Mogelijk toekomstige spoorlijnen
Forum: Algemeen - Algemeen
30-05-2018 16:50:38
DDietzen
DDietzen
Als daar 'n aansluiting wordt gebouwd tussen Zuiderzeelijn en Staatslijn A, vind ik 't prima. Op nl.wikipedia.org zie ik geen aansluiting bij de kruising, dus was ik daar ook niet vanuit gegaan.

Maar mocht die aansluiting er toch komen:
- 1x IC ... - Alm - Lls - Hr - Gn (- Leer - Bremen - Hamh)
- 1x IC ... - Alm - Lls - Hr - Lw
- 2x IC ... - Alm - Lls - Emmeloord - Hr - Drachten - Gn
- 1x IC ... - Alm - Lls - Zl - [stopt overal] - Gn (700)
- 1x IC ... - Alm - Lls - Zl - [stopt overal] - Lw (1800)
- 1x IC Rtd - Rta - Gd - Ut - Amf - Zl - Asn - Gn (500)
- 1x IC Rtd - Rta - Gd - Ut - Amf - Zl - Swk - Hr - Lw (600)
- 1x SP Zl - [stopt overal] - Gn (8100 ter aanvulling 700)
- 1x SP Zl - [stopt overal] - Lw (9000 ter aanvulling 1800)

Totaal dus voor Lw:
- 1x snelle IC naar Lls en Alm (Zuiderzeelijn)
- 1x snelle IC naar Zl en Rtd
- 1x stoppende IC naar Zl, Lls en Alm (Hanzelijn)
- 1x SP naar Zl

Totaal dus voor Gn:
- 1x snelle IC naar Hr, Lls en Alm (Zuiderzeelijn)
- 2x stoppende IC naar Hr, Lls en Alm (Zuiderzeelijn)
- 1x snelle IC naar Zl en Rtd
- 1x stoppende IC naar Zl, Lls en Alm (Hanzelijn)
- 1x SP naar Zl

Weet alleen niet of dat fatsoenlijk in een regelmatige drgl te passen valt (kan nog leuk puzzelen worden) maar dit lijkt mij het meest logisch.

Laatst bewerkt door DDietzen op 30-05-2018 17:23

30-05-2018 19:56:11
thom
thom
RodeDuivel (wo 30 mei 2018 10:58:49 www.somda.nl):
Ik snap ook wel dat een deel van Nederland niet zit te wachten op het ontsluiten van plaatsen via het spoor met een verzorgingsgebied van 100.000 inwoners. Als je namelijk van oordeel bent dat er geen noodzaak is om verzorgingsgebieden te ontsluiten per spoor met een inwoneraantal van 100.000 wat is dan de noodzaak van het hebben van het spoor in Nederland? Infrastructuur is namelijk van belang voor de ontwikkeling van de economie.

Het argument dat de huizenprijzen omhoog moeten in Drachten is naar mijn oordeel vergezocht. Het draait om adequate OV verbindingen met de rest van Nederland.

Ik denk dat je nu een beetje de verkeerde argumentatie erbij zoekt om je idee te staven;
Prima dat je nu spreekt over een verzorgingsgebied van 100.000 personen, maar veel interessanter is het om te weten wat het reizigerspotentieel van hun is.
Bedoel, je neemt als voorbeeld een reis vanuit Drachten naar Amsterdam, maar hoeveel mensen van die 100.000 zijn voornemend om die reis te willen maken?

Volgens mij kunnen er dat nooit genoeg zijn om een beetje rendabel treinen te laten rijden, want als je elke dag naar Amsterdam toe moet, dan ga je volgens mij gewoon niet in Drachten wonen

En als laatste wil opmerken dat de Overheid een infrastructuurfonds heeft opgericht. Deze werd gevoed door baten uit de aardgasopbrengsten. Zowel Groningen als Friesland hebben een enorme bijdrage geleverd aan dit fonds. De gelden zijn geïnvesteerd in de Randstad.

Je kunt ook denken, het gas komt uit de Nederlandse bodem, en de opbrengen worden ook in Nederland weer besteed

30-05-2018 20:00:45
sjoerd
sjoerd
Inderdaad: ook door de kolen uit Limburg is geld voor het land verdiend, om maar eens wat te noemen. De havens en het belangrijkste vliegveld liggen als grootverdieners in het westen maar daar staan ook grote lasten tegenover. Laten we niet vervallen in de stief-streken van Nederland.

30-05-2018 20:09:16
thom
thom
Misschien maken we RodeDuivel blijer met de belgische Wafelijzerpoltiek %08%

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!

30-05-2018 22:39:06
timtrein
timtrein
RodeDuivel (wo 30 mei 2018 10:58:49 www.somda.nl): En als laatste wil opmerken dat de Overheid een infrastructuurfonds heeft opgericht. Deze werd gevoed door baten uit de aardgasopbrengsten. Zowel Groningen als Friesland hebben een enorme bijdrage geleverd aan dit fonds. De gelden zijn geïnvesteerd in de Randstad.

Het gebruikelijke Calimero-element... alweer vergeten dat de 2,4 miljard (of wat is het) aan RSP-gelden nog lang niet uitgegeven zijn? En dat het noorden zélf, in al zijn wijsheid, de spoorlijn naar Drachten heeft afgeschoten en van dat geld nu allerlei andere flauwekul gaat doen, zoals het verdubbelen van de N33 tussen Zuidbroek en Delfzijl?

13-10-2018 14:26:40
RodeDuivel
RodeDuivel
Beste Tim,

Een en ander heeft niets te maken met het bekende Calimero effect.

Even de feiten op een rij. De A7 in het noorden van Nederland slibt dicht. Additionele investeringen zijn noodzakelijk om de wegcapaciteit op te voeren.

ProRail wil de reistijd verkorten tussen het noorden en de rest van Nederland. Concreet betekent dit dat de onderbouw verstevigd dient te worden, alsmede de bestaande rails i.v.m drukgolven verder uit elkaar gelegd dient te worden. Dit betekent dat de bestaande dienstregeling tussen het noorden en de rest van Nederland en het noorden frequent wordt verstoord. Reistijd wordt langer gedurende de ombouw en de tijdswinst is minimaal. En dat afgezet tegen een investering van € 4.5 miljard.

Er is een alternatief in de vorm van de ZZL. Investeringsbedrag bedraagt € 2.8 miljard en levert een besparing op van € 4.5 miljard + een besparing op de verbreding van de A7 vanaf Joure tot Groningen ad € 1 miljard.

De ZZL takt ten noorden van Heerenveen aan op de lijn 162a om vervolgens af te buigen net buiten Heerenveen richting Emmeloord. Lijn 162 kan toegevoegd worden aan het regionale spoorwegennet. Heerenveen fungeert als overstaphub voor de reizigers op de lijn Leeuwarden - Zwolle op de snelle IC richting Randstad. Frequentie in de spits 6 IC's per uur. Frequentie Zwolle - Leeuwarden 6 stoptreinen per uur.

In Almere kunnen de reizigers overstappen op de IC richting Utrecht. De ZZl sluit aan op de HSL en is daardoor in staat om ook Den Haag en Rotterdam snel te ontsluiten.

Bij het aanleggen van een ZZL moet je de bestaande structuur zoals het nu is volledig loslaten en denken in andere concepten.

In mijn optiek is de ZZL naar mijn gedachten een optimale oplossing, vooral als je bedenkt dat Duitsland in het kader van de Wunderlinie wil aansluiten op de ZZL.

Vanuit dit perspectief krijg je een heel andere businesscase die echt in het belang is van heel Nederland.

13-10-2018 16:39:16
Apda
Apda
RodeDuivel (za 13 okt 2018 14:26:40 www.somda.nl):Investeringsbedrag bedraagt € 2.8 miljard

Al in 2006 schatte het CPB de kosten veel hoger ( www.cpb.nl ) : "Voor alle onderzochte varianten geldt dat de geraamde kosten ongeveer de helft hoger zijn dan in 2000. Het gaat nu om bedragen die variëren van 4 mld euro voor de "Super Bus" tot 9 mld euro voor de magneet zweefbaan."

13-10-2018 18:23:45
sjoerd
sjoerd
RodeDuivel (za 13 okt 2018 14:26:40 www.somda.nl):
De ZZL takt ten noorden van Heerenveen aan op de lijn 162a om vervolgens af te buigen net buiten Heerenveen richting Emmeloord. Lijn 162 kan toegevoegd worden aan het regionale spoorwegennet. Heerenveen fungeert als overstaphub voor de reizigers op de lijn Leeuwarden - Zwolle op de snelle IC richting Randstad. Frequentie in de spits 6 IC's per uur. Frequentie Zwolle - Leeuwarden 6 stoptreinen per uur.

Ik help het hopen. Het is me alleen niet duidelijk waar de namen 162 en 162a voor enkele van onze spoorwegen vandaan komen. Staat dat in de ZZL-nota's?
Bij ons infra-freaks is de spoorweg Arnhem - Leeuwarden lijn 161 en Harlingen - Nieuweschans is lijn 162.

13-10-2018 21:42:59
scooter
scooter
RodeDuivel (za 13 okt 2018 14:26:40 www.somda.nl):
In Almere kunnen de reizigers overstappen op de IC richting Utrecht. De ZZl sluit aan op de HSL en is daardoor in staat om ook Den Haag en Rotterdam snel te ontsluiten.
.

Utrecht heeft nu een rechtstreekse verbinding,een overstap wordt al minder interessant en zal waarschijnlijk niet eens sneller zijn
6 stoptreinen op Zwolle-Leeuwarden:Vanuit Zwolle komen niet alleen reizigers uit de randstad naar het noorden,dus een IC is hier nog steeds gewenst

Laatst bewerkt door moderator op 13-10-2018 21:52

13-10-2018 22:45:10
timtrein
timtrein
4,5 miljard om de bestaande spoorlijn wat om te bouwen en 2,8 miljard voor de ZZL? %09%

14-10-2018 15:39:50
gvttreinen
gvttreinen
Een groot voordeel van ZZL zou bij verstoringen zijn.
Wamneer Zl gestremd is heeft men nog een alternatief.

14-10-2018 20:15:13
icened
icened
Als een ZZL gebouwd zou worden vanwege een mogelijke verstoring? Hebben ze bij de varianten over een snelle(re) spoorverbinding Noord Nederland - Randstad v.v. over de ZZL gehad? En ja was het een serieuze optie?

Er zijn partijen/mensen geweest die hebben geopperd over een viersporig spoorbrug over de IJssel zodat de kans op verstoringen tussen Zwolle - IJssel minimaal zou zijn. Daar wilde de Minister niet aan mee werken.

16-10-2018 22:23:59
sjoerd
sjoerd
Juist wordt het emplacement van Coevorden op drie sporen na opgebroken, zodat er een verbindingskanaal kan worden aangelegd, en dan komt er een plan voor een nieuwe spoorweg Hoogeveen - Coevorden. Tja. Regeren is vooruitzien.
Ik denk dat we de Zuiderzeelijn drie keer niet moeten aanleggen om voor alle plannen in het noorden geld te vinden. Het Noorden wordt het nieuwe westen!

Laatst bewerkt door sjoerd op 16-10-2018 22:24

31-03-2020 16:02:21
AvVeen
AvVeen
www.ad.nl

Het AD meldt dat er weer een petitie is gestart om oa de spoorlijn Utrecht Breda te gaan bouwen. Het zou wat mij betreft een interessante uitbreiding van het spoornet zijn.

31-03-2020 16:05:12
bacr
bacr
Het lijkt me dat eerst maar eens serieus gekeken moet worden naar de Zuiderzeelijn. Lijkt me een hogere vervoerswaarde te hebben en minder hoge kosten (althans, was die niet begroot op zo'n E 2-3 miljard, terwijl Ut-Bd, grotendeels langs de binnenkort te verbreden A27 (dus combi van infrawerk) was begroot op E 7 miljard?)

Laatst bewerkt door bacr op 31-03-2020 16:05

31-03-2020 18:30:05
michaben
michaben
AvVeen (di 31 mrt 2020 16:02:21 www.somda.nl):
Het AD meldt dat er weer een petitie is gestart om oa de spoorlijn Utrecht Breda te gaan bouwen. Het zou wat mij betreft een interessante uitbreiding van het spoornet zijn.

Ik had het kunnen weten, weer diezelfde gast die elke maand wel een of andere kansloze petitie begint om aandacht te krijgen %04% Een paar maanden geleden wilde ie nog een tram tussen Breukelen en Alphen a/d Rijn, en zo probeert deze gast continu in het nieuws te komen met vage plannen (vaak niet eens van zichzelf). Zeg maar de RUMAG van nieuwe spoorlijnen.

Laatst bewerkt door michaben op 31-03-2020 18:30

31-03-2020 19:42:56
sjoerd
sjoerd
Wie de plannen van RWS rond de A27 bekijkt moet tot de conclusie komen dat er binnenkort weliswaar iets gebeurt, maar dat de weg nog lang geen probleemloze oplossing krijgt en over een respectabele lengte 2x2 rijstroken behoudt. Er zal zeker nog voldoende klandizie zijn die kan worden toegedicht aan een spoorweg. De capaciteit op de route Breda - Tilburg - Den Bosch - Utrecht loopt ook vol; er zijn aardig wat omreizers op die route. NS wil de stopper uit Breda in de toekomst niet voor niets omleggen naar Utrecht. Normaal gesproken is er aardig wat busvervoer op de route.
Het kan geen kwaad om af en toe op een al heel oud plan terug te komen. Ik kan de indiener van de petitie niet beoordelen op zijn capaciteiten; ik ken hem niet.

Laatst bewerkt door sjoerd op 31-03-2020 20:34

31-03-2020 23:18:40
PeterJ
PeterJ
En er ligt een aantal behoorlijk grote plaatsen langs deze route waar geen station is (Oosterhout, Raamsdonksveer, Geertruidenberg) of afhankelijk zijn van busvervoer naar Breda of Utrecht (Gorinchem). Reizigers tussen Utrecht en Breda (- België zonder kopmaken!) profiteren enorm van de reistijdwinst.

Laatst bewerkt door PeterJ op 31-03-2020 23:19

01-04-2020 08:40:41
NRuys
NRuys
Toch zou het een vrij duur project zijn. De lijn zal over of onder een aantal grote rivieren gebouwd moeten worden.

01-04-2020 09:53:25
FourRoses
FourRoses
michaben (di 31 mrt 2020 18:30:05 www.somda.nl):

Ik had het kunnen weten, weer diezelfde gast die elke maand wel een of andere kansloze petitie begint om aandacht te krijgen %04% Een paar maanden geleden wilde ie nog een tram tussen Breukelen en Alphen a/d Rijn, en zo probeert deze gast continu in het nieuws te komen met vage plannen (vaak niet eens van zichzelf). Zeg maar de RUMAG van nieuwe spoorlijnen.

Over alles zal inmiddels wel eens zijn nagedacht, ja. De meeste van ons zullen wel eens een lijntje op Google Maps hebben ingetekend waar een spoorlijn zou kunnen komen, zo moeilijk is dat niet. De kop van het AD-artikel zegt eigenlijk al genoeg: “spoorfanaat”. Als spoorfanaat heb ik ook niet altijd een realistische kijk op dit soort zaken omdat mijn reiservaring met een trein veel positiever is dan de niet-hobbyist,

01-04-2020 10:55:12
sjoerd
sjoerd
NRuys (wo 01 apr 2020 08:40:41 www.somda.nl): Toch zou het een vrij duur project zijn. De lijn zal over of onder een aantal grote rivieren gebouwd moeten worden.

Daarom is het project A27 ook zo duur en blijft het grootste deel bij de volgende upgrade zoals het is. Er komt wel een tweede brug over de Merwede in de A27 bij Gorinchem, maar geen tunnel, zoals de bedoeling was. Het traject is niet alleen duur door de rivierbruggen, maar ook bodemtechnisch erg lastig. Elk laagje asfalt drukt de prut eronder naar opzij weg. Dat maakt het goed funderen van een spoorweg flink duur. Maar het kan wel: de Betuweroute ligt er keurig bij en ook de HSL gaat door het Groene Hart met soms wel 15 m prut eronder.
Een spoorweg Utrecht - Breda zal 5 bruggen/tunnels moeten krijgen over/onder het Amsterdam - Rijnkanaal, de Lek, het Merwedekanaal, de Merwede en de Bergsche Maas. Samenloop met de A27, of zelfs in de middenberm, is niet overal mogelijk en wenselijk, omdat je toch wel enkele stations wilt bouwen. Kortom: duur.

01-04-2020 19:52:07
Erikvd12
Erikvd12
Heb ooit eens gelezen dat deze lijn ongeveer 4 miljard zou kosten.

01-04-2020 20:35:46
sjoerd
sjoerd
Dat is dan minder dan de Zuiderzeelijn, en gek genoeg veel minder dan wat ons als land de huidige crisis kost... Kun je nagaan hoe die er in hakt...%03%

01-04-2020 21:01:31
bnv
bnv
Bestaat er een soort generaal verkeers- en vervoerplan waarin deze lijn is opgenomen?
In Nederland zijn we gewend altijd eerst met planprocedures te werken die ook nog eens langs alle (politieke) instanties moeten voordat er überhaupt wat gebeurt.
Overbodig zal die zeker niet zijn alleen al vanwege het feit dat we in Nederland slechts vier noord-zuid verbindingen per spoor over de grote rivieren hebben.
Technisch is alles wel op te lossen, ja natuurlijk wel duur maar dan heb je ook wat.

01-04-2020 21:14:46
FourRoses
FourRoses
We hebben in Nederland het MIRT. Meest recente versie via: www.rijksoverheid.nl

Daar staat de Zuiderzeelijn niet in. Wel de RSP-gelden die door afwijzing van deze lijn aan de noordelijke provincies zijn verstrekt. Van dat geld financieren ze bijvoorbeeld de extra sneltrein tussen Lw en Gn, reizigersvervoer naar Vdm en nog veel meer.

01-04-2020 22:29:35
yappa
yappa
Daarnaast zijn er nog de ‘ruimtelijke reserveringen’ voor zaken die op lange termijn wel eens wenselijk zouden kunnen zijn, waar je dan niet een bedrijventerrein op je pad wilt vinden. De zesde startbaan van Schiphol is er zo eentje. Die zou je nog wel her en der kunnen vinden in de bestemmingsplannen.

02-04-2020 08:53:53
daniel81
daniel81
Zo is er altijd ruimte gehouden voor een oostwaartse aftakking van de Flevolijn thv Almere Tussen de Vaarten (Almp - Almb) naar Almere-Hout. Die laatste wijk is nu volop in ontwikkeling maar van de aftakking heb ik niets meer vernomen %03%

02-04-2020 09:36:47
FourRoses
FourRoses
Ruimtereservering is meer iets voor lokale overheden, die zoiets hebben opgenomen in bijvoorbeeld een omgevingsvisie. De meest recente van de gemeente Almere is hier te vinden: www.ruimtelijkeplannen.nl

Ik vermoed dat je doelt op de Stichtselijn. In de structuurvisie wordt daar een vermelding van gemaakt op pagina 30 (hoofdstuk 4, sub 2). Hoe het staat met het aanvullend onderzoek naar deze lijn, geen idee. Op pagina 33 nog een ruimtereserveringskaart. Verder dan dat heb ik niet gezocht in de visie.

Laatst bewerkt door FourRoses op 02-04-2020 09:38

02-04-2020 10:12:50
nohab
nohab
Er is ook ooit ruimte vrijgehouden voor een aftakking tussen Muziekwijk en Poort voor een lijn die zou moeten aansluiten op een brug over het IJmeer richting IJburg. Als je op de luchtfoto kijkt is die reservering goed te zien. Nooit meer iets van gehoord.

Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).

02-04-2020 10:19:45
bacr
bacr
Van ruimtelijke reserveringen hoor je dus ook niets, want die liggen te wachten totdat de reservering wordt gehonoreerd
Ook in Nieuwegein hoorde ik van ruimtelijke reserveringen voor toekomstige spoorlijnen. Weinig mensen die daar wat van weten.

02-04-2020 10:33:34
FourRoses
FourRoses
nohab (do 02 apr 2020 10:12:50 www.somda.nl): Er is ook ooit ruimte vrijgehouden voor een aftakking tussen Muziekwijk en Poort voor een lijn die zou moeten aansluiten op een brug over het IJmeer richting IJburg. Als je op de luchtfoto kijkt is die reservering goed te zien. Nooit meer iets van gehoord.

Ook de ruimtereservering voor die lijn (IJmeerlijn) is te vinden in de Omgevingsvisie van de gemeente Almere, zie mijn eerdere bericht. In de OV-visie is de IJmeerlijn voor het jaar 2040 opgenomen als metroverbinding. Kosten ca. 2,5 miljard. De Stichtselijn is overigens niet in de OV-visie opgenomen. Dat je er niets van hoort betekent dus niet dat er achter de schermen niet aan wordt gewerkt.

02-04-2020 18:43:10
pjkleton
pjkleton
Mijn zoon gaat komend jaar in de Nobelhorst in Almere wonen.(De Bardeenstraat) Naar aanleiding van de opmerkingen over de Stichtse lijn hier heeft hij op mijn aanraden op de plankaart van zijn wijk gekeken hoe het tracee zou komen.
Het blijkt ,dat op die plaats nu huizen gebouwd worden. Je zou kunnen denken dat de lijn ergens anders komt ,of helemaal niet doorgaat.
Ik heb hem aangeraden ,contact op te nemen met de gemeente A.

Een paar uur later : Ik heb de plankaart gezien,de lijn loopt gewoon tussen de huizen door. Het lijkt mij een tramlijn te worden,zeker geen spoorweg.

Peter

Laatst bewerkt door pjkleton op 02-04-2020 21:38

02-04-2020 22:11:43
bnv
bnv
bnv (wo 01 apr 2020 21:01:31 www.somda.nl): Bestaat er een soort generaal verkeers- en vervoerplan waarin deze lijn is opgenomen?
In Nederland zijn we gewend altijd eerst met planprocedures te werken die ook nog eens langs alle (politieke) instanties moeten voordat er überhaupt wat gebeurt.
Overbodig zal die zeker niet zijn alleen al vanwege het feit dat we in Nederland slechts vier noord-zuid verbindingen per spoor over de grote rivieren hebben.
Technisch is alles wel op te lossen, ja natuurlijk wel duur maar dan heb je ook wat.

Ik was blijkbaar even niet duidelijk. Met verontschuldiging. Ik doelde op Utrecht-Breda en niet de Zuiderzeelijn.

14-04-2020 16:21:01
FourRoses
FourRoses
michaben (di 31 mrt 2020 18:30:05 www.somda.nl):

Ook Westfriesland, de kop van Noord-Holland en Friesland zelf moeten er nu aan geloven: 2020/04/14/online-petitie-voor-spoorlijn-hoorn-medemblik-den-helder/?fbclid=IwAR2-edznfxx-OBJ9l3wuTiQyCCLHoIIlY9SKcxrgY7pcV3ZaQzf4_KrphQo" rel="ugc" target="_blank">www.medemblikactueel.nl

Laatst bewerkt door FourRoses op 14-04-2020 17:54

14-04-2020 17:32:13
broek53
broek53
Met een tunnel van 25 km onder het IJsselmeer door, eindelijk. Laat ik mij zachtjes uitdrukken: ik heb niet de indruk dat er aan deze petitie enige vervoersvraag van betekenis ten grondslag ligt. Laten we het daar verder maar bij houden.

14-04-2020 18:05:27
Nelis
Nelis
Ik sluit mij aan bij Broek, de vervoersvraag tussen Medemblik en Den Helder is minimaal. Verder is de bus tussen Den Oever en Leeuwarden ook niet bepaald overbelast. Het enige positieve aan deze optie is dat de lijn door de wijdsheid van het landschap (wieringermeerpolder) wel planologisch gezien relatief makkelijk uit te voeren is. Tussen Hn en Medemblik is lastiger want de spoorlijn van de SHM heeft een hele grote upgrade nodig om voor een zeer regelmatige treindienst geschikt te zijn. De lijn gaat midden door kernen en heeft een aantal overwegen die niet aan de huidige eisen voldoen (om nog maar te zwijgen over 2 gelijkvloerse kruisingen met drukke N-wegen).

Laatst bewerkt door Nelis op 14-04-2020 18:06

15-04-2020 08:58:30
broek53
broek53
Het is dat het al eventjes 1 april geweest is, maar niettemin zou ik deze op papier gezette vrolijke droom geen seconde serieus nemen. Ik geloof dat het hier al eerder is gezegd: iemand is bezig om elke spoorlijn of wild idee dat wel eens ter sprake is geweest, in een petitie om te zetten. Leuke hobby, maar geen enkele relevantie.

15-04-2020 10:01:34
Nelis
Nelis
Ik neem het voorstel ook niet serieus, mijn doel was meer een realistisch beeld schetsen van de situatie omtrent dit proefballonetje. Ik kan mij niet herinneren dat de gemeente Medemblik of Hollands kroon ooit met enig (niet SHM gerelateerd) spoorwegplan gekomen is.

Laatst bewerkt door Nelis op 15-04-2020 10:01

01-07-2020 21:35:07
pluisje
pluisje
broek53 (14-04-2020 17:32:13): Met een tunnel van 25 km onder het IJsselmeer door, eindelijk ;-). Laat ik mij zachtjes uitdrukken: ik heb niet de indruk dat er aan deze petitie enige vervoersvraag van betekenis ten grondslag ligt.

Misschien de treinbootjes naar Stavoren weer laten varen. Scheelt 25 km tunnel graven... :-)

Ontopic. Vandaag meldden de diverse media studie nummer zoveel naar de Zuiderzeelijn/Lelylijn: www.rtvnoord.nl. De download staat hier. Een lekker leesbaar stuk met veel plaatjes. En geeft in ieder geval een goed overzicht van wat er de afgelopen 50 jaar al is geschreven over dit traject.

28-07-2020 20:35:07
seinhuis
seinhuis

https://www.tubantia.nl/enschede/petitie-voor-spoorlijn-tussen-enschede-groningen-loopt-storm-dit-moet-gewoon-lukken~ad0644e1/?referrer=http://m.facebook.com/&referrer=http://m.facebook.com/

(Premium artikel) over de petitie voor spoorlijn tussen Enschede en Groningen

28-07-2020 20:39:51
seinhuis
seinhuis

https://www.gelderlander.nl/ede/petitie-om-valleilijn-door-te-trekken-naar-apeldoorn~a8f82cd6/?referrer=http://m.facebook.com/

Ook een penitie voor een nieuwe spoorlijn Barneveld naar Apeldoorn, alsmede het doortrekken van de vallei lijn naar Arnhem.

28-07-2020 20:58:46
Korte_Naam
Korte_Naam

Noem een spoorlijn waarover ooit ideeën bestonden en die gek heeft er een petitie voor gestart... Google de naam van de beste initiatiefnemer eens voor de grap.

Laatst bewerkt door Korte_Naam op 28-07-2020 20:59

28-07-2020 21:45:29
thom
thom

Daarnaast is zo'n petitie natuurlijk zo inhoudsloos als maar kan. Iedereen die denkt 'Och, dat kan ooit weleens van pas komen' zet zijn handtekening en zou er vervolgens misschien eens in de 5 jaar gebruik van maken.

Dat is natuurlijk geen basis om een fatsoenlijk beeld te krijgen van een toekomstige vervoerspotentie ;)

Zoiets kun je alleen vast stellen met een echte haalbaarheidsstudie waar wel wat meer variabelen in bekeken en belicht worden.

seinhuis (28-07-2020 20:39:51):

https://www.gelderlander.nl/ede/petitie-om-valleilijn-door-te-trekken-naar-apeldoorn~a8f82cd6/?referrer=http://m.facebook.com/

Ook een penitie voor een nieuwe spoorlijn Barneveld naar Apeldoorn, alsmede het doortrekken van de vallei lijn naar Arnhem.

Er word helemaal niet bedoeld dat men een nieuwe spoorlijn moet aanleggen, alleen dat er bij Barneveld ook een boog vanaf de Valleilijn richting Apeldoorn moet komen.

Maar verder is het ook een beetje dubbel verhaal;

Want die boog zou er dan moeten komen zodat de Valleilijn twee kanten op moet kunnen rijden vanuit Ede-Wageningen gezien, maar er moet ook een stoptrein Amf-Apd komen.

Beetje dubbelop, voor een vervoerspotentie die denk ik helemaal niet zo groot is, bedoel die stoptrein rijdt er niet voor niets nu niet...

Laatst bewerkt door thom op 28-07-2020 22:02

29-07-2020 13:32:47
kleine_man
kleine_man

Bij gebrek aan haltes tussen Amf en Apd rijdt de NS geen stoptrein.

Maar wat is er op tegen om wel een stoptrein te rijden, met daarbij de haltes Hoevelaken, Barneveld Noord en Stroe? Kan in de nieuwe aanbesteding mee genomen worden.

Those who would give up essential Liberty, to purchase a little temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety.

29-07-2020 15:43:23
AgentX
AgentX

Sto is net een paar jaar geleden weggehaald...

29-07-2020 15:48:32
broek53
broek53

Nou, een noodperron aan het zijspoor dan. Dat zou m toch echt niet worden, als een of andere dwaas daar alsnog een halte zou willen ten minste.

29-07-2020 18:54:34
pjkleton
pjkleton

Hallo .

In mijn tijd als diensplichtig soldaat stopten er militaire verloftreinen op Stroe.

Ik denk alleen voor degenen met een z.g.n lang weekeinde ,dus alleen treinen op Vrijdag en Maandag.

Lang geleden was dat ,.in 1960 .wink

Dpl Kpl Kleton ,Peter...

30-07-2020 11:40:51
ZTM
ZTM
kleine_man (29-07-2020 13:32:47):

Bij gebrek aan haltes tussen Amf en Apd rijdt de NS geen stoptrein.

Maar wat is er op tegen om wel een stoptrein te rijden, met daarbij de haltes Hoevelaken, Barneveld Noord en Stroe? Kan in de nieuwe aanbesteding mee genomen worden.

Is een variant waarop gestudeerd is voor het toekomstbeeld, maar dan met een station Apeldoorn West in plaats van Stroe.