Alle forumcategorieën bekijken en reageren in het forum? Registreer een gratis account of log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.

Voeg discussie toe aan je favorieten

ProRailhekken overal in Nederland

Woensdag 11 feb 2015 - 13:51:48
Klaasje
Klaasje
Quote
jeanne (do 30 jan 2014 19:44:08 somda.nl):
Quote
gvttreinen (wo 29 jan 2014 12:59:47 www.somda.nl): Hekwerk in Nh staat op zo`n 5.50 vanuit hart spoor maar...aan de andere kant is geen hekwerk dus...dan zijn vluchtdeuren niet noodzakelijk (aan de andere kant is immers ruimte genoeg om b.v. te evacueren maar ja, daarvoor moet je wel het nevenspoor buiten dienst nemen!).
Ja, dat moge zo zijn, maar wanneer er vanwege brand of aanrijding en je alleen aan de verkeerde zijde (de hekzijde) het voertuig kunt verlaten ben je wel zeer gehandicapt, om het voorzichtig uit te drukken.
Want je kunt niet een paar honderd meter langs het spoor lopen over het altijd aanwezige inspectiepad?

Woensdag 11 feb 2015 - 17:59:49
thom
thom
En als je bij een calamiteit gaat evacueren dan zal vast de Alarmknop op de GSM-R knop niet ingedrukt zijn waardoor het andere treinverkeer op de hoogte is...

Woensdag 11 feb 2015 - 18:41:14
AgentX
AgentX
Flickr koenbrouwer
Quote
Apda ~ 11-02-2015 13:22:13
Weer een fotoplek minder (vooral voor VSM-toeristen): de losweg van Apd is kort geleden afgesloten met hoge hekken.
Check, enkele weken geleden al was de boel aldaar helaas volledig afgesloten met hekken.

Donderdag 12 feb 2015 - 00:03:28
rolandrail
rolandrail
Flickr 44293295@N02
Quote
thom (wo 11 feb 2015 17:59:49 www.somda.nl): En als je bij een calamiteit gaat evacueren dan zal vast de Alarmknop op de GSM-R knop niet ingedrukt zijn waardoor het andere treinverkeer op de hoogte is...
Evacueren gaat altijd in overleg met de treindienstleider. Tenzij de situatie erg acuut is maar dan is de alarmknop ook al ingedrukt.

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Donderdag 12 feb 2015 - 00:30:55
thom
thom
Daarom, zo dramatisch is het dus allemaal niet...

Donderdag 12 feb 2015 - 07:16:12
Bert13
Bert13
Flickr berthollander
Ik denk toch dat je niet helemaal blij bent als je tussen de hekken en een brandende trein staat, en je eerst een paar honderd meter langs de brandende trein moet om maar door die hekken heen te kunnen. Maar dat is allemaal veilig hoor.

Donderdag 12 feb 2015 - 10:31:18
Klaasje
Klaasje
Ja, want een trein staat ook binnen twee minuten over de gehele lengte in de hens.. Echt niet.

Donderdag 12 feb 2015 - 10:32:09
john2
john2
Quote
Bert13 (do 12 feb 2015 07:16:12 www.somda.nl): Ik denk toch dat je niet helemaal blij bent als je tussen de hekken en een brandende trein staat, en je eerst een paar honderd meter langs de brandende trein moet om maar door die hekken heen te kunnen. Maar dat is allemaal veilig hoor.
Dat het veilig is om enkele honderden meters langs een brandende trein moet lopen om door een vluchtdeur of via een overweg weg te komen betwijfel ik. Rook inademen en eventuele paniek zijn maar 2 voorbeelden. Als men voor eigen leven moet gaan rennen, dan staat vaak haar of zijn verstand op nul met alle gevolgen van dien voor andere mensen.

Donderdag 12 feb 2015 - 11:01:20
DingeZ
DingeZ
Facebook DingeZZ
De titel van dit topic is nog steeds grammaticaal incorrect.

Donderdag 12 feb 2015 - 11:14:50
taurus
taurus
Naast dat ik sterke twijfels heb over de veiligheid tijdens een evacuatie zie ik ook dat de plaatsen van nieuwe hekwerken steeds nuttelozer worden. Dat hekwerken op sommige plaatsen noodzakelijk zijn begrijp ik wel maar de afgelopen tijd zag ik foto's voorbij komen die o.a. bij Zoetermeer en Moordrecht zijn gemaakt. Daar staan sinds kort ook nieuwe hoge hekwerken, midden in de polder tussen het spoor en een brede sloot in! Hoe nuttelozer wil je het hebben? Ik heb het idee dat men steeds verder de weg aan het kwijtraken is bij ProRail. Naast dat het er niet uit ziet is dit pas echt geldverspilling. Geld dat naar mijn mening beter voor onderhoud van het spoor gebruikt had kunnen worden. Infrastoringen zijn nog steeds aan de orde van de dag en bij de eerste de beste vlok sneeuw ligt de halve infra plat. Maar nee, er moet en zal geïnvesteerd worden in lelijke hoge hekwerken

Donderdag 12 feb 2015 - 11:21:57
thom
thom
Dat komt omdat in de spoorweg wet staat dat de spoorbeheerder zorgt voor een afdoende afsluiting van het spoor, en ProRail dient gewoon de wet uit te voeren en daar is dit het resultaat van...

Donderdag 12 feb 2015 - 11:25:22
broek53
broek53
Afdoende is natuurlijk een begrip van niks. Afdoende was in het verleden een spoorslootje of een draadjeshek en bepaald niet het afrasteren van het hele spoorwegnet. allemaal eigen interpretatie van ProRail, die onder invloed van de hekkenfabrikantenlobby vast wel gaat vinden dat de hekken nog een metertje hoger moeten

Donderdag 12 feb 2015 - 11:33:24
rolandrail
rolandrail
Flickr 44293295@N02
Het is inderdaad Prorail's interpretatie van de wet en vermijden van aansprakelijkheid. Samen met de struikelmatten houden hekken de hondenuitlaters, joggers en bramenplukkers wel tegen maar die zorgen zelden vertraging. Suïcidegevallen wel en dat zijn er alleen maar meer geworden (landelijk en in z'n algemeenheid ook dus niet alleen op het spoor) en steeds vaker op stations.

Donderdag 12 feb 2015 - 12:26:51
john2
john2
De suïcide gevallen verplaatsen zich naar stations vanwege de hekken, op stations is de mogelijkheid om suïcide te plegen dan "gemakkelijker". De overwegen ook niet vergeten. Met behalve voor trein en perron personeel ook een impact voor de treinreizigers die op hun trein staan te wachten.

Donderdag 12 feb 2015 - 13:42:40
jbt
jbt
Flickr BartGrunewold
De befaamde groene hekken houden inderdaad mensen met dergelijke bedoelingen niet tegen. Maar ProRail kan zeggen: "Kijk eens, wij doen er iets aan.". En in feite leidt dit weer af voor de serieuze problemen en taken waarvoor ProRail zich gesteld ziet.

Donderdag 12 feb 2015 - 14:32:04
ari
ari
Quote
broek53 (do 12 feb 2015 11:25:22 www.somda.nl): Afdoende is natuurlijk een begrip van niks. Afdoende was in het verleden een spoorslootje of een draadjeshek en bepaald niet het afrasteren van het hele spoorwegnet. allemaal eigen interpretatie van ProRail, die onder invloed van de hekkenfabrikantenlobby vast wel gaat vinden dat de hekken nog een metertje hoger moeten
Mooi voorbeeld: sinds 2011 was bij Vtn r. Hmla het geluidscherm 'afdoende' als afscheiding. Begin dit jaar is er pal tegen het scherm een nieuw gaashek met houten palen geplaatst. Dat heeft het niet lang volgehouden: het wordt nu vervangen door het bekende groene ProRail hekwerk. Mij ontgaat nut en noodzaak van een hek tegen een metershoog geluidscherm een beetje...

Laatst bewerkt door ari op Donderdag 12 feb 2015 om 14:33:23

Donderdag 12 feb 2015 - 16:03:29
sfj
sfj
Quote
DingeZ (do 12 feb 2015 11:01:20 www.somda.nl): De titel van dit topic is nog steeds grammaticaal incorrect.
Doe eens een voorstel voor verbetering dan, rechtsboven je bericht zit een mooie "meld bericht" knop daarvoor.

Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.

Donderdag 12 feb 2015 - 16:28:12
mren
mren
Mijn hint was blijkbaar niet duidelijk genoeg: die spatie hoort er niet...

Donderdag 12 feb 2015 - 16:31:18
sfj
sfj
Jawel hoor, maar jij snapte blijkbaar de hint niet dat dit topicvervuiling is. Dit soort dingen via "meld bericht" aub, speciaal voor dat soort zaken in het leven geroepen. Enfin, aangepast evenals de hoofdletter in Rail.

Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.

Donderdag 12 feb 2015 - 16:46:23
thieskes
thieskes
Flickr Thieske_1987
Quote
broek53 (do 12 feb 2015 11:25:22 somda.nl): Afdoende is natuurlijk een begrip van niks. Afdoende was in het verleden een spoorslootje of een draadjeshek en bepaald niet het afrasteren van het hele spoorwegnet. allemaal eigen interpretatie van ProRail, die onder invloed van de hekkenfabrikantenlobby vast wel gaat vinden dat de hekken nog een metertje hoger moeten
Of dat er hekken op het perron komen? Valt het meteen niet meer op dat vanwege diverse oorzaken van Prorail de treinen vertraagd rijden en dan is NS/Prorail meteen van al dat gezeur van die vervelende reizigers af.

http://www.flickr.com/photos/thieske_1987

Donderdag 12 feb 2015 - 18:29:48
DingeZ
DingeZ
Facebook DingeZZ
Quote
sfj (do 12 feb 2015 16:31:18 www.somda.nl): Jawel hoor, maar jij snapte blijkbaar de hint niet dat dit topicvervuiling is. Dit soort dingen via "meld bericht" aub, speciaal voor dat soort zaken in het leven geroepen. Enfin, aangepast evenals de hoofdletter in Rail.
Ik was in de veronderstelling dat die knop is om een ongewenste post te melden. Mijn bedoeling was ook helemaal niet om de discussie te verstoren, ik vond het gewoon storend dat er een taalfout in de titel stond.

In ieder geval, het is opgelost, dus laten we het er niet meer over hebben.

Donderdag 12 feb 2015 - 22:05:00
Roy
Roy
Ooit komt het nog wel zo ver dat we in stedelijke gebieden het spoor helemaal niet meer zien. Geluidsschermen en tunnels worden met bosjes uit de grond gestampt. Hier in Almelo is dat al het geval van Almelo de riet tot ruim na station Almelo. Geluidsschermen, tunnels, bruggen, verdieping, verhogingen. Alles doen ze er aan om de doorstroming en hinder van niet spoorgebruikers te minimaliseren.

Dan hebben we het over een relatief kleine stad.

Laatst bewerkt door Roy op Donderdag 12 feb 2015 om 22:11:39

Donderdag 12 feb 2015 - 22:16:09
thom
thom
Volgens mij staat het soort toe te passen afscheidingen ook nog wettelijk voor geschreven, maar die passage kan ik even niet meer terug vinden...

Donderdag 12 feb 2015 - 23:21:47
DingeZ
DingeZ
Facebook DingeZZ
Dan zijn de groene hekjes nog niet zo erg, die verstoren het uitzicht tenminste niet. Ik woon zelf op slechts 100m van het spoor Ashd - Asb, maar ik zou het mooier vinden als dat geluidsscherm weggaat. Ik vraag me af hoeveel het uitmaakt voor het geluid in huis. Op dit moment is de A9 namelijk véél meer geluidsbelastend dan het spoor.

Donderdag 12 feb 2015 - 23:25:00
Duitje
Duitje
Ik heb geen last van de groene hekken! Al je een beetje creatief bent is er altijd wel een plaatje te schieten Het ligt dus niet aan ProRail maar aan de fotograaf

Goudgele kerstavond: 24-12-2009 trein 866 met ICR

Donderdag 12 feb 2015 - 23:38:42
IC2000
IC2000
Volgens mij is Prorail vooral bezig met geld verkwisten aan rand-zaken. Op wissels wordt bespaard, want kost geld, maar een hek wat misschien wellicht een keer in de 100 jaar nut zou hebben kan een hoop geld worden besteed. tenminste, dat is wat mijn gevoel zegt. Als iemand het me kan uitleggen waarom dit geld niet in een tunnel of een wissel gestopt kan worden, waar het geld veiligheid-technisch gezien meer effect heeft.

Vrijdag 13 feb 2015 - 00:40:14
DingeZ
DingeZ
Facebook DingeZZ
Dat valt wel mee, de kosten van zo'n hek zijn natuurlijk maar een schijntje vergeleken met een wissel, laat staan een tunnel.

Vrijdag 13 feb 2015 - 00:47:36
broek53
broek53
Nu ja, enkele tienduizenden kilometers hek gaat ook in de papieren lopen, en het zij nogmaals gezegd: ze lijken vooral verschrikkelijk overbodig te zijn en voornamelijk nog wat extra voeding te geven aan de totale hysterie die er inmiddels gegroeid is rond de Grote Boze Spoorlopers die zo niet de wereldvrede, dan toch wel het Nederlandse treinenwelzijn lijken te bedreigen.

Laatst bewerkt door broek53 op Vrijdag 13 feb 2015 om 00:48:01

Vrijdag 13 feb 2015 - 01:20:29
AlexNL
AlexNL
Het plaatsen van hekwerken is iets wat niet alleen in Nederland voorkomt. Network Rail, de Britse evenknie van ProRail, heeft er eveneens een handje van om overal langs het spoor hekwerken neer te plempen. De hekken van NR zijn echter nog een stukje hoger dan die van ProRail, hebben afzichtelijke punten bovenop en het ergste van allemaal: ze zijn hartstikke wit.

De redenen voor het plaatsen lijken me duidelijk: de infrabeheerders zijn verplicht om het spoorwegdomein vrij te houden van personen, dieren en voorwerpen die daar niet horen. Daarnaast is het de taak van de infrabeheerder om te zorgen voor een beschikbaar spoor en kennelijk zijn ProRail en Network Rail van mening dat hekwerken op de soms meest bizarre plaatsen bijdragen aan een hogere beschikbaarheid.

Als een trein niet kan rijden omdat er een paraplu op het spoor is gewaaid, dan wordt er een factuur voor geleden schade (niet geleverd treinpad, kosten voor vervangende bus, enz.) naar de IB gestuurd. Als een hekwerk ervoor zorgt dat die paraplu niet op het spoor terecht is gekomen betekent dit dus ook dat de IB gewoon het treinpad kan leveren.

Vrijdag 13 feb 2015 - 01:33:47
mren
mren
Ben benieuwd hoe lang het duurt voor men de vertragingseffecten van reizigers als belangrijke factor zal identificeren en vervolgens buiten 'het systeem' zal willen plaatsen.

Vrijdag 13 feb 2015 - 01:51:45
AlexNL
AlexNL
Bedoelt je "een groot reizigersaanbod" waardoor het instappen wat langer duurt? Voor mijn gevoel zitten er al aardig wat stationnementen in de dienstregeling verwerkt die langer zijn dan noodzakelijk.

Vrijdag 13 feb 2015 - 02:01:06
mren
mren
Nee, elke vorm van reizigers.

Vrijdag 13 feb 2015 - 10:46:50
b2py
b2py
Quote
DingeZ (do 12 feb 2015 23:21:47 somda.nl): Dan zijn de groene hekjes nog niet zo erg, die verstoren het uitzicht tenminste niet. Ik woon zelf op slechts 100m van het spoor Ashd - Asb, maar ik zou het mooier vinden als dat geluidsscherm weggaat. Ik vraag me af hoeveel het uitmaakt voor het geluid in huis. Op dit moment is de A9 namelijk véél meer geluidsbelastend dan het spoor.
www.geluidspoor.nl

Ik zou hier even kijken

Vrijdag 13 feb 2015 - 11:02:03
rolandrail
rolandrail
Flickr 44293295@N02
Quote
Roy (do 12 feb 2015 22:05:00 somda.nl): Ooit komt het nog wel zo ver dat we in stedelijke gebieden het spoor helemaal niet meer zien. Geluidsschermen en tunnels worden met bosjes uit de grond gestampt. Hier in Almelo is dat al het geval van Almelo de riet tot ruim na station Almelo. Geluidsschermen, tunnels, bruggen, verdieping, verhogingen. Alles doen ze er aan om de doorstroming en hinder van niet spoorgebruikers te minimaliseren.

Dan hebben we het over een relatief kleine stad.
Die in een regio ligt met hoog nimby-gehalte.

Vrijdag 13 feb 2015 - 11:52:21
DingeZ
DingeZ
Facebook DingeZZ
Quote
b2py (vr 13 feb 2015 10:46:50 www.somda.nl):
Quote
DingeZ (do 12 feb 2015 23:21:47 somda.nl): Dan zijn de groene hekjes nog niet zo erg, die verstoren het uitzicht tenminste niet. Ik woon zelf op slechts 100m van het spoor Ashd - Asb, maar ik zou het mooier vinden als dat geluidsscherm weggaat. Ik vraag me af hoeveel het uitmaakt voor het geluid in huis. Op dit moment is de A9 namelijk véél meer geluidsbelastend dan het spoor.
www.geluidspoor.nl

Ik zou hier even kijken
Die kaart zegt dat ik nu op 55-59dB zit (maar je hoort ze al nauwelijks boven je eigen adem uit) en dat als er geen geluidsscherm zou zijn zou dat ongeveer 65dB worden. Kom maar op.

Vrijdag 13 feb 2015 - 15:05:52
mren
mren
Even voor de beeldvorming: elke 3dB extra geluidsbelasting houdt een verdubbeling van de geluidsdruk in. Klinkt dus twee keer zo hard.

Vrijdag 13 feb 2015 - 15:30:54
DingeZ
DingeZ
Facebook DingeZZ
Ja, dat weet ik wel, maar ons gehoor werkt ook aardig logaritmisch. In de praktijk klinkt 60dB niet als 10x harder dan 50dB, maar een stukje (doch merkbaar) harder. Dat is de hele reden dat dB-schaal logaritmisch is.

Dit heeft echter niet zo veel met de hekjes te maken, die houden niet zoveel geluid tegen.

Vrijdag 13 feb 2015 - 16:28:46
sfj
sfj
Terug naar de hekken maar weer? Dit gaat er al een tijdje niet meer over.

Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.

Vrijdag 13 feb 2015 - 16:38:27
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Over het algemeen worden die hekken op of in nabijheid (maar dan op Railinfratrustgrond) van de grens geplaatst, het kan zijn dat aan de andere kant van de grens grond van NS Vastgoed ligt en mss met een sloot erin waardoor het hekwerk dan wat onlogisch lijkt te staan.
Standaard kan je er van uit gaan dat de Railinfratrust grens op 7 meter vanaf hart buitenste spoor bevindt en dat het hekwerk dan ook daar zal staan, uitzonderingen daargelaten.

Bij opdeling van NS zijn ook de spoorgronden opgedeeld waarbij de buitengrens van Railinfratrustgronden op gemiddeld 7 meter hart buitenste spoor ligt en de grond daarbuiten is overgegaan naar NS Vastgoed t.b.v. Commerciële exploitatie.

Nu verkoopt NS Vastgoed nogal wat grond en zodoende zal niet spoorse personen of organisaties eigendom krijgen van grond naast het spoor en die wil je geen toegang tot spoorgrond verschaffen en dat is een van de redenen dat Prorail zijn grond afschermd.

Vrijdag 13 feb 2015 - 16:51:05
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Overigens lees ik wel eens in dagverslagen dat t.b.v. evacuaties stukken uit hekwerken moeten worden gehaald en dan zet zoiets je wel aan het denken.

Vrijdag 13 feb 2015 - 17:02:17
Bert13
Bert13
Flickr berthollander
Ons normaal denkende mensen wel ja

He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015

Vrijdag 13 feb 2015 - 17:31:25
taurus
taurus
Maar als je de grond af moet schermen, wat is er mis met betonnen palen met prikkeldraad er tussen zoals vroeger? Lijkt me voor buiten de stad voldoende, een stuk goedkoper en lang niet zo lelijk. Vroeger kon het ook zo. Prikkeldraad lijkt me ook een duidelijk signaal dat je ergens niet mag komen. Op sommige plaatsen begint het spoor in Nederland al aardig op een ijzeren gordijn te lijken.

Vrijdag 13 feb 2015 - 18:59:15
AgentX
AgentX
Flickr koenbrouwer
Prikkeldraad knip je zo weg. Het gaat niet om het signaal (anders hadden ze net zo goed gewoon bordjes kunnen plaatsen), het gaat om het daadwerkelijk weren van "ongedierte" op het spoor.

Vrijdag 13 feb 2015 - 19:01:42
henri1972
henri1972
Het mooiste nutteloze groene hek staat (naar mijn idee) in Haanrade.
In Haanrade houdt Nederland op en begint Duitsland. Dus houdt het hek ook op.
Tot zover logisch. Echter, een meter of 5 voordat het hek ophoud zit er een deur in het hek ..........

Vrijdag 13 feb 2015 - 19:18:30
daniel_ddr
daniel_ddr
Twitter dbleumink Flickr dbleumink
Ach, die deurtjes... nabij Leerdam zit er een deur in het hekwerk op nog geen meter van een overweg vandaan

En dan zijn er ook nog plekken waar het hekwerk slechts staat op het stuk waar het spoor langs een weg loopt (op zich een logische plek) en dan ophoudt waar er een weiland tussen weg en spoor in ligt (daar is dan kennelijk een prikkeldraadje opeens weer voldoende)

Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

Vrijdag 13 feb 2015 - 19:38:38
nohab
nohab
Flickr bvisser
Dat dat prikkeldraad daar nog staat bewijst nog niet dat dat naar de mening van Prorail voldoende is. Prikkeldraad is namelijk onderhoudsgevoeliger (want breekbaar) dan staafmathekwerk (het type hekwerk dat we overal zien verschijnen). Dat hoef je alleen maar na tig jaar te vervangen.

Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).

Vrijdag 13 feb 2015 - 20:16:51
daniel_ddr
daniel_ddr
Twitter dbleumink Flickr dbleumink
Dat prikkeldraad wat daar staat is nieteens van ProRail maar gewoon de omheining van dat stuk weiland Vandaar dat 't zo apart eruit ziet dat het ProRailhekwerk daar plots ophoudt.

Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

Vrijdag 13 feb 2015 - 20:52:39
dh3201
dh3201
Ik zit nog te wachten tot Leusden - Woudenberg van hekken wordt voorzien

Shqiperise-lopers?

Vrijdag 13 feb 2015 - 21:49:50
thom
thom
Quote
daniel_ddr (vr 13 feb 2015 19:18:30 somda.nl): Ach, die deurtjes... nabij Leerdam zit er een deur in het hekwerk op nog geen meter van een overweg vandaan
Maar loop je via die overweg kom je in het PVR van het spoor terecht, terwijl het hek direct naar het porfier pad toeloopt, en dat loopt ook wat fijner met je kruiwagen met gereedschap bv.

Vrijdag 13 feb 2015 - 22:39:57
rolandrail
rolandrail
Flickr 44293295@N02
Quote
dh3201 (vr 13 feb 2015 20:52:39 somda.nl): Ik zit nog te wachten tot Leusden - Woudenberg van hekken wordt voorzien
Dat zal dan vast nog net gaan gebeuren voordat dit jaar dat laatste stukje vanaf PON opgebroken wordt (en erbij Pon een 3e spoor komt).

Zaterdag 14 feb 2015 - 00:12:39
jor[D]1
jor[D]1
Flickr jorD1
Men lijkt in het westen bezig te zijn, de Schiphollijn is begin dit jaar aangepakt, voornamelijk tussen de A44 en lijn in, maar ook bestaand hekwerk bij Warmond is vervangen. Bij Hillegom is een stuk gedaan en het viel me vandaag op dat er veel onkruid is verwijderd in de berm, men zal daar wel richting Leiden toe werken.

Maandag 14 dec 2015 - 07:57:33
slifor2
slifor2
Flickr florisleeuw
In de komende 5 jaar wordt weer 200 km Prorail hekwerk geplaatst, met ca 40km/jaar op diverse locaties in NL, aanbesteding eind januari

Laatst bewerkt door moderator op Maandag 14 dec 2015 om 10:22:19, reden: Officiële benaming gebruiken a.u.b..

Maandag 14 dec 2015 - 11:07:26
HZwoferink
HZwoferink
Twitter HZwoferink Facebook HZwoferink Youtube Betuweroute99 Flickr Betuweroute100
Waar willen ze het nu nog gaan neerzetten? Trouwens een paar boomstammetjes met draad is ook al fraai genoeg

Groeten uit Rijssen, Henk Zwoferink

Maandag 14 dec 2015 - 18:15:26
michaben
michaben
Of gewoon een stekelige heg. Mensen die er per se overheen willen laten zich niet door zo'n ProRail hek tegenhouden, mensen die graag het spoor op willen maar ook niet dwangmatig hou je met een flinke bramenstruik ook wel tegen. Alleen nabij overwegen zou je dan een hekje nodig hebben aansluitend op het schouwpad aangezien je een bramenstruik niet kan openen.

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Maandag 14 dec 2015 - 18:35:16
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
De nu geplaatste hekwerken kost weinig onderhoud, een haag of bramenstruik moet je onderhouden en daarnaast produceren die dingen blaadjes......
Verden zijn hekwerken weinig destructief, haagen daarentegen wel.

Maandag 14 dec 2015 - 19:08:22
DDZ7504
DDZ7504
Flickr ddz7504
Vandaag nog iemand over een hek zien klimmen bij Bleiswijk, liep een paar keer het spoor over en veroorzaakte gelukkig geen problemen, maar het laat wel zien dat ze compleet nutteloos zijn.

Laatst bewerkt door DDZ7504 op Maandag 14 dec 2015 om 19:08:33

Hallo!

Maandag 14 dec 2015 - 19:20:54
Frontier
Frontier
Dat zijn ze ook, ze hebben enkel als nut dat de verantwoordelijke manager der veiligheidstaliban zichzelf op de borst kan kloppen en kan zeggen 'ík heb er tenminste alles aan gedaan dus ík ben niet meer verantwoordelijk'.

Laatst bewerkt door Frontier op Maandag 14 dec 2015 om 19:22:08

'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'

Maandag 14 dec 2015 - 20:54:24
thom
thom
Nee hoor, het staat namelijk gewoon in de Spoorwegwet dat de spoorbeheerder daar zorgt voor hoort te dragen. Dus die doet niks meer dan de wet uitvoeren...

Maandag 14 dec 2015 - 21:10:35
b2py
b2py
Quote
DDZ7504 (ma 14 dec 2015 19:08:22 somda.nl): Vandaag nog iemand over een hek zien klimmen bij Bleiswijk, liep een paar keer het spoor over en veroorzaakte gelukkig geen problemen, maar het laat wel zien dat ze compleet nutteloos zijn.
Erg wetenschappelijk verantwoord, 1 incident en direct een conclusie trekken :')

Maandag 14 dec 2015 - 21:24:06
DDZ7504
DDZ7504
Flickr ddz7504
Het laat alleen maar zien dat het kan. Het is het eerste incident wat ik zelf heb gezien maar het is wel duidelijk dat op vele plekken (alleen al tussen Ztmo en Mdaz) het heel erg simpel is om over de hekken te komen.

Hallo!

Maandag 14 dec 2015 - 21:45:29
thieskes
thieskes
Flickr Thieske_1987
Quote
thom (ma 14 dec 2015 20:54:24 somda.nl): Nee hoor, het staat namelijk gewoon in de Spoorwegwet dat de spoorbeheerder daar zorgt voor hoort te dragen. Dus die doet niks meer dan de wet uitvoeren...
Er staat niet in dat ze dit lelijke ijzeren gordijn op moeten trekken. Een sloot of degelijk hek met (prikkel-) draad is voldoende voor de Spoorwegwet.

http://www.flickr.com/photos/thieske_1987

Dinsdag 15 dec 2015 - 10:07:58
thom
thom
D'r staat een heel verhaal in over de hoogtes ed van afschermingen meenj ik.

Daarnaast kan ik me voorstellen dat een hardstalen hek zoals nu geplaatst wordt een stuk degelijker en onderhoudsvriendelijker is dan paaltjes met prikkeldraad waarvan de paaltjes wegrotten en het prikkeldraad breekt of doorgeknipt wordt...

Dinsdag 15 dec 2015 - 10:55:19
daniel81
daniel81
Quote
b2py (ma 14 dec 2015 21:10:35 www.somda.nl):
Quote
DDZ7504 (ma 14 dec 2015 19:08:22 somda.nl): Vandaag nog iemand over een hek zien klimmen bij Bleiswijk, liep een paar keer het spoor over en veroorzaakte gelukkig geen problemen, maar het laat wel zien dat ze compleet nutteloos zijn.
Erg wetenschappelijk verantwoord, 1 incident en direct een conclusie trekken :')
Volgens mij doet IL&T niet anders. Na elk incident worden er weer een paar procedures toegevoegd om dit in de toekomst te voorkomen.

Dinsdag 15 dec 2015 - 10:57:53
b2py
b2py
Dat houdt nog niet in dat de werkwijze van ILT goed is.

Dinsdag 15 dec 2015 - 11:56:18
waalkade
waalkade
Quote
thom (di 15 dec 2015 10:07:58 somda.nl): D'r staat een heel verhaal in over de hoogtes ed van afschermingen meenj ik.

Daarnaast kan ik me voorstellen dat een hardstalen hek zoals nu geplaatst wordt een stuk degelijker en onderhoudsvriendelijker is dan paaltjes met prikkeldraad waarvan de paaltjes wegrotten en het prikkeldraad breekt of doorgeknipt wordt...
Prikkeldraad kan je lelijk verwonden, afgelopen voorjaar heeft bij mij de gemeente nog een deel door gewoon draad vervangen nadat een vallend kind lelijk er aan toe was.
Wat men wel kan doen als service aan de fotografen.
De verticale spijlen voor een deel niet helemaal tot bovenaan laten doorlopen.
Spaart materiaal en men kan er de lens doorheen steken.
Dergelijk hekwerk heb ik al eens ergens gezien.

Dinsdag 15 dec 2015 - 16:11:02
thom
thom
Klinkt het gek als ProRail zijn aandacht ergens anders ligt dan bij service aan fotografen ?

Dinsdag 15 dec 2015 - 17:25:14
broek53
broek53
Het zou wel vreemd zijn als jij ons eens niet de les zou willen lezen met een retorische vraag, dat is waar.

Dinsdag 15 dec 2015 - 18:01:55
aarclay
aarclay
Twitter AarClay Facebook arienclaij Youtube TreinenWeb Flickr 57636621@N03
Quote
waalkade (di 15 dec 2015 11:56:18 somda.nl): Wat men wel kan doen als service aan de fotografen.
De verticale spijlen voor een deel niet helemaal tot bovenaan laten doorlopen.
Spaart materiaal en men kan er de lens doorheen steken.
Dergelijk hekwerk heb ik al eens ergens gezien.
Dus gewoon kijkgaten toevoegen, beweer je? Of laat anders eens een voorbeeld zien?
Zoals gezegd is vrees ik ook dat ProRail geen extra moeite zal nemen bij de bestelling van een hek, om rekening te houden met fotografen. Los daarvan dat niet heel Nederland treinen fotografeert, zal het ook nog eens extra kosten om de gaten aan te brengen.

Ik vrees dus dat het bij trappetjes zal blijven, helaas.

Laatst bewerkt door aarclay op Dinsdag 15 dec 2015 om 18:02:36

Choo choo.....

Dinsdag 15 dec 2015 - 18:11:01
waalkade
waalkade
Nee hoor, je gebruikt zo minder draad en verf en de brandweer hoeft minder te tillen wanneer het hek weg moet.
Het hek was duidelijk zo gemaakt, er was niets weggeknipt!

Dinsdag 15 dec 2015 - 18:12:50
aarclay
aarclay
Twitter AarClay Facebook arienclaij Youtube TreinenWeb Flickr 57636621@N03
Dan ben ik benieuwd hoe het eruit zag. Foto, schets?

Laatst bewerkt door aarclay op Dinsdag 15 dec 2015 om 18:13:14

Choo choo.....

Dinsdag 15 dec 2015 - 18:31:30
waalkade
waalkade
Je hebt 3 maten verticale stijlen.
Lang, kort en een tussenmaat.
Volgorde lang kort tussenmaat kort lang kort tussenmaat kort lang etc.

Dinsdag 15 dec 2015 - 20:54:01
aarclay
aarclay
Twitter AarClay Facebook arienclaij Youtube TreinenWeb Flickr 57636621@N03
Je moet ze natuurlijk niet te laag hebben, want het is niet de bedoeling dat er iemand overheen klimt. Daarom zijn ze vaak erg hoog.

Choo choo.....

Dinsdag 15 dec 2015 - 21:17:03
taurus
taurus
Dat sommige hekken hoog moeten zijn begrijp ik wel, zoals in de bebouwde kom en vooral bij stations om te voorkomen dat reizigers een "alternatieve" route naar het perron gebruiken maar midden in de polder zijn zulke hoge hekken totale onzin. Bovendien zou buiten de stad een brede sloot of een laag hekwerk met betonnen paaltjes met (prikkel)draad voldoende moeten zijn. Daar hoeft echt geen ijzeren gordijn te komen

Overigens valt het me nog mee dat er de komende jaren "maar" 200 kilometer hekwerk bij komt. De afgelopen 3 jaar was er iets van 300 kilometer bij gekomen en ook op totaal onzinnige lokaties zoals bij Moordrecht en Zoetermeer waar al een brede sloot naast het spoor ligt.

Dinsdag 15 dec 2015 - 21:31:49
sjoerd
sjoerd
Ze willen vast ook de zwanen tegenhouden die onlangs op enkele plekken het spoor opliepen. Betonpaaltjes met ijzer- of prikkeldraad zijn voor sommige mensen geen hek maar wekken de nieuwsgierigheid op of je daar doorheen kunt.

Dinsdag 15 dec 2015 - 21:46:27
thom
thom
Quote
broek53 (di 15 dec 2015 17:25:14 somda.nl): Het zou wel vreemd zijn als jij ons eens niet de les zou willen lezen met een retorische vraag, dat is waar.
Nou, niet iedereen hoor, oa jou hoef ik dat zeker niet uit te leggen

Maar misschien verwonder ik me inderdaad wel te veel over hoe sommige mensen denken over het belang van sommige zaken...

Laatst bewerkt door thom op Dinsdag 15 dec 2015 om 21:46:48

Woensdag 16 dec 2015 - 08:23:26
Nick189
Nick189
Maar als je gaten in de hekken gaat maken kun je makkelijk je voet erin doen en gebruiken als opstapje om erover heen te klimnen.

Woensdag 16 dec 2015 - 08:37:50
illyavaes
illyavaes
[Spoorwegwet over afscheiding]
Quote
thom (di 15 dec 2015 10:07:58 www.somda.nl): D'r staat een heel verhaal in over de hoogtes ed van afschermingen meenj ik.
Als dat zo is: volgens mij zijn alle wetsteksten afkomstig van (NS en) ProRail zelf (en vaak gebaseerd op ontwerpkeuzes van het oude NS, niet op eisen die input waren voor die ontwerpkeuzes).
De slager die zijn eigen vleeskeuringskader mag opstellen, zeg maar.

Woensdag 16 dec 2015 - 09:14:09
Apda
Apda
Quote
thom (ma 14 dec 2015 20:54:24 www.somda.nl): Nee hoor, het staat namelijk gewoon in de Spoorwegwet dat de spoorbeheerder daar zorgt voor hoort te dragen. Dus die doet niks meer dan de wet uitvoeren...
Waar staat dat de beheerder hekken of afscheidingen moet neerzetten? Ik heb de Spoorwegwet doorgelezen, maar het niet kunnen vinden.

Woensdag 16 dec 2015 - 11:45:25
dennistd
dennistd
Youtube dennisted Flickr dennistd
Dat stond in de spoorwegwet (artikel 7), maar is vervallen per 25 juli 2012:
Quote
Onverminderd de krachtens artikel 6 gestelde regels zijn gedeelten van een hoofdspoorweg die niet zijn gelegen in een gelijkvloerse kruising met een weg of in een voor het openbaar verkeer openstaande weg, zodanig afgesloten van de omgeving dat het publiek zich niet of slechts met bijzondere moeite op de spoorweg kan begeven.
En paar paaltjes met prikkeldraad lijkt me genoeg voor de 'bijzondere moeite' eerlijk gezegd...

Laatst bewerkt door dennistd op Woensdag 16 dec 2015 om 11:46:20


Woensdag 16 dec 2015 - 14:51:13
waalkade
waalkade
Quote
aarclay (di 15 dec 2015 18:12:50 somda.nl): Dan ben ik benieuwd hoe het eruit zag. Foto, schets?
Wel een heel dure, maar voor het idee:
www.kienzle-zaunanlagen.de
Loop eens het station Nm uit ri de van Oldenbarnevelt straat, Stijn Buys straat, Franse straat.
Dan zie je een keur aan hekwerken, bijna geen enkele heeft even lange verticale stijlen.
Toevallig is men tegenover mij hek aan het zetten, kijk eens bij www.arfman.nl.
Daar staan in een artikel de hoogtes van ProRail hekwerken.

Dinsdag 06 sep 2016 - 00:11:23
AlexNL
AlexNL
Ook stations ontkomen niet meer aan de hekken, in Breda worden op dit moment groene hekken geplaatst tussen het busstation en het treinstation.

i.imgur.com

Dinsdag 06 sep 2016 - 19:55:10
mren
mren
Daar komt blijkbaar een vijver: www.nrc.nl

Maandag 06 mei 2019 - 15:45:52
Apda
Apda
Tussen Apd en Apdvam wordt momenteel vanaf de Laan van de Mensenrechten naar het zuiden een hek gebouwd tussen het spoor en de weg. Sinds het beëindigen van het vuilnisvervoer wordt deze spoorlijn alleen nog door de VSM gebruikt.

Maandag 06 mei 2019 - 23:32:55
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Tja, het spoor is tot ongeveer viaduct A1 in beheer en eigendom bij ProRail en ProRail moet zijn spoor beter beveiligen (afschermen)...ook al sukkelt alleen de VSM over heen.

Dinsdag 07 mei 2019 - 17:12:32
phantom
phantom
Youtube juniorfotograaf Flickr 35031078@N08
Dan had je toch verwacht dat men daar eerder begonnen was ivm o.a die reguliere cargo's (vuiltreinen) er reden,niet nu er enkel nog toeristisch vervoer is

Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.

Dinsdag 07 mei 2019 - 18:52:12
treinhobby
treinhobby
Ze zijn een nieuwe wijk aan het bouwen langs het spoor en het spoor is onlangs volledig vernieuwd, oa met betonnen dwarsliggers.
Het hek hoort daar dan blijkbaar ook bij.

Dinsdag 07 mei 2019 - 19:15:36
dennistd
dennistd
Youtube dennisted Flickr dennistd
Eerst spoorvernieuwing, nu hekken... Straks alleen nog de nieuwe km-bordjes en daarna de opbraak verwacht ik

Dinsdag 07 mei 2019 - 20:08:23
thom
thom
Prorail heeft gewoon een wettelijke verplichting hun spoorweginfra deugelijk af te scheiden, daar zijn ze al tijden mee bezig door het gehele land heen.
Blijkbaar is nu dit stukje aan de beurt, volgende week gaan ze wel weer ergens anders verder

Woensdag 08 mei 2019 - 08:42:54
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Klopt, eerst de hotspots en daarna afzakkend naar minder belangrijke baanvakken.

Woensdag 08 mei 2019 - 11:17:03
PKP
PKP
Gewoon hekken plaatsen van Apeldoorn via Beekbergen tot Dieren, als je die toestanden soms ziet tijdens Terug naar Toen is dat erg hard nodig.

Woensdag 08 mei 2019 - 12:04:28
thom
thom
Tsja, maar daar zal Prorail weinig aan doen natuurlijk

Woensdag 08 mei 2019 - 13:11:14
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Idd, dat mag de VSM zelf doen, ProRail weet wel een goede hekkenleverancier

Woensdag 08 mei 2019 - 17:28:16
phantom
phantom
Youtube juniorfotograaf Flickr 35031078@N08
Quote
PKP (wo 08 mei 2019 11:17:03 www.somda.nl): Gewoon hekken plaatsen van Apeldoorn via Beekbergen tot Dieren, als je die toestanden soms ziet tijdens Terug naar Toen is dat erg hard nodig.
Ergens toch triest te noemen,omdat mensen maling hebben aan veiligheid en veel het ikke ikke gevoel hanteren,dat men dan evt ook langs zo'n lijn hekken zou moeten gaan zetten
Dan gaan dezelfde daarna weer ouwehoeren dat die hekken de mooie plaatjes onmogelijk maken om vervolgens binnen de hekken te gaan staan

Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.

Woensdag 08 mei 2019 - 18:10:32
kleine_man
kleine_man
De reactie is net zo overdreven. Ik kom nergens in Europa zo streng bewaakte sporen tegen als hier.

Woensdag 08 mei 2019 - 18:16:07
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Verenigd Koninkrijk wel eens bezocht?

Woensdag 08 mei 2019 - 19:30:56
mtlx
mtlx
Hebben we het over hetzelfde VK als waar de "spotters" op het spoor staan voor een foto van een oude rammelbak?

twitter.com

Woensdag 08 mei 2019 - 19:38:08
PeterJ
PeterJ
Als je de beelden van de langste trein ter wereld in 1989 nog eens terugkijkt. Toen stonden hele horden mensen in het nevenspoor. Of met de laatste rit naar Kleef waar iedereen met camera's het emplacement over rent. Vandaag de dag ondenkbaar.
.

Woensdag 08 mei 2019 - 22:46:42
waalkade
waalkade
Voor het laatste hoef je niet meer te rennen.
Er loopt nu een prachtig fietspad langs het spoor en over het emplacement van Kranenburg.

Donderdag 09 mei 2019 - 15:59:24
wattman
wattman
Twitter de_wattman Youtube Wattman7000 Flickr mars1940
Quote
PeterJ (wo 08 mei 2019 19:38:08 www.somda.nl): Als je de beelden van de langste trein ter wereld in 1989 nog eens terugkijkt. Toen stonden hele horden mensen in het nevenspoor. Of met de laatste rit naar Kleef waar iedereen met camera's het emplacement over rent. Vandaag de dag ondenkbaar.
.
Raadpleeg de beeldbank van de NVBS en er zijn heel wat fotostandpunten die tegenwoordig taboe zijn, maar dat is wel de tijd dat je kon nog kon overleggen met een overwegwachter, seinhuiswachter, stationschef, etc (en vaak veel mogelijk was)... Daarnaast leveren exceptionele dagen (zoals die laatste trein naar Kleef) altijd exceptionele toestanden op.

Donderdag 09 mei 2019 - 20:43:13
Jan-Mark
Jan-Mark
Flickr 140553902@N06/
Gelukkig hoef je maar één land naar het zuiden of oosten om al veel meer te mogen op dat gebied