21-12-2012 09:42:54 | ||
---|---|---|
jorgo
|
Het Belgische tijdschrift Spoorweg Journaal bericht in zijn laatste editie over een 'nieuw transportplan'. Dit komt neer op een herziening van het dienstregelingmodel en lijnvoering. Er blijven nog IC- en omnirailtreinen over. Die laatste categorie bevat L- en RER-treinen. De IR verdwijnt. Op diverse lijnen vindt reguliere frequentieverhoging plaats, wellicht ten koste van veel P-treinen. Spoorweg Journaal meldt overigens meteen dat de plannen, die niet goedkoop zijn, nog kunnen worden gedwarsboomd door een taakstellende bezuinigingsopdracht aan het NMBS-concern: enkele dagen na presentatie van het plan werd bekend dat er miljarden bespaard moet worden. Vandaar groot voorbehoud! Op hgbtf.net wordt de lijnvoering besproken en het is wellicht interessant dat hier te quoten. Quote Voor Mt-Luik betekent het koppeling aan de lijn naar Hasselt, een IC Hasselt-Mt, die praktisch echter een stoptrein zal zijn en voor reizigers uit Hasselt of Tongeren naar Mt ook weinig toegevoegde waarde heeft t.o.v. de bus. |
21-12-2012 14:14:37 | ||
---|---|---|
koosmat64
|
Ik zie in de lijst geen trein staan die tot Fvs rijdt. Betekent dit dat er op de hele lijn een uursdienst ontstaat en de overvolle treinen dramatisch worden? |
21-12-2012 14:55:47 | ||
---|---|---|
reisthijs
|
Tot december 2011 reed er op de hele lijn Mt - Luik ook maar één trein per uur, die situatie keert weer terug, waarom zou dat nu ineens een probleem zijn? Zo druk is Fvs niet.QuoteBeter gezegd: die wordt omgedoopt in IC, veel van de IC-verbindingen in deze lijst zijn gewoon bestaande IR-verbindingen. Dat idee hebben de Belgen vast afgekeken van NS. Wat vooral opvalt is dat er meer trajecten gebundeld worden (met hopelijk mooie halfuurdiensten tot gevolg?) zoals bijvoorbeeld 2 IC's op de route Gent - Brussel - Luik - Welkenraedt. |
21-12-2012 15:24:03 | ||
---|---|---|
mdeen
|
Ze moeten ook nog wat herorganiseren. Een trein Charleroi-Couvin die een IC wordt genoemd en geen stoptrein laten rijden? Ik denk dat duidelijk mag zijn dat dat een stoptrein is. Interessant ook: een L Spa - Aachen. Als je dus de ICE/Thalys wil vermijden moet je verplicht overstappen in Verviers. Een beetje vreemd want ik denk echt niet dat de hoofdstroom Spa - Aachen is. |
21-12-2012 16:12:13 | ||
---|---|---|
reisthijs
|
Dat laatste is niet veel gekker dan de huidige L Spa - Welkenraedt terwijl de hoofdstroom (voor zover die er is) eerder Spa - Luik is. Het grote verschil is vooral dat de regionale verbinding met Aachen dan niet meer een los treintje is dat om de 2 uur tussen de binnenlandse treinen doorrijdt, maar het verlengde wordt van een gewone binnenlandse stoptrein: als dat betekent dat er dan elk uur een trein de grens over gaat zou het wel mooi zijn. Voor reizigers Brussel - Aachen maakt het geen verschil, dat blijft net als nu één overstap. Laatst bewerkt door reisthijs op 21-12-2012 16:12 |
21-12-2012 16:13:25 | ||
---|---|---|
gummbahla
|
Quote Momenteel kost Mt-Hasselt met de trein zo'n 2 uur. Reistijd per bus duurt ruim een uur. Per 2018 is er, als het goed is, een tram tussen Mt en Hasselt die er 37 minuten over doet. Lijkt me dat de treinverbinding dan inderdaad niets toevoegt. |
21-12-2012 17:10:52 | ||
---|---|---|
RoelZ1
|
Ik ben wel benieuwd hoe zij met hun hoge stationsdichtheid een 2-treinenmodel in willen voeren zonder de IC's sterk te vertragen of de reistijd naar de huidige IR-stations flink toe te laten nemen. Tussen Brussel en Antwerpen bijvoorbeeld zie ik 4 IC's. Als alles op Vilvoorde, Mortsel-Oude-God en Mechelen Nekkerspoel gaat stoppen worden ze wel erg traag, maar als ze er allemaal niet gaan stoppen komen die stations er wel erg bekaaid af met de trage stoptreinen die ze daar hebben door de hoeveelheid stations. |
21-12-2012 17:14:22 | ||
---|---|---|
koosmat64
|
Quote Toen reed er een trein die veel langer was. Nu zijn die 2 bakken buiten de spits vaak al te klein, laat staan in de spits. Ook op zaterdag zitten de treinen de hele dag vol. Maar NMBS vertikt het om met 2 treinen te rijden. |
21-12-2012 17:19:10 | ||
---|---|---|
daniel81
|
Dit lijkt mij een veel te vroeg moment om over de materieelsamenstelling te beginnen, zover is NMBS ongetwijfeld ook nog lang niet. Dus laten we de discussie hier beperken tot de lijnvoering. Overigens triest dat er grensoverschrijdend nog altijd geen enkele ambitie buiten de FYRA ligt: de IC's uit Antwerpen zouden nog steeds in Essen en Noorderkempen eindigen %03% |
21-12-2012 17:21:45 | ||
---|---|---|
daniel81
|
Quote Het is niet zo vreemd als je bedenkt dat t.b.v Luik-Spa een frontwissel nodig is in Pepinster. Zolang in België de provincies niet over het treinvervoer gaan, zal het hoofddoel daar wel treintjes rijden blijven i.p.v. reizigers vervoeren. |
11-01-2013 09:29:05 | ||
---|---|---|
jorgo
|
De kogel is nog niet door de kerk, overigens. http://www.delloyd.be/Article/tabid/231/ArticleID/32269/ArticleName/UitsteltransportplanNMBSzetkwaadbloedbijdevakbonden/Default.aspx |
18-09-2013 15:25:52 | ||
---|---|---|
jorgo
|
En inderdaad worden de grote aanpassingen uitgesteld.Quote |
28-03-2014 16:53:25 | ||
---|---|---|
jorgo
|
Update: een aantal van de aangekondigde veranderingen zal per drgl 2015 worden doorgevoerd, zie hier een mooie samenvatting van TTB: http://www.treintrambus.be/images/stories/momo/MoMo107_lores_NMBS.pdf. |
29-03-2014 01:06:16 | ||
---|---|---|
scooter
|
Zie in een aantal plannen een overeenkomst met Nederland,vooral dat 2 treinsoorten(IC en L)en het onoverzichtelijke daarvan op de lijn Antwerpen-Brussel met verschillende stops per IC. Zoals in het artikel al blijkt lijkt de NMBS meer met andere dingen dan de reizigers rekening te houden |