Afbraak (gedeelte) Oosterspoorlijn
Forum: Dienstregelingen en omlopen - Werkzaamheden
23-11-2012 12:04:56
aking
aking
Ik heb niet goed gekeken of er al iets over is dus misschien een dubbel bericht, maar dit weekend wordt een deel van de Oosterspoorlijn/Maliebaanlijn in Utrecht afgebroken.

Het betreft hier het gedeelte tussen de koningsweg en de spoorlijn(en) Utrecht - Arnhem en Utrecht - Geldermalsen

Dit spoor gaat weg in verband met de (ver)bouw van de lijnen richting Arnhem en Geldermalsen, waarbij dit stuk spoor zal worden omgebouwd tot bouwweg.

De eerste werkzaamheden zijn al begonnen, maar ze beginnen vanavond om 23:00 officieel geloof ik, en de verwijdering van de sporen staat als volgt gepland:

24-11:
01:00 - 01:30 passage wtr fas
01:30 - 02:00 passage wtr OB2
02:00 - 02:30 passage wtr OB1
03:00 - 11:30 verwijderen BVL-draad
07:00 - 15:00 verwijderen spoor LN
11:30 - 12:00 afvoer SWR-kranen via spoor LE
12:00 - 20:00 Verwijderen spoor LE
20:00 - 02:00 Verwijderen BVL-palen

25-11:
02:00 - 08:00 verwijderen BVL Blokken

Mocht u nog vragen hebben shoot, en ik zal pogen ze te beantwoorden.

Groeten vanaf de eerste rij %02%
 

23-11-2012 14:40:45
treintim
treintim
Wat zijn die SWR-kranen precies, van die spoorkranen die door een loc gesleept worden?  

23-11-2012 15:08:39
sik214
sik214
Dat zijn SRW-kranen, ook wel Gottwald's genoemd, mogelijk een typfout?  

23-11-2012 15:14:10
treintim
treintim
Aha, bedankt!
Volgens mij moeten die kranen gesleept worden, dus misschien dat er dan morgen nog een loc op de Oosterspoorbaan komt (als echt allerlaatste trein?)?
 


23-11-2012 15:16:56
glenn189
glenn189
kraantjes kunnen op eigen kracht rijden hoeven niet gesleept te worden.  

23-11-2012 15:28:42
sik214
sik214
Ze rijden beperkt op eigen kracht, eigenlijk alleen in buitendienststellingen. Ook mede vanwege de maximumsnelheid en ontbreken van atb. Dus in theorie worden ze op Ut afgeleverd en rijden ze vanaf daar de buitendienststelling in, of inderdaad met een loc de Oosterspoorlijn op...  

23-11-2012 16:03:29
slifor2
slifor2
SRW-kranen staat voor: Strukton Railbouw en van Welzenes. De drie aannemers die in die tijd het nog alleen voor het zeggen hadden op de Nederlandse Spoormarkt. Alle drie hebben ze toen een setje kranen aangeschaft. Alleen Strukton (met grootaandeelhouder NS) had nog een extra setje kranen, te weten de PPM-kranen. Inmiddels is Railbouw > Volker Rail en Van Welzenes > BAM Rail.....  

24-11-2012 19:41:14
aking
aking
Op mijn werkplan stond SWR, maar dat kan best een typfoutje zijn geweest.

Ondertussen is tussen de koningsweg en de lijn Ut-Db nagenoeg alles verdwenen trouwens...
 

28-05-2015 23:24:25
Erikvd12
Erikvd12
Misschien een beetje stof afwaaien, maar in een paar pdf'jes over het oosterspoorbaan-project staat dat het spoorwegmuseum wellicht een loc-loods wil bouwen aan de zuidkant ongeveer ter hoogte van het IBB-complex.
Ik heb hier zelf nooit iemand over horen praten en vraag me af waarom het spoorwegmuseum dit zou willen.
 

28-05-2015 23:28:11
sfj
Je post zou interessant worden als je even naar die pdf's zou linken. Er bestaan allerlei plannen voor de oosterspoorweg, de gemeente wil er ook wat mee.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

28-05-2015 23:43:17
thom
thom
En waarom het museum zoiets zou willen, is misschien redelijk makkelijk zelf prima te bedenken...  

29-05-2015 01:53:53
NSR-fan
NSR-fan
Quote
Erikvd12 (do 28 mei 2015 23:24:25 https://www.somda.nl/forum/12693/p540484/): staat dat het spoorwegmuseum wellicht een loc-loods wil bouwen


Dat idee bestaat al wat langer binnen het NSM.
De grotere loks vinden daar dan een nieuwe locatie, in een engszins historische ambiance.
Het huidige gebouw kan dan makkelijker gebruikt worden voor bv. Ijsbaan, beurzen, tentoonstellingen en andere echte publiekstrekkers.

Misschien komt er dan ook eindelijk een waardige plek voor de NS 6300......
 

29-05-2015 10:37:36
Erikvd12
Erikvd12
Onder andere in dit pdf: http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=0CC4QFjAA&url=http%3A%2F%2Fhappylandcollective.com%2Fassets%2FWerkboek-Oosterspoorbaan.pdf&ei=KiVoVeShNcirswG8roGgDg&usg=AFQjCNEhJd_AWPIPdwvbJ012AFOonSXovw&sig2=kLlnfjwhH-CTeH3Hh88LxQ staat dat het een wens is van het spoorwegmuseum.  

29-05-2015 13:34:36
jbt
jbt
Publiek-private samenwerking wordt in de brochure als een kans gezien en er wordt verwezen naar de High-Line in New York. Of de ontwikkeling van de Oosterspoorbaan ooit die uitstraling zal krijgen? Die 'High Line' krijgt wel steeds meer navolgers. Neem nu die nieuwe brug in Den Bosch.  

17-07-2015 12:23:25
Erikvd12
Erikvd12
Op een foto op het achterterrein van het spoorwegmuseum heb ik nieuwe bovenleidingportalen en betonblokken gezien. Gaan ze hier oude portalen vervangen of een ander spoor van bovenleiding voorzien.  

17-07-2015 12:27:11
gvttreinen
gvttreinen
Er staat me bij dat men spoor 1 wil gaan elektrificeren.  

17-07-2015 13:12:23
thom
thom
De palen die daar aan de kant van de zonstraat op het terrein liggen zijn afkomstig van de deels opgebroken bovenleiding van het stuk Utm-Ln. Een deel daarvan is gebruik om bovenleiding op spoor 1 aan te leggen en wat er nu nog ligt is simpelweg over.

De bovenleiding op spoor 1 is reeds gemonteerd maar nog niet in dienst.

Wel is het nog de bedoeling om spoor 3 op het museum terrein afschakelbaar te maken en mogelijk dat daar nog wat bij gebruikt zal worden.

Tevens is men op het stuk Utm-Bkp bezig met het bijleggen van kabels waardoor het LN spoor aldaar op gebroken kan worden.

Laatst bewerkt door thom op 17-07-2015 13:14
 

17-07-2015 15:32:22
Erikvd12
Erikvd12
Dan ben ik wel benieuwd hoeveel ze gaan opbreken op de verbinding ri Hvs bij Bkp. Dat spoor word nauwelijks gebruikt en er kunnen wel veel kosten worden bespaard als men de hele verbinding afbreekt, behalve het enkele spoor vanuit Utm naar Amf.  

17-07-2015 15:58:45
cuneo56
cuneo56
Ik meen ( hier?) gelezen te hebben dat de verbinding vanaf het spoorweg museum naar Hilversum al buiten gebruik is en dat het opbreken etc. pas gebeurd als men toch al voor een andere klus o.i.d. bezig gaat.  

17-07-2015 16:03:42
mvboetzela
mvboetzela
De Kameel is recent nog over Blauwkapel kruis van Hvs naar Utm gereden, dus dit spoor is zeker niet buiten dienst. Het oostelijke spoor is inderdaad wel buiten dienst, wat betekent dat je van Utm tot Hvs linkerspoor moet rijden. In de praktijk is het dan gemakkelijker om via Soest of Amf naar Hvs te rijden.  

17-07-2015 16:15:15
thom
thom
Quote
Erikvd12 (vr 17 jul 2015 15:32:22 https://www.somda.nl/forum/12693/p546377/): Dan ben ik wel benieuwd hoeveel ze gaan opbreken op de verbinding ri Hvs bij Bkp. Dat spoor word nauwelijks gebruikt en er kunnen wel veel kosten worden bespaard als men de hele verbinding afbreekt, behalve het enkele spoor vanuit Utm naar Amf.

Nou, dat is ook precies wat er gaat gebeuren eigenlijk

De kruising zal inderdaad ook gaan verdwijnen op termijn en dat is natuurlijk niet zo gek ook;
Het kruis en zijn beweegbare bovenleiding kosten genoeg aan onderhoud en is eigenlijk alleen nog te gebruiken van Hvs > Utm.
Andersom kom je namelijk vanuit het museum altijd uit op het linkerspoor naar Hvs, en dat past natuurlijk nooit niet door de normale dienst heen.

Momenteel is het kruis nog gewoon in exploitatie, al worden ze bij Prorail regelmatig nerveus als er een trein overheen gestuurd wordt vanwege de ontstane roest op het spoor.

Het LN spoor op Bkp-Utm is wél al buitendienst en onbereikbaar. Het is alleen blijven liggen omdat de retourstroom van het baanvak via dat spoor loopt en daar is men dus nu kabels voor aan het leggen waarna het spoor opgebroken kan worden.

Uiteindelijk hou je dan dus alleen een enkelsporige lijn Utm-Bkp over, die alleen van- en naar Amf te bereiken is.

Laatst bewerkt door thom op 18-07-2015 23:01
 

18-07-2015 01:40:32
maigoda
maigoda
Niet het LD-spoor, maar het LN-spoor is buiten dienst en onbereikbaar. Voor de rest zijn alle andere sporen op Blauwkapel vooralsnog in dienst en bereikbaar. De sporen LO en LP zijn tot aan de seinen 1054 en 1050 te berijden. Al gebeurt dat in de prakrijk niet meer. Achter de seinen 1054 en 1050 liggen dwarsliggers gekruist in het spoor en er boven zitten isolatoren in de bovenleiding. Uiteindelijk zullen inderdaad alleen de sporen LB en LD overblijven.
Groetjes,
Emiel
 

18-07-2015 22:10:48
Erikvd12
Erikvd12
Volgende week is het spoor gesloten wegens werkzaamheden. Zullen er dan alvast wat voorbereiden werkzaamheden plaatsvinden?  

18-07-2015 23:08:48
thom
thom
@Erik,

Zoals ik al zei wordt er momenteel aan de retourstroombekabeling van de Oosterspoorlijn gewerkt dus dat zou een reden van de BD stelling kunnen zijn.
Daarnaast zie ik in dat weekeind ook een BD stelling voor Hvs/Dld-ut, dus de oorzaak van werkzaamheden hoeft niet per definitie op de Oosterspoorlijn te liggen maar kan ook elders op die route zijn. De museumpendel is de eerste trein die sneuvelt als de infra daar beperkt wordt.

Quote
maigoda (za 18 jul 2015 01:40:32 https://www.somda.nl/forum/12693/p546429/): Niet het LD-spoor, maar het LN-spoor is buiten dienst en onbereikbaar.


Inderdaad, dat was een tikfoutje en dus maar even aangepast

Quote

Voor de rest zijn alle andere sporen op Blauwkapel vooralsnog in dienst en bereikbaar. De sporen LO en LP zijn tot aan de seinen 1054 en 1050 te berijden. Al gebeurt dat in de praktijk niet meer.


Ik zou ook geen enkele reden weten in de theorie om met veel moeite LSP naar een doodlopend spoor te rijden, dus dat is niet zo gek dat dat niet gebeurd in de praktijk %08%

Quote

Achter de seinen 1054 en 1050 liggen dwarsliggers gekruist in het spoor en er boven zitten isolatoren in de bovenleiding. Uiteindelijk zullen inderdaad alleen de sporen LB en LD overblijven.
Groetjes,
Emiel

Mogelijk dat men met op opbreken van de aantakking van het LP spoor nog wat aanpast aan de aantakking van LB spoor, maar dat gaan we mee maken.

Laatst bewerkt door thom op 18-07-2015 23:17
 

19-07-2015 03:32:28
maigoda
maigoda
Uiteraard is er geen reden om nog die twee sporen ineens te gaan gebruiken. Het was alleen even om de actuele stand van zaken aan te geven in wat er nu wel en (nog) niet buiten dienst was. Dus vandaar ook het "Al gebeurt dat in de praktijk niet meer"-aanvullinkje.

En hoe het er uiteindelijk precies bij komt te liggen, dat zal te tijd wel leren.
Groetjes,
Emiel
 

19-07-2015 08:36:35
dennistd
dennistd
Het lijkt me sowieso handig om een wissel tussen LD en LP te leggen, zodat er geen linkerspoor gereden hoeft te worden op spoor BL (tussen wissel 1007 en 1003A/B)  

19-07-2015 14:01:51
daniel_ddr
daniel_ddr
LP gaat juist weg, dan heb je niet zoveel aan een wissel daarheen. Je hebt dan meer aan een wissel waarmee je van LB rechtstreeks BV op kunt. Of, als je nog een mogelijkheid wilt om te wachten voor je invoegt, een overloopje tussen BJ en BV.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

19-07-2015 16:47:49
maigoda
maigoda
Quote
dennistd (zo 19 jul 2015 08:36:35 https://www.somda.nl/forum/12693/p546522/): Het lijkt me sowieso handig om een wissel tussen LD en LP te leggen, zodat er geen linkerspoor gereden hoeft te worden op spoor BL (tussen wissel 1007 en 1003A/B)

Dat is wel leuk bedacht, maar dan moet je vervolgens op de sporen BV, BU en BT linkerspoor gaan rijden naar Uto, terwijl daar een kwarteirsdienst gereden wordt (5500/5600). Kortom: dat is onmogelijk. Als je nu met de pendeltrein op spoor BI binnenkomt vanuit Ut, komt eerst de 5500 langs over spoor BV voordat je richting het Spoorwegmuseum vertrekt. Met andere woorden: de huidige manier en ook tevens de enige manier om de pendeltrein te laten rijden.

Tevens doemt de vraag bij me op: wat heb je dan tegen dat linkerspoorrijden? Feitelijk is het gewoon een enkelspoor. En dat er opweg naar Blauwkapel de seinen links staan, is geen probleem. Dat is op wel meer plekken zo.
Groetjes,
Emiel

Laatst bewerkt door maigoda op 19-07-2015 16:51
 

19-07-2015 18:20:41
dennistd
dennistd
Ik doel meer op de mogelijkheid voor o.a. de Heimwee-expres. Dus naast de huidige rijwegen van de pendeltrein ook een mogelijkheid om vanaf Utm via BV naar BY te kunnen rijden. Dat lijkt me een stuk makkelijker bij het invoegen op de lijn Ut-Amf dan eerst een stukje linkerspoor te rijden zoals nu, en dat bij 8 treinen per uur (goederen niet meegerekend).

Laatst bewerkt door dennistd op 19-07-2015 18:46
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


19-07-2015 21:27:00
maigoda
maigoda
Het feit dat de Heimwee-expres rijdt via spoor BV naar BY zegt domweg: het kan, ook al rijden er 8 treinen per uur in tegengestelde richting over dat spoor. Dus dan is er geen reden om er nog even een wissel extra in te gooien en er eentje te behouden die nu wel weggehaald gaat worden (wissel 1030). Voor die ene keer per maand gaan ze dat ook niet doen.
Groetjes,
Emiel
 

20-07-2015 01:23:27
thom
thom
Het kan nu, maar daar is ook alles mee gezegd want vaak staat de IC (die is dan misschien wel gewoon te vroeg) bij sein 1002 te wachten op de Heimwee die het spoor BL voorlangs linkerspoor gebruikt om door te wisselen naar het het rechterspoor BY.
Overigens bereik je door van spoor LB naar BV een halve engelsman erin te leggen al dat je gewoon normaal rechterspoor naar Bhv kan.

Het laatst argument is hier ook weinig steekhoudend in dit geval, als men er een kosten baten analyse op los laat dan rijdt er morgen gelijk geen pendeltrein meer en overmorgen wordt héél Bkp-Utm opgebroken want er wordt daar echt werkelijk geen cent verdiend...

Volgens mij is 1030 een sein daar trouwens?

Laatst bewerkt door thom op 20-07-2015 01:24
 

20-07-2015 07:36:29
daniel_ddr
daniel_ddr
1030 is inderdaad een sein. Maargoed dat het weg zal gaan kan goed kloppen want het staat linkerspoor vanuit Hvs bij de splitsing richting Uto/Utm

De IC staat inderdaad met enige regelmaat kort te wachten op de voorlangs passerende Heimwee bij Blo. Doordeweeks wil die al weleens iets te vroeg in Ut zijn en in het weekend helemaal zodoende.
Of ProRail een halve Engelsman gaat willen hebben van LB naar BV (noemde het eerder in dit topic ook al als optie) vraag ik me wel af trouwens. Dan zou een gewoon overloopje aan het uiteinde van BJ ri. BV allicht kansrijker zijn.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

20-07-2015 15:47:36
maigoda
maigoda
Herstel (typfoutje mijnerzijds): ik bedoelde niet wissel 1030, maar 1013. Dat is het wissel achter sein 1014 om van spoor BV op spoor LP te komen.
Groetjes,
Emiel
 

20-07-2015 22:28:42
thom
thom
Blijft irritant al die lettertjes en cijfertjes daar %08%