Alle forumcategorieën bekijken en reageren in het forum? Registreer een gratis account of log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.

Voeg discussie toe aan je favorieten

Trein Veendam-Stadskanaal

Woensdag 19 dec 2012 - 21:26:31
Erikvd12
Erikvd12
Twitter erikvandalen2 Youtube berkhofduvedec Flickr 93306820@N07
Hopelijk.

www.rtvnoord.nl
En uiteindelijk weer verder speculeren van Skn naar Emn ...

Laatst bewerkt door moderator op Woensdag 13 mrt 2019 om 11:26:31

Woensdag 19 dec 2012 - 21:32:09
woepje
woepje
Twitter Woepje Facebook profile.php?id=100003823340869
Pff, laten we eerst bijv Gn-Lw even flink upgraden. Daar lijkt me meer prio toch wel gepast. Al geloof ik dat daar ook al enig en ander in voorbereiding is.


Woensdag 19 dec 2012 - 21:53:15
broek53
broek53
Gn - Lw is al besloten en wordt nu ontworpen. Veendam - Stadskanaal is nog volop in onderzoek en nu in de fase dat de aanpassingen die Prorail wil, anderhalf keer zoveel kosten als het beschikbare budget...

Woensdag 19 dec 2012 - 22:10:35
kbrandsma
kbrandsma
Upgrade Gn - Lw is inderdaad al door.
Ik kwam onlangs een overzicht van maatregelen tegen om hier in de toekomst meer sneltreinen te kunnen laten rijden. O.a. snelheidsverhoging en verdubbeling tussen Zuidhorn en Hoogkerk zorgen dat dit kan.

Zie www.vrij-baan.nl

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Woensdag 19 dec 2012 - 23:17:46
RSK-Mat92
RSK-Mat92
Flickr RSK1992
Quote
broek53 (wo 19 dec 2012 21:53:15 www.somda.nl): Gn - Lw is al besloten en wordt nu ontworpen. Veendam - Stadskanaal is nog volop in onderzoek en nu in de fase dat de aanpassingen die Prorail wil, anderhalf keer zoveel kosten als het beschikbare budget...
Is ProRail dan zo volkomen heilig dat alles wat zij graag willen, er dient te komen?

Met vriendelijke groet, Robin

Woensdag 19 dec 2012 - 23:51:23
broek53
broek53
Nou, normaliter wel. ProRail is eigenaar en beheerder van de spoorinfra en er is niemand die het kan afstrijden. Wel overleggen, natuurlijk, maar dat pleegt in dit soort gevallen niet veel te helpen. Heel menselijk: je kunt als ProFRail in het redelijke alles eisen dat in je eigen voorschriften staat en daar geen uitzonderingen op toelaten - en een ander betaalt.

Het aardige is dat zich voor dit baanvak een heel aparte situatie voordoet. Het is namelijk in een vlaag van verstandsverbijstering of bezuiningingsdrift verkocht voor een uiterst symbolisch bedrag aan de STAR. Maar ja: openbaar vervoer op een beveiligd baanvak, dat kan de STAR nooit aan, als men al zou willen. Benieuwd hoe dat verder moet.

Donderdag 20 dec 2012 - 07:21:03
dvdhoven
dvdhoven
Twitter dvandenhoven Facebook dvdhoven@home.nl
Doet de vraag zich voor of Prorail een - in de wet vastgelegd - monopolie heeft op de infrastructuur. In Duitsland heeft DB Netz dat niet. Daar kunnen derden ook infrastructuur in eigendom hebben en beheren. En dat gebeurt momenteel ook. DB Netz heeft diverse baanvakken verkocht aan derden.
Dus als dat in Nederland ook kan, kan de provincie het baanvak in eigen beheer nemen en met bijv. een spooraannemer het beheer/onderhoud regelen.

Dick van den Hoven

Donderdag 20 dec 2012 - 08:24:00
hw1969
hw1969
Twitter hanswesterink Facebook hanswesterink Flickr 32807552@N03
Voor Hoofdspoor is ProRail per Koninklijk Besluit aangewezen.

Om dat te omzeilen kun je de status van het spoor veranderen naar lokaalspoor, zoals met de Hoekse Lijn lijkt te gaan gebeuren.

Ook voor Maastricht - Lanaken wordt over een statusverandering nagedacht.

Donderdag 20 dec 2012 - 08:31:36
AgentX
AgentX
Flickr koenbrouwer
En wat is dan verder het verschil tussen deze twee statussen, behalve dat Prorail in het geval van lokaalspoor niet de eigenaar is?

Donderdag 20 dec 2012 - 08:37:22
nohab
nohab
Flickr bvisser
Prorail is nergens eigenaar van, ook niet van het hoofdnet, slechts de beheerder.

Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).

Donderdag 20 dec 2012 - 09:17:41
thom
thom
Quote
AgentX (do 20 dec 2012 08:31:36 somda.nl): En wat is dan verder het verschil tussen deze twee statussen, behalve dat Prorail in het geval van lokaalspoor niet de eigenaar is?
Dat lokaalspoor onder een heel andere wetgeving valt met andere eisen.

Laatst bewerkt door thom op Donderdag 20 dec 2012 om 09:18:05

Donderdag 20 dec 2012 - 10:10:33
AgentX
AgentX
Flickr koenbrouwer
En wat verstaan we dan onder die andere eisen?
Quote
nohab (do 20 dec 2012 08:37:22 www.somda.nl): Prorail is nergens eigenaar van, ook niet van het hoofdnet, slechts de beheerder.
Beheerder inderdaad. Ik zocht even het goede woord. Thanks


Donderdag 20 dec 2012 - 10:35:18
jeanne
jeanne
Quote
hw1969 (do 20 dec 2012 08:24:00 www.somda.nl): Voor Hoofdspoor is ProRail per Koninklijk Besluit aangewezen.
Maar dat behoeft geen halszaak te zijn. Je kunt ook aan andere vormen van beheer of exploitatie denken zoals Keyrail of Infraspeed, maar of dat goedkoper is?

Laatst bewerkt door jeanne op Donderdag 20 dec 2012 om 11:02:00

Donderdag 20 dec 2012 - 10:58:43
Klaasje
Klaasje
Quote
AgentX (do 20 dec 2012 10:10:33 somda.nl): En wat verstaan we dan onder die andere eisen?
Ik kan mij eigenlijk wel voorstellen dat niemand het echt weet maar je kunt op wetten.overheid.nl sowieso de spoorwegwet en de lokaalspoor- en tramwegwet opzoeken als het je echt interesseert.

Donderdag 20 dec 2012 - 11:06:30
daniel81
daniel81
Dat had ik ook al bedacht dus de laatste paar minuten heb ik daar doorheen zitten bladeren. Dat levert een rare conclusie op: het ís daar helemaal niet meer te vinden
In de papieren versie van de RDHL (Reglement dienst hoofd- en lokaalspoorwegen) was dat onderscheid gemaakt door teksten links (hoofdspoor), rechts (lokaalspoor) of over de volle breedte (beide) te plaatsen. Maar in de digitale versie is die hele opmaak verdwenen.
Het enige echt grote verschil wat nog wel te herleiden is, is dat op een lokaalspoor niet harder gereden mag worden dan 80 km/h.

Dus nu maar hopen dat ergens in Den Haag nog een papieren versie op een plank ligt, of anders een ingescand document...

Laatst bewerkt door daniel81 op Donderdag 20 dec 2012 om 11:07:44

Donderdag 20 dec 2012 - 11:15:35
AlexEverts
AlexEverts
Flickr treineninhetnoorden
Het lijkt mij een prima idee een trein te laten rijden naar Skn. Daarna doortrekken naar Emmen (via ter Apel) zou helemaal mooi zijn.
De STAR raakt wel zn spoorlijn kwijt, maar als ze het slim aanpakken kan er vast wel wat geregeld worden. Misschien is het wel mogelijk om met de oude sporen een nieuwe spoorlijn aan te leggen naar Gasselte op kosten van Prorail (in ruil voor de spoorlijn en grond van Veendam tot Musselkanaal) Naar Gasselte zou eigenlijk ook een veel betere museumlijn zijn. Dus wat mij betreft mag Prorail beginnen.

Donderdag 20 dec 2012 - 11:42:41
daniel81
daniel81
Op kosten van Prorail zal het uiteraard niet gaan, dan zal dat geld van de provincie o.i.d. moeten komen.
Maar laten we niet verder doorfantaseren over alternatieve museumlijnen.

Donderdag 20 dec 2012 - 11:46:18
broek53
broek53
Zullen we de dromen over doortrekkingen naar Emmen nu eens definitief vergeten? We leven nu eenmaal niet meer in 1910 .

Donderdag 20 dec 2012 - 12:43:39
timtrein
timtrein
Flickr timtrein
De provincie Drenthe heeft een aantal jaar geleden al laten weten niets te zien in doortrekking Stadskanaal - Emmen. Er is een Qliner die het traject in een uur rijdt, de nog snellere Qliner zelfs in 55 minuten. Het traject Groningen-Veendam duurt per trein nu al 30 minuten, daar gaat nog wel minimaal een kwartier bijkomen naar Stadskanaal - en dan moet je nog 30 kilometer voor je in Emmen staat...
Zelfs met een supersneltrein die alleen stopt in bijvoorbeeld Hoogezand, Veendam, Stadskanaal en Emmen ga je hier qua tijd niet onder zitten. Vervoerkundig is het dus allemaal niet te verantwoorden (dat geldt voor Vdm-Skn eigenlijk ook al).
Voor de liefhebbers van lokaalspoorwegen: nl.wikipedia.org en nl.wikipedia.org

Vrijdag 21 dec 2012 - 09:14:37
mdeen
mdeen
Quote
broek53 (wo 19 dec 2012 23:51:23 www.somda.nl):
Het aardige is dat zich voor dit baanvak een heel aparte situatie voordoet. Het is namelijk in een vlaag van verstandsverbijstering of bezuiningingsdrift verkocht voor een uiterst symbolisch bedrag aan de STAR. Maar ja: openbaar vervoer op een beveiligd baanvak, dat kan de STAR nooit aan, als men al zou willen. Benieuwd hoe dat verder moet.
Er staat toch niets in de weg dat de STAR toestemming aan Arriva geeft om op hun baanvak te rijden? Natuurlijk zal er iets van beveiliging moeten zijn, maar dat kan de STAR laten aanleggen. Het is een simpele rekensom: wat betaalt Arriva aan gebruikersvergoeding en wat kost het om het baanvak aan te passen. Als het eerste groter is dan het tweede is het een goede businesscase.

Laatst bewerkt door mdeen op Vrijdag 21 dec 2012 om 09:15:04

Vrijdag 21 dec 2012 - 11:14:38
dwem
dwem
Inderdaad, alleen zal het tweede wel groter zijn dan het eerste, weg business case.

Maar ze kunen natuurlijk Tim inhuren om dat uit te rekenen. Heeft-ie ook weer wat te doen



Dirk

Laatst bewerkt door dwem op Vrijdag 21 dec 2012 om 11:16:31

Vrijdag 21 dec 2012 - 17:28:58
daniel81
daniel81
Die berekening is echt niet nodig, een beetje boerenverstand zegt meer dan genoeg.
De businesscase van STAR zal een heel andere zijn: de gebruiksvergoeding contra de mogelijkheid om überhaupt een museumlijn te kunnen blijven uitbaten. Want dat zal betekenen dat materieel aan allerlei andere eisen moet gaan voldoen (ATB, centrale deurvergrendeling enz), plus natuurlijk dat het lijntje z'n attractiviteit kan verliezen door de noodzakelijke veiligheidsmaatregelen (b.v. alleen nog amar AHOBS, geen fluit- of vlagoverwegen meer). En de vraag of het dienstregelingtechnisch nog inpasbaar is.

In dit hele topic is trouwens de belangrijkste instantie nog niet ter sprake gekomen: de Inspectie (voormalig IVW, heet nu ITL geloof ik). Die club is zo mogelijk nog vele malen lastiger dan Prorail en kan in geen geval omzeild worden, dus denk niet dat je er met een paar simpele beveiligingsingrepen wel bent.

Vrijdag 21 dec 2012 - 17:58:16
tjabbe73
tjabbe73
IL&T heeft zich ook gewoon aan de spoorwegwet te houden en de aanperkende regelingen hoor...

Vrijdag 21 dec 2012 - 18:19:07
broek53
broek53
Uiteraard, en die hebben ze grotendeels zelf gemaakt, maar dat terzijde.

Vrijdag 21 dec 2012 - 18:19:43
daniel81
daniel81
Dat lijkt heel objectief, maar is het niet.
Een voorbeeld waar ik in mijn dagelijkse werk nog wel eens mee te maken heb is de vereiste compensatie bij uitbreiding van bestaande overwegen (aanpassing van een overweg waardoor er meer verkeersstromen overheen gaan).
Objectief is dan de bepaling dat de totale onveiligheid niet vergroot mag worden, maar de beoordeling van de mate van onveiligheid, en van de veiligheidswinst door compensatie, is nogal subjectief. Zeker als het om niet-standaardsituaties gaat.

Vrijdag 21 dec 2012 - 18:58:50
tjabbe73
tjabbe73
Quote
broek53 (vr 21 dec 2012 18:19:07 somda.nl): Uiteraard, en die hebben ze grotendeels zelf gemaakt, maar dat terzijde.
Volgens mij komt de wetgeving uit den Haag en wordt door de juristen van het ministerie gemaakt en natuurlijk vanuit het altijd dure Brussel. IL&T mag vervolgens deze wetgeving destileren en is ook niet altijd blij met het geleverde uit Den Haag.... Net als de vervoerders die betrokken zijn geweest bij het opnieuw opstellen van de spoorwegwet 2005, omdat deze in oervorm niet echt toepasbaar bleek voor de praktijk...

Zaterdag 22 dec 2012 - 00:47:57
FourRoses
FourRoses
Quote
daniel81 (vr 21 dec 2012 17:28:58 somda.nl): Die berekening is echt niet nodig, een beetje boerenverstand zegt meer dan genoeg.
De businesscase van STAR zal een heel andere zijn: de gebruiksvergoeding contra de mogelijkheid om überhaupt een museumlijn te kunnen blijven uitbaten. Want dat zal betekenen dat materieel aan allerlei andere eisen moet gaan voldoen (ATB, centrale deurvergrendeling enz), plus natuurlijk dat het lijntje z'n attractiviteit kan verliezen door de noodzakelijke veiligheidsmaatregelen (b.v. alleen nog amar AHOBS, geen fluit- of vlagoverwegen meer). En de vraag of het dienstregelingtechnisch nog inpasbaar is.
Daarnaast kun je je afvragen of een museumorganisatie wel ATB etc. in zijn treinen wil laten inbouwen. De historische waarde en correctheid van het product vervalt daardoor wel.

Laatst bewerkt door spiketrain op Zaterdag 22 dec 2012 om 05:46:32, reden: Quoot hersteld.

Zaterdag 22 dec 2012 - 11:59:34
sjoerd
sjoerd
Tja, wat is historisch? Aan locomotieven en rijtuigen is altijd eindeloos verbouwd, en dat gebeurt heden ook. Ook is materieel altijd aangepast aan het seinstelsel. Dat geldt ook voor allerlei experimenten met historische vormen van ATB, 100 jaar geleden. Later kregen de Duitse stoomlocs ook indusi-magneten en kreeg het Nederlands historisch materieel ook een eenvoudige of volledige ATB aan boord.

Maandag 03 jul 2017 - 17:09:14
dvdhoven
dvdhoven
Twitter dvandenhoven Facebook dvdhoven@home.nl
Even stof afblazen

Er is een idee opgeborreld om de STAR naar Gieten te laten rijden. Moet wel even Stadskanaal - Gieten heraangelegd worden. www.rtvdrenthe.nl

Dick van den Hoven

Maandag 03 jul 2017 - 17:37:25
Klaasje
Klaasje
Hoewel het vast juridisch niet makkelijk is om dat lijntje opnieuw aan te leggen denk ik dat als die er zou liggen de houdbaarheidsdatum van de STAR veel verder in de toekomst ligt dan met dubbelgebruik van een stuk hoofdspoor. De vraag is of men ook de wil heeft om dit te doen.

Maandag 03 jul 2017 - 18:02:06
sjoerd
sjoerd
Er zijn zelfs mogelijkheden om door te stomen naar Assen. Bijna heel het NOLS-tracé is begaanbaar. Dat haalt de STAR nog beter uit zijn isolement.

Maandag 03 jul 2017 - 18:33:48
martijn
martijn
Grotendeels begaanbaar voor wandelaars is wel wat anders dan de uitdagingen voor de kruisingen met bijna-snelweg N33 en de N34, en de ligging in verschillende nieuwe natuurgebieden en (semi-)priveterreinen natuurlijk

Wat dat betreft heeft het genoemde deel meer potentie.

Maandag 03 jul 2017 - 18:55:36
AlbertP
AlbertP
Met een lijn tot aan Gieten hoeven de N33/N34 niet gekruist te worden maar is de bereikbaarheid van de STAR veel beter voor wie niet uit het noorden komt omdat genoemde bijna-snelwegen (inclusief diverse bussen naar grote plaatsen) dan wel vlak in de buurt liggen.

Maandag 03 jul 2017 - 18:58:37
timtrein
timtrein
Flickr timtrein
Verder dan de oostkant van Gieten zullen we niet komen, of je moet een hele nieuwbouwwijk afbreken...
We gaan het zien!

Maandag 03 jul 2017 - 19:42:43
AlbertP
AlbertP
Ben benieuwd welke nieuwbouwwijk je dan bedoelt want het spoor is op satellietbeelden te volgen en vrijwel niet bebouwd tot aan het industrieterrein bij de N34. Zo te zien hoeft er weinig gesloopt te worden en krijg je hooguit NIMBY-toestanden à la Roermond als de trein te ver doorrijdt.

Maandag 03 jul 2017 - 21:14:07
dvdhoven
dvdhoven
Twitter dvandenhoven Facebook dvdhoven@home.nl
Klopt op het tracé langs/door de wijk aan de oostkant ligt een fietspad met de naam Oude Spoordijk. Dat zegt al genoeg.

Dick van den Hoven

Maandag 03 jul 2017 - 21:27:12
Henk1619
Henk1619
Quote
dvdhoven (ma 03 jul 2017 17:09:14 www.somda.nl): Er is een idee opgeborreld om de STAR naar Gieten te laten rijden. Moet wel even Stadskanaal - Gieten heraangelegd worden. www.rtvdrenthe.nl
Zou de postduif tussen Groningen en Drenthe verdwaald zijn of vliegt die nog maar eens per maand?
www.rtvnoord.nl

Maandag 03 jul 2017 - 22:51:33
timtrein
timtrein
Flickr timtrein
Nouja niet helemaal letterlijk inderdaad. Maar dwars door Gieten zie ik niet zo snel gebeuren als je kijkt wat je daarvoor moet doen.

Maandag 03 jul 2017 - 23:09:50
Frontier
Frontier
Naar eigen zeggen geen geld hebben voor personeel - en materieelaanpassingen en dan zelf met dergelijke megalomane ideeën komen...

'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'

Maandag 03 jul 2017 - 23:21:19
thom
thom
De Provincie wil daar toch treinen rijden? Laat ze dan ook met een alternatief komen

Maandag 03 jul 2017 - 23:23:52
Frontier
Frontier
Waarschijnlijk heeft de gemiddelde inwoner van Stadskanaal meer baat bij een reguliere treindienst naar Gn dan een stoffig museum met een stukje roestig spoor.

'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'

Maandag 03 jul 2017 - 23:26:45
sjoerd
sjoerd
De Museumbedrijven zijn toch wel meer dan stoffig en roestig?

Maandag 03 jul 2017 - 23:34:08
Frontier
Frontier
Oh ja, ik vergat nog saai en eentonig. Er zijn al diverse museumspoorlijnen in het land, mij ontgaat de logica waarom je een vermogen aan belastinggeld zou verkwanselen om er speciaal nog een aan te gaan leggen. Leid je vrijwilligers op en pas het materieel aan, of verhuis de inboedel naar een andere museumspoorlijn zou ik zeggen.

'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'

Maandag 03 jul 2017 - 23:44:20
dennistd
dennistd
Youtube dennisted Flickr dennistd
Quote
Frontier (ma 03 jul 2017 23:09:50 www.somda.nl): Naar eigen zeggen geen geld hebben voor personeel - en materieelaanpassingen en dan zelf met dergelijke megalomane ideeën komen...
Naast het feit dat je op Vdm-Skn hoe dan ook last van de moderne treinen gaat krijgen als ze rijden is een lijn naar Gieten toeristisch veel aantrekkelijker.

Dinsdag 04 jul 2017 - 05:34:28
phantom
phantom
Youtube juniorfotograaf Flickr 35031078@N08
Quote
Frontier (ma 03 jul 2017 23:34:08 www.somda.nl): Oh ja, ik vergat nog saai en eentonig. Er zijn al diverse museumspoorlijnen in het land, mij ontgaat de logica waarom je een vermogen aan belastinggeld zou verkwanselen om er speciaal nog een aan te gaan leggen. Leid je vrijwilligers op en pas het materieel aan, of verhuis de inboedel naar een andere museumspoorlijn zou ik zeggen.
Als het een idee was van de STAR zelf zou ik je gelijk geven,echter lijkt het erop dat men in de toekomst de STAR van hun huidige lijn af wil hebben om het wederom op te nemen in het HRN as actief reizigers spoor,waar waarschijnlijk de STAR dan niet meer mag blijven vanwege kromme regels.
Vandaar dat men dan vraagt om een alternatief in de vorm van die nieuwe lijn.
Al zeg ik,als je blij bent met waar je zit,en t is je eigendom,make my day en zie me maar weg te krijgen.
1st kon je je overtollig spoor niet kwijt aan de straatstenen,jaaaren later is er iets leuks gedaan met dat overtollig spul,en nou mag je oprotten omdat men ineens een lichtje ziet,zonder slag of stoot vertrekken,nee dat zou ik dus echt niet zomaar doen.

Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.

Dinsdag 04 jul 2017 - 10:28:04
bacr
bacr
Bovendien is de STAR een toeristische trekker in een door werkloosheid geteisterd gebied. Hoe meer mensen er naar de STAR komen, hoe beter dat is voor de eraan gerelateerde medewerkers, vrijwilligers, de omliggende (verblijfs)horeca en andere toeristische 'attracties' in de buurt (bijv. Bourtange). Daarmee kan de 'besteding van belastinggeld' dus meer dan legitiem zijn.

Dinsdag 04 jul 2017 - 10:48:21
thom
thom
Quote
Frontier (ma 03 jul 2017 23:34:08 www.somda.nl): Oh ja, ik vergat nog saai en eentonig. Er zijn al diverse museumspoorlijnen in het land, mij ontgaat de logica waarom je een vermogen aan belastinggeld zou verkwanselen om er speciaal nog een aan te gaan leggen. Leid je vrijwilligers op en pas het materieel aan, of verhuis de inboedel naar een andere museumspoorlijn zou ik zeggen.
Simpelweg omdat een ieder bestaansrecht heeft in wat ie doet en wil doen, en de STAR hier de eigenaar is van de spoorlijn die de provincie zo graag wil hebben.

Voor wat, hoort wat, en de STAR zou dan moeten verhuizen omdat de provincie dat wilt, niet omdat de STAR dat wil.

Even je personeel opleiden is het ook niet, dat is het zelfde probleem als in het zuiden. Word de lijn de status hoofdspoor, dan moet een machinist extern een volledige opleiding machinist doen.
Dat heeft, blijvend, een heel ander plaatje dan de interne opleiding die gegeven kan worden bij lokaalspoor.

Dinsdag 04 jul 2017 - 20:41:19
Henk1619
Henk1619
Quote
Frontier (ma 03 jul 2017 23:34:08 www.somda.nl): Er zijn al diverse museumspoorlijnen in het land, mij ontgaat de logica waarom je een vermogen aan belastinggeld zou verkwanselen om er speciaal nog een aan te gaan leggen.
Er zijn al diverse onrendabele spoorlijnen in het land, mij ontgaat de logica waarom je een vermogen aan belastinggeld zou verkwanselen om er speciaal nog een aan te gaan leggen.

Dinsdag 04 jul 2017 - 21:04:47
Frontier
Frontier
Mij ook, maar in Groningen maalt men daar al jaren niet om. En als dat geld dan kennelijk toch uitgegeven moet worden, dan ben je het vast wel met mij eens dat meer mensen iets hebben aan een reguliere verbinding dan aan een museum.

'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'

Dinsdag 04 jul 2017 - 21:54:59
sjoerd
sjoerd
Er is zoveel onrendabel wat we toch maken omdat het handig is. Ik zeg niet dat je allerlei werken moet doen die voor niemand nut hebben. Maar dat nuttig zijn is nu net soms een reden om het wel te doen. In het volgende rijtje staan allerlei dingen die onrendabel zijn: hoogspanningsleidingen, riolen, stoeptegels, vangrails, asfalt, straatstenen, viaducten, bruggen, rails, huizen, toch ook nog wel gewassen en bomen en ga zo maar door. Ja, ze hebben wel nut, en we hebben ze nodig, maar ze kosten alleen maar geld.
Ik zie niet in waarom je dat geld niet zou gebruiken als je er nut van hebt. De aanleg van een spoorweg mag dus ook geld kosten als je er nut van denkt te hebben. Anders ben je met twee maten aan het meten.

Laatst bewerkt door sjoerd op Dinsdag 04 jul 2017 om 23:24:59

Woensdag 05 jul 2017 - 01:23:29
thom
thom
Quote
Frontier (di 04 jul 2017 21:04:47 www.somda.nl): dan ben je het vast wel met mij eens dat meer mensen iets hebben aan een reguliere verbinding dan aan een museum.
Als ik vind dat ik de tuin van de buren beter kan gebruiken als zij, dan kan ik hem toch ook niet zomaar toe eigenen?
Ik snap niet helemaal waarom dat hier wie zo zou moeten zijn.

Woensdag 05 jul 2017 - 03:13:42
Frontier
Frontier
Jij niet nee, maar overheden wel (en niet zomaar uiteraard): nl.wikipedia.org , dat had je zelf ook wel kunnen bedenken mag ik aannemen? Of doe je 't er gewoon om omdat je zelf ook vrijwilliger bij zo'n stoffige club bent?

Komt nog bij dat de STAR die spoorlijn ook maar min of meer gekregen heeft in de 90's omdat de gelegenheid zich voordeed. Wees als STAR blij dat je er al die jaren gebruik van hebt kunnen maken, want aan al het goede komt een eind, aldus het gezegde.

Je kunt het natuurlijk ook geheel democratisch aanpakken en een referendum organiseren in de regio aldaar, dan kom je er vanzelf achter wat de bevolking prefereert.

'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'

Woensdag 05 jul 2017 - 07:45:49
illyavaes
illyavaes
Quote
Frontier (di 04 jul 2017 21:04:47 www.somda.nl): En als dat geld dan kennelijk toch uitgegeven moet worden, dan ben je het vast wel met mij eens dat meer mensen iets hebben aan een reguliere verbinding dan aan een museum.
Dit IS om een reguliere verbinding tot stand te brengen - tussen Veendam en Stadskanaal.
Daar zit nu de STAR, voor die reguliere verbinding "in de weg", terwijl het spoor van de STAR zelf is. Die moet je dus "uitkopen", door ze een alternatief te bieden.
Dat bereikt dus zelfs zowel een reguliere verbinding als een naar verluidt aantrekkelijkere toeristische (= geld in het bedrijfslevenlaatje brengend) spoorlijn.

Woensdag 05 jul 2017 - 08:08:33
dh3201
dh3201
Als de provincie zo graag geld wil uitgeven, waarom leggen ze dan niet een nieuwe spoorlijn naar het centrum van Stadskanaal aan? Daar hebben de reizigers ook meer aan dan de bestaande die ergens aan de rand ligt.

Shqiperise-lopers?

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Woensdag 05 jul 2017 - 09:20:25
thom
thom
Quote
Frontier (wo 05 jul 2017 03:13:42 www.somda.nl): Jij niet nee, maar overheden wel (en niet zomaar uiteraard): nl.wikipedia.org , dat had je zelf ook wel kunnen bedenken mag ik aannemen? Of doe je 't er gewoon om omdat je zelf ook vrijwilliger bij zo'n stoffige club bent?
Ik snap niet helemaal waarom je het persoonlijk moet maken, maargoed

Daarin staat ook duidelijk met een vergoeding of alternatief te moeten komen.

Verder is het feitelijk alleen de grond die ze nodig hebben voor een nieuwe spoorlijn, immers als men er hoofdbaan van wil maken zal men toch het hele baanlichaam en onderbouw vernieuwen. Waarom dan geen ander trace kiezen wat misschien wel beter aansluit?
Quote
Komt nog bij dat de STAR die spoorlijn ook maar min of meer gekregen heeft in de 90's omdat de gelegenheid zich voordeed. Wees als STAR blij dat je er al die jaren gebruik van hebt kunnen maken, want aan al het goede komt een eind, aldus het gezegde.
Maar heeft er ook in geïnvesteerd in de jaren door het onderhoud.

Laatst bewerkt door thom op Woensdag 05 jul 2017 om 09:39:02

Woensdag 05 jul 2017 - 10:40:51
sjoerd
sjoerd
Quote
dh3201 (wo 05 jul 2017 08:08:33 www.somda.nl): Als de provincie zo graag geld wil uitgeven, waarom leggen ze dan niet een nieuwe spoorlijn naar het centrum van Stadskanaal aan? Daar hebben de reizigers ook meer aan dan de bestaande die ergens aan de rand ligt.
Het is wel algemeen bekend dat het aanleggen van een nieuwe spoorweg in een veengebied als dat rond Stadskanaal een hels karwei is en dat zowat elke op rust gestelde burger ervan op tilt slaat. De problemen en kosten bij het opnieuw in gebruik nemen van een al bestaand tracé zijn veel en veel lager. Daarbij moet wel vermeld worden dat de boog bij de brug van Bareveld niet geschikt is voor hoge snelheden; die zal moeten worden verruimd.
Dat de spoorweg ten opzichte van de kern van Stadskanaal aan de rand ligt, mag waar zijn, maar in Drente, aan de andere zijde, wonen ook mensen, en dat geldt ook voor kernen als Musselkanaal, Valthermond en Ter Apel. Stadskanaal zal wellicht niet het eindpunt blijven.

Woensdag 05 jul 2017 - 10:46:25
Klaasje
Klaasje
Die boog bij Bareveld zou je waarschijnlijk wel naar 60 km/h op kunnen krikken maar voor een hogere snelheid moet er diverse bebouwing plat. Ik weet niet of ze het zo graag willen.

Woensdag 05 jul 2017 - 13:26:30
zeurkous
zeurkous
Er is een kans dat een herstelde spoorweg (Asn - GtnK -) Gtn - Skn vroeg
of laat ook voor de reguliere dienst wordt opgevorderd. En wat als het
dan nog ontbrekende gedeelte inderdaad niet tussen Emn en Skn wordt
aangelegd, maar tussen Emn en (het nu mogelijk meer logische) Apl? Dan
is die arme STAR straks ook het trace Skn - Mkv kwijt.

Hoezeer het idee van een spoorlijn Gtn - Skn (misschien zelfs eindelijk
naar Meppen) mij ook aanspreekt, denk ik niet dat de STAR daarmee lang
is geholpen. Het zal wel eens uitstel van executie kunnen zijn.

Wat mij het beste lijkt, is dat ze de spoorlijn delen, hoeveel haken en
ogen daar ook aan zitten.

Laatst bewerkt door zeurkous op Woensdag 05 jul 2017 om 13:50:47

Friggin' Machines!

Woensdag 05 jul 2017 - 13:49:18
javanree
javanree
Flickr 36761590@N02
Quote
illyavaes :
Daar zit nu de STAR, voor die reguliere verbinding "in de weg", terwijl het spoor van de STAR zelf is. Die moet je dus "uitkopen", door ze een alternatief te bieden.
Dat moet niet... overheden kunnen ook onteigenen. Hoewel ik snap dat een tegenprestatie wel zo normaal is vind ik dit wel heel ver gaan.

Woensdag 05 jul 2017 - 13:53:12
Oldskool
Oldskool
En daarom staat uitkopen tussen " "

Woensdag 05 jul 2017 - 13:56:23
bacr
bacr
Onteigenen kan ook alleen maar tegen betaling.

Woensdag 05 jul 2017 - 14:00:28
zeurkous
zeurkous
Zie je het al voor je? "Ja, we gaan jullie onteigenen, nou hier is een
zak met geld, toedeledokie met je spoorlijn!"

Friggin' Machines!

Woensdag 05 jul 2017 - 14:18:34
mvboetzela
mvboetzela
Onteigenen is zeker niet gratis.
De onteigenende overheid moet de "waarde in het economisch verkeer" betalen die als onderdeel van de onteigeningsprocedure moet worden vastgesteld. Onteigenen heeft ook het nadeel dat de procedure lang kan duren, waardoor andere kosten ontstaan.

Om die reden wordt dan ook veelal geprobeerd om het niet zover te laten komen en in onderling overleg tot vrijwillige overdracht te komen. Dat gaat veel sneller en zonder de kosten van een procedure. Daarom is de prijs in zo'n geval meestal hoger dan het bedrag dat in een procedure wordt betaald.

Maar als het op onteigenen aankomt is het inderdaad: hier is de zak met geld en nou wegwezen.

Woensdag 05 jul 2017 - 14:27:18
zeurkous
zeurkous
Onteigenen kun je hier niet maken. De lokale bevolking maakt je af,
als je zoeits doet dan heb je het vertrouwen compleet verspeeld.

Friggin' Machines!

Woensdag 05 jul 2017 - 16:16:49
dvdhoven
dvdhoven
Twitter dvandenhoven Facebook dvdhoven@home.nl
Quote
zeurkous (wo 05 jul 2017 13:26:30 www.somda.nl): Er is een kans dat een herstelde spoorweg (Asn - GtnK -) Gtn - Skn vroeg
of laat ook voor de reguliere dienst wordt opgevorderd. En wat als het
dan nog ontbrekende gedeelte inderdaad niet tussen Emn en Skn wordt
aangelegd, maar tussen Emn en (het nu mogelijk meer logische) Apl? Dan
is die arme STAR straks ook het trace Skn - Mkv kwijt.
Het tracé is lang in beeld geweest voor heractivering en de aanleg van een verbinding Assen-Emmen. Dat is ook de reden dat het tracé grotendeels nog aanwezig is.
Vroeger lag de splitsing bij Gasselternijveen. En ook flinke delen van het tracé Emmen - Gasselternijveen zijn nog aanwezig.

Dick van den Hoven

Woensdag 05 jul 2017 - 17:04:06
zeurkous
zeurkous
Precies. I rest my case.

Friggin' Machines!

Woensdag 05 jul 2017 - 17:08:21
phantom
phantom
Youtube juniorfotograaf Flickr 35031078@N08
Quote
zeurkous (wo 05 jul 2017 13:26:30 www.somda.nl):
Wat mij het beste lijkt, is dat ze de spoorlijn delen, hoeveel haken en
ogen daar ook aan zitten.
Ja maar daarvoor moet men 1st is gaan gluren in de boeken met regels en komma's.
Zoiets kost ook tijd,en dat willen degene die nu azen op die lijn net niet verkwisten geloof ik
Ik geef echter toe dat als men de lijn anders bestempeld en niet als hoofdlijn in de boeken,en men bereid is om de STAR te helpen hun materieel geschikt te krijgen qua beveiligingen/apparatuur,dat dat wel is een goede optie kan zijn.
Al weten we natuurlijk niet of de STAR dat ziet zitten en wellicht blijer word (voor nu) met een heraangelegd trace dat hun(voorlopig) alleen laat rijden daar.
Zou in het laatste geval dan wel op papier proberen te krijgen dat ze daar over een paar jaar ook niet worden "weg gejaagd" en niks meer hebben.
Neem aan dat men bij de STAR ook niet baad in het geld en vrijwilligers om telkens op een nieuw plek alles op te bouwen tot het huidige niveau wat ze nu hebben qua panden en faciliteiten.

Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.

Woensdag 05 jul 2017 - 17:36:03
zeurkous
zeurkous
In theorie is een garantie een uitstekend idee, maar we hebben het
hier wel over de overheid, dus ik betwijfel dat, zodra puntje bij
paaltje komt, die meer waard is dan het papier waarop het is gedrukt.

En zelfs als dat wel zo is, dan kan de druk op de STAR fijn opnieuw
worden opgebouwd, zodat ze toch "vrijwillig" afstand doen, voor het
"grotere doel".

Bah.

Friggin' Machines!

Donderdag 06 jul 2017 - 13:21:48
sjoerd
sjoerd
Van het ooit 12-(doorgaande)sporige emplacement Stadskanaal resteerden op het dieptepunt slechts twee doorgaande sporen te midden van alleen maar perronkruid. Als je ziet wat er nu ligt en ook staat aan gebouwen, is er heel wat werk verzet, met eerbied voor de historie van de vroegere stationsomgeving. Dat geldt ten dele ook voor het lijngedeelte van de oude STAR. De nieuwe STAR is goed in staat en het waard om de bakens te verzetten naar (een deel van) Assen - Gasselternijveen - Stadskanaal en dat zou moeten worden ondersteund. De reguliere reizigersdienst maakt een goede kans om later van Stadskanaal te worden doorgetrokken naar Emmen. Dat zou ook een tweede verbinding van het noorden naar het midden des lands mogelijk maken. Zwolle - Meppel is kwetsbaar en als er iets gebeurt bij Groningen moet men helemaal om over Leeuwarden.

Donderdag 06 jul 2017 - 15:24:29
brun
brun
Ik ben in die regio geboren en opgegroeid en was in 1990 op de eerste openbare presentatie van de STAR-plannen. Herinner me nog hoe de helft van het publiek alleen maar sceptisch zat te zijn. Het zou nooit lukken, er was geen geld, de boel was verroest, enzovoort enzovoort. De gebruikelijke, gekmakende Groningse scepsis. Elk plan meteen de grond in boren.

De lokale overheden waren destijds maar wát blij dat ze die bijna onbruikbaar verroeste lijn aan de STAR cadeau konden doen.

En zie nu eens.

Ze hebben daar alles zelf opgebouwd. Zou een hypocriete rotstreek zijn om 't nu weer af te pakken. Toen wilde niemand die lijn, nu is 't ineens zo belangrijk?

Laatst bewerkt door brun op Donderdag 06 jul 2017 om 15:29:20

Donderdag 06 jul 2017 - 16:01:15
broek53
broek53
De locale overheden hebben niets cadeau gedaan, want die gaan daar niet over. Het cadeau kwam dus van de NS en later van Prorail (en daarmee in zekere zin van de centrale overheid). Wat de casus nog een stuk ingewikkelder maakt, is dat de locale (provinciale) overheid nu iets wil met railvervoer op een lijn die niet van ProRail is - maar het wel zal moeten worden als er openbaar railvervoer op bedreven moet worden.

Maar dat enigszins terzijde.

Donderdag 06 jul 2017 - 16:08:59
Klaasje
Klaasje
Er zijn drie manieren om het spoorvervoer over die lijn te regelen. De eerste is de hoofdspooroplossing wat betekent dat ProRail het beheer overneemt. Dat levert in combinatie met de STAR dezelfde problemen op als die de ZLSM nu ondervindt tussen Schin op Geul en Valkenburg.

De andere twee opties, lokaalspoor en bijzonder spoor leveren op dat ProRail het beheer sowieso niet gaat overnemen en dat de provincie dat zou moeten doen. Ik kan mij goed voorstellen dat de provincie daar niet voor verantwoordelijk wil zijn aangezien ze dan de veiligheid en het onderhoud van die lijn moeten regelen. Dat is echter wel een oplossing waarin iets eenvoudigs voor de STAR geregeld kan worden.

Om een lang verhaal kort te maken lijkt het het handigst als de STAR verdwijnt van de lijn. Wegjagen gaat niet. De Hoofdspooroplossing is een sterfhuisconstructie dus dan blijft uitkopen of de lijn naar Gieten over.

Donderdag 06 jul 2017 - 16:18:56
zeurkous
zeurkous
Wat belet de STAR om Arriva toe te laten op haar spoorlijn?

Friggin' Machines!

Donderdag 06 jul 2017 - 16:21:32
sjoerd
sjoerd
Ik wil niet zeuren, maar dat is hierboven al enkele keren uitgelegd.

Donderdag 06 jul 2017 - 16:30:03
zeurkous
zeurkous
Dan snap ik die uitleg niet.

Ik ben een paar keer met de STAR meegereden. Het ging naar moderne
maatstaven sloom en de beveiling was wat omslachtig. Maar is het
niet het allerbelangrijkste, dat de trein ueberhaupt rijdt? Daarna
kun je nog altijd nog kijken hoe je e.e.a kunt versnellen.

(Het was wel heel leuk, daar trouwens niet van.)

Friggin' Machines!

Donderdag 06 jul 2017 - 17:42:50
brun
brun
Ja, duh, 't is een museumlijn.

De vraag moet eerder omgekeerd zijn - waarom willen ze nu na ruim 60 jaar ineens zo dringend, dringend weer een personentrein naar Stadskanaal?

Zelfs in de jaren dat niemand daar een auto had, was het een vrij onbeduidende verbinding. En sorry, maar ik ken 't gebied nog steeds goed - zó veel is er sindsdien niet veranderd. Stadskanaal is een heel, heel langgerekte en breed gespreide gemeente, waar echt niet veel mensen wonen en waar ook echt niet veel mensen op de trein naar Groningen zullen stappen. Het is anders dan Veendam, dat een vrij duidelijke kern heeft.

Als er geen lijn meer zou liggen, zou niemand erover piekeren om 'm aan te leggen. Maar omdat er toevallig nog een stuk museumspoor ligt, komen er nu de wildste plannen.

Het is een oplossing voor een niet-bestaand probleem.

Donderdag 06 jul 2017 - 17:50:38
zeurkous
zeurkous
Het is op de lange termijn ook alleen zinvol als het hele zaakje later
wordt doorgetrokken naar Emn.

Maar er is ook een andere, meer psychologische, reden. Het is een fout
geweest om de lijn te sluiten en dat wil men nu herstellen. Mijn zegen
hebben ze. Maar dan niet ten koste van de STAR (wat m.i. dus helemaal
niet hoeft), en met vooruitzicht op verlenging naar Emn.

Bovendien neem ik aan dat er een beetje meer geld vrij is gekomen, nu
opwaarderingen op Zb - Nsch voorlopig maar een zeer beperkt nut hebben.

Friggin' Machines!

Donderdag 06 jul 2017 - 22:38:17
timtrein
timtrein
Flickr timtrein
Quote
zeurkous (do 06 jul 2017 16:18:56 www.somda.nl): Wat belet de STAR om Arriva toe te laten op haar spoorlijn?
Volgens mij niets. Echter rij je dan met 30 a 40 km/h met bijbehorende regelgeving. En dat is niet aantrekkelijk voor de provincie natuurlijk.
Quote
brun (do 06 jul 2017 17:42:50 www.somda.nl):De vraag moet eerder omgekeerd zijn - waarom willen ze nu na ruim 60 jaar ineens zo dringend, dringend weer een personentrein naar Stadskanaal?
Iets met RSP-gelden?

Laatst bewerkt door timtrein op Donderdag 06 jul 2017 om 22:39:42

Vrijdag 07 jul 2017 - 10:55:19
lfblaauw
lfblaauw
Quote
zeurkous (do 06 jul 2017 17:50:38 www.somda.nl): Het is op de lange termijn ook alleen zinvol als het hele zaakje later
wordt doorgetrokken naar Emn.
En dat gaat niet gebeuren. Gedeputeerde Staten van de provincie Drenthe hebben besloten om geen nader onderzoek meer te doen naar een spoorverbinding op de relatie Emmen-Groningen. Ze verkiezen de aanpak van de weg N34 boven een spoorverbinding.

Zie: www.provincie.drenthe.nl

Vrijdag 07 jul 2017 - 12:59:12
Klaasje
Klaasje
Een treindienst Emmen-Stadskanaal-Veendam-Groningen zal trager zijn dan de huidige busverbinding over de N34. Als een tracé via de N34 afvalt komt er geen treinverbinding Emmen-Groningen.

Zondag 09 jul 2017 - 15:22:17
Henk1619
Henk1619
Quote
timtrein (do 06 jul 2017 22:38:17 www.somda.nl):
Quote
zeurkous (do 06 jul 2017 16:18:56 www.somda.nl): Wat belet de STAR om Arriva toe te laten op haar spoorlijn?
Volgens mij niets. Echter rij je dan met 30 a 40 km/h met bijbehorende regelgeving. En dat is niet aantrekkelijk voor de provincie natuurlijk.
30 km/h maar er is wel een ontheffing aan te vragen om de maximum snelheid te verhogen. Probleem daarmee is alleen dat er ook aanvullende eisen gesteld kunnen gaan worden. Als de STAR daarmee alsnog aan allerlei regeltjes moet gaan voldoen waaraan het nu zegt niet te kunnen voldoen dan ben je niets opgeschoten.

Zondag 09 jul 2017 - 15:29:44
Henk1619
Henk1619
Quote
Klaasje (do 06 jul 2017 16:08:59 www.somda.nl): De andere twee opties, lokaalspoor en bijzonder spoor leveren op dat ProRail het beheer sowieso niet gaat overnemen en dat de provincie dat zou moeten doen. Ik kan mij goed voorstellen dat de provincie daar niet voor verantwoordelijk wil zijn aangezien ze dan de veiligheid en het onderhoud van die lijn moeten regelen. Dat is echter wel een oplossing waarin iets eenvoudigs voor de STAR geregeld kan worden.
Museumlijnen vallen nu al onder bijzonder spoor dus die optie zal voor de provincie geen nieuwe taken opleveren.

Zondag 09 jul 2017 - 15:52:22
Henk1619
Henk1619
Quote
broek53 (do 06 jul 2017 16:01:15 www.somda.nl): Wat de casus nog een stuk ingewikkelder maakt, is dat de locale (provinciale) overheid nu iets wil met railvervoer op een lijn die niet van ProRail is - maar het wel zal moeten worden als er openbaar railvervoer op bedreven moet worden.
Waarom zou een spoorlijn moeten worden overgenomen door Prorail als er een OV verbinding overheen rijdt?

Zondag 09 jul 2017 - 21:22:24
timtrein
timtrein
Flickr timtrein
Dat hoeft niet, maar dan moet je wel een andere partij vinden die het wél wil.

Maandag 10 jul 2017 - 10:10:48
Klaasje
Klaasje
Quote
Henk1619 (zo 09 jul 2017 15:29:44 www.somda.nl):
Quote
Klaasje (do 06 jul 2017 16:08:59 www.somda.nl): De andere twee opties, lokaalspoor en bijzonder spoor leveren op dat ProRail het beheer sowieso niet gaat overnemen en dat de provincie dat zou moeten doen. Ik kan mij goed voorstellen dat de provincie daar niet voor verantwoordelijk wil zijn aangezien ze dan de veiligheid en het onderhoud van die lijn moeten regelen. Dat is echter wel een oplossing waarin iets eenvoudigs voor de STAR geregeld kan worden.
Museumlijnen vallen nu al onder bijzonder spoor dus die optie zal voor de provincie geen nieuwe taken opleveren.
Als de doorgetrokken Arrivatrein 40 km/h rijdt en bij iedere overweg stopt dan is er inderdaad niets aan de hand. Als je echter wel sneller wilt rijden en niet bij iedere overweg wil stilstaan moet er een flink veiligheidsdossier worden opgebouwd wat de STAR natuurlijk boven de pet gaat en waar de provincie geen zin in heeft.

Maandag 10 jul 2017 - 13:11:28
MasterE
MasterE
Max 30 km/h op een bijzondere spoorweg.

Mcn Asd

Maandag 10 jul 2017 - 21:35:43
timtrein
timtrein
Flickr timtrein
Stadskanaal - Veendam (cq. de STAR) heeft ontheffing voor 40 km/h.

Maandag 10 jul 2017 - 21:57:07
Berk24
Berk24
Quote
Klaasje (vr 07 jul 2017 12:59:12 www.somda.nl): Een treindienst Emmen-Stadskanaal-Veendam-Groningen zal trager zijn dan de huidige busverbinding over de N34. Als een tracé via de N34 afvalt komt er geen treinverbinding Emmen-Groningen.
Dan snap ik sowieso niet waarom er dan nog onderzoek is naar de spoorlijn Stadskanaal-Emmen. Verbinding kost meer dan het oplevert en de huidige busverbinding voldoet prima.

Maandag 10 jul 2017 - 22:22:43
Henk1619
Henk1619
Quote
Klaasje (ma 10 jul 2017 10:10:48 www.somda.nl):
Als de doorgetrokken Arrivatrein 40 km/h rijdt en bij iedere overweg stopt dan is er inderdaad niets aan de hand. Als je echter wel sneller wilt rijden en niet bij iedere overweg wil stilstaan moet er een flink veiligheidsdossier worden opgebouwd wat de STAR natuurlijk boven de pet gaat en waar de provincie geen zin in heeft.
Het lijkt me zwaar overdreven om een flink veiligheidsdossier op te bouwen als je niet bij iedere overweg wilt stoppen. Als je een gerespecteerde aannemer een standaard ahob laat aanleggen en onderhouden ben je wel voldoende ingedekt. Met die 70 miljoen van de provincie kun je overigens met gemak alle overwegen ongelijkvloers maken.

Voor sneller rijden dan 40 km/h is geen enkele noodzaak. De keertijd in Vdm is nu 10 minuten en dat is onvoldoende voor een ritje Skn. Tenzij je 250 km/h had willen gaan rijden natuurlijk.

Tot Vdm heb je een halfuursdienst dus in 40 minuten op en neer naar Skn (met snelheidsverhoging tot 80 km/h) zou kunnen maar is vrij zinloos aangezien er tot Vdm een deel van de dag een halfuursdienst rijdt. Dan krijg je dus in het halve uur dat de trein eindigt in Vdm een overdreven lange keertijd.

Bijft over om in een uur een slagje Vdm-Skn te maken en dat zou met 40 km/h gewoon moeten kunnen.

Maandag 10 jul 2017 - 22:28:33
timtrein
timtrein
Flickr timtrein
Volgens mij is er sprake van het opzetten van een halfuursdienst naar Skn, in elk geval in de brede spits (dat is tegenwoordig bijna de hele dag dus).
Rijtijd is begroot op 17 minuten bij een snelheid van ik meen 100 km/h. Dat is dus een keurige 6 minuten keertijd in Skn (HS). Alles op basis van het plan uit pakweg 2012, dat wel. Of er concretere danwel actuelere info is, is mij niet bekend.
Boog Bareveld is overigens ooit gebouwd voor 60 km/h dus daar moet heden ten dage toch wel 80 van te maken zijn?

Maandag 10 jul 2017 - 22:36:38
dennistd
dennistd
Youtube dennisted Flickr dennistd
Dat betekent wel dat er onderweg gekruist zou moeten worden, iets ten zuiden van Wildervank als ik het goed uitreken.

Laatst bewerkt door dennistd op Maandag 10 jul 2017 om 22:36:53

Maandag 10 jul 2017 - 23:05:20
Henk1619
Henk1619
17+17+6=40 maar bij een halfuursdienst heb je max 30 minuten voordat de volgende de lijn op gaat. Dat wordt inderdaad kruisen onderweg als die 17 minuten klopt. Bij 100 km/h zou het enkele reis ook in 12 minuten moeten kunnen en tel er nog iets bij voor de boog bij Bareveld. Als je Skn met plaatsen van vergelijkbare afmetingen vergelijkt dan zitten er gemiddeld 20 personen in een trein bij een halfuursdienst. En dat lijkt me al een utopie aangezien de enige zinnige bestemming Gn is. Zuidwaarts ga je niet zo'n omweg maken. Een uursdienst lijkt me voor Skn al een luxe.

Bij een halfuursdienst moet je of de lijn grotendeels gaan verdubbelen of de STAR moet ook met 100 km/h over de lijn gaan raggen.

Maandag 10 jul 2017 - 23:09:46
sjoerd
sjoerd
In die zin is Gasselternijveen - Stadskanaal interessanter: daar lag ooit al dubbelspoor: het enige stuk van de NOLS. Maar Wildervank kende toen ook een station met twee perronsporen. Stoppen we toch nog eens?

Laatst bewerkt door sjoerd op Maandag 10 jul 2017 om 23:12:37

Dinsdag 11 jul 2017 - 00:35:09
thom
thom
Quote
Klaasje (ma 10 jul 2017 10:10:48 www.somda.nl):
Als de doorgetrokken Arrivatrein 40 km/h rijdt en bij iedere overweg stopt dan is er inderdaad niets aan de hand. Als je echter wel sneller wilt rijden en niet bij iedere overweg wil stilstaan moet er een flink veiligheidsdossier worden opgebouwd wat de STAR natuurlijk boven de pet gaat en waar de provincie geen zin in heeft.
Genoeg museum spoorlijnen waar gewoon automatisch bediende overweginstallatie's staan hoor

Dinsdag 11 jul 2017 - 18:57:03
timtrein
timtrein
Flickr timtrein
Langs de STAR-lijn staat de eerste ook al.

Woensdag 18 okt 2017 - 18:23:29
dvdhoven
dvdhoven
Twitter dvandenhoven Facebook dvdhoven@home.nl
Gedeputeerde Fleur Gräper heeft een fantastisch idee
Op de rijdagen van de Star, rijdt Arriva met de bus ipv de trein.
Hoe simpel kan het zijn?
www.dvhn.nl

Dick van den Hoven

Woensdag 18 okt 2017 - 21:46:58
broek53
broek53
Voor al die door de spoorwegveiligheidsjihad opgeroepen non-problemen qua medegebruik is dit een simpele en handige oplossing. je zou op de rijdagen van de STAR dan wel de beveiliging op een of andere manier "uit" moeten kunnen zetten, maar dat moet wel te ontwerpen zijn.

Overigens denk ik dat als er op de Hoekse Lijn samengebruik te regelen is tussen de metro enerzijds en goederentreinen die de facto onbeveiligd rijden, dat het dan op deze lijn ook zou moeten kunnen.

Donderdag 19 okt 2017 - 00:52:29
thom
thom
Ik vrees alleen dat de STAR hiermee wel aardig wat inlevert, want genoeg ritten, vaak in een bepaald kader, vallen natuurlijk niet op de zondagen...

Donderdag 19 okt 2017 - 07:50:05
Erikvd12
Erikvd12
Twitter erikvandalen2 Youtube berkhofduvedec Flickr 93306820@N07
Of gewoon eens kijken of ze het lijntje naar Musselkanaal verder kunnen uitbreiden(tracé is grotendeels nog aanwezig, de N366 zou een probleem kunnen zijn.)

Laatst bewerkt door Erikvd12 op Donderdag 19 okt 2017 om 07:50:14

Donderdag 19 okt 2017 - 07:59:03
martijn
martijn
Na Musselkanaal bedoel je dan he

Donderdag 19 okt 2017 - 09:33:29
AJT
AJT
Flickr 127823979@N04/
Quote
thom (do 19 okt 2017 00:52:29 www.somda.nl): Ik vrees alleen dat de STAR hiermee wel aardig wat inlevert, want genoeg ritten, vaak in een bepaald kader, vallen natuurlijk niet op de zondagen...
Als ze nou de hoofdregel houden dat STAR mag rijden wanneer het wil mits het maar op tijd wordt doorgegeven, dan is er niets aan de hand.

Donderdag 19 okt 2017 - 12:18:12
thom
thom
Ohja, dat zal lekker kwalitatief OV opleveren...

Donderdag 19 okt 2017 - 12:25:54
mdeen
mdeen
Moet de STAR dan ook een halfuursdienst gaan aanbieden? Lijkt me een flinke opgave.

Donderdag 19 okt 2017 - 17:26:49
henri1972
henri1972
Gewoon de STAR laten rijden en arriva per bus Stadskanaal bedienen. Lijkt me efficiënter. Waarom een probleem creëeren wat er niet is?

Donderdag 19 okt 2017 - 17:49:33
phantom
phantom
Youtube juniorfotograaf Flickr 35031078@N08
Omdat de spoorlijn de status hoofdlijn zou krijgen dan,en dan moet star personeel extra worden opgeleid,en dat kunnen ze niet betalen.
Bovendien wie gaat die extra slijtage aan het materieel van de star dan vergoeden ?
gaan de star medewerkers die die treinen dan moeten rijden betaald werk krijgen ??
(willen/kunnen ze dat überhaupt wel ivm prive leven/verplichtingen ri werk ?? )

Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.

Donderdag 19 okt 2017 - 21:40:39
sjoerd
sjoerd
@ Erik vd12: Zit je na Musselkanaal en na de brug al meteen vast op een bedrijventerreintje dat met vooruitziende blik over het tracé is gebouwd. Jammer. Zie Google Maps.

Laatst bewerkt door sjoerd op Donderdag 19 okt 2017 om 21:41:50

Maandag 27 nov 2017 - 14:34:43
KoningGer
KoningGer
Weet iemand of er nog recente ontwikkelingen zijn geweest met betrekking tot het spoor?

Wij wonen direct aan de spoorbrug bij de Drouwenerkade in Stadskanaal en hebben verbouwplannen. Alvorens veel geld in de woning te steken is het wel prettig om te weten of alle plannen rondom het spoor definitief wel of niet doorgaan. Van de laatste berichtgeving word ik ook niet veel wijzer.

Kan iemand een redelijke inschatting maken of de plannen haalbaar / realistisch zijn?

B.v.d. en groet.

Laatst bewerkt door KoningGer op Maandag 27 nov 2017 om 14:38:47

Maandag 27 nov 2017 - 14:55:53
hw1969
hw1969
Twitter hanswesterink Facebook hanswesterink Flickr 32807552@N03
Ik zou te rade gaan bij de provincies Drenthe en Groningen en bij de betreffende gemeenten om enige status over standpunten te krijgen. Niet bij een "hobby"-site; dat is te informeel.

Maandag 27 nov 2017 - 15:38:17
pluisje
pluisje
Ook die zullen vermoedelijk verwijzen naar wat er via de media bekend is en/of verwijzen naar bestaande rechten in een bestemmingsplan en wat er nog meer aan bestaand beleid op dit gebied is. Zo niet... dan horen we het hier graag...

Maandag 27 nov 2017 - 16:33:33
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Hebben we hier te maken met waarschijnlijk a.s. Nimby
Vooralsnog is het bij gedachten, zodra men het prijskaartje weet zal men wel genezen zijn en is de 'last' alleen van de STAR.
Hier wordt voornamelijk aan luchtfietserij gedaan

Overigens, iemand hier iets vernomen van een snelweg Assen - Wildervank - Stadskanaal waarvan het laatste deel strak tegen de STAR-lijn zal komen

Maandag 27 nov 2017 - 18:09:54
sjoerd
sjoerd
Dat wordt dan een snelweg zonder snelheid want als je op de kaart kijkt en je denkt aan Assen - Wildervank - Stadskanaal, dan maak je een enorme omweg die bovendien niet strak langs de STAR zal liggen.
Is het niet Emmen - Stadskanaal - Wildervank of nog iets wilders? Dat zou deels langs de STAR kunnen liggen.

Maandag 27 nov 2017 - 19:14:55
timtrein
timtrein
Flickr timtrein
Helaas, ook vanuit de STAR kunnen we maar moeilijk een inschatting maken van de kansen voor het project (al spreek ik hier namens mezelf, ben geen woordvoerder). Het dossier zit nog vol met niet (voldoende) uitgewerkte punten en er is volgens mij überhaupt nog niet eens concreet uitonderhandeld of het station nou bij ons station of bij het Philipsterrein komt (dat laatste is de wens van de gemeente). Dus ik vrees dat je wat dat betreft nog wel pakweg een jaar of twee in onzekerheid zit.

Laatst bewerkt door timtrein op Maandag 27 nov 2017 om 19:24:44

Maandag 27 nov 2017 - 22:26:46
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
@sjoerd; dat laatste was een grap als voer voor aanstaande Nimby's

Dinsdag 28 nov 2017 - 20:23:41
KoningGer
KoningGer
Goeie grap

Bedankt voor de reacties. Zal binnenkort wel weer wat nieuws in de media verschijnen. Volgens mij moet er voor 2019 een besluit worden genomen en dan hebben ze dus nog tot max. volgend jaar.

Wat mij betreft blijft de Star en alleen de Star lekker rijden!

Woensdag 29 nov 2017 - 17:36:09
Pim530
Pim530
Facebook profile.php?id=100000577754741&ref=tn_tnmn
Dat vermoeden hadden we al, ja.

Woensdag 13 mrt 2019 - 11:22:30
pluisje
pluisje
En toen opeens...
Quote
Stadskanaal krijgt in 2025 een volwaardige spoorverbinding naar Veendam en Groningen. Daarmee worden de Veenkoloniën per trein beter bereikbaar. De provincie Groningen heeft hierover een akkoord bereikt met spoorwegbeheerder ProRail, het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (I&W), museumspoorlijn STAR en treinvervoerder Arriva.
www.dvhn.nl

Woensdag 13 mrt 2019 - 11:33:11
aarclay
aarclay
Twitter AarClay Facebook arienclaij Youtube TreinenWeb Flickr 57636621@N03
Dit gaat dus voor de S.T.A.R betekenen dat zij ook het recht blijven krijgen om van de spoorlijn tussen Veendam en Stadskanaal gebruik te mogen maken. Op zondag zou er voor de museumspoorlijn een mogelijkheid zijn om samen met Arriva het spoor te mogen gebruiken.

Laatst bewerkt door aarclay op Woensdag 13 mrt 2019 om 11:33:49

Choo choo.....

Woensdag 13 mrt 2019 - 12:22:02
daniel81
daniel81
uit het dvhn-artikel:

"Het is voor het eerst in Nederland dat een museumspoorlijn en een treinvervoerder op dezelfde dag gebruikmaken van een gezamenlijke dienstregeling".

Dat kunstje is op Vk-Sog toch meerdere jaren vertoond, nog even afgezien van alle andere evenementen waarbij er met stoom tussen de normale drgl door wordt gependeld, kortom zo bijzonder is het nou ook weer niet.

Ik kan me voorstellen dat dit ook gaat betekenen dat de spoorlijn naar Musselkanaal daarmee weer geheel in ere hersteld wordt door de STAR, omdat het aantal kilometers spoor met museumsfeer anders wel heel karig wordt. En geld om de lijn op te knappen hebben ze straks weer genoeg

Woensdag 13 mrt 2019 - 12:27:22
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Quote
daniel81 (wo 13 mrt 2019 12:22:02 www.somda.nl): uit het dvhn-artikel:"Het is voor het eerst in Nederland dat een museumspoorlijn en een treinvervoerder op dezelfde dag gebruikmaken van een gezamenlijke dienstregeling".
Bijna was Friesland de eerste.

Woensdag 13 mrt 2019 - 12:53:04
pluisje
pluisje
Ik kan nergens vinden waar het nieuwe station Stadskanaal wordt beoogd. De gemeente wilde de afgelopen jaren graag bij het oude Philipsterrein (N374) maar daar waren niet alle partijen het over eens. Is dikke twee kilometer zuidelijker dan het STAR-station.

Iemand enig idee?

Woensdag 13 mrt 2019 - 13:35:33
sjoerd
sjoerd
Er was een jaar of wat geleden sprake van een plan om een veel noordelijker gelegen station te maken, dichter bij het centrum, waardoor een geheel nieuwe aftakking zou moeten worden gebouwd. Dat was toch al niet zo'n goede visie, maar met het oog op de eventuele doortrekking naar Emmen is dat helemaal geen goed idee. De beste plek is dan nabij het huidige STAR-emplacement, maar dan zal dat een deel van zijn historische layout wellicht verliezen om teveel wissels/kruisingen met de doorgaande lijn te voorkomen. Verder oostelijk lijkt me door de afstand tot de kern niet wenselijk, maar men zal ook wel een fatsoenlijk voorplein en een parkeergelegenheid willen maken. Ik heb nog geen schetsen gezien en ben ook wel benieuwd!

Woensdag 13 mrt 2019 - 14:44:28
dennistd
dennistd
Youtube dennisted Flickr dennistd
Quote
pluisje (wo 13 mrt 2019 12:53:04 www.somda.nl): Ik kan nergens vinden waar het nieuwe station Stadskanaal wordt beoogd. De gemeente wilde de afgelopen jaren graag bij het oude Philipsterrein (N374) maar daar waren niet alle partijen het over eens. Is dikke twee kilometer zuidelijker dan het STAR-station.

Iemand enig idee?
Die locaties liggen een flink eind uit elkaar, beide zou ook niet verkeerd zijn denk ik.

Woensdag 13 mrt 2019 - 16:07:40
Noordster
Noordster
Het "nieuwe" station zou bij het STAR station komen.
www.ovnieuwsuitgroningen.nl
Dat zal dan wel aan de stille kant moeten. Daar is wel ruimte zonder de STAR in de weg te zitten. Net zo'n opstelling als in Veendam. Een perron op Arriva-hoogte met driezijdig gesloten schuilhoek & een paar blikken-kont-banken. Verder fietsenrekken & parkeerplaatsen.

Woensdag 13 mrt 2019 - 17:00:40
phantom
phantom
Youtube juniorfotograaf Flickr 35031078@N08
Quote
daniel81 (wo 13 mrt 2019 12:22:02 www.somda.nl):
Ik kan me voorstellen dat dit ook gaat betekenen dat de spoorlijn naar Musselkanaal daarmee weer geheel in ere hersteld wordt door de STAR, omdat het aantal kilometers spoor met museumsfeer anders wel heel karig wordt. En geld om de lijn op te knappen hebben ze straks weer genoeg
Ik mag toch hopen dat men het zo heeft beschreven dat prorail of 1 van hun aan nemers voor die lijn,die klus gelijk meenemen,als ze de lijn gaan opknappen
Je kan van een museum organisatie niet verwachten dat hun zulke lengte's spoor in een kort tijdsbestek "even" upgraden/opknappen.

Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.

Woensdag 13 mrt 2019 - 18:34:07
sjoerd
sjoerd
Het is maar de vraag of het wijs is voor de STAR om het slechte en weinig fraaie stuk naar Musselkanaal op te knappen. Dat stuk maakt een goede kans deel uit te gaan maken van de verlenging naar Emmen. Je kunt wel zeggen dat dit toch nooit gebeurt, maar dat dachten sommigen ook van Zuidbroek - Veendam en nu gaat de treindienst al door naar Stadskanaal. Wat dat betreft is de nieuwe Zuiderzeelijn verder weg.
Wellicht kan de STAR zich beter richten op (Assen -) Rolde - Stadskanaal: dat tracé ligt er voor klaar en is landschappelijk zeker zo aantrekkelijk.

Woensdag 13 mrt 2019 - 19:05:40
broek53
broek53
Wordt STAR-materieel dan dus ook voorzien van ATB-NG?
Sowieso bijzonder dat er nog een baanvak van ATB-NG wordt voorzien. Dat mocht in de jaren negentig al niet meer van Verkeer en Waterstaat...

Woensdag 13 mrt 2019 - 21:13:56
bnv
bnv
Quote
sjoerd (wo 13 mrt 2019 18:34:07 www.somda.nl): Het is maar de vraag of het wijs is voor de STAR om het slechte en weinig fraaie stuk naar Musselkanaal op te knappen. Dat stuk maakt een goede kans deel uit te gaan maken van de verlenging naar Emmen. Je kunt wel zeggen dat dit toch nooit gebeurt, maar dat dachten sommigen ook van Zuidbroek - Veendam en nu gaat de treindienst al door naar Stadskanaal. Wat dat betreft is de nieuwe Zuiderzeelijn verder weg.
Wellicht kan de STAR zich beter richten op (Assen -) Rolde - Stadskanaal: dat tracé ligt er voor klaar en is landschappelijk zeker zo aantrekkelijk.
Nog afgezien van de haalbaarheid van de STAR plannen en/of ideeen naar Musselkanaal en/of Gieten, dit gezien alleen al de moderne bureacratie waar men doorheen moet: Is de STAR wel zo rijk dat men dat allemaal betalen kan?

Woensdag 13 mrt 2019 - 22:30:14
timtrein
timtrein
Flickr timtrein
Ik kan niet overal op ingaan maar voor jullie info: het beoogde station komt ter plaatse van het voormalig Spoordok, dus noordoostzijde emplacement bij de Gasselterstraat. Dit is overigens altijd al het plan geweest, ondanks wensdromen van de gemeente voor het Philipsterrein. Verder rijden kost een materieelcompositie extra en dus een hoop geld.
Voor wat betreft het doortrekken naar Emmen (al dan niet via Ter Apel!): ik ben benieuwd waar ze dat half miljard vandaan willen halen...

Woensdag 13 mrt 2019 - 23:03:41
Noordster
Noordster
Quote
timtrein (wo 13 mrt 2019 22:30:14 www.somda.nl): Ik kan niet overal op ingaan maar voor jullie info: het beoogde station komt ter plaatse van het voormalig Spoordok, dus noordoostzijde emplacement bij de Gasselterstraat. [...]
Wordt de spoorhaven dan gedempt?

Woensdag 13 mrt 2019 - 23:47:16
thom
thom
Quote
broek53 (wo 13 mrt 2019 19:05:40 www.somda.nl): Wordt STAR-materieel dan dus ook voorzien van ATB-NG?
Sowieso bijzonder dat er nog een baanvak van ATB-NG wordt voorzien. Dat mocht in de jaren negentig al niet meer van Verkeer en Waterstaat...
Mis ik even waar je die op baseert?

Donderdag 14 mrt 2019 - 00:40:10
broek53
broek53
Misschien wat te grote stappen, maar wat ik bedoel: een hoofdbaanvak waar sneller dan 40 gereden wordt, moet van ATB voorzien zijn. Vanwege de slechte detectie moet dat ATBNG zijn, zoals op alle lijnen in het noorden en oosten. Maar uitbreiding van ATB NG is al 20 jaar geleden door V&W gestopt cq tegengehouden, daar doelde ik op.
Niet dat het om die reden niet zou moeten of je daar tegen zou moeten zijn, maar ik verneem juist de laatste tijd dat ProRail overweegt versneld ERTMS in te voeren op dit soort baanvakken omdat ATBNG aan vervanging toe is.
Enfin: we zullen zien.
Ander punt: om over dat baanvak te rijden, moet Star-materieel van ATBNG voorzien zijn. Dat lijkt mij nogal een opgave.

Donderdag 14 mrt 2019 - 02:11:38
thom
thom
Aah, ik dacht misschien was daar ergens al wat over geroepen wat ik had gemist.

Maar inderdaad, erg benieuwd of men daar al over nagedacht heeft, om dat lijntje nou met ETCS aan te gaan leggen als eiland is ook wat overdone...

Donderdag 14 mrt 2019 - 06:56:26
mdeen
mdeen
Quote
broek53 (wo 13 mrt 2019 19:05:40 www.somda.nl): Wordt STAR-materieel dan dus ook voorzien van ATB-NG?
Sowieso bijzonder dat er nog een baanvak van ATB-NG wordt voorzien. Dat mocht in de jaren negentig al niet meer van Verkeer en Waterstaat...
Zuidbroek-Veendam is toch ook van ATB-NG voorzien? Ik zie ook niet wat de andere optie is. ATB-EG is niet echt verstandig en ERTMS voor dat stukje lijkt me ook niet echt handig.
Quote
timtrein (wo 13 mrt 2019 22:30:14 www.somda.nl): Ik kan niet overal op ingaan maar voor jullie info: het beoogde station komt ter plaatse van het voormalig Spoordok, dus noordoostzijde emplacement bij de Gasselterstraat. Dit is overigens altijd al het plan geweest, ondanks wensdromen van de gemeente voor het Philipsterrein. Verder rijden kost een materieelcompositie extra en dus een hoop geld.
Voor wat betreft het doortrekken naar Emmen (al dan niet via Ter Apel!): ik ben benieuwd waar ze dat half miljard vandaan willen halen...
Aan de noordzijde geeft wel ruimte om een beetje afstand naar een mogelijk station Nieuw-Buinen te hebben.

Zijn er geen plannen om iig tot Musselkanaal door te trekken? Qua kosten zal het heraanleggen van dat stuk spoor toch niet veel duurder zijn dan het stuk Veendam - Stadskanaal (wat neem ik aan ook volledig vernieuwd moet worden).

Donderdag 14 mrt 2019 - 09:25:50
broek53
broek53
Quote
mdeen (do 14 mrt 2019 06:56:26 www.somda.nl):
Quote
broek53 (wo 13 mrt 2019 19:05:40 www.somda.nl): Wordt STAR-materieel dan dus ook voorzien van ATB-NG?
Sowieso bijzonder dat er nog een baanvak van ATB-NG wordt voorzien. Dat mocht in de jaren negentig al niet meer van Verkeer en Waterstaat...
Zuidbroek-Veendam is toch ook van ATB-NG voorzien? Ik zie ook niet wat de andere optie is. ATB-EG is niet echt verstandig en ERTMS voor dat stukje lijkt me ook niet echt handig.
Het was ook meer een kleine verwondering, en verder is het heel logisch. ATB EG is niet alleen niet verstandig, maar het gaat ook niet, omdat er op dit soort baanvakken voor de treinbeveiliging niet met spoorstroomlopen gewerkt kan worden door de detectie-problematiek. En als het spoor niet in secties opgedeeld is met ES-lassen, kun je er geen ATB EG op aanbrengen.

Donderdag 14 mrt 2019 - 10:21:46
Edb3
Edb3
Quote
broek53 (wo 13 mrt 2019 19:05:40 www.somda.nl): Wordt STAR-materieel dan dus ook voorzien van ATB-NG?
Sowieso bijzonder dat er nog een baanvak van ATB-NG wordt voorzien. Dat mocht in de jaren negentig al niet meer van Verkeer en Waterstaat...
Is het deel Zb-Vdm bij de herinvoering van de reizigersdienst ook voorzien van ATB NG (of rijdt men niet sneller dan 40 km/h op dat baanvak)? Kennelijk kon het daar ook...

Donderdag 14 mrt 2019 - 10:36:28
thom
thom
Of er lag al beveiliging omdat het baanvak gewoon in dienst was voor goederenverkeer?

Donderdag 14 mrt 2019 - 10:54:52
Edb3
Edb3
Quote
thom (do 14 mrt 2019 10:36:28 www.somda.nl): Of er lag al beveiliging omdat het baanvak gewoon in dienst was voor goederenverkeer?
Misschien, maar vanwege de eerder genoemde slechte detectie van de GTW's moest er wel een ander systeem komen, ik weet alleen niet precies welke.

Donderdag 14 mrt 2019 - 14:37:46
waalkade
waalkade
Quote
thom (do 14 mrt 2019 02:11:38 www.somda.nl): Aah, ik dacht misschien was daar ergens al wat over geroepen wat ik had gemist.

Maar inderdaad, erg benieuwd of men daar al over nagedacht heeft, om dat lijntje nou met ETCS aan te gaan leggen als eiland is ook wat overdone...
Lijkt me overigens een leuke uitdaging, een rangerende stoomloc van de STAR en ETCS.

Donderdag 14 mrt 2019 - 15:18:29
brun
brun
Ben beslist geen doemdenker, maar ik vraag me ook af hoe ze dit qua beveiliging willen gaan regelen.

Overal elders op het net doet ProRail supermoeilijk over het rijden met museumlocs die geen ATB hebben (beter gezegd: het mag gewoon niet meer).

Hoe gaan ze dat naar Stadskanaal dan oplossen?

Donderdag 14 mrt 2019 - 15:54:35
maarten83
maarten83
ATB inbouwen lijkt me. Met ATB-e kun je max 40 km/h op een NG baanvak.

Donderdag 14 mrt 2019 - 16:03:13
bnv
bnv
Nou, dat zou toch een oplossing kunnen zijn. Max.40 km/h, door dat dan bijvoorbeeld alleen op een zondag te doen als de STAR wil/mag gaan rijden. Dat betekent dan wel een uitgedunde Arriva dienstregeling op zo'n dag. De vraag is dan natuurlijk of Arriva dat wel wil.
Een en ander zal wel in een overeenkomst met de STAR zijn/worden vastgelegd, onder welke condities de STAR het recht van medegebruik krijgt. Daar is mij verder niets over bekend.

Donderdag 14 mrt 2019 - 16:18:12
cuneo56
cuneo56
Quote
maarten83 (do 14 mrt 2019 15:54:35 www.somda.nl): ATB inbouwen lijkt me. Met ATB-e kun je max 40 km/h op een NG baanvak.
Ik vraag me af wat het nut is van ATB-E in dit geval, mogelijk enkel een V-max van 40 km/h
Als je dat zou willen ( moeten) dan kan dat ook anders.
Ik hoop wel dat Provincie & Co dat wel op voorhand bij IL&T hebben besproken zodat de STAR t.z.t. niet voor een onaangename verrassing komt te staan

Donderdag 14 mrt 2019 - 16:30:46
nohab
nohab
Flickr bvisser
Quote
bnv Dat betekent dan wel een uitgedunde Arriva dienstregeling op zo'n dag. De vraag is dan natuurlijk of Arriva dat wel wil.
Dat bepaalt de provincie, niet Arriva.

Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).

Donderdag 14 mrt 2019 - 17:16:39
phantom
phantom
Youtube juniorfotograaf Flickr 35031078@N08
Quote
bnv (do 14 mrt 2019 16:03:13 www.somda.nl):
Een en ander zal wel in een overeenkomst met de STAR zijn/worden vastgelegd, onder welke condities de STAR het recht van medegebruik krijgt. Daar is mij verder niets over bekend.
Als ik de zaak goed begrijp dan is t eerder andersom,Arriva krijgt van de STAR medegebruik "recht"
De lijn is tenslotte deels eigendom van de STAR,en ik denk (hoop) niet dat men afstand van eigenaarschap heeft gedaan bij de STAR.
Das een beetje dom zoals iemand die wel bekend is,ooit riep

Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.

Donderdag 14 mrt 2019 - 17:36:11
sjoerd
sjoerd
Ergens las ik hierboven dat het tracé tussen Veendam en Stadskanaal van de STAR wordt teruggekocht; het bedrag ben ik effe kwijt, maar daarmee kon de STAR dan ander opknapwerk doen.

Donderdag 14 mrt 2019 - 21:39:34
broek53
broek53
Anderhalf miljoen. Niet gek voor iets dat de Star gratis heeft gekregen, dunkt mij.

Donderdag 14 mrt 2019 - 22:04:10
daniel81
daniel81
Waar heb ik dit soort berichten de laatste maanden toch al eens vaker gehoord ?

Donderdag 14 mrt 2019 - 22:06:19
thom
thom
Quote
brun (do 14 mrt 2019 15:18:29 www.somda.nl): Ben beslist geen doemdenker, maar ik vraag me ook af hoe ze dit qua beveiliging willen gaan regelen.

Overal elders op het net doet ProRail supermoeilijk over het rijden met museumlocs die geen ATB hebben (beter gezegd: het mag gewoon niet meer).

Hoe gaan ze dat naar Stadskanaal dan oplossen?
Dat is niet Prorail die daar moeilijk over doet, maar de wetgeving van de overheid waarin geen uitzondering meer is tot het rijden zonder ATB.
Quote
cuneo56 (do 14 mrt 2019 16:18:12 www.somda.nl):
Quote
maarten83 (do 14 mrt 2019 15:54:35 www.somda.nl): ATB inbouwen lijkt me. Met ATB-e kun je max 40 km/h op een NG baanvak.
Ik vraag me af wat het nut is van ATB-E in dit geval, mogelijk enkel een V-max van 40 km/h
Als je dat zou willen ( moeten) dan kan dat ook anders.
Ik hoop wel dat Provincie & Co dat wel op voorhand bij IL&T hebben besproken zodat de STAR t.z.t. niet voor een onaangename verrassing komt te staan
Die installatie zal daar werkelijk helemaal niets doen, anders dan het bewaken van max 40 km/u, zelfs zonder functionaliteit van ATB-Vv, praktisch gezien een doelloze investering dus.
Quote
bnv (do 14 mrt 2019 16:03:13 www.somda.nl): Nou, dat zou toch een oplossing kunnen zijn. Max.40 km/h, door dat dan bijvoorbeeld alleen op een zondag te doen als de STAR wil/mag gaan rijden. Dat betekent dan wel een uitgedunde Arriva dienstregeling op zo'n dag. De vraag is dan natuurlijk of Arriva dat wel wil.
Een en ander zal wel in een overeenkomst met de STAR zijn/worden vastgelegd, onder welke condities de STAR het recht van medegebruik krijgt. Daar is mij verder niets over bekend.
Arriva heeft niet meer te doen dan de ritten te rijden die in de concessie opgenomen zijn en die opgesteld is of zal worden door de Provincie.
De truc zal zijn dat de STAR uiteindelijk hun afspraken terug zal zien komen in een capaciteits toe bedeling.

Laatst bewerkt door thom op Donderdag 14 mrt 2019 om 22:12:59

Donderdag 14 mrt 2019 - 23:25:23
treinfan
treinfan
Dat geldt toch alleen voor treinen die harder kunnen en mogen dan 40 km/h?

Vrijdag 15 mrt 2019 - 01:29:46
thom
thom
De ATB plicht? Ja, dat klopt, maar het merendeel van de collectie krachtvoertuigen van de STAR zal een hogere snelheid hebben dan dat.

Sterker nog, even door de collectie gebladerd, alleen de vuurloze stomer en de 609 hebben een max snelheid lager dan 45 km/u

Laatst bewerkt door thom op Vrijdag 15 mrt 2019 om 01:36:05

Vrijdag 15 mrt 2019 - 07:05:25
mdeen
mdeen
Quote
bnv (do 14 mrt 2019 16:03:13 www.somda.nl): Nou, dat zou toch een oplossing kunnen zijn. Max.40 km/h, door dat dan bijvoorbeeld alleen op een zondag te doen als de STAR wil/mag gaan rijden. Dat betekent dan wel een uitgedunde Arriva dienstregeling op zo'n dag. De vraag is dan natuurlijk of Arriva dat wel wil.
Op zondag is er sowieso maar een uurdienst naar Veendam. Lijkt me geen probleem dan.

Overigens is voor beveiliging in dit geval de beste oplossing een puntsgewijze bewaking. Iets als PZB dus (is toch al toegepast in Nederland) en dat kun je statisch neerleggen. 500 Hz magneet op een afstand voor het gevaarpunt, 2000 Hz magneet voor het stopsein.
ATB-e doet niet veel. Je moet dan ATB-EG gaan aanleggen en het enige wat het doet is een remming afdwingen als je een sein passeert dat een snelheidsvermindering oplegt. Maar je rijdt al niet harder dan 40, dus als je een voorsein op 700 meter hebt en dan al moet gaan remmen is niet echt handig.

Vrijdag 15 mrt 2019 - 10:24:57
waalkade
waalkade
Puntsgewijze bewaking kan ook met ETCS L1 LS, dan ben je wat moderner bezig.
Her en der nog een euroloop voor wat meer flexibiliteit.

Vrijdag 15 mrt 2019 - 11:35:28
AlbertP
AlbertP
Of met ATB-VV als stoptonende seinen het enige signaal is wat doorgegeven hoeft te worden, maar dat is vast weer niet met de ATB-NG te combineren.

Zaterdag 16 mrt 2019 - 10:00:41
treinfan
treinfan
Klopt, ATB-vv maakt gebruik van de transmissie van ATB-EG.

Zondag 17 mrt 2019 - 14:55:42
Noordster
Noordster
Inmiddels heeft de STAR zelf ook een tipje van de sluier opgelicht:
www.stadskanaalrail.nl

Laatst bewerkt door Noordster op Zondag 17 mrt 2019 om 14:57:09

Zondag 17 mrt 2019 - 21:39:55
pluisje
pluisje
Heel bijzonder... Dus dat hele baanvak wordt straks óf-óf ?
Dus de STAR kan niet op een blokafstand vertrekken achter Arriva?
Lijkt me best spannend. Een soort Kamperlijn-puzzel...

Zondag 17 mrt 2019 - 22:09:51
brun
brun
Quote
Noordster (zo 17 mrt 2019 14:55:42 www.somda.nl): Inmiddels heeft de STAR zelf ook een tipje van de sluier opgelicht:
www.stadskanaalrail.nl
Dat hebben ze mooi geregeld. Echt. Fraaie, pragmatische oplossing.

Terecht ook. De STAR heeft op enorm professionele manier een prachtige organisatie opgebouwd. Dankzij hen ligt er nog altijd een spoorlijn en geen fietspad.

Zondag 17 mrt 2019 - 22:19:53
AgentX
AgentX
Flickr koenbrouwer
En er is gelijk een mooi potje geld beschikbaar voor allerlei leuke dingen.

Zondag 17 mrt 2019 - 23:43:48
dennistd
dennistd
Youtube dennisted Flickr dennistd
Quote
pluisje (zo 17 mrt 2019 21:39:55 www.somda.nl): Dus de STAR kan niet op een blokafstand vertrekken achter Arriva?
Dan krijg je juist het (theoretische) gevaar dat de stoomtrein achterop een stilstaande GTW rijdt omdat die eerste zonder ATB door een rood sein kan rijden. Wat dat betreft kan ik me goed voorstellen dat er zich maar één trein op het hele baanvak mag bevinden: de STAR óf Arriva.

Overigens vraag ik me wel af wat er met de huidige zijsporen tussen Veendam en Stadskanaal gaat gebeuren? Wordt dat allemaal wissels die in de beveiliging komen of worden deze weggehaald?

Maandag 18 mrt 2019 - 07:04:50
mdeen
mdeen
Quote
waalkade (vr 15 mrt 2019 10:24:57 www.somda.nl): Puntsgewijze bewaking kan ook met ETCS L1 LS, dan ben je wat moderner bezig.
Her en der nog een euroloop voor wat meer flexibiliteit.
Er was toch iets met ATB-NG dat daar geen STM voor was bij ERTMS? ATB-NG is van Alstom en die heeft daar geen interesse in of zo?

Ook al is ATB-NG gewoon ERTMS L1 0.5...

Maandag 18 mrt 2019 - 08:11:06
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Als het STAR-spoor ProRail infra wordt, gaan dan ook die regels om volledig bevoegde machinisten gelden?
Volgens mij kan beter de Provincie het eigendom en beheer overnemen.

Maandag 18 mrt 2019 - 09:08:42
cuneo56
cuneo56
De STAR schrijft op haar website dat er gewisseld kan gaan worden tussen "Openbare" en "STAR" status van het traject.
In die tweede stand mag dan de STAR rijden onder de huidige regels is kennelijk de bedoeling.

Maandag 18 mrt 2019 - 09:30:16
AgentX
AgentX
Flickr koenbrouwer
Dus twee losse regelgevingen per situatie/periode. Kan best, alleen wie gaat dan bijhouden in welke "stand" de lijn staat?

Maandag 18 mrt 2019 - 09:38:03
maarten83
maarten83
Prorail VL

Maandag 18 mrt 2019 - 09:41:47
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Nadat Arriva de lijn verlaten heeft gaat deze zeker buiten dienst en rijdt STAR als werktrein?
Kom op nou, voor 1,5 miljoen kan je die stoomkachels toch van ATB-NG voorzien?

Maandag 18 mrt 2019 - 09:47:47
cuneo56
cuneo56
Dat lijkt me een taak voor de Treindienstleider van Prorail.
Wat ik zou ontwerpen ïs om bij een overgangs punt in Veendam een vergrendeld wissel te maken en als de Star rijdt dat via een soort van "Vrijgave rangeren" schakeling te regelen, waardoor de specifieke STAR sporen en wissels gebruikt kunnen worden( denk aan omloop spoor Veendam en het eigen STAR station in Stadskanaal).

Maandag 18 mrt 2019 - 10:46:50
broek53
broek53
Quote
gvttreinen (ma 18 mrt 2019 09:41:47 www.somda.nl): Nadat Arriva de lijn verlaten heeft gaat deze zeker buiten dienst en rijdt STAR als werktrein?
Kom op nou, voor 1,5 miljoen kan je die stoomkachels toch van ATB-NG voorzien?
Inclusief keuring en toelating voor elk soort voertuig? Echt niet.

Maandag 18 mrt 2019 - 17:49:39
treinfan
treinfan
Quote
gvttreinen (ma 18 mrt 2019 09:41:47 www.somda.nl): Nadat Arriva de lijn verlaten heeft gaat deze zeker buiten dienst en rijdt STAR als werktrein?
Kom op nou, voor 1,5 miljoen kan je die stoomkachels toch van ATB-NG voorzien?
Nee, de lijn gaat niet buiten dienst maar in een operationele modus voor de STAR. Dat staat keurig in het nieuwsbericht van de STAR.
Waarom zou je miljoenen willen verstoken aan ATB voor treinen die nauwelijks harder dan 30 km/h rijden en enkel op een museumlijn?

[Bezig met laden...]

Maandag 18 mrt 2019 - 18:39:28
phantom
phantom
Youtube juniorfotograaf Flickr 35031078@N08
Quote
broek53 (ma 18 mrt 2019 10:46:50 www.somda.nl):
Quote
gvttreinen (ma 18 mrt 2019 09:41:47 www.somda.nl): Nadat Arriva de lijn verlaten heeft gaat deze zeker buiten dienst en rijdt STAR als werktrein?
Kom op nou, voor 1,5 miljoen kan je die stoomkachels toch van ATB-NG voorzien?
Inclusief keuring en toelating voor elk soort voertuig? Echt niet.
Als dit zo rooskleurig word uitgevoerd in praktijk als dat de theorie klinkt dan is dit voor de STAR het best haalbare.

En voor 1,5 miljoen een/of meerder stomer(s) uitrusten met ATB-NG ?
Je gelooft t zelf toch nie zeker ?
Je zou is moeten weten wat dat kost,de SSN heeft hulp gehad om de installatie(s) te krijgen en te instaleren en te keuren,want het kost een hoop poen zelfs voor 1 loc om die ermee te voorzien en gekeurd te krijgen.
(instantie's en regel geving kosten nou eenmaal (te) veel poen om het zomaar ergens (effe) in te gooien )
Dat is dan ook de reden waarom er zo weinig instantie's/musea's zijn die op t hoofdnet kunnen/mogen rijden,t kost veel,om nog maar te zwijgen als men straks verlangt dat er ERTMS in een stomer word gepropt en wordt goedgekeurd om de hoofdlijn op te mogen.

Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.

Maandag 18 mrt 2019 - 22:43:35
thom
thom
Inbouw van ATBNG beoogd men danook helemaal niet, dat is juist wat men verteld in dat verhaal.

Daarnaast gaat je verhaal mank, want ATB-NG inbouwen is van geheel andere orde van het inbouwen van ATB-E wat de SSN aan boord heeft.
En ook dat is niet goedkoop, maar kost lang zoveel niet als NG.

Dinsdag 19 mrt 2019 - 00:37:22
maarten83
maarten83
En die hebben daar destijds subsidie voor gehad evenals de vsm, nsm enz dit nav kamervragen.

Dinsdag 19 mrt 2019 - 10:43:51
thom
thom
ATB-E inderdaad, maar daar hoef je nu niet meer voor aan te kloppen