ICE Roedby - Puttgarden
Forum: Algemeen - Buitenlands spoor
14-12-2012 11:34:55
Handy
Handy
Mag je op dit traject uit de IC tijdens de oversteek of mag dit niet?  

14-12-2012 11:38:47
sik214
sik214
Dat moest ik zelfs tijdens mijn reis in juni 2012. Erg gaaf overigens met de ICE aan boord. Oa foto's gemaakt van de trein tussen de vrachtwagens!  

14-12-2012 11:40:59
kniesoor
kniesoor
Dat moet inderdaad ja.  

14-12-2012 11:41:46
jacokran
jacokran
De trein wordt geparkeerd op het vrachtwagen dek, vervolgens moet je de trein uit. Voor het aanmeren komt er vervolgens een omroepberiocht dat je weer in de trein moet gaan zitten. De oversteek duurt niet heel lang, een half uurtje ofzo.  


14-12-2012 11:46:44
maurits
maurits
Is inderdaad een erg leuke reis, apart om met een trein een veerboot op te rijden. Overigens was het enkele jaren geleden nog prettiger toen de Deense IC3-stellen deze treinen reden, die zijn een stuk comfortabeler dan de ICE-TD's.

De nachttrein Berlijn-Malmö gaat tussen Sassnitz en Trelleborg op de boot mee, ook erg leuk (vooral van Malmö naar Berlijn, omdat je dan op een christelijke tijd aan boord gaat). Het is nog niet bekend of deze trein in 2013 blijft rijden.


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

14-12-2012 11:57:26
gvttreinen
gvttreinen
Is dat tegenwoordig niet Mukran?

Idd tijdens de oversteek mag (moet?) je de trein verlaten, vroeger met de nachttrein`'Alfred Nobel' Stockholm - Hamburg lekker doorgeslapen bij beide overtochten (Helsingborg - Helsingör, Rødby - Puttgarden)..gelukkig hoefde we toen de trein niet uit.
 

14-12-2012 13:52:17
reisthijs
reisthijs
Quote
maurits (vr 14 dec 2012 11:46:44 https://www.somda.nl/forum/12782/p425285/): Overigens was het enkele jaren geleden nog prettiger toen de Deense IC3-stellen deze treinen reden, die zijn een stuk comfortabeler dan de ICE-TD's.
Het is nog steeds mogelijk deze reis te maken met een IC3, er is nu nog één treinpaar (30/31) per dag dat niet als ICE maar als EC rijdt.
 

14-12-2012 14:16:00
john2
john2
Quote
jacokran (vr 14 dec 2012 11:41:46 https://www.somda.nl/forum/12782/p425281/): De trein wordt geparkeerd op het vrachtwagen dek, vervolgens moet je de trein uit. Voor het aanmeren komt er vervolgens een omroepberiocht dat je weer in de trein moet gaan zitten. De oversteek duurt niet heel lang, een half uurtje ofzo.

Dat uit de trein moeten op de betreffende veerboot. Heeft dit met de veiligheid temaken, ook al duurt de oversteek een half uur?
 

14-12-2012 14:50:21
kniesoor
kniesoor
Quote
gvttreinen (vr 14 dec 2012 11:57:26 https://www.somda.nl/forum/12782/p425288/): Is dat tegenwoordig niet Mukran?



Ik geloof dat Mukran een deel van Sassnitz is. In Sassnitz is in ieder geval geen aansluiting naar een haven/kade.
 

14-12-2012 15:26:59
maurits
maurits
Quote
gvttreinen (vr 14 dec 2012 11:57:26 https://www.somda.nl/forum/12782/p425288/):
Idd tijdens de oversteek mag (moet?) je de trein verlaten, vroeger met de nachttrein`'Alfred Nobel' Stockholm - Hamburg lekker doorgeslapen bij beide overtochten (Helsingborg - Helsingör, Rødby - Puttgarden)..gelukkig hoefde we toen de trein niet uit.


De nachttrein wordt aan één kant met de vouwbalg vastgemaakt aan een nooduitgang (dat is niks anders dan een vouwbalg die aan de wand gemonteerd is met een deur aansluitend op een trap naar de bovenste dekken), op die manier kun je vanuit het rijtuig direct wegvluchten naar boven en 's nachts dus lekker doorslapen.


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

14-12-2012 16:14:32
rjz222
rjz222
Quote
john2 (vr 14 dec 2012 14:16:00 https://www.somda.nl/forum/12782/p425318/):
Quote
jacokran (vr 14 dec 2012 11:41:46 https://www.somda.nl/forum/12782/p425281/): De trein wordt geparkeerd op het vrachtwagen dek, vervolgens moet je de trein uit. Voor het aanmeren komt er vervolgens een omroepberiocht dat je weer in de trein moet gaan zitten. De oversteek duurt niet heel lang, een half uurtje ofzo.

Dat uit de trein moeten op de betreffende veerboot. Heeft dit met de veiligheid temaken, ook al duurt de oversteek een half uur?

Het is iets langer dan een half uur, maar het heeft idd met de veiligheid te maken. De boot vaart door een redelijk berucht stuk zee (het Skagerak is erger, maar de femer belt kan het ook behoorlijk spoken), waardoor de auto- en vrachtwagendekken volledig ontruimd worden voor vertrek (de reis is ongeveer 3 kwartier, maar duurt wegens deze procedure effectief bijna 1,5 uur).


Mijn website: http://www.treinenwereld.eu
 

15-12-2012 17:29:19
dlm4yjp
dlm4yjp
De reden 3 voor het verlaten zijn:
-Dat de cargoruimtes zogeheten "flooddecks" zijn:
In geval van nood kan een gedeelte als verloren worden beschouwd en volgepompt worden met water om het balans van het schip weer in orde te krijgen.

Bijvoorbeeld: Als er bij de boeg een lek word geslagen, dan zal, indien het dermate erg is, een flooddeck op de steven volgelopen laten worden.

-De andere reden is het grote brandgevaar (niet vergeten, een volgeladen vrachtruim bevat duizenden liters aan brandstof!).
Bij een brand word dek volledig afgesloten om een eventuele brand in te dammen tot een klein gebied.

-De laatste is de meest logische en vaakst voorkomend: bij hevige golfslag kan lading losbreken, het risico dat je tussen 2 voertuigen gesandwiched word is aanzienlijk groot.


Overigens nog een opmerking: de veerverbinding word over een paar jaar opgedoekt, men is bezig met een project om een tunnel te gaan bouwen. %05%


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

15-12-2012 17:35:12
rolandrail
rolandrail
Verwachte opening pas in 2021, dat is iets meer dan een paar jaar  

17-12-2012 13:32:59
Handy
Handy
Bedankt allen voor de informatie.  

17-12-2012 14:41:42
sik214
sik214
Quote
dlm4yjp (za 15 dec 2012 17:29:19 https://www.somda.nl/forum/12782/p425558/): De reden 3 voor het verlaten zijn:
-Dat de cargoruimtes zogeheten "flooddecks" zijn:
In geval van nood kan een gedeelte als verloren worden beschouwd en volgepompt worden met water om het balans van het schip weer in orde te krijgen.

Bijvoorbeeld: Als er bij de boeg een lek word geslagen, dan zal, indien het dermate erg is, een flooddeck op de steven volgelopen laten worden. %05%

De ICE staat aan boord bijna van boegdeur tot achterstevendeur, dus compartimenten zijn er op dat dek niet.


Quote
dlm4yjp (za 15 dec 2012 17:29:19 https://www.somda.nl/forum/12782/p425558/): -De andere reden is het grote brandgevaar (niet vergeten, een volgeladen vrachtruim bevat duizenden liters aan brandstof!).
Bij een brand word dek volledig afgesloten om een eventuele brand in te dammen tot een klein gebied.
%05%

Dat klinkt ook erg logisch, maar de chauffeurs van vrijwel alle vrachtwagens bleven tijdens de overtocht gewoon in de cabine! Misschien omdat een trein minder snel geevacueerd kan worden dan een vrachtwagen??


Quote
dlm4yjp (za 15 dec 2012 17:29:19 https://www.somda.nl/forum/12782/p425558/):
-De laatste is de meest logische en vaakst voorkomend: bij hevige golfslag kan lading losbreken, het risico dat je tussen 2 voertuigen gesandwiched word is aanzienlijk groot.
%05%

Lijkt me ook erg aannemelijk, maar vanaf een stuk voor de haven mag je de trein alweer in. Komt dan toch een beetje vreemd over%03%
 

11-02-2013 15:25:44
leonidas
leonidas
Puntje een: het is veelal gemakkelijker om snel de deur van een vrachtwagen handmatig te openen dan te wachten op het moment, dat het duidelijk wordt, dat de gecentraliseerde deurbediening het nu wel of niet doet. De ramp in Zeebrugge met de Herald of Free Enterprise in 1986 liet zien, dat er in zulke gevallen weinig tijd is. Een defect aan het deursysteem of een stomme softwarefout kan in een trein met reizigers op het flood deck vervelende gevolgen hebben.
Puntje twee: is de vrachtwagenchauffeur niet verantwoordelijk voor truck en lading tijdens de rit en moet hij "op zijn post" blijven? Dus óók tijdens de overtocht aan boord van een veerboot?

Laatst bewerkt door leonidas op 11-02-2013 15:27
 

11-02-2013 18:30:33
henri1972
henri1972
Is trouwens iets van de laatste jaren dat je de trein uit moet. In de tijd dat D(1)237/D(1)236 Nord-West Expres nog reed mocht je gewoon in de trein blijven en zelfs blijven slapen.
Ook op de veerdienst Sassnitz-Trelleborg is dit het geval (rijdt die trein trouwens nog? Berlin-night Expres?
 

11-02-2013 19:05:30
rjz222
rjz222
Ik kan me zo voorstellen dat dit soort regelingen grotendeels zijn ingevoerd na de voornoemde ramp in Zeebrugge.


Mijn website: http://www.treinenwereld.eu
 

11-02-2013 21:48:31
henri1972
henri1972
Dat zou best eens kunnen, blijf ik het vreemd vinden dat je dus in een Deens veer eruit moet en als je van Duitsland naar Zweden vaart die niet hoeft.
(Zomer 2011 trouwens nog heerlijk geslapen aan boord van de Skandinavia-Night expres, werd wakker toen we de boot afreden!!)
 

11-02-2013 21:55:44
zugführer
zugführer
Las afgelopen week dat hij in de zomerperiode weer gaat rijden, de nachttrein over Sassnitz-Trelleborg. Is voor mij ook zomer 2011 geweest dat ik daar de nacht in heb doorgebracht