Vraag over DB, OEBB en de SBB
Forum: Algemeen - Buitenlands spoor
20-10-2012 13:00:44
Handy
Handy
Welke treinen van de OBB, SBB, en de DB zijn allemaal voorzien van stroom in de eerste klas.

IC dat weet ik ( Is alles maar max 90volt of is er ook 220 of 230V? )

Zijn er ook RE's en RB's voorzien van stroomvoorzieningen in de eerste klas Zo ja welke.

En op welke stations kun je gratis op WIFI iemand ervaring mee?

20-10-2012 13:45:22
HZwoferink
HZwoferink
Ik weet wel dat het per regio verschilt, en in de rijtuigen is het echt geen max 90 volt. Dat is sowieso een rare spanning...


Groeten uit Rijssen, Henk Zwoferink

20-10-2012 13:57:39
maurits
maurits
90 Watt zul je eerder bedoelen, dat is vaak het maximale vermogen wat zo'n stopcontact trekt voordat de zekering eruit vliegt (dus je kunt even niet onderweg het gangpad gaan stofzuigen of een wasje draaien %08%).

De IC's in Duitsland en Oostenrijk hebben eigenlijk allemaal stopcontacten, in een enkel geval alleen bij de tafelplaatsen. In Zwitserland worden de IC's steeds meer voorzien van stopcontacten, maar is het zeker in de tweede klas nog niet standaard.

Voor wat betreft de RE's geldt dat het nog veel beperkter is, vaak alleen nog maar in de 1e klas. Alleen het allernieuwste materieel heeft stopcontacten in de 2e klas, de Flirt-stelletjes van de Westfalenbahn bijvoorbeeld bij bepaalde zitplaatsen.

Misschien kun je even aangeven welke trajecten je wilt bereizen, dan kunnen we het per materieelsoort aangeven.


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)

20-10-2012 15:03:13
Handy
Handy
Het is heel verschillend waarmee ik reis, het is echt een reis voornamelijk met ICE, IC, RE,RB en nog een hoop soorten treinen. Voornamelijk alle IC en ICE trajecten maar ook enkele leuke RE/RB trajecten. in Oostenrijk en Zwitserland moet ik nog even kijken wat ik exact doe, maar ik kom in Luzern, Basel, Geneve en Zurich. Mochten jullie tips hebben dan hoor het graag want ik ga in de kerstvakantie vanaf 21 December 15 dagen interrailen. ( Ik reis alleen niet op Oudjaars en nieuwjaarsdag ).


20-10-2012 18:10:11
fred67nl
fred67nl
Om van de omgeving te genieten heb je toch geen stopcontact nodig??|

Laatst bewerkt door fred67nl op 20-10-2012 18:10

20-10-2012 18:42:43
fred67nl
fred67nl
Ik ben vorig jaar ook in Zwitserland geweest, alleen was dat in Mei.
De volgende ritten heb ik o.a gemaakt en vond ze heel mooi;
Chur-Arosa v.v.
Rheineck-Walzenhausen v.v.
Rorschach-Heiden v.v.
Gossau SG-Appenzell-St Gallen
Chur-Tirano-Milano Centrale-Bellinzona-Fluelen (om van het ene hotel naar het andere te komen)
Luzern-Interlaken Ost

Groeten,
Fred


http://mijnmodelspoor-entreinwereld.blogspot.com/

20-10-2012 19:46:36
Handy
Handy
Ik gebruik de CNL als mn hotel, dit reisje staat in het teken om zoveel mogelijk te zien en zoveel mogelijk spoor km's te maken.

20-10-2012 21:18:27
Handy
Handy
Hier de planning.

Zo de interrail tickets zijn binnen en ik ga in de kerstvakantie twee weken op interrail. Hier volgt de reis van 21 December tot 25 December de rest komt nog. Ik doe deze reis eerste klas omdat ik toch wilt kunnen ontspannen.

Mochten jullie nog tips hebben of weten welk type trein er rijdt op bepaalde trajecten dan hoor ik het graag. Na deze Duitsland reis ga ik Oostenrijk en Zwitserland in. ( Dus na 25 December word het Oostenrijk, Zwitserland )

Weet iemand of het leuk is om naar Stettin te reizen?

21 December

Amersfoort V 06:37
Utrecht Cs A 06:55
Utrecht Cs V 07:32 ICE121
Frankfurt Hbf A 10:34 441 spoor km,s
Frankfurt Hbf V 10:53 ICE515
Mannheim Hbf A 11:23 112 spoor km
Mannheim Hbf V 11:36 ICE277
Basel Hbf A 13:47 271 spoor km,s
Basel SBB Hbf V 14:13 ICE276
Berlin Hbf A 21:25 978 spoor km’s
Berlin Hbf V 22:15 CNL1258
Zurich HB A 07:17 1103 km
--------------------------------------------------------------------------------
Zaterdag 22 December

Zurich Hb V 10:00 ICE74
Frankfurt M Hbf A 13:53 471 km. Tijd 3:53
Frankfurt M Hbf V 14:29 ICE14
Liege Guillemins A 16:44 304 km Tijd 2:15
Liege Guillemins V 17:18 IR121
Luxembourg A 19:44 159 km Tijd 2:26
Luxembourg V 20:17 RE5233
Trier Hbf A 21:06 56 km Tijd 0:53
Trier Hbf V 21:13 RE12023
Koblenz Hbf A 22:37 113 km Tijd 1:24
Koblenz Hbf V 23:13 ICE22
Dortmund Hbf A 01:21 272km Tijd 2:08
Dortmund Hbf V 01:52 IC2021
Frankfurt M Hbf A 07:02 342
--------------------------------------------------------------------------------
Zondag 23 December 2012.

Frankfurt Ffm V 6:57 IC2310
Westerland Sylt A 16:21 959km
Westerland Sylt V 17:22 NOB81729
Hamburg Altona A 20:25 238km
Hamburg Altona V 21:12 CNL1287
Munchen Hbf A 07:05 813 km
--------------------------------------------------------------------------------

Maandag 24 December 2012

Munchen Hbf V 07:28 ICE612
Mannheim Hbf A 10:28
Mannheim Hbf V 10:56 S2
Kaiserslautern Hbf A 11:59
Kaiserslautern Hbf V 12:06 RE12146
Saarbrucken Hbf A 13:00
Saarbrucken Hbf V 13:32 RB33730
Trier Hbf A 14:59
Trier Hbf V 15:59 RE12088
Koln HBf A 18:39
Koln Hbf V 19:53 ICE1029
Nurnberg Hbf A 00:36
--------------------------------------------------------------------------------

Maandag 25 December

Nurnberg Hbf V 01:15 D 60490
Hamburg Hbf A 07:48
Hamburg Hbf V 08:54 ME82107
Uelzen A 09:55
Uelzen V 10:09 ME82825
Hannover Hbf A 11:14
Hannover Hbf V 11:36 IC2037
Braunschweig A 12:08
Braunschweig V 13:02 RB14956
Uelzen A 14:54
Uelzen V 15:02 RE17635
Stendal A 16:08
Stendal V 16:26 IC145
Berlin Ostbahnhof A 17:32
Berlin Ostbahnhof V 18:00 RE18130
Berlin Hbf A 18:09
Berlin Hbf V 20:07 CNL450
Paris Est A 09:24

20-10-2012 22:01:44
kleine_man
kleine_man
Heb je eraan gedacht dat de CNL reserveringsplichtig is?

Ook IC2021 ka je beter reserveren.

Verder zie ik dat je planning er strak is, je neemt wel een risico. Ook zie ik dat je lange afstanden aflegt. Als dat het idee van deze reis is, dan vooral doen. Ikzelf zou echter meer van Nachttrein naar Nachttrein gaan en daartussen de leuke lijntjes of foto-hotspots gaan bezoeken. Het is nu veel van hetzelfde. Na 2 dagen zien alle ICE/IC/CNL allemaal hetzelfde uit.

Mocht je meer willen weten stuur dan ff een PB'tje

Ik heb regelmatig zo gereisd. Je bent echt kapot (meer gebroken) als je in Parijs aankomt.

Zelf zou ik echter van Frankfurt rechtstreeks naar Berlijn gaan en niet via Basel. Berlijn is te leuk om daar kort te zijn. Ook naar Szczecin kan ik je aanraden. Je gaat letterlijk terug de tijd in.


Those who would give up essential Liberty, to purchase a little temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety.

20-10-2012 22:20:13
Handy
Handy
Ik wilt zoveel mogelijk km's maken aangezien ik al veel steden heb bezocht door mijn beroep.

21-10-2012 06:53:59
dvdhoven
dvdhoven
Er zit een klein foutje in de dagen, 25 december is Dinsdag

Verder heel veel succes gewenst, ik hoop voor je dat het niet al te veel wintert, want als we een witte Kerst krijgen, dan kan je schema gelijk de bak in. DB is net zo min winterhard als ProRail dat is. En verder vind ik het gewaagd om midden in de grote volksverhuizing zo'n reis te gaan maken, maar goed dat is jouw keus.

Laatst bewerkt door dvdhoven op 21-10-2012 06:58


Dick van den Hoven

22-10-2012 17:56:28
Handy
Handy
We gaan het zien het is voor mij de eerste interrail en daarom heb ik ook eerste klas gekozen. Ps kent Duitsland een geld terug bij vertraging regeling?

22-10-2012 19:22:38
henri1972
henri1972
Jazeker, werkt prima.
Uitleg staat op db.de bij welke vertraging je wat krijgt.
Wel bij conducteur of reisecentrum laten aantekenen op je ticket.
Je kan zelfs bij reisecentrum direct je geld terug krijgen als het formulier correct is ingevuld. Ook krijg je geld terug voor couchette/slaapwagenreserveringen.

23-10-2012 21:23:26
Handy
Handy
Maar welke type RE,RB of D, EC treinen beschikken over stroom in de eerste klas?

23-10-2012 21:24:59
Handy
Handy
Quote
dvdhoven (zo 21 okt 2012 06:53:59 https://www.somda.nl/forum/12551/p415398/): Er zit een klein foutje in de dagen, 25 december is Dinsdag

Verder heel veel succes gewenst, ik hoop voor je dat het niet al te veel wintert, want als we een witte Kerst krijgen, dan kan je schema gelijk de bak in. DB is net zo min winterhard als ProRail dat is. En verder vind ik het gewaagd om midden in de grote volksverhuizing zo'n reis te gaan maken, maar goed dat is jouw keus.


Ja Dick ik houd wel van een gokje maar zo erg zou het vast niet zijn in Duitsland.

24-10-2012 08:13:07
kniesoor
kniesoor
Zoek maar eens op de combinatie DB en 'winter 2009' in Google.

24-10-2012 10:35:28
visscher
visscher
Volgens mij zit er een onmogelijkheid in je planning, als ik hem goed snap tenminste. Onderstaande overstap:

Quote
Handy (za 20 okt 2012 21:18:27 https://www.somda.nl/forum/12551/p415372/): Hier de planning.
--------------------------------------------------------------------------------
Zaterdag 22 December

Dortmund Hbf V 01:52 IC2021
Frankfurt M Hbf A 07:02 342
--------------------------------------------------------------------------------
Zondag 23 December 2012.

Frankfurt Ffm V 6:57 IC2310



Als ik je planning goed snap kom je op zondagochtend 23 december om 7.02 aan en wil je om 6.57 vertrekken, een overstap van -5 minuten...

24-10-2012 11:46:52
guuglurg
guuglurg
Zoals al eerder gepost is de overstap in Flughafen, aankomst IC2021 aldaar is 06:45. Verder op aan te merken: Vertrek uit amersfoort van die trein is 06:40 (scheelt toch weer 3 minuten%08%), en aankomst in zürich zaterdag is 09:17, niet 07:17.

24-10-2012 13:00:49
Handy
Handy
Ik weet dat er ern aantal foutjes qua tijd in zit maar hier heb ik al rekening mee gehouden. En weet iemand of Geneve leuke omgeving in de winter is en of t meer bevroren is?

24-10-2012 13:24:15
maurits
maurits
Geneve is vooral een diplomatenstad, er zitten aardig wat instellingen van oa de Verenigde Naties en de Wereldhandelsorganisatie. Dat zie je terug aan flink wat dure winkels en grote kantoorgebouwen. Je kunt er even rondlopen langs bijvoorbeeld het meer (wat overigens niet dichtvriest), maar ik ken leukere Zwitserse steden.

Vanuit Geneve kun je wel dit leuke rondje rond de Mont Blanc via Martigny en Chamonix maken, je Interrail is geldig op alle treinen, alleen voor het stukje Martigny-Le Chatelard Frontiere moet je een aanvullend ticket met 50% korting hebben (te koop bij het loket voor ca €8).
Geneve
IR 1411
ab 09:03 Gl. 4 am 27.12.12
Martigny
an 10:38 Gl. 2 am 27.12.12
Martigny
R 26214
ab 10:43 am 27.12.12
Vallorcine
an 11:32 am 27.12.12
Vallorcine
RE 18914
ab 11:38 am 27.12.12
St-Gervais-les-Bains
an 12:57 am 27.12.12
St-Gervais-les-Bains
RE 84164
ab 13:03 am 27.12.12
La Roche sur Foron
an 13:46 am 27.12.12
La Roche sur Foron
Bus
ab 14:12 am 27.12.12
Geneve Eaux Vives
an 15:02 am 27.12.12

Aansluitend van Geneve Eaux Vives naar Geneve kun je per tram doen, hierop is je Interrail echter niet geldig.

Laatst bewerkt door maurits op 24-10-2012 13:24


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)

24-10-2012 14:04:55
gvttreinen
gvttreinen
Geen treinen (meer) tussen Annemasse en Eaux Vives?

24-10-2012 14:38:36
rolandrail
rolandrail
Geen paniek, er zijn werkzaamheden.

24-10-2012 15:02:12
maurits
maurits
Men is een tunnel aan het bouwen tussen station Cornavin (het centraal station) en station Eaux Vives (het bizarre Franse kopstation aan de zuidoostkant van de stad), zie ook: http://fr.wikipedia.org/wiki/CEVA (uitgebreid in het Frans) of http://nl.wikipedia.org/wiki/Spoorlijn_Gen%C3%A8ve_-_Annemasse (beknopt in het Nederlands).


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)

26-10-2012 12:06:27
Handy
Handy
Nou gaan we het zien maar ik maak me niet druk om mn planning. Ik ben heel wat gewend sinds ik met NS reis en heb 6 andere reisplanningen klaar dus kan zo van de een op de ander overstappen.