizigers in kwestie maar tijdelijk voor lief nemen, het gaat immers om het verhogen van de veiligheid, en 'dat willen we toch allemaal?'.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

16-05-2015 09:57:47
aarclay
aarclay
Of je neemt een chipkaart met Kind-vrij die je tijdens de overstap gebruikt om de poortje mee te passeren. Scheelt weer in- en uitchecken.


Choo choo.....
 

16-05-2015 18:11:59
AlexNL
AlexNL
Ohja, dat is ook nog zoiets briljants. Allerlei miljardenprojecten uit de grond stampen om de stations af te sluiten en "te beschermen tegen zwartrijders", maar vervolgens wel aan iedereen sleutels uitdelen. %08%  

17-05-2015 08:57:48
gvttreinen
gvttreinen
Misschien een idee om de mens maar te verchippen, zo zal ie altijd voor zijn reis betalen en bijkomend voordeel, altijd volgbaar...oei, kinkt aardig '1984'  

17-05-2015 12:11:39
reisthijs
reisthijs
Quote
MasterE (vr 15 mei 2015 19:35:06 https://www.somda.nl/forum/12836/p538949/): Het probleem moet eerst worden opgemerkt en vervolgens wordt er een oplossing voor bedacht en deze moet vervolgens in de software worden geïmplementeerd! Helaas werkt het zo! Tot die tijd is het niet anders.
Een slap excuus voor een probleem dat al jaren bekend was. (Dit is bij de proeven met gesloten poortjes, twee jaar geleden in Hvs, ook niet opgemerkt?)

Kenmerkend voor het hele chipkaartproject bij NS...
 

17-05-2015 12:29:41
michaben
michaben
Sowieso is het nogal achterlijk dat het moment van inchecken bepaalt of je wel of geen korting krijgt. Hoe moeilijk is het nou om het gewogen gemiddelde te pakken op basis van in- en uitchecktijd? Dus check in om 8:55, check uit om 9:55, 5/60e deel voltarief, 55/60e deel kortingtarief. Meer dan tien regels code in de software zal dat niet zijn.

Het smoesje dat een probleem eerst moet worden opgemerkt is gewoon pure onzin, dit is namelijk geen programmeerfout maar een ontwerpfout. De kaartsoorten waren bekend toen men begon met het ontwerpen van het OV-Chipkaartsysteem, als men deze stuk voor stuk tegen het ontwerp had gehouden had men moeten kunnen zien dat er iets ontbrak. Degene die dit niet door heeft gehad, en vervolgens enkele jaren nodig heeft om het te herstellen, hoort niet in de IT thuis.
 

17-05-2015 13:13:59
treinfan
treinfan
Het is waarschijnlijk wel makkelijk te implementeren, maar het zou betekenen dat wachten binnen de poortjes voor/na de reis (of vertraging oplopen tijdens de reis) de reis goedkoper (of juist duurder) kan maken. Dát lijkt me niet helemaal de bedoeling.

Laatst bewerkt door treinfan op 17-05-2015 13:14
 

17-05-2015 13:27:01
michaben
michaben
Dat heb je nu ook al, als je om 8:50 of 15:50 incheckt kan je ook duurder of juist goedkoper uit zijn dan het zou kosten als je 10 minuten later incheckt.

Laatst bewerkt door michaben op 17-05-2015 13:27
 

17-05-2015 13:43:24
broek53
broek53
Quote
reisthijs (zo 17 mei 2015 12:11:39 https://www.somda.nl/forum/12836/p539114/):
Quote
MasterE (vr 15 mei 2015 19:35:06 https://www.somda.nl/forum/12836/p538949/): Het probleem moet eerst worden opgemerkt en vervolgens wordt er een oplossing voor bedacht en deze moet vervolgens in de software worden geïmplementeerd! Helaas werkt het zo! Tot die tijd is het niet anders.
Een slap excuus voor een probleem dat al jaren bekend was. (Dit is bij de proeven met gesloten poortjes, twee jaar geleden in Hvs, ook niet opgemerkt?)

Kenmerkend voor het hele chipkaartproject bij NS...
Natuurlijk is dat probleem onderkend, namelijk al vanaf het moment dat men een decennium of meer geleden over poortjes begon na te denken. Idealiter zouden immers de poortjes op de stations bij de toegangen tot de perrons geplaatst worden. Dat zou betekenen dat je altijd zou moeten in- en uitchecken bij het overstappen naar een ander perron. En dan moet je je eens moeten voorstellen wat dat betekent als er een trein op een laat moment gespoorwijzigd wordt.... Dat effect kun je straks in Hilversum zien, trouwens. Heeeel benieuwd hoe dat gaat aflopen en al helemaal als er eens een ICB naar spoor 1 verhuist.
 

17-05-2015 14:06:47
michaben
michaben
Dan heb je het probleem nog altijd met overstappen op hetzelfde perron. Dus tenzij je poortjes bij de deuren van de trein zet, zul je het toch moeten ondervangen in de software.  

17-05-2015 14:56:36
broek53
broek53
Welk probleem?

Ik betwist ook niet dat het in de software moet worden opgelost, maar juist dat het probleem à la Hilversum nu pas onderkend zou worden. In eerste opzet zouden immers niet de stations als geheel afgezet worden, maar de toegangen tot de perrons. En dan zou je dus het Hilversumse "probleem" op elk station met meerdere perrons gehad hebben.
 

17-05-2015 19:11:45
AlexNL
AlexNL
Quote
treinfan (zo 17 mei 2015 13:13:59 https://www.somda.nl/forum/12836/p539120/): Het is waarschijnlijk wel makkelijk te implementeren, maar het zou betekenen dat wachten binnen de poortjes voor/na de reis (of vertraging oplopen tijdens de reis) de reis goedkoper (of juist duurder) kan maken. Dát lijkt me niet helemaal de bedoeling.

Mwah, ik denk niet dat veel mensen dat zouden doen. Wachten kost tenslotte tijd, en veel mensen reizen met de trein om op een bestemming te komen. Niet om op een station rond te hangen.

En anders zou je nog een maximumreistijd kunnen invoeren, gebaseerd op de langst mogelijke logische reistijd tussen twee stations.

Voorbeeldje: als iemand om 8:35 incheckt in Breda en richting Den Haag Centraal reist, dan zijn er een paar treinen die genomen kunnen worden. Daarbij horen dan bepaalde verdeelsleutels.
- IC 08:39 x 09:37. Met uitcheckt om 9:40 zou het betekenen dat 25/65e tegen vol tarief wordt gereisd, en 40/65e met korting/gratis.
- SPR 08:42 x 10:02. Met uitcheck om 10:05: 25/95e vol tarief, 70/95e met korting.

De maximale reisduur voor Breda - Den Haag Centraal zou je bijvoorbeeld kunnen instellen op 100 minuten, zodat het niet de moeite waard is om lang te wachten met uitchecken. Als iemand 2 uur zou wachten in Den Haag Centraal voor hij uitcheckt, zou het systeem hem toch volgens een reisduur van 100 minuten factureren. Dat betekent 25 minuten vol tarief, 75 minuten met korting.

Een enkele reis kost € 12,80 vol tarief. Dat komt neer op:
- IC: 4,92 vol tarief + 4,72 met korting (= € 9,64)
- SPR: 3,37 vol tarief + 5,66 met korting (= € 9,03)
- Wachten: 3,20 vol tarief + 5,76 met korting (= € 8,96)

Er zit zo wel wat prijsverschil in, maar het verschil is (in ieder geval op dit traject) dusdanig klein dat ik niet verwacht dat veel mensen hier de moeite voor zullen nemen.
 

17-05-2015 19:24:16
thom
thom
Met dit soort reken en verdeelsleutels kan natuurlijk nooit meer iemand van te voren berekenen wat zijn reis kost, laat staan dat die een afgerekend bedrag nog kan begrijpen...  

17-05-2015 19:29:18
sjoerd
sjoerd
En dat niet alleen: als men een andere dan de in de prijs berekende verbinding neemt en men betaalt hierdoor meer, heb je in heel Nederland de poppen aan het dansen. Geen aantrekkelijke gedachte, dit idee.  

17-05-2015 20:41:17
AlexNL
AlexNL
Zullen we dan maar kastjes in de trein hangen, zodat je zonder dat je de trein uit hoeft van tarief kunt wisselen (maar wel met een extra check zodat je niet kunt in- of uitchecken, enkel tariefwissel)? %02%  

17-05-2015 21:49:47
dh3201
dh3201
Gewoon de makkelijkste manier: korting afschaffen!
/duikt weg/ %08%


Shqiperise-lopers?
 

17-05-2015 22:07:55
ZJ37
ZJ37
Of een bemande toegang op dergelijke plekken, zoals in Engeland op zoveel grote stations al gebeurt. Heb je meteen ook menselijk toezicht op het station. Maar dat zal wel teveel centjes kosten.  

18-05-2015 09:46:03
daniel81
daniel81
Quote
broek53 (zo 17 mei 2015 13:43:24 https://www.somda.nl/forum/12836/p539123/):
Quote
reisthijs (zo 17 mei 2015 12:11:39 https://www.somda.nl/forum/12836/p539114/):
Quote
MasterE (vr 15 mei 2015 19:35:06 https://www.somda.nl/forum/12836/p538949/): Het probleem moet eerst worden opgemerkt en vervolgens wordt er een oplossing voor bedacht en deze moet vervolgens in de software worden geïmplementeerd! Helaas werkt het zo! Tot die tijd is het niet anders.
Een slap excuus voor een probleem dat al jaren bekend was. (Dit is bij de proeven met gesloten poortjes, twee jaar geleden in Hvs, ook niet opgemerkt?)

Kenmerkend voor het hele chipkaartproject bij NS...
Natuurlijk is dat probleem onderkend, namelijk al vanaf het moment dat men een decennium of meer geleden over poortjes begon na te denken. Idealiter zouden immers de poortjes op de stations bij de toegangen tot de perrons geplaatst worden. Dat zou betekenen dat je altijd zou moeten in- en uitchecken bij het overstappen naar een ander perron. En dan moet je je eens moeten voorstellen wat dat betekent als er een trein op een laat moment gespoorwijzigd wordt.... Dat effect kun je straks in Hilversum zien, trouwens. Heeeel benieuwd hoe dat gaat aflopen en al helemaal als er eens een ICB naar spoor 1 verhuist.


Simpele oplossing: niet meer spoorwijzigen. Scheelt bovendien de trdl werk, er kunnen weer een aantal wissels weg, iedereen blij%08%
Trouwens, ICB's worden al praktisch nooit gespoorwijzigd, in Apd gebeurde het tijdens de oude spooropstelling meerdere keren per dag dat een vertraagde ICB richting het westen bij Apda stond te wachten tot de lege 7000 afgerangeerd was terwijl spoor 3 en 4 vrij waren. Kennelijk durft men niet in vreemde talen om te roepen of zo....

Dat spoorwijzigen wordt op grotere stations met meerdere vervoerders überhaupt al lastig door de chippoortjes, aangezien niet van elke vervoerder of andere functionaliteit (HSL-toeslag) poortjes/overstapmeubels op elk perron staan
 

18-05-2015 09:58:16
daniel_ddr
daniel_ddr
Ow maar dat is geen argument voor NS hoor... toevallig afgelopen zaterdag nog ´n tweet langs zien komen over een Valleilijn-trein die te Ed op spoor 3 aankwam. Overstappers op NS mochten dus eerst even naar spoor 1 wandelen om uit te checken en vervolgens weer terug naar 3 om bij NS in te checken. Gelukkig zijn de overstaps behoorlijk ruim daar.

Quote
AlexNL: Mwah, ik denk niet dat veel mensen dat zouden doen. Wachten kost tenslotte tijd, en veel mensen reizen met de trein om op een bestemming te komen. Niet om op een station rond te hangen.
Nouja, uren wachten zal niet gebeuren maar er zijn nu toch situaties waarin poortjes bij de stationsingang niet altijd praktisch zijn.
Stel dat je de eerste trein na 18.30 uur wilt nemen en eerst nog wat te eten wilt halen voor onderweg op het station. Als je trein dan kort na half zeven vertrekt ontkom je bijna niet aan inchecken in de spitstijd. (Afgelopen vrijdag nog bij vergissing zelf gehad te Ah, 2 minuten voor de daluren ingecheckt terwijl ik in het dal ging reizen. Nog binnen de spits vertrekken kon nieteens met het bewuste inchecktijdstip)


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

18-05-2015 11:00:17
broek53
broek53
Quote
daniel_ddr (ma 18 mei 2015 09:58:16 https://www.somda.nl/forum/12836/p539214/): Ow maar dat is geen argument voor NS hoor... toevallig afgelopen zaterdag nog ´n tweet langs zien komen over een Valleilijn-trein die te Ed op spoor 3 aankwam. Overstappers op NS mochten dus eerst even naar spoor 1 wandelen om uit te checken en vervolgens weer terug naar 3 om bij NS in te checken. Gelukkig zijn de overstaps behoorlijk ruim daar.

NS maakt geen spoorwijzigingen.
 

18-05-2015 12:29:14
john2
john2
Als NS geen spoorwijzingen doet, dan neem ik aan dat Prorail dit doet in de vorm van treindienstleiding. Als deze stelling fout is dan verneem ik dit gaarne van Broek53.  

18-05-2015 12:35:26
broek53
broek53
Die stelling is juist.  

18-05-2015 13:48:27
kleine_man
kleine_man
Voor wie leuke taferelen wil zien rondom overstapmeubels moet eens in de ochtend in Arnhem of Zutphen komen kijken.

Ik werd afgelopen zaterdag nog net niet van het perron gedrukt omdat iemand nog moest overstappen terwijl de overvolle trein leegliep in Zutphen. %03%

Verder zag ik dat hogere poortjes geen zin hebben, men kruipt er gewoon onderdoor.


Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.