NMBS dienstregeling 2014
Forum: Algemeen - Buitenlands spoor
21-12-2012 09:42:54
jorgo
jorgo
Het Belgische tijdschrift Spoorweg Journaal bericht in zijn laatste editie over een 'nieuw transportplan'. Dit komt neer op een herziening van het dienstregelingmodel en lijnvoering. Er blijven nog IC- en omnirailtreinen over. Die laatste categorie bevat L- en RER-treinen. De IR verdwijnt. Op diverse lijnen vindt reguliere frequentieverhoging plaats, wellicht ten koste van veel P-treinen.

Spoorweg Journaal meldt overigens meteen dat de plannen, die niet goedkoop zijn, nog kunnen worden gedwarsboomd door een taakstellende bezuinigingsopdracht aan het NMBS-concern: enkele dagen na presentatie van het plan werd bekend dat er miljarden bespaard moet worden. Vandaar groot voorbehoud!

Op hgbtf.net wordt de lijnvoering besproken en het is wellicht interessant dat hier te quoten.

Quote
hgbtf (http://hgbtf.net/viewtopic.php?f=8&t=10521):
IC treinen
1 Antwerpen - Brussel - Charleroi
2 Antwerpen - Brussel - Charleroi
3 Antwerpen - Luchthaven - Leuven - Hasselt
4 Antwerpen - Lier - Aarschot - Leuven
5 Antwerpen - Lier - Herentals - Mol - Hamont/Hasselt
6 Antwerpen - Noorderkempen
7 Antwerpen - Gent
8 Antwerpen - Gent - Oostende
9 Antwerpen - Gent - Lille/Poperinge
10 Antwerpen - Turnhout
11 Binche - Brussel - Turnhout
12 Brugge - Brussel - luchthaven - Brussel - Kortrijk - Oostende
13 Brussel - Antwerpen - Essen
14 Brussel - Antwerpen
15 Brussel - Namur - Luxemburg
16 Brussel - Namur - Luik
17 Charleroi - Shuman - Luchthaven - Mechelen - Antwerpen
18 Charleroi - Couvin
19 Kortrijk - Gent - Brussel - Luik - Welkenraedt
20 Kortrijk - Doornik -Brussel - Dendermonde - St. Niklaas
21 Kortrijk - Brugge
22 Gent - Aalst - Brussel - Aarschot - Hasselt - Genk
23 Gent - Mechelen
24 Hasselt - Luik - Maastricht
25 Knokke/ Blankenberge - Brussel - Landen - Hasselt - Genk
26 De pannen - Gent - Brussel - Luchthaven -Leuven - Landen
27 Luik - Leuven - Brussel - Mons - St Ghislain - Quievrain
28 Luik - Namur - Mons
29 Luik - Gouvy - Luxemburg
30 Namur - Doornik - Lille
31 Oostende - Brussel - Eupen
32 Doornik - Brussel - Luchthaven - Brussel - Mons
33 Schaarbeek - Namur - Dinant

Omnirail "L" Verbindingen

L01 Antwerpen - St niklaas - Lokeren
L02 Antwerpen - Herentals
L03 Antwerpen - Lier - Aarschot - Leuven
L04 Braine le Comte - Jurbise
L05 Braine le Comte - Manage
L06 Charleroi - La Louviere - Manage - Luttre
L07 Charleroi - Erquelinnes
L08 Charleroi - Mons - Quevy
L09 Eeklo - Gent - Oudenaarde - Ronse/kortrijk
L10 Gent - Brugge - Zeebrugge
L11 Gent - Zottegem - Geraardsbergen
L12 Gent - Dendermonde - Mechelen - Leuven
L13 Geraardsbergen - Ath - Jurbise -Mons - St. Ghislain - Doornik - Moeskroen
L14 Herentals - Mol
L15 Leuven - Mechelen - Puurs - St. Niklaas
L16 Leuven - Aarschot - Hasselt
L17 Lokeren - Dendermonde
L18 Puurs - Antwerpen -Essen - Roosendaal
L19 Ottignies - Namur
L20 Ottignies - Charleroi - Tamines -Namur - Jambes
L21 Namur - Dinant - Bertrix - Libramont
L22 Libramont - Bertrix - Virton - Athus - Arlon
L23 Namur - Ciney - Marloie - Libramont - Arlon - Luxemburg
L24 Luik - Ans - Waremme
L25 Luik - Hoei - Namur
L26 Luik Palais - Rivage - Marloie
L27 Liers - Luik - Angleur - Verviers
L28 Spa - Verviers - Aachen

Omnirail "RER" verbindingen

RER A Aalst - Denderleeuw - Brussel Noord - West - Jette - Dendermonde
RER B Aalst - Denderleeuw - Geraardsbergen - Brussel
RER C Aalst - Jette - Shuman -Etterbeek - Halle
RER D Antwerpen - Mechelen - Brussel - Nijvel
RER E Antwerpen - Mechelen - Brussel - Nijvel
RER F Oudenaarde - Denderleeuw - Brussel - Jette - Dendermonde
RER G Braine le Compte - Brussel - Leuven
RER H Braine le Compte - Brussel - Leuven
RER I Brussel - Shuman - Ottignies
RER J Brussel - Shuman - Ottignies - Louvain la Neuve
RER K Geraardsbergen - Edingen - Halle - Etterbeek - Bru Luxemburg
RER L Leuven - Waver - Ottignies
RER M Leuven - Waver - Ottignies
RER N Mechelen (via hofstade) - Vilvoorde - Merode - Delta - Halle
RER O Mechelen - Vilvoorde - Merode - Etterbeek - Bru Luxemburg
RER P Ottignies - Louvain la Neuve
RER Q Ottignies - Louvain la Neuve



Voor Mt-Luik betekent het koppeling aan de lijn naar Hasselt, een IC Hasselt-Mt, die praktisch echter een stoptrein zal zijn en voor reizigers uit Hasselt of Tongeren naar Mt ook weinig toegevoegde waarde heeft t.o.v. de bus.
 

21-12-2012 14:14:37
koosmat64
koosmat64
Ik zie in de lijst geen trein staan die tot Fvs rijdt.
Betekent dit dat er op de hele lijn een uursdienst ontstaat en de overvolle treinen dramatisch worden?
 

21-12-2012 14:55:47
reisthijs
reisthijs
Tot december 2011 reed er op de hele lijn Mt - Luik ook maar één trein per uur, die situatie keert weer terug, waarom zou dat nu ineens een probleem zijn? Zo druk is Fvs niet.
Quote
jorgo (vr 21 dec 2012 09:42:54 https://www.somda.nl/forum/12820/p426572/): De IR verdwijnt.
Beter gezegd: die wordt omgedoopt in IC, veel van de IC-verbindingen in deze lijst zijn gewoon bestaande IR-verbindingen. Dat idee hebben de Belgen vast afgekeken van NS.

Wat vooral opvalt is dat er meer trajecten gebundeld worden (met hopelijk mooie halfuurdiensten tot gevolg?) zoals bijvoorbeeld 2 IC's op de route Gent - Brussel - Luik - Welkenraedt.
 

21-12-2012 15:24:03
mdeen
mdeen
Ze moeten ook nog wat herorganiseren. Een trein Charleroi-Couvin die een IC wordt genoemd en geen stoptrein laten rijden?
Ik denk dat duidelijk mag zijn dat dat een stoptrein is.

Interessant ook: een L Spa - Aachen. Als je dus de ICE/Thalys wil vermijden moet je verplicht overstappen in Verviers. Een beetje vreemd want ik denk echt niet dat de hoofdstroom Spa - Aachen is.
 


21-12-2012 16:12:13
reisthijs
reisthijs
Dat laatste is niet veel gekker dan de huidige L Spa - Welkenraedt terwijl de hoofdstroom (voor zover die er is) eerder Spa - Luik is.
Het grote verschil is vooral dat de regionale verbinding met Aachen dan niet meer een los treintje is dat om de 2 uur tussen de binnenlandse treinen doorrijdt, maar het verlengde wordt van een gewone binnenlandse stoptrein: als dat betekent dat er dan elk uur een trein de grens over gaat zou het wel mooi zijn.

Voor reizigers Brussel - Aachen maakt het geen verschil, dat blijft net als nu één overstap.

Laatst bewerkt door reisthijs op 21-12-2012 16:12
 

21-12-2012 16:13:25
gummbahla
gummbahla
Quote
jorgo (vr 21 dec 2012 09:42:54 https://www.somda.nl/forum/12820/p426572/):
Voor Mt-Luik betekent het koppeling aan de lijn naar Hasselt, een IC Hasselt-Mt, die praktisch echter een stoptrein zal zijn en voor reizigers uit Hasselt of Tongeren naar Mt ook weinig toegevoegde waarde heeft t.o.v. de bus.


Momenteel kost Mt-Hasselt met de trein zo'n 2 uur. Reistijd per bus duurt ruim een uur. Per 2018 is er, als het goed is, een tram tussen Mt en Hasselt die er 37 minuten over doet. Lijkt me dat de treinverbinding dan inderdaad niets toevoegt.
 

21-12-2012 17:10:52
RoelZ1
RoelZ1
Ik ben wel benieuwd hoe zij met hun hoge stationsdichtheid een 2-treinenmodel in willen voeren zonder de IC's sterk te vertragen of de reistijd naar de huidige IR-stations flink toe te laten nemen.

Tussen Brussel en Antwerpen bijvoorbeeld zie ik 4 IC's. Als alles op Vilvoorde, Mortsel-Oude-God en Mechelen Nekkerspoel gaat stoppen worden ze wel erg traag, maar als ze er allemaal niet gaan stoppen komen die stations er wel erg bekaaid af met de trage stoptreinen die ze daar hebben door de hoeveelheid stations.
 

21-12-2012 17:14:22
koosmat64
koosmat64
Quote
reisthijs (vr 21 dec 2012 14:55:47 https://www.somda.nl/forum/12820/p426612/): Tot december 2011 reed er op de hele lijn Mt - Luik ook maar één trein per uur, die situatie keert weer terug, waarom zou dat nu ineens een probleem zijn? Zo druk is Fvs niet.

Toen reed er een trein die veel langer was. Nu zijn die 2 bakken buiten de spits vaak al te klein, laat staan in de spits.
Ook op zaterdag zitten de treinen de hele dag vol. Maar NMBS vertikt het om met 2 treinen te rijden.
 

21-12-2012 17:19:10
daniel81
daniel81
Dit lijkt mij een veel te vroeg moment om over de materieelsamenstelling te beginnen, zover is NMBS ongetwijfeld ook nog lang niet. Dus laten we de discussie hier beperken tot de lijnvoering.

Overigens triest dat er grensoverschrijdend nog altijd geen enkele ambitie buiten de FYRA ligt: de IC's uit Antwerpen zouden nog steeds in Essen en Noorderkempen eindigen %03%
 

21-12-2012 17:21:45
daniel81
daniel81
Quote
mdeen (vr 21 dec 2012 15:24:03 https://www.somda.nl/forum/12820/p426615/): Ze moeten ook nog wat herorganiseren. Een trein Charleroi-Couvin die een IC wordt genoemd en geen stoptrein laten rijden?
Ik denk dat duidelijk mag zijn dat dat een stoptrein is.

Interessant ook: een L Spa - Aachen. Als je dus de ICE/Thalys wil vermijden moet je verplicht overstappen in Verviers. Een beetje vreemd want ik denk echt niet dat de hoofdstroom Spa - Aachen is.

Het is niet zo vreemd als je bedenkt dat t.b.v Luik-Spa een frontwissel nodig is in Pepinster. Zolang in België de provincies niet over het treinvervoer gaan, zal het hoofddoel daar wel treintjes rijden blijven i.p.v. reizigers vervoeren.
 

11-01-2013 09:29:05
jorgo
jorgo
De kogel is nog niet door de kerk, overigens.
http://www.delloyd.be/Article/tabid/231/ArticleID/32269/ArticleName/UitsteltransportplanNMBSzetkwaadbloedbijdevakbonden/Default.aspx
 

18-09-2013 15:25:52
jorgo
jorgo
En inderdaad worden de grote aanpassingen uitgesteld.

Quote
http://www.treintrambus.be/actueel/blog/1820-nmbs-dienstregeling-2014.html: De NMBS-dienstregeling 2014 die op 15 december 2013 ingaat had eigenlijk een totale omwenteling moeten brengen, maar op vraag vanuit de politiek is dat moment uitgesteld tot december 2014 of zelfs 2015 en blijft het bij bescheiden aanpassingen. We stippen even de belangrijkste aan.

* De verbinding Brussel - Den Haag verschuift een half uur. NMBS en NS bieden 12 treinen per dag aan, zondags 11. Door de verschuiving hoeft de L-trein Antwerpen – Roosendaal niet meer uit te wijken in Kapellen en wordt het ook mogelijk om in het weekend tot Brussel te rijden.

* Tijdens het weekend moet de L-trein Roosendaal – Antwerpen – Brussel-Nationaal-Luchthaven dan wel een half uur verschuiven. Hierdoor moet ook de tweede verbinding tussen de Luchthaven en Mechelen verschuiven, zodat er ongeveer een halfuur-frequentie tussen de luchthaven en Mechelen blijft.

* Vanaf april 2014 zullen bijna alle treinen van de verbinding Dendermonde - Poperinge opnieuw kunnen vertrekken vanuit Sint-Niklaas. De treinen met M6-dubbeldekkers zullen zoals vroeger nog wel vanuit Dendermonde vertrekken.

* Op enkele treinen van de verbinding Oostende - Eupen (IC-A) zullen M6-dubbeldeksrijtuigen gaan rijden.

* Verder zijn er enkele aanpassingen (meestal rijtijdverlengingen) naar aanleiding van werkzaamheden. Zo verschuiven op de as naar Luxemburg de enkelsporige trajecten naar andere sectoren. Vanaf april wordt de verbinding Geronstère – Welkenraedt in Verviers doorgeknipt. Tussen Brugge en Gent worden de treinen dan weer twee minuten sneller. In het weekend stopt de trein uit Genk en Brussel in Aalter i.p.v. de trein uit Antwerpen.

* In de loop van de maand april 2014 wordt het Limburgse Hamont met enkele P-treinen bediend, drie van Hamont naar Antwerpen en twee van Antwerpen naar Hamont. Ook de studentenexpres Leuven – Neerpelt eindigt en begint dan in Hamont.

* De TGV Brussel - Nice blijft rijden, maar de trein naar Nice vertrekt ca. 2 uur later (Brussel-Zuid 12h17 - Lille 12h53/13h03 - Lyon Part-Dieu 16h00/06 - Marseille 17h46/18h01 - Nice 20h33) en de rit uit Frankrijk komt veel vroeger in Brussel aan (Nice 9h27 - Marseille 11h59/12h14 - Lyon Part-Dieu 13h54/14h00 - Lille 16h57/17h01 - Brussel-Zuid 17h43).
 

28-03-2014 16:53:25
jorgo
jorgo
Update: een aantal van de aangekondigde veranderingen zal per drgl 2015 worden doorgevoerd, zie hier een mooie samenvatting van TTB:
http://www.treintrambus.be/images/stories/momo/MoMo107_lores_NMBS.pdf.
 

29-03-2014 01:06:16
scooter
scooter
Zie in een aantal plannen een overeenkomst met Nederland,vooral dat 2 treinsoorten(IC en L)en het onoverzichtelijke daarvan op de lijn Antwerpen-Brussel met verschillende stops per IC.
Zoals in het artikel al blijkt lijkt de NMBS meer met andere dingen dan de reizigers rekening te houden