OV-chipkaartpoortjes
Forum: Algemeen - Algemeen
17-04-2015 12:03:27
john2
john2
Dan is de bewoording dom een beetje verkeerd gekozen. Ik had beter kunnen zeggen dat je het systeem kunt omzeilen door eerst uit te checken en dan weer in checken. Als je een tijdelijk vervangend product aanvraagt moet hier dan ook voor betaald worden? Zo ja, dan is AlexNL dubbel geld kwijt. Ik meende dat je bij zoek raken van je OV chipkaart een vervangende OV chipkaart kreeg met dezelfde producten er op als de zoek geraakte kaart. Misschien dat men dan naar de service balies van de voerders moet gaan voor de producten die men per vervoerder op de kaart had staan. Of worden deze producten automatisch op de toegestuurde OV chipkaart gezet? Misschien alleen bij de vervoerder waar je een OV chipkaart bij heb.  

22-04-2015 07:54:43
ToH
ToH
Vanaf vandaag (22 april) zijn de poortjes op station Wp gesloten.  

22-04-2015 09:55:33
NS1707
NS1707
En vanmorgen was op het nieuws ook te zien dat Hoorn ten dupe is, de bloemenzaak heeft het zwaarder gekregen sinds 45 jaar.  

22-04-2015 12:13:36
sfj
Bloemenzaak heeft een tweede vestiging geopend in het centrum die ook langer open is. Kwestie van tijd voordat de stationsvestiging verdwijnt.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 


22-04-2015 12:36:59
john2
john2
Hopelijk is deze tweede vestiging dan in de buurt van het station van Hoorn.  

22-04-2015 21:10:49
michaben
michaben
Op Rtd zag ik vandeweek ook allemaal zuilen op de perrons staan met iets van "Overstappen" erop. Waarvoor zijn deze? Er komen in Rtd geen andere vervoerders waar je apart voor moet inchecken, alleen de Thalys en Benelux waarvoor je juist niet moet inchecken, maar daarvoor stonden er al aparte paaltjes.  

22-04-2015 21:16:53
sfj
Voor omreizen zou ik het wel chique vinden, dat mislukt qua overstappen vaak omdat je eerst zowat het station uit moet en dan weer terug (voormalige via- en rondreis tickets)


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

22-04-2015 21:33:39
ToH
ToH
Dit is juist voor de reizigers uit de Thalys of België met de IC Brussel. Als ze dan een kaartje hebben gekocht tot aan Rtd, kunnen ze met een OV-Chipkaart verder reizen in Nederland zonder eerst naar beneden te hoeven.  

22-04-2015 21:44:25
michaben
michaben
Ik had het idee dat er daarvoor al paaltjes stonden bij de perrons waar die treinen stopten. Of is dit nu de definitieve oplossing hiervoor. De term 'overstappen' is misschien een beetje verwarrend hier, want je stapt niet over met je ov-chipkaart zoals bij 'normale' overstapzuilen, maar je checkt juist geheel in of uit en gaat van/naar papieren kaartje.  

23-04-2015 10:00:11
jorgo
jorgo
Het Sittardse 'interwijkprobleem':
http://www.1limburg.nl/sittard-zoekt-zelf-alternatief-voor-passagepas-station?context=latestarticles
 

24-04-2015 10:21:33
daniel81
daniel81
Quote
michaben (wo 22 apr 2015 21:10:49 https://www.somda.nl/forum/12836/p536591/): Op Rtd zag ik vandeweek ook allemaal zuilen op de perrons staan met iets van "Overstappen" erop. Waarvoor zijn deze? Er komen in Rtd geen andere vervoerders waar je apart voor moet inchecken, alleen de Thalys en Benelux waarvoor je juist niet moet inchecken, maar daarvoor stonden er al aparte paaltjes.

Misschien een domme vraag, maar wat gebeurt er als je als binnenlandse reiziger al op het perron uitcheckt en dan het station uit wilt lopen? Check je dan bij het poortje bij de ingang opnieuw uit, opnieuw in, gebeurt er niks....?
 

24-04-2015 11:03:26
john2
john2
Voor een voorbeeld te noemen. In Sittard staan er geen checkpaaltjes meer op her perron. Dus hier speelt her genoemde probleem van daniel81 zich niet. In Roermond, Heerlen en Maastricht staan nog wel checkpaatjes op de perrons omdat men hier kan om checken van NS naar Veolia en omgekeerd. Maar genoemde stations zijn nog niet afgesloten met poortjes. Blijft bij mij de vraag zoals daniel81 stelt. Wat gebeurt er als men op een perron uitcheckt als bijvoorbeeld de genoemde stations met poortjes afgesloten zijn en men al uitcheckt op een perron bij een vervoerder en dan uit het betreffende station wilt? Dan zal er toch bij een station met meerdere vervoerders, meerdere uitcheck mogelijkheden moeten zijn van de vervoerders die dat station aandoen.  

24-04-2015 11:08:59
jor[D]1
jor[D]1
Waarschijnlijk net als de gecombineerde metro/trein station in Amsterdam.
Poortjes van beide vervoerders plaatsen. In Duivendrecht heeft men nu een briefje op het overstapmeubel gehangen met de melding dat de poortjes binnenkort dicht gaan. M.a.w. niet daar uitchecken, maar bij de poortjes van de vervoerder.

Uitchecken zonder inchekc kost het opstaptarief:

Mocht een reiziger zich vergeten zijn in te checken op een station met paaltjes, moet deze reiziger nog wel in staat worden geacht door het poortje te komen door uit te checken en men weet dan niet waar u bent geweest en wordt er dus 20 euro afgeschreven.
https://forum.ns.nl/ov-chipkaart-5/dubbele-check-out-kost-20-euro-klopt-dit-3215
 

24-04-2015 11:29:31
john2
john2
De 20 euro zal wel zijn zonder abonnement, met abonnement zal het 10 euro zijn. Via de link forum.ns.nl las ik dat er een coulance regeling bestaat dat men de 20 of 10 euro kan terug vragen.  

24-04-2015 12:17:49
dh3201
dh3201
Hmm, schiet mij de volgende case te binnen:
Reiziger komt aan op zo'n gesloten Multi vervoerder station en is van plan over te stappen.
Naar de overstappalen lopen.
Uitchecken bij de aankomende vervoerder.
Inchecken bij de nieuwe vervoerder, lukt niet.
Saldo te laag, bankrekening leeg, dus dan maar besluiten om te gaan lopen (of liften, althans niet met het OV verder te reizen).
Dus dan ben je nog eens 10 of 20 euro kwijt om het station te kunnen verlaten via de gesloten poortjes?


Shqiperise-lopers?
 

24-04-2015 12:55:02
john2
john2
Er staan NS automaten binnen de gesloten poortjes gedeelte waar men kan opladen voordat men uitcheckt. Hier kan men bij onvoldoende saldo de ov chipkaart kan opladen.  

24-04-2015 13:58:06
dh3201
dh3201
Ook als je onvoldoende banksaldo hebt en geen cash op zak?
Of je ontdekt dat je je bankpas niet bij je hebt.

Laatst bewerkt door dh3201 op 24-04-2015 13:59


Shqiperise-lopers?
 

24-04-2015 14:16:39
jor[D]1
jor[D]1
Dan druk je op de info zuil of hop je achter iemand anders aan. Lijkt me wel het extreme geval, als je zonder centen reist. Niet echt een realistisch scenario.  

24-04-2015 14:47:10
treinfan
treinfan
Hoe kan je geld kwijtraken op je kaart als je niet genoeg geld hebt om in te checken? Sorry hoor, maar dit is echt te ver gezocht.  

24-04-2015 14:51:09
ZJ37
ZJ37
Waarom ondenkbaar? Na een reis van Ehv naar Gn kan het saldo best ontoereikend zijn voor het laatste stukje met de andere vervoerder.  

24-04-2015 14:55:11
daniel81
daniel81
Of terug naar mijn vraag (even van dezelfde plaatsen uitgaande):
Als je dus bij de overstapzuil bent uitgecheckt en daar is je reis Ehv-Gn afgeschreven, dan is het heel goed denkbaar dat je niet meer genoeg saldo hebt om bij de uitcheckpoortjes in te kunnen checken om eruit te mogen (volgt u het nog?)
 

24-04-2015 14:55:49
ZJ37
ZJ37
Allemaal over nagedacht. Toch?  

24-04-2015 15:34:58
dh3201
dh3201
Precies, zoals ZJ37 en daniel81 het verwoorden bedoel ik mijn case.


Shqiperise-lopers?
 

24-04-2015 15:38:55
tochjo
tochjo
Quote
ZJ37 (vr 24 apr 2015 14:55:49 https://www.somda.nl/forum/12836/p536769/): Allemaal over nagedacht. Toch?

Over de geschetste situatie (check-uit bij paal gevolgd door gesloten poortje) is bij NS in ieder geval wel nagedacht. Pagina 9 van http://www.ns.nl/binaries/content/assets/NS/pdf/webdemopalenenpoorten.pdf geeft aan dat in dat geval een NS-poortje gewoon opent en geen extra saldo afschrijft.
 

24-04-2015 16:01:13
daniel81
daniel81
Ha, dat zocht ik. Dank%02%  

01-05-2015 05:37:30
ToH
ToH
Vanaf vandaag (1 mei 2015) zijn de poortjes op station Rtd gesloten.  

04-05-2015 10:07:03
kleine_man
kleine_man
En nu al begint het geklaag. Mensen schijnen gewoon over de poortjes heen te springen. Tot zo ver de zwartrijders buiten de houden.


Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 

04-05-2015 10:16:59
AgentX
AgentX
Met alle respect voor de ontwikkelaars, maar dit hadden ze toch kunnen verwachten? Ik wil niet aanmoedigen om zwart te rijden, maar de lage poortjes spring je met een minimaal hupsje overheen en de grote poortjes kun je op een kinderlijk eenvoudige manier open duwen. Waarom is iedereen nu ineens zo verbaasd? %03%  

04-05-2015 11:17:46
aarclay
aarclay
Ik ben benieuwd of ze er dan ook wat aan gaan doen, of zouden ze er 24/7 een bewakingsmannetje neer gaan zetten om boetes uit te schrijven?

Je zou bijna geneigd zijn om stekels op de poortjes te lassen, maar omwille van de veiligheid zou dit vast niet mogen.


Choo choo.....
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


04-05-2015 11:46:00
Bert13
Bert13
Je ziet dat een mannetje neer zetten geen zin heeft: er staat personeel zat, maar die kunnen (of in een enkel geval willen) er niet snel genoeg achter aan lopen.


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

04-05-2015 11:58:49
aarclay
aarclay
Portofoonverbinding, twee mannetjes en een strategische opstelling moet dan wel helpen.

Laatst bewerkt door aarclay op 04-05-2015 12:14


Choo choo.....
 

04-05-2015 12:10:44
Bert13
Bert13
Euhm, nee... Je gelooft iets teveel in de goedheid van de mens in dit geval.  

04-05-2015 12:24:48
broek53
broek53
Ja, en dat bij elke rij poortjes in het land. Dan kun je echt beter de in- en uitgangscontrole weer invoeren - lijkt het ook nog een tikkeltje minder op een politiestaat.

Laatst bewerkt door broek53 op 04-05-2015 13:02
 

04-05-2015 12:54:24
ToH
ToH
Ze hadden net zoals in Wd en alle andere stations behalve Rtd, Dt en Bd hoge poortjes moeten doen waar je niet overheen kunt springen. Daarnaast moet er het een en ander steviger gemaakt worden zodat je hem niet zo makkelijk meer open kunt duwen.  

04-05-2015 14:02:19
Frontier
Frontier
Zij die werkelijk denken dat poortjes notoire zwartrijders tegenhouden zijn het toppunt van naïviteit. Het is weggegooid geld, wat beter besteed had/kan worden aan extra personeel IN de treinen.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

04-05-2015 18:46:00
didam2009
didam2009
ik heb een idee neem automatische bouwhekken daar kunnen ze ziet over heen.


Groeten uit het weinig spoorse Montferland
 

04-05-2015 19:28:08
mren
mren
Quote
AlexH (ma 04 mei 2015 12:54:24 https://www.somda.nl/forum/12836/p537784/): Ze hadden net zoals in Wd en alle andere stations behalve Rtd, Dt en Bd hoge poortjes moeten doen waar je niet overheen kunt springen. Daarnaast moet er het een en ander steviger gemaakt worden zodat je hem niet zo makkelijk meer open kunt duwen.

Los van de discussies of poortjes überhaupt helpen tegen zwartrijders: bij dergelijke ontwerpen heeft de architect van het station de nodige inbreng. Als hij hoge poortjes niet vindt passen bij het ontwerp, zou hij voor de rechter met enige kans gelijk krijgen. 'Leukste' voorbeeld hiervan vind ik een architect die een zaak aanspande tegen een gemeente die een bushokje op een plein liet plaatsen waardoor het zicht op zijn ontwerp niet optimaal was. Weet helaas niet meer wat de uitspraak was in deze zaak.
 

04-05-2015 21:45:02
bnv
bnv
Quote
broek53 (ma 04 mei 2015 12:24:48 https://www.somda.nl/forum/12836/p537780/): Ja, en dat bij elke rij poortjes in het land. Dan kun je echt beter de in- en uitgangscontrole weer invoeren - lijkt het ook nog een tikkeltje minder op een politiestaat.


En het is zo ongeveer net 50 jaar geleden dat de in/uitgangscontrole is afgeschaft. Ik schat ergens zo rond 1964/1965. Die grijze hokjes met er in de mannetjes nog in die zwarte NS uniformen.
Toen schafte men het af en nu voeren we het weer in.

Maar....ach...........tja, wat verschilt 1965 eigenlijk in dit opzicht van 2015?
 

04-05-2015 21:47:09
mren
mren
Personeelskosten vooral.  

04-05-2015 21:49:56
bnv
bnv
En die OV Politiemannen, ze staan er in de buurt als een soort ME van NS, doen het dan zeker allemaal gratis.  

04-05-2015 22:44:38
roja
roja
Dit heb ik al lang zien aankomen, het is op de stations en in de treinen een grote smeerboel en het gedrag van menig reiziger stoort mij mateloos. Over plezierig reizen gesproken. Tevens is het gezag ook ver te zoeken.  

05-05-2015 12:59:55
maurits
maurits
Quote
Frontier (ma 04 mei 2015 14:02:19 https://www.somda.nl/forum/12836/p537786/): Zij die werkelijk denken dat poortjes notoire zwartrijders tegenhouden zijn het toppunt van naïviteit. Het is weggegooid geld, wat beter besteed had/kan worden aan extra personeel IN de treinen.


De poortjes zullen hoogstens de "spontane" zwartrijder tegenhouden, de notoire zwartrijders zullen er toch wel overheen springen, achter andere reizigers aan wandelen of op één van de 320 stations zonder poortjes instappen. Het vervelende is ook dat de notoire zwartrijders ook de meeste problemen veroorzaken.

De meest efficiënte methode om het zwartrijden terug te dringen is de trefkans HC fors omhoog brengen. Zolang je moeiteloos een groot deel van het land kunt bereizen en slechts zelden gecontroleerd wordt, is het zwartrijden lonend en zullen mensen er gebruik van maken. Afgelopen zaterdag een reisje Ledn-Shl-Rtd-Ddr-Sdt-Ddr-Gv-Ledn-Ldl gemaakt en nota bene alleen bij Arriva tussen Ddr-Sdt en terug gecontroleerd door de steward.

Je kunt nog zoveel technische oplossingen verzinnen, zolang een groot deel van de NS HC's in de 1e klas of onbediende cabine zit te niksen ga je het probleem niet oplossen.


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

06-05-2015 12:21:12
ToH
ToH
http://www.telegraaf.nl/binnenland/24005597/__Kamer_wil_hogere_NS-poortjes__.html

Hogere poortjes. Dacht dat ik al zoiets zei
 

06-05-2015 13:04:23
mren
mren
Waarom meent de TK dat ze hier überhaupt iets over te zeggen heeft?  

06-05-2015 13:19:09
bloemkool
bloemkool
Misschien omdat het de veiligheid in de (semi)-publieke ruimte raakt. Maar ik heb de indruk dat politieke bemoeienis geen oplossing brengt in dit dossier.  

06-05-2015 13:52:51
broek53
broek53
Quote
mren (wo 06 mei 2015 13:04:23 https://www.somda.nl/forum/12836/p537991/): Waarom meent de TK dat ze hier überhaupt iets over te zeggen heeft?
Het is een onbetwistbaar feit dat de TK zich sinds het op papier verzelfstandigen van de NS nog nooit zoveel bemoeid heeft met de bedrijfsvoering van diezelfde NS. In die zin is het verzelfstandigen volledig mislukt.
 

06-05-2015 14:14:29
Arjan73
Arjan73
Inderdaad. NS kan de verantwoordelijkheid niet aan om zelfstandig besluiten te nemen.
Wie verzint er nou toegangspoortjes die zo laag zijn dat men er zo overheen kan springen?

Het gevolg van deze poortjes tot nu toe is dat de goedwillende reiziger eerder van huis moet om zodoende tijdig de barrière van poortjes te overwinnen en de kwaadwillende kan onder het mom van vrijheid gaan en slaan waar hij maar wil.
 

06-05-2015 14:19:49
broek53
broek53
Dat hoort nou net bij een verzelfstandiging. Dat je verder allerlei frustraties hebt over de poortjes (je moet inderdaad wel 20 milliseconde eerder van huis0 is prima, maar ook daar heeft de TK niets mee te maken.

Laatst bewerkt door broek53 op 06-05-2015 14:21
 

06-05-2015 14:21:07
gvttreinen
gvttreinen
Quote
Arjan73 (wo 06 mei 2015 14:14:29 https://www.somda.nl/forum/12836/p538002/): Inderdaad. NS kan de verantwoordelijkheid niet aan om zelfstandig besluiten te nemen.
Wie verzint er nou toegangspoortjes die zo laag zijn dat men er zo overheen kan springen?.
Hoge poortjes verstoren het ruimtelijke effect van de stationshal zou ik denken.
Waarschijnlijk de wens van de architect maar het blijkt dat ruimtelijke vormgeving en veiligheid met elkaar botsen.
 

06-05-2015 14:31:59
dh3201
dh3201
Ben benieuwd wie er aan het kortste eind gaat trekken, de Tweede Kamer of de architect...


Shqiperise-lopers?
 

06-05-2015 15:29:53
sjoerd
sjoerd
Quote
Arjan73 (wo 06 mei 2015 14:14:29 https://www.somda.nl/forum/12836/p538002/): Inderdaad. NS kan de verantwoordelijkheid niet aan om zelfstandig besluiten te nemen.
Wie verzint er nou toegangspoortjes die zo laag zijn dat men er zo overheen kan springen?

Het gevolg van deze poortjes tot nu toe is dat de goedwillende reiziger eerder van huis moet om zodoende tijdig de barrière van poortjes te overwinnen en de kwaadwillende kan onder het mom van vrijheid gaan en slaan waar hij maar wil.

Die poortjes staan daar om dezelfde reden als waarom jij een slot hebt op je voordeur. Je moet er iets vroeger voor weg maar dan heb je ook wat! En kan jij nu ook niet zelfstandig beslissen over jouw huishouding?
Je verdiepen in de redenen kan geen kwaad. Dan kun je snel vinden dat de architect dat mooier vond. Met snel oordelen kom je meestal niet ver.
 

06-05-2015 15:32:01
sjoerd
sjoerd
Quote
dh3201 (wo 06 mei 2015 14:31:59 https://www.somda.nl/forum/12836/p538005/): Ben benieuwd wie er aan het kortste eind gaat trekken, de Tweede Kamer of de architect...

De Tweede Kamer krijgt zeker geen gelijk. De architect wordt wel eens vaker genegeerd. Anders zouden we nog steeds Romeinse gebouwen hebben.

Laatst bewerkt door sjoerd op 06-05-2015 15:33
 

06-05-2015 15:38:39
mren
mren
Nog een kleine zijstap: oa in NRC/H van gisteren verklaarde woordevoerder Trinthamer dat 'poortjesspringers' een boete van €90 krijgen, al dan niet verhoogd met €35 voor het niet hebben van een geldig vvb. Iemand die weet waar de eerstgenoemde boete op gebaseerd is? Niet zozeer het bedrag als wel welke overtreding nu precies wordt bestraft? Ik kan me immers een situatie voorstellen waarbij een reiziger met een geldig vvb over een poortje springt; per ongeluk uitgecheckt bij paal op het perron, of men komt voor een ritje met de SSN en heeft daarvoor een geldig kaartje.  

06-05-2015 16:18:34
daniel_ddr
daniel_ddr
Als je perongeluk op het perron uitcheckt kan je gewoon door het poortje heen door opnieuw uit te checken. Daarbij wordt dan geen extra saldo afgeschreven.
En bij het voorbeeld van de SSN-rit is het de bedoeling dat er keycards uitgedeeld worden aan de reizigers die een kaartje voor die rit hebben.

En veel andere opties heb je niet om met een geldig VVB over poortjes te springen, want bv. een AltijdVrij is pas een geldig VVB als je een checkin hebt.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 


06-05-2015 16:35:35
mren
mren
Maar -los van de voorbeelden- waarop is die boete dan gebaseerd?  

06-05-2015 17:09:13
sjoerd
sjoerd
Het zich wederrechtelijk verschaffen van toegang tot een plek die niet vrij toegankelijk is zonder zich te kwijten van gestelde verplichtingen?  

06-05-2015 17:13:06
Frontier
Frontier
Hoge poortjes, ja dat zal vast helpen. %03% Zodra die er staan kunnen ze weer vrolijk nieuwe beelden maken van mensen die illegaal de poortjes passeren, echter zullen ze ditmaal vlug achter anderen aan glippen. Het enige wat écht helpt is een structureel hoge controle/pakkans in de trein zelf, maar kennelijk is men te naïef en/of te gierig om dat in te zien tot op heden.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

06-05-2015 17:20:29
sfj
Die hoge poortjes werken ook niet hoor, zie er hier op Hoorn Kersenboogerd in een half uur wachten soms wel 10 overheen zwaaien.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

06-05-2015 18:13:50
umbusko
umbusko
In Zuid-Frankrijk heb ik wel eens meegemaakt dat midden op de dag de stoptrein bestormd werd door een team van een stuk of 12 controleurs: 6 naar boven, 6 naar beneden en steeds 3 van de ene kant en 3 van de andere. Geen kans om te ontsnappen en heel slechte kansen als je begint te dreigen of vechten. Als je dat een paar keer gebeurt, leer je het zwartrijden vanzelf wel af.
De andere kant is natuurlijk wel dat zoiets voor de gewone passagier erg drastisch en misschien ook wel bedreigend en ongemakkelijk kan zijn. Toch zou je zoiets kunnen overwegen in bepaalde treinen met een "verhoogd risico" op zwartrijders/geweld; in het nachtnet bijvoorbeeld om maar iets te noemen. Als de trein na controle aanmerkelijk veiliger is geworden, zal de gewone passagier juist wel blij zijn met dat soort maatregelen.

Verder zijn die poortjes er natuurlijk in eerste instantie nooit gekomen vanwege zwartrijders. Zo wordt het nu wel verkocht, maar de realiteit is gewoon dat dat hele gedoe met die OV-Chipkaart en poortjes niet is ontstaan uit belang voor de reiziger, maar omdat er ergens iemand een hoop geld in zijn zakken kon steken (zoals dat helaas met heel veel dingen gaat).
Dat het gevolg daarvan ook nog eens is dat de service in de trein verdwijnt, vind ik al helemaal belabberd en treurig. Gisterenmiddag/avond in een 800 van Asd naar Mt 0 omroepberichten, behalve van de railcatering in Ut, en slechts 1x een conducteur gezien, niet om te controleren, niet voor een serviceronde, maar zo te zien bezig het aantal passagiers te tellen (en anders was hij puur op doortocht). In dit geval ben ik het echt helemaal eens met Frontier.
 

06-05-2015 18:16:46
mich
mich
Wat bij Veolia erg goed hielp was ingangscontrole, op de risicostations.  

06-05-2015 18:49:22
thom
thom
Quote
mren (wo 06 mei 2015 16:35:35 https://www.somda.nl/forum/12836/p538017/): Maar -los van de voorbeelden- waarop is die boete dan gebaseerd?

Niet opvolgen van aanwijzingen van het personeel of huisregels?

Quote
dh3201 (wo 06 mei 2015 14:31:59 https://www.somda.nl/forum/12836/p538005/): Ben benieuwd wie er aan het kortste eind gaat trekken, de Tweede Kamer of de architect...

NS als de TK zijn zin krijgt, als ze mogen investeren in het aanpassen of vernieuwen van poortjes....

Laatst bewerkt door thom op 06-05-2015 18:53
 

06-05-2015 20:03:24
dlm4yjp
dlm4yjp
En dan nog faalt het dan, ze kunnen letterlijk hoog of laag springen...
Zoiets als een sluis, dus 2 poortjes vlak achter elkaar, wat de londense metro bijvoorbeeld heeft, werkt al stukken beter (achterna lopen is daar echt onmogelijk).


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

06-05-2015 20:26:29
aarclay
aarclay
Of zo'n draaihekje in combinatie met lage poortjes om te voorkomen dat iemand er onderdoor glipt. Nooit gezien, maar zal wel bestaan.

Verder vind ik dlm4yjp's onderschrift wel een beetje toepasselijk op dit onderwerp, als het om 'hordenlopen' gaat.

Laatst bewerkt door aarclay op 06-05-2015 20:26


Choo choo.....
 

06-05-2015 22:18:58
dh3201
dh3201
Zijn de poortjes in Almere Centrum al gesloten?

http://www.dichtbij.nl/almere/112/artikel/4003278/nsmedewerker-mishandeld-op-station-almere.aspx


Shqiperise-lopers?
 

06-05-2015 22:51:45
pjkleton
pjkleton
Mijn vrouw heeft in Parijs bij de Metro gezien dat ze daar over de poortjes heensprongen.
Dat was ca 10 jaar geleden.
(Veel eerder dan hier dus ),maar mss zijn die inmiddels hoger gemaakt.
Peter
 

07-05-2015 00:08:18
kleine_man
kleine_man
Ik ben er 2 jaar geleden nog geweest, gebeurde nog steeds op diverse stations.

Maar de Fransen doen het goed In Gare de Est en Gare du Nord zijn er mogelijkheden om zonder de poortjes te passeren toch dat gebied binnen te komen.


Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 

07-05-2015 00:36:33
mren
mren
Quote
sjoerd (wo 06 mei 2015 17:09:13 https://www.somda.nl/forum/12836/p538025/): Het zich wederrechtelijk verschaffen van toegang tot een plek die niet vrij toegankelijk is zonder zich te kwijten van gestelde verplichtingen?

Geen idee hoe wederrechtelijk het is indien je -op welke wijze dan ook- reeds in het bezit bent van een geldig vvb.
 

07-05-2015 00:39:17
Sietse
Sietse
Quote
umbusko (wo 06 mei 2015 18:13:50 https://www.somda.nl/forum/12836/p538036/): In Zuid-Frankrijk heb ik wel eens meegemaakt dat midden op de dag de stoptrein bestormd werd door een team van een stuk of 12 controleurs: 6 naar boven, 6 naar beneden en steeds 3 van de ene kant en 3 van de andere. Geen kans om te ontsnappen en heel slechte kansen als je begint te dreigen of vechten. Als je dat een paar keer gebeurt, leer je het zwartrijden vanzelf wel af.
De andere kant is natuurlijk wel dat zoiets voor de gewone passagier erg drastisch en misschien ook wel bedreigend en ongemakkelijk kan zijn. Toch zou je zoiets kunnen overwegen in bepaalde treinen met een "verhoogd risico" op zwartrijders/geweld; in het nachtnet bijvoorbeeld om maar iets te noemen. Als de trein na controle aanmerkelijk veiliger is geworden, zal de gewone passagier juist wel blij zijn met dat soort maatregelen.

Een vergelijkbare werkwijze hanteert Arriva hier in de Achterhoek ook. Meestal tussen Duiven en Wehl wordt de trein bestormd door 3 of 4 controleurs. De helft begint vooraan, de andere helft achteraan. Zwartrijders zie ik nauwelijks. Ik schat de kans op controle in op zo'n 80% dus de de meesten zullen het wel laten. En tegen 4 controleurs wordt ook niet zo snel geweld gebruikt. Reizigers voelen zich totaal niet overdonderd maar vinden het veelal gewoon fijn dat ze gecontroleerd worden, ze hebben immers betaald. Een nadeel is wel dat het grootste gedeelte van de reis de machinist het enige personeelslid op de trein is. Bij NS is dit niet mogelijk dus een oplossing zoals Arriva zal te duur zijn vrees ik.

Laatst bewerkt door Sietse op 07-05-2015 00:39
 

07-05-2015 07:18:48
ZJ37
ZJ37
Waarom is dat niet mogelijk? Ik zie vaak genoeg mensen van S&V (of V&S), echter 9 van de 10 keer hangen ze rond op een station en in de trein zie ik ze niet of nauwelijks. Althans dan niet in een rol als controlerend door de trein gaan.  

07-05-2015 09:30:31
visscher
visscher
Bij de NS heb ik ook wel meegemaakt dat er een ploeg van 4 controleurs (S&V) op de trein sprong en vervolgens de hele trein controleerde en weer op de tegen trein sprongen. Dat was 5-10 jaar terug nog in mijn studententijd toen ik nog wat vaker met de trein ging. Tuurlijk komt het wel even intimiderend over, maar als je met een geldig vervoersbewijs reist is er niets aan de hand. Deze manier van controleren lijkt mij echt een goede en veilige (voor personeel en reiziger). Een ploeg als deze kwam ik vaak 1x per maand wel tegen toen op mijn reis van Ekz naar Amr, dit naast de controle door de reguliere conducteurs.  

07-05-2015 09:33:05
mtlx
mtlx
Ik zie de laatste tijd juist een verhoging van de controles. Heb de afgelopen weken al een aantal keer een gecombineerde v&s en politiecontrole gezien. Iedereen die geen geldig vervoerbewijs had en zich niet kon of wilde legitimeren werd direct de trein uitgezet en mochten even mee naar het bureau. Als dat nu gewoon standaard wordt, dan laten mensen het wel uit hun hoofd om zwart te reizen.
Maar dat is uiteraard behoorlijk duur.
Dit was echter wel alle keren in de Randstad, daarbuiten ben ik dit soort acties nog niet tegen gekomen.
 

07-05-2015 10:17:18
umbusko
umbusko
Uiteraard hoeft het niet in alle gevallen even dreigend en intimiderend te zijn. Bij Veolia controleren ze ook altijd met twee of drie en daar is het absoluut niet onprettig. Ik zat met mijn gedachten nog wat te veel bij die temperamentvolle en energieke Fransen. Het leek echt even alsof de trein door een SWAT-team werd bestormd (en dan bedoel ik echt bestormd). %08%  

07-05-2015 13:04:54
jor[D]1
jor[D]1
Ik heb toch bij de NS ook al een aantal keer een groep de hele trein zien uitkammen tijdens controle op vervoersbewijzen. (incl openen toiletten etc.)
Coulance was er dan ook niet bij bijv bijvoorbeeld vergeten in te checken met papieren chipkaart.

Laatst bewerkt door jor[D]1 op 07-05-2015 13:05
 

07-05-2015 13:29:42
john2
john2
Grote stroomstoring Amsterdam centraal in en uitchecken niet overal mogelijk. http://www.rtvnh.nl/nieuws/163985/Grote%20stroomstoring%20Amsterdam%20Centraal,%20in-%20en%20uitchecken%20niet%20mogelijk Hoe gaat men dan met de toegangspoortjes om? Ik neem aan dat dit onder calamiteiten valt en dan een aparte deur open gaat. En hoe zit het als men nu zoals in Amsterdam niet aan een andere kant kan in en uitchecken. Uitchecken zal dan wel de dezelfde procedure zijn als bij vergeten uit te checken. En hoe gaan de HC's om met als men in dit geval niet heeft kunnen in checken. Doet men dan hier niet moeilijk over?

Laatst bewerkt door john2 op 07-05-2015 14:11, reden: typ fout herstelt
 

07-05-2015 13:40:37
Sietse
Sietse
Quote
ZJ37 (do 07 mei 2015 07:18:48 https://www.somda.nl/forum/12836/p538090/): Waarom is dat niet mogelijk? Ik zie vaak genoeg mensen van S&V (of V&S), echter 9 van de 10 keer hangen ze rond op een station en in de trein zie ik ze niet of nauwelijks. Althans dan niet in een rol als controlerend door de trein gaan.

Het is bij NS niet mogelijk om alleen de machinist op de trein te hebben, bij Arriva wel. S&V personeel zie ik ook regelmatig, maar niet in de hoeveelheid om 80% van de reizigers te controleren. Daarom zeg ik, het zal voor NS te duur zijn aangezien er op iedere trein al een HC zit.
 

07-05-2015 13:50:05
aarclay
aarclay
Is het niet zo dat de toegangspoortjes met een back-up-batterij gewoon open gaan zodra de netspanning wegvalt? In zo'n geval blijft de doorstroming gewoon beschikbaar.


Choo choo.....
 

07-05-2015 13:52:44
mtlx
mtlx
Volgens mij was het precies andersom. De spanning zit er op om de poortjes dicht te houden. Valt de spanning weg, dan gaan de poortjes automatisch open.  

07-05-2015 14:02:32
john2
john2
Hoe gaat het dan met in en uit checken als er geen stroom is? Is er dan ook een nood batterij? Dit dan ook voor de kleinere stations die niet met poortjes zijn afgesloten.  

07-05-2015 14:06:17
jor[D]1
jor[D]1
Heel simpel, niet in/uitchecken.
Even googlen leert dat je via mijn NS of de klantenservice het teveel betaalde bedrag kan terug krijgen.
 

07-05-2015 14:12:36
aarclay
aarclay
Daarom vind ik dat ze op elk grote station een aantal in-/uitcheckpalen achter de hand moeten hebben. Die kunnen rustig een week draaien op eigen kracht.

Laatst bewerkt door aarclay op 07-05-2015 15:35


Choo choo.....
 

07-05-2015 14:20:08
Bert13
Bert13
Een paar voor een station als Asd, heerlijk realistisch weer.  

07-05-2015 14:40:36
Arjan73
Arjan73
Quote
broek53 (wo 06 mei 2015 14:19:49 https://www.somda.nl/forum/12836/p538003/): Dat hoort nou net bij een verzelfstandiging. Dat je verder allerlei frustraties hebt over de poortjes (je moet inderdaad wel 20 milliseconde eerder van huis0 is prima, maar ook daar heeft de TK niets mee te maken.

Helaas verkeer ik niet in de gelukkige omstandigheid om op het station te wonen en naar de trein te kunnen wandelen.
Mijn irritatie komt dus voort uit het feit dat de OV-chipkaartpoortjes wel degelijk een barrière zijn die ervoor gezorgd hebben dat ik met enige regelmaat mijn bus-trein en trein-bus aansluiting verloren zag gaan.
Er is namelijk altijd wel een reiziger die voor het poortje in zijn/haar jas/tas staat te grabbelen om zijn/haar OV-chipkaart te zoeken.
Voor mij is het dan ook behoorlijk irritant om juist daardoor de aansluiting trein/bus te missen en onnodig een half uur langer onderweg te zijn.
Het feit dat onze volksvertegenwoordiging verbaasd is over het feit dat het kennelijk eenvoudig is om te Rotterdam centraal over de lage poortdeurtjes springen is naar mijn inziens dan ook geheel terecht.
 

07-05-2015 15:53:30
daniel81
daniel81
Maar onze volksvertegenwoordiging heeft ook nooit zich bemoeid met het feit dat ik in de supermarkt klanten voor mij in de rij heb staan. Of dat ik in een flat een minuut op de lift moet wachten.
Meest saillante detail van de hele situatie vind ik nog wel dat het grootste commentaar van de VVD komt, bij uitstek de partij van privatisering
 

07-05-2015 16:01:28
ToH
ToH
Een station met hoge poortjes:

Vanaf vandaag (7-5-2015) zijn de poortjes op station Asdm gesloten.
 

07-05-2015 16:33:48
broek53
broek53
Quote
daniel81 (do 07 mei 2015 15:53:30 https://www.somda.nl/forum/12836/p538147/): Maar onze volksvertegenwoordiging heeft ook nooit zich bemoeid met het feit dat ik in de supermarkt klanten voor mij in de rij heb staan. Of dat ik in een flat een minuut op de lift moet wachten.
Meest saillante detail van de hele situatie vind ik nog wel dat het grootste commentaar van de VVD komt, bij uitstek de partij van privatisering

Exact. Mijn opmerking ging er niet eens zozeer over dat de volksvertegenwoordiging zich hiermee wil bemoeien (en het liefst per ommegaande)(en ook al vind ik dat tamelijk idioot), maar meer over het feit DAT ze zich bemoeien met alles wat met NS te maken heeft, al is het maar zijdelings.
 

07-05-2015 17:02:56
Arjan73
Arjan73
Misschien komt deze bemoeienis vanuit de tweede kamer wel voort uit het feit dat NS moord en brand schreeuwt over agressie in de trein en NS o.a. vanuit de overheid hiertegen maatregelen verwacht. Diezelfde NS plaatst echter wel poortjes waar de potentiele zwartrijder overheen springt.  

07-05-2015 17:43:31
broek53
broek53
Je mist het punt volledig. 1. Het is en blijft allemaal de bedrijfsvoering van een zelfstandig bedrijf. 2. De TK bemoeit zich met ongeveer alles wat NS betreft. Dat is vreemd, in flagrante tegenspraak met de zelfstandige status van het bedrijf en gebruik makend van de U-bocht dat de Staat de aandeelhouder is.
Wat mij betreft mag iedereen dat doodnormaal of logisch vinden, maar dat is het niet.
 

07-05-2015 18:07:18
michaben
michaben
De overheid is echter ook opdrachtgever, en als opdrachtgever stel je ook eisen aan je leveranciers. Of vind je het ook doodnormaal als je een peperduur museumstuk laat vervoeren, je dit volledig overlaat aan het zelfstandige vervoersbedrijf? Het is niet meer dan gebruikelijk om harde afspraken te maken met zelfstandige bedrijven met wie je samenwerkt.  

07-05-2015 18:13:07
broek53
broek53
We hebben het over de volksvertegenwoordiging, en ja: dan vind ik het idioot.
Maar jullie blijkbaar niet. Nou, dan weten we dat weer. Volgende punt graag.
 

07-05-2015 19:29:53
Amazonous
Amazonous
Quote
mren (wo 06 mei 2015 15:38:39 https://www.somda.nl/forum/12836/p538013/): Nog een kleine zijstap: oa in NRC/H van gisteren verklaarde woordevoerder Trinthamer dat 'poortjesspringers' een boete van €90 krijgen, al dan niet verhoogd met €35 voor het niet hebben van een geldig vvb. Iemand die weet waar de eerstgenoemde boete op gebaseerd is? Niet zozeer het bedrag als wel welke overtreding nu precies wordt bestraft? Ik kan me immers een situatie voorstellen waarbij een reiziger met een geldig vvb over een poortje springt; per ongeluk uitgecheckt bij paal op het perron, of men komt voor een ritje met de SSN en heeft daarvoor een geldig kaartje.

Men gooit het op artikel 71 Wet personenvervoer 2000.

Artikel 71

Het is verboden een onbevoegd gewijzigd of anderszins bewerkt vervoerbewijs te gebruiken, een vervoerbewijs te misbruiken of de controle van vervoerbewijzen te belemmeren of te verhinderen.

Ik zou er wel eens eentje willen krijgen, mooie om aan te vechten. Zie wel kansen.

Laatst bewerkt door Amazonous op 07-05-2015 19:32
 

07-05-2015 22:54:43
kleine_man
kleine_man
Dan zouden de poortjes een controlerende functie moeten hebben. Bij mijn weten hebben de poortjes een betaalfunctie en geen controlefunctie. Indien dit zo is, dan moet dit duidelijk aangegeven worden bij de poortjes. Daarmee worden de poortjes volgens mij een artikel 461. Hieruit kan je de boete van €90 uit afleiden.

Ik kan mij herinneren dat er in het verleden op diverse stations een artikel 461 hing, maar ik weet niet of ze er nu nog steeds hangen.


Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 

07-05-2015 23:47:28
sjoerd
sjoerd
Wat een gehakketak en wat een gedoe over die poortjes. In de supermarkt moet ik ook langs de kassa. Het is alleszins redelijk dat ik betaal voor wat ik koop. En dat ik daaraan gehouden word als ik het niet doe lijkt me normaal. Wat valt er nou toch aan ruimte te zoeken om het niet te doen? Juist deze mentaliteit zorgt er voor dat we weer nieuwe beperkingen over ons afroepen waarover sommigen dan weer boos kunnen worden of kunnen zeggen dat die beperkingen niet deugen. En verwacht geen wijze woorden van politici of kamerleden die toch al helemaal geen verstand van een vervoerbedrijf en een infrabedrijf hebben, zoals we voortdurend merken.  

08-05-2015 00:30:22
Amazonous
Amazonous
Quote
kleine_man (do 07 mei 2015 22:54:43 https://www.somda.nl/forum/12836/p538178/): Daarmee worden de poortjes volgens mij een artikel 461. Hieruit kan je de boete van €90 uit afleiden.

Dat leek mij ook, al krijg ik dan eigenlijk nog meer zin om zo'n boete aan te vechten, maar men was er heilig van overtuigd: 71 WP2000. Nouja, we gaan het wel meemaken.
 

08-05-2015 11:41:18
thom
thom
Quote
mtlx (do 07 mei 2015 13:52:44 https://www.somda.nl/forum/12836/p538129/): Volgens mij was het precies andersom. De spanning zit er op om de poortjes dicht te houden. Valt de spanning weg, dan gaan de poortjes automatisch open.

Anders gezegd, met externe voeding werkt het poortje normaal en bij het wegvallen daarvan wordt die open gestuurd op de spanning van de backupbatterij die in het poortje zit

Quote
Arjan73 (do 07 mei 2015 14:40:36 https://www.somda.nl/forum/12836/p538137/):
Helaas verkeer ik niet in de gelukkige omstandigheid om op het station te wonen en naar de trein te kunnen wandelen.
Mijn irritatie komt dus voort uit het feit dat de OV-chipkaartpoortjes wel degelijk een barrière zijn die ervoor gezorgd hebben dat ik met enige regelmaat mijn bus-trein en trein-bus aansluiting verloren zag gaan.


En dat je nu je overstap van bus op trein makkelijker kunt halen doordat je geen treinkaartje meer hoeft te kopen aan de kaartautomaat, waar die zelfde medereiziger zijn pinpas zoekt, vergeten we maar even...

Enja, dan zul je wel een abonnement hebben of SOV, maar helaas moet je in het OV met verschillende soorten reizigers rekening houden en moet je daar toch een gulden middenweg in vinden.
Als je vervoer op maat wilt, dan moet je maar een taxi nemen...

Laatst bewerkt door thom op 08-05-2015 11:49
 

08-05-2015 12:28:23
kleine_man
kleine_man
Maar niet als dat inhoud dat ik dagelijks een kwartier tot halfuur langer onderweg ben per enkele reis.


Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 

08-05-2015 12:41:37
bnv
bnv
Quote
broek53 (do 07 mei 2015 17:43:31 https://www.somda.nl/forum/12836/p538162/): Je mist het punt volledig. 1. Het is en blijft allemaal de bedrijfsvoering van een zelfstandig bedrijf. 2. De TK bemoeit zich met ongeveer alles wat NS betreft. Dat is vreemd, in flagrante tegenspraak met de zelfstandige status van het bedrijf en gebruik makend van de U-bocht dat de Staat de aandeelhouder is.
Wat mij betreft mag iedereen dat doodnormaal of logisch vinden, maar dat is het niet.


Nog even deze kanttekening:
Regel is dat de Staat als enig andeelhouder wel invloed kan uitoefenen in de zin van de algemene verkeerspolitiek maar zich niet mag bemoeien met de dagelijkse bedrijfsvoering.
Dus 2e kamerleden: niet zeuren over OV chipkaarten en Stadlers tenzij het algemeen belang dat noodzakelijk maakt.

En die poortjes: als je weet hoeveel ontwikkel- en investeringskosten er mee zijn gemoeid (zoiets als twee en een half miljard geloof ik) en hoeveel energie het kost om het hele systeem draiende te houden en hoe hoog de dagelijkse exploitatiekosten wel niet zijn.................ga er maar aan.

Het hele systeem moet jej zien als een TGV dat met 300 km/u voortdendert en de protesten zich uiten als een terugtraprem op een gewone fiets en je houdt hem dus niet tegen.
Alles wat men onderweg tegenkomt is ondergschikt aan het proces. Zo ook reizgers: die zijn instruimenten ten dienste van het uitgedachte proces.
 

08-05-2015 12:48:43
daniel81
daniel81
Quote
thom (vr 08 mei 2015 11:41:18 https://www.somda.nl/forum/12836/p538195/):
Quote
mtlx (do 07 mei 2015 13:52:44 https://www.somda.nl/forum/12836/p538129/): Volgens mij was het precies andersom. De spanning zit er op om de poortjes dicht te houden. Valt de spanning weg, dan gaan de poortjes automatisch open.

Anders gezegd, met externe voeding werkt het poortje normaal en bij het wegvallen daarvan wordt die open gestuurd op de spanning van de backupbatterij die in het poortje zit

Quote
Arjan73 (do 07 mei 2015 14:40:36 https://www.somda.nl/forum/12836/p538137/):
Helaas verkeer ik niet in de gelukkige omstandigheid om op het station te wonen en naar de trein te kunnen wandelen.
Mijn irritatie komt dus voort uit het feit dat de OV-chipkaartpoortjes wel degelijk een barrière zijn die ervoor gezorgd hebben dat ik met enige regelmaat mijn bus-trein en trein-bus aansluiting verloren zag gaan.


En dat je nu je overstap van bus op trein makkelijker kunt halen doordat je geen treinkaartje meer hoeft te kopen aan de kaartautomaat, waar die zelfde medereiziger zijn pinpas zoekt, vergeten we maar even...

Enja, dan zul je wel een abonnement hebben of SOV, maar helaas moet je in het OV met verschillende soorten reizigers rekening houden en moet je daar toch een gulden middenweg in vinden.
Als je vervoer op maat wilt, dan moet je maar een taxi nemen...


Het punt is hier dat de dienstregelingen niet aangepast worden aan deze extra barrières. Dat zie je het sterkste terug in de overstaptijden trein-trein bij wisseling van vervoerder. Er wordt gewoon standaard 2 minuten gehanteerd bij overstappen op hetzelfde perron, en 4 minuten bij overstappen op het volgende perron (trap af - hal - trap op). Echter je in de spitsuren met 200 man reizigers eerst langs het overstapmeubel moet, lukt dat dus niet.
Hiervoor zouden vervoerders een oplossing moeten leveren (ruimere overstapmarges / meer overstapmeubels en het allerbeste nog weg met dat omchecken) maar het wordt nu simpelweg teruggekaatst op de reiziger.

Laatst bewerkt door daniel81 op 08-05-2015 12:49
 

08-05-2015 13:02:35
sjoerd
sjoerd
Met alle respect, maar ik moet constateren dat sommigen de poortjes als volkomen mislukt beschouwen. Dat is een onzinnige stelling.
1. Op verschillende plekken over de gehele wereld is het succes van poortjes, in welke vorm dan ook, aangetoond. 2. Wie dacht dat de ingangs- en uitgangscontrole met levende beambten indertijd een waterdicht systeem was heeft het volkomen mis. 3. De narigheid die lastige reizigers (met hun gedrag anno 2015) het treinpersoneel berokkenen, zou onverminderd ander controlepersoneel (ook op de vaste wal) ten deel vallen. 4. Onbehoorlijk gedrag wordt al meer dan 20 jaar afgestraft met een betredingsverbod bij ambtelijke loketten, bijvoorbeeld bij de sociale dienst, en dit heeft navolging gevonden bij horeca en middenstand; het OV (te lang geleund op de gedachte < openbaar > ) en het vindt helaas schoorvoetend plaats in het onderwijs waar men nog steeds abusievelijk uitgaat van openbaarheid. Er worden de laatste tien jaar redelijk wat huis-, straat- en gebieds- en landverboden uitgedeeld. Als dat thuis en in de openbare ruimte kan, kan het overal. Wie zich niet gedraagt naar de huisregels, komt er helemaal niet meer in. Klaar. We behoeven ons dus in het geheel niet af te vragen op grond van welk wetsartikel dat kan. Met deze verboden voorkomen we juist dat we overal bewakers nodig hebben.
 

10-05-2015 10:13:04
ToH
ToH
Morgen en overmorgen (11 en 12 mei) zullen de poortjes op station Uto gesloten worden in de ochtend- en avondspits. Als de proef een succes is, sluiten de poortjes woensdag definitief .  

10-05-2015 23:08:44
aarclay
aarclay
De poortjes kunnen we bij wijze van spreken nu in de vuilnisbak gooien nu IT-onderzoeksjournalist Brenno de Winter heeft ontdekt dat de passage-passen bij elk poortje in Nederland werken. Je kan er gewoon een foto van maken, daarmee vervolgens met je smartphone een breed scan-poortje passeren.


Choo choo.....