De OV-Studentenkaart
Forum: Algemeen - Algemeen
30-10-2012 09:49:48
sjoerd
sjoerd
Uit www.treinreiziger.nl:
Quote: Reizigerskilometers
Ruim zeshonderdduizend studenten hebben een OV-Studentenkaart. Daarmee worden 6 miljard reizigerskilometers afgelegd. Bij NS zijn studenten verantwoordelijk voor ruim een kwart van alle reizigerskilometers (4,4 miljard). Volgens de vervoerders kan het afschaffen van de OV-studentenkaart negatieve maatschappelijke effecten hebben. Unquote.
Hieruit blijkt dat de treinen straks nog wel korter kunnen en ook dat dit het doodvonnis van ICR en plan V kan betekenen en wellicht ook van (delen van) het programma hoogfrequent spoor.

Laatst bewerkt door moderator op 22-01-2015 18:39
 

30-10-2012 10:07:00
gvttreinen
gvttreinen
conspiracy mode aan% veel treinen rijden nu al te kort dus waarschijnlijk wist de NS al van de plannen %conspiracy mode uit.

Laatst bewerkt door spiketrain op 30-10-2012 10:18, reden: Quoot verwijderd, afsplitsing
 

30-10-2012 10:07:45
Coryza
Coryza
Quote
sjoerd (di 30 okt 2012 09:49:48 https://www.somda.nl/forum/12594/p416887/): Uit www.treinreiziger.nl:
Quote: Reizigerskilometers
Ruim zeshonderdduizend studenten hebben een OV-Studentenkaart. Daarmee worden 6 miljard reizigerskilometers afgelegd. Bij NS zijn studenten verantwoordelijk voor ruim een kwart van alle reizigerskilometers (4,4 miljard). Volgens de vervoerders kan het afschaffen van de OV-studentenkaart negatieve maatschappelijke effecten hebben. Unquote.
Hieruit blijkt dat de treinen straks nog wel korter kunnen en ook dat dit het doodvonnis van ICR en plan V kan betekenen en wellicht ook van (delen van) het programma hoogfrequent spoor.


Geweldige oplossing..... kost me een vermogen dan. Laat ze eerst eens bij zichzelf beginnen. Weg met die dure auto's voor het ministerie, weg met die belachelijke dure gebouwen, weg met die belachelijke dure etentjes, vliegtuigen, chauffeurs, vergaderingen, vakanties, boten, bezoeken en al die andere troep. En als je dan te kort komt dan mag het pas.

Maar het zal natuurlijk wel 'n bult schelen in de spits, als bijna alle studentjes het te duur vinden.

Laatst bewerkt door Coryza op 30-10-2012 10:08
 

30-10-2012 10:21:20
Hoera63
Hoera63
Lekker carpoolen allemaal.

Elke dag (weliswaar met korting) met de trein Amr - Asd zie ik niet zitten als ik dat zelf moet betalen... %03%
 


30-10-2012 10:25:56
Bert13
Bert13
Dat komt er toch hopelijk niet door. Er werd ook gesproken over een trajectkaart, wat mij zelf wel de gulden middenweg lijkt. Jammer voor ons treinspotters, voor de meesten wel de beste oplossing. Voor mensen die meerdere studies aan verschillende universiteiten volgen, moet dan maar een mouw worden aangepast.
Tsja, hoe dat allemaal in een vergoeding gestopt gaat worden, weet ik niet. Ik weet wel dat ik € 150 (149,6 gemiddeld) kwijt ben als ik iedere dag een retourtje Cas-Assp moet betalen, en dat lijkt me toch alleszins niet de bedoeling van deze bezuinigingsmaatregelen.


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

30-10-2012 10:28:33
dennistd
dennistd
@Hoera63: Er vanuit gaande dat er dan ook maandtrajectabonnementen met 40% korting verkocht zouden gaan worden zou je dat zo'n 130 euro per maand gaan kosten. Nu kost het je ook al 68 euro per halve maand dacht ik, wat neerkomt op 136 euro per maand.

De overheid zal ook nog wel wat kosten in rekening brengen voor die kortingskaart, maar per saldo zal het je denk ik niet meer dan een paar tientjes in de maand gaan kosten. En die komen gewoon bij de lening voor de basisbeurs in, dus tijdens het studeren merk je daar nog helemaal niks van.

Laatst bewerkt door dennistd op 30-10-2012 10:30
 

30-10-2012 10:30:37
Klaasje
Klaasje
Alleen als studenten aan een kamer kunnen komen zullen ze niet met met het ov reizen. Op veel plekken zijn er al te weinig kamers dus daar zullen de prijzen van de kamers best wel eens kunnen gaan stijgen waardoor reizen best interessant kan blijven. Dat zal je in de omgeving van Amsterdam, Utrecht en Delft waarschijnlijk wel zien. Ik verwacht daar geen grote afname van de reizigersdrukte omdat er ook veel forensen en dagjesmensen van het ov gebruik maken.

Als het even kan zal de opleiding zo dicht mogelijk bij huis gevolgd worden. HBO-studenten uit Almere die bouwkunde doen in Amsterdam of Utrecht zullen dat bijvoorbeeld in Almere zelf gaan doen. Dat soort situaties die verspreid over Nederland vaak voorkomen zullen wel zorgen voor een afname van het aantal reizen maar ik vraag mij af of dat echt veel zoden aan de dijk gaat zetten.

Ik denk dat de klap het grootst zal zijn in regio's als Friesland. In Leeuwarden kan je een HBO-studie volgen en zijn er direct redelijk betaalbare kamers beschikbaar. Dat zijn nou net de gebieden waar het ov het sowieso al niet zo goed doet en waar iedere euro opbrengst meetelt. Daar mag wel uitgekeken worden voor een kaalslag in het OV.
 

30-10-2012 10:34:02
Bert13
Bert13
@dennistd: Leuk, maar wat als ik nog in Utrecht studeerde? Word ik dan gedwongen daar op kamers te gaan wonen? Dan heb je het ineens over 67 euro + buskosten, iedere maand. Het lijkt me dat zo'n trajectkaart wel gewoon volledig vergoed moet worden.
Tot nu toe klinkt het als een bezuinigingsmaatregel, waarvan ik misschien helemaal niet wil weten wat de gevolgen ervan zijn.


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

30-10-2012 10:49:47
rolandrail
rolandrail
Als gevolgen o.a. eindelijk alleen rustige reizigers in de nachttrein %08%  

30-10-2012 10:57:54
gvttreinen
gvttreinen
Ik weet het niet echt meer maar volgens mij werd je een bepaald bedrag van je studiefinanciëering in mindering gebracht in ruil voor de OV studentenkaart.
Als de studentekaart verdwijnt dan zou de studiefinanciëering weer meer moeten worden.
Althans, zoiets is me bij gebleven bij de introductie ervan in 1990 of 1991.
 

30-10-2012 11:00:42
Klaasje
Klaasje
Ook de Stufi gaat op de helling, het wordt een leenstelsel. Het heeft de afgelopen jaren een ontwikkeling gemaakt van een gift naar een gift onder de voorwaarde dat je de studie afmaakt tot en met puur en alleen een lening nu.  

30-10-2012 11:10:35
MDDM
MDDM
Goeie motivatie om je studie snel af te ronden, zodat de lening niet al te hoog wordt


Gr Joop mcn Lls
 

30-10-2012 11:13:08
Klaasje
Klaasje
Wat dat betreft was de langstudeerboete een mooiere maatregel denk ik. Met name wat minder zelfverzekerde jeugd uit een minder rijk gezin hebben met dit maatregelpakket een fors hogere drempel om te gaan studeren.  

30-10-2012 12:21:22
waalkade
waalkade
Quote
dennistd (di 30 okt 2012 10:28:33 https://www.somda.nl/forum/12595/p416898/): @Hoera63: Er vanuit gaande dat er dan ook maandtrajectabonnementen met 40% korting verkocht zouden gaan worden zou je dat zo'n 130 euro per maand gaan kosten. Nu kost het je ook al 68 euro per halve maand dacht ik, wat neerkomt op 136 euro per maand.

De overheid zal ook nog wel wat kosten in rekening brengen voor die kortingskaart, maar per saldo zal het je denk ik niet meer dan een paar tientjes in de maand gaan kosten. En die komen gewoon bij de lening voor de basisbeurs in, dus tijdens het studeren merk je daar nog helemaal niks van.
Hangt er maar van af wat voor voorwaarden er bij die kortingskaart komen.
Alleen voor reizen buiten de spits?
Voor die voorwaarde zou het vervoerbedrijf de kortingskaart moeten gaan subsidiëren i.p.v. kosten in rekening te brengen.
 

30-10-2012 13:02:50
patrick91
patrick91
Hoe zie je dat voor je? Studenten die alleen buiten de spits mogen reizen?
Ik kan mijn eigen collegetijden echt niet zomaar uitzoeken, en het lijkt me zo dat dat op alle opleidingen wel zo is.

Als er een kortingskaart komt, dan lijkt me dat die korting altijd geldt voor de studenten. Anders kun je de vergoeding/tegemoetkoming voor het OV wel helemaal weg laten voor studenten.

Laatst bewerkt door patrick91 op 30-10-2012 13:04


Patrick
 

30-10-2012 14:16:09
bnv
bnv
Die kortingskaart aub. niet vergelijken met de kortingskaart die nu voor gewone reizigers in gebruik is, en niet meer nieuw gekocht kan worden.
Mijn inziens wordt het een kortingskaart permanent geldig alleen voor studenten die ingeschreven zijn bij...........enz. Anders heeft het inderdaad weinig zin, er zal zeker ook voor negenen gereisd kunnen worden.
Onzeker is alleen nog het tarief. Als er geen sprake meer is van een studiebeurs maar van een soort leenstelsel dan wordt het tarief van de kortingskaart als lening beschouwd terwijl de studenten de rest van de werkelijke kosten moeten berappen.
Leuk overigens voor de prognosemannen bij het spoor. De prognoses zullen ongetwijfeld moeten worden bijgesteld. Vanaf 2016 zeggen de persberichten. Nog onduidelijk wanneer precies. vanaf december 2015 (dienstregeling 2016)? of met ingang van september 2016, de start van het nieuwe studiejaar.
(en reken er maar zeker niet op dat er dan nog plan V is).
 

30-10-2012 15:21:27
hellfire
hellfire
Quote
Bert13 (di 30 okt 2012 10:34:02 https://www.somda.nl/forum/12595/p416900/): @dennistd: Tot nu toe klinkt het als een bezuinigingsmaatregel, waarvan ik misschien helemaal niet wil weten wat de gevolgen ervan zijn.

Ik doe een gok:

- Studeren wordt duurder, dus op de korte termijn minder studenten.
- Studenten gaan minder ver van huis studeren, kiezen wellicht voor een andere studie dan ze willen en daardoor daalt het slagingspercentage.
- Op de langere termijn raakt de groep van Nederlandse werknemers op een lager opleidingsniveau.

Wat dat laatste als gevolg heeft durf ik niet te zeggen, maar ik vind dat een zorgelijkere ontwikkeling dan dat er een aantal treintjes wat korter of onrendabel worden. De langstudeerboete kan ik nog begrijpen, maar deze bezuiniging op onderwijs lijkt mij een heel slecht idee.
 

30-10-2012 16:01:07
treinefan
treinefan
De langstudeerboete wordt juist afgeschaft.
Ov kaart wordt wel een kortingskaart zeiden ze gisteravond. Dit gaat pas in in oktober 2014, dus de plan V die daardoor verdwijnt zou toch al niet veel langer gereden hebben.


Met vriendelijke groet,
 

30-10-2012 17:56:23
timtrein
timtrein
Even een kleine quote uit het Regeerakkoord http://www.nu.nl/files/regeerakkoord.pdf
---------------------
Met ingang van studiejaar 2014/2015 wordt de basisbeurs in de bachelor- en masterfase vervangen door een sociaal leenstelsel. Er is sprake van cohortgarantie (binnen de bachelorfase respectievelijk binnen de masterfase).

De OV-studentenkaart wordt per 2016 omgezet in een studentenkortingskaart voor het
openbaar vervoer. Deze kortingskaart wordt ook verstrekt aan mbo-studenten jonger dan 18 jaar.
---------------------

Ik kan niet anders concluderen dan dat studenten misschien wat dichterbij gaan studeren en sneller op kamers zullen gaan, maar vooral ook dat er minder mensen zullen gaan studeren. Dat zal ook voor het vervoer best vrij redelijke gevolgen hebben. Ik verwacht niet dat er de komende paar jaar nog veel in nieuw materieel geïnvesteerd zal worden, met een mogelijke reizigersdaling in het vooruitzicht...
 

30-10-2012 22:23:52
localhero
localhero
Tja, typisch een domme maatregel waarbij geld gehaald wordt bij een groep die het niet eens heeft. Leuk detail is dat tegenwoordig een studieschuld ook nog eens meetelt bij het verkrijgen van een hypotheek. Bij het aanpakken van de hypotheekrente-aftrek (alsof het een misdaad is) krijg je starters, cq. net afgestudeerden dus helemaal niet aan een huis. Werkt dus allemaal averechts.

Enfin, afschaffen van de OV studentenkaart is dan ook nonsens. Een regelrechte kulmaatregel. Alsof er mensen zijn die die kaart helemaal uitbuiten (en dan nog: wat is het probleem?). Schijnbaar willen we toch geen kenniseconomie? Ook erg handig voor de 3 TU's die zo nodig extra studenten willen werven. Woon je ergens in Friesland of Noord Holland, dan is studeren aan een TU gewoon onmogelijk.

Zelf raak ik m'n studenten OV per januari kwijt. Heb door wisselen van studie iets vertraging waardoor ik er geen recht meer op heb. 't Is maar voor een half jaar dus ik ben geen ernstig geval. Jammere is dat het voor mij serieus goedkoper is om zelf 180 km met de auto heen en weer te rijden dan zelf de treinkaartjes betalen... Hoezo, we promoten het OV? %03%
 

30-10-2012 22:41:01
dh3201
dh3201
Net als vroeger wordt studeren alleen iets voor de elite.


Shqiperise-lopers?
 

30-10-2012 23:02:47
sjoerd
sjoerd
Als je afgestudeerd bent wordt je nu een kortingkaart aangeboden. Maar misschien is dat dan straks ook wel verleden tijd.  

30-10-2012 23:11:10
mren
mren
Die 5 tientjes boeit ook niets. Het is meer een poging van de NS om de OV-gebruikers klant te houden.  

30-10-2012 23:26:49
seinhuis
seinhuis
Quote
localhero (di 30 okt 2012 22:23:52 https://www.somda.nl/forum/12595/p417037/): Zelf raak ik m'n studenten OV per januari kwijt. Heb door wisselen van studie iets vertraging waardoor ik er geen recht meer op heb. 't Is maar voor een half jaar dus ik ben geen ernstig geval. Jammere is dat het voor mij serieus goedkoper is om zelf 180 km met de auto heen en weer te rijden dan zelf de treinkaartjes betalen... Hoezo, we promoten het OV? %03%
Zeker weten? Bezinekosten zal het net kloppen (terwijl de bezineprijs stijgen), maar er komt ook onderhoud en APK bij en divserse belastingen. Tevens heb je die auto ooit moeten kopen en heb je (na een ongeluk) de kans dat je auto total-los word gereden.

Ga met deze informatie alles opnieuw berekenen.
 

31-10-2012 01:03:07
RSK-Mat92
RSK-Mat92
Tot mijn spijt ben ik ook student, in een economische richting. Daarom een theorielesje uit mijn eerste jaar: de vaste kosten van de auto mag je hier niet meewegen in de prijsvergelijking. Als je de auto al hebt, dan zul je de meeste kosten namelijk sowieso moeten maken, of je nu rijdt of niet. Wat niet afhangt van je beslissing, moet je ook niet meewegen in de beslissing. Meerekenen is alleen passend als je de auto puur voor dit doel aanschaft.

Helaas komen deze berekeningen zelden gunstig uit voor het OV. De prijs voor een retour Bdg - Wd - Rta - Klz op gereduceerd tarief is €11,46. Met de motor verbruik ik 2 liter benzine voor een retour Bdg - Klz, tegen de huidige prijs zo'n €3,60. En tel daar nog eens bij op dat ik met het OV 90 minuten van te voren van huis moet, en met de motor 30. Ook hoef ik niet te vrezen voor de krappe overstappen. Rekenend met de factor prijs en de factor tijd, dan loont het openbaar vervoer (met korting!) als de benzineprijs boven de 17 euro per liter komt. Echter vermoed ik dat de treinkaartjes tegen die tijd ook een stuk duurder zijn geworden.

Voor wat betreft de maatregel: ik denk persoonlijk dat het zal leiden tot een leegloop van het OV, zeker omdat een eventueel resterend reisproduct ook tot de lening gaat behoren. Ik denk dat het flink drukker wordt op de weg.


Met vriendelijke groet, Robin
 

31-10-2012 01:05:15
mren
mren
De meeste mensen zullen zo rond hun 18e gaan studeren en dan hebben ze nog geen 'gratis' auto van papa en mama ter beschikking, dus ligt die berekening heel anders.  

31-10-2012 08:48:21
AgentX
AgentX
Mee eens, immers zou het voor forenzen en andere frequente reizigers wel een reden zijn om een dergelijk vervoersmiddels aan te schaffen. En moeten de aanschaf en afschrijven van die auto wél in het kostenplaatje.

Bovendien ga je er nu vanuit dat het aantal studenten gelijk blijft, en dus de drempel om te studeren eveneens gelijk blijft. En dat hoeft zeker ook niet zo te zijn, sterker nog, dat ZAL niet zo zijn.

Laatst bewerkt door AgentX op 31-10-2012 08:49
 

31-10-2012 08:56:55
waalkade
waalkade
Het zal er wel op neer komen dat veel thuiswonende studenten een extra fiets aanschaffen.
En het fietsenstallingsprobleem bij de stations nog groter wordt dan nu het geval is.
 

31-10-2012 09:33:56
Klaasje
Klaasje
Dan maar een fiets-wolkenkrabber bij Amsterdam CS.%08%  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


31-10-2012 10:29:54
localhero
localhero
Quote
seinhuis (di 30 okt 2012 23:26:49 https://www.somda.nl/forum/12595/p417053/): Zeker weten? Bezinekosten zal het net kloppen (terwijl de bezineprijs stijgen), maar er komt ook onderhoud en APK bij en divserse belastingen. Tevens heb je die auto ooit moeten kopen en heb je (na een ongeluk) de kans dat je auto total-los word gereden.

Ga met deze informatie alles opnieuw berekenen.


Zeker weten. Heb eerder al auto gereden, 72.000 km mee gereden voor een prijs van 3,7 cent per km. Dat is inclusief aanschaf, onderhoud en reparaties. Net geen € 2700 over 6,5 jaar.

Dat is € 6,66 per 180 km. Tel daar de benzine bij op (à € 20), kom je afgerond uit op € 26,66. Reken daarbij de € 80 aan verzekering en wegenbelasting over 20 werkdagen per maand bij, kom je uit op € 30,66. Een treinkaartje Mt - Ehv kost bij NS € 30,40 (ik moet immers vóór 9 uur reizen). Auto is in dit geval nog € 0,26 per dag duurder. Auto is duurder, klopt.

Neem ik de extra kosten van de bus (€ 4,50) mee, is de auto weer goedkoper. Buiten het feit dat de reis met het OV 45 minuten langer duurt. Daarnaast kan ik in de auto nog een hele hoop zooi meenemen, dat gaat in de trein niet. Deel je de auto dan nog met een of meer medestudenten, dan ben je nòg goedkoper uit.

Laatst bewerkt door localhero op 31-10-2012 10:39
 

31-10-2012 11:15:14
john2
john2
Met je eigen auto kun je nog je eigen tijd plannen wanneer je vertrek.  

31-10-2012 11:22:44
daniel_ddr
daniel_ddr
@localhero: ´t hangt ook maar net er vanaf welke reis je maakt hoe het uitvalt natuurlijk. Ben dan wel geen student meer, maargoed, daarvan zullen er ook genoeg zijn die hetzelfde traject als mij afleggen.

Reistijd per OV en auto is in mijn geval nagenoeg gelijk (mits geen files, da´s dus vrij onmogelijk op de A28 in de spits), maar het grote verschil zit ´m juist in de prijs... voor wat ik per maand betaal voor m´n OV-abonnement kan ik nog maar net een parkeerplaats huren (woon aan de rand van ´t centrum). Dan heb ik dus nog geeneens een auto met alle bijkomende vaste en variabele kosten.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

31-10-2012 11:34:01
daniel81
daniel81
Ik ben benieuwd of men ook een andere denkrichting heeft overwogen: de colleges een uur later beginnen.
Dat zou een win-winsituatie zijn: de vervoerbedrijven kunnen materieel en personeel veel efficiënter inzetten waardoor de exploitatiekosten dalen; het Rijk is daardoor goedkoper uit terwijl er voor de student 'gratis' vervoer blijft.
 

31-10-2012 11:52:16
localhero
localhero
Quote
daniël_ddr (wo 31 okt 2012 11:22:44 https://www.somda.nl/forum/12595/p417100/): @localhero: ´t hangt ook maar net er vanaf welke reis je maakt hoe het uitvalt natuurlijk.


Dat klopt inderdaad. 't Is niet in iedere situatie goedkoper. Zeker in de drukkere regio's sta je veelal in de file en/of is parkeren gigantisch duur. In dat geval is de trein de ideale uitkomst.
 

31-10-2012 12:03:14
mren
mren
Ach, ideaal... http://94.100.122.53/85850001-85900000/85896201-85896300/85896298_5_tCgd.jpeg  

31-10-2012 13:43:34
dwem
dwem
Wat een kouwe drukte allemaal en dat nog voor het plan in detail bekend is.

Ach, ik moest vroeger gewoon op kamers in de stad van mijn studie. Als ik in het weekend naar mijn ouders wilde betaalde ik de volle mep (nee ook geen weekendretour).

En de studietoelage bestond voor een deel uit een gratis beurs inderdaad, maar voor het grootste deel uit een voorschot -- een lening dus. Niks nieuws onder de zon. Haalde je de voor een studie staande examens niet, dan een jaar geen geld -- niks tweede kans en uitloopjaar.

Reisjes met de trein voor je plezier -- daarvoor had je simpelweg geen geld.

Count your blessings, you never had ik so good.

Dirk
 

31-10-2012 14:01:44
broek53
broek53
Tsja, maar het is ook merkwaardig om net te doen of de afgelopen 20 jaar niet bestaan hebben.  

31-10-2012 14:33:30
dwem
dwem
Ik zeg niet dat we daar naar terug moeten. (Overigens is het 40 jaar geleden
Maar wel dat we niet zo dramatisch moeten doen.

Helaas hebben we ons in een positie gemanoevreerd dat nu iedereen behoorlijk moet inleveren opdat de generatie die nu studeert straks als ze een gezin hebben enigzins in welvaart kan leven.

Daar lever ik een aantal maanden pensioen voor in en ga ik een aardige mep ziektekostenpremie betalen om er maar een paar te noemen.
Daar mekker ik niet over, want ik weet waarvoor het nodig is.

Dirk
 

31-10-2012 17:39:41
sjoerd
sjoerd
Ja, ja, die economen. @Robin: aan het niet meetellen van allerlei kosten die er wel degelijk toe doen, gaat de hele economie mank. Daar plukken wij allen de wel zeer wrange vruchten van. Kernenergie versus groene energie, autokosten versus ov-kosten, visserij, voorbeelden te over van wan-wetenschap. Je bent natuurlijk pas echt een wetenschapper als je ook twijfelt aan wat een wetenschapper, bijvoorbeeld je docent, zegt. Als het goed is zal deze dat zelfs stimuleren.
Vreemd dat er zo weinig wordt gesproken over een trajectkaart waarmee je gratis kunt reizen op het meest gebruikte traject, bijvoorbeeld ter lengte van 100 km, en tegen korting op het overige.
Wat ik ook mis, is dat de studenten recht hebben op teruggave van dat deel studiefinanciering dat zij hebben moeten inleveren voor de OV indertijd.
 

31-10-2012 22:25:27
FourRoses
FourRoses
Dichterbij school wonen is niet altijd een optie. Zelf studeer ik in Almere en ben dagelijks 3h onderweg. Dit was de dichtbijzijndste studie. Anderen studies zijn in Zwolle/Leeuwarden/Breda. Op kamers is niet te betalen omdat de studie uit eigen zak wordt betaald en in Almere wil je simpelweg niet dood worden gevonden. Op de toekomst moet je niet bezuinigen, maar juist investeren. Het zijn de hogere inkomens die de zwaarste lasten dragen. Als er minder wordt gestudeerd hogerop, vervallen de hogere inkomen waardoor de lagere inkomens meer lasten gaan dragen.  

01-11-2012 10:42:51
Klaasje
Klaasje
Jij studeert verkeerskunde. Overigens hoef je niet dood gevonden te worden wanneer je studeert, dat scheelt best wel hoor.

Laatst bewerkt door Klaasje op 01-11-2012 10:43
 

21-01-2015 23:48:27
Z2N
Z2N
De plannen voor de invoering van de OV-studentenkaart voor MBO-studenten zijn gisterenavond laat door de eerste kamer gekomen. De bedoeling is om MBO-studenten onder de 18 pas vanaf 1 januari 2017 een OV-kaart te geven, en dat is ná de geplande indienststelling van de serie Flirts. De noodzaak om daarom DDM-1 opnieuw in dienst te stellen is daarmee nog kleiner.  

22-01-2015 00:21:03
mren
mren
Maar als je ziet hoeveel MBO'ers er zijn, dan kan dat een potentieel enorm effect hebben op de aantallen reizigers. Zeker aangezien de ROC's zich steeds meer concentreren in grote vestigingen.  

22-01-2015 11:19:07
maxim
maxim
Alle MBO'ers van boven de 18 hebben natuurlijk al zo'n kaart. Geloof dat de aantallen dan wel meevallen.  

22-01-2015 11:38:12
Klaasje
Klaasje
En veel MBO'ers gaan vlak bij huis naar school of in een nabijgelegen stad. Dat gaat veelal met het streekvervoer. Het wordt pas interessant als ze nu op grotere schaal verder weg naar school gaan. Dan gaat de teller heel hard lopen.  

22-01-2015 12:50:38
dlm4yjp
dlm4yjp
Euhm, dat mag misschien in Groningen zo zijn, maar in noord-, zuid-holland en utrecht is dat juist omgekeerd, de 1500, 3000, 4000, 800 en 3400 vervoeren bijvoorbeeld bergen studenten naar Amsterdam en verder. Het verschilt gewoon gigantisch per regio.


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

22-01-2015 12:57:39
Klaasje
Klaasje
Dat zijn voornamelijk HBO'ers. Voor MBO'ers is er veel dichter bij huis al veel meer te kiezen.  

22-01-2015 13:01:25
dlm4yjp
dlm4yjp
Zoals? Juist het MBO is gaan centraliseren rondom Amsterdam. Heb immers zelf ook geen andere keuze kunnen krijgen dan Hfd, 7 jaar lang.


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

22-01-2015 17:59:57
maxim
maxim
En? Ga je dan nu ook al met de trein? Oftewel: gaat dit daadwerkelijk veel éxtra reizigers opleveren?