Reizen naar België in drgl 2013
Forum: Algemeen - Algemeen
13-11-2012 00:31:37
ruysdael
ruysdael
Ik ben een frequent reiziger Asd(l) - Leuven. En aangezien ik vernomen heb dat er in december het een en ander gaat wijzigen heb ik de planner van de DB erbij gepakt. Als ik geen toeslag wil betalen voor de nieuwe FYRA wordt mijn reisduur 60 (!) minuten langer én ik mag 3x overstappen. Op Roosendaal, Antwerpen en Mechelen. Als ik wel met FYRA besluit te reizen ($$$) mag ik alsnog 2x overstappen. Dit in tegenstelling tot 1x nu (in Mechelen alleen). Via Maastricht is het straks dan nog maar 10 minuutjes langer dan via Antwerpen-Mechelen.

Doe ik iets fout met de planner?? Of wordt voor mij het reizen per trein echt zo gierend onaantrekkelijk?

Laatst bewerkt door spiketrain op 26-11-2012 19:30
 

13-11-2012 09:49:55
Pim530
Pim530
Er moet volgens mij een rechtstreekse trein Atw-Leuven rijden.  

13-11-2012 10:10:29
dennistd
dennistd
Ik kom elk uur op deze verbinding:

Amsterdam Lelylaan Di, 11.12.12 ab 10:40 1 IC 2628
Roosendaal Di, 11.12.12 an 12:18 4a

Roosendaal Di, 11.12.12 ab 12:22 3a R 2583
Antwerpen Centraal Di, 11.12.12 an 13:10

Antwerpen Centraal Di, 11.12.12 ab 13:42 IC 2635
Leuven Di, 11.12.12 an 14:31


Als je in Antwerpen eerst overstap naar Mechelen ben je er nog een kwartiertje eerder:

Antwerpen Centraal Di, 11.12.12 ab 13:17 IC 2034
Mechelen Di, 11.12.12 an 13:37

Mechelen Di, 11.12.12 ab 13:42 IR 4112
Leuven Di, 11.12.12 an 14:13

Je reistijd gaat in dat laatste geval van 3:01 naar 3:33

Edit: Als je Shl-Rtd met de Fyra reist voor €2,30 is je reistijd met de overstap in Mechelen 3:20

Laatst bewerkt door dennistd op 13-11-2012 10:23
 

13-11-2012 10:15:08
Bert13
Bert13
Dus da's 3u51 tegenover 3u01 nu (3200-9200-IC2600), of 2u45 als je Fyra toelaat op Shl-Rtd. Dat is wel vrij onaantrekkelijk ja


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 


13-11-2012 10:35:23
RoelZ1
RoelZ1
De directe IC Antwerpen - Leuven - (Landen) rijdt alleen op doordeweekse dagen. Ook sluit hij enkel goed aan op de Thalys naar Amsterdam (10 minuten). Op die dagen is dit wel bij uitstek de snelste optie met 2:12 reistijd. Met de Fyra kan je beter via Brussel Centraal reizen. Dit is doordeweeks net zo snel als 40 minuten in Antwerpen wachten terwijl je langer kan blijven zitten. Ook is het bij veel tariefsoorten goedkoper omdat je voor het deel Antwerpen - Brussel relatief weinig betaalt. Je doet er dan 2:42 over (zowel doordeweeks als in het weekend). De tijdwinst is dan inderdaad erg beperkt tegenover de huidige 2:58 (week) en 3:30 (weekend). Met een extra overstap in Mechelen kan je er nog 10-15 minuten vanaf halen.

Als je niet een week van tevoren wilt reserveren of een duur kaartje wilt kopen (als je geen vrij-reizen in NL hebt is een week van te voren reserveren vaak net zo duur als de huidige tarieven) zul je via Roosendaal moeten reizen en dan duurt het in het weekend 3:47 (overstappen in Roosendaal en Mechelen) en doordeweeks 4:02 (overstappen in Roosendaal en Antwerpen) of 3:46 (overstappen in Roosendaal, Antwerpen en Mechelen). Voor €2,80 kan je hier 28 minuten vanaf halen door tussen Amsterdam en Rotterdam de Fyra te pakken. Ook al zou ik zelf niet zo snel bouwen op een 4 minuten-aansluiting vanuit een Fyra met kans op 60 minuten vertraging.

Dus Ja, Asd - Leuven is net een vervelende reis doordat de treinen niet goed op elkaar aansluiten. Dat is erg jammer omdat Leuven een plaats is met veel Nederlandse studenten. Ten opzichte van de huidige situatie wordt de CIV-optie 60 resp. 45 minuten trager met één of twee extra overstappen. In het weekend is het 15 minuten trager met één extra overstap. Met Fyra kan je slechts 15 resp 25 minuten winnen (ten opzichte van huidig) met 0 resp 1 extra overstap. In het weekend kun je met Fyra 45 resp 55 minuten winnen met 0 resp 1 extra overstap. Dat is dus nog wel redelijk, maar dat komt vooral omdat de huidige situatie in het weekend een drama is.

ps. ik was uitgegaan van vertrekstation Asd

Laatst bewerkt door RoelZ1 op 13-11-2012 10:37
 

13-11-2012 10:42:00
daniel81
daniel81
Geldt voor die IC Atw-Leuven ook toeslag, omdat-ie via lijn 25N (de nieuwe lijn via Zaventem) rijdt? Of is die toeslag er alleen op een kaartje van/naar de luchthaven?  

13-11-2012 13:10:58
ruysdael
ruysdael
Bedankt voor de reacties. Ik was vergeten te melden dat ik op het Nederlandse deel vrij reizen (SOV) heb, dus ik ga uiteraard voor het goedkoopate tarief zonder FYRA. Momenteel betaal ik 10,- voor Rsd Grens - Leuven. Mocht ik tijd kunnen winnen wil ik best 5-7,- daar bovenop leggen, maar ik neem aan dat de FYRA toeslag Asd-Atw duurder is? Meest reëele optie is dus naar 3u51. Want overstapjes van 5 minuten: Gimme a break. Vooral bij de NMBS. Wat een rampspoorwegen, ben daar nauwelijks een keer op tijd geweest met een trein.

Bedankt voor de overzichten. Dit wordt afzien. Maar in ieder geval niet meer verkleumen op depressief makend Mechelen. Eerlijk. Station Zaandam is er niks bij.
 

13-11-2012 13:17:33
ruysdael
ruysdael
Ben overigens uitgegaan van de verbinding Asd - Leuven. Het stadsvervoer hier naar Lelylaan (kuch, tram 17) wil nog weleens niet of te laat op komen dagen. Dan speel ik liever op safe, ik kan kiezen uit meerdere lijnen naar het CS vanaf oud-west. Duurt dan wel langer, maar het is safe. Beetje hetzelfde verhaal als de NMBS. Liever langere overstaptijden voor de veiligheid.  

13-11-2012 13:30:36
maurits
maurits
Quote
maccerr (di 13 nov 2012 13:10:58 https://www.somda.nl/forum/11041/p419296/): Bedankt voor de reacties. Ik was vergeten te melden dat ik op het Nederlandse deel vrij reizen (SOV) heb, dus ik ga uiteraard voor het goedkoopate tarief zonder FYRA. Momenteel betaal ik 10,- voor Rsd Grens - Leuven. Mocht ik tijd kunnen winnen wil ik best 5-7,- daar bovenop leggen, maar ik neem aan dat de FYRA toeslag Asd-Atw duurder is?


Je Studenten-OV wordt niet erkend in de Fyra tussen Rotterdam en Antwerpen.

Er even van uitgaande dat de Fyra A'dam-Brussel gewoon gaat rijden op 9 december (iets wat overigens hoogst onzeker is) betaal je voor een kaartje het volgende:
- Amsterdam-Rotterdam, toeslag van €2,30 bij je Studenten-OV (op het binnenlandse deel is deze wel geldig).
- Rotterdam-Antwerpen, jongerentarief €22 (ervan uitgaande dat je jonger dan 26 bent of Supersaver €20 als je vroeg boekt).
- Antwerpen-Leuven, €10,20 of bijvoorbeeld €5,- met een Go Pass.

In het gunstigste geval betaal je dus €29,30 voor het gebruik van de Fyra, dat is dus maar liefst 3 keer zo veel. Daarnaast heb je nog de volgende nadelen:
- Je kunt niet meer makkelijk één kaartje (Roosendaal Grens-Leuven met jongerenkorting) uit de kaartautomaat halen, je dient 3 verschillende tickets te kopen:
1. Binnenlandse Fyra toeslag, op papier of op je OV-Chipkaart.
2. Ticket Rotterdam-Antwerpen via internet/bij het loket.
3. Ticket Antwerpen-Leuven (of een GoPass) via de NMBS-website of bij het loket.
- Je bent alle flexibiliteit kwijt, even een uurtje langer in Leuven een biertje drinken met je vrienden is er niet bij.

Laatst bewerkt door maurits op 13-11-2012 13:31


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

13-11-2012 13:40:35
kniesoor
kniesoor
Quote
daniel81 (di 13 nov 2012 10:42:00 https://www.somda.nl/forum/11041/p419274/): Geldt voor die IC Atw-Leuven ook toeslag, omdat-ie via lijn 25N (de nieuwe lijn via Zaventem) rijdt? Of is die toeslag er alleen op een kaartje van/naar de luchthaven?
Dat tweede, alleen als je daar uitstapt.
 

13-11-2012 14:39:24
ruysdael
ruysdael
Quote
maurits (di 13 nov 2012 13:30:36 https://www.somda.nl/forum/11041/p419300/):
- Je bent alle flexibiliteit kwijt, even een uurtje langer in Leuven een biertje drinken met je vrienden is er niet bij.


Buiten dat. De Belgische spoorwegen zijn gewoon uit het jaar 1950. Momenteel heb ik een overstap van 4 minuten als ik van Leuven huiswaarts ga in Mechelen. Die heb ik van de 20 keer nog nooit gehaald. Ik reken er niet eens meer op. Buiten het feit dat het oude gammele rammelkasten zijn, zijn ze ook nooit eens op tijd. Het is dat het zo goedkoop is... Anders had ik allang een ander vervoermiddel gekozen. Maar wat ik eigenlijk wil zeggen: het heeft in Belgie geen zin om te reserveren voor een trein als de overstaptijd kort is. Als je hem mist kan je een nieuwe reservering kopen. Nee, ik ga dan wel noodgedwongen stopperen vanaf Rsd. Ben ik (bijna) een uur langer onderweg dan nu, maar jammer dan. Geen gezeik met reserveringen en vooral: het is maar een tientje, dus who cares als er dan wat vertraging is . Het is behelpen, maar ik heb nu eenmaal geen rijbewijs, dus tot die tijd zit ik het wel uit in het OV .

Laatst bewerkt door ruysdael op 13-11-2012 14:39
 

13-11-2012 18:47:41
RoelZ1
RoelZ1
Quote
maurits (di 13 nov 2012 13:30:36 https://www.somda.nl/forum/11041/p419300/):
- Antwerpen-Leuven, €10,20 of bijvoorbeeld €5,- met een Go Pass.



Er zal ook een optie 'Elk Belgisch station' komen die evenveel zal kosten als een rit met een Rail Pass, dat is dus €7,60.
 

14-11-2012 00:07:05
spoorhaas
spoorhaas
@Maccer, Informeer even naar de prijzen, per 9 december vervalt de Jongerenkorting, Verminderingskaart en Weekendretour.. ( superdagretour weet ik niet zeker ) Dus denk dat je via de normale weg ook op bijna het dubbele uitkomt!

En om het ontopic te houden is dit een maatregel vanwege het vervallen van de Benelux 9200 serie

Laatst bewerkt door spoorhaas op 14-11-2012 00:07
 

14-11-2012 15:45:27
jorgo
jorgo
Het meest belabberde van de Belgische spoorwegen is wel hun kaasschaaf op de dienstregeling die vorig jaar ingezet is. Vooral late treinen zijn internationaal de dupe.

Ga als Nederlander eens een dagje België doen. Wat is er passender dan een afsluitertje in een gezellig Belgisch restaurant? Dat wordt klokkijken. Om maar te zwijgen van de transfermogelijkheden die reizigers uit Londen, Parijs of Zaventem nog geboden wordt:

Laatste reismogelijkheid Brussel Centraal-Amsterdam/Rotterdam/Roosendaal: vertrek 21:22.
Laatste reismogelijkheid Antwerpen Centraal-Roosendaal: vertrek 21:50.
Laatste reismogelijkheid Leuven-Amsterdam Centraal: vertrek 21:26.
Laatste reismogelijkheid Brussel Centraal-Maastricht: vertrek 21:01.
(voorbeelden drgl 2013)

Wat is dit? Kleutertjesbedtijd?

Ter vergelijk: vanuit Asd kun je nog om 22:38 naar Maastricht, duurt wel drie kwartier langer en is aanmerkelijk verder.

Gezellig naar de Brugse kerstmarkt? Haal maar snel een hamburgertje en zorg om 19:59 op het perron te zijn, of Maastricht is onbereikbaar.

Afgeleid door alle commotie om de afschaf van de doorgaande MBE vorig jaar, heeft iedereen gemist dat de laatste trein terloops ook geschrapt werd.
 

14-11-2012 15:50:00
ZJ37
ZJ37
Europa krijgt al echt gestalte zo te zien.  

14-11-2012 16:02:22
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Quote
jorgo (wo 14 nov 2012 15:45:27 [...]

Laatste reismogelijkheid Brussel Centraal-Amsterdam/Rotterdam/Roosendaal: vertrek 21:22.
Laatste reismogelijkheid Antwerpen Centraal-Roosendaal: vertrek 21:50.
Laatste reismogelijkheid Leuven-Amsterdam Centraal: vertrek 21:26.
Laatste reismogelijkheid Brussel Centraal-Maastricht: vertrek 21:01.
(voorbeelden drgl 2013)

Wat is dit? Kleutertjesbedtijd?

[...]


To be honest, de situatie die je schetst vanuit Brussel naar Asd is niet veel anders dan het nu is (DRGL 2012), laatste Benelux vertrekt om 21:18 uit Brusz.

Laatste reismogelijkheid Atw - Rsd is nu 22.00 (Benelux), wordt dus 21:50. Het is 10 min eerder maar niet een significant verschil.

Laatste mogelijkheid Leuven - Asd is nu 21:16, oftewel, je kan 10 min later weg.

Laatste mogelijkheid Brusz - Mt is nu 21:18 uit Brusz, dat is 17 min verschil, maar dat is dan wel via Ddr - Ehv (reistijd 4 uur). Laatste directe mogelijkheid via Luik is 20:57.

Kortom, zo'n groot verschil is het nou ook weer niet vergeleken met de DRGL 2012.
 

14-11-2012 16:14:19
jorgo
jorgo
Nee dat klopt wel, niet met 2012 (2011 is een ander verhaal).

Maar ik denk dat de 'verbetering' 2013 met name in de snelheid van de Fyra/Benelux gezocht moet worden. De rest (reismogelijkheden, prijs) is hetzelfde of wordt slechter.

En eerlijk gezegd denk ik juist niet dat op late verbindingen de reistijd het meest ter zake doet. Wordt een dagje Brussel vanuit Amsterdam aantrekkelijker omdat je straks voor middernacht al thuis bent? Vroeg thuiskomen is dan eerlijk gezegd mijn grootste zorg niet, ik zou liever wat later vertrekken. Voor luchthavenaansluitingen en regulier overdag is het natuurlijk wel mooi meegenomen dat het wat sneller wordt.

Laatst bewerkt door jorgo op 14-11-2012 16:18
 

14-11-2012 16:41:14
maurits
maurits
Quote
SleutelMan (wo 14 nov 2012 16:02:22

To be honest, de situatie die je schetst vanuit Brussel naar Asd is niet veel anders dan het nu is (DRGL 2012), laatste Benelux vertrekt om 21:18 uit Brusz.

Laatste reismogelijkheid Atw - Rsd is nu 22.00 (Benelux), wordt dus 21:50. Het is 10 min eerder maar niet een significant verschil.



De reistijd Brussel-Amsterdam wordt een uur korter, het zou klantvriendelijk zijn als men hierdoor nog een verbinding om 22.18 aanbiedt met dezelfde aankomsttijd in Amsterdam als voorheen de laatste Benelux. De reistijdwinst wordt in de avond dus gebruikt om eerder te stoppen met rijden, niet voor verbetering van het product.

Nog een probleem waar je tegen aan loopt in de nieuwe dienstregeling. De Eurostar uit Londen komt meestal rond .05 aan in Brussel Zuid en is over het algemeen vrij punctueel. In de DRGL2012 kun je dan (met een beetje doorlopen) nog de Benelux van .18 richting Amsterdam halen. Het maakt niet uit dat je een treintje eerder neemt dan de planner je voorschotelt, je mag toch immers iedere Benelux nemen.

In de dienstregeling 2013 gaat dat niet meer, dan moet je verplicht een uur op station Boekarest Noord...eeh...Brussel Zuid %08% doorbrengen en kun je pas een uur later je verplicht gereserveerde Fyra nemen. Daaaag, reistijdwinst tov de Benelux.


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

14-11-2012 16:44:39
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
NS Hispeed vindt de overstaptijd van 17 min te krap? (.05 --> .22). Oke, er zit volgens mij wel douanecontrole op maar ze serveren je dus af door een Fyra van een uur later te nemen? Pfff.  

14-11-2012 17:00:01
jorgo
jorgo
Ja, en anders zou je het zelf wel zekerheidshalve zo plannen. Het geluk dat je een uur eerder kan kun je nu idd niet meer verzilveren.  

14-11-2012 17:01:47
jorgo
jorgo
Quote
maurits (wo 14 nov 2012 16:41:14 https://www.somda.nl/forum/12654/p419520/):
De reistijd Brussel-Amsterdam wordt een uur korter, het zou klantvriendelijk zijn als men hierdoor nog een verbinding om 22.18 aanbiedt met dezelfde aankomsttijd in Amsterdam als voorheen de laatste Benelux. De reistijdwinst wordt in de avond dus gebruikt om eerder te stoppen met rijden, niet voor verbetering van het product.



Dat is idd wat ik bedoelde met de post boven je. De verbetering is een tamelijk eenzijdig, snelheidsgericht verhaal.
 

14-11-2012 17:06:14
reisthijs
reisthijs
Quote
jorgo (wo 14 nov 2012 15:45:27 https://www.somda.nl/forum/12654/p419509/): Het meest belabberde van de Belgische spoorwegen is wel hun kaasschaaf op de dienstregeling die vorig jaar ingezet is. Vooral late treinen zijn internationaal de dupe.
Het opmerkelijke vind ik vooral dat alleen internationale reizigers hier last van hebben. Er rijden vanuit Atw en Luik wel latere treinen naar het noorden dan de voorbeelden die hier zijn genoemd, maar die keren in het laatste station voor de grens.
 

14-11-2012 17:08:13
maurits
maurits
Quote
SleutelMan (wo 14 nov 2012 16:44:39 https://www.somda.nl/forum/12654/p419521/): NS Hispeed vindt de overstaptijd van 17 min te krap? (.05 --> .22). Oke, er zit volgens mij wel douanecontrole op maar ze serveren je dus af door een Fyra van een uur later te nemen? Pfff.


Die 17 minuten kan te krap zijn als je bijvoorbeeld helemaal achterin de Eurostar zit, slecht ter been bent en flink wat bagage meesjouwt. Een douanecontrole vindt overigens niet plaats als je vanuit Londen met de Eurostar in Brussel aankomt, soms staat er alleen wat personeel wat mensen steekproefsgewijs controleert.

Maar in alle andere gevallen is het prima te halen. Het is me zelfs nog wel eens gelukt om in die overstaptijd nog even de Panos te bezoeken (één van de weinige goede dingen aan Brussel Zuid ).

Door het verplicht reserveren wordt je dus echter gedwongen om de trein van een uur later te boeken omdat die 17 minuten officieel geen aansluiting zijn. En een trein eerder nemen mag niet met een voordelig Fyra-ticket.

Het beste zou natuurlijk zijn als de verplichte zitplaatsreservering verdwijnt, maar een regeling waarbij een reiziger die een trein vroeger kan halen (in aansluiting op een Eurostar uit Londen) zich bij de treinmanager meldt en toegelaten wordt als er nog plaatsen over zijn lijkt ook werkbaar.

BTW: het herinnert me er opeens aan dat ik in het interieur van de V250 volstrekt geen stoelnummers heb gezien, die moeten ze nog wel even aanbrengen als ze op 9 december gaan rijden. Ze hebben nog 23 dagen....

Laatst bewerkt door maurits op 14-11-2012 17:08


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

14-11-2012 17:10:12
RoelZ1
RoelZ1
Quote
jorgo (wo 14 nov 2012 17:00:01 https://www.somda.nl/forum/12654/p419524/): Ja, en anders zou je het zelf wel zekerheidshalve zo plannen. Het geluk dat je een uur eerder kan kun je nu idd niet meer verzilveren.


De aansluiting vanuit Londen naar Amsterdam staat nu gewoon in de boekingsmodule van NS Hispeed. Aangezien de overstap hetzelfde blijft zal hij er met Fyra ook gewoon in staan. Als je vertraging hebt met Eurostar mag je (mits beide bij NS Hispeed geboekt) zonder om te boeken mee met de volgende Fyra, ook met Supersaver tarief. Dat zijn gewoon Europese rechten die je als reiziger hebt. Met Eurstar + Thalys is het overigens goedkoper omdat zij 'throughfares' verkopen.

Laatst bewerkt door RoelZ1 op 14-11-2012 17:11
 

14-11-2012 17:48:00
maurits
maurits
Het feit dat de aansluiting van 1 uur en 17 minuten in de boekingsmodule van NS Hispeed staat, betekent niet dat de aansluiting van 17 minuten niet haalbaar zou zijn. Het huidige tariefsysteem van de Benelux biedt echter de flexibiliteit om een trein eerder te nemen, die mogelijkheid verdwijnt met het starre tariefsysteem van de Fyra.

Daarnaast vraag ik me af waarom NS Hispeed/NMBS geen moeite doen om de aansluiting van 17 minuten wél haalbaar te maken. Dat zou namelijk resulteren in een reistijd van 4 uur en 15 minuten van London naar Amsterdam, dat is van centrum tot centrum zwaar concurrerend ten opzichte van het vliegtuig. 5 uur en 15 minuten is dat al een stuk minder.

Je zou kunnen denken aan de volgende maatregelen:
- Reizigers vanuit London naar Amsterdam in de Eurostar-rijtuigen boeken die in Brussel het dichtst bij de uitgang staan.
- De snelste uitgangen in Brussel openstellen voor overstappende reizigers.
- De Fyra niet laten vertrekken vanaf spoor 18/19/20 in Brussel Zuid, maar vanaf de HSl-sporen (dat schijnt nu niet te kunnen ivm beperkte capaciteit in de Noord-Zuidtunnel).
- Soepele omgang met de zitplaatsreservering mocht men toch een aansluiting missen.


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

14-11-2012 18:49:03
RoelZ1
RoelZ1
Ik bedoelde juist dat de aansluiting van 17 minuten in de boekingsmodule staat  

14-11-2012 18:49:34
treinefan
treinefan
Moet er voor de Fyra in het binnenland ook gereserveerd worden, of is dat uitsluitend voor het buitenland?
(zoals het er nu uitziet)


Met vriendelijke groet,
 

14-11-2012 18:54:32
dennistd
dennistd
Alleen buitenland, voor binnenland komt er een toeslag van 2,30 in de 2e klas ongeacht traject (net zoals de ICE nu)  

14-11-2012 18:57:04
treinefan
treinefan
Oké bedankt, en voor Asd - Shl wordt het toeslagvrij


Met vriendelijke groet,
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


14-11-2012 23:03:03
mren
mren
Hoe wil men dat doen met die reservering als je met het duurste Fyra-tarief geen treinbinding hebt?  

15-11-2012 12:29:55
daniel81
daniel81
Quote
RoelZ1 (di 13 nov 2012 18:47:41 https://www.somda.nl/forum/12654/p419351/):
Quote
maurits (di 13 nov 2012 13:30:36 https://www.somda.nl/forum/11041/p419300/):
- Antwerpen-Leuven, €10,20 of bijvoorbeeld €5,- met een Go Pass.



Er zal ook een optie 'Elk Belgisch station' komen die evenveel zal kosten als een rit met een Rail Pass, dat is dus €7,60.

Een vriend van mij, die ook in Leuven studeert, heeft als Nederlandse student een soort van strippenkaart; voor €12,50 kan hij 5 reizen Essen grens - Leuven maken (waarbij ik even niet weet of dat 5 enkeltjes of 5 retourtjes zijn)
 

16-11-2012 18:29:45
maurits
maurits
Nieuws vanuit België, de NMBS wil vanaf 9 december (dat is over 22 dagen) 8 keer per dag een pendeltrein laten rijden tussen Breda en Antwerpen, zo staat in een voorstel wat bij het Nederlandse ministerie is ingediend. Zie ook: http://www.bndestem.nl/regio/breda/wellicht-toch-snelle-trein-naar-belgi%C3%AB-vanuit-breda-1.3420198

Hopelijk gaat men hiermee akkoord, kunnen er vervolgens tickets verkocht worden en gaat de Fyra rijden op 9 december.


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

16-11-2012 22:09:39
bond
bond
Hebben de gewaardeerde forumleden enig idee of daarvoor voldoende materieel aanwezig is, of gaat dat ten koste van het aantal ritten Asd-Brusz?  

16-11-2012 22:27:43
idolaat
idolaat
Las net de stukken uit het Belgische Parlement, en de minister rept daar met geen woord over. Het blijft bij de mededeling dat de NMBS heeft aangegeven dat het kan en dat daar 11,4 miljoen euro voor moeten worden opgehoest.

Laatst bewerkt door idolaat op 16-11-2012 22:28
 

16-11-2012 22:38:35
daniel81
daniel81
11,4 miljoen per jaar om de Atw - Noorderkempen-omloop met Desiro-ML stel uit te breiden?

11.4 mln per jaar / 365 * 8 slagen = ongeveer 4000 euro per slag, excl reizigersopbrengsten.

Is dat een beetje normale prijs?
 

16-11-2012 22:43:36
idolaat
idolaat
Over de Desiro wordt in de stukken niet gesproken. De Belgische minister spreekt over een 'Fyra'. De 11,4 mln is het exploitatietekort dat de NMBS verwacht te krijgen door deze dienst te gaan rijden. Daarbij hebben ze naar ik aanneem al de te verwachten reizigersinkomsten verrekend. De vraag is nu of nederland de helft wil meelappen.
Bron: http://www.dekamer.be/doc/CCRI/pdf/53/ic579.pdf

Laatst bewerkt door idolaat op 16-11-2012 22:45
 

16-11-2012 23:14:48
bnv
bnv
Als het een pendeldienst betreft tussen Breda en Antwerpen, en er zijn acht ritten per dag, zou een stel voor de omloop in principe voldoende moeten zijn.Hangt natuurlijk af hoe die slagen over de dag verdeeld zijn.
De vraag is of het een Fyrastel moet zijn of dat het ook wat anders kan zijn dat geschikt is voor de rit over de HSL met een stop in Noorderkempen. Zou mij niet verbazen als dat ander spul is, dat is mogelijk in de exploitatie goedkoper, past mogelijk in het dienstregelingpatroon op de HSL en verder is het nog maar de vraag of er een V 250 uberhaupt daarvoor beschikbaar is.
 

16-11-2012 23:18:16
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Wat er nu rijdt is Desiro ML (tussen Atw en Noorderkempen). Alleen, dan krijg je het fijne probleem: Toelating Desiro in NL. Want dat zal dan ook moeten worden geregeld. En dat red je denk ik niet meer voor december.  

16-11-2012 23:24:58
bnv
bnv
Misschien met dezelfde stelletjes die nu de stopdienst Rsd-Awp rijden. Die zijn imnmers toegelaten in Nederland. Maar.............natuurlijk weer niet geschikt voor rijden op de HSL. En zo schiet dat allemaal maar weer niet op.  

16-11-2012 23:28:04
idolaat
idolaat
Aangezien de Belgische minister het heeft over een 'Fyra'-dienst en niet over een 'trein- dienst heb ik toch sterk het vermoeden dat men dat ook met Fyra materieel wil gaan uitvoeren.

Laatst bewerkt door idolaat op 16-11-2012 23:28
 

17-11-2012 00:02:14
ricohallo
ricohallo
Zal er misschien PRIO gaan rijden? Misschien met een NS Hispeed Traxx loc ervoor, nu de Fyra stammetjes met pensioen gaan?

Laatst bewerkt door ricohallo op 17-11-2012 00:02
 

17-11-2012 00:03:06
Frontier
Frontier
Één reeks 28 loc en één setje prio-rijtuigen moet vast wel voldoende zijn voor die verbinding?  

17-11-2012 00:10:27
ma60
ma60
Quote
mren (do 15 nov 2012 21:07:39 https://www.somda.nl/forum/3884/p419712/): In dat soort gevallen wreekt zich soms de starheid van NSH; als je vertraging hebt opgelopen mag je gewoon de volgende trein nemen. Het is al jaren zo dat als de BNL uit valt je gewoon de Thalys mag nemen. Alleen is het treinpersoneel het daar niet altijd mee eens, maar dat is hun probleem en niet het probleem van de reiziger.

Dit is onwaar. Europese reizigersrechten schrijven voor dat bij uitval of vertraging boven een bepaalde grens reizigers een andere trein mogen nemen, mits die trein geen reserveringsplicht kent. Thalys heeft die wel.
 

17-11-2012 00:41:18
mren
mren
Waar staat dat dan?  

17-11-2012 00:54:22
AgentX
AgentX
In de "Europese reizigersrechten"  

17-11-2012 01:35:53
mren
mren
Waarvan ik even artikel 16 zal citeren:

Indien redelijkerwijs verwacht kan worden dat de vertraging bij aankomst op de eindbestemming krachtens de vervoerovereenkomst meer dan 60 minuten zal bedragen, krijgt de reiziger onmiddellijk de keuze tussen:

a) terugbetaling van de volledige kostprijs van het vervoerbewijs, onder de voorwaarden waarop het is betaald, voor de niet gemaakte gedeelten van hun reis en voor de reeds gemaakte gedeelten indien de reis niet langer aan enige
bedoeling beantwoordt in verband met het oorspronkelijke reisplan van de reiziger, samen met, voor zover relevant, een retourdienst naar het eerste vertrekpunt bij de vroegste gelegenheid.

De terugbetaling geschiedt onder dezelfde voorwaarden als de betaling van schadevergoeding bedoeld in artikel 17; of

b) voortzetting van de reis langs de gebruikelijke of langs een andere route, onder vergelijkbare vervoersomstandigheden, naar de eindbestemming bij de vroegste gelegenheid; of

c) voortzetting van de reis langs de gebruikelijke of langs een andere route, onder vergelijkbare vervoersvoorwaarden, naar de eindbestemming op een latere datum wanneer het de reiziger schikt.


Het twistpunt waar NSH het wel op zal gooien is natuurlijk "onder vergelijkbare vervoersomstandigheden", maar een Thalys is nou niet zó enorm bijzonder dat deze niet met de uitvallende of vertraagde Fyra is te vergelijken.
Bovendien is er de algemene bepaling dat bij onduidelijkheid en/of tegenstrijdigheid in de voorwaarden deze altijd in het voordeel van de klant uit moeten worden gelegd.
 

17-11-2012 01:45:44
Klaasje
Klaasje
Er staat ook aan het begin "krijgt de reiziger onmiddelijk" dat betekent dat een vervoerder actieve zorgplicht heeft naar de reiziger en dat dan nog meteen ook. De bijdehandheid van de reiziger afwachten is hier dus ook verboden. Het gaat immers niet over "vragen" of "de mogelijkheid bieden om".  

17-11-2012 02:00:56
2296
2296
Ik ga het allemaal wel afwachten wat er van terecht gaat komen vanaf 9 december.  

17-11-2012 02:08:14
ma60
ma60
Quote
mren (za 17 nov 2012 01:35:53 https://www.somda.nl/forum/3884/p419917/):
Het twistpunt waar NSH het wel op zal gooien is natuurlijk "onder vergelijkbare vervoersomstandigheden", maar een Thalys is nou niet zó enorm bijzonder dat deze niet met de uitvallende of vertraagde Fyra is te vergelijken.
Bovendien is er de algemene bepaling dat bij onduidelijkheid en/of tegenstrijdigheid in de voorwaarden deze altijd in het voordeel van de klant uit moeten worden gelegd.

OK, ik geef toe dat het niet expliciet staat opgeschreven, maar ik was in de war met de Duitse rechten, waar reserveringsplichtige treinen wel expliciet worden uitgesloten. Aangezien Duitsland onder dezelfde Europese regels valt, zegt dat genoeg over waar NS het op kan gooien.

Maar als je ook treinen mag gebruiken zonder reserveringsplicht, dan neem ik aan dat je na het missen van ICE227, EN447 tot bv. Köln mag gebruiken.
 

17-11-2012 09:37:50
smarkie
smarkie
Quote
ricohallo (za 17 nov 2012 00:02:14 https://www.somda.nl/forum/3884/p419907/): Zal er misschien PRIO gaan rijden? Misschien met een NS Hispeed Traxx loc ervoor, nu de Fyra stammetjes met pensioen gaan?
De traxxen, van hispeed en nmbs, en ook de prio rijtuigen zijn niet toegelaten op lijn4 in belgie. Anders hadden we allang fyra's naar belgie gereden met dit spul.
Het wordt gewoon een v250 dit is altijd al de bedoeling geweesst


Mcn NS International Rtd
 

17-11-2012 10:04:18
bond
bond
Even meedenkend met je, blijven er dan voldoende V250's over voor Asd-Brusz om 10 slagen per dag uit te voeren?  

17-11-2012 10:12:14
smarkie
smarkie
Dat is dus de reden dat er nu op zeker met 10 slagen te gaan rijden ipv de 16 die er moeten gaan rijden.
Er zijn bijna voldoende treinen beschikbaar voor comerciele inzet


Mcn NS International Rtd
 

17-11-2012 10:22:37
treinfan
treinfan
Quote
mren (za 17 nov 2012 01:35:53 https://www.somda.nl/forum/3884/p419917/): Waarvan ik even artikel 16 zal citeren:

Indien redelijkerwijs verwacht kan worden dat de vertraging bij aankomst op de eindbestemming krachtens de vervoerovereenkomst meer dan 60 minuten zal bedragen, krijgt de reiziger onmiddellijk de keuze tussen: (...)
Als er een BNL uitvalt en de volgende wel rijdt, kan er redelijkerwijs verwacht worden dat de vertraging exact 60 minuten zal bedragen (het voordeel van een uursdienst rijden). 60 Minuten vertraging is niet meer dan 60 minuten, dus in dat geval heb je als reiziger nog geen keuze en zal je gewoon naar de vervoerder mogen luisteren.
 

17-11-2012 11:58:42
daniel81
daniel81
Zijn Nederland en België overigens verplicht om een pendel Bd-Atw bij de NMBS in te kopen? Of mag bij wijze van spreken hier ook Syntus een Grenslandexpres gaan rijden?  


17-11-2012 12:52:11
dennistd
dennistd
Het zal best mogen, maar dan moet je niet kijken naar de infraheffing die betaalt moet gaan worden. Daardoor zal het nooit rendabel zijn voor een private vervoerder denk ik. Om nog maar niet te spreken over tegenwerking door de Belgen...  

17-11-2012 13:56:13
BGM104
BGM104
Quote
maurits (vr 16 nov 2012 18:29:45 https://www.somda.nl/forum/3884/p419847/): Nieuws vanuit België, de NMBS wil vanaf 9 december (dat is over 22 dagen) 8 keer per dag een pendeltrein laten rijden tussen Breda en Antwerpen,


Dat is toch wel onrealistisch kort dag, wijzigingsblad april lijkt me een stuk realistischer.
 

17-11-2012 15:48:31
Frontier
Frontier
Beter geven ze Brusz de hoogste prioriteit en schrappen ze wat Asd-Rtd en/of Asd-Bd diensten om die Bd-Atw verbinding mogelijk te maken.%03%  

17-11-2012 17:54:46
idolaat
idolaat
Quote
quote%smarkie (za 17 nov 2012 09:37:50 https://www.somda.nl/forum/3884/p419930/):
Quote
ricohallo (za 17 nov 2012 00:02:14 https://www.somda.nl/forum/3884/p419907/): Zal er misschien PRIO gaan rijden? Misschien met een NS Hispeed Traxx loc ervoor, nu de Fyra stammetjes met pensioen gaan?
De traxxen, van hispeed en nmbs, en ook de prio rijtuigen zijn niet toegelaten op lijn4 in belgie. Anders hadden we allang fyra's naar belgie gereden met dit spul.
Het wordt gewoon een v250 dit is altijd al de bedoeling geweesst


Voor het rijden met 'gewone treinen' op het belgische deel van de HSL moet ook een hogere vergoeding per km betaald worden dan met Hogesnelheidstreinen.%
 

17-11-2012 18:05:57
AlexNL
AlexNL
Quote
BGM104 (za 17 nov 2012 13:56:13 https://www.somda.nl/forum/3884/p419966/):
Quote
maurits (vr 16 nov 2012 18:29:45 https://www.somda.nl/forum/3884/p419847/): Nieuws vanuit België, de NMBS wil vanaf 9 december (dat is over 22 dagen) 8 keer per dag een pendeltrein laten rijden tussen Breda en Antwerpen,


Dat is toch wel onrealistisch kort dag, wijzigingsblad april lijkt me een stuk realistischer.

De paden voor Breda - Antwerpen zijn al gereserveerd... serie 1200 volgens mij. (Bron: treinnummerlijst dienstregeling 2013)

Laatst bewerkt door AlexNL op 17-11-2012 18:06
 

17-11-2012 20:01:58
Harold27
Harold27
Quote
BGM104 (za 17 nov 2012 13:56:13 https://www.somda.nl/forum/3884/p419966/):
Quote
maurits (vr 16 nov 2012 18:29:45 https://www.somda.nl/forum/3884/p419847/): Nieuws vanuit België, de NMBS wil vanaf 9 december (dat is over 22 dagen) 8 keer per dag een pendeltrein laten rijden tussen Breda en Antwerpen,


Dat is toch wel onrealistisch kort dag, wijzigingsblad april lijkt me een stuk realistischer.

Ben benieuwd of de betrokken forensen wel zo lang vrij krijgen van hun baas.
 

21-11-2012 17:34:29
maurits
maurits
Volgens dit bericht (http://www.hgbtf.net/viewtopic.php?f=8&t=6380&start=842) op een Belgisch collegaforum zou de verkoop van Fyratickets naar Brussel op 26 november (volgende week maandag) starten, dat is slechts 13 dagen voor 9 december.


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

21-11-2012 19:42:05
henri1972
henri1972
Ik wacht er maar niet op en heb maar Thalys geboekt. En € 22,-- enkel A'dam - Brussel valt best mee. Een enkeltje A'dam-Maastricht is duurder denk ik.  

21-11-2012 23:03:20
maurits
maurits
€22,-, dan heb je wel ver vooruit geboekt. Een enkeltje A'dam-Brussel op 9 december met de Thalys kost nu zo'n €59 tot €79....


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

21-11-2012 23:32:46
icetha
icetha
Op de Hispeed site is er nu een zogenaamde "boeking-alert" service in het leven geroepen voor de Fyra dienst naar Brussel.  

22-11-2012 00:32:12
henri1972
henri1972
Klopt, 2 weken geleden geboekt voor 9 januari.
Ga er niet vanuit dat Fyra goedkoper wordt....
 

22-11-2012 08:54:30
lw-o
lw-o
fyra geeft aan vanaf 25 euro;)
maar wat wordt er bedoeld met boeking alert?
 

22-11-2012 08:58:40
smarkie
smarkie
dit dus:
Het is de bedoeling om vanaf 9 december met Fyra ook naar Brussel te gaan rijden, Fyra naar Brussel is dan dé hogesnelheidstrein tussen Nederland en België. Fyra naar Brussel is binnenkort te boeken. Wilt u een berichtje ontvangen wanneer dat is, meldt u zich dan aan door middel van de boeking-alert. Selecteer 'Belgie met Fyra' als bestemming.


Mcn NS International Rtd
 

22-11-2012 14:56:42
mdeen
mdeen
Quote
lw-o (do 22 nov 2012 08:54:30 https://www.somda.nl/forum/3884/p420640/): fyra geeft aan vanaf 25 euro;)


Als er één plaats voor 25 euro te krijgen is dan is het ook al vanaf 25 euro he? Er is al eens een halve rel geweest omtrent het "vanaf 29 euro" tarief voor Amsterdam - Parijs (wat in de praktijk helemaal niet te vinden was), maar zo werken dat soort aanbiedeingen wel.
Er zijn een beperkt aantal plaatsen op een beperkt aantal treinen op een beperkt aantal dagen die voor 25 euro te krijgen zijn. De rest is duurder.
De kans dat je een van die plaatsen wil is al klein, laat staan dat je een van de gelukkigen bent die er eentje kan bemachtigen (want weg is weg).

Vooral voor de Thalys krijg ik met regelmaat van die mailtjes waarin met grote chocoladeletters staat "KERST IN PARIJS, VANAF 29 EURO!!".
Als je dan kijkt naar een logische verbinding, bijvoorbeeld het weekend voor kerst krijg je als goedkoopste tarief 79 euro. Ja, want als de verbinding populair is wordt dat tarief niet aangeboden.
 

22-11-2012 14:59:57
lw-o
lw-o
was ook om aan te geven dat het altijd duurder zal worden dan de 22 euro die eerder genoemd werd  

22-11-2012 15:11:31
treinefan
treinefan
Ik heb op verschillende tijden en data gezocht, en ik kwam steeds weer niet onder de 30 euro uit.


Met vriendelijke groet,
 

22-11-2012 15:13:34
RoelZ1
RoelZ1
Het '€25-tarief' voor Fyra is een heel stuk meer verkrijgbaar dan het €29 tarief van Thalys. Minimaal 20% van de stoelen (per trein) worden voor €25 te koop aangeboden (in de drukste spitstrein) en maximaal 50% van de stoelen (in de rustigste treinen).  

22-11-2012 16:42:40
ZJ37
ZJ37
Quote
treinefan (do 22 nov 2012 15:11:31 https://www.somda.nl/forum/3884/p420696/): Ik heb op verschillende tijden en data gezocht, en ik kwam steeds weer niet onder de 30 euro uit.
Op zich is dat niet anders dan in de luchtvaart: je aandacht wordt getrokken door een zogenaamde aanbieding zodat je op zijn minst even gaat kijken. Ik heb vervolgens ook nog nooit dat tarief gevonden waarmee geadverteerd werd. En dan komen alle toeslagen nog bovenop de aanbieding, zodat de aanbieding ineens geen aanbieding meer is.
 

22-11-2012 17:39:50
kleine_man
kleine_man
Dat laaste mag dus niet meer in de vliegtuigwereld. De totaalprijs moet gecommuniceerd worden.

Wel vraag ik mij, wat wordt de toeslag als met een InterRail naar België wil? Niet met de Thalys, trouwens......


Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 

22-11-2012 18:02:51
maurits
maurits
Dat is dan wel weer een goed bericht, de toeslag voor de Interrailkaart wordt 4 Euro.

Waarbij NS Hispeed overigens nog niet gecommuniceerd heeft hoe het met Interrailers gaat die in Nederland woonachtig zijn, de Interrail geldt namelijk niet in het land waar je woont. Als het analoog aan de Thalys is, dan is de toeslag van 4 Euro voldoende, of er komt een "deelpas"-tarief waarbij je voor het Nederlandse aandeel 50% kosten betaalt en voor België vrij reizen, dat zou qua prijsstelling ongeveer 10 Euro moeten zijn.


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

22-11-2012 18:29:22
henri1972
henri1972
.
Quote
treinefan (do 22 nov 2012 15:11:31 https://www.somda.nl/forum/3884/p420696/): Ik heb op verschillende tijden en data gezocht, en ik kwam steeds weer niet onder de 30 euro uit.


oa woe 13 feb worden nog diverse treinen aangeboden voor 22 euro, data voor 13 feb vanaf 25 euro.
Via ns hispeed
 

22-11-2012 23:05:24
thom
thom
Quote
ZJ37 (do 22 nov 2012 16:42:40 https://www.somda.nl/forum/3884/p420706/):
Quote
treinefan (do 22 nov 2012 15:11:31 https://www.somda.nl/forum/3884/p420696/): Ik heb op verschillende tijden en data gezocht, en ik kwam steeds weer niet onder de 30 euro uit.
Op zich is dat niet anders dan in de luchtvaart: je aandacht wordt getrokken door een zogenaamde aanbieding zodat je op zijn minst even gaat kijken. Ik heb vervolgens ook nog nooit dat tarief gevonden waarmee geadverteerd werd. En dan komen alle toeslagen nog bovenop de aanbieding, zodat de aanbieding ineens geen aanbieding meer is.

Ach, trek de gemiddelde aanbiedingenfolder ens open, verkrijgbaar in 5 maten en op=op en daarna verschijnt de "vanaf" term, voor de goedkoopste van de serie... Dagelijkse kost, niks meer en minder.
 

23-11-2012 09:43:55
jorgo
jorgo
Quote
mdeen (do 22 nov 2012 14:56:42 https://www.somda.nl/forum/3884/p420687/):
Quote
lw-o (do 22 nov 2012 08:54:30 https://www.somda.nl/forum/3884/p420640/): fyra geeft aan vanaf 25 euro;)


Als er één plaats voor 25 euro te krijgen is dan is het ook al vanaf 25 euro he? Er is al eens een halve rel geweest omtrent het "vanaf 29 euro" tarief voor Amsterdam - Parijs (wat in de praktijk helemaal niet te vinden was), maar zo werken dat soort aanbiedeingen wel.
Er zijn een beperkt aantal plaatsen op een beperkt aantal treinen op een beperkt aantal dagen die voor 25 euro te krijgen zijn. De rest is duurder.
De kans dat je een van die plaatsen wil is al klein, laat staan dat je een van de gelukkigen bent die er eentje kan bemachtigen (want weg is weg).

Vooral voor de Thalys krijg ik met regelmaat van die mailtjes waarin met grote chocoladeletters staat "KERST IN PARIJS, VANAF 29 EURO!!".
Als je dan kijkt naar een logische verbinding, bijvoorbeeld het weekend voor kerst krijg je als goedkoopste tarief 79 euro. Ja, want als de verbinding populair is wordt dat tarief niet aangeboden.


En zo gaat het met vliegtuigtickets, hotelkamers, en de kaartjes voor de Rolling Stones in Londen volgende maand, die vanaf 100 pond verkocht zouden worden maar jorgo heeft geen kaart voor onder de 300 gezien (en blijft dus thuis)
Internetmarketing creëert met een onduidelijk aanbod paniek en non-transparantie, en prijzen en 'contingenten' zijn à la minute aan te passen. Consumenten komen elkaar niet meer tegen dus zijn volledig niet op de hoogte van de daadwerkelijke vraag, terwijl ze ongewis worden gehouden over het daadwerkelijke aanbod. Stress verzekerd. Er worden tekorten gecreëerd en opbrengsten worden gerafineerd gemaximaliseerd.

Gelukkig is het binnenlandse gebruik van de Fyra redelijk doorzichtig en is het vanaf 2015 sowieso uitgesloten dergelijke onzin alsnog in te voeren. Goodbye, Netelenbos.
 

25-11-2012 22:47:41
thom
thom
Als je met een bodemprijs adverteert, is het ten alle tijden verplicht om deze ook toe te passen en zal er ook altijd zijn.

Dat die bodemprijs tickets op het moment dat jij kijkt al verkocht zijn, is een tweede verhaal, maar ze zullen er altijd moeten zijn.
 

25-11-2012 23:43:15
bnv
bnv
Nu even een inschatting van de dagelijkse werkelijkheid vanaf 9 december. Ik heb een collega die dagelijks pendelt van Leiden naar Antwerpen en zeker na 9 december niet de Fyra zal nemen.(de TGV al helemaal niet).Belangrijkste reden enerzijds de (meer)kosten en anderzijds het reserveringssysteem voor de Fyra.
Die kiest voor de gewone Intercity naar Vlissingen tot Roosendaal en om dan bij een overstaptijd van 4 minuten () de stoptrein naar Antwerpen te nemen. Uurdienst is aangekondigd. Want, zegt hij, behalve de (meer)kosten is het belangrijkste argument dat ik nooit van te voren ptecies weet welke trein ik terug kan nemen. Tot nu toe, OK, normaal gesproken steeds die van 17.00 uur, en straks tien minuten eerder, maar vaak gebeurt het ook dat ik wat langer moet werken en dus een uurtje later naar huis kan. 's Ochtends zal het wel meevallen maar op deze wijze is het uiterst onhandig nu ik bijna nooit van te voren weet hoe de dag zal verlopen en toch graag weer naar huis wil.
Doe je familiebezoek of iets dergelijks: evenzo. Als het gezellig is, zeg je gewoon dat je de trein een uurtje later neemt als je naar huis gaat. Bij Fyra; niks daarvan.

Er wordt vreselijk veel gependeld vanuit Nederland op Antwerpen (en verder). Ook veel studenten enz. Allemaal reizigers die een gewone trein willen zoals die ook rijdt van Den Haag naar Leiden waarbij je de trein kunt nemen die je wilt. Geen gereserveer en zo. Dat is iets voor lange afstanden zoals bij het vliegtuig, een heel ander concept. Maar niet op Roosendaal-Antwerpen!

Zodra 9 december een feit is verwacht ik veel protest wegens volle (stop)treinen vanaf Roosendaal en omgekeerd! Zolang het nog geen werkelijkheid reageren mensen gelaten, maar als het zo ver is................berg je dan maar.
 

26-11-2012 00:26:25
AlexNL
AlexNL
Het beste wat reizigers kunnen doen is stemmen met hun voeten: als je het niet eens bent met het prijsmodel van de Fyra, reis er niet mee maar zoek een alternatief. Als voldoende mensen dit doen zullen NS en NMBS dit vanzelf voelen in de portemonnee (die blijft leeg) en zullen ze zich genoodzaakt zien om de dienst aan te passen.

Naar mijn verwachting zal als eerste de prijs van semi-flex en full-flex omlaag gaan, maar als dat nog steeds niet voldoende is is het niet onrealistisch dat het tariefsysteem versimpeld wordt of zelfs geheel afgeschaft.

Echter, we zullen het pas zien na 9 december. Misschien vallen reizigers wel en masse voor het vliegtuigsysteem (zoals de commercieel directeur van NS Hispeed denkt), misschien zien we wel heel veel klachten van overvolle bussen en stoptreinen.
 

26-11-2012 06:11:18
ZJ37
ZJ37
De stoptrein Rsd-Atw wordt beslist drukker. Reizigers uit zuidwest Brabant en Zeeland hebben geen andere keus. Of ze moeten massaal de auto nemen (en dan is Noorderkempen misschien nog een idee).  

26-11-2012 06:57:56
icened
icened
Ze hebben best wel een grote parkeerplaats bij station Noorderkempen. En als je in Noorderkempen op de trein stapt vermijdt je in ieder geval de enorme files in de spitsuren in Antwerpen.  

26-11-2012 07:31:15
AlexNL
AlexNL
En wanneer de ring rondom Brecht af is zal station Noorderkempen ook wat makkelijker te bereiken zijn vanuit Nederland.  

26-11-2012 08:20:14
gvttreinen
gvttreinen
In de Metro van vandaag een Hoera artikel over de Fyra schrijft men ondermeer: "Uit onze ervaring met de Thalys merken we dat er geen vraag voor avonnementen is" en dat er onderzocht wordt of er behoefte voor abonnementen is...ja duh, je hoeft alleen de bestaande Benelux te checken op abohouders.  

26-11-2012 08:25:05
nohab
nohab
Je moet dat ook vertalen als "we hopen dat er geen vraag naar abonnementen is. En daarom onderzoeken we dat ook niet."

Laatst bewerkt door nohab op 26-11-2012 08:38


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

26-11-2012 10:03:12
RoelZ1
RoelZ1
Het 'probleem' van abonnementen met een trein als dit is tweeledig. Omdat er een boekingsplicht is zullen abonnementhouders nog steeds elke trein moeten boeken. Het voordeel dat een abonnement makkelijker is valt dus al gelijk weg. Daarnaast zal een abonnement waarschijnlijk alleen korting geven op de Full-flex en Semi-Flex tarieven en eventueel extra flexibiliteit bieden. Veel potentiële abonnementhouders zullen dan alsnog voor de supersavers gaan omdat die goedkoper zullen blijven.

Die twee factoren resulteren inderdaad in een lagere vraag naar 'echte' abonnementen, maar resulteert juist wel in een vraag naar een 'loyalty-programma' (zoals The Pass op Thalys, maar ook de oude VDU en huidige kortingsabonnementen). Dat ze dat nog niet hebben vind ik dan ook een misser. Zo'n abonnement geeft voor een vast bedrag per maand een vaste korting of meer flexibiliteit. Dan kan gedacht worden aan 25% korting op alle tickets, of Semi-flex prijs met full-flex voorwaarden en supersaver-prijs met semi-flex voorwaarden.

Laatst bewerkt door RoelZ1 op 26-11-2012 10:04
 

28-11-2012 22:22:28
bnv
bnv
In de NRC van vandaag een flink stuk over de Fyra verbinding. Zoals je kunt lezen heeft de minister blijkbaar nog steeds geen toestemming verleend de dienst te starten wegens het ontbreken van een door de NMBS te onderhouden dienst op Breda.

Bron: NRC woensdag 28 november blz.21

Snelle en luxe trein "wordt me door de strot geduwd"

Door onze correspondent Petra de Koning | pagina 21

Pas een paar dagen geleden is de Vlaamse acteur Vincent Verbeeck gaan rekenen. Hij woont in Den Bosch en werkt vaak in Antwerpen. Voor de trein betaalt hij nu zo’n 30 euro. Als hij over anderhalve week de nieuwe trein moet nemen – de Fyra, die de ‘Beneluxtrein’ vervangt tussen Amsterdam en Brussel – kost hem dat 98 euro en op ongunstige uren zelfs 116 euro.

Verbeeck zit in het halletje van de trein vanaf Roosendaal, naast zijn vouwfiets. „Het is geweldig”, zegt hij. „Een supersnelle, luxe trein. Maar die wordt me door de strot geduwd. Mijn werkgever zal mijn ticket niet betalen, het gaat slecht in de kunstensector.”

Het is niet zo dat reizigers heel gelukkig waren met de Beneluxtrein, waarin elke dag zo’n achtduizend mensen de Belgisch-Nederlandse grens oversteken. Er is vaak vertraging, treinen vallen soms uit. Maar de Fyra? Die is veel duurder en rijdt in het begin ook minder vaak: tien keer per dag in plaats van zestien keer. En je moet van tevoren reserveren.

Vlaamse en Nederlandse reizigersorganisaties haalden al zo’n 18.000 handtekeningen op voor hun protest. In de trein zelf is er nu ook de actiegroep ‘Beneluxpendelaars’. Jeroen Henstra, die in Antwerpen woont en beleidsmedewerker is bij de Rotterdamse vervoersmaatschappij RET, was met flyers de trein doorgegaan. Samen met de Vlaamse Jiska Eelen, die in Amsterdam werkt, verzamelde hij ook handtekeningen en schreef een brief aan de treinmaatschappijen en politici.

Officieel is nog niet bekend hoe duur de Fyra tussen Brussel en Amsterdam wordt, maar anderhalve maand geleden stonden de tarieven plots even op de website van het Belgische treinbedrijf NMBS.

De Beneluxpendelaars rekenden uit dat een normale enkele reis in de nieuwe trein 82 procent duurder is dan in de oude en je kunt er geen abonnement op nemen. De actiegroep eist dat de prijzen vergelijkbaar worden met die van de Fyra in Nederland: zo’n 20 procent duurder dan de gewone trein.

Onderweg van Antwerpen naar Rotterdam zegt Jeroen Henstra dat hij er als verkeerskundige niets van begrijpt: „Wat heeft het voor zin om met een babybroertje van de Thalys te komen? Het zit hier altijd vol met studenten, mensen die een dagje uitgaan of op weg zijn naar Schiphol. Zakenmensen zitten al in de Thalys.”

Van veel mensen hoort Henstra nu dat ze gaan carpoolen of de stoptrein nemen. Er zijn er ook die een baan dichter bij huis zoeken. „Het zal stil worden in de Fyra. Ik neem zelf ook de boemeltrein. Die doet er anderhalf uur over. Als ik dan thuiskom, ligt mijn tweeling van een jaar al in bed.”

Het is de bedoeling dat de Fyra vanaf zondag 9 december rijdt. Maar dat is niet zeker. Er is een probleem tussen Nederland en België: staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur en Milieu wil het Fyra-akkoord met de Belgische spoorwegen niet ondertekenen, omdat de Belgen hun afspraken niet nakomen.

De spoorwegmaatschappij NMBS had beloofd dat er ook een snelle treinverbinding zou komen tussen Antwerpen en Breda – daar zou een extra treinstel voor worden gekocht. De verbinding is vooral bedoeld voor reizigers uit Zeeland en Noord-Brabant, die anders geïsoleerd dreigen te raken.

Maar de trein is niet besteld. België wil voor de verbinding, die verlieslijdend zal zijn, niet elk jaar zo’n elf miljoen euro betalen, zoals was afgesproken.

Een woordvoerder van het Nederlandse ministerie zegt dat er een juridische procedure tegen de NMBS „in voorbereiding” is. „Daar is al advies over gevraagd aan de landsadvocaat.”

En er wordt onderhandeld. Volgens een woordvoerder van de NMBS gaan de gesprekken „in een rechte lijn”. Maar als er geen oplossing is vóór 9 december, rijdt de Fyra niet. De Beneluxtrein ook niet – in de nieuwe dienstregelingen zijn de tijden van die trein al ingenomen door andere treinen.

Als Jeroen Henstra in Rotterdam is uitgestapt, lukt het hem om de commercieel directeur van NS Hispeed (die samen met NMBS Europe de Fyra zal laten rijden) aan de telefoon te krijgen. Ze zegt dat ze onder de indruk is van de acties en belooft dat er een Fyra-abonnement komt.

„Of we met het aanbod tevreden zullen zijn, hangt af van de prijs en de flexibiliteit”, mailt Henstra later op de dag. „Maar er wordt nu in elk geval aan gewerkt.”
 

29-11-2012 10:05:31
reisthijs
reisthijs
Quote
bnv (wo 28 nov 2012 22:22:28 https://www.somda.nl/forum/12703/p421823/): De verbinding is vooral bedoeld voor reizigers uit Zeeland en Noord-Brabant, die anders geïsoleerd dreigen te raken.
Het verbaast me dat hier weer Zeeland wordt genoemd, reizigers van de Zeeuwse lijn hebben niets aan een Fyra Breda-Antwerpen, daarvoor is het een te grote omweg met een overstap te veel.
 

29-11-2012 10:28:19
timtrein
timtrein
Vandaag op de voorpagina van de Volkskrant ook een artikel over het reizen naar België. Reizigers zijn óf veel duurder of langzamer.  

29-11-2012 10:59:59
dvdhoven
dvdhoven
En de Nma is ook wakker geworden: http://www.rtl.nl/components/actueel/rtlnieuws/2012/11_november/29/binnenland/onderzoek-van-nma-naar-ns.xml


Dick van den Hoven
 

29-11-2012 11:37:10
bond
bond
De Nma is al wakker geschud op 2 november door Rover:
http://rover.nl/actueel/nieuwsarchief/400-rover-dient-klacht-in-bij-nma-over-machtsmisbruik-ns
Daarnaast hebben Rover en TreinTramBus op 20 november een klacht ingediend bij de Europese Commissie: http://rover.nl/actueel/nieuwsarchief/411-klacht-bij-europese-commissie-over-fyra-brussel
 

29-11-2012 12:36:45
lex_t
lex_t
Dit is allemaal toch al jáááren bekend? Waarom gaan mensen nu pas klagen?
Net als die discussie over die treinwc's..
 

29-11-2012 12:43:23
Wievank
Wievank
De individuele personen beginnen nu pas te klagen. Organisaties als Rover zijn hier ook al jaren mee bezig, alleen eerst vooral in besloten gesprekken. Als aan het einde van de rit blijkt dat dit geen acceptabel resultaat oplevert wordt de publiciteit opgezocht.
Daarnaast zijn sommige details pas op een heel laat moment duidelijk geworden, zoals de extreme prijsstijgingen. Tot nu toe bestond er nog een kleine hoop dat dit mee zou vallen, maar dat bleek ijdele hoop.
 

29-11-2012 13:09:00
mren
mren
Mensen klagen al langer, maar pas nu 9 december met rasse schreden dichterbij komt, wordt het ook door de mainstream media opgepikt.

Overigens geeft NSH nu ook op hun website aan dat ze geen treinen meer rijden: http://foto-uploaden.nl/imgs/hispeed-geentrein.jpg

Laatst bewerkt door mren op 29-11-2012 14:03
 

29-11-2012 13:59:04
maurits
maurits
De informatie over de hoge prijzen kwam zelfs naar buiten doordat NMBS Europe dit per ongeluk publiceerde half oktober, sindsdien is de onrust echt ontstaan. Het zou me niks verbazen als NS Hispeed/NMBS de prijzen pas veel later wilden publiceren, met name NS heeft er wel een handje van om negatieve wijzigingen kort van tevoren te publiceren. Publicitair gezien is dat handig, de reizigers(organisaties) hebben dan erg weinig tijd om te protesteren.

Overigens is de verkoop voor de Fyra na 9 december nog steeds niet geopend, men verwacht morgenmiddag (30 november) aan het eind van de middag meer te kunnen melden. Ik kijk lichtelijk geamuseerd maar vooral verbijsterd toe naar wat er gaat gebeuren.....


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

29-11-2012 14:05:14
mren
mren
Heb jij er zicht op of de Thalyssen na 9 december al flink voller zitten dan normaal? Dat lijkt me namelijk vrij logisch voor de zakelijke reiziger die zekerheid wil over zijn reis in de tweede helft van december en die het niet-rijden van Fyra niet kan riskeren.  

29-11-2012 14:14:24
maurits
maurits
Op basis van de huidige bezetting durf ik dat nog niet te zeggen, maar je merkt wel dat allevoordeligste Thalys-tarieven op het traject Amsterdam-Brussel tegenwoordig snel uitverkocht zijn, waarbij je ze in het verleden nog makkelijk kon boeken.


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

29-11-2012 14:18:19
treinefan
treinefan
Ook ik kijk vol verwachting toe. Spannend hoor; Stiekem wel heel erg grappig. Ik zou dhr. Rutte en Samson wel eens willen zien staan met een rode vlag op de hsl bij de grens


Met vriendelijke groet,
 

29-11-2012 14:32:48
RoelZ1
RoelZ1
Waarom neemt de meneer uit het NRC de Fyra voor een reis Den Bosch - Antwerpen? Met de 3600 en de stoptrein naar Antwerpen is hij maar 10 minuten langer onderweg dan vandaag en voor dezelfde prijs.  

29-11-2012 14:36:07
maurits
maurits
Zijn de politieke problemen (waarvoor overigens een oplossing klaar ligt) het enige obstakel, of zijn er nog andere problemen?

Het valt me wel op dat NS Hispeed totaal geen publicitaire druk uitoefent op de politiek om de problemen uit de wereld te krijgen. Als je de treinstellen en het personeel klaar hebt staan om op 9 december te starten, dan laat je dat als gezond bedrijf toch aan de hele wereld weten? Iedere dag dat de treinen na 9 december stilstaan kost bakken met geld en levert je ontzettend veel negatieve publiciteit op.

We zullen gaan zien in hoeverre de problemen een politieke of andere oorzaak hebben, nog 9 dagen te gaan en de waarheid zal wel boven tafel moeten komen....


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)