Mogelijk toekomstige spoorlijnen
Forum: Algemeen - Algemeen
30-05-2018 16:50:38
DDietzen
DDietzen
Als daar 'n aansluiting wordt gebouwd tussen Zuiderzeelijn en Staatslijn A, vind ik 't prima. Op https://nl.wikipedia.org/wiki/Zuiderzeelijn zie ik geen aansluiting bij de kruising, dus was ik daar ook niet vanuit gegaan.

Maar mocht die aansluiting er toch komen:
- 1x IC ... - Alm - Lls - Hr - Gn (- Leer - Bremen - Hamh)
- 1x IC ... - Alm - Lls - Hr - Lw
- 2x IC ... - Alm - Lls - Emmeloord - Hr - Drachten - Gn
- 1x IC ... - Alm - Lls - Zl - [stopt overal] - Gn (700)
- 1x IC ... - Alm - Lls - Zl - [stopt overal] - Lw (1800)
- 1x IC Rtd - Rta - Gd - Ut - Amf - Zl - Asn - Gn (500)
- 1x IC Rtd - Rta - Gd - Ut - Amf - Zl - Swk - Hr - Lw (600)
- 1x SP Zl - [stopt overal] - Gn (8100 ter aanvulling 700)
- 1x SP Zl - [stopt overal] - Lw (9000 ter aanvulling 1800)

Totaal dus voor Lw:
- 1x snelle IC naar Lls en Alm (Zuiderzeelijn)
- 1x snelle IC naar Zl en Rtd
- 1x stoppende IC naar Zl, Lls en Alm (Hanzelijn)
- 1x SP naar Zl

Totaal dus voor Gn:
- 1x snelle IC naar Hr, Lls en Alm (Zuiderzeelijn)
- 2x stoppende IC naar Hr, Lls en Alm (Zuiderzeelijn)
- 1x snelle IC naar Zl en Rtd
- 1x stoppende IC naar Zl, Lls en Alm (Hanzelijn)
- 1x SP naar Zl

Weet alleen niet of dat fatsoenlijk in een regelmatige drgl te passen valt (kan nog leuk puzzelen worden) maar dit lijkt mij het meest logisch.

Laatst bewerkt door DDietzen op 30-05-2018 17:23
 

30-05-2018 19:56:11
thom
thom
Quote
RodeDuivel (wo 30 mei 2018 10:58:49 https://www.somda.nl/forum/12610/p661787/):
Ik snap ook wel dat een deel van Nederland niet zit te wachten op het ontsluiten van plaatsen via het spoor met een verzorgingsgebied van 100.000 inwoners. Als je namelijk van oordeel bent dat er geen noodzaak is om verzorgingsgebieden te ontsluiten per spoor met een inwoneraantal van 100.000 wat is dan de noodzaak van het hebben van het spoor in Nederland? Infrastructuur is namelijk van belang voor de ontwikkeling van de economie.

Het argument dat de huizenprijzen omhoog moeten in Drachten is naar mijn oordeel vergezocht. Het draait om adequate OV verbindingen met de rest van Nederland.


Ik denk dat je nu een beetje de verkeerde argumentatie erbij zoekt om je idee te staven;
Prima dat je nu spreekt over een verzorgingsgebied van 100.000 personen, maar veel interessanter is het om te weten wat het reizigerspotentieel van hun is.
Bedoel, je neemt als voorbeeld een reis vanuit Drachten naar Amsterdam, maar hoeveel mensen van die 100.000 zijn voornemend om die reis te willen maken?

Volgens mij kunnen er dat nooit genoeg zijn om een beetje rendabel treinen te laten rijden, want als je elke dag naar Amsterdam toe moet, dan ga je volgens mij gewoon niet in Drachten wonen
Quote

En als laatste wil opmerken dat de Overheid een infrastructuurfonds heeft opgericht. Deze werd gevoed door baten uit de aardgasopbrengsten. Zowel Groningen als Friesland hebben een enorme bijdrage geleverd aan dit fonds. De gelden zijn geïnvesteerd in de Randstad.


Je kunt ook denken, het gas komt uit de Nederlandse bodem, en de opbrengen worden ook in Nederland weer besteed
 

30-05-2018 20:00:45
sjoerd
sjoerd
Inderdaad: ook door de kolen uit Limburg is geld voor het land verdiend, om maar eens wat te noemen. De havens en het belangrijkste vliegveld liggen als grootverdieners in het westen maar daar staan ook grote lasten tegenover. Laten we niet vervallen in de stief-streken van Nederland.  

30-05-2018 20:09:16
thom
thom
Misschien maken we RodeDuivel blijer met de belgische Wafelijzerpoltiek %08%  


30-05-2018 22:39:06
timtrein
timtrein
Quote
RodeDuivel (wo 30 mei 2018 10:58:49 https://www.somda.nl/forum/12610/p661787/): En als laatste wil opmerken dat de Overheid een infrastructuurfonds heeft opgericht. Deze werd gevoed door baten uit de aardgasopbrengsten. Zowel Groningen als Friesland hebben een enorme bijdrage geleverd aan dit fonds. De gelden zijn geïnvesteerd in de Randstad.

Het gebruikelijke Calimero-element... alweer vergeten dat de 2,4 miljard (of wat is het) aan RSP-gelden nog lang niet uitgegeven zijn? En dat het noorden zélf, in al zijn wijsheid, de spoorlijn naar Drachten heeft afgeschoten en van dat geld nu allerlei andere flauwekul gaat doen, zoals het verdubbelen van de N33 tussen Zuidbroek en Delfzijl?
 

13-10-2018 14:26:40
RodeDuivel
RodeDuivel
Beste Tim,

Een en ander heeft niets te maken met het bekende Calimero effect.

Even de feiten op een rij. De A7 in het noorden van Nederland slibt dicht. Additionele investeringen zijn noodzakelijk om de wegcapaciteit op te voeren.

ProRail wil de reistijd verkorten tussen het noorden en de rest van Nederland. Concreet betekent dit dat de onderbouw verstevigd dient te worden, alsmede de bestaande rails i.v.m drukgolven verder uit elkaar gelegd dient te worden. Dit betekent dat de bestaande dienstregeling tussen het noorden en de rest van Nederland en het noorden frequent wordt verstoord. Reistijd wordt langer gedurende de ombouw en de tijdswinst is minimaal. En dat afgezet tegen een investering van € 4.5 miljard.

Er is een alternatief in de vorm van de ZZL. Investeringsbedrag bedraagt € 2.8 miljard en levert een besparing op van € 4.5 miljard + een besparing op de verbreding van de A7 vanaf Joure tot Groningen ad € 1 miljard.

De ZZL takt ten noorden van Heerenveen aan op de lijn 162a om vervolgens af te buigen net buiten Heerenveen richting Emmeloord. Lijn 162 kan toegevoegd worden aan het regionale spoorwegennet. Heerenveen fungeert als overstaphub voor de reizigers op de lijn Leeuwarden - Zwolle op de snelle IC richting Randstad. Frequentie in de spits 6 IC's per uur. Frequentie Zwolle - Leeuwarden 6 stoptreinen per uur.

In Almere kunnen de reizigers overstappen op de IC richting Utrecht. De ZZl sluit aan op de HSL en is daardoor in staat om ook Den Haag en Rotterdam snel te ontsluiten.

Bij het aanleggen van een ZZL moet je de bestaande structuur zoals het nu is volledig loslaten en denken in andere concepten.

In mijn optiek is de ZZL naar mijn gedachten een optimale oplossing, vooral als je bedenkt dat Duitsland in het kader van de Wunderlinie wil aansluiten op de ZZL.

Vanuit dit perspectief krijg je een heel andere businesscase die echt in het belang is van heel Nederland.
 

13-10-2018 16:39:16
Apda
Apda
Quote
RodeDuivel (za 13 okt 2018 14:26:40 https://www.somda.nl/forum/12610/p685762/):Investeringsbedrag bedraagt € 2.8 miljard

Al in 2006 schatte het CPB de kosten veel hoger ( https://www.cpb.nl/persbericht/329114/kosten-zuiderzeelijn-zijn-hoog-baten-laag ) : "Voor alle onderzochte varianten geldt dat de geraamde kosten ongeveer de helft hoger zijn dan in 2000. Het gaat nu om bedragen die variëren van 4 mld euro voor de "Super Bus" tot 9 mld euro voor de magneet zweefbaan."
 

13-10-2018 18:23:45
sjoerd
sjoerd
Quote
RodeDuivel (za 13 okt 2018 14:26:40 https://www.somda.nl/forum/12610/p685762/):
De ZZL takt ten noorden van Heerenveen aan op de lijn 162a om vervolgens af te buigen net buiten Heerenveen richting Emmeloord. Lijn 162 kan toegevoegd worden aan het regionale spoorwegennet. Heerenveen fungeert als overstaphub voor de reizigers op de lijn Leeuwarden - Zwolle op de snelle IC richting Randstad. Frequentie in de spits 6 IC's per uur. Frequentie Zwolle - Leeuwarden 6 stoptreinen per uur.


Ik help het hopen. Het is me alleen niet duidelijk waar de namen 162 en 162a voor enkele van onze spoorwegen vandaan komen. Staat dat in de ZZL-nota's?
Bij ons infra-freaks is de spoorweg Arnhem - Leeuwarden lijn 161 en Harlingen - Nieuweschans is lijn 162.
 

13-10-2018 21:42:59
scooter
scooter
Quote
RodeDuivel (za 13 okt 2018 14:26:40 https://www.somda.nl/forum/12610/p685762/):
De ZZL takt ten noorden van Heerenveen aan op de lijn 162a om vervolgens af te buigen net buiten Heerenveen richting Emmeloord. Lijn 162 kan toegevoegd worden aan het regionale spoorwegennet. Heerenveen fungeert als overstaphub voor de reizigers op de lijn Leeuwarden - Zwolle op de snelle IC richting Randstad. Frequentie in de spits 6 IC's per uur. Frequentie Zwolle - Leeuwarden 6 stoptreinen per uur.
In Almere kunnen de reizigers overstappen op de IC richting Utrecht. De ZZl sluit aan op de HSL en is daardoor in staat om ook Den Haag en Rotterdam snel te ontsluiten.
.

Utrecht heeft nu een rechtstreekse verbinding,een overstap wordt al minder interessant en zal waarschijnlijk niet eens sneller zijn
6 stoptreinen op Zwolle-Leeuwarden:Vanuit Zwolle komen niet alleen reizigers uit de randstad naar het noorden,dus een IC is hier nog steeds gewenst

Laatst bewerkt door moderator op 13-10-2018 21:52
 

13-10-2018 22:45:10
timtrein
timtrein
4,5 miljard om de bestaande spoorlijn wat om te bouwen en 2,8 miljard voor de ZZL? %09%  

14-10-2018 15:39:50
gvttreinen
gvttreinen
Een groot voordeel van ZZL zou bij verstoringen zijn.
Wamneer Zl gestremd is heeft men nog een alternatief.
 

14-10-2018 20:15:13
icened
icened
Als een ZZL gebouwd zou worden vanwege een mogelijke verstoring? Hebben ze bij de varianten over een snelle(re) spoorverbinding Noord Nederland - Randstad v.v. over de ZZL gehad? En ja was het een serieuze optie?

Er zijn partijen/mensen geweest die hebben geopperd over een viersporig spoorbrug over de IJssel zodat de kans op verstoringen tussen Zwolle - IJssel minimaal zou zijn. Daar wilde de Minister niet aan mee werken.
 

16-10-2018 22:23:59
sjoerd
sjoerd
Juist wordt het emplacement van Coevorden op drie sporen na opgebroken, zodat er een verbindingskanaal kan worden aangelegd, en dan komt er een plan voor een nieuwe spoorweg Hoogeveen - Coevorden. Tja. Regeren is vooruitzien.
Ik denk dat we de Zuiderzeelijn drie keer niet moeten aanleggen om voor alle plannen in het noorden geld te vinden. Het Noorden wordt het nieuwe westen!

Laatst bewerkt door sjoerd op 16-10-2018 22:24
 

31-03-2020 16:02:21
AvVeen
AvVeen
https://www.ad.nl/rivierenland/spoorfanaat-wil-met-petitie-treinverbinding-tussen-utrecht-en-breda-afdwingen~a29de1c5/

Het AD meldt dat er weer een petitie is gestart om oa de spoorlijn Utrecht Breda te gaan bouwen. Het zou wat mij betreft een interessante uitbreiding van het spoornet zijn.
 

31-03-2020 16:05:12
bacr
bacr
Het lijkt me dat eerst maar eens serieus gekeken moet worden naar de Zuiderzeelijn. Lijkt me een hogere vervoerswaarde te hebben en minder hoge kosten (althans, was die niet begroot op zo'n E 2-3 miljard, terwijl Ut-Bd, grotendeels langs de binnenkort te verbreden A27 (dus combi van infrawerk) was begroot op E 7 miljard?)

Laatst bewerkt door bacr op 31-03-2020 16:05
 

31-03-2020 18:30:05
michaben
michaben
Quote
AvVeen (di 31 mrt 2020 16:02:21 https://www.somda.nl/forum/12610/p723974/):
Het AD meldt dat er weer een petitie is gestart om oa de spoorlijn Utrecht Breda te gaan bouwen. Het zou wat mij betreft een interessante uitbreiding van het spoornet zijn.

Ik had het kunnen weten, weer diezelfde gast die elke maand wel een of andere kansloze petitie begint om aandacht te krijgen %04% Een paar maanden geleden wilde ie nog een tram tussen Breukelen en Alphen a/d Rijn, en zo probeert deze gast continu in het nieuws te komen met vage plannen (vaak niet eens van zichzelf). Zeg maar de RUMAG van nieuwe spoorlijnen.

Laatst bewerkt door michaben op 31-03-2020 18:30
 

31-03-2020 19:42:56
sjoerd
sjoerd
Wie de plannen van RWS rond de A27 bekijkt moet tot de conclusie komen dat er binnenkort weliswaar iets gebeurt, maar dat de weg nog lang geen probleemloze oplossing krijgt en over een respectabele lengte 2x2 rijstroken behoudt. Er zal zeker nog voldoende klandizie zijn die kan worden toegedicht aan een spoorweg. De capaciteit op de route Breda - Tilburg - Den Bosch - Utrecht loopt ook vol; er zijn aardig wat omreizers op die route. NS wil de stopper uit Breda in de toekomst niet voor niets omleggen naar Utrecht. Normaal gesproken is er aardig wat busvervoer op de route.
Het kan geen kwaad om af en toe op een al heel oud plan terug te komen. Ik kan de indiener van de petitie niet beoordelen op zijn capaciteiten; ik ken hem niet.

Laatst bewerkt door sjoerd op 31-03-2020 20:34
 

31-03-2020 23:18:40
PeterJ
PeterJ
En er ligt een aantal behoorlijk grote plaatsen langs deze route waar geen station is (Oosterhout, Raamsdonksveer, Geertruidenberg) of afhankelijk zijn van busvervoer naar Breda of Utrecht (Gorinchem). Reizigers tussen Utrecht en Breda (- België zonder kopmaken!) profiteren enorm van de reistijdwinst.

Laatst bewerkt door PeterJ op 31-03-2020 23:19
 

01-04-2020 08:40:41
NRuys
NRuys
Toch zou het een vrij duur project zijn. De lijn zal over of onder een aantal grote rivieren gebouwd moeten worden.  

01-04-2020 09:53:25
FourRoses
FourRoses
Quote
michaben (di 31 mrt 2020 18:30:05 https://www.somda.nl/forum/12610/p723978/):
Quote
AvVeen (di 31 mrt 2020 16:02:21 https://www.somda.nl/forum/12610/p723974/):
Het AD meldt dat er weer een petitie is gestart om oa de spoorlijn Utrecht Breda te gaan bouwen. Het zou wat mij betreft een interessante uitbreiding van het spoornet zijn.

Ik had het kunnen weten, weer diezelfde gast die elke maand wel een of andere kansloze petitie begint om aandacht te krijgen %04% Een paar maanden geleden wilde ie nog een tram tussen Breukelen en Alphen a/d Rijn, en zo probeert deze gast continu in het nieuws te komen met vage plannen (vaak niet eens van zichzelf). Zeg maar de RUMAG van nieuwe spoorlijnen.

Over alles zal inmiddels wel eens zijn nagedacht, ja. De meeste van ons zullen wel eens een lijntje op Google Maps hebben ingetekend waar een spoorlijn zou kunnen komen, zo moeilijk is dat niet. De kop van het AD-artikel zegt eigenlijk al genoeg: “spoorfanaat”. Als spoorfanaat heb ik ook niet altijd een realistische kijk op dit soort zaken omdat mijn reiservaring met een trein veel positiever is dan de niet-hobbyist,
 

01-04-2020 10:55:12
sjoerd
sjoerd
Quote
NRuys (wo 01 apr 2020 08:40:41 https://www.somda.nl/forum/12610/p723990/): Toch zou het een vrij duur project zijn. De lijn zal over of onder een aantal grote rivieren gebouwd moeten worden.

Daarom is het project A27 ook zo duur en blijft het grootste deel bij de volgende upgrade zoals het is. Er komt wel een tweede brug over de Merwede in de A27 bij Gorinchem, maar geen tunnel, zoals de bedoeling was. Het traject is niet alleen duur door de rivierbruggen, maar ook bodemtechnisch erg lastig. Elk laagje asfalt drukt de prut eronder naar opzij weg. Dat maakt het goed funderen van een spoorweg flink duur. Maar het kan wel: de Betuweroute ligt er keurig bij en ook de HSL gaat door het Groene Hart met soms wel 15 m prut eronder.
Een spoorweg Utrecht - Breda zal 5 bruggen/tunnels moeten krijgen over/onder het Amsterdam - Rijnkanaal, de Lek, het Merwedekanaal, de Merwede en de Bergsche Maas. Samenloop met de A27, of zelfs in de middenberm, is niet overal mogelijk en wenselijk, omdat je toch wel enkele stations wilt bouwen. Kortom: duur.
 

01-04-2020 19:52:07
Erikvd12
Erikvd12
Heb ooit eens gelezen dat deze lijn ongeveer 4 miljard zou kosten.  

01-04-2020 20:35:46
sjoerd
sjoerd
Dat is dan minder dan de Zuiderzeelijn, en gek genoeg veel minder dan wat ons als land de huidige crisis kost... Kun je nagaan hoe die er in hakt...%03%  

01-04-2020 21:01:31
bnv
bnv
Bestaat er een soort generaal verkeers- en vervoerplan waarin deze lijn is opgenomen?
In Nederland zijn we gewend altijd eerst met planprocedures te werken die ook nog eens langs alle (politieke) instanties moeten voordat er überhaupt wat gebeurt.
Overbodig zal die zeker niet zijn alleen al vanwege het feit dat we in Nederland slechts vier noord-zuid verbindingen per spoor over de grote rivieren hebben.
Technisch is alles wel op te lossen, ja natuurlijk wel duur maar dan heb je ook wat.
 

01-04-2020 21:14:46
FourRoses
FourRoses
We hebben in Nederland het MIRT. Meest recente versie via: https://www.rijksoverheid.nl/binaries/rijksoverheid/documenten/rapporten/2019/09/17/bijlage-1-mirt-overzicht-2020/bijlage-1-mirt-overzicht-2020.pdf

Daar staat de Zuiderzeelijn niet in. Wel de RSP-gelden die door afwijzing van deze lijn aan de noordelijke provincies zijn verstrekt. Van dat geld financieren ze bijvoorbeeld de extra sneltrein tussen Lw en Gn, reizigersvervoer naar Vdm en nog veel meer.
 

01-04-2020 22:29:35
yappa
yappa
Daarnaast zijn er nog de ‘ruimtelijke reserveringen’ voor zaken die op lange termijn wel eens wenselijk zouden kunnen zijn, waar je dan niet een bedrijventerrein op je pad wilt vinden. De zesde startbaan van Schiphol is er zo eentje. Die zou je nog wel her en der kunnen vinden in de bestemmingsplannen.  

02-04-2020 08:53:53
daniel81
daniel81
Zo is er altijd ruimte gehouden voor een oostwaartse aftakking van de Flevolijn thv Almere Tussen de Vaarten (Almp - Almb) naar Almere-Hout. Die laatste wijk is nu volop in ontwikkeling maar van de aftakking heb ik niets meer vernomen %03%  

02-04-2020 09:36:47
FourRoses
FourRoses
Ruimtereservering is meer iets voor lokale overheden, die zoiets hebben opgenomen in bijvoorbeeld een omgevingsvisie. De meest recente van de gemeente Almere is hier te vinden: https://www.ruimtelijkeplannen.nl/documents/NL.IMRO.0034.SValg01-vg01/d_NL.IMRO.0034.SValg01-vg01.pdf

Ik vermoed dat je doelt op de Stichtselijn. In de structuurvisie wordt daar een vermelding van gemaakt op pagina 30 (hoofdstuk 4, sub 2). Hoe het staat met het aanvullend onderzoek naar deze lijn, geen idee. Op pagina 33 nog een ruimtereserveringskaart. Verder dan dat heb ik niet gezocht in de visie.

Laatst bewerkt door FourRoses op 02-04-2020 09:38
 

02-04-2020 10:12:50
nohab
nohab
Er is ook ooit ruimte vrijgehouden voor een aftakking tussen Muziekwijk en Poort voor een lijn die zou moeten aansluiten op een brug over het IJmeer richting IJburg. Als je op de luchtfoto kijkt is die reservering goed te zien. Nooit meer iets van gehoord.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


02-04-2020 10:19:45
bacr
bacr
Van ruimtelijke reserveringen hoor je dus ook niets, want die liggen te wachten totdat de reservering wordt gehonoreerd
Ook in Nieuwegein hoorde ik van ruimtelijke reserveringen voor toekomstige spoorlijnen. Weinig mensen die daar wat van weten.
 

02-04-2020 10:33:34
FourRoses
FourRoses
Quote
nohab (do 02 apr 2020 10:12:50 https://www.somda.nl/forum/12610/p724019/): Er is ook ooit ruimte vrijgehouden voor een aftakking tussen Muziekwijk en Poort voor een lijn die zou moeten aansluiten op een brug over het IJmeer richting IJburg. Als je op de luchtfoto kijkt is die reservering goed te zien. Nooit meer iets van gehoord.

Ook de ruimtereservering voor die lijn (IJmeerlijn) is te vinden in de Omgevingsvisie van de gemeente Almere, zie mijn eerdere bericht. In de OV-visie is de IJmeerlijn voor het jaar 2040 opgenomen als metroverbinding. Kosten ca. 2,5 miljard. De Stichtselijn is overigens niet in de OV-visie opgenomen. Dat je er niets van hoort betekent dus niet dat er achter de schermen niet aan wordt gewerkt.
 

02-04-2020 18:43:10
pjkleton
pjkleton
Mijn zoon gaat komend jaar in de Nobelhorst in Almere wonen.(De Bardeenstraat) Naar aanleiding van de opmerkingen over de Stichtse lijn hier heeft hij op mijn aanraden op de plankaart van zijn wijk gekeken hoe het tracee zou komen.
Het blijkt ,dat op die plaats nu huizen gebouwd worden. Je zou kunnen denken dat de lijn ergens anders komt ,of helemaal niet doorgaat.
Ik heb hem aangeraden ,contact op te nemen met de gemeente A.

Een paar uur later : Ik heb de plankaart gezien,de lijn loopt gewoon tussen de huizen door. Het lijkt mij een tramlijn te worden,zeker geen spoorweg.


Peter

Laatst bewerkt door pjkleton op 02-04-2020 21:38
 

02-04-2020 22:11:43
bnv
bnv
Quote
bnv (wo 01 apr 2020 21:01:31 https://www.somda.nl/forum/12610/p724010/): Bestaat er een soort generaal verkeers- en vervoerplan waarin deze lijn is opgenomen?
In Nederland zijn we gewend altijd eerst met planprocedures te werken die ook nog eens langs alle (politieke) instanties moeten voordat er überhaupt wat gebeurt.
Overbodig zal die zeker niet zijn alleen al vanwege het feit dat we in Nederland slechts vier noord-zuid verbindingen per spoor over de grote rivieren hebben.
Technisch is alles wel op te lossen, ja natuurlijk wel duur maar dan heb je ook wat.


Ik was blijkbaar even niet duidelijk. Met verontschuldiging. Ik doelde op Utrecht-Breda en niet de Zuiderzeelijn.
 

14-04-2020 16:21:01
FourRoses
FourRoses
Quote
michaben (di 31 mrt 2020 18:30:05 https://www.somda.nl/forum/12610/p723978/):
Quote
AvVeen (di 31 mrt 2020 16:02:21 https://www.somda.nl/forum/12610/p723974/):
Het AD meldt dat er weer een petitie is gestart om oa de spoorlijn Utrecht Breda te gaan bouwen. Het zou wat mij betreft een interessante uitbreiding van het spoornet zijn.

Ik had het kunnen weten, weer diezelfde gast die elke maand wel een of andere kansloze petitie begint om aandacht te krijgen %04% Een paar maanden geleden wilde ie nog een tram tussen Breukelen en Alphen a/d Rijn, en zo probeert deze gast continu in het nieuws te komen met vage plannen (vaak niet eens van zichzelf). Zeg maar de RUMAG van nieuwe spoorlijnen.

Ook Westfriesland, de kop van Noord-Holland en Friesland zelf moeten er nu aan geloven: https://www.medemblikactueel.nl/2020/04/14/online-petitie-voor-spoorlijn-hoorn-medemblik-den-helder/?fbclid=IwAR2-edznfxx-OBJ9l3wuTiQyCCLHoIIlY9SKcxrgY7pcV3ZaQzf4_KrphQo

Laatst bewerkt door FourRoses op 14-04-2020 17:54
 

14-04-2020 17:32:13
broek53
broek53
Met een tunnel van 25 km onder het IJsselmeer door, eindelijk. Laat ik mij zachtjes uitdrukken: ik heb niet de indruk dat er aan deze petitie enige vervoersvraag van betekenis ten grondslag ligt. Laten we het daar verder maar bij houden.  

14-04-2020 18:05:27
Nelis
Nelis
Ik sluit mij aan bij Broek, de vervoersvraag tussen Medemblik en Den Helder is minimaal. Verder is de bus tussen Den Oever en Leeuwarden ook niet bepaald overbelast. Het enige positieve aan deze optie is dat de lijn door de wijdsheid van het landschap (wieringermeerpolder) wel planologisch gezien relatief makkelijk uit te voeren is. Tussen Hn en Medemblik is lastiger want de spoorlijn van de SHM heeft een hele grote upgrade nodig om voor een zeer regelmatige treindienst geschikt te zijn. De lijn gaat midden door kernen en heeft een aantal overwegen die niet aan de huidige eisen voldoen (om nog maar te zwijgen over 2 gelijkvloerse kruisingen met drukke N-wegen).

Laatst bewerkt door Nelis op 14-04-2020 18:06
 

15-04-2020 08:58:30
broek53
broek53
Het is dat het al eventjes 1 april geweest is, maar niettemin zou ik deze op papier gezette vrolijke droom geen seconde serieus nemen. Ik geloof dat het hier al eerder is gezegd: iemand is bezig om elke spoorlijn of wild idee dat wel eens ter sprake is geweest, in een petitie om te zetten. Leuke hobby, maar geen enkele relevantie.  

15-04-2020 10:01:34
Nelis
Nelis
Ik neem het voorstel ook niet serieus, mijn doel was meer een realistisch beeld schetsen van de situatie omtrent dit proefballonetje. Ik kan mij niet herinneren dat de gemeente Medemblik of Hollands kroon ooit met enig (niet SHM gerelateerd) spoorwegplan gekomen is.

Laatst bewerkt door Nelis op 15-04-2020 10:01
 

01-07-2020 21:35:07
pluisje
pluisje
Quote
broek53 (14-04-2020 17:32:13): Met een tunnel van 25 km onder het IJsselmeer door, eindelijk ;-). Laat ik mij zachtjes uitdrukken: ik heb niet de indruk dat er aan deze petitie enige vervoersvraag van betekenis ten grondslag ligt.

Misschien de treinbootjes naar Stavoren weer laten varen. Scheelt 25 km tunnel graven... :-)

Ontopic. Vandaag meldden de diverse media studie nummer zoveel naar de Zuiderzeelijn/Lelylijn: www.rtvnoord.nl. De download staat hier. Een lekker leesbaar stuk met veel plaatjes. En geeft in ieder geval een goed overzicht van wat er de afgelopen 50 jaar al is geschreven over dit traject.

 

28-07-2020 20:35:07
seinhuis
seinhuis

https://www.tubantia.nl/enschede/petitie-voor-spoorlijn-tussen-enschede-groningen-loopt-storm-dit-moet-gewoon-lukken~ad0644e1/?referrer=http://m.facebook.com/&referrer=http://m.facebook.com/

(Premium artikel) over de petitie voor spoorlijn tussen Enschede en Groningen

 

28-07-2020 20:39:51
seinhuis
seinhuis

https://www.gelderlander.nl/ede/petitie-om-valleilijn-door-te-trekken-naar-apeldoorn~a8f82cd6/?referrer=http://m.facebook.com/

Ook een penitie voor een nieuwe spoorlijn Barneveld naar Apeldoorn, alsmede het doortrekken van de vallei lijn naar Arnhem.

 

28-07-2020 20:58:46
Korte_Naam
Korte_Naam

Noem een spoorlijn waarover ooit ideeën bestonden en die gek heeft er een petitie voor gestart... Google de naam van de beste initiatiefnemer eens voor de grap.



Laatst bewerkt door Korte_Naam op 28-07-2020 20:59
 

28-07-2020 21:45:29
thom
thom

Daarnaast is zo'n petitie natuurlijk zo inhoudsloos als maar kan.
Iedereen die denkt 'Och, dat kan ooit weleens van pas komen' zet zijn handtekening en zou er vervolgens misschien eens in de 5 jaar gebruik van maken.

Dat is natuurlijk geen basis om een fatsoenlijk beeld te krijgen van een toekomstige vervoerspotentie ;)

Zoiets kun je alleen vast stellen met een echte haalbaarheidsstudie waar wel wat meer variabelen in bekeken en belicht worden.

Quote
seinhuis (28-07-2020 20:39:51):

https://www.gelderlander.nl/ede/petitie-om-valleilijn-door-te-trekken-naar-apeldoorn~a8f82cd6/?referrer=http://m.facebook.com/

Ook een penitie voor een nieuwe spoorlijn Barneveld naar Apeldoorn, alsmede het doortrekken van de vallei lijn naar Arnhem.


Er word helemaal niet bedoeld dat men een nieuwe spoorlijn moet aanleggen, alleen dat er bij Barneveld ook een boog vanaf de Valleilijn richting Apeldoorn moet komen.

Maar verder is het ook een beetje dubbel verhaal;

Want die boog zou er dan moeten komen zodat de Valleilijn twee kanten op moet kunnen rijden vanuit Ede-Wageningen gezien, maar er moet ook een stoptrein Amf-Apd komen.

Beetje dubbelop, voor een vervoerspotentie die denk ik helemaal niet zo groot is, bedoel die stoptrein rijdt er niet voor niets nu niet...



Laatst bewerkt door thom op 28-07-2020 22:02
 

29-07-2020 13:32:47
kleine_man
kleine_man

Bij gebrek aan haltes tussen Amf en Apd rijdt de NS geen stoptrein.

Maar wat is er op tegen om wel een stoptrein te rijden, met daarbij de haltes Hoevelaken, Barneveld Noord en Stroe? Kan in de nieuwe aanbesteding mee genomen worden.




Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 

29-07-2020 15:43:23
AgentX
AgentX

Sto is net een paar jaar geleden weggehaald...

 

29-07-2020 15:48:32
broek53
broek53

Nou, een noodperron aan het zijspoor dan. Dat zou m toch echt niet worden, als een of andere dwaas daar alsnog een halte zou willen ten minste.

 

29-07-2020 18:54:34
pjkleton
pjkleton

Hallo .

In mijn tijd als diensplichtig soldaat stopten er militaire verloftreinen op Stroe.

Ik denk alleen voor degenen met een z.g.n lang weekeinde ,dus alleen treinen op Vrijdag en Maandag.

Lang geleden was dat ,.in 1960 .😉

Dpl Kpl Kleton ,Peter...

 

30-07-2020 11:40:51
ZTM
ZTM
Quote
kleine_man (29-07-2020 13:32:47):

Bij gebrek aan haltes tussen Amf en Apd rijdt de NS geen stoptrein.

Maar wat is er op tegen om wel een stoptrein te rijden, met daarbij de haltes Hoevelaken, Barneveld Noord en Stroe? Kan in de nieuwe aanbesteding mee genomen worden.


Is een variant waarop gestudeerd is voor het toekomstbeeld, maar dan met een station Apeldoorn West in plaats van Stroe.

 

28-11-2020 22:49:24
seinhuis
seinhuis

ChristenUnie, PvdA, CDA en D66 zetten lelylijn in de verkiezingsprogramma

 

28-11-2020 23:00:53
cuneo56
cuneo56

Jammer dat je in het commentaar bij dit soort meldingen niet of nauwelijks iets leest over die spoorlijn toen het nog Zuiderzeelijn werd genoemd en hoe groot het compensatie bedrag was wat de noordelijke provincies kregen toen die niet doorging en welke leuke dingen er allemaal van dat geld zijn gedaan.

 

29-11-2020 02:18:22
selivio
selivio

Vanwaar toch steeds de afgunst richting het noorden over dat zuiderzeelijngeld(wat ze hebben bedongen omdat die spoorlijn wederom niet doorging en het geld toch al gereserveerd was)?

www.rsp-projecten.nl Hier kun je precies zien wat er met het geld gedaan is en laten we nou wel eerlijk zijn, de meeste projecten waren nuttig danwel een keertje nodig. Goed, sommige bestuurders hebben een beetje teveel uitgepakt, maar mag het ook eens? Het meeste geld wat er in het noorden verdient wordt door de maakindustrie, de landbouw en uiteraard het gas is de afgelopen decennia vooral naar de Nederlandse schatkist gegaan waar het noorden minder van heeft mogen profiteren. Dit was 13!!! jaar geleden gewoon een mooie opsteker, en we leven nu weer in een volgende tijd.....

 

29-11-2020 10:05:22
gkw1969
gkw1969
Quote
kleine_man (29-07-2020 13:32:47):

Bij gebrek aan haltes tussen Amf en Apd rijdt de NS geen stoptrein.

Maar wat is er op tegen om wel een stoptrein te rijden, met daarbij de haltes Hoevelaken, Barneveld Noord en Stroe? Kan in de nieuwe aanbesteding mee genomen worden.


Ik denk zelfs dat het gebrek aan woonkernen en reizigers tussen Barneveld en Apeldoorn een reden is om er geen stoptrein te laten rijden. Daarbij heeft Ede een rechtstreekse busverbinding met Apeldoorn en vanaf 13 december Barneveld ook. Bovendien is alles ten westen van de Veluwe gericht op Amersfoort/Ede en liggen er op de Veluwe zelf geen woonkernen aan het spoor.

Het enige waar je aan zou kunnen denken is een IC stop in Barneveld te maken, maar dan ga je concurreren met de Valleilijn en volgens mij staat daar iets over in het bestek m.b.t. Het transferium

 

29-11-2020 13:13:07
nielsie600
nielsie600
Quote
cuneo56 (28-11-2020 23:00:53):

Jammer dat je in het commentaar bij dit soort meldingen niet of nauwelijks iets leest over die spoorlijn toen het nog Zuiderzeelijn werd genoemd en hoe groot het compensatie bedrag was wat de noordelijke provincies kregen toen die niet doorging en welke leuke dingen er allemaal van dat geld zijn gedaan.


Het potje RSP gelden is bij lange na niet de waarde van wat de Zuiderzeelijn zou zijn.

 

29-11-2020 20:49:44
bnv
bnv
Quote
pjkleton (29-07-2020 18:54:34):

Hallo .

In mijn tijd als diensplichtig soldaat stopten er militaire verloftreinen op Stroe.

Ik denk alleen voor degenen met een z.g.n lang weekeinde ,dus alleen treinen op Vrijdag en Maandag.

Lang geleden was dat ,.in 1960 .😉

Dpl Kpl Kleton ,Peter...


Ja, dat was op vrijdagmiddag en maandagochtend. In ieder geval in het seizoen 1965/1966 was dat geen getrokken stel, maar een elctrisch treinstel.

In mijn aantekeningen gevonden: maandag 10 januari 1966: Stel 618. Helemaal onder het ijs.

 


30-11-2020 10:05:23
Klaasje
Klaasje
Quote
nielsie600 (29-11-2020 13:13:07):
Quote
cuneo56 (28-11-2020 23:00:53):

Jammer dat je in het commentaar bij dit soort meldingen niet of nauwelijks iets leest over die spoorlijn toen het nog Zuiderzeelijn werd genoemd en hoe groot het compensatie bedrag was wat de noordelijke provincies kregen toen die niet doorging en welke leuke dingen er allemaal van dat geld zijn gedaan.


Het potje RSP gelden is bij lange na niet de waarde van wat de Zuiderzeelijn zou zijn.


Dat klopt inderdaad. Maar dat komt ook omdat een deel van dat Zuiderzeelijngeld was bedoeld om tussen Lelystad en Amsterdam niet tussen de stoppertjes te stranden met de reistijdwinst. Dat bedrag is later naar OV-SAAL gegaan, in de PHS pot gestopt en een paar keer afgeroomd (of platgeslagen gedeeltelijk wegbezuinigd).
 

30-11-2020 12:11:47
brun
brun

Het gesteggel over de Zuiderzeelijn heb ik overigens nooit begrepen. Waarom denkt Nederland op dat punt zo kleinschalig?

Die lijn had er al lang en breed moeten zijn. Je koppelt immers zo een heel arme Nederlandse regio zonder werkgelegenheid, maar met héél veel ruimte en potentiële woonkwaliteit aan een heel rijke, overvolle Nederlandse regio met een overschot aan werkgelegenheid en een permanent tekort aan betaalbare huizen. Je kunt dan in Oost-Groningen wonen en in de regio rond Schiphol werken.



Laatst bewerkt door brun op 30-11-2020 12:12
 

30-11-2020 12:32:55 1
Muizeneus
Muizeneus

Ja ik was er laatst nog, inderdaad wat een ellende! Allemaal behoeftigen in armetierige golfplaten hutjes, er was geen verkeer slechts af en toe passeerde er een ezeltje met een melkkar, ratelend over de enige kasseien die het dorpje rijk was, de rest bestond uit modderige zandpaden. Hoog tijd dat die hoog ontwikkelde randstedelingen daar wat ontwikkelingshulp gaan verlenen en hun jachtige carrièrejagende en -een-ander-geen-ruimte-gunnende mentaliteit eens gaan overbrengen aan die arme keutenboertjes daar

😉

Oftewel; zo slecht is het in het noorden heus niet, en je moet je serieus afvragen of je de hypermobiliteit waar we in Nederland zo goed in zijn geworden, nog evrder moeten gaan uitrollen. In een tijd waarin klimaat enz steeds belangrijker wordt, moet de knop om. We faciliteren mobiliteit veel te veel waardoor we een vraag creéren die er helemaal niet hoeft te zijn. Ook een spoorlijn - hoe milieuvriendelijk ook- is nog altijd belastend voor het milieu. Bovendien zijn er nog steeds heel veel mensen die niet bereid zijn met de trein te reizen, dus zo'n groeikern in Oost-Groningen gaat ook weer een hoop (vracht)autoverkeer aantrekken. Nee, los de problemen gewoon op waar ze zijn en ga ze niet exporteren over het hele land

 

30-11-2020 13:02:57
gvttreinen
gvttreinen

Volgens sommige samenzwerings theorieen wordt die knop nu al geforceerd omgezet 🤨

 

30-11-2020 14:09:54
brun
brun
Quote
Muizeneus (30-11-2020 12:32:55):

Ja ik was er laatst nog, inderdaad wat een ellende! Allemaal behoeftigen in armetierige golfplaten hutjes, er was geen verkeer slechts af en toe passeerde er een ezeltje met een melkkar, ratelend over de enige kasseien die het dorpje rijk was, de rest bestond uit modderige zandpaden. Hoog tijd dat die hoog ontwikkelde randstedelingen daar wat ontwikkelingshulp gaan verlenen en hun jachtige carrièrejagende en -een-ander-geen-ruimte-gunnende mentaliteit eens gaan overbrengen aan die arme keutenboertjes daar

😉

Oftewel; zo slecht is het in het noorden heus niet, en je moet je serieus afvragen of je de hypermobiliteit waar we in Nederland zo goed in zijn geworden, nog evrder moeten gaan uitrollen. In een tijd waarin klimaat enz steeds belangrijker wordt, moet de knop om. We faciliteren mobiliteit veel te veel waardoor we een vraag creéren die er helemaal niet hoeft te zijn. Ook een spoorlijn - hoe milieuvriendelijk ook- is nog altijd belastend voor het milieu. Bovendien zijn er nog steeds heel veel mensen die niet bereid zijn met de trein te reizen, dus zo'n groeikern in Oost-Groningen gaat ook weer een hoop (vracht)autoverkeer aantrekken. Nee, los de problemen gewoon op waar ze zijn en ga ze niet exporteren over het hele land


Misschien had ik er inderdaad bij moeten schrijven dat ik er ben geboren, opgegroeid en dat mijn familie er nog woont. :-) De werkgelegenheid is er nog altijd stukken minder dan in de Randstad.

Juist daarom ben ik het niet met je eens. In deze tijd waarin veel mensen sowieso al deels vanuit huis werken, is het raar om dan tóch nog mensen min of meer te dwingen om in de Randstad te gaan wonen, puur omdat reizen naar de provincie zelfs voor drie dagen per week te langzaam is.

Het is overigens niet alleen de provincie Groningen. Alle spoorverbindingen naar het noorden, oosten en zuiden van het land zijn intussen veel te langzaam. Dat zijn trajecten van ongeveer 200 km die nog steeds met een gemiddelde snelheid van ongeveer 80 km/uur worden bereden.



Laatst bewerkt door brun op 30-11-2020 14:13
 

30-11-2020 14:35:12
hubertus1
hubertus1

Je kunt ook redeneren dat wanneer je sneller in de randstad bent, er nog minder redenen zijn om voorzieningen en werkgelegenheid in het noorden, oosten en zuiden te houden.
Zelf denk ik dat dit een waarschijnlijker scenario wordt bij versnelling van verbindingen dan dat regio's buiten de randstad ineens aantrekkelijker worden voor bedrijven en voorzieningen die nu nog in die randstad zitten.
Ik heb de wens om snellere verbindingen dan ook nooit goed begrepen.

 

30-11-2020 14:50:10
Muizeneus
Muizeneus

Klopt, het kan inderdaad ook averechts werken, dat betere verbindingen juist leiden tot minder werkgelegenheid. Zo betekende de verlenging van de A32 tot Leeuwarden dat diverse bedrijven zich terugtrokken van Leeuwarden naar Zwolle, omdat ze van daaruit voortaan ook binnen acceptabele tijden het Friese achterland konden bedienen.

Op lokale schaal zijn die effecten nog veel duidelijker: de groei van de (auto)mobiliteit heeft het mogelijk gemaakt dat dorpsscholen en kruideniers verdwenen, omdat men daarvoor naar een groot dorp of stad in de omgeving kon. Met als resultaat dat het slaperige dorpjes werden zonder voorzieningen. Als we niet oppassen gaat dat effect in het hele land spelen, dat de provincies buiten de randstad 'slaapprovincies' worden ....



Laatst bewerkt door Muizeneus op 30-11-2020 14:54
 

30-11-2020 15:27:58
brun
brun

Ik redeneer natuurlijk ook subjectief, dat geef ik toe. Maar ik merk alleen dat ik zó veel mensen al heb horen verzuchten dat ze het liefst uit de Randstad willen vertrekken. Gewoon naar een mooi, betaalbaar huis met ruimte eromheen voor het hele gezin. En dat het simpelweg niet lukt omdat je dat niet op een uur reistijd van de werkgever vindt. Zelfs niet meer in plekken als Lelystad en Almere. Verhalen genoeg van Amsterdammers die naar Deventer zijn verhuisd omdat het nog net te doen is qua reistijd.

En dan kijk je op de kaart en denk je: het is helemaal geen grote afstand, waarom rijden treinen op die lijnen nog altijd zo langzaam? Waarom is er geen 'Deltaplan' om de belangrijkste OV-verbindingen in Nederland in snelheid te verdubbelen? Het land zou totaal anders kunnen werken als de afstand tussen de Randstad en alle andere grote steden in ongeveer één uur te overbruggen is.

 

30-11-2020 15:37:47
michaben
michaben

Maar die goedkope huizen met grote tuin vind je niet in het centrum van Groningen. Die vind je eerder in Assen en Hoogeveen, dus dat zou dan eerder pleiten voor een intercitystop in Hoogeveen dan in het overslaan van Assen.



Laatst bewerkt door michaben op 30-11-2020 15:37
 

30-11-2020 15:39:31
hubertus1
hubertus1

Als je bereid bent een uur te reizen naar je werk, mag de treinrit pak 'm beet hooguit een half uur duren. En dan moet je nog geluk hebben. Woonachtig in de regio Utrecht, ben ik naar Amsterdam, Rotterdam en Den Haag ook al meer dan een uur kwijt als ik niet vlakbij een station op de route hoef te zijn. Het is een illusie dat die verzuchtende mensen op een uur reistijd van hun werk in de randstad in het noorden kunnen wonen.

Dus die mensen blijven ondanks hun verzuchtingen gewoon in de randstad. Voor de niet dagelijkse voorzieningen die nu nog in het noorden zitten, komt met een snelle trein diezelfde randstad wel op acceptabele afstand en daarmee is de weg vrij dergelijke voorzieningen te concentreren waar de meeste mensen wonen. Weg uit het noorden dus.

 

30-11-2020 17:11:07
anton_
anton_
Quote
brun (30-11-2020 14:09:54):

Juist daarom ben ik het niet met je eens. In deze tijd waarin veel mensen sowieso al deels vanuit huis werken, is het raar om dan tóch nog mensen min of meer te dwingen om in de Randstad te gaan wonen, puur omdat reizen naar de provincie zelfs voor drie dagen per week te langzaam is.


Toch is het "dwingen om in de Randstad" te gaan wonen gewoon het overheids beleid. De nationale overheid ziet vooral groeikansen in de Randstad en vooral daar huizen bijbouwen.

 

30-11-2020 18:59:27
brun
brun
Quote
anton_ (30-11-2020 17:11:07):

Toch is het "dwingen om in de Randstad" te gaan wonen gewoon het overheids beleid. De nationale overheid ziet vooral groeikansen in de Randstad en vooral daar huizen bijbouwen.


Ja, dat klopt, dat bedoel ik ook precies. Ergens is die overheidskeuze raar, want elders in NL is veel meer plek en vinden mensen ook veel meer woonkwaliteit.

Het is een beetje een knieval voor het mislukte overheidsbeleid van een paar decennia geleden, toen met alle geweld in de 'arme' provincies werkgelegenheid moest worden verschaft (de PTT moest bijvoorbeeld naar Groningen, het RDW naar Veendam, er werd een Eemshaven gebouwd die destijds niemand nodig had, enzovoort).

Maar de grote aanjagers van de economie hebben helemaal geen zin om zich daar te vestigen. Dus hebben we nu het omgekeerde: het gros van die werkgevers zit in de Randstad en rond kernen als Eindhoven.

Dat verandert ook niet. Maar het blijft raar dat de periferie van Nederland nog altijd zulke langzame OV-verbindingen met de economische centra heeft.

Ik ben echt geen dromer, zinloze spoorwegen hoeven van mij niet, maar die Zuiderzeelijn is nog altijd een gemiste kans. Vooral omdat het niet eens moeilijk is om 'm te bouwen. Trek een rechte lijn tussen Lelystad en Groningen en je komt voor 90% weilanden tegen.

 

30-11-2020 19:32:35
sjoerd
sjoerd

Helaas geven die weilanden geen al te beste ondergrond voor wegen en spoorwegen. Vooral bij Heerenveen in de buurt (de naam zegt het al) is de grondslag bijster slecht. Het is niet, dat we dat onderhand niet kunnen; ook de HSL ligt deels op een slechte ondergrond. Maar het is wel flink duurder. Zomaar zand storten op prut is geen optie. Dan krijg je oppersingen links en rechts, en het kost meer zand dan we op de Veluwe hebben liggen. Als je het niet goed doet, krijg je het Gouda - Alphen aan den Rijn effect, vergelijkbaar met het effect van kort geleden op Zwolle - Kampen waar de bovenleidingmasten badminton speelden.

 

30-11-2020 19:34:04
timtrein
timtrein

Gezien het waardeloze en vooral veel te dure plan dat er toen lag, is het niet zo gek dat het niks is geworden.
Ik zie alleen al veel heil in het verbinden van Heerenveen - Drachten - Groningen, inclusief plaatsen als Leek/Roden. En verzin er dan geen doortrekking naar Hamburg - Berlijn - Moskou - <vul hier uw kaartstaarfantasie in> bij, maar kom met een gewoon haalbaar en betaalbaar plan. Daar liggen best kansen!

 

30-11-2020 19:44:23
sjoerd
sjoerd

Heerenveen als startpunt van een lijn naar Groningen is exploitatief redelijk zwak. Er is daar geen ruimte om kop te maken, en doorrijden van Zwolle via Heerenveen naar Groningen lijkt me ook geen goed idee.

Je moet ergens vandaan komen, zoals van Emmeloord en Lelystad, waar ruimte is om te keren, en eventueel door te rijden.

Het kruispunt Heerenveen wordt nog een ander probleem. Vrijwel geen ruimte op Heerenveen als overstapstation, dat daarvoor minstens vier volwaardige doorrijsporen moet krijgen en twee volwaardige vrije kruisingen aan de noord- en zuidzijde. Een station Heerenkruispunt toevoegen betekent dat de intercity Zwolle - Leeuwarden niet meer stopt op Heerenveen. Kortom: het is niet zo eenvoudig op te lossen.

Pak de landkaart erbij en doe een poging!

 

30-11-2020 20:32:24
gvttreinen
gvttreinen

Denken in oplossingen, niet in problemen.

 

30-11-2020 20:51:44
timtrein
timtrein

Ik heb het niet over een eindpunt, ik schrijf "alleen al het verbinden van..."
Als onderdeel van de Lelylijn/Zuiderzeelijn dus.

 

30-11-2020 23:10:45
sjoerd
sjoerd
Quote
gvttreinen (30-11-2020 20:32:24):

Denken in oplossingen, niet in problemen.


Daarom nodigde ik iedereen uit om eens iets meer te doen dan te zeggen: dat kan niet, of dat heeft geen zin, of dat is te duur, of daarop zit niemand te wachten.😉

 

01-12-2020 02:00:34
blauwe-spr
blauwe-spr

Een groot voordeel van deze lijn is het maken van een bypass voor Meppel. Als er met de huidige situatie een sein/wissel storing is in Meppel, of nog erger tussen Meppel en Zwolle dan loopt het station Meppel over van de reizigers, EN zijn de provincies Friesland, Groningen en Drenthe afgesloten van de rest van het land (qua OV, Meppel heeft namelijk een busverbinding met Zwolle, maar dat is niet genoeg en de buslijn Groningen-Heerenveen-Emmeloord is nou ook niet zo'n lekkere aansluiting met de rest van het land). En een storing rond Meppel gebeurt meerdere keren per jaar, en ik ben daar in de afgelopen jaren dan ook meerdere keren gestand.

Naast een bypass is het gewoon ook goed voor Emmeloord en Drachten, deze steden (want dat zijn het) worden hierdoor beter verbonden. Emmeloord vroeg bijvoorbeeld om station ten noorden van Lelystad voor een betere overstap op de trein.

Voor Heerenveen zie ik inderdaad wat problemen qua ruimte. De huidige plannen zijn daarom ook voor een station Heerenveen noord aan te leggen. Het is mij niet duidelijk, maar ik neem aan, dat het huidige station dan een soort sprinter halte gaat worden.

Al met al wordt het dus een hele verandering, mocht de lijn er komen.



Laatst bewerkt door blauwe-spr op 01-12-2020 02:03, reden: Verduidelijking afsluiting rest van het land
 

01-12-2020 13:57:12
Klaasje
Klaasje

Je kan datzelfde verhaal natuurlijk ook ophangen voor Utrecht-Geldermalsen, Almere-Weesp of Lage Zwaluwe-Dordrecht. Als het puntje bij het paaltje komt zijn er ontzettend veel plekken in het netwerk waar een stremming ervoor zorgt dat de extra reistijd of de beperkte restcapaciteit op de omreisroute een soort zelfde effect heeft als Zwolle-Meppel plat. Zolang dat niet erg vaak gebeurt is dat vooralsnog geen rechtvaardiging van compleet nieuwe spoorlijnen. Voor reizigers tussen Groningen en Zwolle is reizen via Lelystad ook dermate om dat je beter voor Zwolle - Meppel op de fiets kunt stappen bij wijze van spreken.

 

01-12-2020 14:39:28
Daniel1
Daniel1
Quote
blauwe-spr (01-12-2020 02:00:34):

Voor Heerenveen zie ik inderdaad wat problemen qua ruimte. De huidige plannen zijn daarom ook voor een station Heerenveen noord aan te leggen. Het is mij niet duidelijk, maar ik neem aan, dat het huidige station dan een soort sprinter halte gaat worden.


Voor Heerenveen kan je ook voor een heel andere variant gaan, zoals bij het ZZL-onderzoek al als beste variant (HST2) naar voren kwam:

Ten zuiden van Heerenveen passeert de Lelylijn de bestaande lijn Zl - Lw, waar middels verbindingsbogen van/naar Hr gereisd kan worden. Eventueel is dan ter hoogte van de nieuwe Vinex-wijk Skoatterwâld (iets noordelijker) een nieuw station te realiseren. Doorgaande treinen richting Groningen passeren Heerenveen dan ten oosten, waardoor de reistijdwinst voor doorgaande treinen hoog blijft, maar Leeuwarden en Heerenveen ook hun directe aansluiting op de spoorlijn krijgen.

Je kan dan ook variëren in de treindienst-/frequentie, bijvoorbeeld:

  • IC Lw - Hr - Lls - Asd/Rtd ev;
  • Spr Lw - Hr - Emmeloord - Lls;
  • IC Lw - Hr (- Mp) - Zl - Ut ev;
  • Spr Lw - Mp - Zl;
  • IC Gn (- Drachten/Lls) - Asd/Rtd ev;
  • Spr Gn - Drachten - Heerenveen Sk - Emmeloord - Lls;
  • IC Gn - Asn (- Hgv) - Zl - Ut ev;
  • Spr Gn - Asn - Zl.
 

01-12-2020 14:40:16
sjoerd
sjoerd

@ Klaasje: Voor wie gezond is en sterk van leden, is dat een optie. Voor kinderen, de meeste jongeren, ouderen en beperkten is omreizen het enige alternatief.

Dan heb je het nog niet over de stremming voor goederenverkeer, en al is dat op dit moment niet zo veel, het is wel dagelijkse kost. Een omweg is ook nog duurder.

Overigens zou omrijden ook nog kunnen via Stadskanaal - Emmen, als de Saksenlijn er komt. Maar dat is koffiedik kijken en ook duurder en zeker tijdrovender.



Laatst bewerkt door sjoerd op 01-12-2020 14:41
 

01-12-2020 15:00:34
michaben
michaben
Quote
Daniel1 (01-12-2020 14:39:28):

Je kan dan ook variëren in de treindienst-/frequentie, bijvoorbeeld:

Maak je het dan niet een hele dure lijn qua exploitatie? Dat is een verdrievoudiging van het aantal treinendiensten tussen het noorden en Flevoland, terwijl er nu al amper genoeg reizigers zijn om de treinen op de Hanzelijn te vullen.

 

01-12-2020 15:16:43
Muizeneus
Muizeneus

Er staat in zijn bijdrage niet hoe frequent die treinen dan zouden gaan rijden.

Meest logische wat mij betreft is dat de IC's via de Zuiderzeelijn beide 1x per uur rijden en daarmee de huidige Hanzelijn-IC's vervangen (rechtstreeks Lw-Zl-Lls voegt immers niks meer toe).

De sprinters Gn/Lw - Lls bedienen een heel nieuwe groep reizigers dus die zijn in geen enkel opzicht concurrerend met de Hanzelijn

Betekent dan simpelweg dat de huidige Hanzelijn-IC's gaan beginnen/eindigen in Zl (of op den duur doorgetrokken worden naar Es / Berlijn / Münster om maar eens op een paar andere topics aan te sluiten 😃_



Laatst bewerkt door Muizeneus op 01-12-2020 15:17
 

01-12-2020 23:40:44
mren
mren
Quote
blauwe-spr (01-12-2020 02:00:34):

Een groot voordeel van deze lijn is het maken van een bypass voor Meppel. Als er met de huidige situatie een sein/wissel storing is in Meppel, of nog erger tussen Meppel en Zwolle dan loopt het station Meppel over van de reizigers, EN zijn de provincies Friesland, Groningen en Drenthe afgesloten van de rest van het land (qua OV, Meppel heeft namelijk een busverbinding met Zwolle, maar dat is niet genoeg en de buslijn Groningen-Heerenveen-Emmeloord is nou ook niet zo'n lekkere aansluiting met de rest van het land).

En we hebben de (inmiddels ongetwijfeld van een hippere naam voorziene) Interliner Alkmaar-Ljouwert.

Voor Heerenveen zie ik inderdaad wat problemen qua ruimte. De huidige plannen zijn daarom ook voor een station Heerenveen noord aan te leggen. Het is mij niet duidelijk, maar ik neem aan, dat het huidige station dan een soort sprinter halte gaat worden.

It Herrenfean is eigenlijk maar een groot dorp met een forse regionale functie. Voor OV-reizigers maakt het dan minder uit waar het station ligt omdat ze toch vaak op voor-/natransport zijn aangewezen. Uiteindelijk zullen dan rondom het nieuwe station "weiland" vanzelf wel weer nieuwe wijken ontstaan binnen enkele decennia.

Overigens heeft It Hearrenfean al eerder een aparte lay-out gehad toen er twee stations naast elkaar lagen en de spoorlijn Ljouwert-Meppel werd gekruisd door de NTM-lijn De Gordyk - Joure.

Terzijde: Ik denk dat de inwoners van Snits ook liever een (extra) lijn hebben naar It Hearrenfean aangezien je dit sneller in "het zuiden" brengt dan de vreselijke omweg via Ljouwert.

Wie stemt er voor de heraanleg van "De Rondbaan" van de NTM zoals die in 1899 (!) werd bedacht?



Laatst bewerkt door mren op 01-12-2020 23:42
 

02-12-2020 08:47:11
sjoerd
sjoerd

Ik niet. Een flink deel van de oude NTM-lijnen is bestraat en prettig in gebruik als fietspad. Dit najaar nog gefietst rond Steenwijk. Maar allemaal langs de weg en pal onder de dakgoot van woningen. Nee, lijkt me geen nationaal alternatief voor de doorgaande reiziger. En voor de actieve toerist toch aan te bevelen!😉

 

02-12-2020 15:40:07
jeanne
jeanne

Aha, in m'n achtertuin geweest. Maar het fietspaden liggen niet altijd op de plek van de oude trambaan!

 

02-12-2020 17:24:59 1
sjoerd
sjoerd

Nee, maar gelukkig heb ik alle NTM-lijnen nog op tekening, ooit uit de prullenbak gered. En voor ik ga fietsen, teken ik altijd even een potloodlijntje op mijn ANWB-kaart...

 

16-12-2020 13:43:04
seinhuis
seinhuis

De nieuwe snelle spoorverbinding tussen Groningen en de Randstad: als het aan de NS lig komt 'ie er

 

16-12-2020 14:30:51
brun
brun

Vind ik mooi, dat de NS er enthousiast over doet. Hoop wel dat ze die vage droom van een snelle verbinding naar Hamburg en Scandinavië weer laten varen. Daar moet die lijn het echt niet van hebben. Easyjet kreeg het toestel op Amsterdam-Hamburg gewoon niet vol, ondanks stuntprijzen. Groningen Airport-Kopenhagen was een drama en op Amsterdam-Kopenhagen valt het qua vliegverbindingen ook al jaren erg tegen. Daar gaat een snelle trein weinig aan veranderen.



Laatst bewerkt door brun op 16-12-2020 14:32
 

19-12-2020 13:57:15
seinhuis
seinhuis

Dagblad van het Noorden: Provincie: Spoor naar Zernike langs kanaal, of niet (Groningen)

 

09-03-2021 19:53:02
treinhobby
treinhobby

Kom nu een livestream tegen op Youtube over de Nedersaksenlijn.

Youtube

 

09-03-2021 22:36:20
mren
mren

Storten de noordelijke provincies dan ook de compensatiegelden voor de afgeblazen Zuiderzeelijn terug in de algemene middelen?

Oh nee, dat is allemaal verdampt in het succesproject Ring Groningen 😉

 

11-03-2021 19:16:08
timtrein
timtrein

Nee, maar een kwart ;) de rest is in allerlei andere onzi... euh, aan andere projecten uitgegeven.

 

01-06-2021 16:04:17
jeanne
jeanne

Bij RTVNoord wordt een nieuw plan ten doop gehouden van Piet Muizert voor noord Nederland als alternatief voor de Lelylijn.

 

01-06-2021 16:17:42
treinfan
treinfan

Grappig bedacht, maar uiteraard niet op alle vlakken realistisch of nuttig. Ik zou niet weten wie er zit te wachten op een 200 km/h rijdende intercity van Emmen naar Leeuwarden of wie er graag goederentreinen wil rijden tussen Vdma en Eemia.

 

01-06-2021 17:06:45
brun
brun

De grootste verbetering blijft nog altijd als we treinverbindingen met de drie grote provinciesteden Groningen, Enschede/Hengelo en Maastricht fors versnellen. Zeg maar een uur reistijd naar Amsterdam-Zuid en Schiphol.

Aangezien het in alle drie gevallen om afstanden van ruwweg 180-200 km gaat, is dat ook best mogelijk.

Bijkomend voordeel van zo'n sternet: de provincies zelf profiteren er ook van, je bent bijvoorbeeld ook in twee uur van Maastricht in Groningen of Hengelo.



Laatst bewerkt door brun op 01-06-2021 17:07
 

01-06-2021 17:48:38
broek53
broek53

Mm. Alles is mogelijk, maar alles wat mogelijk is, is nog niet meteen realistisch. Wat je zo voorstelt, is het bouwen van een nieuw spoorwegnet.

 

01-06-2021 21:14:12
michaben
michaben
Quote
jeanne (01-06-2021 16:04:17):

Bij RTVNoord wordt een nieuw plan ten doop gehouden van Piet Muizert voor noord Nederland als alternatief voor de Lelylijn.


Ik zie niet zo goed hoe dit een alternatief moet zijn voor de Lelylijn. Met een nieuwe lijn én een bestaande lijn compleet opnieuw aangelegd voor 200km/u heb je volgens mij meer kilometers spoor aan te leggen dan de Lelylijn dus of dit nou echt goedkoper is? Daarnaast is het qua lijnvoering veel minder logisch. De Lelylijn is goed in te passen in het landelijke spoornet, dit een stuk minder.

 

01-06-2021 21:38:17
scooter
scooter

Vreemd dat hij het niet heeft over een directere verbinding Emmen-Groningen:Hioj stelt een spoorlijn vanuit Dalen naar Hoogeveen voor,dat is dus vanuit Emmen richting Groningen eerst een stuk om

 

01-06-2021 22:26:15
timtrein
timtrein

De heer Muijzert bemoeit zich al jaren tegen alle mogelijke infraplannen in het noorden aan met allerlei eigen, onnavolgbare hersenspinsels en aversie tegen alle mogelijke partijen.

 

16-12-2021 23:04:00
Daniel1
Daniel1

In de door het nieuwe kabinet Rutte IV gepresenteerde regeerakkoord staat de Lelylijn prominent vermeld: er wordt €3 miljard gereserveerd om 'op termijn' de lijn in het kader van het Deltaplan voor het Noorden aan te leggen. Daar komen eventuele investeringen vanuit de EU en de regio nog bij.

In de financiële bijlage wordt gemikt op opening in 2038, al moet dat denk ik wel eerder kunnen...

 

17-12-2021 13:16:26
phantom
phantom

Zou 1st maar is afwachten wat de onkosten van de huidige C crisis zijn en welk deel de bevolking daarvan moet ophoesten en hoeveel de regering dan nog heeft te verekennen en wat er dan aan "schuld" open blijft staan die ergens mee afbetaald zal moeten worden.

Iets zegt me dat ze eindelijk is verstandig zijn en een verre datum noemen zonder ook die echt te bestempelen als het jaar dat het gelukt ZAL zijn.
Onhaalbare datums en daarmee mensen onterecht blij maken,dat is veel lastiger uit te leggen,dan je zelf nergens concreet op vast te laten leggen.

 

19-12-2021 16:16:57
bacr
bacr

Ik zou nu juist eens denken, als er al zo vaak over gesproken is, pak de laatste rapporten erbij en ga als een dolle aan de slag. Echt ongelofelijk dat met het nu opnieuw bekend maken van de plannen het nog 16 jaar zou duren voordat er een trein gaat rijden.

Dan wil je het gewoon niet, als overheid



Laatst bewerkt door bacr op 19-12-2021 16:18
 

21-02-2022 14:25:54
seinhuis
seinhuis

Discussie over de noordtak van de Betuweroute (Zevenaar naar Bad Bentheim) is weer geopend.

 

21-02-2022 15:53:45 1
NIJMEGEN
NIJMEGEN

Ik mis de toenmalige 1e variant.

Staat zelfs in het "Tracébesluit Betuweroute" op de kaart.

Net westelijk voor Zevenaar een aftakking.

En dan oostelijk van de IJssel omhoog.

De Nederlandse havens worden genoemd, maar vergeet Antwerpen niet.

Die gaan nu al voor een deel via Bh.

Of wordt het wisselgeld voor de IJzeren Rijn?