ICE of TGV eerste klas
Forum: Algemeen - Buitenlands spoor
17-12-2012 13:34:05
Handy
Handy
Wat raden jullie mij aan om te doen tussen Duitsland/Basel de ICE of de TGV naar Parijs toe? ik heb totaal geen ervaring met deze treinen, wel dat ICE eerste klas erg comfortabel is.  

17-12-2012 14:40:21
R1-2010
R1-2010
Ik ga er vanuit dat je van Nederland naar Basel toe gaat. Vanaf Nederland heb je een rechtstreekse ICE naar Basel. Als je via Frankrijk gaat zul je altijd in Parijs van Gare du Nord naar Gare de Lyon moeten reizen. Vanaf Rotterdam is het via Parijs wel sneller als je niet de rechtstreekse ICE vanuit Ut neemt.

Qua comfort maakt het in de 1e klas niet zoveel uit is mijn eigen ervaring.

Laatst bewerkt door R1-2010 op 17-12-2012 14:41
 

17-12-2012 14:45:56
jorgo
jorgo
Ik meen althans dat de ICE eerste klasse itt de tweede klasse niet vergeven is van de Wandfensterplätze. Maar hoe zit het bij die TGV's?

Laatst bewerkt door jorgo op 17-12-2012 14:46
 

17-12-2012 15:01:13
cuneo56
cuneo56
TGV heeft in 1e klas geen "wandraam" plaatsen en de beide types hebben ieder hun voordelen. ICE 1e klas Lederen stoelen en TGV stoffen stoelen.
ICE kun je in het restaurant ook zitten om wat te eten, TGV alleen staan/afhalen.
En in de dubbeldek TGV's die steeds meer op die route worden ingezet vanaf Paris is het toilet op het bovendek wel heel erg klein en als je langer dan 1,90 bent moet je soms om je hoofd denken.
 


17-12-2012 15:32:28
maurits
maurits
Als je de mogelijkheid hebt om 1e klas te reizen, zou ik absoluut voor de combinatie Thalys+TGV via Parijs gaan.

De eerste klas in de ICE is op zich wel goed, maar je hebt er vrijwel niks extra's dan een wat comfortabelere stoel, beenruimte en extra rust. Daarnaast vind ik die kunstleren stoelen in de ICE-3 niet echt prettig, je zakt nogal snel onderuit. Daarnaast heeft de ICE nogal beroerde loopeigenschappen, zeker op klassiek spoor.

In de Thalys heb je in de 1e klas echte comfortabele stoffen stoelen die elektrisch versteld kunnen worden, daarnaast is in de eerste klas het volgende inbegrepen:
- Gratis kranten/tijdschriften.
- Gratis draadloos internet.
- Tussen Nederland en Antwerpen een drankje met broodje/kleine snack.
- Tussen Brussel en Parijs een drankje met een uitgebreide koude maaltijd.

In Parijs is de transfer van Gare du Nord naar het Gare de Lyon probleemloos te doen met RER D (duur circa 30 minuten) of met bus 65 (duur circa 45 minuten).

In de aansluitende TGV Lyria van Parijs naar Basel is in de eerste klas ook een maaltijd en drankje inbegrepen.

Laatst bewerkt door maurits op 17-12-2012 21:04


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

17-12-2012 15:43:04
cuneo56
cuneo56
Waarbij de aantekening dat ( in ieder geval in de Thalys) de stoelen op luchtdruk verstelbaar zijn.  

17-12-2012 15:59:51
sjoerd
sjoerd
En hoe zit het met de reisduur?  

17-12-2012 16:05:49
dennistd
dennistd
Amsterdam-Basel is rechtstreeks met de ICE 6:43 (ICE 105), met Thalys 9328 en TGV 9215 kost het 8:07 (met 70 minuten overstaptijd tussen Gare du Nord en Gare de Lyon)  

17-12-2012 16:10:04
R1-2010
R1-2010
Overigens heeft die rechtstreekse ICE geen restauratie maar alleen een bistro. In de 1e klas heb je wel am Platz service, maar de keus is wel beperkt. Een uitgebreidere maaltijd halen in de bistro kan natuurlijk altijd, maar de keus in de Bistro is niet zo uitgebreid als in een Bord Restaurant.

Als het kan zou ik gewoon heen per ICE en terug per TGV gaan, heb je ze allebei gehad
 

17-12-2012 16:21:12
5431
5431
Tijdens mijn laatste bezoek aan de bistro van de ICE3 lag de restaurantkaart op tafel, ik weet niet of dat standaard is. Een echt restaurant is er zeker in de SBB Eurocity die van Hamburg via Düsseldorf-Köln en de oude Rijnroute naar Zwitserland rijdt.

Laatst bewerkt door 5431 op 17-12-2012 16:24
 

17-12-2012 16:34:17
maurits
maurits
De restauratie in de ICE-3 is een lachertje, 12 stoeltjes ergens weggestopt in een donker en tochtig hoekje. Meestal zijn die plaatsen bezet door mensen die op een laptop zitten te werken en een uur over één kopje koffie doen.

Wat dat betreft is het contrast met de Berlijn-IC, EuroCity Hamburg-Chur, ICE-1 of ICE-2 erg groot, die hebben wel een volledig restauratierijtuig met voldoende zitplaatsen (waarbij de Berlijn-IC dan een beperkt assortiment voert).

Maar heen met de ICE en terug met de TGV is ook een leuke optie, je kunt beide treinen dan goed vergelijken.


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

17-12-2012 17:51:39
Pim530
Pim530
Voert de IC Berlijn tegenwoordig nog een beperkt assortiment? Men stond er het laatst wel met twee man in, namelijk.  

17-12-2012 18:01:51
maurits
maurits
OK, dan zou dat gewijzigd zijn. Laatste keer dat ik het BordRestaurant bezocht heb (9 december) lag de Bistrokaart op tafel waarop met een pen "Selbstbedienung" geschreven was. Je bestelling diende je aan de andere zijde van de keuken af te halen, daarna kon je het wel gewoon opeten in het restauratiegedeelte. Er was ook maar 1 personeelslid aanwezig.


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

17-12-2012 18:53:48
R1-2010
R1-2010
Quote
5431 (ma 17 dec 2012 16:21:12 https://www.somda.nl/forum/12802/p425942/): Tijdens mijn laatste bezoek aan de bistro van de ICE3 lag de restaurantkaart op tafel, ik weet niet of dat standaard is. Een echt restaurant is er zeker in de SBB Eurocity die van Hamburg via Düsseldorf-Köln en de oude Rijnroute naar Zwitserland rijdt.
Ja, die heb ik regelmatig bezocht, met SBB restauratie inderdaad. Langs de Rijn van je diner genieten, da's pas treinreizen. Maar de ICE is toch een tikkeltje sneller naar Frankfurt
 

17-12-2012 19:12:43
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Quote
maurits (ma 17 dec 2012 15:32:28 https://www.somda.nl/forum/12802/p425931/): Als je de mogelijkheid hebt om 1e klas te reizen, zou ik absoluut voor de combinatie Thalys+TGV via Parijs gaan.

De eerste klas in de ICE is op zich wel goed, maar je hebt er vrijwel niks extra's dan een wat comfortabelere stoel, beenruimte en extra rust. Daarnaast vind ik die kunstleren stoelen in de ICE-3 niet echt prettig, je zakt nogal snel onderuit. Daarnaast heeft de ICE nogal beroerde loopeigenschappen, zeker op klassiek spoor.

In de Thalys heb je in de 1e klas echte comfortabele stoffen stoelen die elektrisch versteld kunnen worden, daarnaast is in de eerste klas het volgende inbegrepen:
- Gratis kranten/tijdschriften.
- Gratis draadloos internet.
- Tussen Nederland en Antwerpen een drankje met broodje/kleine snack.
- Tussen Brussel en Parijs een drankje met een uitgebreide koude maaltijd.

In Parijs is de transfer van Gare du Nord naar het Gare de Lyon probleemloos te doen met RER B (duur circa 30 minuten) of met bus 65 (duur circa 45 minuten).

In de aansluitende TGV Lyria van Parijs naar Basel is in de eerste klas ook een maaltijd en drankje inbegrepen.


kleine mierenneukerij: volgens mij is het RER D die een directe verbinding vormt tussen Gare du Nord en Gare de Lyon, met B moet je overstappen
 

17-12-2012 19:49:05
Handy
Handy
Ik heb nu een overstap per metro tussen Paris Montparnasse en Paris Est savonds laat. Maar de planning die k nu heb is als volgt.

Basel - Gare de Lyon en van Gare de Lyon lopend naar Gare d'Austerlitzmeer kan het zelfs kruipend doen want heb een ruime overstap gepland. van 13:37 aankomst tot 18:08 vertrek dus ga mooi wat foto's schieten op het station. Vanuit daar ga ik per nachttrein naar Madrid, en AVE Madrid - Alicante - Malaga - Lisbon - Porto - Hendaye - Parijs. Vandaar.
 

17-12-2012 21:05:40
maurits
maurits
Quote
SleutelMan (ma 17 dec 2012 19:12:43 https://www.somda.nl/forum/12802/p425971/): kleine mierenneukerij: volgens mij is het RER D die een directe verbinding vormt tussen Gare du Nord en Gare de Lyon, met B moet je overstappen


Je hebt helemaal gelijk, het is RER D, ik heb het even aangepast. Zal wel liggen aan dat flesje wijn wat ik in de eerste klas van de Thalys heb gedronken

Met RER D moet je overigens (met name in de daluren) nog even goed opletten, sommige treinen eindigen/beginnen in Chatelet Les Halles, dan moet je alsnog weer overstappen op RER B.

Laatst bewerkt door maurits op 17-12-2012 21:13


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

17-12-2012 21:12:27
maurits
maurits
Quote
Handy (ma 17 dec 2012 19:49:05 https://www.somda.nl/forum/12802/p425975/):
Basel - Gare de Lyon en van Gare de Lyon lopend naar Gare d'Austerlitzmeer kan het zelfs kruipend doen want heb een ruime overstap gepland. van 13:37 aankomst tot 18:08 vertrek dus ga mooi wat foto's schieten op het station. Vanuit daar ga ik per nachttrein naar Madrid, en AVE Madrid - Alicante - Malaga - Lisbon - Porto - Hendaye - Parijs. Vandaar.


Leuke planning, hou er wel rekening mee dat met name de stationshal van Gare de Austerlitz momenteel één grote bouwput is. Verderop de perrons is men (nog) niet bezig, daar zul je dus weinig last hebben van de werkzaamheden.

Welke accommodatie heb je in de nachttrein naar Madrid geboekt? Bij gebruik van een double/single met wastafel (Preferente) is het ontbijt in het restauratierijtuig inbegrepen. Als je een coupé met douche en WC (Gran Class) hebt, dan krijg is zelfs een driegangendiner met drankjes in de restauratie inbegrepen, erg prijzig, maar wel een hele mooie ervaring. Dit geldt overigens ook voor de nachttrein Lissabon-Porto.

In de AVE binnen Spanje zijn daarnaast in de Preferente/Club-klasse ook drankjes/maaltijden inbegrepen. Spanje is een indrukwekkend land qua hogesnelheidstreinen.

Laatst bewerkt door maurits op 17-12-2012 21:13


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

17-12-2012 21:18:31
Handy
Handy
Ik moet de AVE nog boeken en heb geen nachttrein ik neem een stoptreintje van Lissabon naar de Franse Grens ik reis eerste klasdus wel redelijk comforttabel in de EN's en de CNL's reis ik het liefste goedkoop. Maar goed ik heb 400 euro wat ik meeneem twee weken lang kan oprekken tot 700 euro,  

17-12-2012 22:18:54
AlexNL
AlexNL
Quote
Handy (ma 17 dec 2012 21:18:31 https://www.somda.nl/forum/12802/p426002/): ik neem een stoptreintje van Lissabon naar de Franse Grens


Dan ben je een aardige tijd onderweg %02%
 

17-12-2012 22:53:43
Handy
Handy
14 uur en nog iets maar goed je ziet nog eens wat.  

17-12-2012 23:31:38
Frontier
Frontier
Quote
maurits (ma 17 dec 2012 15:32:28 https://www.somda.nl/forum/12802/p425931/): - Tussen Nederland en Antwerpen een drankje met broodje/kleine snack.
- Tussen Brussel en Parijs een drankje met een uitgebreide koude maaltijd.

Hmm, en de warme maaltijden? Op de site van de Thalys staan namelijk ook diverse warme maaltijden (althans, ik ga er vanuit dat men dingen als geroosterde zalmfilet en rijst warm serveert %08%).
 

18-12-2012 20:38:09
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Quote
maurits (ma 17 dec 2012 21:05:40 https://www.somda.nl/forum/12802/p425994/):
Quote
SleutelMan (ma 17 dec 2012 19:12:43 https://www.somda.nl/forum/12802/p425971/): kleine mierenneukerij: volgens mij is het RER D die een directe verbinding vormt tussen Gare du Nord en Gare de Lyon, met B moet je overstappen


Je hebt helemaal gelijk, het is RER D, ik heb het even aangepast. Zal wel liggen aan dat flesje wijn wat ik in de eerste klas van de Thalys heb gedronken

Met RER D moet je overigens (met name in de daluren) nog even goed opletten, sommige treinen eindigen/beginnen in Chatelet Les Halles, dan moet je alsnog weer overstappen op RER B.


of bij werkzaamheden begint/eindigt de boel ook nog wel eens in Chatelet Les Halles (in het weekend) waarbij de aankondigen summier zijn, en uiteraard in het Frans. Goed opletten dus.