Alle forumcategorieën bekijken en reageren in het forum? Registreer een gratis account of log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.

Voeg discussie toe aan je favorieten

OV-chipkaartpoortjes

Vrijdag 12 jun 2015 - 10:11:48
dvdhoven
dvdhoven
Twitter dvandenhoven Facebook dvdhoven@home.nl
Nou, er is anders de laatste jaren heel veel gesteggel geweest over die verdeelsleutel. Dus volgens mij is het wel een probleem. Mede omdat de kaartautomaten door NS worden beheerd.
Het grootste probleem zit niet in de losse kaartjes, maar in de diverse abo's. De diverse regionale vervoerders hadden voortdurend het idee, dat ze daarvan te weinig geld kregen. Het is erg lastig vast te stellen in welke mate een papieren dalvrij gebruikt wordt en op welke trajecten. Bij een digitale dalvrij kun je dat wel als je de gebruiker in- en uit laat checken.

Dick van den Hoven

Vrijdag 12 jun 2015 - 11:41:55
mdeen
mdeen
Het dalvrij abonnement bestond nog niet toen de OV-Chipkaart nog niet bestond. Geen oorzaak en gevolg doorelkaar halen.
Het enige abonnement waar je een probleem mee zou kunnen hebben was een OV-Jaarkaart, daarom zeg ik ook nauwelijks. En de extra kosten die je nu hebt met de invoering van de OV-Chipkaart zouden meer dan voldoende zijn om een eventuele scheve verdeling te compenseren

Vrijdag 12 jun 2015 - 11:42:29
visscher
visscher
Quote
mdeen (vr 12 jun 2015 09:40:07 somda.nl):
Het probleem is veel groter bij het stads- en streekvervoer waar er totaal geen relatie is tussen de verkoop van het het gebruik ervan. En juist daar voegt een OV-Chipkaart weinig bezwarends toe aan reizigers. Ja, je moet uitchecken, maar het inchecken deed je toch altijd al (stempelen).
Bij het stad/streek vervoer is het heel simpel ondervangen door in/uit te checken bij het voertuig zelf, hierdoor kan de reiziger veel minder makkelijk bij de verkeerde vervoerder inchecken of vergeten om te checken. Bij een trein is dit door de vele in/uitstappers op een halte echter een stuk omslachtiger.

Vrijdag 12 jun 2015 - 17:23:41
michaben
michaben
Het ging dan ook om de verdeelsleutel van de papieren kaartjes in het stads- en streekvervoer. Met de strippenkaart was er geen enkele registratie van begin- en eindhalte, verdeling moest dan grotendeels op basis van telcijfers. Bij de papieren treinkaartjes had je wel een start en eindpunt en miste je alleen de route, voor zover daar meerdere mogelijkheden voor waren.

Bij de ov-chipkaart heb je nog meer informatie, naast start- en eindpunt heb je ook de tijdstippen én zou je ook controlepunten kunnen hebben (momenten dat de conducteur je kaartje scant). De mogelijkheden om een juiste verdeling te maken zijn hiermee significant hoger, ik vermoed dat de kans om met deze gegevens een merkbare afwijking te hebben verwaarloosbaar is.

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Vrijdag 12 jun 2015 - 18:04:13
john2
john2
Wat michaben in de tweede alinea aanhaalt is ook een indicatie voor hoeveel reizigers op een bepaald traject met trein, metro, tram of bus rijdt. En hier zal ook wel met tellen of er bijvoorbeeld een busverbinding door kleinere kernen in stand moet worden gehouden. Dit geld ook voor de andere bovengenoemde openbaar vervoer mogelijkheden.

Vrijdag 12 jun 2015 - 20:26:01
AlexH
AlexH
Dit was toch een forum over de poortjes, niet over het chipkaartsysteem?

Vrijdag 12 jun 2015 - 20:29:44
michaben
michaben
Daar hebben we het toch ook over? Over stations met meerdere vervoerders en hoe men dit met de poortjes uitvoert.

Zaterdag 13 jun 2015 - 15:38:47
maurits
maurits
Twitter mauritswever Facebook maurits.wever
En nog een leuke toevoeging: Arriva en Breng verdelen de reizigersinkomsten tussen Ah en Dtc aan de hand van het in- en uitcheckmoment in relatie tot de vertrek/aankomsttijd van de trein.

Technisch is het dus al gewoon mogelijk om de gehele treinreis via één in- en uitcheck af te handelen, het is dus puur een kwestie van (on)wil van de vervoerders om het te regelen.

Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)

Zaterdag 13 jun 2015 - 17:55:40
albertjan9
albertjan9
Twitter albert_jan96 Flickr albertjan96
En hoe zit dat dan als je niet direct na je reis in- en uitcheckt, en er op basis van de in- en uitchecktijden niet te achterhalen valt met welke trein je gereisd hebt?

Dagelijks Ktr - Ah v.v.

Zaterdag 13 jun 2015 - 18:15:28
michaben
michaben
^^ Tja, en dankzij die gedachtegang krijgen we de huidige bizarre situatie op sommige stations met dubbele poortjes en/of paaltjes. Het is niet mogelijk om 100% nauwkeurig de inkomsten te verdelen, maar 99,99% lijkt mij ruim voldoende.

Zaterdag 13 jun 2015 - 21:09:41
daniel_ddr
daniel_ddr
Twitter dbleumink Flickr dbleumink
Quote
maurits (za 13 jun 2015 15:38:47 www.somda.nl): Technisch is het dus al gewoon mogelijk om de gehele treinreis via één in- en uitcheck af te handelen, het is dus puur een kwestie van (on)wil van de vervoerders om het te regelen.
Het genoemde voorbeeld gebeurd niet uit vrije wil, da's een concessie-eis namelijk

Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

Maandag 15 jun 2015 - 18:46:39
dvdhoven
dvdhoven
Twitter dvandenhoven Facebook dvdhoven@home.nl
Vanmorgen werd ik verrast door mobiele incheckpalen in de hal van Deventer. foto: www.dvdhoven.nl
Kennelijk gaat de NS nu rap aan de gang om de poortjes te plaatsen.

Dick van den Hoven

Dinsdag 16 jun 2015 - 06:46:31
rysz
rysz
Quote
daniel_ddr (za 13 jun 2015 21:09:41 somda.nl):
Quote
maurits (za 13 jun 2015 15:38:47 www.somda.nl): Technisch is het dus al gewoon mogelijk om de gehele treinreis via één in- en uitcheck af te handelen, het is dus puur een kwestie van (on)wil van de vervoerders om het te regelen.
Het genoemde voorbeeld gebeurd niet uit vrije wil, da's een concessie-eis namelijk
En dat is de spijker op zijn kop. Veel van de huidige ellende had ook voorkomen kunnen woorden door de verplichting van bepaalde afspraken en samenwerking in de concessie neer te leggen.

Zoals ik in een ander onderwerp al dacht (Doorstroomstations), als in de concessie nou zou liggen dat een storing slechts uitval mag veroorzaken tot de eerst omliggende IC-stations. Dan moet ProRail wel zorgen voor genoeg infrastructuur ipv dat hele series worden geschrapt tot Shl bij een storing bij Boxtel bv.

Zo kun je ook in concessie-eisen vastleggen hoe er bv. met de andere vervoerders / opdrachtgevers moet worden samengewerkt om ook over de concessie-grenzen heen alles rond de OV-chipkaart goed te regelen.

Maar onze overheid gelooft nou eenmaal in de vrije markt en dan moet je niet teveel eisen neerleggen in die concessies, dat wordt alleen maar lastig (en duurder).

Dinsdag 16 jun 2015 - 13:22:15
daniel81
daniel81
Quote
AlexH (wo 10 jun 2015 21:34:25 somda.nl):
Quote
mren (wo 10 jun 2015 17:39:47 somda.nl): Zijn er ook Arrivapoortjes? Of worden reizigers geacht bij NS in/uit te checken om de tunnel door te komen en dan nog separaat bij een ander poortje of paaltje van Arriva? Komen er dan ook 'dedicated' Arrivasporen waar absoluut niet van afgeweken mag worden?
Ik heb geen Arrivapoortjes zien staan. Ik denk dat er gewoon apart poortjes komen bij het eilandperron van spoor 15/16.
Dat betekent dan dus ook dat je bij een reis van Emn naar Zl-zuidzijde dus moet zorgen voor minimaal een saldo van 20 euro bovenop je ritprijs, of je moet via de hoge spoorbrug omlopen

Dinsdag 16 jun 2015 - 16:29:09
AlexH
AlexH
Laten we een reis Emn - Hno doen. Inchecken Arriva in Emn, uitchecken Arriva in Zl, inchecken NS in Zl om door de tunnel te kunnen, uitchecken NS aan de andere kant van de tunnel. Inchecken Syntus in Zl, uitchecken Syntus in Hno. Chaos is zacht uitgedrukt denk ik straks met al die verschillende vervoerders in Zwolle met elk hun eigen poortjes...

Dinsdag 16 jun 2015 - 16:32:40
daniel81
daniel81
Nog leuker voor Kpn-Es: inchecken Syntus - uitchecken Syntus - inchecken NS - uitchecken NS - inchecken Syntus - uitchecken Syntus

Dinsdag 16 jun 2015 - 16:42:56
reisthijs
reisthijs
Youtube reisthijsnl Flickr ReisThijs
Kan iemand uitzoeken waar nu precies de poortjes van de verschillende vervoerders komen, in plaat van alleen maar paniek zaaien?

Dinsdag 16 jun 2015 - 16:53:23
broek53
broek53
En zullen we de poortjes maar in het desbetreffende item blijven ridiculiseren? Hier is her alleen maar vervuiling.

Dinsdag 16 jun 2015 - 17:01:37
daniel81
daniel81
Euhh daar zijn we nu toch ook?

Dinsdag 16 jun 2015 - 17:48:57
AlexH
AlexH
Quote
reisthijs (di 16 jun 2015 16:42:56 somda.nl): Kan iemand uitzoeken waar nu precies de poortjes van de verschillende vervoerders komen, in plaat van alleen maar paniek zaaien?
Ik ben wezen kijken op het station, maar heb geen poortjes van Arriva o.i.d. gezien. Alleen NS.

Foto's staan op Flickr. www.flickr.com

Dinsdag 16 jun 2015 - 20:18:23
JuliandeB
JuliandeB
Flickr juliandebondt
Syntus gaat samen doen met de NS als het op poortjes aankomt. Scheelt weer in Zwolle, nu nog kijken wat het in Hengelo gaat worden.

Dinsdag 16 jun 2015 - 20:40:28
mren
mren
Zal daar dan ook moeten. Want anders moet je reizigers weer uit gaan leggen dat je bij een overstap naar Oldenzaal vanuit je Syntustrein moet uitchecken bij NS om vervolgens weer bij een Syntuspaal in te checken voor een andere Syntustrein.

Dinsdag 16 jun 2015 - 21:53:52
timtrein
timtrein
Flickr timtrein
Ik ben maar gestopt met treinreizen, vinden jullie het heel raar?

Dinsdag 16 jun 2015 - 22:34:13
thijss
thijss
Staan er in Stadskanaal ook al poortjes dan

Laatst bewerkt door thijss op Dinsdag 16 jun 2015 om 22:34:35

Woensdag 17 jun 2015 - 09:59:21
AlexH
AlexH
Vanaf vandaag (17 juni) zijn de poortjes op station Hilversum gesloten. Dat wordt lachen

Woensdag 17 jun 2015 - 11:10:10
V64
V64
Ik verwacht dat het merendeel van de overstappers het niet zal opmerken dat ze meer moeten dokken.

Laatst bewerkt door V64 op Woensdag 17 jun 2015 om 11:10:26

Woensdag 17 jun 2015 - 17:03:53
dvdhoven
dvdhoven
Twitter dvandenhoven Facebook dvdhoven@home.nl
In Zl blijven de poortjes nog minstens een half jaar open: www.destentor.nl

Dick van den Hoven

Maandag 22 jun 2015 - 09:17:00
AlexH
AlexH
Vanaf vandaag (22 juni) zijn de poortjes op station Ztm gesloten.

Maandag 22 jun 2015 - 10:29:35
DDZ7504
DDZ7504
Flickr ddz7504
Dan vraag ik me af hoe men door de poortjes komt om bij die bushalte daar te komen, die alleen bereikbaar is via perron 3. Maar dat kijk ik binnenkort wel. De poortjes op Gd zouden morgen dicht moeten gaan.

Laatst bewerkt door DDZ7504 op Maandag 22 jun 2015 om 10:29:59

Hallo!

Maandag 22 jun 2015 - 12:32:52
daniel_ddr
daniel_ddr
Twitter dbleumink Flickr dbleumink
Dat is al een maand geleden door de vervoerder gecommuniceerd DDZ7504: www.arriva.nl

Samengevat: gratis passagerecht laden bij een extra geplaatste kaartautomaat die bij de bushalte staat. En reis je zonder chipkaart dan mag je er eerst eentje kopen

Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

Maandag 22 jun 2015 - 13:06:24
DDZ7504
DDZ7504
Flickr ddz7504
Zoals het hoort dus, bij Arriva had je sowieso al met een ovchip moeten reizen sinds weet ik het hoe lang, waarom de kaartjes er nog steeds zijn is mij een raadsel. Maar dat maakt hier niet uit. Edit: Hier bedoel ik mee dat ik eind 2014 al gehoord heb dat je vanaf ergens in januari 2015 geen kaartje meer kon kopen. Blijkbaar is dat bijgesteld, of ik heb 2015 verward met 2016.


Sorry dat ik hier niets van wist, ik houd nou eenmaal niet alles in de gaten

Laatst bewerkt door DDZ7504 op Maandag 22 jun 2015 om 14:18:43

Hallo!

Maandag 22 jun 2015 - 13:26:52
jorgo
jorgo
Quote
AlexH (wo 03 jun 2015 10:42:22 somda.nl): Vanaf vandaag (3 juni) zijn de poortjes op station Dmnz en Std gesloten.
In Std waren ze op 18/6 nog (of weer?) open.

Maandag 22 jun 2015 - 13:40:03
daniel81
daniel81
Vraag is of ze daadwerkelijk dicht zijn geweest, zie sittard-geleen.nieuws.nl

@AlexH waar baseer jij je op bij je posts? Van planningen of van daadwerkelijke afsluitingen? Misschien handig om dat er expliciet bij te vermelden

Maandag 22 jun 2015 - 13:43:46
mren
mren
Quote
DDZ7504 (ma 22 jun 2015 13:06:24 www.somda.nl): Zoals het hoort dus, bij Arriva had je sowieso al met een ovchip moeten reizen sinds weet ik het hoe lang, waarom de kaartjes er nog steeds zijn is mij een raadsel. Maar dat maakt hier niet uit. Sorry dat ik hier niets van wist, ik houd nou eenmaal niet alles in de gaten
Op vrijwel alle bussen is nog losse verkoop om ook mensen zonder OVC -vaak tegen vorstelijk tarief- ook mee te kunnen nemen. In de regio Eindhoven bijvoorbeeld €3,50 'instapgeld' zonder dat je hiermee mag overstappen en onafhankelijk van reisafstand.

Maandag 22 jun 2015 - 13:48:58
daniel81
daniel81
Ach dat 'vorstelijke tarief' was in de tijd van de strippenkaart ook al zo: als je geen strippenkaart in de voorverkoop had gekocht betaalde je ook de hoofdprijs dus dat heeft niets met de OV-chipkaart te maken.

Maandag 22 jun 2015 - 13:51:50
mren
mren
Klopt, maar ik reageer dan ook op de stelling dat je 'bij Arriva met een OVC moet rijden'.

Maandag 22 jun 2015 - 13:58:18
dennistd
dennistd
Youtube dennisted Flickr dennistd
Quote
mren (ma 22 jun 2015 13:43:46 somda.nl):
Op vrijwel alle bussen is nog losse verkoop om ook mensen zonder OVC -vaak tegen vorstelijk tarief- ook mee te kunnen nemen. In de regio Eindhoven bijvoorbeeld €3,50 'instapgeld' zonder dat je hiermee mag overstappen en onafhankelijk van reisafstand.
Aan de andere kant is het goedkoper om voor Enschede-Glanerbrug een kaartje bij de chauffeur te kopen voor €1,50 dan in te checken (dat kost afhankelijk van waar je precies moet zijn tot €2). Het hangt er maar net vanaf waar je reist.


Maandag 22 jun 2015 - 16:45:59
midniight
midniight
Deventer lijkt nu ook poorten te krijgen. Stonden een aantal mobiele palen voor in te checken. Verder waren er werkzaamheden in de hal beneden.

Twello, mooi gat op de Veluwe!

Maandag 22 jun 2015 - 17:24:02
dvdhoven
dvdhoven
Twitter dvandenhoven Facebook dvdhoven@home.nl
Die mobiele palen had ik al dagen geleden gemeld inclusief foto

Dick van den Hoven

Maandag 22 jun 2015 - 21:37:44
Roy
Roy
Aan de andere kant zijn de palen ook naar voren gehaald, waarschijnlijk om ruimte te maken voor de poortjes. Sinds vandaag staan er twee hoogwerkers en hekken. Te Deventer.

Woensdag 24 jun 2015 - 06:52:26
HC-ehv
HC-ehv
Heerlijk als de politiek weer eens zit te rommelen. Men is bang in Hengelo dat de poortjes dichtgaan en hierdoor tunnel afgesloten wordt aldus de PVDA in dagblad Tubantia. Echter zijn deze politici denk ik nog nooit op het station van hun mooie Hengelooo geweest want er zijn helemaal geen poortjes. Met een beetje googlen zie je ook dat ze niet tot de 82 risico stations behoren welke afgesloten worden. Erg jammer voor de plaatselijke politiek dat ze niet op de hoogte zijn. Maarja...

Woensdag 24 jun 2015 - 09:23:58
kleine_man
kleine_man
Met het zicht op 2 vervoerders tussen Almelo - Hengelo - Enschede is de kans op zwartrijden wel een stuk groter geworden in Hengelo.

Je kan beter crimineel zijn dan arts................ Voorkomen is beter dan genezen

Woensdag 24 jun 2015 - 11:31:04
mren
mren
Dat lijkt me vooral een toename in het 'grijsrijden'. Gebeurt op Zutphen-Hengelo ook regelmatig als reiziger bij Arriva heeft ingecheckt ipv bij Syntus. Meeste controleurs geven dan geen boete omdat de reiziger (vaak) toch al 10 of 20 euro borg kwijt is.

Woensdag 24 jun 2015 - 11:46:12
AlexH
AlexH
Vanaf vandaag (24 juni) zijn de poortjes op station Gd gesloten.

www.omroepwest.nl

Laatst bewerkt door AlexH op Woensdag 24 jun 2015 om 11:47:59

Woensdag 24 jun 2015 - 11:58:05
john2
john2
Dus wie met een toegangspas mensen wilt gaan uitzwaaien of ophalen op een perron, moet dit ook kunnen.

Woensdag 24 jun 2015 - 12:46:51
daniel81
daniel81
Quote
HC-ehv (wo 24 jun 2015 06:52:26 somda.nl): Heerlijk als de politiek weer eens zit te rommelen. Men is bang in Hengelo dat de poortjes dichtgaan en hierdoor tunnel afgesloten wordt aldus de PVDA in dagblad Tubantia. Echter zijn deze politici denk ik nog nooit op het station van hun mooie Hengelooo geweest want er zijn helemaal geen poortjes. Met een beetje googlen zie je ook dat ze niet tot de 82 risico stations behoren welke afgesloten worden. Erg jammer voor de plaatselijke politiek dat ze niet op de hoogte zijn. Maarja...
Zo dom vind ik dit helemaal niet. Op de stations waar wél poortjes staan en men plaatselijk tegen is, probeerde de plaatselijke politiek vergeefs een al genomen besluit terug te draaien. Dan is het dus slimmer om vast pro-actief in actie te komen als de poortjes nog niet in beeld zijn.

Woensdag 24 jun 2015 - 13:28:58
mren
mren
Quote
john2 (wo 24 jun 2015 11:58:05 www.somda.nl): Dus wie met een toegangspas mensen wilt gaan uitzwaaien of ophalen op een perron, moet dit ook kunnen.
In theorie niet omdat je op een perron in bezit moet zijn van een geldig vvb en een passagepas is dat niet.
Maar in de praktijk ben je een hork van een controleur als je het niet toe zou laten

Woensdag 24 jun 2015 - 13:56:28
Bert13
Bert13
Flickr berthollander
Daarnaast kan ik me niet heugen wanneer ik de afgelopen vijf jaar gecontroleerd ben op het perron.

Woensdag 24 jun 2015 - 14:45:40
reisthijs
reisthijs
Youtube reisthijsnl Flickr ReisThijs
Op het perron misschien niet, maar wel soms bij de trappen naar het perron. In dat geval kom je zonder vervoerbewijs dus niet op het perron.

Ik weet alleen niet hoe dat gaat bij stations met al dan niet gesloten poortjes.

Woensdag 24 jun 2015 - 16:56:54
AgentX
AgentX
Flickr koenbrouwer
Afgelopen maandag was op Rtd bij trappen naar sporen 8/9 ingangcontrole, ondanks de gesloten poortjes.

Woensdag 24 jun 2015 - 22:55:30
daniel_ddr
daniel_ddr
Twitter dbleumink Flickr dbleumink
Op Amf zijn de eerste sporen van poortjes verschenen in de hal. Daarbij valt op dat er ook nog wat paaltjes bij lijken te komen tussen de poortjes in... bijzondere tijdelijke constructie om ook bij Connexxion in te kunnen checken zonder dat er een CXX-poortje moet komen?

Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

Donderdag 25 jun 2015 - 15:28:23
michiel88
michiel88
Benieuwd of de winkels buiten de poortjes derving van omzet leiden. Ik reis op een dalvrij: Als ik vroeg reis check ik voor de spits is, maar reis vervolgens het grootste deel van de reis in de spits. Omdat ik in Deventer plusminus een kwartier moet wachten haal ik vaak koffie of iets dergelijks bij de AH to Go. Als daar dus poorten komen, laten we zeggen in de tunnel, is een versnapering buiten de poortjes halen er dus niet meer bij. Ik kan wel uitchecken in Deventer, maar niet meer inchecken, omdat het dan inmiddels spits is.

Donderdag 25 jun 2015 - 15:50:59
mren
mren
Grappig, ik ga in Deventer vaak naar de Plus en dat lukt vaak precies in een kwartiertje. Maar dan inderdaad ook niet uit- en inchecken.

Doe ik in Utrecht ook als ik naar AH in Hoog Catherijne ga.

Donderdag 25 jun 2015 - 15:54:16
rysz
rysz
Quote
michiel88 (do 25 jun 2015 15:28:23 somda.nl): Als daar dus poorten komen, laten we zeggen in de tunnel, is een versnapering buiten de poortjes halen er dus niet meer bij. Ik kan wel uitchecken in Deventer, maar niet meer inchecken, omdat het dan inmiddels spits is.
De vraag is of dat probleem is opgelost met de oplossing die vanaf oktober in werking zou zijn voor de situatie zoals die nu op bv. Muiderpoort of Hilversum is. De enige oplossing namelijk die ik daarvoor kan bedenken is dat een korte uit- en incheck (< 35 min. vermoedelijk) geen tariefknip meer oplevert bij een dal-/spits-overgang. En die werkt dan vast niet alleen op dat handjevol stations.

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Donderdag 25 jun 2015 - 16:04:35
mren
mren
En eigenlijk zou je als calculerende reiziger willen dat die tariefknip wel optreedt als je van vol- naar daltarief zou gaan, maar niet van dal- naar voltarief.

Vrijdag 26 jun 2015 - 09:14:53
reisthijs
reisthijs
Youtube reisthijsnl Flickr ReisThijs
mobile.twitter.com Geen Arriva poortjes in Zwolle maar zo kan het dus ook...

Vrijdag 26 jun 2015 - 09:38:48
mren
mren
Dat zal inderdaad een flinke reductie in zwartrijden inhouden als die poortjes dicht gaan

Vrijdag 26 jun 2015 - 09:48:03
ZJ37
ZJ37
Is dit een grap?

Vrijdag 26 jun 2015 - 09:50:25
Bert13
Bert13
Flickr berthollander
Nee, zie ook foto's bij RailMagazine. Blijkbaar kunnen poortjes alleen bij de GVB, RET, HTM(?) en NS.

He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015

Vrijdag 26 jun 2015 - 09:59:06
broek53
broek53
Waarmee in een klap ook het in-uit-in-uit-in-checkprobleem voor Zwolle getackled is.
(Mijn boek wordt steeds leuker!)

Vrijdag 26 jun 2015 - 10:08:38
kleine_man
kleine_man
Quote
mren (do 25 jun 2015 16:04:35 www.somda.nl): En eigenlijk zou je als calculerende reiziger willen dat die tariefknip wel optreedt als je van vol- naar daltarief zou gaan, maar niet van dal- naar voltarief.
Heeft de NS al gecommuniceerd dat het recht om je reis op een logische plaats te onderbreken vervallen is? Zo niet, dan worden dat leuke discussies, want de NS houdt zich niet aan haar eigen regels. Je mag dus je reis afmaken tegen het tarief waarvoor je hem gestart bent. Heeft de NS wel aangekondigd dat recht vervallen is, dan is dit stukje nutteloos.

Conform de consumentenrecht moet een aanbieder de goedkoopste prijs rekenen. Dus als je van vol->dal doet, moet je daltarief afrekenen (als je daar recht op hebt). De gecommuniceerde prijs heeft voorrang boven de systeemtechnische prijs. Blokker weet er alles van.

Je kan beter crimineel zijn dan arts................ Voorkomen is beter dan genezen

Vrijdag 26 jun 2015 - 10:22:06
AlexH
AlexH
Ja ja, die arme zwartrijders hebben het moeilijk gekregen met de komst van poortjes in Zl. Zie hier: www.flickr.com

Dit is overigens alleen aan de zuidzijde van het station. Aan de noordzijde staan helemaal géén poortjes. En zo te zien worden daar ook nog geen aanstalten voor gemaakt.

Vrijdag 26 jun 2015 - 10:26:28
ZJ37
ZJ37
Kennelijk is er geld over om mee over de balk te smijten, onvoorstelbaar.

Vrijdag 26 jun 2015 - 11:02:10
ricohallo
ricohallo
Ik denk dat volledige afsluiting heus wel zal komen, maar dat men eerst wacht tot er niet meer per vervoerder in- en uitgecheckt hoeft te worden. Dan zal men wel het gat opvullen en aan de noordzijde poortjes plaatsen. Dit is dus geen grap, maar alvast een beginnetje. Dit is zeker geen definitieve situatie.

Vrijdag 26 jun 2015 - 11:15:00
AlexH
AlexH
Lijkt me niet nee. Verder moet ik wel zeggen dat ze het goed opgelost hebben met de namen van de vervoerders boven de poortjes / paaltjes. Het is in ieder geval duidelijk.

Vrijdag 26 jun 2015 - 11:20:47
daniel81
daniel81
Hoe is het überhaupt geregeld tav poortjes en verschillende vervoerders?
Want NS heeft dus afspraken met Den Haag over het afsluiten van de stations, maar is dat dan NSR of NS stations?
En is NS dan verplicht om een bepaalde hoeveelheid meters / een bepaald percentage van de doorgangsbreedte aan andere vervoerders beschikbaar te stellen?
Zijn die vervoerders dan verplicht hun eigen poortjes te plaatsen? (in dit geval had ik me ook kunnen voorstellen dat Arriva daar niks had neergezet en iedereen aan de noordkant laat inchecken omdat daar toch hun treinen staan)

Vrijdag 26 jun 2015 - 11:46:09
reisthijs
reisthijs
Youtube reisthijsnl Flickr ReisThijs
Quote
AlexH (vr 26 jun 2015 10:22:06 www.somda.nl): Dit is overigens alleen aan de zuidzijde van het station. Aan de noordzijde staan helemaal géén poortjes. En zo te zien worden daar ook nog geen aanstalten voor gemaakt.
Dat lijkt me logisch, ze moeten eerst die brug nog afbreken. Daarna kan de boel daar heringericht worden inclusief poortjes.

Vrijdag 26 jun 2015 - 12:35:37
thom
thom
Quote
ZJ37 (vr 26 jun 2015 10:26:28 somda.nl): Kennelijk is er geld over om mee over de balk te smijten, onvoorstelbaar.
Of is er nog geen poortje voor handen van Arriva, en heeft men tijdelijk palen neergezet en komt een poortje later nog?

Laatst bewerkt door thom op Vrijdag 26 jun 2015 om 12:36:32

Vrijdag 26 jun 2015 - 13:00:57
mdj
mdj
Er wordt toch gewerkt aan singel-checkin voor alle vervoerders, per 20zoveel?

Dat in Amf wel een CXX-poortje is verschenen komt natuurlijk doordat CXX en NS dezelfde apparatuur (Thales) gebruiken en daardoor makkelijk is om te bouwen.

Arriva (etcetc) gebruikt Prodata en daar zal het wel lastiger zijn om die om te bouwen... Een (tijdelijk) paaltje is dan goedkoper...

Laatst bewerkt door mdj op Vrijdag 26 jun 2015 om 13:02:53

Bij twijfel: gebruik beton.

Vrijdag 26 jun 2015 - 14:42:59
Daniel1
Daniel1
Flickr 55301942@N08
De voorzijde van het station, dus het busstation, het plein en de winkels gaan allemaal nog op de schop en wordt opnieuw ingericht, dus dan zullen alle resterende poortjes wel worden geplaatst...

Favo materieel: ICM

Vrijdag 26 jun 2015 - 15:51:02
daniel81
daniel81
Alleen vanuit dat opzicht al handig dat de Arrivacorridor vrij toegankelijk is. Je zult als argeloze noord-zuid-wandelaar (geen treinreiziger zijnde) maar de tunnel in zijn gelopen en bij het einde van de tunnel ontdekken dat je weer helemaal terugmoet....

Laatst bewerkt door daniel81 op Vrijdag 26 jun 2015 om 15:51:15

Vrijdag 26 jun 2015 - 20:26:46
AgentX
AgentX
Flickr koenbrouwer
Quote
mdj (vr 26 jun 2015 13:00:57 www.somda.nl): Er wordt toch gewerkt aan singel-checkin voor alle vervoerders, per 20zoveel?

Dat in Amf wel een CXX-poortje is verschenen komt natuurlijk doordat CXX en NS dezelfde apparatuur (Thales) gebruiken en daardoor makkelijk is om te bouwen.

Arriva (etcetc) gebruikt Prodata en daar zal het wel lastiger zijn om die om te bouwen... Een (tijdelijk) paaltje is dan goedkoper...
Dat zijn slechts aannames. Dat twee verschillende systemen toevallig dezelfde hardware gebruiken wil niet zeggen dat de tweede het ineens makkelijker kan realiseren dan de ander...


Vrijdag 26 jun 2015 - 20:34:18
daniel_ddr
daniel_ddr
Twitter dbleumink Flickr dbleumink
Quote
mdj (vr 26 jun 2015 13:00:57 www.somda.nl):
Dat in Amf wel een CXX-poortje is verschenen komt natuurlijk doordat CXX en NS dezelfde apparatuur (Thales) gebruiken en daardoor makkelijk is om te bouwen.
Er zijn nog geen CXX-poortjes in Amf. Sterker nog, de eerste dingen die in de hal zichtbaar aan het worden zijn van de toekomstige poortjes bestaan uit dummy-paaltjes. Samengevat: we gaan op Amf exact dezelfde situatie krijgen als in Zl. Klein verschilletje hooguit is dat er twee CXX-doorgangen lijken te komen. Eentje in het midden waar nu de TB7 nog staat en eentje helemaal links naast De Broodzaak.

Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

Zaterdag 27 jun 2015 - 12:29:59
ZJ37
ZJ37
Benieuwd wanneer de eerste winkeltjes alleen achter de poortjes van vervoerder A zijn te bereiken en niet via de poortjes van vervoerder B!

Zaterdag 27 jun 2015 - 17:06:55
AlexH
AlexH
Zijn er foto's van hoever de vooruitgang van Amf en Dv is?

Zondag 28 jun 2015 - 01:11:22
Roy
Roy
Geen foto's, maar in dv zijn er sleuven in de tegelvloer gemaakt, vermoedelijk voor kabels. Aan de andere kant is de plek voor een servicepaal aangeduid met een bord. Ook is er aan de achterzijde een grijze kast verschenen (zelfde als op de foto van Zwolle).

Hoogwerkers stonden vrijdag irritant in de weg, iedereen moest door een doorgang van ongeveer 1 meter. Heel handig.

Maandag 29 jun 2015 - 14:02:48
mren
mren
Quote
AlexH (za 27 jun 2015 17:06:55 www.somda.nl): Zijn er foto's van hoever de vooruitgang van Amf en Dv is?
In Amf was dusdanig weinig te zien dat ik er geen plaatje van heb gemaakt. Als er behoefte is, kan ik dat morgen wel doen.

Rij poortjes lijkt ongeveer halverwege de tickets&service uit te komen, dus misschien komen er wel twee ingangen zowel in als buiten het poortjesgebied voor het loket.

Maandag 29 jun 2015 - 16:52:55
AlexH
AlexH
Als het geen moeite is, zou ik het graag zien

Maandag 29 jun 2015 - 22:56:19
daniel_ddr
daniel_ddr
Twitter dbleumink Flickr dbleumink
Ik dacht vanavond nog even een foto te maken, maar er bleek nog altijd net zo weinig te zien als voorheen. Wel was men vandaag bezig bij de ingang van Tickets & Service, daar hangt nu al een tijdelijk bordje boven de schuifdeur want 't grote bord is er inmiddels verwijderd net als een deel van het plafond van de loketten.

Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

Dinsdag 30 jun 2015 - 20:22:47
mren
mren
Quote
AlexH (ma 29 jun 2015 16:52:55 www.somda.nl): Als het geen moeite is, zou ik het graag zien
i.imgur.com/NomzfKH.jpg

Dinsdag 30 jun 2015 - 20:55:12
daniel_ddr
daniel_ddr
Twitter dbleumink Flickr dbleumink
En aanvullend op de foto: buiten beeld naast de AKO staan ook nog twee van die dummy-paaltjes.
Op de foto zie ik ze nog niet, maar vanavond stonden er al bouwhekken klaar in de ruimte van Tickets & Service.

Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

Woensdag 01 jul 2015 - 14:05:15
dvdhoven
dvdhoven
Twitter dvandenhoven Facebook dvdhoven@home.nl
Vanmorgen in station Deventer wat foto's gemaakt. Die heb ik een webalbum gezet: plus.google.com
Ik denk dat voor kenners van Deventer, de beelden verder voor zich spreken.

Dick van den Hoven

Woensdag 01 jul 2015 - 15:31:03
AlexH
AlexH
Bedankt voor het nemen van de foto's

Het moge duidelijk zijn dat de poortjes er komen. Binnenkort zal zoiets ook in Lw te zien zijn.

Woensdag 01 jul 2015 - 15:35:29
dvdhoven
dvdhoven
Twitter dvandenhoven Facebook dvdhoven@home.nl
Kleine moeite, graag gedaan
Je kan dus zien dat naast de lift een automaat komt, die binnen de poortjes staat.

Dick van den Hoven

Woensdag 01 jul 2015 - 16:51:17
sjoerd
sjoerd
Ook al binnen de poortjes? Handig voor als je samenreiskorting of zoiets op de kaart van je echtgenote wilt zetten. Die mag dan buiten wachten, want als ze zonder de SK incheckt, krijgt ze het volle tarief. In Prinsenbeek moet je dan helemaal naar de andere kant bij de automaat buiten de poortjes, wat je op + 5 komt te staan. Kunnen die dingen niet altijd buiten de poortjes? Wat is daarvan het bezwaar? Soms kun je ook pas binnen de poortjes zien of je trein wel gaat en zo ja hoe laat. Ook al niet zo klantvriendelijk.

Woensdag 01 jul 2015 - 16:56:05
AgentX
AgentX
Flickr koenbrouwer
Dat laatste vind ik een beetje onzin, want je kan ook gewoon even een van de vele digitale bronnen thuis in je keldertje al checken.

In Deventer staat er een automaat buiten het station, naast de deur aan de kant van de bussen, en aan de andere kant van de tunnel ook.


Woensdag 01 jul 2015 - 17:00:38
thom
thom
Lopen we niet wat hard van stapel?
Er wordt gezegd dat er 1 automaat bij de lift binnen de poortjes komt, dat wil dan toch niet zeggen dat de rest van de automaten dat dus ook komt?

Dat kan natuurlijk ook nooit, want anders zou je met een lege OVC die nooit kunnen opladen voor het inchecken....

Woensdag 01 jul 2015 - 17:04:48
sjoerd
sjoerd
Er zitten ongeveer 10 minuten tussen mijn digitale kelder thuis en het perron en daarin kan veel gebeuren. Sterker nog: de laatste wijzigingen zie je vaak pas als de trein er al had moeten zijn, en dan heb je dus (allebei) al ingecheckt. En ik heb bewust geen draagbare digitale kelder.
Overigens heb ik het over apparatuur die net zo goed wel bereikbaar en/of zichtbaar kan zijn zonder meerkosten. Ik haal liever niet mijn schouders op over problemen die anderen ervaren, maar denk in oplossingen. Maar misschien zie ik daarbij iets anders over het hoofd.
@Thom: er staat aan de westzijde van Bdpb geen automaat buiten de poortjes; die aan de oostzijde kost je +5 als je fit bent en die 2 x 48 treden snel neemt.

Laatst bewerkt door sjoerd op Woensdag 01 jul 2015 om 17:09:34

Woensdag 01 jul 2015 - 21:51:00
daniel_ddr
daniel_ddr
Twitter dbleumink Flickr dbleumink
In Amf is vandaag de deur van de Tickets&Service ca. 1,5 meter naar rechts verplaatst, deze bevindt zich nu in de uiterst rechter hoek van de loketruimte en daarmee voor de toekomstige poortjes.
Op de plek waar de deur vroeger zat heeft men nu vanalles achter het raam geplaatst en een briefje opgehangen om duidelijk te maken dat de ingang verplaatst is zodat reizigers zich niet uit gewoonte tepletter lopen tegen een raam.

Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

Donderdag 02 jul 2015 - 09:02:57
kleine_man
kleine_man
Het "probleem" wat geschetst wordt is dat bij kleine stations de mogelijkheid bestaat dat automaten niet meer handig te bereiken zijn, waardoor je de kans loopt om je trein te missen. Als ik bijv naar Ahp kijk, dan staan daar 2 bolle buikjes. 1 staat bij de kiosk aan de centrumzijde, de andere staat op het perron richting Arnhem. Kom je nu uit Arnhem en je kan niet uitchecken, moet je eerst de trappen aflopen naar het bolle buikje en vervolgens de hele weg weer terug afleggen. Ik kan dat met gemak, vele mensen met mij. Maar ouderen of mensen die slecht ter been zijn hebben er meer moeite mee.

Je kan beter crimineel zijn dan arts................ Voorkomen is beter dan genezen

Woensdag 22 jul 2015 - 07:29:53
martijn
martijn
Voor de liefhebbers: De eerste poortjes zijn in de stationshal van Dv neergezet: martijnvanvulpen.nl

Woensdag 22 jul 2015 - 08:25:07
midniight
midniight
Dat kan nog leuk worden. De hal van Dv wordt ook veel gebruikt om van het centrum naar de achtergelegen wijk te gaan.

Twello, mooi gat op de Veluwe!

Woensdag 22 jul 2015 - 08:32:48
martijn
martijn
De discussie van de afgelopen maanden gemist? Het komt allemaal goed: www.rtvoost.nl

Woensdag 22 jul 2015 - 09:51:10
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Toegangspassen...brrr, als er iets totaal overbodig in het OVC gebeuren is verzonnen dan zijn het wel de OVC toegangspassen.
Bron voor fraude, ergernis en verspilde gelden.

Woensdag 22 jul 2015 - 09:53:50
dh3201
dh3201
Het wachten tot de toegangspassen algemeen bekend wordt onder de term 'zwartijpassen'....

Shqiperise-lopers?

Woensdag 22 jul 2015 - 10:24:17
D417
D417
Ik zeg; 1984, iedereen een chip ingeplant.
Alleen maar voordelen
- vermiste personen gemakkelijker te vinden
- voortvluchtige daders eenvoudiger op te sporen
- vreemdgaan is niet mogelijk
- te controleren of je daadwerkelijk die trein neemt en daarop afgerekend worden
etc...etc...

Woensdag 22 jul 2015 - 12:10:07
train85
train85
NSR doet helemaal niet moeilijk richting museumstichtingen om samen tot een oplossing te komen. Ik heb namens mijn stichting een hele mooie oplossing besproken hoe ze het nu en straks willen gaan doen.

www.mat64.nl

Woensdag 22 jul 2015 - 16:42:16
kleine_man
kleine_man
Quote
broek53 (do 14 mei 2015 12:30:17 www.somda.nl): Het kan nog vreemder: in Hilversum gaan de poortjes medio juni dicht en omdat je van/naar spoor 1 alleen kunt komen door in- of uit te checken, betaal je hier bij overstappen ook dubbel. Volgens NS gaat dat om exact 46 mensen per dag, hetgeen mij uitermate gering voorkomt - maar goed.
Maar belangrijker lijkt mij wat er dan gebeurt als er een trein gespoorwijzigd wordt...
ROVER vraagt nu aan de NS om het probleem op te lossen. Dagelijks betalen deze reizigers te veel voor hun reis. Ze kunnen dit dan weer terugvragen bij de NS.

De NS kan alleen de reizigers erop attenderen als een emailadres bekend is.

Het probleem wordt dit jaar niet meer opgelost, dus deze 50 reizigers kunnen ongeveer 100 keer een klacht gaan indienen bij de NS en zijn zo'n €220 extra kwijt. Heerlijk die poortjes........

Je kan beter crimineel zijn dan arts................ Voorkomen is beter dan genezen

Woensdag 12 aug 2015 - 13:30:51
mren
mren
Actuele stand poortjes Amersfoort: www.facebook.com

Woensdag 12 aug 2015 - 13:34:24
ZJ37
ZJ37
Quote
gvttreinen (wo 22 jul 2015 09:51:10 www.somda.nl): Toegangspassen...brrr, als er iets totaal overbodig in het OVC gebeuren is verzonnen dan zijn het wel de OVC toegangspassen.
Bron voor fraude, ergernis en verspilde gelden.
En in Hvs mag je als goedwillende reiziger weer achter je eigen centen aan. Misschien is iets als een transferpas dan wel iets?