Bombardier Aachen ('Talbot') gaat sluiten
Forum: Algemeen - Buitenlands spoor
21-10-2012 19:37:48
jorgo
jorgo
Artikel De Limburger: http://www.limburger.nl/article/20121018/REGIONIEUWS08/121018716

Artikel Die Welt: http://www.welt.de/newsticker/news3/article109985075/Bombardier-schliesst-Bahn-Fahrzeugwerk-in-Aachen.html

De sluiting zal enige honderden werknemers hun baan kosten. Vanwege de ligging dichtbij de Limburgse grens werken ook enkele tientallen Nederlanders bij Bombardier.

Pikant detail is dat enkele dagen vóór de bekendmaking van de sluiting de ploegendienst werd uitgebreid omdat er te veel werk was.

De fabriek, die vroeger Talbot heette, was na sluiting van Werkspoor lange tijd hofleverancier van NS-materieel. Ook recent materieel werd er (deels) gebouwd. Bekend zijn de creatieve overbrengingsritten met nieuw materieel van Aken via Zuid-Limburg door de jaren heen.
 

21-10-2012 20:25:41
maurits
maurits
Triest bericht voor de werknemers, maar ik kan me voorstellen dat bij productielocaties in Oost-Duitsland en verder in Oost-Europa de loonkosten toch wat lager liggen.

Ik ben benieuwd wat dit voor gevolgen heeft in het beleid van NS om materieel bij een vaste leverancier te bestellen, tot dusver is al het materieel in Aachen gebouwd na de sluiting van Werkspoor (behalve dan het kwaliteitsproduct van onze betrouwbare Italiaanse vrienden in Pistoia...kuch)


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

21-10-2012 20:29:39
mren
mren
En Alstom dan?  

21-10-2012 20:34:50
maurits
maurits
Ja, OK, voor wat betreft de loccen heb je gelijk Maar de kans dat het huidige NS nog nieuwe locs gaat bestellen, acht ik niet bijzonder groot.

Laten we het even op de treinstellen houden.


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 


21-10-2012 21:35:35
dvdhoven
dvdhoven
Quote
maurits (zo 21 okt 2012 20:25:41 https://www.somda.nl/forum/12558/p415479/): tot dusver is al het materieel in Aachen gebouwd na de sluiting van Werkspoor
Dit klopt niet. De SLT is gebouwd door Siemens en Bombardier en de SLT's zijn zowel in Aachen als in Uerdingen geassembleerd.
De DH's zijn in Uerdingen gebouwd door Düwag. En volgens mij is een deel van de dubbeldeksvloot in Frankrijk gebouwd.


Dick van den Hoven
 

21-10-2012 22:18:48
kleine_man
kleine_man
Wat we vergeten is de druk die lokale politici kunnen uitoefenen.

Düwag is ondertussen van Siemens. Verder kost het debacle wat E-Talent-2 heet Bombardier veel geld.

Verder hebben ze een moderne fabriek in de buurt van Berlijn (Henningsdorf) staan, met uitbreidings mogelijkheden.

Het past wel in de strategie die Bombardier lijkt te hebben.

Het volgende materieel wordt voornamelijk op deze lokaties gebouwd:

In Kassel worden de loks modulair gebouwd. Momenteel het Traxx-platform
In Görlitz worden alle rijtuigen gebouwd. Momenteel het Tindexx-platform
In Henningsdorf worden alle treinstellen gebouwd. Momenteel het Talent-platform
In Bautzen worden alle trams/metro's gebouwd. Momenteel het Flexity-platform

De potentie van Aachen ken ik niet, maar ik kan mij niet herinneren welk materieel daar specifiek gebouwd wordt, de eerste generatie IRM is daar als laatste gebouwd. De laatste jaren was het voornamelijk een assemblage fabriek. Iets wat op de andere locaties ook kan.

Treurig is het wel.


Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 

22-10-2012 08:59:17
waalkade
waalkade
Talbot was in het verre verleden bekend om zijn goederenwagens. Onder andere zelflossers.
Goederen wagens komen nu hoofdzakelijk uit Oost Europa en de eerste nieuwe goederenwagens uit China zijn onderweg.
 

25-10-2012 07:34:38
nohab
nohab
Quote
dvdhoven En volgens mij is een deel van de dubbeldeksvloot in Frankrijk gebouwd.
Alleen de mDDM's, die zijn bij De Dietrich in Reichshoffen gebouwd.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

26-10-2012 17:07:32
kleine_man
kleine_man
En alle 8400'en


Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 

26-10-2012 18:46:57
nohab
nohab
En dat zijn?


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

26-10-2012 19:03:30
mren
mren
IRM-IV  

26-10-2012 19:28:17
dvdhoven
dvdhoven
Dan wel de oer IRM-IV Dat zijn nu de 8600'en.


Dick van den Hoven
 

26-10-2012 19:34:13
sik214
sik214
Niet alleen de 8600'en, er zwerven ook bakken uit (ooit 84xx) in 9400 en 9500 hoor.
Had de fabriek in Görlitz ook niet een aandeel in (V)IRM, of alleen casco bouw?

Laatst bewerkt door spiketrain op 26-10-2012 19:47, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten.
 

26-10-2012 19:37:25
dvdhoven
dvdhoven
Ja, hoor eens, hou het nou een keer simpel. We kunnen hier voor een simpel antwoord niet het hele geschuif met bakken de revue laten passeren.
De vraag was: wat zijn 8400'en. Dat zijn de oer vieren en die zijn verlengd tot zessen. Klaar. Dat er van alles nog wat met losse bakken is gebeurt is bijzaak.


Dick van den Hoven
 

27-10-2012 07:08:58
kleine_man
kleine_man
Het zijn inderdaad alle 47 oer IRM-IV die als 8400 geleverd zijn.

Alle bakken en treinstellen die bij het VIRM project horen zijn de casco's gebouwd in Görlitz en afgewerkt in Aachen.

@Sik214: Als je het dan moeilijk wil maken, doe het dan goed. Er zwerven ook bakken in de serie 8700.

Voor wie meer wil weten over de ontwikkeling van de dubbeldekkers, en ondergetekende in actie wil zien, noteer dan de volgende data in je agenda:

- 17-01-2013 Apeldoorn
- 15-04-2013 Amsterdam
- 12-06-2013 Zwolle

Meer info op http:\\www.nvbs.com

In deze ontwikkeling heeft Talbot ook een flinke bijdrage geleverd.


Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 

27-10-2012 18:21:48
sik214
sik214
Quote
dvdhoven (vr 26 okt 2012 19:37:25 https://www.somda.nl/forum/12558/p416395/): Ja, hoor eens, hou het nou een keer simpel. We kunnen hier voor een simpel antwoord niet het hele geschuif met bakken de revue laten passeren.
De vraag was: wat zijn 8400'en. Dat zijn de oer vieren en die zijn verlengd tot zessen. Klaar. Dat er van alles nog wat met losse bakken is gebeurt is bijzaak.
U heeft gesproken! En bedankt. Die zienswijze vind je blijkbaar dé zienswijze? Een hobby als dit is juist vól van uitzonderingen en makkelijke antwoorden zijn misschien juist niet leuk

@kleine_man; Die 8700 wist ik niet zeker, en anders zou ik dáár op afgerekend zijn Een data staat genoteerd, lijkt me interessant!
 

27-10-2012 19:57:38
dvdhoven
dvdhoven
Quote
sik214 (za 27 okt 2012 18:21:48 https://www.somda.nl/forum/12558/p416532/):
Quote
dvdhoven (vr 26 okt 2012 19:37:25 https://www.somda.nl/forum/12558/p416395/): Ja, hoor eens, hou het nou een keer simpel. We kunnen hier voor een simpel antwoord niet het hele geschuif met bakken de revue laten passeren.
De vraag was: wat zijn 8400'en. Dat zijn de oer vieren en die zijn verlengd tot zessen. Klaar. Dat er van alles nog wat met losse bakken is gebeurt is bijzaak.
U heeft gesproken! En bedankt. Die zienswijze vind je blijkbaar dé zienswijze? Een hobby als dit is juist vól van uitzonderingen en makkelijke antwoorden zijn misschien juist niet leuk
Nee, dat is niet dé zienswijze. het gaat om de context. Er was een simpele vraag gesteld en daarbij hoort een simpel antwoord. Niet een heel verhaal over geschuif met bakken. Daarmee produceer je een rookgordijn en een hoop mist en veroorzaak je dat mensen gelijk al afhaken.


Dick van den Hoven
 

27-10-2012 21:13:47
thom
thom
En uiteindelijk weet niemand meer waar de discussie om begon...  

27-10-2012 22:47:58
sik214
sik214
Quote
dvdhoven (za 27 okt 2012 19:57:38 https://www.somda.nl/forum/12558/p416549/):
Quote
sik214 (za 27 okt 2012 18:21:48 https://www.somda.nl/forum/12558/p416532/):
Quote
dvdhoven (vr 26 okt 2012 19:37:25 https://www.somda.nl/forum/12558/p416395/): Ja, hoor eens, hou het nou een keer simpel. We kunnen hier voor een simpel antwoord niet het hele geschuif met bakken de revue laten passeren.
De vraag was: wat zijn 8400'en. Dat zijn de oer vieren en die zijn verlengd tot zessen. Klaar. Dat er van alles nog wat met losse bakken is gebeurt is bijzaak.
U heeft gesproken! En bedankt. Die zienswijze vind je blijkbaar dé zienswijze? Een hobby als dit is juist vól van uitzonderingen en makkelijke antwoorden zijn misschien juist niet leuk
Nee, dat is niet dé zienswijze. het gaat om de context. Er was een simpele vraag gesteld en daarbij hoort een simpel antwoord. Niet een heel verhaal over geschuif met bakken. Daarmee produceer je een rookgordijn en een hoop mist en veroorzaak je dat mensen gelijk al afhaken.
Prima, in je eigen waarheid is alles dé waarheid. Context of niet, die kan je zelf zien en toepassen wanneer het uitkomt. Het is gewoon een politiek correct antwoord, dekt voor 90% de waarheid en is lekker makkelijk zo. En daar laat ik het bij.

Back on topic. Rollen er momenteel nog goederenwagens uit de fabriek in Aken, of is dat allemaal al naar de nieuwe concurrenten in het Oosten verplaatst?
 

09-04-2013 17:06:59
jorgo
jorgo
Goed nieuws uit Aken: De fabriek blijft open met herintroductie van de naam Talbot en de meeste personeelsleden mogen blijven.

http://www.aachener-nachrichten.de/lokales/aachen/kampf-um-bombardier-zahlt-sich-aus-270-talboetter-bleiben-1.552857