Reizen naar België in drgl 2013
Forum: Algemeen - Algemeen
29-11-2012 14:50:26
AlexNL
AlexNL
Het is makkelijk om de vinger naar Den Haag te wijzen ("wij wachten op hun goedkeuring") maar het zijn juist de vervoerders zélf die pas op het allerlaatste moment komen met een concept-samenwerkingsovereenkomst, en het zijn de vervoerders zélf die zich niet aan de afspraken (denk aan Den Haag - Breda - Brussel) houden.

Overigens, de NMa is begin oktober al gepord door de Maatschappij Voor Beter OV.
 

29-11-2012 15:15:22
nohab
nohab
Quote
maurits Het valt me wel op dat NS Hispeed totaal geen publicitaire druk uitoefent op de politiek om de problemen uit de wereld te krijgen.
Hispeed staat daar buiten en heeft bovendien geen enkel belang bij een verbinding Antwerpen-Breda dus ze houden wijs de kiezen op elkaar.
Quote
Als je de treinstellen en het personeel klaar hebt staan om op 9 december te starten, dan laat je dat als gezond bedrijf toch aan de hele wereld weten?
Dat doen ze toch ook?


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

29-11-2012 19:14:31
kleine_man
kleine_man
Quote
RoelZ1 (do 29 nov 2012 14:32:48 https://www.somda.nl/forum/12703/p421901/): Waarom neemt de meneer uit het NRC de Fyra voor een reis Den Bosch - Antwerpen? Met de 3600 en de stoptrein naar Antwerpen is hij maar 10 minuten langer onderweg dan vandaag en voor dezelfde prijs.


Simpel: De reisplanner kent deze verbinding niet.

Ook de prijzen van de "boemel" gaan omhoog.

De NS verdedigt zich trouwens door te stellen dat andere vervoerders ook de BNL kunnen aanbieden. Ze mogen dan geen reizigers binnen Nederland vervoeren. Er zal dus een apart tarief komen, want tariefsintegratie hebben we in Nederland nog niet gehoord.

Ooit was er een underground bandje uit Nijmegen. Hun hitje "'t moet nie gekker worden" begint steeds meer bewaarheid te worden.%04%


Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 

29-11-2012 19:15:39
kleine_man
kleine_man
Quote
maurits (do 29 nov 2012 14:36:07 https://www.somda.nl/forum/12703/p421903/): Zijn de politieke problemen (waarvoor overigens een oplossing klaar ligt) het enige obstakel, of zijn er nog andere problemen?

Het valt me wel op dat NS Hispeed totaal geen publicitaire druk uitoefent op de politiek om de problemen uit de wereld te krijgen. Als je de treinstellen en het personeel klaar hebt staan om op 9 december te starten, dan laat je dat als gezond bedrijf toch aan de hele wereld weten? Iedere dag dat de treinen na 9 december stilstaan kost bakken met geld en levert je ontzettend veel negatieve publiciteit op.

We zullen gaan zien in hoeverre de problemen een politieke of andere oorzaak hebben, nog 9 dagen te gaan en de waarheid zal wel boven tafel moeten komen....


Bliksemafleider, opvallendste kenmerk van een mooiweermanager

Laatst bewerkt door kleine_man op 29-11-2012 19:15


Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 


29-11-2012 19:17:10
dwem
dwem
Als zelfs De Volkskrant vandaag opent met de Fyra-kwestie, op een manier die je eerder verwacht van De Telegraaf (ander font, dat wel ) dan kan je toch zeggen dat de zaak in de publieke belangstelling staat.

Dirk
 

29-11-2012 19:23:48
bnv
bnv
Quote
maurits (do 29 nov 2012 13:59:04 https://www.somda.nl/forum/12703/p421892/): De informatie over de hoge prijzen kwam zelfs naar buiten doordat NMBS Europe dit per ongeluk publiceerde half oktober, sindsdien is de onrust echt ontstaan. Het zou me niks verbazen als NS Hispeed/NMBS de prijzen pas veel later wilden publiceren, met name NS heeft er wel een handje van om negatieve wijzigingen kort van tevoren te publiceren. Publicitair gezien is dat handig, de reizigers(organisaties) hebben dan erg weinig tijd om te protesteren.

Overigens is de verkoop voor de Fyra na 9 december nog steeds niet geopend, men verwacht morgenmiddag (30 november) aan het eind van de middag meer te kunnen melden. Ik kijk lichtelijk geamuseerd maar vooral verbijsterd toe naar wat er gaat gebeuren.....


Er heerst(e) altijd nog onzekerheid over het feit dat de Fyra wel zou starten vanaf 9 december. Dat vanwege het nog steeds ontbreken van de toestemming van de minister de dienst te mogen starten. Voorwaarde daarvoor was namelijk, zo ik begrepen heb, dat de Belgen in zouden stemmen met een (tussen)verbinding van Antwerpen naar Breda. Laatste tijd niets meer vernomen. Zou zij dat misschien vrijdagmiddag (30.11) alsnog doen en hoe dan? met of zonder de verbinding naar Breda.
Een echte Fyratriller is het zo langzamerhand.
 

29-11-2012 19:33:05
bnv
bnv
Vandaag opnieuw een stuk in de NRC en wel van deze Vlaamse meneer. Met wat andere argumenten dan ik ze tot nu toe gezien heb.

Bron: NRC donderdag 29 november 2012.

Vergeet de trein maar, neem liever de auto.

Het opheffen van de Beneluxtrein zal het viezere autoverkeer tussen Nederland en Vlaanderen aanwakkeren stelt Wilfried Vandaele


| pagina 18 - 19

Vrijdag reis ik keurig in het pak naar het koninklijk paleis op de Dam in Amsterdam voor de uitreiking van de Prijs der Nederlandse Letteren. Maandag is er in de Eerste Kamer in Den Haag een vergadering van de Interparlementaire Commissie van de Taalunie. Dat zullen meteen mijn laatste ritten zijn met de zogenaamde ‘Beneluxtrein’. Na 9 december 2012 zal die niet meer rijden als verbinding tussen Brussel en Amsterdam. Decennialang bracht de trein een keer per uur reizigers naar Brussel, Mechelen, Antwerpen, Roosendaal, Dordrecht, Rotterdam, Den Haag, Schiphol en Amsterdam. Na de afschaffing enige jaren geleden van de ‘Oostende-Roosendaal’, maakt het wegvallen van de Beneluxtrein het grensoverschrijdende personenverkeer opnieuw moeilijker. Dat heeft gevolgen voor de Nederlands-Vlaamse contacten op verschillende gebieden van de samenleving.

Beroepshalve ging en ga ik sinds 1984 geregeld de grens over. Bijna altijd met het openbaar vervoer. Voor de afschaffing van de Oostende-Roosendaal had ik om het half uur een vlotte verbinding. Straks, als ook de Beneluxtrein wegvalt, wordt het huilen met de pet op. Ofwel neem je de stoptrein, die één keer per uur van Antwerpen naar Roosendaal rijdt en tien keer stopt. Ofwel neem je de snelle Fyra. Die Fyra wordt ingezet op het traject Brussel, Antwerpen, Rotterdam, Schiphol, Amsterdam. Niet handig dus voor wie naar Roosendaal of Den Haag moet. Er zullen voorlopig tien Fyra’s per dag rijden. Dat betekent dat reizigers soms twee uur moeten wachten op de volgende trein. Wie de Fyra neemt, moet vooraf reserveren en moet niet rekenen op kortingen (bijvoorbeeld voor studenten). De tarieven liggen 30 tot 140 procent hoger dan voor de Beneluxtrein.

In een vorig leven zat ik mee aan tafel om overeenstemming te zoeken tussen de Nederlandse en Vlaamse natuur- en milieuverenigingen over het traject voor de Hoge Snelheidstrein. Het argument waarvoor die verenigingen toen gevoelig waren, was dat de snelle trein het vliegtuig- en autoverkeer zou terugdringen en dus goed was voor het milieu. Het opheffen van de Beneluxtrein zal dat alvast niet zijn. De verleiding wordt immers groot om toch maar de auto te nemen in de plaats van een trein waar je op voorhand voor moet reserveren, die niet frequent rijdt, niet stopt waar je zijn moet, en bovendien erg duur uitvalt.

Wij kunnen niet anders dan de afschaffing van de Beneluxtrein betreuren. Het is een nieuwe stap in de verschraling van het grensoverschrijdend openbaar vervoer tussen Nederland en Vlaanderen. Voor heel wat Nederlanders die met Vlaanderen samenwerken, of die in Vlaanderen werken, of voor toeristen, wordt het straks moeilijker en duurder om de grens over te geraken.

Een ‘gewone’ trein, die minimaal een keer per uur de grens over gaat tussen Antwerpen en Roosendaal, en met goede verbindingsmogelijkheden met de rest van het net, is onmisbaar. In een brief aan de Tweede Kamer zegt de Nederlandse minister van Infrastructuur en Milieu Melanie Schultz van Haegen (VVD) dat er wel een tussenoplossing kan komen, maar dat België daarvoor mee moet betalen. Dat wil België niet.

Vlaanderen heeft een zeer intensieve samenwerking met Nederland, wij hebben daar zelfs internationale verdragen en afspraken over gemaakt, zoals het Taalunieverdrag en het Cultureel Verdrag, maar vervolgens schaffen we treinen af die ons naar elkaar toe brengen.
 

29-11-2012 21:02:01
R1-2010
R1-2010
Quote
bnv (do 29 nov 2012 19:33:05 https://www.somda.nl/forum/12703/p421954/): Vandaag opnieuw een stuk in de NRC en wel van deze Vlaamse meneer. Met wat andere argumenten dan ik ze tot nu toe gezien heb.

Een ‘gewone’ trein, die minimaal een keer per uur de grens over gaat tussen Antwerpen en Roosendaal, en met goede verbindingsmogelijkheden met de rest van het net, is onmisbaar.
Nou, da's mooi, die is er, probleem dus opgelost.
 

29-11-2012 22:13:11
bnv
bnv
Ook dit bericht in de NRC van vandaag, do.29.11.
Wisten we op hoofdlijnen al een beetje, maar toch, het bereikt de pers.

NRC donderdag 29.11

NMA wil meer informatie over Belgisch-NS traject

Door een onzer redacteuren | pagina 26 - 27

De Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) houdt de Nederlandse Spoorwegen extra in de gaten over mogelijk machtsmisbruik op de lijn naar Antwerpen.

Dat bevestigt een woordvoerder van de kartelwaakhond. Zodra er meer bekend is over de dienstregeling moet de NS de NMa daar direct over inlichten. Het gesprek met de NS vond plaats naar aanleiding van diverse klachten over de NS. Vlaamse en Nederlandse reizigersorganisaties haalden al zo’n 18.000 handtekeningen op voor hun protest.

Het conflict gaat over de verbinding tussen Amsterdam, Rotterdam, Breda en Antwerpen. De NS wil daar alleen de duurdere Fyra op laten rijden, met een lagere frequentie en zonder dat abonnementen er op geldig zijn. Officieel is nog niet bekend hoe duur de Fyra tussen Brussel en Amsterdam wordt, maar anderhalve maand geleden stonden de tarieven even op de website van het Belgische treinbedrijf NMBS.

De oude Beneluxtrein moet met ingang van zondag 9 december het veld ruimen, waardoor er geen ‘gewone’ trein meer maar België rijdt. Voor forenzen wordt reizen over de grens hierdoor veel duurder. De consumentenorganisaties hekelen het schrappen van de verbinding van Brabant naar België, zonder dat er een alternatief is.

De NMa heeft nog geen officieel onderzoek ingesteld. „Per 9 december gaat de dienstregeling in en er wordt nu nog onderhandeld over een aantal zaken”, aldus de NMa-woordvoerder. „We kunnen pas handhaven als deze definitief is. Als we de informatie van de NS hebben gekregen, kijken we wat we verder gaan doen.”

NS geeft uitleg op de vragen van NMa, zegt de woordvoerder. „Voor wat betreft de tarieven heeft NS zich te houden aan afspraken van twee concessies (HRN en HSL-Zuid) waarin geregeld is wat er tarief-matig toegestaan is.”
 

30-11-2012 07:21:20
mdeen
mdeen
Quote
lex_t (do 29 nov 2012 12:36:45 https://www.somda.nl/forum/12703/p421880/): Dit is allemaal toch al jáááren bekend? Waarom gaan mensen nu pas klagen?
Net als die discussie over die treinwc's..

Mensen klagen al lang. Maar dat is altijd op dovemansoren gevallen. Daarbij waren de tarieven nog niet bekend, dus klagen daarover ging nog niet.

Men heeft van het begin af aan al geklaagd over de reserveringsplicht.
Toen bekend werd dat er in eerste instantie maar 10 treinparen reden werd daarover geklaagd.
Nu de tarieven bekend zijn kan men daarover klagen.
En vanaf het moment dat NS Hispeed bekend maakte met Ansaldo in zee te gaan was er van alle kanten commentaar dat dat mis zou gaan.

Nee, het is echt niet zo dat er nu pas geklaagd wordt. Het probleem is dat nu pas alles concreet wordt (5 jaar nadat het concreet had moeten zijn) en dat er nu pas concrete klachten geformuleerd kunnen worden. En vooral de NMa gaat niet in op "we denken dat het slechter wordt". Die heeft gegronde en onderbouwde klachten nodig.

Laatst bewerkt door mdeen op 30-11-2012 07:36
 

30-11-2012 08:39:01
mren
mren
De NMa handhaaft enkel en zal niet vooraf toetsen, in dit geval. Dus daarom was de NMa nooit echt in beeld.  

30-11-2012 09:13:30
daniel81
daniel81
Quote
kleine_man (do 29 nov 2012 19:14:31 https://www.somda.nl/forum/12703/p421945/):
Quote
RoelZ1 (do 29 nov 2012 14:32:48 https://www.somda.nl/forum/12703/p421901/): Waarom neemt de meneer uit het NRC de Fyra voor een reis Den Bosch - Antwerpen? Met de 3600 en de stoptrein naar Antwerpen is hij maar 10 minuten langer onderweg dan vandaag en voor dezelfde prijs.


Simpel: De reisplanner kent deze verbinding niet.

Ook de prijzen van de "boemel" gaan omhoog.

De NS verdedigt zich trouwens door te stellen dat andere vervoerders ook de BNL kunnen aanbieden. Ze mogen dan geen reizigers binnen Nederland vervoeren.

Ja, dat mag wel, echter dat moet dan een duidelijk ondergeschikte activiteit zijn.
De eenvoudigste nog enigszins klantvriendelijke oplossing voor de korte termijn lijkt mij overigens om het treinstel van de 2500, dat toch drie kwartier in Rsd staat te niksen, een non-stop slag naar Atw te laten rijden, vanaf Rsd gezien een half uur versprongen met de stopper. Kost je één extra omloop, met een materieeltype dat in NL al is toegelaten.
 

30-11-2012 10:27:12
kniesoor
kniesoor
En je denkt dat dat in België, waar de vakbonden een stuk sterker staan dan in Nederland, op korte termijn realiseerbaar is ja?  

30-11-2012 13:25:06
RoelZ1
RoelZ1
Quote
kleine_man (do 29 nov 2012 19:14:31 https://www.somda.nl/forum/12703/p421945/):
Quote
RoelZ1 (do 29 nov 2012 14:32:48 https://www.somda.nl/forum/12703/p421901/): Waarom neemt de meneer uit het NRC de Fyra voor een reis Den Bosch - Antwerpen? Met de 3600 en de stoptrein naar Antwerpen is hij maar 10 minuten langer onderweg dan vandaag en voor dezelfde prijs.


Simpel: De reisplanner kent deze verbinding niet.

Ook de prijzen van de "boemel" gaan omhoog.

%04%


Die verbinding zit gewoon in de boekingsmodule van NS Hispeed, de reisplanner van NS Hispeed en de reisplanner van NS. Ook is door de commotie besloten het superdagretour te handhaven. Ik weet niet hoe deze meneer heeft gezocht, maar ik kan zonder kortingskaarten of abonnementen voor €24,00 een retourtje Den Bosch - Antwerpen op de kop tikken met een reistijd van 1:50:
http://i49.tinypic.com/2qn33ub.jpg

Laatst bewerkt door RoelZ1 op 30-11-2012 13:38
 

30-11-2012 13:34:44
reisthijs
reisthijs
Over het superdagretour is alleen toegezegd dat deze tijdelijk gehandhaafd blijft (maar straks alleen nog online te boeken) totdat er een NMBS-automaat in Roosendaal komt te staan. Alsof dat een oplossing is...
Het plan is dus nog steeds om het superdagretour af te schaffen, is alleen even uitgesteld.
 

30-11-2012 13:40:05
RoelZ1
RoelZ1
Het is niet alleen de kaartautomaat, maar ook het tariefpunt. Het grenstarief vervalt dan waardoor alle kaartjes een paar euro goedkoper worden en Go- en Railpasses geldig zijn vanuit Roosendaal.  

30-11-2012 17:36:30
bond
bond
Ondankbaar volk:
http://nos.nl/artikel/446421-testrit-fyra-naar-belgie-niet-door.html
 

01-12-2012 14:42:46
ZJ37
ZJ37
Wat ik wel opvallend vind is dat de Beneluxdienst, immer bekend om zijn uitvallende en vertraagde treinen, ineens wordt opgehemeld ten koste van een snellere verbinding die nog niet eens zijn prestaties heeft kunnen laten zien.

Blijft staan dat ik het er uiteraard wel mee eens ben dat Zuidwest Brabant en Zeeland er nu erg bekaaid vanaf gaan komen met de overgebleven stopper tussen Rsd en Atw.
 

01-12-2012 15:20:27
sneltram
sneltram
Het ministerie van infrastructuur en milieu:
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/openbaar-vervoer/groei-op-het-spoor/internationale-treinreizen

Hogesnelheidstreinen naar het buitenland

In de nieuwe vervoerconcessie voor het hoofdrailnet, die in 2015 ingaat, heeft de overheid (met NS) afgesproken dat:

-NS zich moet inspannen om de bestaande internationale treinen naar Berlijn, Keulen, Frankfurt, Brussel en Parijs te handhaven;

-NS verbindingen aanbiedt naar enkele stations net over de grens waar ook hogesnelheidstreinen stoppen. Voorbeelden van deze stations zijn Antwerpen en Luik in België, en Aken en Düsseldorf in Duitsland.


Dan wordt met bestaand zeker bedoeld de fyra.

Laatst bewerkt door sneltram op 01-12-2012 15:20, reden: Typfout
 

01-12-2012 22:24:26
bnv
bnv
Als je goed leest dan kan je het zo interpreteren:
- met bestaande treinen wordt in de praktijk bedoeld de Fyra
- ook verbindingen aan te bieden naar plaatsen net over de grens (als bijvoorbeeld Antwerpen), waar ook de HSL stopt. Hier kan NS dan op zeggen dat het de (NMBS) stoptrein Rsd-Antwerpen in stand zal houden.
 

01-12-2012 23:36:04
AlexNL
AlexNL
Quote
ZJ37 (za 01 dec 2012 14:42:46 https://www.somda.nl/forum/12703/p422261/): Wat ik wel opvallend vind is dat de Beneluxdienst, immer bekend om zijn uitvallende en vertraagde treinen, ineens wordt opgehemeld ten koste van een snellere verbinding die nog niet eens zijn prestaties heeft kunnen laten zien.



Maar waarvan al wel bekend is dat de tarieven voor de meeste reizigers ongunstig zullen zijn (lees: hoger), dat de frequentie lager is (vooralsnog 10x per dag ipv de beloofde 16) en dat er sprake is van veel minder flexibiliteit. De Beneluxtrein mag dan wel onbetrouwbaar zijn (waar de spoorwegen zelf schuldig aan zijn!) maar ze kent geen enkele van deze nadelen.

De door NS zo bejubelde tijdwinst van de Fyra valt in de praktijk ook wel tegen: een reiziger uit Dordrecht naar Antwerpen is in alle gevallen langer onderweg dan in de huidige situatie en ook voor een reiziger uit Den Haag is de tijdwinst beperkt (18 minuten) terwijl er wel meer onzekerheid is (overstap van 10 minuten).

Laatst bewerkt door AlexNL op 01-12-2012 23:38
 

01-12-2012 23:55:21
ZJ37
ZJ37
En vergeet de extra tijd niet die je nodig hebt om je reservering in orde te maken.

Nogmaals: ik vind het nog steeds idioot dat Gv, Ddr en Rsd een goede IC-verbinding met Atw en Brussel kwijtraken. En ik ben het er ook mee eens dat men niet moet beginnen met de nieuwe Fyra meteen zo hoogdrempelig te maken met verplichte reserveringen en hoge toeslagen e.d. Maar dat zal NS HiSpeed geheid gaan merken.

Maar uiteindelijk is het de Thalys ook gelukt om de D-treinen en de TEE Etoile Du Nord te doen vergeten.
 

02-12-2012 00:41:43
mren
mren
Quote
ZJ37 (za 01 dec 2012 23:55:21 https://www.somda.nl/forum/12703/p422313/): En vergeet de extra tijd niet die je nodig hebt om je reservering in orde te maken.


Of de extra wachttijd die (dagjes)mensen gaan plannen om vooral de ene gereserveerde trein niet te missen.
 

03-12-2012 10:04:56
mdeen
mdeen
Quote
ZJ37 (za 01 dec 2012 23:55:21 https://www.somda.nl/forum/12703/p422313/):

Maar uiteindelijk is het de Thalys ook gelukt om de D-treinen en de TEE Etoile Du Nord te doen vergeten.

Ook maar met moeite. Als ik met een Interrail richting Frankrijk ga dan doe ik er alles aan om de Thalys te vermijden. En als je dan eens een snelle overstap van een van de andere stations naar Paris Nord hebt en je komt dan bij de Thalys van een half of heel uur eerder aan en de treinbegeleider weigert je met als enige commentaar "je kunt een vol tarief kaartje kopen" dan vliegen de scheldwoorden ook door mijn hoofd.

En dan heb je dus hetzelfde probleem als met de Fyra: de rijtijdwinst gaat verloren aan de extra tijd die je moet inplannen om een trein gegarandeerd te halen.
 

03-12-2012 18:00:53
bond
bond
Kogel is door de kerk.
De hsl gaat vanaf 8 april acht keer per dag tussen Bd en Antwerpen rijden en zal ook het Belgische station Noorderkempen aandoen.
http://www.nu.nl/binnenland/2973089/nederland-en-belgie-lossen-spoorruzie.html

Volgens Hispeed zijn tickets voor Fyra naar België vanaf 4 december te boeken.
https://treintickets.nshispeed.nl/d-cobs-web/preferences.html

Laatst bewerkt door bond op 03-12-2012 18:09
 

03-12-2012 19:08:41
ZJ37
ZJ37
Dus vanaf volgende week met zijn allen gezellig in de stopper...  

03-12-2012 19:27:20
dennistd
dennistd
Had je nou serieus verwacht dat de trein bij een akkoord direct was gaan rijden? %03%  

03-12-2012 19:47:26
ZJ37
ZJ37
Wat staat je in de weg?  

03-12-2012 20:33:39
treinefan
treinefan
Een rood sein, misschien zijn er nog niet direct treinen beschikbaar. Bij de overheid, en ook bij de spoorwegen duurt het altijd een tijd voordat de boodschap goed doorgekomen is. Een hoop bureaucratie enzo.


Met vriendelijke groet,
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


03-12-2012 20:52:21
ZJ37
ZJ37
http://www.nshispeed.nl/nl/reis-met-fyra/fyra-amsterdam-brussel/dienstregeling-fyra-amsterdam-brussel Hier staat toch wat anders. Komend weekend gewoon rijden!  

03-12-2012 20:54:38
kniesoor
kniesoor
Het meest storende aan de hele zaak is toch wel dat het gesteggel elf jaar heeft geduurd en dat het nu wordt gepresenteerd als een goede oplossing, terwijl er eigenlijk slechts onder grote druk een halfbakken compromis in elkaar is geflanst.  

03-12-2012 20:58:27
broek53
broek53
Ik ben toch zo benieuwd hoe dat gependel vorm moet krijgen. Fijn nog meer kerende treinen in Breda, dat past vast prima!  

03-12-2012 21:05:29
broek53
broek53
Quote
kniesoor (ma 03 dec 2012 20:54:38 https://www.somda.nl/forum/12703/p422588/): Het meest storende aan de hele zaak is toch wel dat het gesteggel elf jaar heeft geduurd en dat het nu wordt gepresenteerd als een goede oplossing, terwijl er eigenlijk slechts onder grote druk een halfbakken compromis in elkaar is geflanst.
Volgens mij is het een historische onwaarheid dat er elf jaar gesteggeld zou zijn, maar goed. Ik wijs er maar op dat wat er nu kennelijk gereden gaat worden, precies datgene is wat in de oorspronkelijke concessie stond. De NMBS en daarmee België wilden niet aan Breda - Antwerpen, en het is in allerlei vormen geprobeerd bij hen voor elkaar te krijgen. Dat nu is precies wat er nu gebeurd is, zij het voor de derde keer (!), en wellicht gaat het nu nog gebeuren ook.
Het gedoe met een tweeuurdienst die dan uit Gvc zou moeten komen, was iets voor binnenlands gebruik, staat los van de NMBS en het is frappant dat nu juist dat deel vervallen is "omdat het te duur is".
 

03-12-2012 21:07:56
bnv
bnv
En dat voor een half jaar, hoor ik zojuist in het NOS journaal van acht uur staatssecretaris Mansfeld zeggen. Tot april. Kan het er af? En dan? Gokt ze er op dat dan iedereen wel zo'n beetje aan de Fyra gewend is dat reizigers vanzelf wel dat vervoermiddel zullen gaan nemen?
Mooie case voor het vak: de psychologie van de treinreiziger. Het resultaat laat zich wachten!
 

03-12-2012 21:09:31
mdj
mdj
Quote
broek53 (ma 03 dec 2012 20:58:27 https://www.somda.nl/forum/12703/p422589/): Ik ben toch zo benieuwd hoe dat gependel vorm moet krijgen. Fijn nog meer kerende treinen in Breda, dat past vast prima!

Bij lang keren heb je dat kopspoortje aan de oostzijde nog toch?

Laatst bewerkt door mdj op 03-12-2012 21:09


Bij twijfel: gebruik beton.
 

03-12-2012 21:13:45
broek53
broek53
Quote
bnv (ma 03 dec 2012 21:07:56 https://www.somda.nl/forum/12703/p422594/): En dat voor een half jaar, hoor ik zojuist in het NOS journaal van acht uur staatssecretaris Mansfeld zeggen. Tot april. Kan het er af? En dan? Gokt ze er op dat dan iedereen wel zo'n beetje aan de Fyra gewend is dat reizigers vanzelf wel dat vervoermiddel zullen gaan nemen?
Mooie case voor het vak: de psychologie van de treinreiziger. Het resultaat laat zich wachten!
Geen idee wat je hier bedoelt.
 

03-12-2012 21:15:17
bnv
bnv
In de NRC van vandaag, ma.3.12, staat een artikel van Maurits van Witsen over de verbinding naar België. In deze vorm nog niet langs gekomen voorzover ik weet.

Alternatieven zat voor die Fyra.

De dure Fyraverbinding tussen Amsterdam en Brussel kent veel betere alternatieven, stelt Maurits van Witsen.

| pagina 14 - 15

Het reizen met de op 9 december startende Fyra-verbinding Amsterdam-Brussel gaat wel erg veel kosten, terwijl voor de bestaande Benelux-verbinding via Roosendaal geen redelijk alternatief wordt geboden. En de met België overeengekomen tweeuursverbinding Den Haag-Breda-Antwerpen komt niet tot stand, omdat hiervoor een extra treinstel door de Belgen zou moeten worden gekocht die hiertoe niet meer bereid blijken te zijn. Vreemd genoeg wordt hier getwist over een verbinding die de reizigers in deze vorm niet wensen. Er staan echter betere oplossingen beschikbaar, welke min of meer direct realiseerbaar zijn.

De boemeltrein Roosendaal-Antwerpen duurt te lang, maar direct over de grens vertrekt ieder uur vanaf de plaats Essen een interregiosneltrein, die aanmerkelijk minder vaak stopt en bovendien na Antwerpen meteen verder rijdt naar Brussel. Met een beetje goede wil zou deze trein naar Roosendaal kunnen worden doorgetrokken en daar in het tijdpad van de huidige stoptrein kunnen worden gelegd. Dat levert meer comfort op en bespaart de gebruikers ongeveer een kwartier reistijd.

Dan de hogesnelheidsverbinding van Den Haag met België. Deze stad is meer gebaat bij een goede aansluiting in Rotterdam op de bijna ieder half uur vertrekkende Fyra- en Thalys-treinen richting Brussel dan met een rechtstreekse, maar slechts elke twee uur rijdende trein, die bovendien wegens de omweg via Breda langer onderweg is. Het is bovendien logisch om binnenkort met behulp van beschikbaar komende Fyra-locomotieftreinen een hogesnelheidsverbinding om het half uur in te stellen tussen Den Haag en Eindhoven via Rotterdam, Breda en Tilburg. Deze kan in Rotterdam telkens een directe aansluiting bieden op de treinen richting Brussel.

Voor de verbinding van Noord-Brabant met België via Breda is het merkwaardig dat men ook hier blijft vasthouden aan de hierboven vermelde tweeuursdienst. Er rijdt namelijk al elk uur een snelle Belgische pendeltrein tussen Antwerpen en het parkeerstation Noorderkempen. Technisch is het zonder meer mogelijk om dit materieel door te laten rijden naar Breda. Hiervoor is dus geen Fyra-treinstel vereist.

Kortom, er wordt krampachtig vastgehouden aan een slechte, oude afspraak en Nederland blijkt een slechte onderhandelaar. Dit alles ten nadele van een doelmatig gebruik van de kostbare hogesnelheidslijn.
 

03-12-2012 21:18:29
Klaasje
Klaasje
Er wordt helemaal niet doelmatig gebruik gemaakt van de HSL. Door met alle geweld het aanleggeld terug proberen te verdienen via de vervoerder is het gebruik van die lijn zo schreeuwend duur dat je er lastig veel en goedkope treinen over kunt laten rijden. Netto is het resultaat dat de belastingbetaler maar een gedeelte van het geld terugkrijgt maar er tegelijk niet maximaal van kan profiteren. Als de infraheffing lager was geweest hadden er inmiddels ook wel meer Thalystreinen gereden dan nu schat ik zo in.  

03-12-2012 21:19:19
bnv
bnv
Quote
broek53 (ma 03 dec 2012 21:13:45 https://www.somda.nl/forum/12703/p422598/):
Quote
bnv (ma 03 dec 2012 21:07:56 https://www.somda.nl/forum/12703/p422594/): En dat voor een half jaar, hoor ik zojuist in het NOS journaal van acht uur staatssecretaris Mansfeld zeggen. Tot april. Kan het er af? En dan? Gokt ze er op dat dan iedereen wel zo'n beetje aan de Fyra gewend is dat reizigers vanzelf wel dat vervoermiddel zullen gaan nemen?
Mooie case voor het vak: de psychologie van de treinreiziger. Het resultaat laat zich wachten!
Geen idee wat je hier bedoelt.


De psychologie van de treinreiziger: het voorspellen van gedragspatronen van het reizend publiek aan de hand van het aanbod van treindiensten. Oftewel in de praktijk: dat Mansfeld zich uitlaat aan voorspellingen van mogelijk gedrag na april als die trein Bd-Antwerpen en dan niet meer is (en wij niet weten wat er dan voor in de plaats komt). Niet gezegd dat zij nu daarop inspeelt maar de reden van dat half jaar wordt niet aangegeven. (nog niet althans).
 

03-12-2012 21:21:18
broek53
broek53
Ik heb sterk de indruk dat je iets verkeerdom leest. In april eindigt die treindienst Breda - Antwerpen niet, hij begint net.  

03-12-2012 21:21:51
timtrein
timtrein
Volgens mij begrijp je iets niet goed, de trein Breda - Antwerpen gaat pas rijden vanaf april 2013.  

03-12-2012 21:24:55
bnv
bnv
Quote
broek53 (ma 03 dec 2012 21:21:18 https://www.somda.nl/forum/12703/p422603/): Ik heb sterk de indruk dat je iets verkeerdom leest. In april eindigt die treindienst Breda - Antwerpen niet, hij begint net.


Sorry, neem het onmiddellijk op gezag aan. Je hoort wat in het journaal en.....ik hoor het even niet goed.
Blijft: hoe zal het gaan vanaf volgende week en april. De praktijk zal vanaf volgende week een en ander uitwijzen. Wordt vervolgd.
 

03-12-2012 21:43:35
kniesoor
kniesoor
Quote
broek53 (ma 03 dec 2012 21:05:29 https://www.somda.nl/forum/12703/p422591/):
Quote
kniesoor (ma 03 dec 2012 20:54:38 https://www.somda.nl/forum/12703/p422588/): Het meest storende aan de hele zaak is toch wel dat het gesteggel elf jaar heeft geduurd en dat het nu wordt gepresenteerd als een goede oplossing, terwijl er eigenlijk slechts onder grote druk een halfbakken compromis in elkaar is geflanst.
Volgens mij is het een historische onwaarheid dat er elf jaar gesteggeld zou zijn, maar goed. Ik wijs er maar op dat wat er nu kennelijk gereden gaat worden, precies datgene is wat in de oorspronkelijke concessie stond. De NMBS en daarmee België wilden niet aan Breda - Antwerpen, en het is in allerlei vormen geprobeerd bij hen voor elkaar te krijgen. Dat nu is precies wat er nu gebeurd is, zij het voor de derde keer (!), en wellicht gaat het nu nog gebeuren ook.
Het gedoe met een tweeuurdienst die dan uit Gvc zou moeten komen, was iets voor binnenlands gebruik, staat los van de NMBS en het is frappant dat nu juist dat deel vervallen is "omdat het te duur is".
Ik weet ook dat de NMBS de grootste dwarsligger is in dit verhaal, of dat nou 11 jaar duurt of korter. Doet niets af aan de rare constructie.
 

03-12-2012 21:50:55
ZJ37
ZJ37
Quote
mdj (ma 03 dec 2012 21:09:31 https://www.somda.nl/forum/12703/p422596/):
Quote
broek53 (ma 03 dec 2012 20:58:27 https://www.somda.nl/forum/12703/p422589/): Ik ben toch zo benieuwd hoe dat gependel vorm moet krijgen. Fijn nog meer kerende treinen in Breda, dat past vast prima!

Bij lang keren heb je dat kopspoortje aan de oostzijde nog toch?
Die gaat komend jaar als voor de 900 gebruikt worden (aan op 3 en via tailtrack omhalen naar 6).

Een eventuele Atw-Bd trein past prima tussen Bda en Bd en kan dan keren op spoor 2.
 

04-12-2012 09:51:23
AlexNL
AlexNL
Het lange stationnement aan het perron zorgt ervoor dat reizigers lang genoeg de tijd hebben om een plek te zoeken, om koffers in de trein te krijgen, enzovoorts. Dat zal komend jaar (vanaf dienstregeling 2013?) dan wel dringen worden op het perron.

In other news: de kaartverkoop is geopend op http://www.nshispeed.nl

Laatst bewerkt door AlexNL op 04-12-2012 09:52
 

04-12-2012 10:22:59
Roland55
Roland55
Zeker is, dat die 8x per dag (niets meer, misschien in weekend nog wél minder....) pendel Breda-Antwerpen "ergens" tussen andere treinen in komt te hangen; oorzaak overvolle spooropstelling in Breda, waar NS Hispeed toch echt de voorkeur geeft aan "haar eigen" Fyra Bd-Asd vv.. Goede aansluitingen in het Brabantse dus meer een toevalstreffer dan een act of management. Tarief op basis Fyra (alhoewel zonder toeslag en reservering), waardoor de reis in the end dus toch gewoon duurder wordt.
Dat noemen ze ook wel eens een sigaar uit eigen doos.
 

04-12-2012 11:41:48
charta
charta
Quote
ZJ37 (ma 03 dec 2012 21:50:55 https://www.somda.nl/forum/12703/p422611/):
Quote
mdj (ma 03 dec 2012 21:09:31 https://www.somda.nl/forum/12703/p422596/):
Quote
broek53 (ma 03 dec 2012 20:58:27 https://www.somda.nl/forum/12703/p422589/): Ik ben toch zo benieuwd hoe dat gependel vorm moet krijgen. Fijn nog meer kerende treinen in Breda, dat past vast prima!

Bij lang keren heb je dat kopspoortje aan de oostzijde nog toch?
Die gaat komend jaar als voor de 900 gebruikt worden (aan op 3 en via tailtrack omhalen naar 6).

Een eventuele Atw-Bd trein past prima tussen Bda en Bd en kan dan keren op spoor 2.


Voor zover ik weet is spoor 2 in Bd is niet meer toegelaten voor reizigerstreinen. Voor een of twee materieelsoorten was er gedurende de ombouw een ontheffing. Die is daarna niet meer verlengd.
 

04-12-2012 11:55:48
gummbahla
gummbahla
In een ander topic is zeer recentelijk nog gemeld dat het perron van spoor 2 opgehoogd is: https://www.somda.nl/forum/11970/Verbouwing+Breda/.
Wellicht dat het nu als normaal perronspoor dienst mag doen?
 

04-12-2012 12:04:50
ZJ37
ZJ37
Klopt, het perron zou nu geschikt moeten zijn om reizigerstreinen te kunnen behandelen. Alleen de bereikbaarheid is niet zo geweldig, buitenom via een trap.  

04-12-2012 12:41:26
dennistd
dennistd
Quote
gummbahla (di 04 dec 2012 11:55:48 https://www.somda.nl/forum/12703/p422675/): In een ander topic is zeer recentelijk nog gemeld dat het perron van spoor 2 opgehoogd is: https://www.somda.nl/forum/11970/Verbouwing+Breda/.
Het spoor is opgehoogd, niet het perron (dat zou je namelijk een heel stuk omlaag de trein in moeten stappen )
 

04-12-2012 14:20:54
sjoerd
sjoerd
Quote
ZJ37 (di 04 dec 2012 12:04:50 https://www.somda.nl/forum/12703/p422678/): Klopt, het perron zou nu geschikt moeten zijn om reizigerstreinen te kunnen behandelen. Alleen de bereikbaarheid is niet zo geweldig, buitenom via een trap.

Er is een keurige nieuwe witte lijn op het expresgoederenperron te Breda naast spoor 2 geschilderd en er is wat perronmeubilair geplaatst. Verder neem ik aan dat de passerelle die binnenkort gebouwd wordt als tijdelijke vervanging van de oude perrontunnel, ook dit noodperron aandoet.
Overigens is en blijft Breda erg krap bemeten qua aantal sporen. Doorrijden met een cargo tussen de doorgaande diensten door, als straks vijf kopmakende series perrons bezet houden, is een hele puzzel. Vijf? Ja, Fyra noord, "Fyra" zuid, en de oude Sprinters naar Gv, Ut en de nieuwe naar Ehv. De gemeente Breda wilde die treinen allemaal wel, maar toen we moesten uitleggen dat daar perrons en tailtracks voor nodig waren, snapten ze daar niets van. Dat kostte teveel bouwvolume.
 

04-12-2012 17:52:26
dvdhoven
dvdhoven
De Fietsersbond heeft vastgesteld dat een fietsvakantie in België of Frankrijk of verder een stuk lastiger wordt. http://www.fietsersbond.nl/nieuws/fiets-mee-trein-naar-zuiden-bijna-onmogelijk


Dick van den Hoven
 

04-12-2012 19:00:21
dennistd
dennistd
Dan gaan ze toch lekker fietsen %08%

Even serieus: op de site van NS Hispeed staat:
"Fietsen zijn aan boord van Thalys uitsluitend toegestaan als het voorwiel is gedemonteerd en de fiets is verpakt in een speciale fietshoes (max. afmeting 120x90 cm). De fiets wordt dan als bagage gezien. Een vouwfiets is toegestaan mits deze is ingeklapt en verpakt."
In de Thalys is het geen probleem dus, en voor België is de stopper ook nog wel te doen lijkt me.
 

04-12-2012 20:24:20
kleine_man
kleine_man
Quote
broek53 (ma 03 dec 2012 21:13:45 https://www.somda.nl/forum/12703/p422598/):
Quote
bnv (ma 03 dec 2012 21:07:56 https://www.somda.nl/forum/12703/p422594/): En dat voor een half jaar, hoor ik zojuist in het NOS journaal van acht uur staatssecretaris Mansfeld zeggen. Tot april. Kan het er af? En dan? Gokt ze er op dat dan iedereen wel zo'n beetje aan de Fyra gewend is dat reizigers vanzelf wel dat vervoermiddel zullen gaan nemen?
Mooie case voor het vak: de psychologie van de treinreiziger. Het resultaat laat zich wachten!
Geen idee wat je hier bedoelt.


Met de auto is straks sneller en goedkoper.

Doordat de verbinding 5 maanden wegvalt zullen huidige reizigers alternatieven gaan zoeken. Dat zal in de meeste gevallen de auto worden. Zeker bij prijsstijgingen van 100% (wat in feite een verdubbeling van de prijs is) wordt de auto interessant. Deze reizigers komen niet "spontaan" terug als in april die extra trein gaat rijden. Je bent ze gewoon kwijt.

1 Europa zonder grenzen, behalve op het spoor. Daar houdt de wereld op. Welkom in het jaar 2013.


Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 


04-12-2012 20:55:01
ZJ37
ZJ37
Niet alleen tussen de landen, maar op regionaal nivo gooien we de spoorgrenzen liever ook dicht en creëren we liefst zoveel mogelijk eilandjes.  

04-12-2012 21:23:18
spiketrain
Moderator
spiketrain
Spiketrain: enkele berichten verwijderd. Gaarne zinvolle bijdragen aan dit forum leveren.


Groet, Spiketrain
 

04-12-2012 23:28:26
bnv
bnv
In de NRC van vandaag, di.4.12, gaat het hoofdredactioneel commentaar over de Fyra.
Toch even interessant wat deze eerbiedwaardige kwaliteitskrant over de Fyra in dit commentaar zegt.

Eva snapt het ook al niet.

pagina 2 - 3 NRC dinsdag 4 december 2012.

Volgende week wijzigt de NS de dienstregeling. Een nogal omstreden gevolg is dat de rechtstreekse treinverbinding Amsterdam-Den Haag-Rotterdam-Brussel verdwijnt, de Beneluxtrein. Dat roept veel vragen op.

Op dus naar Eva, de virtuele medewerker van NS. Met haar ontwikkelt zich de volgende dialoog:

Eva: Welkom bij de Klantenservice van NS. Waarmee kan ik u van dienst zijn?

Consument: Verdwijnt de Beneluxtrein?

Eva: Sorry, dat snapte ik even niet. Mag ik nog een keer vragen waar het over gaat?

Consument: Den Haag-Brussel?

Eva: Sorry, dat snapte ik even niet. Wat bedoelt u?

Consument: Hoe kom ik volgende week met de trein van Den Haag naar Brussel?

Eva: Ik heb er even moeite mee. Wilt u misschien contact opnemen met de klantenservice?

Consument: Ja.

Eva: Prima. Als gevolg van onderhoudswerkzaamheden aan onze systemen beschikken wij vandaag niet over uw klant- of abonnementgegevens. [...] U kunt ook via mij een bericht achterlaten voor de klantenservice, wilt u dat?

Consument: Ik vraag het Adam wel.

Eva: Wat is uw vraag precies?

Consument: Dank u vriendelijk voor uw hulp.

Eva: Graag gedaan! NS is benieuwd naar uw mening over deze geautomatiseerde chat.

Dan maar rechtstreeks bij Hispeed boeken, het bedrijf dat Fyra, de hogesnelheidstrein, laat rijden van Amsterdam naar Brussel. Die vervangt de Beneluxtrein. Tot verdriet van bijvoorbeeld Haagse ambtenaren die nu eerst naar Rotterdam moeten om daar over te stappen, en voor wie deze reis een stuk duurder wordt. En tot verdriet van diverse Vlamingen, die in deze verschraling een complot van Franstaligen zien.

Maar het is niet anders. Al is er nóg een nadeel. Zomaar in de Fyra stappen gaat niet. De reis moet vooraf worden geboekt, zoals in een vliegtuig. Zo gezegd, zo geprobeerd. Eerst even plannen.

Dan laat Hispeed digitaal weten: Dit reisadvies houdt geen rekening met wijzigingen in de treindienst op de dag zelf. Plan voor een actueel reisadvies uw reis vlak voor vertrek.

Dat doet de reisplanner van NMBS, het Belgische spoorbedrijf, vast beter.

Ingevuld: Brussel Centraal - Den Haag Hollands Spoor, 10 december.

Reactie: Geachte klant, Geen verbinding gevonden. Uw vertrek- of aankomststation wordt op deze datum niet bediend.

Ingevuld: Brussel Centraal - Rotterdam Centraal, zelfde datum.

Antwoord: zie boven.

Boven deze dagelijkse rubriek in de krant staat ‘Commentaar’.

Maar soms is dat overbodig.
 

04-12-2012 23:55:57
ZJ37
ZJ37
Lekker persoonlijk en vooral op de hoogte, die Eva! %08%  

05-12-2012 00:04:04
maurits
maurits
Quote
dennistd (di 04 dec 2012 19:00:21 https://www.somda.nl/forum/12703/p422735/): Dan gaan ze toch lekker fietsen %08%

Even serieus: op de site van NS Hispeed staat:
"Fietsen zijn aan boord van Thalys uitsluitend toegestaan als het voorwiel is gedemonteerd en de fiets is verpakt in een speciale fietshoes (max. afmeting 120x90 cm). De fiets wordt dan als bagage gezien. Een vouwfiets is toegestaan mits deze is ingeklapt en verpakt."
In de Thalys is het geen probleem dus, en voor België is de stopper ook nog wel te doen lijkt me.


Een fiets verpakken tot een pakketje van 120x90 centimeter gaat je echt niet lukken met een vakantiefiets. Wellicht dat het met een lichte racefiets gaat als je 'm helemaal uit elkaar haalt, maar een doorsnee vakantiefiets is echt te groot en moeilijk te demonteren door bagagedragers e.d.

Het argument van NS Hispeed dat fietsen niet meegenomen in de Fyra vanwege veiligheidsredenen is de grootste flauwekul die ik in jaren gehoord heb. In Frankrijk rijden TGV's met 300 km/h terwijl ze fietsen meenemen, in Oostenrijk straks Railjets met 230 km/h en in Duitsland al jarenlang IC's en CNL's met 200 km/h. Dan zou het opeens aan boord van de Fyra onveilig zijn, kom op zeg....

Dat er een markt is voor internationaal trein- en fietsvervoer, staat als een paal boven water. Het is een zeer milieuvriendelijke manier van op vakantie gaan en door met de trein te reizen, hoef je niet altijd terug te fietsen naar de plek waar je auto staat. Ga in de zomer maar eens kijken in de Berlijn-IC of CNL, geregeld zit het fietsenrijtuig gewoon vol of zelfs overvol. Afgelopen zomer reisde ik een aantal malen naar Venlo, opvallend veel fietsen in de 1900. In Venlo ging alles naar spoor 1 om met de Eurobahn verder Duitsland in te reizen.

De V250 lijkt überhaupt alleen ingericht te zijn voor zakenmannen in driedelig grijs met laptoptas of dames in mantelpakje met handtasjes (die types die je ook altijd in promofilmpjes ziet ). Op de balkons is er geen ruimte om bagage op te bergen. Vlak voor de coupédeuren zitten wel bagagevakken, maar die zijn met twee of drie koffers vol, veel te weinig voor een rijtuig waar zo'n 60 tot 80 man in gaat (de rekken in de Thalys zijn aanmerkelijk groter). Tussen de stoelen die rug-aan-rug staan kun je nauwelijks een koffer kwijt, een fatale ontwerpfout. En de bagagerekken zijn moeilijk bereikbaar en zo gevormd dat je geen grote koffers in kwijt kunt.

Gangpaden die straks vol staan met bagage die de reiziger niet kwijt kan en daardoor de vluchtwegen blokkeert, dat is pas onveilig....


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

05-12-2012 08:56:14
Harold27
Harold27
Quote
maurits (wo 05 dec 2012 00:04:04 https://www.somda.nl/forum/12703/p422777/):
Quote
dennistd (di 04 dec 2012 19:00:21 https://www.somda.nl/forum/12703/p422735/): Dan gaan ze toch lekker fietsen %08%


De V250 lijkt überhaupt alleen ingericht te zijn voor zakenmannen in driedelig grijs met laptoptas of dames in mantelpakje met handtasjes (die types die je ook altijd in promofilmpjes ziet ). Op de balkons is er geen ruimte om bagage op te bergen. Vlak voor de coupédeuren zitten wel bagagevakken, maar die zijn met twee of drie koffers vol, veel te weinig voor een rijtuig waar zo'n 60 tot 80 man in gaat (de rekken in de Thalys zijn aanmerkelijk groter). Tussen de stoelen die rug-aan-rug staan kun je nauwelijks een koffer kwijt, een fatale ontwerpfout. En de bagagerekken zijn moeilijk bereikbaar en zo gevormd dat je geen grote koffers in kwijt kunt.

Gangpaden die straks vol staan met bagage die de reiziger niet kwijt kan en daardoor de vluchtwegen blokkeert, dat is pas onveilig....


En zelfs in Thalys heb ik het meegemaakt dat in Parijs de koffers op een balkon tegen de deur werden opgestapeld. Toen dan de trein in Brussel-Zuid aan de andere kant van het perron binnenkwam als in Parijs, was het bal, want niemand kon er meer in of uit.
 

05-12-2012 09:02:11
nohab
nohab
Quote
maurits Het argument van NS Hispeed dat fietsen niet meegenomen in de Fyra vanwege veiligheidsredenen is de grootste flauwekul die ik in jaren gehoord heb.
Reizigers leveren per vierkante meter nu eenmaal veel meer op dan fietsen of koffers. De eeuwige smoes die voor het verbod wordt geleverd dat dat is vanwege mogeljke vervuiling door fietskettingen of dat dat teveel overlast oplevert voor andere reizigers is inderdaad de grootste flauwekul.

Laatst bewerkt door nohab op 05-12-2012 09:04


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

05-12-2012 11:02:32
maurits
maurits
Het hele idee om de V250 vol te stouwen met zoveel mogelijk stoelen heeft men afgekeken van de (low-cost) luchtvaart. Daarbij ziet dan wel twee belangrijke zaken over het hoofd:
- In een vliegtuig verdwijnt alle bagage van enige omvang in het bagageruim onder de passagierscabine, je neemt alleen je handbagage mee, relatief kleine bagagestukken die in de bagagevakken boven de stoelen passen. In een vliegtuig zie je de grote bagagestukken niet, maar er is toch echt een flinke bagageruimte aanwezig. In de trein neem je de "ruimbagage" zelf mee, en dient er ook ruimte te zijn om deze onder te brengen.
- Vliegtuigen halen vaak een bezettingsgraad van 75 tot 100 procent op goede vliegroutes, daarbij is het dus economisch om zoveel mogelijk stoelen aan te bieden. (Internationale) treinen zitten vaak rond de 50 procent, slechts enkele ritten per dag zitten echt vol.
Je kunt de hele trein wel vol zetten met stoelen, slechts op een sporadische rit worden ze allemaal gebruikt. Door fietsplaatsen aan te bieden kun je echter ook nieuwe klanten trekken, waarbij fietstoeristen vooral in de daluren (weekenden en vakanties) onderweg zijn. Als je per fiets een kleine vergoeding vraagt, levert die ruimte ook weer geld op. Het zou mij niks verbazen als een fietsplaats meer geld oplevert in de daluren door nieuwe reizigers en verkochte fietsplaatsen, dan dat die extra zitplaats bij 1 spitsrit op een dag bezet is...

Resumerend, iemand moet NS Hispeed even melden dat ze een spoorwegbedrijf zijn, en geen wannebe-luchtvaartmaatschappij %08%


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

05-12-2012 11:19:20
AlexNL
AlexNL
Met je laatste opmerking leg je de vinger op de gevoelige plaats: NS Hispeed vergelijkt zichzelf namelijk graag met een luchtvaartmaatschappij. Het optreden van de commercieel directeur bij het NOS Journaal van enkele weken terug bevestigde dat nogmaals.

Wat NS Hispeed en NMBS Europe lijken te vergeten is dat ze het op moeten nemen tegen de auto. Een auto die doorgaangs voldoende ruimte heeft voor bagage en fietsen. Iets wat in de V250 slechts mondjesmaat tot niet het geval is.
 

05-12-2012 11:35:30
RoelZ1
RoelZ1
Die bezettingsgraad is precies waar de reserveringsplicht en 'yield pricing' voor bedoeld is. Door de verplichte reservering en meer goedkope tickets in de daltreinen kan de gemiddelde bezetting, net als bij Thalys, theoretisch richting de 90%, terwijl bij een trein zonder reservering met een vast uurpatroon de gemiddelde bezetting inderdaad zo rond de 50% blijft steken (met een hogere bezetting raken de spitstreinen overvol). Het is dus het totaalpakket van verplichte reservering, yield pricing en zo veel mogelijk zitplaatsen wat op zich een logische combinatie is.

Wel zouden ze daar pas wat aan hebben als er een flinke reizigersgroei plaats vindt, wat ik met deze prijsstelling voor reizigers met een abonnement aan één kant van de grens en het 'discomfort' van de verplichte reservering nog moet zien gebeuren.
 

05-12-2012 12:16:06
maurits
maurits
Het hele idee van yield management (de eerste stoelen voor de goedkoopste prijs/rustigste treinen voor de laagste prijs) werkt prima voor de luchtvaartbranche en bijvoorbeeld de TGV's in Frankrijk. Zo'n systeem is vooral handig voor mensen die hun reis ver van tevoren plannen en lange afstanden afleggen zonder over te stappen.

De Fyra is echter een trein die over een relatief korte afstand rijdt en zowel in Nederland als België aansluiting geeft op een uitgebreid aanvullend netwerk. Relatief weinig mensen zullen alleen de Fyra gebruiken, terwijl veel mensen de reis met de Fyra combineren met andere treinen (Groningen-Leuven, Alkmaar-Mechelen, Enschede-Gent enzovoort). Het huidige tariefsysteem waarbij je de klanten verplicht hun reis vast te leggen of anders bespottelijk hoge prijzen rekent is hier totaal ongeschikt voor.

Wat dat betreft zou het beter zijn om een tariefsysteem te hanteren zoals de DB dat doet. Voordelige prijzen voor wie vroeg wil boeken en zich vastlegt, maar ook je treinen makkelijk toegankelijk maken voor reizigers die last-minute besluiten mee te gaan met makkelijke omboekingsmogelijkheden. Daarnaast is de acceptatie van kortingskaarten wenselijk en moeten de NS-kaartautomaten zo snel mogelijk geschikt gemaakt worden voor de verkoop van Fyra-tickets.


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

05-12-2012 19:36:08
mren
mren
Wellicht nóg een nieuwe vervoerder over de HSL naar België. Grensoverschrijdend verkeer is immers niet aan concessies gebonden.

De verrassende nieuwe vervoerder is....de gemeente Den Haag!

NRC Handelsblad van vanavond meldt: "Den Haag onderzoekt eigen trein naar België

Den Haag. De gemeente Den Haag wil onderzoeken welke mogelijkheden er zijn om zelf een treinverbinding naar België op te zetten. Dat heeft wethouder Peter Smit (verkeer, VVD) gisteren gezegd. De huidige Beneluxtrein tussen Amsterdam en Brussel, die onder meer stopte in Den Haag, verdwijnt per komende zondag. Deze intercity wordt vervangen door de Fyra, maar deze hogesnelheidstrein doet Den Haag niet aan. Reizigers naar Brussel zullen moeten overstappen in Rotterdam. Voor de snelle treinen dient vooraf te worden gereserveerd. De kaartjes worden naar verwachting „tientallen procenten” duurder, aldus Smit. Volgens staatssecretaris Mansveld (Infrastructuur, PvdA) is een directe trein tussen Den Haag en Brussel financieel niet haalbaar. Smit wil onderzoeken of dat werkelijk zo is. (NRC)"
 

05-12-2012 20:05:52
ZJ37
ZJ37
Benieuwd hoe ze die gaan inleggen: Zlw-Ddr zit nokvol en is ook al verdeeld.  

05-12-2012 20:18:35
treinfan
treinfan
een cargopad opeisen  

05-12-2012 20:18:54
mren
mren
Daar hebben we toch een onafhankelijke infra-toedeler voor in dit land?  

05-12-2012 20:39:54
jeanpierre
jeanpierre
Quote
ZJ37 (wo 05 dec 2012 20:05:52 https://www.somda.nl/forum/12703/p422943/): Benieuwd hoe ze die gaan inleggen: Zlw-Ddr zit nokvol en is ook al verdeeld.
Internationale (nieuwe) verbindingen hebben prioriteit boven bepaalde andere treinsoorten (o.a. stoptreinen). Lees de AMvB er maar op na. Dus geheel kansloos is een aanvraag niet (behoudens dan de financiele kant van de exploitatie)....
 

05-12-2012 20:46:57
idolaat
idolaat
Er wordt gesproken over een dienst over de HSL. Daar heeft Zlw-Ddr dan toch geen last van?  

05-12-2012 20:52:10
treinefan
treinefan
Ik zie Den Haag nog niet direct naar België gaan. Laat ze eerst het stedelijke vervoer daar maar op orde houden. Kost ze al moeite genoeg.


Met vriendelijke groet,
 

05-12-2012 20:53:53
broek53
broek53
De gemeente Den Haag gaat uiteraard van zijn langzalzeleven niet zelf treinen rijden. Naar verluidt heeft men Veolia om raad gevraagd.  

05-12-2012 21:25:02
idolaat
idolaat
En dat terwijl de Trams in de hofstad wellicht voor 49% NS worden...  

05-12-2012 23:35:37
dh3201
dh3201
Quote
maurits (wo 05 dec 2012 11:02:32 https://www.somda.nl/forum/12703/p422811/): Resumerend, iemand moet NS Hispeed even melden dat ze een spoorwegbedrijf zijn, en geen wannebe-luchtvaartmaatschappij %08%

KLM/Air France zat toch in HSA? Of zijn die er al weer uitgestapt?


Shqiperise-lopers?
 

06-12-2012 10:40:13
gummbahla
gummbahla
Die zijn inderdaad nog voor 10% aandeelhouder.  

06-12-2012 11:07:21
AlexNL
AlexNL
Waar in het geciteerde artikel staat dat die trein over de HSL zou gaan? Mij lijkt een trein over Roosendaal juist kansrijker i.v.m. het reizigerspotentieel (Dordrecht).

Als Zlw-Ddr vol zit betekent dat dat er een overbelastingverklaring moet komen en dat ProRail ervoor moet zorgen dat er weer capaciteit beschikbaar komt. Dat is immers hun taak.
 

06-12-2012 11:09:49
daniel81
daniel81
En het stadsvervoer van Dordrecht is toch ook van de HTM? Of niet meer?  

06-12-2012 11:13:28
AlexNL
AlexNL
Stadsvervoer in Dordrecht wordt naar mijn weten door Arriva uitgevoerd (concessie Drechtsteden).  

06-12-2012 11:31:22
dwem
dwem
En wat heeft dit alles te maken met het onderzoek van de Gemeente 's-Gravenhage of er een mogelijkheid is voor een eigen trein naar Brussel ??

Dirk
 

07-12-2012 10:08:52
reisthijs
reisthijs
Terug naar de Fyra: er blijkt ineens toch wel een regeling te zijn voor de abonnementhouders die nu nog met de Benelux tussen NL en B reizen: http://www.nshispeed.nl/nl/reis-met-fyra/fyra-amsterdam-brussel/frequent-reizen-tussen-amsterdam-en-brussel
Abonnementen zijn voorlopig gewoon geldig in de internationale Fyra maar er moet wel voor elke reis apart gereserveerd worden (4 euro per enkele reis).

Dit is een tijdelijke oplossing tot Hispeed een “frequent traveller” formule invoert.
 

07-12-2012 10:37:10
kleine_man
kleine_man
Quote
ZJ37 (wo 05 dec 2012 20:05:52 https://www.somda.nl/forum/12703/p422943/): Benieuwd hoe ze die gaan inleggen: Zlw-Ddr zit nokvol en is ook al verdeeld.


Ben meer benieuwd naar tariefsintegratie. Is mijn jaarkaart straks ook geldig in deze trein? Kan ik een doorgaand kaartje verder Belgie in kopen?

Gezien het verleden zal de NS zeker niet mee werken aan tariefsintegratie. Dus is het project op voorhand gedoemd te mislukken.


Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 

07-12-2012 11:07:10
waalkade
waalkade
Daar is wel een oplossing voor, dat er een aantal (nationale) kaartverkopers komen.
Zoals nu bij je stroomrekening, daar reken je ook niet af bij de centrales, ergo, je weet niet eens van welke centrale je stroom komt.