Trein Veendam-Stadskanaal
Forum: Algemeen - Algemeen
19-12-2012 21:26:31
Erikvd12
Erikvd12
Hopelijk.

http://www.rtvnoord.nl/artikel/artikel.asp?p=116347
En uiteindelijk weer verder speculeren van Skn naar Emn ...

Laatst bewerkt door moderator op 13-03-2019 11:26
 

19-12-2012 21:32:09
woepje
woepje
Pff, laten we eerst bijv Gn-Lw even flink upgraden. Daar lijkt me meer prio toch wel gepast. Al geloof ik dat daar ook al enig en ander in voorbereiding is.  

19-12-2012 21:53:15
broek53
broek53
Gn - Lw is al besloten en wordt nu ontworpen. Veendam - Stadskanaal is nog volop in onderzoek en nu in de fase dat de aanpassingen die Prorail wil, anderhalf keer zoveel kosten als het beschikbare budget...  

19-12-2012 22:10:35
kbrandsma
kbrandsma
Upgrade Gn - Lw is inderdaad al door.
Ik kwam onlangs een overzicht van maatregelen tegen om hier in de toekomst meer sneltreinen te kunnen laten rijden. O.a. snelheidsverhoging en verdubbeling tussen Zuidhorn en Hoogkerk zorgen dat dit kan.

Zie http://www.vrij-baan.nl/sites/leeuwarden.nl/files/images/vrijbaan/projecten/interactief_maatregelenkaart_esgl_totaal_0.pdf
 


19-12-2012 23:17:46
RSK-Mat92
RSK-Mat92
Quote
broek53 (wo 19 dec 2012 21:53:15 https://www.somda.nl/forum/12814/p426339/): Gn - Lw is al besloten en wordt nu ontworpen. Veendam - Stadskanaal is nog volop in onderzoek en nu in de fase dat de aanpassingen die Prorail wil, anderhalf keer zoveel kosten als het beschikbare budget...

Is ProRail dan zo volkomen heilig dat alles wat zij graag willen, er dient te komen?


Met vriendelijke groet, Robin
 

19-12-2012 23:51:23
broek53
broek53
Nou, normaliter wel. ProRail is eigenaar en beheerder van de spoorinfra en er is niemand die het kan afstrijden. Wel overleggen, natuurlijk, maar dat pleegt in dit soort gevallen niet veel te helpen. Heel menselijk: je kunt als ProFRail in het redelijke alles eisen dat in je eigen voorschriften staat en daar geen uitzonderingen op toelaten - en een ander betaalt.

Het aardige is dat zich voor dit baanvak een heel aparte situatie voordoet. Het is namelijk in een vlaag van verstandsverbijstering of bezuiningingsdrift verkocht voor een uiterst symbolisch bedrag aan de STAR. Maar ja: openbaar vervoer op een beveiligd baanvak, dat kan de STAR nooit aan, als men al zou willen. Benieuwd hoe dat verder moet.
 

20-12-2012 07:21:03
dvdhoven
dvdhoven
Doet de vraag zich voor of Prorail een - in de wet vastgelegd - monopolie heeft op de infrastructuur. In Duitsland heeft DB Netz dat niet. Daar kunnen derden ook infrastructuur in eigendom hebben en beheren. En dat gebeurt momenteel ook. DB Netz heeft diverse baanvakken verkocht aan derden.
Dus als dat in Nederland ook kan, kan de provincie het baanvak in eigen beheer nemen en met bijv. een spooraannemer het beheer/onderhoud regelen.


Dick van den Hoven
 

20-12-2012 08:24:00
hw1969
hw1969
Voor Hoofdspoor is ProRail per Koninklijk Besluit aangewezen.

Om dat te omzeilen kun je de status van het spoor veranderen naar lokaalspoor, zoals met de Hoekse Lijn lijkt te gaan gebeuren.

Ook voor Maastricht - Lanaken wordt over een statusverandering nagedacht.
 

20-12-2012 08:31:36
AgentX
AgentX
En wat is dan verder het verschil tussen deze twee statussen, behalve dat Prorail in het geval van lokaalspoor niet de eigenaar is?  

20-12-2012 08:37:22
nohab
nohab
Prorail is nergens eigenaar van, ook niet van het hoofdnet, slechts de beheerder.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

20-12-2012 09:17:41
thom
thom
Quote
AgentX (do 20 dec 2012 08:31:36 https://www.somda.nl/forum/12814/p426382/): En wat is dan verder het verschil tussen deze twee statussen, behalve dat Prorail in het geval van lokaalspoor niet de eigenaar is?

Dat lokaalspoor onder een heel andere wetgeving valt met andere eisen.

Laatst bewerkt door thom op 20-12-2012 09:18
 

20-12-2012 10:10:33
AgentX
AgentX
En wat verstaan we dan onder die andere eisen?

Quote
nohab (do 20 dec 2012 08:37:22 https://www.somda.nl/forum/12814/p426385/): Prorail is nergens eigenaar van, ook niet van het hoofdnet, slechts de beheerder.


Beheerder inderdaad. Ik zocht even het goede woord. Thanks
 

20-12-2012 10:35:18
jeanne
jeanne
Quote
hw1969 (do 20 dec 2012 08:24:00 https://www.somda.nl/forum/12814/p426381/): Voor Hoofdspoor is ProRail per Koninklijk Besluit aangewezen.


Maar dat behoeft geen halszaak te zijn. Je kunt ook aan andere vormen van beheer of exploitatie denken zoals Keyrail of Infraspeed, maar of dat goedkoper is?

Laatst bewerkt door jeanne op 20-12-2012 11:02
 

20-12-2012 10:58:43
Klaasje
Klaasje
Quote
AgentX (do 20 dec 2012 10:10:33 https://www.somda.nl/forum/12814/p426413/): En wat verstaan we dan onder die andere eisen?


Ik kan mij eigenlijk wel voorstellen dat niemand het echt weet maar je kunt op wetten.overheid.nl sowieso de spoorwegwet en de lokaalspoor- en tramwegwet opzoeken als het je echt interesseert.
 

20-12-2012 11:06:30
daniel81
daniel81
Dat had ik ook al bedacht dus de laatste paar minuten heb ik daar doorheen zitten bladeren. Dat levert een rare conclusie op: het ís daar helemaal niet meer te vinden
In de papieren versie van de RDHL (Reglement dienst hoofd- en lokaalspoorwegen) was dat onderscheid gemaakt door teksten links (hoofdspoor), rechts (lokaalspoor) of over de volle breedte (beide) te plaatsen. Maar in de digitale versie is die hele opmaak verdwenen.
Het enige echt grote verschil wat nog wel te herleiden is, is dat op een lokaalspoor niet harder gereden mag worden dan 80 km/h.

Dus nu maar hopen dat ergens in Den Haag nog een papieren versie op een plank ligt, of anders een ingescand document...

Laatst bewerkt door daniel81 op 20-12-2012 11:07
 

20-12-2012 11:15:35
AlexEverts
AlexEverts
Het lijkt mij een prima idee een trein te laten rijden naar Skn. Daarna doortrekken naar Emmen (via ter Apel) zou helemaal mooi zijn.
De STAR raakt wel zn spoorlijn kwijt, maar als ze het slim aanpakken kan er vast wel wat geregeld worden. Misschien is het wel mogelijk om met de oude sporen een nieuwe spoorlijn aan te leggen naar Gasselte op kosten van Prorail (in ruil voor de spoorlijn en grond van Veendam tot Musselkanaal) Naar Gasselte zou eigenlijk ook een veel betere museumlijn zijn. Dus wat mij betreft mag Prorail beginnen. %02%
 

20-12-2012 11:42:41
daniel81
daniel81
Op kosten van Prorail zal het uiteraard niet gaan, dan zal dat geld van de provincie o.i.d. moeten komen.
Maar laten we niet verder doorfantaseren over alternatieve museumlijnen.
 

20-12-2012 11:46:18
broek53
broek53
Zullen we de dromen over doortrekkingen naar Emmen nu eens definitief vergeten? We leven nu eenmaal niet meer in 1910 .  

20-12-2012 12:43:39
timtrein
timtrein
De provincie Drenthe heeft een aantal jaar geleden al laten weten niets te zien in doortrekking Stadskanaal - Emmen. Er is een Qliner die het traject in een uur rijdt, de nog snellere Qliner zelfs in 55 minuten. Het traject Groningen-Veendam duurt per trein nu al 30 minuten, daar gaat nog wel minimaal een kwartier bijkomen naar Stadskanaal - en dan moet je nog 30 kilometer voor je in Emmen staat...
Zelfs met een supersneltrein die alleen stopt in bijvoorbeeld Hoogezand, Veendam, Stadskanaal en Emmen ga je hier qua tijd niet onder zitten. Vervoerkundig is het dus allemaal niet te verantwoorden (dat geldt voor Vdm-Skn eigenlijk ook al).
Voor de liefhebbers van lokaalspoorwegen: http://nl.wikipedia.org/wiki/Spoorwegwet en http://nl.wikipedia.org/wiki/Lokaalspoorweg
 

21-12-2012 09:14:37
mdeen
mdeen
Quote
broek53 (wo 19 dec 2012 23:51:23 https://www.somda.nl/forum/12814/p426362/):
Het aardige is dat zich voor dit baanvak een heel aparte situatie voordoet. Het is namelijk in een vlaag van verstandsverbijstering of bezuiningingsdrift verkocht voor een uiterst symbolisch bedrag aan de STAR. Maar ja: openbaar vervoer op een beveiligd baanvak, dat kan de STAR nooit aan, als men al zou willen. Benieuwd hoe dat verder moet.

Er staat toch niets in de weg dat de STAR toestemming aan Arriva geeft om op hun baanvak te rijden? Natuurlijk zal er iets van beveiliging moeten zijn, maar dat kan de STAR laten aanleggen. Het is een simpele rekensom: wat betaalt Arriva aan gebruikersvergoeding en wat kost het om het baanvak aan te passen. Als het eerste groter is dan het tweede is het een goede businesscase.

Laatst bewerkt door mdeen op 21-12-2012 09:15
 

21-12-2012 11:14:38
dwem
dwem
Inderdaad, alleen zal het tweede wel groter zijn dan het eerste, weg business case.

Maar ze kunen natuurlijk Tim inhuren om dat uit te rekenen. Heeft-ie ook weer wat te doen



Dirk

Laatst bewerkt door dwem op 21-12-2012 11:16
 

21-12-2012 17:28:58
daniel81
daniel81
Die berekening is echt niet nodig, een beetje boerenverstand zegt meer dan genoeg.
De businesscase van STAR zal een heel andere zijn: de gebruiksvergoeding contra de mogelijkheid om überhaupt een museumlijn te kunnen blijven uitbaten. Want dat zal betekenen dat materieel aan allerlei andere eisen moet gaan voldoen (ATB, centrale deurvergrendeling enz), plus natuurlijk dat het lijntje z'n attractiviteit kan verliezen door de noodzakelijke veiligheidsmaatregelen (b.v. alleen nog amar AHOBS, geen fluit- of vlagoverwegen meer). En de vraag of het dienstregelingtechnisch nog inpasbaar is.

In dit hele topic is trouwens de belangrijkste instantie nog niet ter sprake gekomen: de Inspectie (voormalig IVW, heet nu ITL geloof ik). Die club is zo mogelijk nog vele malen lastiger dan Prorail en kan in geen geval omzeild worden, dus denk niet dat je er met een paar simpele beveiligingsingrepen wel bent.
 

21-12-2012 17:58:16
tjabbe73
tjabbe73
IL&T heeft zich ook gewoon aan de spoorwegwet te houden en de aanperkende regelingen hoor...  

21-12-2012 18:19:07
broek53
broek53
Uiteraard, en die hebben ze grotendeels zelf gemaakt, maar dat terzijde.  

21-12-2012 18:19:43
daniel81
daniel81
Dat lijkt heel objectief, maar is het niet.
Een voorbeeld waar ik in mijn dagelijkse werk nog wel eens mee te maken heb is de vereiste compensatie bij uitbreiding van bestaande overwegen (aanpassing van een overweg waardoor er meer verkeersstromen overheen gaan).
Objectief is dan de bepaling dat de totale onveiligheid niet vergroot mag worden, maar de beoordeling van de mate van onveiligheid, en van de veiligheidswinst door compensatie, is nogal subjectief. Zeker als het om niet-standaardsituaties gaat.
 

21-12-2012 18:58:50
tjabbe73
tjabbe73
Quote
broek53 (vr 21 dec 2012 18:19:07 https://www.somda.nl/forum/12814/p426645/): Uiteraard, en die hebben ze grotendeels zelf gemaakt, maar dat terzijde.

Volgens mij komt de wetgeving uit den Haag en wordt door de juristen van het ministerie gemaakt en natuurlijk vanuit het altijd dure Brussel. IL&T mag vervolgens deze wetgeving destileren en is ook niet altijd blij met het geleverde uit Den Haag.... Net als de vervoerders die betrokken zijn geweest bij het opnieuw opstellen van de spoorwegwet 2005, omdat deze in oervorm niet echt toepasbaar bleek voor de praktijk...
 

22-12-2012 00:47:57
FourRoses
FourRoses
Quote
daniel81 (vr 21 dec 2012 17:28:58 https://www.somda.nl/forum/12814/p426636/): Die berekening is echt niet nodig, een beetje boerenverstand zegt meer dan genoeg.
De businesscase van STAR zal een heel andere zijn: de gebruiksvergoeding contra de mogelijkheid om überhaupt een museumlijn te kunnen blijven uitbaten. Want dat zal betekenen dat materieel aan allerlei andere eisen moet gaan voldoen (ATB, centrale deurvergrendeling enz), plus natuurlijk dat het lijntje z'n attractiviteit kan verliezen door de noodzakelijke veiligheidsmaatregelen (b.v. alleen nog amar AHOBS, geen fluit- of vlagoverwegen meer). En de vraag of het dienstregelingtechnisch nog inpasbaar is.


Daarnaast kun je je afvragen of een museumorganisatie wel ATB etc. in zijn treinen wil laten inbouwen. De historische waarde en correctheid van het product vervalt daardoor wel.

Laatst bewerkt door spiketrain op 22-12-2012 05:46, reden: Quoot hersteld.
 

22-12-2012 11:59:34
sjoerd
sjoerd
Tja, wat is historisch? Aan locomotieven en rijtuigen is altijd eindeloos verbouwd, en dat gebeurt heden ook. Ook is materieel altijd aangepast aan het seinstelsel. Dat geldt ook voor allerlei experimenten met historische vormen van ATB, 100 jaar geleden. Later kregen de Duitse stoomlocs ook indusi-magneten en kreeg het Nederlands historisch materieel ook een eenvoudige of volledige ATB aan boord.  

03-07-2017 17:09:14
dvdhoven
dvdhoven
Even stof afblazen

Er is een idee opgeborreld om de STAR naar Gieten te laten rijden. Moet wel even Stadskanaal - Gieten heraangelegd worden. http://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/123555/Rijdt-er-straks-een-stoomtrein-van-Stadskanaal-naar-Gieten


Dick van den Hoven
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


03-07-2017 17:37:25
Klaasje
Klaasje
Hoewel het vast juridisch niet makkelijk is om dat lijntje opnieuw aan te leggen denk ik dat als die er zou liggen de houdbaarheidsdatum van de STAR veel verder in de toekomst ligt dan met dubbelgebruik van een stuk hoofdspoor. De vraag is of men ook de wil heeft om dit te doen.  

03-07-2017 18:02:06
sjoerd
sjoerd
Er zijn zelfs mogelijkheden om door te stomen naar Assen. Bijna heel het NOLS-tracé is begaanbaar. Dat haalt de STAR nog beter uit zijn isolement.  

03-07-2017 18:33:48
martijn
martijn
Grotendeels begaanbaar voor wandelaars is wel wat anders dan de uitdagingen voor de kruisingen met bijna-snelweg N33 en de N34, en de ligging in verschillende nieuwe natuurgebieden en (semi-)priveterreinen natuurlijk

Wat dat betreft heeft het genoemde deel meer potentie.
 

03-07-2017 18:55:36
AlbertP
AlbertP
Met een lijn tot aan Gieten hoeven de N33/N34 niet gekruist te worden maar is de bereikbaarheid van de STAR veel beter voor wie niet uit het noorden komt omdat genoemde bijna-snelwegen (inclusief diverse bussen naar grote plaatsen) dan wel vlak in de buurt liggen.  

03-07-2017 18:58:37
timtrein
timtrein
Verder dan de oostkant van Gieten zullen we niet komen, of je moet een hele nieuwbouwwijk afbreken...
We gaan het zien!
 

03-07-2017 19:42:43
AlbertP
AlbertP
Ben benieuwd welke nieuwbouwwijk je dan bedoelt want het spoor is op satellietbeelden te volgen en vrijwel niet bebouwd tot aan het industrieterrein bij de N34. Zo te zien hoeft er weinig gesloopt te worden en krijg je hooguit NIMBY-toestanden à la Roermond als de trein te ver doorrijdt.  

03-07-2017 21:14:07
dvdhoven
dvdhoven
Klopt op het tracé langs/door de wijk aan de oostkant ligt een fietspad met de naam Oude Spoordijk. Dat zegt al genoeg.


Dick van den Hoven
 

03-07-2017 21:27:12
Henk1619
Henk1619
Quote
dvdhoven (ma 03 jul 2017 17:09:14 https://www.somda.nl/forum/12814/p619831/): Er is een idee opgeborreld om de STAR naar Gieten te laten rijden. Moet wel even Stadskanaal - Gieten heraangelegd worden. http://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/123555/Rijdt-er-straks-een-stoomtrein-van-Stadskanaal-naar-Gieten


Zou de postduif tussen Groningen en Drenthe verdwaald zijn of vliegt die nog maar eens per maand?
http://www.rtvnoord.nl/nieuws/178769/STAR-Er-gebeurt-te-weinig-voor-realiseren-trein-naar-Stadskanaal
 

03-07-2017 22:51:33
timtrein
timtrein
Nouja niet helemaal letterlijk inderdaad. Maar dwars door Gieten zie ik niet zo snel gebeuren als je kijkt wat je daarvoor moet doen.  

03-07-2017 23:09:50
Frontier
Frontier
Naar eigen zeggen geen geld hebben voor personeel - en materieelaanpassingen en dan zelf met dergelijke megalomane ideeën komen...


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

03-07-2017 23:21:19
thom
thom
De Provincie wil daar toch treinen rijden? Laat ze dan ook met een alternatief komen  

03-07-2017 23:23:52
Frontier
Frontier
Waarschijnlijk heeft de gemiddelde inwoner van Stadskanaal meer baat bij een reguliere treindienst naar Gn dan een stoffig museum met een stukje roestig spoor.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

03-07-2017 23:26:45
sjoerd
sjoerd
De Museumbedrijven zijn toch wel meer dan stoffig en roestig?  

03-07-2017 23:34:08
Frontier
Frontier
Oh ja, ik vergat nog saai en eentonig. %08% Er zijn al diverse museumspoorlijnen in het land, mij ontgaat de logica waarom je een vermogen aan belastinggeld zou verkwanselen om er speciaal nog een aan te gaan leggen. Leid je vrijwilligers op en pas het materieel aan, of verhuis de inboedel naar een andere museumspoorlijn zou ik zeggen.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

03-07-2017 23:44:20
dennistd
dennistd
Quote
Frontier (ma 03 jul 2017 23:09:50 https://www.somda.nl/forum/12814/p619857/): Naar eigen zeggen geen geld hebben voor personeel - en materieelaanpassingen en dan zelf met dergelijke megalomane ideeën komen...
Naast het feit dat je op Vdm-Skn hoe dan ook last van de moderne treinen gaat krijgen als ze rijden is een lijn naar Gieten toeristisch veel aantrekkelijker.
 

04-07-2017 05:34:28
phantom
phantom
Quote
Frontier (ma 03 jul 2017 23:34:08 https://www.somda.nl/forum/12814/p619863/): Oh ja, ik vergat nog saai en eentonig. %08% Er zijn al diverse museumspoorlijnen in het land, mij ontgaat de logica waarom je een vermogen aan belastinggeld zou verkwanselen om er speciaal nog een aan te gaan leggen. Leid je vrijwilligers op en pas het materieel aan, of verhuis de inboedel naar een andere museumspoorlijn zou ik zeggen.

Als het een idee was van de STAR zelf zou ik je gelijk geven,echter lijkt het erop dat men in de toekomst de STAR van hun huidige lijn af wil hebben om het wederom op te nemen in het HRN as actief reizigers spoor,waar waarschijnlijk de STAR dan niet meer mag blijven vanwege kromme regels.
Vandaar dat men dan vraagt om een alternatief in de vorm van die nieuwe lijn.
Al zeg ik,als je blij bent met waar je zit,en t is je eigendom,make my day en zie me maar weg te krijgen.
1st kon je je overtollig spoor niet kwijt aan de straatstenen,jaaaren later is er iets leuks gedaan met dat overtollig spul,en nou mag je oprotten omdat men ineens een lichtje ziet,zonder slag of stoot vertrekken,nee dat zou ik dus echt niet zomaar doen.


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

04-07-2017 10:28:04
bacr
bacr
Bovendien is de STAR een toeristische trekker in een door werkloosheid geteisterd gebied. Hoe meer mensen er naar de STAR komen, hoe beter dat is voor de eraan gerelateerde medewerkers, vrijwilligers, de omliggende (verblijfs)horeca en andere toeristische 'attracties' in de buurt (bijv. Bourtange). Daarmee kan de 'besteding van belastinggeld' dus meer dan legitiem zijn.  

04-07-2017 10:48:21
thom
thom
Quote
Frontier (ma 03 jul 2017 23:34:08 https://www.somda.nl/forum/12814/p619863/): Oh ja, ik vergat nog saai en eentonig. %08% Er zijn al diverse museumspoorlijnen in het land, mij ontgaat de logica waarom je een vermogen aan belastinggeld zou verkwanselen om er speciaal nog een aan te gaan leggen. Leid je vrijwilligers op en pas het materieel aan, of verhuis de inboedel naar een andere museumspoorlijn zou ik zeggen.

Simpelweg omdat een ieder bestaansrecht heeft in wat ie doet en wil doen, en de STAR hier de eigenaar is van de spoorlijn die de provincie zo graag wil hebben.

Voor wat, hoort wat, en de STAR zou dan moeten verhuizen omdat de provincie dat wilt, niet omdat de STAR dat wil.

Even je personeel opleiden is het ook niet, dat is het zelfde probleem als in het zuiden. Word de lijn de status hoofdspoor, dan moet een machinist extern een volledige opleiding machinist doen.
Dat heeft, blijvend, een heel ander plaatje dan de interne opleiding die gegeven kan worden bij lokaalspoor.
 

04-07-2017 20:41:19
Henk1619
Henk1619
Quote
Frontier (ma 03 jul 2017 23:34:08 https://www.somda.nl/forum/12814/p619863/): Er zijn al diverse museumspoorlijnen in het land, mij ontgaat de logica waarom je een vermogen aan belastinggeld zou verkwanselen om er speciaal nog een aan te gaan leggen.


Er zijn al diverse onrendabele spoorlijnen in het land, mij ontgaat de logica waarom je een vermogen aan belastinggeld zou verkwanselen om er speciaal nog een aan te gaan leggen.
 

04-07-2017 21:04:47
Frontier
Frontier
Mij ook, maar in Groningen maalt men daar al jaren niet om. En als dat geld dan kennelijk toch uitgegeven moet worden, dan ben je het vast wel met mij eens dat meer mensen iets hebben aan een reguliere verbinding dan aan een museum.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

04-07-2017 21:54:59
sjoerd
sjoerd
Er is zoveel onrendabel wat we toch maken omdat het handig is. Ik zeg niet dat je allerlei werken moet doen die voor niemand nut hebben. Maar dat nuttig zijn is nu net soms een reden om het wel te doen. In het volgende rijtje staan allerlei dingen die onrendabel zijn: hoogspanningsleidingen, riolen, stoeptegels, vangrails, asfalt, straatstenen, viaducten, bruggen, rails, huizen, toch ook nog wel gewassen en bomen en ga zo maar door. Ja, ze hebben wel nut, en we hebben ze nodig, maar ze kosten alleen maar geld.
Ik zie niet in waarom je dat geld niet zou gebruiken als je er nut van hebt. De aanleg van een spoorweg mag dus ook geld kosten als je er nut van denkt te hebben. Anders ben je met twee maten aan het meten.

Laatst bewerkt door sjoerd op 04-07-2017 23:24
 

05-07-2017 01:23:29
thom
thom
Quote
Frontier (di 04 jul 2017 21:04:47 https://www.somda.nl/forum/12814/p619931/): dan ben je het vast wel met mij eens dat meer mensen iets hebben aan een reguliere verbinding dan aan een museum.

Als ik vind dat ik de tuin van de buren beter kan gebruiken als zij, dan kan ik hem toch ook niet zomaar toe eigenen?
Ik snap niet helemaal waarom dat hier wie zo zou moeten zijn.
 

05-07-2017 03:13:42
Frontier
Frontier
Jij niet nee, maar overheden wel (en niet zomaar uiteraard): https://nl.wikipedia.org/wiki/Onteigening , dat had je zelf ook wel kunnen bedenken mag ik aannemen? Of doe je 't er gewoon om omdat je zelf ook vrijwilliger bij zo'n stoffige club bent? %08%

Komt nog bij dat de STAR die spoorlijn ook maar min of meer gekregen heeft in de 90's omdat de gelegenheid zich voordeed. Wees als STAR blij dat je er al die jaren gebruik van hebt kunnen maken, want aan al het goede komt een eind, aldus het gezegde.

Je kunt het natuurlijk ook geheel democratisch aanpakken en een referendum organiseren in de regio aldaar, dan kom je er vanzelf achter wat de bevolking prefereert.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

05-07-2017 07:45:49
illyavaes
illyavaes
Quote
Frontier (di 04 jul 2017 21:04:47 https://www.somda.nl/forum/12814/p619931/): En als dat geld dan kennelijk toch uitgegeven moet worden, dan ben je het vast wel met mij eens dat meer mensen iets hebben aan een reguliere verbinding dan aan een museum.

Dit IS om een reguliere verbinding tot stand te brengen - tussen Veendam en Stadskanaal.
Daar zit nu de STAR, voor die reguliere verbinding "in de weg", terwijl het spoor van de STAR zelf is. Die moet je dus "uitkopen", door ze een alternatief te bieden.
Dat bereikt dus zelfs zowel een reguliere verbinding als een naar verluidt aantrekkelijkere toeristische (= geld in het bedrijfslevenlaatje brengend) spoorlijn.
 

05-07-2017 08:08:33
dh3201
dh3201
Als de provincie zo graag geld wil uitgeven, waarom leggen ze dan niet een nieuwe spoorlijn naar het centrum van Stadskanaal aan? Daar hebben de reizigers ook meer aan dan de bestaande die ergens aan de rand ligt.


Shqiperise-lopers?
 


05-07-2017 09:20:25
thom
thom
Quote
Frontier (wo 05 jul 2017 03:13:42 https://www.somda.nl/forum/12814/p619951/): Jij niet nee, maar overheden wel (en niet zomaar uiteraard): https://nl.wikipedia.org/wiki/Onteigening , dat had je zelf ook wel kunnen bedenken mag ik aannemen? Of doe je 't er gewoon om omdat je zelf ook vrijwilliger bij zo'n stoffige club bent? %08%


Ik snap niet helemaal waarom je het persoonlijk moet maken, maargoed

Daarin staat ook duidelijk met een vergoeding of alternatief te moeten komen.

Verder is het feitelijk alleen de grond die ze nodig hebben voor een nieuwe spoorlijn, immers als men er hoofdbaan van wil maken zal men toch het hele baanlichaam en onderbouw vernieuwen. Waarom dan geen ander trace kiezen wat misschien wel beter aansluit?

Quote

Komt nog bij dat de STAR die spoorlijn ook maar min of meer gekregen heeft in de 90's omdat de gelegenheid zich voordeed. Wees als STAR blij dat je er al die jaren gebruik van hebt kunnen maken, want aan al het goede komt een eind, aldus het gezegde.

Maar heeft er ook in geïnvesteerd in de jaren door het onderhoud.

Laatst bewerkt door thom op 05-07-2017 09:39
 

05-07-2017 10:40:51
sjoerd
sjoerd
Quote
dh3201 (wo 05 jul 2017 08:08:33 https://www.somda.nl/forum/12814/p619959/): Als de provincie zo graag geld wil uitgeven, waarom leggen ze dan niet een nieuwe spoorlijn naar het centrum van Stadskanaal aan? Daar hebben de reizigers ook meer aan dan de bestaande die ergens aan de rand ligt.

Het is wel algemeen bekend dat het aanleggen van een nieuwe spoorweg in een veengebied als dat rond Stadskanaal een hels karwei is en dat zowat elke op rust gestelde burger ervan op tilt slaat. De problemen en kosten bij het opnieuw in gebruik nemen van een al bestaand tracé zijn veel en veel lager. Daarbij moet wel vermeld worden dat de boog bij de brug van Bareveld niet geschikt is voor hoge snelheden; die zal moeten worden verruimd.
Dat de spoorweg ten opzichte van de kern van Stadskanaal aan de rand ligt, mag waar zijn, maar in Drente, aan de andere zijde, wonen ook mensen, en dat geldt ook voor kernen als Musselkanaal, Valthermond en Ter Apel. Stadskanaal zal wellicht niet het eindpunt blijven.
 

05-07-2017 10:46:25
Klaasje
Klaasje
Die boog bij Bareveld zou je waarschijnlijk wel naar 60 km/h op kunnen krikken maar voor een hogere snelheid moet er diverse bebouwing plat. Ik weet niet of ze het zo graag willen.  

05-07-2017 13:26:30
zeurkous
zeurkous
Er is een kans dat een herstelde spoorweg (Asn - GtnK -) Gtn - Skn vroeg
of laat ook voor de reguliere dienst wordt opgevorderd. En wat als het
dan nog ontbrekende gedeelte inderdaad niet tussen Emn en Skn wordt
aangelegd, maar tussen Emn en (het nu mogelijk meer logische) Apl? Dan
is die arme STAR straks ook het trace Skn - Mkv kwijt.

Hoezeer het idee van een spoorlijn Gtn - Skn (misschien zelfs eindelijk
naar Meppen) mij ook aanspreekt, denk ik niet dat de STAR daarmee lang
is geholpen. Het zal wel eens uitstel van executie kunnen zijn.

Wat mij het beste lijkt, is dat ze de spoorlijn delen, hoeveel haken en
ogen daar ook aan zitten.

Laatst bewerkt door zeurkous op 05-07-2017 13:50


Friggin' Machines!
 

05-07-2017 13:49:18
javanree
javanree
Quote
illyavaes :
Daar zit nu de STAR, voor die reguliere verbinding "in de weg", terwijl het spoor van de STAR zelf is. Die moet je dus "uitkopen", door ze een alternatief te bieden.


Dat moet niet... overheden kunnen ook onteigenen. Hoewel ik snap dat een tegenprestatie wel zo normaal is vind ik dit wel heel ver gaan.
 

05-07-2017 13:53:12
Oldskool
Oldskool
En daarom staat uitkopen tussen " "  

05-07-2017 13:56:23
bacr
bacr
Onteigenen kan ook alleen maar tegen betaling.  

05-07-2017 14:00:28
zeurkous
zeurkous
Zie je het al voor je? "Ja, we gaan jullie onteigenen, nou hier is een
zak met geld, toedeledokie met je spoorlijn!"


Friggin' Machines!
 

05-07-2017 14:18:34
mvboetzela
mvboetzela
Onteigenen is zeker niet gratis.
De onteigenende overheid moet de "waarde in het economisch verkeer" betalen die als onderdeel van de onteigeningsprocedure moet worden vastgesteld. Onteigenen heeft ook het nadeel dat de procedure lang kan duren, waardoor andere kosten ontstaan.

Om die reden wordt dan ook veelal geprobeerd om het niet zover te laten komen en in onderling overleg tot vrijwillige overdracht te komen. Dat gaat veel sneller en zonder de kosten van een procedure. Daarom is de prijs in zo'n geval meestal hoger dan het bedrag dat in een procedure wordt betaald.

Maar als het op onteigenen aankomt is het inderdaad: hier is de zak met geld en nou wegwezen.
 

05-07-2017 14:27:18
zeurkous
zeurkous
Onteigenen kun je hier niet maken. De lokale bevolking maakt je af,
als je zoeits doet dan heb je het vertrouwen compleet verspeeld.


Friggin' Machines!
 

05-07-2017 16:16:49
dvdhoven
dvdhoven
Quote
zeurkous (wo 05 jul 2017 13:26:30 https://www.somda.nl/forum/12814/p619980/): Er is een kans dat een herstelde spoorweg (Asn - GtnK -) Gtn - Skn vroeg
of laat ook voor de reguliere dienst wordt opgevorderd. En wat als het
dan nog ontbrekende gedeelte inderdaad niet tussen Emn en Skn wordt
aangelegd, maar tussen Emn en (het nu mogelijk meer logische) Apl? Dan
is die arme STAR straks ook het trace Skn - Mkv kwijt.
Het tracé is lang in beeld geweest voor heractivering en de aanleg van een verbinding Assen-Emmen. Dat is ook de reden dat het tracé grotendeels nog aanwezig is.
Vroeger lag de splitsing bij Gasselternijveen. En ook flinke delen van het tracé Emmen - Gasselternijveen zijn nog aanwezig.


Dick van den Hoven
 

05-07-2017 17:04:06
zeurkous
zeurkous
Precies. I rest my case.


Friggin' Machines!
 

05-07-2017 17:08:21
phantom
phantom
Quote
zeurkous (wo 05 jul 2017 13:26:30 https://www.somda.nl/forum/12814/p619980/):
Wat mij het beste lijkt, is dat ze de spoorlijn delen, hoeveel haken en
ogen daar ook aan zitten.


Ja maar daarvoor moet men 1st is gaan gluren in de boeken met regels en komma's.
Zoiets kost ook tijd,en dat willen degene die nu azen op die lijn net niet verkwisten geloof ik
Ik geef echter toe dat als men de lijn anders bestempeld en niet als hoofdlijn in de boeken,en men bereid is om de STAR te helpen hun materieel geschikt te krijgen qua beveiligingen/apparatuur,dat dat wel is een goede optie kan zijn.
Al weten we natuurlijk niet of de STAR dat ziet zitten en wellicht blijer word (voor nu) met een heraangelegd trace dat hun(voorlopig) alleen laat rijden daar.
Zou in het laatste geval dan wel op papier proberen te krijgen dat ze daar over een paar jaar ook niet worden "weg gejaagd" en niks meer hebben.
Neem aan dat men bij de STAR ook niet baad in het geld en vrijwilligers om telkens op een nieuw plek alles op te bouwen tot het huidige niveau wat ze nu hebben qua panden en faciliteiten.


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

05-07-2017 17:36:03
zeurkous
zeurkous
In theorie is een garantie een uitstekend idee, maar we hebben het
hier wel over de overheid, dus ik betwijfel dat, zodra puntje bij
paaltje komt, die meer waard is dan het papier waarop het is gedrukt.

En zelfs als dat wel zo is, dan kan de druk op de STAR fijn opnieuw
worden opgebouwd, zodat ze toch "vrijwillig" afstand doen, voor het
"grotere doel".

Bah.


Friggin' Machines!
 

06-07-2017 13:21:48
sjoerd
sjoerd
Van het ooit 12-(doorgaande)sporige emplacement Stadskanaal resteerden op het dieptepunt slechts twee doorgaande sporen te midden van alleen maar perronkruid. Als je ziet wat er nu ligt en ook staat aan gebouwen, is er heel wat werk verzet, met eerbied voor de historie van de vroegere stationsomgeving. Dat geldt ten dele ook voor het lijngedeelte van de oude STAR. De nieuwe STAR is goed in staat en het waard om de bakens te verzetten naar (een deel van) Assen - Gasselternijveen - Stadskanaal en dat zou moeten worden ondersteund. De reguliere reizigersdienst maakt een goede kans om later van Stadskanaal te worden doorgetrokken naar Emmen. Dat zou ook een tweede verbinding van het noorden naar het midden des lands mogelijk maken. Zwolle - Meppel is kwetsbaar en als er iets gebeurt bij Groningen moet men helemaal om over Leeuwarden.  

06-07-2017 15:24:29
brun
brun
Ik ben in die regio geboren en opgegroeid en was in 1990 op de eerste openbare presentatie van de STAR-plannen. Herinner me nog hoe de helft van het publiek alleen maar sceptisch zat te zijn. Het zou nooit lukken, er was geen geld, de boel was verroest, enzovoort enzovoort. De gebruikelijke, gekmakende Groningse scepsis. Elk plan meteen de grond in boren.

De lokale overheden waren destijds maar wát blij dat ze die bijna onbruikbaar verroeste lijn aan de STAR cadeau konden doen.

En zie nu eens.

Ze hebben daar alles zelf opgebouwd. Zou een hypocriete rotstreek zijn om 't nu weer af te pakken. Toen wilde niemand die lijn, nu is 't ineens zo belangrijk?

Laatst bewerkt door brun op 06-07-2017 15:29
 

06-07-2017 16:01:15
broek53
broek53
De locale overheden hebben niets cadeau gedaan, want die gaan daar niet over. Het cadeau kwam dus van de NS en later van Prorail (en daarmee in zekere zin van de centrale overheid). Wat de casus nog een stuk ingewikkelder maakt, is dat de locale (provinciale) overheid nu iets wil met railvervoer op een lijn die niet van ProRail is - maar het wel zal moeten worden als er openbaar railvervoer op bedreven moet worden.

Maar dat enigszins terzijde.
 

06-07-2017 16:08:59
Klaasje
Klaasje
Er zijn drie manieren om het spoorvervoer over die lijn te regelen. De eerste is de hoofdspooroplossing wat betekent dat ProRail het beheer overneemt. Dat levert in combinatie met de STAR dezelfde problemen op als die de ZLSM nu ondervindt tussen Schin op Geul en Valkenburg.

De andere twee opties, lokaalspoor en bijzonder spoor leveren op dat ProRail het beheer sowieso niet gaat overnemen en dat de provincie dat zou moeten doen. Ik kan mij goed voorstellen dat de provincie daar niet voor verantwoordelijk wil zijn aangezien ze dan de veiligheid en het onderhoud van die lijn moeten regelen. Dat is echter wel een oplossing waarin iets eenvoudigs voor de STAR geregeld kan worden.

Om een lang verhaal kort te maken lijkt het het handigst als de STAR verdwijnt van de lijn. Wegjagen gaat niet. De Hoofdspooroplossing is een sterfhuisconstructie dus dan blijft uitkopen of de lijn naar Gieten over.
 

06-07-2017 16:18:56
zeurkous
zeurkous
Wat belet de STAR om Arriva toe te laten op haar spoorlijn?


Friggin' Machines!
 

06-07-2017 16:21:32
sjoerd
sjoerd
Ik wil niet zeuren, maar dat is hierboven al enkele keren uitgelegd.  

06-07-2017 16:30:03
zeurkous
zeurkous
Dan snap ik die uitleg niet.

Ik ben een paar keer met de STAR meegereden. Het ging naar moderne
maatstaven sloom en de beveiling was wat omslachtig. Maar is het
niet het allerbelangrijkste, dat de trein ueberhaupt rijdt? Daarna
kun je nog altijd nog kijken hoe je e.e.a kunt versnellen.

(Het was wel heel leuk, daar trouwens niet van.)


Friggin' Machines!
 

06-07-2017 17:42:50
brun
brun
Ja, duh, 't is een museumlijn.

De vraag moet eerder omgekeerd zijn - waarom willen ze nu na ruim 60 jaar ineens zo dringend, dringend weer een personentrein naar Stadskanaal?

Zelfs in de jaren dat niemand daar een auto had, was het een vrij onbeduidende verbinding. En sorry, maar ik ken 't gebied nog steeds goed - zó veel is er sindsdien niet veranderd. Stadskanaal is een heel, heel langgerekte en breed gespreide gemeente, waar echt niet veel mensen wonen en waar ook echt niet veel mensen op de trein naar Groningen zullen stappen. Het is anders dan Veendam, dat een vrij duidelijke kern heeft.

Als er geen lijn meer zou liggen, zou niemand erover piekeren om 'm aan te leggen. Maar omdat er toevallig nog een stuk museumspoor ligt, komen er nu de wildste plannen.

Het is een oplossing voor een niet-bestaand probleem.
 

06-07-2017 17:50:38
zeurkous
zeurkous
Het is op de lange termijn ook alleen zinvol als het hele zaakje later
wordt doorgetrokken naar Emn.

Maar er is ook een andere, meer psychologische, reden. Het is een fout
geweest om de lijn te sluiten en dat wil men nu herstellen. Mijn zegen
hebben ze. Maar dan niet ten koste van de STAR (wat m.i. dus helemaal
niet hoeft), en met vooruitzicht op verlenging naar Emn.

Bovendien neem ik aan dat er een beetje meer geld vrij is gekomen, nu
opwaarderingen op Zb - Nsch voorlopig maar een zeer beperkt nut hebben.


Friggin' Machines!
 

06-07-2017 22:38:17
timtrein
timtrein
Quote
zeurkous (do 06 jul 2017 16:18:56 https://www.somda.nl/forum/12814/p620085/): Wat belet de STAR om Arriva toe te laten op haar spoorlijn?
Volgens mij niets. Echter rij je dan met 30 a 40 km/h met bijbehorende regelgeving. En dat is niet aantrekkelijk voor de provincie natuurlijk.

Quote
brun (do 06 jul 2017 17:42:50 https://www.somda.nl/forum/12814/p620095/):De vraag moet eerder omgekeerd zijn - waarom willen ze nu na ruim 60 jaar ineens zo dringend, dringend weer een personentrein naar Stadskanaal?
Iets met RSP-gelden?

Laatst bewerkt door timtrein op 06-07-2017 22:39
 

07-07-2017 10:55:19
lfblaauw
lfblaauw
Quote
zeurkous (do 06 jul 2017 17:50:38 https://www.somda.nl/forum/12814/p620097/): Het is op de lange termijn ook alleen zinvol als het hele zaakje later
wordt doorgetrokken naar Emn.



En dat gaat niet gebeuren. Gedeputeerde Staten van de provincie Drenthe hebben besloten om geen nader onderzoek meer te doen naar een spoorverbinding op de relatie Emmen-Groningen. Ze verkiezen de aanpak van de weg N34 boven een spoorverbinding.

Zie: https://www.provincie.drenthe.nl/actueel/gs-besluiten/@124319/gs-besluitenlijst-13/
 

07-07-2017 12:59:12
Klaasje
Klaasje
Een treindienst Emmen-Stadskanaal-Veendam-Groningen zal trager zijn dan de huidige busverbinding over de N34. Als een tracé via de N34 afvalt komt er geen treinverbinding Emmen-Groningen.  

09-07-2017 15:22:17
Henk1619
Henk1619
Quote
timtrein (do 06 jul 2017 22:38:17 https://www.somda.nl/forum/12814/p620122/):
Quote
zeurkous (do 06 jul 2017 16:18:56 https://www.somda.nl/forum/12814/p620085/): Wat belet de STAR om Arriva toe te laten op haar spoorlijn?
Volgens mij niets. Echter rij je dan met 30 a 40 km/h met bijbehorende regelgeving. En dat is niet aantrekkelijk voor de provincie natuurlijk.


30 km/h maar er is wel een ontheffing aan te vragen om de maximum snelheid te verhogen. Probleem daarmee is alleen dat er ook aanvullende eisen gesteld kunnen gaan worden. Als de STAR daarmee alsnog aan allerlei regeltjes moet gaan voldoen waaraan het nu zegt niet te kunnen voldoen dan ben je niets opgeschoten.
 

09-07-2017 15:29:44
Henk1619
Henk1619
Quote
Klaasje (do 06 jul 2017 16:08:59 https://www.somda.nl/forum/12814/p620084/): De andere twee opties, lokaalspoor en bijzonder spoor leveren op dat ProRail het beheer sowieso niet gaat overnemen en dat de provincie dat zou moeten doen. Ik kan mij goed voorstellen dat de provincie daar niet voor verantwoordelijk wil zijn aangezien ze dan de veiligheid en het onderhoud van die lijn moeten regelen. Dat is echter wel een oplossing waarin iets eenvoudigs voor de STAR geregeld kan worden.


Museumlijnen vallen nu al onder bijzonder spoor dus die optie zal voor de provincie geen nieuwe taken opleveren.
 

09-07-2017 15:52:22
Henk1619
Henk1619
Quote
broek53 (do 06 jul 2017 16:01:15 https://www.somda.nl/forum/12814/p620083/): Wat de casus nog een stuk ingewikkelder maakt, is dat de locale (provinciale) overheid nu iets wil met railvervoer op een lijn die niet van ProRail is - maar het wel zal moeten worden als er openbaar railvervoer op bedreven moet worden.


Waarom zou een spoorlijn moeten worden overgenomen door Prorail als er een OV verbinding overheen rijdt?
 

09-07-2017 21:22:24
timtrein
timtrein
Dat hoeft niet, maar dan moet je wel een andere partij vinden die het wél wil.  

10-07-2017 10:10:48
Klaasje
Klaasje
Quote
Henk1619 (zo 09 jul 2017 15:29:44 https://www.somda.nl/forum/12814/p620266/):
Quote
Klaasje (do 06 jul 2017 16:08:59 https://www.somda.nl/forum/12814/p620084/): De andere twee opties, lokaalspoor en bijzonder spoor leveren op dat ProRail het beheer sowieso niet gaat overnemen en dat de provincie dat zou moeten doen. Ik kan mij goed voorstellen dat de provincie daar niet voor verantwoordelijk wil zijn aangezien ze dan de veiligheid en het onderhoud van die lijn moeten regelen. Dat is echter wel een oplossing waarin iets eenvoudigs voor de STAR geregeld kan worden.


Museumlijnen vallen nu al onder bijzonder spoor dus die optie zal voor de provincie geen nieuwe taken opleveren.

Als de doorgetrokken Arrivatrein 40 km/h rijdt en bij iedere overweg stopt dan is er inderdaad niets aan de hand. Als je echter wel sneller wilt rijden en niet bij iedere overweg wil stilstaan moet er een flink veiligheidsdossier worden opgebouwd wat de STAR natuurlijk boven de pet gaat en waar de provincie geen zin in heeft.
 

10-07-2017 13:11:28
MasterE
MasterE
Max 30 km/h op een bijzondere spoorweg.


Mcn Asd
 

10-07-2017 21:35:43
timtrein
timtrein
Stadskanaal - Veendam (cq. de STAR) heeft ontheffing voor 40 km/h.  

10-07-2017 21:57:07
Berk24
Berk24
Quote
Klaasje (vr 07 jul 2017 12:59:12 https://www.somda.nl/forum/12814/p620154/): Een treindienst Emmen-Stadskanaal-Veendam-Groningen zal trager zijn dan de huidige busverbinding over de N34. Als een tracé via de N34 afvalt komt er geen treinverbinding Emmen-Groningen.

Dan snap ik sowieso niet waarom er dan nog onderzoek is naar de spoorlijn Stadskanaal-Emmen. Verbinding kost meer dan het oplevert en de huidige busverbinding voldoet prima.
 

10-07-2017 22:22:43
Henk1619
Henk1619
Quote
Klaasje (ma 10 jul 2017 10:10:48 https://www.somda.nl/forum/12814/p620307/):
Als de doorgetrokken Arrivatrein 40 km/h rijdt en bij iedere overweg stopt dan is er inderdaad niets aan de hand. Als je echter wel sneller wilt rijden en niet bij iedere overweg wil stilstaan moet er een flink veiligheidsdossier worden opgebouwd wat de STAR natuurlijk boven de pet gaat en waar de provincie geen zin in heeft.


Het lijkt me zwaar overdreven om een flink veiligheidsdossier op te bouwen als je niet bij iedere overweg wilt stoppen. Als je een gerespecteerde aannemer een standaard ahob laat aanleggen en onderhouden ben je wel voldoende ingedekt. Met die 70 miljoen van de provincie kun je overigens met gemak alle overwegen ongelijkvloers maken.

Voor sneller rijden dan 40 km/h is geen enkele noodzaak. De keertijd in Vdm is nu 10 minuten en dat is onvoldoende voor een ritje Skn. Tenzij je 250 km/h had willen gaan rijden natuurlijk.

Tot Vdm heb je een halfuursdienst dus in 40 minuten op en neer naar Skn (met snelheidsverhoging tot 80 km/h) zou kunnen maar is vrij zinloos aangezien er tot Vdm een deel van de dag een halfuursdienst rijdt. Dan krijg je dus in het halve uur dat de trein eindigt in Vdm een overdreven lange keertijd.

Bijft over om in een uur een slagje Vdm-Skn te maken en dat zou met 40 km/h gewoon moeten kunnen.
 

10-07-2017 22:28:33
timtrein
timtrein
Volgens mij is er sprake van het opzetten van een halfuursdienst naar Skn, in elk geval in de brede spits (dat is tegenwoordig bijna de hele dag dus).
Rijtijd is begroot op 17 minuten bij een snelheid van ik meen 100 km/h. Dat is dus een keurige 6 minuten keertijd in Skn (HS). Alles op basis van het plan uit pakweg 2012, dat wel. Of er concretere danwel actuelere info is, is mij niet bekend.
Boog Bareveld is overigens ooit gebouwd voor 60 km/h dus daar moet heden ten dage toch wel 80 van te maken zijn?
 

10-07-2017 22:36:38
dennistd
dennistd
Dat betekent wel dat er onderweg gekruist zou moeten worden, iets ten zuiden van Wildervank als ik het goed uitreken.

Laatst bewerkt door dennistd op 10-07-2017 22:36
 

10-07-2017 23:05:20
Henk1619
Henk1619
17+17+6=40 maar bij een halfuursdienst heb je max 30 minuten voordat de volgende de lijn op gaat. Dat wordt inderdaad kruisen onderweg als die 17 minuten klopt. Bij 100 km/h zou het enkele reis ook in 12 minuten moeten kunnen en tel er nog iets bij voor de boog bij Bareveld. Als je Skn met plaatsen van vergelijkbare afmetingen vergelijkt dan zitten er gemiddeld 20 personen in een trein bij een halfuursdienst. En dat lijkt me al een utopie aangezien de enige zinnige bestemming Gn is. Zuidwaarts ga je niet zo'n omweg maken. Een uursdienst lijkt me voor Skn al een luxe.

Bij een halfuursdienst moet je of de lijn grotendeels gaan verdubbelen of de STAR moet ook met 100 km/h over de lijn gaan raggen.
 

10-07-2017 23:09:46
sjoerd
sjoerd
In die zin is Gasselternijveen - Stadskanaal interessanter: daar lag ooit al dubbelspoor: het enige stuk van de NOLS. Maar Wildervank kende toen ook een station met twee perronsporen. Stoppen we toch nog eens?

Laatst bewerkt door sjoerd op 10-07-2017 23:12
 

11-07-2017 00:35:09
thom
thom
Quote
Klaasje (ma 10 jul 2017 10:10:48 https://www.somda.nl/forum/12814/p620307/):
Als de doorgetrokken Arrivatrein 40 km/h rijdt en bij iedere overweg stopt dan is er inderdaad niets aan de hand. Als je echter wel sneller wilt rijden en niet bij iedere overweg wil stilstaan moet er een flink veiligheidsdossier worden opgebouwd wat de STAR natuurlijk boven de pet gaat en waar de provincie geen zin in heeft.

Genoeg museum spoorlijnen waar gewoon automatisch bediende overweginstallatie's staan hoor
 

11-07-2017 18:57:03
timtrein
timtrein
Langs de STAR-lijn staat de eerste ook al.  

18-10-2017 18:23:29
dvdhoven
dvdhoven
Gedeputeerde Fleur Gräper heeft een fantastisch idee
Op de rijdagen van de Star, rijdt Arriva met de bus ipv de trein.
Hoe simpel kan het zijn? %08%
http://www.dvhn.nl/groningen/Als-Arriva-trein-binnen-houdt-kan-STAR-museumtrein-rijden-22587730.html


Dick van den Hoven
 

18-10-2017 21:46:58
broek53
broek53
Voor al die door de spoorwegveiligheidsjihad opgeroepen non-problemen qua medegebruik is dit een simpele en handige oplossing. je zou op de rijdagen van de STAR dan wel de beveiliging op een of andere manier "uit" moeten kunnen zetten, maar dat moet wel te ontwerpen zijn.

Overigens denk ik dat als er op de Hoekse Lijn samengebruik te regelen is tussen de metro enerzijds en goederentreinen die de facto onbeveiligd rijden, dat het dan op deze lijn ook zou moeten kunnen.
 

19-10-2017 00:52:29
thom
thom
Ik vrees alleen dat de STAR hiermee wel aardig wat inlevert, want genoeg ritten, vaak in een bepaald kader, vallen natuurlijk niet op de zondagen...  

19-10-2017 07:50:05
Erikvd12
Erikvd12
Of gewoon eens kijken of ze het lijntje naar Musselkanaal verder kunnen uitbreiden(tracé is grotendeels nog aanwezig, de N366 zou een probleem kunnen zijn.)

Laatst bewerkt door Erikvd12 op 19-10-2017 07:50
 

19-10-2017 07:59:03
martijn
martijn
Na Musselkanaal bedoel je dan he