Station Rotterdam Centraal
Forum: Algemeen - Algemeen
08-11-2012 21:23:53
icened
icened
Passage Rotterdam Centraal open
--------------------------------

De nieuwe passage breder dan de oude en met ruimte voor winkels RTV Rijnmond

Treinreizigers kunnen vanaf zaterdag de nieuwe passage van station Rotterdam Centraal gebruiken. Dat heeft ProRail bekendgemaakt. Bij de officiƫle opening is onder anderen wethouder Jeannette Baljeu.

Het is het eerste deel van het nieuwe station in Rotterdam dat wordt opgeleverd. De nieuwe passage is zes keer zo breed als de oude en herbergt verschillende winkels.

320.000 reizigers

ProRail is naar eigen zeggen bezig met de grootste stationsverbouwing ooit. Doordat steeds meer mensen de trein nemen, zijn veel stations te klein. Door de groei van het aantal reizigers neemt ook de vraag naar gemak en comfort op de stations toe, zegt de spoorbeheerder.

Het nieuwe Rotterdam Centraal moet in 2013 klaar zijn, zes jaar na de start van het project. Het station verwerkt dagelijks zo'n 110.000 reizigers. In 2025 zullen dat er naar verwachting zo'n 320.000 zijn.
.
NOS.nl

Laatst bewerkt door spiketrain op 11-11-2012 10:47, reden: Hoofdletters in topictitel
 

08-11-2012 21:30:31
aarclay
aarclay
Eindelijk van die claustrofibische jaren-80 tunnel verlost welke voorheen en nu weer een fietspad wordt.

In ieder geval zal ik er zaterdag bij zijn....


Choo choo.....
 

09-11-2012 00:08:15
mren
mren
Waarop is die verdrievoudiging van het aantal reizigers eigenlijk gebaseerd?  

09-11-2012 06:02:15
oudeaap
oudeaap
Modernistisch oppurtunisme %08%  


09-11-2012 10:21:52
sjoerd
sjoerd
Gebouwen worden wel op de groei gemaakt, emplacementen niet. Dat is alles.  

09-11-2012 11:06:49
daniel81
daniel81
Quote
mren (vr 09 nov 2012 00:08:15 https://www.somda.nl/forum/12632/p418654/): Waarop is die verdrievoudiging van het aantal reizigers eigenlijk gebaseerd?
In elk geval niet op de IC-reizigers die vanaf medio december massaal de trein gaan verlaten, ook niet op de sprinterreizigers aangezien de sprinters bij gelijkblijvende lengte van 'volnorm' op 'acceptabelnorm' terechtkomen, ook niet in de Benelux die qua frequentie en capaciteit halveert, dus dan houden we de Fyra Asd-Bd en de Thalys over
 

09-11-2012 11:10:08
broek53
broek53
Allemaal leuk, gezellig en actueel, maar het slaat natuurlijk concreet op niks.  

10-11-2012 15:26:37
BGM104
BGM104
Quote
daniel81 (vr 09 nov 2012 11:06:49 https://www.somda.nl/forum/12632/p418695/): In elk geval niet op de IC-reizigers die vanaf medio december massaal de trein gaan verlaten


Off topic: oh ja joh? Waarom dan?
 

10-11-2012 15:52:03
aarclay
aarclay
Aarch, ik was er dus niet bij, gevalleje overmacht, ProRail, uitgelopen werkzaamheden en een lichte tijdsdruk enzo....

maargoed, hij is vandaag geopend. Iemand enig idee of minister Schultz er nou ook bij was? De ene media zei van wel, en de andere weer niet?

Maandag zal ik wat foto's gaan schieten voor een fotoreportage.....

Laatst bewerkt door aarclay op 10-11-2012 15:52


Choo choo.....
 

11-11-2012 09:43:01
jorisjan
jorisjan
Ik ben er gisteravond doorheen gelopen, mijn complimenten.

Laatst bewerkt door spiketrain op 11-11-2012 09:47, reden: Correctie


Vanwege mijn beperking zijn mijn berichten soms lastig leesbaar. Het beheer controleert en corrigeert mijn forumberichten. en mag 3 berichten per dag versturen
 

11-11-2012 10:40:59
mvschoon
mvschoon
Idem. De tunnel is nog niet af: aan de westkant bestaat de toegang tot de perrons uit tijdelijke houten trappen. Nog niet alle winkels zijn open. Het was trouwens zo druk dat je al twijfelt of de tunnel voldoende breed is (maar dat kwam natuurlijk door al die nieuwsgierige kijkers, waaronder ikzelf)  

11-11-2012 10:50:04
daniel_ddr
daniel_ddr
Die tijdelijke trappen nemen ook aardig wat plek in als ik de foto's zo zag, maarja, aan de westkant was nou eenmaal geen plek om al nieuwe trappen te bouwen zolang de trappen naar de tijdelijke tunnel nog in de weg zaten.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

11-11-2012 17:43:17
anton_
anton_
Quote
mren (vr 09 nov 2012 00:08:15 https://www.somda.nl/forum/12632/p418654/): Waarop is die verdrievoudiging van het aantal reizigers eigenlijk gebaseerd?

als ik me goed herinner tellen ze ook de metro en tram reizigers mee bij die 320.000

Laatst bewerkt door anton_ op 11-11-2012 17:43
 

11-11-2012 18:18:36
aarclay
aarclay
Hoe staat het nu met de oude reizigerstunnel welke weer omgebouwd wordt tot fietserstunnel? Worden de toegangen tot de perrons weer dichtgemaakt, en is deze weer in gebruik voor de fietsers? Of is deze nog open of afgesloten?

Laatst bewerkt door aarclay op 11-11-2012 18:18


Choo choo.....
 

11-11-2012 18:24:39
john2
john2
Als de oude reizigerstunnel geschikt wordt gemaakt voor fietsers. Dan lijkt het me dat de toegangen tot de perrons vanuit deze tunnel open moet blijven. Tenminste als men de fietsers niet om wilt laten lopen en zodoende tijds verlies in de maag wilt duwen.  

11-11-2012 18:25:59
sfj
Er stonden gisteren iig bouwhekken voor.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

11-11-2012 18:44:13
maurits
maurits
De oude tunnel was vooral bedoeld voor doorgaand fietsverkeer, die hebben dus geen opgangen naar de perrons nodig.

Is de nieuwe tunnel ook al toegankelijk vanaf de Blijdorpzijde? Zoja, dan zul je de opgangen vanuit de tijdelijke tunnel kunnen afsluiten.


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

11-11-2012 18:52:11
mb90
mb90
De nieuwe tunnel is van beide kanten toegankelijk en de oude is van beide kanten afgesloten.  

11-11-2012 19:00:38
b2py
b2py
De smalle tunnel zal weer de doorgaande fietstunnel worden die het ooit was  

11-11-2012 23:45:27
aarclay
aarclay
Wordt die tunnel overigens geheel in een nieuw jasje gerenoveerd, of gaan de CTA's, perrontrappen en informatieborden eruit en thats it?


Choo choo.....
 

12-11-2012 12:27:03
mvschoon
mvschoon
Van http://www.rotterdam.nl/fiets_rc:
Als het nieuwe station klaar is, wordt de Provenierstunnel weer in gebruik genomen als fietstunnel en kunnen fietsers weer gebruikmaken van deze fietsroute. In het ontwerp voor deze nieuwe fietstunnel is veel aandacht besteed aan de sociale veiligheid. Zo brengen lichtkoepels in het dak van de tunnel meer daglicht.
(overigens wordt het een fiets- en voetgangerstunnel)