16-11-2012 13:52:32 | ||
---|---|---|
mren
|
Om te voorkomen dat een reisje Zl-Asd via Amf te goedkoop zou worden voor onze hooggeachte reizigers, worden op de Hanzelijn even creatief wat niet-bestaande kilometers is de tarifering gegooid. mdeen dook in de reisplanner en ontdekte voor ons: "Zoals ik al had verwacht heeft NS enige tariefkilometerinflatie toegepast zodat de ritprijs van Amsterdam naar Zwolle via de Hanzelijn gelijk is aan de ritprijs via de Veluwe: 111 tariefkm. Waar zit die inflatie? Lelystad - Dronten is 20,5 echte kilometers, 25 tariefkilometers Dronten - Kampen Zuid is 13,5 echte kilometers, 17 tariefkilometers Kampen Zuid - Zwolle is 15 echte kilometers, 15 tariefkilometers. In totaal dus 8 km extra." Laatst bewerkt door SleutelMan op 16-11-2012 23:13, reden: afgesplitst van Hanzelijn topic |
16-11-2012 14:30:41 | ||
---|---|---|
maigoda
|
Interessante kwestie. Maar de logica ontgaat me geheel. Ik zie geen enkel verband tussen: Zl-Amf-Asd is "te goedkoop" en het opkritten van het aantal tariefskilometers met 8 km op Zl-Lls-Asd zodat het gelijk is aan Zl-Amf-Asd Ik zou dan toch denken dat Zl-Lls-Asd "te goedkoop" is en dat het na de tariefsophoging feitelijk niet meer uit zou hoeven maken via welke route er gereist gaat worden: beide zijn dan even duur. Groetjes, Emiel |
16-11-2012 14:39:28 | ||
---|---|---|
mren
|
De tarieven zijn altijd even hoog omdat de prijs via de kortste weg wordt berekend. Met als uitzondering bijvoorbeeld Enschede-Arnhem dat via Deventer wordt berekend omdat op Hgl-Zp een andere vervoerder rijdt. Zouden die extra tariefkilometers er niet in worden gestopt, zou een reisje Zl-Asd (of verder) wat goedkoper worden, en blijkbaar wil NS dat niet. |
16-11-2012 14:58:26 | ||
---|---|---|
broek53
|
In tariefkilometers was (of is?) Breukelen - Woerden ook anderhalf keer zo lang als in werkelijkheid, herinner ik mij. Zelfde reden. |
16-11-2012 15:15:29 | ||
---|---|---|
waalkade
|
Is Arnhem - Amsterdam via Lunteren nog steeds korter als via Utrecht? |
16-11-2012 15:42:36 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
|
Tariefberekening loopt nog steeds via Ltn ja. Zodoende is Amf - Ah bv. goedkoper dan Ut - Ah, terwijl je op het kwartier dat de Valleilijn niet rijdt ook vanaf Amf via Ut naar Ah mag reizen. Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |
16-11-2012 16:19:29 | ||
---|---|---|
reisthijs
|
De grootste uitschieter in dit tariefbeleid is natuurlijk de HSL, voor Shl - Bd rekent NS zo'n 20 tariefeenheden "te veel". Laatst bewerkt door reisthijs op 16-11-2012 16:19 |
16-11-2012 16:34:38 | ||
---|---|---|
ZJ37
|
Dan is een extra toeslag daar bovenop natuurlijk wel gerechtvaardigd. |
16-11-2012 21:37:32 | ||
---|---|---|
AgentX
|
@Broek53 Betekent dat dat je Wd-Bkl via Ut mag reizen? |
16-11-2012 22:11:18 | ||
---|---|---|
dennistd
|
Nee, het is namelijk 28 tariefeenheden waar Wd-Bkl rechtstreeks er 19 zijn, en wel moment je ook vertrekt via Utrecht, de eerstvolgende rechtstreekse trein is altijd eerder op je bestemming. Broek53 bedoelt dat Wd-Bkl wel 19 tariefkilometers zijn, maar in werkelijkheid maar 12,5km. Die extra tariefkilometers zitten erin om Rotterdam-Amsterdam via Wd-Bkl evenveel te laten kosten als via Hlm. |
16-11-2012 22:25:14 | ||
---|---|---|
daniel81
|
Wat voor ons als reizigers het voordeel heeft dat we zelf mogen kiezen welke route we met zo'n kaartje nemen. |
16-11-2012 23:00:58 | ||
---|---|---|
AgentX
|
Nee, dat zorgt er alleen voor dat de tarieven niet omlaag gaan. Je kon altijd al kiezen welke route je nam, onder de voorwaarde dat het de kortste, de snelste, of de route met de minste overstappen was. Zo is het technisch mogelijk om Rta-Etn via Dv te reizen omdat dat de route met de minste overstappen is. Ik denk overigens dat we *enigszins* afwijken van het topic... |
17-11-2012 22:41:40 | ||
---|---|---|
kleine_man
|
Ik snap even niet wat het probleem is. Met de opening van de schiphollijn werd deze truc al toegepast. Is de NS eens een keertje consequent, is het ook niet goed. %03% Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af. |
17-11-2012 23:15:53 | ||
---|---|---|
AgentX
|
Het probleem is dus dat NS bewust het aantal tariefkilometers verhoogt, om de prijs hetzelfde te houden t.o.v. andere routes. Denk hierbij aan de voorbeelden die eerder al gegeven zijn. Nadelig voor de reiziger is dat hij bij de "goedkoopste" route in werkelijke kilometers altijd te duur uit is. |
18-11-2012 10:26:30 | ||
---|---|---|
timtrein
|
Als het enige probleem voor de treinreiziger zou zijn dat er af en toe een paar extra tariefkilometers in een route zouden zitten, zou ik mijn handen dichtknijpen... |
18-11-2012 16:47:14 | ||
---|---|---|
Eindhoven
|
Inderdaad ook in de schiphollijn tariefkm aangepast,nl. Ledn-Shl echte km :27 NS km:29 Opgesplist; Ledn-Ssh:7km Ssh-Nvp:10km Nvp-Hfd:5km Hfd-Shl:5km |
11-01-2014 10:23:16 | ||
---|---|---|
abcde
|
Als je in het verleden met de NS-reisplanner een reis bekeek, zag je ook het aantal tariefeenheden. Ik zie het niet meer. Kijk ik scheel %07%, of is dit om bepaalde redenen niet meer zichtbaar ? |
11-01-2014 15:43:07 | ||
---|---|---|
MasterE
|
Waarom weet ik niet, maar is al een paar jaar niet meer zichtbaar. Mcn Asd |
11-01-2014 16:43:59 | ||
---|---|---|
jorgo
|
Paar jaar niet, want toen ik vorig jaar maart mijn belastingaangifte invulde, stond het er nog bij. Daar moeten abohouders hun kilometers woonwerk invullen. Vraag me af hoe ze daar nu dan achter moeten komen, want op de ov-verklaring die NS je opstuurt staat alleen het bedrag. Nooit begrepen waarom je die info niet hoeft te gebruiken, maar het zal wel aan mij liggen. Laatst bewerkt door jorgo op 11-01-2014 16:45 |
11-01-2014 17:38:03 | ||
---|---|---|
MasterE
|
Ik bedoel in de reisplanner. Mcn Asd |
11-01-2014 17:42:33 | ||
---|---|---|
Klaasje
|
Tot voor kort was het zichtbaar in de reisplanner als je even doorklikte. Nu niet meer, maar de rekenmethodes waarop de prijzen worden afgestemd zijn veranderd. Je kan het nog wel op 9292.nl zien. |
11-01-2014 19:56:01 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
|
QuoteOm kilometers in te vullen heb je sowieso niks aan tariefeenheden, die zijn immers bewerkt om waar van toepassing dezelfde prijs bij verschilende routes te krijgen. QuoteIk gebruikte altijd deze: http://software.blijbol.nl/spoorkompas/TreinnetWeb.html#app=233e&4fa8-selectedIndex=0 De reden dat je het bedrag op de OV-verklaring niet nodig hebt is dat je OV-aftrek (waar je die kilometers voor invult) een vast bedrag is afhankelijk van de afstand, het aantal reisdagen en de reiskostenvergoeding die je van je werkgever krijgt. Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |
03-09-2021 13:47:03 | ||
---|---|---|
wissel
|
Bij het bestuderen van de Tariefeenhedenkaarten van Nederland van 2018 en 2019 viel het mij zojuist op dat het aantal tariefeenheden tussen Lls en Dron omlaag is gegaan van 25 naar 24. Verder is er op de route Wp - Lls - Zl niets veranderd. Op de route Wp - Amf - Zl is echter ook niets veranderd aan de tariefeenheden, zodat het aantal tariefeenheden van de twee routes niet meer gelijk is. |