Alle forumcategorieën bekijken en reageren in het forum? Registreer een gratis account of log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.

Voeg discussie toe aan je favorieten

ProRailhekken overal in Nederland

Zondag 25 nov 2012 - 18:15:57
icetha
icetha
Flickr Peter_Boere
Ik wil dit topic maken om meldingen te doen van de bekende groene hekwerken langs de spoorlijnen bij spotplekken die in aanbouw zijn.
Want tot mijn schrik zag ik gisteren dat er ten noorden van station Best een behoorlijke lengte al af was...
Fotograven is hier een stuk lelijker.
Zie hoe het was...www.flickr.com
De betonnen paaltjes zijn dus vervangen door de die groene...
Meer meldingen op andere lokaties, gaarne hier.

Laatst bewerkt door moderator op Donderdag 12 feb 2015 om 16:31:45

Zondag 25 nov 2012 - 18:24:39
Bert13
Bert13
Flickr berthollander
Afgelopen weken heeft men hetzelfde gedaan nabij Olv. Van Heiloo tot Limmen is het dus nu ook de armen in de lucht strekken om nog foto's te kunnen maken. Olv zelf schijnt zelfs niet meer betreden te mogen worden.

He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015

Zondag 25 nov 2012 - 18:34:29
icetha
icetha
Flickr Peter_Boere
Ja, goed om te weten dat we ook hier dus niet hoefen te komen.
Vandaar dit onderwerp, hoe jammer het zal zijn...

Zondag 25 nov 2012 - 18:35:49
PatrickM
PatrickM
Youtube Sparetime2Tube
Bert13, klopt iemand heeft verzonnen om het poortje dicht te doen bij Olv.
Bijna overal staan de nieuwe hekken... Laat ze iets doen aan die onbewaakte overwegen in het Heilooër Bos..

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Maandag 26 nov 2012 - 13:44:16
dvdhoven
dvdhoven
Twitter dvandenhoven Facebook dvdhoven@home.nl
Bij Nijverdal zijn/worden meer dan een meter hoge hekken geplaatst langs de open gedeeltes van de tunnelbak.
Hoe dat eruit ziet zie deze foto: www.dvdhoven.nl

Dick van den Hoven

Maandag 26 nov 2012 - 13:54:37
john2
john2
Die grote hekken bij de tunnelbak kan ik wel begrijpen dat dit gebeurt voor ongenode gasten buiten de tunnelbuis tehouden.

Maandag 26 nov 2012 - 14:02:48
Harold27
Harold27
Waarom de hekken overal geplaatst worden begrijpen we natuurlijk allemaal wel. Maar of het helpt is een tweede. En mooier wordt het er niet op. Of je zit tegen een geluidscherm aan te kijken of tegen een hek. Bah!

Maandag 26 nov 2012 - 15:31:36
taurus
taurus
Bij de verdiepte bak in Almelo staan ook van die enorm hoge hekken dus dat was wel te verwachten.

Wat ik veel erger vind zijn die groene hekken die Prorail in the middle of nowhere aan het plaatsen is. In stedelijke gebieden kan ik het begrijpen dat het spoor goed moet worden afgeschermd maar buitenaf zie ik er eerlijk gezegd het nut niet van in, zoals bijvoorbeeld hier: www.flickr.com Als er bezuinigd moet worden op het spoor laten ze dan maar beginnen met die lelijke hekken op plaatsen waar het totaal geen nut heeft.

Maandag 26 nov 2012 - 15:37:00
FourRoses
FourRoses
Nederland is nou eenmaal een land van hokjes en kaveltjes. Die hekken zullen vast wel een goede reden hebben anders staan ze er niet. Al houdt het maar 1 incident tegen.. effectief is het dan wel.

Maandag 26 nov 2012 - 15:44:34
nohab
nohab
Flickr bvisser
De overweging van Prorail is: het helpt misschien niet zo heel veel, maar het kost ook niet heel veel (vergeleken bij andere mogelijkheden). En de spoorinfrastructuurbheerder (i.c. Prorail) heeft nu eenmaal de wettelijke plicht om de toegang tot het spoor voor onbevoegden zo moeilijk mogelijk te maken. En hekken plaatsen is dan vaak het makkelijkst want je hebt er geen grondwerk aan en ze nemen weinig ruimte in. Sloten graven kan ook maar die hebben als nadelen dat ze veel ruimte kosten, veel aanlegkosten hebben, onderhoud vragen en kunnen dichtvriezen.

Laatst bewerkt door nohab op Maandag 26 nov 2012 om 15:48:27

Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).

Maandag 26 nov 2012 - 15:54:55
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
sloten hebben ook nog een andere functie en daarbij wil ik die hekwerken over 10 jaar wel willen zien...kijken of ze dan echt geen onderhoud nodig hebben!

Maandag 26 nov 2012 - 16:29:47
phantom
phantom
Youtube juniorfotograaf Flickr 35031078@N08
Voor degene die t nog niet wisten te Ddzd staan de hekken al lange tijd gelukkig kun je daar wel overheen fotograferen zonder trap..
Bij Willemsdorp staan ze ook al lang en daar is miss een kleintrapje gewenst voor wat betere fotos.
Ook te Gilze rijen en omgeving zijn er al heel wat meters met groen spul neergemikt helaas.
Tot zover mijn bijdrage aan het groene hekken drama.

Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.

Maandag 26 nov 2012 - 17:17:15
b2py
b2py
Quote
gvttreinen (ma 26 nov 2012 15:54:55 somda.nl): sloten hebben ook nog een andere functie en daarbij wil ik die hekwerken over 10 jaar wel willen zien...kijken of ze dan echt geen onderhoud nodig hebben!
Sloten vergen veel meer onderhoud, wat ook nog eens veel duurder is. Hekje hoeft alleen een likje verf eens in de zoveel jaar.

Maandag 26 nov 2012 - 17:19:35
thom
thom
Quote
taurus (ma 26 nov 2012 15:31:36 somda.nl): Bij de verdiepte bak in Almelo staan ook van die enorm hoge hekken dus dat was wel te verwachten.

Wat ik veel erger vind zijn die groene hekken die Prorail in the middle of nowhere aan het plaatsen is. In stedelijke gebieden kan ik het begrijpen dat het spoor goed moet worden afgeschermd maar buitenaf zie ik er eerlijk gezegd het nut niet van in, zoals bijvoorbeeld hier: www.flickr.com Als er bezuinigd moet worden op het spoor laten ze dan maar beginnen met die lelijke hekken op plaatsen waar het totaal geen nut heeft.
Al eens bedacht dat de hekken ook bedoeld zijn om het wild en andere dieren uit het spoor te houden.

Maandag 26 nov 2012 - 17:22:30
HZwoferink
HZwoferink
Twitter HZwoferink Facebook HZwoferink Youtube Betuweroute99 Flickr Betuweroute100
Quote
taurus (ma 26 nov 2012 15:31:36 somda.nl): Bij de verdiepte bak in Almelo staan ook van die enorm hoge hekken dus dat was wel te verwachten.
Ook daar kun je gemakkelijk overheen fotograferen
Quote
gvttreinen (ma 26 nov 2012 15:54:55 somda.nl): sloten hebben ook nog een andere functie en daarbij wil ik die hekwerken over 10 jaar wel willen zien...kijken of ze dan echt geen onderhoud nodig hebben!
Nou, in Venlo staan ze er al niet zo netjes meer bij...

Laatst bewerkt door HZwoferink op Maandag 26 nov 2012 om 17:23:21

Groeten uit Rijssen, Henk Zwoferink

Maandag 26 nov 2012 - 17:41:21
nohab
nohab
Flickr bvisser
Quote
b2py (ma 26 nov 2012 17:17:15 www.somda.nl):
Quote
gvttreinen (ma 26 nov 2012 15:54:55 somda.nl): sloten hebben ook nog een andere functie en daarbij wil ik die hekwerken over 10 jaar wel willen zien...kijken of ze dan echt geen onderhoud nodig hebben!
Sloten vergen veel meer onderhoud, wat ook nog eens veel duurder is. Hekje hoeft alleen een likje verf eens in de zoveel jaar.
Dat soort hekken worden niet geverfd. Die worden met een speciale coating geleverd zodat ze tig jaar onderhoudsvrij kunnen blijven staan. Daarna worden ze vervangen.

Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).

Maandag 26 nov 2012 - 18:09:31
rail4marce
rail4marce
Flickr rail4marcel2
Het is wachten op de eerste hekken op perrons want met zoveel mensen in de buurt is dat toch veel te gevaarlijk

Naam is rail4marcel maar dat was 1 karakter teveel bij het aanmelden :P

Maandag 26 nov 2012 - 19:13:22
Klaasje
Klaasje
Het verbaast mij eigenlijk dat er geen hekken tussen de sporen bij perrons staan. Bij metrobedrijven is dat heel normaal en in het buitenland zie je ze ook regelmatig.

Maandag 26 nov 2012 - 19:21:10
HZwoferink
HZwoferink
Twitter HZwoferink Facebook HZwoferink Youtube Betuweroute99 Flickr Betuweroute100
Schreeuw niet te hard, breng Prorail nou niet op een idee

Groeten uit Rijssen, Henk Zwoferink

Maandag 26 nov 2012 - 19:25:30
dennistd
dennistd
Youtube dennisted Flickr dennistd
In het buitenland zal het gebruikelijker zijn vanwege lage(re) perrons, waardoor mensen in de verleiding kunnen komen de kortste weg naar het andere perron te nemen. In Nederland wil je dat over het algemeen wel uit je hoofd laten vanwege de perronhoogte lijkt me.


Maandag 26 nov 2012 - 19:37:59
daniel_ddr
daniel_ddr
Twitter dbleumink Flickr dbleumink
Aan hekken vindt ik het meest bizarre nog wel hekken die bij een overweg de helling tussen spoor en spoorsloot afschermen. Bv. bij de overweg Krommedijk in Dordrecht zijn die te vinden. Alsof dat hek daar wat helpt, een meter verderop loop je zo het spoor op.

In categorie hek-rariteiten is de Diefdijk in Leerdam ook een bijzonder fraaie, daar zit een bordje "Hek sluiten" op het hekwerk op een plek waar zich in de wijde omgeving geen deurtje bevindt

Laatst bewerkt door daniel_ddr op Maandag 26 nov 2012 om 19:38:10

Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

Maandag 26 nov 2012 - 20:19:38
AgentX
AgentX
Flickr koenbrouwer
Wie hangt dat bordje dan ook op vraag je je af...

Ach, zo zijn er ook hekken die nooit opengaan. Hekken om een overweg zijn hier een goed voorbeeld van. Naast de slagboom zit een beweegbare deur, terwijl je er ook gewoon omheen kan lopen. Ondanks dat dit door allerlei veiligheidsregelgevingen verplicht wordt gesteld blijft het natuurlijk een vreemd gezicht. En ik kan me niet voorstellen dat mensen die daar bevoegd langs moeten het hekje gebruiken...

Ook bij de bunker in Vechten (Lak-Bnk) staan inmiddels hekken. Niet heel erg hinderlijk, maar het maakt de foto's er in elk geval niet mooier op.

Laatst bewerkt door AgentX op Maandag 26 nov 2012 om 20:22:03


Maandag 26 nov 2012 - 20:25:08
edje
edje
Flickr spoorkeerl
Ach we mogen blij zijn dat ze groen zijn en niet fel geel of oranje...
Het geeft nieuwe uitdagingen in het fotograferen. Hoe pas je het hek zo mooi mogelijk in je foto.


Maandag 26 nov 2012 - 20:54:37
fred67nl
fred67nl
Ongewenste voorwerpen kan je altijd nog weg-fotoshoppen. De ene keer neemt dat wat meer tijd in beslag als de andere keer.
Ik kan me herinneren dat ik een foto heb gezien waar een hele trein weggeshopt was.

Laatst bewerkt door fred67nl op Maandag 26 nov 2012 om 20:54:56

Maandag 26 nov 2012 - 21:08:53
maigoda
maigoda
Quote
Klaasje (ma 26 nov 2012 19:13:22 somda.nl): Het verbaast mij eigenlijk dat er geen hekken tussen de sporen bij perrons staan. Bij metrobedrijven is dat heel normaal en in het buitenland zie je ze ook regelmatig.
Die staan er zo hier en daar al. Alleen dan weer niet op plekken waar ze echt effectief zouden kunnen zijn tegen "even snel het spoor oversteken om de trein te halen".
Groetjes,
Emiel

Laatst bewerkt door maigoda op Maandag 26 nov 2012 om 21:10:18

Maandag 26 nov 2012 - 21:38:32
HZwoferink
HZwoferink
Twitter HZwoferink Facebook HZwoferink Youtube Betuweroute99 Flickr Betuweroute100
En tussen het spoor van de Maasvlakte 1, naar de Maasvlakte 2, en richting de Euromax, staan tussen de sporen ook hekken Alleen zullen ze het daar voor de meeuwen hebben gedaan ofzo....

Laatst bewerkt door HZwoferink op Maandag 26 nov 2012 om 21:38:48

Groeten uit Rijssen, Henk Zwoferink

Maandag 26 nov 2012 - 21:51:07
snowie
snowie
De hekken op de Maasvlakte tussen de sporen staan er om het mogelijk te maken 1 vd sporen buiten dienst te nemen terwijl er op het andere spoor gewoon doorgereden kan worden, vanmiddag gelezen in de laatste RailMagazine, volgens mij ook bij jouw op de deurmat geland

Laatst bewerkt door snowie op Maandag 26 nov 2012 om 22:07:53

Maandag 26 nov 2012 - 22:11:10
mren
mren
Nog maar enkele jaren geleden -bijvoorbeeld met de spoorvernieuwing Amf-Dv- werd 's avonds gewoon in het nevenspoor gewerkt terwijl de IC met gepast snelheid passeerde.

Maar met het altijd goed scorende argument 'niemand kan tegen meer veiligheid zijn' wordt tegenwoordig gewoon het hele treinverkeer geschrapt. Is wel zo gemakkelijk, scheelt ook een hoop werk in het plannen van werkzaamheden.

Maandag 26 nov 2012 - 22:28:25
thom
thom
Hebben jullie nu echt het idee dat ze er alleen staan om fotograven te pesten...?
Quote
AgentX (ma 26 nov 2012 20:19:38 somda.nl):

Ach, zo zijn er ook hekken die nooit opengaan. Hekken om een overweg zijn hier een goed voorbeeld van. Naast de slagboom zit een beweegbare deur, terwijl je er ook gewoon omheen kan lopen. Ondanks dat dit door allerlei veiligheidsregelgevingen verplicht wordt gesteld blijft het natuurlijk een vreemd gezicht. En ik kan me niet voorstellen dat mensen die daar bevoegd langs moeten het hekje gebruiken...
Iemand die met zijn karretje met gereedschap daar moet zijn gaat echt wel via dat hekje ipv door door ballast en ook iemand met machines doet dat niet...
En dan kun je denken dat iemand er eigenwijs omheen loopt, maar hij is het wel verplicht en het is voor zijn eigen veiligheid en er zijn genoeg mensen die zich daar zeker van bewust zijn...

Laatst bewerkt door thom op Maandag 26 nov 2012 om 22:33:43

Maandag 26 nov 2012 - 22:29:44
edje
edje
Flickr spoorkeerl
Tuurlijk Thom het is een complot!!! Hoor je me goed een complot!!!!


Maandag 26 nov 2012 - 22:34:09
thom
thom

Maandag 26 nov 2012 - 22:34:23
snowie
snowie
geweldig

Maandag 26 nov 2012 - 22:57:25
dh3201
dh3201
Het spoorwegnet wordt een enclave. Stations afgeschermd met poortjes en de vrije baan afgeschermd met hekken.

Shqiperise-lopers?

Dinsdag 27 nov 2012 - 00:15:47
broek53
broek53
Quote
mren (ma 26 nov 2012 22:11:10 www.somda.nl): Nog maar enkele jaren geleden -bijvoorbeeld met de spoorvernieuwing Amf-Dv- werd 's avonds gewoon in het nevenspoor gewerkt terwijl de IC met gepast snelheid passeerde.

Maar met het altijd goed scorende argument 'niemand kan tegen meer veiligheid zijn' wordt tegenwoordig gewoon het hele treinverkeer geschrapt. Is wel zo gemakkelijk, scheelt ook een hoop werk in het plannen van werkzaamheden.
Dat laatste is een veel gehoord misverstand. Het treinverkeer aanpassen aan geheel gestremde baanvakken is in het algemeen niet makkelijker of moeilijker dan een enkelspoorraster.

Dinsdag 27 nov 2012 - 06:40:39
nohab
nohab
Flickr bvisser
Quote
thom (ma 26 nov 2012 22:28:25 www.somda.nl): Hebben jullie nu echt het idee dat ze er alleen staan om fotograFen te pesten...?
Nee, maar dat doen ze wel.

Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).

Dinsdag 27 nov 2012 - 06:50:53
spiketrain
Moderator
spiketrain
Twitter Spiketrain Facebook frank.rijsdijk.5 Flickr spiketrain2008/
Spiketrain: enkele berichten verwijderd. Bij een volgende ingreep gaat dit topic op slot.

Groet, Spiketrain

Dinsdag 27 nov 2012 - 09:24:16
slifor2
slifor2
Flickr florisleeuw
In dit kader zijn er inmiddels diverse nutteloze hekken geplaatst.

Zo stond er bij mijn weten in Vechten al een hek tussen de openbare weg en het grasveld dat verder door een sloot van de spoorbaan was afgeschermd. Formeel kon je dus niet meer op dat graveld komen vanaf openbare weg. waarom er nu alsnog een hek geplaatst is.....?

Bij het bekende trafohuisje in Dordrecht ook zo'n situatie. Een spoorbaan afgeschermd door een sloot en hek die daarnaast nog een extra hek heeft, waar het nut totaal niet duidelijk van is dan alleen de Prorail controleurs aan het werk te houden, die bij mooi weer altijd achter een boom staan te wachten tot de volgende fotograaf via het vaak geopende toegangshek zich hier begeefd....

Dinsdag 27 nov 2012 - 11:26:16
mren
mren
Quote
broek53 (di 27 nov 2012 00:15:47 www.somda.nl):
Quote
mren (ma 26 nov 2012 22:11:10 www.somda.nl): Nog maar enkele jaren geleden -bijvoorbeeld met de spoorvernieuwing Amf-Dv- werd 's avonds gewoon in het nevenspoor gewerkt terwijl de IC met gepast snelheid passeerde.

Maar met het altijd goed scorende argument 'niemand kan tegen meer veiligheid zijn' wordt tegenwoordig gewoon het hele treinverkeer geschrapt. Is wel zo gemakkelijk, scheelt ook een hoop werk in het plannen van werkzaamheden.
Dat laatste is een veel gehoord misverstand. Het treinverkeer aanpassen aan geheel gestremde baanvakken is in het algemeen niet makkelijker of moeilijker dan een enkelspoorraster.
Ik bedoelde het niet vanuit een spoors oogpunt maar vanuit de (civieltechnische) bouwplaatsplanning zoals aan- en afvoer van materieel, werkvolgorde, etc.

Dinsdag 27 nov 2012 - 12:36:07
mdj
mdj
Omdat het wellicht makkelijker is met het plannen in werkvolgorde en aan/afvoer materiaal/materieel, kan men meer werk verzetten tegen een kortere tijd. Dus minder vaak het baanvak plat.

Bij twijfel: gebruik beton.

Vrijdag 14 jun 2013 - 08:29:49
dvdhoven
dvdhoven
Twitter dvandenhoven Facebook dvdhoven@home.nl
Vanmorgen kopte de papieren Stentor met een fraaie kop: "IJzeren Gordijn langs spoor". Prorail is van plan 600 km hekwerk langs het spoor te plaatsen met een hoogte van 1,80 meter! Slik. Dat is nog wat anders dan de huidige groene hekken. Totale kosten € 30 miljoen!
Dit jaar wordt het eerste gedeelte geplaatst voornamelijk in Oost Nederland.

Dit moet spoorlopers, koperdieven, mensen met suicideplannen tegen houden. Ik geloof er geen draad van. Zolang je bij de overweg het spoor op kunt, kun je er ook langs, hek of niet.

Landschappelijk wordt het er niet fraaier op. En voor spotters is het een ramp.

Dick van den Hoven

Vrijdag 14 jun 2013 - 08:33:20
Bert13
Bert13
Flickr berthollander
Het zal gerust een beetje helpen, maar of dat opweegt tegen de nadelen, en de 30(!) miljoen euro? Ik kan het me niet voorstellen.

He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015

Vrijdag 14 jun 2013 - 08:53:44
RSK-Mat92
RSK-Mat92
Flickr RSK1992
Inmiddels heeft Nu.nl er ook lucht van gekregen. www.nu.nl

Helpen? Ik geloof er geen biet van. Daarnaast lijkt het me beter dat eerst eens kritisch gekeken wordt voor er zomaar een partij hekwerk wordt aangeschaft. Zo zit er in Bdg bij een aantal overwegen een deur aan het eind van een hek. Dus deurtje dicht en op slot, en je loopt er zo omheen.

Maar goed, gelukkig zit ProRail lekker in de slappe was. En is er geld genoeg om de wissels te onderhouden. Anders zou het wel erg vreemd over komen, niet?

Met vriendelijke groet, Robin

Vrijdag 14 jun 2013 - 09:18:11
Bert13
Bert13
Flickr berthollander
Je kunt je ook afvragen hoe praktisch al die hekken zijn, als er een trein op de vrije baan stilstaat omdat er iemand medische attentie nodig heeft. Niet iedereen weet hoe je met die hekken om moet gaan, enige weken geleden is een hek bij Castricum om die reden doorgeslepen zodat de hulpdiensten ook toegang tot het spoor hadden.

He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015

Vrijdag 14 jun 2013 - 09:28:37
MDDM
MDDM
Hulpverleners en Rijdend Personeel hebben een sleutel van het toegangshek als het goed is. Ben het er wel mee eens dat de toegang soms op onlogische plaatsten zit.

Gr Joop mcn Lls

Vrijdag 14 jun 2013 - 09:37:58
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Jammer dat die 1700 kilometer al geplaatste hekken niet afdoende voor Prorail zijn en dat er nu hekwerken op meest onlogische plaatsen zullen verschijnen (om aan die 600 km te voldoen.....)

Laatst bewerkt door gvttreinen op Vrijdag 14 jun 2013 om 09:40:37

Vrijdag 14 jun 2013 - 09:52:31
koos
koos
Vreselijk bedrijf dat prorail. Ze hebben echt zó veel onnuttige plannen. Wissels saneren, geluidswallen of hekken plaatsen... 30 miljoen euro en mischien een afname van 3 zelfmoordpogingen per jaar... Goh, daar doen we het voor. Dit kan ook echt bijna alleen in Nederland. Zover ik weet staan er in vrijval alle andere landen niet zo veel hekken langs het spoor als hier. Ik kan mij vergissen natuurlijk.

Vrijdag 14 jun 2013 - 10:01:02
MDDM
MDDM
Uit hobbyisten oogpunt heb je gelijk hoor Koos... Maar 1 leven is al voldoende om te redden. En als dat d.m.v die hekken moet... Helemaal goed!

Gr Joop mcn Lls

Vrijdag 14 jun 2013 - 10:29:45
taurus
taurus
Ik denk dat het probleem met zelfdodingen door de hekken alleen maar verplaatst wordt, in het ergste geval gaan mensen dan springen vanaf het perron. Fijn voor de reizigers...

Die 30 miljoen kan men veel beter gebruiken om het aantal infra-storingen tegen te gaan. Volgens mij ontstaan daar de meeste vertragingen door. Verder dienen spoorlopers een hoge boete te krijgen. Verder is een "IJzeren gordijn" langs het spoor natuurlijk geen gezicht en niet alleen uit hobbyisten oogpunt

Vrijdag 14 jun 2013 - 11:15:39
koos
koos
Op dit moment spreek ik niet uit hobbyisten oogpunt. Waar ik mij aan erger is de regelzucht en schijnveiligheid. Is het wel 30 miljoen euro waard om 2 minder zelfmoordpogingen te hebben? Kunnen we dan niet beter de spoorwegen ondertunnelen? Wat ik jammer vind is dat Nederland met alles zo doorslaat c.q. overdrijft. Datzelfde geldt voor geluidswallen, de meeste bewoners ergeren zich aan zo'n enorme muur voor hun huis, maar vaak wordt zo'n muur op wettelijke basis geplaatst (vanwege overschrijden van geluidsnormen).

Laatst bewerkt door koos op Vrijdag 14 jun 2013 om 11:16:21

Vrijdag 14 jun 2013 - 11:22:25
HZwoferink
HZwoferink
Twitter HZwoferink Facebook HZwoferink Youtube Betuweroute99 Flickr Betuweroute100
Haaks op de windrichting wegvluchten lijkt me door al die hekken bijna onmogelijk geworden... Hekken van 1,8 m lijkt mij te veel van het goede, een hekje van prikkeldraad, met een sloot ofzo lijkt mij al genoeg

Laatst bewerkt door HZwoferink op Vrijdag 14 jun 2013 om 11:23:58

Groeten uit Rijssen, Henk Zwoferink

Vrijdag 14 jun 2013 - 11:36:05
taurus
taurus
Gewoon net als vroeger, hekje van prikkeldraad met betonnen paaltjes of een sloot er voor. Is bovendien stukken goedkoper dan die hoge metalen hekken en ook niet zo overheersend in het landschap. Op sommige plaatsen kan ik het me voorstellen dat er hekken moeten staan maar niet langs het weiland en hekken van 1,80m zijn gewoon absurd.

Vrijdag 14 jun 2013 - 11:36:24
daniel10
daniel10
Ach als mensen het willen doen ze het toch met die hekken worden de problemen alleen maar verplaats naar publieke plaatsenzodat behalve de machinist ook het publiek vaker dit schouwspel zal meemaken.

Laatst bewerkt door daniel10 op Vrijdag 14 jun 2013 om 11:37:08

Vrijdag 14 jun 2013 - 12:27:32
HZwoferink
HZwoferink
Twitter HZwoferink Facebook HZwoferink Youtube Betuweroute99 Flickr Betuweroute100
Klopt, door het vele hekwerk is er wel een stijgende trend te zien kwa zelfdodingen op overwegen en stations Het probleem wordt niet verholpen, maar juist verplaatst.

Wat ook een optie is, waar veel mensen spoor lopen, leg daar een pad aan langs het spoor met een overweg

Groeten uit Rijssen, Henk Zwoferink

Vrijdag 14 jun 2013 - 13:08:01
sander14
sander14
Flickr 30449936@N02
Grootste veroorzaker van dit 'ijzeren gordijn' zijn de naïve mensen die denken het spoor een soort 'speeltuin' is waar je wel even een stukje langs kan lopen/afsnijden, maar ze bedenken zich niet wat ze de machinist van een aanstormende trein aan doen, en ja, ook sommige hobbyisten zijn zo naïef om te denken dat ze wel even langs/over het spoor kunnen lopen al dan niet met een veiligheidshesje aan. Hoe pak je dit soort volk aan? Gewoon laten betalen voor de kosten van de vertragingen enzo. We zullen er helaas mee moeten leven dat Prorail de hekken plaatst. Hebben we als hobbyisten een nieuw 'speeltje' om toe te voegen: een ladder.

@Henk Zwoferink: dat is ook geen optie, je hebt gewoon niks te zoeken bij het spoor, klaar! Als je wandelpaden langs het spoor gaat leggen, geef je alleen maar meer kans om even over het spoor te lopen omdat het alleen maar meer toegankelijker wordt.

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Vrijdag 14 jun 2013 - 13:10:57
jeanne
jeanne
Het geeft verder aardig aan hoe de maatschappij nog steeds denk dat alle dingen maakbaar kunnen worden opgelost.

Jeanne Kok

Vrijdag 14 jun 2013 - 13:27:17
rolandrail
rolandrail
Flickr 44293295@N02
Hekken helpen niet tegen al de dingen die Prorail wil bestrijden, het enige wat geholpen wordt is het hekkenbedrijf. Iemand al gekeken naar familiebanden e.d. Prorail zou die 30 miljoen moeten investeren die wél helpen: atb-vv, betere zichtbaarheid van seinen, enz.

Vrijdag 14 jun 2013 - 13:45:42
koos
koos
Natuurlijk mee eens Roland. Jammer dat de minister in dit soort zaken nooit ingrijpt. Er worden miljoenen geïnvesteerd in onnozele zaken rondom het spoor en niet in het spoor. Ik kan daar erg nijdig over worden. Investeer dat geld in het sneller maken van trajecten en inderdaad het verbeteren van seinen, wissels (voorzie ze van elektrische wisselverwarming enz)... De hogere hand van prorail heeft daar geen oren naar. Het plaatsen van hekken om minder zelfmoordpogingen te krijgen klinkt ook veel noodzakelijker dan investeren in het spoor, kuch.

Vrijdag 14 jun 2013 - 14:00:12
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Je kan je afscheiden van het gevaar maar daardoor ziet men het gevaar niet meer....

Vrijdag 14 jun 2013 - 14:02:08
Frontier
Frontier
In de landen om eens heen staan veek minder hekken en zijn er tevens veel minder zelfdodingen op het spoor, en dan denkt ProRail dat te kunnen verbeteren met nog meer hekken? Zeer onrealistisch en zeer naief gedacht van ze. Weer zo'n typisch voorbeeld van de veiligheidswaanzin in Nederland waarin men ieder risico wil uitbannen met maatregelen die niets helpen maar daarmee wel andere zaken weer extra belemmerd worden, zoals in het hulpdienstenvoorbeeld van Bert13.

Iemand die de wanhoop nabij is en geen andere uitweg meer ziet ga je heus niet tegenhouden met een hek, want dan gaat die persoon gewoon naar een andere plek zoals een station of een overweg, maar daar zal men wel pas naderhand achterkomen, iets met schade en schande en wijs worden...

'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'

Vrijdag 14 jun 2013 - 15:33:57
AgentX
AgentX
Flickr koenbrouwer
Ik denk dat het veel doeltreffender is om spoorlopers te informeren. In Frankrijk, bijvoorbeeld, staan om de zoveel meter bordjes langs het vrij toegankelijke spoor met (vertaald) "Met het oversteken van het spoor riskeert u een boete van €3500,- en een gevangenisstraf van 6 maanden."

Dat geeft mij al reden genoeg om niet te dicht in de buurt van het spoor te komen.

Vrijdag 14 jun 2013 - 16:27:24
ZJ37
ZJ37
Afgelopen jaren zijn er al zoveel hekken neergezet, maar het aantal (pogingen tot) zelfdodingen is ook fors gestegen. En dan nu gaan melden dat nog meer hekken dan wel het aantal zelfdodingen zal gaan terugdringen? Tja, af en toe begrijp ik Prorail ook niet helemaal.

Vrijdag 14 jun 2013 - 16:59:12
dvdhoven
dvdhoven
Twitter dvandenhoven Facebook dvdhoven@home.nl
In de Stentor staat nog een lijstje te plaatsen hekwerk voor de regio Noord-Oost in 2013:
Zuidbroek-Nieuwenschans Grens: 2,5 km
Meppel-Leeuwarden: 4,9 km
Meppel-Assen: 3,4 km
Zwolle-Herfte Aansluiting: 500 m
Zwolle-Kampen: 780 m
Deventer-Zwolle: 1,7 km
Deventer-Wierden: 3,3 km
Hengelo-Enschede Grens: 4,2 km
Zutphen-Hengelo: 690 m
Arnhem-Elst: 4,5 km
Herfte Aansluiting-Mariënberg: 15 km
Ede Wageningen-Veenendaal De Klomp: 1 km

Dick van den Hoven

Vrijdag 14 jun 2013 - 18:19:17
Ron63
Ron63
Quote
koos (vr 14 jun 2013 13:45:42 www.somda.nl): Natuurlijk mee eens Roland. Jammer dat de minister in dit soort zaken nooit ingrijpt. Er worden miljoenen geïnvesteerd in onnozele zaken rondom het spoor en niet in het spoor. Ik kan daar erg nijdig over worden. Investeer dat geld in het sneller maken van trajecten en inderdaad het verbeteren van seinen, wissels (voorzie ze van elektrische wisselverwarming enz)... De hogere hand van prorail heeft daar geen oren naar. Het plaatsen van hekken om minder zelfmoordpogingen te krijgen klinkt ook veel noodzakelijker dan investeren in het spoor, kuch.
Het is erg makkelijk om meteen nijdig op ProRail te worden.

Het leuke is dat het juist als opdracht vanuit het ministerie komt, hoe kan de veiligheid en betrouwbaarheid van het spoor verbeteren. Het percentage vertraging wat veroorzaakt wordt door spoorlopers en in de pers wordt genoemd is behoorlijk hoog, en is iets wat de spoorvervoerders zelf ook niet willen.

Natuurlijk kan je bij overwegen zo het spoor in stappen, ook hier wordt aangedacht. Volgens mij liggen er al proefvakken met "cattle-grids". ProRail heeft in dit geval info aangevraagd bij Network Rail.

Vrijdag 14 jun 2013 - 19:00:22
dh3201
dh3201
Als het om mensenlevens gaat wordt het hoog tijd om ook alle trottoirs af te schermen met hoge hekken. Zal een hoop aangereden voetgangers schelen.

Shqiperise-lopers?

Zaterdag 15 jun 2013 - 08:52:36
spiketrain
Moderator
spiketrain
Twitter Spiketrain Facebook frank.rijsdijk.5 Flickr spiketrain2008/
Quote
dvdhoven (vr 14 jun 2013 08:29:49 somda.nl): Vanmorgen kopte de papieren Stentor met een fraaie kop: "IJzeren Gordijn langs spoor".
Dit was het eerste bericht in een gisteren geopend topic, dat ik zojuist heb samengevoegd met een reeds bestaand topic over de hekken langs het spoor.

Groet, Spiketrain

Zaterdag 15 jun 2013 - 10:51:23
thieskes
thieskes
Flickr Thieske_1987
Quote
dh3201 (vr 14 jun 2013 19:00:22 somda.nl): Als het om mensenlevens gaat wordt het hoog tijd om ook alle trottoirs af te schermen met hoge hekken. Zal een hoop aangereden voetgangers schelen.
en natuurlijk auto's afschaffen. Scheelt een hoop files en ongelukken. En natuurlijk een hele verbetering voor het milieu

http://www.flickr.com/photos/thieske_1987

Zaterdag 15 jun 2013 - 10:58:16
phantom
phantom
Youtube juniorfotograaf Flickr 35031078@N08
En voor je portemonnee
Maar even zonder dollen,het blijkt maar weer dat men wederom aan het doorslaan is.
En die 30 miljoen,och we hebben pas een begrotings tekort van 3,7 procent en daarvoor moet men wederom bij de burger aankloppen om dat terug te draaien.
Dus dat beschuitje met muisjes wordt nu enkel een beschuitje,en dan kan dat HSL fiasco er nog wel bij en dan deze 30 miljoen er nog op voor wat hekjes.
Begin me af te vragen of ik volgende maand nog wel salaris krijg vanwege al deze fijne beslissingen van de "hoog" geschoolde bestuurders van dit land.
Als ze nu dan toch willen door drammen,dan zou ik gelijk de werkloosheid aanpakken door die mensen een grote betonnen muur langs alle sporen te laten bouwen van minstens 3 meter hoog.
Dan kunnen de al geplaatste hekjes worden weg gehaald en dan zijn ze miss wel blij.
Bespaart de hobbyist gelijk tijd voor de hobby,kunnen we met allen die tijd aan andere dingen spenderen
Ze slaan gewoon door,helaas de verkeerde kanten op telkens

Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.

Zaterdag 15 jun 2013 - 11:06:58
salieri
salieri
Heb je gelijk meer tijd voor andere hobby's dan alleen treinen

Maar even zonder gekheid, is het niet iets om wat te gaan doen aan de oorzaken dat mensen zichzelf van het leven willen beroven?
Ik bedoel, ze zullen het vast niet zonder reden doen en er moet iets gebeurd zijn in het leven van deze mensen dat ze tot de conclusie komen om voor de trein te gaan springen. Of zal die zorg/steun ook al wegbezuinigd zijn?

Laatst bewerkt door salieri op Zaterdag 15 jun 2013 om 11:08:39

Zaterdag 15 jun 2013 - 11:08:16
MDDM
MDDM
Wel even wat zaken gescheiden houden hoor. HSL fiasco heeft niks met prorail en hekwerk te maken.

Er word nu dan wel zo verontwaardigd gedaan over het bedrag, maar dit zat natuurlijk allang in de planning. Overal zijn al hekwerken geplaatst, en waar ze nu komen is gewoon vervanging van die ouwe rommel die er nu staat. Wat mij nu opvalt, is dat dit ineens in het nieuws komt, terwijl Prorail al lang bezig is hekwerken te plaatsen/vervangen. En ook dat heeft al miljoenen gekost.

Gr Joop mcn Lls

Zaterdag 15 jun 2013 - 11:13:50
rogier
rogier
Flickr rogierp
Quote
salieri (za 15 jun 2013 11:06:58 www.somda.nl):
Maar even zonder gekheid, is het niet iets om wat te gaan doen aan de oorzaken dat mensen zichzelf van het leven willen beroven?
Ik bedoel, ze zullen het vast niet zonder reden doen en er moet iets gebeurd zijn in het leven van deze mensen dat ze tot de conclusie komen om voor de trein te gaan springen. Of zal die zorg/steun ook al wegbezuinigd zijn?
Ja. Overigens is symptoombestrijding en symboolpolitiek met technische middelen vele malen makkelijker (en goedkoper) dan het daadwerkelijk proberen op te lossen van een probleem.

Reiziger met hoofdletter R......

Zaterdag 15 jun 2013 - 11:25:56
b2py
b2py
Quote
phantom (za 15 jun 2013 10:58:16 somda.nl): En voor je portemonnee
Maar even zonder dollen,het blijkt maar weer dat men wederom aan het doorslaan is.
En die 30 miljoen,och we hebben pas een begrotings tekort van 3,7 procent en daarvoor moet men wederom bij de burger aankloppen om dat terug te draaien.
Dus dat beschuitje met muisjes wordt nu enkel een beschuitje,en dan kan dat HSL fiasco er nog wel bij en dan deze 30 miljoen er nog op voor wat hekjes.
Begin me af te vragen of ik volgende maand nog wel salaris krijg vanwege al deze fijne beslissingen van de "hoog" geschoolde bestuurders van dit land.
Als ze nu dan toch willen door drammen,dan zou ik gelijk de werkloosheid aanpakken door die mensen een grote betonnen muur langs alle sporen te laten bouwen van minstens 3 meter hoog.
Dan kunnen de al geplaatste hekjes worden weg gehaald en dan zijn ze miss wel blij.
Bespaart de hobbyist gelijk tijd voor de hobby,kunnen we met allen die tijd aan andere dingen spenderen
Ze slaan gewoon door,helaas de verkeerde kanten op telkens
Heel erg zwart wit geschetst:
ProRail wilt doden voorkomen en dat kost €30 mio. Een aanrijding met een persoon, met de dood tot gevolg kost de gemeenschap €2,6 miljoen euro.
Verder moet er altijd voor gezorgd worden dat het aantal ongevallen, opzet of niet verminderd dient te worden.

Zaterdag 15 jun 2013 - 11:55:58
ZJ37
ZJ37
Dan moet ProRail ook maar uitleggen waarom het plaatsen van zoveel hekken de afgelopen tijd dus totaal niet heeft voorkomen dat het aantal zelfdodingen afnam, integendeel zelfs.

Ze doen nu alsof het restant te plaatsen hekwerk daar wel voor gaat zorgen. Mooi staaltje propaganda.

Zaterdag 15 jun 2013 - 12:04:30
b2py
b2py
Zou het aantal aanrijdingen met personen dan ook extravert hoger zijn geweest zonder de hekken? Dat is iets wat we alleen op theoretische basis kunnen vernemen. Zijn er meer mensen die ervoor kiezen om de trein te nemen als eindpunt? Hadden we zonder economische crisis ook minder depressies met minder zelfdodingen gehad? Zo kort door de bocht kan je het helaas niet stellen.

Laatst bewerkt door b2py op Zaterdag 15 jun 2013 om 12:04:46

Zaterdag 15 jun 2013 - 12:07:10
phantom
phantom
Youtube juniorfotograaf Flickr 35031078@N08
Het is al bekend dat men al langer bezig is om hekken te plaatsen langs de lijn,maar dit is meer dan alleen maar vervanging van oude rommel.
Langs de lijn bij Willemsdorp heeft nooit een hek gestaan,daar zorgde vroeger het slootje voor de afscheiding,te Ddzd het zelfde verhaal en zo kun je nog zat plekken noemen waar er never een hek heeft gestaan.
Dus enkel vervangen is niet geheel waar.
Verder raakt zoiets als 30 miljoen nu juist wel de zere plek omdat zoals men allemaal weet dat het leven al enige tijd steeds moeilijker wordt voor de normale werkende burger met een mager wordend salaris.
(of te hoge prijzen voor een plakje worst en andere zaken,net hoe je t wilt zien)
Dus als je niks anders hoort dan flop en fiasco en bezuinigingen en weg gegooid geld/slechte investeringen en dan ook nog is zulke hoge bedragen voor hekken langs o.a. plekken waar nog geen vlieg aanwezig is,dan kun je je toch voorstellen dat dit slecht valt
Tuurlijk snap ik wel dat men iets moet doen om ongevallen te voorkomen,maar ik zou wel is willen weten hoelang al men statistieken bijhoud van ongevallen voor de hekken gekte en van ongevallen tijdens het tijdperk hekken.
Dan ben ik benieuwd of dat die hekken nu ineens zoveel verschil maken dat zulke bedragen worden "gerechtvaardigd"
Volgens mij werkt het niet met hekken waar je zo omheen kan lopen,of waar je tussen slagboom en hek gewoon kan passeren.
Zoals al eerder aangehaald,stel dat er ergens langs de lijn iets met een trein gebeurt en reizigers moeten met spoed op veilige afstand komen,dan heb je met 5 km hek en 1 poortje(als die er al is)toch echt een probleem als reiziger.
Om maar te zwijgen van de hulpdiensten die niet kunnen komen waar ze moeten zijn.
Als makkelijk voorbeeld pak ik Willemsdorp:
Vanaf de overweg tot ong de overweg wieldrechtse zeedijk zit wel geteld geloof ik 1 poortje in.
Bijna dat hele stuk staat het hekwerk tussen spoor en een vaak droge sloot.
Als reiziger in nood heb je dan dus een groot probleem,kom je al bij dat poortje dan moet je nog op passen dat je je nek niet breekt in dat slootje wat vaker niet te zien is dan wel en dat met heel veel andere mensen.
Heb je dat gehad dan is t nog maar afwachten hoelang de hulpdiensten er zijn.
Want buiten de 3 B weggetjes om is er niet tekomen en maar 1 loopt een stukje langs dat spoor met hek en sloot en dat ene poortje ligt dus net niet in dat stukje.
En ik denk niet dat dit de enige situatie is die moeilijker is geworden sinds die fijne hekken
Dus of t helpt zo'n hek,is maar de vraag.
Voor de mensen die het leven beu zijn is er nog altijd de mogelijkheid om bij een overweg te doen wat ze willen en anders is dat wel te doen na wat meters lopen langs t spoor.
Natuurlijk is het triest dat mensen dit willen doen en dat anderen dit moeten aanschouwen,maar ik denk niet dat dit te voorkomen valt.
Het zal deels liggen aan de huidige economische situatie die men bovenop andere problemen erbij krijgt dat men dit besluit neemt,dus is t miss handig om ook is te kijken naar andere aspecten dan naar de kosten die een springer met zich meebrengt.
Het aantal mensen/gezinnen dat bij een voedselbank aan moet kloppen is de laatste jaren ook explosief toegenomen,en dat heeft miss wel dezelfde economische reden.
Zou het miss een idee zijn om die 30 miljoen te steken in de economie en werkgelegenheid,dan veranderd de trend van springers miss ook wel als t gaat om aantallen.
Iedere persoon die ermee geholpen is,is er 1 die weer zin heeft in t leven.
Zou t aanslaan dan kunnen ze gelijk stoppen met hekken gekte,scheelt weer in onderhoud enz enz.

Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.

Zaterdag 15 jun 2013 - 12:18:09
rolandrail
rolandrail
Flickr 44293295@N02
Quote
b2py (za 15 jun 2013 12:04:30 somda.nl): Zou het aantal aanrijdingen met personen dan ook extravert hoger zijn geweest zonder de hekken? Dat is iets wat we alleen op theoretische basis kunnen vernemen. Zijn er meer mensen die ervoor kiezen om de trein te nemen als eindpunt? Hadden we zonder economische crisis ook minder depressies met minder zelfdodingen gehad? Zo kort door de bocht kan je het helaas niet stellen.
Nog voor de crisis uitbrak vermelde Prorail al trots dat het aantal zelfdodingen was gedaald met een halve procent. Dat was dus 1 zelfdoding minder, m.a.w. het haalt niets uit. Het aantal zelfdodingen was lange tijd redelijk stabiel, tót afgelopen jaar en dit jaar. Dat de crisis meer zelfdodingen veroorzaakt is even logisch als triest.
De hekken voorkomen geen zelfdodingen, degene die dat lot kiest gaat dan naar een plek waar die wel op het spoor kan komen. Voorheen sprong er zelden iemand op het station, tegenwoordig is het al niet bijzonder meer.

Zaterdag 15 jun 2013 - 12:27:22
waalkade
waalkade
Quote
Ron63 (vr 14 jun 2013 18:19:17 somda.nl):
Quote
koos (vr 14 jun 2013 13:45:42 www.somda.nl): Natuurlijk mee eens Roland. Jammer dat de minister in dit soort zaken nooit ingrijpt. Er worden miljoenen geïnvesteerd in onnozele zaken rondom het spoor en niet in het spoor. Ik kan daar erg nijdig over worden. Investeer dat geld in het sneller maken van trajecten en inderdaad het verbeteren van seinen, wissels (voorzie ze van elektrische wisselverwarming enz)... De hogere hand van prorail heeft daar geen oren naar. Het plaatsen van hekken om minder zelfmoordpogingen te krijgen klinkt ook veel noodzakelijker dan investeren in het spoor, kuch.
Het is erg makkelijk om meteen nijdig op ProRail te worden.

Het leuke is dat het juist als opdracht vanuit het ministerie komt, hoe kan de veiligheid en betrouwbaarheid van het spoor verbeteren. Het percentage vertraging wat veroorzaakt wordt door spoorlopers en in de pers wordt genoemd is behoorlijk hoog, en is iets wat de spoorvervoerders zelf ook niet willen.

Natuurlijk kan je bij overwegen zo het spoor in stappen, ook hier wordt aangedacht. Volgens mij liggen er al proefvakken met "cattle-grids". ProRail heeft in dit geval info aangevraagd bij Network Rail.
Tussen Nijmegen en Mook ligt zoiets, een soort veevang rooster.

Zaterdag 15 jun 2013 - 12:33:40
ZJ37
ZJ37
Kan wel opmerken dat het aantal zelfdodingen dit jaar van januari t/m april fors hoger was dan de afgelopen 10 jaar in dezelfde periode. Opmerkelijk is dat in mei 10 voorvallen plaatsvonden ( dat is relatief weinig) en halverwege deze maand nog maar een enkel geval waarbij het slachtoffer de aanrijding overleefde. Dat is dus ineens een fors dalende trend in een jaar waarbij het de eerste vier maanden er sterk op ging lijken dat er een historisch dieptepunt qua aantal zelfdodingen zou gaan ontstaan.

Maar of dit alles met een hekje meer of minder te maken heeft, waag ik ernstig te betwijfelen.

Zaterdag 15 jun 2013 - 12:45:38
rolandrail
rolandrail
Flickr 44293295@N02
Quote
waalkade (za 15 jun 2013 12:27:22 somda.nl):
Quote
Ron63 (vr 14 jun 2013 18:19:17 somda.nl):
Quote
koos (vr 14 jun 2013 13:45:42 www.somda.nl): Natuurlijk mee eens Roland. Jammer dat de minister in dit soort zaken nooit ingrijpt. Er worden miljoenen geïnvesteerd in onnozele zaken rondom het spoor en niet in het spoor. Ik kan daar erg nijdig over worden. Investeer dat geld in het sneller maken van trajecten en inderdaad het verbeteren van seinen, wissels (voorzie ze van elektrische wisselverwarming enz)... De hogere hand van prorail heeft daar geen oren naar. Het plaatsen van hekken om minder zelfmoordpogingen te krijgen klinkt ook veel noodzakelijker dan investeren in het spoor, kuch.
Het is erg makkelijk om meteen nijdig op ProRail te worden.

Het leuke is dat het juist als opdracht vanuit het ministerie komt, hoe kan de veiligheid en betrouwbaarheid van het spoor verbeteren. Het percentage vertraging wat veroorzaakt wordt door spoorlopers en in de pers wordt genoemd is behoorlijk hoog, en is iets wat de spoorvervoerders zelf ook niet willen.

Natuurlijk kan je bij overwegen zo het spoor in stappen, ook hier wordt aangedacht. Volgens mij liggen er al proefvakken met "cattle-grids". ProRail heeft in dit geval info aangevraagd bij Network Rail.
Tussen Nijmegen en Mook ligt zoiets, een soort veevang rooster.
Roosters bij overwegen is niets nieuws, her en der liggen die er al vele jaren, vooral bij plaatsen waar hondenbezitters het schouwpad als uitlaatroute gebruikten.
Dan hebben we nog de proeven bij o.a. Rosmalen met puntige matten, die lijken me wel effectief.
Echter, een ministerie en/of Prorail wil iets wat ze nooit kunnen voorkomen. Ze durven het niet als vaststaand feit te stellen uit angst voor hun eigen hachje. Elk helder mens kan bedenken dat zelfdodingen en spoorlopers nooit uit te bannen zijn alleen managers zitten daarover structureel in de ontkenningsfase.
De hoeveelheid "dagelijkse vertraging" wordt vooral veroorzaakt doordat een melding zorgt voor treinen met een aanwijzing voorzichtig rijden, die 9 v/d 10 keer al mosterd na de maaltijd is. De ene treindienstleider blijft ondanks een "niemand aangetroffen"-melding nog een tijd doorgaan met aanwijzingen totdat b.v de KLPD hetzelfde heeft geconstateerd als een mcn een half uur eerde, de andere trdl is er direct klaar mee als die een "niemand aangetroffen"-melding krijgt van een mcn.
Kortom: de afhandeling van de meldingen zelf kan flink beter, er wordt veel te vaak langdurig met aanwijzingen gereden.

Zaterdag 15 jun 2013 - 12:52:37
Klaasje
Klaasje
Soms ook over een enorme afstand. Zo kan ik mij herinneren dat ik een tijdje terug in een trein zat die vertraging opliep vanwege een aanwijzing over het hele eind Mbga - Almm vanwege één persoon langs het spoor. Die hele afstand aflopen duurt minimaal een uur voor een snelle voetganger.

Zaterdag 15 jun 2013 - 13:02:19
rolandrail
rolandrail
Flickr 44293295@N02
Tja, wat vaak niet helpt zijn ontbrekende hectometerpaaltjes, her en der echt veel, waardoor een nauwkeurig aanduiding van waar iets is gezien een bij benadering wordt en dus over een veel langere afstand dan noodzakelijk.
Sinds kort zijn er op een paar deeltrajecten duidelijk wel bordjes bijgeplaatst maar dat zijn slechts druppels op een gloeiende plaat. Een deel van die 30 miljoen steken in maximaal optimaliseren van de hectometerpaaltjes heeft gegarandeerd meer resultaat dan de hekkenwaanzin.

Zaterdag 15 jun 2013 - 13:16:50
Klaasje
Klaasje
Maar seinen hebben ook nummers zou je zeggen. En een TRDL heeft als het goed is ook een BVS-tekening bij de hand waar dat op staat..

Zaterdag 15 jun 2013 - 13:27:55
rolandrail
rolandrail
Flickr 44293295@N02
Nou, bij de hand, dat waag ik te betwijfelen. Als ik van een P-sein meld dat er iets aan mankeert wil de trdl er toch wel erg graag de km van bij hebben... Daarnaast staan seinen op veel grotere afstand dan een hectometerpaaltje en teckel je nog steeds niet het probleem van aanwijzingen over onnodig lange afstand.
Hoe dan ook, de grote hoeveelheid ontbrekende hectometerpaaltjes en de niet waarneembare of raar geplaatste is nog heel veel aan te verbeteren.
En als ze dat dan toch doen, graag een constante factor. Ik zie variaties met .'n en ,'s, ik zie 13,0 en 13, verschillende lettertypes, groot/klein hm-cijfer t.o.v. klein/groot km-cijfer, de hoge geplaatste halfkm-bordjes echt veel te ver van corresponderende lage bordjes, enz.

Laatst bewerkt door rolandrail op Zaterdag 15 jun 2013 om 13:32:54

Zaterdag 15 jun 2013 - 14:26:33
b2py
b2py
Quote
ZJ37 (za 15 jun 2013 12:33:40 somda.nl): Kan wel opmerken dat het aantal zelfdodingen dit jaar van januari t/m april fors hoger was dan de afgelopen 10 jaar in dezelfde periode. Opmerkelijk is dat in mei 10 voorvallen plaatsvonden ( dat is relatief weinig) en halverwege deze maand nog maar een enkel geval waarbij het slachtoffer de aanrijding overleefde. Dat is dus ineens een fors dalende trend in een jaar waarbij het de eerste vier maanden er sterk op ging lijken dat er een historisch dieptepunt qua aantal zelfdodingen zou gaan ontstaan.

Maar of dit alles met een hekje meer of minder te maken heeft, waag ik ernstig te betwijfelen.
Het was in mei relatief gezien heerlijk weer, net als juni

Zondag 16 jun 2013 - 12:46:26
dh3201
dh3201
Quote
rolandrail (za 15 jun 2013 12:18:09 www.somda.nl): De hekken voorkomen geen zelfdodingen, degene die dat lot kiest gaat dan naar een plek waar die wel op het spoor kan komen. Voorheen sprong er zelden iemand op het station, tegenwoordig is het al niet bijzonder meer.
Dus straks ook 1,8 meter hoge hekken op stations?

Shqiperise-lopers?

Zondag 16 jun 2013 - 19:02:15
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Twitter Blostrupmoen Youtube SleutelMan Flickr sleutelman
Nu overdrijf je een beetje. Roland bedoelde niks meer dan dat er inderdaad tegenwoordig vaker incidenten plaatsvinden vanaf het perron en niet meer de vrije baan. Hoe daar mee moet worden omgegaan is weer een heel ander issue wat buiten de discussie over de plaatsing van hekken valt (uiteraard is het op een perron een geheel andere situatie).

Zondag 16 jun 2013 - 22:08:53
sloterdijk
sloterdijk
Quote
MDDM (vr 14 jun 2013 10:01:02 www.somda.nl): Uit hobbyisten oogpunt heb je gelijk hoor Koos... Maar 1 leven is al voldoende om te redden. En als dat d.m.v die hekken moet... Helemaal goed!
ben het met je eens,ook hier in Driebergen op ons stekkie jaren gelden het oude hek waar je zo door kon vervangen.Onze eerste reactie was verdikkeme maar de stek ligt aan een straat met kinderen.Ik moet er niet aan denken dat zo'n uk op pad gaat.Zelfdoding hou je niet tegen met de hekken waar een wil is is een spoor. Helaas voor de liefhebbers van de (film)camera horen er hier anno 2013 nu eenmaal heel veel hekken bij.

Laatst bewerkt door sloterdijk op Zondag 16 jun 2013 om 22:09:29

Zondag 16 jun 2013 - 23:20:20
alle46
alle46
Flickr /albertus46/
Van mij mag deze discussie stoppen.
We weten allemaal dat mensen voor zelfdoding kiezen. Hoe erg dat is voor alle betrokkenen.....we kunnen er niets aan doen.
Het is des te triester dat er instituten zijn, (regering, ProRail), die in hun opperste arrogantie denken het aantal wel even kunnen reduceren. Zij maken er zelfs een doelstelling van...
De hekken hysterie gaan wij niet meer tegenhouden, tenzij er vanuit de politieke partijen nog een protest opklinkt (wat ik betwijfel).
Het levert alleen maar ergernis op voor ons.
Ik heb mezelf lang ingehouden, maar dit wil ik gewoon kwijt.

Zondag 16 jun 2013 - 23:30:58
taurus
taurus
Laten we het hopen dat er politieke partijen zijn die van mening zijn dat die miljoenen voor al die hekken beter besteedt kunnen worden en dat Prorail eens wordt teruggefloten. Misschien moeten we met z'n allen maar eens wat meer gaan klagen, daar zijn we als Nederlanders toch goed in

Verder ben ik het helemaal met Roland eens. Gebruik dat geld maar voor meer ATB-vv en duidelijke hectometerpaaltjes. Ik denk dat die investering veel meer oplevert dan die lelijke hoge hekken waaraan mensen zich alleen maar ergeren.

Voor mij gaat de aardigheid van de hobby er in elk geval al aardig af dankzij Prorail.

Zondag 16 jun 2013 - 23:39:47
ZJ37
ZJ37
Als je het hebt over verstandig investeren bij Prorail dan lust ik er nog wel een paar. Ooit werd een deel van het emplacement van Veghel vernieuwd en vervolgens hebben daar nog nauwelijks treinen gereden (als ze er nog gereden hebben).

Maar goed, dat zijn geen hekjes maar andere 'over de balk' zaken.

Zondag 16 jun 2013 - 23:51:13
MDDM
MDDM
Quote
taurus (zo 16 jun 2013 23:30:58 www.somda.nl):
Voor mij gaat de aardigheid van de hobby er in elk geval al aardig af dankzij Prorail.
+
Quote
Misschien moeten we met z'n allen maar eens wat meer gaan klagen, daar zijn we als Nederlanders toch goed in
Je bent alvast begonnen?
Quote
Verder ben ik het helemaal met Roland eens. Gebruik dat geld maar voor meer ATB-vv en duidelijke hectometerpaaltjes.
Daar kan ik me ook wel in vinden. En verbetering van seinplaatsing. Maar daar is ook een andere weg voor om dit soort dingen aan te kaarten. Gewoon een Remon melding van maken.
Quote
Ik denk dat die investering veel meer oplevert dan die lelijke hoge hekken waaraan mensen zich alleen maar ergeren.
Mwah, een handjevol mensen maar hoor Denk dat de gewone burger het een rotzorg zal zijn of er hekken langs het spoor staan of niet.

Gr Joop mcn Lls

Maandag 17 jun 2013 - 00:05:10
Frontier
Frontier
Kennelijk is er ook nog geld voor reclamespotjes, hoor er zojuist een van ProRail tegen spoorlopers voorbij komen op Radio 1.

'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'

Maandag 17 jun 2013 - 00:08:51
MDDM
MDDM
Subsidie vanuit de overheid (en over van onderhoudspotje voor wissels die ze al weg gesanneerd hebben)

Gr Joop mcn Lls

Maandag 17 jun 2013 - 00:56:01
Ovindel
Ovindel
Ik denk dat we blij moeten zijn dat we dit niet hebben:
en.wikipedia.org
Dat kan dan in allerlei soorten en maten:
commons.wikimedia.org
commons.wikimedia.org
commons.wikimedia.org

Maandag 17 jun 2013 - 01:20:40
Frontier
Frontier
Als de veiligheidswaanzin aan blijft houden is dat slechts een kwestie van tijd.

'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'

Maandag 17 jun 2013 - 08:04:21
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Hmmm, wel een idee en...Veiligheid boven alles dus hier is wel ergens een potje voor

Maandag 17 jun 2013 - 09:36:03
dlm4yjp
dlm4yjp
Flickr dlm4yjp
Alleen jammer dat in Nederland geen 1 trein hetzelfde is qua deurverhoudingen, SLT met extra deuren, V-IRM met per bak afwijkende deurafstanden enz.
Dat gaat hem echt niet worden

Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

Maandag 17 jun 2013 - 09:38:06
MDDM
MDDM
Betreft dus ook metro stations

Gr Joop mcn Lls

Maandag 17 jun 2013 - 09:53:31
broek53
broek53
Quote
ZJ37 (zo 16 jun 2013 23:39:47 www.somda.nl): Als je het hebt over verstandig investeren bij Prorail dan lust ik er nog wel een paar. Ooit werd een deel van het emplacement van Veghel vernieuwd en vervolgens hebben daar nog nauwelijks treinen gereden (als ze er nog gereden hebben).

Maar goed, dat zijn geen hekjes maar andere 'over de balk' zaken.
juist, want een heel slecht voorbeeld. ProRail is daar de vervoerder(s) en verlader ter wille geweest en toen het omloopspoor klaar was (daar heb je het over), beeindigde de verlader het vervoer.

Maandag 17 jun 2013 - 09:57:48
ZJ37
ZJ37
Je vult me correct aan. Echter zijn zulke dingen voor de gemiddelde buitenstaander niet echt te begrijpen.

Maandag 17 jun 2013 - 10:12:49
Ovindel
Ovindel
Quote
dlm4yjp (ma 17 jun 2013 09:36:03 somda.nl): Alleen jammer dat in Nederland geen 1 trein hetzelfde is qua deurverhoudingen, SLT met extra deuren, V-IRM met per bak afwijkende deurafstanden enz.
Dat gaat hem echt niet worden
Quote
MDDM (ma 17 jun 2013 09:38:06 somda.nl): Betreft dus ook metro stations
Dat klopt! Maar er zijn in Japan plannen om deze op de extreem drukke forensenspoorlijnen in Tokyo te plaatsen, waar er dus maar één type materieel wordt ingezet. Als je bedenkt dat op sommige trajecten nu in de Randstad ook maar één type materieel wordt gebruikt voor de Sprinters en er straks op grotere trajecten viersporigheid is kan je dat denk ik wel praktijk maken.
Alleen heeft de NS volgens mij een te kleine reserve waardoor je soms IC materieel in Sprinterdiensten zit, dat kan dan dus niet meer.