ProRailhekken overal in Nederland
Forum: Algemeen - Algemeen
17-06-2013 10:25:16
AlexNL
AlexNL
PSD's zullen we in Nederland niet snel zien verschijnen op het ProRail-netwerk. Het rollend materieel is te verschillend, en de kans dat er ander materieel wordt ingezet dan gepland is te groot. Ook brengt het praktische bezwaren met zich mee: enkele jaren terug werd Rotterdam Blaak alleen aangedaan door stop- en sneltreinen, tegenwoordig stoppen er ook intercities. Als zoiets vaker gebeurt mag je eerst een station gaan verbouwen. PSDs werken op lijnen waar altijd hetzelfde materieel rijdt en er niets verandert aan de lijnvoering: metrolijnen dus. Voor grootspoor geldt dat niet.

Over die hekken: ze zijn gelukkig nog groen, en slechts 1,8 meter hoog. De hekken die Network Rail plaatst zijn 2 meter hoog, wit geverfd, en hebben afzichtelijke punten bovenop zitten. Dat is dan nog het meest gunstige scenario, als je pech hebt staat er een betonnen muur van 4 meter hoog met prikkeldraad bovenop.

We hebben het hier in Nederland nog niet zo slecht.
 

17-06-2013 10:45:48
taurus
taurus
En anders kunnen we altijd nog plaatjes maken vanaf het perron al wordt ons dat in een aantal gevallen door de ov-chipkaart straks ook moeilijk gemaakt.

Gelukkig woon ik niet zo ver van de Duitse grens en in Duitsland kun je voorlopig nog mooi fotograferen en is het materieel ook nog eens gevarieerder.
 

17-06-2013 10:52:21
Hoera63
Hoera63
Quote
AlexNL (ma 17 jun 2013 10:25:16 https://www.somda.nl/forum/12699/p455130/): PSDs werken op lijnen waar altijd hetzelfde materieel rijdt en er niets verandert aan de lijnvoering: metrolijnen dus. Voor grootspoor geldt dat niet.
Shinkansen, Japan. Veel stations (dus niet alle) daar hebben ook hekken en verschillende treinen.

Het kan dus wel op grootspoor.
 

17-06-2013 10:58:08
AgentX
AgentX
Of de HSL... (logisch ook wel)  


17-06-2013 12:26:40
nohab
nohab
Quote
dlm4yjp (ma 17 jun 2013 09:36:03 https://www.somda.nl/forum/12699/p455121/): Alleen jammer dat in Nederland geen 1 trein hetzelfde is qua deurverhoudingen, SLT met extra deuren, V-IRM met per bak afwijkende deurafstanden enz.
Dat gaat hem echt niet worden
Kwestie van regelen in concessie-eisen. Prorail kan het niet besluiten, maar wel suggereren, en anders hebben we nog een Tweede Kamer en een ministerie die daarmee kunnen komen. En je regelt gewoon dat alleen bepaalde materieelsoorten op bepaalde sporen mogen komen, probleem opgelost. Geeft dat ingewikkelde problemen op stations? Geen punt, beperken we gewoon de frequentie en gaan we met veel langere treinen rijden. Alles voor de veiigheid, nietwaar? Wat voor gevolgen dat heeft voor reizigers is van secundair belang.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

17-06-2013 17:35:12
b2py
b2py
Ik vind het nogal schokkend dat mensen hier vooral een foto voorop stellen terwijl met een hek een leven gered kan worden.  

17-06-2013 17:39:19
mdj
mdj
Echter wordt dat laatste sterk in twijfel getrokken.


Bij twijfel: gebruik beton.
 

17-06-2013 17:47:33
rolandrail
rolandrail
Er worden geen levens gered met meer hekken. Foto's trouwens ook niet, degene die écht goed wil fotograferen heeft inspiratie en motivatie genoeg om alsnog ergens al dan niet met hek een fatsoenlijke foto te maken. Degene die alleen maar treinplaatjes wil scoren doet helemaal niet moeilijk over een hek in beeld, die is al helemaal met de trein.
Dat er fotografen hun foto's voorop stellen is op zich niet zo ongezond, ze zijn duidelijk (nog) niet levensmoe

Laatst bewerkt door rolandrail op 17-06-2013 17:47
 

17-06-2013 18:18:45
b2py
b2py
http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/kamerstukken/2010/06/28/bijlage-2%5B2%5D.html
Leesvoer over spoorsuïcide.
 

18-06-2013 07:53:43
gummbahla
gummbahla
De hekken zullen best hun werk doen op bepaalde risicolocaties, daar twijfel ik niet aan. Of ze in algemene zin nuttig zijn, is een andere vraag.

Verder is het natuurlijk zo dat je ook op andere manieren (verbeteren levenskwaliteit etc.) zelfmoord moet proberen te voorkomen, maar het is een feit dat zelfdoding op het spoor een grote rol speelt in Nederland. Sterker nog (uit b2py's artikel): "Daarnaast kan worden opgemerkt dat het aantal suïcides in het algemeen afneemt, maar dat dat niet geldt voor spoorsuïcides". Dat je dan juist specifiek naar de spoorsituatie gaat kijken voor maatregelen, lijkt me een logische keus.
 

18-06-2013 23:01:16
rogier
rogier
Gelukkig is er in deze economische tijden nog meer crisisnieuws van Prorail:
http://www.prorail.nl/Pers/Persberichten/Actueel/Landelijk/Pages/PerronbankjesproberenopstationHoevelaken.aspx

Prorail bouwt Nederland de crisis uit %02%


Reiziger met hoofdletter R......
 

18-06-2013 23:03:59
Frontier
Frontier
En de bouw maar klagen dat het slecht gaat, nou, aan ProRail kan het in ieder geval niet liggen. %08%


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

19-06-2013 10:28:06
thom
thom
t'Is ook niet gauw goed wat Prorail doet geloof ik...

En zo bijzonder is het nu ook weer niet, perronmeubilair is van tijd tot tijd ook gewoon aan vervanging toe, dat lijkt me toch niet zo gek.

Laatst bewerkt door thom op 19-06-2013 10:28
 

19-06-2013 10:39:56
ZJ37
ZJ37
Prorail doet ook genoeg goede dingen, je vraagt je soms hooguit af of de prioriteiten misschien niet ergens anders zouden kunnen liggen. Zo is het geld op om de infra in Zwolle eens goed af te bouwen (en dus t.b.v. een veel betere dienstuitvoering), maar geld voor hekken en meubilair is er kennelijk voldoende.  

19-06-2013 10:55:09
broek53
broek53
Dan ga je ervanuit dat ProRail een kluis heeft waaruit het naar believen geld kan uitgeven. Zo zit dat uiteraard in het geheel niet.

Dat er rondom Zwolle eerst financieel wanbeheer is gepleegd en nu een totale verandering van de plannen aan de orde is, is een andere zaak.
 

19-06-2013 11:22:38
ZJ37
ZJ37
Specifiek dan: het hele land verder vol proppen met hekken, of in Zwolle één wisseltje erbij om treinen van en naar Gn/Lw in tegengestelde richting niet door hetzelfde wissel te hoeven laten kruisen. Want dat is ook o zo gevaarlijk.  

19-06-2013 11:27:23
broek53
broek53
Helemaal eens, maar dat laat onverlet dat het geld voor hekken en voor perronmeubilair en wat al niet, niet in de railinfra van Zwolle gestoken kan worden.

Los daarvan kost een wisseltje erbij op een emplacement als Zwolle noordzijde ongezien ettelijke miljoenen en een doorlooptijd van zeker twee jaar - maar dat is een ander verhaal.

Laatst bewerkt door broek53 op 19-06-2013 11:31
 

28-06-2013 20:10:11
b2py
b2py
Om nog even de discussie aan te zwengelen over het effect van hekken. Vorig jaar zijn er minder zelfdodingen geweest ten opzichte van 2011. Zo'n 7% minder, van 241 naar 225. 11 minder letale ongelukken dus je zou lichtjes kunnen concluderen dat hekwerken helpen.
Bron van dit: http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/rapporten/2013/06/28/railveiligheidsindicatoren-2012.html
 

28-06-2013 20:32:44
daniel_ddr
daniel_ddr
Het hele traject Amf-Dld is voorzien van hekken, maar toch kan ik het aantal wandelaars langs het spoor in het afgelopen jaar niet meer op de vingers van één hand tellen. Hoezo effectief?
Die wandelaars lopen bewust langs het spoor, d'r is over de hele lengte van dat traject een parallel fiets-/voetpad dus een stukje afsnijden is het niet.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

28-06-2013 23:04:45
thom
thom
Vergeet niet dat er rondom de lijn Amf-Dld genoeg inrichtingen en andere hulporganisatie's zitten, met alle gevolgen van dien helaas...

Laatst bewerkt door thom op 28-06-2013 23:05
 

29-06-2013 00:27:38
AgentX
AgentX
Quote
b2py (vr 28 jun 2013 20:10:11 https://www.somda.nl/forum/12699/p456654/): Om nog even de discussie aan te zwengelen over het effect van hekken. Vorig jaar zijn er minder zelfdodingen geweest ten opzichte van 2011. Zo'n 7% minder, van 241 naar 225. 11 minder letale ongelukken dus je zou lichtjes kunnen concluderen dat hekwerken helpen.
Bron van dit: http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/rapporten/2013/06/28/railveiligheidsindicatoren-2012.html


Waarbij je vergeet te vermelden om welke trajecten dit gaat. Als er bijvoorbeeld tussen Ut en Ah hekken zijn geplaatst, maar tussen Ut en Gn blijken deze getallen eruit te komen zegt dit natuurlijk helemaal niks. Landelijk overigens ook niet.
 

29-06-2013 01:01:00
b2py
b2py
Die analyse staat niet in het rapport en mag je wat mij betreft maken hoor  

29-06-2013 01:04:33
ZJ37
ZJ37
Wat in ieder geval opvalt is dat het aantal gevallen van zelfdodingen wel is afgenomen op bepaalde risicoplekken als Vught en Ermelo. Hoe dat komt, geen idee...

Zo is was vorig jaar het traject Vl-Ehv ineens een berucht stukje geworden met veel dergelijke gevallen en dan met name in heel korte periode bijzonder veel zelfdodingen rondom Deurne en Helmond. En ook hier: ik kan me het niet voorstellen dat het aan hekjes ligt, want of ze stonden er al of ze zijn er later neergezet.
 

29-06-2013 01:04:48
AgentX
AgentX
Quote
b2py (za 29 jun 2013 01:01:00 https://www.somda.nl/forum/12699/p456695/): Die analyse staat niet in het rapport en mag je wat mij betreft maken hoor


Daar heb ik geen belang bij, die hele hekken-heisa (mooi Scrabble-woord) is m.i. volkomen overbodig, dus daar begin ik niet aan.
 

29-06-2013 08:31:37
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
thom (vr 28 jun 2013 23:04:45 https://www.somda.nl/forum/12699/p456684/): Vergeet niet dat er rondom de lijn Amf-Dld genoeg inrichtingen en andere hulporganisatie's zitten, met alle gevolgen van dien helaas...
Dan helpen die hekken kennelijk niet, als ze alsnog langs het spoor belanden


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

29-06-2013 09:25:48
ZJ37
ZJ37
Spoorlopers kun je het wel lastiger maken door rondom de overwegen alles goed af te zetten met hekken. Om te voorkomen dat men er omheen gaat lopen heb je nog van die afzettingen (hoe heten die dingen eigenlijk) tussen en naast de rails zoals in Engeland: http://www.123rf.com/photo_14753118_a-rail-line-stretches-into-the-distance-with-a-tarmac-road-level-crossing-with-safety-markings-signs.html  

29-06-2013 10:07:16
b2py
b2py
Met die rubberen matten naast overwegen zijn proeven gedaan meen ik mij te herinneren. Weet niet meer wat daar de resultaten van zijn geweest.  

29-06-2013 10:51:50
john2
john2
Quote
ZJ37 (za 29 jun 2013 09:25:48 https://www.somda.nl/forum/12699/p456724/): Spoorlopers kun je het wel lastiger maken door rondom de overwegen alles goed af te zetten met hekken. Om te voorkomen dat men er omheen gaat lopen heb je nog van die afzettingen (hoe heten die dingen eigenlijk) tussen en naast de rails zoals in Engeland: http://www.123rf.com/photo_14753118_a-rail-line-stretches-into-the-distance-with-a-tarmac-road-level-crossing-with-safety-markings-signs.html

Wildroosters?
 

29-06-2013 14:24:40
charta
charta
Wildroosters zijn misschien een belemmiering voor het wild, maar mensen kunnen er gemakkelijk overheen wandelen.  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


08-07-2013 22:13:25
b2py
b2py
Aanbesteding gelanceerd door Prorail op Tenderned. https://www.tenderned.nl/tenderned-web/aankondiging/detail/samenvatting/akid/ecfddbc7cd73b2ea1c4de668333b5b88/cid/273252
Hekken komen op de volgende plaatsen erbij:
• Bussum Zuid (km. 23,8-24,6);
• Alkmaar Zuid (km. 043.838);
• Den Dolder;
• Hillegom (km. 025.267);
• Santpoort Noord (km. 5.2-5.9);
• Bilthoven;
• Ermelo (km. 44.1-44.6);
• Assen (km. 048.673);
• Voorburg;
• Zoetermeer Oost (km. 12.7-13.9);
• Dordrecht Zuid (km. 026.232);
• Tilburg (km. 004.295);
• Eindhoven Deurne (km. 23.140 – 49.091);
• Eindhoven - Heeze (km. 01.865 – 11.760).
 

08-07-2013 22:47:15
rogier
rogier
Grote kans dat er wederom een aantal fraaie spotplekken kan worden opgeheven hierdoor.
De beste treinspotter is geen treinspotter %06%

Is er voor die hekken eigenlijk een risico-analyse uitgevoerd? Bij een beetje geluidsmuur zit er om de zoveel hectometer een nooduitgang, maar bij die groene hekken heb ik die nog niet gezien. Bij een calamiteit zitten de reizigers dan als ratten in de hekkenval.

Laatst bewerkt door rogier op 08-07-2013 22:48


Reiziger met hoofdletter R......
 

08-07-2013 22:53:53
AgentX
AgentX
Gewoonlijk wordt dan het hek gewoon door de brandweer met een dikke schaar kapot geknipt.  

08-07-2013 23:02:45
b2py
b2py
Uitgezonderd invaliden en mensen die slecht ter been zijn kan de rest vrij makkelijk er overheen, zo hoog zijn ze niet. Nu nog een knappe oplossing voor de rest.  

09-07-2013 06:31:01
ZJ37
ZJ37
Hekken waar je makkelijk overheen kan... Waarom zet je dan nog hekken neer?  

09-07-2013 06:57:14
b2py
b2py
Op psychisch minder sterke mensen werkt het sterker afremmend dan op goed functionerende mensen.  

09-07-2013 07:57:12
daniel_ddr
daniel_ddr
Bij Den Dolder gaat het waarschijnlijk om de directe omgeving van het ecoduct, daar had men ten tijde van de bouwwerkzaamheden nog de oude hekjes laten staan terwijl de hele lijn daar verder al groene hekken had.
Waar men die dingen bij Bilthoven neer wil zetten zou ik niet weten, wellicht tussen het station en de nieuwe weg in aanleg naar de tunnel onder de sporen? Verder ligt het spoor daar immers volledig tussen de geluidsschermen en waar die niet aanwezig zijn staan al hekken.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

09-07-2013 09:48:59
Hoera63
Hoera63
Quote
b2py (ma 08 jul 2013 22:13:25 https://www.somda.nl/forum/12699/p458208/): [...] • Alkmaar Zuid (km. 043.838); [...]
Nutteloze hekken zijn dit, er ligt namelijk over de gehele lengte een sloot naast aan beide kanten. Als er een paar hekjes komen bij de spoorwegovergang snap ik het, maar anders is dit zinloos en pure geldverspilling.
Quote
Gewoonlijk wordt dan het hek gewoon door de brandweer met een dikke schaar kapot geknipt.
Als de trein in de fik staat en er breekt paniek uit tijdens het evacueren hebben we echt geen tijd om op de brandweer te wachten. Zie Loenersloot enige tijd geleden, de reizigers konden nergens heen behalve het verder / terug het spoor langs. %03%

Laatst bewerkt door Hoera63 op 09-07-2013 09:49
 

09-07-2013 10:01:05
broek53
broek53
Het doet mij sterk denken aan wat ik ooit in Noorwegen meemaakte. Een spoorlijn die geheel in de hekken zit om de rendieren buiten te houden en die in zijn tegendeel verkeert als een roedel via een overweg toch op de spoorbaan terecht is gekomen. De arme beesten konden geen kant uit en gingen in gestrekte draf voor de trein uit. Tot de volgende overweg, in dit geval.  

09-07-2013 10:05:05
AgentX
AgentX
Quote
Hoera63 (di 09 jul 2013 09:48:59 https://www.somda.nl/forum/12699/p458257/):
Quote
b2py (ma 08 jul 2013 22:13:25 https://www.somda.nl/forum/12699/p458208/): [...] • Alkmaar Zuid (km. 043.838); [...]
Nutteloze hekken zijn dit, er ligt namelijk over de gehele lengte een sloot naast aan beide kanten. Als er een paar hekjes komen bij de spoorwegovergang snap ik het, maar anders is dit zinloos en pure geldverspilling.
Quote
Gewoonlijk wordt dan het hek gewoon door de brandweer met een dikke schaar kapot geknipt.
Als de trein in de fik staat en er breekt paniek uit tijdens het evacueren hebben we echt geen tijd om op de brandweer te wachten. Zie Loenersloot enige tijd geleden, de reizigers konden nergens heen behalve het verder / terug het spoor langs. %03%


Allemaal erg triest inderdaad, maar dat komt niet door hekken (want die staan daar niet), maar door water aan beide kanten van het spoor.
 

09-07-2013 10:39:27
ZJ37
ZJ37
Je ziet wel een duidelijke trend dat er steeds meer zelfdodingen op of in de directe nabijheid van station plaatsvinden. En dat terwijl de hoeveelheid van dergelijke gevallen steeds meer (lijkt) toe te nemen.

Dus zie hier waar die hekken toe leiden: zeker niet een afname van de hoeveelheid zelfdodingen, maar wel een verschuiving naar plekken waar ook andere mensen geconfronteerd worden met zo'n trieste daad.
 

09-07-2013 12:38:27
gvttreinen
gvttreinen
De 'campagne' is nu meer gericht op recreanten die het spoor als wandelroute gebruiken dan van suïcidalen.  

09-07-2013 12:43:07
Klaasje
Klaasje
Die recreanten zullen heel vaak voor een verstoring van de treindienst veroorzaken maar heel weinig betrokken zijn bij ongevallen schat ik zo in.  

09-07-2013 16:57:08
timtrein
timtrein
Naja, verstoring van de treindienst is natuurlijk ook uitermate vervelend, als dat teruggedrongen wordt is dat alleen maar toe te juichen. Al vermoed ik dat het in het niet valt bij de hoeveelheid sein-, wissel-, personeels- en andere (ver)storingen...  

09-07-2013 17:32:23
ZJ37
ZJ37
... Over die overlast hoor ik ProRail nooit trouwens.  

09-07-2013 19:24:13
rolandrail
rolandrail
Tja, wat ze niet kunnen afwimpelen op vervoerder resp. verantwoordelijk aannemer pakken ze zelf aan, zoals de hekken en gigantische kaalslag van flora langs de spoorbaan. Voor de rest kijken ze wel uit om vervoerders en aannemers in het harnas te jagen want dan krijgen ze een pak slaag retour met hun eigen onvolkomenheden.

Laatst bewerkt door rolandrail op 09-07-2013 19:26
 

09-07-2013 19:35:16
b2py
b2py
Quote
ZJ37 (di 09 jul 2013 17:32:23 https://www.somda.nl/forum/12699/p458323/): ... Over die overlast hoor ik ProRail nooit trouwens.

Documenten beter lezen schat ik zo in, personen langs het spoor zorgen jaarlijks voor ~1000 vertragingsuren. Dan heb ik nog geen cijfers van aanrijdingen met personen gezien.

Dat hek moet je trouwens niet uit je eigen perspectief kijken maar uit die van iemand die er met 1 doel is en dat is er een einde aan maken. Die mensen zijn vaak niet meer helemaal helder in hun hoofd. Wat er dan gebeurd is vergelijkbaar met een situatie van een kind. Een kind wil de trap af maar daar staat vaak wel een hekje voor, het kind kan er niet langs en zal terugtreden. Zoiets geldt min of meer ook voor mensen die suïcidaal zijn geworden. Zij zullen een hek tegenkomen en zullen zich belemmerd worden in hun doel, en zullen uiteindelijk niet voor de trein springen.

nb. Ik weet dat niet ieder kind zo is, zo is slechts de theorie.
nb2. Niet iedereen zal worden tegengehouden, maar ieder persoon dat verhinderd wordt is een overwinning.
 

09-07-2013 19:47:49
rolandrail
rolandrail
Quote
b2py (di 09 jul 2013 19:35:16 https://www.somda.nl/forum/12699/p458343/):
Quote
ZJ37 (di 09 jul 2013 17:32:23 https://www.somda.nl/forum/12699/p458323/): ... Over die overlast hoor ik ProRail nooit trouwens.

Documenten beter lezen schat ik zo in, personen langs het spoor zorgen jaarlijks voor ~1000 vertragingsuren. Dan heb ik nog geen cijfers van aanrijdingen met personen gezien.
Van die ~1000 uren is 90% de afwikkeling als die personen al lang weer weg zijn maar er door voor verbetering vatbare procedures nog te langdurig aanwijzingen Voorzichtig Rijden worden afgegeven. E.e.a. heb ik hier al eerder betoogd incl. de veel te vaak ontbrekende hectometerbordjes enz.
 

09-07-2013 22:41:35
phantom
phantom
Quote
b2py (ma 08 jul 2013 22:13:25 https://www.somda.nl/forum/12699/p458208/): Aanbesteding gelanceerd door Prorail op Tenderned. https://www.tenderned.nl/tenderned-web/aankondiging/detail/samenvatting/akid/ecfddbc7cd73b2ea1c4de668333b5b88/cid/273252
Hekken komen op de volgende plaatsen erbij:
• Dordrecht Zuid (km. 026.232);



Ben ik nou toch erg benieuwd waar men deze nieuwe geldverkwisting wil gaan plaatsen ?
Bij de overweg staan die dingen al en zowel links als rechts ervan een sloot,en dat telt ook bijna geheel voor de overzijde van de overweg tussen "het openbaar bereikbaar gebied" en het spoor.
Kortom gaat men deze dan op t spoor zelf plaatsen ? %03%
Als men dan toch zo nodig geld wil uitgeven ik ken genoeg mensen die het goed kunnen gebruiken hoor
En het verhaal zoals al vele roepen over bevordering van de veiligheid,ik geloof m ook niet.
Het maakt in geval van nood bij t spoor in een crisis situatie eerder de situatie erger voor de reiziger/bemanning die moet zien te ontsnappen via een wand van hekwerk zonder of met erg weinig deuren erin.
* Kortom ik niet alleen vind t een hoop BS en geldverkwisting %07%*
Wil je spoor lopers vermijden dan plant je maar een groot hek aan de perron randen van de minder grote stations,dan kunnen ze geen sluip routes/korte route meer nemen via t spoor naar waar men ook heen wil.
Nu kan je van bv Dordt zuid zelf zo t perron aflopen en langs t spoor gaan wandelen,ontneem men die kans dan ipv overal hekken plaatsen waar t on nodig is.

Laatst bewerkt door phantom op 09-07-2013 22:45


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

09-07-2013 23:39:29
dlm4yjp
dlm4yjp
Voordat je meteen die grote pot met uitkraamsel open had getrokken, had je natuurlijk ook even dat document kunnen doorlezen%05%

Daar staat immers dat het kan gaan om aanpassingen (anti-suicidematten op overwegen e.d.) en niet persé hekwerk.


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

16-07-2013 22:21:44
joostb1
joostb1
Bij de Flevolijn (Oostvaardersplassen) hebben ze een creatieve oplossing hiervoor bedacht: Om de paar honderd meter zit er een opening in het hek waar balken tussen zitten en aan de spoorkant een taludje tegen die balken aan. Zo kunnen dieren via dit talud ontsnappen maar van de buitenkant moet je flink springen om binnen de hekken te komen.
Quote
broek53 (di 09 jul 2013 10:01:05 https://www.somda.nl/forum/12699/p458259/): Het doet mij sterk denken aan wat ik ooit in Noorwegen meemaakte. Een spoorlijn die geheel in de hekken zit om de rendieren buiten te houden en die in zijn tegendeel verkeert als een roedel via een overweg toch op de spoorbaan terecht is gekomen. De arme beesten konden geen kant uit en gingen in gestrekte draf voor de trein uit. Tot de volgende overweg, in dit geval.



Heimatbahnhof Wormerveer. Honderden gebruikers; even zovele stijlen en smaken. Sta jezelf toe om even in de war te mogen zijn van andermans bijdragen. Dan zijn normatieve reacties niet nodig!
 

27-01-2014 13:24:43
slifor2
slifor2
Volgens ProRail ontbreekt er langs het Nderlandse spoor nog 3000km hekwerk

Dt jaar staat er weer een hekwerk bestek in de planning waarbij alvast weer 600 km van het lijnennet "behekt" gaat worden. aanbesteding mei 2014...
 

27-01-2014 14:31:14
john2
john2
Als alles "behekt" is langs het Nederlandse spoor. Over hoeveel kilometer hekwerk is het dan totaal?  

27-01-2014 19:39:36
timtrein
timtrein
Nederland heeft nog geen 3000 km aan spoorwegen... maar als ze het tweezijdig rekenen dan zijn ze op de helft :/  

27-01-2014 20:21:33
dvdhoven
dvdhoven
En dan vergeet je gemakshalve de kilometers geluidsscherm maar? Daar waar een geluidsscherm staat, hoeft geen hek meer te staan.
Maar goed, hier in het oosten zijn nog een aantal trajecten waar nog geen groene hekken staan. Mogelijk dat die er nu wel komen.


Dick van den Hoven
 


27-01-2014 20:44:09
b2py
b2py
Uiteindelijk gaat het om zo'n 200 km per jaar die aangelegd gaat worden, getuige deze aanbesteding.
https://www.tenderned.nl/tenderned-web/aankondiging/detail/samenvatting/akid/8b61a80997a2a26e3f4f19a1d601c7ae/cid/367084
 

27-01-2014 23:10:22
HZwoferink
HZwoferink
Quote
dvdhoven (ma 27 jan 2014 20:21:33 https://www.somda.nl/forum/12699/p484260/): En dan vergeet je gemakshalve de kilometers geluidsscherm maar? Daar waar een geluidsscherm staat, hoeft geen hek meer te staan.
Maar goed, hier in het oosten zijn nog een aantal trajecten waar nog geen groene hekken staan. Mogelijk dat die er nu wel komen.
In dat zelfde oosten staan geluidschermen, met een meter ervoor groene hekken...


Groeten uit Rijssen, Henk Zwoferink
 

28-01-2014 13:43:28
class66fan
class66fan
Nog eventjes dan is het treinen spotten in Nederland niet meer leuk, dan kan je treinen in het buitenland gaan spotten. Grote onzin die hekken. Kijk maar naar Duitsland of Oostenrijk! Mensen met gekke plannen heb je daar net zo goed. En let maar op over enkele jaren komen ze zelf tot de conclusie dat die hekken onzin en geld verspilling was!  

28-01-2014 17:45:28
gvttreinen
gvttreinen
Let wel, Prorail is volgens de Spoorwegwet verplicht om zijn eigendommen (het spoor) af te schermen.  

28-01-2014 17:55:38
dennistd
dennistd
Maar de manier waarop kan best anders. Dit is toch ook een afscherming? http://dennistd.nl/temp/1770.jpg  

28-01-2014 18:02:29
charta
charta
Quote
dennistd (di 28 jan 2014 17:55:38 https://www.somda.nl/forum/12699/p484333/): Maar de manier waarop kan best anders. Dit is toch ook een afscherming? http://dennistd.nl/temp/1770.jpg


Iemand die wat wil, vindt altijd wel een (over)weg, want vandaar kun je zo tussen de hekken komen. Mooie foto trouwens. Vroeger was er hier een brug over het spoor. Altijd leuk voor een middagje treinen kijken. Met de elektrificatie is de brug jammer genoeg verdwenen.

Laatst bewerkt door charta op 28-01-2014 18:02
 

28-01-2014 18:07:32
john2
john2
Quote
dennistd (di 28 jan 2014 17:55:38 https://www.somda.nl/forum/12699/p484333/): Maar de manier waarop kan best anders. Dit is toch ook een afscherming? http://dennistd.nl/temp/1770.jpg

De draad kan ook nog van schrikdraad gemaakt worden.
 

28-01-2014 18:40:32
Apda
Apda
Quote
gvttreinen (di 28 jan 2014 17:45:28 https://www.somda.nl/forum/12699/p484331/): Let wel, Prorail is volgens de Spoorwegwet verplicht om zijn eigendommen (het spoor) af te schermen.

Waar staat dat in de Spoorwegwet? Ik kan het niet vinden.
 

28-01-2014 18:44:31
nohab
nohab
Er staat in dat de beheerder (i.c. Prorail) het betreden van spoorterrein door onbevoegden zo moeilijk mogelijk moet maken. En een paar draden op houten palen zijn daarvoor niet genoeg, daar stap je zo overheen. Dus vandaar die dubbelstaafmathekken want die zijn veel hoger en veel steviger. Is het je ook opgevallen dat die staven aan de bovenkant een stukje uitsteken? Ook dat is bedoeld om het er overheen klimmen zo lastig (in dit geval pijnlijk) mogelijk te maken.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

28-01-2014 19:39:17
thieskes
thieskes
dan moeten ook alle overwegen afgesloten worden


http://www.flickr.com/photos/thieske_1987
 

28-01-2014 20:00:39
Apda
Apda
Quote
nohab (di 28 jan 2014 18:44:31 https://www.somda.nl/forum/12699/p484346/): Er staat in dat de beheerder (i.c. Prorail) het betreden van spoorterrein door onbevoegden zo moeilijk mogelijk moet maken. ...

Waar staat dat in de Spoorwegwet? Ik kan het niet vinden.
 

28-01-2014 20:30:36
wattman
wattman
Artikel 18 en 19 Reglement dienst hoofd- en lokaalspoorwegen wordt gesproken over een "voldoende afsluiting van de spoorweg buiten de overwegen".  

28-01-2014 20:37:00
Apda
Apda
Aha, bedankt.
Voor wie het interesseert:
Quote

Artikel 19. Afsluiting buiten de overwegen

1. Als voldoende afsluiting van de spoorweg buiten de overwegen worden aangemerkt:
a. rivieren, kanalen en beken;
b. moerasgrond, rietland en land met dicht ineengegroeid houtgewas;
c. aangrenzend maaiveld, indien dat ten minste 3,00 m boven of onder de kruin van de spoorweg is gelegen;
d. waterhoudende sloten met een diepte van ten minste 0,70 m beneden de laagste waterstand en een bodembreedte van ten minste 1,00 m;
e. muren, schuttingen, rasterwerken, palen met ijzerdraden of vlechtwerk of andere soortgelijke afheiningen en levende dicht ineengegroeide heggen, een en ander met een hoogte van ten minste 1,00 m;
f. droge sloten, dammen of wallen tot afscheiding van bouwland, of bos-, duin- en heidegrond.

2. De Minister kan voor de inrichting van de afsluitingen, bedoeld onder e en f van het eerste lid, aanwijzingen geven en hij kan in bijzondere omstandigheden voor de afsluitingen, bedoeld onder d en e van het eerste lid, andere afmetingen voorschrijven of toestaan.

 

29-01-2014 08:17:07
gvttreinen
gvttreinen
Was artikel 7 lid 2 Spoorwegwet maar die is in juli 2012 vervallen.  

29-01-2014 11:21:04
jbt
jbt
Quote
Apda (di 28 jan 2014 20:37:00 https://www.somda.nl/forum/12699/p484371/): Aha, bedankt.
Voor wie het interesseert:
Quote

Artikel 19. Afsluiting buiten de overwegen

1. Als voldoende afsluiting van de spoorweg buiten de overwegen worden aangemerkt:
a. rivieren, kanalen en beken;
b. moerasgrond, rietland en land met dicht ineengegroeid houtgewas;
c. aangrenzend maaiveld, indien dat ten minste 3,00 m boven of onder de kruin van de spoorweg is gelegen;
d. waterhoudende sloten met een diepte van ten minste 0,70 m beneden de laagste waterstand en een bodembreedte van ten minste 1,00 m;
e. muren, schuttingen, rasterwerken, palen met ijzerdraden of vlechtwerk of andere soortgelijke afheiningen en levende dicht ineengegroeide heggen, een en ander met een hoogte van ten minste 1,00 m;
f. droge sloten, dammen of wallen tot afscheiding van bouwland, of bos-, duin- en heidegrond.

2. De Minister kan voor de inrichting van de afsluitingen, bedoeld onder e en f van het eerste lid, aanwijzingen geven en hij kan in bijzondere omstandigheden voor de afsluitingen, bedoeld onder d en e van het eerste lid, andere afmetingen voorschrijven of toestaan.




En? Heeft onze minister voor de inrichting van de afsluitingen aanwijzingen gegeven? Zijn er bijzondere omstandigheden voor de afsluitingen waardoor door onze minister andere afmetingen moeten worden voorgeschreven of toegestaan? Ik zie immers zowat overal hekken van twee meter hoog, terwijl palen met ijzerdraad met een hoogte van een meter kennelijk al voldoende zijn!
 

29-01-2014 11:45:25
rolandrail
rolandrail
De enige aanwijzing die prioriteit moet krijgen is het feit dat vluchtwegen ontbreken op veel trajecten met groene hekken. Kilometerslang zonder enige vluchtdeur is geen uitzondering, het wachten is nog steeds op een calamiteit waar de groene hekken een drastische belemmering vormen voor evacuatie en hulpdiensten.
één keer heb ik dat al zelf meegemaakt, toen betrof "slechts" een zwaan in het spoor, de KLPD was zo vriendelijk het hekwerk met grof geweld te slopen zodat de dierenambulance assistentie kon verlenen. Een volgende keer zoeken mensen in paniek een uitweg...
 

29-01-2014 11:47:53
AgentX
AgentX
Dat is een kwestie van tijd. Gaat vanzelf wel een keer fout.  

29-01-2014 12:10:46
gvttreinen
gvttreinen
Prorail heeft zelfs regels opgesteld waaraan een hekwerk moet voldoen (zo moet de gaasbreedte 50 mm bedragen, niet genoeg om je voet er in te steken maar wel goed om toch aan de zichtlijnvoorwaarde te voldoen).
Prorail heeft baanvakken ingedeeld naar o.m. risico`s, en daarop worden ook de hoogte van de hekwerken afgestemd, in hoge risicogebieden dienen hekwerken van 1,80 geplaatst te worden.
 

29-01-2014 12:17:23
gvttreinen
gvttreinen
Quote
rolandrail (wo 29 jan 2014 11:45:25 https://www.somda.nl/forum/12699/p484411/): De enige aanwijzing die prioriteit moet krijgen is het feit dat vluchtwegen ontbreken op veel trajecten met groene hekken. Kilometerslang zonder enige vluchtdeur is geen uitzondering, het wachten is nog steeds op een calamiteit waar de groene hekken een drastische belemmering vormen voor evacuatie en hulpdiensten.
één keer heb ik dat al zelf meegemaakt, toen betrof "slechts" een zwaan in het spoor, de KLPD was zo vriendelijk het hekwerk met grof geweld te slopen zodat de dierenambulance assistentie kon verlenen. Een volgende keer zoeken mensen in paniek een uitweg...
Vreemd want het OVS zegt hïerover: Indien aan weerszijden van het spoor het hekwerk op een afstand van minder dan 5,5 m tot hart-spoor staat, dient er minimaal 1x per 500 meter een vluchtdeur of vluchthaven aanwezig te zijn. Deze eis geldt niet als de lengte van het hekwerk kleiner dan 500m is.

Aan de grootte van de vluchthaven zijn weer eisen gesteld zo moet ie minimaal 3 meter breedt zijn en lengte hangt af van capaciteit van de treinen die er rijden...
 

29-01-2014 12:47:08
john2
john2
Waar het emplacement van Nuth is geweest heeft Prorail ook een hekwerk geplaats. Dit hek zal zo'n 2.5 kilometer in lengte zijn. Insiders op Somda hebben misschien een exacte lengte hoelang het emplacement in Nuth is geweest. Maar op deze lengte is ook geen vluchtdeur. Maar mij lijkt het idee dat dit hek geen 1.80 hoog is. Maar men kan nog altijd van de andere kant, stations kant van Nuth weg.

Laatst bewerkt door john2 op 29-01-2014 12:49, reden: Meer info erbij gezet
 

29-01-2014 12:59:47
gvttreinen
gvttreinen
Hekwerk in Nh staat op zo`n 5.50 vanuit hart spoor maar...aan de andere kant is geen hekwerk dus...dan zijn vluchtdeuren niet noodzakelijk (aan de andere kant is immers ruimte genoeg om b.v. te evacueren maar ja, daarvoor moet je wel het nevenspoor buiten dienst nemen!).  

29-01-2014 14:02:51
lol
lol
Bij een evacuatie is het hele baanvak toch buiten dienst? Dat was in december bij Nkk volgens mij ook het geval. Dat lijkt mij persoonlijk ook een stuk veiliger.


Student HBO-Rechten in Nijmegen. 4 dagen per week Woerden-Nijmegen
 

29-01-2014 17:14:31
rolandrail
rolandrail
Dat is de theorie maar dan nog geld dat er geen menselijke manier is mensen weg van de trein te krijgen resp. de hulpdiensten toegang te verlenen. Bij brand enz. wil je niet moeten wachten tot de treindienstleider zekerheid kan geven dat er geen trein meer langs komt maar wil je z.s.m. naar buiten en zo ver mogelijk bij de trein vandaan.

Laatst bewerkt door spiketrain op 29-01-2014 17:30, reden: Quoot laatste bericht verwijderd,
 

29-01-2014 17:30:09
sjoerd
sjoerd
Dan moet je er maar aan de goede kant uitstappen, zou ik zeggen en niet expres in het nevenspoor gaan staan. Al dat managen van noodsituaties levert voor er iets gebeurt, al zoveel paniek op dat er tien heethoofden overspannen van raken en de kosten niet meer in verhouding staan tot de risico's.  

29-01-2014 17:35:05
phantom
phantom
Dat er geen vluchtdeuren zijn aan de kant waar het hekwerk staat en aan de overkant geen hekwerk is i.d.d. een vreemde beredenering.
Dat zal nog wel is vervelende gevolgen kunnen hebben als er ergens op het spoor iets met een trein gebeurt.
Vanaf het water van het Hollandsch diep tot aan de overweg bij Willemsdorp te Dordrecht bijvoorbeeld zijn geen vluchtdeuren,na de overweg gaan de erg hoge hekken weer beginnen en dat loop contineu door tot aan de overweg bij Dordrecht Wieldrechtse zeedijk.
En je raad het al ook daar geen deur te vinden,terwijl het toch een paar kilometer van elkaar afligt.
Als er iets met een reizigers trein gebeurt daar en de mensen moeten eruit dan vrees ik voor wat die mensen gaan doen om daar weg te komen en voor een mcn die op het andere spoor langst raast en voluit in de ankers moet omdat mensen in paniek het spoor oversteken richting veiligheid.
Om nog maar te zwijgen over hoe handig dit zal wezen voor hulp diensten om daar dan iets te kunnen doen.


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

29-01-2014 18:20:48
nohab
nohab
Quote
gvttreinen Vreemd want het OVS zegt hïerover: Indien aan weerszijden van het spoor het hekwerk op een afstand van minder dan 5,5 m tot hart-spoor staat, dient er minimaal 1x per 500 meter een vluchtdeur of vluchthaven aanwezig te zijn. Deze eis geldt niet als de lengte van het hekwerk kleiner dan 500m is.

En als die afstand meer dan 5,5 meter is? Dan helemaal geen vluchtdeuren of vluchthavens?


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

29-01-2014 18:38:06
john2
john2
Een machinist heeft toch een knop tot haar of zijn beschikking waarmee zij of hij een radio signaal kan afgeven voor treinen die zich binnen een bepaalde actieradius bevinden in geval van nood. Als men hier mee ook alle seinen in de omgeving van deze trein op rood kan zetten, ook voor het tegen moet komende treinverkeer, het baanvak van de trein die het radiosignaal afgeeft staat al op rood. Dan heeft men dan al gelijk geen last meer van treinen op het ander baanvak, als er geëvacueerd moet worden. Of moet dit toch via de treindienstleider? Als dit moet dan is dit tijdverlies voor een eventuele evacuatie.  

29-01-2014 20:07:55
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
phantom (wo 29 jan 2014 17:35:05 https://www.somda.nl/forum/12699/p484434/): Om nog maar te zwijgen over hoe handig dit zal wezen voor hulp diensten om daar dan iets te kunnen doen.
Die hulpdiensten kunnen daar toch amper in de buurt van het spoor komen. Zo'n beetje op 1/3e van dat baanvak zit er trouwens wel degelijk een deur in het hekwerk: https://maps.google.nl/maps?q=wieldrechtse+zeedijk+dordrecht&hl=nl&ll=51.743028,4.650908&spn=0.017432,0.104628&sll=52.026021,4.801492&sspn=1.223577,3.348083&t=h&hnear=Wieldrechtse+Zeedijk,+Dordrecht,+Zuid-Holland&z=14&layer=c&cbll=51.741827,4.638406&panoid=_RDS_hTiuP4kcndOo7wjPg&cbp=11,307.51,,0,0.66


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

29-01-2014 21:22:10
rolandrail
rolandrail
Quote
sjoerd (wo 29 jan 2014 17:30:09 https://www.somda.nl/forum/12699/p484433/): Dan moet je er maar aan de goede kant uitstappen, zou ik zeggen en niet expres in het nevenspoor gaan staan. Al dat managen van noodsituaties levert voor er iets gebeurt, al zoveel paniek op dat er tien heethoofden overspannen van raken en de kosten niet meer in verhouding staan tot de risico's.
Ik had op een zinvollere discussie gehoopt dan dergelijke reacties die inzicht in de praktijk ontberen.
 

29-01-2014 22:57:07
sjoerd
sjoerd
In die praktijk draai ik al 40 jaar mee, meest in de infra...

Laatst bewerkt door sjoerd op 29-01-2014 22:57
 

30-01-2014 07:43:54
phantom
phantom
Quote
daniel_ddr (wo 29 jan 2014 20:07:55 https://www.somda.nl/forum/12699/p484447/):
Quote
phantom (wo 29 jan 2014 17:35:05 https://www.somda.nl/forum/12699/p484434/): Om nog maar te zwijgen over hoe handig dit zal wezen voor hulp diensten om daar dan iets te kunnen doen.
Die hulpdiensten kunnen daar toch amper in de buurt van het spoor komen. Zo'n beetje op 1/3e van dat baanvak zit er trouwens wel degelijk een deur in het hekwerk.

Dat is waar en niet waar.
Ja er zit een deur,echter is deze voor onderhoudsploegen enkel te gebruiken omdat deze doorgaans op slot zit.
En zonder sleutel heb je er dus niks aan
In een probleemgeval kan je dus niks met die deur.
Ik geloof niet dat treinpersoneel sleutels krijgt van de deuren die prorail gebruikt om onderhoud aan het spoor te plegen.


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

30-01-2014 08:01:59
daniel_ddr
daniel_ddr
Al die deuren in het hekwerk zitten toch op slot? Lijkt me althans weinig zinvol om een hekwerk te plaatsen met deuren die iedereen kan openen. Zal ook niet lang duren voordat iemand die voor de trein wil springen daar achter komt en dan heeft je hekwerk nog geen nut.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

30-01-2014 08:22:10
MDDM
MDDM
Quote
phantom (do 30 jan 2014 07:43:54 https://www.somda.nl/forum/12699/p484472/): Ik geloof niet dat treinpersoneel sleutels krijgt van de deuren die prorail gebruikt om onderhoud aan het spoor te plegen.
Niet alles geloven wat ze je wijsmaken hoor. Als je als personeel een grote VIRO sleutel wilt hebben, is deze gewoon af te halen bij zijn/haar manager of bij Back Office.

@Daniel_ddr Uiteraard zitten die hekken op slot. Sloten zijn van VIRO en RP en hulpdiensten hebben, als het goed is, zo'n sleutel bij hun uitrusting.

Laatst bewerkt door MDDM op 30-01-2014 08:24


Gr Joop mcn Lls
 

30-01-2014 10:08:43
charta
charta
Dat is voor de reiziger dan een hele geruststelling. Als de trein in de fik staat gewoon even wachten op de hulpdiensten en dan mag je er uit.

Laatst bewerkt door charta op 30-01-2014 10:08
 

30-01-2014 10:18:45
broek53
broek53
Stukje weglopen van de trein langs het hek helpt ook, hoor.  

30-01-2014 16:25:51
MasterE
MasterE
Als het goed is zijn de hekken vanuit de spoorzijde gewoon te openen zonder sleutel (Zoals wettelijk is vastgesteld voor vluchtwegen).


Mcn Asd
 

30-01-2014 16:36:19
charta
charta
Quote
broek53 (do 30 jan 2014 10:18:45 https://www.somda.nl/forum/12699/p484487/): Stukje weglopen van de trein langs het hek helpt ook, hoor.


Je hebt uiteraard gelijk. (Zoals zo vaak )
 

30-01-2014 16:38:05
charta
charta
Quote
MasterE (do 30 jan 2014 16:25:51 https://www.somda.nl/forum/12699/p484519/): Als het goed is zijn de hekken vanuit de spoorzijde gewoon te openen zonder sleutel (Zoals wettelijk is vastgesteld voor vluchtwegen).


Dat betekent dus meteen dat een handig of kwaadwillend persoon de poortjes ook vanaf de niet-spoorzijde kan openen.
 

30-01-2014 16:50:38
dlm4yjp
dlm4yjp
Onjuist, daarvoor zit er vaak een afschermplaat rondom de klink om dit te voorkomen.


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

30-01-2014 16:54:21
charta
charta
Ik durf de weddenschap aan te gaan dat die plaat alleen in naam "afschermplaat" heet.  

30-01-2014 17:30:45
thom
thom
Dat is een beetje onzin, sloten die vanaf 1 kant te openen bestaan al jaren en is gemeengoed in bv afgeschermde stegen en kelder entree's etc...

Vertel mij dan eens waarom het in een ProRail omgeving gelijk weer bestempeld moet worden tot niet werkend ?
Volgens mij is dat gewoon een kwestie van een zwarte bril afzetten hoor...
 

30-01-2014 19:44:08
jeanne
jeanne
Quote
gvttreinen (wo 29 jan 2014 12:59:47 https://www.somda.nl/forum/12699/p484419/): Hekwerk in Nh staat op zo`n 5.50 vanuit hart spoor maar...aan de andere kant is geen hekwerk dus...dan zijn vluchtdeuren niet noodzakelijk (aan de andere kant is immers ruimte genoeg om b.v. te evacueren maar ja, daarvoor moet je wel het nevenspoor buiten dienst nemen!).


Ja, dat moge zo zijn, maar wanneer er vanwege brand of aanrijding en je alleen aan de verkeerde zijde (de hekzijde) het voertuig kunt verlaten ben je wel zeer gehandicapt, om het voorzichtig uit te drukken.


Jeanne Kok
 

30-01-2014 23:34:35
charta
charta
Quote
thom (do 30 jan 2014 17:30:45 https://www.somda.nl/forum/12699/p484533/): Dat is een beetje onzin, sloten die vanaf 1 kant te openen bestaan al jaren en is gemeengoed in bv afgeschermde stegen en kelder entree's etc...

Vertel mij dan eens waarom het in een ProRail omgeving gelijk weer bestempeld moet worden tot niet werkend ?
Volgens mij is dat gewoon een kwestie van een zwarte bril afzetten hoor...


Als je een stalen deur bedoeld met een slot aan één zijde ben ik het met je eens. Met een hek met rasterwerk of gaas, werkt het niet. Iemand die een beetje handig is, krijgt zo'n slot zonder veel moeite open.
 

31-01-2014 00:19:22
DingeZ
DingeZ
Even tussendoor, kan iemand even de topictitel aanpassen zodat deze correct gespeld is? Ik neem tenminste aan dat 'hekken' geen afdeling van ProRail is.  

31-01-2014 18:22:54
dh3201
dh3201
Nou, gezien de voortvarendheid waarmee ze geplaatst worden, zou je dat wel denken...


Shqiperise-lopers?
 

11-02-2015 13:22:13
Apda
Apda
Weer een fotoplek minder (vooral voor VSM-toeristen): de losweg van Apd is kort geleden afgesloten met hoge hekken.