17-06-2013 10:25:16 | ||
---|---|---|
AlexNL
|
PSD's zullen we in Nederland niet snel zien verschijnen op het ProRail-netwerk. Het rollend materieel is te verschillend, en de kans dat er ander materieel wordt ingezet dan gepland is te groot. Ook brengt het praktische bezwaren met zich mee: enkele jaren terug werd Rotterdam Blaak alleen aangedaan door stop- en sneltreinen, tegenwoordig stoppen er ook intercities. Als zoiets vaker gebeurt mag je eerst een station gaan verbouwen. PSDs werken op lijnen waar altijd hetzelfde materieel rijdt en er niets verandert aan de lijnvoering: metrolijnen dus. Voor grootspoor geldt dat niet. Over die hekken: ze zijn gelukkig nog groen, en slechts 1,8 meter hoog. De hekken die Network Rail plaatst zijn 2 meter hoog, wit geverfd, en hebben afzichtelijke punten bovenop zitten. Dat is dan nog het meest gunstige scenario, als je pech hebt staat er een betonnen muur van 4 meter hoog met prikkeldraad bovenop. We hebben het hier in Nederland nog niet zo slecht. |
17-06-2013 10:45:48 | ||
---|---|---|
taurus
|
En anders kunnen we altijd nog plaatjes maken vanaf het perron al wordt ons dat in een aantal gevallen door de ov-chipkaart straks ook moeilijk gemaakt. Gelukkig woon ik niet zo ver van de Duitse grens en in Duitsland kun je voorlopig nog mooi fotograferen en is het materieel ook nog eens gevarieerder. |
17-06-2013 10:52:21 | ||
---|---|---|
Hoera63
|
QuoteShinkansen, Japan. Veel stations (dus niet alle) daar hebben ook hekken en verschillende treinen. Het kan dus wel op grootspoor. |
17-06-2013 10:58:08 | ||
---|---|---|
AgentX
|
Of de HSL... (logisch ook wel) |
17-06-2013 12:26:40 | ||
---|---|---|
nohab
|
QuoteKwestie van regelen in concessie-eisen. Prorail kan het niet besluiten, maar wel suggereren, en anders hebben we nog een Tweede Kamer en een ministerie die daarmee kunnen komen. En je regelt gewoon dat alleen bepaalde materieelsoorten op bepaalde sporen mogen komen, probleem opgelost. Geeft dat ingewikkelde problemen op stations? Geen punt, beperken we gewoon de frequentie en gaan we met veel langere treinen rijden. Alles voor de veiigheid, nietwaar? Wat voor gevolgen dat heeft voor reizigers is van secundair belang. Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans). |
17-06-2013 17:35:12 | ||
---|---|---|
b2py
|
Ik vind het nogal schokkend dat mensen hier vooral een foto voorop stellen terwijl met een hek een leven gered kan worden. |
17-06-2013 17:39:19 | ||
---|---|---|
mdj
|
Echter wordt dat laatste sterk in twijfel getrokken. Bij twijfel: gebruik beton. |
17-06-2013 17:47:33 | ||
---|---|---|
rolandrail
|
Er worden geen levens gered met meer hekken. Foto's trouwens ook niet, degene die écht goed wil fotograferen heeft inspiratie en motivatie genoeg om alsnog ergens al dan niet met hek een fatsoenlijke foto te maken. Degene die alleen maar treinplaatjes wil scoren doet helemaal niet moeilijk over een hek in beeld, die is al helemaal met de trein. Dat er fotografen hun foto's voorop stellen is op zich niet zo ongezond, ze zijn duidelijk (nog) niet levensmoe Laatst bewerkt door rolandrail op 17-06-2013 17:47 |
17-06-2013 18:18:45 | ||
---|---|---|
b2py
|
http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/kamerstukken/2010/06/28/bijlage-2%5B2%5D.html Leesvoer over spoorsuïcide. |
18-06-2013 07:53:43 | ||
---|---|---|
gummbahla
|
De hekken zullen best hun werk doen op bepaalde risicolocaties, daar twijfel ik niet aan. Of ze in algemene zin nuttig zijn, is een andere vraag. Verder is het natuurlijk zo dat je ook op andere manieren (verbeteren levenskwaliteit etc.) zelfmoord moet proberen te voorkomen, maar het is een feit dat zelfdoding op het spoor een grote rol speelt in Nederland. Sterker nog (uit b2py's artikel): "Daarnaast kan worden opgemerkt dat het aantal suïcides in het algemeen afneemt, maar dat dat niet geldt voor spoorsuïcides". Dat je dan juist specifiek naar de spoorsituatie gaat kijken voor maatregelen, lijkt me een logische keus. |
18-06-2013 23:01:16 | ||
---|---|---|
rogier
|
Gelukkig is er in deze economische tijden nog meer crisisnieuws van Prorail: http://www.prorail.nl/Pers/Persberichten/Actueel/Landelijk/Pages/PerronbankjesproberenopstationHoevelaken.aspx Prorail bouwt Nederland de crisis uit %02% Reiziger met hoofdletter R...... |
18-06-2013 23:03:59 | ||
---|---|---|
Frontier
|
En de bouw maar klagen dat het slecht gaat, nou, aan ProRail kan het in ieder geval niet liggen. %08% 'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes' |
19-06-2013 10:28:06 | ||
---|---|---|
thom
|
t'Is ook niet gauw goed wat Prorail doet geloof ik... En zo bijzonder is het nu ook weer niet, perronmeubilair is van tijd tot tijd ook gewoon aan vervanging toe, dat lijkt me toch niet zo gek. Laatst bewerkt door thom op 19-06-2013 10:28 |
19-06-2013 10:39:56 | ||
---|---|---|
ZJ37
|
Prorail doet ook genoeg goede dingen, je vraagt je soms hooguit af of de prioriteiten misschien niet ergens anders zouden kunnen liggen. Zo is het geld op om de infra in Zwolle eens goed af te bouwen (en dus t.b.v. een veel betere dienstuitvoering), maar geld voor hekken en meubilair is er kennelijk voldoende. |
19-06-2013 10:55:09 | ||
---|---|---|
broek53
|
Dan ga je ervanuit dat ProRail een kluis heeft waaruit het naar believen geld kan uitgeven. Zo zit dat uiteraard in het geheel niet. Dat er rondom Zwolle eerst financieel wanbeheer is gepleegd en nu een totale verandering van de plannen aan de orde is, is een andere zaak. |
19-06-2013 11:22:38 | ||
---|---|---|
ZJ37
|
Specifiek dan: het hele land verder vol proppen met hekken, of in Zwolle één wisseltje erbij om treinen van en naar Gn/Lw in tegengestelde richting niet door hetzelfde wissel te hoeven laten kruisen. Want dat is ook o zo gevaarlijk. |
19-06-2013 11:27:23 | ||
---|---|---|
broek53
|
Helemaal eens, maar dat laat onverlet dat het geld voor hekken en voor perronmeubilair en wat al niet, niet in de railinfra van Zwolle gestoken kan worden. Los daarvan kost een wisseltje erbij op een emplacement als Zwolle noordzijde ongezien ettelijke miljoenen en een doorlooptijd van zeker twee jaar - maar dat is een ander verhaal. Laatst bewerkt door broek53 op 19-06-2013 11:31 |
28-06-2013 20:10:11 | ||
---|---|---|
b2py
|
Om nog even de discussie aan te zwengelen over het effect van hekken. Vorig jaar zijn er minder zelfdodingen geweest ten opzichte van 2011. Zo'n 7% minder, van 241 naar 225. 11 minder letale ongelukken dus je zou lichtjes kunnen concluderen dat hekwerken helpen. Bron van dit: http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/rapporten/2013/06/28/railveiligheidsindicatoren-2012.html |
28-06-2013 20:32:44 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
|
Het hele traject Amf-Dld is voorzien van hekken, maar toch kan ik het aantal wandelaars langs het spoor in het afgelopen jaar niet meer op de vingers van één hand tellen. Hoezo effectief? Die wandelaars lopen bewust langs het spoor, d'r is over de hele lengte van dat traject een parallel fiets-/voetpad dus een stukje afsnijden is het niet. Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |
28-06-2013 23:04:45 | ||
---|---|---|
thom
|
Vergeet niet dat er rondom de lijn Amf-Dld genoeg inrichtingen en andere hulporganisatie's zitten, met alle gevolgen van dien helaas... Laatst bewerkt door thom op 28-06-2013 23:05 |
29-06-2013 00:27:38 | ||
---|---|---|
AgentX
|
Quote Waarbij je vergeet te vermelden om welke trajecten dit gaat. Als er bijvoorbeeld tussen Ut en Ah hekken zijn geplaatst, maar tussen Ut en Gn blijken deze getallen eruit te komen zegt dit natuurlijk helemaal niks. Landelijk overigens ook niet. |
29-06-2013 01:01:00 | ||
---|---|---|
b2py
|
Die analyse staat niet in het rapport en mag je wat mij betreft maken hoor |
29-06-2013 01:04:33 | ||
---|---|---|
ZJ37
|
Wat in ieder geval opvalt is dat het aantal gevallen van zelfdodingen wel is afgenomen op bepaalde risicoplekken als Vught en Ermelo. Hoe dat komt, geen idee... Zo is was vorig jaar het traject Vl-Ehv ineens een berucht stukje geworden met veel dergelijke gevallen en dan met name in heel korte periode bijzonder veel zelfdodingen rondom Deurne en Helmond. En ook hier: ik kan me het niet voorstellen dat het aan hekjes ligt, want of ze stonden er al of ze zijn er later neergezet. |
29-06-2013 01:04:48 | ||
---|---|---|
AgentX
|
Quote Daar heb ik geen belang bij, die hele hekken-heisa (mooi Scrabble-woord) is m.i. volkomen overbodig, dus daar begin ik niet aan. |
29-06-2013 08:31:37 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
|
QuoteDan helpen die hekken kennelijk niet, als ze alsnog langs het spoor belanden Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |
29-06-2013 09:25:48 | ||
---|---|---|
ZJ37
|
Spoorlopers kun je het wel lastiger maken door rondom de overwegen alles goed af te zetten met hekken. Om te voorkomen dat men er omheen gaat lopen heb je nog van die afzettingen (hoe heten die dingen eigenlijk) tussen en naast de rails zoals in Engeland: http://www.123rf.com/photo_14753118_a-rail-line-stretches-into-the-distance-with-a-tarmac-road-level-crossing-with-safety-markings-signs.html |
29-06-2013 10:07:16 | ||
---|---|---|
b2py
|
Met die rubberen matten naast overwegen zijn proeven gedaan meen ik mij te herinneren. Weet niet meer wat daar de resultaten van zijn geweest. |
29-06-2013 10:51:50 | ||
---|---|---|
john2
|
Quote Wildroosters? |
29-06-2013 14:24:40 | ||
---|---|---|
charta
|
Wildroosters zijn misschien een belemmiering voor het wild, maar mensen kunnen er gemakkelijk overheen wandelen. |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
08-07-2013 22:13:25 | ||
---|---|---|
b2py
|
Aanbesteding gelanceerd door Prorail op Tenderned. https://www.tenderned.nl/tenderned-web/aankondiging/detail/samenvatting/akid/ecfddbc7cd73b2ea1c4de668333b5b88/cid/273252 Hekken komen op de volgende plaatsen erbij: • Bussum Zuid (km. 23,8-24,6); • Alkmaar Zuid (km. 043.838); • Den Dolder; • Hillegom (km. 025.267); • Santpoort Noord (km. 5.2-5.9); • Bilthoven; • Ermelo (km. 44.1-44.6); • Assen (km. 048.673); • Voorburg; • Zoetermeer Oost (km. 12.7-13.9); • Dordrecht Zuid (km. 026.232); • Tilburg (km. 004.295); • Eindhoven Deurne (km. 23.140 – 49.091); • Eindhoven - Heeze (km. 01.865 – 11.760). |
08-07-2013 22:47:15 | ||
---|---|---|
rogier
|
Grote kans dat er wederom een aantal fraaie spotplekken kan worden opgeheven hierdoor. De beste treinspotter is geen treinspotter %06% Is er voor die hekken eigenlijk een risico-analyse uitgevoerd? Bij een beetje geluidsmuur zit er om de zoveel hectometer een nooduitgang, maar bij die groene hekken heb ik die nog niet gezien. Bij een calamiteit zitten de reizigers dan als ratten in de hekkenval. Laatst bewerkt door rogier op 08-07-2013 22:48 Reiziger met hoofdletter R...... |
08-07-2013 22:53:53 | ||
---|---|---|
AgentX
|
Gewoonlijk wordt dan het hek gewoon door de brandweer met een dikke schaar kapot geknipt. |
08-07-2013 23:02:45 | ||
---|---|---|
b2py
|
Uitgezonderd invaliden en mensen die slecht ter been zijn kan de rest vrij makkelijk er overheen, zo hoog zijn ze niet. Nu nog een knappe oplossing voor de rest. |
09-07-2013 06:31:01 | ||
---|---|---|
ZJ37
|
Hekken waar je makkelijk overheen kan... Waarom zet je dan nog hekken neer? |
09-07-2013 06:57:14 | ||
---|---|---|
b2py
|
Op psychisch minder sterke mensen werkt het sterker afremmend dan op goed functionerende mensen. |
09-07-2013 07:57:12 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
|
Bij Den Dolder gaat het waarschijnlijk om de directe omgeving van het ecoduct, daar had men ten tijde van de bouwwerkzaamheden nog de oude hekjes laten staan terwijl de hele lijn daar verder al groene hekken had. Waar men die dingen bij Bilthoven neer wil zetten zou ik niet weten, wellicht tussen het station en de nieuwe weg in aanleg naar de tunnel onder de sporen? Verder ligt het spoor daar immers volledig tussen de geluidsschermen en waar die niet aanwezig zijn staan al hekken. Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |
09-07-2013 09:48:59 | ||
---|---|---|
Hoera63
|
QuoteNutteloze hekken zijn dit, er ligt namelijk over de gehele lengte een sloot naast aan beide kanten. Als er een paar hekjes komen bij de spoorwegovergang snap ik het, maar anders is dit zinloos en pure geldverspilling. QuoteAls de trein in de fik staat en er breekt paniek uit tijdens het evacueren hebben we echt geen tijd om op de brandweer te wachten. Zie Loenersloot enige tijd geleden, de reizigers konden nergens heen behalve het verder / terug het spoor langs. %03% Laatst bewerkt door Hoera63 op 09-07-2013 09:49 |
09-07-2013 10:01:05 | ||
---|---|---|
broek53
|
Het doet mij sterk denken aan wat ik ooit in Noorwegen meemaakte. Een spoorlijn die geheel in de hekken zit om de rendieren buiten te houden en die in zijn tegendeel verkeert als een roedel via een overweg toch op de spoorbaan terecht is gekomen. De arme beesten konden geen kant uit en gingen in gestrekte draf voor de trein uit. Tot de volgende overweg, in dit geval. |
09-07-2013 10:05:05 | ||
---|---|---|
AgentX
|
Quote Allemaal erg triest inderdaad, maar dat komt niet door hekken (want die staan daar niet), maar door water aan beide kanten van het spoor. |
09-07-2013 10:39:27 | ||
---|---|---|
ZJ37
|
Je ziet wel een duidelijke trend dat er steeds meer zelfdodingen op of in de directe nabijheid van station plaatsvinden. En dat terwijl de hoeveelheid van dergelijke gevallen steeds meer (lijkt) toe te nemen. Dus zie hier waar die hekken toe leiden: zeker niet een afname van de hoeveelheid zelfdodingen, maar wel een verschuiving naar plekken waar ook andere mensen geconfronteerd worden met zo'n trieste daad. |
09-07-2013 12:38:27 | ||
---|---|---|
gvttreinen
|
De 'campagne' is nu meer gericht op recreanten die het spoor als wandelroute gebruiken dan van suïcidalen. |
09-07-2013 12:43:07 | ||
---|---|---|
Klaasje
|
Die recreanten zullen heel vaak voor een verstoring van de treindienst veroorzaken maar heel weinig betrokken zijn bij ongevallen schat ik zo in. |
09-07-2013 16:57:08 | ||
---|---|---|
timtrein
|
Naja, verstoring van de treindienst is natuurlijk ook uitermate vervelend, als dat teruggedrongen wordt is dat alleen maar toe te juichen. Al vermoed ik dat het in het niet valt bij de hoeveelheid sein-, wissel-, personeels- en andere (ver)storingen... |
09-07-2013 17:32:23 | ||
---|---|---|
ZJ37
|
... Over die overlast hoor ik ProRail nooit trouwens. |
09-07-2013 19:24:13 | ||
---|---|---|
rolandrail
|
Tja, wat ze niet kunnen afwimpelen op vervoerder resp. verantwoordelijk aannemer pakken ze zelf aan, zoals de hekken en gigantische kaalslag van flora langs de spoorbaan. Voor de rest kijken ze wel uit om vervoerders en aannemers in het harnas te jagen want dan krijgen ze een pak slaag retour met hun eigen onvolkomenheden. Laatst bewerkt door rolandrail op 09-07-2013 19:26 |
09-07-2013 19:35:16 | ||
---|---|---|
b2py
|
Quote Documenten beter lezen schat ik zo in, personen langs het spoor zorgen jaarlijks voor ~1000 vertragingsuren. Dan heb ik nog geen cijfers van aanrijdingen met personen gezien. Dat hek moet je trouwens niet uit je eigen perspectief kijken maar uit die van iemand die er met 1 doel is en dat is er een einde aan maken. Die mensen zijn vaak niet meer helemaal helder in hun hoofd. Wat er dan gebeurd is vergelijkbaar met een situatie van een kind. Een kind wil de trap af maar daar staat vaak wel een hekje voor, het kind kan er niet langs en zal terugtreden. Zoiets geldt min of meer ook voor mensen die suïcidaal zijn geworden. Zij zullen een hek tegenkomen en zullen zich belemmerd worden in hun doel, en zullen uiteindelijk niet voor de trein springen. nb. Ik weet dat niet ieder kind zo is, zo is slechts de theorie. nb2. Niet iedereen zal worden tegengehouden, maar ieder persoon dat verhinderd wordt is een overwinning. |
09-07-2013 19:47:49 | ||
---|---|---|
rolandrail
|
QuoteVan die ~1000 uren is 90% de afwikkeling als die personen al lang weer weg zijn maar er door voor verbetering vatbare procedures nog te langdurig aanwijzingen Voorzichtig Rijden worden afgegeven. E.e.a. heb ik hier al eerder betoogd incl. de veel te vaak ontbrekende hectometerbordjes enz. |
09-07-2013 22:41:35 | ||
---|---|---|
phantom
|
Quote Ben ik nou toch erg benieuwd waar men deze nieuwe geldverkwisting wil gaan plaatsen ? Bij de overweg staan die dingen al en zowel links als rechts ervan een sloot,en dat telt ook bijna geheel voor de overzijde van de overweg tussen "het openbaar bereikbaar gebied" en het spoor. Kortom gaat men deze dan op t spoor zelf plaatsen ? %03% Als men dan toch zo nodig geld wil uitgeven ik ken genoeg mensen die het goed kunnen gebruiken hoor En het verhaal zoals al vele roepen over bevordering van de veiligheid,ik geloof m ook niet. Het maakt in geval van nood bij t spoor in een crisis situatie eerder de situatie erger voor de reiziger/bemanning die moet zien te ontsnappen via een wand van hekwerk zonder of met erg weinig deuren erin. * Kortom ik niet alleen vind t een hoop BS en geldverkwisting %07%* Wil je spoor lopers vermijden dan plant je maar een groot hek aan de perron randen van de minder grote stations,dan kunnen ze geen sluip routes/korte route meer nemen via t spoor naar waar men ook heen wil. Nu kan je van bv Dordt zuid zelf zo t perron aflopen en langs t spoor gaan wandelen,ontneem men die kans dan ipv overal hekken plaatsen waar t on nodig is. Laatst bewerkt door phantom op 09-07-2013 22:45 Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg. |
09-07-2013 23:39:29 | ||
---|---|---|
dlm4yjp
|
Voordat je meteen die grote pot met uitkraamsel open had getrokken, had je natuurlijk ook even dat document kunnen doorlezen%05% Daar staat immers dat het kan gaan om aanpassingen (anti-suicidematten op overwegen e.d.) en niet persé hekwerk. Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen. |
16-07-2013 22:21:44 | ||
---|---|---|
joostb1
|
Bij de Flevolijn (Oostvaardersplassen) hebben ze een creatieve oplossing hiervoor bedacht: Om de paar honderd meter zit er een opening in het hek waar balken tussen zitten en aan de spoorkant een taludje tegen die balken aan. Zo kunnen dieren via dit talud ontsnappen maar van de buitenkant moet je flink springen om binnen de hekken te komen.Quote Heimatbahnhof Wormerveer. Honderden gebruikers; even zovele stijlen en smaken. Sta jezelf toe om even in de war te mogen zijn van andermans bijdragen. Dan zijn normatieve reacties niet nodig! |
27-01-2014 13:24:43 | ||
---|---|---|
slifor2
|
Volgens ProRail ontbreekt er langs het Nderlandse spoor nog 3000km hekwerk Dt jaar staat er weer een hekwerk bestek in de planning waarbij alvast weer 600 km van het lijnennet "behekt" gaat worden. aanbesteding mei 2014... |
27-01-2014 14:31:14 | ||
---|---|---|
john2
|
Als alles "behekt" is langs het Nederlandse spoor. Over hoeveel kilometer hekwerk is het dan totaal? |
27-01-2014 19:39:36 | ||
---|---|---|
timtrein
|
Nederland heeft nog geen 3000 km aan spoorwegen... maar als ze het tweezijdig rekenen dan zijn ze op de helft :/ |
27-01-2014 20:21:33 | ||
---|---|---|
dvdhoven
|
En dan vergeet je gemakshalve de kilometers geluidsscherm maar? Daar waar een geluidsscherm staat, hoeft geen hek meer te staan. Maar goed, hier in het oosten zijn nog een aantal trajecten waar nog geen groene hekken staan. Mogelijk dat die er nu wel komen. Dick van den Hoven |
27-01-2014 20:44:09 | ||
---|---|---|
b2py
|
Uiteindelijk gaat het om zo'n 200 km per jaar die aangelegd gaat worden, getuige deze aanbesteding. https://www.tenderned.nl/tenderned-web/aankondiging/detail/samenvatting/akid/8b61a80997a2a26e3f4f19a1d601c7ae/cid/367084 |
27-01-2014 23:10:22 | ||
---|---|---|
HZwoferink
|
QuoteIn dat zelfde oosten staan geluidschermen, met een meter ervoor groene hekken... Groeten uit Rijssen, Henk Zwoferink |
28-01-2014 13:43:28 | ||
---|---|---|
class66fan
|
Nog eventjes dan is het treinen spotten in Nederland niet meer leuk, dan kan je treinen in het buitenland gaan spotten. Grote onzin die hekken. Kijk maar naar Duitsland of Oostenrijk! Mensen met gekke plannen heb je daar net zo goed. En let maar op over enkele jaren komen ze zelf tot de conclusie dat die hekken onzin en geld verspilling was! |
28-01-2014 17:45:28 | ||
---|---|---|
gvttreinen
|
Let wel, Prorail is volgens de Spoorwegwet verplicht om zijn eigendommen (het spoor) af te schermen. |
28-01-2014 17:55:38 | ||
---|---|---|
dennistd
|
Maar de manier waarop kan best anders. Dit is toch ook een afscherming? http://dennistd.nl/temp/1770.jpg |
28-01-2014 18:02:29 | ||
---|---|---|
charta
|
Quote Iemand die wat wil, vindt altijd wel een (over)weg, want vandaar kun je zo tussen de hekken komen. Mooie foto trouwens. Vroeger was er hier een brug over het spoor. Altijd leuk voor een middagje treinen kijken. Met de elektrificatie is de brug jammer genoeg verdwenen. Laatst bewerkt door charta op 28-01-2014 18:02 |
28-01-2014 18:07:32 | ||
---|---|---|
john2
|
Quote De draad kan ook nog van schrikdraad gemaakt worden. |
28-01-2014 18:40:32 | ||
---|---|---|
Apda
|
Quote Waar staat dat in de Spoorwegwet? Ik kan het niet vinden. |
28-01-2014 18:44:31 | ||
---|---|---|
nohab
|
Er staat in dat de beheerder (i.c. Prorail) het betreden van spoorterrein door onbevoegden zo moeilijk mogelijk moet maken. En een paar draden op houten palen zijn daarvoor niet genoeg, daar stap je zo overheen. Dus vandaar die dubbelstaafmathekken want die zijn veel hoger en veel steviger. Is het je ook opgevallen dat die staven aan de bovenkant een stukje uitsteken? Ook dat is bedoeld om het er overheen klimmen zo lastig (in dit geval pijnlijk) mogelijk te maken. Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans). |
28-01-2014 19:39:17 | ||
---|---|---|
thieskes
|
dan moeten ook alle overwegen afgesloten worden http://www.flickr.com/photos/thieske_1987 |
28-01-2014 20:00:39 | ||
---|---|---|
Apda
|
Quote Waar staat dat in de Spoorwegwet? Ik kan het niet vinden. |
28-01-2014 20:30:36 | ||
---|---|---|
wattman
|
Artikel 18 en 19 Reglement dienst hoofd- en lokaalspoorwegen wordt gesproken over een "voldoende afsluiting van de spoorweg buiten de overwegen". |
28-01-2014 20:37:00 | ||
---|---|---|
Apda
|
Aha, bedankt. Voor wie het interesseert: Quote |
29-01-2014 08:17:07 | ||
---|---|---|
gvttreinen
|
Was artikel 7 lid 2 Spoorwegwet maar die is in juli 2012 vervallen. |
29-01-2014 11:21:04 | ||
---|---|---|
jbt
|
Quote En? Heeft onze minister voor de inrichting van de afsluitingen aanwijzingen gegeven? Zijn er bijzondere omstandigheden voor de afsluitingen waardoor door onze minister andere afmetingen moeten worden voorgeschreven of toegestaan? Ik zie immers zowat overal hekken van twee meter hoog, terwijl palen met ijzerdraad met een hoogte van een meter kennelijk al voldoende zijn! |
29-01-2014 11:45:25 | ||
---|---|---|
rolandrail
|
De enige aanwijzing die prioriteit moet krijgen is het feit dat vluchtwegen ontbreken op veel trajecten met groene hekken. Kilometerslang zonder enige vluchtdeur is geen uitzondering, het wachten is nog steeds op een calamiteit waar de groene hekken een drastische belemmering vormen voor evacuatie en hulpdiensten. één keer heb ik dat al zelf meegemaakt, toen betrof "slechts" een zwaan in het spoor, de KLPD was zo vriendelijk het hekwerk met grof geweld te slopen zodat de dierenambulance assistentie kon verlenen. Een volgende keer zoeken mensen in paniek een uitweg... |
29-01-2014 11:47:53 | ||
---|---|---|
AgentX
|
Dat is een kwestie van tijd. Gaat vanzelf wel een keer fout. |
29-01-2014 12:10:46 | ||
---|---|---|
gvttreinen
|
Prorail heeft zelfs regels opgesteld waaraan een hekwerk moet voldoen (zo moet de gaasbreedte 50 mm bedragen, niet genoeg om je voet er in te steken maar wel goed om toch aan de zichtlijnvoorwaarde te voldoen). Prorail heeft baanvakken ingedeeld naar o.m. risico`s, en daarop worden ook de hoogte van de hekwerken afgestemd, in hoge risicogebieden dienen hekwerken van 1,80 geplaatst te worden. |
29-01-2014 12:17:23 | ||
---|---|---|
gvttreinen
|
QuoteVreemd want het OVS zegt hïerover: Indien aan weerszijden van het spoor het hekwerk op een afstand van minder dan 5,5 m tot hart-spoor staat, dient er minimaal 1x per 500 meter een vluchtdeur of vluchthaven aanwezig te zijn. Deze eis geldt niet als de lengte van het hekwerk kleiner dan 500m is. Aan de grootte van de vluchthaven zijn weer eisen gesteld zo moet ie minimaal 3 meter breedt zijn en lengte hangt af van capaciteit van de treinen die er rijden... |
29-01-2014 12:47:08 | ||
---|---|---|
john2
|
Waar het emplacement van Nuth is geweest heeft Prorail ook een hekwerk geplaats. Dit hek zal zo'n 2.5 kilometer in lengte zijn. Insiders op Somda hebben misschien een exacte lengte hoelang het emplacement in Nuth is geweest. Maar op deze lengte is ook geen vluchtdeur. Maar mij lijkt het idee dat dit hek geen 1.80 hoog is. Maar men kan nog altijd van de andere kant, stations kant van Nuth weg. Laatst bewerkt door john2 op 29-01-2014 12:49, reden: Meer info erbij gezet |
29-01-2014 12:59:47 | ||
---|---|---|
gvttreinen
|
Hekwerk in Nh staat op zo`n 5.50 vanuit hart spoor maar...aan de andere kant is geen hekwerk dus...dan zijn vluchtdeuren niet noodzakelijk (aan de andere kant is immers ruimte genoeg om b.v. te evacueren maar ja, daarvoor moet je wel het nevenspoor buiten dienst nemen!). |
29-01-2014 14:02:51 | ||
---|---|---|
lol
|
Bij een evacuatie is het hele baanvak toch buiten dienst? Dat was in december bij Nkk volgens mij ook het geval. Dat lijkt mij persoonlijk ook een stuk veiliger. Student HBO-Rechten in Nijmegen. 4 dagen per week Woerden-Nijmegen |
29-01-2014 17:14:31 | ||
---|---|---|
rolandrail
|
Dat is de theorie maar dan nog geld dat er geen menselijke manier is mensen weg van de trein te krijgen resp. de hulpdiensten toegang te verlenen. Bij brand enz. wil je niet moeten wachten tot de treindienstleider zekerheid kan geven dat er geen trein meer langs komt maar wil je z.s.m. naar buiten en zo ver mogelijk bij de trein vandaan. Laatst bewerkt door spiketrain op 29-01-2014 17:30, reden: Quoot laatste bericht verwijderd, |
29-01-2014 17:30:09 | ||
---|---|---|
sjoerd
|
Dan moet je er maar aan de goede kant uitstappen, zou ik zeggen en niet expres in het nevenspoor gaan staan. Al dat managen van noodsituaties levert voor er iets gebeurt, al zoveel paniek op dat er tien heethoofden overspannen van raken en de kosten niet meer in verhouding staan tot de risico's. |
29-01-2014 17:35:05 | ||
---|---|---|
phantom
|
Dat er geen vluchtdeuren zijn aan de kant waar het hekwerk staat en aan de overkant geen hekwerk is i.d.d. een vreemde beredenering. Dat zal nog wel is vervelende gevolgen kunnen hebben als er ergens op het spoor iets met een trein gebeurt. Vanaf het water van het Hollandsch diep tot aan de overweg bij Willemsdorp te Dordrecht bijvoorbeeld zijn geen vluchtdeuren,na de overweg gaan de erg hoge hekken weer beginnen en dat loop contineu door tot aan de overweg bij Dordrecht Wieldrechtse zeedijk. En je raad het al ook daar geen deur te vinden,terwijl het toch een paar kilometer van elkaar afligt. Als er iets met een reizigers trein gebeurt daar en de mensen moeten eruit dan vrees ik voor wat die mensen gaan doen om daar weg te komen en voor een mcn die op het andere spoor langst raast en voluit in de ankers moet omdat mensen in paniek het spoor oversteken richting veiligheid. Om nog maar te zwijgen over hoe handig dit zal wezen voor hulp diensten om daar dan iets te kunnen doen. Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg. |
29-01-2014 18:20:48 | ||
---|---|---|
nohab
|
QuoteEn als die afstand meer dan 5,5 meter is? Dan helemaal geen vluchtdeuren of vluchthavens? Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans). |
29-01-2014 18:38:06 | ||
---|---|---|
john2
|
Een machinist heeft toch een knop tot haar of zijn beschikking waarmee zij of hij een radio signaal kan afgeven voor treinen die zich binnen een bepaalde actieradius bevinden in geval van nood. Als men hier mee ook alle seinen in de omgeving van deze trein op rood kan zetten, ook voor het tegen moet komende treinverkeer, het baanvak van de trein die het radiosignaal afgeeft staat al op rood. Dan heeft men dan al gelijk geen last meer van treinen op het ander baanvak, als er geëvacueerd moet worden. Of moet dit toch via de treindienstleider? Als dit moet dan is dit tijdverlies voor een eventuele evacuatie. |
29-01-2014 20:07:55 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
|
QuoteDie hulpdiensten kunnen daar toch amper in de buurt van het spoor komen. Zo'n beetje op 1/3e van dat baanvak zit er trouwens wel degelijk een deur in het hekwerk: https://maps.google.nl/maps?q=wieldrechtse+zeedijk+dordrecht&hl=nl&ll=51.743028,4.650908&spn=0.017432,0.104628&sll=52.026021,4.801492&sspn=1.223577,3.348083&t=h&hnear=Wieldrechtse+Zeedijk,+Dordrecht,+Zuid-Holland&z=14&layer=c&cbll=51.741827,4.638406&panoid=_RDS_hTiuP4kcndOo7wjPg&cbp=11,307.51,,0,0.66 Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |
29-01-2014 21:22:10 | ||
---|---|---|
rolandrail
|
QuoteIk had op een zinvollere discussie gehoopt dan dergelijke reacties die inzicht in de praktijk ontberen. |
29-01-2014 22:57:07 | ||
---|---|---|
sjoerd
|
In die praktijk draai ik al 40 jaar mee, meest in de infra... Laatst bewerkt door sjoerd op 29-01-2014 22:57 |
30-01-2014 07:43:54 | ||
---|---|---|
phantom
|
Quote Dat is waar en niet waar. Ja er zit een deur,echter is deze voor onderhoudsploegen enkel te gebruiken omdat deze doorgaans op slot zit. En zonder sleutel heb je er dus niks aan In een probleemgeval kan je dus niks met die deur. Ik geloof niet dat treinpersoneel sleutels krijgt van de deuren die prorail gebruikt om onderhoud aan het spoor te plegen. Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg. |
30-01-2014 08:01:59 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
|
Al die deuren in het hekwerk zitten toch op slot? Lijkt me althans weinig zinvol om een hekwerk te plaatsen met deuren die iedereen kan openen. Zal ook niet lang duren voordat iemand die voor de trein wil springen daar achter komt en dan heeft je hekwerk nog geen nut. Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |
30-01-2014 08:22:10 | ||
---|---|---|
MDDM
|
QuoteNiet alles geloven wat ze je wijsmaken hoor. Als je als personeel een grote VIRO sleutel wilt hebben, is deze gewoon af te halen bij zijn/haar manager of bij Back Office. @Daniel_ddr Uiteraard zitten die hekken op slot. Sloten zijn van VIRO en RP en hulpdiensten hebben, als het goed is, zo'n sleutel bij hun uitrusting. Laatst bewerkt door MDDM op 30-01-2014 08:24 Gr Joop mcn Lls |
30-01-2014 10:08:43 | ||
---|---|---|
charta
|
Dat is voor de reiziger dan een hele geruststelling. Als de trein in de fik staat gewoon even wachten op de hulpdiensten en dan mag je er uit. Laatst bewerkt door charta op 30-01-2014 10:08 |
30-01-2014 10:18:45 | ||
---|---|---|
broek53
|
Stukje weglopen van de trein langs het hek helpt ook, hoor. |
30-01-2014 16:25:51 | ||
---|---|---|
MasterE
|
Als het goed is zijn de hekken vanuit de spoorzijde gewoon te openen zonder sleutel (Zoals wettelijk is vastgesteld voor vluchtwegen). Mcn Asd |
30-01-2014 16:36:19 | ||
---|---|---|
charta
|
Quote Je hebt uiteraard gelijk. (Zoals zo vaak ) |
30-01-2014 16:38:05 | ||
---|---|---|
charta
|
Quote Dat betekent dus meteen dat een handig of kwaadwillend persoon de poortjes ook vanaf de niet-spoorzijde kan openen. |
30-01-2014 16:50:38 | ||
---|---|---|
dlm4yjp
|
Onjuist, daarvoor zit er vaak een afschermplaat rondom de klink om dit te voorkomen. Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen. |
30-01-2014 16:54:21 | ||
---|---|---|
charta
|
Ik durf de weddenschap aan te gaan dat die plaat alleen in naam "afschermplaat" heet. |
30-01-2014 17:30:45 | ||
---|---|---|
thom
|
Dat is een beetje onzin, sloten die vanaf 1 kant te openen bestaan al jaren en is gemeengoed in bv afgeschermde stegen en kelder entree's etc... Vertel mij dan eens waarom het in een ProRail omgeving gelijk weer bestempeld moet worden tot niet werkend ? Volgens mij is dat gewoon een kwestie van een zwarte bril afzetten hoor... |
30-01-2014 19:44:08 | ||
---|---|---|
jeanne
|
Quote Ja, dat moge zo zijn, maar wanneer er vanwege brand of aanrijding en je alleen aan de verkeerde zijde (de hekzijde) het voertuig kunt verlaten ben je wel zeer gehandicapt, om het voorzichtig uit te drukken. Jeanne Kok |
30-01-2014 23:34:35 | ||
---|---|---|
charta
|
Quote Als je een stalen deur bedoeld met een slot aan één zijde ben ik het met je eens. Met een hek met rasterwerk of gaas, werkt het niet. Iemand die een beetje handig is, krijgt zo'n slot zonder veel moeite open. |
31-01-2014 00:19:22 | ||
---|---|---|
DingeZ
|
Even tussendoor, kan iemand even de topictitel aanpassen zodat deze correct gespeld is? Ik neem tenminste aan dat 'hekken' geen afdeling van ProRail is. |
31-01-2014 18:22:54 | ||
---|---|---|
dh3201
|
Nou, gezien de voortvarendheid waarmee ze geplaatst worden, zou je dat wel denken... Shqiperise-lopers? |
11-02-2015 13:22:13 | ||
---|---|---|
Apda
|
Weer een fotoplek minder (vooral voor VSM-toeristen): de losweg van Apd is kort geleden afgesloten met hoge hekken. |