Alle forumcategorieën bekijken en reageren in het forum? Registreer een gratis account of log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.

Voeg discussie toe aan je favorieten

Mogelijk toekomstige spoorlijnen

Woensdag 30 mei 2018 - 16:50:38
DDietzen
DDietzen
Als daar 'n aansluiting wordt gebouwd tussen Zuiderzeelijn en Staatslijn A, vind ik 't prima. Op nl.wikipedia.org zie ik geen aansluiting bij de kruising, dus was ik daar ook niet vanuit gegaan.

Maar mocht die aansluiting er toch komen:
- 1x IC ... - Alm - Lls - Hr - Gn (- Leer - Bremen - Hamh)
- 1x IC ... - Alm - Lls - Hr - Lw
- 2x IC ... - Alm - Lls - Emmeloord - Hr - Drachten - Gn
- 1x IC ... - Alm - Lls - Zl - [stopt overal] - Gn (700)
- 1x IC ... - Alm - Lls - Zl - [stopt overal] - Lw (1800)
- 1x IC Rtd - Rta - Gd - Ut - Amf - Zl - Asn - Gn (500)
- 1x IC Rtd - Rta - Gd - Ut - Amf - Zl - Swk - Hr - Lw (600)
- 1x SP Zl - [stopt overal] - Gn (8100 ter aanvulling 700)
- 1x SP Zl - [stopt overal] - Lw (9000 ter aanvulling 1800)

Totaal dus voor Lw:
- 1x snelle IC naar Lls en Alm (Zuiderzeelijn)
- 1x snelle IC naar Zl en Rtd
- 1x stoppende IC naar Zl, Lls en Alm (Hanzelijn)
- 1x SP naar Zl

Totaal dus voor Gn:
- 1x snelle IC naar Hr, Lls en Alm (Zuiderzeelijn)
- 2x stoppende IC naar Hr, Lls en Alm (Zuiderzeelijn)
- 1x snelle IC naar Zl en Rtd
- 1x stoppende IC naar Zl, Lls en Alm (Hanzelijn)
- 1x SP naar Zl

Weet alleen niet of dat fatsoenlijk in een regelmatige drgl te passen valt (kan nog leuk puzzelen worden) maar dit lijkt mij het meest logisch.

Laatst bewerkt door DDietzen op Woensdag 30 mei 2018 om 17:23:57

Woensdag 30 mei 2018 - 19:56:11
thom
thom
RodeDuivel (wo 30 mei 2018 10:58:49 www.somda.nl):
Ik snap ook wel dat een deel van Nederland niet zit te wachten op het ontsluiten van plaatsen via het spoor met een verzorgingsgebied van 100.000 inwoners. Als je namelijk van oordeel bent dat er geen noodzaak is om verzorgingsgebieden te ontsluiten per spoor met een inwoneraantal van 100.000 wat is dan de noodzaak van het hebben van het spoor in Nederland? Infrastructuur is namelijk van belang voor de ontwikkeling van de economie.

Het argument dat de huizenprijzen omhoog moeten in Drachten is naar mijn oordeel vergezocht. Het draait om adequate OV verbindingen met de rest van Nederland.
Ik denk dat je nu een beetje de verkeerde argumentatie erbij zoekt om je idee te staven;
Prima dat je nu spreekt over een verzorgingsgebied van 100.000 personen, maar veel interessanter is het om te weten wat het reizigerspotentieel van hun is.
Bedoel, je neemt als voorbeeld een reis vanuit Drachten naar Amsterdam, maar hoeveel mensen van die 100.000 zijn voornemend om die reis te willen maken?

Volgens mij kunnen er dat nooit genoeg zijn om een beetje rendabel treinen te laten rijden, want als je elke dag naar Amsterdam toe moet, dan ga je volgens mij gewoon niet in Drachten wonen
En als laatste wil opmerken dat de Overheid een infrastructuurfonds heeft opgericht. Deze werd gevoed door baten uit de aardgasopbrengsten. Zowel Groningen als Friesland hebben een enorme bijdrage geleverd aan dit fonds. De gelden zijn geïnvesteerd in de Randstad.
Je kunt ook denken, het gas komt uit de Nederlandse bodem, en de opbrengen worden ook in Nederland weer besteed

Woensdag 30 mei 2018 - 20:00:45
sjoerd
sjoerd
Inderdaad: ook door de kolen uit Limburg is geld voor het land verdiend, om maar eens wat te noemen. De havens en het belangrijkste vliegveld liggen als grootverdieners in het westen maar daar staan ook grote lasten tegenover. Laten we niet vervallen in de stief-streken van Nederland.

Woensdag 30 mei 2018 - 20:09:16
thom
thom
Misschien maken we RodeDuivel blijer met de belgische Wafelijzerpoltiek

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!

Woensdag 30 mei 2018 - 22:39:06
timtrein
timtrein
Flickr timtrein
RodeDuivel (wo 30 mei 2018 10:58:49 www.somda.nl): En als laatste wil opmerken dat de Overheid een infrastructuurfonds heeft opgericht. Deze werd gevoed door baten uit de aardgasopbrengsten. Zowel Groningen als Friesland hebben een enorme bijdrage geleverd aan dit fonds. De gelden zijn geïnvesteerd in de Randstad.
Het gebruikelijke Calimero-element... alweer vergeten dat de 2,4 miljard (of wat is het) aan RSP-gelden nog lang niet uitgegeven zijn? En dat het noorden zélf, in al zijn wijsheid, de spoorlijn naar Drachten heeft afgeschoten en van dat geld nu allerlei andere flauwekul gaat doen, zoals het verdubbelen van de N33 tussen Zuidbroek en Delfzijl?

Zaterdag 13 okt 2018 - 14:26:40
RodeDuivel
RodeDuivel
Beste Tim,

Een en ander heeft niets te maken met het bekende Calimero effect.

Even de feiten op een rij. De A7 in het noorden van Nederland slibt dicht. Additionele investeringen zijn noodzakelijk om de wegcapaciteit op te voeren.

ProRail wil de reistijd verkorten tussen het noorden en de rest van Nederland. Concreet betekent dit dat de onderbouw verstevigd dient te worden, alsmede de bestaande rails i.v.m drukgolven verder uit elkaar gelegd dient te worden. Dit betekent dat de bestaande dienstregeling tussen het noorden en de rest van Nederland en het noorden frequent wordt verstoord. Reistijd wordt langer gedurende de ombouw en de tijdswinst is minimaal. En dat afgezet tegen een investering van € 4.5 miljard.

Er is een alternatief in de vorm van de ZZL. Investeringsbedrag bedraagt € 2.8 miljard en levert een besparing op van € 4.5 miljard + een besparing op de verbreding van de A7 vanaf Joure tot Groningen ad € 1 miljard.

De ZZL takt ten noorden van Heerenveen aan op de lijn 162a om vervolgens af te buigen net buiten Heerenveen richting Emmeloord. Lijn 162 kan toegevoegd worden aan het regionale spoorwegennet. Heerenveen fungeert als overstaphub voor de reizigers op de lijn Leeuwarden - Zwolle op de snelle IC richting Randstad. Frequentie in de spits 6 IC's per uur. Frequentie Zwolle - Leeuwarden 6 stoptreinen per uur.

In Almere kunnen de reizigers overstappen op de IC richting Utrecht. De ZZl sluit aan op de HSL en is daardoor in staat om ook Den Haag en Rotterdam snel te ontsluiten.

Bij het aanleggen van een ZZL moet je de bestaande structuur zoals het nu is volledig loslaten en denken in andere concepten.

In mijn optiek is de ZZL naar mijn gedachten een optimale oplossing, vooral als je bedenkt dat Duitsland in het kader van de Wunderlinie wil aansluiten op de ZZL.

Vanuit dit perspectief krijg je een heel andere businesscase die echt in het belang is van heel Nederland.

Zaterdag 13 okt 2018 - 16:39:16
Apda
Apda
RodeDuivel (za 13 okt 2018 14:26:40 www.somda.nl):Investeringsbedrag bedraagt € 2.8 miljard
Al in 2006 schatte het CPB de kosten veel hoger ( www.cpb.nl ) : "Voor alle onderzochte varianten geldt dat de geraamde kosten ongeveer de helft hoger zijn dan in 2000. Het gaat nu om bedragen die variëren van 4 mld euro voor de "Super Bus" tot 9 mld euro voor de magneet zweefbaan."

Zaterdag 13 okt 2018 - 18:23:45
sjoerd
sjoerd
RodeDuivel (za 13 okt 2018 14:26:40 www.somda.nl):
De ZZL takt ten noorden van Heerenveen aan op de lijn 162a om vervolgens af te buigen net buiten Heerenveen richting Emmeloord. Lijn 162 kan toegevoegd worden aan het regionale spoorwegennet. Heerenveen fungeert als overstaphub voor de reizigers op de lijn Leeuwarden - Zwolle op de snelle IC richting Randstad. Frequentie in de spits 6 IC's per uur. Frequentie Zwolle - Leeuwarden 6 stoptreinen per uur.
Ik help het hopen. Het is me alleen niet duidelijk waar de namen 162 en 162a voor enkele van onze spoorwegen vandaan komen. Staat dat in de ZZL-nota's?
Bij ons infra-freaks is de spoorweg Arnhem - Leeuwarden lijn 161 en Harlingen - Nieuweschans is lijn 162.

Zaterdag 13 okt 2018 - 21:42:59
scooter
scooter
RodeDuivel (za 13 okt 2018 14:26:40 www.somda.nl):
In Almere kunnen de reizigers overstappen op de IC richting Utrecht. De ZZl sluit aan op de HSL en is daardoor in staat om ook Den Haag en Rotterdam snel te ontsluiten.
.
Utrecht heeft nu een rechtstreekse verbinding,een overstap wordt al minder interessant en zal waarschijnlijk niet eens sneller zijn
6 stoptreinen op Zwolle-Leeuwarden:Vanuit Zwolle komen niet alleen reizigers uit de randstad naar het noorden,dus een IC is hier nog steeds gewenst

Laatst bewerkt door moderator op Zaterdag 13 okt 2018 om 21:52:07

Zaterdag 13 okt 2018 - 22:45:10
timtrein
timtrein
Flickr timtrein
4,5 miljard om de bestaande spoorlijn wat om te bouwen en 2,8 miljard voor de ZZL?

Zondag 14 okt 2018 - 15:39:50
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Een groot voordeel van ZZL zou bij verstoringen zijn.
Wamneer Zl gestremd is heeft men nog een alternatief.

Zondag 14 okt 2018 - 20:15:13
icened
icened
Als een ZZL gebouwd zou worden vanwege een mogelijke verstoring? Hebben ze bij de varianten over een snelle(re) spoorverbinding Noord Nederland - Randstad v.v. over de ZZL gehad? En ja was het een serieuze optie?

Er zijn partijen/mensen geweest die hebben geopperd over een viersporig spoorbrug over de IJssel zodat de kans op verstoringen tussen Zwolle - IJssel minimaal zou zijn. Daar wilde de Minister niet aan mee werken.

Dinsdag 16 okt 2018 - 22:23:59
sjoerd
sjoerd
Juist wordt het emplacement van Coevorden op drie sporen na opgebroken, zodat er een verbindingskanaal kan worden aangelegd, en dan komt er een plan voor een nieuwe spoorweg Hoogeveen - Coevorden. Tja. Regeren is vooruitzien.
Ik denk dat we de Zuiderzeelijn drie keer niet moeten aanleggen om voor alle plannen in het noorden geld te vinden. Het Noorden wordt het nieuwe westen!

Laatst bewerkt door sjoerd op Dinsdag 16 okt 2018 om 22:24:37